Werkt hier nog prima maar ik heb wel een unlocked versie van de appmanager geïnstalleerd. Aurora en dergelijke werkt nog prima alleen Netflix helaas nog niet een werkende versie gevonden. Gok dat die echt geblokkeerd wordt door Netflix zelf.Fibrenl schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:53:
[...]
Na 1.5 kan je geen nieuwe apps meer installeren, enige wat kan is downgrade van het systeem.
In mijn gbox werkt het wel en vind in ABRP gewoon net nog geupdate.
Ja klopt is ook wat ik zeg, maar als je nog geen g-box of unlocked versie van appmanager heb je dus pech.logix147 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:19:
[...]
Werkt hier nog prima maar ik heb wel een unlocked versie van de appmanager geïnstalleerd. Aurora en dergelijke werkt nog prima alleen Netflix helaas nog niet een werkende versie gevonden. Gok dat die echt geblokkeerd wordt door Netflix zelf.
Klopt. Dat is wanneer de er een geluid klinkt van de afstandsbediening sensoren.EVBert schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:19:
Verbeeld ik het me of is het niet mogelijk om het audiovolume niet te verlagen bij achteruit rijden? Ik dacht dat daar een instelling voor was maar kan het niet vinden.
Weet ik, maar er staat me bij dat je het audiovolume bij achteruitrijden ook niet kunt verlagen. Ik vind het niet nodig om het volume te verlagen. Bij mijn vorige auto kon het wel.avdl72 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 01:43:
[...]
Klopt. Dat is wanneer de er een geluid klinkt van de afstandsbediening sensoren.
BYD Atto 3 Skiwhite
ie instelling zit bij Nieuwe Energie.
Let wel op dat deze instelling alleen in de auto zichtbaar is. De app zal steeds het statische bereik aangeven en dus niet overeenkomen met het dynamische bereik in de auto.
Persoonlijk vindt ik dynamisch prettiger, want 420km haal je met deze kou echt niet.
Dank voor dat antwoord. Maar waar in de instelling Nieuwe energie kan het wijzigen?
Let wel op dat deze instelling alleen in de auto zichtbaar is. De app zal steeds het statische bereik aangeven en dus niet overeenkomen met het dynamische bereik in de auto.
Persoonlijk vindt ik dynamisch prettiger, want 420km haal je met deze kou echt niet.
Dank voor dat antwoord. Maar waar in de instelling Nieuwe energie kan het wijzigen?
Bij het achteruit rijden gaat mijn volume al default omlaag - los daarvan - vind ik dat je met achteruit rijden daarmee bezig zijn moet zijn, niet met een auto instelling. Zakelijke bril op: snap ik BYD wel dat ze dit niet toestaan, je zit ook met diverse veiligheidseisen als autofabrikant en zij willen als nieuw merk zoveel mogelijk compliant zijn aan de nieuwe markten zoals de EU/US. Je kan ook niet rijdend inloggen in de native Spotify App bijvoorbeeld.EVBert schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:21:
[...]
Weet ik, maar er staat me bij dat je het audiovolume bij achteruitrijden ook niet kunt verlagen. Ik vind het niet nodig om het volume te verlagen. Bij mijn vorige auto kon het wel.
Je moet de rem intrappen om te schakelen, dan kan je ook over je volume wieltje aan het stuur draaien toch voordat je de versnelling verzet?
Betreft de veiligheidsbemoeienis:
Ik vind het vervelend dat ik dan zelf voor een dashcam moet zorgen of via 'gedoe' bij de dealer achteraf kan inbouwen - zeker geziene dat die langs een airbag gaat vind ik dat dit gewoon al fabriek af erin moet zitten voor die dat willen. Ik had ook liever gezien dat ze Netflix alleen toestaan als de auto stilstaat. Nu moet je sideloaden. Voelt een beetje als Apple pre iOS 9 - daar moest je ook allerlei tweaks toepassen om op het huidige niveau van iOS te komen. Wellicht dat de auto industrie ook nog wel wat meer volwassen daarin wordt, maar zolang gros van de automobilisten het lastig vinden het stuur als prio 1 in de auto te zien i.c.m. het pedaal wat de auto doet bewegen, vrees ik dat we best "bemoederd" zullen blijven op gebied van veiligheid.
Jouw vorige auto had waarschijnlijk al een goede reputatie/naamsbekendheid in Europa, maar is met een reden vervangen voor deze toch...
Dit kun je aan/uitzetten in het menu, weet zo snel even niet waar.EVBert schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:19:
Verbeeld ik het me of is het niet mogelijk om het audiovolume niet te verlagen bij achteruit rijden? Ik dacht dat daar een instelling voor was maar kan het niet vinden.
Zal vanmiddag even kijken.
Birdie1904 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:32:
ie instelling zit bij Nieuwe Energie.
:strip_exif()/f/image/EG5sZUgnAGwFk9DmeLPJE2uk.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij gaat het audiovolume ook default omlaag maar dat vind ik bij de huidige (luide) geluiden die de parkeersensoren maken niet echt nodig, vandaar mijn vraag.logix147 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:28:
[...]
Bij het achteruit rijden gaat mijn volume al default omlaag - los daarvan - vind ik dat je met achteruit rijden daarmee bezig zijn moet zijn, niet met een auto instelling. Zakelijke bril op: snap ik BYD wel dat ze dit niet toestaan, je zit ook met diverse veiligheidseisen als autofabrikant en zij willen als nieuw merk zoveel mogelijk compliant zijn aan de nieuwe markten zoals de EU/US. Je kan ook niet rijdend inloggen in de native Spotify App bijvoorbeeld.
Je moet de rem intrappen om te schakelen, dan kan je ook over je volume wieltje aan het stuur draaien toch voordat je de versnelling verzet?
Betreft de veiligheidsbemoeienis:
Ik vind het vervelend dat ik dan zelf voor een dashcam moet zorgen of via 'gedoe' bij de dealer achteraf kan inbouwen - zeker geziene dat die langs een airbag gaat vind ik dat dit gewoon al fabriek af erin moet zitten voor die dat willen. Ik had ook liever gezien dat ze Netflix alleen toestaan als de auto stilstaat. Nu moet je sideloaden. Voelt een beetje als Apple pre iOS 9 - daar moest je ook allerlei tweaks toepassen om op het huidige niveau van iOS te komen. Wellicht dat de auto industrie ook nog wel wat meer volwassen daarin wordt, maar zolang gros van de automobilisten het lastig vinden het stuur als prio 1 in de auto te zien i.c.m. het pedaal wat de auto doet bewegen, vrees ik dat we best "bemoederd" zullen blijven op gebied van veiligheid.
Jouw vorige auto had waarschijnlijk al een goede reputatie/naamsbekendheid in Europa, maar is met een reden vervangen voor deze toch...
Ik heb mijn vorige auto vervangen omdat hij een eenfase lader had en dat is niet praktisch als je alleen bij openbare laadpalen kan laden.
BYD Atto 3 Skiwhite
Mijn Atro 3 is up to date, maar ik heb niet de optie om te kiezentussen dynamische of standaard bereikweergavemodus. Ik kan in dat scherm alleen energiefeedback instellen.
Vind ik vreemd, iemand enig idee hoe dat kan worden opgelost?
Ik heb dat ook. Ik heb die keuze ook niet in dat menu. We zitten nog niet op de laatste versie volgens mij. Ik heb ook nog geen android auto terwijl die er in de laatste versie wel zou moeten zijn. Ik heb de garage al gecontacteerd en zij zeggen gewoon afwachten tot de OTA update er door komt... Wanneer dat zal zijn, geen idee...
Ja, nu zie ik het probleem. Die 2e optie Rijbereik krijg ik niet op mijn scherm.
Zijn er in België Atto rijders die de BYD app op hun iPhone werkende hebben ? Volgens mijn dealer in Wijnegem Antwerpen werkt die nog niet terwijl ik hier lees van wel. Volgens de verkoper moet ik wachten op een update OTA. Waarom zou de app in Nederland werken en in België niet ?
Dan heeft hij nog niet de laatste update gehad.Gerjan88 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:56:
[...]
Mijn Atro 3 is up to date, maar ik heb niet de optie om te kiezentussen dynamische of standaard bereikweergavemodus. Ik kan in dat scherm alleen energiefeedback instellen.
Vind ik vreemd, iemand enig idee hoe dat kan worden opgelost?
BYD Europe bellen met je VIN en checken of ze deze zien. Zo kwam ik er na 3 dagen achter dat m’n auto niet aangemeld was. BYD pusht voor België geen aparte update dan voor Nederland vziw.etienne1 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:28:
Zijn er in België Atto rijders die de BYD app op hun iPhone werkende hebben ? Volgens mijn dealer in Wijnegem Antwerpen werkt die nog niet terwijl ik hier lees van wel. Volgens de verkoper moet ik wachten op een update OTA. Waarom zou de app in Nederland werken en in België niet ?
Moet je dan die QR ergens scannen of iets anders doen ?logix147 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:20:
[...]
BYD Europe bellen met je VIN en checken of ze deze zien. Zo kwam ik er na 3 dagen achter dat m’n auto niet aangemeld was. BYD pusht voor België geen aparte update dan voor Nederland vziw.
Ze spreken daar Engels dacht ik ?
Dat zou kunnen hoor, maar ergens vind ik dat wel vreemd. Heb vorige maand de laatste update die ik binnenkreeg geïnstalleerd. Heb dus nu die BYD store, nieuwe geluidjes voor parkeersensoren etc. Android Auto had ik daarvoor al overigens. Dus me dunkt dat ik wel de laatste updates heb, maar dan dus zonder dynamisch rijbereik-optie.Fibrenl schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:12:
[...]
Dan heeft hij nog niet de laatste update gehad.
Het is geen ramp natuurlijk, maar wel gek.
Ik heb hem ook binnen en werkt goed inderdaad.dixet schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Xiaomi 12, maar iedere Android telefoon met bluetooth zou moeten werken.
Ik gebruik de Vgate iCar Pro. Die doet het al een paar jaar prima. Vrijwel iedere Elm327 adapter zou moeten werken, maar deze schakelt zichzelf uit als de auto uit is. Scheelt weer 12V drainage
Meteen in ABRP te koppelen en werkt meteen.
Had ook stiekem gehoopt dat SoH (State of Health) zichtbaar zou worden. Maar ook met Car Scanner is die niet als parameter/sensor te zien.
Lijft apart inderdaadGerjan88 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:01:
[...]
Dat zou kunnen hoor, maar ergens vind ik dat wel vreemd. Heb vorige maand de laatste update die ik binnenkreeg geïnstalleerd. Heb dus nu die BYD store, nieuwe geluidjes voor parkeersensoren etc. Android Auto had ik daarvoor al overigens. Dus me dunkt dat ik wel de laatste updates heb, maar dan dus zonder dynamisch rijbereik-optie.
Het is geen ramp natuurlijk, maar wel gek.
Als je auto uit is is dongel dan ook uit of moet je dieavdl72 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:02:
[...]
Ik heb hem ook binnen en werkt goed inderdaad.
Had ook stiekem gehoopt dat SoH (State of Health) zichtbaar zou worden. Maar ook met Car Scanner is die niet als parameter/sensor te zien.
Eruit halen?
Volgens de handleiding gaat ie na 20 minuten inactiviteit uit.Fibrenl schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:45:
[...]
Als je auto uit is is dongel dan ook uit of moet je die
Eruit halen?
Kan je voor de richtingaanwijzer eventueel een ander toontje instellen en waar doe je dat dan ?
Heb het ook werkend, heb de Vgate vLinker MC+ besteld. Pas even 5min gekeken, maar geen SOH gevonden. ABRP werkt goed 😊avdl72 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:02:
[...]
Ik heb hem ook binnen en werkt goed inderdaad.
Of de Vgate vLinker MC+ beter beveiligd is moet ik nog eens testen.
Mmm oké omdat er verder geen beveiliging op zit, en je nooit weer met al dat gehack 😀avdl72 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:20:
[...]
Volgens de handleiding gaat ie na 20 minuten inactiviteit uit.
Een beetje late reactie op een vroege vraag, en een vroege reactie aangezien ik de auto nog niet hebSvensson097 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:06:
Zijn er ook topic-lezers die een Dolphin hebben of er eentje hebben besteld?
Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen!
De afgelopen jaren heb ik een redelijk variërend scala aan auto's gehad, variërend van een Renault Clio uit ±2000, 'n Ford Fiesta uit 2010, een Ford Ka uit 2012, een Mazda MX-5 van 2000, en sindsdien een Citroen C1 van 2015. Tijdens de proefrit van de Dolphin viel het me op dat deze qua afvering wat meer Frans aan voelt… licht deinend/zacht/comfortabel. Stuurgedrag leek me wat strakker en richting een Volvo/Ford te gaan, maar hij is duidelijk ingesteld op wat comfortabeler rijden.
Zodra de auto binnen is ga ik dit topic eens goed doorlezen, want veel van de opties en instellingen zullen overeenkomen tussen de Atto en Dolphin, aangezien het onderstel en de accu hetzelfde is.
2 dingen die me tijdens de proefrit wel al opvielen, maar waar ik online ook al veel over had gelezen, is dat de lane assist en speed-sign recognition te wensen over laten… voor mij geen probleem, ik hou toch meer van zelf rijden. Verdere update(s) zal ik hier even delen zodra ik de Dolphin binnen heb en er een paar dagen eens goed mee heb gereden. Ben namelijk wel benieuwd naar de enorme hoeveelheid instellingen, het praktijkbereik e.d.
Dat kan bij de instellingen (vehicle settings - notification)etienne1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:09:
Kan je voor de richtingaanwijzer eventueel een ander toontje instellen en waar doe je dat dan ?
Daar kan je kiezen tussen "standard" wat het traditionele "klik-klak" geluidje is en "brand" wat een mooi (smaken kunnen verschillen
Bedankt !🙏dixet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:46:
[...]
Dat kan bij de instellingen (vehicle settings - notification)
Daar kan je kiezen tussen "standard" wat het traditionele "klik-klak" geluidje is en "brand" wat een mooi (smaken kunnen verschillen) melodieus toontje geeft
Alleen jammer dat dan ook het geluid buiten voor de voetgangers weer veranderd 🙈dixet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:46:
[...]
Dat kan bij de instellingen (vehicle settings - notification)
Daar kan je kiezen tussen "standard" wat het traditionele "klik-klak" geluidje is en "brand" wat een mooi (smaken kunnen verschillen) melodieus toontje geeft
Die gekke chinezen ook 🙊
Voor updates zou ik dit in een Dolphin thread doen. En als die nog niet bestaat er 1 aanmaken. Ik zit persoonlijk niet te wachten op Non-atto 3 geneuzel. Verder veel plezier met je auto.Kapotlood schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Een beetje late reactie op een vroege vraag, en een vroege reactie aangezien ik de auto nog niet hebMaar ik heb afgelopen vrijdag een BYD Dolphin Design besteld, die als het goed is voor eind maart geleverd moet worden. Besteld bij Louwman Rotterdam, mocht iemand dat willen weten.
De afgelopen jaren heb ik een redelijk variërend scala aan auto's gehad, variërend van een Renault Clio uit ±2000, 'n Ford Fiesta uit 2010, een Ford Ka uit 2012, een Mazda MX-5 van 2000, en sindsdien een Citroen C1 van 2015. Tijdens de proefrit van de Dolphin viel het me op dat deze qua afvering wat meer Frans aan voelt… licht deinend/zacht/comfortabel. Stuurgedrag leek me wat strakker en richting een Volvo/Ford te gaan, maar hij is duidelijk ingesteld op wat comfortabeler rijden.
Zodra de auto binnen is ga ik dit topic eens goed doorlezen, want veel van de opties en instellingen zullen overeenkomen tussen de Atto en Dolphin, aangezien het onderstel en de accu hetzelfde is.
2 dingen die me tijdens de proefrit wel al opvielen, maar waar ik online ook al veel over had gelezen, is dat de lane assist en speed-sign recognition te wensen over laten… voor mij geen probleem, ik hou toch meer van zelf rijden. Verdere update(s) zal ik hier even delen zodra ik de Dolphin binnen heb en er een paar dagen eens goed mee heb gereden. Ben namelijk wel benieuwd naar de enorme hoeveelheid instellingen, het praktijkbereik e.d.
Mhzzz beveiliging technisch toch wel een dingetje hoor. Vgate vLinker MC+awhatever schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:11:
[...]
Heb het ook werkend, heb de Vgate vLinker MC+ besteld. Pas even 5min gekeken, maar geen SOH gevonden. ABRP werkt goed 😊
Of de Vgate vLinker MC+ beter beveiligd is moet ik nog eens testen.
0) positief beginnen: staat maar 1 actieve connectie toe.
1) indien er geen active connectie is kan ik gewoon met een andere (nog niet verbonden) telefoon verbinding maken en de auto uitlezen.
2) auto 2 uur op slot, kan met telefoon gewoon verbinding maken. Helaas was deze telefoon wel eerder verbonden. Had alleen de app overnieuw geïnstalleerd. (Het is dus ook onduidelijk of de powersavemode wel aan gaat)
Maar tot dusverre kan ik niet echt een beveiliging ontdekken.
Wellicht nog een andere ODB dongle testen.
Hebben jullie al wat getest kwa beveiliging bij de auto >30min op slot ?
[ Voor 3% gewijzigd door awhatever op 04-02-2024 14:32 ]
Toch apart ze zeggen dat je met deze een activatie knop in moet drukken, Vgate vLinker MC+ Bluetooth OBD2. alleen dan kan je toch pairen, waar is die pairing knop voor dan hahahaha. dus lange rit beste optie tot nu toe elke keer eruit halen.awhatever schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Mhzzz beveiliging technisch toch wel een dingetje hoor. Vgate vLinker MC+
0) positief beginnen: staat maar 1 actieve connectie toe.
1) indien er geen active connectie is kan ik gewoon met een andere (nog niet verbonden) telefoon verbinding maken en de auto uitlezen.
2) auto 2 uur op slot, kan met telefoon gewoon verbinding maken. Helaas was deze telefoon wel eerder verbonden. Had alleen de app overnieuw geïnstalleerd. (Het is dus ook onduidelijk of de powersavemode wel aan gaat)
Maar tot dusverre kan ik niet echt een beveiliging ontdekken.
Wellicht nog een andere ODB dongle testen.
Hebben jullie al wat getest kwa beveiliging bij de auto >30min op slot ?
OBDLINK CX zeggen ze dat je een bepaalde tijd paring mode heb en dan verbinding kan maken en daarna niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Fibrenl op 04-02-2024 16:38 ]
Ja, exact de reden dat ik hem gekocht had.Fibrenl schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:37:
[...]
Toch apart ze zeggen dat je met deze een activatie knop in moet drukken, Vgate vLinker MC+ Bluetooth OBD2. alleen dan kan je toch pairen, waar is die pairing knop voor dan hahahaha. dus lange rit beste optie tot nu toe elke keer eruit halen.
OBDLINK CX zeggen ze dat je een bepaalde tijd paring mode heb en dan verbinding kan maken en daarna niet.
Ik vermoed dat het verschil zit in normale bluetooth en BLE. BLE lijkt gewoon altijd connectie toe te staan. Maar heb er niet echt kennis van en nog niet uitgebreid in verdiept. Hoop dat hier iemand een dongle heeft die wel veiliger is
Iemand de OBDLINK CX al getest?
Inmiddels wel wat andere treads gelezen, en elk EV topic komt uiteindelijk met de conclusie onveilig volgens mij.
Deze van het tweakers EV6 forum gehaald:
Interessante studie naar OBD2 dongles: https://www.usenix.org/sy...ec20summer_wen_prepub.pdf
Even snel de tabel gescand, maar veilige bestaan niet. Topdon Auto Mate lijkt het veiligste maar niet te koop volgens mij hier.
Zou het risico niet onderschatten, in campers moet je fysiek een slot om je OBDII aansluiting heen laten bouwen om uberhaubt verzekerd te kunnen zijn. Via de OBDII poort schijn je de auto gewoon te kunnen starten en weg te rijden. Altans, daarom moest ik van de verzekering verplicht een slot om de poort en onder de motorkap laten bouwen, anders geen dekking.
Daarom gebruik ik hem voor lange ritten en als ik auto afsluit haal ik dongel er gewoon uit. Denk dat het dan toch het veiligste is.awhatever schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:51:
[...]
Ja, exact de reden dat ik hem gekocht had.
Ik vermoed dat het verschil zit in normale bluetooth en BLE. BLE lijkt gewoon altijd connectie toe te staan. Maar heb er niet echt kennis van en nog niet uitgebreid in verdiept. Hoop dat hier iemand een dongle heeft die wel veiliger is![]()
Inmiddels wel wat andere treads gelezen, en elk EV topic komt uiteindelijk met de conclusie onveilig volgens mij.
Interessante studie naar OBD2 dongles: https://www.usenix.org/sy...ec20summer_wen_prepub.pdf
Even snel de tabel gescand, maar veilige bestaan niet. Topdon Auto Mate lijkt het veiligste maar niet te koop volgens mij hier.
Zou het risico niet onderschatten, in campers moet je fysiek een slot om je OBDII aansluiting heen laten bouwen om uberhaubt verzekerd te kunnen zijn. Via de OBDII poort schijn je de auto gewoon te kunnen starten en weg te rijden. Altans, daarom moest ik van de verzekering verplicht een slot om de poort en onder de motorkap laten bouwen, anders geen dekking.
Ga ik nu ook doen inderdaad…Fibrenl schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:12:
[...]
Daarom gebruik ik hem voor lange ritten en als ik auto afsluit haal ik dongel er gewoon uit. Denk dat het dan toch het veiligste is.
Jammer dat er nog niemand in deze nieuwe use-case voor de EV markt gedoken is met een veiligere dongle. Desnoods met een aan uit knop er op, of een fysieke enable pairing knop.
Je vind wel kabels met schakelaars, maar daar zijn de reviews ook wat verdeeld over.
Geloof niet dat ABRP standaard Bluetooth of wifi gaat ondersteunen, toch ? Want daar lijkt de pairing knop wel voor te werken.
[ Voor 10% gewijzigd door awhatever op 04-02-2024 17:22 ]
Geen idee ik heb gewoon de goedkope dongel besteld krijg ik van de week ga ik ook even testen.awhatever schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:19:
[...]
Ga ik nu ook doen inderdaad…
Jammer dat er nog niemand in deze nieuwe use-case voor de EV markt gedoken is met een veiligere dongle. Desnoods met een aan uit knop er op, of een fysieke enable pairing knop.
Je vind wel kabels met schakelaars, maar daar zijn de reviews ook wat verdeeld over.
Geloof niet dat ABRP standaard Bluetooth of wifi gaat ondersteunen, toch ? Want daar lijkt de pairing knop wel voor te werken.
Ja inderdaad gewoon aan en uit dan ben je er al moet toch niet zo moeilijk zijn, of paining knop 10 sec actief is en daarna alleen het device verbinding kan maken waarmee hij gepaird is lijkt me ook niet zo moeilijk :):):)
mooiste is gewoon als BYD eens opschiet met update van navi systeem want ze zouden dit wel inbouwen
[ Voor 5% gewijzigd door Fibrenl op 04-02-2024 17:25 ]
Je kan gewoon een OBD2 verlengkabel kopen met een uit/aan schakelaar. Geen enkele auto is diefstalproof, sleepwagen en 2 autohondjes eronder en je 4 wielen rollen zo weg.
Hou er rekening mee dat deze (volgens abrp) iedere keer als je hem er uit haalt een nieuw adres krijgt en je hem dus opnieuw moet koppelen
It does change its address every time you unplug it, so you will have to re-link (and re-pair) it again then.
Nee dat snap ik maar zou jij de dongel erin laten dan 24/7logix147 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:04:
Je kan gewoon een OBD2 verlengkabel kopen met een uit/aan schakelaar. Geen enkele auto is diefstalproof, sleepwagen en 2 autohondjes eronder en je 4 wielen rollen zo weg.
Met die verlengkabel wel, dat is een fysieke uit/aan switch die erop zit. Schakelaar uit = geen stroom erop.Fibrenl schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:30:
[...]
Nee dat snap ik maar zou jij de dongel erin laten dan 24/7
Mooie test. Jammer dat die van 2019 is. Hopelijk zijn er inmiddels modellen die wel veilig zijn.awhatever schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:51:
[...]
[...]
De OBDLink CX zou volgens OBD doctor hacker proof moeten zijn. Als ik de connectie instructies lees betwijfel ik dat ("Simply turn on your phone’s Bluetooth and connect.")
Eigenlijk zie ik alleen Bluetooth en wifi scanners met een fysieke pair knop, geen enkele BLE scanner lijkt dat te hebben. Is dat geen ding bij BLE?
Welke kabel gebruik jij en moet je hem elke keer weer opnieuw Connecten als stroom eraf is geweest.logix147 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:53:
[...]
Met die verlengkabel wel, dat is een fysieke uit/aan switch die erop zit. Schakelaar uit = geen stroom erop.
[ Voor 12% gewijzigd door Fibrenl op 04-02-2024 19:08 ]
Ben ook wel benieuwd welke je hebt, op Amazon waren de reviews verdeeld. Sommige schakelaars zaten niet op de 12v maar op de datalijn bijvoorbeeld. Of de kabel miste aders en wa niet compleet. Dus heb er zelf nog geen besteld.logix147 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:53:
[...]
Met die verlengkabel wel, dat is een fysieke uit/aan switch die erop zit. Schakelaar uit = geen stroom erop.
Ik heb gemerkt dat de dongle na een paar uur uitgaat. Dit is inderdaad anders dan de 20 minuten die in de handleiding staat. En ik kan hem vanuit huis bereiken, terwijl mijn auto aan de overkant van de straat staat 🤔 Niet echt wenselijk inderdaad.
Vandaag navigatie met ABRP getest, en de geschatte accu capaciteit bij aankomst komt goed in de buurt. Bij heenreis 1% te weinig aangegeven, en bij terugreis precies goed.
Vandaag navigatie met ABRP getest, en de geschatte accu capaciteit bij aankomst komt goed in de buurt. Bij heenreis 1% te weinig aangegeven, en bij terugreis precies goed.
Goh wat een vriendelijke reactie. Nou, dan lees je het 'geneuzel' toch gewoon niet? Ik reageer hier op een vraag van iemand, dus als je dat niet bevalt lees je daar toch gewoon overheen?HenkG schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:27:
[...]
Voor updates zou ik dit in een Dolphin thread doen. En als die nog niet bestaat er 1 aanmaken. Ik zit persoonlijk niet te wachten op Non-atto 3 geneuzel. Verder veel plezier met je auto.
Enfin, ik zal hier, als er nog geen Dolphin thread bestaat, nog even reageren op de vraag van degene die hier meer over wilde weten.
betreft de atto app.
moeten onze atto volgende week gaan afhalen;maar de app werkt nu reeds
Is door BYD al aan onze wagen gelinkt.zou normaal 2weken duren na aankoop.
Ik heb de Vgate vLinker MC+ en moest een knopje indrukken en een code invoeren om verbinding te maken.
Net even geprobeerd om naast de auto (staat de hele middag al geparkeerd) verbinding te krijgen.
ABRP kan geen verbinding maken, de VgateFWUpdate Tool kan geen verbinding maken,de Car scanner app geeft aan dat hij verbonden is.
Als ik het met een telefoon probeer die nog niet eerder is verbonden vind de Car scanner app hem wel, maar als ik de pincode in moet geven om te verbinden doet hij het niet.
Op de website staat "Automatic sleep after 30 minutes from car stall".
Net even geprobeerd om naast de auto (staat de hele middag al geparkeerd) verbinding te krijgen.
ABRP kan geen verbinding maken, de VgateFWUpdate Tool kan geen verbinding maken,de Car scanner app geeft aan dat hij verbonden is.
Als ik het met een telefoon probeer die nog niet eerder is verbonden vind de Car scanner app hem wel, maar als ik de pincode in moet geven om te verbinden doet hij het niet.
Kan je even zeggen welke app je gebruikt?evjo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:22:
betreft de atto app.
Staat die in de App Store van Apple.
Wat is jullie ervaring met een auto inruilen bij BYD? Komen ze met goede inruilprijzen en/of is er überhaupt (los van eventuele inruil) nog wat van de prijs af te krijgen?
Android of iPhone?Edwin1972 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:11:
Ik heb de Vgate vLinker MC+ en moest een knopje indrukken en een code invoeren om verbinding te maken.
Ik gok Android, met mijn iPhone hoef ik namelijk al die acties niet te doen. Staat ook zo beschreven in de handleiding (achteraf gelezen). Dus voor Android gebruikers volgens mij een beetje fake security, aangezien een iPhone alle checks overslaat…
Mmmm weer apart dus hahahah fake securityawhatever schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:51:
[...]
Android of iPhone?
Ik gok Android, met mijn iPhone hoef ik namelijk al die acties niet te doen. Staat ook zo beschreven in de handleiding (achteraf gelezen). Dus voor Android gebruikers volgens mij een beetje fake security, aangezien een iPhone alle checks overslaat…
Effectief ruil je de auto in bij Louwman.ChromeFR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:09:
Wat is jullie ervaring met een auto inruilen bij BYD? Komen ze met goede inruilprijzen en/of is er überhaupt (los van eventuele inruil) nog wat van de prijs af te krijgen?
Ik was al langere tijd aan het rondkijken voor een andere auto, en dus op verschillende plekken een inruilwaarde ontvangen.
Zelf reed ik een Opel Astra en ik kreeg bij Louwman ongeveer hetzelfde bedrag ervoor als een jaar eerder bij mijn Opel dealer.
Dus ze geven best wel een redelijk prijs voor je auto.
Na een nacht stil staan kon ik geen verbinding krijgen met de dongle.avdl72 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:28:
Ik heb gemerkt dat de dongle na een paar uur uitgaat. Dit is inderdaad anders dan de 20 minuten die in de handleiding staat. En ik kan hem vanuit huis bereiken, terwijl mijn auto aan de overkant van de straat staat 🤔 Niet echt wenselijk inderdaad.
Ik heb via de BYD gekeken hoeveel procent accu ik nog had. Daarna weer geprobeerd om verbinding te maken. En wat denk je…. Ja het lukte 🙈
Dus ik denk dat deze dongle terug gaat, en ik een andere ga zoeken.
Edit:
Ik lees nu pas bij Amazon deze opmerking:
"Auto-wekfunctie" ondersteunt geen voertuigtypen: Hybride voertuigen/puur elektrische voertuigen.
[ Voor 9% gewijzigd door avdl72 op 06-02-2024 06:54 ]
Bij achteruitrijden hoor ik een alarm bij het te dicht komen bij een opstakel maar bij vooruitrijden niet. Ik mag vooruit zo dicht rijden bij een obstakel als ik wil … geen alarm. Is dit normaal? De camera’s springen wel op. Zowel voor als achteruit.
Check je midden console eens, gok dat die P en sensor icoontje uitstaan.etienne1 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:31:
Bij achteruitrijden hoor ik een alarm bij het te dicht komen bij een opstakel maar bij vooruitrijden niet. Ik mag vooruit zo dicht rijden bij een obstakel als ik wil … geen alarm. Is dit normaal? De camera’s springen wel op. Zowel voor als achteruit.
Heb jij wel een demo gehad?
Ik heb een heel erg beperkte demo gehad. Ik voelde geen ervaring bij de verkoper.logix147 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:25:
[...]
Check je midden console eens, gok dat die P en sensor icoontje uitstaan.
Heb jij wel een demo gehad?
De P/sensorknop linksboven ziet oranje of blauw. Oranje is actief. Moet je dat na elk vertrek terug activeren? Net even getest en ik kreeg alarm rechts vooraan. Wel geen pulserend alarm dat korter en korter word als je dichter en dichter komt.
😳 ok 👍poedy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:02:
Vooruitsensoren worden aktief door eerst achteruit te schakelen en dan vooruit.
Het is inderdaad fijn dat de Atto 3 eindelijk ondersteund word in de ABRP app met de live data functionaliteit.
Wat ik alleen nog steeds jammer vind aan de ABRP app is de navigatie.
Als je route over de snelweg gaat dan is de blauwe route lijn onder de snelweg en dus slecht zichtbaar.
Voor de rest werkt de koppeling goed en is de berekening voor en tijdens rijden prima.
Als je route over de snelweg gaat dan is de blauwe route lijn onder de snelweg en dus slecht zichtbaar.
Voor de rest werkt de koppeling goed en is de berekening voor en tijdens rijden prima.
Ja ben ik met je eens geen idee of dit aan te passen is.Fableonian schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:30:
Het is inderdaad fijn dat de Atto 3 eindelijk ondersteund word in de ABRP app met de live data functionaliteit.
En vraag me af zijn er geen andere Navi systemen met ondersteuning van odb2? Snap niet dat het geen optie in Google Maps is. Maar goed Byd moet gewoon eens opschieten met hun eigen navi met de ingebouwde optie.
[ Voor 15% gewijzigd door Fibrenl op 06-02-2024 16:59 ]
.Afgehaald in de google app storeetienne1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:41:
[...]
Kan je even zeggen welke app je gebruikt?
Staat die in de App Store van Apple.
Niets van gemerkt tot nog toe.dixet schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:22:
[...]
Hou er rekening mee dat deze (volgens abrp) iedere keer als je hem er uit haalt een nieuw adres krijgt en je hem dus opnieuw moet koppelen
[...]
Vandaag een aantal uren eruit gehad. Na het inpluggen werd de do gel meteen weer herkend in ABRP.
Ik kreeg in Eindhoven in eerste instantie, na onderhandelen, een hogere inruilprijs. Na de verlaging van €4000,00 trokken ze deze in. Ik hoorde dat ze in Rotterdam wel netjes meer geven na onderhandelingen over inruilprijs.ChromeFR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:09:
Oké maar blijft hij nou aan als je hem erin laat de een zegt na 3 uur uit en de ander niet.avdl72 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:53:
[...]
Niets van gemerkt tot nog toe.
Vandaag een aantal uren eruit gehad. Na het inpluggen werd de do gel meteen weer herkend in ABRP.
Hij gaat uiteindelijk wel uit.Fibrenl schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:43:
[...]
Oké maar blijft hij nou aan als je hem erin laat de een zegt na 3 uur uit en de ander niet.
Maar als de auto maar iets gaat doen dan schakelt de OBD poort weer aan.
Dus bijvoorbeeld als je met de app de status bekijkt van je accu/bereik.
Ohh okéavdl72 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:16:
[...]
Hij gaat uiteindelijk wel uit.
Maar als de auto maar iets gaat doen dan schakelt de OBD poort weer aan.
Dus bijvoorbeeld als je met de app de status bekijkt van je accu/bereik.
ABRP samen met de OBD koppeling maar eens aan het testen op weg naar zuid Duitsland.
Werkt erg fijn, geen stress of je er gaat raken en als je nog even verder kunt rijden heb je zo een nieuw snellaad punt wat verder op de route gevonden.
Maar toch mist de app nog wel duidelijkheid welke restaurant mogelijkheden er zijn. Ik wilde alleen stoppen bij een goede eet mogelijkheid. Dat is erg onhandig te zien en te wijzigen als je eenmaal onderweg bent. Moet je toch echt van te voren uitzoeken. Zou wat mij betreft een optie mogen zijn tijdens het plannen, alleen stoppen naast restaurants.
De snellader gebruik ik zelden, maar die zakt toch al vroeg in valt mij nu op. Ging prima op 88kW, maar bij 66% vol al naar 52kW. Bij 86% nog maar 33kW. Is gewoon normaal gedrag, maar zo onderweg toch jammer…
Volgende laatstop… na de vorige stop voor het eerst last van beslagen ramen de eerste 30min. Al heel lang niet meer gehad sinds de laatste de update. Auto had 45min opgeladen en ik wat gegeten. Blijkbaar verpest ie dan toch het binnen klimaat. Moest elke 5min de vooruit ontwasemen aanzetten voor zo’n 30min lang.
Werkt erg fijn, geen stress of je er gaat raken en als je nog even verder kunt rijden heb je zo een nieuw snellaad punt wat verder op de route gevonden.
Maar toch mist de app nog wel duidelijkheid welke restaurant mogelijkheden er zijn. Ik wilde alleen stoppen bij een goede eet mogelijkheid. Dat is erg onhandig te zien en te wijzigen als je eenmaal onderweg bent. Moet je toch echt van te voren uitzoeken. Zou wat mij betreft een optie mogen zijn tijdens het plannen, alleen stoppen naast restaurants.
De snellader gebruik ik zelden, maar die zakt toch al vroeg in valt mij nu op. Ging prima op 88kW, maar bij 66% vol al naar 52kW. Bij 86% nog maar 33kW. Is gewoon normaal gedrag, maar zo onderweg toch jammer…
Volgende laatstop… na de vorige stop voor het eerst last van beslagen ramen de eerste 30min. Al heel lang niet meer gehad sinds de laatste de update. Auto had 45min opgeladen en ik wat gegeten. Blijkbaar verpest ie dan toch het binnen klimaat. Moest elke 5min de vooruit ontwasemen aanzetten voor zo’n 30min lang.
[ Voor 17% gewijzigd door awhatever op 07-02-2024 22:09 ]
In Groningen een prima inruil prijs gehad, was een Toyota Prius wagon van 11 jaar oud met 260 op de tellerChromeFR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:09:
Vreemd, bij mij is de blauwe lijn gewoon zichtbaar boven de snelweg. Misschien omdat ik een andere kaart heb gekozen? (abrp in plaats van standard)Fableonian schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:30:
:strip_exif()/f/image/GUPj4AfutGxbCH3bFHlC1MvT.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hier wel een ander issue dat ik heb met een negatieve reisduur, die heb ik gemeld bij abrp.
Lees ik het goed dat je de ABRP app samen met de OBD koppeling niet kan gebruiken bij recente firmware? Heb de atto 3 sinds december 2023 en dacht dat ik nu op v1.5 versie zit.
Je kan sinds v1.5 geen apps meer sideloaden.RvOi schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:51:
Lees ik het goed dat je de ABRP app samen met de OBD koppeling niet kan gebruiken bij recente firmware? Heb de atto 3 sinds december 2023 en dacht dat ik nu op v1.5 versie zit.
Dus had je ABRP voor v1.5 al geïnstalleerd dan werkt hij.
Laten jullie de dongel nu gewoon zitten als je auto afsluit?
Ik heb goedkopen vgate besteld als deze in de auto zit, en verbonden is met ABRP op de auto, kan ik als auto aan is geen tweede verbinden vind hem gewoon niet. Zal ff testen als auto uit is.
Ik heb goedkopen vgate besteld als deze in de auto zit, en verbonden is met ABRP op de auto, kan ik als auto aan is geen tweede verbinden vind hem gewoon niet. Zal ff testen als auto uit is.
[ Voor 65% gewijzigd door Fibrenl op 09-02-2024 12:28 ]
Hey avdl72,avdl72 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:03:
Ik ken iemand bij Tesla die over de superchargers in Europa gaat en die gaat kijken hoe ze dit kunnen fixen. Hij vroeg ook of ik bereid was om met mijn BYD naar Tilburg te komen om in Tesla te testen waarom het niet werkt. Dus wellicht kunnen ze wat met de software in het supercharger netwerk doen.
zijn er nog ontwikkelingen op dit gebied? Of is het nog steeds niet mogelijk om bij Tesla te laden?
Ga volgende week op wintersport, dan weet ik of de Tesla laders in de routeplanning kan meenemen.
Lukt nog niet er is nog niets veranderd dus.AlexLam schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:52:
[...]
Hey avdl72,
zijn er nog ontwikkelingen op dit gebied? Of is het nog steeds niet mogelijk om bij Tesla te laden?
Ga volgende week op wintersport, dan weet ik of de Tesla laders in de routeplanning kan meenemen.
Bedankt, dat wordt dus om de Tesla chargers heen plannen.avdl72 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:00:
[...]
Lukt nog niet er is nog niets veranderd dus.
Of kijken welke het zijn 150 kw kan je wel op laden de 250 kw en hoger niet. En in buitenland zijn er nog genoeg 150 kw laders. In de tesla app kan je dat ook makkelijk zien.AlexLam schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:13:
[...]
Bedankt, dat wordt dus om de Tesla chargers heen plannen.
In ABRP kun je vaak zien of het 150kW of 250kW laders zijn. Verder staat het ook op de tesla website.Fibrenl schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:14:
[...]
Of kijken welke het zijn 150 kw kan je wel op laden de 250 kw en hoger niet. En in buitenland zijn er nog genoeg 150 kw laders. In de tesla app kan je dat ook makkelijk zien.
Helaas kun je in ABRP niet selecteren dat je alleen de 250kW laders wilt vermijden, je kunt wel alle Tesla laders vermijden.
Nee die optie mis ik ook helaas dat je alleen 150 kw kan instellen in ABRP. Maar goed zijn veel andere laders ook. Hebben jullie ABRP sideloaded en werkende spraak navigatie. Ik heb daar alles voor geïnstalleerd maar krijg geen spraak.awhatever schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:27:
[...]
In ABRP kun je vaak zien of het 150kW of 250kW laders zijn. Verder staat het ook op de tesla website.
Helaas kun je in ABRP niet selecteren dat je alleen de 250kW laders wilt vermijden, je kunt wel alle Tesla laders vermijden.
Ik heb ABRP geinstalleerd maar krijg ook geen spraak. Daarnaast geeft het aan dat het verbonden is met mij OBD maar ik krijg geen live SOC gegevens te zien.
Werkt OBD bij jullie ook zonder premium account?
yup werkt gewoon zonder premiumtd1977 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:53:
Ik heb ABRP geinstalleerd maar krijg ook geen spraak. Daarnaast geeft het aan dat het verbonden is met mij OBD maar ik krijg geen live SOC gegevens te zien.
Vraagje: ik stapte vanavond in m’n Atto 3 en ik claxonneerde naar iemand toen ik wegreed, vervolgens blijft de claxon hangen en toen ik erop drukte stopte deze. Even later ging de claxon weer af. Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat te doen om dit te verhelpen?
Bedankt voor de info.
Dan ligt het waarchijnlijk aan mijn OBD. Deze OBD (een simpele Elm 327 V 2.1 dongel van een paar Euro) had ik nog liggen en met car scanner kan ik gewoon gegevens uitlezen.
Terug vanuit zuid-Duitsland, ging op zich prima met ABRP. Maar nu wel 5 nieuwe apps op de telefoon met creditcard gekoppeld.
Heb zelf E-Flux en dat had overal ook gewerkt, maar het tarief is dan onbekend in de E-Flux app. Dus meestal heb ik de app van de laadpaal geïnstalleerd, om zo zeker te zijn van de prijs.
Heeft iemand een laadpas met app waarbij ook de tarieven in het buitenland overal duidelijk en bekend zijn?
Heb in België namelijk al twee keer met E-Flux een hogere prijs betaald dan wat de aanbieder in hun eigen app rekent. Dus die paar 100 verschillende aanbieders maken het buiten Nederland niet echt handig laden met 1 pasje.
Heb zelf E-Flux en dat had overal ook gewerkt, maar het tarief is dan onbekend in de E-Flux app. Dus meestal heb ik de app van de laadpaal geïnstalleerd, om zo zeker te zijn van de prijs.
Heeft iemand een laadpas met app waarbij ook de tarieven in het buitenland overal duidelijk en bekend zijn?
Heb in België namelijk al twee keer met E-Flux een hogere prijs betaald dan wat de aanbieder in hun eigen app rekent. Dus die paar 100 verschillende aanbieders maken het buiten Nederland niet echt handig laden met 1 pasje.
[ Voor 20% gewijzigd door awhatever op 09-02-2024 22:43 ]
@awhatever MOOVILITY/ Smoov en PlugShare voor “meer info” over de palen zelf.
Met deze 3 zit ik eigenlijker alle info die ik nodig heb.
Laden gaat hier met Shell / Vattenfall en eflux. Fastned gebruik ik ook veel, kost alleen gemiddeld wel meer voor de meeste - al had ikzelf dat gewoon wel betaald voltarief geziene al het gemak van zo’n locatie. Tesla app heb ik er ook op staan maar die gebruik ik nooit meer eigenlijk.
Met deze 3 zit ik eigenlijker alle info die ik nodig heb.
Laden gaat hier met Shell / Vattenfall en eflux. Fastned gebruik ik ook veel, kost alleen gemiddeld wel meer voor de meeste - al had ikzelf dat gewoon wel betaald voltarief geziene al het gemak van zo’n locatie. Tesla app heb ik er ook op staan maar die gebruik ik nooit meer eigenlijk.
Heeft er iemand ervaring met de Buddi Play 2 Bluetooth Adapter voor draadloze Apple CarPlay ?
Ik gebruik vaak Apple CarPlay voor navigatie, bellen en Spotify.
Nu merk ik dat sinds de laatste update het volgende:
Wanneer ik Spotify luisten en iemand ga bellen werkt dit goed. Maar als het gesprek wordt beëindigd met de knop op het stuur, of de knop op het scherm, wordt de muziek hervat uit de speaker van de telefoon en niet via de auto. Enige oplossing is om de usb kabel eruit en er op nieuw in te doen.
Hetzelfde gebeurt ook als ik draadloos CarPlay gebruik via de Buddi adapter.
Heeft iemand dit ook? En hoe zou ik het kunnen verhelpen?
Wanneer ik Spotify luisten en iemand ga bellen werkt dit goed. Maar als het gesprek wordt beëindigd met de knop op het stuur, of de knop op het scherm, wordt de muziek hervat uit de speaker van de telefoon en niet via de auto. Enige oplossing is om de usb kabel eruit en er op nieuw in te doen.
Bij mijn trip naar Kopenhagen had ik alleen gebruik gemaakt van Tesla 150KW V2 laadpalen en Shell recharge. Prijzen van Tesla is gunstiger dan andere snellader en bij Shell hebben we 15cent korting. Hiervoor heb je alleen de BYD Shell kaart en Tesla app nodig. Je kunt vooraf de prijzen in de app zien en krijgt geen verrassing achteraf.awhatever schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:41:
Terug vanuit zuid-Duitsland, ging op zich prima met ABRP. Maar nu wel 5 nieuwe apps op de telefoon met creditcard gekoppeld.
Hopelijk kunnen we straks ook bij Tesla V3 en V4 laden. Dan kunnen we ons trip veel makkelijker plannen.
[ Voor 4% gewijzigd door td1977 op 10-02-2024 12:55 ]
Wat een toeval.
Staat er vanavond een rode Atto 3 (kenteken X-84.-..) bij mij op de parkeerplaats te laden. 😀
Toevallig iemand van hier?
Staat er vanavond een rode Atto 3 (kenteken X-84.-..) bij mij op de parkeerplaats te laden. 😀
Toevallig iemand van hier?
Ik verwacht dit jaar in een Atto te mogen stappen, dus dit is niet specifiek een antwoord gericht op Atto's, maar ik merk dat ik dit met mijn huidige auto ook een keer gehad heb afgelopen maand. Het zou dus kunnen dat het zomaar aan Apple ligt.avdl72 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:09:
Ik gebruik vaak Apple CarPlay voor navigatie, bellen en Spotify.
Is dit inmiddels opgelost? Ik heb mijn atto 8 februari opgehaald en ook hier heb ik het idee dat er niet alle software opzit en ook het controleren of er updated zijn lukt niet.PatriceC schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:07:
Dag allemaal,
Wij zijn sinds vorige week donderdag (25/01) eigenaar van een nieuwe Atto 3. Volgens de verkoper stond deze nog in 'transportmodus' en van zodra de Atto 3 zou merken dat hij in gebruik is, zou hij naar de 'gewone' modus schakelen en een update doen waardoor de interface in het Nederlands wordt en er ondermeer de draadloze Android Auto ter beschikking zou komen. Op deze laatste ben ik echt aan het wachten. Ondertussen, enkele dagen later en toch al heel wat ritten gedaan, nog steeds geen update ... De 4g werkt (icoontje + spotify werkt ook zonder mijn gsm gekoppeld). Zijn er nog mensen die zo moeten wachten op hun update of was dit foute informatie van de verkoper en staat er geen update na ingebruikname aan te komen? Ter info, ik kan de huidige versie niet zien. Wanneer ik op Software - upgrade klik zegt hij dat hij dit checkt maar na enkele seconden verdwijnt dat scherm gewoon zonder de info over de versie. Hebben jullie wel een Nederlandstalige interface en wel de (draadloze) android auto? Ter info, de BYD-app en connectie met de auot werkt perfect.
Verder zijn wij wel heel tevreden over de auto en hebben absoluut geen klachten :-)
Alvast bedankt,
Patrice
Weet iemand een manier om de updates te pushen? Heb niet bepaald zin om weer een uur richting BYD te rijden.
@justinverschoor dit is geen “probleem” jouw atto3 en die van velen andere stonden vermoedelijk “an mass” in een tussenopslag.
Nadat de dealer jouw VIN (serienummer) van de auto heeft aangemeld gaat BYD jouw auto updaten over the air. Tussentijds kan je zorgen dat als je bijvoorbeeld wilt sideloaden dat je dit al fixt. Na een week zouden de eerste updates wel binnen moeten druppelen en zou ik met de dealer bellen om te checken of aan hun kant alles is goed gegaan. BYD klantenservice (Engels) kan ook zien of je vin is “aangemeld” echter kunnen niets tot de dealer dit proces heeft afgerond.
Dit was bij m’n Leaf destijds ook zo. Zeker omdat er simkaarten in de auto’s zitten is het een heel karweitje om dat systeem technisch allemaal werkend te houden. Verwacht dat het proces bij grote merken nog niet zo snel zal veranderen. Bij de ID3s moest VW toen ook handmatig updaten omdat OTA niet werkt op auto’s zonder eigenaar.
Kortom weekje geduld: verdiep je in sideloaden en de interface op YouTube als je dat wilt en na een week bij dealer/byd aan de bel trekken als er de Navi en OTA niet werken.
Nadat de dealer jouw VIN (serienummer) van de auto heeft aangemeld gaat BYD jouw auto updaten over the air. Tussentijds kan je zorgen dat als je bijvoorbeeld wilt sideloaden dat je dit al fixt. Na een week zouden de eerste updates wel binnen moeten druppelen en zou ik met de dealer bellen om te checken of aan hun kant alles is goed gegaan. BYD klantenservice (Engels) kan ook zien of je vin is “aangemeld” echter kunnen niets tot de dealer dit proces heeft afgerond.
Dit was bij m’n Leaf destijds ook zo. Zeker omdat er simkaarten in de auto’s zitten is het een heel karweitje om dat systeem technisch allemaal werkend te houden. Verwacht dat het proces bij grote merken nog niet zo snel zal veranderen. Bij de ID3s moest VW toen ook handmatig updaten omdat OTA niet werkt op auto’s zonder eigenaar.
Kortom weekje geduld: verdiep je in sideloaden en de interface op YouTube als je dat wilt en na een week bij dealer/byd aan de bel trekken als er de Navi en OTA niet werken.
@logix147 Dat zit dus zo in elkaar, weer wat geleerd
. En goede tip omtrent sideloaden daar ik idd paar apps wil gebruiken. Dank!
Dan zou ik dat nu snel doen. Want na de update naar v1.5 werkt dat niet meer.justinverschoor schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:12:
@logix147 Dat zit dus zo in elkaar, weer wat geleerd. En goede tip omtrent sideloaden daar ik idd paar apps wil gebruiken. Dank!
Heb je nog tips welke apps semi must have zijn om te sideloaden?avdl72 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:34:
[...]
Dan zou ik dat nu snel doen. Want na de update naar v1.5 werkt dat niet meer.
Ik zou adviseren een browser (Firefox) en A Better Route Planner te installeren.justinverschoor schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Heb je nog tips welke apps semi must have zijn om te sideloaden?
Wellicht ook de Google maps via gbox.
En wellicht een recentere Spotify versie. Maar weet niet of dat kan.
Zelf heb ik alleen Firefox en mis nu ABRP eigenlijk wel als native app.
Maar ja downgraden van het OS wil ik ook niet doen.
[ Voor 7% gewijzigd door avdl72 op 13-02-2024 14:56 ]
Neen toch niet. Nog steeds geen update... Wij hebben hem nu 3 weken.justinverschoor schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:27:
[...]
Is dit inmiddels opgelost? Ik heb mijn atto 8 februari opgehaald en ook hier heb ik het idee dat er niet alle software opzit en ook het controleren of er updated zijn lukt niet.
Weet iemand een manier om de updates te pushen? Heb niet bepaald zin om weer een uur richting BYD te rijden.
Ik krijg de eerste updates destijds 2 á 3 weken nadat de app actief is.PatriceC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:11:
[...]
Neen toch niet. Nog steeds geen update... Wij hebben hem nu 3 weken.
Mijn app was al actief vanaf dag 2. Dan zal de update hopelijk voor elk moment zijn.td1977 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:11:
[...]
Ik krijg de eerste updates destijds 2 á 3 weken nadat de app actief is.
Zojuist mijn Atto 3 opgehaald. De BYD app was al actief terwijl ik daar nog aan tafel zat. Mijn e-mail adres was eerder die dag aangemeld door BYD.
Sideloaden lukt nu nog via de USB poort. ABRP, WAZE, Gbox en netflix (werkende versie die eerder in dit topic is genoemd. Aanmelden via de knop bovenin en niet via de optie midden in het scherm), werken allemaal feilloos.
Nog tips om andere apps te installeren ? (voordat ik de update naar 1.5 krijg).
Wel 2 eigenaardigheden:
Tekst in het kleine scherm in de linker en rechter onderhoek nog in het chinees (en bij het aanzetten ook een melding in het chinees).
De standaard navigatiesoftware geeft geen audio meldingen (ja, staat wel aan).
Eerder hierboven al iets over gelezen, maar ik kon zo snel geen oplossing vinden.
Verder niets dan lof over de auto !
Sideloaden lukt nu nog via de USB poort. ABRP, WAZE, Gbox en netflix (werkende versie die eerder in dit topic is genoemd. Aanmelden via de knop bovenin en niet via de optie midden in het scherm), werken allemaal feilloos.
Wel 2 eigenaardigheden:
Tekst in het kleine scherm in de linker en rechter onderhoek nog in het chinees (en bij het aanzetten ook een melding in het chinees).
Eerder hierboven al iets over gelezen, maar ik kon zo snel geen oplossing vinden.
Welk wachtwoord heb jij gebruikt?dnoize schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:01:
Zojuist mijn Atto 3 opgehaald. De BYD app was al actief terwijl ik daar nog aan tafel zat. Mijn e-mail adres was eerder die dag aangemeld door BYD.
Wel 2 eigenaardigheden:
De standaard navigatie moet je wel aanzetten zowel als je volume omhoog doet > rechterbalkje en in de navigatie zelf heb je ook wat opties. Vermoed dat ze daar gemuffeld is. Let op de default navigatie is heel handig maar bij nuttige verkeersmeldingen zit ook snel je rijdt te hard melding. Op de snelwegen is dat prima maar binnen de bebouwde kom is het beetje gezeur. Helaas nog niets gevonden om dat uit te zetten met behoud van nuttige verkeersinformatie spraak.
Ik gebruik de navigatie on board daarom verder eigenlijk niet.