Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:16
Superbeagle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:17:

En anders username> posthistorie > reacties dan sorteer je op enkel reacties van een bepaalde user.
Dit kan veel sneller zelfs : Dit Topic (poster) >> zoek op naam.

Zou geweldig zijn dat je in die zoekopdracht ook gelijk vorige delen van het topic kon door zoeken.
Blijf het verschrikkelijk irri vinden dat opsplitsen van topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:13:
[...]

En @NicoHF Zoiets als in mijn signature? Daar maken velen veelvuldig gebruik van in de wp en solar topics.
Als tweakers een extra signature kan maken die alleen zichtbaar is in een bepaald topic zou het dan wel weer raak zijn denk ik.

Maar dan zou iedereen cookies moeten gebruiken denk ik ... ofzo.
Weet niet of t technisch mogelijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfram55 op 07-11-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:11
In mijn vorige woning (jaren 30, overal radiatoren) heb ik met behulp van dit topic heerlijk kunnen spelen met de CV instellingen. Waterzijdig ingeregeld en met de ketelinstellingen gestoeid om het gasverbruik redelijk te verlagen.

Nu woon ik sinds maart in een modernere fatsoenlijk geïsoleerde woning. Boven in de slaapkamers en zolder kleine radiatoren, beneden en in de badkamer vloerverwarming.

Vol goede moed begonnen, pompschakelaar op de vloerverwarmingspomp geplaatst (deze draaide voorheen continu), de voetventielen van de radiatoren flink geknepen om daar een delta T van een graad of 8 in te krijgen, vermogen van de ketel teruggeschroefd, aanvoertemperatuur flink verlaagd (zit nu op 40 graden). Nu kan ik de pompsnelheid niet los instellen, deze zit gekoppeld aan het ketelvermogen. (Intergas Kompakt HR 36/30)

Ik krijg nog geen verschil in de aanvoer en retourtemperatuur bij de ketel (beiden 40 graden). Eerlijk gezegd snap ik ook nog niet goed hoe het vloerverwarmingsgedeelte nu precies moet werken.

Wat is nu wijsheid, het ketelvermogen verder terugschroeven om zo de pompsnelheid te verlagen om zo weer de retourtemperatuur te verlagen om hier een delta T in te creëren? Of kan ik de vloerverwarming doorstroming beter op een of andere manier knijpen zoals ik met een voetventiel van een radiator doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Lexo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:44:
In mijn vorige woning (jaren 30, overal radiatoren) heb ik met behulp van dit topic heerlijk kunnen spelen met de CV instellingen. Waterzijdig ingeregeld en met de ketelinstellingen gestoeid om het gasverbruik redelijk te verlagen.

Nu woon ik sinds maart in een modernere fatsoenlijk geïsoleerde woning. Boven in de slaapkamers en zolder kleine radiatoren, beneden en in de badkamer vloerverwarming.

Vol goede moed begonnen, pompschakelaar op de vloerverwarmingspomp geplaatst (deze draaide voorheen continu), de voetventielen van de radiatoren flink geknepen om daar een delta T van een graad of 8 in te krijgen, vermogen van de ketel teruggeschroefd, aanvoertemperatuur flink verlaagd (zit nu op 40 graden). Nu kan ik de pompsnelheid niet los instellen, deze zit gekoppeld aan het ketelvermogen. (Intergas Kompakt HR 36/30)

Ik krijg nog geen verschil in de aanvoer en retourtemperatuur bij de ketel (beiden 40 graden). Eerlijk gezegd snap ik ook nog niet goed hoe het vloerverwarmingsgedeelte nu precies moet werken.

Wat is nu wijsheid, het ketelvermogen verder terugschroeven om zo de pompsnelheid te verlagen om zo weer de retourtemperatuur te verlagen om hier een delta T in te creëren? Of kan ik de vloerverwarming doorstroming beter op een of andere manier knijpen zoals ik met een voetventiel van een radiator doe?
Als de Ta en Tr te dicht bij elkaar zitten, kun je je vermogen niet kwijt. Waarschijnlijk heb je dus je radiatoren veel te veel geknepen.

Haal eerst de pompschakelaar er eens tussenuit en ga dan inregelen. Daarmee weet je zeker dat je (a) je vermogen kwijt kunt en (b) de ketel zuinig stookt. Pas daarna ga je de pompschakelaar toevoegen op zo'n manier dat deze aan gaat zodra de aanvoerleiding in de buurt van de Ta komt.

Beschouw bij het inregelen de mengverdeler als geheel als een radiator, dus meet de Ta en Tr op de leidingen naar en van de verdeler en probeer over die leidingen een delta-T te krijgen net als over alle andere radiatoren. Pas daarna ga je ook de vloerlussen onderling nog inregelen als dat nodig is.

Sommige van die pompschakelaars gaan overigens pas aan als de leiding bij de 50 graden komt. Dat haal je niet als je de Ta instelt op 40. Dat betekent dan dus dat je vloer helemaal niet mee doet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hoe kom ik in de instellingen menu om de inschakelmomenten van een Honeywell round on off te komen?
Exacte model staat er niet op.

Wat ik gelezen had en op YouTube gezien moet ik eerst na 5graden draaien en vervolgens naar 35graden, maar dat werkt kennelijk bij mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Lexo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:44:
...

Die ketel heeft een op 3 standen instelbare pomp, deze kan je met een platte schroevendraaier instellen als je eventjes de mantel licht. (rechts onder zit de pomp)

[ Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 08-11-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
Blihi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:58:
[...]

Als de Ta en Tr te dicht bij elkaar zitten, kun je je vermogen niet kwijt. Waarschijnlijk heb je dus je radiatoren veel te veel geknepen.

Haal eerst de pompschakelaar er eens tussenuit en ga dan inregelen. Daarmee weet je zeker dat je (a) je vermogen kwijt kunt en (b) de ketel zuinig stookt. Pas daarna ga je de pompschakelaar toevoegen op zo'n manier dat deze aan gaat zodra de aanvoerleiding in de buurt van de Ta komt.

Beschouw bij het inregelen de mengverdeler als geheel als een radiator, dus meet de Ta en Tr op de leidingen naar en van de verdeler en probeer over die leidingen een delta-T te krijgen net als over alle andere radiatoren. Pas daarna ga je ook de vloerlussen onderling nog inregelen als dat nodig is.

Sommige van die pompschakelaars gaan overigens pas aan als de leiding bij de 50 graden komt. Dat haal je niet als je de Ta instelt op 40. Dat betekent dan dus dat je vloer helemaal niet mee doet.
De pompschakelaar schakelt bij 25 graden ongeveer. Als ik de radiatoren niet knijp heb ik daar geen delta T...

De mengverdeler als 1 grote radiator zien had ik in m'n achterhoofd, dat kan dus gewoon, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
PalingDrone schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:57:
[...]

Die ketel heeft een op 3 standen instelbare pomp, deze kan je met een platte schroevendraaier instellen als je eventjes de mantel licht. (rechts onder zit de pomp)
Dat ga ik zo even bekijken, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Lexo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:09:
[...]

Dat ga ik zo even bekijken, bedankt voor de tip!
Aan de voorkant onder het bedieningspaneel zitten links en rechts vrij diep een kruiskopschroef, wanneer je die losdraait (ze blijven hangen in het onderstuk) kan je de voorkant van de mantel omhoog schuiven en wegnemen om bij die pomp te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
PalingDrone schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:24:
[...]

Aan de voorkant onder het bedieningspaneel zitten links en rechts vrij diep twee kruiskopschroeven, wanneer je die losdraait (ze blijven hangen in het onderstuk) kan je de voorkant van de mantel omhoog schuiven en wegnemen om bij die pomp te komen.
Ik heb een stukje staal ongebogen.
Met een gewone schroevendraaier draaide ik mijn knop naar z'n grootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Lexo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:09:
[...]

De pompschakelaar schakelt bij 25 graden ongeveer. Als ik de radiatoren niet knijp heb ik daar geen delta T...
Dat kan eigenlijk niet. Als je alle radiatoren open hebt en de vloerverdeler aan moet je een redelijke delta-T hebben.

Zo niet, dan is je afgiftevermogen vrijwel 0 of je opgewekte vermogen vrijwel oneindig.
De mengverdeler als 1 grote radiator zien had ik in m'n achterhoofd, dat kan dus gewoon, top!

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Blihi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:21:
[...]

Dat kan eigenlijk niet. Als je alle radiatoren open hebt en de vloerverdeler aan moet je een redelijke delta-T hebben.

Zo niet, dan is je afgiftevermogen vrijwel 0 of je opgewekte vermogen vrijwel oneindig.

[...]
Als ik iets doms zeg .... bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Wolfram55 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Heb wel eens begrepen dat de Vision de mercedes is onder de thermostaten. Ook in combinatie met OTGW
Zal via marktplaats moeten want is niet meer in de verkoop,
IK kijk ook regelmatig maar moet een wireless zijn
Heb je ook een foto en Type van zo’n Vision thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolfram55 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:23:
[...]
Als ik iets doms zeg .... bypass?
Zou kunnen, maar waarom zou er een bypass in het systeem zitten? En dan zou je juist ook geen delta-T krijgen als je gaat knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Blihi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:32:
[...]

Zou kunnen, maar waarom zou er een bypass in het systeem zitten? En dan zou je juist ook geen delta-T krijgen als je gaat knijpen.
Tja kom wel vaker tegen dat er ergens op een idiote plek n bypass zit.
Maar je hebt gelijk dan zou 't, na terug lezen, miss geen warmte moeten komen ipv geen deltaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Marc_Sway schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:30:
[...]

Heb je ook een foto en Type van zo’n Vision thermostaat?
Nee ...
Meen dan @leonbong het daar wel eens over had in deel ..... (?)

Mercedes vd thermostaten

Net ff gezocht maar kom t niet tegen. Werd daar gesproken over ketels.

Of ik nu iets met klepel en klok heb ... idk :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Wolfram55 op 08-11-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:44:
[...]

Nee ...

Mercedes vd thermostaten

Misschien bedoel je de Watts Vision?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Marc_Sway
https://shop.kamerthermos...eywell-chronotherm-vision

vlg mij was t deze. Kan me herinneren dat ik daar ook op gezocht heb op MP

even verder gezocht ....

leonbong in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Ik haat het opsplitsen van topics !! :(
Zocht in deel 2 |:(

[ Voor 19% gewijzigd door Wolfram55 op 09-11-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:06
--

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 08-12-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
arpeggio schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:55:
[...]

Nee, niet de Watts Vision. @Wolfram55 bedoelt de Honeywell Chronotherm Vision Modulation. Die is erg gewild bij mensen met een OTGW. Niet zozeer vanwege zijn temperatuurregeling, maar vanwege de mogelijkheden die deze thermostaat heeft om mbv de communicatie via OpenTherm allerlei parameters van een CV-ketel te kunnen monitoren en evt aanpassen.
Kijk maar in het desbetreffende topic.
hehe

crosstalk

_/-\o_ (y) (y)

maar ik las deze week meen ik over dat hij ipv 0.5C 1C schakelde

of-te-wel .... er is er geen enkele die 'gweldig' is op alle fronten.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfram55 op 08-11-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:56:
[...]

hehe

crosstalk

_/-\o_ (y) (y)

maar ik las deze week meen ik over dat hij ipv 0.5C 1C schakelde

of-te-wel .... er is er geen enkele die 'gweldig' is op alle fronten.
En zoals leonbong destijds schreef, mist hij de minimale aanvoertemperatuur instelling. Mercedes Benz of niet, ik zal mijn iSense daarvoor niet inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:23:
[...]

En zoals leonbong destijds schreef, mist hij de minimale aanvoertemperatuur instelling. Mercedes Benz of niet, ik zal mijn iSense daarvoor niet inruilen.
en zo is (bijna) alles subjectief idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
Blihi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:21:
[...]

[...]
Ik bedoel specifiek een delta T bij de aanvoer/retour van de betreffende radiator hiermee.

Als ik die allemaal waterzijdig inregel (knijp dus) dan heb ik per radiator een prima delta T. Maar aan de ketel niet. Daarom dacht ik aan een te hoge pompsnelheid waardoor er niet genoeg vermogen/warmte in de vloerverwarming kan dissiperen..

Het wordt echter wel snel genoeg warm in huis, ik heb een warmtebeeldcamera en zie/voel de vloerverwarming zijn werk doen.
Nu snap ik ook dat het nog niet echt koud is buiten, maar bijstellen kan straks midden winter altijd nog.

[ Voor 14% gewijzigd door Lexo op 08-11-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Lexo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:05:
[...]

Ik bedoel specifiek een delta T bij de aanvoer/retour van de betreffende radiator hiermee.

Als ik die allemaal waterzijdig inregel (knijp dus) dan heb ik per radiator een prima delta T. Maar aan de ketel niet. Daarom dacht ik aan een te hoge pompsnelheid waardoor er niet genoeg vermogen/warmte in de vloerverwarming kan dissiperen..

Het wordt echter wel snel genoeg warm in huis, ik heb een warmtebeeldcamera en zie/voel de vloerverwarming zijn werk doen.
Nu snap ik ook dat het nog niet echt koud is buiten, maar bijstellen kan straks midden winter altijd nog.
Een deltaT van 8C is niet bijzonder veel.
Er hoeft maar iets te gebeuren en je bent die bij de ketel kwijt.

Wat is de deltaT van de vvw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Als je bij alle radiatoren een nette delta-T hebt, maar bij de ketel niet, dan heb je dus ergens een directe voeding van de aanvoer naar de retour. Dat betekent inderdaad dat er ergens een bypass zit die dan open gaat.

Het probleem van een bypass is dat je die eerste helemaal dicht moet zetten voordat je gaat inregelen. Pas na het inregelen ga je de bypass weer losser draaien, precies tot het punt dat hij net niet open gaat (dat moet je horen, of eventueel voelen aan de afgaande kant). Dan is de bypass goed ingeregeld en gaat hij alleen open als er ergens een blokkade is, bijvoorbeeld omdat de maximaalthermostaat van de mengverdeler er in komt.
Overigens moet je je ook niet blindstaren op die delta-T. Het belangrijkste is dat de Tretour zo laag mogelijk is. Als je dat lukt met een delta-T van 2 of 3 graden is dat helemaal prima (doet een WP tenslotte ook).

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 09-11-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
[...]

Ben ik de enige die vind dat een ΔT geen doel op zich is?

Bij een ketel is de laagst mogelijke Tr waarbij het nog comfortabel is van belang. De hoogte van de Ta kies je voor genoeg afgifte in een bepaalde ruimte en de ΔT is daar een gevolg van.

Ik heb bovendien moeite om te geloven dat je een ΔT van 0 hebt bij de ketel als je ergens in het systeem wel een ΔT van 8 K hebt. Dan zou je bij de vvw een negatieve ΔT hebben. Meet die eens en plaats een foto, het liefst ook van de thermostaatknop en thermometers in bedrijf.

Bij een mengverdeler moet je de eerst de pomp op de verdeler instellen op de stand corresponderend bij de langste lus. Bij een Ta van 40 °C mag je de thermostaatknop volledig opendraaien voor voldoende flow. Vervolgens stel je per lus waterzijdig in indien ze niet allemaal even lang zijn en dus verschillende Tr hebben. Dan rolt daar vanzelf een Tr en ΔT uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:39:
[...]

Ben ik de enige die vind dat een ΔT geen doel op zich is?
Nee, zie mijn edit van de post hierboven :)

Je hebt helemaal gelijk. De delta-T is geen doel op zich, alleen bij radiatoren levert een grotere delta-T, bij gelijke gemiddelde radiatoremperatuur zuiniger gedrag op. Een stookregime 50/30 is zuiniger dan 45/35, vanwege de lagere retourtemperatuur.

Ben je met een CV bezig, kun je dus beter zoeken naar die 50/30 en dus grotere delta-T. maar het is geen doel op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Het is alleen zo dat hoe groter radiator des te groter de dT ... (?).

Dus andersom redenernd.... zit je met een kleine dT op t randje van een onderbemeten systeem (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
Wolfram55 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:12:
[...]

Een deltaT van 8C is niet bijzonder veel.
Er hoeft maar iets te gebeuren en je bent die bij de ketel kwijt.

Wat is de deltaT van de vvw?
Daar ben ik het mee eens, maar in de startpost staat aanvoer * 0,8. Bij 40 graden aanvoer kom je dan op een delta T van 8 uit. Vraag me ook af of een grotere delta T überhaupt haalbaar/de moeite is als de aanvoertemperatuur 40 graden of lager is.
Ben geen expert, dus ik gebruik de bronnen die ik kan vinden.

Nogmaals, ik weet niet goed hoe het vloerverwarmingsgedeelte werkt, of en hoe daar een bypass in verwerkt is.

Ik heb nu de pompsnelheid in de ketel verlaagd, dan komt er wel een kleine delta T bij de ketel. Maar dan gaat de ketel pendelen omdat hij zijn energie niet goed kwijt kan, vermogen verder verlaagd en dat lijkt nu beter te gaan.

Verder ga ik me eens goed verdiepen in de vloerverwarming en of er een bypass aanwezig is.

Tot zover bedankt voor de nieuwe inzichten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Lexo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:51:
[...]

Daar ben ik het mee eens, maar in de startpost staat aanvoer * 0,8. Bij 40 graden aanvoer kom je dan op een delta T van 8 uit. Vraag me ook af of een grotere delta T überhaupt haalbaar/de moeite is als de aanvoertemperatuur 40 graden of lager is.
Ben geen expert, dus ik gebruik de bronnen die ik kan vinden.
Goed dat je dat aangeeft. Die vuistregel stamt nog uit de tijd dat wij ons afvroegen wat nou een ‘goede’ ΔT is.

De ontwerpers rekenen met een ΔT van 20 K. Zo ook de ketelfabrikanten gezien in de handleidingen het vermogen wordt opgegeven bij 80/60 ºC en 50/30 ºC.
De radiatorboeren rekenden vroeger met 90/70 ºC en tegenwoordig met 75/65 ºC.
De (meng)verdelerboeren houden tegenwoordig een Ta aan tussen 40 en 70 ºC.

Snap jij het nog? :')
Nogmaals, ik weet niet goed hoe het vloerverwarmingsgedeelte werkt, of en hoe daar een bypass in verwerkt is.
Post gewoon een paar foto’s van de verdeler. Beelden zeggen meer dan duizend woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ik kom uit met mijn eclipse/exact2 automatisch eerder op 20K dan 15K uit zelfs.
Radiatoren (1 convectorput maar de uitgang gaat naar een dikke T33)

Edit
T33

[ Voor 36% gewijzigd door Wolfram55 op 09-11-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik kom op maar 3,5 - 4,5 K met mijn ventielen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Hoofdzakelijk Jaga's geloof ik toch?

Maar heb je de Ta 'vast' gezet ?
Dat is dan ook 'n dingetje.
Ik laat het mijn systeem het liefs zo veel mogelijk zelf uitzoeken.

[ Voor 73% gewijzigd door Wolfram55 op 09-11-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:23:
Hoofdzakelijk Jaga's geloof ik toch?

Maar heb je de Ta 'vast' gezet ?
Dat is dan ook 'n dingetje.
Ik laat het mijn systeem het liefs zo veel mogelijk zelf uitzoeken.
...en ook een aantal radiatoren & vloerverwarming.
Aanvoer temperatuur is idd. naar boven begrensd op max. 45°C,
maar die wordt 'nooit' bereikt. (ketelvermogen voor cv is sowieso begrensd op max. 10 kW)
Verder zoekt "het systeem" het maar uit - 'whatever that means'.
Bij de huidige buitentemperaturen is niet veel zinnigs te meten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
Hieronder foto's, ik heb hier enkel de pompschakelaar geplaatst en wat met de pomp-snelheid gespeeld, maar die staat nu weer op max zoals ik hem aantrof.

Naar mijn idee worden alle zones warm, als heb ik nog niet uitgebreid aan de retouren gemeten om te kijken of alle zones in balans zijn.

De vloerverwarming verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFkNERqyl5SuXh9o2lXdmRcIH9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6FiouQUAXR4xpOBqXWxWWo6.jpg?f=fotoalbum_large

Drukverschilregelaar, wordt ook wel bypass genoemd (kwam ik na wat zoeken achter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-Gr2r0v5xJxoLtAvKDM9-2lU3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0g0ZDr6UEq9qlvvXgsXd22E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:18:
[...]

...en ook een aantal radiatoren & vloerverwarming.
Aanvoer temperatuur is idd. naar boven begrensd op max. 45°C,
maar die wordt 'nooit' bereikt. (ketelvermogen voor cv is sowieso begrensd op max. 10 kW)
Verder zoekt "het systeem" het maar uit - 'whatever that means'.
Bij de huidige buitentemperaturen is niet veel zinnigs te meten.
Geloof dat de Jaga's de Tr opkrikken.
En met "uitzoeken van het systeem" bedoel ik dat hij zelf zijn vermogen en temperaturen mag uitzoeken in 'overleg' met de thermostaat.

En als jij een woonkamer hebt op t zuiden en goed geïsoleerde woning dan stook je nog niet.
Ik stook al wel en kan prima zinnig meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Lexo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:43:

Drukverschilregelaar, wordt ook wel bypass genoemd (kwam ik na wat zoeken achter):
Dus die zou je dan kunnen/moeten sluiten en kijken wat er gebeurt met de retour ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:08
Zo, even geknutseld... buisje gebogen, met 4 klemmetjes onder de radiator door op de muur, knie en haaks voetventiel erop. Nu de T22 van 300x50 kruislings aangesloten.

Gevolg: zolang de radiator niet warm is blijft de retour gelijk aan de ruimtetemperatuur. Voorheen mocht ik blij zijn met 3 graden verschil bij 40 graden aanvoer en 1-2 graden bij opwarmen.

Ook bij de ketel merk ik dit: die krijgt de aanvoer met moeite naar de gevraagde 37 graden.

Nu alleen weer elke dag ontluchten en evt tussentijds bijvullen... het borrelt overal :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Wolfram55 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:44:
[...]

Nee ...

Mercedes vd thermostaten

Ik denk je nu voor een Honeywell dt4 moet gaan.
Deze heeft helaas geen kookprogramma

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 09-11-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
NicoHF schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:29:
Hoe kom ik in de instellingen menu om de inschakelmomenten van een Honeywell round on off te komen?
Exacte model staat er niet op.

Wat ik gelezen had en op YouTube gezien moet ik eerst na 5graden draaien en vervolgens naar 35graden, maar dat werkt kennelijk bij mij niet.
Dit is mij helaas nog steeds niet gelukt.
Ik wil kijken of die op 3 ingesteld staat en zo niet dat instellen.

Maar ik kom maar niet in dat menu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
NicoHF schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:50:
[...]

Dit is mij helaas nog steeds niet gelukt.
Ik wil kijken of die op 3 ingesteld staat en zo niet dat instellen.

Maar ik kom maar niet in dat menu
Had ooit de Round Modulation, die werkte op soortgelijke manier. Soms is het even pielen maar het zou moeten lukken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Pxm4Y6WNnwH_2lq699-wT0lbPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMWsaEA9YkFMYeiueLALJNgh.jpg?f=fotoalbum_large

En, voor de zekerheid: zeker weten dat het je niet toch gelukt is? Dat die 5 die je ziet geen graden zijn, maar het aantal schakelmomenten?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
leonbong schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:20:
[...]

Ik denk je nu voor een Honeywell dt4 moet gaan.
Deze heeft helaas geen kookprogramma
"kookprogramma" ... dacht .. neemt tie ons nu in de maling 8) .
Maar hij schijnt zoveel te kunnen behalve dat ... hehe.

Heeft hij ook 'n ander stookprotocol dat je weet?
En heb je inzicht hoe hij samen gaat met OTGW?

Edit:
Is wel redelijk bijzonder geloof ik ... zoveel protocollen in 1 ..... ?

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfram55 op 09-11-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:58:

Gevolg: zolang de radiator niet warm is blijft de retour gelijk aan de ruimtetemperatuur.
Dat lijkt me logisch toch of zie ik iets over het hoofd?
Ingang ook :P
Voorheen mocht ik blij zijn met 3 graden verschil bij 40 graden aanvoer en 1-2 graden bij opwarmen.
Was iets vreemds met dat ding vlg mij
Ook bij de ketel merk ik dit: die krijgt de aanvoer met moeite naar de gevraagde 37 graden.
Ik heb daar geen veranderingen gezien na het ophangen van andere radiatoren .... ?
Nu alleen weer elke dag ontluchten en evt tussentijds bijvullen... het borrelt overal :(.
Dat viel mij op dat ik vrijwel niet hoefde te ontluchten. Heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:38:
[...]

Dat lijkt me logisch toch of zie ik iets over het hoofd?
Ingang ook :P

[...]

Was iets vreemds met dat ding vlg mij

[...]

Ik heb daar geen veranderingen gezien na het ophangen van andere radiatoren .... ?
[...]

Dat viel mij op dat ik vrijwel niet hoefde te ontluchten. Heel bijzonder.
Ik trek met heatbooster en 15 fans zowat alle warmte uit de radiator. Voorheen gaf de radiator bij aansluiting aan dezelfde kant voor een kortsluiting naar de retour.

Ketel staat op 25% vermogen, die krijgt 20 graden retour uit de vloer en nu dus ook uit deze radiator. Kan eindelijk z'n vermogen goed kwijt. Gevolg is dat de temperatuur van het systeem minder hard oploopt. Maargoed, ik wil een ruimte opwarmen, de radiator opwarmen is daarbij een middel, niet het doel.

Wat ontluchten betreft, ik heb boven geen voetventielen. Bij het losdraaien van de blindstop van deze radiator is de hele bovenverdieping leeggelopen. Bij het vullen is de lucht blijven zitten in de radiatoren boven.
Ik heb leidingen over zolder lopen waar helaas geen ontluchting zit, dus de lucht moet rondgepompt worden door het systeem en verzamelen in de radiatoren, ketel en expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:01:
[...]

Ik trek met heatbooster en 15 fans zowat alle warmte uit de radiator. Voorheen gaf de radiator bij aansluiting aan dezelfde kant voor een kortsluiting naar de retour.
Dat heet extrreem ...
Bijna niet te geloven ....
Ketel staat op 25% vermogen, die krijgt 20 graden retour uit de vloer en nu dus ook uit deze radiator. Kan eindelijk z'n vermogen goed kwijt. Gevolg is dat de temperatuur van het systeem minder hard oploopt. Maargoed, ik wil een ruimte opwarmen, de radiator opwarmen is daarbij een middel, niet het doel.
Dus geen low-load bij joe ....
Lange runs.
Wat ontluchten betreft, ik heb boven geen voetventielen.
Ik ook nergens.
Bij het losdraaien van de blindstop van deze radiator is de hele bovenverdieping leeggelopen. Bij het vullen is de lucht blijven zitten in de radiatoren boven.
Ik heb leidingen over zolder lopen waar helaas geen ontluchting zit, dus de lucht moet rondgepompt worden door het systeem en verzamelen in de radiatoren, ketel en expansievat.
In t begin toen ik t n paar keer los had moest ik wel flink ontluchten.
Tegenwoordig laat ik alle radiatoren open staan en draai ik de ontluchting niet open. Daardoor bliven ze vol en als ik dan t systeem weer vul is er daar dus geen lucht in gekomen.
Dat iik als ik op de 1e verdieping iets doe.

Zet ook de ontluchting op de ketel niet open met leeg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ysbeer schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:19:
[...]

Had ooit de Round Modulation, die werkte op soortgelijke manier. Soms is het even pielen maar het zou moeten lukken. [Afbeelding]

En, voor de zekerheid: zeker weten dat het je niet toch gelukt is? Dat die 5 die je ziet geen graden zijn, maar het aantal schakelmomenten?
Wat ik ook doe, ik kom niet in dat menu.
Snel draaien, langzaam draaien, extra doordraaien of een stukje terugdraaien niks werkt.

Je gaat eerst naar 5 en dan pas naar 35 toe en dan zou je het menu moeten zien.
Dan valt bv een 5 echt wel op.
Maar nee ik zie helemaal niks op de 35 graden na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:18:
[...]

Dat heet extrreem ...
Bijna niet te geloven ....

[...]

Dus geen low-load bij joe ....
Lange runs.

[...]

Ik ook nergens.

[...]

In t begin toen ik t n paar keer los had moest ik wel flink ontluchten.
Tegenwoordig laat ik alle radiatoren open staan en draai ik de ontluchting niet open. Daardoor bliven ze vol en als ik dan t systeem weer vul is er daar dus geen lucht in gekomen.
Dat iik als ik op de 1e verdieping iets doe.

Zet ook de ontluchting op de ketel niet open met leeg laten lopen.
Uiteindelijk wint de 6,5KW aanvoer uit de ketel het wel van de instelling op het RTL ventiel bij de vloer en het afgiftevermogen van de radiatoren, dus oplopen doet het uiteindelijk wel. Ik heb nog een T22 die ik wil boosten...

Wat low-load betreft: ik stook altijd op laagste vermogen. Als huis op temperatuur is gaat de ketel gewoon uit. Alleen jammer dat de iSense 0,3 graden marge neemt. Misschien toch eens wat anders overwegen, kan in feite gewoon aan-uit stoken (ketel trekt zich geen ruk aan van opentherm, die stookt altijd 25%)

Klussen op eerste verdieping is idd minder gedoe met aftappen. Je zit beneden met de zwaartekracht, en als je de eindstop uit de radiator draait heb je nou eenmaal een gat dat groot genoeg is om tijdens het uitstromen van water ook lucht binnen te laten. Een fles loopt ook gewoon leeg als je 'm op z'n zijkant houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:41:
[...]

Wat ik ook doe, ik kom niet in dat menu.
Snel draaien, langzaam draaien, extra doordraaien of een stukje terugdraaien niks werkt.

Je gaat eerst naar 5 en dan pas naar 35 toe en dan zou je het menu moeten zien.
Dan valt bv een 5 echt wel op.
Maar nee ik zie helemaal niks op de 35 graden na.
YouTube: Round Modulation installatiemenu | Honeywell Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Dit gaat om maximale en minimale temperatuur in te stellen.
Ik wil de inschakelmomenten instellen van een Honeywell round on off thermostaat, geen modulation.

Er is ook een instructie filmpje hiervoor, maar die handelingen werken bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:09:
[...]

Dit gaat om maximale en minimale temperatuur in te stellen.
Ik wil de inschakelmomenten instellen van een Honeywell round on off thermostaat, geen modulation.

Er is ook een instructie filmpje hiervoor, maar die handelingen werken bij mij niet.
Dat begreep ik.
Wat ik de man zie doen is op 5c in t midden onderin enige tijd drukken.
Daar heb ik joe niet over gehoord en zag t ook niet in de handleiding aantal posts terug.
Hoopte dat dat de ontbrekende handeling zou zijn ..... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:13:
[...]

Dat begreep ik.
Wat ik de man zie doen is op 5c in t midden onderin enige tijd drukken.
Daar heb ik joe niet over gehoord en zag t ook niet in de handleiding aantal posts terug.
Hoopte dat dat de ontbrekende handeling zou zijn ..... 8)
Aah op die manier. Wat context was wellicht dan wel handig geweest.
Maar wel bedankt voor het meedenken.

Heb het geprobeert maar er lijkt niet echt iets van een knop te zitten.
Er werkt in ieder geval niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:44:
[...]

Aah op die manier. Wat context was wellicht dan wel handig geweest.
Maar wel bedankt voor het meedenken.

Heb het geprobeert maar er lijkt niet echt iets van een knop te zitten.
Er werkt in ieder geval niks.
Op 1:00 min zegt hij .... "door onderin t scherm te blijven drukken totdat t scherm verspringt".

Je ziet dat hij dat n sec of 10 doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:02:
[...]

Op 1:00 min zegt hij .... "door onderin t scherm te blijven drukken totdat t scherm verspringt".

Je ziet dat hij dat n sec of 10 doet
Heb weer van alles geprobeerd maar lukt nog steeds niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:55:
[...]

Heb weer van alles geprobeerd maar lukt nog steeds niet
danwitiktookniemeer ..... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ik ook niet 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Haal m van de muur en kijk naar t modelnr
Of waar t ook staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 01:03:
[...]

Haal m van de muur en kijk naar t modelnr
Of waar t ook staat.
Heb het geprobeert maar het zit echt muurvast, durfde niet verder te gaan bang dat ik het sloop.
Maar ben tot zover gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OsYZxZAYM_NcbZf_yZU1IVmAMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq1yWTJuVEVQ5MEHOetm2pw7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Had nog gekeken en volgens de handleiding van intergas is meldcode 0 echt uit hij gaat dan nadraaien en is meldcode 1 pendelen.

Dat betekend dat mijn cv ketel echt helemaal uit gaat en niet aan het pendelen is.
Dit gebeurt zo om de 5 a 10 minuten.

Intergas HRE 28/24a
Honeywell round on off
Vloerverwarming zonder pomp 4 zones

Eerlijk gezegd ben ik een beetje ten einde raad nu want er was al een monteur geweest die het probleem 'verholpen' had, blijkt van niet dus 😣

[ Voor 18% gewijzigd door NicoHF op 11-11-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM49
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-09 20:16
@NicoHF Misschien helpt dit bij het oplossen van je probleem met de Honeywell round aan/uit.
Verwijderen van de thermostaat van de grondplaat:druk de bovenkant naar beneden en kantel naar voren. Er kan een schroefje inzitten om dit te blokkeren, dat moet je eerst verwijderen.
Het instellen van het aantal schakelingen per uur. Koppel eerst de thermostaat los van de grondplaat en wacht dan 1 minuut. Bevestig dan de thermostaat weer op de grondplaat, de omgekeerde volgorde. Er wordt een schermtest getoond en de thermostaat wordt gereset. Het aantal schakelingen per uur wordt nu alsvolgt ingesteld. Nadat jij de ring weer geplaatst hebt. Zoals Ijsbeer hierboven ook heeft beschreven. De reset is belangrijk . Draai de instelring helemaal naar links, totdat 5.0 knippert. Draai vervolgens de instelring naar rechts totdat 35.0 zichtbaar wordt. Na een paar seconden wordt nu een getal weergegeven 6c is 6 schakelingen per uur, de fabrieksinstelling. Je kunt dit wijzigen dooe aan de instelring te draaien. Vrij snel wordt teruggeschakeld naar de normale modus. Succes. :)

[ Voor 3% gewijzigd door AJM49 op 11-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier nog wat aanpassingen gemaakt. Had de pomp op 3 minuten nadraaien gezet, nu weer op 2. De sensoren van de heatbooster geven na iets meer dan een minuut aan dat de aanvoer lager is dan de retour, ofwel: dan ben ik de radiator aan het koelen (met water uit de vloer in de berging gok ik).

Verder de comfort correctie op de iSense uitgezet en de afkoelsnelheid van langzaam naar normaal gezet. Die afkoeling bepaalt het aantal schakelingen per uur. Gaat nu iets vaker aan. Het sessies overslaan met code1 is er niet meer sinds het correct aansluiten van de grote radiator in de woonkamer, de aanvoer mag na 10 minuten weer bij 32 graden beginnen en dan langzaam oplopen naar 37.

Reden voor uitzetten comfortcorrectie: de iSense stopt met comfortcorrectie op 0,3 graden onder de ingestelde temperatuur, omdat warme radiatoren het gevoel van die 0,3 graden wel geven. Alleen... met 35 graden aanvoer en actief gekoelde radiatoren is dat helemaal niet van toepassing. Kwam geregeld voor dat de thermostaat elke dag een halve graad omhoog gedraaid werd, dat hoeft nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:49:
[...]

Heb het geprobeert maar het zit echt muurvast, durfde niet verder te gaan bang dat ik het sloop.
Maar ben tot zover gekomen.

[Afbeelding]
YouTube: Round Modulation vervangen | Honeywell Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ik zal morgen je verhaal nog eens lezen want ik heb t ff niet helder wat je probleem is eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
_JGC_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:39:
Hier nog wat aanpassingen gemaakt. Had de pomp op 3 minuten nadraaien gezet, nu weer op 2. De sensoren van de heatbooster geven na iets meer dan een minuut aan dat de aanvoer lager is dan de retour, ofwel: dan ben ik de radiator aan het koelen (met water uit de vloer in de berging gok ik).
De meningen hierover zijn verdeeld, maar zolang het water niet kouder is dan de omgevingstemperatuur kan er geen sprake zijn van afkoeling.
Verder de comfort correctie op de iSense uitgezet en de afkoelsnelheid van langzaam naar normaal gezet. Die afkoeling bepaalt het aantal schakelingen per uur. Gaat nu iets vaker aan. Het sessies overslaan met code1 is er niet meer sinds het correct aansluiten van de grote radiator in de woonkamer, de aanvoer mag na 10 minuten weer bij 32 graden beginnen en dan langzaam oplopen naar 37.
De parameter afkoelsnelheid bepaalt de hysterese en daarmee indirect het aantal schakelingen per uur. Zo staat hij bij mij op ‘snelst’ wat een hysterese heeft van 0,3 °C
Reden voor uitzetten comfortcorrectie: de iSense stopt met comfortcorrectie op 0,3 graden onder de ingestelde temperatuur, omdat warme radiatoren het gevoel van die 0,3 graden wel geven. Alleen... met 35 graden aanvoer en actief gekoelde radiatoren is dat helemaal niet van toepassing. Kwam geregeld voor dat de thermostaat elke dag een halve graad omhoog gedraaid werd, dat hoeft nu niet meer.
Ja, klopt. Bij die temperaturen voel je de stralingswarmte van de radiatoren minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Laatst online: 23-09 15:07
Heeft iemand een idee hoe ik het (naar mijn idee) extreme pendelen van mijn CV ketel kan verminderen?

De situatie: ik heb een Nefit SmartLine HR uit 2006 gecombineerd met een Nefit ModuLine 100 thermostaat die in de woonkamer hangt. De CV ketel staat op het minimale vermogen ingesteld en de aanvoertemperatuur op 60 graden. Mijn appartement (100m2, uit 2006, A-label, bovenste verdieping, weinig gedeelde muren) wordt volledig met een HT-vloerverwarming verwarmt.

Vanuit de thermostaat is er een a twee keer per dag een warmtevraag en dan merk ik het volgende gedrag: Er is een paar uur warmtevraag. Het eerste uur loopt de aanvoertemperatuur langzaam op, totdat het de gewenste 60 graden bereikt. Daarna gaat de cv-ketel pendelen. Aanvankelijk brandt de cv-ketel 30 seconden wel, dan weer 30 seconden niet, en dan weer 30 seconden wel. Een uur later brandt de cv-ketel steeds minder vaak (iedere 5 minuten), en uiteindelijk loopt de aanvoertemperatuur na het branden zelfs tot 80 graden op. Na een paar uur komt is er geen warmtevraag van de thermostaat meer en dan stopt het pendelen. Het lijkt mij dat de CV-ketel de warmte moeilijk kwijt kan zodra de vloerverwarming aardig op temperatuur is. Omdat mijn vloerverwarming traag is blijft er een warmtevraag en gaat de cv-ketel pendelen.

Is dit normaal en zo nee, wat kan ik hieraan doen? Aan de CV-ketel zelf kan ik vrij weinig instellen (alleen de gewenste aanvoertemperatuur, het vermogen, en de nadraaitijd van de pomp). De thermostaat heeft op de gewenste temperatuur na verder ook geen opties. Ik zou de temperatuur van de vloerverwarming kunnen verhogen (nu 30 graden), maar dat lijkt mij niet bevordelijk voor mijn parketvloer. Is mijn beste optie om de CV-ketel (eentje met een anti-pendelprogramma) en/of de thermostaat (betere modulering van warmtevraag) te vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door Mithrildor op 12-11-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM49
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-09 20:16
@Mithrildor Zet er als proef een aan/uit thermostaat op, die ingesteld is op 3 cycli per uur. De aansluiting op de ketel zal waarschijnlijk niet dezelfde zijn als de Moduline. Even de installatiehandleiding raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Mithrildor Welk type ketel heb je, de 24?

Hoe staat verder de pomp op de ketel ingesteld?

En plaats eens een foto van jouw verdeler met daarop duidelijk de stand van de thermostaatknop en pompstand. En hoe staan de afsluiters van de groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
AJM49 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:23:
@NicoHF Misschien helpt dit bij het oplossen van je probleem met de Honeywell round aan/uit.
Verwijderen van de thermostaat van de grondplaat:druk de bovenkant naar beneden en kantel naar voren. Er kan een schroefje inzitten om dit te blokkeren, dat moet je eerst verwijderen.
Het instellen van het aantal schakelingen per uur. Koppel eerst de thermostaat los van de grondplaat en wacht dan 1 minuut. Bevestig dan de thermostaat weer op de grondplaat, de omgekeerde volgorde. Er wordt een schermtest getoond en de thermostaat wordt gereset. Het aantal schakelingen per uur wordt nu alsvolgt ingesteld. Nadat jij de ring weer geplaatst hebt. Zoals Ijsbeer hierboven ook heeft beschreven. De reset is belangrijk . Draai de instelring helemaal naar links, totdat 5.0 knippert. Draai vervolgens de instelring naar rechts totdat 35.0 zichtbaar wordt. Na een paar seconden wordt nu een getal weergegeven 6c is 6 schakelingen per uur, de fabrieksinstelling. Je kunt dit wijzigen dooe aan de instelring te draaien. Vrij snel wordt teruggeschakeld naar de normale modus. Succes. :)
Bedankt! Het is gelukt om te verwijderen en de inschakelmomenten te wijzingen naar 3.
Hoop dat dit het probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v-mann
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06:28
Mithrildor schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:05:
Heeft iemand een idee hoe ik het (naar mijn idee) extreme pendelen van mijn CV ketel kan verminderen?

De situatie: ik heb een Nefit SmartLine HR uit 2006 gecombineerd met een Nefit ModuLine 100 thermostaat die in de woonkamer hangt.
Ik heb dezelfde ketel, deze moduline 100 werkt niet lekker icm vloerverwarming omdat je niet in kunt stellen dat je een 'traag' systeem hebt. Bij de verbouwing hier van radiatoren naar vvw heb ik deze thermostaat vervangen door een moduline 400 (van marktplaats). Hier kun je de pid instellen voor beton/vloerverwarming waardoor hij niet krampachtig blijft proberen om de temperatuur snel omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
Het is een Nefit SmartLine HRC 24/CW4.
Hoe staat verder de pomp op de ketel ingesteld?
Nadraaitijd van de pomp in de CV-ketel staat ingesteld 5 minuten. Verder is er volgens mij vrij weinig aan af te stellen. Zag geen schakelaar op de pomp toen ik de kap van de CV-ketel er af had gehaald. Ik kan verder in de installatiehandleiding er ook niks over vinden.
En plaats eens een foto van jouw verdeler met daarop duidelijk de stand van de thermostaatknop en pompstand. En hoe staan de afsluiters van de groepen?
De thermostaatknop staat op 3 en 1/3. Dat komt ongeveer overeen met 32 graden. Als ik het hoger zet dan merk ik dat mijn parket flink begint te kraken als ik er op loop.
De pomp (Grundfos uit 2006) staat op de hoogste stand. De pomp is aangesloten op een pompschakelaar en die staat goed afgesteld.
De afsluiters verschillen per groep. Sommige groepen staan op dit moment geheel open, sommigen deels, en andere zijn gesloten. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe de groepen lopen, dus heb er tot nu toe nog niks aan veranderd.
v-mann schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb dezelfde ketel, deze moduline 100 werkt niet lekker icm vloerverwarming omdat je niet in kunt stellen dat je een 'traag' systeem hebt. Bij de verbouwing hier van radiatoren naar vvw heb ik deze thermostaat vervangen door een moduline 400 (van marktplaats). Hier kun je de pid instellen voor beton/vloerverwarming waardoor hij niet krampachtig blijft proberen om de temperatuur snel omhoog te krijgen.
Ah, top om te horen dat iemand precies hetzelfde probleem heeft opgelost! Ik zie dat ze voor een paar tientjes op Markplaats te vinden zijn. Hoe moeilijk was het om de thermostaat te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v-mann
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06:28
Mithrildor schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:46:
Ah, top om te horen dat iemand precies hetzelfde probleem heeft opgelost! Ik zie dat ze voor een paar tientjes op Markplaats te vinden zijn. Hoe moeilijk was het om de thermostaat te vervangen?
Super simpel, je kunt de montageplaat laten zitten en de thermostaat er gewoon op klikken. Aan de onderkant zit een witte plastic knop die je in moet drukken om hem los te krijgen.
Pid instellen op 3 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Mithrildor Als je gaat voor de thermostaat vervangen dan is dat prima. Dat blijft wel eens onderbelicht.

Wat je vervolgens zou kunnen doen is de groepen op de verdeler eens zelf in balans brengen mbv een IR-thermometer of een warmtebeeldcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Hele dag verwarming aangehad.
Cv ketel slaat nog heel soms af meldcode 0 (uit) maar pendeld nu ook soms meldcode 1.
Dus dat gaat al de goede kant op eindelijk.

Slaapkamer wordt niet warm, retour blijft ook koud van de slaapkamer zone.
Slaapkamer zone retour 22 graden, de rest zo een 26 a 28 graden.
Vloer is nu in hele huis 21 graden, slaapkamer vloer 16.8.

Had de flowmeter van de slaapkamer al helemaal opengedraait en staan nu al een uur aan maar maakt geen verschil, retour van de zone blijft koud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDiQOeny1NdR_m_nZa6atR5sZlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsoBzLfZFcKJwa36WGARus5e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rpc2u0hc9WGBNPlP7R5vyx2Y5Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwVg3OdEVIWMC3IDFJnLIMEN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUXQne63X7QJ3ddmXJQ82xiIb84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACYGmnQ7O9eU0tVGyHipyq26.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de kabels dat is van een losse thermostaat die niet aangesloten staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S6xTnMm8DVgCDf1-Wmb8NPZ0jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmZjFUu98PwvHmuCNIKYAIO4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door NicoHF op 12-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@NicoHF Dan moet je de andere 3 knijpen.

Edit: dat is als je het in de slaapkamer ook warm wilt hebben…

[ Voor 44% gewijzigd door Superbeagle op 12-11-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:47:
@NicoHF Dan moet je de andere 3 knijpen.

Edit: dat is als je het in de slaapkamer ook warm wilt hebben…
Slaapkamer moet inderdaad warme worden.
Dus de andere drie beetje dichtdraaien en van de slaapkamer helemaal openhouden voor nu?

^edit dit nu gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door NicoHF op 12-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrildor
Superbeagle schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:41:
@Mithrildor Als je gaat voor de thermostaat vervangen dan is dat prima. Dat blijft wel eens onderbelicht.

Wat je vervolgens zou kunnen doen is de groepen op de verdeler eens zelf in balans brengen mbv een IR-thermometer of een warmtebeeldcamera.
Dat ben ik zeker van plan om in de toekomst te gaan doen. Bij zo'n 20% van de woonkamer blijft nu de vloer nu vrij koud, dus daar is nog wat winst te boeken. Volgens mij hebben de vorige bewoners dat bewust gedaan omdat de groepen niet helemaal mooi op de ruimtes aansluiten en deze groep deels in de woonkamer en deels een slaapkamer zit, waardoor het te warm op de slaapkamer werd. Maar dan ventileer ik liever wat meer in de slaapkamer om het toch wat koeler te houden.

Maar goed, eerst maar eens kijken hoeveel winst de betere thermostaat mij oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NicoHF schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:50:
[...]

Slaapkamer moet inderdaad warme worden.
Dus de andere drie beetje dichtdraaien en van de slaapkamer helemaal openhouden voor nu?

^edit dit nu gedaan.
Ja, maar dat in balans brengen kan wel even duren. En gebruik de IR-thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:59:
[...]

Ja, maar dat in balans brengen kan wel even duren. En gebruik de IR-thermometer.
Bedankt.
Slaapkamer vloer is nu 18 graden dus wordt al wat warmer.
De cv heb ik nu uitgedaan omdat het anders te warm wordt in de woonkamer.

Waarschijnlijk doe ik hem overmorgen weer aan en kan ik het ook beter gaan monitoren omdat de vloeren dan weer (even) koud zijn.

Na hoeveel tijd kan ik ongeveer weer een beetje afstellen denk je? Na 2 uur brandtijd als de vloeren warm zijn of al eerder, wat is de beste methode?

Met IR thermometer richt ik nu op de onderkant van de retourbuizen is dat het beste, want ik merk als ik een klein beetje beweeg dat ik al andere waardes heb.
Had al temperatuur sensoren besteld die je adviseerde maar dat duurt nog even totdat ze binnen zijn.
Het meten op de leidingen onder de cv ketel lukt al helemaal niet, had al tape op de leidingen geplakt maar krijg niet echt goede waardes lijkt wel.
Maar de retour is beduidend een heel stuk kouder dan de aanvoer als ik het zo voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Nickname27 Zodra de retourtemperaturen van de buizen uit de vloer niet meer stijgen kun je gaan afstellen.

Die afwijkingen herken ik ook. Vandaar die tapjes zodat je iig dezelfde afwijkingen meet onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Wie o wie kan me vertellen of een trendline alleen voor warm water bereiding kan ingezet worden? Ik wil tzt over naar een warmtepomp en in de tussentijd de trendline blijven gebruiken echter dan enkel voor het maken van warm water. Is dit mogelijk?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Fantastic_fox Ja, in de RTFM staat onder paragraaf 6.4.3 de instelling om het cv-bedrijf in- of uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:06:
@Nickname27 Zodra de retourtemperaturen van de buizen uit de vloer niet meer stijgen kun je gaan afstellen.

Die afwijkingen herken ik ook. Vandaar die tapjes zodat je iig dezelfde afwijkingen meet onderling.
Neem aan dat deze reactie voor mij bedoeld was? Er staat een verkeerde tag 😉

Bedankt voor je antwoord ik ga er deze week mee aan de slag.

Kan ik de aanvoertemperatuur even tijdelijk verhogen naar 45 graden denk je zodat vloer sneller warm is?
Zet ik hem daarna denk ik op 35 of misschien zelfs wel 30 graden als dat zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NicoHF schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:48:
[...]

Neem aan dat deze reactie voor mij bedoeld was? Er staat een verkeerde tag 😉

Bedankt voor je antwoord ik ga er deze week mee aan de slag.

Kan ik de aanvoertemperatuur even tijdelijk verhogen naar 45 graden denk je zodat vloer sneller warm is?
Zet ik hem daarna denk ik op 35 of misschien zelfs wel 30 graden als dat zuiniger is.
Hoger dan 40 °C met deze buitentemperaturen is weinig zinvol. Hoger is überhaupt niet aan te raden met parketvloeren.

Door de lage geleidbaarheid van een vloerverwarming in tegenstelling tot een radiator van metaal reageert die eerste trager op temperatuurwisselingen.

Met vloerverwarming stook je dus het liefst zo lang mogelijk met een constante aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ging mij vooral om de "F" ..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:27

Spinez0r

At your service.

Dag Allen,

Misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik ben sinds een week ik mijn nieuwe woning getrokken.
op de begane grond volledig vloerverwarming laten leggen (10cm h.o.h. in een zandcement-dekvloer met tegels)
- Totale oppervlakte zo'n 70 m2.
- 6 groepen
- HTV verdeler die ingesteld is op een watertemperatuur die de vloer in gaat van 38/40 graden.

aanvoertemperatuur van de ketel is 60 graden (ik heb nog radiatoren op de 1e en 2e verdieping, maar deze staan altijd dicht, er is een bypass aanwezig vlak voor de HTV verdeler die op 0.3 bar is ingesteld.

Nu valt het mij het volgende op, ik heb de kamerthermostaat (ik heb geen zones) op 18 graden staan (wij zijn geen kou kleumen) en ik heb piekerig gasverbruik. (zie screenshot)
Ook merk ik dat als de kamer 18 graden is, en ik zet 'm op 18.5/19 de CV ketel een uitgangstemperatuur aanhoudt van 35-40 graden, is dit omdat er een modulerende thermostaat achter hangt?

Zoals je in het grafiek kan zien hebben we 's avonds i.v.m. visite de kamer op 19.5 gezet, toen hadden we een constant verbruik.

Ik heb de CV ketel al op minimaal vermogen (25% 6 KW) ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElezKWTp_dRRY2rU2ZKC0QpOL5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IoMT2Xn7W4D70jc2PpgxPoAZ.png?f=fotoalbum_large

Is dit normaal gedrag in deze setup, of hebben jullie nog geniale ideeën om dit piekerige verbruik tegen te gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Spinez0r op 14-11-2023 08:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-09 15:03
Wolfram55 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:13:
[...]

Ging mij vooral om de "F" ..... :)
Read The Fantastic Manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-09 20:35
Spinez0r schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:14:
Dag Allen,

Misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik ben sinds een week ik mijn nieuwe woning getrokken.
op de begane grond volledig vloerverwarming laten leggen (10cm h.o.h. in een zandcement-dekvloer met tegels)
- Totale oppervlakte zo'n 70 m2.
- 6 groepen
- HTV verdeler die ingesteld is op een watertemperatuur die de vloer in gaat van 38/40 graden.

aanvoertemperatuur van de ketel is 60 graden (ik heb nog radiatoren op de 1e en 2e verdieping, maar deze staan altijd dicht, er is een bypass aanwezig vlak voor de HTV verdeler die op 0.3 bar is ingesteld.

Nu valt het mij het volgende op, ik heb de kamerthermostaat (ik heb geen zones) op 18 graden staan (wij zijn geen kou kleumen) en ik heb piekerig gasverbruik. (zie screenshot)
Ook merk ik dat als de kamer 18 graden is, en ik zet 'm op 18.5/19 de CV ketel een uitgangstemperatuur aanhoudt van 35-40 graden, is dit omdat er een modulerende thermostaat achter hangt?

Zoals je in het grafiek kan zien hebben we 's avonds i.v.m. visite de kamer op 19.5 gezet, toen hadden we een constant verbruik.

Ik heb de CV ketel al op minimaal vermogen (25% 6 KW) ingesteld.

[Afbeelding]

Is dit normaal gedrag in deze setup, of hebben jullie nog geniale ideeën om dit piekerige verbruik tegen te gaan?
Mijn ervaring is dat mengverdelers niet zo goed werken met modulerende thermostaten. In mijn vorige setup had ik een evohome met een modulerende module. De temperaturen zakte teveel voor de mengverdeler, op advies van de installateur de aansturing omgezet naar aan-uit en daarmee kreeg ik meer comfort en beter inschakelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Dashlane schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:52:
[...]

Mijn ervaring is dat mengverdelers niet zo goed werken met modulerende thermostaten. In mijn vorige setup had ik een evohome met een modulerende module. De temperaturen zakte teveel voor de mengverdeler, op advies van de installateur de aansturing omgezet naar aan-uit en daarmee kreeg ik meer comfort en beter inschakelgedrag.
Heb je ook gemerkt dat het verbruik beter was, of dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
Spinez0r schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:53:
[...]

Op basis van homewizard had ik het idee van wel, ik heb het idee dat de ketel bleef terugmoduleren terwijl er geen afgifte meer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Dashlane schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:52:
[...]

Mijn ervaring is dat mengverdelers niet zo goed werken met modulerende thermostaten. I
@Superbeagle

Het is niet mijn expertise maar wat ik zo langs zie komen idd is dat een aan/uit thermoststaat beter is voor vvw .... ?

If-so ... iets voor de OP ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arpeggio
Spinez0r schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:53:
[...]

Nog maar eens de werking van een mengverdeler:

arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Een modulerende thermostaat maakt de kans groter dat de aanvoertemperatuur te laag wordt in het ketelcircuit. Het debiet van de ketelpomp moet namelijk tegelijkertijd groter worden.
Een lage aanvoertemperatuur bij een mengverdeler werkt alleen goed wanneer het debiet van de cv-pomp ongeveer hetzelfde is als het debiet van de vvw-pomp.

[ Voor 33% gewijzigd door arpeggio op 14-11-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

arpeggio schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:02:
[...]

Nog maar eens de werking van een mengverdeler:

arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Een modulerende thermostaat maakt de kans groter dat de aanvoertemperatuur te laag wordt in het ketelcircuit. Het debiet van de ketelpomp moet namelijk tegelijkertijd groter worden.
Een lage aanvoertemperatuur bij een mengverdeler werkt alleen goed wanneer het debiet van de cv-pomp ongeveer hetzelfde is als het debiet van de vvw-pomp.
Wat ik dus eigenlijk lees is dat ik de aanvoertemperatuur beter iets kan verhogen (zeg 70 graden) omdat de retour-temp van de VVW toch altijd laag is, en dus hoog-rendement is.

Ook lees ik dat je het beste AAN/UIT kan gebruiken dan modulerend, precies om bovenstaande reden dat de aanvoertemp te laag is bij een lage warmtevraag vanuit de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Met als aanvulling dat je in geval je elders in de woning wel radiatoren gebruikt, je deze idealiter dusdanig moet balanceren dat de retourtemperatuur ook rond de 30 °C heeft, indien je maximaal rendement wilt.

Bij de eerdergenoemde Ta van 60 °C resulteert dat in een ΔT van zo’n 30 K.

Wil je echter testen of de gehele woning geschikt is voor een lage aanvoertemperatuur, dan kan dat met een Ta van 40 °C icm een HT mengverdeler. Ik heb hier thuis zo’n systeem probleemloos draaien.

Mogelijk verlies je inderdaad wat opwarmsnelheid omdat het langer duurt door de menging. De LTV-mengverdeler met inregelventiel kan dit verhelpen. Ik ga binnenkort mijn Robot standaard verdeler laten vervangen voor een LTV variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Spinez0r schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:18:

Wat ik dus eigenlijk lees is dat ik de aanvoertemperatuur beter iets kan verhogen (zeg 70 graden) omdat de retour-temp van de VVW toch altijd laag is, en dus hoog-rendement is.

Ook lees ik dat je het beste AAN/UIT kan gebruiken dan modulerend, precies om bovenstaande reden dat de aanvoertemp te laag is bij een lage warmtevraag vanuit de thermostaat?
Het is niet nodig om de temperatuur te verhogen naar 70 graden. Dat heeft geen meerwaarde; 60 graden is ook goed.

Een AAN/UIT thermostaat zorgt ervoor dat de cv-ketel de aanvoertemperatuur bepaalt en die zal in het algemeen constant zijn.
Er zijn ook argumenten om de capaciteit van de cv-pomp op een vast debiet in te stellen. Dat werkt goed zo lang er geen radiatoren worden open gezet in het primaire circuit. Die hebben uiteraard ook een zeker debiet nodig.

EDIT: Zoals @Superbeagle terecht opmerkt, wordt in dat laatste geval de retourtemperatuur bij de cv-ketel dan mede bepaald door de retour van de radiatoren.

[ Voor 7% gewijzigd door arpeggio op 14-11-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

arpeggio schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:30:
[...]

Het is niet nodig om de temperatuur te verhogen naar 70 graden. Dat heeft geen meerwaarde; 60 graden is ook goed.

Een AAN/UIT thermostaat zorgt ervoor dat de cv-ketel de aanvoertemperatuur bepaalt en die zal in het algemeen constant zijn.
Er zijn ook argumenten om de capaciteit van de cv-pomp op een vast debiet in te stellen. Dat werkt goed zo lang er geen radiatoren worden open gezet in het primaire circuit. Die hebben uiteraard ook een zeker debiet nodig.

EDIT: Zoals @Superbeagle terecht opmerkt, wordt in dat laatste geval de retourtemperatuur bij de cv-ketel dan mede bepaald door de retour van de radiatoren.
Ik heb nog radiatoren op de overige verdiepingen, maar deze staan altijd dicht, we leven vooral beneden, en onze slaapkamer willen we het liefst lekker koel.
Mocht ik bijvoorbeeld op m'n kantoor wamte willen, dan zet ik de radiatoren tijdelijk open, puur om de grootste kou te verdrijven, dan is efficiëntie op dat moment minder belangrijk, gezien het om een korte periode gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Spinez0r op 14-11-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 22:28
Goedenavond,

Ik ben bezig met het zo efficient mogelijk instellen van de vloerverwarming. Het is een 5 groeps Grundfos verdeler. de VTE SLIM Verdeler Grundfos A Label.
De thermostaat op de vloerverwarming staat op 40 graden de aanvoer en retour meter geven nagenoeg dezelfde temperatuur aan. rond de 1 of 2 graden verschil.

Als ik de ketel even vol aanzet dan komt de temperatuur niet boven de 29 graden bij de aanvoer thermometer.

Daarbij kom ik bij mijn eerste vraag. Wanneer de Thermostaat van de vloerverwarming op 40 graden staat zou die toch op de aanvoer thermostaat ook hoger dan 29 uit moeten komen?

Tweede vraag, is juist een groot verschil beter of juist klei bij aanvoer en retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04
Pietjuh99 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:35:
Wanneer de Thermostaat van de vloerverwarming op 40 graden staat zou die toch op de aanvoer thermostaat ook hoger dan 29 uit moeten komen?
De verdeler is een hoge temperatuur mengverdeler. Die mengt het hete cv water met het koudere water in de vloerverwarming. Dus als je hem even aanzet dan komt er alleen nog koud water uit de vloerverwarming welke gemengd wordt en daardoor komt hij nu uit op 29 graden.
Die thermostaat met voeler op 40 graden is alleen een beveiliging van de watertemperatuur die de vloerverwarming in gaat. Je wilt niet dat het hete cv water direct de vloer in gaat, daar kan je vloer en wat er op ligt niet tegen. Daarom zal deze thermostaat langzaam dichtgaan naarmate er meer warmte in je vloerverwarming zit.
Tweede vraag, is juist een groot verschil beter of juist klei bij aanvoer en retour?
Zie de TS over pomp hoogwaardige warmte in je vloer. Hoe groter het verschil hoe meer warmte je de vloer in krijgt, maar dan heb je wel een drukverschilregelaar of inregelventiel (als die past) nodig om de menging te beperken en daarmee de aanvoer temperatuur de vloer in te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Pietjuh99 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:35:
Goedenavond,

Ik ben bezig met het zo efficient mogelijk instellen van de vloerverwarming. Het is een 5 groeps Grundfos verdeler. de VTE SLIM Verdeler Grundfos A Label.
De thermostaat op de vloerverwarming staat op 40 graden de aanvoer en retour meter geven nagenoeg dezelfde temperatuur aan. rond de 1 of 2 graden verschil.

Als ik de ketel even vol aanzet dan komt de temperatuur niet boven de 29 graden bij de aanvoer thermometer.

Daarbij kom ik bij mijn eerste vraag. Wanneer de Thermostaat van de vloerverwarming op 40 graden staat zou die toch op de aanvoer thermostaat ook hoger dan 29 uit moeten komen?

Aanvullen op @Joove. Ik heb zelf een VTE slim gehad, daar kun je een DRV ventiel voor aanschaffen. Daarmee verminder je de menging waardoor een lagere aanvoertemperatuur mogelijk is.
Pagina: 1 ... 9 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?