Afgelopen weekend zijn we de BYD Atto 3 Evo gaan testen als mogelijke vervanger voor de Mini Countryman PHEV van mijn vrouw, en ik moet zeggen dat hij me uitermate goed bevallen is.
Het was de Excellence-versie, dus met alles erop en eraan. Wat een luxe vanbinnen! Alles is mooi afgewerkt en praktisch alles wat je maar kunt wensen zit erop: een groot scherm, een HUD, een panoramadak dat open kan, zetelverwarming én -koeling, een verwarmd stuur en Google als besturingssysteem.
Ook qua comfort scoorde hij hoog. Binnenin was het opvallend stil dankzij de dubbel gelaagde voorruiten. Verder beschikt hij over een grote frunk vooraan van bijna 100 liter en een relatief ruime koffer van 490 liter.
Een ander groot pluspunt is de LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat). Daardoor kun je hem zonder problemen telkens tot 100% opladen en dus de maximale actieradius uit de batterij halen, zonder je zorgen te moeten maken over buitensporige degradatie.
Aangezien ik de bijrijder was, heb ik me vooral met het infotainmentsysteem beziggehouden, en dat is echt snel. Aan de structuur moest ik natuurlijk nog wat wennen, maar alles reageert erg vlot Ingebouwde google maps vind ik ook een dikke plus. Ook leuk is dat je spraakcommando's kunt gebruiken om bijvoorbeeld een raam te openen.
De camera's van het 360°-systeem zijn eveneens zeer scherp. De afstand tot objecten wordt bovendien netjes op het scherm weergegeven als de afstand minder als 50cm is.
Demping is niet te week maar ook niet te stevig. Ik zou het lekker Europees noemen.
En dan, als kers op de taart: de prestaties. De sprint van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden is echt indrukwekkend. En dat voor slechts iets meer dan €42.000. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn.
Wat we minder vonden:
- Het uiterlijk is wat braafjes, zeker in vergelijking met Mini. Dat valt vooral minder in de smaak bij mijn vrouw, want zij houdt meer van het hippe en speelse design van de Mini.
- Het snelladen hebben we niet getest, maar in verschillende reviews lees je dat hij zijn beloofde laadtijd van 10 naar 80% in 25 minuten zelden haalt, omdat de batterij relatief snel zou opwarmen (rapidgate) Voor ons is dat echter geen doorslaggevende factor, aangezien mijn vrouw voornamelijk korte afstanden rijdt.
- Het stuur zou resistief zijn in plaats van capacitief. Dus dat betekent af en toe wat wiggelen aan het stuur om de auto te laten weten dat je er nog bent i.p.v. gewoon je handen erop te leggen wanneer de automatische cruise controle is ingeschakeld. Ik snap wel dat ze ergens op moeten besparen.
- Bij de navigatie kun je een bestemming enkel intypen wanneer de wagen in P-stand staat, dus niet tijdens het rijden. Spraakbesturing is natuurlijk wel een alternatief maar niet altijd zo handig.
- Geluidssysteem is niets bijzonder. Het zou leuk zijn als deze een upgrade kreeg in de excellence versie. In sommige reviews heb ik ook gehoord dat radio ontvangst niet al te best zou zijn. Niets van gemerkt tijdens onze testrit.
Al bij al vond ik de BYD Atto 3 Evo een bijzonder aangename verrassing. Voor zijn prijs biedt hij ontzettend veel luxe, ruimte en prestaties. Mocht het design wat uitgesprokener zijn, dan zou hij voor ons bijna de perfecte vervanger van de Mini zijn. Nu vrees ik echter dat het toch een veel duurdere Mini Countryman zal worden. Die gaan we binnenkort ook eens testen. Moest het van mij afhangen dan zou ik voor de BYD kiezen.