Normaal schakelen warmtepomp met kamerthermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barend68
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-01-2023
Mijn vraag
Ik heb sinds kort een 12kW Midea warmtepomp met boilervat geïnstalleerd en alles werkt goed. Behalve de temperatuurinstelling. Aangezien de mogelijkheid aanwezig was heb ik een (liefst zo simpel mogelijke) kamerthermostaat erop aangesloten. Een Honeywell round on/off T87g.
Wat er nu gebeurt is dat deze alleen goed doorstookt als de temperatuur in de ruimte zeg 2graden lager is dan ingesteld. Maar zodra hij in de buurt van de ingestelde temperatuur komt gaat hij pulserend een stookcommando geven.
Naar mijn idee is dit niet goed voor de warmtepomp (te vaak in-en uitschakelen) en ook niet efficiënt. Een warmtepomp heeft immers veel meer opstarttijd nodig om het water voldoende op temperatuur te hebben om een bijdrage te leveren aan de kamertemperatuur. Ik heb overigens alleen vloerverwarming als hoofdverwarming.

Wat ik al heb gedaan is het aantal keer per uur dat de thermostaat kan schakelen ingesteld op de minimale waarde (3). Maar nu schakelt hij dus nog steeds (de vertraging van de WP eraf gehaald) ca elk kwartier/20 minuten en dat gaat dag en nacht door.

De kamer is en blijft prima op temperatuur. Maar:
1. is dit normaal?
2. Kost dit niet onnodig veel energie?
3. Gaat dit ten koste van de levensduur van WP?
4. Hoe kan ik dit bijsturen met deze of misschien een andere thermostaat?

Ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-09 20:37
Of dit normaal is weet ik niet, maar dat de warmtepomp uitgaat zodra de gewenste temperatuur bereikt is lijkt me precies wat het zou moeten doen.

Waar ik eerder aan denk is een nadraai tijd of zoiets, dat heeft onze warmtepomp en gaat dus minimaal 2 uur aan. Kan je eventueel ook het vermogen terugschroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Modulerende thermostaat nemen, die gaat harder en zachter ipv aan uit.

En geen idee hoe groot je huis is maar 12kw is wel heel veel, misschien kan je het maximale vermogen nog een stuk verlagen.

[ Voor 48% gewijzigd door Ernemmer op 26-11-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:43:
Modulerende thermostaat nemen, die gaat harder en zachter ipv aan uit.

En geen idee hoe groot je huis is maar 12kw is wel heel veel, misschien kan je het maximale vermogen nog een stuk verlagen.
Ik ken geen warmtepomp die een modulerende thermostaat aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:50:
[...]

Ik ken geen warmtepomp die een modulerende thermostaat aan kan.
Grappig, ik ging er vanuit dat ze eigenlijk allemaal wel konden moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:00:
[...]

Grappig, ik ging er vanuit dat ze eigenlijk allemaal wel konden moduleren.
Dat kunnen ze ook maar daar heb je geen modulerende thermostaat voor nodig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Thermostaat met een relais de transportpomp schakelen. En warmtepomp weersafhankelijk over je buffer laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barend68
Ik denk niet dat dit gedrag te maken heeft met het vermogen van de WP. Die doet nl precies wat hij moet doen.
Het is de thermostaat die pulserend schakelopdrachten blijft geven. En dat is bij een CV prima als maatregel tegen overshoot.
Bij een warmtepomp werkt dit niet en heb je dit nadeel.
Zou een andere thermostaat nodig zijn voor een WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:49
Heeft dat merk Midea zélf geen externe thermostaat als mogelijke optie?
Panasonic bijvoorbeeld wél.

[ Voor 17% gewijzigd door natural colour op 26-11-2022 19:31 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De Honeywell ON/OFF gaat in jouw geval 3x per uur schakelen, dit is om het pendelgedrag etc van een cv ketel tegen te gaan waarvoor deze bedoeld is.

Deze thermostaat is hierdoor niet geschikt voor Warmtepompen.

De enige oplossing is een andere thermostaat toe te passen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Een warmtepomp gaat het langste mee als hij zo lang mogelijk kan draaien met zo min mogelijk start/stops.

Sommige fabrikanten geven aan:
- Minimaal 10 minuten draaien (en eventueel 10 minuten rust) om schade aan de compressor te voorkomen.

Waarom heb je voor een 12kW warmtepomp gekozen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:05
plaspvd schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:04:
Thermostaat met een relais de transportpomp schakelen. En warmtepomp weersafhankelijk over je buffer laten draaien.
Dit.
Zo heb ik het hier ook. 18kw stiebel elton met een Tado die het relais van de pomp schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barend68
DutchWing schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:53:
Een warmtepomp gaat het langste mee als hij zo lang mogelijk kan draaien met zo min mogelijk start/stops.

Sommige fabrikanten geven aan:
- Minimaal 10 minuten draaien (en eventueel 10 minuten rust) om schade aan de compressor te voorkomen.

Waarom heb je voor een 12kW warmtepomp gekozen?
Het vermogen is het probleem niet. En signalen van de thermostaat komen ook prima binnen op de WP. Het zit hem echt in de thermostaat.

Ok. Het zou dus mogelijk net kunnen, maar goed is het inderdaad niet. Ik denk dat ik inderdaad naar een andere thermostaat moet zoals enkelen al aangaven. Alleen heb ik geen idee wat voor soort thermostaat goed gaat met een warmtepomp. (En dan bij voorkeur geen onnodig dure. Misschien dat ik ook nog even de programmeerbare Honeywell van mijn CV eraan hang om te proberen)

Gezien de combi van een warmtepomp en vloerverwarming zou het mooi zijn als hij zo ongeveer om het uur/ om de twee uur inkomt, en dan zonder pendelen ‘stookt’ tot de ingestelde temperatuur is bereikt.

Wie heeft een suggestie voor een goede betaalbare universele thermostaat op de WP? Hij hoeft wat mij betreft alleen te schakelen op de ruimtetemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34
Heb je een buffervat? Dit kan je schakel gedrag ook verbeteren. Kijk eens in het honeywell evohome topic, daar is dit issue al vaker besproken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:26
Deze thermostaat is wel heel erg simpel.
Wat je zou kunnen doen is een iets complexere ophangen die een betere regeling heeft. Bijv de T6.
Die heeft fuzzy/integraalregeling en kan pendelen verminderen.

Daarnaast kan je natuurlijk ook de temperatuur van de pomp aanpassen zodat het langer duurt en de pendelfrequentie daalt. Maar dan daalt de snelheid van temperatuuraanpassing dus mee.

of, je gaat zelf aan de slag, lijkt erop dat midea een modbus gateway heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 26-11-2022 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb voor mijn Panasonic monoblock de Emos P5604 gekocht. Een simpele aan/uit thermostaat met halve graad aanduiding en slechts 0,2 graden schakel hysterese. Deze wordt veel gebruikt i.c.m. een warmtepomp

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Barend68 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:47:
Het vermogen is het probleem niet. En signalen van de thermostaat komen ook prima binnen op de WP. Het zit hem echt in de thermostaat.
Ik zeg ook niet dat vermogen nu een probleem is, maar puur waarom je hebt gekozen voor zoveel vermogen.
Want de meeste kunnen namelijk prima af met ±7kW vermogen.
Ok. Het zou dus mogelijk net kunnen, maar goed is het inderdaad niet. Ik denk dat ik inderdaad naar een andere thermostaat moet zoals enkelen al aangaven. Alleen heb ik geen idee wat voor soort thermostaat goed gaat met een warmtepomp. (En dan bij voorkeur geen onnodig dure. Misschien dat ik ook nog even de programmeerbare Honeywell van mijn CV eraan hang om te proberen)
Honeywell is een CV ketel en stadsverwarming of blokverwarming/koeling thermostaat.
Voor een warmtepomp zou ik Honeywell afraden.
Gezien de combi van een warmtepomp en vloerverwarming zou het mooi zijn als hij zo ongeveer om het uur/ om de twee uur inkomt, en dan zonder pendelen ‘stookt’ tot de ingestelde temperatuur is bereikt.

Wie heeft een suggestie voor een goede betaalbare universele thermostaat op de WP? Hij hoeft wat mij betreft alleen te schakelen op de ruimtetemperatuur.
Elke thermostaat voldoet zolang deze geen intelligentie heeft of meer doet dan alleen schakelen.

Zo’n ouderwetse aan/uit thermostaat zonder poespas zijn eigenlijk de beste.
Alleen helaas vaak ook de lelijkste.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 27-11-2022 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:49
Nogmaals: wat adviseert Midea zelf, wat staat er in de manual over een externe thermostaat??

Je kan niet zomaar elke thermostaat op welke wp dan ook aansluiten!
Een aansluiting voor een externe thermostaat op een bepaalde wp kan heel goed een 2 draads data-communicatie bus lijn zijn...
Ander voorbeeld: op mijn Panasonic wp is een bepaalde aansluiting voor externe sturing via een thermostaat een 230 volt uitgang! dan moet je dus een thermostaat gebruiken die 230 volt kan schakelen (plus bekabeling geschikt voor 230 volt)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barend68
natural colour schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:07:
Nogmaals: wat adviseert Midea zelf, wat staat er in de manual over een externe thermostaat??

Je kan niet zomaar elke thermostaat op welke wp dan ook aansluiten!
Een aansluiting voor een externe thermostaat op een bepaalde wp kan heel goed een 2 draads data-communicatie bus lijn zijn...
Ander voorbeeld: op mijn Panasonic wp is een bepaalde aansluiting voor externe sturing via een thermostaat een 230 volt uitgang! dan moet je dus een thermostaat gebruiken die 230 volt kan schakelen (plus bekabeling geschikt voor 230 volt)
Helaas is de gebruiksaanwijzing van de Midea hier (en over meerdere zaken) erg onduidelijk of onvolledig. Op het vlak van een externe kamerthermostaat zegt deze niets behalve dat deze erop kan. “Field supply” kortom zelf kopen zoek het maar uit.

Dat is een groot nadeel van Midea. Het is wel een fantastisch goed apparaat.

Je kunt hierbij zelf kiezen voor aansluiting op het laagspanningscircuit of op 230V.

De bedieningsmodule van Midea is heel uitgebreid en je kunt daar alle instellingen beheren. Als ik hem op kamertemperatuur instel doet hij het (dus zonder externe kamerthermostaat), maar de minimale schakelinstelling bedraagt 2 graden. Dat is natuurlijk veel te grof, vandaar dat ik er een externe kamerthermostaat op aan wil sluiten. Volgens het installatieschema is dit ook een ‘typical’ configuratie.

Ik denk ook dat het verholpen zou moeten zijn met een (vooral niet intelligente) aan/uit thermostaat. Want zo simpel moet het in de basis zijn: aan=aan en uit=uit. En hooguit de delta-T /gevoeligheid instelbaar (is dat wat ze hysteresis noemen?)
Ik dacht dat deze Honeywell dat was.

Dank voor de tip van de Evohome topic, ik zal dat eens bekijken.
Wat is een modbus gataway?
De Emos p5604 zal ik ook eens bekijken, Tx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34
Bij de nieuwe evohome kan je minimale aan tijd en maximaal aantal schakelingen per uur instellen. Dat is denk ik het meest optimaal voor jouw situatie. Tenzij je er nog een buffervat tussen kan zetten en je een pomp van het vat schakelt ipv de warmtepomp.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barend68
Ben voor de Google Nest learning gegaan mede vanwege de vormgeving, leerfunctie en dat je op de telefoon kunt zien wat hij doet.
Ik heb geen verschillende zones in huis, anders zou ik voor de Tado of Evohome hebben gekozen.

Deze schijnen allemaal geschikt te zijn voor WP. Net zoals de Emos P5604, die had het vast ook goed gedaan en is bovendien goedkoop.

Ik ga voor wat meer luxe. Het is een beetje een gok. Maar ja, als het niet goed werkt kan hij altijd nog terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:01
Barend68 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:05:
Ben voor de Google Nest learning gegaan mede vanwege de vormgeving, leerfunctie en dat je op de telefoon kunt zien wat hij doet.
Ik heb geen verschillende zones in huis, anders zou ik voor de Tado of Evohome hebben gekozen.

Deze schijnen allemaal geschikt te zijn voor WP. Net zoals de Emos P5604, die had het vast ook goed gedaan en is bovendien goedkoop.

Ik ga voor wat meer luxe. Het is een beetje een gok. Maar ja, als het niet goed werkt kan hij altijd nog terug.
Volgens mij werkt de nest ook volgens een PWM regeling (tpi), dus ik denk niet dat het veel zal gaan verbeteren t.o.v. de honeywell (maar we horen het graag als het wel zo is :) ). Zelf heb ik een netatmo thermostaat (aan/uit) welke het goed doet (heeft een instelbare hysterese, van 0,1 tot 1 graad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertjes009!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-03-2023
Barend68 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:05:

Ben erg benieuwd hiernaar. Wij zitten namelijk met precies hetzelfde probleem dat de Honeywell zijn schakelingen niet op 0 kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barend68
Nu na een paar dagen ervaring met de GoogleNest Learning ben ik redelijk positief.
Het is een mooi ding aan de muur. Springt aan als je langsloopt (gadget) en je kunt het stookgedrag op je telefoon bekijken en bijsturen.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat hij het goed doet. Hij schakelt netjes en geheel zonder pendelen op + en - 0,5 graden. Een stuk beter dan wat ik had.
Hij zou Learning moeten zijn en dat is wat ik lees vooral je ‘gedrag’. Dus je gewoonten in bijsturing, hoe warm wil je het wanneer hebben etc (hij heeft overigens ook een instelbaar klokprogramma.

Hij overschat de werkelijke temperatuur wel met ongeveer 1 graad maar ik las ergens dat je hem kunt calibreren. (Nog niet geprobeerd).

Toch heb ik nog wel vragen:
1. hij stookt van ca 0,00h tot ca 17,00h aan een stuk door en blijft dan uit. Dat is dus 17 uur lang en hij verbruikte (bij 3 graden buiten) dan ca 40 kW per etmaal. De kamertemperatuur is comfortabel en redelijk constant.
Is dit normaal? Zelf zou ik het schakelinterval iets gevoeliger willen hebben, dan zou hij iets beter gespreid over de dag inkomen.

2. Als hij zelflerende is verwacht ik eigenlijk dat hij uit zichzelf gaat anticiperen op de traagheid van de vloerverwarming om under- en overshoot te voorkomen. Ik kan niet echt nagaan of hij dat doet. Door het redelijk grote schakelinterval fluctueert de temperatuur tussen 19,0 en 20,0 graden dus dat kan ook de oorzaak zijn.

Ergo, ik ben er best tevreden over, maar dit laatste zou ik wel opgelost willen hebben. Voor zover ik weet is bij deze de hysterese niet instelbaar.

Ik hoop dat er nog mensen zinvol reflecteren op het bovenstaande. Klopt het wat ik beredeneer?
Kan ik hier nog iets aan doen (of accepteren) of moet ik dan opnieuw naar een andere thermostaat?
Pagina: 1