Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 21:38
Hi all,

Misschien kan er iemand even met mij meedenken. In een recent gekocht huis zijn wij ook aan het verduurzamen en optimaliseren. Nu kwam ik achter een schot op zolder iets aparts tegen. De aanvoer en retour van de CV zijn direct aan elkaar verbonden. Zie foto. Dit zit op circa 3 meter van de CV vandaan.

Wat kan hier het nut van zijn? Op zolder en de eerste etages radiatoren en op de begane grond vloerverwarming met mengverdeler en pomp.

Heb de verwarming vandaag even getest en je ziet (en voelt het ook gewoon gebeuren) dat de retour haast instant op aanvoer temperatuur is.

Ik neem aan er gewoon tussenuit halen, of zie ik iets over hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR9klhkx_0oEQffexS7GNcsXYTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LIomB2LUex0tqnIEccRdsSI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op die manier creeer je een bypass, echter hoort een goede bypass voorzien te zijn van een drukregelaar, zodat hij alleen open gaat boven een bepaalde druk. Op de manier zoals het bij jou zit loopt het warme water bijna direct terug (wat je ook bevestigd), waardoor de retour te heet wordt en je ketel afslaat. Beste is weghalen of vervangen door een echte bypass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk7pQyKHEudxuDI36pURt7AE2y8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8JiGynscY4Ku1yuFgaNGUzg8.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 25-10-2023 18:30 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:06
_JGC_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:11:
[...]

Probleem met Intergas + Honeywell en standaard instellingen is dat de ketel in een rotgang naar (over) setpoint stookt en Honeywell angstvallig zijn setpoint vasthoudt. Daarom ben ik jaren geleden overgestapt op een iSense.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-1mixJ9Xue4JN4AjCLsxKTeHU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjHNbG2zYnJD5napOHU2CZlG.png?f=fotoalbum_large

Als je bedoeld dat dit beeld dan veranderd dan kan ik dat niet beamen. Ik krijg eigenlijk altijd hetzelfde beeld te zien. Alleen met vermogen op 25% duurt het veel lander dat Ta op controlsetpoint komt.

Ik krijg het niet voor mekaar om controlsetpoint, welke bij een koude start in dit geval 5C boven para E van 35C zit, later te laten dalen van 40C naar 35C.
Nu met ketel op 25% vast en lage temperaturen is thermostaat geen issue meer, kan ook gerust aan/uit stoken.
aan/uit schijnt beter voor vvw te zijn ... geen ervaring mee.
Die vloer is een keuze. Kan de regeling verder opendraaien voor meer flow, maar dan duurt het 2x zo lang voor ik in de woonkamer een warme radiator heb.
Dat klinkt bijzonder ... maar nogmaals ... heb geen vvw ervaring.
lijkt mij dat dat met inregelen aan te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
De ketel is nu zoals aan t einde laatste stookseizoen. Of-te-wel ... paar paramaeters aangepast (uit mn hoofd alleen 3 overigens).

Nu 3 grotere radiatoren voor kleintjes opgehangen en daardoor kan ik goed vergelijken met eind laatste stookeseizien.

Over n maand (of 2) ga ik weer naar alles default om te kiijken hoe het beeld er dan uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wolfram55 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:43:
[...]

[Afbeelding]

Als je bedoeld dat dit beeld dan veranderd dan kan ik dat niet beamen. Ik krijg eigenlijk altijd hetzelfde beeld te zien. Alleen met vermogen op 25% duurt het veel lander dat Ta op controlsetpoint komt.

Ik krijg het niet voor mekaar om controlsetpoint, welke bij een koude start in dit geval 5C boven para E van 35C zit, later te laten dalen van 40C naar 35C.

[...]

aan/uit schijnt beter voor vvw te zijn ... geen ervaring mee.

[...]

Dat klinkt bijzonder ... maar nogmaals ... heb geen vvw ervaring.
lijkt mij dat dat met inregelen aan te passen is.
Met een isense had je die onderbreking niet gehad, was je setpoint gewoon meegelopen met de aanvoer (er vanuit gaande dat je woning nog niet op temperatuur was).

Wat betreft die flow, ik heb direct bij de ketel een vloer met 45 meter buis in een kuub beton zitten. De enige weerstand is een RTL ventiel in de retour en een voetventiel in de aanvoer.
Als ik dat voetventiel verder open zet gaat er zoveel flow door de vloer dat mijn T22 aan de voorkant van het huis te weinig krijgt (water moet 2 verdiepingen omhoog en dan weer terug). Bij die vloer is geen thermostaat, kan evt het voetventiel vervangen door een thermostaatkraan.

Verder is de vloer nu koud omdat er weinig gestookt wordt. Het is een berging, als die 18 graden is vind ik dat prima. Vroeger was het daar gewoon de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
En @usain die bypass voorzien van drukregelaar hoort zo ver als mogelijk te liggen van de ketel. Beste plaats is dicht bij de verdeler zoals hieronder afgebeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNZ76VT6j-eOIprVOvetY4gKFUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fZAae9KCyDTQNUo8R3MGtMt4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Scott
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 15:50
Hoi Tweakers,

Waterzijdig inregelen is al uitgebreid bescrhreven voor radiatoren (zorg dat ze allemaal de zelfde retour temperatuur hebben) en vloerverwarmin (zorg dat de groepen dezelfde flow hebben of de zelfde retour temperatuur).

Wat ik nergens kan vinden, hoe combineer je ze samen bij inregelen?

Je kan de retour temperatuur van de VV verdelen niet gelijk maken aan de retour uit de radiatoren. De VV is gewoon veel lager. Maar ik zal wel iets moeten inregelen toch? Want stel de VV de minste weerstand (grote leidingen naar de VV) heeft dan moet ik deze knijpen anders krijgen de radiatoren niks of andersom, de VV zit verweg met veel weerstand, dan moet ik de radiatoren knijpen om te zorgen dat de VV genoeg debiet krijgt. Alleen kan ik nergens het stappen plan vinden hoe je dit doet.

Dus stel nu, mijn VV verdelen is mooi in balans. Alle groepen keurig zelfde flow.
Wat is dan het stappen plan om de VV verdeler en de radiatoren samen in te regelen?

Mocht het wel ergens al beschreven staan, dan hoor ik dat graag. Ik kan het nergens vinden.

(ps Ik werk met een Evohome aan/uit, maar naregeling op de VV en HR91 knoppen op de radiatoren en een oude Remeha die we binnen kort vervangen, daarom de vraag voor het goed inregelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Superbeagle schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:56:
En @usain die bypass voorzien van drukregelaar hoort zo ver als mogelijk te liggen van de ketel. Beste plaats is dicht bij de verdeler zoals hieronder afgebeeld.

[Afbeelding]
Onlangs is hier een 2e mengverdeler geplaatst i.v.m. de aanleg van VVW in de woonkamer. Bestaande mengverdeler (t.b.v. VVW bijkeuken en keuken) is geplaatst op circa 1 meter van de ketel. De nieuwe mengverdeler verderop, circa 10 meter. Op de bovenverdieping radiatoren met thermostaatknoppen m.u.v. de badkamerradiator. Ik kan in mijn systeem nergens een bypass ontwaren.

In de keuken, waar ook VVW ligt, hangt nog een kleine radiator. Deze staat altijd open. Idem voor de badkamer radiator op de bovenverdieping.

Mag ik ervan uitgaan dat deze de rol van bypass vervullen in dit systeem? Zo ja, is het dan verstandig de radiator in de keuken te knijpen? Deze staat relatief dichtbij de CV-ketel. Er komt dus vrij snel warm water retour naar de ketel via deze radiator. De badkamerradiator bevindt zich verderop in het systeem, het retourwater zal dus langer onderweg zijn (met als plus een warme badkamer :) ).

Als ik het goed begrijp zal in ieder geval 1 van deze radiatoren altijd open moeten staan om iets van een bypass in het systeem te hebben. Correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:29
WeekendWarrior schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:42:
[...]

Onlangs is hier een 2e mengverdeler geplaatst i.v.m. de aanleg van VVW in de woonkamer. Bestaande mengverdeler (t.b.v. VVW bijkeuken en keuken) is geplaatst op circa 1 meter van de ketel. De nieuwe mengverdeler verderop, circa 10 meter. Op de bovenverdieping radiatoren met thermostaatknoppen m.u.v. de badkamerradiator. Ik kan in mijn systeem nergens een bypass ontwaren.

In de keuken, waar ook VVW ligt, hangt nog een kleine radiator. Deze staat altijd open. Idem voor de badkamer radiator op de bovenverdieping.

Mag ik ervan uitgaan dat deze de rol van bypass vervullen in dit systeem? Zo ja, is het dan verstandig de radiator in de keuken te knijpen? Deze staat relatief dichtbij de CV-ketel. Er komt dus vrij snel warm water retour naar de ketel via deze radiator. De badkamerradiator bevindt zich verderop in het systeem, het retourwater zal dus langer onderweg zijn (met als plus een warme badkamer :) ).

Als ik het goed begrijp zal in ieder geval 1 van deze radiatoren altijd open moeten staan om iets van een bypass in het systeem te hebben. Correct?
Ja dat is correct, zowel de keuken als badkamer fungeren als by-pass en als je vvw verdelers geen naregeling hebben dan is daar ook altijd wel stroming ondanks dat het mengverdeler zijn.

Met betrekking tot de vraag in de keuken. Een goed waterzijdig ingeregeld systeem zal daar rekening mee houden. Als dat niet gebeurt dan zal het water de weg van de minste weerstand kiezen en dan kan maar zo je kleine radiator zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Dashlane schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

Ja dat is correct, zowel de keuken als badkamer fungeren als by-pass en als je vvw verdelers geen naregeling hebben dan is daar ook altijd wel stroming ondanks dat het mengverdeler zijn.

Met betrekking tot de vraag in de keuken. Een goed waterzijdig ingeregeld systeem zal daar rekening mee houden. Als dat niet gebeurt dan zal het water de weg van de minste weerstand kiezen en dan kan maar zo je kleine radiator zijn.
Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels een IR-thermometer aangeschaft en ben van plan om het systeem eens goed door te lichten deze 'winter'.

Kun je nog aangeven wat je bedoelt met naregeling van de verdelers? De nieuwe verdeler heeft een stelschroef om de verdeler meer 'actief' te kunnen maken. Staat nu nog volledig open.

Verder worden de groepen niet gestuurd, alle groepen staan altijd open.

[ Voor 4% gewijzigd door WeekendWarrior op 26-10-2023 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:29
WeekendWarrior schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:25:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels een IR-thermometer aangeschaft en ben van plan om het systeem eens goed door te lichten deze 'winter'.

Kun je nog aangeven wat je bedoelt met naregeling van de verdelers? De nieuwe verdeler heeft een stelschroef om de verdeler meer 'actief' te kunnen maken. Staat nu nog volledig open.

Verder worden de groepen niet gestuurd, alle groepen staan altijd open.
Naregeling(zoneregeling) is bijvoorbeeld evohome met een zonneklep of mt4 motoren.

Let wel dat die IR het niet lekker doet op kaal metaal. Dan is het raadzaam om een stukje tape te plaatsen en daarop te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Dashlane schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

Naregeling(zoneregeling) is bijvoorbeeld evohome met een zonneklep of mt4 motoren.

Let wel dat die IR het niet lekker doet op kaal metaal. Dan is het raadzaam om een stukje tape te plaatsen en daarop te meten.
Helder, hier niet van toepassing.

Bedankt voor de tip, neem ik mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:08:
[...]

Met een isense had je die onderbreking niet gehad, was je setpoint gewoon meegelopen met de aanvoer (er vanuit gaande dat je woning nog niet op temperatuur was).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8Zosc9uR_I6hcZRIuxvzdM7Ie0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3lnidKSmhZc5c6Bggt4RQ4F.png?f=fotoalbum_large

Deze dip bedoel je ?
Wat betreft die flow, ik heb direct bij de ketel een vloer met 45 meter buis in een kuub beton zitten. De enige weerstand is een RTL ventiel in de retour en een voetventiel in de aanvoer.
Als ik dat voetventiel verder open zet gaat er zoveel flow door de vloer dat mijn T22 aan de voorkant van het huis te weinig krijgt (water moet 2 verdiepingen omhoog en dan weer terug). Bij die vloer is geen thermostaat, kan evt het voetventiel vervangen door een thermostaatkraan.

Verder is de vloer nu koud omdat er weinig gestookt wordt. Het is een berging, als die 18 graden is vind ik dat prima. Vroeger was het daar gewoon de buitentemperatuur.
Ik kan/wil niks zeggen over vvw & vvw in combinatie met radiatoren. Als ik dat doe denk ik hardop en slaat dat waarschijnlijk nergens op. Er lezen er voldoende mee die zinnige dingen kunnen zeggen hierover.
Lijkt mij dat hier nog wel mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:26:
Ik kan/wil niks zeggen over vvw & vvw in combinatie met radiatoren. Als ik dat doe denk ik hardop en slaat dat waarschijnlijk nergens op. Er lezen er voldoende mee die zinnige dingen kunnen zeggen hierover.
Lijkt mij dat hier nog wel mogelijkheden zijn.
Zolang jij jouw zienswijze kunt onderbouwen zou ik niet weten waarom jouw bijdrage op voorhand als onzinnig kan worden beschouwd.

Voor zover ik weet zijn we hier niet met een dogma bezig. Ik kan me voorstellen dat uit de laatste discussies de indruk is ontstaan dan je hier alleen mag reageren als je een graad in warmteleer hebt gehaald. Niets is minder waar.

Maar het kan ook aan mij liggen dat ik niet zo bang ben om fouten te maken en geen lange tenen heb als anderen mij op mijn fouten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Zolang jij jouw zienswijze maar onderbouwt zou ik niet weten waarom jouw bijdrage op voorhand als onzinnig kan worden beschouwd.
Nou dat is dus het probleem zeg maar .... :)

Ik heb een systeem met radiatoren en 1 convectorput. Daarnaast kan ik mijn Intergas HRE uitlezen en dat in combinatie met het uitlezen van de P1-meter heb ik een aardig inzicht in mijn systeem.

Ik heb in de loop van de jaren (van '17) sensoren geplaatst en ben alles gaan visualiseren met influx/grafana. Toen dat mogelijk was ben ik stap voor stap mijn radiatoren gaan verzwaren omdat de Ta naar beneden kon.
Daar kan ik dus over mee praten en het onderbouwen.

Ook het isoleren van de convectorput binnenin en buitenkant (in de kruipruimte) en buitenkant muur (fundering) hebben mij inzichten gegeven.

Dit heb ik bewust jaar voor jaar gedaan zodat ik 'goed' kon zien of eea effect had.

Dat heb ik niet met vloerverwarmingssystemen.

Dus ik kan niks onderbouwen en weet ik mijn plaats.

Simpel _/-\o_

En daarmee diskwalificeer ik mezelf niet en ben ook niet cynisch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
In '17 begon ik met een vraag op een ander site over het verwarmen van 1 kamer en de rest van het huis niet.

Het antwoord was dat ik op moest passen met pendelen.

Dat heeft mij getriggerd en ben ik hier terecht gekomen.
Deze zomer heb ik de radiator in die kamer vergroot en nu pas loopt de temperatuur daar ook lekker mee met de rest van het huis.

Project bijna klaar ..... tijd om te verhuizen .... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Mathies schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:27:
Hallo allemaal.

Graag zou ik jullie expertise inwinnen wat betreft HR CV installaties.
De kachel gaat weer aan en ik wilde weten of ik niet veel te veel verbruik.

Nu heb ik een poging gedaan om hier iets wijzer van te worden en heb ik mij laten inspireren door John Visser.
Hij benadrukt dat het belangrijk is dat het systeem een lage retour warmte heeft zodat het systeem efficiënt werkt en de tijd krijgt om zijn warmte af te geven.

Ik heb een klein huis van 70 m2. Hier staan beneden 3 radiatoren en een convector in de woonkamer. Nog 2 radiatoren boven. Ik heb een n Nefit Proline Hrc 24 cw4 cv-ketel. Het huis heeft energie label C.

voorheen zette ik de kachel alleen aan als ik na werk thuis kwam en zette heem weer uit voordat ik ging slapen. effectief dus 3 of 4 uur brand tijd. Dit leverde ongeveer een verbruik van 110 m3 gas per maand op. Inclusief douchen. Die leverde in een jaar een verbruik van 688m3 op. a € 1675,- Dat moet beter kunnen toch? Wat verbruiken mensen wel niet met een "groot" huis!?

Ik heb het vermogen van mijn CV ketel terug gebracht naar 25% circa 6kW. en Het pomp vermogen tussen 50-54% ingesteld. Nu heb ik gechecked of mijn radiatoren lauw/koud water retour doen. Dat lijkt goed te gaan.

Enige pijnpunt is dat het water van de convector bijna net zo warm terug komt als het erin ging. Hierdoor is het water dat retour komt bij mijn ketel nog steeds vrij warm/heet.

Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb geprobeerd de knop zo minimaal mogelijk open te zetten maar het blijf warm/heet terug het systeem in gaan.

Alle tips en tricks zijn welkom!
Wordt die convector wel warm?
Heel vaak worden die convectors verkeerd aangesloten.

Wij hebben er ook een gehad en die werd met zowel de aanvoer als de afvoer aan dezelfde kant aangesloten wat volgens de specificaties de juiste manier was.
Echter trad precies hetzelfde effect op dat jij had en de convector zelf werd nauwelijks warm.
Toen heb ik de aanvoer aan de andere kant van de convector aan laten sluiten en daarna werkte alles wel zoals het hoort.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Wolfram55 Ik zie daar een heel gek stukje grafiek. Waarschijnlijk was je ruimte op temperatuur, dan verlaagt de ketel je setpoint om de ketel in laaglast te krijgen. Die draaide al laaglast, dus verandert er niks. Setpoint gaat naar 0, ketel gaat uit, gaat nadraaien waardoor na 2 minuten aanvoer en retour gelijk zijn.
Die piek daarna kan ik niet verklaren. Er is geen setpoint, dus ketel zou daar niet moeten gaan stoken. Waar dan de warme aanvoer vandaan komt is me een raadsel.
Heb je toevallig tapcomfort ingeschakeld? Dan zorgt het nadraaien ervoor dat je wisselaar onder de 40 graden komt en gaat de ketel zelfstandig stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
edsandje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

De ketel laat 1x per 24 uur de pomp en ventilator draaien om vastzitten te voorkomen.
Na ww bedrijf schakelt de 3-wegklep naar ruststand (cv) en de warmte wordt dan uit de ketel gepompt.
Dit is ''normaal'' gedrag van de ketel.
Daar was ik al bang voor, en an sich heel gewenst gedrag. Voor mijn situatie echter niet handig.

Kan het kwaad om de ketel met een kogelkraan hard af te sluiten van de CV, en dan met een advo naar de retour zodat de pomp van de ketel geen invloed heeft? Of heb je dan kans van kokend water in de ketel?

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Smf-LTEqeforTU8biX2EVrROj1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmwMcMHD83pjjDDam6fZOeI8.jpg?f=fotoalbum_tile

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:37
Even een vraagje, want ik kom er zelf niet uit. Ik heb in mijn hele woning vloerverwarming en de ketel staat op 40 graden aanvoer. Hieronder is het beeld van het gasverbruik. Is dit normaal of is mijn ketel aan het pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t_v9JQgWverrrh4EkTj9TcWhuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcHRgxbgazTRWiJX8bxUmd4W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
GvNL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:49:
Even een vraagje, want ik kom er zelf niet uit. Ik heb in mijn hele woning vloerverwarming en de ketel staat op 40 graden aanvoer. Hieronder is het beeld van het gasverbruik. Is dit normaal of is mijn ketel aan het pendelen?

[Afbeelding]
Ja, je ketel pendelt. Maar ik denk dat het gewoon niet te vermijden is met deze milde temperaturen.
Je hebt waarschijnlijk maar een vermogen van 3,6 kW nodig, en je ketel levert minimaal 5 of 6kw.

Als je 2m3 gas verstookt op 5 uur tijd, dan is het gemiddeld vermogen:

2m3 *9kWh/m3 /5h = 3.6kW

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35
GvNL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:49:

[Afbeelding]
Edit: Ik heb hier geleerd dat dit normaal is, en dus geen probleem. Reageren hoeft niet meer.

Ik heb hetzelfde beeld. Maar als ik de thermostaat spreekwoordelijk even op 25 graden zet, dan pendelt hij niet (zie de afbeelding hieronder, bij het stukje in de ochtend bij opstarten).

(Ik ben er ook nog niet uit waar het probleem zit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiSQjcleRYtQKJ7ZZ-8CUo9Jc5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uISPk002DyNaZRjpcWsVZ1Xv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 26-10-2023 16:02 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Reeds heb ik mijn CV installatie eens ingeregeld. Maar nog niet naar tevredenheid.

Ketel : Remeha Calenta Ace 40 CW5
Thermostaat : Isense

Beneden verdieping
Vloerverwarming, met helaas 2 lussen in de woonkamer, keuken, wc, hal ( 70m2 ). Verdeler met pomp.
Radiator in de hal, T22 , 120x50cm
Jaga convector in kantoortje ( type weet ik niet, maar een lel van een apparaat )
Radiator in de bijkeuken, T33 90x60cm

Boven verdieping
Radiator T11 160x50 slaapkamer 1
Radiator T11 160x50 slaapkamer 2
Radiator design met retourleiding 20meter als lus in de vloer in de badkamer

Zolder
radiator 1 T22 120x50 kamer 1
radiator 2 T11 60x50 kamer 2

Op alle radiatoren zitten heimeier eclipse kranen, die zijn ingeregeld volgens de app + 1 ( anders fluiten ze, irritant )

Ketel vermogen via GP0007 terug gezet van 4400rpm naar 2850rpm, en max temp op 75C.

Als eerste wil ik zeggen dat na het inregelen alle ruimtes prima warm worden. Ik heb tijdens het inregelen de thermostaat op 30 gezet, en alle radiatoren maximaal open. Vanuit dat punt gaan inregelen.

Over de radiatoren heb ik een delta T van 18C weten te realiseren. De Jaga een Delta T van 7C en de vloerwarming een delta T van 20C, let wel dat is toe en aanvoer naar de verdeler. De lussen zelf op de verdeler hebben een kleinere delta T.

An sich wordt alles keurig warm, duurt wel een tijdje, maar alles komt op temperatuur. Wat mij opvalt is dat de thermostaat na 1,5 uur stoken pas de maximale water temperatuur begon te vragen, namelijk 75C. Kort nadat hij dat gehaald had schaalde hij terug naar 57C en is daar de andere 3 uur op blijven hangen :? .

Ik vermoed dat de Isense dat regelgedrag zo bepaal door wellicht de aanwarm en afkoelsnelheid instellingen in de thermostaat.

Tijdens de inregel sessie 5.8M3 gas nodig gehad. Ik schrok er een beetje van, anderzijds vroeg ik de volle 13KW aan afgifte vermogen van het systeem. Het zal zelden voorkomen dat alles aan staat zoals tijdens het inregelen. Normaliter staat alleen de vloerverwarming aan, radiator op kantoor, bijkeuken en de badkamer.

Nu net heb ik het vermogen nog verder teruggezet van 2850 naar 2500rpm, eens kijken of het nu allemaal comfortabel gaat blijven en alles op temperatuur blijft. Ik ben benieuwd. :*) :*) 8) 8)

Nog een plaatje erbij ;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXjul9kU7_vrEDNMFgegInvKqdg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eGylKkZTzp5rqdJdCQSOilIJ.jpg?f=user_large

5.8 * 9 / 4 = 13.05Kw aan vermogen nodig om het gehele huis warm te trekken naar 22C toe. ( 185m2 woonoppervlak, 550 m3 inhoud, bouwjaar 2001 )

[ Voor 7% gewijzigd door Galaxis op 26-10-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mhr-zip schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Ik heb hetzelfde beeld. Maar als ik de thermostaat spreekwoordelijk even op 25 graden zet, dan pendelt hij niet (zie de afbeelding hieronder, bij het stukje in de ochtend bij opstarten).

[Afbeelding]
Je hebt geen probleem.

Als je ketel als laagste vermogen bv 6kW levert, en je huis vraagt maar 3kW, dan zal je ketel maximaal 50% van de tijd draaien, en dus steeds aan en uit gaan.

OT: zet een paar ramen open als je absoluut wil dat je ketel continu draait. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:18:
@Wolfram55
Heb je toevallig tapcomfort ingeschakeld?
Nope ....

Ik zal een post van mezelf uit deel 3 even hierheen halen. Kan wel een linkje plaatsten maar denk dat even op halen beter werkt ....

"
Even een aantal plaatjes om het gedrag van 2 verschillende thermostaten duidelijk te maken.
De thermostaten zijn de Honeywell Chronotherm Wireless Modulation en de iSense (V27).

De ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 (2012)
Paramater E op 35.
Gemiddelde dagtemperaturen waren redelijk gelijk. Idem de temp bij starten van de ketel.

De 1e 2 plaatjes zijn van de Honeywell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKKaBJ6qdB40sm2SGvYs_WGGMZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NJzIvBwTHN4LEBvpoxcrItQu.png?f=fotoalbum_large

We zien hier in 1 dat Setpoint en Controlsetpoint gelijk lopen tot bij 2. De thermostaat overruled dus para E (35C).
Bij 2 duikt Setpoint (37C) meer dan 5C onder de Aanvoertemperatuur (Ta 45C). Dit initieert bij de Honeywell thermostaten de lowload.
Bij 3 zie je hoe low load er uit ziet en dat gedrag is de rest van de dag wat je kan zien in het 2 plaatje.
Bij 4 daalt Ta verder en komt niet ondere de 5C tov Setpoint. Hierdoor eindigt code1 na 12min en schakelt over op lowload.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5CN4N0jDbSZx7mRGTZECcYUV8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TwIGYKuby1lxvkwLVKc3hV0x.png?f=fotoalbum_large

Hier zien we de low load tot 13:30 waarbij de temp behoorlijk constant is en iets in de loop van de dag oploopt.
Bij deze thermostaat start de ketel 6x/h = lowload.

Onderstaande plaatjes zijn van de iSense (V27)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1uiUiTL8CWUXVu9c9beoSkc-WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TNtM4hWbPrfyNeS9VVcMCnI.png?f=fotoalbum_large

Hier zien we anders dan bij de Honeywell dat tijdens de 1e start Setpoint en Controlsetpoint elkaar niet volgen.
Bij 2 treed code1 weer in werking omdat Ta (45C) 5C hoger is dan Setpoint (40C) welke nog steeds hoger is dan para E (35C).
Code1 treed hier 2x op in dit plaatje.
Maar zoals bij de Honeywell treed hier geen lowload op maar schakelt hij veel minder vaak in terwijl het gasverbruik vrijwel identiek is. Alleen schommelt de temperatuur ietwat meer wat je kan zien in t 2e plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d19KLiKNcmhGcHtN1nZ00LXfSpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKDKbPlnJ3St7H3yRuT8zQLp.png?f=fotoalbum_large

Wat hier ook opvalt is dat de iSense het Setpoint van de ketel langer overruled (para E = 35C).
Uiteindelijk rond 12:20 komt hij op de 35C en daalt hij niet verder.
Ook is te zien dat Controlsetpoint door de iSense zich anders gedraagt. Bij de iSense daalt hij langzaam naar de 15C terwijl de Honeywell hemop de 35 (para E) laat lopen.
"

'Jouw' vreemde dip treed dus ook bij beide thermostaten op.

Maar ... in mijn systeem is de Honeywell de beter keuze vanwege de low-load die de ruimte veel stabieler op temperatuur houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Mathies schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:27:
Hier staan beneden 3 radiatoren en een convector in de woonkamer. Nog 2 radiatoren boven. I
De convector is dat een put of een Jaga?
Dat moet beter kunnen toch? Wat verbruiken mensen wel niet met een "groot" huis!?
Dat is heel lastig te zeggen ....
Enige pijnpunt is dat het water van de convector bijna net zo warm terug komt als het erin ging. Hierdoor is het water dat retour komt bij mijn ketel nog steeds vrij warm/heet.
Als hij in een put ligt is dat alleen maar goed ... wat warmteopbrengst ... niet voor de basparing want hij zal de Tr aan de ketel hoger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Ja, je ketel pendelt. Maar ik denk dat het gewoon niet te vermijden is met deze milde temperaturen.
Je hebt waarschijnlijk maar een vermogen van 3,6 kW nodig, en je ketel levert minimaal 5 of 6kw.

2m3 *9kWh/m3 /5h = 3.6kW
Waarop baseer je dat hij pendelt?

ik zie eigenlijk op basis van gasverbruik geen ernstige dingen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wolfram55 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Waarop baseer je dat hij pendelt?

ik zie eigenlijk op basis van gasverbruik geen ernstige dingen ....
Gasverbruik gaat toch op en neer, dus dat is aan/uit.
Maar pendelen is geen probleem voor de ketel, dat is in het tussenseizoen onvermijdelijk zeker als je ketel een vrij hoog minimumvermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

verkeerslicht schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Daar was ik al bang voor, en an sich heel gewenst gedrag. Voor mijn situatie echter niet handig.

Kan het kwaad om de ketel met een kogelkraan hard af te sluiten van de CV, en dan met een advo naar de retour zodat de pomp van de ketel geen invloed heeft? Of heb je dan kans van kokend water in de ketel?

Zo dus:
[Afbeelding]
Ja dat kan.
Bij voorkeur dat je een circuit houdt met expansievat en overstortventiel. (zo te zien heb je een ecomline excellent en daar zit het overstortventiel in)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59

Seafarer

XXX

mhr-zip schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]
Is het een probleem of vindt jij het problematisch?

Edit: Mosterd na de maaltijd

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Die grafiekjes van de P1 HomeWizard komen ook jaarlijks langs. (dunklefaser zal nu wel helemaal in slaap zijn gevallen.) :O Volgens mij noemen wij dat fenomeen low-load en geen pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Gasverbruik gaat toch op en neer, dus dat is aan/uit.
Maar pendelen is geen probleem voor de ketel, dat is in het tussenseizoen onvermijdelijk zeker als je ketel een vrij hoog minimumvermogen heeft.
Ik zie een redelijk normaal verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:15:
Die grafiekjes van de P1 HomeWizard komen ook jaarlijks langs. (dunklefaser zal nu wel helemaal in slaap zijn gevallen.) :O Volgens mij noemen wij dat fenomeen low-load en geen pendelen.
Low-load dan gaat de ketel ... meestal 6x/h aan.
Dat zie ik daar niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5CN4N0jDbSZx7mRGTZECcYUV8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TwIGYKuby1lxvkwLVKc3hV0x.png?f=fotoalbum_large

Dit is low-load !

Na 9:30 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

2m3 *9kWh/m3 /5h = 3.6kW
18x aan gaan in ong 5 uur noem ik niet direct pendelen. Blijkbaar is er nog niet zo'n grote warmtebehoefte waardoor de ketel slechts een paar keer aangaat om het op temperatuur te houden.
Pendelen zie ik meer als: ketel brand 8 minuten, slaat 2 minuten uit (terwijl er nog warmte vraag is), brand weer 8 minuten enz.

Als je echt pendelen wilt zien, mijn ketel.... Je ziet dat hij steeds even stopt en dan weer verder gaat. Dat komt omdat hij (zelfs op minimaal vermogen) zijn warmte niet kwijt kan aan 1 zielige radiator in de studeerkamer ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WAENIYqBbrLipd1CxMW3sc9QzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1w3Uawa1klTnLaXDBUZXi6h8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 26-10-2023 15:30 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Microkid schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

ketel brand 8 minuten, slaat 2 minuten uit (terwijl er nog warmte vraag is), brand weer 8 minuten enz.
Ik zou dat eerder ook weer bestempelen als low-load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Low-load dan gaat de ketel ... meestal 6x/h aan.
Dat zie ik daar niet.

[Afbeelding]

Dit is low-load !

Na 9:30 .
Excuses, ik doelde op die grafiek van @GvNL. Ik tel zo’n 13 pieken tussen, gok ik, 09:00 en 12:00. Dat is dus zo’n 4x per uur. Het ziet eruit als low-load, als tenminste de ruimtetemperatuur wordt gehaald.

Vrij normaal in deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Excuses, ik doelde op die grafiek van @GvNL. Ik tel zo’n 13 pieken tussen, gok ik, 09:00 en 12:00. Dat is dus zo’n 4x per uur. Het ziet eruit als low-load, als tenminste de ruimtetemperatuur wordt gehaald.

Op basis van gasverbruik beoordelen of t pendelen of low-load is vind in sowieso niet de juiste manier .... Maar buiten dat.

Maar als het loaw-load zou zijn zou het gasverbruik per uur behoorlijk constant zijn. Dat is iig zeker .... !

Dat zie ik niet terug.
Ik zou het op basis van dit grafiekje als 'gewoon' gedrag benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Microkid schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:24:
nz.

Als je echt pendelen wilt zien, mijn ketel.... Je ziet dat hij steeds even stopt en dan weer verder gaat. Dat komt omdat hij (zelfs op minimaal vermogen) zijn warmte niet kwijt kan aan 1 zielige radiator in de studeerkamer ;)
[Afbeelding]
Dit lijkt idd op pendelen ja !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Ik gok dat het een Isense is en dat zijn gedrag er zo uit ziet .... ( maar dat is een gewaagde aanname )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d19KLiKNcmhGcHtN1nZ00LXfSpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKDKbPlnJ3St7H3yRuT8zQLp.png?f=fotoalbum_large

Maar ook hier is het gasverbruik/h gelijk.
Dus weet niet precies hoe dit gasverbruik te interpreteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 26-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Op basis van gasverbruik beoordelen of t pendelen of low-load is vind in sowieso niet de juiste manier .... Maar buiten dat.

Maar als het loaw-load zou zijn zou het gasverbruik per uur behoorlijk constant zijn. Dat is iig zeker .... !

Dat zie ik niet terug.
Ik zou het op basis van dit grafiekje als 'gewoon' gedrag benoemen.
Maar wat jij ‘gewoon’ gedrag noemt is nog steeds een ketel die zijn laagste vermogen niet kwijt kan. Ook al is dat nog in de opwarmfase.

Zolang de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt wordt bereikt, zou ik niet van pendelen spreken.

Rond het woord pendelen hangt een negatieve associatie en denkt men snel dat er een probleem is dat opgelost moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

Maar wat jij ‘gewoon’ gedrag noemt is nog steeds een ketel die zijn laagste vermogen niet kwijt kan. Ook al is dat nog in de opwarmfase.
Waar baseer je dat op?
Wat er precies gebeurt is niet te benoemen vanaf een grafiekje met alleeen gasverbruik.
Rond het woord pendelen hangt een negatieve associatie en denkt men snel dat er een probleem is dat opgelost moet worden.
Pendelen is wel negatief.
Low-load wordt hier onder noemer pendelen geplaatst. Ben het daar niet mee eens.

Pendelen is negatief en low-load niet!!!!

Pendelen is het grafiekje van @Microkid ... in : Microkid in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"

Maar dan moet dat niet over 7 dagen zijn >:) . En .... alleen op temperatuur vindt ik het ook 'gevaarlijk' te beoordelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j5_GRKfe5LKTff56jNqpeoqRn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzSY7Ls5lj0cbbmxmYJNAiFu.png?f=fotoalbum_large

Low-load .... :

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 26-10-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Wolfram55 Ik heb in het verleden al eens geschreven wat ik van pendelen vind. Niet iedereen is het hiermee eens, maar het helpt mij om het onderscheid te maken tussen een storing of een regeling.

Heel simpel: bij pendelen is er een storing in het verwarmingssysteem waarbij een ingreep noodzakelijk is, eventueel door een monteur. Zo niet, dan kan dat leiden tot een verkorte levensduur van de ketel.

Low-load is een normaal regelgedrag van de ketel om het te hoge minimum vermogen in relatie tot het warmteverlies van de woning te doseren. Er hoeft van buitenaf niet ingegrepen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:30:
@Wolfram55 Ik heb in het verleden al eens geschreven wat ik van pendelen vind. Niet iedereen is het hiermee eens, maar het helpt mij om het onderscheid te maken tussen een storing of een regeling.

Heel simpel: bij pendelen is er een storing in het verwarmingssysteem waarbij een ingreep noodzakelijk is, eventueel door een monteur. Zo niet, dan kan dat leiden tot een verkorte levensduur van de ketel.

Low-load is een normaal regelgedrag van de ketel om het te hoog vermogen in relatie tot het warmteverlies van de woning te doseren. Er hoeft van buitenaf niet ingegrepen te worden.
Het voorbeeld van @Microkid is zeer typerend voor pendelen.

Een .... 1 .... kleine radiator aan 'n cv-ketel. Dan schiet de Tr ( met daaraan de Ta) als een idioot omhoog zodra hij ontsteekt en slaat daardoor uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j5_GRKfe5LKTff56jNqpeoqRn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzSY7Ls5lj0cbbmxmYJNAiFu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Wolfram55 op 26-10-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Wolfram55 Ik heb in het verleden al eens geschreven wat ik van pendelen vind.
2 = 1 .... ?

3 ... uhhh ... maak je het niet ingewikkeld ?

Het is toch 'gewoon' het radiatorvermogen is veels !!! te klein voor de ketel.
Niet een beetje te klein maar veel te klein. Inderdaad in de orde van 1 kleine radiator aan de ketel.

Je kan het moeilijker maken maar hou t simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Low-load is een normaal regelgedrag van de ketel om het te hoge minimum vermogen in relatie tot het warmteverlies van de woning te doseren. Er hoeft van buitenaf niet ingegrepen te worden.
Pendelen is geen storing.
Bij pendelen is dit vaak >6 keer per uur voor langere tijd of totdat de ketel in blokkerings- of storingsmode valt.
Dan gaat de ketel in een anti-pendel programma.
Niet in een blokkering of storingmode, de ketel wacht tot de retourtemperatuur weer lager is.
Meestal duurt dit 10 minuten, als je tijdens een anti-pendel programma warm water tapt gaat de ketel gewoon over op warm water.
Verkorte levensduur geloof ik niet, de ketel is erop gebouwd.
(er hangen nog tigduizend Nefit Ecomlines en die staan standaard allemaal op teveel cv vermogen, die ketels worden gemiddeld allemaal 20 jaar oud voordat ze vervangen worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Dus als iemand jou belt en zegt dat de ketel steeds aan en uitgaat en de temperatuur wordt niet gehaald, wat zeg je dan?
[...]

Niet in een blokkering of storingmode, de ketel wacht tot de retourtemperatuur weer lager is.
Meestal duurt dit 10 minuten, als je tijdens een anti-pendel programma warm water tapt gaat de ketel gewoon over op warm water.
(er hangen nog tigduizend Nefit Ecomlines en die staan standaard allemaal op teveel cv vermogen, die ketels worden gemiddeld allemaal 20 jaar oud voordat ze vervangen worden)
En na 10 minuten is de retour weer te hoog. Wat doe je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
edsandje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

[...]

Storing is het wellicht niet omdat het niet aan de ketel ligt maar het ligt aan de grootte van de radiatoren.

Maar het is iets wat moet worden opgelost !

Het is de Ta die oploopt en de code1 initieerd .... omdat ... Tr te snel terug komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Superbeagle schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Dus als iemand jou belt en zegt dat de ketel steeds aan en uitgaat en de temperatuur wordt niet gehaald, wat zeg je dan?

[...]

En na 10 minuten is de retour weer te hoog. Wat doe je dan?
Dat gebeurt echt zelden.
Bij 95% van mijn klanten hangt er een ketel die niet ingeregeld is en toch hebben ze geen koudeklachten.
Wat ik plaats wordt ingeregeld en waar ik kom voor service / storingen regel ik ook zoveel mogelijk in.
Wij zitten op Tweakers, de meeste consumenten weten niet wat waterzijdig inregelen is.
Wolfram55 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Storing is het wellicht niet omdat het niet aan de ketel ligt maar het ligt aan de grootte van de radiatoren.

Maar het is iets wat moet worden opgelost !

Het is de Ta die oploopt en de code1 initieerd .... omdat ... Tr te snel terug komt.
kan beide, als de ketel op standaard 20kw staat voor een appartement bijvoorbeeld.
Het is een combi van cv ketel en afgifte systeem op elkaar afstellen.
En in ons kwakkellandje is elke cv ketel snel te groot qua vermogen om de warmtevraag goed te kunnen reguleren.
het moet niet worden opgelost, het is fijn als je het kan voorkomen.
Soms kan het gewoon niet en dan grijpt de ketel zelf in door een anti-pendel programma.
Dat is niet erg en een ''normale'' bedrijfsmodus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
edsandje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:38:
[...]

Dat gebeurt echt zelden.
Bij 95% van mijn klanten hangt er een ketel die niet ingeregeld is en toch hebben ze geen koudeklachten.
Wat ik plaats wordt ingeregeld en waar ik kom voor service / storingen regel ik ook zoveel mogelijk in.
Wij zitten op Tweakers, de meeste consumenten weten niet wat waterzijdig inregelen is.

[...]

kan beide, als de ketel op standaard 20kw staat voor een appartement bijvoorbeeld.
Het is een combi van cv ketel en afgifte systeem op elkaar afstellen.
En in ons kwakkellandje is elke cv ketel snel te groot qua vermogen om de warmtevraag goed te kunnen reguleren.
het moet niet worden opgelost, het is fijn als je het kan voorkomen.
Soms kan het gewoon niet en dan grijpt de ketel zelf in door een anti-pendel programma.
Dat is niet erg en een ''normale'' bedrijfsmodus.
Waar we hier (wederom) intrappen zijn de begrippen "pendelen" en "low-load".

Low-load is een normale status welke door de thermostaat wordt geïnitieerd.
Pendelen is een fout in het systeem .... punt.
En het komt idd niet zo vaak voor in ons landje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Zelf heb ik voor een vloerverwarming nog een oude Grundfos pomp zitten met 3 standen. Staat nu op stand 2 en pakt hiermee 75watt (nog geen inzicht in hoe vaak deze inschakelt en hoe lang).

Nu zit ik wel te denken aan een zuinigere pomp. Nu zie ik dat Robot zelf de volgende pompen aanbiedt icm hun verdelers

Wilo Para HU 25/6-43/SCU
Grundfos pomp UPM3-O 15-60 AUTOadapt

Echter kan ik nergens specs vinden...
Weet iemand hoe ik kan uitvogelen welke pomp op dit moment handig en efficiënt is? Of zit er tegenwoordig weinig verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AOC schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:31:
Zelf heb ik voor een vloerverwarming nog een oude Grundfos pomp zitten met 3 standen. Staat nu op stand 2 en pakt hiermee 75watt (nog geen inzicht in hoe vaak deze inschakelt en hoe lang).

Nu zit ik wel te denken aan een zuinigere pomp. Nu zie ik dat Robot zelf de volgende pompen aanbiedt icm hun verdelers

Wilo Para HU 25/6-43/SCU
Grundfos pomp UPM3-O 15-60 AUTOadapt

Echter kan ik nergens specs vinden...
Weet iemand hoe ik kan uitvogelen welke pomp op dit moment handig en efficiënt is? Of zit er tegenwoordig weinig verschil in?
Die 75 watt heb je echt gemeten?
Of gewoon van de sticker op de motor behuizing afgelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35
Seafarer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Die van mij heb ik gemeten, was ook zo iets van 75 watt op standje 2. Ik heb een pompschakelaar er tussen, dus hij draait niet 24/7.

Als ik dan over paar jaar een warmtepomp aanschaf, kom ik niet uit met mijn terugverdientijd.

Vervolgens op marktplaats gekeken, niet te vinden of heel duur. Uiteindelijk uitgekomen bij vloerverwarmingsetje, die dingen worden op dit moment massaal verwijderd (geen pomp meer nodig met warmtepomp). Eentje gekocht met juiste pomp, setje weggegooid, pomp overgebouwd. Klaar.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mhr-zip schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Die van mij heb ik gemeten, was ook zo iets van 75 watt op standje 2. Ik heb een pompschakelaar er tussen, dus hij draait niet 24/7.

Als ik dan over paar jaar een warmtepomp aanschaf, kom ik niet uit met mijn terugverdientijd.

Vervolgens op marktplaats gekeken, niet te vinden of heel duur. Uiteindelijk uitgekomen bij vloerverwarmingsetje, die dingen worden op dit moment massaal verwijderd (geen pomp meer nodig met warmtepomp). Eentje gekocht met juiste pomp, setje weggegooid, pomp overgebouwd. Klaar.
😄 das ook een crea idee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
edsandje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

[...]

Die ecomlines worden niet vervangen omdat de ketel op is, maar omdat de boilerspiraal lek raakt na 20 jaar waardoor je CV installatie zichzelf automatisch gaat overvullen.
Als mijn ouders een nieuwe boiler ipv ketel hadden geplaatst had die ketel nu nog gehangen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Die ecomlines worden niet vervangen omdat de ketel op is, maar omdat de boilerspiraal lek raakt na 20 jaar waardoor je CV installatie zichzelf automatisch gaat overvullen.
Als mijn ouders een nieuwe boiler ipv ketel hadden geplaatst had die ketel nu nog gehangen :P.
😃 klopt. Maar er is ook een serie waarbij de boiler zelf lek raakt op een lasnaad. En dus je huis blank zet.

Laat ik het afkloppen maar de mijne heeft daar geen last van. Hangt pas 26 jaar. _/-\o_ Maar dat ga je wel zien aan de warmtewisselaar, gaszijdig worden de lamellen toch wel opgevreten. Vooral de onderste pijpen.
(Waarschijnlijk ook door tweakers. ;) Net effe meer condenseren dan voorheen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Seafarer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Sticker inderdaad, heb er nu een wattmeter tussen en die geeft voor de hce80 + pomp + thermische sluiter bij elkaar 75watt aan (nu inmiddels 68watt)

Denk dat ik qua stroom/kosten niet heel veel ga winnen als ik een label A pomp pak. Doet zo'n pomp ook nog iets met het uiteindelijke gasverbruik van de vv, door wellicht efficiënter het warme water te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AOC schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Sticker inderdaad, heb er nu een wattmeter tussen en die geeft voor de hce80 + pomp + thermische sluiter bij elkaar 75watt aan (nu inmiddels 68watt)

Denk dat ik qua stroom/kosten niet heel veel ga winnen als ik een label A pomp pak. Doet zo'n pomp ook nog iets met het uiteindelijke gasverbruik van de vv, door wellicht efficiënter het warme water te pompen?
Water rond pompen blijft water rond pompen. Het blijft een bepaalde massa die ronddraait en dat kost X energie.
De energie zuinige pomp doet dat met een hoog rendement. Die oude pomp met een laag rendement. En dat heeft geen enkele uitwerking op je gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

Water rond pompen blijft water rond pompen. Het blijft een bepaalde massa die ronddraait en dat kost X energie.
De energie zuinige pomp doet dat met een hoog rendement. Die oude pomp met een laag rendement. En dat heeft geen enkele uitwerking op je gasverbruik.
Die nieuwere pompen zijn toch modulerend ...?
Denk dat hij in die richting denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2023
Ben(V) schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Wordt die convector wel warm?
Heel vaak worden die convectors verkeerd aangesloten.

Wij hebben er ook een gehad en die werd met zowel de aanvoer als de afvoer aan dezelfde kant aangesloten wat volgens de specificaties de juiste manier was.
Echter trad precies hetzelfde effect op dat jij had en de convector zelf werd nauwelijks warm.
Toen heb ik de aanvoer aan de andere kant van de convector aan laten sluiten en daarna werkte alles wel zoals het hoort.
Hij wordt wel warm. Maar inderdaad de ingang zit recht boven de uitgang aan de zelfde kant. Zou dat het probleem zijn? Mijn kachel staat wel met zijn neus naast de bank. Zou esthetisch wel minder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Waar we hier (wederom) intrappen zijn de begrippen "pendelen" en "low-load".

Low-load is een normale status welke door de thermostaat wordt geïnitieerd.
Pendelen is een fout in het systeem .... punt.
En het komt idd niet zo vaak voor in ons landje.
We? Low load is niks anders dan laaglast.
Dat wordt geregeld door de thermostaat of de ketel zelf.
Een simpele aan/uit thermostaat geeft alleen een signaal naar de ketel of hij aan moet en regelt verder niks. De ketel bepaalt dan op basis van de aanvoer en retour temperatuur op hoeveel capaciteit deze moet draaien. Is het een zogenaamde slimme thermostaat dan bepaald deze op welke last de ketel draait.
Als pendelen een fout in het systeem is hoe wil je dat oplossen? De afgifte mogelijkheden groter maken?

Als je ketel in een anti-pendel programma gaat en je ketel en afgifte systeem zijn goed ingeregeld is dat geen fout. De ketel gaat in een modus dat hij niet constant aan/uit gaat. Deze wacht 10 minuten en begint dan opnieuw, kan hij wederom zijn vermogen niet kwijt dan hetzelfde.

Ik begrijp ook niet waarom het pendelen van een ketel als slecht wordt ervaren, onwenselijk ja, het liefst maak je langere stooksessies .
Lukt dat een keer niet is er niks mis met je systeem.
We leven nu eenmaal niet in een ideale wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mathies schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Hij wordt wel warm. Maar inderdaad de ingang zit recht boven de uitgang aan de zelfde kant. Zou dat het probleem zijn? Mijn kachel staat wel met zijn neus naast de bank. Zou esthetisch wel minder zijn.
Ik had het over een convector in zo'n convectorput.
Dat is wat anders dan wat jij hebt.

Als hij gewoon overal warm wordt dan is er niets aan de hand lijkt mij.
Als alle radiatoren geknepen zijn gaat het water de weg van de minste weestand en dus waarschijnlijk door deze radiator.

Je kunt kijken of het verder terugbrengen van de pomp snelheid het beter maakt of anders een voetventiel monteren, want de standaard knoppen zijn vaak alleen aan/uit knoppen en slecht regelbaar.

Weet je wat de temperaturen van de ketel zijn, dus de uitgang en de retour temperatuur?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
We ... in de zin van ... zoals er hier de laatste uren over wordt gepraat.
Nothing personal.
Low load is niks anders dan laaglast.
Deels ...
Low-load is een patroon van (vast) x aantal keer laaglast draaien per uur.
Volgens mij altijd door de thermostaat. De ketel heeft dat inzicht niet in zich.
Een simpele aan/uit thermostaat geeft alleen een signaal naar de ketel of hij aan moet en regelt verder niks.
Psies ... daarom initieerd de thermostaat low-load.
De ketel doet met een 'domme thermostaat' alleen aan/uit.
De ketel bepaalt dan op basis van de aanvoer en retour temperatuur op hoeveel capaciteit deze moet draaien. Is het een zogenaamde slimme thermostaat dan bepaald deze op welke last de ketel draait.
psies
Als pendelen een fout in het systeem is hoe wil je dat oplossen? De afgifte mogelijkheden groter maken?
idd
Als je ketel in een anti-pendel programma gaat en je ketel en afgifte systeem zijn goed ingeregeld is dat geen fout.
Tja ... dan is er te weinig afgifte.
Dus een fout in het systeem (afgifte)
Ik begrijp ook niet waarom het pendelen van een ketel als slecht wordt ervaren, onwenselijk ja, het liefst maak je langere stooksessies .
Denk dat je t hier over low-load hebt .... (?).

Ik probeer grote/ingewikkelde dingen altijd klein te maken zodat het sneller helder wordt.

Pendelen: snel aan/uit van de ketel en de kamer wordt niet warm.

Low-load : vast x aantal keer per uur aan/uit van de ketel en houdt de kamer op temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 27-10-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:12:

Low-load : x aantal keer per uur aan/uit van de ketel en houdt de kamer op temperatuur.
Grappig dat je tot die conclusie komt en wat precies is waar het om gaat. :)

Bij pendelen is er ergens een storing in het verwarmingssysteem (ik schrijf niet storing van de ketel), waardoor de ingestelde ruimtetemperatuur niet wordt gehaald en wat opgelost moet worden.
Of niet, als je bewust enkel in een kamertje stookt met één radiator open en de rest dicht. De thermostaat die (meestal) in de woonkamer hangt weet dit echter niet.

Bij low-load zijn de thermostaat en ketel gewoon bezig met het regelen om de ruimtetemperatuur te halen of te behouden. De ruimtetemperatuur wordt gehaald. Er is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het een en ander is afhankelijk van zowel de ketel als de thermostaat.
Er zijn ketels die zelf een low load regeling hebben en er zijn thermostaten die dat hebben.

Maar als je geen van beiden hebt dan kan de ketel gaan pendelen.

Pendelen is enkel reageren op een te kleine verschil in aanvoer en afvoer temperatuur.
De meeste cv ketels merken dat op en schakelen dan over op het low load programma(ook wel antipendel programma genoemd) wat zoals al uitgelegd niets meer is dan als dit optreed een wachttijd inzetten voor de ketel weer aanslaat.
Hebben ze niet zo'n programma dan gaat hij pendelen, ofwel continue aan- en afslaan.

Overigens hoeft dat niets met een storing te maken te hebben, als je alle radiatoren dichtdraait gebeurd dit ook. Het is simpelweg een reactie op het feit dat er geen of te weinig warmte afgenomen wordt als de ketel al op zijn laagste vermogen brand.

Als je een thermostaat (meeste Openterm thermostaten hebben dat wel) hebt met een lowload programma zal die dat meestal eerder gaan gebruiken dan de ketel dat doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 27-10-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:26
--

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 08-12-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@edsandje Bedoel je met "slimme thermostaat" niet een zelflerende?
Niet dat dat niet slim is maar in de volksmond wordt met een smart/slimme thermostaal vaak een (cloud) connected device bedoeld.

Een modulerende Chronotherm van 15 jaar oud heeft ook de mogelijkheid om zelf te leren hoe de ruimte reageert op verwarming en aan de hand van de vraagtemperatuur, het gemeten resultaat en de tijd die het duurt voordat de vraagtemperatuur bereikt is gaat deze eerder of later beginnen met stuken en probeert met een zo gunstig mogelijke aansturing de desbetreffende ruimte op de gewenste temperatuur te krijgen en te houden.

Neem aan dat jij dat ook bedoeld met een slimme thermostaat, die hele smart devices trend maakt de taal er niet duidelijker op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edsandje low-load (thermostaat) ≠ laag-last (ketel)

Als de ketel in laag-last brandt omdat de ingestelde maximale aanvoertemperatuur dreigt overschreden te worden en de ketel vervolgens - als dit gebeurt - alsnog uitschakelt hoeft dit nog niet te betekenen dat de gewenste kamertemperatur(en) bereikt zijn. Dit is dus geen regeling van de ruimtetemperatuur.

Low-load, van de thermostaat dus, betekent dat de thermostaat geleerd heeft dat ook op het laagst mogelijk vermogen van de ketel de gewenste kamertemperatuur overschreden wordt - regelstrategie gaat van moduleren van het vermogen over in "moduleren" in de tijd = een bepaald aantal keren per uur (bij radiatoren) een berekend aantal minuten aan (op het laagste vermogen uiteraard). [Bij vloerverwarming wordt minder vaak en langer verwarmd - instelling afhankelijk van de thermostaat]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ben(V) schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:07:

Er zijn ketels die zelf een low load regeling hebben
Welke .... ?
en er zijn thermostaten die dat hebben.

Maar als je geen van beiden hebt dan kan de ketel gaan pendelen.
Vrees dat je de begrippen nog niet helemaal helder hebt.
De meeste cv ketels merken dat op en schakelen dan over op het low load programma(ook wel antipendel programma genoemd)
Nee ... nee .... nee ...
Low-load is niet pendelen.

En de thermostaat merkt het op.
Overigens hoeft dat niets met een storing te maken te hebben, als je alle radiatoren dichtdraait gebeurd dit ook. Het is simpelweg een reactie op het feit dat er geen of te weinig warmte afgenomen wordt als de ketel al op zijn laagste vermogen brand.
Psies ....
Als je een thermostaat (meeste Openterm thermostaten hebben dat wel) hebt met een lowload programma zal die dat meestal eerder gaan gebruiken dan de ketel dat doet.
Volgens mij initieerd geen enkele ketel low-load .... maar kan het mis hebben ... if-so .... geef aan welke !!

En de Isense is ook opentherm maar heeft geen low-load. Of iig niet 1 die ik graag zie omdat hij teweinig x/h aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:06:
En de Isense is ook opentherm maar heeft geen low-load. Of iig niet 1 die ik graag zie omdat hij teweinig x/h aangaat.
Heb je op de iSense al met de parameter ‘afkoelsnelheid’ gespeeld?
Afkoelsnelheid: Hiermee wordt aangegeven hoe snel de woning afkoelt of hoe goed uw woning is geïsoleerd. Een goede isolatie vertraagt de afkoeling van de woning. Deze parameter heeft invloed op de regelstrategiën RTC (T-ruimte) en OTC + Comfort en op de lengte van de uit-periodes tussen de branderstarts.
Afkoelsnelheid > Langzaamst: Geeft lange uit-periodes tussen branderstarts.
Afkoelsnelheid > Snelst: Geeft korte uit-periodes tussen branderstarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:13:
Heb je op de iSense al met de parameter ‘afkoelsnelheid’ gespeeld?
zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Dan heb je een thermostaat nodig met een iets kleinere hysterese van 0,2 of misschien zelfs 0,1 °C

Volgens anderen en wat ik zelf ervaar heeft de iSense een hysterese van 0,3 °C. Maar dat wist je al. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier gaat vanavond de verwarming niet meer aan... ovenschotel 40 minuten op 200 graden. Incl voorverwarmen is dat 55 minuten.

De iSense gaat er hier binnenkort uit. Ik haal er geen voordeel meer uit qua stookgedrag, want ik haal met een heatbooster en 15 arctic F8 fans anderhalve graad in 30 minuten terwijl de CV nog 35 graden moet bereiken.
Knop is lam, altijd heel gezeik om een half graadje erbij te doen. De ene keer klapt ie er hele graden af, de andere keer 3 graden erbij.

Wordt waarschijnlijk een OTGW met een Honeywell Round. Klokprogramma kan ik dan wel vanuit HA regelen door een kamertemperatuur naar de thermostaat te pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Dan heb je een thermostaat nodig met een iets kleinere hysterese van 0,2 of misschien zelfs 0,1 °C

Volgens anderen en wat ik zelf ervaar heeft de iSense een hysterese van 0,3 °C. Maar dat wist je al. ;)
Als je kijkt naar mijn post van paar paginas terug waar ik de Chrontherm modulation wireless af zet tegen de Isense zal je zien dat de Chronotherm de temp vrijwel constant houdt.

Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"

De Isense laat de temperatuur zeker 0.5C schommelen.

Voor mij echt geen Isense !

De Chronotherm is veeeeel nauwkeuriger qua het op temperatuur houden via low-load.

Edit : ik zet ze er voor t gamak nog maar even bij.

keuken rechtsonderin ... kleur lichtbruin is de ref ruimte in de grafiek.

Chronotherm

Isense

[ Voor 28% gewijzigd door Wolfram55 op 27-10-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:27:
Hier gaat vanavond de verwarming niet meer aan... ovenschotel 40 minuten op 200 graden. Incl voorverwarmen is dat 55 minuten.

De iSense gaat er hier binnenkort uit. Ik haal er geen voordeel meer uit qua stookgedrag, want ik haal met een heatbooster en 15 arctic F8 fans anderhalve graad in 30 minuten terwijl de CV nog 35 graden moet bereiken.
Knop is lam, altijd heel gezeik om een half graadje erbij te doen. De ene keer klapt ie er hele graden af, de andere keer 3 graden erbij.

Wordt waarschijnlijk een OTGW met een Honeywell Round. Klokprogramma kan ik dan wel vanuit HA regelen door een kamertemperatuur naar de thermostaat te pushen.
Heb wel eens begrepen dat de Vision de mercedes is onder de thermostaten. Ook in combinatie met OTGW
Zal via marktplaats moeten want is niet meer in de verkoop,
IK kijk ook regelmatig maar moet een wireless zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 21:41
Heb het nu voor elkaar dat de Xtreme 30 wat langere brandsessies kan maken. Voorbeeldje van een paar dagen terug en van vandaag. Zelf het max vermogen nog wat teruggedraaid en Tado support heeft ook nog iets gedaan, ik vermoed om de hysterese iets ruimer te stellen. Ben wel blij met dit resultaat van langzame maar stabiele ruimte verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUlQCEZDVxABH01PCEtqPlpI74E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7jYiU8m59Q9s4vE4ePhHOxW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCF80F6-XAGrVdITfLcdN8eknYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYJsC2ilKXGmY7jBCzFw78fN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
thys schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:50:
Heb het nu voor elkaar dat de Xtreme 30 wat langere brandsessies kan maken. Voorbeeldje van een paar dagen terug en van vandaag. Zelf het max vermogen nog wat teruggedraaid en Tado support heeft ook nog iets gedaan, ik vermoed om de hysterese iets ruimer te stellen. Ben wel blij met dit resultaat van langzame maar stabiele ruimte verwarming.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijf het lastig vinden om op basis van alleen gasverbruik conclusies te trekken.

Het kan maar net dat je nu een aantal dagen gestookt heb en dat er meer warmte in de muren is gaan zitten.

Je krijgt zo niet echt een goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wolfram55 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

We ... in de zin van ... zoals er hier de laatste uren over wordt gepraat.
Nothing personal.

[...]

Deels ...
Low-load is een patroon van (vast) x aantal keer laaglast draaien per uur.

[...]

Volgens mij altijd door de thermostaat. De ketel heeft dat inzicht niet in zich.

[...]

Psies ... daarom initieerd de thermostaat low-load.
De ketel doet met een 'domme thermostaat' alleen aan/uit.

[...]

psies

[...]

idd

[...]

Tja ... dan is er te weinig afgifte.
Dus een fout in het systeem (afgifte)

[...]

Denk dat je t hier over low-load hebt .... (?).

Ik probeer grote/ingewikkelde dingen altijd klein te maken zodat het sneller helder wordt.

Low-load : vast x aantal keer per uur aan/uit van de ketel en houdt de kamer op temperatuur.
Misschien moet je gewoon eerst eens goed lezen voor je reageert.
Elke ketel stopt met brander als de retour temperatuur van de ketel in de buurt komt van de aanvoer temperatuur, want het cv systeem kan blijkbaar blijkbaar zijn warmte niet kwijt.

Zo gauw dat verschil weer groter wordt zal de ketel weer gaan branden.
Wordt dat verschil weer te klein, dan slaat hij weer af.
Als dat te snel achter elkaar gebeurt en blijft gebeuren noemen we dat pendelen wat erg slecht voor de ketel is.

De meeste goede ketels voorkomen dat door als dit gebeurt niet meteen weer aan te springen maar een wachttijd van een aantal minuten in te bouwen.
Dit wordt ook wel een antipendel mode genoemd maar ook wel low load mode.
Het treed namelijk op als de ketel op z'n minimale capaciteit brand en nog steeds zijn warmte niet voldoende snel kwijt kan.
Als je een voorbeeld zoekt kijk naar Remeha Avanta.

Een Opentherm thermostaat kan dat ook doen als de door hem berekende gewenste aanvoer temperatuur in de buurt van de retour temperatuur van de ketel komt.
Hoe hij dat doet is per thermostaat en instelling verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolfram55 , @Superbeagle Nostalgie met historische plaatjes en thermostaten:
Een link naar een bijdrage van mij betreffende de regeling via het low-load "algoritme"
van mijn stokoude Honeywell Chronotherm modulation. Regelafwijking +/-0,03°C 's nachts
Voor andere, recentere plaatjes met stook/temperatuurcurves van de ketel en de kamertemperatuur in de referentieruimte.
Genoeg nostalgie voor vandaag, cv gaat uit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:34
edsandje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 01:36:
[...]

We? Low load is niks anders dan laaglast.
Spraakverwarring op het Internet, maar in dit topic:
Low-load regeling is een door de thermostaat gestuurde pwm regeling, meestal op basis van een of ander regelalgoritme.

Pendelen is een door de ketel gestuurde pwm regeling op de overshoot van de Ta ten opzichte van Tset (Ta x graden boven Tset? Dan valt de brander uit, maar blijft de pomp aan tot Ta weer x graden onder Tset komt.)

Laaglast is simpelweg het kleinst mogelijke vermogen de ketel moet produceren. Dat is een kenmerk van de ketel zelf en staat in de boekjes.
Een simpele aan/uit thermostaat geeft alleen een signaal naar de ketel of hij aan moet en regelt verder niks. De ketel bepaalt dan op basis van de aanvoer en retour temperatuur op hoeveel capaciteit deze moet draaien.
De meeste ketels sturen alleen op Ta. Als deze hoger is dan Tset moduleert de ketel terug. Is deze lager dan Tset, moduleert de ketel op.

De meeste ketels meten Tretour niet eens, er is geen sensor voor.
Is het een zogenaamde slimme thermostaat dan bepaald deze op welke last de ketel draait.
Zelden. Een slimme aan/uit thermostaat heeft geavanceerde pwm regelingen voor lowload. Een Opentherm thermostaat stuurt op Tset. Vermogen wordt vrijwel altijd door de ketel zelf bepaald.
Inderdaad. Dat is de enige manier.

Dat kan door de Ta te verhogen, het pompdebiet te verhogen, of andere radiatoren te plaatsen.
Als je ketel in een anti-pendel programma gaat en je ketel en afgifte systeem zijn goed ingeregeld is dat geen fout. De ketel gaat in een modus dat hij niet constant aan/uit gaat. Deze wacht 10 minuten en begint dan opnieuw, kan hij wederom zijn vermogen niet kwijt dan hetzelfde.
Klopt, in het voor- of naseizoen kan dar voorkomen als de OpenTherm thermostaat een te lage Ta vraagt. Beter is het om dat te voorkomen en te zorgen dat de ketel zijn vemogen altijd kwijt kan.

De ketel pendelt dan niet en de thermostaat regel dan de lowload regeling verder.
Lukt dat een keer niet is er niks mis met je systeem.
We leven nu eenmaal niet in een ideale wereld.
Klopt deels. Pendelen is slecht voor de ketel vanwege het continu schommelen van de brandertemperatuur. Deze slijt dus sneller, maar dat gebeurt ook in lowload modus.

Pendelen een noodregeling, een beveiliging. Je hoort je systeem zo in te richten dat die beveiliging er niet in hoeft te komen, ofwel zo dat je altijd het minimale vermogen van de ketel kwijt kunt aan het afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:16
dunklefaser schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:49:
Een link naar een bijdrage van mij betreffende de regeling via het low-load "algoritme"
van mijn stokoude Honeywell Chronotherm modulation. Regelafwijking +/-0,03°C 's nachts
Voor andere, recentere plaatjes met stook/temperatuurcurves van de ketel en de kamertemperatuur in de referentieruimte.
Zou je het type nummer van je thermostaat willen delen en maak je gebruik van een otgw?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Blihi schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 05:44:
[...]
De meeste ketels meten Tretour niet eens, er is geen sensor voor.
Remeha meet de Tr wel degelijk. Bij opstarten wordt het setpoint ingesteld op 20 graden boven Tr.
Stel je setpoint is 55, en de boel is nog koud, zeg 18 graden. Dan is het eerste setpoint voor Ta 18+20=38 graden. Naarmate de Tr oploopt, loopt ook het setpoint op, totdat de 55 bereikt is.
Ik zie dat heel duidelijk op mijn Calenta. Dit voorkomt dat de ketel als een gek naar de 55 rent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Djvdb schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:00:
[...]

Zou je het type nummer van je thermostaat willen delen en maak je gebruik van een otgw?
Het type kan je hier vinden (inclusief uitleg van Honeywell hoe hun "lowload" algoritme werkt)
Waarom vermoed je dat ik een OTGW heb? (Heb ik namelijk niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:16
Ivm de grafieken die je deelt dacht dat je die data mogelijk via een OTGW uitleest maar dat doe je dus anders?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Djvdb schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Ivm de grafieken die je deelt dacht dat je die data mogelijk via een OTGW uitleest maar dat doe je dus anders?
Ja - kan je bijvoorbeeld hier zien in het Heatboostertopic. De NTC-sensoren heb ik gekalibreerd en met warmtegeleidingpads onder buisisolatie op de metalen cv-buizen direct onder de ketel met tiewraps vastgezet.
Just my 2 mK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:49:
Het is niet zo verwonderlijk, denk ik, dat je je temperatuur zo mooi constant weet te houden met een vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:59:
[...]

Het is niet zo verwonderlijk, denk ik, dat je je temperatuur zo mooi constant weet te houden met een vloerverwarming.
Wij weten ondertussen dat de combinatie van vloerverwarming en gebooste convectoren
op meerdere manieren voordelig werkt, tenminste ik heb deze indruk.
(Zie ook de eerste link in de post hierboven en de opmerking van @Seafarer onder de oude posting)
- De oude vloerverwarming is trouwens alleen maar bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Wij weten ondertussen dat de combinatie van vloerverwarming en gebooste convectoren
op meerdere manieren voordelig werkt, tenminste ik heb deze indruk.
(Zie ook de eerste link in de post hierboven en de opmerking van @Seafarer onder de oude posting)
- De oude vloerverwarming is trouwens alleen maar bijverwarming.
Psies .... dat zou ook mijn insteek zijn als er vloerverwarming zou komen.
Alleen de kou uit de vloer voor de voetjes.

En ander verhaal lijkt het te zijn met een waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

Psies .... dat zou ook mijn insteek zijn als er vloerverwarming zou komen.
Alleen de kou uit de vloer voor de voetjes.

En ander verhaal lijkt het te zijn met een waterpomp
Wat een warmtepomp betreft: Dat zien we dan t.z.t., maar waarschijnlijk wordt het een vergelijkbaar verhaal met een verschuiving richting nog lagere aanvoertemperaturen en relatief meer warmteafgifte door de vloerverwarming (en minder afgifte door de gebooste JAGA's).
Volgend jaar meer info, misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 22:05
Microkid schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Remeha meet de Tr wel degelijk. Bij opstarten wordt het setpoint ingesteld op 20 graden boven Tr.
Stel je setpoint is 55, en de boel is nog koud, zeg 18 graden. Dan is het eerste setpoint voor Ta 18+20=38 graden. Naarmate de Tr oploopt, loopt ook het setpoint op, totdat de 55 bereikt is.
Ik zie dat heel duidelijk op mijn Calenta. Dit voorkomt dat de ketel als een gek naar de 55 rent...
Klopt, dit doet de Tzerra Ace ook, die standaard 20 graden verschil tussen Ta en Tr is wel aanpasbaar met een parameter.

Wat ik mij dan ook afvraag is of deze parameter i.c.m. vloerverwarming (mengverdeler) aangepast dient te worden. De Tr vanuit de vloer is namelijk altijd laag. Daarnaast heb je bij een mengverdeler baat bij Ta van ca. 60 graden. Zelfs wanneer je aan/uit regeling toepast ipv OpenTherm gaat de CV geen 60 graden leveren door deze regeling.

Iemand hier tips / ervaringen mee?

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Microkid schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Het kan zijn dat er ketels zijn die de Tr wel meten. Het kan ook zomaar zijn dat de delta-T van 20 graden gewoon een gevolg is van een ingesteld maximaal vermogen. Het ingestelde maximale vermogen levert namelijk ook gewoon een maximale delta-T. De ketel wil dan wel warmer water maken, maar het kan niet omdat het vermogen beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dezonnebril schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Klopt, dit doet de Tzerra Ace ook, die standaard 20 graden verschil tussen Ta en Tr is wel aanpasbaar met een parameter.
Dat is dan een duidelijke bevestiging dat het inderdaad wel kan dat er ketels zijn die de Tr meenemen in de regeling.
Wat ik mij dan ook afvraag is of deze parameter i.c.m. vloerverwarming (mengverdeler) aangepast dient te worden. De Tr vanuit de vloer is namelijk altijd laag. Daarnaast heb je bij een mengverdeler baat bij Ta van ca. 60 graden. Zelfs wanneer je aan/uit regeling toepast ipv OpenTherm gaat de CV geen 60 graden leveren door deze regeling.

Iemand hier tips / ervaringen mee?
Ja, gewoon aanpassen. Je wilt bij mengverdelers een zo constant mogelijke menging hebben. Met mengverdelers kun je het beste een aan/uit regeling toepassen, dus een vaste Ta. Dat geeft een vaste mengverhouding en een zo eenvoudig mogelijke regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Blihi schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Het kan zijn dat er ketels zijn die de Tr wel meten. Het kan ook zomaar zijn dat de delta-T van 20 graden gewoon een gevolg is van een ingesteld maximaal vermogen. Het ingestelde maximale vermogen levert namelijk ook gewoon een maximale delta-T. De ketel wil dan wel warmer water maken, maar het kan niet omdat het vermogen beperkt is.
In mijn geval is het geen gevolg van max vermogen, want ik zie tijdens het opwarmen het vermogen gewoon oplopen en wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 22:05
Blihi schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:54:

Ja, gewoon aanpassen. Je wilt bij mengverdelers een zo constant mogelijke menging hebben. Met mengverdelers kun je het beste een aan/uit regeling toepassen, dus een vaste Ta. Dat geeft een vaste mengverhouding en een zo eenvoudig mogelijke regeling.
Ik heb dit stookseizoen voor het eerst aan/uit (BDR91) om zeker te weten dat de Ta 60 graden zou worden, ik zag dus nog steeds het fenomeen wat @Microkid beschrijft m.b.t. verschil Ta en Tr.

Ondanks dat ik 60 graden als aanvoer heb staan op de Tzerra Ace, komt de CV in eerste instantie niet verder dan ca. 40 graden en dat loopt op bij een hogere Tr. Echter voordat de Tr hoog genoeg is, is de stooksessie al weer klaar. Daarnaast zal zoals al gezegd, de Tr met een mengverdeler altijd relatief laag blijven.

Misschien dan maar eens met de parameter spelen (>20 graden).

[ Voor 9% gewijzigd door dezonnebril op 28-10-2023 20:11 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ta, Tr en debiet bepalen ditect het vermogen en andersom.

Bij veel ketels kun je het maximum vermogen beperken, daarmee maximeer je dus de delta-T bij een gegeven debiet.

Blijkbaar stel je bij de Remeha de maximale delta-T in. Ook dat is dus een maximaal vermogen.

Dat het vermogen nog steeds schommelt is logisch, maar het zou mij verbazen dat de ketel op maximaal vermogen niet in staat is om 60 graden water te maken bij 20 graden aanvoertemperatuur, of je moet het debiet heel hoog hebben staan.

Dus ja, zet die delta-T parameter maar eens op zijn maximum stand en kijk eens wat er gebeurt. Daarna kun je ook met het debiet gaan spelen.

Bij CV ketels wil je dat zo laag mogelijk, maar je moet wel zorgen dat de vloer zelf over het hele oppervlak warmte blijft afgeven. De Tr uit iedere vloerlus moet dus boven de (gewenste) ruimtetemperatuur blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HRW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-12-2024

HRW

Wat is de naam van die Remeha parameter? Wij hebben een Avanta Ace en ik ben benieuwd of ik daar ook mee kan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:53
HRW schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:15:
Wat is de naam van die Remeha parameter? Wij hebben een Avanta Ace en ik ben benieuwd of ik daar ook mee kan spelen :)
parameter 17. Max toerental ventilator CV bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Stillekracht schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

parameter 17. Max toerental ventilator CV bedrijf
Haha dat is dus ook gewoon direct het maximum vermogen.

Toerental ventilator bepaalt hoeveelheid lucht, dus de hoeveelheid gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
HRW schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:15:
@Stillekracht Bij de Tzerra Ace is dat parameter GP021, instelbaar tussen 10 en 40°C.
Terug moduleren wanneer temperatuurverschil groter is dan deze drempelwaarde
De Avanta Ace is een eenvoudiger model ketel en heeft deze parameter niet.

Edit: ik lees dat de Avanta kennelijk wel dit temperatuurverschil (tussen aanvoer en retour) registreert en er op stuurt. Het is uit de servicehandleiding niet duidelijk wat dit verschil is. Ik gok dat dit vast zit op 20 25 °C, wat gebruikelijk is bij Remeha.

[ Voor 15% gewijzigd door Superbeagle op 29-10-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Laatst online: 18:18
Bij mijn weten hebben alle ketels een beperking in dat temperatuurverschil. Misschien ter bescherming van de warmtewisselaar?
Hoe dan ook, als de ketel zijn kilowatts in het water duwt, dan komt die warmte ook in de woning. Als je met gelijke retourtemperatuur en vermogen een hogere aanvoer wilt hebben dan kan je alleen maar minder water gaan pompen.
GP021 staat bij de Tzerra Ace overigens standaard op 25 graden.
Mijn oude Remeha Selecta had ik op pompstand 1 gezet. Ik meen dat die met een temperatuurverschil van 30 graden ging stoken, dat zal het maximum zijn geweest.
Bij de Intergas xtreme is er geloof ik geen sensor op de inlaat. Bij Vaillant dan weer wel, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Intergas XTreme heeft inderdaad geen Tr sensor en ook geen beperking op de delta-T.
Pagina: 1 ... 6 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?