• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-03 08:13
Er staat een video-verslag van de nieuwe Atto 3 Evo op het youtube-kanaal van Electrifying

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:41
SatScan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Dan heb heb je last van een SOC drift. Lfp is daar gevoeliger voor dan andere type accu's. Geheel leeg rijden (onder de 10%) dan geheel opladen en auto 12u of langer niet gebruiken. Indien nodig dit herhalen. Laat de auto aan de oplader als dat mogelijk is. Dan gaat de battery zichzelf balanceren. Dit kan lang duren. De voltages van de cellen worden dan gelijk getrokken waardoor de software (bms) weet wanneer de batterij echt leeg en vol is.

Succes
Maakt dit nog wat uit als je het met een 11kw of een snellader doet?

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:24
Bolulla schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:48:
[...]

Maakt dit nog wat uit als je het met een 11kw of een snellader doet?
Ja (liefst) geen snellader!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Bolulla
SatScan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Ja (liefst) geen snellader!
Ok bedankt ik zie nml dat mijn reikwijdte na twee dagen stilstaan met een paar km is gedaald. Batterij percentage is het zelfde gebleven.

• SatScan
Bolulla schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Ok bedankt ik zie nml dat mijn reikwijdte na twee dagen stilstaan met een paar km is gedaald. Batterij percentage is het zelfde gebleven.
Dit is geen drift dat zijn afrondingsverschillen. Een drift als je bijvoorbeeld tijdens laden van 80% binnen enkele minuten naar 100% gaat of tijdens rijden van 20% in korte tijd naar 5%. Bij stilstand dat je in 12u tijd >5% vermogen kwijtraakt, terwijl je 12v batterij goed is.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Bolulla
SatScan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Dit is geen drift dat zijn afrondingsverschillen. Een drift als je bijvoorbeeld tijdens laden van 80% binnen enkele minuten naar 100% gaat of tijdens rijden van 20% in korte tijd naar 5%. Bij stilstand dat je in 12u tijd >5% vermogen kwijtraakt, terwijl je 12v batterij goed is.
Ik had hem van de week geladen van 30 naar 100% op een 11kw lader normaal was mijn dynamisch bereik 435km en standaard 420 maar mijn dynamisch bereik zat op de 410km en standaard 418 dacht ik. Misschien is het mieren neuken ik weet het niet.

• Bolulla
Mijn zoon heeft de smart #3 met een wlpt van 450. Hij gaat naar Spanje en rijd van Rotterdam naar Altea. De berekening van abrp moet hij 10 stops maken met mijn atto3 19 stops toch wel een bizar verschil.

• SatScan
Bolulla schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:39:
Mijn zoon heeft de smart #3 met een wlpt van 450. Hij gaat naar Spanje en rijd van Rotterdam naar Altea. De berekening van abrp moet hij 10 stops maken met mijn atto3 19 stops toch wel een bizar verschil.
Hier kunnen we een hele boom over opzetten... het is erg verschillend qua rijstijl en instellingen (veel stops of juist zo min mogelijk etc.) en hoe goed is de kalibratie van abrp op dit moment enz enz...

• Bolulla
SatScan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Hier kunnen we een hele boom over opzetten... het is erg verschillend qua rijstijl en instellingen (veel stops of juist zo min mogelijk etc.) en hoe goed is de kalibratie van abrp op dit moment enz enz...
Eerste verschil ontdekt in abrp stomd die van mij in optimaal laden en bij mijn zoon op minst. Het verschil is nu 3X meer laden.

• SatScan
Bolulla schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 06:28:
[...]

Eerste verschil ontdekt in abrp stomd die van mij in optimaal laden en bij mijn zoon op minst. Het verschil is nu 3X meer laden.
Wat is je REF verbruik? Bij staat die op 5.95 km/kWh en ik rij meer dan helft van de km's met 2 fietsen achterop... a/c op comfort 21c en vent op 2 of stand 3

• Bolulla
SatScan schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Wat is je REF verbruik? Bij staat die op 5.95 km/kWh en ik rij meer dan helft van de km's met 2 fietsen achterop... a/c op comfort 21c en vent op 2 of stand 3
Kan ik dit terughalen in het menu van de atto. Ik rij veel berg op en berg af en glooiend.

• SatScan
Bolulla schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:14:
[...]

Kan ik dit terughalen in het menu van de atto. Ik rij veel berg op en berg af en glooiend.
Dat kun je zien in ABRP die gebruikt dat getal voor de berekeningen.

• Bolulla
Bij mij op 194 wh/km

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31
SatScan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Sorry, ik had wat zorgvuldiger moeten zijn:

https://electro.app.br/
Die electro-app heb ik nu ook geïnstalleerd. werkt mooi. Alleen jammer dat mijn gratis data-abonnement van BYD is afgelopen, dus ik heb er nu alleen wat aan als ik rij (en m'n hotspot is verbonden).

Mooie bijkomstigheid van die app is dat hij je toegang geeft tot wireless adb. Die optie was sinds OTA 1.x niet meer toegankelijk, maar vanuit deze app kan je toch bij dat instellingenscherm komen. Ik heb gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om éindelijk tomtom fullscreen te kunnen gebruiken (voorheen draaide tomtom wel fullscreen, maar bleef de instellingenbalk van de auto over dat scherm heen liggen, waardoor niet alle info zichtbaar was). Nu verdwijnt netjes de instellingenbalk van de auto als ik tomtom start en kan ik hem met een swipe omhoog weer tevoorschijn toveren.
Die ziet er ook veelbelovend uit! Gebruikt denk ik dezelfde methode als Enode en Smartcar, dus risico op impact op de SoC. Maar aangezien je in home assistant zelf kan bepalen hoe vaak en wanneer sensoren kunnen worden geüpdated ga ik deze zeker proberen. Idee nu: tijdens laden (dat weet ik via m'n laadpaal) of als ik rij (m'n telefoon is verbonden met de auto) dan iedere minuut bijwerken. Anders 1x per uur.

Eens kijken hoe dat gaat met de SoC als ik stilsta.

Gewoon omdat het kan, zet ik het ook maar gelijk in een dashboardje in home assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8CAez4MnxuuMzlGQ9ZjCmcXtMI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gry9GqcddCqd7cvyjq0Yo8eM.png?f=fotoalbum_large

• patje0010
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:45
Bolulla schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:10:
De climate control gaat nu via de warmtepomp als ik het goed heb. Ik denk dat daar het verschil inzit tussen een conventionele airco of via een warmtepomp.
Er zit toch geen conventionele airco in, enkel maar een warmtepomp in de atto? Niet?

• dixet
patje0010 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Er zit toch geen conventionele airco in, enkel maar een warmtepomp in de atto? Niet?
Een airco is een lucht-lucht warmtepomp. En dat is wat in de Atto 3 zit. Ander naampje voor het zelfde beestje.

• patje0010
dixet schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Een airco is een lucht-lucht warmtepomp. En dat is wat in de Atto 3 zit. Ander naampje voor het zelfde beestje.
Ja dat dacht ik al.. Ik heb nooit problemen gehad met de temp regeling, wel merk ik nu dat het interieur langzamer op temperatuur komt, ook ruik ik steeds de airco als ik instap. Ook eergisteren de ramen vooraan aan het bedampen bij het starten, was wel snel weg. Iets is er toch verander bij de laatste update, voorheen nooit aan de hand gehad.

• timetraveler
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:53
patje0010 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Ja dat dacht ik al.. Ik heb nooit problemen gehad met de temp regeling, wel merk ik nu dat het interieur langzamer op temperatuur komt, ook ruik ik steeds de airco als ik instap. Ook eergisteren de ramen vooraan aan het bedampen bij het starten, was wel snel weg. Iets is er toch verander bij de laatste update, voorheen nooit aan de hand gehad.
Hoe kom je van de airco-geur in de auto af?
Gebruik reinigingsmiddelen voor auto-airconditioning

Desinfecterende sprays voor airconditioners bieden een snelle en gemakkelijke oplossing. Spuit ze in de verdamperbehuizing en de luchtkanalen om schimmel te doden en geuren te neutraliseren.

Maar dat is natuurlijk slechts symptoombestrijding!
De oorzaak is dat de verdamperbehuizing onvoldoende geventileerd wordt omdat die ventilatie na de rit niet benut wordt maar uitgeschakeld door de hier vaak geadviseerde maatregel.

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-03 18:52
Aircos zouden ook gewoon gevuld en schoongemaakt moeten worden eens in de zoveel tijd. Dit is ook afhankelijk van de omgeving waar je woont/rijdt; jouw filters zullen in de dagelijkse file wel ietsje sneller vies zijn dan als je bijvoorbeeld in de groene streek woont. Als je er last van hebt: 1x per jaar schoonmaken eens in de 2-3 jaar bijvullen - afhankelijk van je gebruik.

Er wordt hier vaak het advies gegeven dat als je auto ventileert bij het parkeren en vochtige ramen achterlaat, je dit kan 'uitzetten' door het proces te onderbreken. Maar dit lost het probleem zoals @timetraveler aangeeft niet op.

Wat je eigenlijk dan zou moeten doen is achterhalen waar dit vocht vandaan komt - ik heb er geen last van, woon in een stad en ik heb een Atto uit 2023 en die gaat einde van dit jaar de deur uit, waarschijnlijk voor een sealion... als dat thuis past.

Enige wat ik gedaan heb is de auto goed vochtvrij gemaakt toen ik hem kreeg; ik heb silica in de auto liggen en wat vochtvreters die ik normaliter in de garage heb staan tijdens mijn eerste vakantie gewoon in de kofferbak gezet, die 2 bakjes zaten goed vol toen ik na een week terugkwam. Sindsdien eigenlijk buiten de 'foutief' ingesteld verhitting geen last gehad en ik kan de stadse vuil filtering wel waarderen. Diezelfde silica gebruik ik in mijn 3D printer en ter indicatie: ik heb mijn p2s sinds november, vocht zat in mijn AMS unit op 20% - ik heb de silica vervangen afgelopen weekend en momenteel staat het op 5%

Nu is silica te klein voor een Atto3- bij mij dient het meer als indicator - echter als je de auto lang stil hebt staan, dan is een vochtvreter en wat geurzakjes van Robijn de tip om een frisse/vochtvrije auto te genieten.

• patje0010
logix147 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:13:
Aircos zouden ook gewoon gevuld en schoongemaakt moeten worden eens in de zoveel tijd. Dit is ook afhankelijk van de omgeving waar je woont/rijdt; jouw filters zullen in de dagelijkse file wel ietsje sneller vies zijn dan als je bijvoorbeeld in de groene streek woont. Als je er last van hebt: 1x per jaar schoonmaken eens in de 2-3 jaar bijvullen - afhankelijk van je gebruik.

Er wordt hier vaak het advies gegeven dat als je auto ventileert bij het parkeren en vochtige ramen achterlaat, je dit kan 'uitzetten' door het proces te onderbreken. Maar dit lost het probleem zoals @timetraveler aangeeft niet op.

Wat je eigenlijk dan zou moeten doen is achterhalen waar dit vocht vandaan komt - ik heb er geen last van, woon in een stad en ik heb een Atto uit 2023 en die gaat einde van dit jaar de deur uit, waarschijnlijk voor een sealion... als dat thuis past.

Enige wat ik gedaan heb is de auto goed vochtvrij gemaakt toen ik hem kreeg; ik heb silica in de auto liggen en wat vochtvreters die ik normaliter in de garage heb staan tijdens mijn eerste vakantie gewoon in de kofferbak gezet, die 2 bakjes zaten goed vol toen ik na een week terugkwam. Sindsdien eigenlijk buiten de 'foutief' ingesteld verhitting geen last gehad en ik kan de stadse vuil filtering wel waarderen. Diezelfde silica gebruik ik in mijn 3D printer en ter indicatie: ik heb mijn p2s sinds november, vocht zat in mijn AMS unit op 20% - ik heb de silica vervangen afgelopen weekend en momenteel staat het op 5%

Nu is silica te klein voor een Atto3- bij mij dient het meer als indicator - echter als je de auto lang stil hebt staan, dan is een vochtvreter en wat geurzakjes van Robijn de tip om een frisse/vochtvrije auto te genieten.
Feit is wel dat ik direct na de update deze geur en langere opwarming ervaar. De nadraaitijd is dezelfde gebleven, wil zeggen na de deuren te sluiten dat de ventilator nog straf na draait om de airco te "drogen"
De instellingen ivm de verwarming zijn gelijk gebleven.

• logix147
patje0010 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Feit is wel dat ik direct na de update deze geur en langere opwarming ervaar. De nadraaitijd is dezelfde gebleven, wil zeggen na de deuren te sluiten dat de ventilator nog straf na draait om de airco te "drogen"
De instellingen ivm de verwarming zijn gelijk gebleven.
Langere opwarming kan zijn door software-matig tweaken van de aansturing.

Geur is echter geen gevolg van een software-update, zeker niet als de "droogtijden" hetzelfde zijn gebleven. Je kan natuurlijk even de instellingen opnieuw opslaan, wellicht loopt daar iets niet lekker, zou niet mogen natuurlijk, maar het is en blijft software. Daarvoor geldt gewoon hetgeen wat ik al eerder zei; schoonmaken;bijvullen en vocht de auto uittrekken indien van toepassing.

Met een verkeerde programmering ook de bas ineens om zeep helpen, maar die is na de update beter dan ooit. Bijna gelijkwaardig aan de Seal U op maximale uitvoering.

• Muffs
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-03 08:48
Hello Friends,

From yesterday I cannot connect to car remotely.
I cannot read the soc/km , lock/unlock absolutely nothing.
Anyone faced such an issue before?
The last update is today morning at 4:30.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KcKhkI52ShZYMhoAC1K_l7FvWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mngBnwmLmvBHnabvc2yozFPl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPm1o9Rp3vkC906mRyf83yAX0lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOi5m38vZr0okFmN9Ai7tXb7.jpg?f=fotoalbum_large

• logix147
Muffs schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:39:
Hello Friends,

From yesterday I cannot connect to car remotely.
I cannot read the soc/km , lock/unlock absolutely nothing.
Anyone faced such an issue before?
The last update is today morning at 4:30.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
reboot holding the volume rocker right side of the Gear selector - keep holding till it reboots. Then try again. If that doesn't work, sign out of the app and get back in. If that doesn't work, I would get in touch with BYD Europe to check if you sim is still connected right.

• Muffs
logix147 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:45:
[...]

reboot holding the volume rocker right side of the Gear selector - keep holding till it reboots. Then try again. If that doesn't work, sign out of the app and get back in. If that doesn't work, I would get in touch with BYD Europe to check if you sim is still connected right.
Tried all of the above. I think the Sim is not working. As it tells me my services have expired.
But I thought it was only related to the entertainment and navigation package .

Hahaha, and just like that it has started working now.

[ Voor 4% gewijzigd door Muffs op 11-03-2026 14:55 ]

• logix147
Muffs schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Tried all of the above. I think the Sim is not working. As it tells me my services have expired.
But I thought it was only related to the entertainment and navigation package .

Hahaha, and just like that it has started working now.
Mostly you have to give it some time to have it resolved after doing that reset. BYD servers work differently I guess; safe driving

• josje60
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:02
logix147 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:13:
Geen atto evo? (hier in Noorwegen is de opvolger med 4wd grotere batterij en sneller laden goedkoper dan de 'oude' Atto en zeker een stuk goedkoper dan de Sealion)

• Muffs
logix147 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:27:
[...]

Mostly you have to give it some time to have it resolved after doing that reset. BYD servers work differently I guess; safe driving
Yes, I think that was the case.
Thank you for your suggestions, i am just relieved it is working fine now.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:03

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Hoeveel kilometer halen jullie met deze temperaturen? Vandaag een 170km gereden en ik had 32% over. Dit resulteert in een range van 250km, voelt wat laag.

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Armageddon_2k schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:46:
Hoeveel kilometer halen jullie met deze temperaturen? Vandaag een 170km gereden en ik had 32% over. Dit resulteert in een range van 250km, voelt wat laag.
hier ook, 180km nog maar 20% over, wel grote delen 130 gereden...

Maandag weer de zomerbanden eronder, dat gaat zeker 10% a 15% uitmaken is mijn ervaring. Nog net wat warmer en ik heb weer 40% over op de zelfde rit met 130km/u.

• patje0010
Armageddon_2k schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:46:
Hier 152km gereden, batterij 60% en kan nog 247km gaan.

• logix147
Gisteren 300 km gereden met 4 volwassenen, ongeveer 100kg extra gewicht; enkel snelweg 110, paar keer goed goed inhalen; temp 19= 2% over voor de deur.

Aanrader? Ik zou de volgende keer wel even 15% bijladen op de snelweg, vond onder de 10% rijden met deze toch niet zo lekker; liep voor m’n gevoel snel leeg.

• Eric Amst
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03 18:48
Goedemiddag ik was dat geluid uit de standaard speakers in de auto al lange tijd helemaal en heb besloten er andere speakers in te laten monteren.
Dat kan ik iedereen aanbevelen die van een goed geluid in de auto houdt.
Misschien later nog een versterker er tussen zetten

• Eric Amst
Helemaal zat bedoel ik

• logix147
Wellicht een beetje te vroeg met de laatste update klinkt die beter dan toen ik de auto kreeg, versie 2.1+ die hiervoor was dramatisch.

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-03 16:59
Ik vindt het geluid wel ok nu na de update.

• Eric Amst
FM radio vind ik inderdaad nog wel meevallen maar Spotify en dab+ vond ik om te huilen.
De ingebouwde speakers produceren geluid, geen muziek. En de kwaliteit is heel afhankelijk van de kwaliteit van de betreffende radiozender. Ook met die nieuwe speakers trouwens hoewel die duidelijk beter klinken. Ik hoor het nog even 2 weken aan zodat die speakers goed ingespeeld zijn. Ik heb toch sterk het idee dat een klasse D car amplifier hier veel goeds kan doen door de ingebouwde versterker van de standaard audio set te passeren in combinatie met dat setje nieuwe speakers.

• Bolulla
Zal die nieuwe software van de atto3 evo ook in de oude atto3 komen via een update zoals Google map.

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:01
dixet schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:25:
[...]

Heb jij er geen last van dat deze connectie ervoor zorgt dat je SoC afneemt? Ik heb de koppeling ook aangezet, en zie dat ik in 1 nacht 3% verlies. Op een hele dag zou dat 6%-8% zijn.

[Afbeelding]
Ff gerekend: 2% op 18 uur hier!

• Bolulla
Toinie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Ff gerekend: 2% op 18 uur hier!
Kun je uitleggen wat je bedoelt want ik merk dat de laatste paar weken mijn km en laadpercentage afneemt bij stilstaan. Nooit last van gehad.

• Toinie
Bolulla schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Kun je uitleggen wat je bedoelt want ik merk dat de laatste paar weken mijn km en laadpercentage afneemt bij stilstaan. Nooit last van gehad.
Mijn berekening slaat op het gebruik van enode/ABRP bij stilstand van de auto. het openhouden van de api. Ik was overigens niet degene die bovenstaande opmerking maakte.

• Bolulla
Toinie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Mijn berekening slaat op het gebruik van enode/ABRP bij stilstand van de auto. het openhouden van de api. Ik was overigens niet degene die bovenstaande opmerking maakte.
Ok bedankt

• Edwin1972
  • Laatst online: 10:30
Hier ook een paar % minder bij stilstand van de auto sinds het gebruik van enode/ABRP.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:59
Weet iemand toevallig of de verlichting automatisch wordt bijgesteld? Dus als ik 3 volwassenen achterin meeneem past de verlichting dan zelf de hoogte aan?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Bolulla
Ik gebruik geen enode maar bij gebeurt precies hetzelfde ik ben benieuwd als andere niet enode gebruikers er ook last van hebben.

• Toinie
Bolulla schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Ik gebruik geen enode maar bij gebeurt precies hetzelfde ik ben benieuwd als andere niet enode gebruikers er ook last van hebben.
Als dat het geval is zit het in de 2.0.1 software. ik zal enode eens uitzetten en kijken of dat verschil maakt

• Bolulla
Toinie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:19:
[...]

Als dat het geval is zit het in de 2.0.1 software. ik zal enode eens uitzetten en kijken of dat verschil maakt
Graag laat het even weten want dan weet ik dat ik kan stoppen met zoeken naar het euvel.

• dixet
Bolulla schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Als je even terug zoekt in dit topic zie je dat meer gebruikers daar last van hebben. Als je zonder connecties zoals Enode last hebt van het teruglopen van je SoC kan het zijn dat je 12V accu niet helemaal goed meer is. Die wordt dan bijgeladen vanuit de grote accu.
Toinie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:19:
[...]
Bij mij maakt dat iig wel verschil. Iedere connectie die ik heb getest die gebruik maakt van de standaard BYD API (Smartcar, Enode, home assistant integratie) geeft in meerdere of mindere mate een leegloop van m'n accu.

Ik vraag me wel af of dit niet samenhangt met de staat van de 12V accu. Ik heb begrepen dat de onboard systemen gebruik maken van de 12V accu. Veelvuldig gebruik van de API zal die de 12V accu belasten, waarna hij wordt bijgeladen vanuit de grote accu. Afhankelijk van de kwaliteit van de 12V accu zal dat een grotere of kleinere impact op de SoC hebben.

Jouw verloop bij gebruik van Enode lijkt kleiner dan die van mij. Wellicht is mijn 12V accu wat verder gedegradeerd (ik gebruik nog de originele 12V accu die bij veel bestuurders problemen gaf).

• Bolulla
dixet schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Als je even terug zoekt in dit topic zie je dat meer gebruikers daar last van hebben. Als je zonder connecties zoals Enode last hebt van het teruglopen van je SoC kan het zijn dat je 12V accu niet helemaal goed meer is. Die wordt dan bijgeladen vanuit de grote accu.

[...]

Bij mij maakt dat iig wel verschil. Iedere connectie die ik heb getest die gebruik maakt van de standaard BYD API (Smartcar, Enode, home assistant integratie) geeft in meerdere of mindere mate een leegloop van m'n accu.

Ik vraag me wel af of dit niet samenhangt met de staat van de 12V accu. Ik heb begrepen dat de onboard systemen gebruik maken van de 12V accu. Veelvuldig gebruik van de API zal die de 12V accu belasten, waarna hij wordt bijgeladen vanuit de grote accu. Afhankelijk van de kwaliteit van de 12V accu zal dat een grotere of kleinere impact op de SoC hebben.

Jouw verloop bij gebruik van Enode lijkt kleiner dan die van mij. Wellicht is mijn 12V accu wat verder gedegradeerd (ik gebruik nog de originele 12V accu die bij veel bestuurders problemen gaf).
Ik heb nu 15000km gereden en de Atto is nu exact 1jaar oud.

• Toinie
dixet schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:24:
[...]

[...]
Mijn 12V is inderdaad wel vrij nieuw (paar maanden nu!) Maar ik ga enode even ontkoppelen de komende dagen en laat wat weten!

• martinBMW
ecn1985 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:05:
Weet iemand toevallig of de verlichting automatisch wordt bijgesteld? Dus als ik 3 volwassenen achterin meeneem past de verlichting dan zelf de hoogte aan?
Nee dat is niet automatisch. In het menu vind je de mogelijkheid om de hoogte te verstellen.

• ecn1985
martinBMW schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Nee dat is niet automatisch. In het menu vind je de mogelijkheid om de hoogte te verstellen.
Oke bedankt, ga ik even uitzoeken, heb het idee dat het nu net op het randje staat, als ik er 1 of 2 volwassenen achterin heb dan beginnen mensen te seinen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:11
Van het ene op het andere moment knippert het rechter knipperlicht snel, zowel geluid als licht. Links heeft dit probleem niet. De auto uit en weer aanzetten helpt niet het probleem op te lossen.
In de handleiding kan ik er niets over vinden, in dit forum ook niet.

• martinBMW
bob 2.0 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:16:
Van het ene op het andere moment knippert het rechter knipperlicht snel, zowel geluid als licht. Links heeft dit probleem niet. De auto uit en weer aanzetten helpt niet het probleem op te lossen.
Waarschijnlijk is er iets met een van de knipperlichten, ofwel een kortsluiting ofwel een onderbreking dan wel een lamp die stuk is. De Atto3 heeft voor en achter LEDs maar van de spiegel weet ik het zo niet. Zet de knippers aan en loop om de auto heen, waarschijnlijk knippert niet alles meer.
O en als je een trekhaak hebt kan het daar ook aan liggen...

• ecn1985
bob 2.0 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:16:
Ik heb exact hetzelfde, een tijd gelden heb ik dit ook gehad toen is dit vanzelf weer weggegaan. Nu ben ik laatst bij de garage geweest daar is niet geconstateerd, helaas is het afgelopen week weer terug gekomen.
Ik heb geen trekhak oid?

Toen ik dit een tijd terug had, gaf de verlichting van het knipperlicht niet meer de vloeiende beweging van links naar rechts. Hoe het er nu uitziet heb ik nog niet bekeken. Lijkt iets van een slechte aansluiting? Binnenkort maar weer terug naar de garage..

• Edwin1972
  • Laatst online: 10:30
Edwin1972 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:27:
Hier ook een paar % minder bij stilstand van de auto sinds het gebruik van enode/ABRP.
Ik heb de enode/ABRP uitgezet en de afgelopen 24 uur geen verlies van de accu gehad, blijft constant op 100% staan.
De verbinding met de ABRP app verbruikt dus redelijk wat energie.

• logix147
Edwin1972 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Ik heb de enode/ABRP uitgezet en de afgelopen 24 uur geen verlies van de accu gehad, blijft constant op 100% staan.
De verbinding met de ABRP app verbruikt dus redelijk wat energie.
Als je de auto zelf steeds wakker maakt, zal die meer verbruiken. Statistieken zijn mooi in een dashboard, maar eigenlijk wil je alleen maar opladen wanneer de stroom goedkoop of teveel opwek is. Daarna is vol = vol. Maar dit concept geldt voor elke EV.

Ik verwacht dat als je met regelmaat de app van BYD zelf checkt, dus bijv om de 10 minuten, dat die ook wel een paar % zal missen, want in principe staat die dan semi-aan none stop. Ik weet niet wat de tussentijd van oproepen is, maar dit lijkt me een logisch gevolg.

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:11
ecn1985 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, een tijd gelden heb ik dit ook gehad toen is dit vanzelf weer weggegaan. Nu ben ik laatst bij de garage geweest daar is niet geconstateerd, helaas is het afgelopen week weer terug gekomen.
Ik heb geen trekhak oid?

Toen ik dit een tijd terug had, gaf de verlichting van het knipperlicht niet meer de vloeiende beweging van links naar rechts. Hoe het er nu uitziet heb ik nog niet bekeken. Lijkt iets van een slechte aansluiting? Binnenkort maar weer terug naar de garage..
Vanochtend trad het probleem niet meer op. Ik hou het in de gaten.

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:22
martinBMW schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:05:
[...]

Waarschijnlijk is er iets met een van de knipperlichten, ofwel een kortsluiting ofwel een onderbreking dan wel een lamp die stuk is. De Atto3 heeft voor en achter LEDs maar van de spiegel weet ik het zo niet. Zet de knippers aan en loop om de auto heen, waarschijnlijk knippert niet alles meer.
O en als je een trekhaak hebt kan het daar ook aan liggen...
Zijn AliExpress achterlichten, links achter al 2 keer vervangen plots deed de helft het nog maar, nu rechts achter ook eerst tot de helft nu weer helemaal maar haperend.

• eravenzw
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:16
bob 2.0 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Vanochtend trad het probleem niet meer op. Ik hou het in de gaten.
Heb ook zelfde probleem. Ga morgen naar byd Groningen , heb afspraak gemaakt en ze installeren ook de dashcam voor mij,gekocht bij AliExpress

• Bolulla
Ik wil tolwegen vermijden die ik ook heb geactiveerd in de routeplanner en toch stuurt hij mij de tolwegen op. Weet iemand waar de fout zit?

• eravenzw
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:16
eravenzw schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]

Heb ook zelfde probleem. Ga morgen naar byd Groningen , heb afspraak gemaakt en ze installeren ook de dashcam voor mij,gekocht bij AliExpress
Dealer heeft wel foutmeldingen geschoond. Maar oorzaak niet gevonden. Dashcam kostte 150 euro installeren. Gaan we maar zelf doen dus.

• Brojer
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:25
eravenzw schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]

Bij mij was vocht hierin het probleem. Was door een klein scheurtje (schade gereden) in de verlichting-unit gekomen.

BYD Atto 3 / Comfort / Climbing Grey

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste