Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste
Acties:

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-07 12:43
Blihi schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:33:
[...]

Sorry dat ik in herhaling val, maar wat probeer je te bereiken? Welk probleem probeer je op te lossen?

Een groep warmer laten worden is geen doel op zich. Meestal doe je dit als er bijvoorbeeld een ruimte is die niet goed warm wordt, of een deel van de vloer koud aanvoelt, etc. Het achterliggende probleem dat je probeert op te lossen is niet duidelijk.

Als voorbeeld: Mijn badkamer is de beperkende factor in de hele installatie. Die ligt op het noorden (en heeft dus nooit zon) en de vloerverwarming is daar eigenlijk niet goed genoeg gelegd (te weinig slang voor de ruimte). De bouwer boeide het niet, want die hangt standaard een elektrische bijverwarming op.

Om de badkamer te kunnen verwarmen met de CV (toen, nu met de WP), moet er 31 graden water de vloer in. Ik kan dus geen lagere Ta kiezen dan 31 (wat voor een CV prima is, maar voor een WP best hoog).

Om nu de rest van de woning warm te houden ben ik de overige lussen gaan knijpen. De badkamer krijgt dus altijd maximaal debiet, terwijl alle andere vloerlussen een veel lager debiet hebben en daarmee wordt de woning wel prima warm gehouden.
toon volledige bericht
Ik zou dus graag de badkamer warmer krijgen en de stooklijn zo laag mogelijk. Wel dat de radiatoren boven ook de kou "breken". Gisteren nog de flowmeter van de badkamer op 2-2,5L/min gezet en de rest op 1,5L/min

Stooklijn is nu 43 bij -15 en 29 bij 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:30

Seafarer

XXX

Pietjuh99 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:00:
goedenavond,

Ik heb een ATAG E325C HR ketel kan deze zonder problemen op laagstand?

Situatie:
Boven radiatoren 2 staan er open zodat de retourwarmte naar de ketel niet te hoog is
beneden vloerverwarming staat op 40 graden

Is het in deze situatie beter om de aanvoer temperatuur op ergens tussen 50-60 graden te zetten?
Hoe lager de temperatuur hoe langer die zal braden maar op laag vermogen als die op laagstand staat?
Dat is beter dan hoge termperatuur met hoog vermogen (circa 80%)
Oh leg uit. Minder is niet altijd minder.
Minder maakt het soms slechter.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Pietjuh99
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 12:54
Seafarer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:04:
[...]

Oh leg uit. Minder is niet altijd minder.
Minder maakt het soms slechter.
Achter de laatste zin moest nog een vraagteken. Was dus eigenlijk een vraag wat dan beter is om te doen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:17:
[...]

Achter de laatste zin moest nog een vraagteken. Was dus eigenlijk een vraag wat dan beter is om te doen.
Je hebt vloerverwarming met een mengverdeler. Het is al vaker besproken dat een lage aanvoer remperatuur niet goed gaat met dit type vloerverwarming.

Dus gewoon 60 of 65 graden aanvoer temperatuur houden ook voor je radiatoren.

Rendement van je ketel komt uit koude retour en dat heb je eigenlijk altijd met vloerverwarming.

Dus waarom bij jou radiatoren boven open staan om de retour te verlagen is wat vreemd?

Zomaar minder en laag zetten is niet altijd beter. ;)

• Pietjuh99
Seafarer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:53:
[...]

Je hebt vloerverwarming met een mengverdeler. Het is al vaker besproken dat een lage aanvoer remperatuur niet goed gaat met dit type vloerverwarming.

Rendement van je ketel komt uit koude retour en dat heb je eigenlijk altijd met vloerverwarming.

Dus waarom bij jou radiatoren boven open staan om de retour te verlagen is wat vreemd?

Omdat als ik de radiatoren boven niet open zet dan krijgt de ketel dezelfde temperatuur aan retour terug van de radiatoren leidingen en springt de ketel uit. Gisterenavond gemeten en retour van radiatoren is rond de 44 graden en van de vloerverwarming is 23 graden. Ben benieuwd of het mogelijk is dit lager te kunnen doen of dat dit prima is zo.

Want wat is wijsheid lager temperatuur maar dat de ketel langer brand of hogere temperatuur waarbij de ketel korter brand.

En is dat überhaupt in te stellen dan die laag kan. Vandaar mijn vraag over de laaglast instelling.

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-07 14:32
Seafarer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:53:
[...]

Hey hier lees ik wat nieuws. ik wist niet dat een lagere aanvoer temp bij vloerverwarmers met mengverdeler niet goed gaat.
Zelf heb ik 3 mengverdelers (1 per verdieping) en mijn ketel staat op 40 graden. dit werkt volgens mij wel prima maar is het dus beter om de anvoer temp wat te verhogen?

En is dat niet nadeliger voor het gasverbruik dan? mijn redenatie was altijd lagere temperatuur = minder gas verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 17:18

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
REDN4S schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:35:
[...]

Hey hier lees ik wat nieuws. ik wist niet dat een lagere aanvoer temp bij vloerverwarmers met mengverdeler niet goed gaat.
Zelf heb ik 3 mengverdelers (1 per verdieping) en mijn ketel staat op 40 graden. dit werkt volgens mij wel prima maar is het dus beter om de anvoer temp wat te verhogen?

En is dat niet nadeliger voor het gasverbruik dan? mijn redenatie was altijd lagere temperatuur = minder gas verbruik
‘Niet goed gaan’ is overdreven. Het heeft alleen geen besparingseffect omdat het rendement slechts wordt bepaald door de Tr. En die is in beide gevallen gelijk, mits je niet al te veel radiatoren open hebt staan. Zie ook dit post voor nadere uitleg.

Bij een lagere aanvoertemperatuur vanuit de ketel duurt het, gok ik, verwaarloosbaar langer totdat de aanvoertemperatuur in de balk op temperatuur is vanwege de menging.

Ik gok verwaarloosbaar omdat mijn Ta ook laag staat ingesteld vanuit de ketel. Ik heb echter de pomp op de ketel hoog staan en de thermostaatknop op de verdeler helemaal open.
Verhoog je de Ta vanuit de ketel dan hoeft de pomp niet zo hoog en ga je de thermostaatknop op de verdeler wat sluiten. Dus lood om oud ijzer als je het mij vraagt.

Wil je echter een lage temperatuursysteem simuleren voor bijvoorbeeld de overstap naar een warmtepomp en testen of ook de overige ruimtes warm genoeg worden, dan kun je gerust een lage aanvoertemperatuur gebruiken met een mengverdeler.

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:35:
[...]

:( sorry SOMS gaat dit niet goed.
Woordje vergeten.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:15:
[...]

Omdat als ik de radiatoren boven niet open zet dan krijgt de ketel dezelfde temperatuur aan retour terug van de radiatoren leidingen en springt de ketel uit. Gisterenavond gemeten en retour van radiatoren is rond de 44 graden en van de vloerverwarming is 23 graden. Ben benieuwd of het mogelijk is dit lager te kunnen doen of dat dit prima is zo.

Want wat is wijsheid lager temperatuur maar dat de ketel langer brand of hogere temperatuur waarbij de ketel korter brand.

En is dat überhaupt in te stellen dan die laag kan. Vandaar mijn vraag over de laaglast instelling.
Lang verhaal kort.

Ketel kan zijn warmte niet kwijt. Thermostaat vraagt warmte maar om een of andere reden krijgt hij dat water niet in de vloer.

Dat wordt zoeken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Superbeagle schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:02:
[...]

‘Niet goed gaan’ is overdreven. Het heeft alleen geen besparingseffect omdat het rendement slechts wordt bepaald door de Tr. En die is in beide gevallen gelijk, mits je niet al te veel radiatoren open hebt staan. Zie ook dit post voor nadere uitleg.

Bij een lagere aanvoertemperatuur vanuit de ketel duurt het, gok ik, verwaarloosbaar langer totdat de aanvoertemperatuur in de balk op temperatuur is vanwege de menging.

Ik gok verwaarloosbaar omdat mijn Ta ook laag staat ingesteld vanuit de ketel. Ik heb echter de pomp op de ketel hoog staan en de thermostaatknop op de verdeler helemaal open.
Verhoog je de Ta vanuit de ketel dan hoeft de pomp niet zo hoog en ga je de thermostaatknop op de verdeler wat sluiten. Dus lood om oud ijzer als je het mij vraagt.

Wil je echter een lage temperatuursysteem simuleren voor bijvoorbeeld de overstap naar een warmtepomp en testen of ook de overige ruimtes warm genoeg worden, dan kun je gerust een lage aanvoertemperatuur gebruiken met een mengverdeler.
toon volledige bericht
Yep. My bad.
Soms gaat dat niet goed.

• Pietjuh99
Seafarer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:49:
[...]

Lang verhaal kort.

Ketel kan zijn warmte niet kwijt. Thermostaat vraagt warmte maar om een of andere reden krijgt hij dat water niet in de vloer.

Dat wordt zoeken.
Klopt daarom staan er 2 radiatoren open om dat op te vangen, zo komt er minder warm water terug maar zou het liever nog wat lager willen zien.
En eigenlijk de radiatoren het liefst minder open. Uiteindelijk wil ik ooit naar hybride warmtepomp.

Ja de zoektocht is al even bezig haha

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:17:
[...]

Klopt daarom staan er 2 radiatoren open om dat op te vangen, zo komt er minder warm water terug maar zou het liever nog wat lager willen zien.
En eigenlijk de radiatoren het liefst minder open. Uiteindelijk wil ik ooit naar hybride warmtepomp.

Misschien de flow iets minder zodat er meer warmte afgegeven kan worden of beter waterzijdig afstellen van de verschillende lussen.

Hybrid warmtepomp is niks, ga voor volledig elektrisch.
Snap niet waarom mensen nog steeds hybride en dus gas overwegen als ze naar een warmtepomp toe willen gaan, doe het dan gelijk goed en niet half.

• Pietjuh99
NicoHF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:35:
[...]

Misschien de flow iets minder zodat er meer warmte afgegeven kan worden of beter waterzijdig afstellen van de verschillende lussen.

Hybrid warmtepomp is niks, ga voor volledig elektrisch.
Snap niet waarom mensen nog steeds hybride en dus gas overwegen als ze naar een warmtepomp toe willen gaan, doe het dan gelijk goed en niet half.
Gelukkig zijn er niet veel lussen. Wel zijn het oude radiatoren. Huis is uit '78.
Dus ook geen idee of volledig elektrisch verstandig is? Liever natuurlijk geen gas meer ;)

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Seafarer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:49:
[...]

Lang verhaal kort.

Dat wordt zoeken.
De reden is dat de thermostaat geen weet heeft van de lage Ta van de verdeler en denkt dat de ruimte niet snel genoeg opwarmt en de neiging heeft om meer warmte van de ketel te vragen.

Thermostaten zijn ontworpen om ruimtes snel met hoge Ta en vol vermogen op te warmen.
Dat is op te lossen door bijvoorbeeld met een iSense te Tset min en max gelijk te zetten en de opwarmsnelheid op traag te zetten.

Ik draai hier ook probleemloos met een mengverdeler met een vast ingestelde Tset op de iSense van 40 °C.

Een andere reden om in geval van een mengverdeler om wel met lage aanvoertemperaturen te werken is dat deze lagere temperaturen dichterbij de Tset van de thermostaat liggen en dus de berekende opwarmsnelheid. Dit leidt tot iets betere aanwarmtijden.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:17:
[...]

Ik snap echt niet wat hoe die 2 radiatoren gaan helpen om meer warmte in de vloer te krijgen... Mogelijk heb je een evenwichtsfles nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pietjuh99
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:33:
[...]

Ik snap echt niet wat hoe die 2 radiatoren gaan helpen om meer warmte in de vloer te krijgen... Mogelijk heb je een evenwichtsfles nodig.
Ik heb het ook niet gehad over warmte in de vloer krijgen maar de retourwarmte naar de cv ketel verlagen. Nu stookt de ketel naar 60 graden en krijgt die van de radiatoren 44 terug met 2 radiatoren open. Wanneer ik deze verder dichtzet dan krijgt de ketel 60 terug en dan springt die uit

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:40:
[...]

Ik heb het ook niet gehad over warmte in de vloer krijgen maar de retourwarmte naar de cv ketel verlagen. Nu stookt de ketel naar 60 graden en krijgt die van de radiatoren 44 terug met 2 radiatoren open. Wanneer ik deze verder dichtzet dan krijgt de ketel 60 terug en dan springt die uit
Als jouw ketel al op laaglast draait dan kun je misschien nog proberen om de pomp van de ketel wat te verlagen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pietjuh99 Heb je misschien een bypass in je cv-circuit?
Deze zit vaak in de buurt van de vloerverwarmingsverdeler
en als deze bij een te lage druk opent krijgt te ketel relatief veel heet water terug.
Dit gebeurt als alles andere, hier de radiatoren, dicht staan en ook de thermostaat
van de verdeler niet veel water doorlaat.
Kan je foto's van de omgeving van de verdeler posten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pietjuh99
dunklefaser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:38:
en als deze bij een te lage druk opent krijgt te ketel relatief veel heet water terug.
Dit gebeurt als alles andere, hier de radiatoren, dicht staan en ook de thermostaat
De retourleiding onder de cv ketel splitst zich op in 1 leiding voor radiatoren en 1 voor vloerverwarming. Als ik hiervan afzonderlijk de temperatuur meet dan is de retour van de radiatoren 44 graden en die van de vloerverwarming 23 graden.
Bij de vloerverwarming verdeler zit geen bypass. De aanvoer en retour zitten los van elkaar.

Ben eigenlijk ook meer opzoek naar goed afstellen van de cv ketel. Er zaten tot een aantal maanden geleden radiatoren beneden en een convectorput. Nu beneden alleen nog vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:44:
[...]

Gelukkig zijn er niet veel lussen. Wel zijn het oude radiatoren. Huis is uit '78.
Dus ook geen idee of volledig elektrisch verstandig is? Liever natuurlijk geen gas meer ;)
De lussen/zones van de vloerverwarming bedoelde ik, daar zit namelijk mogelijk het probleem.
Als er een korte zone tussen zit en je laat daar volop de flow doorheen gaan dan wordt de retour ook heter van.
Dat probleem heb ik zelf ook en ben ik momenteel aan het fijn tunen middels de flowmeters.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:48:
[...]

De retourleiding onder de cv ketel splitst zich op in 1 leiding voor radiatoren en 1 voor vloerverwarming. Als ik hiervan afzonderlijk de temperatuur meet dan is de retour van de radiatoren 44 graden en die van de vloerverwarming 23 graden.
Bij de vloerverwarming verdeler zit geen bypass. De aanvoer en retour zitten los van elkaar.

Ben eigenlijk ook meer opzoek naar goed afstellen van de cv ketel. Er zaten tot een aantal maanden geleden radiatoren beneden en een convectorput. Nu beneden alleen nog vloerverwarming.
Dan is het een kwestie van balanceren. Je kunt overwegen om de radiatoren te knijpen zodat de retour lager wordt.

• Pietjuh99
NicoHF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:50:
[...]

De lussen/zones van de vloerverwarming bedoelde ik, daar zit namelijk mogelijk het probleem.
Als er een korte zone tussen zit en je laat daar volop de flow doorheen gaan dan wordt de retour ook heter van.
Dat probleem heb ik zelf ook en ben ik momenteel aan het fijn tunen middels de flowmeters.
CV ketel staat op zolder en daar zit 1 radiator in 1 kamer maar die staat dicht. Aan beide kanten van de woning gaan de leidingen naar beneden op de 2 voorste kamers staan radiatoren en op de achterste kamer + kamer beide 1. Dus 4 totaal op de 1e verdieping. Badkamer is het verste weg en die staat open samen met de slaapkamer radiator. Zou kunnen proberen alleen de 2 achterste te doen en voor dicht te doen.
Superbeagle schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:57:
[...]

Dan is het een kwestie van balanceren. Je kunt overwegen om de radiatoren te knijpen zodat de retour lager wordt.
Maar als ik ze dichtknijp komt er toch juist meer warmte terug?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pietjuh99 Wat bedoel je met "goed afstellen van de cv-ketel"?
Uit jouw verhaal hierboven wordt dit niet echt duidelijk.

Als de retour sterk oploopt als alle radiatoren dicht staan waar komt dan het hete water vandaan?
Via het circuit, de splitsing van de vloerverwarming? Of van waar anders?
Een zeer onduidelijk verhaal.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pietjuh99
dunklefaser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:17:
@Pietjuh99 Wat bedoel je met "goed afstellen van de cv-ketel"?
Uit jouw verhaal hierboven wordt dit niet echt duidelijk.

Als de retour sterk oploopt als alle radiatoren dicht staan waar komt dan het hete water vandaan?
Via het circuit, de splitsing van de vloerverwarming? Of van waar anders?
Een zeer onduidelijk verhaal.
Zal de situatie uitleggen met afstellen bedoel ik dat het huis eerst alleen maar radiatoren had met een convectorput, nu ligt er vloerverwarming en zijn de radiatoren beneden en de convectorput weg.
Maar de ketel is natuurlijk ingesteld op de oude situatie niet de nieuwe. Daarom lijkt mij dat dit aangepast moet worden naar de nieuwe situatie. Heb de ketel al teruggezet van 80 naar 60. Maar ik denk dat er nog meer winst te behalen valt.

De retour loopt op als ik dus de 2 radiatoren die nu openstaan dichtdraai :)

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:23:
[...]

Zal de situatie uitleggen met afstellen bedoel ik dat het huis eerst alleen maar radiatoren had met een convectorput, nu ligt er vloerverwarming en zijn de radiatoren beneden en de convectorput weg.
Maar de ketel is natuurlijk ingesteld op de oude situatie niet de nieuwe. Daarom lijkt mij dat dit aangepast moet worden naar de nieuwe situatie. Heb de ketel al teruggezet van 80 naar 60. Maar ik denk dat er nog meer winst te behalen valt.

Wat voor merk en type ketel en thermostaat hangen er?
En die twee radiatoren bevinden zich in welke ruimtes?
Heb je ook een foto van jouw verdeler in bedrijf?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:23:
[...]

.
.
.
Dat weten we nu - maar de vraag is: Waar komt dat hete water dan vandaan als alle radiatoren dicht staan?
Gaat er nu plotseling meer water via de vloerverwarmingsverdeler? Lijkt me bijna onmogelijk.
Dus onderzoeken - en ik herhaal: foto van de verdeler en de aansluitingen!

• Pietjuh99
Superbeagle schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:46:
[...]

Wat voor merk en type ketel en thermostaat hangen er?
En die twee radiatoren bevinden zich in welke ruimtes?
Heb je ook een foto van jouw verdeler in bedrijf?
De Atag e325c met de Atag easy thermostaat.
1 radiator in de slaapkamer en andere in de badkamer.

Fotos bijgevoegd.

dunklefaser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:57:

[...]

Dat weten we nu - maar de vraag is: Waar komt dat hete water dan vandaan als alle radiatoren dicht staan?
Gaat er nu plotseling meer water via de vloerverwarmingsverdeler? Lijkt me bijna onmogelijk.
Dus onderzoeken - en ik herhaal: foto van de verdeler en de aansluitingen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8siwwh7xslHYM-JLOgiZPEg3C5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNEDYEFMFwQkI7J6uDnjrxv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWrJES-yZlDjWJPe-r0dsWas3g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcz2f9J4ZioGTyxSjobxsvjT.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:38:
Hogere druk. Bedoel je denk ik.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:10:
[...]

Hogere druk. Bedoel je denk ik.
Nee - ik bedoel als de druk, waarbij hij opent, te laag is.
Maar volgens @Pietjuh99 is er geen bypass in het systeem (wat mij verbaast).

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 23-11-2023 21:15 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:12:
[...]

Nee - ik bedoel als de druk, waarbij hij opent, te laag is.
Maar volgens @Pietjuh99 is er geen bypass in het systeem (wat mij verbaast).
Ah zo. Duidelijk.

Misschien zit bypass binnen in de ketel ingebouwd? Dan kun je er overheen kijken.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:17:
[...]

Ah zo. Duidelijk.

Misschien zit bypass binnen in de ketel ingebouwd? Dan kun je er overheen kijken.
@Pietjuh99 Kan je dat even checken? - Wat zijn de temperaturen kort voor de ketel (ca. 50 cm of zo)?
Ik hoop dat je dit kunt meten.

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Delete: Verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Ysbeer op 23-11-2023 21:27 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

• Pietjuh99
dunklefaser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:24:
[...]

@Pietjuh99 Kan je dat even checken? - Wat zijn de temperaturen kort voor de ketel (ca. 50 cm of zo)?
Geen idee hoe.
Temperatuur kan ik meten.

• Proview
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 10:29
Ik ben mij eens gaan verdiepen in het inregelen van de CV. Ik heb al enige tijd een OpenTherm gateway tussen de thermostaat en Boiler zitten, dus kan nauwkeurig de uitstroom- en retourwatertemperatuur monitoren. Het valt mij op dat deze altijd nagenoeg gelijk zijn, terwijl deze temperaturen gemeten met IR thermometer op de leiding een dT van meer dan 20 graden aangeeft.

Nu zag ik in een dit filmpje dat een oorzaak hiervan kan zijn dat een interne klep lekt of dat het intern is door gelust. Om welke reden zal je dit willen doorlussen? Of is dat dan een montage fout?

Kan ik zelf controleren wat hier aan de hand is? Of zal hiervoor onze onderhoudsmonteur moeten langskomen?

Het valt mij ook op dat de brander regelmatig aan gaat, zoals ook te zien is in de bijgevoegde afbeeldingen. Dit zal toch geen pendelen zijn?
De max heating temp staat op 75C en de ketel vertoont dit gedrag onder de 60 graden. Of zal dit kunnen komen door de hoge gemeten retourwatertemperatuur?
Wellicht is dit volkomen normaal gedrag, maar nu ik het nu aan het monitoren ben valt het mij op.

Ps. Ketel is een Remeha Avanta.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:35:
[...]

Geen idee hoe.
Temperatuur kan ik meten.
Als er een bypass in de ketel zit, zoals @Seafarer suggereert, vind je deze in de installatiehandleiding.

• Pietjuh99
[...]

Aanvoer vloerverwarming 36 graden
Retour vloerverwarming 20 graden

• Pietjuh99
[...]

In de handleiding kan ik niet zo snel iets vinden, het is de e325c

https://www.atagverwarmin...6/A_E-Serie-2008-tot-2021

Wel heb ik even de ketel een tijdje gemonitoord.
A0 is de aanvoertemperatuur en A0 de retourtemperatuur

Ketel in bedrijf, rustig aan het branden en blijft een tijd lang zo staan
A0 en A1 rond de 40 graden
Ta vloer rond de 38/39 graden
Tr vloer rond de 21 graden
Tr Radiatoren rond de 32 graden en langzaam oplopend richting de 38

Ketel stopt even blijft korte tijd hierop staan
A0 en A1 lopen op tot rond de 58 graden en stopt
Ta vloer gaat richting de 32 graden
Tr Radiatoren gaat richting de 22 graden

Ketel maakt geluid alsof er kleppen opengaan
A1 en A0 dalen hard richting de 30 graden
Ta vloer gaat richting de 45 graden
Tr vloer blijft op 2 graden
Tr radiatoren gaat richting de 32 graden

Ketel stopt rond de 30 springt weer aan en gaat weer langzaam richting de 40 en blijft daar weer ophangen, en dan weer hetzelf riedeltje als hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Hi,

Ik heb de afgelopen tijd behoorlijk wat tijd, energie en geld gestoken in het waterzijdig inregelen van mijn installatie middels het plaatsen van Danfoss dynamic valves. Ook hebben we sinds kort Plugwise zodat we meer controle hebben over het verwarmen van de diverse vertrekken (zone heating) op de juiste momenten.

We wonen in een monument uit 1650. De isolatie is meer afwezig dan aanwezig zal ik maar zeggen, waardoor we op dit moment het beste comfort genieten met een aanvoer van 75 en retour van 60. Middels de HyTools app heb ik de flow berekend en deze vertaald naar de Danfos kranen. In onderstaand voorbeeld een van de woonkamer radiatoren met een flow van 108l/h die ik heb vertaald naar standje 7 op de Danfos kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYTne3YWFVm6geOJyaQf5WadxyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SgHYCsfCUsH3U9lbwnQ7VNgS.png?f=fotoalbum_large

Echter zie ik dat de delta over de dag regelmatig richting de 40 graden gaat. Is dit te verwachten of is het beter om de maximum delta niet zo hoog op te laten lopen?

Als dit inderdaad te hoog is, kan ik dan beter de Danfos kranen iets verder open draaien of een lagere aanvoer temperatuur gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KojHJneWoW8T18v6gXORkuDz9uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/shjl6mVKtFdBB67lx0vwRGG7.png?f=fotoalbum_large

Ik lees ook veel over dat de ketel niet teveel moet gaan pendelen. Hieronder een drietal grafieken van de afgelopen dagen. Moet ik dit pendelen als zorgelijk beschouwen of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy74aBzAMt1a5AYxl9w8fnLDgQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vP4FhuiXzmBEEjeewOz8hJGw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGFTqd0VBnXZm4tceWRWsVfe7IA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XJX7LxVoOvMxxq3aDMWCGKag.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msOyKic4ylmTLRiQ0RCrvAh9FjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNycJw7xpqwiw6jeajJwjoAq.png?f=fotoalbum_large

Achtergrond:
- Ketel: Nefit 9000i Aquapower Plus HRC30/cw6
- Aanvoer: 75
- Retour: 60 (althans zo hebben we het systeem ingeregeld
- Radiatoren: 9 stuks totaal, waarvan max 6 tegelijk warmte vragen
- Vloerverwarming: 2 lussen (badkamer en toilet)
- Radiator bediening: Zone heating van Plugwise

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bas_vdl schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:15:
Hi,

Ik heb de afgelopen tijd behoorlijk wat tijd, energie en geld gestoken in het waterzijdig inregelen van mijn installatie middels het plaatsen van Danfoss dynamic valves. Ook hebben we sinds kort Plugwise zodat we meer controle hebben over het verwarmen van de diverse vertrekken (zone heating) op de juiste momenten.

We wonen in een monument uit 1650. De isolatie is meer afwezig dan aanwezig zal ik maar zeggen, waardoor we op dit moment het beste comfort genieten met een aanvoer van 75 en retour van 60. Middels de HyTools app heb ik de flow berekend en deze vertaald naar de Danfos kranen. In onderstaand voorbeeld een van de woonkamer radiatoren met een flow van 108l/h die ik heb vertaald naar standje 7 op de Danfos kraan.
Waarom niet de Danfoss app gebruikt?
[Afbeelding]

Echter zie ik dat de delta over de dag regelmatig richting de 40 graden gaat. Is dit te verwachten of is het beter om de maximum delta niet zo hoog op te laten lopen?
Dat komt door de thermostaat als deze het niet nodig vind om verder te stoken dan lopen de delta's op.
Maar je kunt het testen zet de thermostaat op 25 graden. ;)
Als dit inderdaad te hoog is, kan ik dan beter de Danfos kranen iets verder open draaien of een lagere aanvoer temperatuur gebruiken?

[Afbeelding]

Ik lees ook veel over dat de ketel niet teveel moet gaan pendelen. Hieronder een drietal grafieken van de afgelopen dagen. Moet ik dit pendelen als zorgelijk beschouwen of niet?
Probeer eens uit te vinden hoe vaak de ketel per uur aan/uit gaat?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Achtergrond:
- Ketel: Nefit 9000i Aquapower Plus HRC30/cw6
- Aanvoer: 75
- Retour: 60 (althans zo hebben we het systeem ingeregeld
- Radiatoren: 9 stuks totaal, waarvan max 6 tegelijk warmte vragen
- Vloerverwarming: 2 lussen (badkamer en toilet)
- Radiator bediening: Zone heating van Plugwise

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt.
toon volledige bericht
Houd die aanvoer op 75 bij zo'n oud huis. Dat is soms wel eens nodig.
Als de thermostaat het niet nodig vind dan bereik je die temperatuur niet en blijf je toch met een lage retour draaien. Immers de koude retour bepaalt het rendement van je ketel.

Met vloerverwarming heb je eigenlijk altijd een koude retour. En dus veel condenseren in je ketel.

Laat je A niet gek maken door "zet hem op 50 graden".

Pas wel op met vloerverwarming in een oud pand. Het is natuurlijk totaal afhankelijk van hoe het geconstrueerd is maar als de massa heftig veel is om op te warmen dan kan het soms verstandig zijn om radiatoren of fancoils bij te plaatsen in de ruimte met vloerverwarming. Om de reactie tijd te verhogen. Dat past vaak beter bij de moderne mens die even wat warmte wil en dan z'n huis uit gaat om de hele dag buiten de deur te werken.

ik denk dat je beter je geld in vacuum glas kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Hi @Seafarer,

Bedankt voor je reactie!
Waarom niet de Danfoss app gebruikt?
Ik kwam er niet helemaal uit hoe ik de kamer temperatuur moest instellen binnen de app (heat requirement per room).

Hoe "slim" zijn die Danfos kranen... In de app moet je een aanvoer temp invoeren. Maar door het moduleren van de ketel is de aanvoer soms veel lager. Is daar allemaal rekening mee gehouden?
Probeer eens uit te vinden hoe vaak de ketel per uur aan/uit gaat?
Na dat de boel 's ochtends opgewarmd is max 7 keer per uur. Vandaag 53 maal aangeslagen. Moet ik dat zien als pendelen...?
Immers de koude retour bepaalt het rendement van je ketel.
Bedoel je dat een koude retour niet erg is voor het rendement?

Mijn kennis zo ver is dat voor een goed rendement deze niet veel lager moet liggen dan "aanvoer - 20". Klopt dat?
Pas wel op met vloerverwarming in een oud pand
Ik heb de vloerverwarming passief meedraaien. Alleen als andere zones warmte vragen, pakken deze ruimtes warmte mee om de gewenste temperatuur te halen. De verdeler staat op 40 graden. Ik moet zeggen deze ruimtes warmen redelijk snel weer op.
vacuum glas
HR++ (voorzet ramen) en schuiframen met enkel monumentaal glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Hi @Seafarer

Nog een andere vraag. Op dit moment worden de kamers niet op het gewenste tijdstip warm. Als ik dan kijk naar de modulatie van de ketel draait die maar op een klein vermogen.

Mijn ongetwijfeld te simpele redenatie is waarom gaat de ketel niet harder aan het werk?

Ligt dat aan de instructies van de thermostaat of aan de ketel (instellingen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hj6cYZg-GAE_GXDcP18aikBbRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cidwkoX70njoA75TMYsIbx0j.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals mijn dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pietjuh99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:30:
[...]

In de handleiding kan ik niet zo snel iets vinden, het is de e325c

https://www.atagverwarmin...6/A_E-Serie-2008-tot-2021

Wel heb ik even de ketel een tijdje gemonitoord.
A0 is de aanvoertemperatuur en A0 de retourtemperatuur

Ketel in bedrijf, rustig aan het branden en blijft een tijd lang zo staan
A0 en A1 rond de 40 graden
Ta vloer rond de 38/39 graden
Tr Radiatoren rond de 32 graden en langzaam oplopend richting de 38

Ketel stopt even blijft korte tijd hierop staan
A0 en A1 lopen op tot rond de 58 graden en stopt
Ta vloer gaat richting de 32 graden
Tr Radiatoren gaat richting de 22 graden

Ketel maakt geluid alsof er kleppen opengaan
A1 en A0 dalen hard richting de 30 graden
Ta vloer gaat richting de 45 graden
Tr vloer blijft op 2 graden
Tr radiatoren gaat richting de 32 graden

Ketel stopt rond de 30 springt weer aan en gaat weer langzaam richting de 40 en blijft daar weer ophangen, en dan weer hetzelf riedeltje als hierboven
toon volledige bericht
Dat omschakelen van die klep, de ketel gaat warmwater maken of je sanitair warmtewisselaar weer op temperatuur brengen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bas_vdl schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:55:
Hi @Seafarer,

Bedankt voor je reactie!

[...]

Ik kwam er niet helemaal uit hoe ik de kamer temperatuur moest instellen binnen de app (heat requirement per room).
De app is er ook in het nederlands. Misschien ging daar iets fout?
Hoe "slim" zijn die Danfos kranen... In de app moet je een aanvoer temp invoeren. Maar door het moduleren van de ketel is de aanvoer soms veel lager. Is daar allemaal rekening mee gehouden?
Jij denkt in temperatuur maar het gaat om vermogen. Dat is dus eigenlijk flow, die stel je in.
[...]

Na dat de boel 's ochtends opgewarmd is max 7 keer per uur. Vandaag 53 maal aangeslagen. Moet ik dat zien als pendelen...?

[...]

Bedoel je dat een koude retour niet erg is voor het rendement?
Juist goed. Heb je de openings post gelezen? Daar staat het beschreven, Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
Mijn kennis zo ver is dat voor een goed rendement deze niet veel lager moet liggen dan "aanvoer - 20". Klopt dat?
vuistregel Ta x 0.8 = Tr
[...]

Ik heb de vloerverwarming passief meedraaien. Alleen als andere zones warmte vragen, pakken deze ruimtes warmte mee om de gewenste temperatuur te halen. De verdeler staat op 40 graden. Ik moet zeggen deze ruimtes warmen redelijk snel weer op.
Ik had je post niet goed gelezen blijkbaar, ik dacht dat je op de beneden verdieping vloerverwarming had.
[...]

HR++ (voorzet ramen) en schuiframen met enkel monumentaal glas
Hr++ voorzet ramen ook een hele goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bas_vdl schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:12:
Hi @Seafarer

Nog een andere vraag. Op dit moment worden de kamers niet op het gewenste tijdstip warm. Als ik dan kijk naar de modulatie van de ketel draait die maar op een klein vermogen.

Mijn ongetwijfeld te simpele redenatie is waarom gaat de ketel niet harder aan het werk?

Ligt dat aan de instructies van de thermostaat of aan de ketel (instellingen)?

[Afbeelding]

Nogmaals mijn dank!
Je thermostaat bepaalt wat de ketel doet. Dus als de thermostaat het nodig vind om het ketel vermogen in 7 stukjes per uur te hakken dan gebeurt dat ook. Maar 7 keer per uur is wat aan de hoge kant. Kijk eens in handleiding of wat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
De hybride warmtepomp komt eraan! Nu vraag ik me af of/hoe ik waterzijdig moet inregelen. Ik vind hier vooral info hoe ik waterzijdig moet inregelen bij een (volledige) CV installatie, maar niet hoe dit moet bij een (hybride) warmtepomp. Heeft iemand tips?

We hebben alleen conventionele radiatoren, de helft met fans eronder, en thermostaatknoppen. De huidige installatie (alleen CV) heb ik nog niet waterzijdig ingeregeld, maar werkt lig qua comfort prima. Moet ik straks als de hybride warmtepomp komt dingen gaan aanpassen aan de radiatoren?

Een paar uitdagingen goed om te noemen wellicht: een studeerkamer op zolder (vlakbij de CV ketel), een 'design radiator' op de badkamer, en een T11 radiator op een van de slaapkamers met veel warmteverlies.

Ben benieuwd of iemand tips heeft! @netappie wellicht?

[ Voor 3% gewijzigd door Ysbeer op 25-11-2023 14:55 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boukiej88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-03 14:36
Geïnspireerd door dit topic vandaag bezig met het waterzijdig inregelen van mijn CV installatie. Gaat soepel en alle radiatoren zitten nu rond een delta t van 20%. Heb alleen een vraagje, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

(Edit: initiële probleem inmiddels gevonden, blijft alleen onderstaande over)

Situatie:
Mijn Jaga convector in de woonkamer heeft als enige een hogere delta t (45 aan, 30 retour). Gekke is dat de aanvoertemperatuur verhogen amper wat lijkt te doen aan de retour. Voetventiel staat maximaal open. Pompdruk op max biedt ook geen soelaas. Het is de hoofdverwarming in de woonkamer, dus met name deze wil ik optimaal hebben ongeregeld 😋

Vraag:
Kan/moet ik hier nog iets mee? Ik wil ventilator boosters gaan plaatsen, maar die zullen de delta t alleen nog maar gaan verhogen

Alvast bedankt!

[ Voor 78% gewijzigd door Boukiej88 op 25-11-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Hi @Seafarer , Ben inmiddels door het gehele intro topic heen en heb de Danfos app nogmaals bestudeerd.

Danfos app
Het lijkt erop dat je bij de Danfos app de gewenste kamer temperatuur niet gebruikt wat wel het geval is bij die HyTools. Er zitten wat kleine verschillen, maar ik ga de radiatoren even gelijk trekken met de Danfos instelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d74pK5QC4v7UQZ0qMuEU2Qt9a-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDMeEHBQwke3CGeQVRGg7r1l.png?f=fotoalbum_large

Op basis van het artikel wil eens verder kijken naar de volgende onderwerpen:
  • 3.9 Vermogen ketel verlagen
  • 4.2 Pompsnelheid omlaag
3.9 Vermogen ketel verlagen
Ik wil hier naar kijken omdat de woonkamer niet de gewenste temperatuur (20C) haalt op het ingestelde moment (10:30). Even een voorbeeld:

Om 7u begint de ketel met voorverwarmen, het is op dat moment 15.7C
Om 10:30 is het 19C

Mijn maximaal vermogen van all radiatoren samen is ~14.000W. Echter van de vloerverwarming heb ik geen idee hoeveel vermogen dit in totaal is (aangelegd door vorige bewoner).

De ketel (Nefit 9000i Aquapower Plus HRC30/cw6) heeft op papier een vermogen van 30kW. In het info menu van de ketel staat het MAX. CV-VERMOG. op 47%, wat neer komt op maximaal 14100W

Is mijn gedachte juist dat dit mogelijk aan de lage kant is voor onze setup? Heb jij tips om te bereken wat het juiste vermogen zou kunnen zijn op basis van geschat warmte verlies, aanwezige raditoren, etc.

4.2 Pompsnelheid omlaag
Ik wil hier naar kijken om het aantal ontstekingsmomenten te reduceren. En sinds de danfos dv geïnstalleerd zijn we veel geruis in de leiding horen. Op dit moment zie ik dat de ketel gedurende de dag max 7x per uur aanslaat.

Op basis van de huidige instellingen lijkt dit logisch. Is het geadviseerd om de antipendeltijd te verhogen, en wat zijn de
mogelijke nadelen?

Antipendeltijd: 10m
Antipendeltemp: -6K
Na draaitijd pomp: 1m

Het geruis kan mogelijk voorkomen worden door de pompsnelheid om laag te brengen. De huidige instellingen staan op
Pompkarakteristiek: Vermogen gestuurd
Pomp schakeltype: Warmtevraag
Min vermogen: 10%
Max vermogen: 71%

Pompkarakteristiek kan ook ingesteld worden op Delta-P gestuurd, heeft dit voordelen tov vermogen gestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-07 23:18
Thx je hebt helemaal gelijk. Het ziet erg fragiel uit dus durfde niet te veel kracht te zetten maar net iets meer kracht en het wieltje ging draaien.
Kan nu gaan inregelen want op 1 na stonden ze allemaal 100% open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-07 23:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zm4HrG8ujbrF3GQraWjVGcUfzqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STHelQFCeM50UbSCQ57jpHkB.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg net deze sleutel en die past er op origineel. Maar goed had vanochtend dus al met de waterpomptang voorzichtig ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:34
nelving schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:29:
[Afbeelding]

Krijg net deze sleutel en die past er op origineel. Maar goed had vanochtend dus al met de waterpomptang voorzichtig ingeregeld.
:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:28
Ysbeer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:10:
De hybride warmtepomp komt eraan! Nu vraag ik me af of/hoe ik waterzijdig moet inregelen. Ik vind hier vooral info hoe ik waterzijdig moet inregelen bij een (volledige) CV installatie, maar niet hoe dit moet bij een (hybride) warmtepomp. Heeft iemand tips?

We hebben alleen conventionele radiatoren, de helft met fans eronder, en thermostaatknoppen. De huidige installatie (alleen CV) heb ik nog niet waterzijdig ingeregeld, maar werkt lig qua comfort prima. Moet ik straks als de hybride warmtepomp komt dingen gaan aanpassen aan de radiatoren?

Een paar uitdagingen goed om te noemen wellicht: een studeerkamer op zolder (vlakbij de CV ketel), een 'design radiator' op de badkamer, en een T11 radiator op een van de slaapkamers met veel warmteverlies.

Waterzijdig inregelen is niet anders voor een (hybride) warmtepomp dan voor een CV ketel.

Het grote verschil is wel dat je liever met lagere temperaturen gaat werken, dus een hoge Delta-T gaat niet lukken als je met 50 graden of lager stookt.

80-60 is een Delta-T van 20 graden, maar hou er rekening mee dat dit is ten opzichte van een ruimte van 20 graden. Grof gezegd is dat dus een verschil van 60 graden tussen de radiator en de ruimte, waar deze radiator bij correct dicht zetten dus 1/3 van de energie aan aan de ruimte afgeeft.

Dus stel dat je met 50 graden aanvoer wilt inregelen om die warmtepomp een beetje zuinig te laten stoken, dan is het verschil met de woonruimte 30 graden. Een Delta-T van 1/3 is dan 10 graden lager, dus 40 graden. Dit betekent wel dat je radiator slechts de helft van het vermogen heeft in een reeds opgewarmde ruimte. Het kan dus slim zijn om vooraf te testen en grotere radiatoren te nemen op plekken waar verwarmen niet goed lukt (Eerst isoleren is natuurlijk nog beter).

De warmtepomp of CV installatie kan ook zijn pompsnelheid aanpassen aan de hand van de retourtemperatuur, dus ik zou niet te veel focussen op de exacte retourtemperatuur, maar juist het correct krijgen van de balans.

Door de radiatoren die ofwel te klein zijn, danwel te dicht bij de ketel/warmtepomp zitten te knijpen, kan je zorgen dat alles ongeveer even koud terug komt. Het duurt wel even voordat je alles in balans hebt, maar door alle aanvoer/retour temperaturen te meten met een infrarood thermometer. en op de schrijven kan je elke keer de radiator met de hoogste retour een beetje knijpen en dan een half uurtje wachten tot de volgende meting.

Het kijkt allemaal niet op de graad maar je kan dit ook doen met 60 of 80 graden aanvoer als het te moeilijk meten is of juist met 40 graden aanvoer (33 retour) als het zweet je uitbreekt door opgelopen temperaturen en je wilt zien welke radiatoren het straks niet gaan trekken met een ideale warmtepomp temperatuur.

Dit is een mooie video voor als je geen stelmogelijkheid hebt maar wel een ouderwetse draaiknop: YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!

P.S. Elke radiator die je stelt heeft invloed op alle overige radiatoren. Het gaat om de weg van de minste weerstand. Dus ik zou in tegenstelling tot de video altijd beginnen met alle radiatoren in het huis helemaal open. Zo'n ouderwetse knop gaat 2x rond tussen dicht en open, dus je kan met kwartslagen 8 standen terug stellen. Een radiator in een ongebruikte ruimte die bewust helemaal dicht zit doet niet meer mee in de balans, maar het is wel handig om te weten wat de maximum stand is waarbij deze geen thermische sluiproute gaat vormen voor het CV water. Meet deze dus ook door en markeer die stand, zodat die radiator tijdens een strenge winter kan voorkomen dat andere radiatoren het warmteverlies van de betreffende ruimte aan moeten vullen met een hogere aanvoertemperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 25-11-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
netappie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:24:
[...]

Waterzijdig inregelen is niet anders voor een (hybride) warmtepomp dan voor een CV ketel.

Het grote verschil is wel dat je liever met lagere temperaturen gaat werken, dus een hoge Delta-T gaat niet lukken als je met 50 graden of lager stookt.
Wauw, dank voor je heldere en uitgebreide antwoord. Hier kan ik verder mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:44
bas_vdl schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:35:
Hi @Seafarer , Ben inmiddels door het gehele intro topic heen en heb de Danfos app nogmaals bestudeerd.

Danfos app
Het lijkt erop dat je bij de Danfos app de gewenste kamer temperatuur niet gebruikt wat wel het geval is bij die HyTools. Er zitten wat kleine verschillen, maar ik ga de radiatoren even gelijk trekken met de Danfos instelling.

[Afbeelding]

Ik wil hier naar kijken omdat de woonkamer niet de gewenste temperatuur (20C) haalt op het ingestelde moment (10:30). Even een voorbeeld:

Mijn maximaal vermogen van all radiatoren samen is ~14.000W. Echter van de vloerverwarming heb ik geen idee hoeveel vermogen dit in totaal is (aangelegd door vorige bewoner).

De ketel (Nefit 9000i Aquapower Plus HRC30/cw6) heeft op papier een vermogen van 30kW. In het info menu van de ketel staat het MAX. CV-VERMOG. op 47%, wat neer komt op maximaal 14100W

Is mijn gedachte juist dat dit mogelijk aan de lage kant is voor onze setup? Heb jij tips om te bereken wat het juiste vermogen zou kunnen zijn op basis van geschat warmte verlies, aanwezige raditoren, etc.

4.2 Pompsnelheid omlaag
Ik wil hier naar kijken om het aantal ontstekingsmomenten te reduceren. En sinds de danfos dv geïnstalleerd zijn we veel geruis in de leiding horen. Op dit moment zie ik dat de ketel gedurende de dag max 7x per uur aanslaat.

Op basis van de huidige instellingen lijkt dit logisch. Is het geadviseerd om de antipendeltijd te verhogen, en wat zijn de
mogelijke nadelen?

Het geruis kan mogelijk voorkomen worden door de pompsnelheid om laag te brengen. De huidige instellingen staan op

Pompkarakteristiek kan ook ingesteld worden op Delta-P gestuurd, heeft dit voordelen tov vermogen gestuurd?
toon volledige bericht
Misschien zijn het wat type foutjes maar het vermogen van de ketel verlagen als je de boel niet warm krijgt lijkt contra productief.
En 14KW voor de ketel is erg laag daar krijg je een huis niet mee warm zeker niet als het een slecht geïsoleerd huis is wat de 15,7 graden ochtend temperatuur suggereert.
Zet het vermogen maar op max want ik denk dat je dat wel nodig hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ysbeer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:10:

Je doel is anders.
Met een CV op vas wil je veel condensatie, dus lage retour, en tot zekere hoogte wil je dan het debiet wat beperken.

Bij een WP wil je een lage vertrektemperatuur, en dat bereik je met hoge debieten, en relatief lage delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mag ik vragen op welke temperatuur jullie de cv voor tapwater hebben ingesteld?
Na een topic over legionella en een Google zoektocht begin ik toch wel enigsinds te twijfelen of 60 graden warm genoeg is of dat die beter toch op 65 graden gezet moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:45:
[...]

Je doel is anders.
Met een CV op vas wil je veel condensatie, dus lage retour, en tot zekere hoogte wil je dan het debiet wat beperken.

Bij een WP wil je een lage vertrektemperatuur, en dat bereik je met hoge debieten, en relatief lage delta T.
Hm, dat lijkt dan weer net iets anders dan @netappie net uitlegde. Daar is de gewenste relatieve delta T gelijk, althans: 1/3 van het verschil tussen aanvoer- en kamertemperatuur. Of begrijp ik het verkeerd? Tenzij je ‘absoluut’ een lagere delta T bedoelt ipv relatief, wat dan in de praktijk op hetzelfde neer kan komen als die 1/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
NicoHF schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:45:
Na een topic over legionella en een Google zoektocht begin ik toch wel enigsinds te twijfelen of 60 graden warm genoeg is of dat die beter toch op 65 graden gezet moet worden?
50 graden, wat betekent dat na een opwarmsessie het water door stijgt naar 55 graden.
Maar we hebben wel wat chloor in het drinkwater in België. Dat is in NL niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ysbeer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:05:
[...]

Hm, dat lijkt dan weer net iets anders dan @netappie net uitlegde. Daar is de gewenste relatieve delta T gelijk, althans: 1/3 van het verschil tussen aanvoer- en kamertemperatuur. Of begrijp ik het verkeerd? Tenzij je ‘absoluut’ een lagere delta T bedoelt ipv relatief, wat dan in de praktijk op hetzelfde neer kan komen als die 1/3.
Het komt er op aan de geleverde kilowatts van je ketel af te geven in de leefruimtes.

Dat lukt door een delta t tussen je verwarmingselement en de ruimte.
Nu kan je dat met radiatoren doen op 2 manieren.

Ik maak ze wat extremer voor het begrip.

1 Klein debiet, hoge delta t.
Je pomp draait heel langzaam, en je vertrektemperatuur is 80 graden. Je debiet is zo laag dat enkel de bovenste 20% van je radiator echt warm wordt. Retour zit op 30 graden.

2 Hoger debiet, kleine delta t.
Stel dat je de pomp echt zo hard kan laten draaien dat de vertrektemperatuur 50graden is, en de retour 40 graden. Dan zal de gemiddelde temp van je radiator kort bij 45 zitten.

Het feit dat je radiatoren hebt met ventilator spreekt vooral voor de tweede methode, omdat je dan je WP op de laagste temperatuur kan doen draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Ysbeer Een van de problemen met hybride ketel-wp is dat beide een verschillend optimale instellingen hebben als je energie wilt besparen.

De ketel is het meest efficiënt bij een zo laag mogelijke Tr waarbij de hoogte van de Ta niet van belang is zolang het gemiddelde van de Ta en Tr voldoende afgifte geven voor de radiator in een bepaalde ruimte. Hier hoort een lagere pompsnelheid bij een wat grotere ΔT.

De wp is juist het meest efficiënt bij een zo laag mogelijke Ta. Maar de Tr moet zo hoog mogelijk zodat het gemiddelde van de Ta en Tr nog voldoende afgifte hebben zoals we hierboven hebben gezien. Hier hoort juist een hogere pompsnelheid bij een kleinere ΔT.

Nou zal het in de praktijk meevallen want de wp in een hybride systeem werkt meestal boven de 5 °C buitentemperaturen op lagere Ta en de ketel schakelt in als het kouder wordt en dan heb je meestal een hogere Ta nodig.

Welke warmtebron aan staat heeft verder geen gevolgen voor het waterzijdig inregelen.

Zoals je ziet plak ik geen getal aan de ΔT. Die moet je proefondervindelijk vaststellen tijdens het waterzijdig inregelen afhankelijk van welke bron aan staat. Vervolgens laat je dat getal los en hou je een kleinere ΔT als de wp draait en een grotere als de ketel draait. Het getal is niet van belang als de afgifte maar in balans is. Zo haal je het hoogste rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Ysbeer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:05:
[...]

De lagere Delta-T is een gevolg van een lage aanvoertemperatuur. Stel dat je een radiator hebt met 21 graden CV water in een ruimte van 20 graden. Dan schiet het niet op met buiten 0 graden. Maar 80 graden in de radiator is misschien ook weer wat veel, tenzij je in een enkelglas doortochtwoning van een huisjesmelker zit.

Bij een CV ketel is een lage aanvoertemperatuur ook zuiniger door minder toeren maken, maar vooral gunstig voor de lagere retourtemperatuur omdat de rookgassen beter condenseren tegen een relatief koude retourleiding en daarmee minder energie de schoorsteen uit blazen. De HR ketel heeft hiervoor een tweede warmtewisselaar.

Als een CV installatie uit balans is dan is dat voor zowel een warmtepomp als voor een CV ketel slecht qua rendement ook als is de reden technisch anders.

Maar inderdaad, je wilt een lage aanvoertemperatuur bij een warmtepomp omdat dit gewoon zuiniger stookt. Een hoge Delta-T is niet nodig, maar je moet genoeg volume en afgifte oppervlak hebben om het warmteverlies van de woning aan te vullen. Daarom is voor full electric warmtepompen de aanwezigheid van vloerverwarming ook eigenlijk onmisbaar.

Dit is dan ook het mooie van de hybride warmtepomp. Zodra je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt dan de warmtepomp (zuinig) kan leveren, dan zal deze de CV ketel inschakelen die dan bijvoorbeeld naar 60 graden of zelfs hoger gaat. Een warmtepomp kan dit soms ook, maar is dan relatief duur op stroom van het net.

De waterzijdige balans die je hebt gemaakt schaalt gewoon mee en je Delta T dus ook.
Breng het netjes in balans op een temperatuur en test gerust of die balans blijft bij hogere temperaturen als het buiten erg koud wordt. Je ketel kan je gewoon begrenzen op 60 of lager of zich aan laten passen op de buitentemperatuur als het modern spul is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
60 graden is prima. Daarmee is legionello altijd zo kapot.
Het grootste gevaar zit in je leidingen als je lang op vakantie bent geweest. Zeker in de zomer kan het daar lekker gaan broeden. Dus gewoon die hete kraan overal even 5 minuten open na thuiskomst en dan is alles weer ontsmet met 60 graden water door de leidingen.

Het kan in theorie iets kouder, maar als je een thermostaatkraan hebt, dan mengt die het in de badkamer toch al terug naar een comfortabele temperatuur en van de keukenkraan ga je niet arm worden. Het kan ook hoger, maar dat doe je meestal alleen als je een SWW vat aan een warmtepomp hebt en 4 mensen die achter elkaar moeten douchen. Dan is een hogere temperatuur gewoon effectief meer netto douchewater op een prettige temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
netappie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:44:
[...]
Maar inderdaad, je wilt een lage aanvoertemperatuur bij een warmtepomp omdat dit gewoon zuiniger stookt. Een hoge Delta-T is niet nodig, maar je moet genoeg volume en afgifte oppervlak hebben om het warmteverlies van de woning aan te vullen. Daarom is voor full electric warmtepompen de aanwezigheid van vloerverwarming ook eigenlijk onmisbaar.
[…]
Dat ligt wat genuanceerder. Hoewel een vloerverwarming ideaal is, zijn er genoeg mensen in het wp-topic die enkel met radiatoren en een full-electric de boel warm houden.

Meestal hebben die minimaal overal T22’s hangen, en het liefst T33’s, eventueel geboost.

Er wordt imho te snel door de branche geroepen dat voor een full-electric wp, vloerverwarming, goede isolatie en zonnepanelen als voorwaarden gelden, terwijl de enige voorwaarde voldoende afgifte is bij een Ta < 35 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Superbeagle schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:36:
[...]

Dat ligt wat genuanceerder. Hoewel een vloerverwarming ideaal is, zijn er genoeg mensen in het wp-topic die enkel met radiatoren en een full-electric de boel warm houden.

Meestal hebben die minimaal overal T22’s hangen, en het liefst T33’s, eventueel geboost.

Er wordt imho te snel door de branche geroepen dat voor een full-electric wp, vloerverwarming, goede isolatie en zonnepanelen als voorwaarden gelden, terwijl de enige voorwaarde voldoende afgifte is bij een Ta < 35 °C.
Vergelijk maar eens wat het kost om overal T33 en T22 radiatoren te laten monteren versus vloerverwarming laten leggen. En dan nog een buffervat als dit niet genoeg volume geeft volgens de installatievoorschriften van de warmtepomp fabrikant.
En ja, die full electric kan ook zonder een optimaal afgiftesysteem, maar ga je echt 12.000 - 15.000 euro uitgeven aan een full electric WP en dan genoegen nemen met lelijke radiatoren een lagere COP dan haalbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:52
@netappie Ik ben zo iemand die stookt met 40/35/20 met een CV ketel op 6.5KW. T22's van 330x50, 300x50 en 80x60. Meestal is de ruimte eerder op temperatuur dan dat de ketel aan de 40 graden zit. Hoopte vandaag de heatbooster te krijgen voor fans op de 330x50 radiator, maar DHL heeft het te druk. De 300x50 heeft al een heatbooster met 15 fans, dat werkt heel goed.

Verder is een warmtepomp niet per se 12K investering. Genoeg monoblocks voor minder te krijgen. Factuurtje regelen en subsidie eraf, heb je een warmtepomp goedkoper dan een nieuwe ketel.

Maargoed, die radiator van 80x60 heb ik gekregen van mijn ouders, hing op die plek van oorsprong een 60x50 die de vorige eigenaar had weggeslooot. De 330x50 is origineel, de 300x50 was oorspronkelijk 290x50 T20, heb ik voor 100 euro van Marktplaats gevist. Als je al dat staal nieuw moet kopen en graag een andere vloer wilt zou ik idd eerder de frees in de vloer zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
_JGC_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:50:
@netappie Ik ben zo iemand die stookt met 40/35/20 met een CV ketel op 6.5KW. T22's van 330x50, 300x50 en 80x60. Meestal is de ruimte eerder op temperatuur dan dat de ketel aan de 40 graden zit. Hoopte vandaag de heatbooster te krijgen voor fans op de 330x50 radiator, maar DHL heeft het te druk. De 300x50 heeft al een heatbooster met 15 fans, dat werkt heel goed.

Verder is een warmtepomp niet per se 12K investering. Genoeg monoblocks voor minder te krijgen. Factuurtje regelen en subsidie eraf, heb je een warmtepomp goedkoper dan een nieuwe ketel.

Maargoed, die radiator van 80x60 heb ik gekregen van mijn ouders, hing op die plek van oorsprong een 60x50 die de vorige eigenaar had weggeslooot. De 330x50 is origineel, de 300x50 was oorspronkelijk 290x50 T20, heb ik voor 100 euro van Marktplaats gevist. Als je al dat staal nieuw moet kopen en graag een andere vloer wilt zou ik idd eerder de frees in de vloer zetten.
Ik heb het dan natuurlijk wel over de prijs inclusief arbeid en inclusief SWW opslag zodat het gas weg kan.
Als je veel zelf kan en je eigen uren niet telt als kosten, dan kom je zeker goedkoper uit.

Maar dan nog zou ik eerder geld uitgeven aan vloerverwarming dan aan gezeul met tweedehands radiatoren. Het comfort is zo veel beter en de vrijheid om de ruimte in te richten zonder met radiatoren rekening te houden is het echt waard, En geloof mij, dat moderne monoblock systeem met weercompensatie gaat er echt veel zuiniger door lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bas_vdl schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:35:

Danfos app

[Afbeelding]

toon volledige bericht
normaal ga je ervanuit dat de hangende radiatoren voldoende zijn. Heb jij voorzet glas aangebracht terwijl de radiatoren er al hingen? Dan heb je vermogen over op je afgifte. Dat is positief.

Iedere radiator boer heeft wel een tooltje om het vermogen per kamer te bereken.
4.2 Pompsnelheid omlaag

mogelijke nadelen?

nadraaitijd naar 2 tot 3 min. zetten. (gewoon effe proberen)
dat minimum is wel erg laag, probeer dat eens op 25% tot 35%

Als er geen vermogen nodig is dan gaat je pomp ook zachter draaien. Spaart energie.

Maar die plugwise heb ik totaal geen ervaring mee. Want het is vaak wel de thermostaat die bepaalt wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Dus wij hebben ineens wat raars met de vloerverwarming beneden. Het lijkt op een leiding die fluit/suist en is nu af toe (heb het idee als de cv ketel gaat pompen), tot eergister nooit last van gehad en ook geen veranderingen aan het systeem gedaan.

Iemand enig idee hoe dit komt? En vooral wat kan ik doen met de cv om dit op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:45:
[...]
normaal ga je ervanuit dat de hangende radiatoren voldoende zijn.
Absolutely not .... !

Met alle wijzigingen in dit topic en vooral het verlagen van temperaturen zijn alle (!) radiatoren gewoon te klein.

Er is hier in dit topic gewoon te weinig aandacht voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als je bijvoorbeeld door extra isolatie de warmteverliezen met 30% hebt kunnen reduceren
kan je grosso modo met 30% minder warmteafgifte volstaan.

Als je hiervoor de systeemtemperaturen passend verlaagt,
zijn
a) jouw radiatoren vermoedelijk nog steeds groot genoeg
b) heb je door lagere retourtemperaturen een (iets) hoger ketelrendement

Additioneel kan je radiatoren/convectoren nog (moderaat) boosten O-) :Y .
YMMV

P.S. Hier atm. gemiddelde retour van ca. 24°C (gemiddelde aanvoer ca. 30°C) - buiten ca. 6,0°C
kamertemperaturen woonkamer/eetkamer 19,5-19,7°C
- geen nieuwe/extra warmteafgifte t.o.v. de oorspronkelijke situatie in 1984
behalve ("onhoorbaar :Z ") gebooste convectoren :Y .
Verder nog oude vloerverwarming met 2 lussen (tyleenslangen) als bijverwarming.

Plaatjes ter illustratie (bij de kamerthermostaat worden 19,6-19,7 °C gemeten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRj0dujfUyxJP-RpGxkjgGp_4eQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/22wvFKL8ZiplJAHWh9fHvBXw.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXX6hhRXM2aofjFc0sZh1tgo_DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6zGGmjiYkdJXbjhR0va1ybt9.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door dunklefaser op 27-11-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Voor mensen die niet Domoticz of Home assistent willen/kunnen opzetten, hierbij een alternatief dat redelijk makkelijk is op te zetten. Data wordt alleen bewaard als je de webapp open hebt.
Maar ik denk toch dat heel veel mensen hiermee geholpen zijn. En je kunt gelijk je radiator boosten met ventilatortjes. :) En je retour temperatuur verlagen. :)

REDN4S in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

tweaker @Bazz0847 is de grond legger.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 26-11-2023 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Ik zou de "zelfstandige online" modus niet een alternatief voor een geïntegreerde domotica oplossing noemen.
Maar dat hangt natuurlijk daarvan af wat je van een echte domotica oplossing verwacht.
Webapp = gewoon browservenster?; op de PC worden alle Heatbooster vensters continu geüpdate,
op een Androidje natuurlijk niet.
Als je een "permanent data storage" (zonder HA etc.) wil realiseren moet je een oplossing
zoals deze hier misbruiken.
@mnugter heeft dit bedacht en ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@Superbeagle Ben al de hele week bezig geweest met afstellen van de flowmeters, is nog niet perfect maar maak vorderingen daarmee.
Slaapkamer wordt alleen nog steeds niet goed genoeg warm, wel warmer dan eerst maar loopt nog steeds achter.
Ik denk dat de lussen verder uitelkaar liggen dan in de rest van de woning.
Kan ik de flowmeters zover afknijpen als nodig is of remt dat dan teveel de flow van het hele systeem?

Opwarmen van de woning gaat wel traag vind ik dat moet iets sneller gaan.
Vermogen lijkt die genoeg te hebben staat nu op 40 graden en dat haalt die ook wel na zo een 30 a 45 minuten zit die daarop(momenteel 43 graden) , de 30+ al vrij direct.
Retour temperatuur is 34 graden na een 1.5uur en rookafvoer gemeten op de buis met de IR meter is 36.

Is het misschien mogelijk dat ik alle instellingen van de cv kan posten, misschien heb je nog tips?

Doel huis sneller warm krijgen zonder al te hoog verbruik

Edit vloer in de woning werd te heet 29 graden, dus heb de verwarming nu uitgezet.
Slaapkamer vloer is 24 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li1mvNDL4R1PC5bbLIBcR05TmVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/see61uYxjrOZQfV9cEni9dOr.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer van 17 naar 19.5
Slaapkamer van 16.5 naar 18 graden

Doel woning inc slaapkamer 18.5

[ Voor 24% gewijzigd door NicoHF op 27-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Tja .....

IF ...... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:08:
@Seafarer Ik zou de "zelfstandige online" modus niet een alternatief voor een geïntegreerde domotica oplossing noemen.
Maar dat hangt natuurlijk daarvan af wat je van een echte domotica oplossing verwacht.
Webapp = gewoon browservenster?; op de PC worden alle Heatbooster vensters continu geüpdate,
op een Androidje natuurlijk niet.
Als je een "permanent data storage" (zonder HA etc.) wil realiseren moet je een oplossing
zoals deze hier misbruiken.
@mnugter heeft dit bedacht en ontwikkeld.
Ik snap je helemaal. Maar sommigen zien niet de kans een goed systeem op te zetten voor een beetje inzicht.

Dit leek me een redelijk alternatief. Door de eenvoud.
Vooral ook omdat iemand in dat andere topic heel snel tot de conclusie kwam dat een radiator echt teveel flow had.
Geeft dan toch best wat inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer De Heatbooster is zeker een soort "Schweizer Taschenmesser" voor tweakers
die hem weten (anders) te gebruiken. Voor waterzijdig inregelen bijvoorbeeld
of het meten & plotten van de deltaT bij de ketel, etc...
Ik gebruik hem soms ook op een oneigenlijke manier.
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Wat zijn jullie ervaringen met vloerverwarming als hoofdverwarming om deze of 24/7 op een constante temperatuur te laten staan. Of snachts nachtverlaging toe te passen?
In het verleden werd vaak geadviseerd deze altijd op een constante temperatuur te laten staan.
Nu zijn we een aantal jaren verder en ben ik benieuwd wie dit heeft uitgeprobeerd. Of dat er nieuwe tips en trucs zijn.
We hebben een 2 onder 1 kap woning uit 1971. Na diverse verbouwingen goed geïsoleerd. Triple glas, vloer, muur en dakisolatie.

Zelf probeer ik op dit nachtverlaging uit. In de ochtend tijdens het opstaan en voor vertrek naar school/werk even de woning voor een uurtje op te stoken met de airco. En rond 12u de cv aan te laten gaan om zo comfortabele warmte te hebben zodra iedereen weer thuiskomt. Tot een uur voordat we gaan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nachtverlaging is altijd voordeliger dan 24/7 draaien, maar gaat ten koste van comfort.
Opwarmen met een vloerverwarming gaat traag.
Airco een uurtje aanzetten is vrij zinloos als je vloerverwarming hebt, die airco doet alleen de lucht en de vloer blijft koud.
Als je dat doet om het even warm te hebben in de ochtend dan is dat wel slim, de vloerverwarming is daar te traag voor.

Het beste is te meten hoe lang de vloerverwarming er over doet om de kamer op temperatuur te krijgen en dan de klokthermostaat zo instellen dat de boel op temperatuur is als je thuis komt.
Zal als het serieus kouder wordt wel wat bijstelling vereisen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Even ter aanvulling:
Het verbruik houd ik al een tijdje bij met de Homewizard. Op de begane grond hebben we 100m2 vloerverwarming. Verder verwarmen we alleen de badkamer middels vloerverwarming en een designradiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:39:
Nachtverlaging is altijd voordeliger dan 24/7 draaien, maar gaat ten koste van comfort.
Airco een uurtje aanzetten is vrij zinloos als je vloerverwarming hebt, die airco doet alleen de lucht en de vloer blijft koud.
Als je dat doet om het even warm te hebben in de ochtend dan is dat wel slim, de vloerverwarming is daar te traag voor.

Het beste is te meten hoe lang de vloerverwarming er over doet om de kamer op temperatuur te krijgen en dan de klokthermostaat zo instellen dat de boel op temperatuur is als je thuis komt.
Ik heb hier ook wel eens naar zitten kijken, gevoelsmatig* zegt dat het goedkoper is om nachtverlaging in mijn geval toe te passen. Is volgens mij ook afhankelijk van je isolatie. (jaren 70 huis).

Dat lang opwarmen klopt redelijk (al vind ik het nog wel meevallen). Maar wat ik doe: ik zet hem 's avonds vroeg uit, want de vloer geeft nog warmte af. En dat compenseer ik door hem ook op tijd weer aan te zetten. Daarnaast zet ik de nachtverlaging ook niet te laag.

*Maar mijn gevoel is dat als je langer constant stook ook uiteindelijk je meubels en muren etc een hogere temperatuur zullen aannemen. En dat geeft theoretisch een ander verbruik dan als je de eerste dag constant stoken vergelijkt met nachtverlagen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-07 12:43
Ik kan niet direct terug vinden over het inregelen van radiatoren met een stooklijn.

Welke Taanvoer moet je aanhouden voor het instellen van Eclipse kranen met een stooklijn?
Omdat de aanvoer temp. namelijk varieert van 29 tot 42 graden.

Ik wil natuurlijk wel dat de radiatoren boven warm worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@mhr-zip
Niet alleen gevoelsmatig ook natuurkundig.

Je warmte verliezen in een huis zijn recht evenredig met de verschil temperatuur van het huis en de buiten wereld.
Dus een lagere binnen temperatuur is minder energie kwijt naar buiten.

Isolatie heeft enkel invloed op de snelheid waarin dat gebeurd met als max een volledige isolatie en geen warmte verlies, maar dan heb je ook helemaal geen verwarming meer nodig en waarschijnlijk koeling.

Mensen en elektrische apparatuur produceren warmte en als een huis niet aan warmte kwijt raakt naar buiten wordt het steeds warmer.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 27-11-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Ik zit met het volgende.

Overal in huis is vloerverwarming. Behalve in de garage, kantoor erboven en hal. Daar zitten radiatoren met hr92 knoppen. Als ik alleen mijn kantoor wil verwarmen gaat dat niet omdat de ketel zijn warmte niet kwijt kan (code 1, intergas hre kompakt). wat kan ik in de ketel instellen zodat ik wel één enkele radiator kan gebruiken om te verwarmen?

Ik weet dat de ketel in te stellen is op:
Minimaal vermogen (geloof dat dit 7.2 kW is bij mij) En Minimale pomp snelheid, zouden deze bij mij te hoog kunnen staan,

[ Voor 11% gewijzigd door REDN4S op 27-11-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De ketel reageert op de thermostaat in de kamer lijkt mij dus als die op temperatuur is stopt de ketel.
Als jouw ketel zijn warmte niet kwijt kan denk ik dus dat je op een of andere manier de vloerverwarming in de kamer uitzet.

Als eerste heb je ergens een bypass nodig die open gaat als alle hr92 de boel dicht draaien.
Verder zal de ketel willen regelen op de kamer thermostaat en als die denkt veel warmte nodig te hebben omdat de kamer maar niet opwarmt dan zal die de ketel naar maximaal vermogen sturen en die kan hij niet kwijt.

De oplossing zou zijn om weersafhankelijk te stoken met een stooklijn die voldoende is om de beperkte warmte vraag te leveren.
Je kunt dan weer overschakelen naar vraag gestuurd als je de kamer weer warm wilt hebben.

Andere oplossing is om ketel max zodanig terug te zetten dat je net voldoende hebt om de beperkte warmtevraag te leveren voor het kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:18:
De ketel reageert op de thermostaat in de kamer lijkt mij dus als die op temperatuur is stopt de ketel.
Als jouw ketel zijn warmte niet kwijt kan denk ik dus dat je op een of andere manier de vloerverwarming in de kamer uitzet.

Als eerste heb je ergens een bypass nodig die open gaat als alle hr92 de boel dicht draaien.
Verder zal de ketel willen regelen op de kamer thermostaat en als die denkt veel warmte nodig te hebben omdat de kamer maar niet opwarmt dan zal die de ketel naar maximaal vermogen sturen en die kan hij niet kwijt.

De oplossing zou zijn om weersafhankelijk te stoken met een stooklijn die voldoende is om de beperkte warmte vraag te leveren.
Je kunt dan weer overschakelen naar vraag gestuurd als je de kamer weer warm wilt hebben.

Andere oplossing is om ketel max zodanig terug te zetten dat je net voldoende hebt om de beperkte warmtevraag te leveren voor het kantoor.
de ruimte is nog niet op temperatuur omdat de ketel zijn warmte niet kwijt kan dus afslaat.

Bypass heb ik niet in het systeem omdat de installateur zei dat als je op 40 a 45 graden stookt dit geen nut zou hebben. Ik denk toch wel dat het handig is maar misschien kan ik de radiator als "bypass" gebruiken.

De max van de ketel verlagen heeft denk ik niet veel zin omdat je dan bij warmtevraag van de vvw + radiators weer te weinig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Over welke ruimte heb je het nu?
Hoe probeer jij alleen dat kantoor warm te krijgen?

Als de ketel bij normaal stoken (dus ook de kamer) zijn warmte niet kwijt kan dan is of je verwarming systeem niet in orde of je hebt een veel te zware ketel en is juist het verlagen van de max capaciteit de oplossing.

Heb je voor die vloerverwarming een open systeem of zit daar een pomp op.
Als er geen pomp op zit dan moet je juist de capaciteit van de ketel pomp hoger zetten, want dan kan hij het warme water gewoon niet snel genoeg naar de vloer krijgen.

Welke ketel heb je en wat voor vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:38:
Over welke ruimte heb je het nu?
Hoe probeer jij alleen dat kantoor warm te krijgen?

Als de ketel bij normaal stoken (dus ook de kamer) zijn warmte niet kwijt kan dan is of je verwarming systeem niet in orde of je hebt een veel te zware ketel en is juist het verlagen van de max capaciteit de oplossing.

Heb je voor die vloerverwarming een open systeem of zit daar een pomp op.
Als er geen pomp op zit dan moet je juist de capaciteit van de ketel pomp hoger zetten, want dan kan hij het warme water gewoon niet snel genoeg naar de vloer krijgen.

Welke ketel heb je en wat voor vloerverwarming?
ik heb het over het kantoor. daar zit een radiator.
De vloerverwaring zit in het woongedeelte verdeelt over 3 verdiepingen met elke verdieping een eigen verdeler + pomp. Dat gaat allemaal prima met de ketel en kan mooi zijn warmte kwijt als er één verdeler warmtevraag heeft.

Nu probeer ik dus met LTV radiatoren op het kantoor te stoken maar merk dan dat de ketel (dus bij enkel die radiator open en geen VVW actief) zijn warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boukiej88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-03 14:36
Ik heb van het weekend mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld. Krijg netjes een delta t van rond de 20% op al mijn radiatoren. Toch zie ik aan mijn gasverbruik dat de cv ketel continue blijft aanspringen (met pendelvertraging als interval). In de woonkamer (die ik met name verwarm) heb ik een stukje vloerverwarming en een grote jaga convector.

In de (modulerende) thermostaat (Vaillant CalorMATIC 350) zie ik dat de 'Taanvoer gewenst' soms maar een paar graden boven de retour ligt. Ik heb het idee dat de ketel daarom vrij snel weer uitschakelt (want kleine delta t).

In mijn thermostaat kan ik de 'stekker aanpassing' instellen, maar dat lijkt helemaal niets uit te richten. Pompsnelheid aanpassen lijkt ook niets uit te halen. Enige wat werkt is de pendelvertraging verhogen, maar dat lijkt me niet de ideale oplossing.

Taanvoer staat momenteel op 60, maar de ketel komt niet boven de 50 (vanwege moduleren). Deellast op 6kw ingesteld (laagste), pompnaloop 15 minuten. De taanvoer verlagen lijkt het probleem alleen maar te vergroten (wat mij ook logisch).

Komt dit simpelweg omdat mijn thermostaat 'te goed' modelleert? Of is dit een signaal dat ik beter moet isoleren? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
REDN4S schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:51:
[...]

ik heb het over het kantoor. daar zit een radiator.
De vloerverwaring zit in het woongedeelte verdeelt over 3 verdiepingen met elke verdieping een eigen verdeler + pomp. Dat gaat allemaal prima met de ketel en kan mooi zijn warmte kwijt als er één verdeler warmtevraag heeft.

Nu probeer ik dus met LTV radiatoren op het kantoor te stoken maar merk dan dat de ketel (dus bij enkel die radiator open en geen VVW actief) zijn warmte niet kwijt kan.
De vraag blijft nog steeds waar regelt de ketel op?
Ik neem aan op de kamer thermostaat?
En hoe zorgt je er dan voor dat de vloer verwarming niet opwarmt?

Als de kamer thermostaat namelijk de ketel aanstuur blijft hij maximaal warmte vragen die hij dus niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
Het waterzijdig inregelen, en het afstellen van de cv ketel heb ik al gedaan. Mbv de bekende YouTube kanalen.
Wat mij tot nu toe wel is opgevallen is dat het comfort veel beter is bij nachtverlaging.
De woning is veel aangenamer warm dan dat wanneer we 24/7 dezelfde temperatuur aanhouden.
Vandaar ik benieuwd ben naar de ervaringen wat dit gaat doen in het gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:11:
[...]

De vraag blijft nog steeds waar regelt de ketel op?
Ik neem aan op de kamer thermostaat?
En hoe zorgt je er dan voor dat de vloer verwarming niet opwarmt?

Als de kamer thermostaat namelijk de ketel aanstuur blijft hij maximaal warmte vragen die hij dus niet kwijt kan.
sorry vergeten te vermelden dat ik een evohome systeem heb met thermostaten in diverse ruimtes. De HR92 radiatorknop werkt dus als thermostaat + klep.
De evotouch werkt als thermostaat voor de vvw beneden en iedere verdieping heeft zijn eigen honeywell round thermostaat.

Het is dus allemaal afzonderlijk geregeld, vandaar ook dat ik per ruimte kan verwarmen (mits de ketel zijn warmte dus kwijt kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
In ieder geval heb je dan een bypass nodig of een radiator die nooit dicht gaat.

Ik weet niet al te veel van dat evohome systeem, maar normaal stuurt warmte vraag de ketel.
Met andere woorden als je een openterm regelaar de ketel laat sturen dan zal de vraag groter worden naarmate de verschil temperatuur groter is.
Als die verschil temperatuur kleiner wordt zal de ketel terug moduleren tot zijn minimale capaciteit.
Bij jou gaat hij in de fout modus in plaats van terug te moduleren.

Ik denk dat die thermostaat knoppen enkel de radiator regelt en de ketel alleen aan of uit zet.
Als ik het goed lees heb dan heb je ook een evohome controller in die ruimte nodig.
Uit de handleiding van de HR92:
If you want to control the zone temperature with the evohome Controller (which needs to be located in that zone) press YES, otherwise press NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@NicoHF Ik zou als ik jou was, en het doel is om overal dezelfde ruimtetemperatuur te halen, de lus(sen) in de slaapkamer volledig open en de rest steeds knijpen.

Of het haalbaar is, weet ik niet. Kan zijn dat er gewoon minder afgiftevermogen in de slaapkamer is, wat mij logisch lijkt.

Je hebt nu al vrij hoge aanvoertemperaturen voor enkel vloerverwarming en het lijkt mij sterk dat je snellere opwarmtijden kunt behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Hi @Seafarer , @Ben(V) ,

Ik heb het e.e.a aangepast, maar ik merk weinig verschil in opwarmtijd en Delta t. Ik zie nu wel dat de ketel de hele dag bijna non-stop staat te draaien, dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Wijzigingen:
Max vermogen ketel: 43% > 60%
Nadraaitijd pomp: 1m > 2m
Minimaal vermogen pomp: 10% > 25%

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja8sCvQowl_uZKuiFbjiZcEP_Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D64HSYgDDXTLI04VWL96s8rn.png?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuSlIMzbUEQZRb8jQ-ZEaeOEtQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJTjeKjogclmJGj0lXh1l0R0.png?f=fotoalbum_large

De woonkamer en keuken (open ruimte) hebben samen een oppervlakte van ca 70m2. Volgens de berekening hebben we rond de 10kW aan output nodig, rekening houdend met slechte isolatie.

De 4 radiatoren zijn goed voor 6755W volgens de Danfos app op basis van de ingestelde flow (obv Ta, Tr, Type en afmetingen). We hebben dus zeker geen overcapaciteit.

De twee radiatoren in de woonkamer staan overdag op 17C, en de 2 in de keuken op 20C. Zowel in de woonkamer als keuken is het rond het middag uur even warm 19.5C.

[ Voor 20% gewijzigd door bas_vdl op 27-11-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:39:

Nuance: nachtverlaging bij een CV ketel is altijd marginaal voordeliger.

Je moet evenveel energie in de woning stoppen om hem weer op te warmen als er uit gelekt is gedurende de nacht.

Opwarmen op gas is efficienter, omdat de Tr lager is, maar dat verschil is marginaal.

Hoe slechter de woning geisoleerd is, hoe groter de efficiëntiewinst en bij extreem slechte isolatie krijg je nog extra winst, omdat de binnentemperatuur stabiliseert. De woning verliest dan nog nauwelijks energie en daar zit de winst (net alsof je de verwarming weken uit laat).

Bij een WP gaat dit verhaal niet op en is het zelfs anderso. Het weer opwarmen van de woning kost dan meer stroom omdat in die fase de Tlift veel groter is en de WP dus veel minder efficient werkt. De Tlift (verschil tussen buiten- en aanvoertemperatuur) is groot omdat je op het koudste moment van de dag weer gaat verwarmen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 20:08
REDN4S schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:51:
[...]
Met een minimum van 7kW die de CV vast al geeft gaat hij zeker in storing code 1, dan wordt de oplossing: het afgiftevermogen verhogen. Je kan de radiator in het kantoor vervangen voor een grotere/dikkere of je voegt ventilatoren toe (voor DIY zie het Jaga DBE topic) die zorgen zo voor een verdubbeling aan afgifte.

Of je zet elders een radiator (standaard) open, maar dan verwarm je eigenlijk ergens waar het op dat moment niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Joove schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:08:
[...]

Met een minimum van 7kW die de CV vast al geeft gaat hij zeker in storing code 1, dan wordt de oplossing: het afgiftevermogen verhogen. Je kan de radiator in het kantoor vervangen voor een grotere/dikkere of je voegt ventilatoren toe (voor DIY zie het Jaga DBE topic) die zorgen zo voor een verdubbeling aan afgifte.

Of je zet elders een radiator (standaard) open, maar dan verwarm je eigenlijk ergens waar het op dat moment niet nodig is.
Ik heb al een zelfbouw heatbooster (gemaakt door een tweaker hier op het forum) erin zitten.
Enige wat ik denk ik kan doen is een radiator standaard open zetten ben ik bang

Tussen de garage / woonkamer zit een halletje wat opzig wel verwarmt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:43:
@NicoHF Ik zou als ik jou was, en het doel is om overal dezelfde ruimtetemperatuur te halen, de lus(sen) in de slaapkamer volledig open en de rest steeds knijpen.

Of het haalbaar is, weet ik niet. Kan zijn dat er gewoon minder afgiftevermogen in de slaapkamer is, wat mij logisch lijkt.

Je hebt nu al vrij hoge aanvoertemperaturen voor enkel vloerverwarming en het lijkt mij sterk dat je snellere opwarmtijden kunt behalen.
Ik denk dat er inderdaad helaas minder afgifte is in de slaapkamer.
De retour wordt ook nooit heet, zo had ik vandaag op een gegeven moment een retour van 25 graden terwijl de andere groepen rond de 32 graden zat.

Zal de andere flowmeters nog meer gaan afknijpen.

Temperatuur wil ik in de hele woning gelijk hebben, deuren in huis staan ook bijna altijd open voor het ruimte gevoel.
En ik merk als ik dan vanuit de woonkamer via de gang naar de slaapkamer liep dat ik altijd de kou tegemoed liep en dat wil ik niet meer.
Dat is nu al minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Hoe kan het eigenlijk dat bij gebruik van 1 radiator de cv zijn warmte niet kwijt kan en dus code 1 komt?

Net een filmpje van john visser gekeken en die raad dan aan om de minimale pompsnelheid te verhogen als er te lang code 1 staat, is dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 20:56
Bij mij is de uitstroomtemperatuur ingesteld op 55 graden celsius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:10:
Hoe kan het eigenlijk dat bij gebruik van 1 radiator de cv zijn warmte niet kwijt kan en dus code 1 komt?

Net een filmpje van john visser gekeken en die raad dan aan om de minimale pompsnelheid te verhogen als er te lang code 1 staat, is dit goed?
Omdat jij net als zoveel anderen denkt dat een cv ketel tussen 0 en 100% kan moduleren. Dat is in werkelijkheid niet zo.

Oudere ketels die aangaan op de laagste brander stand maken direct 7kW (7X 1 kW elektrisch kacheltje) daar kun je een heel huis mee warmhouden. Hele oude of grootte ketels starten met, schrik niet, 10kW.
Hele moderne kunnen dacht ik minimaal 3,5 kW maken. Ik denk dat je je wel kan voorstellen dat 3,5kW (3,5 elektrisch kacheltje) veel teveel is voor een kleine radiator en kamer.
Hij kan zijn warmte dan niet kwijt.

Hogere pompsnelheid en langere na draaitijd kunnen dit iets verhelpen. Maar perfect wordt het nooit.

Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?