Ik zou dus graag de badkamer warmer krijgen en de stooklijn zo laag mogelijk. Wel dat de radiatoren boven ook de kou "breken". Gisteren nog de flowmeter van de badkamer op 2-2,5L/min gezet en de rest op 1,5L/minBlihi schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:33:toon volledige bericht
[...]
Sorry dat ik in herhaling val, maar wat probeer je te bereiken? Welk probleem probeer je op te lossen?
Een groep warmer laten worden is geen doel op zich. Meestal doe je dit als er bijvoorbeeld een ruimte is die niet goed warm wordt, of een deel van de vloer koud aanvoelt, etc. Het achterliggende probleem dat je probeert op te lossen is niet duidelijk.
Als voorbeeld: Mijn badkamer is de beperkende factor in de hele installatie. Die ligt op het noorden (en heeft dus nooit zon) en de vloerverwarming is daar eigenlijk niet goed genoeg gelegd (te weinig slang voor de ruimte). De bouwer boeide het niet, want die hangt standaard een elektrische bijverwarming op.
Om de badkamer te kunnen verwarmen met de CV (toen, nu met de WP), moet er 31 graden water de vloer in. Ik kan dus geen lagere Ta kiezen dan 31 (wat voor een CV prima is, maar voor een WP best hoog).
Om nu de rest van de woning warm te houden ben ik de overige lussen gaan knijpen. De badkamer krijgt dus altijd maximaal debiet, terwijl alle andere vloerlussen een veel lager debiet hebben en daarmee wordt de woning wel prima warm gehouden.
Stooklijn is nu 43 bij -15 en 29 bij 15.