Waarom zou je die wisselaar willen beschermen... die is gemaakt om 5 graden leidingwater in te nemen en op 65 graden door te voeren terwijl er 24-36KW aan vermogen tegenaan gegooid wordt.
Bij Intergas is het inderdaad zo, dat de wisselaar (op het drinkwatergedeelte) zo'n groot temperatuurverschil ziet.
Bij ketels met een secundaire wisselaar zal dat niet zo zijn. Wellicht is er een andere reden om het temperatuurverschil te beperken? Het rendement misschien? Heel weinig flow betekent ook dat de warmteoverdracht slechter wordt.
Bij ketels met een secundaire wisselaar zal dat niet zo zijn. Wellicht is er een andere reden om het temperatuurverschil te beperken? Het rendement misschien? Heel weinig flow betekent ook dat de warmteoverdracht slechter wordt.
Elke moderne ketel heeft ook een sensor op de uitlaatgassen. Als die temperatuur te hoog oploopt, den gaat die daar ook op reageren door vermogen omlaag, pompsnelheid omhoog, of gewoon uit als het echt te hoog wordt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Welke ketels hebben dat?Tommie12 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:51:
Elke moderne ketel heeft ook een sensor op de uitlaatgassen. Als die temperatuur te hoog oploopt, den gaat die daar ook op reageren door vermogen omlaag, pompsnelheid omhoog, of gewoon uit als het echt te hoog wordt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
De mijne… Viessmann 200. In de app kan ik zelfs de gastemperatuur zien.
tsja.Viesmann.Tommie12 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:07:
[...]
De mijne… Viessmann 200. In de app kan ik zelfs de gastemperatuur zien.
Waarschijnlijk alleen deze ketel heeft deze implementatie.
--
[ Voor 104% gewijzigd door arpeggio op 08-12-2023 22:38 ]
AhA wie nog meer ?arpeggio schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:29:
[...]
Viesmann is niet de enige. Ik heb een Intergas Xtreme en die heeft ook een sensor die de rookgastemperatuur aangeeft.
Goedemorgen allemaal,
Nu met de start van het stookseizoen (en het nog milde weer), ervaar ik het volgende issue: Overshoot van de kamer temp (van ca 1.8 graad) bij opstarten CV in de ochtend.
Situatie:
- Alle radiatoren uit in het huis, alleen de 2 convectorputten (flinke capaciteit) open in de living.
- Goed geisoleerde living (overal dubbelglas, plafondisolatie)
- Traditionele Opentherm kamerthermostaat in de living (Threben).
- 42kW Itho CV ketel.
s’Nachts staat de CV laag (slaat niet aan), als je dan s’ochtends in de woonkamer komt en de CV op 18C zet, slaat uiteraard de CV aan en verwarmt heel snel de living, maar de omgevings temp in de woonkamer wordt dan bijna 20C.
Er is dus sprake van Overshoot.
Ik haf de max CV aanvoer-temp al op max 70C gezet bij de ketel.
Wordt die Overschoot veroorzaakt doordat er teveel vermogen het systeem in gaat (naar de 2 convectors)?
Moet ik het max vermogen van de CV-ketel omlaag regelen - nu met dit milde weer (bijv naar max 55%)?
Nu met de start van het stookseizoen (en het nog milde weer), ervaar ik het volgende issue: Overshoot van de kamer temp (van ca 1.8 graad) bij opstarten CV in de ochtend.
Situatie:
- Alle radiatoren uit in het huis, alleen de 2 convectorputten (flinke capaciteit) open in de living.
- 42kW Itho CV ketel.
s’Nachts staat de CV laag (slaat niet aan), als je dan s’ochtends in de woonkamer komt en de CV op 18C zet, slaat uiteraard de CV aan en verwarmt heel snel de living, maar de omgevings temp in de woonkamer wordt dan bijna 20C.
Wordt die Overschoot veroorzaakt doordat er teveel vermogen het systeem in gaat (naar de 2 convectors)?
Moet ik het max vermogen van de CV-ketel omlaag regelen - nu met dit milde weer (bijv naar max 55%)?
De thermostaat moet "wennen" aan het opwarmgedrag van de woning. Goede kans dat de overshoot kleiner wordt met de tijd.
In de heel oude aan-uit thermostaten had je hiervoor een regelbare weerstand die als een soort kacheltje in de thermostaat werkte. Als de ketel aan was, ging de thermostaat zichzelf verwarmen en daardoor sloeg die af voordat de kamer echt op temperatuur was.
Dat gedrag doen huidige thermostaten uit zichzelf, als het goed is. Maar dan moeten ze wel wat "ervaring op doen" in de woning.
In de heel oude aan-uit thermostaten had je hiervoor een regelbare weerstand die als een soort kacheltje in de thermostaat werkte. Als de ketel aan was, ging de thermostaat zichzelf verwarmen en daardoor sloeg die af voordat de kamer echt op temperatuur was.
Dat gedrag doen huidige thermostaten uit zichzelf, als het goed is. Maar dan moeten ze wel wat "ervaring op doen" in de woning.
De rookgastemperatuur is nogal belangrijk voor de veiligheid.Seafarer schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:12:
[...]
tsja.Viesmann.
Waarschijnlijk alleen deze ketel heeft deze implementatie.
Als je pomp om een of andere reden zou stil vallen, dan stijgt de temperatuur in de verbrandingskamer echt wel heel snel, en dat kan echt onveilig worden.
Ik durf aan te nemen dat vrijwel elke moderne ketel daar een sensor heeft zitten. Of je die als gebruiker kan uitlezen is iets anders.
Veel dank voor de snelle reactie! De kamerthermostaat hier is van Theben, en iets van 15 jaar oud. Is wel Opentherm. Konden thermostaten van die tijd wel al ‘leren’ (zoals de huidige nieuwe kunnen)?sympa schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 07:58:
De thermostaat moet "wennen" aan het opwarmgedrag van de woning. Goede kans dat de overshoot kleiner wordt met de tijd.
:strip_exif()/f/image/1tvC5Z0yCgwHxLm0pZK13xsp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Marc_Sway op 30-10-2023 08:53 ]
Denk niet dat deze zelflerend is.
Heb even een huidig model opgezocht maar die is dat ook niet.
Maar de gebruiksaanwijzing zal het je kunnen vertellen.
Als je geen andere thermostaat wilt kopen kun je even zelflerend proberen te worden.
Start met een lagere temperatuur en kijk wanneer de kamer op de temperatuur is zonder al te veel overshoot.
Als je dat uitgevonden hebt programmeer je de thermostaat dat hij op dat tijdstip overschakelt op de gewenste temperatuur.
Heb even een huidig model opgezocht maar die is dat ook niet.
Maar de gebruiksaanwijzing zal het je kunnen vertellen.
Als je geen andere thermostaat wilt kopen kun je even zelflerend proberen te worden.
Start met een lagere temperatuur en kijk wanneer de kamer op de temperatuur is zonder al te veel overshoot.
Als je dat uitgevonden hebt programmeer je de thermostaat dat hij op dat tijdstip overschakelt op de gewenste temperatuur.
[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 30-10-2023 10:18 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Bij Intergas zit de aanvoertemperatuursensor naast het kijkglaasje van de branderkamer. Mocht de pomp stil komen te staan stijgt de temperatuur en slaat de ketel af.Tommie12 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:03:
[...]
De rookgastemperatuur is nogal belangrijk voor de veiligheid.
Als je pomp om een of andere reden zou stil vallen, dan stijgt de temperatuur in de verbrandingskamer echt wel heel snel, en dat kan echt onveilig worden.
Ik durf aan te nemen dat vrijwel elke moderne ketel daar een sensor heeft zitten. Of je die als gebruiker kan uitlezen is iets anders.
Ik denk dat het water op die plek eerder kookt dan dat de verbrandingsgassen te heet worden.
De nieuwe Tzerra Ace-Matic heeft een alleen-lezen parameter AM036 ‘rookgastemperatuur’
Goede suggestie! Ik ga dat in de komende dagen eens proberen.Ben(V) schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:17:
Ik denk wel dat er een directe afhankelijkheid (linear?) is net de buitentemperatuur.
Als het nl. buiten kouder wordt, moet de CV ‘harder werken’ en dus meer warmte-energie in het systeem (de radiatoren/convectors) pompen. Ik kan mij zo voorstellen dat naar mate het kouder wordt, de Overschoot minder wordt (omdat er over een langere tijd warme-energie in het systeem gepompt moet worden om de ingestelde kamer-temp) te bereiken.
Om eea te verbeteren met de milde buitentemperatuur op dit moment ‘s nachts, is een goed alternatief om het ‘max vermogen van de CV ‘ naar beneden te brengen, en deze in stappen weer langzaam te verhogen als het in de komende weken steeds kouder wordt ‘s nachts?
Je hebt in deel 3 ervaren dat de thermostaat aan/van de muur al merkbaar was.Marc_Sway schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 07:52:toon volledige bericht
Goedemorgen allemaal,
Situatie:
- 42kW Itho CV ketel.
Ik denk dat je het moet zoeken in dat je kamer 'gewoon' sneller opwarmt dan dat de thermostaat reageert.
Er zit een soort vertraging in de thermostaat.
In voor- en naseizoen warmt de kamer sneller op dan in de echte winter.
Hoe snel warmt hij op vlg de Xiaomi ?
Een regeling die de verwarming pas uitzet als de gewenste temperatuur bereikt is zal altijd overshoot hebben.
De radiatoren zijn immers nog warm, en zelfs de thermostaat loopt achter bij het opwarmen van de kamer.
Zo'n regelinstelling heette een "anticipatieweerstand" in die kwikthermostaten, als ik me goed herinner.
De radiatoren zijn immers nog warm, en zelfs de thermostaat loopt achter bij het opwarmen van de kamer.
Zo'n regelinstelling heette een "anticipatieweerstand" in die kwikthermostaten, als ik me goed herinner.
Maar de ketel gebruikt deze sensor toch wel ergens voor?Superbeagle schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:49:
[...]
De nieuwe Tzerra Ace-Matic heeft een alleen-lezen parameter AM036 ‘rookgastemperatuur’
Blijkbaar niet veel ketels met een rookgas sensor.
Wat @_JGC_ opmerkt, de meeste ketels gebruiken een water sensor als beveiliging op het moment van blokkerende flow of stilstaande pomp.
Dank voor de goede suggestie! Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik ga dit morgenochtend testen!Wolfram55 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
Ik denk dat je het moet zoeken in dat je kamer 'gewoon' sneller opwarmt dan dat de thermostaat reageert.
Er zit een soort vertraging in de thermostaat.
In voor- en naseizoen warmt de kamer sneller op dan in de echte winter.
Hoe snel warmt hij op vlg de Xiaomi ?
De living warmt hier heel snel op nu in de ochtend (na koude start CV). Dit komt door het milde weer momenteel buiten, de goede isolatie van de living (overal dubbelglas en plafondisolatie) en 2 flinke convectorputten + 1 grote radiator in de erker.
Binnen 5-7 min nadat de CV aan is hier ‘s ochtends, is de temp in de living 18C.
Het is denk ik idd goed mogelijk dat de lucht-temperatuur in de living ‘s ochtends veel sneller stijgt (als de CV voor het eerst aan is) dan de temp sensor in de kamerthermostaat waar dan de sensor op de printplaat en in het kastje van de kamerthermostaat mogelijk meer tijd nodig heeft - dan de snelheid waarmee de lucht in de living opwarmt, of wat de Xiaomi temp sensor nodig heeft om de stijging van de temp te volgen.
Weet je wellicht wat het meet-interval is van de Xiaomi temp & humidity sensor?
Is dat iets van 30 sec voor de volgende meting?
Ja, onder andere bij storingscode E04.06 ‘Kritische rookgastemperatuur bereikt’.Seafarer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Maar de ketel gebruikt deze sensor toch wel ergens voor?
Blijkbaar niet veel ketels met een rookgas sensor.
Wat @_JGC_ opmerkt, de meeste ketels gebruiken een water sensor als beveiliging op het moment van blokkerende flow of stilstaande pomp.
Heb zelf die ketel niet. Staat gewoon in de installatiehandleiding.
De kritische rookgastemperatuur bij een gasgestookt toestel zou ook
met de rookgasafvoeren uit PP samen kunnen hangen.
Ik lees dat polpypropeen tot 120°C gecertificeerd is.
met de rookgasafvoeren uit PP samen kunnen hangen.
Ik lees dat polpypropeen tot 120°C gecertificeerd is.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@Marc_Sway Ik krijg een déjà vu gevoel. Heeft het vergroten van de ruimte tussen thermostaat en muur geen effect gehad?
Van de standaard firmware weet ik dat zo 123 niet uit mn hoofd maar dat zal rond de 1x/min zijn denk ik ... of zelfs korter.Marc_Sway schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:22:
Weet je wellicht wat het meet-interval is van de Xiaomi temp & humidity sensor?
Is dat iets van 30 sec voor de volgende meting?
Edit:
En als de thermostaat 18C aangeeft zal hij niet aanslaan op 18C maar op 18.5C.
Daarna zal hij niet uit gaan op 18.5C maar minimaal 0.5C doorgaan.
Dus op 19C slaat hij pas weer uit.
Daarna zal hij pas weer aangaan na afkoeling 17.5C.
Dus op die manier kom je ook al aan de 1.5C verschil.
Dat is zijn hysteresis ( in praktijk)
[ Voor 32% gewijzigd door Wolfram55 op 30-10-2023 15:09 ]
Die zenden toch pas als er een afwijking met de vorige waarde was? Dus zonder een vast zend interval.Wolfram55 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:02:
[...]
Van de standaard firmware weet ik dat zo 123 niet uit mn hoofd maar dat zal rond de 1x/min zijn denk ik ... of zelfs korter.
Nee die blijven constant zenden.Seafarer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:07:
[...]
Die zenden toch pas als er een afwijking met de vorige waarde was? Dus zonder een vast zend interval.
Zijn erg mooie dingetjes.
Heb er hier 16. Allemaal binnen 0.1C nauwkeurig.
Geweldig spul.
[ Voor 16% gewijzigd door Wolfram55 op 30-10-2023 15:10 ]
Dat zijn die met batterijen?Wolfram55 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
Nee die blijven constant zenden.
Geweldig spul.
yep
Marc_Sway in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
[ Voor 23% gewijzigd door Wolfram55 op 30-10-2023 15:12 ]
Kom even niet uit de Hytools app.
Je vult daar de gewenste aanvoer en retour temperatuur in. Ook vraagt hij de RuimteT.
Volgens mij is dit de temperatuur waar je de ruimte op wilt hebben. Als je deze verhoogt gaat de flow omlaag en als je deze verlaagt gaat de flow naar omhoog.
Je zou denken dat in een koudere ruimtes je meer flow nodig hebt. En in warme ruimtes minder flow omdat het verschil kleiner is tussen de ruimte en de radiator
Word er niet bedoeld de temperatuur van de ruimte voordat er verwarmd word ipv de doel temperatuur?
Wie kan me dit duidelijk maken?
Je vult daar de gewenste aanvoer en retour temperatuur in. Ook vraagt hij de RuimteT.
Volgens mij is dit de temperatuur waar je de ruimte op wilt hebben. Als je deze verhoogt gaat de flow omlaag en als je deze verlaagt gaat de flow naar omhoog.
Je zou denken dat in een koudere ruimtes je meer flow nodig hebt. En in warme ruimtes minder flow omdat het verschil kleiner is tussen de ruimte en de radiator
Word er niet bedoeld de temperatuur van de ruimte voordat er verwarmd word ipv de doel temperatuur?
Ik begrijp je gedachte maar de situatie is nu anders. De delta (Overschoot nu bijna 2C) is nu veel meer dan vorig jaar midden-winter. Dit komt door het zeer milde weer nu. Die Overshoot lijkt dus erg gecorreleerd te zijn aan de buiten-temp.Superbeagle schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:56:
@Marc_Sway Ik krijg een déjà vu gevoel. Heeft het vergroten van de ruimte tussen thermostaat en muur geen effect gehad?
Ik verwacht dat de Overshoot bij de ‘koude start’ ‘s ochtends als je CV aanzet, bij mild weer hoger is dan in de echt koude maanden. Bij mild weer gaat kennelijk de temp in mijn living razend snel omhoog als de verwarming ‘s ochtends wordt aangezet en kan de kamerthermostaat temp sensor dit waarschijnlijk niet snel genoeg volgen.
Morgenochtend ga ik dit testen, ik ga dan de temp-waarde op het display van de thermostaat vergelijken met die van de Xiaomi sensor (het verloop van de delta-T dus tussen de 2), na opstart van de CV in de ochtend.
By the way: vorig jaar heb ik idd de kamerthermostaat ‘geïsoleerd’ van de kamermuur. Dit leidde er toe dat in de koude wintermaanden de Overshoot al een stuk minder werd omdat de kamerthermostaat dan beter ‘geïsoleerd’ van de muur die nog lang koud kan blijven (van de nacht) als je de CV opstart:
:strip_exif()/f/image/GAVAHYPuCr8nBLMOVRJ6kJNw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Marc_Sway op 30-10-2023 18:31 ]
Heb je hier iets aan :Remco Tr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:13:
Volgens mij is dit de temperatuur waar je de ruimte op wilt hebben. Als je deze verhoogt gaat de flow omhoog en als je deze verlaagt gaat de flow naar beneden.
https://www.youtube.com/results?search_query=hytools
Dit is de formule van warmteoverdracht Q = L/s * 4,2 * ΔT. Warmte die vanaf de ketel middels water wordt overgedragen aan de radiatoren.Remco Tr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:13:
Volgens mij is dit de temperatuur waar je de ruimte op wilt hebben. Als je deze verhoogt gaat de flow omhoog en als je deze verlaagt gaat de flow naar beneden.
Je schrijft dat je de Ta en Tr invoert. Daarmee is de ΔT dus een vast gegeven geworden.
Als je een hogere ruimtetemperatuur wilt, dus meer warmte (hogere Q) moet transporteren naar de radiator, dan is de enige variabele die omhoog kan de L/s. Dat is het aantal liters per seconde, dus meer flow.
Hieruit volgt meteen dat als je een lagere ruimtetemperatuur wilt, met diezelfde gegevens je minder flow nodig hebt.
Ik vind die Xiaomi temp & humidity sensors ook geweldig! Ze kosten bijna niets, de temp accuracy is 0.1C, de battery (1 kleintje) gaat ca een jaar mee en via Bluetooth en een ESP32 boardje haal je de meetwaarden van een hele set Xiaomi‘s binnen in Home Assistant zonder allerlei bekabeling in je huis.Wolfram55 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
Nee die blijven constant zenden.
Geweldig spul.
Enne… waardoor zou dat water koken?_JGC_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Bij Intergas zit de aanvoertemperatuursensor naast het kijkglaasje van de branderkamer. Mocht de pomp stil komen te staan stijgt de temperatuur en slaat de ketel af.
Ik denk dat het water op die plek eerder kookt dan dat de verbrandingsgassen te heet worden.
Je probeert met relatief milde buitentemperaturen met 42 kW en een Ta van 70 °C de ruimte met hete lucht op te warmen en verbaas je over de overshoot.Marc_Sway schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:25:toon volledige bericht
[...]
Ik begrijp je gedachte maar de situatie is nu anders. De delta (Overschoot nu bijna 2C) is nu veel meer dan vorig jaar midden-winter. Dit komt door het zeer milde weer nu. Die Overshoot lijkt dus erg gecorreleerd te zijn aan de buiten-temp.
Ik verwacht dat de Overshoot bij de ‘koude start’ ‘s ochtends als je CV aanzet, bij mild weer hoger is dan in de echt koude maanden. Bij mild weer gaat kennelijk de temp in mijn living razend snel omhoog als de verwarming ‘s ochtends wordt aangezet en kan de kamerthermostaat temp sensor dit waarschijnlijk niet snel genoeg volgen.
Morgenochtend ga ik dit testen, ik ga dan de temp-waarde op het display van de thermostaat vergelijken met die van de Xiaomi sensor (het verloop van de delta-T dus tussen de 2), na opstart van de CV in de ochtend.
By the way: vorig jaar heb ik idd de kamerthermostaat ‘geïsoleerd’ van de kamermuur. Dit leidde er toe dat in de koude wintermaanden de Overshoot al een stuk minder werd omdat de kamerthermostaat dan beter ‘geïsoleerd’ van de muur die nog lang koud kan blijven (van de nacht) als je de CV opstart:
[Afbeelding]
Dat klinkt bij mij alsof je met een formule 1 wagen plankgas 10 meter probeert te overbruggen en verwondert dat je echter 15 meter verder komt.
Ik zou zelf inderdaad proberen om het vermogen en de Tset te verlagen indien mogelijk.
Dit snap ik maar als ik in de app ruimteT omhoog gooi krijg ik juist minder flow.Superbeagle schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:39:
[...]
Dit is de formule van warmteoverdracht Q = L/s * 4,2 * ΔT. Warmte die vanaf de ketel middels water wordt overgedragen aan de radiatoren.
Je schrijft dat je de Ta en Tr invoert. Daarmee is de ΔT dus een vast gegeven geworden.
Als je een hogere ruimtetemperatuur wilt, dus meer warmte (hogere Q) moet transporteren naar de radiator, dan is de enige variabele die omhoog kan de L/s. Dat is het aantal liters per seconde, dus meer flow.
Hieruit volgt meteen dat als je een lagere ruimtetemperatuur wilt, met diezelfde gegevens je minder flow nodig hebt.
Ik heb de Ta al verlaagd in de ketel naar 60C. Maar als ik daar op de temp sensor van de CV kijk, zie ik daar ook Overshoots naar 65-67C op bepaalde momenten. Dit ITHO Klimax 2 kan kennelijk zijn eigen temp ook niet goed binnen de perken houden ;-)Superbeagle schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:52:
[...]
Je probeert met relatief milde buitentemperaturen met 42 kW en een Ta van 70 °C de ruimte met hete lucht op te warmen en verbaas je over de overshoot.
Ik heb het max vermogen nu op 50% staan. Dat zou dan dus ca 21kW max zijn. Waarschijnlijk is dat al teveel voor mijn living bij deze milde buiten temperaturen die we nu hebben…
10kW in de winter is soms al teveel. Dus halveren kan makkelijk.Marc_Sway schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:09:
[...]
Ik heb de Ta al verlaagd in de ketel naar 60C. Maar als ik daar op de temp sensor van de CV kijk, zie ik daar ook Overshoots naar 65-67C op bepaalde momenten. Dit ITHO Klimax 2 kan kennelijk zijn eigen temp ook niet goed binnen de perken houden ;-)
Ik heb het max vermogen nu op 50% staan. Dat zou dan dus ca 21kW max zijn. Waarschijnlijk is dat al teveel voor mijn living bij deze milde buiten temperaturen die we nu hebben…
@Marc_Sway Ik denk dat je bijna een eigen draadje kan openen,
dit wordt nog een wat langer verhaal vermoed ik maar tot dat alle feiten boven water zijn.
dit wordt nog een wat langer verhaal vermoed ik maar tot dat alle feiten boven water zijn.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat staat dan haaks op wat je eerder schreef:Remco Tr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:54:
[...]
Dit snap ik maar als ik in de app ruimteT omhoog gooi krijg ik juist minder flow.
Edit;Als je deze verhoogt gaat de flow omhoog en als je deze verlaagt gaat de flow naar beneden.
Die tool berekent het radiatorvermogen en niet de warmteoverdracht. Bij een hogere Truimte heeft de radiator een lager afgifte en dus ook een lager debiet en andersom.
Je stelt zo de afsluiter af op een bepaalde stand om te voorkomen dat het debiet dat door de radiator heen gaat fluctueert wat tot gevolg heeft dat de Tr wijzigt en leidt tot waterzijdig onbalans.
[ Voor 45% gewijzigd door Superbeagle op 30-10-2023 20:57 ]
Als je een ruimte warmer wilt maken, moet je meer vermogen leveren. Dat kan met meer flow, of hogere Ta.Remco Tr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:13:
Als je een ruimte minder warm wilt maken, heb je minder vermogen nodig. Dus lagere flow of lagere Ta.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Sorry voor de onduidelijkheid. Hogere ruimte t is minder flow volgens de app.
Blihi schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:39:
[...]
Als je een ruimte warmer wilt maken, moet je meer vermogen leveren. Dat kan met meer flow, of hogere Ta.
Als je een ruimte minder warm wilt maken, heb je minder vermogen nodig. Dus lagere flow of lagere Ta.
Superbeagle schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:00:
[...]
Dat staat dan haaks op wat je eerder schreef:
[...]
Edit;
Die tool berekent het radiatorvermogen en niet de warmteoverdracht. Bij een hogere Truimte heeft de radiator een lager afgifte en dus ook een lager debiet en andersom.
Je stelt zo de afsluiter af op een bepaalde stand om te voorkomen dat het debiet dat door de radiator heen gaat fluctueert wat tot gevolg heeft dat de Tr wijzigt en leidt tot waterzijdig onbalans.
Dan betekent de Truimte dus iets ander dan de gewenste ruimtetemperatuur.Remco Tr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:02:
Sorry voor de onduidelijkheid. Hogere ruimte t is minder flow volgens de app.
[...]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dat gevoel kreeg ik ook. Lijkt me meer een basis temperatuur van de nog verwarmde ruimte. Een schuur van 10gr graden heeft meer flow nodig dan een woonkamer die rond de 19gr blijft.Blihi schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Dan betekent de Truimte dus iets ander dan de gewenste ruimtetemperatuur.
Verschillende YT video's waar ze de app gebruiken hebben ze het over de te bereiken kamertemperatuur in de app (RuimteT) dit klopt volgens mij niet.
[ Voor 37% gewijzigd door Remco Tr op 30-10-2023 21:34 ]
@Remco Tr Die Truimte is de omgevingstemperatuur waarbij de afgifte van een radiator wordt bepaald bij een gemiddelde Ta/Tr. Hoe hoger die omgevingstemperatuur hoe minder afgifte een radiator heeft. Dus ook hoe minder flow er benodigd is. Daar stel je de afsluiter op af.
Edit:
Hier nog veel meer video’s van IMI HE over statisch inregelen. Kijk vooral de webinar ‘inregelen radiatorsystemen’
Edit:
Hier nog veel meer video’s van IMI HE over statisch inregelen. Kijk vooral de webinar ‘inregelen radiatorsystemen’
[ Voor 30% gewijzigd door Superbeagle op 30-10-2023 22:19 ]
Ah inderdaad: je legt Ta en Tr vast. Als de ruimtetemperatuur ook vast ligt, is de delta-T tussen ruimte en radiator bekend. Die geeft het afgiftevermogen. Hoe kleiner deze delta-T, hoe lager het afgiftevermogen.Superbeagle schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:41:
@Remco Tr Die Truimte is de omgevingstemperatuur waarbij de afgifte van een radiator wordt bepaald bij een gemiddelde Ta/Tr. Hoe hoger die omgevingstemperatuur hoe minder afgifte een radiator heeft. Dus ook hoe minder flow er benodigd is. Daar stel je de afsluiter op af.
Om bij gegeven Ta en Tr een lager vermogen te krijgen, moet de flow omlaag. Dus inderdaad. hoe warmer de ruimte is, hoe minder vermogen de radiator maximaal aan de ruimte kan afgeven en hoe lager de flow dus moet zijn bij gegeven Ta en Tr.
Edit:
En daar komt dan dus de (nieuwere) modulerende pomp om de hoek kijken ... (?).Blihi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:12:
Om bij gegeven Ta en Tr een lager vermogen te krijgen, moet de flow omlaag. Dus inderdaad. hoe warmer de ruimte is, hoe minder vermogen de radiator maximaal aan de ruimte kan afgeven en hoe lager de flow dus moet zijn bij gegeven Ta en Tr.
[...]
Niet de 3-standen zoals ik heb.
En waar wordt die temperatuur gemeten?_JGC_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:59:
[...]
Dat gaat niet koken want 90 is de max instelling en bij 5 graden boven max gaat de ketel uit.
Ik kan je garanderen dat de vertrektemperatuur nog lang geen 90 graden is als de pomp stilvalt en de brander zou doorgaan voor je effectief hoort dat het begint te koken.
Ik heb ooit in een nieuwe ketel dat defect gehad. Als de ketel een paar uur stil lag, dan startte de pomp niet op.
De ketel begon te branden, en na een paar seconden hoorde je al kookgeluiden, en op de display zie je dan direct de gastemperatuur naar 150 of zo gaan.
Vertrektemperatuur beweegt dan een paar graden.
Hoeft niet. Jouw systeem kan ook moduleren met de Ta die dan lager wordt. Hierdoor wordt de Tgem van de radiator ook lager en dus de afgifte.Wolfram55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:03:
[...]
En daar komt dan dus de (nieuwere) modulerende pomp om de hoek kijken ... (?).
Niet de 3-standen zoals ik heb.
Dit wel uiteraard bij een waterzijdig gebalanceerd systeem.
ja maar ik wel 1 variabele minder ...Superbeagle schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Hoeft niet. Jouw systeem kan ook moduleren met de Ta die dan lager wordt. Hierdoor wordt de Tgem van de radiator ook lager en dus de afgifte.
Dit wel uiteraard bij een waterzijdig gebalanceerd systeem.
Neem aan dat als de flow zich ook zelf kan aanpassen dat je toch een beter functionerend systeem krijgt ... ?
@Wolfram55 Dan zou je eerst ‘beter’ moeten definiëren. Bij een verwarmingssysteem met een HR-ketel als bron, is een gebalanceerd afgifte en een lage Tr belangrijk.
Of de thermostaat/ketel de afgifte regelt enkel met een Tset of ook met de flow maakt volgens mij verder weinig uit.
Of toch.. je kunt met pompmodulatie dan besparen op pompenergie, die tegenwoordig sowieso allemaal al A-label zijn.
Of de thermostaat/ketel de afgifte regelt enkel met een Tset of ook met de flow maakt volgens mij verder weinig uit.
Of toch.. je kunt met pompmodulatie dan besparen op pompenergie, die tegenwoordig sowieso allemaal al A-label zijn.
Qua A-label is het duidelijk ja maar dat bedoelde ik niet.Superbeagle schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:47:
@Wolfram55 Dan zou je eerst ‘beter’ moeten definiëren. Bij een verwarmingssysteem met een HR-ketel als bron, is een gebalanceerd afgifte en een lage Tr belangrijk.
Ik denk dat als er meerdere parameters zijn die een cv-systeem tot zijn beschikking heeft het een ... of beter rendement (waarschijnlijk klein maar toch) of vloeiender opwarming oplevert.
Al kan ik dat niet onderbouwen met de bekende formule.
Puur gevoelsmatig.
@Wolfram55 Geen idee. Op mijn ketel kan ik de pompsnelheid slechts handmatig instellen. Misschien kan iemand die is overgestapt naar een ketel met een modulerende pomp zijn ervaringen delen.
@Superbeagle
Vrees dat er weinig zijn die daar iets over kunnen zeggen.
Vooral omdat het waarschijnlijk vrijwel niet merk- voelbaar zal zijn.
Je zal het alleen terug kunnen zien in het hoe de ketel stookt. Zoals ik mijn Intergas uitleest.
Je zal het alleen terug kunnen zien in het hoe de ketel stookt. Zoals ik mijn Intergas uitleest.
Over het algemeen is het eenvoudiger een systeem te regelen met een parameter dan met twee.Wolfram55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:03:
@Superbeagle
Veel CV ketels moduleren het vermogen terug door zowel de brander als de flow terug te regelen. Een OpenTherm thermostaat gaat daarnaast ook nog op Ta sturen.
Dit kan allemaal zorgen voor een heel complexe dynamiek en uiteindelijk een systeem wat helemaal nooit in evenwicht raakt. Daarom zou ik zeggen:
Gebruik je een OpenTherm regeling, dan stuur je dus op Ta. Zorg dan voor een constant debiet, dus een vaste pompinstelling (en bij CV ketels geldt nog steeds: zo laag mogelijk debiet waarbij je wel je afgiftevermogen haalt). Modulatie van het vermogen gaat dan puur op de brander en als de ondergrens in zicht komt op PWM via de thermostaat of de anti-pendelregeling van de ketel als backup. Om dat laatste te voorkomen zet je bij een OT thermostaat dan ook zo veel mogelijk de minimale Ta vast (bijvoorbeeld op 40 graden).
Gebruik je een hysterese-gestuurde aan/uit regeling (een domme aan/uit thermostaat), ga dan werken met een vaste Ta (of een Ta op basis van de buitentemperatuur met een stooklijn) en ga moduleren op pompdebiet. Minder vermogen nodig = lager pompdebiet bij gelijk blijvende Ta. De Tr daalt dan en dat is alleen maar gunstig voor je gasverbruik.
Gebruik je een 'slimme' aan/uit regeling (zoals de Honeywell Chronotherms), ga dan werken met een zo constant mogelijk systeem, dus vaste Ta en vaste pompinstelling. De thermostaat kan dan het juiste PWM schema uitpuzzelen, omdat het afgiftesysteem zo constant mogelijk reageert.
Heb je vloerverwarming met mengverdelers? Gebruik dan sowieso geen OpenTherm, maar altijd aan/uit in combinatie met een zo constant mogelijk systeem, dus vaste Ta, vaste pompinstelling.
Ik loop te stoeien met mijn onlangs aangelegde vloerverwarming (slaap/badkamer).
Het gaat om een stukje van 20m2+-. De vloerverwarming is een aparte zone, en wanneer in het huis alleen warmtevraag is in deze zone, dan stopt de ketel binnen 5 minuten met verwarmen omdat de ketel zijn warmte bereikt heeft (code 1 intergas).
Wanneer de ruimte 17 graden is en de thermostaat op 22 graden gezet wordt (als test). Dan slaat de cv-ketel (hre 36/30) netjes aan en de verdeler van de de vloerverwarming geeft aan dat de aanvoer naar 35 graden stijgt, de retour stijgt naar +- 20 graden. De cv-ketel staat op een aanvoer van 65 graden (dit om ook de rest van het huis met radiatoren goed te kunnen verwarmem / zone 2). Hoe kan het dat de ketel alsnog over zijn nek gaat van de warmte? De retour van de vloerverwarming lijkt mij laag genoeg...
Tijdens code 1 draait de cv-ketel zodanig lang dat de aanvoer van de vloerverwarming weer daalt naar +-20 graden.
Resultaat. De vloer heeft enorm veel moeite om de ruimte hoger dan 18 graden te krijgen. en op koudere dagen enorm veel moeite om op temperatuur te blijven
Wanneer zone 2 (de radiatoren in huis) verwarmt wordt, dan heeft de ketel nergens last van
Hoe kan dit gedrag veroorzaakt worden? Ik dacht dat een ketel alleen gaat pendelen als de retour temperatuur dicht tegen de gevraagde temperatuur zit.
Het gaat om een stukje van 20m2+-. De vloerverwarming is een aparte zone, en wanneer in het huis alleen warmtevraag is in deze zone, dan stopt de ketel binnen 5 minuten met verwarmen omdat de ketel zijn warmte bereikt heeft (code 1 intergas).
Wanneer de ruimte 17 graden is en de thermostaat op 22 graden gezet wordt (als test). Dan slaat de cv-ketel (hre 36/30) netjes aan en de verdeler van de de vloerverwarming geeft aan dat de aanvoer naar 35 graden stijgt, de retour stijgt naar +- 20 graden. De cv-ketel staat op een aanvoer van 65 graden (dit om ook de rest van het huis met radiatoren goed te kunnen verwarmem / zone 2). Hoe kan het dat de ketel alsnog over zijn nek gaat van de warmte? De retour van de vloerverwarming lijkt mij laag genoeg...
Tijdens code 1 draait de cv-ketel zodanig lang dat de aanvoer van de vloerverwarming weer daalt naar +-20 graden.
Resultaat. De vloer heeft enorm veel moeite om de ruimte hoger dan 18 graden te krijgen. en op koudere dagen enorm veel moeite om op temperatuur te blijven
Wanneer zone 2 (de radiatoren in huis) verwarmt wordt, dan heeft de ketel nergens last van
Hoe kan dit gedrag veroorzaakt worden? Ik dacht dat een ketel alleen gaat pendelen als de retour temperatuur dicht tegen de gevraagde temperatuur zit.
[ Voor 16% gewijzigd door AOC op 31-10-2023 14:32 ]
Ik zat vooral in die richting te denken omdat ik een groot voorstander ben van alles default en het de ketel in combinatie van thermostaat het te laten uitzoeken.Blihi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:40:toon volledige bericht
[...]
Over het algemeen is het eenvoudiger een systeem te regelen met een parameter dan met twee.
Veel CV ketels moduleren het vermogen terug door zowel de brander als de flow terug te regelen. Een OpenTherm thermostaat gaat daarnaast ook nog op Ta sturen.
Dit kan allemaal zorgen voor een heel complexe dynamiek en uiteindelijk een systeem wat helemaal nooit in evenwicht raakt. Daarom zou ik zeggen:
Gebruik je een OpenTherm regeling, dan stuur je dus op Ta. Zorg dan voor een constant debiet, dus een vaste pompinstelling (en bij CV ketels geldt nog steeds: zo laag mogelijk debiet waarbij je wel je afgiftevermogen haalt). Modulatie van het vermogen gaat dan puur op de brander en als de ondergrens in zicht komt op PWM via de thermostaat of de anti-pendelregeling van de ketel als backup. Om dat laatste te voorkomen zet je bij een OT thermostaat dan ook zo veel mogelijk de minimale Ta vast (bijvoorbeeld op 40 graden).
Gebruik je een hysterese-gestuurde aan/uit regeling (een domme aan/uit thermostaat), ga dan werken met een vaste Ta (of een Ta op basis van de buitentemperatuur met een stooklijn) en ga moduleren op pompdebiet. Minder vermogen nodig = lager pompdebiet bij gelijk blijvende Ta. De Tr daalt dan en dat is alleen maar gunstig voor je gasverbruik.
Gebruik je een 'slimme' aan/uit regeling (zoals de Honeywell Chronotherms), ga dan werken met een zo constant mogelijk systeem, dus vaste Ta en vaste pompinstelling. De thermostaat kan dan het juiste PWM schema uitpuzzelen, omdat het afgiftesysteem zo constant mogelijk reageert.
Heb je vloerverwarming met mengverdelers? Gebruik dan sowieso geen OpenTherm, maar altijd aan/uit in combinatie met een zo constant mogelijk systeem, dus vaste Ta, vaste pompinstelling.
Als je de radiatoren goed hebt ingeregeld is het mijns inziens het beste om die combinatie het lekker uit te laten zoeken.
En daar bedoel ik dan ook (miss wel in bijzonder) het aanpassen van grootte van de radiatoren die passen bij een lagere Ta die we door gasbesparen (ook noodgedwongen door de energiecrisis) krijgen.
Ook ik heb nu wel eea aangepast maar dat is eigenlijk alleen om een beetje te kijken richting warmtepomp.
Maar .... echt .... als de radiatoren zijn ingeregeld zijn er geen aanpassingen nodig aan ketel of thermostaat.
En ik denk dat de software in de thermostaten dermate goed zijn dat ze met meerdere parameters overweg kunnen.
Heb je al in de topic start gezocht? Trefwoorden: afgiftevermogen en (minimaal) ketelvermogen.AOC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:26:toon volledige bericht
Ik loop te stoeien met mijn onlangs aangelegde vloerverwarming (slaap/badkamer).
Hint: ca. 20 m² vloerverwarming is niet veel warmteafgifte
Maar de retourtemperatuur van de vloerverwarming is op dat moment 20 graden.dunklefaser schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:54:
[...]
Heb je al in de topic start gezocht? Trefwoorden: afgiftevermogen en (minimaal) ketelvermogen.
Hint: ca. 20 m² vloerverwarming is niet veel warmteafgifte
Bij de radiatoren is de retourtemperatuur veel hoger en de ketel brand netjes door. Of begrijp ik de werking van pendelen niet goed?
[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 31-10-2023 15:19 ]
Je begrijpt "pendelen" vermoedelijk goed.AOC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Maar de retourtemperatuur van de vloerverwarming is op dat moment 20 graden.
Bij de radiatoren is de retourtemperatuur veel hoger en de ketel brand netjes door. Of begrijp ik de werking van pendelen niet goed?
Ik heb (vooral) in deel 3 veel geschreven over code 1.AOC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:26:
De posts die ik geplaatst heb zijn met afbeeldingen geplaatst zodat je een uitstekend idee krijgt van wat er gebeurt.
Dit wat je omschrijft gebeurde niet voor het aanleggen van de vvw?
[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 31-10-2023 15:46 ]
Fair enough, de software in sommige thermostaten is zeker goed genoeg. Met name in de thermostaten die echt bij de ketel horen (zoals bij Nefit).Wolfram55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:33:
[...]
Ik zat vooral in die richting te denken omdat ik een groot voorstander ben van alles default en het de ketel in combinatie van thermostaat het te laten uitzoeken.
Als je de radiatoren goed hebt ingeregeld is het mijns inziens het beste om die combinatie het lekker uit te laten zoeken.
En daar bedoel ik dan ook (miss wel in bijzonder) het aanpassen van grootte van de radiatoren die passen bij een lagere Ta die we door gasbesparen (ook noodgedwongen door de energiecrisis) krijgen.
Ook ik heb nu wel eea aangepast maar dat is eigenlijk alleen om een beetje te kijken richting warmtepomp.
Maar .... echt .... als de radiatoren zijn ingeregeld zijn er geen aanpassingen nodig aan ketel of thermostaat.
En ik denk dat de software in de thermostaten dermate goed zijn dat ze met meerdere parameters overweg kunnen.
Maar er zijn ook echt minder intelligente "slimme" regelingen.
Kijk bijvoorbeeld naar het Honeywell protocol voor OT. Als de ketel langer dan 12 minuten constant brandt, wordt de Tset verhoogd met 1 graad per minuut, tot het maximum bereikt is. Door de Ta te verhogen, verhoog je het gevraagde vermogen en meestal ook het debiet bij standaard instellingen. Op die manier stijgt het afgiftevermogen dus kwadratisch mee, in plaats van lineair. Bij mengverdelers is dat nog erger, want door de menging van warmer water met hoger debiet stijgt de Ta de vloer in nog sneller dan kwadratisch. Dat systeem is nauwelijks stabiel te krijgen.
Die periode van 12 minuten is vrij krap (maar wel instelbaar vaak).
Als de ketel in de anti-pendel beveiliging valt, krijg je helemaal bijzonder gedrag. Dan wordt de Tset verlaagd met 5 graden. Dat is bijzonder, want de ketel zit dan al op zijn laagst mogelijke vermogen en door de Ta te verlagen wordt het afgiftevermogen verder beperkt. De ketel zal dus zijn vermogen nog moeilijker kwijt kunnen en sneller in de anti-pendel beveiliging gaan. Het gevolg is dat de Tset vrij snel zakt naar het ingestelde minimum, wat meestal maar 25 graden is en vervolgens krijg je de boel niet warm.
Thanks, hier ga ik even goed naar kijken.Wolfram55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:45:
[...]
Ik heb (vooral) in deel 3 veel geschreven over code 1.
De posts die ik geplaatst heb zijn met afbeeldingen geplaatst zodat je een uitstekend idee krijgt van wat er gebeurt.
Dit wat je omschrijft gebeurde niet voor het aanleggen van de vvw?
Voor de vvw draaide de ketel prima. De ketel wordt aangestuurd door een modulerende thermostaat in de woonkamer en door goede isolatie van het huis draaide de ketel vrij rustig in intervallen. Nooit problemen gehad.
Onlangs vloerverwarming aangelegd in een ruimte van het huis aan de noord-oost kant (weinig zon en vaak koud) op de bestaande installatie. Gezien de thermostaat in de woonkamer hangt werd de vloerverwarming in de ruimte aan de noord-oost kant nooit warm. Daarop heeft de installateur een aparte groep/zone gemaakt van deze ruimte met een eigen thermostaat d.m.v. een thermische motor en een aan/uit kastje bij de ketel. Als er warmtevraag is gaat de thermische motor open en kan het warme water naar de vloerverwarming verdeler + pomp
Sindsdien is de ketel gaan pendelen.
Ik moet nog een keer testen wat er gebeurt als beide thermostaten op warmtevraag staan, of dan de ketel niet in code1 springt
[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 31-10-2023 16:11 ]
Dit herken ik niet hier ..... ???Blihi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:51:
Als de ketel langer dan 12 minuten constant brandt, wordt de Tset verhoogd met 1 graad per minuut, tot het maximum bereikt is. Door de Ta te verhogen,
Heb je een foto’ van de vetgedrukte apparaten? Ik ben erg visueel ingesteld.AOC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:58:toon volledige bericht
[...]
Thanks, hier ga ik even goed naar kijken.
Voor de vvw draaide de ketel prima. De ketel wordt aangestuurd door een modulerende thermostaat in de woonkamer en door goede isolatie van het huis draaide de ketel vrij rustig in intervallen. Nooit problemen gehad.
Onlangs vloerverwarming aangelegd in een ruimte van het huis aan de noord-oost kant (weinig zon en vaak koud) op de bestaande installatie. Gezien de thermostaat in de woonkamer hangt werd de vloerverwarming in de ruimte aan de noord-oost kant nooit warm. Daarop heeft de installateur een aparte groep/zone gemaakt van deze ruimte met een eigen thermostaat d.m.v. een thermische motor en een aan/uit kastje bij de ketel. Als er warmtevraag is gaat de thermische motor open en kan het warmte water naar de vloerverwarming verdeler + pomp
Ik moet nog een keer testen wat er gebeurt als beide thermostaten op warmtevraag staan, of dan de ketel niet in code1 springt
Ik denk als 1e even dat de verschillende delen van het systeem niet onderling waterzijdig ingeregeld zijn ....AOC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:58:
Voor de vvw draaide de ketel prima.
Daarop heeft de installateur een aparte groep/zone gemaakt van deze ruimte met een eigen thermostaat d.m.v. een thermische motor en een aan/uit kastje bij de ketel. Als er warmtevraag is gaat de thermische motor open en kan het warmte water naar de vloerverwarming verdeler + pomp
Met name het nieuwe deel vvw loopt voor op de rest ???
Hierdoor loopt Ta snel op en ontstaat code 1
[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 31-10-2023 16:12 ]
Zal ik van de week even doen:)Superbeagle schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:10:
[...]
Heb je een foto’ van de vetgedrukte apparaten? Ik ben erg visueel ingesteld.
Dat dien ik nog uit te zoeken.Wolfram55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
Ik denk als 1e even dat de verschillende delen van het systeem niet onderling waterzijdig ingeregeld zijn ....
Met name het nieuwe deel vvw loopt voor op de rest ???
Hierdoor loopt Ta snel op en ontstaat code 1
Overigens zit op de vvw verdeler een thermostatische kraan, ingesteld op 55 graden
Oei! Dat is sowieso veel te warm. Zet die eens gauw terug naar <40 °C.AOC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:29:
[...]
Zal ik van de week even doen:)
[...]
Dat dien ik nog uit te zoeken.
Overigens zit op de vvw verdeler een thermostatische kraan, ingesteld op 55 gradendat had de installateur gedaan omdat de vvw niet warm wordt. Maar de ketel slaat al in pendelstand als de aanvoer nog maar 30 a 35 graden is
Op welke stand staat de pomp op die verdeler?
Ik zou graag onze badkamer handdoekradiator willen voorzien van een inregelafsluiter, aangezien deze ongeacht de stand van de radiatorknop gewoon even hard warm water terugvoert als dat wat aangeleverd wordt. Aangezien deze vrij dicht bij de ketel zit, zorgt deze voor een relatief hoge(re) retour. De andere radiatoren in huis zijn netjes ingeregeld.
We hebben een Intergas ketel met statische pomp (stand I momenteel). Kan ik in deze situatie een inregelkraan plaatsen enkel op de badkamer radiator? En welke zou dat dan zijn (dynamisch of statisch)?
We hebben een Intergas ketel met statische pomp (stand I momenteel). Kan ik in deze situatie een inregelkraan plaatsen enkel op de badkamer radiator? En welke zou dat dan zijn (dynamisch of statisch)?
Dat zal dan per thermostaat anders zijn. Dit protocol komt uit de HCE20 zoneregelaar. Het gedrag daarvan is vrijwel gelijk aan dat van de Chronotherm Modulation, maar beter instelbaar.
Als de pomp een constant debiet levert en alle radiatoren een gewone kraan hebben, dan valt er niets anders te doen dan de flow te knijpen over de radiator. Dat kan ook met de gewone radiatorknop. Is deze niet gewoon stuk?Yoshimi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:49:
Ik zou graag onze badkamer handdoekradiator willen voorzien van een inregelafsluiter, aangezien deze ongeacht de stand van de radiatorknop gewoon even hard warm water terugvoert als dat wat aangeleverd wordt. Aangezien deze vrij dicht bij de ketel zit, zorgt deze voor een relatief hoge(re) retour. De andere radiatoren in huis zijn netjes ingeregeld.
Het is een upm3 auto pomp ingesteld op CONSTANT PRESSURE AUTO ADAPT. Dus 1 groen led lampje zichtbaar bij de vloerverwarming optieSuperbeagle schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Oei! Dat is sowieso veel te warm. Zet die eens gauw terug naar <40 °C.
Op welke stand staat de pomp op die verdeler?
Ah, dat heb ik vergeten te vermelden. Alle radiatoren beneden hebben een gewone knop. De radiatoren boven (incl badkamer) een thermostaatknop. De knop daar heb ik vorig jaar vernieuwd, aangezien de oude stuk was. Verandert dat de situatie wellicht?Blihi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:51:
[...]
Als de pomp een constant debiet levert en alle radiatoren een gewone kraan hebben, dan valt er niets anders te doen dan de flow te knijpen over de radiator. Dat kan ook met de gewone radiatorknop. Is deze niet gewoon stuk?
Ik denk dat je de basishandeling van dit topic even moet doen ....Yoshimi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:00:
[...]
Ah, dat heb ik vergeten te vermelden. Alle radiatoren beneden hebben een gewone knop. De radiatoren boven (incl badkamer) een thermostaatknop. De knop daar heb ik vorig jaar vernieuwd, aangezien de oude stuk was. Verandert dat de situatie wellicht?
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Dat is de juiste stand voor die pomp.AOC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:56:
[...]
Het is een upm3 auto pomp ingesteld op CONSTANT PRESSURE AUTO ADAPT. Dus 1 groen led lampje zichtbaar bij de vloerverwarming optie
Dank je, ik heb alle radiatoren ingeregeld met behulp van de handleiding en mede-Tweakers hier. Heeft de situatie flink verbeterd. Gewenste delta-T bereikt. Echter deze enkele radiator blijft ‘problematisch’. Ik lees er meer over. In principe zijn handdoek- of design radiatoren gewoon leuk voor aan de muur maar als radiator niet altijd even geschikt. Liefst zet ik hem uit, maar dan stel ik mijn vrouw teleur, geen optieWolfram55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:03:
[...]
Ik denk dat je de basishandeling van dit topic even moet doen ....
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Ik had gehoopt dat ik de flow kon knijpen met een inregelkraan, om het hele systeem uiteindelijk in balans te krijgen.
@AOC Wat voor thermostaat hangt er boven en wat zijn de instellingen? Hoe wordt dat thermische kastje en aan/uit motor bij de ketel aangestuurd?
Is jouw zone klep al 100% open voordat de ketel start?AOC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:26:toon volledige bericht
Anders staat de ketel tegen een nog niet volledig geopende klep te douwen.
Zo’n vermoeden heb ik ook, vandaar ook dat ik om de foto’s vroeg en de instellingen. We zijn nu anders allemaal aan het gokken.Seafarer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:48:
[...]
Is jouw zone klep al 100% open voordat de ketel start?
Anders staat de ketel tegen een nog niet volledig geopende klep te douwen.
@Seafarer ,@Superbeagle
Wat ik me ondertussen wel afvraag of de installateur wist wat hij installeerde en wat de instellingen van een vloerverwarming, etc. zijn?
Wat ik me ondertussen wel afvraag of de installateur wist wat hij installeerde en wat de instellingen van een vloerverwarming, etc. zijn?
Ik vraag me een paar dingen af. Dit was het ervaren probleem:dunklefaser schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:24:
@Seafarer ,@Superbeagle
Waarop de installateur de volgende oplossing heeft bedacht:Gezien de thermostaat in de woonkamer hangt werd de vloerverwarming in de ruimte aan de noord-oost kant nooit warm.
Dat lijkt op een onbalans in het systeem dat werd opgelost middels zonering.Daarop heeft de installateur een aparte groep/zone gemaakt..
Wat was het echte probleem? Was zonering de oplossing?
Was vvw (traag) voor een slaap- en badkamer überhaupt het beste afgiftesysteem geweest als uitbreiding op een systeem bestaande uit radiatoren(snel)?
Ik heb zo'n radiator met best wel dikke buizen. Die is ingeregeld, maar wordt erg langzaam warm. En als er een flinke tijd wordt gestookt is ie weer warmer dan nodig. Maar dat kost wel tijd.Yoshimi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:26:
[...]
In principe zijn handdoek- of design radiatoren gewoon leuk voor aan de muur maar als radiator niet altijd even geschikt. Liefst zet ik hem uit, maar dan stel ik mijn vrouw teleur, geen optie
Ik had gehoopt dat ik de flow kon knijpen met een inregelkraan, om het hele systeem uiteindelijk in balans te krijgen.
Precies niet wat je 's ochtends in de badkamer wil hebben dus.
Ik dacht zelf aan een RTL-ventiel (retour terugloop, die meet de temperatuur van het water dat uit de radiator komt. Als het 35 graden is kan je hem dicht laten gaan. Radiator in 1 klap warm, en toch geen sloot warm water in de retour. Niet gedaan overigens.
Als je een radiatorthermostaat hebt kan je proberen de warmte van de radiator meteen in de thermostaat te krijgen. Misschien kan je dan hetzelfde effect bereiken.
Wordt de radiator verder wel in zijn geheel goed warm, of alleen de onderkant?Yoshimi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:26:
[...]
Dank je, ik heb alle radiatoren ingeregeld met behulp van de handleiding en mede-Tweakers hier. Heeft de situatie flink verbeterd. Gewenste delta-T bereikt. Echter deze enkele radiator blijft ‘problematisch’. Ik lees er meer over. In principe zijn handdoek- of design radiatoren gewoon leuk voor aan de muur maar als radiator niet altijd even geschikt. Liefst zet ik hem uit, maar dan stel ik mijn vrouw teleur, geen optie
Met thermostaatkranen op de bovenverdieping krijg je de boel niet goed in balans, want deze zijn continu aan het regelen. Verder is het normaal gesproken niet erg als een badkamerradiator goed warm wordt met hoge Tr, want juist in de badkamer is die extra warmte wel lekker.
Een dynamische kraan lijkt me hier overkill. Als de radiator in zijn geheel goed warm wordt, doet deze wat hij moet doen. Als je echt last hebt dat er teveel water over deze radiator gaat waardoor bij de ketel de Tr te hoog wordt, dan moet je eerder naar de rest van het systeem kijken. Dat lijkt dan veel te ver geknepen, waardoor de ketel zijn debiet niet meer kwijt kan. Dan kun je beter de pomp lager zetten en opnieuw gaan inregelen op de andere radiatoren.
Niet meer nodig
[ Voor 95% gewijzigd door REDN4S op 01-11-2023 21:38 ]
Terugkomend op bovenstaand bericht. Sinds half oktober staat de ketel te pruttelen volgens bovenstaande instellingen. CV werkt prima met watertemperatuur op 35 graden, en ook geen last van stromingsgeluiden (min pompsnelheid CV op 70%, max op 90%). Huis wordt en blijft goed warm. Het is buiten nog niet echt koud geweest, dus de echte test moet nog komen, maar tot dusver werkt het als de brandweer. Nogmaals dank voor jullie adviezen @Superbeagle en @edsandje.OosterF schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:55:
@edsandje en @Superbeagle, beiden erg bedankt voor alle informatie. Leerzame discussie. Nog een paar verduidelijkingen van mijn kant: alle radiatoren hebben een thermostaatknop (en zijn daarmee 'ingeregeld'), onder de ketel hangt een magneetfilter om het vuil op te vangen, de verdeler van de vloerverwarming heeft geen inregelventiel.
Op basis van jullie input ben ik van plan het volgende in te stellen:
- CV water naar 35 graden (bij pendelen naar 40)
- Thermostaatknop vloerverwarming naar 60 graden (maximum)
- Maximale pompsnelheid CV naar 90% (bij stromingsgeluiden omlaag)
- Pompstand verdeler naar II
- Maximaal vermogen CV naar 25% (=6,4 kW)
De CV heeft een modulerende CV-pomp. Is het volgens dezelfde logica ook verstandig een minimale pompsnelheid in te stellen?
Bedankt voor jullie hulp tot zover.
Hallo allemaal,
Ik loop tegen het volgende probleem aan.
Het gehele systeem is mooi in balans met een een mooi verschil tussen aanvoer en retour temperatuur, echter is er één radiator in huis welke alles uit balans brengt. De badkamerradiator (ja zo'n design ding) zodra ik deze ook maar een tikje open doe, is er nog maar amper verschil in aanvoer en retour bij de ketel.
Nu zijn alle overige radiatoren in huis lekker makkelijk in te regelen met een ouderwetse regelknop.
De badkamerradiator heeft als enige zo'n dubbel instelbare thermostaatknop, en ik vermoed dat daar ook het probleem zit.. Nu is mijn vraag is er een manier op deze te laten fungeren als een normale kraan? Of is de enige optie om deze te vervangen voor een ouderwetse kraan, zodat ik daarmee de flow kan bepalen? Ik heb al alle instellingen van de knoppen geprobeerd maar niks werkt in ieder geval. Of de radiator wordt niet warm, of de radiator wordt wel warm en de retour is gelijk aan de aanvoer. ik hoor graag jullie kijk hierop, alvast dank!
Het gehele systeem is mooi in balans met een een mooi verschil tussen aanvoer en retour temperatuur, echter is er één radiator in huis welke alles uit balans brengt. De badkamerradiator (ja zo'n design ding) zodra ik deze ook maar een tikje open doe, is er nog maar amper verschil in aanvoer en retour bij de ketel.
Nu zijn alle overige radiatoren in huis lekker makkelijk in te regelen met een ouderwetse regelknop.
De badkamerradiator heeft als enige zo'n dubbel instelbare thermostaatknop, en ik vermoed dat daar ook het probleem zit.. Nu is mijn vraag is er een manier op deze te laten fungeren als een normale kraan? Of is de enige optie om deze te vervangen voor een ouderwetse kraan, zodat ik daarmee de flow kan bepalen? Ik heb al alle instellingen van de knoppen geprobeerd maar niks werkt in ieder geval. Of de radiator wordt niet warm, of de radiator wordt wel warm en de retour is gelijk aan de aanvoer. ik hoor graag jullie kijk hierop, alvast dank!
/f/image/Yl5KOsAkuBP0OVozJu1UL2k2.png?f=fotoalbum_large)
@Martijn08 Heb je alle 15 21 combinaties uitgeprobeerd? Als mijn wiskunde me niet in de steek laat..
[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 01-11-2023 18:13 ]
Is dat werkelijk de bedoeling?Superbeagle schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:11:
@Martijn08 Heb je alle 15 21 combinaties uitgeprobeerd? Als mijn wiskunde me niet in de steek laat..
Of wordt ik in de maling genomen.
@Martijn08 dit lijkt hetzelfde probleem als @Yoshimi. De eerste vraag is: Is er wel een probleem?
Als de radiator bloedheet wordt en daarmee ook meteen de retour bij de ketel, dan heb je waarschijnlijk alle andere radiatoren veel te ver geknepen. De pomp gooit dan maximaal zijn debiet over de badkamer. Probeer het totale debiet eens te verlagen, of juist alle andere radiatoren wat verder open te zetten.
Als de radiator bloedheet wordt en daarmee ook meteen de retour bij de ketel, dan heb je waarschijnlijk alle andere radiatoren veel te ver geknepen. De pomp gooit dan maximaal zijn debiet over de badkamer. Probeer het totale debiet eens te verlagen, of juist alle andere radiatoren wat verder open te zetten.
@Superbeagle Zou je mij nog kunnen adviseren met de ketel instellingen voor een zuinig verbruik?NicoHF schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:34:
[...]
Zo eentje Honeywell Home Round aan/uit kamerthermostaat
Exacte type nummer geen idee, maar lijkt op deze
https://www.warmteservice...merthermostaat/p/37052855
Ik verwacht vanaf volgende week ongeveer weer te moeten beginnen met stoken en heb dan liever gelijk betere/zuinigere instellingen omdat de thermostaat ook gereset was en dus nog niks geleerd heeft in de hoop dat die niet weer van slag gaat zoals wat er begin dit jaar gebeurde.
Heb de cv voor verwarming sinds maart nog niet aan gehad en het is momenteel 18 in de slaapkamer en 19 graden in de woonkamer.
[ Voor 4% gewijzigd door NicoHF op 01-11-2023 20:24 ]
Als ik jou zou zijn zou ik alles laten zoals het is en dat handdoekenrekje knijpen.Martijn08 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:50:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
En wel op de uitgang.
Zet m eerst helemaal dicht en dan telkens een heel klein beetje open. Echt een heel klein beetje. Na n half uur kijken of hij warm word en wat er gebeurt bij de retour van de ketel.
Op die manier er mee spelen en leren wat er gebeurt met je systeem..... over meerdere dagen.
Die ingang zet je helemaal open.
Niet aan je andere radiatoren gaan klooien want dat werkt blijkbaar ok.
Eerst kijken of je iets kan bereiken met dat rekje. Als dat niet het gewenste effect geeft dan pas verder kijken of je de flow teveel geknepen hebt bij andere radiatoren
[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 02-11-2023 10:32 ]
Hoi,
Sinds een paar weken heb ik op zolder en de begane grond heatboosters hangen. Op de begane grond zitten 3 convectoren, en nu valt me op dat de aanvoer temperatuur daar veel lager is dan op zolder. Bij een keteltemperatuur van rond de 40 graden, zie ik op zolder een aanvoertemperatuur van rond de 37,5, maar beneden een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden. Dat is nogal een verschil dus.
Als ik boven de radiatoren dicht zet gaat de temperatuur beneden niet merkbaar omhoog.
Nu vermoed ik dat de convectoren beneden mogelijk niet goed zijn ingeregeld, waardoor de flow veel te laag is. Is dit een logisch vermoeden gegeven de situatie zoals ik die hierboven beschrijf?
Ik zal al even naar de radiatorknoppen te kijken wat er waterzijdig in te regelen is. Ik zie wel een kleine moer zitten, maar er staan geen cijfers op die aangeven op welke stand ie nu staat. Als hier waterzijdig ingeregeld moet worden, kan dat dan wel met de huidige installatie?
nb foto die van onderaf genomen is, is van een van de andere convectorputten, vandaar dat er wat detailverschillen zijn.
Sinds een paar weken heb ik op zolder en de begane grond heatboosters hangen. Op de begane grond zitten 3 convectoren, en nu valt me op dat de aanvoer temperatuur daar veel lager is dan op zolder. Bij een keteltemperatuur van rond de 40 graden, zie ik op zolder een aanvoertemperatuur van rond de 37,5, maar beneden een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden. Dat is nogal een verschil dus.
Als ik boven de radiatoren dicht zet gaat de temperatuur beneden niet merkbaar omhoog.
Nu vermoed ik dat de convectoren beneden mogelijk niet goed zijn ingeregeld, waardoor de flow veel te laag is. Is dit een logisch vermoeden gegeven de situatie zoals ik die hierboven beschrijf?
Ik zal al even naar de radiatorknoppen te kijken wat er waterzijdig in te regelen is. Ik zie wel een kleine moer zitten, maar er staan geen cijfers op die aangeven op welke stand ie nu staat. Als hier waterzijdig ingeregeld moet worden, kan dat dan wel met de huidige installatie?
nb foto die van onderaf genomen is, is van een van de andere convectorputten, vandaar dat er wat detailverschillen zijn.
![]() | ![]() |
Op zich niet heel schokkend ... kunnen meetfouten zijn maar er is gewoon verlies naar beneden.Darkwings schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:06:toon volledige bericht
Hoi,
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zelf heb de convectorput niet geknepen. Deze apparaten hebben baat bij een hoge in- en uitgaande temperatuur en 40C is sowieso behoorlijk laag voor ze.
Daarom heb ik aan de uitgang een dikke T33 hangen en dat maakt een wereld van verschil.
Het is wel gek als er zoveel verlies is "naar beneden" denk ik, want de warmtepomp zit in de meterkast en die staat ook benedenWolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:39:
[...]
Op zich niet heel schokkend ... kunnen meetfouten zijn maar er is gewoon verlies naar beneden.
Ik zelf heb de convectorput niet geknepen. Deze apparaten hebben baat bij een hoge in- en uitgaande temperatuur en 40C is sowieso behoorlijk laag voor ze.
Daarom heb ik aan de uitgang een dikke T33 hangen en dat maakt een wereld van verschil.
Hehe ....Darkwings schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:41:
[...]
Het is wel gek als er zoveel verlies is "naar beneden" denk ik, want de warmtepomp zit in de meterkast en die staat ook beneden
Dat krijg je als je niet volledige info geeft.
Dan gaat men en in dit geval ik dingen aannemen en gaan we langs elkaar praten
Dan zou ik kijken of alles open staat.
Op de rechter foto zie je een moer. Daaronder zit een inbus waarschijnlijk. Draai die helemaal open .... uit ... linksom.
Maar ik neem weer iets aan en dat is dat je meet na die kranen. Als je meet voor de kranen is het weer een ander verhaal en moet ik weer een ander verhaal 'verzinnen' ....
edit:
Doe dit ook voor de aanvoer ..... max open.
[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 02-11-2023 15:52 ]
Ah kijk, ik ga vanavond eens kijken wat er onder die moer zit.Wolfram55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:46:toon volledige bericht
[...]
Hehe ....
Dat krijg je als je niet volledige info geeft.
Dan gaat men en in dit geval ik dingen aannemen en gaan we langs elkaar praten.
Dan zou ik kijken of alles open staat.
Op de rechter foto zie je een moer. Daaronder zit een inbus waarschijnlijk. Draai die helemaal open .... uit ... linksom.
Maar ik neem weer iets aan en dat is dat je meet na die kranen. Als je meet voor de kranen is het weer een ander verhaal en moet ik weer een ander verhaal 'verzinnen' ....
edit:
Doe dit ook voor de aanvoer ..... max open.
Ik meet inderdaad na de kranen, dwz aan de kant van de convector. Op de linkerfoto zie je hoe ik professioneel de sensoren aan de buis heb geplakt
Met aanvoer max open bedoel je gewoon de radiator knop zodat dat palletje er zover mogelijk uit kan, of is er nog een andere manier om 'm open te zetten?
Met jouw professionaliteit is niks mis.Darkwings schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:55:
[...]
Ah kijk, ik ga vanavond eens kijken wat er onder die moer zit.
Ik meet inderdaad na de kranen, dwz aan de kant van de convector. Op de linkerfoto zie je hoe ik professioneel de sensoren aan de buis heb geplakt![]()
Met aanvoer max open bedoel je gewoon de radiator knop zodat dat palletje er zover mogelijk uit kan, of is er nog een andere manier om 'm open te zetten?
Zo heb ik het ook gedaan. Maar let wel dat de voeler goed contact maakt anders heb je gelijk daar al je 'probleem' te pakken.
En open is idd palletje naar buiten. Maar t feit dat er een palletje is lijkt dat een thermostaatinsert te zijn ... (?).
Neem aan dat je die er niet op hebt zitten normaal.
Controleer of die niet vast ziet. Kan je m indrukken en veert hij weer naar buiten ...
Ik zou de instellingen aanhouden zoals je hier zelf schreef.NicoHF schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:23:
[...]
@Superbeagle Zou je mij nog kunnen adviseren met de ketel instellingen voor een zuinig verbruik?
Ik verwacht vanaf volgende week ongeveer weer te moeten beginnen met stoken en heb dan liever gelijk betere/zuinigere instellingen omdat de thermostaat ook gereset was en dus nog niks geleerd heeft in de hoop dat die niet weer van slag gaat zoals wat er begin dit jaar gebeurde.
Heb de cv voor verwarming sinds maart nog niet aan gehad en het is momenteel 18 in de slaapkamer en 19 graden in de woonkamer.
De pompsnelheid wel hoog vast zetten, dus min en max gelijk. Jouw pomploze verdeler moet wel voldoende flow hebben. CV-ketels met modulerende pompen hebben de neiging om de pompsnelheid terug te laten moduleren als de boel op temperatuur is. Dat wil je juist niet.
Daarnaast staat er dit in de handleiding:
Het is bij een vloerverwarmingssysteem zonder pomp aan te bevelen om onderstaande
parameter instellingen te wijzigen:
par. o van 0 naar 3.
par. P van 5 naar 2.
Tevens dient parameter 3 te worden ingesteld op minimaal niveau of het
transmissieverlies van de woning.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?