Ik ben ermee op wintersport geweest naar Oostenrijk.
Wat ik ermee geleerd heb is dat het breakpoint voormaximaal snelladen op 22 graden ligt
Daarvoor zal de snelheid lager zitten maar van 22 graden gaat deze naar de 88kw (op 21 graden zit hij rond de 70kw)
Als je op 100% start met een koude accu tegen de tijd dat je op 10/20% zit heb je die 22 graden al wel gehaald.
Daarnaast als je gaat superchargen en je bereikt de 45 graden, dan krijg je het fenomee rapidgaten zoals hier op het forum al eerder gepost is.
Dit dempt enorm je laadsnelheid en zakt terug naar 40/50kw. Dit is natuurlijk niet wenselijk en je staat erdoor langer te laden.
Maar ieder Nadeel heeft zijn Voordeel.
Doordat die Accu zo warm is rijd je echt superzuinig.
Om een voorbeeld te geven op de weg naar de wintersport.
Wij reden met 2 volwassenen en 2 kinderen, grote dakkoffer op het dak en achterin de bodemplaat eruit gehaald en tot de nok me kofferbak gevuld met spullen. Dus ja we waren afgeladen.
Heb ik 170km gereden met 62% verbruik en gemiddelde snelheid van 112km/h
Heb zoveel mogelijk gewoon 120km/h kunnen rijden hierdoor.
Laadstops waren rond 40 a 45 minuten door het trager laden.
Je begint met dan met 88kw omdat je accu temp gezakt is naar 30 / 35 graden en zodra deze weer 45 graden is krijg je die dip weer in je snelheid.
Voor een auto van deze prijsklasse is het mij reuze meegevallen.
Als we sneller willen zul we een EV moeten kopen van 70k+
Wat me wel tegengevallen is onderweg, op veel plekken wel 1 a 2 laadpalen defect of niet werken.
Vooral bij Ionity palen.
Nu waren er altijd wel genoeg vrij dus nooit problemen gehad (in drukke periode)
Maar hoop voor in de toekomst als er steeds meer EV's komen dat dit wel beter gaat worden.