Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Inmiddels zijn de temperatuur sensors binnen en vandaag aangebracht.
Verwarming staat nu iets meer dan 2 uur aan en de woonkamer is 1 graad warmer en de slaapkamer een halve graad.

Aanvoer temperatuur staat op 40 graden.
En de retour temperaturen van de 4 zones zie afbeelding hieronder:

Vloertemperatuur is ongeveer 24 graden in de hele woning, behalve de slaapkamer die is 22 graden.

Retour temperatuur heb ik nu redelijk gelijk weten te trekken.
Vind alleen dat de temperatuur van de woning echt onwijs lang duurt of valt dat nog mee?
Hoe krijg ik het sneller warm zonder teveel in te boeten op het gasverbruik?
Pompsnelheid naar beneden?
@Superbeagle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O4PjJWuZ3qvZhRsVkOcml3hqic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhESeqjqrSMpnxXmZ9bfm9NV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6qlHPCq_HjPXVofaKNCd2cd5Kw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4DC2G7RWxyfh1Mxv3KBKnHt.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit

Gasverbruik na 2.5 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac-ts1Gnfs_c56rRGcEw7dWW21I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CWbWPVAkyNcmkoQHwtH5I4a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door NicoHF op 15-11-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:55
NicoHF schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:16:

Vind alleen dat de temperatuur van de woning echt onwijs lang duurt of valt dat nog mee?
Dat is inherent aan vloerverwarming vlg mij

EDIT.
Je lijkt op de goede weg te zijn .... toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfram55 op 15-11-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:23:
[...]

Dat is inherent aan vloerverwarming vlg mij

EDIT.
Je lijkt op de goede weg te zijn .... toch?
Dat is ook zo maar zo langzaam was eerder niet het geval.
Nu heb ik een graad erbij na 1.5 a 2 uur en dat was eerst na 1 uur.
Vandaar dat ik mij afvroeg of dit nu niet veel te langzaam gaat, want hij staat nu als het goed is zuiniger afgesteld.

Ja klopt gaat al veel beter.
CV slaat ook veel minder aantal keren uit dan eerst en de vloer in de slaapkamer wordt ook eindelijk een heel stuk warmer dan eerst.

Is wel lastig afstellen omdat ik niet weet welke zone bij welke groep zit, kan nergens de documentatie vinden 😅😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:36:

Is wel lastig afstellen omdat ik niet weet welke zone bij welke groep zit, kan nergens de documentatie vinden 😅😂
Alle groepen op 1 telkens dichtdraaien .... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:44:
[...]

Alle groepen op 1 telkens dichtdraaien .... :9
Dat zou inderdaad nog een optie kunnen zijn als het echt nodig is.
Maar volgens mij staat het nu wel redelijk, nog niet helemaal 100% maar gaat al beter.
Nu eerst de woning weer laten afkoelen en dan opnieuw bekijken.
Denk over paar dagen weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Wolfram55 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:01:
[...]

@Superbeagle

Het is niet mijn expertise maar wat ik zo langs zie komen idd is dat een aan/uit thermoststaat beter is voor vvw .... ?

If-so ... iets voor de OP ?
Mijn ervaring is het tegenovergestelde. Heel veel problemen gehad met m’n aan/uit systeem omdat ik geen langere runs kreeg dan een x aantal minuten op de vloerverwarming. Dit had niks te maken met Ta of Tr, maar het regelgedrag van de thermostaat bij een opwarming van minder dan 1 graad. De aan/uit zorgde ervoor dat de vloerbescherming soms 4-5 uur nodig had om 0,5-1 graad op te warmen. Vervolgens overgestapt naar een OT module en nu haal ik stooksessies van een uur of langer als dat nodig is. Veel meer comfort, lager verbruik en minder slijtage aan de ketel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:56
Hier de comfort correctie op de iSense maar weer aangezet. De heatbooster met 15 fans weet toch nog behoorlijk wat warmte uit de radiator te zuigen in die 10 minuten nadraaitijd.

Hopelijk deze week nog de tweede heatbooster in huis, even knutselen dit weekend, ook de andere T22 in de eethoek boosten.

Heb gisteren de vloerverwarming in de berging maar iets verder opengedraaid. Ketel stookt door het boosten (en correct kruislings aansluiten) veel korter waardoor de vloer weinig tijd krijgt om op te warmen. Werd afgelopen week niet warmer dan 17 graden, nu 19. Warmer hoeft van mij niet.

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-06 11:22
Staat ergens in deze reeks een beschrijving hoe je de flow kunt berekenen per groep van de vloerverwarming? Ik zou deze graag willen inregelen. Van mijn 14 groepen totaal zijn er 12 groepen tussen de 80 en 90m lang 1 groep is 65m lang en de andere groep is voor de badkamer. Alles ligt hoh 10cm

Momenteel staan ze allemaal op 2l/min ingesteld, mijn flowmeters gaan tot 3l/min.

Ik heb verder geen flow berekening of warmteverlies berekening tot de beschikking.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:04

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:01:
Hier de comfort correctie op de iSense maar weer aangezet. De heatbooster met 15 fans weet toch nog behoorlijk wat warmte uit de radiator te zuigen in die 10 minuten nadraaitijd.

Hopelijk deze week nog de tweede heatbooster in huis, even knutselen dit weekend, ook de andere T22 in de eethoek boosten.
Als je wat oudere radiatoren hebt dan zit daar behoorlijk wat massa in.
Heb gisteren de vloerverwarming in de berging maar iets verder opengedraaid. Ketel stookt door het boosten (en correct kruislings aansluiten) veel korter waardoor de vloer weinig tijd krijgt om op te warmen. Werd afgelopen week niet warmer dan 17 graden, nu 19. Warmer hoeft van mij niet.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
[...]

@Superbeagle

Het is niet mijn expertise maar wat ik zo langs zie komen idd is dat een aan/uit thermoststaat beter is voor vvw .... ?
Aan/uit op basis van hysterese! Dus niet aan/uit op basis van PWM, zoals bijvoorbeeld veel Honeywell thermostaten waarbij nooit iemand naar de instellingen heeft gekeken.

• Blihi
Jcrs7 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:57:
Staat ergens in deze reeks een beschrijving hoe je de flow kunt berekenen per groep van de vloerverwarming? Ik zou deze graag willen inregelen. Van mijn 14 groepen totaal zijn er 12 groepen tussen de 80 en 90m lang 1 groep is 65m lang en de andere groep is voor de badkamer. Alles ligt hoh 10cm

Momenteel staan ze allemaal op 2l/min ingesteld, mijn flowmeters gaan tot 3l/min.

Ik heb verder geen flow berekening of warmteverlies berekening tot de beschikking.
Badkamer sowieso maximaal zetten, daar wil je zoveel mogelijk verwarming naartoe.

De rest is allemaal zo vergelijkbaar dat het niet vele uit zal maken. Je kunt de flow van de groepen die langs de buitenmuur lopen iets hoger zetten.

Uiteindelijk ga je ook hier de flow inregelen op de Tr over de groep. Dus alle buizen (behalve de badkamer) moeten ongeveer dezelfde Tr hebben.

• Wolfram55
Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:20:

Aan/uit op basis van hysterese! Dus niet aan/uit op basis van PWM, zoals bijvoorbeeld veel Honeywell thermostaten waarbij nooit iemand naar de instellingen heeft gekeken.
Je lijkt hier veel te zeggen maar het wordt er hier niet duidelijker op eerlijk gezegd .... :)

• Blihi
Wolfram55 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:44:
[...]

Je lijkt hier veel te zeggen maar het wordt er hier niet duidelijker op eerlijk gezegd .... :)
Een aan/uit thermostaat die gewoon op basis van het verschil tussen de gewenste temperatuur en de gemeten temperatuur (= hysterese) regelt werkt het beste bij vloeren.

Als Truimte < Tset-hysterese/2 dan aan, als Truimte > Tset + hysterese/2 dan uit.

Dit is de meest eenvoudige regeling die je kunt bedenken, waarbij de hysterese bepalend is voor de kwaliteit van de thermostaat. De slechtste hebben een hysterese van 1 graad (waarbij de kamer dus steeds 1 graad in temperatuur schommelt). De betere hebben een hysterese van 0.1 graad.

Veel moderne kamerthermostaten hebben echter PWM regelingen (pulse-width modulation). Die gaan zelf rekenen en proberen de ketel iedere periode (bijvoorbeeld 20 minuten) een x aantal minuten (de pulse-width) aan te doen, om zo een zo egaal mogelijke temperatuur te krijgen. Hoe groot x is hangt af van hoe dicht de gewenste ruimtetemperatuur genaderd is.

Dat werkt heel goed bij radiatoren, maar leidt wel tot relatief veel brander starts van een CV ketel. Soms kun je de periodetijd tijd aanpassen, dan regelt de thermostaat niet per 20 minuten, maar bijvoorbeeld per uur, dus niet 5 minuten aan, 15 uit, maar 15 aan, 45 uit.

Zelf heb ik een zoneregeling van Honeywell en die kan een periode-tijd tot 255 minuten aan. Dat is prima voor vloerverwarming, maar je moet dat wel instellen en vaak doet de installateur dat niet. De standaard periodetijd is namelijk slechts 12 minuten en daarom had mijn CV ketel (toen die er nog hing) werkelijk duizenden branderstarts gelogd in een paar maanden tijd.

Bij de duurdere Honeywells kun je de verwarming op "traag" instellen, dan krijg je grotere periodetijden. De simpeler kunnen dat niet. Of het bij andere merken kan weet ik zo niet.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02:06

Bedoel je wellicht zoiets:
https://www.albrand.nl/upl/fls/albrand/Materiaalstaat_LR.pdf

https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_14x2_LR.pdf
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_18x2_LR.pdf
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_20x2_LR.pdf

https://www.albrand.nl/up.../Koelvermogen_14mm_LR.pdf
https://www.albrand.nl/up.../Koelvermogen_16mm_LR.pdf
https://www.albrand.nl/up.../Koelvermogen_18mm_LR.pdf
https://www.albrand.nl/up.../Koelvermogen_20mm_LR.pdf

• NicoHF
  • Niet online
[quote]Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:52:
[...]
De slechtste hebben een hysterese van 1 graad (waarbij de kamer dus steeds 1 graad in temperatuur schommelt). De betere hebben een hysterese van 0.1 graad.
Hoe kan je dit zien of erachter komen welke dat zijn, is een Honeywell round on/off een goede of heeft die ook een afwijking van misschien 1 graden?
Veel moderne kamerthermostaten hebben echter PWM regelingen (pulse-width modulation). Die gaan zelf rekenen en proberen de ketel iedere periode (bijvoorbeeld 20 minuten) een x aantal minuten (de pulse-width) aan te doen, om zo een zo egaal mogelijke temperatuur te krijgen. Hoe groot x is hangt af van hoe dicht de gewenste ruimtetemperatuur genaderd is.
Dit is voor zo ver ik weet alleen bij Modulation kamerthermostaat.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Als je overal zowat hetzelfde vermogen wil, dan moet de flow evenredig zijn met de lengte.

80m bv 2l/min
40m : 1l/min

Enkel de badkamer kan je hoger zetten als je vindt dat het daar niet warm genoeg wordt.

Maar als je huis goed geisoleerd is, dan kan je hier en daar een groep gewoon dicht zetten. Dat doet mijn dochter toch met kringen die in de gang liggen, of in de slaapkamers. Daar is het zo ook warm genoeg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
NicoHF schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:56:
[quote]Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:52:
[...]

[...]

Hoe kan je dit zien of erachter komen welke dat zijn, is een Honeywell round on/off een goede of heeft die ook een afwijking van misschien 1 graden?
De round on/off is een PWM thermostaat met een periodetijd van 20 minuten, zonder mogelijkheden die te programmeren. Zie bijvoorbeeld ook hier: Normaal schakelen warmtepomp met kamerthermostaat
[...]

Dit is voor zo ver ik weet alleen bij Modulation kamerthermostaat.
Nee, de modulation gaat via OpenTherm de Ta sturen. Die moduleert dus in eerste instantie op de Ta (het specifieke protocol is onduidelijk, maar meestal gaat dat door de Ta te verhogen als de ruimte niet snel genoeg opwarmt en juist weer te verlagen als de ruimte dicht bij de gewenste temperatuur komt).

Pas als op Ta moduleren niet meer gaat (de ketel gaat pendelen en dat weet de thermostaat) dan gaat ook deze inderdaad PWM doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 16-11-2023 11:48 ]

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 16:09
Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:46:
[...]

De round on/off is een PWM thermostaat met een periodetijd van 20 minuten, zonder mogelijkheden die te programmeren. Zie bijvoorbeeld ook hier: Normaal schakelen warmtepomp met kamerthermostaat

[...]

Nee, de modulation gaat via OpenTherm de Ta sturen. Die moduleert dus in eerste instantie op de Ta (het specifieke protocol is onduidelijk, maar meestal gaat dat door de Ta te verhogen als de ruimte niet snel genoeg opwarmt en juist weer te verlagen als de ruimte dicht bij de gewenste temperatuur komt).

Pas als op Ta moduleren niet meer gaat (de ketel gaat pendelen en dat weet de thermostaat) dan gaat ook deze inderdaad PWM doen.
Er zijn verschillende round on/off kamerthermostaat van Honeywell. Ik heb een wireless T87Rf met BDR91 module (Y87RF2012 pakket). Deze schakelt 6x per uur en is helaas niet te wijzigen naar bv 3, zoals voor vloerverwarming geadviseerd wordt las ik ergens. De 2014 kan het wel, maar die is niet draadloos.

Ik heb de thermostaat vast op 18,5 grd, maar schakelt aan terwijl het display 19,5 staat. Midden in de nacht schakelt aan bij een temperatuur die ik niet weet, want dan slaap ik. Als ik om 7 uur opsta, geeft het display 18 grd aan.

Twee verschillende merken thermometers verschillen onderling nauwelijks. Zowel binnen- als buitentemperatuur 0,1 graden. Die dingen geven ook nog tijd, luchtdruk en luchtvochtigheid weer. Radiografisch aangestuurd, want zomer- wintertijd gaat automatisch. Kosten? €10 tot €15 per stuk bij de supermarkt.

Ik vraag mij af waarom de thermostaat van Honeywell die ik heb €150,= moet kosten.

Is er een draadloze thermostaat die op plm 0,2 graden werkt en de ingepompte energie meer over de dag verdeelt.

Hier nog schakelgedrag van de Honeywell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeQh5YVvnwTv4UyoG7Qyq1shY9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3JKMVepkArbgBVXGRuH8FZX.jpg?f=fotoalbum_large

pvoutput

• Jcrs7
Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:41:
[...]
Badkamer sowieso maximaal zetten, daar wil je zoveel mogelijk verwarming naartoe.

De rest is allemaal zo vergelijkbaar dat het niet vele uit zal maken. Je kunt de flow van de groepen die langs de buitenmuur lopen iets hoger zetten.

Uiteindelijk ga je ook hier de flow inregelen op de Tr over de groep. Dus alle buizen (behalve de badkamer) moeten ongeveer dezelfde Tr hebben.
Dus alles op 2l/min laten staan en de badkamer max. opendraaien?
Maar je geeft aan om flow in te regelen op de Tr, moet dan de stelknop op de retour leiding ingedraaid worden om ongeveer dezelfde temp. op de retour leidingen te hebben? Behalve de badkamer.
Ik ben eigenlijk opzoek naar een berekening om de juiste flow per groep te hebben?
De pdf's zijn wel handig om te kijken hoeveel afgifte de 16x2 buis heeft bij hoh 10cm.
Of de 13530 Afgifte W/m²
Tommie12 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:58:
[...]
Als je overal zowat hetzelfde vermogen wil, dan moet de flow evenredig zijn met de lengte.

80m bv 2l/min
40m : 1l/min

Enkel de badkamer kan je hoger zetten als je vindt dat het daar niet warm genoeg wordt.

Maar als je huis goed geisoleerd is, dan kan je hier en daar een groep gewoon dicht zetten. Dat doet mijn dochter toch met kringen die in de gang liggen, of in de slaapkamers. Daar is het zo ook warm genoeg.
Ik zou graag overal hetzelfde vermogen willen hebben, alleen de badkamer inderdaad dient hoger te zijn.
Groepen dichtzetten is niet van toepassing, de groepen lopen via de gang naar de kamer toe.

• Blihi
Jcrs7 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:25:
[...]

Dus alles op 2l/min laten staan en de badkamer max. opendraaien?
Maar je geeft aan om flow in te regelen op de Tr, moet dan de stelknop op de retour leiding ingedraaid worden om ongeveer dezelfde temp. op de retour leidingen te hebben? Behalve de badkamer.
De flowmeters zelf kun je meestal aan draaien en daarmee regel je de flow. De afsluiters op de retour laat je lekker met rust.
[...]

Ik ben eigenlijk opzoek naar een berekening om de juiste flow per groep te hebben?
De pdf's zijn wel handig om te kijken hoeveel afgifte de 16x2 buis heeft bij hoh 10cm.
Of de 13530 Afgifte W/m²
Hieruit weet je ongeveer je vermogen. Dat, gecombineerd met het benodigde vermogen, geeft de temperatuur die de vloer moet hebben. Bij gegeven Ta, volgt daaruit de gewenste Tr, dus je gaat de flow regelen tot iedere vloerlus dezelfde Tr heeft.

En dat is een zeer geduldig karwei als je dat echt wilt doen, want het duurt uren voordat je het effect per vloerlus meet en de vraag is ook wat je er mee wint.
[...]

Ik zou graag overal hetzelfde vermogen willen hebben, alleen de badkamer inderdaad dient hoger te zijn.
Groepen dichtzetten is niet van toepassing, de groepen lopen via de gang naar de kamer toe.
Dat kan, maar de vraag is een beetje waarom. De lussen zijn zo goed vergelijkbaar, dat het overkill lijkt om die echt onderling in te gaan regelen. Daar moet je dan wel een goede reden voor hebben.

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 12:47
Hallo Allemaal,

Ik heb sinds een half jaar eindelijk een huis dat ver af is, met daarin (je voelt hem aankomen) vloerverwarming.

Nu de winter enigzins is begonnen moet ik zeggen dat het opwarmen van de woonkamer, lang duurt en daarnaast enorm veel gas verbruik met zich mee brengt.
Ik ben begonnen met het aanschaffen van een OTGW zodat ik meer info kon krijgen over mijn aanvoer/retour van de ketel. Vervolgens ben ik wat gaan spelen, maar alsnog heb ik er geen goed gevoel bij.
Situatie is als volgt;
TADO thermostaat in de woonkamer welke aangesloten zit op een zoneklep (echter momenteel is deze buiten werking, later meer hierover).
In iedere slaapkamer boven een TADO thermostaat knop.
Momenteel vraag ik enkel en alleen warmte in de woonkamer (we vinden het heerlijk dat het boven wat frisser is) wat inhoud dat de ketel puur voor warm water, en de vloerverwarming beneden draait. (Hierdoor is de zoneklep momenteel niet aangesloten en dus altijd open.

Ik heb een Remeha Tzerra ACE 39c ketel, en heb hier dus de maximale temperatuur op 45 gezet, en de pompsnelheid op 60%.

Onderstaand is een overzicht vanuit Home assistant van vandaag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWn7LZDT43VXLmTWIuBkIE1xh34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJFMOVt4S6IPCThbnRy6ivr7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb net ook nog naar de mengverder gekeken (VTE Slim Grudfoss) en zag hier de volgende watertemperatuur op;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUQ4x4eOjch0FazeK27H9PcbIo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K88orQlf498iZIWuGJiGURRF.jpg?f=fotoalbum_large

Zien jullie zo iets geks? Ik weet dat TADO ook wel is moeite heeft met het aansturen van ketels icm vloerverwarming, maar heb de support hierover gesproken en deze zou correct geconfigureerd zijn.

Ik ben geschrokken van het gasgebruik, en hoop vanuit jullie hier nog tips te krijgen!

[ Voor 12% gewijzigd door Baseje op 16-11-2023 16:23 ]

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-06 15:37
Baseje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:22:
Hallo Allemaal,

Ik heb sinds een half jaar eindelijk een huis dat ver af is, met daarin (je voelt hem aankomen) vloerverwarming.

Nu de winter enigzins is begonnen moet ik zeggen dat het opwarmen van de woonkamer, lang duurt en daarnaast enorm veel gas verbruik met zich mee brengt.
Ik ben begonnen met het aanschaffen van een OTGW zodat ik meer info kon krijgen over mijn aanvoer/retour van de ketel. Vervolgens ben ik wat gaan spelen, maar alsnog heb ik er geen goed gevoel bij.
Situatie is als volgt;
TADO thermostaat in de woonkamer welke aangesloten zit op een zoneklep (echter momenteel is deze buiten werking, later meer hierover).
In iedere slaapkamer boven een TADO thermostaat knop.
Momenteel vraag ik enkel en alleen warmte in de woonkamer (we vinden het heerlijk dat het boven wat frisser is) wat inhoud dat de ketel puur voor warm water, en de vloerverwarming beneden draait. (Hierdoor is de zoneklep momenteel niet aangesloten en dus altijd open.

Ik heb een Remeha Tzerra ACE 39c ketel, en heb hier dus de maximale temperatuur op 45 gezet, en de pompsnelheid op 60%.

Onderstaand is een overzicht vanuit Home assistant van vandaag;
[Afbeelding]

Ik heb net ook nog naar de mengverder gekeken (VTE Slim Grudfoss) en zag hier de volgende watertemperatuur op;
[Afbeelding]

Zien jullie zo iets geks? Ik weet dat TADO ook wel is moeite heeft met het aansturen van ketels icm vloerverwarming, maar heb de support hierover gesproken en deze zou correct geconfigureerd zijn.

Ik ben geschrokken van het gasgebruik, en hoop vanuit jullie hier nog tips te krijgen!
Wat voor woning is het en hoeveel groepen / m2 vloerverwarming is het?

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 12:47
quote]Dashlane schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:36:
[...]

[/quote]

Het is een woning uit 1967. 7 groepen voor de vloer beneden van 65m2 totaal!
Onderkant van de vloer is geïsoleerd met 8CM PIR.

• NicoHF
  • Niet online
Baseje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:13:
quote]Dashlane schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:36:
[...]

[/quote]

Het is een woning uit 1967. 7 groepen voor de vloer beneden van 65m2 totaal!
Onderkant van de vloer is geïsoleerd met 8CM PIR.
Hoe zit het met de rest van de isolatie en de bovenverdieping?
Als de verwarming boven uit staat heb je wel alsnog warmte wat opstijgt naar boven toe, dat verschil zou ook bijgestookt moeten worden op de begaande grond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:41

bert pit

asdasd

[...]

@Superbeagle

Opentherm is bedoeld om met radiatoren een ruimte snel op hogere temperatuur op te warmen en vervolgens op lagere temperatuur warm te houden. Een vv profiteert daar in principe niet van omdat over het algemeen de opwarmtijd lang is.

Dit is natuurlijk heel algemeen, in bepaalde gevallen kan het andersom zijn.

Maar zie het zo: warmte gaat niet verloren, behalve door gebrek aan isolatie en door de rookgas afvoer. Als je zo kunt stoken dat je rookgasafvoer temperatuur zo lang mogelijk laag is, doe je het goed. Ofwel een zo laag mogelijke Ta, als de woning op temperatuur is.

Aangezien een moderne ketel met aan/uit regelt op basis van deltaT, stook je doorgaans op een lage aanvoertemperatuur. Hierdoor stook je zuinig.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 16-11-2023 23:03 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

• NicoHF
  • Niet online
bert pit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:00:
[...]

Opentherm is bedoeld om met radiatoren een ruimte snel op hogere temperatuur op te warmen en vervolgens op lagere temperatuur warm te houden. Een vv profiteert daar in principe niet van omdat over het algemeen de opwarmtijd lang is.

Dit is natuurlijk heel algemeen, in bepaalde gevallen kan het andersom zijn.

Maar zie het zo: warmte gaat niet verloren, behalve door gebrek aan isolatie en door de rookgas afvoer. Als je zo kunt stoken dat je rookgasafvoer temperatuur zo lang mogelijk laag is, doe je het goed. Ofwel een zo laag mogelijke Ta, als de woning op temperatuur is.

Aangezien een moderne ketel met aan/uit regelt op basis van deltaT, stook je doorgaans op een lage aanvoertemperatuur. Hierdoor stook je zuinig.
Als ik het goed begrijp is de enige manier om de rookgasafvoer zo laag mogelijk te houden door een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, daar zijn geen andere variabele op van toepassing?

In mijn situatie bv heb ik vloerverwarming en een zeer goed geïsoleerde woning A+, Dan is het dus zuiniger om met 30 graden te stoken dan met 40 graden.
Maar gaat dat ook op als de opwarmtijd daardoor bv 2x zolang duurt?
Stel met 40 graden duurt het 1 uur om 1 graad erbij te krijgen en met 30 graden duurt het 2 uur om 1 graad erbij te krijgen, wat is dan zuiniger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:46:
[...]

Als ik het goed begrijp is de enige manier om de rookgasafvoer zo laag mogelijk te houden door een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, daar zijn geen andere variabele op van toepassing?

In mijn situatie bv heb ik vloerverwarming en een zeer goed geïsoleerde woning A+, Dan is het dus zuiniger om met 30 graden te stoken dan met 40 graden.
Stel met 40 graden duurt het 1 uur om 1 graad erbij te krijgen en met 30 graden duurt het 2 uur om 1 graad erbij te krijgen, wat is dan zuiniger?
Probeer te begrijpen hoe een ketel werkt dat maakt het makkelijker.

Het koude retour water koelt je vlam en rookgassen. Hoe beter je de rookgassen koelt hoe meer warmte erin je cv water terecht komt. Dat is alles.

Maar, met radiatoren kom je vaak niet onder de 35 graden retour (en waterzijdig ingeregeld) en met vloerverwarming 25.

Heb je de Ta laag dan is vaak Tr ook laag.
Maar dat hoeft niet altijd.
(Je afgifte gaat ook hard naar beneden met een lage Ta.)

Veel lager in retour kun je meestal niet gaan.
Heeft je vloer warmte nodig dan kost dat X kuub gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 17-11-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
bert pit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:00:
[...]
Als je zo kunt stoken dat je rookgasafvoer temperatuur zo lang mogelijk laag is, doe je het goed. Ofwel een zo laag mogelijke Ta Tr, als de woning op temperatuur is.
Kleine verbetering. Het retourwater koelt de rookgassen. Het aanvoerwater niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
NicoHF schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:16:
Inmiddels zijn de temperatuur sensors binnen en vandaag aangebracht.
Verwarming staat nu iets meer dan 2 uur aan en de woonkamer is 1 graad warmer en de slaapkamer een halve graad.

Aanvoer temperatuur staat op 40 graden.
En de retour temperaturen van de 4 zones zie afbeelding hieronder:

Vloertemperatuur is ongeveer 24 graden in de hele woning, behalve de slaapkamer die is 22 graden.

Retour temperatuur heb ik nu redelijk gelijk weten te trekken.
Hoe krijg ik het sneller warm zonder teveel in te boeten op het gasverbruik?
Pompsnelheid naar beneden?
@Superbeagle

[Afbeelding][Afbeelding]

Edit

Gasverbruik na 2.5 uur

[Afbeelding]
@Superbeagle Zou je hier nog naar kunnen kijken, wat vindt jij hiervan?
Wou er morgen weer verder mee aan de slag gaan dus als je nog suggesties hebt heel graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Superbeagle schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:26:
[...]

Kleine verbetering. Het retourwater koelt de rookgassen. Het aanvoerwater niet.
Is het eigenlijk* niet zo dat je rookgassen het retour water opwarmen, zodat er minder gestookt hoeft te worden om water op te warmen?

Waardoor het ook zo is dat je retour warmte de befaamde maximale 55 graden mag zijn, anders werkt deze warmteoverdracht niet (efficiënt).

*principe is hetzelfde, alleen redeneer ik vanaf de andere kant.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:40

backupdevice

Boeh!

Wij hebben nu een nieuwe vloer laten leggen , inclusief 10cm hoh VV.Deze ligt onder 8CM beton en een keramische vloer, aangesloten op een CV.

Ben een beetje zoekende betreffende nachtverlaging. Heb nu .5 graden verlaging maar dan duurt het in de ochtend vest wel lang voordat de kachel klaar is.

Ga maar eens kijken of een constante temperatuur goed werkt.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:04:
Wij hebben nu een nieuwe vloer laten leggen , inclusief 10cm hoh VV.Deze ligt onder 8CM beton en een keramische vloer, aangesloten op een CV.

Ben een beetje zoekende betreffende nachtverlaging. Heb nu .5 graden verlaging maar dan duurt het in de ochtend vest wel lang voordat de kachel klaar is.

Met vloerverwarming wordt er meestal geadviseerd om 2 graden nachtverlaging toe te passen niet meer omdat het dan inderdaad te lang duurt.
Weet niet hoe goed jou woning geïsoleerd is maar als je woning nu met deze temperaturen echt daadwerkelijk 5 graden zakt in 8 uur tijd dan is het denk ik wel zaak om de isolatie aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:08:
De flowmeters zelf kun je meestal aan draaien en daarmee regel je de flow. De afsluiters op de retour laat je lekker met rust.
Ik heb de flowmeters allemaal volledig open staan, ook de afsluiters op de retour staan volledig open gedraaid. Ik ga nu de retour leidingen meten op hoeveel graden deze uitkomen.
Hieruit weet je ongeveer je vermogen. Dat, gecombineerd met het benodigde vermogen, geeft de temperatuur die de vloer moet hebben. Bij gegeven Ta, volgt daaruit de gewenste Tr, dus je gaat de flow regelen tot iedere vloerlus dezelfde Tr heeft.

En dat is een zeer geduldig karwei als je dat echt wilt doen, want het duurt uren voordat je het effect per vloerlus meet en de vraag is ook wat je er mee wint.
Dat kan, maar de vraag is een beetje waarom. De lussen zijn zo goed vergelijkbaar, dat het overkill lijkt om die echt onderling in te gaan regelen. Daar moet je dan wel een goede reden voor hebben.
Groepen zijn bijna identiek allemaal, staan allemaal volledig open, waarna ik kan kijken of ergens iets minder flow kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

NicoHF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:37:
[...]

Met vloerverwarming wordt er meestal geadviseerd om 2 graden nachtverlaging toe te passen niet meer omdat het dan inderdaad te lang duurt.
Weet niet hoe goed jou woning geïsoleerd is maar als je woning nu met deze temperaturen echt daadwerkelijk 5 graden zakt in 8 uur tijd dan is het denk ik wel zaak om de isolatie aan te pakken.
Nee temperatuur zakt niet zoveel. Ik denk dat het ligt aan het feit dat er veel massa opgewarmd moet worden.

Gisterenavond om 21:30 van 20.5 naar 20 , en om 06:30 ging hij vanzelf weer aan om naar 20.5 te gaan. Daar doet hij dan een kleine 2 a 3 uur over. Met een 40 graden temp op de ketel. Het is daarom denk ik beter om hem gewoon op een vaste temp te laten staan.

Het weer werkt ook niet mee, is nog net te warm geweest om goed te branden zeg maar.

Vloer wordt warm en setpoint wordt ook gewoon bereikt, het duurt alleen ff. Ligt ook een behoorlijke laag beton en vloer op.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
mhr-zip schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:00:
[...]
Is het eigenlijk* niet zo dat je rookgassen het retour water opwarmen, zodat er minder gestookt hoeft te worden om water op te warmen?
Vanuit de rookgassen gezien, worden deze afgekoeld door het retourwater. Vanuit het retourwater gezien wordt dit opgewarmd door de rookgassen. @Seafarer noemt het gehele apparaat een vlamkoeler… :P
Waardoor het ook zo is dat je retour warmte de befaamde maximale 55 graden mag zijn, anders werkt deze warmteoverdracht niet (efficiënt).

*principe is hetzelfde, alleen redeneer ik vanaf de andere kant.
Theoretisch ligt dit condensatiepunt rond de 58 °C bij atmosferische druk voor water. Hierbij treedt een faseovergang plaats van gas naar vloeistof waarbij er ineens veel meer warmte vrijkomt.
Bij lagere temperaturen komt er nog steeds warmte vrij, dus als de retourtemperatuur naar zo’n 30 °C kan is dit beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NicoHF schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:56:
[...]

@Superbeagle Zou je hier nog naar kunnen kijken, wat vindt jij hiervan?
Wou er morgen weer verder mee aan de slag gaan dus als je nog suggesties hebt heel graag.
Volgens mij ben je op de goede weg. Als het goed is weet je nu wat er gebeurt als je aan bepaalde knoppen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
backupdevice schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:04:

Dat is inherent aan de combinatie van een ketel, verdeler met pomp en vloerverwarming.

Om die 0,5 K te overbruggen heeft de ketel waarschijnlijk te veel vermogen en moet dat telkens doseren* waardoor het langer duurt plus de inefficiëntie van steeds de vlam aan- en uit te steken.

Idealiter kan de ketel flink moduleren tot onder de 1 kW waarbij je met een lagere aanvoertemperatuur langere stooksessies kunt behalen.

Wat je dus juist niet moet doen is geen nachtverlaging toepassen, want zo blijft de ketel juist langer doseren. Probeer juist te experimenteren met grotere nachtverlagingen zoals door NicoHF voorgesteld.

*ik gebruik doseren ipv pendelen of lowload om deze discussie niet weer aan te wakkeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Superbeagle schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:58:
[...]

Dat is inherent aan de combinatie van een ketel, verdeler met pomp en vloerverwarming.

Om die 0,5 K te overbruggen heeft de ketel waarschijnlijk te veel vermogen en moet dat telkens doseren* waardoor het langer duurt plus de inefficiëntie van steeds de vlam aan- en uit te steken.

Idealiter kan de ketel flink moduleren tot onder de 1 kW waarbij je met een lagere aanvoertemperatuur langere stooksessies kunt behalen.

Wat je dus juist niet moet doen is geen nachtverlaging toepassen, want zo blijft de ketel juist langer doseren. Probeer juist te experimenteren met grotere nachtverlagingen zoals door NicoHF voorgesteld.

*ik gebruik doseren ipv pendelen of lowload om deze discussie niet weer aan te wakkeren :)
Ok dus je bedoelt dat .5 graden overbruggen te weinig is omdat de ketel te veel vermogen is. Pendelen/lowload komt gelukkig niet voor. De run is ook uit 1 stuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLhmHGN0LNZBzYvn-d134PH0KI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvWHwbX1Ad5nCUYZ32vafA17.jpg?f=fotoalbum_large

De run is in de ochtend te zien .

Dus 24x7 is niet aan te bevelen in dit geval en een verlaging van bijv 1.5 graad wel om mee te beginnen? Heb hem nu op 20.5 van 06.30 tot 21:30 staan. Daarna op 19. Met een aanvang vervroeging van 2 uur. Eens kijken wat dat gaat brengen de komende tijd.

[ Voor 34% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 08:41

bert pit

asdasd

NicoHF schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:46:
[...]

Meet het en je weet het ;)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 19:19
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een twee-onder-een-kap woning.

Installatie
CV ketel = Remeha Tzerra Ace 39C CW5 en staat op zolder. Danfoss AVDO circa 5 meter van de ketel vandaan.
Begane grond = Vloerverwarming circa 50m2 (5 groepen, gesloten mengverdeler)
1e verdieping = Vloerverwarming in badkamer (1 groep, gesloten mengverdeler), andere vertrekken hangen radiatoren type 22/33
Zolder = Radiator type 22.

Aansturing
Alles aangestuurd met EvoHome i.c.m. HR92 radiator regelaars. Op de retour van beide mengverdelers zit ook een HR92. Ik had er eerst kleppen met BDR91's schakelrelais tussen, maar werd gek van de flipperkast en het schakelgeluid (ook met tijdrelais). Wat betreft regeling ben ik NU super tevreden. Aantal schakelmomenten staat op 3 en minimale aan-tijd op 5 minuten.

Tuning
Ook heb ik met behulp van dit topic de volgende instellingen aangepast:

Algemeen
CV aanvoer temperatuur: 40 graden. Mengverdelers ook begrensd op 40 graden.

Gebruikersmenu
DP200 (Warmwater modus) = 2 eco-stand (standaard: 0 handmatig)

Installateursmenu
GP007 - Maximum ventilator toerental tijdens CV bedrijf = 2100 (standaard: 5900)
GP008 - Minimum ventilator toerental tijdens CV en warm water bedrijf = 2070 (standaard: 2070)
GP009 - Ventilator toerental bij het starten van het toestel = 2100 (standaard: 3200)
PP016 - Maximum pomptoerental CV bedrijf = 60 (standaard: 100)
PP018 - Minimum pomptoerental CV bedrijf = 20 (standaard: 30)

Dus feitelijk ligt het vermogen nu rond de 8kW.

Isolatie
Alles is op dit moment prima warm te krijgen in huis (19.5 graden). Ik verwarm alleen de vloerverwarming beneden en die van de badkamer en s'avonds en s'ochtends heel even de slaapkamer. Ik heb HR++ beglazing, recentelijk PIF vloerisolatie laten plaatsen, 6.3CM dik, Rd-waarde 3,58. Vanaf de bouw (1978) zitten en glaswolplaten in de spouw (spouw 8CM, glaswol 5CM dik) en Opstalan dakplaten met een 1.5cm PUR, beiden dus matig.

Gasverbruik afgelopen dagen:
16-nov: 4.9m3
15-nov: 3.8m3
14-nov: 5.3m3
13-nov: 4.2m3
12-nov: 3.5m3
11-nov: 5.9m3
10-nov: 5.5m3
09-nov: 3.0m3

Welke situatie heb ik hulp bij nodig
Geen idee of mijn gasverbruik acceptabel is. Voor mijn gevoel is het aan de hoge kant, al heb ik totaal geen idee wat ik mag verwachten met mijn huis. Kook overigens elektrisch en wonen met z'n tweeën. Ik ben via dit topic op het spoor gekomen van 'hoogwaardig warmte door de vloerverwarming pompen'. Daardoor krijg ik nu het vermoeden dat mijn mengverdeler heel inefficiënt is voor de lage aanvoertemperatuur. Ik ben van plan een infrarood temperatuur meter aan de schaffen maar kan nu al zeggen dat wijzer op de verdeler een beetje rond 25-30 graden blijft hangen terwijl de aanvoerbuis naar de verdeler een stuk warmer aanvoelt dan 25-30 graden.

Vragen:
  1. Onderaan de post een foto van de verdeler. Kan iemand me vertellen of dit inderdaad inefficiënt werkt?
  2. Welke opties heb ik in dat geval of moet ik een paar honderd euro uitgeven voor LTV verdelers? Ik meende iets te lezen over mensen die de pomp ertussenuit halen, ergens anders las ik weer dat je de menging kan knijpen? Ben daardoor een beetje in de war.
  3. Ik weet dat 'meten=weten' is, de infrarood temperatuur meter is zoals gezegd onderweg. Echter, ik zie mensen ook praten over OTGW, werkt dat bij mij ook i.c.m. EvoHome? Ik raak in de war van Aan/Uit & modulerende thermostaten en hoe OpenTherm hier mee samenhangt
  4. Is nou juist een hoge of lage pompsnelheid beter en hoe zit dat met de nadraaitijd?
  5. Nog andere tips?
Alvast bedankt voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sPemNDA_QBh8jQFiW43VP255js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZGgvlK9SSF1viMy1zQyYMTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 22:05
Kriseh schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:31:

Installateursmenu
GP009 - Ventilator toerental bij het starten van het toestel = 2100 (standaard: 3200)
Top, ik herken veel uit je verhaal. Heb zelf ook de Tzerra Ace 39C. Echter even een opmerking, ik heb altijd begrepen dat je GP009 niet mag wijzigen omdat dit met de ontsteking te maken heeft (o.i.d.). Hetzelfde geldt voor het minimale toerental.

Het is ook niet nodig naar mijn idee, aangezien de CV altijd direct terug moduleert.

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jcrs7 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:45:
[...]

Ik heb de flowmeters allemaal volledig open staan, ook de afsluiters op de retour staan volledig open gedraaid. Ik ga nu de retour leidingen meten op hoeveel graden deze uitkomen.

[...]

[...]

Groepen zijn bijna identiek allemaal, staan allemaal volledig open, waarna ik kan kijken of ergens iets minder flow kan geven.
Maar wat probeer je te bereiken met "minder flow geven"? Ik snap het doel niet.

Als je een groep dicht draait, krijgen de andere meer flow, dus dat doe je alleen als er een geoep bij is die niet goed genoeg warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02:06
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een twee-onder-een-kap woning.

Installatie
CV ketel = Remeha Tzerra Ace 39C CW5 en staat op zolder. Danfoss AVDO circa 5 meter van de ketel vandaan.
Begane grond = Vloerverwarming circa 50m2 (5 groepen, gesloten mengverdeler)
1e verdieping = Vloerverwarming in badkamer (1 groep, gesloten mengverdeler), andere vertrekken hangen radiatoren type 22/33
Zolder = Radiator type 22.

Aansturing
Alles aangestuurd met EvoHome i.c.m. HR92 radiator regelaars. Op de retour van beide mengverdelers zit ook een HR92. Ik had er eerst kleppen met BDR91's schakelrelais tussen, maar werd gek van de flipperkast en het schakelgeluid (ook met tijdrelais). Wat betreft regeling ben ik NU super tevreden. Aantal schakelmomenten staat op 3 en minimale aan-tijd op 5 minuten.

Tuning
Ook heb ik met behulp van dit topic de volgende instellingen aangepast:

Algemeen
CV aanvoer temperatuur: 40 graden. Mengverdelers ook begrensd op 40 graden.

Gebruikersmenu
DP200 (Warmwater modus) = 2 eco-stand (standaard: 0 handmatig)

Installateursmenu
GP007 - Maximum ventilator toerental tijdens CV bedrijf = 2100 (standaard: 5900)
GP008 - Minimum ventilator toerental tijdens CV en warm water bedrijf = 2070 (standaard: 2070)
PP016 - Maximum pomptoerental CV bedrijf = 60 (standaard: 100)
PP018 - Minimum pomptoerental CV bedrijf = 20 (standaard: 30)

Dus feitelijk ligt het vermogen nu rond de 8kW.

Isolatie
Alles is op dit moment prima warm te krijgen in huis (19.5 graden). Ik verwarm alleen de vloerverwarming beneden en die van de badkamer en s'avonds en s'ochtends heel even de slaapkamer. Ik heb HR++ beglazing, recentelijk PIF vloerisolatie laten plaatsen, 6.3CM dik, Rd-waarde 3,58. Vanaf de bouw (1978) zitten en glaswolplaten in de spouw (spouw 8CM, glaswol 5CM dik) en Opstalan dakplaten met een 1.5cm PUR, beiden dus matig.

Gasverbruik afgelopen dagen:
16-nov: 4.9m3
15-nov: 3.8m3
14-nov: 5.3m3
13-nov: 4.2m3
12-nov: 3.5m3
11-nov: 5.9m3
10-nov: 5.5m3
09-nov: 3.0m3

Welke situatie heb ik hulp bij nodig
Geen idee of mijn gasverbruik acceptabel is. Voor mijn gevoel is het aan de hoge kant, al heb ik totaal geen idee wat ik mag verwachten met mijn huis. Kook overigens elektrisch en wonen met z'n tweeën. Ik ben via dit topic op het spoor gekomen van 'hoogwaardig warmte door de vloerverwarming pompen'. Daardoor krijg ik nu het vermoeden dat mijn mengverdeler heel inefficiënt is voor de lage aanvoertemperatuur. Ik ben van plan een infrarood temperatuur meter aan de schaffen maar kan nu al zeggen dat wijzer op de verdeler een beetje rond 25-30 graden blijft hangen terwijl de aanvoerbuis naar de verdeler een stuk warmer aanvoelt dan 25-30 graden.

Vragen:
  1. Onderaan de post een foto van de verdeler. Kan iemand me vertellen of dit inderdaad inefficiënt werkt?
  2. Welke opties heb ik in dat geval of moet ik een paar honderd euro uitgeven voor LTV verdelers? Ik meende iets te lezen over mensen die de pomp ertussenuit halen, ergens anders las ik weer dat je de menging kan knijpen? Ben daardoor een beetje in de war.
  3. Ik weet dat 'meten=weten' is, de infrarood temperatuur meter is zoals gezegd onderweg. Echter, ik zie mensen ook praten over OTGW, werkt dat bij mij ook i.c.m. EvoHome? Ik raak in de war van Aan/Uit & modulerende thermostaten en hoe OpenTherm hier mee samenhangt
  4. Is nou juist een hoge of lage pompsnelheid beter en hoe zit dat met de nadraaitijd?
  5. Nog andere tips?

[Afbeelding]
Of je gasverbuik acceptabel is bepaal je uiteindelijk zelf.
Ik vind je gasverbruik echter (onnodig) hoog.
Dit terwijl het op dit moment buiten nog niet eens zo kou is.

Q1. Wat is de bedoeling van de HR92 in de retour van je mengverdelers?
Ik heb zo het idee dat de HR92's op de retourleiding de boel afsluiten en dan het warme CV-water door de bypass terug naar de ketel gaat.
Q2. Weet je 100% zeker dat de pompschakelaar wel aanschakelt? Anders zou het warme CV-water ook weer terug naar de ketel gaan zonder door de vloerverwarming te stromen.
Daarnaast lijkt het dat je een energiezuinige pomp hebt en dan vraag ik me af of de pompschakelaar echt zoveel oplevert. Je zou de pompschakelaar ook een paar dagen kunnen verwijderen om te zien of het verschil oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter

Vragen:
  5. Nog andere tips?

[Afbeelding]
Heb je bovenstaande vragen ook al gesteld in het Evohome topic?

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Blihi schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:28:
[...]

Maar wat probeer je te bereiken met "minder flow geven"? Ik snap het doel niet.

Als je een groep dicht draait, krijgen de andere meer flow, dus dat doe je alleen als er een geoep bij is die niet goed genoeg warm wordt.
Dat is ook de bedoeling, om eventueel een andere groep warmer te laten worden. Maar gezien ze allemaal dezelfde lengte hebben en op 2l/min staan zal dit wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-06 21:29
Blihi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:52:
[...]

Een aan/uit thermostaat die gewoon op basis van het verschil tussen de gewenste temperatuur en de gemeten temperatuur (= hysterese) regelt werkt het beste bij vloeren.

Als Truimte < Tset-hysterese/2 dan aan, als Truimte > Tset + hysterese/2 dan uit.

Dit is de meest eenvoudige regeling die je kunt bedenken, waarbij de hysterese bepalend is voor de kwaliteit van de thermostaat. De slechtste hebben een hysterese van 1 graad (waarbij de kamer dus steeds 1 graad in temperatuur schommelt). De betere hebben een hysterese van 0.1 graad.

Dat werkt heel goed bij radiatoren, maar leidt wel tot relatief veel brander starts van een CV ketel. Soms kun je de periodetijd tijd aanpassen, dan regelt de thermostaat niet per 20 minuten, maar bijvoorbeeld per uur, dus niet 5 minuten aan, 15 uit, maar 15 aan, 45 uit.

Zelf heb ik een zoneregeling van Honeywell en die kan een periode-tijd tot 255 minuten aan. Dat is prima voor vloerverwarming, maar je moet dat wel instellen en vaak doet de installateur dat niet. De standaard periodetijd is namelijk slechts 12 minuten en daarom had mijn CV ketel (toen die er nog hing) werkelijk duizenden branderstarts gelogd in een paar maanden tijd.

Bij de duurdere Honeywells kun je de verwarming op "traag" instellen, dan krijg je grotere periodetijden. De simpeler kunnen dat niet. Of het bij andere merken kan weet ik zo niet.
Hoe kan je dit instellen dan? Ik heb een honeywell evohome systeem met een intergas hre ketel. De max starts staat nu op 3x per uur en minimale uit tijd op 5min.

Dit is nu namelijk het gasverbruik doorgaans. Ik denk dat het (met vvw) efficiënter is om minder runs maar wel langere runs te hebben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8-c986lpMdgrXZ1HvhFt_jujcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMSxf89Y2KDSrlrTTYYVhliY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door REDN4S op 18-11-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Lawrentz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:31:
[...]

Of je gasverbuik acceptabel is bepaal je uiteindelijk zelf.
Ik vind je gasverbruik echter (onnodig) hoog.
Dit terwijl het op dit moment buiten nog niet eens zo kou is.
Daar kan je toch helemaal niks over zeggen wanneer je de woning niet kent?
Waarom zou het onnodig hoog zijn? Zelfs bij een 2 onder 1 kap kunnen de buren in zo'n zelfde huis afhankelijk van de windrichting, zoninval en eventuele beschutting door bebouwing zowel flink meer als flink minder verbruiken.
Als we zo gaan beginnen vind ik het verbruik prima, zou er zelf zo voor tekenen en dan woon ik nog wel in een appartement...
Kou zegt ook niet alles, het heeft flink gewaaid en geregend de afgelopen periode met nauwelijks zon, merk zelf dat dat een veel grotere invloed heeft op het gasgebruik dan alleen wat kou.
Op windstille dagen halveert hier het gasverbruik t.o.v. een dag zoals vandaag met regen en flinke wind uit het zuid-oosten. Ook een waterig middagzonnetje zorgt zomaar voor een kuub minder per dag.

Merk zelf dat hier toch echt een bak vermogen nodig is om de boel op temperatuur te houden, de CV terugschroeven is prima wanneer je met een overbemeten ketel zit in een tussenwoning en de installatie z'n warmte niet kwijt kan maar heb hier het vermogen allang weer opgeschroefd want de woonkamer kwam gewoon niet op temperatuur. Hou wel de retour goed in de gaten om te voorkomen dat er ook nog onnodig warmte via de schoorsteen verdwijnt maar het warmteverlies door wind is hier iig echt aanzienlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door PalingDrone op 18-11-2023 19:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

PalingDrone schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:41:
[...]

Daar kan je toch helemaal niks over zeggen wanneer je de woning niet kent?
Waarom zou het onnodig hoog zijn? Zelfs bij een 2 onder 1 kap kunnen de buren in zo'n zelfde huis afhankelijk van de windrichting, zoninval en eventuele beschutting door bebouwing zowel flink meer als flink minder verbruiken.
Als we zo gaan beginnen vind ik het verbruik prima, zou er zelf zo voor tekenen en dan woon ik nog wel in een appartement...
Kou zegt ook niet alles, het heeft flink gewaaid en geregend de afgelopen periode met nauwelijks zon, merk zelf dat dat een veel grotere invloed heeft op het gasgebruik dan alleen wat kou.
Op windstille dagen halveert hier het gasverbruik t.o.v. een dag zoals vandaag met regen en flinke wind uit het zuid-oosten. Ook een waterig middagzonnetje zorgt zomaar voor een kuub minder per dag.

Merk zelf dat hier toch echt een bak vermogen nodig is om de boel op temperatuur te houden, de CV terugschroeven is prima wanneer je met een overbemeten ketel zit in een tussenwoning en de installatie z'n warmte niet kwijt kan maar heb hier het vermogen allang weer opgeschroefd want de woonkamer kwam gewoon niet op temperatuur. Hou wel de retour goed in de gaten om te voorkomen dat er ook nog onnodig warmte via de schoorsteen verdwijnt maar het warmteverlies door wind is hier iig echt aanzienlijk.
Wind is ook bij een tussen woning gewoon zeer goed te merken. 0 graden windstil heeft hier hetzelfde verbruik als 10 graden en windkracht 6 uit Zuidwest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jcrs7 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:46:
[...]

Dat is ook de bedoeling, om eventueel een andere groep warmer te laten worden. Maar gezien ze allemaal dezelfde lengte hebben en op 2l/min staan zal dit wel meevallen.
Sorry dat ik in herhaling val, maar wat probeer je te bereiken? Welk probleem probeer je op te lossen?

Een groep warmer laten worden is geen doel op zich. Meestal doe je dit als er bijvoorbeeld een ruimte is die niet goed warm wordt, of een deel van de vloer koud aanvoelt, etc. Het achterliggende probleem dat je probeert op te lossen is niet duidelijk.

Als voorbeeld: Mijn badkamer is de beperkende factor in de hele installatie. Die ligt op het noorden (en heeft dus nooit zon) en de vloerverwarming is daar eigenlijk niet goed genoeg gelegd (te weinig slang voor de ruimte). De bouwer boeide het niet, want die hangt standaard een elektrische bijverwarming op.

Om de badkamer te kunnen verwarmen met de CV (toen, nu met de WP), moet er 31 graden water de vloer in. Ik kan dus geen lagere Ta kiezen dan 31 (wat voor een CV prima is, maar voor een WP best hoog).

Om nu de rest van de woning warm te houden ben ik de overige lussen gaan knijpen. De badkamer krijgt dus altijd maximaal debiet, terwijl alle andere vloerlussen een veel lager debiet hebben en daarmee wordt de woning wel prima warm gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 09:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@REDN4S Je past vermoedelijk geen/weinig nachtverlaging toe.
4,7 m³ - ca. 0,3 m³ (voor sww -schatting) = 4,4 m³ voor cv
4,4 m³ x 9,77 kWh/m³ x ca. 0,96 (retour ca. 30°C) = ca. 41 kWh/23h = vermogen ca. 1,79 kW gemiddeld

Vraag wat is het minimum vermogen (b.w.) van je combi-ketel?

Ik vermoed iets van ca. 6 tot ca. 8 kW b.w. - dus de brandertijd per uur wordt ca. 17,9 min tot 13,5 min
bij 3 runs/uur per run ca. 6,0 min tot ca. 4,5 min
Lijken me voldoende lange branderlooptijden. - Het plaatje van HomeWizard is in dit opzicht waardeloos.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
dunklefaser schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:38:
@REDN4S Je past vermoedelijk geen/weinig nachtverlaging toe.
4,7 m³ - ca. 0,3 m³ (voor sww -schatting) = 4,4 m³ voor cv
4,4 m³ x 9,77 kWh/m³ x ca. 0,93 (retour ca. 30°C) = ca. 40 kWh/23h = vermogen ca. 1,74 kW gemiddeld

Vraag wat is het minimum vermogen (b.w.) van je combi-ketel?

Ik vermoed iets van ca. 6 tot ca. 8 kW b.w. - dus de brandertijd per uur wordt ca. 17,4 min tot 13,1 min
bij 3 runs/uur per run ca. 5,8 min tot ca. 4,4 min
Lijken me voldoende lange branderlooptijden. - Het plaatje van HomeWizard is in dit opzicht waardeloos.
YMMV
Wij gebruiken inderdaad geen nachtverlaging omdat ik er altijd vanuit ging dat, vooral met vvw, een constante temperatuur beter was. Ik ga hier toch maar mee experimenteren denk ik.

De ketel is een intergas hre kompakt 36/30 die een minimaal vermogen heeft van 7.2 kW.

Ik heb wel laatst de bdr91 die de ketel aanstuurt vervangen voor de bdr91t variant dus ik zou de runs op 1 per uur kunnen zetten.

Dan ontstaat wel de vraag wat de ketel doet als ik toch een radiator aanzet bv in de garage of een verdeler op een andere verdieping een warmtevraag heeft maar de run voor dat uur al gedaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
De vloerverwarming heb ik nog steeds niet goed in belans kunnen krijgen en heb het idee dat de woonkamer nu echt een heel stuk minder snel en warm wordt.

Mijn vraag is, wat is de beste methode om de gesloten verdeler in belans te krijgen middels de flowmeters?
Ik zelf zit te denken om alle flowmeters volledig open te zetten en de te warme ruimte langzaam af te knijpen, is dat een goede methode?
Alleen hoe moet ik meten of een ruimte te warm is, doe ik dat middels de vloer te meten of naar de retour temperaturen van de lussen en die gelijk krijgen?

De volgende vraag is het volgende.
Ben erachter gekomen dat de na een uur ongeveer de DeltaT (temperatuur verschil) bij 40 graden aanvoer 9 graden betreft en terugloopt naar circa 5 a 4 ongeveer na 2 uur branden.
Bij 30 graden wordt het op een gegeven moment de DeltaT onder de 5 graden.
De cv begint te pendelen (code 1) zodra de DeltaT onder de 4 uitkomt.
Nou wil ik de DeltaT vergroten, is het dan handig om de pompsnelheid te verlagen of zelfs variabel in te stellen zodat de cv zelf kan bepalen hoeveel flow er nodig is?

Dus in het kort zijn het 2 vragen:

1 juiste manier om de flowmeters af te stellen (probleem slaapkamer blijft koud)
2 welke pompsnelheid om DeltaT te vergroten (doel pendelen verkomen en meer rendement uit gas)

Vloerverwarming 65m2
4 zones
Gesloten verdeler met flowmeters
Cv ketel intergas HRE 24/28

Vermogen 25%
Pompsnelheid 55

[ Voor 4% gewijzigd door NicoHF op 19-11-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:56
@NicoHF De ketel gaat niet in code1 vanwege deltaT, maar vanwege een aanvoer die 5 graden boven het setpoint komt.
Als je de flow verlaagt kan de ketel meer warmte toevoegen aan hetzelfde water waardoor de aanvoertemperatuur sneller omhoog schiet.

Retour bepaalt je rendement, maar als die al heel laag is zal nog lager niet ineens grote sprongen maken qua rendement.

Ik stook hier met 25% vermogen en pomp op z'n hardst. Ketel staat 's morgens eerst een uur lang het water van 18 graden naar 35 te brengen. DeltaT is uiteindelijk maar 3-4 graden als de boel eenmaal opgewarmd is. Ik hoor de condensafvoer de hele dag druppelen (zwanehals zit een meter onder de afvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@REDN4S Ik zou de bij jou ontstane vraag direct in actie omzetten,
doe een proef (langer dan een uur!) - meten is weten (hopelijk).
Nog een plaatje betreffende het theoretische! ketelrendement van een HR-ketel met NL-gas

[ Voor 46% gewijzigd door dunklefaser op 19-11-2023 12:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 19:19
Bedankt @Lawrentz, @dezonnebril, @Superbeagle, @PalingDrone voor de input in de discussie.

Ik heb het helemaal verkeerd aangepakt met al die ketel instellingen.. Zie hieronder, let op, EvoHome is aan/uit regeling.

Leuk dat ik de aanvoertemperatuur op 40 graden had staan, maar i.c.m. lage pompsnelheid en VVW (met mengverdeler) kon de ketel niet snel genoeg zijn warmte kwijt. Op de Tzerra zit een display en zag dat hij telkens ver voorbij de 40 schoot en dan weer afsloeg om vervolgens weer aan te gaan als het e.e.a. afgekoeld was tot onder de 40 graden. Pendelen dus.

Probeer nu dus zo lang mogelijke runs te creëren zonder dat de CV ketel gaat pendelen. Inmiddels staat de max aanvoertemperatuur op 70 graden en heb ik ook de minimale pompsnelheid opgevoerd naar 50% zodat hij de warmte snel wegpompt. Hierbij kan ik nu een run krijgen van een aantal minuten waarbij dit eerder maar circa een halve minuut was. Mijn inziens moeten de runs nog langer kunnen, maar hij slaat nu soms af terwijl de aanvoertemperatuur nog niet bereikt is (retour ook nog gewoon nog koel), geen idee waarom die dat doet.. er is nog wel warmtevraag vanuit de thermostaat. Dus dat is nog even speuren op internet.

Het is nu dus even afwachten wat dit voor het gasverbruik betekent; hogere temperatuur, ook hogere temperatuur in de vloer (zie hieronder) maar minder pendelen. Heb me laten vertellen dat pendelen ook veel gas kost. Daarnaast heb ik ook duidelijkheid over 'mengverdelers' en dat dit gewoon niet goed werkt met lage aanvoertemperaturen, zie hier in dit filmpje waar dat voorbij komt: YouTube: Maak van je MENGVERDELER een Lage Temperatuur Vloerverwarming Verdeler!. Vanaf 2:40!

Dus met hogere aanvoer naar de VVW mengt hij netjes naar 40 graden (begrensd) en dat heb ik nu. Maar bij lagere aanvoer, wat ik eerst had, gaat hij 'teveel' koud retour water vanuit de vloer bijmengen en kom je ver onder de 40 graden uit wat de vloer weer ingaat. De oplossing is dan een LT verdeler of ombouwen (al zijn daar ook weer verschillende opties in hoe je dat doet en dat moet ik ook nog uitzoeken).

Nog even terugkomend op Lawrentz, de pompschakelaars gaan gewoon aan, AVDO blijft koud. HR92's zijn er om VVW verdelers te regelen (knijpen en/of af te sluiten). Als die er niet tussen zitten, zullen deze circuits (teveel) meeliften op warmtevraag van andere zones. Bij mij thuis betekent dat concreet dat de woonkamer te warm wordt (badkamer heeft vaker warmte nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
dunklefaser schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:20:
@REDN4S Ik zou de bij jou ontstane vraag direct in actie omzetten,
doe een proef (langer dan een uur!) - meten is weten (hopelijk).
Nog een plaatje betreffende het theoretische! ketelrendement van een HR-ketel met NL-gas
Heb je iets meer context bij het plaatje?

Dus run op eenmaal per uur, wachten tot die geweest is en dan binnen het uur een tweede warmtevraag initiëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@REDN4S Het plaatje zelf heeft geen verdere context en is volgens mij zelfverklarend.
Je kan additioneel de TS raadplegen. Voor real-world (anekdotische) metingen zie hier.

Op je 2de opmerking/vraag:
Langer dan een uur is idd rekbaar:
Minimaal een etmaal zonder en een etmaal met extra warmteafgifte
(het liefst onder vergelijkbare weercondities).

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 19-11-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
dunklefaser schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:15:
@REDN4S Het plaatje zelf heeft geen verdere context en is volgens mij zelfverklarend.
Je kan additioneel de TS raadplegen. Voor real-world (anekdotische) metingen zie hier.

Op je 2de opmerking/vraag:
Langer dan een uur is idd rekbaar:
Minimaal een etmaal zonder en een etmaal met extra warmteafgifte
(het liefst onder vergelijkbare weercondities).
We gaan het eens proberen.
Heb de honeywell nu ingesteld als warmtepomp. Dan heb ik 3 opties; runs per uur, minimale uit tijd en minimale aan tijd. Wat ik nu heb gedaan is nog 3 runs per uur en dan minimaal 5 min uit en minimaal 10 min aan.

Is het dan nu zo dat hij per uur 3x 10 minuten aan kan? En wat doet de minimale uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 22:05
REDN4S schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:58:
[...]

We gaan het eens proberen.
Heb de honeywell nu ingesteld als warmtepomp. Dan heb ik 3 opties; runs per uur, minimale uit tijd en minimale aan tijd. Wat ik nu heb gedaan is nog 3 runs per uur en dan minimaal 5 min uit en minimaal 10 min aan.

Is het dan nu zo dat hij per uur 3x 10 minuten aan kan? En wat doet de minimale uit dan?
Bij de minimale uit instelling, zal de thermostaat de CV binnen het tijdsbestek van een uur, 5 minuten niet laten branden.

Dus niet, zoals jij waarschijnlijk verwacht, tussen de stooksessies van de ingestelde 10 minuten aan.

[ Voor 8% gewijzigd door dezonnebril op 19-11-2023 18:03 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@REDN4S Ik vermoed dat je met drie schakelingen per uur tot 3 x 15 minuten kan komen + 3 x 5 min "dead time" = 60 minuten - maar of dit klopt?
Geen idee - ik heb geen Honeywell evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
dunklefaser schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:03:
@REDN4S Ik vermoed dat je met drie schakelingen per uur tot 3 x 15 minuten kan komen + 3 x 5 min "dead time" = 60 minuten - maar of dit klopt?
Geen idee - ik heb geen Honeywell evohome.
Minimale aan tijd is gewoon de minimale aan tijd. Als dit 10 minuten is dan blijft hij minimaal 10 minuten branden, maar kan ook bij wijze van 3 uur aan een gesloten.

Minimale schakelingen per uur is zoals het beschreven is. Maar heeft als resultaat wanneer deze laag is dat er langere runs komen.

Minimale uit tijd is geen verplichting, het zorgt ervoor dat evohome berekend sla ik af of brand ik door.

Daarom is het advies bij wp, 30minuten aan, 1x per uur en minimaal 10 minuten uit. Zodat er langere runs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Superbeagle schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:41:
@Remco Tr Die Truimte is de omgevingstemperatuur waarbij de afgifte van een radiator wordt bepaald bij een gemiddelde Ta/Tr. Hoe hoger die omgevingstemperatuur hoe minder afgifte een radiator heeft. Dus ook hoe minder flow er benodigd is. Daar stel je de afsluiter op af.

Edit:
Hier nog veel meer video’s van IMI HE over statisch inregelen. Kijk vooral de webinar ‘inregelen radiatorsystemen’
Dus om het even duidelijk te krijgen, wat vul ik nu precies in dan bij truimte in de Hytools app om het vermogen van mijn radiators uit te rekenen? De gewenste kamer temperatuur (20 graden in mijn geval) of de begin temperatuur waar je op begint te stoken (17 graden in mijn geval)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op maandag 20 november 2023 @ 00:10:
[...]

Dus om het even duidelijk te krijgen, wat vul ik nu precies in dan bij truimte in de Hytools app om het vermogen van mijn radiators uit te rekenen? De gewenste kamer temperatuur (20 graden in mijn geval) of de begin temperatuur waar je op begint te stoken (17 graden in mijn geval)?
Gewenste ruimte temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:05

bonyuri

Investigator!

Kriseh schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:47:

Ik heb het helemaal verkeerd aangepakt met al die ketel instellingen.. Zie hieronder, let op, EvoHome is aan/uit regeling.
Ik zou eens kijken naar een modulerende thermostaat. Of is je ketel daar niet geschikt voor?

[ Voor 12% gewijzigd door bonyuri op 20-11-2023 07:52 ]

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:26:
[...]

Gewenste ruimte temperatuur.
Oke bedankt. Maar ik blijf het nog steeds raar vinden dat als ik de ruimte op een hogere temperatuur wil brengen er dus minder vermogen nodig is volgens de Hytools app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:45:
[...]

Oke bedankt. Maar ik blijf het nog steeds raar vinden dat als ik de ruimte op een hogere temperatuur wil brengen er dus minder vermogen nodig is volgens de Hytools app.
Hytools berekend het vermogen dat UIT de radiator komt.
Hoe hoger de omgevings temperatuur hoe moeilijker de radiator zijn warmte kan afgeven en dus in afgifte vermogen afneemt.

Hytools weet helemaal niets van de ruimte die jij verwarmt. Kom je vermogen tekort voor die bepaalde ruimte dan moet je een grotere radiator nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:55:
[...]

Hytools berekend het vermogen dat UIT de radiator komt.
Hoe hoger de omgevings temperatuur hoe moeilijker de radiator zijn warmte kan afgeven en dus in afgifte vermogen afneemt.

Hytools weet helemaal niets van de ruimte die jij verwarmt. Kom je vermogen tekort voor die bepaalde ruimte dan moet je een grotere radiator nemen.
Oke duidelijk.
Maar om het totale benodigde vermogen van al mijn radiators uit te rekenen, is het dan toch niet verstandig om 17 graden (daaronder komt het hier niet) bij Truimte in te vullen in de Hytools app?
Want je begint te stoken als de ruimte 17 graden is, dan komt er op dat moment toch het vermogen uit de radiator wat ik krijg als ik 17 invul bij Truimte, en kan ik dus mijn CV het beste instellen op dat vermogen (van al mijn radiators bij elkaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:19:
[...]

Oke duidelijk.
Maar om het totale benodigde vermogen van al mijn radiators uit te rekenen, is het dan toch niet verstandig om 17 graden (daaronder komt het hier niet) bij Truimte in te vullen in de Hytools app?
Want je begint te stoken als de ruimte 17 graden is, dan komt er op dat moment toch het vermogen uit de radiator wat ik krijg als ik 17 invul bij Truimte, en kan ik dus mijn CV het beste instellen op dat vermogen (van al mijn radiators bij elkaar)?
Gewoon de ruimte temperatuur nemen.

Ben je al bezig met waterzijdig inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:31
Ik heb een Intergas HR Kombi Kompakt 36/30 .

Is het mogelijk om de branderautomaat te upgraden naar een nieuwe versie van intergas voor de HRE serie?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:38:
Ik heb een Intergas HR Kombi Kompakt 36/30 .

Is het mogelijk om de branderautomaat te upgraden naar een nieuwe versie van intergas voor de HRE serie?
Naar mijn weten niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:11
Deze topic heet "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV". Toch lees ik hier heel weinig over de zegeningen van het toepassen van een vuilfilter met magneet en een microbelontluchter.
In mijn geval heb ik deze apparaten bevestigd rond mijn oude cv ketel, voordat ik eind vorig jaar een Intergas Xtreme 30 monteerde.
Het cv water was destijds ernstig vervuild na 32 jaar gebruik en ik heb de installatie toen een aantal malen afgetapt en doorgespoeld, want in moderne ketels zitten label A pompen, die magnetisch zijn en de volop aanwezige metaaldeeltjes aantrekken en daarna vervolgens snel defect raken.
Inmiddels ben ik een jaar verder en heb af en toe het vuilfilter geleegd en kan ik nu glashelder cv water rapporteren. Dat heldere cv water bevordert volgens een TNO rapport de geleiding van warmte en door de afwezigheid van microbellen wordt dit effect nog groter.
De diverse fabrikanten van deze filters en ontluchters claimen een energiewinst van 6 tot 7 procent per apparaat en dat lijkt mij wel de moeite waard. Ik kan dit effect zelf niet waarnemen, want ik heb gelijktijdig allerlei andere (isolatie)maatregelen genomen, waardoor mijn gasverbruik drastisch is gedaald.

https://www.spirotech.be/...sa2Cr3UEhuhxoC2LUQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Rocketman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:29:
Deze topic heet "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV". Toch lees ik hier heel weinig over de zegeningen van het toepassen van een vuilfilter met magneet en een microbelontluchter.
In mijn geval heb ik deze apparaten bevestigd rond mijn oude cv ketel, voordat ik eind vorig jaar een Intergas Xtreme 30 monteerde.
Het cv water was destijds ernstig vervuild na 32 jaar gebruik en ik heb de installatie toen een aantal malen afgetapt en doorgespoeld, want in moderne ketels zitten label A pompen, die magnetisch zijn en de volop aanwezige metaaldeeltjes aantrekken en daarna vervolgens snel defect raken.
Inmiddels ben ik een jaar verder en heb af en toe het vuilfilter geleegd en kan ik nu glashelder cv water rapporteren. Dat heldere cv water bevordert volgens een TNO rapport de geleiding van warmte en door de afwezigheid van microbellen wordt dit effect nog groter.
De diverse fabrikanten van deze filters en ontluchters claimen een energiewinst van 6 tot 7 procent per apparaat en dat lijkt mij wel de moeite waard. Ik kan dit effect zelf niet waarnemen, want ik heb gelijktijdig allerlei andere (isolatie)maatregelen genomen, waardoor mijn gasverbruik drastisch is gedaald.

Als je je syteem al een keer afgetapt en doorgespoet hebt zal je idd een 'schoon' systeem hebben.

Die vervuiling treed niet van de ene dag op de andere op dus echt .... nodig (?) was je vuilfilter niet echt misschien.

Maar kan nooit kwaad.

Dat het je gasverbruik drastisch verlaagd heeft lijkt me eerder een uitkomst van je nieuwe ketel.

Maar dat is een moeilijk hard te maken conclusie ... bedoel die van mij maar ook die van joe ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 20:35

Wat betreft het zuiniger stoken: ik geloof dat niet. In het ergste geval kan de pomp een beetje harder gaan draaien om te compenseren dat 0.01% van het water geen water is, maar een micro-luchtbel.

Ik heb een nieuwe ketel, en heb de installateur gevraagd wat die er van vindt. Antwoord: "als het nodig was dan zat het in de ketel" (en het boekje zegt er ook niks over). Overigens, het water dat bij mij uit de installatie kwam was ook helder. Na meer dan 10 jaar in gebruik te zijn geweest. Een installatie met PEX buizen en stalen radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-06 08:15
@synorluna

Leuk jou hier ook nog te zien.

Ik ervaarde exact hetzelfde als jou maar wr hadden dan ook hetzelfde merk thermostaat. -> honeywell aan/uit.

Ik heb hem vorig jaar vervangen voor een isense en ook 0 problemen meer. Heerlijke stooksessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 22:03
Mithrildor schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:05:
Heeft iemand een idee hoe ik het (naar mijn idee) extreme pendelen van mijn CV ketel kan verminderen?

De situatie: ik heb een Nefit SmartLine HR uit 2006 gecombineerd met een Nefit ModuLine 100 thermostaat die in de woonkamer hangt. De CV ketel staat op het minimale vermogen ingesteld en de aanvoertemperatuur op 60 graden. Mijn appartement (100m2, uit 2006, A-label, bovenste verdieping, weinig gedeelde muren) wordt volledig met een HT-vloerverwarming verwarmt.

Vanuit de thermostaat is er een a twee keer per dag een warmtevraag en dan merk ik het volgende gedrag: Er is een paar uur warmtevraag. Het eerste uur loopt de aanvoertemperatuur langzaam op, totdat het de gewenste 60 graden bereikt. Daarna gaat de cv-ketel pendelen. Aanvankelijk brandt de cv-ketel 30 seconden wel, dan weer 30 seconden niet, en dan weer 30 seconden wel. Een uur later brandt de cv-ketel steeds minder vaak (iedere 5 minuten), en uiteindelijk loopt de aanvoertemperatuur na het branden zelfs tot 80 graden op. Na een paar uur komt is er geen warmtevraag van de thermostaat meer en dan stopt het pendelen. Het lijkt mij dat de CV-ketel de warmte moeilijk kwijt kan zodra de vloerverwarming aardig op temperatuur is. Omdat mijn vloerverwarming traag is blijft er een warmtevraag en gaat de cv-ketel pendelen.

Is dit normaal en zo nee, wat kan ik hieraan doen? Aan de CV-ketel zelf kan ik vrij weinig instellen (alleen de gewenste aanvoertemperatuur, het vermogen, en de nadraaitijd van de pomp). De thermostaat heeft op de gewenste temperatuur na verder ook geen opties. Ik zou de temperatuur van de vloerverwarming kunnen verhogen (nu 30 graden), maar dat lijkt mij niet bevordelijk voor mijn parketvloer. Is mijn beste optie om de CV-ketel (eentje met een anti-pendelprogramma) en/of de thermostaat (betere modulering van warmtevraag) te vervangen?
Kleine update: Ik heb inmiddels mijn Moduline 100 door een Moduline 400 (met PID 3) vervangen en die moduleert een stuk beter, maar ik loop nu tegen het volgende probleem aan: de Moduline 400 geeft veel te lang een warmtevraag af. Ik heb de thermostaat op 20,5 ingesteld, maar toen ik vanavond thuis kwam gaf de thermostaat 21 graden aan en desondanks was er nog steeds een warmtevraag. Dit was snel verholpen door de thermostaat even uit te zetten, maar het zou niet nodig moeten zijn. Hij staat niet op weersafhankelijkeregeling ingesteld Weet iemand hier een oplossing voor? Is dit gewoon een kwestie van hem laten inleren (ipv hem steeds uitzetten als de gewenste temperatuur bereikt is)?

[ Voor 3% gewijzigd door Mithrildor op 21-11-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Mithrildor schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:06:
[...]

Kleine update: Ik heb inmiddels mijn Moduline 100 door een Moduline 400 (met PID 3) vervangen en die moduleert een stuk beter, maar ik loop nu tegen het volgende probleem aan: de Moduline 400 geeft veel te lang een warmtevraag af. Ik heb de thermostaat op 20,5 ingesteld, maar toen ik vanavond thuis kwam gaf de thermostaat 21 graden aan en desondanks was er nog steeds een warmtevraag. Dit was snel verholpen door de thermostaat even uit te zetten, maar het zou niet nodig moeten zijn. Weet iemand hier een oplossing voor?
Hoe lang hangt die aan de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 22:03
Seafarer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:21:
[...]

Hoe lang hangt die aan de muur?
Nog geen week. In dat weekje heb ik nog wat aanpassingen gemaakt aan de instellingen (PID en correctie voor de temperatuur). En ik heb hem ook nog een paar keer handmatig uitgezet toen de gewenste temperatuur bereikt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 20:20
Dat zegt al genoeg, inleren heeft tijd nodig. En zeker als er telkens instellingen gewijzigd worden.
Een moduline 400 is een vernuftig stukje techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Inleren duurt echt geen dagen.

je moet niet telkens wijzigen nee.
Maar met 1 hooguit 2 dagen hebben ze t meestal wel aardig onder controle

[ Voor 66% gewijzigd door Wolfram55 op 21-11-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane

Het snel defect raken van a-label pompen door magnetiet is een fabel. In theorie klopt het, maar het is al lang en breed technisch verholpen door fabrikanten.
https://www.installatie.n...storingen-door-magnetiet/

Ik ben ook wel benieuwd waarop de 6/7 procent gebaseerd is. Wat ik weet is dat dat microbellen meer optreed naar mate de aanvoer temperatuur oploopt.

Desalniettemin heb ik zelf een microbellen ontluchten en een Vuilafscheider en haal ik jaarlijks toch wel wat vuil uit en geloof ik wel dat het beter is voor het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Dashlane Puur uit nieuwsgierigheid, als magnetiet een fabel is zoals je schrijft en de kans op microbellen klein is aangezien de meeste systemen op lagere aanvoertemperaturen(iig tweakers) draaien, waarom zijn die spullen dan ‘beter’ voor het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Superbeagle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 06:56:
@Dashlane Puur uit nieuwsgierigheid, als magnetiet een fabel is zoals je schrijft en de kans op microbellen klein is aangezien de meeste systemen op lagere aanvoertemperaturen(iig tweakers) draaien, waarom zijn die spullen dan ‘beter’ voor het systeem?
Omdat er wel vervuiling op treed en er heus microbellen aanwezig zijn. Dus ik doe het om onder andere mijn leidingwerk, kleppen, pompen etcetera minder aan slijtage te laten onderheven. Ik beweer ook niet dat een vuilfilter onzin is om je pomp te beschermen, alleen de fabel van magnetiet in relatie tot het defect gaat van a-label pompen bestrijdt ik gezien het niet klopt.

Microbellen zal ik heus hebben, maar ik vermoed niet in de mate van 6/7% besparing. Ik denk dat een theoretisch model is van 90 graden Ta en ik zelf op 30 zit. Maar minder zuurstof is wel minder corrosie, dus alle beetjes helpen.

Dan vergeet ik nog voor mij het belangrijkste, tegengaan van bezinksel in mijn vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door Dashlane op 22-11-2023 07:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sympa
Ik begrijp dat je wel magnetiet-aanslag kan krijgen in de warmtewisselaar. Dat het daar aanbakt. En als dat veel aan zou bakken, zou de ketel minder kunnen condenseren.
Overigens, van dat gelinkte artikel: als er weinig zuurstof is in het water, dan is er ook weinig corrosie van ijzer mogelijk. Nou is mijn installatie niet lek, dus er gaat bijna nooit kraanwater bij. En er komt dus ook bijna geen zuurstof in.
Dan heeft de ketel een ontluchter. En die zit bovenaan de warmtewisselaar. Waar je water verwarmt gaan de gassen er uit, en die kunnen zich prima daar bovenin verzamelen en afgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:11
Wel of geen vuilfilter en/of microbelontluchter? Ik vind het best een interessant onderwerp om te bespreken, hoewel het niet moet gaan lijken op de jaarlijkse winterbandendiscussie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Microbellen ontluchter ben ik niet van overtuigd, ik bied ze ook nooit aan.
In een conventionele cv installatie zal die het verschil niet maken.
Vuilfilter is geen fabeltje, bij het onderhoud spoel ik ze door en er komt toch wel vaak behoorlijk troep uit.
Vooral bij oudere installaties.
Dat artikel waar naar verwezen wordt komt de Nefit trendline ter sprake en dat er geen sprake is van meer uitval.
Daar denk ik en menig installateur anders over.....
Ze moeten nu eens vragen aan die Nefit vertegenwoordiger waarom ze dan nu verplicht stellen dat er een vuilfilter geplaatst wordt. (Volgens de laatste installatie instructie van Nefit)
Remeha adviseert om een vuilfilter te plaatsen, van andere merken weet ik niet.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
Heeft iemand weet hoe je deze kranen moet instellen. Comap volgens mijn gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CWj_Rk3sJyd5dhzym7_V-Lp74Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaRLYGQx8vKrv3ZIYdDdYbTh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
nelving schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:53:
Heeft iemand weet hoe je deze kranen moet instellen. Comap volgens mijn gegevens.

[Afbeelding]
Op de buitenring staat een "B" met een streepje.
Dat is de referentie ... dus hij staat nu op 8 wat redelijk voluit lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
Klopt. Daarom wil ik hem ook instellen maar zie nergens instructies hoe en welke sleutel te gebruiken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
'gewoon' dicht draaien en kijken wat de temperatuur wordt in de ruimte.

Dan op de gewenste temp instellen en thermostaatknop erop om lagere temp te kunnen bereiken.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

nelving schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:53:

[Afbeelding]
YouTube: Inregelen Comap thermostaatkraan / CV Tuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Volgens mij nie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Yep je bent me voor

Lijkt erop dat het 'sleuteltje' erop zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
Ik heb het sleuteltje inmiddels gevonden.
Maar verwacht geen instructies daar bij te ontvangen. Moet nog iets met een platte schroevendraaier gebeuren.

https://www.wasco.nl/artikel/3152772

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
nelving schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:47:
Maar verwacht geen instructies daar bij te ontvangen. Moet nog iets met een platte schroevendraaier gebeuren.

Die zit er toch op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

nelving schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:47:

MyComap app. Om de instelling uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 20:20
Wolfram55 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:52:
Inleren duurt echt geen dagen.

je moet niet telkens wijzigen nee.
Maar met 1 hooguit 2 dagen hebben ze t meestal wel aardig onder controle
Wat jij wilt, maar als er een programma inzit voor 7 verschillende dagen duurt het toch wel even voordat de moduline weet hoe snel een bepaalde temperatuur bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
scofield schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:22:
[...]

Wat jij wilt, maar als er een programma inzit voor 7 verschillende dagen duurt het toch wel even voordat de moduline weet hoe snel een bepaalde temperatuur bereikt wordt.
Mijn ervaring is anders .... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-06 21:41
goedenavond,

Ik heb een ATAG E325C HR ketel kan deze zonder problemen op laagstand?

Situatie:
Boven radiatoren 2 staan er open zodat de retourwarmte naar de ketel niet te hoog is
beneden vloerverwarming staat op 40 graden

Is het in deze situatie beter om de aanvoer temperatuur op ergens tussen 50-60 graden te zetten?
Hoe lager de temperatuur hoe langer die zal braden maar op laag vermogen als die op laagstand staat?
Dat is beter dan hoge termperatuur met hoog vermogen (circa 80%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Zo'n thermostaat zal bepalen hoe traag het systeem is en hoe de opwarming doorwerkt. Daarvoor maakt het niet zoveel uit welke temperatuur er nou is ingesteld. (Wat wel uitmaakt is als 's ochtends plots de zon naar binnen gaat schijnen, maar daar komt ie tezijnertijd wel achter).
Pagina: 1 ... 10 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?