Als het warmte verlies van je huis over de dag 20kW is dan zal die ketel 20kW erin moeten pompen om het minimaal op een en dezelfde temperatuur te houden. Vandaar dat we zo graag isoleren.bas_vdl schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:58:
Hi @Seafarer , @Ben(V) ,
Ik heb het e.e.a aangepast, maar ik merk weinig verschil in opwarmtijd en Delta t. Ik zie nu wel dat de ketel de hele dag bijna non-stop staat te draaien, dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
jij had toch een oud huis. Reken eens met 90/70/20 heb je wel wat meer vermogen denk ik. Daar is het waarschijnlijk mee ontworpen. en buiten temperatuur -10 continue.Wijzigingen:
Max vermogen ketel: 43% > 60%
Nadraaitijd pomp: 1m > 2m
Minimaal vermogen pomp: 10% > 25%
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
De woonkamer en keuken (open ruimte) hebben samen een oppervlakte van ca 70m2. Volgens de berekening hebben we rond de 10kW aan output nodig, rekening houdend met slechte isolatie.
De 4 radiatoren zijn goed voor 6755W volgens de Danfos app op basis van de ingestelde flow (obv Ta, Tr, Type en afmetingen). We hebben dus zeker geen overcapaciteit.
De twee radiatoren in de woonkamer staan overdag op 17C, en de 2 in de keuken op 20C. Zowel in de woonkamer als keuken is het rond het middag uur even warm 19.5C.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.