Als je het zonder al te veel 'moeite' kan doen zou ik zeggen ... altijd doen !Martijn08 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:33:
Hallo allemaal,
Ik zit erover te denken om mijn huidige T20 radiatoren in de woonkamer te vervangen voor T22 exemplaren.
Volgens een ruim genomen berekening zou de ruimte ongeveer 6kW aan energie nodig hebben bij een binnentemperatuur van 20˚C. De ketel is een Nefit Trendline uit 2014 met een onderwaarde van 7kW, welke nu ook zo staat ingesteld en haalt met deze instelling een maximale Ta van 60˚C. De ruimte kom in principe prima op temperatuur b.v. van 15˚C naar 18˚C in 2 uurtjes. Wanneer de ruimte op temperatuur is gaat de ketel elke 5 minuten aan om de ruimte op temperatuur te houden, maar komt daarbij niet boven een Ta van 45˚C. Er zit momenteel onder elke T20 een trioset speedcomfort ventilatoren, maar ondanks dat heb ik toch het idee dat met deze radiatoren de afgifte zo weinig is, dat daardoor de ketel elke 5 minuten aanslaat. Nou is dus mijn vraag is het waardevol om deze radiatoren te vervangen? Zo ja welk type is interessant? (vloerverwarming is niet aanwezig) bijgevoegd een berekening van de huidige setup. *= e.v.t. T22 radiator vermogen uitgaande van dezelfde afmetingen. Alvast bedankt![Afbeelding]
Je krijgt er alleen al een prettiger klimaat voor terug. Al is dat moeilijk meetbaar.
Het minder (lang) stoken zal niet echt merkbaar zijn. Low-load zal blijven. Hij zal alleen 1min korter stoken per keer ofzo.
Ook zal het niet wezenlijk merkbaar zijn qua stookkosten. Moeilijk meetbaar. Kan zelfs zijn dat je meer kosten maakt omdat er meer water verwarmt moet worden.
Maar alles in de marge denk ik.