Goedemiddag allemaal,
Ik heb een twee-onder-een-kap woning.
Installatie
CV ketel = Remeha Tzerra Ace 39C CW5 en staat op zolder. Danfoss AVDO circa 5 meter van de ketel vandaan.
Begane grond = Vloerverwarming circa 50m2 (5 groepen, gesloten mengverdeler)
1e verdieping = Vloerverwarming in badkamer (1 groep, gesloten mengverdeler), andere vertrekken hangen radiatoren type 22/33
Zolder = Radiator type 22.
Aansturing
Alles aangestuurd met EvoHome i.c.m. HR92 radiator regelaars. Op de retour van beide mengverdelers zit ook een HR92. Ik had er eerst kleppen met BDR91's schakelrelais tussen, maar werd gek van de flipperkast en het schakelgeluid (ook met tijdrelais). Wat betreft regeling ben ik NU super tevreden. Aantal schakelmomenten staat op 3 en minimale aan-tijd op 5 minuten.
Tuning
Ook heb ik met behulp van dit topic de volgende instellingen aangepast:
Algemeen
CV aanvoer temperatuur: 40 graden. Mengverdelers ook begrensd op 40 graden.
Gebruikersmenu
DP200 (Warmwater modus) = 2 eco-stand (standaard: 0 handmatig)
Installateursmenu
GP007 - Maximum ventilator toerental tijdens CV bedrijf = 2100 (standaard: 5900)
GP008 - Minimum ventilator toerental tijdens CV en warm water bedrijf = 2070 (standaard: 2070)
GP009 - Ventilator toerental bij het starten van het toestel = 2100 (standaard: 3200)
PP016 - Maximum pomptoerental CV bedrijf = 60 (standaard: 100)
PP018 - Minimum pomptoerental CV bedrijf = 20 (standaard: 30)
Dus feitelijk ligt het vermogen nu rond de 8kW.
Isolatie
Alles is op dit moment prima warm te krijgen in huis (19.5 graden). Ik verwarm alleen de vloerverwarming beneden en die van de badkamer en s'avonds en s'ochtends heel even de slaapkamer. Ik heb HR++ beglazing, recentelijk PIF vloerisolatie laten plaatsen, 6.3CM dik, Rd-waarde 3,58. Vanaf de bouw (1978) zitten en glaswolplaten in de spouw (spouw 8CM, glaswol 5CM dik) en Opstalan dakplaten met een 1.5cm PUR, beiden dus matig.
Gasverbruik afgelopen dagen:
16-nov: 4.9m3
15-nov: 3.8m3
14-nov: 5.3m3
13-nov: 4.2m3
12-nov: 3.5m3
11-nov: 5.9m3
10-nov: 5.5m3
09-nov: 3.0m3
Welke situatie heb ik hulp bij nodig
Geen idee of mijn gasverbruik acceptabel is. Voor mijn gevoel is het aan de hoge kant, al heb ik totaal geen idee wat ik mag verwachten met mijn huis. Kook overigens elektrisch en wonen met z'n tweeën. Ik ben via dit topic op het spoor gekomen van 'hoogwaardig warmte door de vloerverwarming pompen'. Daardoor krijg ik nu het vermoeden dat mijn mengverdeler heel inefficiënt is voor de lage aanvoertemperatuur. Ik ben van plan een infrarood temperatuur meter aan de schaffen maar kan nu al zeggen dat wijzer op de verdeler een beetje rond 25-30 graden blijft hangen terwijl de aanvoerbuis naar de verdeler een stuk warmer aanvoelt dan 25-30 graden.
Vragen:- Onderaan de post een foto van de verdeler. Kan iemand me vertellen of dit inderdaad inefficiënt werkt?
- Welke opties heb ik in dat geval of moet ik een paar honderd euro uitgeven voor LTV verdelers? Ik meende iets te lezen over mensen die de pomp ertussenuit halen, ergens anders las ik weer dat je de menging kan knijpen? Ben daardoor een beetje in de war.
- Ik weet dat 'meten=weten' is, de infrarood temperatuur meter is zoals gezegd onderweg. Echter, ik zie mensen ook praten over OTGW, werkt dat bij mij ook i.c.m. EvoHome? Ik raak in de war van Aan/Uit & modulerende thermostaten en hoe OpenTherm hier mee samenhangt
- Is nou juist een hoge of lage pompsnelheid beter en hoe zit dat met de nadraaitijd?
- Nog andere tips?
Alvast bedankt voor de hulp!