Het grote BYD Atto 3 topic

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 19:35
SatScan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:58:
heb je een overzicht wat je kunt uitlezen.. ik zie op de website beperkte mogelijkheden tot nu toe.

Dank!
SOC, Range, totale milage,

Laadvoortgang niet.

• Gebruikertje10
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 31-01 13:33
Nou, ik ben benieuwd hoe het werkt. Stond net op het punt een dongle te kopen. Voor mij is het belangrijk dat ik zoveel mogelijk uit de accu kan halen en op tijd de volgende laadpaal haal.

Nu ik hier toch ben, ben ik benieuwd of er ook Atto 3-rijders zijn die is opgevallen dat je de dynamische actieradius niet meer apart kunt instellen. Voor de laatste update kon je kiezen in energiemanager tussen standaard en dynamisch. Ik heb wel het idee dat nu dynamisch aanstaat, omdat deze nogal wisselt qua beschikbare actieradius.

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:54
Gebruikertje10 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:22:
Nou, ik ben benieuwd hoe het werkt. Stond net op het punt een dongle te kopen. Voor mij is het belangrijk dat ik zoveel mogelijk uit de accu kan halen en op tijd de volgende laadpaal haal.

Nu ik hier toch ben, ben ik benieuwd of er ook Atto 3-rijders zijn die is opgevallen dat je de dynamische actieradius niet meer apart kunt instellen. Voor de laatste update kon je kiezen in energiemanager tussen standaard en dynamisch. Ik heb wel het idee dat nu dynamisch aanstaat, omdat deze nogal wisselt qua beschikbare actieradius.
Dit is veranderd na de laatste taal update. Ik heb mijn Atto 3 naar 2.0 ge-update toen die beschikbaar was, alleen taal had ik niet ge-update. Afgelopen zaterdag kon ik nog in instellingen schakelen tussen dynamisch en standaard. Van de week heb ik update van taal uitgevoerd en gister kwam ik achter dat optie voor dynamisch en standard verdwenen is.

Kan zijn dat er in taal update niet alles verwerkt was.

• Toinie
ABRP pollt ongeveer om de 1 a 2 minuten, dus meer dan 1% afwijking zit er vaak niet in. Soms loopt de API voor op wat de auto zelf laat zien. Maar tot nu toe gaat het redelijk gelijk op. Merk wel dat de app steeds eruit knalt nu enode gekoppeld is, dus wellicht met een autorisatie-account werken....even uitzoeken

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:06
Aangezien ik gisteren toch eens heb bekeken welke manieren er zoal zijn om informatie uit de auto in home assistant te krijgen ben ik ook maar eens gaan spelen. Ik ben aan de slag gegaan met de Smartcar integratie.
Dat was verrassend snel geregeld. Het lukt me alleen nog niet het via een webhook te doen, dus voorlopig via polling. Met het gratis account maximaal 500 polls per maand, dus ik heb een automation gemaakt om bij relevante gebeurtenissen de status bij te werken, en niet iedere x minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccCyFFrmVgV-GQK7-0QdpaT_Sb0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2xo5PfgsKbWDr47fgsChcmLX.png?f=user_large

• Ajs.rutten
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:12
(jarig!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6OyekkTLKgjT13jARI1fJMu884=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vo3gLrLPsCkkvLXIIyoOe7Xh.jpg?f=fotoalbum_large

Dynamisch bereik gevonden..zie foto

• Ajs.rutten
(jarig!)
Erg logisch ook, onder audioweergave

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14
Ik vind deze vraag te klein voor een nieuw topic en het betreft een Atto 3, daarom even hier. Laatste paar dagen gaat er wat meer info uit over OBD2-dongles, maar eigenlijk zoek ik een OBD2-dongle die aan de voglende vereisten voldoet:
- GPS
- 2G/4G/5G met (zelf aan te schaffen) sim-kaart
- Configureerbare (eigen) backend (dus niet via cloud), liefst via http(s) en niet via MQTT. Heb wel eigen servers op internet beschikbaar, maar die ondersteunen geen MQTT, voor https wil ik best zelf iets bouwen (in bijv PHP) om de data van de auto te verwerken en door te sturen naar huis.

Dit omdat ik het e.e.a. aan data wil opnemen in ons 'home automation'-systeem en de BYD-info niet via een standaard API beschikbaar wordt gesteld.

Hebben jullie suggesties? Mocht het nodig zijn, kan ik altijd nog een apart topic openen.

[ Voor 4% gewijzigd door jvdmeer op 17-01-2026 11:31 ]

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:59
@jvdmeer wil je nu puur de gps data hebben van de auto of wil je daar ook de voertuig info bij zoals de soc/soh etc?

Optie 1 is denk ik wel veel voor te vinden, optie 2 lijkt me dat je iets zelf moet gaan bouwen.

• Toinie
Ok... Laadsessie gehad. Enode had wel een sync toen, dus bleef vervolgens op 93 hangen....daarna niet meer bij getrokken, dus even volledige los moeten koppelen... Kijken of dit toeval was, of (beta) gedrag.

• jvdmeer
logix147 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:48:
@jvdmeer wil je nu puur de gps data hebben van de auto of wil je daar ook de voertuig info bij zoals de soc/soh etc?

Optie 1 is denk ik wel veel voor te vinden, optie 2 lijkt me dat je iets zelf moet gaan bouwen.
Zowel GPS als voertuig data. Voor alleen GPS is ook niet veel te vinden. Dat zijn bijna allemaal diensten waar je een abonnement moet afnemen en dan loopt het via (schimmige) bedrijven of via de cloud.

• dixet
jvdmeer schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Zowel GPS als voertuig data. Voor alleen GPS is ook niet veel te vinden. Dat zijn bijna allemaal diensten waar je een abonnement moet afnemen en dan loopt het via (schimmige) bedrijven of via de cloud.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Traccar klinkt als een oplossing voor je. Open source en zelf te hosten, dus geen schimmige cloudoplossing.

En misschien is dit wel een eigen topic waard, want niet BYD specifiek, maar wel iets waar denk ik meer mensen naar op zoek zijn.

• patje0010
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:53
Widgets ontdekt, is dit nieuw?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO_OUVoH_Kaxw7cXYCQ9Gpsw_bQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1G7OgXzxTzeQinnp1fazkYGt.png?f=fotoalbum_large

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Voor iOS waren die er al lang. Echter sinds medio december worden ze niet meer automatisch bijgewerkt. Dus de widget wordt nu alleen bijgewerkt als de app geopend wordt. Eerst was dat een aantal keer per dag.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• Toinie
Ajs.rutten schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:58:
Erg logisch ook, onder audioweergave
Daar zat hij inderdaad al een tijdje verstopt;)

• Toinie
jvdmeer schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:30:
Ik vind deze vraag te klein voor een nieuw topic en het betreft een Atto 3, daarom even hier. Laatste paar dagen gaat er wat meer info uit over OBD2-dongles, maar eigenlijk zoek ik een OBD2-dongle die aan de voglende vereisten voldoet:
- GPS
.......
Houd er rekening mee dat er geruchten gaan dat er binnenkort een update komt die de OBD-poort nog verder gaat dichtknijpen qua functionaliteit :(

• dixet
Inmiddels weer wat verder met de Smartcar integratie.

Nu heb ik webhooks aan de praat. Dat was uiteindelijk simpel en was m'n eigen schuld dat het de eerste keer niet werkte. Deze methode heeft als voordeel dat de status actief wordt bijgewerkt zonder dat je hoeft te pollen. Nadeel is dat er minder sensoren beschikbaar zijn.

Als je webhooks gebruikt wordt met maximaal 5 minuten vertraging een statusupdate gegeven (alleen wanneer een waarde veranderd is, testresultaat van 2 ritten). Bij de API pollt de integratie standaard 1x in de 6 uur. Je kan zelf extra polling inrichten. Bij de gratis variant moet je zorgen dat je minder dan 500x per maand pollt (≈ 20x per dag)

Hieronder een tabelletje met wat ik gezien heb aan waarden die via de API en via webhooks worden doorgegeven:
SensorAPIWebhook
SoC
Odometer
Charging status (charging, not charging, fully charged)
Charging cable plugged in
Tyre pressure (4x)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHGGPAAl4C83j_AHbw2oRvItJYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TjJyUyxJSu8zy8hkucD3OIYU.png?f=user_large

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:35
dixet schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:13:

Nu heb ik webhooks aan de praat. Dat was uiteindelijk simpel en was m'n eigen schuld dat het de eerste keer niet werkte. Deze methode heeft als voordeel dat de status actief wordt bijgewerkt zonder dat je hoeft te pollen. Nadeel is dat er minder sensoren beschikbaar zijn.

Als je webhooks gebruikt wordt met maximaal 5 minuten vertraging een statusupdate gegeven (alleen wanneer een waarde veranderd is, testresultaat van 2 ritten). Bij de API pollt de integratie standaard 1x in de 6 uur. Je kan zelf extra polling inrichten. Bij de gratis variant moet je zorgen dat je minder dan 500x per maand pollt (≈ 20x per dag)

Hieronder een tabelletje met wat ik gezien heb aan waarden die via de API en via webhooks worden doorgegeven:
SensorAPIWebhook
SoC
Odometer
Tyre pressure (4x)
[Afbeelding]
Wat schiet je hier eigenlijk mee op?

• avdl72
  • Niet online
dixet schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:13:

SensorAPIWebhook
SoC
Odometer
Tyre pressure (4x)
[Afbeelding]
Wat doet dit met je SoC als de auto langere tijd stil staat? Hij moet tenslotte toch steeds weer ontwaken om data te versturen.
En werkt dit ook als je geen databundel voor internetverbinding hebt?

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• dixet
taylor schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Wat schiet je hier eigenlijk mee op?
Ik heb een dynamisch energiecontract en wil dus laden op de goedkoopste uren. Doordat home assistant nu weet wat mijn SoC is weet hij hoe lang er geladen moet worden en kunnen dus automatisch de goedkoopste uren gekozen worden. Heb ik er geen omkijken meer naar
ik had dit al zo geregeld, maar via ABRP. Wat betekende dat ik altijd abrp aan moest zetten op het eind van een rit.
avdl72 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Wat doet dit met je SoC als de auto langere tijd stil staat? Hij moet tenslotte toch steeds weer ontwaken om data te versturen.
En werkt dit ook als je geen databundel voor internetverbinding hebt?
Goeie vraag, dat gaan we ervaren :) .
Het gaat via je eigen BYD account (waarmee ook je ook in de BYD app dezelfde gegevens ziet). Dat gaat dus via de data van je auto, volgens mij via het kanaal dat altijd beschikbaar is ook als je 1GiB bundel op is.

• td1977
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-02 16:01
taylor schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Ik moest even langs de dealer in alicante en was benieuwd wat de prijs voor een 30.000km was. Tussen de 200 a 300euro.
Dat scheelt dus bijna de helft met Nederland. Helaas iets te ver weg.

• td1977
etienne1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:13:
[...]

Op 15 januari moet ik op onderhoud. Ik laat iets weten. Zou toch raar zijn dat de prijs verschilt voor hetzelfde werk.
@etienne1 Weet je al wat het kost in België?

• josje60
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:37
td1977 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Dat scheelt dus bijna de helft met Nederland. Helaas iets te ver weg.
Lonen in Spanje liggen gemiddeld 30-40% lager dan in Nederland.

• td1977
josje60 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:08:
[...]

mijn laatste buurt duurt max een uur en dat kun je niet verklaren met alleen het verschil in lonen

• taylor
josje60 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:08:
[...]

En de kosten liggen stukken lager bv ik heb ook nog een fiat 500X DIESEL wegenbelasting is 60euro perJAAR! in nederland zit je over de 100euro per maand. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Diesel 1.19 per liter.

• RoPiVu
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-01 15:25
Hallo BYD'ers. Even een ander topic wat ik niet meer veel zie langskomen. Hoe is de temperatuur in jullie Chinees? In mijn Atto3 blijft het een ramp. Airco op Economisch blijkt nog het best te werken, maar soms moet de temperatuur op 28 graden om een beetje warmte in de auto te krijgen. En in de 'auto' stand blijft de fan maar flink doorblazen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• avdl72
  • Niet online
RoPiVu schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:41:
Hallo BYD'ers. Even een ander topic wat ik niet meer veel zie langskomen. Hoe is de temperatuur in jullie Chinees? In mijn Atto3 blijft het een ramp. Airco op Economisch blijkt nog het best te werken, maar soms moet de temperatuur op 28 graden om een beetje warmte in de auto te krijgen. En in de 'auto' stand blijft de fan maar flink doorblazen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Echt lekker warm nu in de auto, soms zelf te warm. Ik heb hem op Comfort staan en de rest automatisch. Daarnaast staat alles op auto, en met deze winterse periode ingesteld op 20-21 graden. Bij lange ritten van een uur of meer vaak naar 19 omdat het te warm wordt.
In de vroege ochtend gebruik ik vaak voor 5 minuten de F knop bij de pook. Ik heb gemerkt dat hij binnen dan sneller op temperatuur komt.

• Brojer
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:21
Eco en auto. 10 minuten voor ik weg moet zet ik de auto via de app aan op 22. Zodra ik de auto in stap gaat deze naar 20 en naarmate de dag vordert 18/19.

BYD Atto 3 / Comfort / Climbing Grey

• SatScan
  • Laatst online: 17:04
RoPiVu schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:41:
A/C op Comfort, 21 graden en vent op 2 of 3, bij vochtig weer 3 en anders dus 2.
Gericht op alle drie de zones... en nergens last van, eerder te warm dan te koud.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Gebruikertje10
Wat apart die dynamische stand onder audio. Ga morgen gelijk eens kijken.
En ook hier temperatuur op 28 graden om het warm te krijgen.

• Gebruikertje10
Vanaf overigens weer een kaart update gehad, maar ik vindt hem nog steeds niet up to date. Stukken wegen die er al een half jaar liggen, worden nog steeds niet getoond. Flitsers worden ook maar weinig gemeld, terwijl functie aanstaat.

• logix147
Gebruikertje10 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
Vanaf overigens weer een kaart update gehad, maar ik vindt hem nog steeds niet up to date. Stukken wegen die er al een half jaar liggen, worden nog steeds niet getoond. Flitsers worden ook maar weinig gemeld, terwijl functie aanstaat.
Dat probleem heb je in 99% van de fabrikant OS-en daarom is CarPlay en Android Auto “king” als je actuele bruikbare traffic info wilt. Waze/FM hebben gewoon meer gebruikers = sneller de informatie. Ik heb zelfs op Apple kaarten eerder de informatie.

Overigens heeft de BYD app een update:
Je kan zien dat er een Orange IOT simkaart in zit en die vereist naar een toekomstige update als je de “functie” aanroept.

Let op: zoals ik al eerder zei: een eventuele toekomstige update kan mogelijk de werking van je OBD2 poort beperken… ook al mag dit in de EU niet.

Ben je ervan afhankelijk, dan is het advies zit en wacht…
Er schijnt ook een nieuwe app mee te komen die screen mirroring toestaat in de P stand.
Dan kan je jouw iPhone eraan hangen of een Switch… de exacte benodigde bekabeling nog geen specs van ontvangen… Dit was overigens op een Seal, maar die gebruikt wel bijna dezelfde techniek als de Atto op ICE gebied dus, dit is een leuke oplossing voor de niet jailbroken BYDs om toch screen mirroring en Netflix while charging te kunnen doen.

Mocht ik iets specs krijgen van een werkende setup dan zal ik die wel hier delen. Ik heb ook vragen uit staan over de airco/audio… al is dat momenteel lastig want onze airco doet naar mijn idee het nu prima; zo tussen 10-20 graden was het voor mij dramatisch: als of standje sauna of vriezer.. dus ik hoop wel dat die update dat gefixt heeft… want we zitten al heel lang op een update verlegen.

• RedDevilHG
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-01 11:07
logix147 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:28:
[...]

Dat probleem heb je in 99% van de fabrikant OS-en daarom is CarPlay en Android Auto “king” als je actuele bruikbare traffic info wilt. Waze/FM hebben gewoon meer gebruikers = sneller de informatie. Ik heb zelfs op Apple kaarten eerder de informatie.

Overigens heeft de BYD app een update:
Je kan zien dat er een Orange IOT simkaart in zit en die vereist naar een toekomstige update als je de “functie” aanroept.

Let op: zoals ik al eerder zei: een eventuele toekomstige update kan mogelijk de werking van je OBD2 poort beperken… ook al mag dit in de EU niet.

Ben je ervan afhankelijk, dan is het advies zit en wacht…
Er schijnt ook een nieuwe app mee te komen die screen mirroring toestaat in de P stand.
Dan kan je jouw iPhone eraan hangen of een Switch… de exacte benodigde bekabeling nog geen specs van ontvangen… Dit was overigens op een Seal, maar die gebruikt wel bijna dezelfde techniek als de Atto op ICE gebied dus, dit is een leuke oplossing voor de niet jailbroken BYDs om toch screen mirroring en Netflix while charging te kunnen doen.

Mocht ik iets specs krijgen van een werkende setup dan zal ik die wel hier delen. Ik heb ook vragen uit staan over de airco/audio… al is dat momenteel lastig want onze airco doet naar mijn idee het nu prima; zo tussen 10-20 graden was het voor mij dramatisch: als of standje sauna of vriezer.. dus ik hoop wel dat die update dat gefixt heeft… want we zitten al heel lang op een update verlegen.
Over het screen mirroring: je kunt de app die hiervoor nodig is al downloaden in de BYD store in de Atto.
Het werkt alleen nog niet, zoals ik het begreep leek het erop dat het simpelweg een kwestie is van usb kabel aansluiten en je telefoonscherm zou gedeeld moeten kunnen worden. Voor een switch etc. lijkt er iets van een apparaat tussen te moeten, althans zo leek het vanwege de "afbeeldingen" in de app.

• patje0010
Iemand een idee wat deze "Selfmatch" wil zeggen, is tweemaal achter mekaar gebeurt, soort update?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t-LwNffCCq9KDYd9zgXaGGtvGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJm3yZ2vKtEk3skjqEHQSu8X.jpg?f=fotoalbum_large

• avdl72
  • Niet online
patje0010 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:43:
Iemand een idee wat deze "Selfmatch" wil zeggen, is tweemaal achter mekaar gebeurt, soort update?
[Afbeelding]
Dit krijg je wanneer er nieuwe hardware is gevonden. Dus bijvoorbeeld als je een dashcam installeert, pas na een reboot is de wijziging actief. Dit is ook als hardware verwijderd wordt.
Dus als je niets hebt veranderd aan je hardware dan zou ik controleren of alle connectoren nog goed in de computer zitten. En controleren of alles nog goed werkt.

• Gebruikertje10
Thnx voor de reactie en ik ben niet echt afhankelijk van het systeem. Ben meer het type die wilt wat er op zit moet werken. Het is wel handig om te voorkomen dat je telefoon te heet wordt, want dat wordt bij als je laad en Android gebruikt. Wat de OBD2 betreft, de dongle heb ik niet maar de app lijkt me meer dan genoeg een ik ben zeer benieuwd hoe de app samen gaat met de ABPR app die ondertussen ook een aardige update heeft gehad en een mooie vernieuwing toont. Die kan ik meer vertrouwen hopelijk als je rijdt van laadpaal naar laadpaal.

• timetraveler
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:20
Via een UK BYD club op Facebook kwam ik deze melding van Shell tegen.
Hopelijk komt het dan ook voor onze BYD recharge weer in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bWER_qSNXkytcGbugP_Emi3R0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8lr80Ke6y0c7arEzAa0j1ht.jpg?f=fotoalbum_large

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:22
timetraveler schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:15:
Via een UK BYD club op Facebook kwam ik deze melding van Shell tegen.
Hopelijk komt het dan ook voor onze BYD recharge weer in orde.

[Afbeelding]
Dat zou fijn zijn. Ik ben van de zomer ergens mijn Shell-pas kwijt geraakt maar via de app werkt het nog, ik laat de oude pas blokkeren als ik een nieuwe kan bestellen. Rond de jaarwisseling heb ik de pas nog gebruikt en wilde eigenlijk het Premium abonnement voor een maand afsluiten maar dat lukte niet (en lukt nu nog steeds niet). Omdat de BYD-korting niet werd toegepast heb ik maar één keer bij Shell opgeladen dat weekend en dat bij Shell gemeld - ze zijn er mee bezig maar omdat er kennelijk meer meldingen zijn kan het nog even duren.

• Eric Amst
  • Laatst online: 29-01 22:20
Goedendag ik ben nu 1,5 week op vakantie en er is al 80 km weggelopen. Van 62% tot 44%.
Iemand dezelfde ervaring?
Ik hoop dat hij die batterij niet helemaal leeg is bij terugkomst.
Waardeloos dit.

• SatScan
Eric Amst schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:09:
Goedendag ik ben nu 1,5 week op vakantie en er is al 80 km weggelopen. Van 62% tot 44%.
Iemand dezelfde ervaring?
Ik hoop dat hij die batterij niet helemaal leeg is bij terugkomst.
Waardeloos dit.
Ja, hier hetzelfde. Zolang de batterij boven de 10% blijft, is er geen probleem. In dat geval wordt de 12V-accu gewoon opgeladen en werkt alles normaal.

Dit is de bekende SOC-drift bij LFP-batterijen. Wat je eraan kunt doen: de batterij een keer leeg rijden tot onder de 10% en daarna in één keer volledig tot 100% opladen. Eventueel rond 80% nogmaals in één keer doorladen tot 100%. Een alternatief is opnieuw volledig leeg rijden (<10%) en daarna weer in één keer volledig opladen.

De capaciteit van de batterij wordt door het BMS geschat op basis van de celspanningen en de spanningsverschillen (delta) tussen de cellen. Ik rijd te weinig en vooral korte stukjes, waardoor deze schatting bij mij niet meer klopt. De weergegeven SOC loopt dan flink terug en bij opladen schiet hij bijvoorbeeld van 60% binnen 10 minuten naar 100%. Dat betekent dat de daadwerkelijke capaciteit nog gewoon aanwezig is, maar dat het batterijmanagementsysteem (BMS) dit niet correct weergeeft.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Eric Amst
  • Laatst online: 29-01 22:20
Dank je voor je uitleg. Bij thuiskomst meteen ff opladen dat ding tot 100%. Daarna starten en zien dat er al direct weer minstens 20 km weg is

• Toinie
Eric Amst schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:14:
Dank je voor je uitleg. Bij thuiskomst meteen ff opladen dat ding tot 100%. Daarna starten en zien dat er al direct weer minstens 20 km weg is
had ik van de week ook! kreeg hem niet boven de 400 km

• SatScan
Toinie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:11:
[...]

had ik van de week ook! kreeg hem niet boven de 400 km
Ook dat hoort erbij. Bij LFP-accu’s moeten de cellen periodiek worden gebalanceerd. Dat is normaal gedrag. Bij BYD-systemen gebeurt dit balanceren pas wanneer de accu daadwerkelijk 100% is opgeladen. Dit proces kan meerdere uren duren en in sommige gevallen zelfs tot een dag duren.

Tijdens het balanceren worden alle cellen stap voor stap gelijkgetrokken. De BMS (Battery Management System) doet dit door kleine hoeveelheden energie van de cellen met de hoogste spanning af te voeren, zodat de lagere cellen kunnen bijtrekken. Dit heet passief balanceren. Er wordt dus geen extra energie toegevoegd; het verschil wordt gecorrigeerd door gecontroleerde ontlading van de hoogste cellen.

Zolang de accu zelden of nooit 100% bereikt, kan er SOC-drift ontstaan: de werkelijke lading van de cellen loopt dan uiteen, terwijl het systeem dit niet volledig kan corrigeren. Een volledige laadcyclus tot 100% is daarom noodzakelijk om de cellen weer correct te synchroniseren en de SOC-meting te herstellen.

YouTube: BYD Atto 3 how to Manage your Battery New video at https://youtu.be/xO-ahCkZGe4

[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 27-01-2026 15:51 ]

• Ajs.rutten
(jarig!)
SatScan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Ook dat hoort erbij. Bij LFP-accu’s moeten de cellen periodiek worden gebalanceerd. Dat is normaal gedrag. Bij BYD-systemen gebeurt dit balanceren pas wanneer de accu daadwerkelijk 100% is opgeladen. Dit proces kan meerdere uren duren en in sommige gevallen zelfs tot een dag duren.

Tijdens het balanceren worden alle cellen stap voor stap gelijkgetrokken. De BMS (Battery Management System) doet dit door kleine hoeveelheden energie van de cellen met de hoogste spanning af te voeren, zodat de lagere cellen kunnen bijtrekken. Dit heet passief balanceren. Er wordt dus geen extra energie toegevoegd; het verschil wordt gecorrigeerd door gecontroleerde ontlading van de hoogste cellen.

Zolang de accu zelden of nooit 100% bereikt, kan er SOC-drift ontstaan: de werkelijke lading van de cellen loopt dan uiteen, terwijl het systeem dit niet volledig kan corrigeren. Een volledige laadcyclus tot 100% is daarom noodzakelijk om de cellen weer correct te synchroniseren en de SOC-meting te herstellen.
Thanks voor de uitleg, moet hiervoor de auto aan de lader blijven?

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:58
Als ik deze zin lees;

Bij BYD-systemen gebeurt dit balanceren pas wanneer de accu daadwerkelijk 100% is opgeladen. Dit proces kan meerdere uren duren en in sommige gevallen zelfs tot een dag duren.

Als hij 100% aangeeft is het dus afgerond, alles daaronder aan de lader laten staan.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• dixet
avdl72 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Experiment geslaagd, patient overleden :+

Het blijkt dat je zo'n 8 procentpunt lading per dag verliest met de Smartcar integratie.... dat is me te gortig. Heel leuk om (near) realtime je SoC te hebben, maar niet als je dan niet eens meer genoeg overhoudt om naar huis te rijden 8)7

Plaatje is resultaat van stilstaan tussen 7:30 en 17:00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hh1xmzs2zYg_S3Q61J3ygWQLQ-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n9HIl8hBKiboSr1c1fQUbEPf.png?f=fotoalbum_large

• SnowBigQ
SatScan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Ja, hier hetzelfde. Zolang de batterij boven de 10% blijft, is er geen probleem. In dat geval wordt de 12V-accu gewoon opgeladen en werkt alles normaal.

Dit is de bekende SOC-drift bij LFP-batterijen. Wat je eraan kunt doen: de batterij een keer leeg rijden tot onder de 10% en daarna in één keer volledig tot 100% opladen. Eventueel rond 80% nogmaals in één keer doorladen tot 100%. Een alternatief is opnieuw volledig leeg rijden (<10%) en daarna weer in één keer volledig opladen.

De capaciteit van de batterij wordt door het BMS geschat op basis van de celspanningen en de spanningsverschillen (delta) tussen de cellen. Ik rijd te weinig en vooral korte stukjes, waardoor deze schatting bij mij niet meer klopt. De weergegeven SOC loopt dan flink terug en bij opladen schiet hij bijvoorbeeld van 60% binnen 10 minuten naar 100%. Dat betekent dat de daadwerkelijke capaciteit nog gewoon aanwezig is, maar dat het batterijmanagementsysteem (BMS) dit niet correct weergeeft.
Klopt niet wat je zegt, dit verlies in tractiebatterij komt door slechte 12v accu. Omdat deze vaker dan gebruikelijk bijgeladen moet worden, loopt tractiebatterij leeg. Onze Atto staat soms hele weekend stil, vanaf vrijdagmiddag tot maandag ochtend, SoC blijft op dat getal waar die op was.

• SatScan
SnowBigQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Klopt niet wat je zegt, dit verlies in tractiebatterij komt door slechte 12v accu. Omdat deze vaker dan gebruikelijk bijgeladen moet worden, loopt tractiebatterij leeg. Onze Atto staat soms hele weekend stil, vanaf vrijdagmiddag tot maandag ochtend, SoC blijft op dat getal waar die op was.
Oke ik heb en nieuwe 12v batterij... en hoe verklaar je dan als ik de batterij naar bijvoorbeeld 60% laat zakken en dan weer aan de oplader aansluit na een paar % opladen in tien minuten van zeg maar 65% naar 100% gaat?

Dat heeft niets met de 12v batterij te maken maar in mijn geval de SOC-drift waar ik last van heb. Zou de 12v batterij echt de hoofdbatterij leegtrekken dan zou de laadcurve normaal verlopen... toch.... of zie ik iets over het hoofd?

• avdl72
  • Niet online
dixet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Experiment geslaagd, patient overleden :+

Het blijkt dat je zo'n 8 procentpunt lading per dag verliest met de Smartcar integratie.... dat is me te gortig. Heel leuk om (near) realtime je SoC te hebben, maar niet als je dan niet eens meer genoeg overhoudt om naar huis te rijden 8)7

Plaatje is resultaat van stilstaan tussen 7:30 en 17:00.
[Afbeelding]
Daar was ik al bang voor. Toch bedankt voor de test en delen ervan.

• avdl72
  • Niet online
Update 2.1.0 staat klaar. Vanavond maar installeren en kijken wat er dan allemaal niet meer werkt 🙈
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whxUz2hrSaXjejPz5TmdeOgMJ-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMbfmn9TL7s0RT1GSVtM3F3r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqYMTI4ET23uovDmq35UTzAo5fY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWqSmo0RvGEOH9iNmeiABfSs.jpg?f=fotoalbum_tile

• dixet
avdl72 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:41:
Update 2.1.0 staat klaar. Vanavond maar installeren en kijken wat er dan allemaal niet meer werkt 🙈
[Afbeelding][Afbeelding]
Ben benieuwd! Voor de eerste bullet klinkt interressant. Een geheugenfunctie miste ik wel (hoewel ik betwijfel of die ook zaken als de stand van je stoel omvat).
En de grote vraag natuurlijk... werkt de OBD2 poort nog!?

• SnowBigQ
SatScan schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Oke ik heb en nieuwe 12v batterij... en hoe verklaar je dan als ik de batterij naar bijvoorbeeld 60% laat zakken en dan weer aan de oplader aansluit na een paar % opladen in tien minuten van zeg maar 65% naar 100% gaat?

Dat heeft niets met de 12v batterij te maken maar in mijn geval de SOC-drift waar ik last van heb. Zou de 12v batterij echt de hoofdbatterij leegtrekken dan zou de laadcurve normaal verlopen... toch.... of zie ik iets over het hoofd?
Klopt inderdaad wat je zegt. Maar wat je veel leest is dat mensen 12v accu probleem hebben. En als die bij jou nieuw is verklaart het jouw verhaal volledig.

• etienne1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:18
td1977 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:19:
[...]

@etienne1 Weet je al wat het kost in België?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Q2d6nu5IY0iLwU_JH0byHC850=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1WDM0IRAvpoKvHHDGTsN6YU.jpg?f=fotoalbum_large

• Toinie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJJGaYGscdVBt_XXPiAyIbK7zsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFzSSeNP0B0ls5DhhVXTqqpx.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe dit en amperage beperking in het menu gevonden. Auto lijkt wat natuurlijker mee te komen met icc aan. Trekt ook wat natuurlijker weg vanaf stilstand. Tot zover.

Btw kaarten zijn nog steeds 22q1….😔

[ Voor 23% gewijzigd door Toinie op 28-01-2026 14:31 ]

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:34
avdl72 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:41:
[Afbeelding][Afbeelding]
Oh Nice! Net even geprobeerd, maar mijn auto zegt nog dat V2.0.0 de laatste versie is... zal nog even moeten wachten dus.. vorige keer was mijn auto ook 2 a 3 weken later. Geduld hebben... O-)

• dixet
Toinie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:52:
Btw kaarten zijn nog steeds 22q1….😔
Kaartupdates zitten niet in de OTA's. Die kan je vanuit de navigatie app zelf updaten (wel even via hotspot doen anders is je bundel meteen op). Ik zit volgens mij op 2025Q4

• td1977
Bij bijna 2 en half uur werk vind ik de prijs wel correct.

Bij Louwman betaalde ik bij de 20000KM beurt 300 Euro voor ruitensproeiervloeistof, Interieurfilter, CR1012 batterij en max. 45 minuten werk (hoefde minder dan een uur te wachten). Dat voelt als afzetterij.

• avdl72
  • Niet online
Zojuist de update geïnstalleerd.
Goed nieuws: de bass in de audio is weer terug 🥳

Verder is het amperage voor laden aan te passen.
Zijn de icoontjes onderin van het hoofdscherm veranderd. Ik daar eerst de bandenspanning maar die is weg nu.
De zenders van FM radio zijn weg. Dus opnieuw instellen
De instellingen van wifi zijn weg. Dus je thuis wifi opnieuw verbinden.
Navigatie app is bijgewerkt, maar ook terug naar de oude 2022 kaarten. Ik had voor de update 25Q4. Nu via wifi geupdate en het is versie 26Q1.
De app gegevens monitor is veranderd.
In de BYD app store zie ik niets nieuws.
Je kan nu een profiel maken in de auto en inloggen met je smartphone. Je hebt dan alleen de mogelijkheid om het interface thema en interieurverlichting aan te passen.
En de OBD interface werkt nog gewoon.

In de BYD app op de smartphone kan ik nu wel IoT-SIMkaart van Orange activeren. Dan moet je een ID scannen. Niet gedaan omdat ik niet weet wat deze funtie doet.

[ Voor 9% gewijzigd door avdl72 op 28-01-2026 19:32 ]

• avdl72
  • Niet online
td1977 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Bij Louwman betaalde ik bij de 20000KM beurt 300 Euro voor ruitensproeiervloeistof, Interieurfilter, CR1012 batterij en max. 45 minuten werk (hoefde minder dan een uur te wachten). Dat voelt als afzetterij.
Wacht maar tot je 40k beurt. Die kost €450 8)7

• td1977
avdl72 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:07:

Wacht maar tot je 40k beurt. Die kost €450 8)7
idd

over een paar maanden moet ik voor de 50K beurt van 450 euro en dat voelt echt als oplichterij. Zeker omdat je voor de data een aparte abonnement moet nemen. Toen ik de auto kocht werd er gezegd dat je data inbegrepen is wanneer je je auto door BYD (Louwman) laat onderhouden.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
td1977 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Als het alleen die zaken zijn, waarom doe je het dan niet zelf? Vanwege garantie oid?
Wat bedoel je met het data abbonement?

Ik zit te kijken naar een Atto 3 voor naast mijn andere (diesel) wagen en lees zodoende zo nu en dan mee in dit topic. Voor de diesel laat ik enkel elke 20k km de olie vervangen in de garage en de rest doe ik zelf.

• Ajs.rutten
(jarig!)

Zijn de icoontjes onderin van het hoofdscherm veranderd. Ik daar eerst de bandenspanning maar die is weg nu.
Navigatie app is bijgewerkt, maar ook terug naar de oude 2022 kaarten. Ik had voor de update 25Q4. Nu via wifi geupdate en het is versie 26Q1.
Je kan nu een profiel maken in de auto en inloggen met je smartphone. Je hebt dan alleen de mogelijkheid om het interface thema en interieurverlichting aan te passen.

In de BYD app op de smartphone kan ik nu wel IoT-SIMkaart van Orange activeren. Dan moet je een ID scannen. Niet gedaan omdat ik niet weet wat deze funtie doet.
Ben even benieuwd of je klimaatproblemen had en of je al iets gemerkt hebt of het beter of slechter is..

• avdl72
  • Niet online
Ajs.rutten schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Ben even benieuwd of je klimaatproblemen had en of je al iets gemerkt hebt of het beter of slechter is..
Ik ook. Want de eerste keer kwam met het activeren van de voorruitontwaseming (de F knop) geen warme lucht. Later weer wel.
De verwarming was toen gewoon hetzelfde als eerst. Dus voldoende warm bij 20 graden.

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Nu online

Had Gehoopt dat je in een profiel stoel instellingen kon opslaan.

• td1977
Bobmeister schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Als het alleen die zaken zijn, waarom doe je het dan niet zelf? Vanwege garantie oid?
Wat bedoel je met het data abbonement?

Ik zit te kijken naar een Atto 3 voor naast mijn andere (diesel) wagen en lees zodoende zo nu en dan mee in dit topic. Voor de diesel laat ik enkel elke 20k km de olie vervangen in de garage en de rest doe ik zelf.
Net als bij andere merken moet je bij BYD de auto volgens schema onderhouden om garantie te behouden. Voorheen was bij elk 20K KM een onderhoudsbeurt voor 300 Euro. Dat was later aangepast naar eens per 30K of 2 jaar. Louwman had bij deze wijziging de prijs voor onderhoud ineens verhoogd van 300 naar 450 Euro, 50% meer vragen voor ongeveer hetzelfde werk, dat is veel meer dan de loonsverhoging en inflatie. Ik vind dat niet fair.

• avdl72
  • Niet online
td1977 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:07:
[...]

Net als bij andere merken moet je bij BYD de auto volgens schema onderhouden om garantie te behouden. Voorheen was bij elk 20K KM een onderhoudsbeurt voor 300 Euro. Dat was later aangepast naar eens per 30K of 2 jaar. Louwman had bij deze wijziging de prijs voor onderhoud ineens verhoogd van 300 naar 450 Euro, 50% meer vragen voor ongeveer hetzelfde werk, dat is veel meer dan de loonsverhoging en inflatie. Ik vind dat niet fair.
Gelukkig is Louwman niet meer de enige dealer en maakt o.a. Oostendorp en Brochane hun opmars. En hopelijk hebben die andere prijzen.

• taylor
Fibrenl schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:24:
[...]

Had Gehoopt dat je in een profiel stoel instellingen kon opslaan.
Is de bandenspanning indicatie helemaal verdwenen?

• logix147
avdl72 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 05:47:
[...]

Gelukkig is Louwman niet meer de enige dealer en maakt o.a. Oostendorp en Brochane hun opmars. En hopelijk hebben die andere prijzen.
https://nl.trustpilot.com/reviews/68d6bec1c2d84acc4ffd4084

over elke dealer valt wel iets te melden, puntje bij paaltje schelen ze elkaar niet veel. Auto rijden kost helaas gewoon geld en dat is mede verantwoordelijk omdat we hier gewoon hoge lonen hebben.

Die Kona is naar mijn idee zeker vergelijkbaar met onze Atto3

Zoals ik het daar lees zit er dus 0 verschil in; moet er wel bij gezegd worden dat die review uit 2025 september is dus als ze nu ook duurder geworden zijn is Louwman niet eens duurder.

Brochane ken ik verder niet, maar Oostendorp ken ik “zakelijk” en zowel die als Louwman bieden weinig bijzonders. Onderhoud wordt naar mijn idee pas goedkoper na de garantie periode, dan kan je naar derden vakgarages toe die net zo “vakkundig” zijn alleen wellicht niet officiële dealerpunten zijn.

• avdl72
  • Niet online
taylor schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Is de bandenspanning indicatie helemaal verdwenen?
Die zit nu alleen nog in het kleine scherm bij het stuur.

• avdl72
  • Niet online
Weet iemand wat je met de IoT-SIMkaart kan doen?

• taylor
avdl72 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Ok bedankt

• SatScan
avdl72 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:55:
[...]

IoT simkaart die in de auto zit?

We hebben er toch twee verschillende erin zitten (of 2 op 1 simkaart?)

Data voor autogebruikers - wij dus...;-)
Data voor Auto-Systemen - IoT dus...

Of bedoel je iets anders?

• avdl72
  • Niet online
SatScan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:23:
[...]

IoT simkaart die in de auto zit?

We hebben er toch twee verschillende erin zitten (of 2 op 1 simkaart?)

Data voor autogebruikers - wij dus...;-)
Data voor Auto-Systemen - IoT dus...

Of bedoel je iets anders?
Ik doel op de IoT-SIMkaart in de BYD app die is sinds de update 2.1.0 van de auto actief geworden. En je kan deze nu registreren, wat eerst niet kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKkRhpCQUg4-qLmEq-bgjhC3wFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jT7oFItXqQqvNcsl4zV9zcjf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door avdl72 op 30-01-2026 12:50 ]

• SatScan
avdl72 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Ik doel op de IoT-SIMkaart in de BYD app die is sinds de update 2.1.0 van de auto actief geworden. En je kan deze nu registreren, wat eerst niet kon.

[Afbeelding]
Aha , ik heb nog niet ondersteund....

Zou het ook niet weten, vraag de dealer eens... kleine kans dat die het wel weet ;-)
Maar je hebt kans...

• etienne1
avdl72 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 05:47:
[...]

Hier in België heb ik een bedrijf (geen dealer) gevonden die het onderhoud doet met behoud van de BYD garantie beweren ze. Geen klein bedrijf want ze hebben garages in verschillende provincies

• jvdmeer
Met behoud van garantie is niet zo moeilijk schijnbaar. Dat doen ook in Nederland diverse garages. Is volgens mij ook wettelijk geregeld in Europa. Voorwaarde is volgens mij alleen dat er originele onderdelen worden gebruikt bij vervanging.
Maar als je het onderhoud bij de dealer doet, heb je ook pechhulp van BYD. En dat is doorgaans ook wat waard.
Wij moesten een keertje 's-nachts €275 aftikken voor pechhulp via BYD omdat hij daar niet was onderhouden.

• patje0010
etienne1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Hier in België heb ik een bedrijf (geen dealer) gevonden die het onderhoud doet met behoud van de BYD garantie beweren ze. Geen klein bedrijf want ze hebben garages in verschillende provincies
En wie is dat in België?

• logix147
jvdmeer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:10:
Wij moesten een keertje 's-nachts €275 aftikken voor pechhulp via BYD omdat hij daar niet was onderhouden.
En dan is al je 'voordeel' dus weg, kortom: helaas ben je min of meer financieel gebonden de eerste pakweg 5-7 jaar aan de dealer. Ik zou tenminste tot mijn accu pakket out of warranty is niet elders onderhouden. Dat heb ik tot nu toe met elke EV gedaan, want ik heb zelf niet zo'n zin in gedoe om tientjeswerk besparing, onderaan de streep krijg ik toch wel iets van korting als ik een nieuwe koop.

De 'rust' die het geeft is mij persoonlijk ook wel iets waard. Gewoon bellen en men fixt het als het nodig is.

• td1977
logix147 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:30:
[...]

En dan is al je 'voordeel' dus weg, kortom: helaas ben je min of meer financieel gebonden de eerste pakweg 5-7 jaar aan de dealer. Ik zou tenminste tot mijn accu pakket out of warranty is niet elders onderhouden. Dat heb ik tot nu toe met elke EV gedaan, want ik heb zelf niet zo'n zin in gedoe om tientjeswerk besparing, onderaan de streep krijg ik toch wel iets van korting als ik een nieuwe koop.

De 'rust' die het geeft is mij persoonlijk ook wel iets waard. Gewoon bellen en men fixt het als het nodig is.
We doen dat allemaal om de garantie te behouden en ellende te voortkomen. Dat is juist de reden dat ze deze woekerprijzen durven te vragen :(

• taylor
jvdmeer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:10:
Met behoud van garantie is niet zo moeilijk schijnbaar. Dat doen ook in Nederland diverse garages. Is volgens mij ook wettelijk geregeld in Europa. Voorwaarde is volgens mij alleen dat er originele onderdelen worden gebruikt bij vervanging.
Maar als je het onderhoud bij de dealer doet, heb je ook pechhulp van BYD. En dat is doorgaans ook wat waard.
Vergeet het maar je moet bij de dealer in en onderhoud en je beurten moeten geregistreerd zijn dat je die trouw gedaan hebt. Zoniet weg garantie. Ik heb het zelf ondervonden met mijn fiat.

• jvdmeer
taylor schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:07:
[...]

Vergeet het maar je moet bij de dealer in en onderhoud en je beurten moeten geregistreerd zijn dat je die trouw gedaan hebt. Zoniet weg garantie. Ik heb het zelf ondervonden met mijn fiat.
https://www.anwb.nl/jurid...e-en-onderhoud/je-rechten
Fabrieksgarantie en merkgarage
In de fabrieksgarantievoorwaarden kan staan dat je auto door een merkgarage moet worden onderhouden. Toch kun je dit ook bij een merkonafhankelijk garagebedrijf laten doen met behoud van fabrieksgarantie. Dit op grond van Europese wetgeving. De voorwaarde is dan wel dat de auto wordt onderhouden volgens de eisen van de fabrikant.

• etienne1

• etienne1
Je lees in de handleiding beperkte garantie hetvolgende :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpzu6Wj9G5CBTVU7iUKDenlCQTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOr1Oc1BYrfeHOxfvW0lTZjl.png?f=fotoalbum_large

• taylor
Neem jij het risico en een hoop gezeik voor 100 a 200€ max goedkoper uit te zijn op 30.000km. Sterkte.

• logix147
@jvdmeer je zei zelf toch al dat je een keer €275 kon afrekenen voor avond pechhulp? Doet die partij waar je heen gaat het dan gratis ofzo?

Als je nu onderhoud bij de dealer doet zit je tussen de 4-600.

Ik kan me niet voorstellen dat een vakgarage voor minder dan 300 euro onderhoud doet dus dan hang jezelf toch op als je een keer garantie nodig hebt?

Ja leuk dat de EU zo’n wetgeving heeft, maar kan jij die bellen om die garantie ten uitvoer te laten brengen? Ik verwacht dat m’n rechtsbijstand mij ook niet zal helpen omdat het gewoon gebruikelijk is tijdens de oorspronkelijke garantie periode je de dealer het onderhoud laat doen, los van de kost, vanwege die garantie, zeker bij een EV en wat onder de auto hangt. Daar kunnen 8 van de 10 vakgarages gewoon niets mee.

• Bobmeister
  • Nu online
Jawel je rechtsbijstand gaat je dan wel helpen. Het is niet "gebruikelijk", dat maak jij er van. De EU wetgeving is heel duidelijk. Als jij als eigenaar daarbij een duidelijke afspraak maakt dat het onderhoud volgens het boekje met originele onderdelen gedaan dient te worden, en de niet-merkgarage maakt ook nog eens duidelijk dat zij verzekeren dat de garantie doorloopt, ben jij als consument gewoon beschermd.

Gelijk hebben en gelijk krijgen is dan weer een tweede. Maar er zijn ook genoeg verhalen te vinden van auto's die continu onderhouden zijn bij de merkgarage, waar de fabrikant (Stellantis heeft er een handje van) bij schade of problemen alsnog de garantie weigert te geven... Die rechtsbijstand ga je dan ook nodig hebben.

• logix147
Bobmeister schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:31:
Jawel je rechtsbijstand gaat je dan wel helpen. Het is niet "gebruikelijk", dat maak jij er van. De EU wetgeving is heel duidelijk. Als jij als eigenaar daarbij een duidelijke afspraak maakt dat het onderhoud volgens het boekje met originele onderdelen gedaan dient te worden, en de niet-merkgarage maakt ook nog eens duidelijk dat zij verzekeren dat de garantie doorloopt, ben jij als consument gewoon beschermd.

Gelijk hebben en gelijk krijgen is dan weer een tweede. Maar er zijn ook genoeg verhalen te vinden van auto's die continu onderhouden zijn bij de merkgarage, waar de fabrikant (Stellantis heeft er een handje van) bij schade of problemen alsnog de garantie weigert te geven... Die rechtsbijstand ga je dan ook nodig hebben.
Knap dat jij weet hoe mijn rechtsbijstand werkt, als een incident onder de zoveel euro is, dan krijg ik 9 van de 10x gewoon het bedrag op mijn rekening gestort, als het juridisch plausibel is/dekkend is door voorwaarden - eigen risico.

Maar daar heb je veel aan als je midden in de nacht stil staat zonder hulp. Beetje naïeve wijze van denken en dat om eigenlijk tientjeswerk - nee mij niet gezien duurkoop > goedkoop.

Daarbij kost het mij en de bestuurders ervan veel meer energie dan hoe wij nu gebruik maken van de auto.

• jvdmeer
logix147 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:15:
@jvdmeer je zei zelf toch al dat je een keer €275 kon afrekenen voor avond pechhulp? Doet die partij waar je heen gaat het dan gratis ofzo?
Probleem was dat mijn BYD uit Duitsland komt en daardoor volgens BYD het onderhoud niet duidelijk was. Inmiddels is de auto gewoon in onderhoud bij Louwman. Maar ik heb, denk ik, meer dan genoeg geld uitgespaard met een Duitse tweedehands auto.

• avdl72
  • Niet online
etienne1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:18:
Je lees in de handleiding beperkte garantie hetvolgende :
[Afbeelding]
In de volgende alinea gaat dat punt nog verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vIwCStniLa2Rmecv8QeR3UiBZk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pB9DOUvBUJ2iNBLoVaGulrB7.jpg?f=user_large

• etienne1
avdl72 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:32:
[...]

In de volgende alinea gaat dat punt nog verder.
[Afbeelding]
Ok BYD raadt aan maar het is geen verplichting. De Europese wetgeving is duidelijk hieromtrent toch ?

• avdl72
  • Niet online
etienne1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Ok BYD raadt aan maar het is geen verplichting. De Europese wetgeving is duidelijk hieromtrent toch ?
Klopt. Maar in de voorwaarden staat ook dat als bepaald onderhoud niet vakkundig volgens de richtlijnen is uitgevoerd, de kosten van reparatie voor de klant kunnen zijn.

Dus ja onderhoud kan elders gebeuren zonder beperkingen op een garantieclaim. Mijn advies zou dan wel zijn om altijd een uitdraai van de verrichte werkzaamheden te krijgen. Dan kan je aantonen wat er gebeurd is.

• Bobmeister
  • Nu online
logix147 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Knap dat jij weet hoe mijn rechtsbijstand werkt, als een incident onder de zoveel euro is, dan krijg ik 9 van de 10x gewoon het bedrag op mijn rekening gestort, als het juridisch plausibel is/dekkend is door voorwaarden - eigen risico.

Maar daar heb je veel aan als je midden in de nacht stil staat zonder hulp. Beetje naïeve wijze van denken en dat om eigenlijk tientjeswerk - nee mij niet gezien duurkoop > goedkoop.

Daarbij kost het mij en de bestuurders ervan veel meer energie dan hoe wij nu gebruik maken van de auto.
Goed verhaal kerel.

Dan dekt je rechtsbijstand je toch? Of je nou geld van je garage krijgt of van de verzekering.. als je auto echter total loss is maakt men er wel een zaak van.

Tientjeswerk: 450 euro voor een interieurfilter en wat rem- en ruitenwisservloeistof. Beetje naïeve gedachte om te denken dat de dealer het beste met je voor heeft.

• josje60
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:37
Bobmeister schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:51:

Tientjeswerk: 450 euro voor een interieurfilter en wat rem- en ruitenwisservloeistof. Beetje naïeve gedachte om te denken dat de dealer het beste met je voor heeft.
Dus een dealer heeft geen onkosten, geschoold personeel niet op BYD cursussen geweest en geen speciaal gereedschap aangeschaft?
En software de meeste 'vrije' werkplaatsen hebben geen toegang tot bepaalde updates en controlemogelijkheden in de software.
Dus alles bij alles helemaal niet duur (maar wel gegarandeerd zonder een hoop gedoe)
1 keer in de 2 jaar waar hebben we het over?

• taylor
josje60 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:07:
[...]

Dus een dealer heeft geen onkosten, geschoold personeel niet op BYD cursussen geweest en geen speciaal gereedschap aangeschaft?
En software de meeste 'vrije' werkplaatsen hebben geen toegang tot bepaalde updates en controlemogelijkheden in de software.
Dus alles bij alles helemaal niet duur (maar wel gegarandeerd zonder een hoop gedoe)
1 keer in de 2 jaar waar hebben we het over?
Ik ben het met je eens maar het is gewoon aan de te hoge kant het had ook iets minder gekunt. En inderdaad het is om de 30.000km. Ik betaal hier in spanje tussen de 200 a 300euro.

• logix147
Bobmeister schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:51:
[...]

Goed verhaal kerel.

Dan dekt je rechtsbijstand je toch? Of je nou geld van je garage krijgt of van de verzekering.. als je auto echter total loss is maakt men er wel een zaak van.

Zoals ik al zei; een vakgarage werkt ook niet gratis dus dan kom je al snel op een verschil van enkele tientjes. Maar doe vooral waar jezelf prettig bij voelt. Lekker selectief reageren, het is Tweakers hier “kerel”.

• Bobmeister
  • Nu online
logix147 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:59:
[...]

Zoals ik al zei; een vakgarage werkt ook niet gratis dus dan kom je al snel op een verschil van enkele tientjes. Maar doe vooral waar jezelf prettig bij voelt. Lekker selectief reageren, het is Tweakers hier “kerel”.
Jij verwijt mij nu dat ik selectief reageer, terwijl ik inhoudelijk jouw verhaal weerleg, waar jij vervolgens met drogredenen en zonder op de inhoud in te gaan op reageert? :?

• taylor
Alleen al de gedachtengang dat je het onderhoud van een auto gaat koppelen aan een rechtsbijstandverzekering die je eventueel nodig kan hebben. Slaat dit niet een beetje door? Koop dan een elektrische fiets als je geen onkosten wil betalen. Je woont gewoon in een duur land en dat is met alles. Ik zal me drukker maken om mij dagelijkse onkosten.

• SatScan
Volgens mij gaat het niet zozeer om het bedrag, maar om wat er tegenover staat. Tenminste, zo werkt dat bij mij. Al kost het 1000 euro als die te rechtvaardigen zijn en ik reageerde op een bericht van 460,- euro irt een uurtje werk...

Dus laten we niet gaan jij bakken, daar wordt het niet gezelliger op.

• taylor
SatScan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:29:
Volgens mij gaat het niet zozeer om het bedrag, maar om wat er tegenover staat. Tenminste, zo werkt dat bij mij. Al kost het 1000 euro als die te rechtvaardigen zijn en ik reageerde op een bericht van 460,- euro irt een uurtje werk...

Dus laten we niet gaan jij bakken, daar wordt het niet gezelliger op.
Welkom in Nederland en voor nog geen uur 250€ meen ik rekenen dat had ik niet getolereerd.

• etienne1
taylor schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Welkom in Nederland en voor nog geen uur 250€ meen ik rekenen dat had ik niet getolereerd.
Ik heb bij BYD Antwerpen voor 2 jaarlijks onderhoud 155 € per uur betaald btw in. Toch ook pittig vindt ik.
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste