Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:52:
[...]

Ik zou de instellingen aanhouden zoals je hier zelf schreef.
De pompsnelheid wel hoog vast zetten, dus min en max gelijk. Jouw pomploze verdeler moet wel voldoende flow hebben. CV-ketels met modulerende pompen hebben de neiging om de pompsnelheid terug te laten moduleren als de boel op temperatuur is. Dat wil je juist niet.

Daarnaast staat er dit in de handleiding:

[...]
Bedankt!

Parameter 3 heeft met de cv vermogen te maken en lees in de handleiding dat het aangepast kan worden door het aanpassen van de toerental van het ventilator en toestelvermogen.
Zie 7.4 van de handleiding

Welke waardes moet ik dan aanhouden want er staat ook een heel grafiek
En eerlijk gezegd is dit een beetje abracadabra voor mij.

Temperaturen op 35 a 40 houden vanaf het display?

Transmissie verlies heb ik geen idee van, maar vorig winter had ik na de nacht ongeveer 1 graag warmte verlies.
Is een A+ apartmenten complex en ik zit boven aan met plat dak.

[ Voor 12% gewijzigd door NicoHF op 02-11-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@NicoHF Ik gok dat jouw A+ appartement zelfs bij een buitentemperatuur van -10 °C geen groter warmteverlies zal hebben dan zo’n 5 of 6 kW.
Je kunt het percentage max toerental van jouw 28/24 A dus gerust op 25 zetten. Dat komt overeen met zo’n 6,9 kW.
Echter, omdat het min toerental (c) af-fabriek al op 30 staat en het max toerental nooit lager dan het min toerental mag, zou je hem op 30 moeten zetten. Dat is dan zo’n 8,3 kW. Daar kun je een standaard twee-onder-een kap mee warm kunnen houden.

Er zijn Tweakers hier die wel lager gaan, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Superbeagle op 02-11-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:41:
@NicoHF Ik gok dat jouw A+ appartement zelfs bij een buitentemperatuur van -10 °C geen groter warmteverlies zal hebben dan zo’n 5 of 6 kW.
Je kunt het percentage max toerental van jouw 28/24 A dus gerust op 25 zetten. Dat komt overeen met zo’n 6,9 kW.
Echter, omdat het min toerental (c) af-fabriek al op 30 staat en het max toerental nooit lager dan het min toerental mag, zou je hem op 30 moeten zetten. Dat is dan zo’n 8,3 kW. Daar kun je een standaard twee-onder-een kap mee warm kunnen houden.

Er zijn Tweakers hier die wel lager gaan, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Bij c staat bij dat instelbereik tussen de 20 en 50% ingesteld kan worden. Dan zou ik die toch op 20 kunnen zetten en dan 3 op 25 zetten dan pakt die toch 6.9kw?
Of werkt dat zo niet?
Want de ketel zou volgens mij op 6.9kw kunnen worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@NicoHF Dat is dus waar mijn ervaring ophoudt. Ik heb altijd begrepen dat je het standaard min toerental niet lager mag zetten. Doe je dat wel dan is het op eigen risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:47
@NicoHF @Superbeagle

Ik heb begrepen dat je de para c idd op 25 kan zetten en daardoor 3 naar 25 kan laten zakken.

Waar ik het gelezen heb weet ik niet meer maar het was een duidelijk standpunt.

Zelf ook gehad/gedaan maar toen werd mijn woning te langzaam warm.
Ga dat later ook wel weer proberen omdat er weer andere radiatoren hangen maar dat is n ander verhaal.

@_JGC_
Kan jij er verder nog iets zinnigers over zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:54
Wolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:44:
@NicoHF @Superbeagle

Ik heb begrepen dat je de para c idd op 25 kan zetten en daardoor 3 naar 25 kan laten zakken.

Waar ik het gelezen heb weet ik niet meer maar het was een duidelijk standpunt.

Zelf ook gehad/gedaan maar toen werd mijn woning te langzaam warm.
Ga dat later ook wel weer proberen omdat er weer andere radiatoren hangen maar dat is n ander verhaal.

@_JGC_
Kan jij er verder nog iets zinnigers over zeggen?
Als c minimumvermogen verwarming is kan dat idd. 25 is ook het minimumvermogen voor tapwater. Lager dan 25 mag niet, dan krijg je storingen en wordt je brander te warm.

Ik heb het hier op 25 min en 25 max staan, thermostaat heeft niks te vertellen. Met radiatorboosters is het hier in een halfuur warm met koude radiatoren.

Overigens nieuws over de vloer: die heb ik een heel klein stukje verder opengedraaid, het is daar nu 21 graden :X. RTL maar op standje 2 gezet, want het was afgelopen dagen ook niet lekker om op te lopen. Kat is er heel blij mee, die ligt de hele dag in de berging op een meter vanaf waar de leiding de vloer in gaat :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfram55
YouTube: Tips & Trucs #46 Hoe stel je zelf een Intergas Kombi Kompakt 28/2...

Hier had ik het niet vandaan maar hij heeft wel kennis daarover.
niet alles wat hij zegt is even ..... Maar dit zal dus geen probleem zijn

@NicoHF @Superbeagle @_JGC_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:58:

Overigens nieuws over de vloer: die heb ik een heel klein stukje verder opengedraaid, het is daar nu 21 graden :X. RTL maar op standje 2 gezet, want het was afgelopen dagen ook niet lekker om op te lopen. Kat is er heel blij mee, die ligt de hele dag in de berging op een meter vanaf waar de leiding de vloer in gaat :D.
hehe ... ;) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:04:
YouTube: Tips & Trucs #46 Hoe stel je zelf een Intergas Kombi Kompakt 28/2...

Hier had ik het niet vandaan maar hij heeft wel kennis daarover.
niet alles wat hij zegt is even ..... Maar dit zal dus geen probleem zijn

@NicoHF @Superbeagle @_JGC_
Hij zet daar de ketel tussen 25 en 30, maar bij mij gaat ie dan pendelen omdat ie bij elke ontsteking met 30% de koude retour naar 40 graden gaat stoken terwijl ie dat met 25% ook kan doen en dan langer kan branden zonder overshoot. Als ik parameter 3 omhoog zet tijdens het stoken hoor je 'm ook gewoon optoeren. Maargoed, ik heb een pre-2015 branderautomaat.

50% starttoerental vind ik riskant, die heb ik zelf op 60 staan. Liever laat je die gewoon standaard op 70. Waarom hij parameter b op 1 laat staan is me een raadsel, die zet ik zelf op 0, ook bij een 24/18. Die 5 tellen langer wachten op tapwater is het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:13:
[...]

Hij zet daar de ketel tussen 25 en 30, maar bij mij gaat ie dan pendelen omdat ie bij elke ontsteking met 30% de koude retour naar 40 graden gaat stoken terwijl ie dat met 25% ook kan doen en dan langer kan branden zonder overshoot. Als ik parameter 3 omhoog zet tijdens het stoken hoor je 'm ook gewoon optoeren. Maargoed, ik heb een pre-2015 branderautomaat.

50% starttoerental vind ik riskant, die heb ik zelf op 60 staan. Liever laat je die gewoon standaard op 70. Waarom hij parameter b op 1 laat staan is me een raadsel, die zet ik zelf op 0, ook bij een 24/18. Die 5 tellen langer wachten op tapwater is het mij niet waard.
Ik heb beide op 25 gehad (3 & c)
Op zich ging dat prima ... geen gependel maar te langzaam warm.

Heb het filmpje alleen gepost vanwege para 3 & c.
dus niet wat hij daarna doet.

En zo zie je maar weer ... alle systemen regeren anders (of iig zo lijkt het).

Starttoerental zou ik ook niet aankomen, Intergas schijnt met ontsteken dat nodig te hebben.
Maar of dat sprookjes zijn weet ik ook niet. Je wint er ook eigenlijk gewoon niks mee.Dus lekker default laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@Superbeagle @Wolfram55 @_JGC_

Oké dus even voor de zekerheid:

Pompsnelheid zet ik op 65%. 3. en c. Beide op 65
o op 3
P op 5
c en 3. op 25 (monitoren of de ruimte voldoende warm wordt)

Is mij alleen nog niet helemaal duidelijk welke temperaturen ik zou moeten aanhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:17

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:46:
[...]

Maar ik neem weer iets aan en dat is dat je meet na die kranen. Als je meet voor de kranen is het weer een ander verhaal en moet ik weer een ander verhaal 'verzinnen' .... :+

edit:
Schrijf je hier nu dat de meting voor de kraan anders is dan na de kraan? 8)7

Dan zou ik toch wel willen weten hoe dat kan.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Darkwings schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:55:

Ik meet inderdaad na de kranen, dwz aan de kant van de convector. Op de linkerfoto zie je hoe ik professioneel de sensoren aan de buis heb geplakt :D
Als je nauwkeurig wilt meten maak dan de pijp schoon met schuurpapier, maak de sensor vast 2 kabelbinder bandjes. Het liefste nog thermopasta ertussen. En dan isolatie eromheen.

Je krijgt dan een heel ander beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:41:

o op 3
P op 5

Is mij alleen nog niet helemaal duidelijk welke temperaturen ik zou moeten aanhouden?
Sorry ...
ik heb jouw verhaal niet tot in de details gevolgd.
Ik reageerde alleen op para 3 & c.

Ik speel alleen met max vermogen om inzicht te krigen ivm warmtepomp.
Verder ben ik geen voorstander van veranderen van parameters .

Om het verhaaltje maar weer ingewikkelder te maken.

Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:42:
[...]

Schrijf je hier nu dat de meting voor de kraan anders is dan na de kraan? 8)7

Dan zou ik toch wel willen weten hoe dat kan.
Ik heb ervaren met mijn convectorput dat als je de ingang knijpt dat een zeer negatief resultaat geeft op je warmte in de buizen/convector.

En dat resulteerde idd in andere temperaturen voor en na de kraan.

EDIT
Als je een convector(put) wilt inregelen dan altijd aan de uitgang .... En dat principe geld mijns inziens ook voor een badkamerrekje :) ... wat ook alleen buizen zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Wolfram55 op 02-11-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:54:
[...]

Ik heb ervaren met mijn convectorput dat als je de ingang knijpt dat een zeer negatief resultaat geeft op je warmte in de buizen/convector.

En dat resulteerde idd in andere temperaturen voor en na de kraan.
Je zou natuurlijk een sensor voor de kraan en eentje na de kraan kunnen plaatsen en deze goed vastzetten met kabelbinders en ze moeten allebei op hetzelfde soort pijp materiaal zitten.
Dan kun je een mooi plaatje posten als bewijs. Jij had toch iets van domoticz of Home assistant?

Ik ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:00:
[...]

Je zou natuurlijk een sensor voor de kraan en eentje na de kraan kunnen plaatsen en deze goed vastzetten met kabelbinders en ze moeten allebei op hetzelfde soort pijp materiaal zitten.
Dan kun je een mooi plaatje posten als bewijs. Jij had toch iets van domoticz of Home assistant?

Ik ben heel benieuwd.
Heb dat met infraroodpistooltje en vlg mij ook met n flir gedaan.

Ik hoef dat bewijs niet. Dat heb ik ... !
Ik ga niet meer aan mijn put klooien. Werkt perfect daar ... na jaren van testen.

Geen HA of Domo ...
Alleen grafana/influx/nodered.
Ben alleen met warmte bezig niet homeautomation.

EDIT
Ik ben proefondervindelijk tot nogal andere resultaten gekomen dan wat er algemeen over convectorputten word gedacht

EDIT2
Zou kunnen zelfs dat ik ze in deel 2 al wel gepost heb overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfram55 op 02-11-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:06:
[...]

Geen HA of Domo ...
Alleen grafana/influx/nodered.
Ben alleen met warmte bezig niet homeautomation.
Nog beter.

Dus please sensortje plaatsen en een mooi plaatje posten als bewijs. _/-\o_

Edit: Laat de duimpjes maar achterwege. Het gaat hier alleen maar om duidelijkheid verder niets.

[ Voor 13% gewijzigd door Seafarer op 02-11-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:25:
[...]

Nog beter.

Dus please sensortje plaatsen en een mooi plaatje posten als bewijs. _/-\o_
No way ... geen zin meer in.

Maar als je nadenkt is het ook niet zo verwonderlijk.
Als je een convector(put) waterzijdig inregelt en je knijpt de ingang dusdanig dat er een verschil is tussen in- en uitgang van +10C dan moet je de ingang erg knijpen.

Probeer t zelf maar en je zult het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:25:

Edit: Laat de duimpjes maar achterwege. Het gaat hier alleen maar om duidelijkheid verder niets.
(y) (y) (y)

Soms zijn die kleine lichaamsdeeltjes een beetje ....

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfram55 op 02-11-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

De gehele OP gelezen en mijn data van vandaag uit HA gelezen.
Nu had ik gehoopt ook nog data te hebben van de vorige winter maar kwam er nu achter dat HA die info voor maar 10 dagen bewaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrrW2vPHvqzt8ux-wN-xBM0OAjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aSf2jqcZgJVLOR5TpBIT0N49.png?f=user_large

Het is een ATAG I28C ketel met een vermogen van ca 22,5 kW die tot een minimum van 4,5kW kan terugmoduleren? Zie handleiding.

Ik heb de max T terug geknepen naar 60 graden voor zowel SWW alsmede verwarming.
Er draait een auto programma waarbij de setpoint om 1700 naar 20 graden gaat. Daar krijgt de ketel 1 uur de tijd voor. De reden daarvoor is dat ik er niet elke avond ben en dan die ketel voor niets 3+ uur aan het verwarmen is.

Wat je ziet op 1645 is:
(*) Piek aanvoer temp 57,6 C
(*) Retour temp 39,7 C
(*) dT 17,9 = 31%
(*) Modulatieniveau van 63% = 15 kW?
(*) Doel temp 20 C
(*) Woonkamer temp 18,8 C
(*) Slaapkamer temp 17,7 C (Deze staat volledig open vanwege de hoge luchtvochtigheid en gebrekkig ventilatie boven)

Een uur later is de situatie gestabiliseerd en om 1745 zie je:
(*) Aanvoer temp 44,5 C
(*) Retour temp 34,3 C
(*) dT 10,2 = 23%
(*) Modulatieniveau van 8% =1,8 kW?
(*) Doel temp van 20,5 (daarom de spong)
(*) Woonkamer temp 20,2 C
(*) Slaapkamer temp 17,8 C (Deze piekt later op 18,2 C en lijkt niet verder op te lopen?)

Nu de aparte zaken. Voor bij mijn woonkamer 4 speedcomforts hangen maar het blijft in die hoek te koud. De design radiatoren lijken te klein bemeten voor de hoeveelheid glas.
Mijn ketel hangt in de garage midden in de tuin en is wel 20m verwijderd van het huis. Buizen komen ook ondergronds door de tuin naar binnen. Waarom de vorige bewoners hier ooit voor gekozen hebben kan ik alleen maar naar raden :? . Huis is een grote tweekapper uit 1970 met energielabel C en vandaag heb ik ca. 5 m3 verstookt aan gas voor verwarming.

Als ik het zo zien zijn de dT cijfers toch goed of zit ik er naast?
Zijn er verders nog tips?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:57:
[...]

(y) (y) (y)

Soms zijn die kleine lichaamsdeeltjes een beetje ....
Aangezien half Nederland hier mee leest bied ik dan ook mijn oprechte excuses aan dit ik niet capable genoeg ben om bovenstaand op correcte wijze te corrigeren.

Want ik ben blijkbaar niet opgewassen tegen zoveel onwil en onzin die ik hierboven lees. Ik hoop oprecht dat iemand met veel betere psychologische skills bovenstaand in nette bewoordingen kan corrigeren.

Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:21:
[...]

Aangezien half Nederland hier mee leest bied ik dan ook mijn oprechte excuses aan dit ik niet capable genoeg ben om bovenstaand op correcte wijze te corrigeren.

Want ik ben blijkbaar niet opgewassen tegen zoveel onwil en onzin die ik hierboven lees. Ik hoop oprecht dat iemand met veel betere psychologische skills bovenstaand in nette bewoordingen kan corrigeren.

Sorry.
Uuuhhh
Ik begrijp je niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

psiess

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NicoHF schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:41:

o op 3
P op 5

Ja, is prima zo.

Ik neem aan dat je bedoelt aanvoertemperatuur? Ik zou zowel op 35 als 40 °C testen als ik jou was.

Probeer als het kan ook een retourtemperatuursensor met display aan de retourleiding te bevestigen. Zo kun je het effect meten. Die dingen kosten niet veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWoVTzBpiFYs2EsD6StlcPhJwZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b4u57wvVHmmwZUNHEihqajJy.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Superbeagle op 03-11-2023 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 04:13:
[...]

Ja, is prima zo.

Ik neem aan dat je bedoelt aanvoertemperatuur? Ik zou zowel op 35 als 40 °C testen als ik jou was.

Probeer als het kan ook een retourtemperatuursensor met display aan de retourleiding te bevestigen. Zo kun je het effect meten. Die dingen kosten niet veel.

[Afbeelding]
Deze zijn ook erg prettig en flexibeler in t gebruik.
Onder €20,- te krijgenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VddkxiQkZ5MNOTY4_vncdTfv8FY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FBPRVBszRxc69KxioxLO0Vnk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50
[...]

Ja, is prima zo.

[Afbeelding]
Ik heb er hier een paar van. Werkt super! Je meet ook altijd op dezelfde plek, je hebt dus geen verschil dmv meetfouten.

Alleen ff opletten als je ze bij ome Ali besteld, je ook batterijen regelt :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
icecreamfarmer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:15:

Nu de aparte zaken. Voor bij mijn woonkamer 4 speedcomforts hangen maar het blijft in die hoek te koud.
Ik heb dat ook gehad in mijn ref-ruimte .... 1 hoek bleef (extreem) koud.
De design radiatoren lijken te klein bemeten voor de hoeveelheid glas.
En hier geef je idd zelf al aan wat het probleem zou kunnen zijn.
Buizen komen ook ondergronds door de tuin naar binnen.
Heb je gekeken wat de temp is die in de woning binnenkomt?
vandaag heb ik ca. 5 m3 verstookt aan gas voor verwarming.
Wind heeft veel invloed op gasverbruik van een woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wolfram55 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:09:
[...]

[...]

Poah dat kun je wel zeggen ja, kijk hier op 4 hoog net over alle daken uit.
Die storm van gisteren kwam makkelijk 15 km zonder enige hinder tegen de zuidgevel (helft is glas) aanwaaien.
Dan kan je nog zo in een appartement wonen maar noord, oost en zuid zijn hier enorm exposed aan de elementen, west zit een onverwarmd trappenhuis en dan begin ik maar niet eens over die kleine 200m2 plat dakoppervlak.
Om de woonkamer zonder middagzonnetje met alle roosters dicht op 20 graden te houden vloog er zomaar 6 kuub in een etmaal uit, ondanks energielabel A, HR++ glas en een hoop getweak aan de installatie.

Ik houd minutieus de meterstanden bij op mindergas.nl maar vergelijken met een flatwoning is zinloos, qua gasverbruik lag het meerjarig gemiddelde aardig in lijn met een 2 onder 1 kap woning maar qua beleving is het meer een vrijstaande bungalow ergens in de vlakte op het Groninger platteland.
Dat slechts 1 van de 2 onderliggende appartementen momenteel bewoond is zal ook marginaal schelen maar de windfactor is (iig hier) gigantisch.

Sinds de Heatbooster bij 2 Jaga's hangt is mooi het stookgedrag van de ketel te monitoren, die is na het rustige aanwarmen tussen 0700 en 0800 continu in low load bezig geweest om de boel een beetje op temperatuur te houden, vandaag waait het ook nog wel maar met een klein middagzonnetje steeg de woonkamer al snel richting 21 graden en stopte het verwarmen.

Wanneer het een etmaal vriest maar toch zonnig en windstil is verstoken we waarschiijnlijk minder dan met 13 graden buitentemperatuur en een flinke storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Wolfram55 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb dat ook gehad in mijn ref-ruimte .... 1 hoek bleef (extreem) koud.

[...]

En hier geef je idd zelf al aan wat het probleem zou kunnen zijn.

[...]

Heb je gekeken wat de temp is die in de woning binnenkomt?

[...]

Ik heb een warmtebeeld camera en het dubbel glas plus alu kozijnen uit 1999 spelen mij parten.
Dat is een goed tip. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Maar voor de rest niets? Ik zou op 1 design radiator nog 2 speedfans kunnen plaatsen maar vind die dingen nogal prijzig.

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-11-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
PalingDrone schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:07:
Ik houd minutieus de meterstanden bij op mindergas.nl maar vergelijken met een flatwoning is zinloos, qua gasverbruik lag het meerjarig gemiddelde aardig in lijn met een 2 onder 1 kap woning maar qua beleving is het meer een vrijstaande bungalow ergens in de vlakte op het Groninger platteland.
Dat slechts 1 van de 2 onderliggende appartementen momenteel bewoond is zal ook marginaal schelen maar de windfactor is (iig hier) gigantisch.
Ik ben niet zo onder de indruk van mindergas ...
Het beste is vergelijken met het je eigen verbruik van vorig jaar (jaren ervoor). Daar heb je veel meet aan. Daardoor krijg je inzicht in jouw situatie.
Wanneer het een etmaal vriest maar toch zonnig en windstil is verstoken we waarschiijnlijk minder dan met 13 graden buitentemperatuur en een flinke storm.
psies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
icecreamfarmer schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:25:
[...]

Ik heb een warmtebeeld camera en het dubbel glas plus alu kozijnen uit 1999 spelen mij parten.
Dat is een goed tip. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Maar voor de rest niets? Ik zou op 1 design radiator nog 2 speedfans kunnen plaatsen maar vind die dingen nogal prijzig.
Ik ben er ook met een flir achter gekomen ja.

Als je wat oude pc fannetjes heb liggen bouw je ze zelf.
Maar mijn ervaringen zijn ook niet geweldig met die dingen al zweren andere erbij,
Het is mijnsinziens paard achter de wagen ... Beter is je radiator verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:04
Moet je wel de mogelijkheid hebben om de radiatoren te verzwaren, vele mensen wonen in en huurwoning waar dit niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Kees85 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:48:
Moet je wel de mogelijkheid hebben om de radiatoren te verzwaren, vele mensen wonen in en huurwoning waar dit niet mag.
Niet vragen en doen ... optie?
Als je eruit ga weer terug ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Wolfram55 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:34:
[...]

Ik ben er ook met een flir achter gekomen ja.

Als je wat oude pc fannetjes heb liggen bouw je ze zelf.
Maar mijn ervaringen zijn ook niet geweldig met die dingen al zweren andere erbij,
Het is mijnsinziens paard achter de wagen ... Beter is je radiator verzwaren.
Het idee is om of nieuwbouw te kopen of volgend jaar flink te gaan verbouwen en dan komt er vloerverwarming. Kostenefficiente oplossing is nodig maar zelf op marktplaats vragen ze bijna de nieuwprijs voor die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wolfram55 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:30:
[...]

Ik ben niet zo onder de indruk van mindergas ...
Het beste is vergelijken met het je eigen verbruik van vorig jaar (jaren ervoor). Daar heb je veel meet aan. Daardoor krijg je inzicht in jouw situatie.

[...]

psies
Gelukkig had ik de wekelijkse meterstanden van de afgelopen 10 jaar al op papier, dat was ff dik 500 datapunten inkloppen en zo valt er toch nog wel het nodige te vergelijken op mindergas.nl.
Inmiddels voer ik de gegevens al bijna een jaar dagelijks in om inzicht te krijgen of sleutelen aan de installatie effect heeft gehad. Met een gemiddeld jaarverbruik van 2200m3 over een periode van 10 jaar krijg je wel een aardig beeld of je besparend of verkwistend bezig bent.

In de zomermaanden half mei - september (thermostaat uit) viel er met bewust windgericht ventileren, tactisch zonweringgebruik, tapcomfort uitzetten, ondergetekende die zijn douchegedrag behoorlijk heeft aangepast en wat bewuster omgaan met eenhendel mengkranen toch al zo'n kleine 200m3 te besparen.
Nu het stookseizoen is begonnen merken we pas het effect van waterzijdig inregelen, de gebooste convectoren, verplaatsing van de thermostaat van de koude hal naar de woonkamer en het temmen van de ketel.
Ben er al wel achtergekomen dat deze woning op een constante temperatuur houden (behalve 's nachts) zuiniger is dan de boel met een wisselend schema te verwarmen, had eerst een moeilijk klokschema gemaakt met 6 periodes over een etmaal maar aangezien er vrijwel altijd wel iemand thuis is blijkt een constante temperatuur aanhouden overdag zowel comfortabeler als zuiniger.

Vergelijken met anderen heeft idd weinig zin, 2 etages lager in een half zo groot appartement is de kachel nog niet aan geweest en is het nog gewoon een aangename 19,5 a 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
icecreamfarmer schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:58:
[ of volgend jaar flink te gaan verbouwen en dan komt er vloerverwarming. Kostenefficiente oplossing is nodig maar zelf op marktplaats vragen ze bijna de nieuwprijs voor die dingen.
'Even' vloerverwarming leggen is idd een kostenplaatje ja.
Ben je snel +15K verder (ik iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
PalingDrone schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:20:

Ben er al wel achtergekomen dat deze woning op een constante temperatuur houden (behalve 's nachts) zuiniger is dan de boel met een wisselend schema te verwarmen, had eerst een moeilijk klokschema gemaakt met 6 periodes over een etmaal maar aangezien er vrijwel altijd wel iemand thuis is blijkt een constante temperatuur aanhouden overdag zowel comfortabeler als zuiniger.
Het is idd veel comfortabeler ...
En hoeveel het precies meer kost. Minder dan 20% gevoelsmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Wolfram55 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:02:

Edit:
En als de thermostaat 18C aangeeft zal hij niet aanslaan op 18C maar op 18.5C.
Daarna zal hij niet uit gaan op 18.5C maar minimaal 0.5C doorgaan.
Dus op 19C slaat hij pas weer uit.
Daarna zal hij pas weer aangaan na afkoeling 17.5C.
Vandaag de eclipse in de nieuwe badkamerradiator ( was T20 50x70 nu T22 90x90 8) heerlijk warm 8) ) op correcte waarde gezet. Werd te warm in de badkamer :9

Blijkt dat het systeem nu zoals in t voorbeeld op niet 17.5C aanslaat maar mooi op de 18.5C

Blijft een fascinerend systeem een cv-systeem .... geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Ja, is prima zo.

[Afbeelding]
Dat zal ik gaan doen. Is instellen op alleen het display voldoende?

Volgens mij had ik nog zo een temperatuur metertje liggen zal van het weekend eens gaan zoeken en anders bestel ik er wel eventjes dat is wel handig inderdaad bedankt voor de tip.

IR meter zo oranje heb ik trouwens wel al maar denk dat zo een metertje preciezer zal gaan werken omdat die directe verbinding met de leiding dan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:49:
IR meter zo oranje heb ik trouwens wel al maar denk dat zo een metertje preciezer zal gaan werken omdat die directe verbinding met de leiding dan heeft.
Werkt prima hoor

Op de kogel bijde ingang/retour van de radiator meten gaat perfect.
Is wel een momentopname ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:52:
[...]

Werkt prima hoor

Op de kogel bijde ingang/retour van de radiator meten gaat perfect.
Is wel een momentopname ja
Ik kan alleen direct bij de ketel meten.
Vrijwel direct erna komt de vloerverwarming verdeler maar die zit achter een kast waar ik niet zo makkelijk bij kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Wolfram55 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:38:
[...]

Deze zijn ook erg prettig en flexibeler in t gebruik.
Ik heb er hier er ook 1 liggen, is bij wjlen handig. Was iets van 7€ bij Alie. Wel ff wachten maar tegenwoordig snellere levertijden dan wat jaren terug!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eea afgesplitst naar yonexfreak in "Vloerverwarming inregelen met stadsverwarming", van gas besparen was geen sprake :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Even mijn ervaringen met het vervangen van radiatoren van, zoals ze zijn ingemeten in '96 naar radiatoren voor lagere temperaturen nu.

Ik kon dit mooi monitoren in mijn badkamer wat niet aan de buitenkant van de woning ligt dus mooi 'geisoleerd' ligt wat betreft de weersomstandigheden buiten.

Ik had al alles aangepakt behalve op de bovenverdieping waar de badkamer is.
Ik kon het met moeite op de temperatuur van de thermostaat krijgen/houden (19C) in de badkamer.

Wat er hing was een T20 van 0.5x0.7 (lxb) 0.13Kw bij 45C/30C aanvoer/retour.
Nu hangt er een T22 van 0.9x0.9 0.4Kw bij 45C/30C aanvoer/retour.

Eerst stond de radiator vol open (eclipse).
nu moet ik hem knijpen (op de stand van de eclipse zetten) want op max open schoot de temperatuur door naar de +23C

Hier wil ik dan dus gelijk de opmerking maken dat het dus een geweldige keus is .... als je groter kan plaatsen.

En wil ik een kantekening plaatsen wat betreft LT-radiatoren.
Dit zijn dus radiatoren met ventilatoren halverwege de radiatoren (begreep ik ... vanmorgen even bekeken want ik snapte niet wat deze waren.).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ftlb7Z_TKl0TStSlDlRIq6faW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fzjn3IuIFv697vnwqT2o7PDl.png?f=user_large

Mijn insteek is dus .... LT-radiatoren is een geweldige marketing kreet.
Als je echt gebruik wil maken van de capaciteit van de ketel en toch voor een andere radiator ga. Neem aub een gewone en maak de capaciteit qua afmetingen 2x en liever 3x zo groot

Als ik eea fout zie .... shoot .... maar niet "to kill" ..... _/-\o_ 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 05-11-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Wat me ook opviel na het plaatsen van die radiator (badkamer ... vlak naast de ketel) is dat ik voorheen als de ketel aansloeg ik een soort .... weet ff geen goed woord .... bump ... dat het water in beweging kwam .... een opdonder kreeg van de pomp.

Nu .... fluister stil.
Ook de eclipsjes

Iemand die dat kan verklaren ?

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfram55 op 05-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Wolfram55 LT(V) Radiatoren zijn zeker geen marketingpraat. Ze zijn enkel hartstikke prijzig.

Gelukkig zitten we op Tweakers en is daar al lang iets op uitgevonden. ;)

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Ik zou zelf waar het kan ook T22’s of zelfs T33’s verkiezen, mits voldoende WAF. Niet overal is de ruimte toereikend of is er voldoende flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:00:
@Wolfram55 LT(V) Radiatoren zijn zeker geen marketingpraat. Ze zijn enkel hartstikke prijzig.

Gelukkig zitten we op Tweakers en is daar al lang iets op uitgevonden. ;)

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Ik zou zelf waar het kan ook T22’s of zelfs T33’s verkiezen, mits voldoende WAF. Niet overal is de ruimte toereikend of is er voldoende flow.
Dat draadje ken ik.
Heb er ook ervaring mee en met mijn post boven wilde ik dat dus relativeren.

Mijn ervaringen met die boosters zijn niet bijzonder.
In deel2 staan mijn ervaringen en een goedkopere oplossing.

Wat ik wilde duidelijk maken is dat het resultaat van dat soort boosters echt niet op kan tegen een groter radiator.

Maar ben dus niet geslaagd in die opzet .... :+

EDIT
Je zal naar mijn mening in mijn bovengenoemde geval never niet van situatie 1 naar 2 gaan met boosteren van de T20

20% extra van 0.13Kw = 0.16Kw. Verwaarloosbaar

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfram55 op 05-11-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Ja, is prima zo.

[Afbeelding]
Bedankt voor alle hulp

Heb de instellingen aangepast en de temperatuur op 35 gezet.
Volgende week ga ik verwarmen en zal dan het gasverbruik en retour temperatuur gaan monitoren.

Hoeveel zou de retour op moeten zitten als ik met 35 graden ga verwarmen tot 18.5 graden in huis?
En stel de retour is te hoog wat zou ik dan moeten aanpassen om de retour naar beneden te krijgen?

De pompsnelheid kan niet hoger door stroming geluiden en borrelen van de flowmeters.
Dat geluid wordt dan te hinderlijk.
Monteur had al gekeken en er was niks aan de hand als ik de pompsnelheid niet te hoog zet en monteur wou het ook niet vervangen dus kan er helaas zelf niks aan doen aangezien het niet mijn bezit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:42
Goedenavond allemaal,

Ik heb een paar vraagjes maar eerst even een korte inleiding:

Jaren 60 hoekhuis 3 jaar geleden gekocht met energielabel F-G.
Gedaan: dakisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en overal HR++ m.u.v. Glas-in-lood wat nu in dubbelglas zit.
Dit huis is van een complete wegwaaihuis naar een zeer behaaglijk huis gegaan.

De oude Nefit Ecomline Excellence (21jaar oud) heb ik een paar maanden terug toevertrouwd aan de buitenlucht.
Inmiddels hangt er een Xtreme36, qua sww al een besparing van 20% mede doordat er ging boiler in zit.

Vorig jaar hebben we de boel op temperatuur gehouden in de woonkamer met een airco, dit was goed te doen maar niet zo comfortabel als met radiatoren (WAF en condensafvoermogelijkheid telde zwaar mee in de plaatsing).
Aan de ketel heb ik nog niet veel ingesteld behalve de Ta (50 graden)
Er hangen hier 3 radiatoren in de woonkeuken, ik heb uitgerekend dat deze zo’n 2,2kW vermogen leveren bij een Ta van 50 en Tr van 32 (Tr is een schatting vooralsnog)

Gisteren moest de airco ff uit staan en heb ik de CV-ketel laten fakkelen waarbij een uur later de Airco er weer bijkwam.
Wat resulteerde in een laag verbruik (2,5m3 in 9 uur) en een gloeiende kop. Het profijt van de stralingswarmte tot en met 19:00 is 4 uur later nog voelbaar dan wanneer alleen de airco aan zou staan.

Mijn vraag is: Wat zou de beste manier zijn om de ketel minder te laten pendelen.

-Pompsnelheid verhogen om een grotere afgifte te krijgen waardoor de retour temperatuur ook stijgt en het rendement omlaag gaat (maar de ketel minder pendelt)
-Of de aanvoer omhoog met een lagere pompsnelheid zodat de radiatoren meer de tijd krijgen om af te koelen.
-Of eventuele tijdschakeling in de ketel instellingen?

Het pendelen zal ik natuurlijk niet helemaal eruit krijgen als mijn afgifte bij die temperaturen lager is dan het minimale ketelvermogen (ik meen 3,8kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:12:
[...]

Dat draadje ken ik.
Heb er ook ervaring mee en met mijn post boven wilde ik dat dus relativeren.

Mijn ervaringen met die boosters zijn niet bijzonder.
In deel2 staan mijn ervaringen en een goedkopere oplossing.

Wat ik wilde duidelijk maken is dat het resultaat van dat soort boosters echt niet op kan tegen een groter radiator.

Maar ben dus niet geslaagd in die opzet .... :+

EDIT
Je zal naar mijn mening in mijn bovengenoemde geval never niet van situatie 1 naar 2 gaan met boosteren van de T20

20% extra van 0.13Kw = 0.16Kw. Verwaarloosbaar
Hier EN-EN. De T20 van 290cm eruit en een T22 van 300cm terug. Daar hangen nu 15 fans onder te draaien.

Enige probleem daarbij: de T20 had beide aansluitingen aan dezelfde kant, werd over de volledig lengte en hoogte warm. Donderdag ga ik een leiding onder de radiator door leggen want de T22 wordt alleen op de eerste 50cm goed warm.
Fans zorgen wel voor snellere opwarming bij lage temperaturen, maar een radiator die alleen bovenin warm wordt doet niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:38:
[...]

Hier EN-EN. De T20 van 290cm eruit en een T22 van 300cm terug. Daar hangen nu 15 fans onder te draaien.

Enige probleem daarbij: de T20 had beide aansluitingen aan dezelfde kant, werd over de volledig lengte en hoogte warm. Donderdag ga ik een leiding onder de radiator door leggen want de T22 wordt alleen op de eerste 50cm goed warm.
Fans zorgen wel voor snellere opwarming bij lage temperaturen, maar een radiator die alleen bovenin warm wordt doet niet zoveel.
uuuuuhhh ....

Lange radiatoren hoor je aan beide kanten aan te sluiten voor zover ik begrijp. Linksboven in en rechtsonder uit ... bv.

En jouw opmerking over dat een rad die alleen bovenin warm wordt niet veel doet snap ik niet ...

Ik denk dat als je de rad goed aansluit je geen fans meer nodig hebt.

Edit
correctie .... zou kunnen ... :9

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 05-11-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:43:
[...]

uuuuuhhh ....

Lange radiatoren hoor je aan beide kanten aan te sluiten voor zover ik begrijp. Linksboven in en rechtsonder uit ... bv.

En jouw opmerking over dat een rad die alleen bovenin warm wordt niet veel doet snap ik niet ...

Ik denk dat als je de rad goed aansluit je geen fans meer nodig hebt.

Edit
correctie .... zou kunnen ... :9
Vorige had alleen op 1 kant aansluitingen, die werd wel over de hele lengte warm. Zal inwendig wel een stijgbuis hebben gehad waardoor water naar de andere kant gebracht wordt en dan terugstroomt naar beneden toe.

Op de andere kant heb ik er nog zo eentje in T22 met aansluitingen op 1 kant, wordt ook gewoon helemaal warm, zal inwendig ook een stijgbuis hebben.

Mbt die fans: ik merkte met 5 fans al een fors verschil. Uitbreiding naar 15 fans is nog niet heel spannend omdat na de eerste 5 fans de radiator gekoeld wordt tot iets boven kamertemperatuur. Na correct aansluiten verwacht ik daar meer van.
Voor de T22 aan de andere kant van de woning ga ik nog een booster maken, merk dat daar wel serieus veel warmte in blijft hangen op lage temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
elektriekert schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:20:
Goedenavond allemaal,

Ik heb een paar vraagjes maar eerst even een korte inleiding:

Jaren 60 hoekhuis 3 jaar geleden gekocht met energielabel F-G.
Gedaan: dakisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en overal HR++ m.u.v. Glas-in-lood wat nu in dubbelglas zit.
Dit huis is van een complete wegwaaihuis naar een zeer behaaglijk huis gegaan.

De oude Nefit Ecomline Excellence (21jaar oud) heb ik een paar maanden terug toevertrouwd aan de buitenlucht.
Inmiddels hangt er een Xtreme36, qua sww al een besparing van 20% mede doordat er ging boiler in zit.

Vorig jaar hebben we de boel op temperatuur gehouden in de woonkamer met een airco, dit was goed te doen maar niet zo comfortabel als met radiatoren (WAF en condensafvoermogelijkheid telde zwaar mee in de plaatsing).
Aan de ketel heb ik nog niet veel ingesteld behalve de Ta (50 graden)
Er hangen hier 3 radiatoren in de woonkeuken, ik heb uitgerekend dat deze zo’n 2,2kW vermogen leveren bij een Ta van 50 en Tr van 32 (Tr is een schatting vooralsnog)

Gisteren moest de airco ff uit staan en heb ik de CV-ketel laten fakkelen waarbij een uur later de Airco er weer bijkwam.
Wat resulteerde in een laag verbruik (2,5m3 in 9 uur) en een gloeiende kop. Het profijt van de stralingswarmte tot en met 19:00 is 4 uur later nog voelbaar dan wanneer alleen de airco aan zou staan.

Mijn vraag is: Wat zou de beste manier zijn om de ketel minder te laten pendelen.

-Pompsnelheid verhogen om een grotere afgifte te krijgen waardoor de retour temperatuur ook stijgt en het rendement omlaag gaat (maar de ketel minder pendelt)
-Of de aanvoer omhoog met een lagere pompsnelheid zodat de radiatoren meer de tijd krijgen om af te koelen.
-Of eventuele tijdschakeling in de ketel instellingen?

Het pendelen zal ik natuurlijk niet helemaal eruit krijgen als mijn afgifte bij die temperaturen lager is dan het minimale ketelvermogen (ik meen 3,8kW)
Je ketel pendelt niet, die geeft gewoon zijn minimale vermogen.
Als je warmtebehoefte maar 3 kW is, en je ketel levert minimaal 4 kW, dan zalje niet anders kunnen dan die ketel maar 75% van de tijd te laten draaien.

Maar waarom zou je ontevreden zijn. Je verbruik is laag en je hebt het aangenaam warm.
Ik zou gewoon af wisselen. Soms verwarmen met de airco alleen en soms de CV alleen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tommie12 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:51:
[...]

Je ketel pendelt niet, die geeft gewoon zijn minimale vermogen.
Als je warmtebehoefte maar 3 kW is, en je ketel levert minimaal 4 kW, dan zalje niet anders kunnen dan die ketel maar 75% van de tijd te laten draaien.

Maar waarom zou je ontevreden zijn. Je verbruik is laag en je hebt het aangenaam warm.
Ik zou gewoon af wisselen. Soms verwarmen met de airco alleen en soms de CV alleen.
Ik zeg niet dat ik ontevreden ben, maar als er nog wat te tweaken valt doe ik dat natuurlijk graag, ik ga iig het interval tussen starts eens bekijken, want volgens mij is deze vrij kort. (5 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@elektriekert Wat je nog kunt doen als je het nog niet gedaan hebt is de boel balanceren, dus zorg dat de retourtemperatuur bij alle radiatoren min of meer gelijk is.

Volgens mij hebben Intergas ketels geen retourtemperatuursensor toch? Je zou goedkoop een sensor met scherm kunnen plaatsen op de retour onder de ketel en proberen bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur te kijken of je het nog comfortabel houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Superbeagle schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:51:
@elektriekert Wat je nog kunt doen als je het nog niet gedaan hebt is de boel balanceren, dus zorg dat de retourtemperatuur bij alle radiatoren min of meer gelijk is.

Volgens mij hebben Intergas ketels geen retourtemperatuursensor toch? Je zou goedkoop een sensor met scherm kunnen plaatsen op de retour onder de ketel en proberen bij een zo laag mogelijke retourtemperatuur te kijken of je het nog comfortabel houdt.
Ik wilde al een aantal jaar een warmtebeeldcamera en die heb ik laatst eentje besteld, dus daar ga ik binnenkort mee aan de slag.
Waarom de Intergas ketels geen retourtemperatuursensor zou hebben weet ik niet.
Lijkt me ergens wel vreemd of ze meten alleen de Ta sensor.
Zal het eens opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:51:
Volgens mij hebben Intergas ketels geen retourtemperatuursensor toch?
Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NicoHF schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:05:
[...]

Bedankt voor alle hulp

Heb de instellingen aangepast en de temperatuur op 35 gezet.
Volgende week ga ik verwarmen en zal dan het gasverbruik en retour temperatuur gaan monitoren.

Hoeveel zou de retour op moeten zitten als ik met 35 graden ga verwarmen tot 18.5 graden in huis?
En stel de retour is te hoog wat zou ik dan moeten aanpassen om de retour naar beneden te krijgen?

De pompsnelheid kan niet hoger door stroming geluiden en borrelen van de flowmeters.
Dat geluid wordt dan te hinderlijk.
Monteur had al gekeken en er was niks aan de hand als ik de pompsnelheid niet te hoog zet en monteur wou het ook niet vervangen dus kan er helaas zelf niks aan doen aangezien het niet mijn bezit is.
Geen idee wat de retourtemperatuur zal zijn. Die is een gevolg van de aanvoertemperatuur en de benodigde afgifte om die 18,5 °C binnentemperatuur aan te houden.

De retourtemperatuur kan omlaag door de pompsnelheid te verlagen.

Wat voor jou de meest optimale parameters zijn zul je zelf mee moeten experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
elektriekert schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:20:

Als je überhaupt niet weet of de ketel wel pendelt denk ik ..... ik .... dat je eerst je systeem beter moet leren kennen voordat je gaat knutselen aan vanalles ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wolfram55 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:11:
[...]

Als je überhaupt niet weet of de ketel wel pendelt denk ik ..... ik .... dat je eerst je systeem beter moet leren kennen voordat je gaat knutselen aan vanalles ....
Ik weet niet wat je onder “systeem” kennis verstaat, de Intergas qua softwaremogelijkheden ken ik nog niet.
Alles er omheen wel.

Beetje jammer van je opmerking
Superbeagle schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:32:
De laatste tijd zijn er weer allerlei definities van pendelen. Dit is mijn standpunt hierin.

Gasketels stoken niet continu, maar aan-uit. Ook Opentherm (OT) gestuurde ketels. Velen die voor het eerst hun gasverbruik monitoren zien pieken en dalen in plaats van een mooi horizontale lijn en trekken snel de conclusie dat hun ketel pendelt. Maar wanneer is dit aan-uit gedrag een probleem en wordt het pendelen genoemd?

Volgens mij is enkel sprake van pendelen als de ketel aan-uit gedrag vertoont èn de ruimtetemperatuur wordt niet of nauwelijks gehaald bij blijvende warmtevraag vanuit de thermostaat. Aan-uit gedrag zonder die laatste voorwaarde is low-load.

Ik onderscheid 4 vormen van aan-uit gedrag waarvan 3 echt pendelen zijn.

Vooropgesteld dat er geen storingen zijn, ligt de oorzaak van pendelen vrijwel altijd aan het afgiftesysteem.

Pendelgedrag 1: dit is de klassieke vorm van pendelen. Hierbij wordt het verschil tussen de Ta en de Tr steeds kleiner doordat de Tr oploopt. Er is onvoldoende afgifte door bijvoorbeeld te weinig openstaande radiatoren terwijl er wel warmtevraag is. De ruimtetemperatuur wordt niet gehaald.

Pendelgedrag 2: hierbij loopt de Ta steeds op en overschrijdt de max ingestelde Ta op de ketel. De thermostaat vraagt een hogere Ta van de ketel omdat de afgifte ontoereikend is bij die Ta < Ta max ketel. Ook hierbij is er warmtevraag bij het niet halen van de ruimtetemperatuur.

Pendelgedrag 3: is vooral te zien bij mengverdelers en OT. Hierbij vraagt de thermostaat een Ta < van circa 40 °C van de ketel om een kleine ruimtetemperatuur te overbruggen. Door de vaak hoge min vermogen levert de ketel dit te koude water slechts voor enkele minuten waarbij de thermostaat niet weet dat de verdeler daadwerkelijk een veel koudere Ta de vloer in pompt. Gevolg is dat de ruimtetemperatuur niet te langzaam stijgt en omdat er nog steeds warmtevraag is begint het riedeltje weer opnieuw.

Het 4e aan-uit gedrag is ten slotte low-load. Wederom vraagt de thermostaat een bepaalde Ta van de ketel om een kleine ruimtetemperatuur te overbruggen of om een ruimte op temperatuur te houden. Radiatoren kunnen nog voldoende afgifte hebben bij Ta < 40 °C, bij mengverdelers moet dit vaak > 40 °C zijn.
Het minimale vermogen van de ketel is nog steeds te hoog, maar wordt in tijd gemoduleerd en gedoseerd geleverd. Het verschil met pendelgedrag 3 is dat de ruimtetemperatuur wel wordt gehaald waardoor de warmtevraag vanuit de thermostaat stopt.

Een goed functionerende ketel zal altijd low-load (of laaglast aan-uit voor de puristen) gedrag vertonen. In de meeste gevallen is dit beperkt tot ca. 4-6 keer per uur. Bij pendelen is dit vaak >6 keer per uur voor langere tijd of totdat de ketel in blokkerings- of storingsmode valt.
Dit geeft duidelijkheid, bedankt.

[ Voor 76% gewijzigd door elektriekert op 06-11-2023 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Tja. Low-load of pendelen. Het blijft aan/uit gedrag waarbij de ketel een deel van de tijd aan is en een deel uit.

Low-load is door de thermostaat gestuurd.

Pendelen is door de ketel zelf gestuurd (meestal door een beveiliging op Ta die hoger wordt dat Tset+iets). In beide gevallen is het effect dat het vermogen lager wordt dan het minimum dat de ketel moet leveren.

Pendelen is problematisch omdat dat alleen gebeurt als het afgiftesysteem het vermogen niet kwijt kan (de Ta loopt dus op). Je systeem is dus niet in balans.

Low-load heeft dat probleem niet. In de periodes dat de ketel aan staat kan het vermogen netjes afgegeven worden en brandt de ketel zuinig.

Bij pendelen loopt de Tr op en dus stookt de ketel minder zuinig. Dat moet je vermijden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-09 15:55
Hebben jullie wel eens een intergas hre, eco of xtreme open gehad?
Waarom noemen ze S2 dan de retoursensor in de installatie handleiding?
Dat je de waarde niet kunt aflezen is iets anders. Met de nieuwste software in een xtreme kan dit zelfs wel volgens mij, maar dit terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@scofield Inderdaad. De Kombi Kompact blijkt er wel een te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwWDCdmzDCBYE6XnOFrmMwIXF1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkduifILSfr1O2ND1VEFD9lC.jpg?f=fotoalbum_large

Maar bij de Xtreme staat ‘niet aanwezig’:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXl2laRL8DVddnp45Gh9Thu7VPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6LLqKz4No6nJzs2ogMaNjeD.jpg?f=fotoalbum_large

Heb geen van beide overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 22:29
Toch interessant om te lezen wat iedereen doet nu het stookseizoen weer is begonnen (voor de meesten). Ik probeer zelf zo lang mogelijk dmv airco te verwarmen, maar de rest van het huis begint aardig af te koelen. Ook ik moet alvast vooruit gaan denken dus. Vorig jaar veel geprobeerd en uiteindelijk geeindigd met een lage aanvoertemp instelling icm een hoge pompsnelheid, omdat ik eigenlijk alleen de woonkamer met vloerverwarming (en pomp) ermee verwarm.

Toch begin ik hier wel wat aan te twijfelen als ik de CV weer aan wil zetten icm de airco of het dan nog steeds 'slim' is. Twijfel of ik de instellingen niet weer wat terug moet schroeven naar fabriek (los van vermogen), zodat de boel op 'echt koude' dagen ook wat sneller warmer is indien nodig (ivm defrosts van de airco). Beneden dus vvw met pomp en boven overal (relatief kleine) T11 radiatoren, icm een Intergas 36/30 en een honeywell chronoterm (die nu door de instellingen aan/uit werkt ipv modulerend).

Iemand die ervaring heeft met soortgelijke setup/stookgedrag of iemand anders die wellicht tips heeft? Zat vorig jaar nogal blind te staren op de zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, maar de retourtemp lijkt belangrijker te zijn als ik de afgelopen pagina's teruglees.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
KoningPaulus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:09:
Toch interessant om te lezen wat iedereen doet nu het stookseizoen weer is begonnen (voor de meesten). Ik probeer zelf zo lang mogelijk dmv airco te verwarmen, maar de rest van het huis begint aardig af te koelen. Ook ik moet alvast vooruit gaan denken dus. Vorig jaar veel geprobeerd en uiteindelijk geeindigd met een lage aanvoertemp instelling icm een hoge pompsnelheid, omdat ik eigenlijk alleen de woonkamer met vloerverwarming (en pomp) ermee verwarm.

Toch begin ik hier wel wat aan te twijfelen als ik de CV weer aan wil zetten icm de airco of het dan nog steeds 'slim' is. Twijfel of ik de instellingen niet weer wat terug moet schroeven naar fabriek (los van vermogen), zodat de boel op 'echt koude' dagen ook wat sneller warmer is indien nodig (ivm defrosts van de airco). Beneden dus vvw met pomp en boven overal (relatief kleine) T11 radiatoren, icm een Intergas 36/30 en een honeywell chronoterm (die nu door de instellingen aan/uit werkt ipv modulerend).

Iemand die ervaring heeft met soortgelijke setup/stookgedrag of iemand anders die wellicht tips heeft? Zat vorig jaar nogal blind te staren op de zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, maar de retourtemp lijkt belangrijker te zijn als ik de afgelopen pagina's teruglees.
Ik ben begonnen net zoals jij met de airco om de woonkamer en keuken op temperatuur te houden.
Maar met temperaturen zoals nu wordt de badkamer al snel te koud, en krijg ik schimmels omdat ze niet meer droogt.
Nu heb ik de CV zo ingesteld dat er elke dag een uur of 2 gas gestookt wordt in de ochtend. In de woonkamer en keuken staan dan maar de helft van de radiatoren open, dus dat gasverbruik is beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52
Blihi schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:55:
Tja. Low-load of pendelen. Het blijft aan/uit gedrag waarbij de ketel een deel van de tijd aan is en een deel uit.

Low-load is door de thermostaat gestuurd.

Pendelen is door de ketel zelf gestuurd (meestal door een beveiliging op Ta die hoger wordt dat Tset+iets). In beide gevallen is het effect dat het vermogen lager wordt dan het minimum dat de ketel moet leveren.

Pendelen is problematisch omdat dat alleen gebeurt als het afgiftesysteem het vermogen niet kwijt kan (de Ta loopt dus op). Je systeem is dus niet in balans.

Low-load heeft dat probleem niet. In de periodes dat de ketel aan staat kan het vermogen netjes afgegeven worden en brandt de ketel zuinig.

Bij pendelen loopt de Tr op en dus stookt de ketel minder zuinig. Dat moet je vermijden.
En zo werkt het hier ook in huis. Mijn Intergas Xtreme 30 draait vaak op 3.3 KW vermogen en dat is het minimum. Door goede isolatie is dat nog teveel in voor- en najaar, dus gaat hij regelmatig uit om even later dat lage vermogen te hervatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
scofield schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:09:
[...]

Hebben jullie wel eens een intergas hre, eco of xtreme open gehad?
Waarom noemen ze S2 dan de retoursensor in de installatie handleiding?
Dat je de waarde niet kunt aflezen is iets anders. Met de nieuwste software in een xtreme kan dit zelfs wel volgens mij, maar dit terzijde.
Sensor S2 zit niet in de XTreme. Die kun je dus ook niet uitlezen. Dat je voor die sensor wel een waarde kunt krijgen (net als voor sommige anderen) is omdat de software die berekent, maar het is geen sensor.

En ja, ik heb de XTreme vaak genoeg open gehad om 100% zeker te weten dat die sensor er niet in zit.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rocketman schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:29:
[...]

En zo werkt het hier ook in huis. Mijn Intergas Xtreme 30 draait vaak op 3.3 KW vermogen en dat is het minimum. Door goede isolatie is dat nog teveel in voor- en najaar, dus gaat hij regelmatig uit om even later dat lage vermogen te hervatten.
Zo hoort het. Dat is low-load regeling en dan is je systeem keurig in balans.

Een ketel die pendelt, dus uitschakelt op een te hoge Ta ten opzichte van Tset is een symptoom van een systeem dat niet in balans is. Je moet dan het afgiftevermogen verhogen (of accepteren dat het nu eenmaal niet anders kan). Met name bij oudere ketels is dat een probleem omdat die ketels een heel hoog minimaal vermogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:21:
@scofield Inderdaad. De Kombi Kompact blijkt er wel een te hebben:
[Afbeelding]

Maar bij de Xtreme staat ‘niet aanwezig’:
[Afbeelding]

Heb geen van beide overigens.
Klopt ....

Weet niet waar ik de 'verkeerde' afslag genomen heb .... 8)7 .
Het staat al jaren gewoon in mijn grafiekjes van intergas ( t3/retour Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV" ).

Zou kunnen dat ik even in de war was met de rookgastemperatuur.

Ik ook praat soms gewoon p*#p .... :9

EDIT
Linkje toegevoegd naar plaatje

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 07-11-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
KoningPaulus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:09:
Ook ik moet alvast vooruit gaan denken dus.
Te laat .... (zie verderop voor waarom)
Beneden dus vvw met pomp en boven overal (relatief kleine) T11 radiatoren, icm een Intergas 36/30 en een honeywell chronoterm (die nu door de instellingen aan/uit werkt ipv modulerend).
Die had je idd afgelopen zomer moeten verzwaren .... mijns inziens .
T11 doet gewoon helemaal nada bij lage temperaturen.
maar de retourtemp lijkt belangrijker te zijn als ik de afgelopen pagina's teruglees.
Waar kwam hij op uit eind vorige winter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Vandaag de verwarming aangehad 1.5c hoger gezet maar de cv slaat weer telkens aan en uit.
Om de 5 minuten lijkt het, cv springt van 5 naar 3 naar 1/0 en staat dan volledig uit en het vlammetje op de thermostaat staat ook uit.
Het is een Honeywell Round On/Off en een intergas hre 28/24.

Aanvoer temperatuur staat op 40 graden en hij haalde 32 graden totdat die dan weer uitging.
Retour temperatuur was zo een 21 graden.

Hij heeft de temperatuur in de huiskamer wel gehaald maar de rest van de woning is koud omdat de vloer geen tijd had om op te warmen.

Zelf dacht ik misschien ook aan de inschakel momenten van de thermostaat, maar kom niet in dat menu, heeft iemand tips daarvoor?
Draai eerst naar 5 graden dan naar 35 graden werkt niet.

[ Voor 14% gewijzigd door NicoHF op 07-11-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:10:
Vandaag de verwarming aangehad 1.5c hoger gezet maar de cv slaat weer telkens aan en uit.
Om de 5 minuten lijkt het, cv springt van 5 naar 3 naar 1/0 en staat dan volledig uit en het vlammetje op de thermostaat staat ook uit.
Klinkt als low-load.
En als dat zo is is dat prima.
Hij heeft de temperatuur in de huiskamer wel gehaald maar de rest van de woning is koud omdat de vloer geen tijd had om op te warmen.
Dat kan duiden op een niet gebalanceerd systeem.
Het is vvw begrijp ik (is die later geplaatst?).
Ben je lager gaan stoken qua temperatuur? If-so ... dan zou het kunnen dat de radiatoren in de rest van de woning een te lage capaciteit hebben om het op te warmen (bij deze buiten temperaturen (iig) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:43:
[...]

Klinkt als low-load.
En als dat zo is is dat prima.

[...]

Dat kan duiden op een niet gebalanceerd systeem.
Het is vvw begrijp ik (is die later geplaatst?).
Ben je lager gaan stoken qua temperatuur? If-so ... dan zou het kunnen dat de radiatoren in de rest van de woning een te lage capaciteit hebben om het op te warmen (bij deze buiten temperaturen (iig) )
Hoe zou het low load kunnen zijn als de temperaturen niet eens gehaald worden?
Vermogen staat nu op 25% ingesteld.

Is inderdaad vloerverwarming in een nieuwbouw appartement 2020

Aanvoertemp staat nu op 40, stond eerst zelfs op 30 graden en ging perfect maar dat waren met andere instellingen. Vorig jaar begonnen de problemen toen een monteur de instellingen allemaal had veranderd om het zuiniger te krijgen sinds dien steeds dit probleem.
Dacht het wel al verholpen was want ik had in Maart een monteur die alles had nagekeken en instellingen had veranderd toen was die weer goed maar kennelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:57:
[...]

Hoe zou het low load kunnen zijn als de temperaturen niet eens gehaald worden?
Omdat je schreef eerder .... "Hij heeft de temperatuur in de huiskamer wel gehaald"
Is inderdaad vloerverwarming in een nieuwbouw appartement 2020

Vorig jaar begonnen de problemen toen een monteur de instellingen allemaal had veranderd om het zuiniger te krijgen sinds dien steeds dit probleem.
Mijn advies zou zijn ....

Alle instellingen goed noteren zoals ze nu staan. Ketel en vvw (voor zover je daar instellingen heb).
Daarna alles naar default. Kijken wat er gebeurt en of de rest warm word. Kijk het aan over een periode van een aantal dagen (ivm vvw).

Daarna de max temp voor de vvw aanpassen .... eventueel als die te hoog is.
Kijken hoe de ketel stookt (cyclus met opstarten zoals je noteerde met 5/3/1/0. Op die manier krijg je een klein beetje inzicht (al is t een momentopname) wat de ketel doet.

Dan kijken hoe of wat er gebeurt met de ruimtes met alleen radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NicoHF schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:10:

Aanvoer temperatuur staat op 40 graden en hij haalde 32 graden totdat die dan weer uitging.
Retour temperatuur was zo een 21 graden.

Zelf dacht ik misschien ook aan de inschakel momenten van de thermostaat, maar kom niet in dat menu, heeft iemand tips daarvoor?
Draai eerst naar 5 graden dan naar 35 graden werkt niet.
Zoals @Wolfram55 is jouw systeem niet in balans. Als je een IR-thermometer of, nog mooier, warmtebeeldcamera dan kun je jouw verdeler zo regelen dat alle retourtemperaturen uit de buizen min of meer gelijk zijn.

Dat aan- uit betekent gewoon dat het minimale vermogen nog steeds te hoog is. Zeker als maar een deel van de lussen echt warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ik ben zelf bezig met het maken van printplaatjes waarmee ik de ketel uitleest.
Het pcbtje is nu een handmatig in elkaar geknutselt dingetje.
Het zijn er 5 (min bestelling)

Ik wil best de overige voor gegadigde in elkaar solderen.

Met die disclaimer dat ik geen enkele garantie geef ... klinkt beetje raar maar voor de zekerheid.

Kan in princiepe niks fout gaan omdat het circuit bestaat uit optocouplers die het elektische systeem volledig scheidt van de ketel.
Maar er moet dan toch de ketel open genaakt worden etc.

Maar dan ben je er nog niet.
Je moet ook grafana/influxdb/nodered draaien op een pctje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:11:
[...]

Omdat je schreef eerder .... "Hij heeft de temperatuur in de huiskamer wel gehaald"

[...]

Mijn advies zou zijn ....

Alle instellingen goed noteren zoals ze nu staan. Ketel en vvw (voor zover je daar instellingen heb).
Daarna alles naar default. Kijken wat er gebeurt en of de rest warm word. Kijk het aan over een periode van een aantal dagen (ivm vvw).

Daarna de max temp voor de vvw aanpassen .... eventueel als die te hoog is.
Kijken hoe de ketel stookt (cyclus met opstarten zoals je noteerde met 5/3/1/0. Op die manier krijg je een klein beetje inzicht (al is t een momentopname) wat de ketel doet.

Dan kijken hoe of wat er gebeurt met de ruimtes met alleen radiatoren.
Oke zal ik gaan doen. Alles weer instellen hoe die stond en dan aankijken hoe die reageert.

Ik heb trouwens geen radiatoren alleen vloerverwarming in de hele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:14:
[...]

Zoals @Wolfram55 is jouw systeem niet in balans. Als je een IR-thermometer of, nog mooier, warmtebeeldcamera dan kun je jouw verdeler zo regelen dat alle retourtemperaturen uit de buizen min of meer gelijk zijn.

Dat aan- uit betekent gewoon dat het minimale vermogen nog steeds te hoog is. Zeker als maar een deel van de lussen echt warm worden.
In het begin toen ik hier kwam wonen werkte het wel perfect dat is twee jaar geleden.
Er is niks veranderd aan de verdeler alle afstellingen van de lussen zijn hetzelfde gebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Wolfram55 op 07-11-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@Superbeagle slaapkamer vloer blijft inderdaad achter op de rest, scheelt zo een 1 graden.
Volgens mij kon de flowmeter niet verder meer open staan.
Zal morgen of vanavond het nakijken en dan gelijk een foto er van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Aangezien het misschien low load probleem kon zijn volgens @Wolfram55 heb Ik de pompsnelheid naar beneden gebracht zodat die meer zijn warmte kwijt kan en retour dan lager zou worden.

Edit.
Het is nu 19.5 binnen had hem op 21.5 gezet en bleef het nu wel doen.
Zodra ik de thermostaat op 20.5 zette ging die vrijwel direct uit.
Slaapkamer is 17.5 graden.

[ Voor 32% gewijzigd door NicoHF op 07-11-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:17:
Aangezien het misschien low load probleem kon zijn volgens @Wolfram55 heb Ik de pompsnelheid naar beneden gebracht zodat die meer zijn warmte kwijt kan en retour dan lager zou worden.

Edit.
Het is nu 19.5 binnen had hem op 21.5 gezet en bleef het nu wel doen.
Zodra ik de thermostaat op 20.5 zette ging die vrijwel direct uit.
Slaapkamer is 17.5 graden.
Zo'n infraroodpistooltje werkt best ok als je niks hebt. Bij de gamma te halen en kan je gelijk aan de slag. Je betaalt n tientje meer maar hebt m gelijk.

Een vvw verdeler is niks anders dan de verdelers in woningen met alleen radiatoren (geloof ik) die op elke verdieping liggen.

Ik heb met zo'n ding ook de aanvoer en retouren gemeten per afdeling.

Alles draait om inzicht te krijgen in je systeem.
Heb je niks dan is zo'n pistooltje geweldig.

Je leest je ketel er niet mee uit maar ziet gewoon welke lussen (hoor mij ... lijk nu n vvw ervaringsdeskundige) er warm en koud zijn. En zelfs best aardig ook de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:04:
[...]

Te laat .... (zie verderop voor waarom)

[...]

Die had je idd afgelopen zomer moeten verzwaren .... mijns inziens .
T11 doet gewoon helemaal nada bij lage temperaturen.

[...]

Waar kwam hij op uit eind vorige winter ?
T11 hangen in de (3 van de 4) ruimtes die niet (tot nauwelijks) verwarmd hoeven met CV, maar meer als back-up bij extreme kou. De 4e ruimte zitten twee lage 'vrijstaande' radiatoren, Convector Type 21 gok ik. Alles overigens met aan-uit knoppen. Badkamer verwarm ik met een elektrische radiator. Sneller, programmeerbaar en niet afhankelijk van een thermostaat zonder programma's 8)7

Bij enkel verwarmen vloerverwarming bij een aanvoer van 40 graden, met de pompsnelheid 80-90%, kwam er 38 de vloer in (zelf gemeten), volgens vvwmetertje 35 graden vloer in, en volgens vvwmetertje 28 graden vloer uit. Thermostaatknop dus volledig open gedraaid, om geen/zo min mogelijk koud water bijgemengd te krijgen.

Overall retour 32.

Ik kwam simpelweg niet onder de 0,8m3 per uur stoken, voor vrij weinig warmte in mijn ogen. Daardoor twijfel ik nu of ik niet het eea wil gaan terugschroeven en op een hogere temperatuur wil gaan bijstoken (indien nodig uiteraard).

[ Voor 4% gewijzigd door KoningPaulus op 07-11-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:28:
[...]

Zo'n infraroodpistooltje werkt best ok als je niks hebt. Bij de gamma te halen en kan je gelijk aan de slag. Je betaalt n tientje meer maar hebt m gelijk.

Een vvw verdeler is niks anders dan de verdelers in woningen met alleen radiatoren (geloof ik) die op elke verdieping liggen.

Ik heb met zo'n ding ook de aanvoer en retouren gemeten per afdeling.

Alles draait om inzicht te krijgen in je systeem.
Heb je niks dan is zo'n pistooltje geweldig.

Je leest je ketel er niet mee uit maar ziet gewoon welke lussen (hoor mij ... lijk nu n vvw ervaringsdeskundige) er warm en koud zijn. En zelfs best aardig ook de temperatuur.
IR meter heb ik. Heb tape om de aanvoer en retour leiding gedaan van de cv
Volgens de cv is aanvoertemp 42 graden ik meet met de IR meter 31 graden en retour 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:38:
[...]

Volgens de cv is aanvoertemp 42 graden ik meet met de IR meter 31 graden en retour 22 graden.
Op leidingen onder de verdelers meten.
Bij de ketel zie je t eindresultaat.
Je hebt problemen met ruimtes .... dus isoleren van het probleem. Van groot (bij de ketel) naar de desbetreffende leiding in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
KoningPaulus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:35:
[...]

T11 hangen in de (3 van de 4) ruimtes die niet (tot nauwelijks) verwarmd hoeven met CV, maar meer als back-up bij extreme kou.
Als radiatoren niet mee hoeven te werken in ruimtes die vrijwel niet gebruikt worden is het lastig om die ook in je berichten meee te nemen.
Maakt het verhaal onoverzichtelijk :P
De 4e ruimte zitten twee lage 'vrijstaande' radiatoren, Convector Type 21 gok ik.
Jaga's ?
Ik kwam simpelweg niet onder de 0,8m3 per uur stoken,
Dat is behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:44:
[...]

Op leidingen onder de verdelers meten.
Bij de ketel zie je t eindresultaat.
Je hebt problemen met ruimtes .... dus isoleren van het probleem. Van groot (bij de ketel) naar de desbetreffende leiding in de vloer.
Ik heb een aantal temperatuur meters net besteld bij aliexpres.
Komen met 7 dagen binnen, als ze binnen zijn ga ik ze bevestigen op de retour leidingen van alle groepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolfram55
Het is lastig voor mij om telkens mensen voorbij te zien komen waarbij ik dan niet hun complete verhaal/setup in mijn kop heb.

Weet niet of andere dat ook zo ervaren?
En hoe dat op te lossen ....

Heb weinig zin om telkens van een ieder paar pagina's terug te gaan lezen om uit te vinden wat hun setup is ed .... en hun vorderingen na een paar weken.

Hoe doen de andere dat?
Kunnen we daar its mee? Neem aan dat ik niet de enigste ben.

Denk nu schrijvend aan een soort invulsheet voor nieuwe 'klanten' met hoe hun systeem er uit ziet.
Of sla ik te ver door?
Die ze dan in elke post met een linkje onderaan plaatsen ....

EDIT : vorderingen

offtopic:
shoot but not to kill

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 07-11-2023 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:55:
Het is lastig voor mij om telkens mensen voorbij te zien komen waarbij ik dan niet hun complete verhaal/setup in mijn kop heb.

Heb weinig zin om telkens van een ieder paar pagina's terug te gaan lezen om uit te vinden wat hun setup is ed .... en hun vorderingen na een paar weken.

Hoe doen de andere dat?

Denk nu schrijvend aan een soort invulsheet voor nieuwe 'klanten' met hoe hun systeem er uit ziet.
Of sla ik te ver door?

offtopic:
shoot but not to kill
Ik vind dat eigenlijk wel een heel goed idee!
Je kan dan gewoon een post aanmaken met alle gegevens en dan bij elke vraag die daarover gaat een linkje posten.

Misschien kan er iemand een template maken van alle gegevens die nodig zijn om een vraag goed te beantwoorden?
En die dan toevoegen aan de TS.
Denk dat @Superbeagle daar dan de geschikte persoon voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NicoHF schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:38:
[...]

Die pistooltjes zijn prima als je mikt op oppervlaktes die niet blinkend zijn. Dus altijk mikken op iets wat geverfd is, of plastiek en niet op een messing of blinkend metalen koppeling of buis.

Test het maar eens op een RVS kookpot met kokend water er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Tommie12 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:35:
[...]

Die pistooltjes zijn prima als je mikt op oppervlaktes die niet blinkend zijn. Dus altijk mikken op iets wat geverfd is, of plastiek en niet op een messing of blinkend metalen koppeling of buis.

Test het maar eens op een RVS kookpot met kokend water er in.
Er direct op scheelt ook al.
Niet van n afstandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:55:

Hoe doen de andere dat?

Of sla ik te ver door?

offtopic:
shoot but not to kill
Ik ben dan weer zo iemand die redelijk weet wat anderen hebben opgeschreven over hun systeem… B)

En anders username> posthistorie > reacties dan sorteer je op enkel reacties van een bepaalde user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:17:
[...]

Ik ben dan weer zo iemand die redelijk weet wat anderen hebben opgeschreven over hun systeem… B)

En anders username> posthistorie > reacties dan sorteer je op enkel reacties van een bepaalde user.
I know .... er lopen er zat op deze bol rond die een goed/beter geheugen hebben _/-\o_
Ik was t al weer kwijt dat ik een retoursensor had .... :9

En ik kan wel zoeken op username etc maar toch.

Even een linkje naar een soor TS van iemand zou ik ... ik ... 8) erg handig vinden. Hoef niet ingewikkeld te zijn. Er zijn zat fora waar het als n soort 'verplicht' is ... ook hier op tweakers. Niet weer een linkje naar hun 1e post ... dat dan weer niet.

Maar goed ... 't was n ideetje.
Vaak is de 1e post ook weer een onhandig opsomming van hun situatie.

Ok ... laat t maar borrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Wolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:49:
[...]

Als ik jou zou zijn zou ik alles laten zoals het is en dat handdoekenrekje knijpen.
En wel op de uitgang.

Zet m eerst helemaal dicht en dan telkens een heel klein beetje open. Echt een heel klein beetje. Na n half uur kijken of hij warm word en wat er gebeurt bij de retour van de ketel.

Op die manier er mee spelen en leren wat er gebeurt met je systeem..... over meerdere dagen.

Die ingang zet je helemaal open.

Niet aan je andere radiatoren gaan klooien want dat werkt blijkbaar ok.

Eerst kijken of je iets kan bereiken met dat rekje. Als dat niet het gewenste effect geeft dan pas verder kijken of je de flow teveel geknepen hebt bij andere radiatoren
Oké, helaas is dit dus het probleem waar ik tegenaan blijf lopen. Omdat die kranen thermostatisch zijn, kan ik hem wel een beetje open zetten maar na 10 mins zit hij dicht. Wanneer ik hem iets meer open zet, is de retour bijna gelijk aan de aanvoer. Er zit geen tussenweg in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Martijn08 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:22:
[...]

Oké, helaas is dit dus het probleem waar ik tegenaan blijf lopen. Omdat die kranen thermostatisch zijn, kan ik hem wel een beetje open zetten maar na 10 mins zit hij dicht. Wanneer ik hem iets meer open zet, is de retour bijna gelijk aan de aanvoer. Er zit geen tussenweg in.
Ja maarje kan die knop er toch af laten?
Dan blijf ttie gewoon open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:34:
[...]

I know .... er lopen er zat op deze bol rond die een goed/beter geheugen hebben _/-\o_
Ik was t al weer kwijt dat ik een retoursensor had .... :9

En ik kan wel zoeken op username etc maar toch.

Even een linkje naar een soor TS van iemand zou ik ... ik ... 8) erg handig vinden. Hoef niet ingewikkeld te zijn. Er zijn zat fora waar het als n soort 'verplicht' is ... ook hier op tweakers. Niet weer een linkje naar hun 1e post ... dat dan weer niet.

Maar goed ... 't was n ideetje.
Vaak is de 1e post ook weer een onhandig opsomming van hun situatie.

Ok ... laat t maar borrelen.
En @NicoHF Zoiets als in mijn signature? Daar maken velen veelvuldig gebruik van in de wp en solar topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:13:
[...]

En @NicoHF Zoiets als in mijn signature? Daar maken velen veelvuldig gebruik van in de wp en solar topics.
Ja maar niet iedreen zit alleen in dit topic dus dan moet dat telkens worden weggehaald.

Maar idd ... zoiets wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Wolfram55 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:49:
[...]

Als radiatoren niet mee hoeven te werken in ruimtes die vrijwel niet gebruikt worden is het lastig om die ook in je berichten meee te nemen.
Maakt het verhaal onoverzichtelijk :P

[...]

Jaga's ?

[...]

Dat is behoorlijk.
Geen jaga's. Volgens mij de initiele radiatoren uit 2002.
En ja, 0,8 per uur vind ik buitengewoon veel voor wat het 'oplevert'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:13:
[...]

Denk niet dat het werkt.
Komen zovele hier en die willen dat vast niet in hun sinature gaan schrijven.
Ik zelf zit bv ook in tientallen topics en daar heeft zo een sinature geen enkele toegevoegde waarde.

Ik denk dat een template een mooie optie is.
Dan kan diegene die vragen heeft dat invullen op die manier hebben jullie gelijk alle informatie die nodig is om te kunnen helpen.
Vervolgens kan de template dan in een reactie hier in dit topic gezet worden en kan de vraagsteller een link naar dat bericht in de vervolg vragen gaan zetten.
Maar het hoeft niet hoor als het zo op deze manier prettig voor jullie werkt is dat ook goed, maar zelf vond ik dat echt een heel goed idee
Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?