Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

EBOOZ schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:47:
Ik heb eerder dit jaar de benedenverdieping geisoleerd en alle radiators vervangen. Die zijn allemaal voorzien van een Eclipse thermostaatkraan en een Tado knop. Sindsdien zit er een 'tik' in mijn Intergas Xtreme 36 en aangezien er meer mensen hier zitten met zo'n apparaat, hoop ik dat iemand weet hoe ik dit kan oplossen. Video met geluid hier.

De woning wordt overigens wel gewoon warm :) De setup is als volgt:
  • Ingestelde aanvoertemperatuur: 70 graden
  • Gemeten aanvoertemperatuur: 70,74graden
  • Gemeten retour bij de ketel: 52,8 graden
Als je vermoed dat het tikkende geluid oorzakelijk met de combinatie eclipse kranen + tado koppen samenhangt waarom ga je dit niet checken? Kan je de gegevens van de Intergas uitlezen?
(Genoeg voorbeelden hier te vinden.)
Is dit geluid ook na een nachtverlaging tijdens de opwarmperiode aanwezig?
Misschien hangt het met het dichtlopen van de kranen na de opwarmperiode samen?
Heb je een goed ingestelde bypass in je cv-installatie?
Just my 2 mWh

P.S.: Wel zeer hoge systeemtemperaturen - niet meer van deze tijd is mijn mening.
Mijn ketel stookt met maximaal 40-41°C met een bijbehorende retour van ca. 32°C
en dat alleen tijdens het opwarmen na nachtverlaging van 1,5°C.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
EBOOZ schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:47:
Ik heb eerder dit jaar de benedenverdieping geisoleerd en alle radiators vervangen. Die zijn allemaal voorzien van een Eclipse thermostaatkraan en een Tado knop. Sindsdien zit er een 'tik' in mijn Intergas Xtreme 36 en aangezien er meer mensen hier zitten met zo'n apparaat, hoop ik dat iemand weet hoe ik dit kan oplossen. Video met geluid hier.

De woning wordt overigens wel gewoon warm :) De setup is als volgt:
  • Ingestelde aanvoertemperatuur: 70 graden
  • Gemeten aanvoertemperatuur: 70,74graden
  • Gemeten retour bij de ketel: 52,8 graden
Doet hij het ook met afkoelen ?

If-so .... dan zou het kunnen zijn dat ze met het jaarlijkse onderhoud de bouten waarmee de klep van de brander niet zijn ingevet met het daarvoor bestemde vet.

Dat veroorzaakt bij mij ook tikken die hier op lijken. Moeten dinsdag bij mij ook er voor terug komen ...

Maar dat is bij een ander type uit 2012. Weet niet of dat ook bij de Xtreme zo is.

EDIT
Miss dat @edsandje hier in dat geval ook iets meer over kan zeggen ....

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 03-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
6x Xiaomi Temp & Humidy sensor (versie 2)

All flashed met Telink Flasher, firmware 4.5

Deze sensoren hebben een temp & humidity chip aan boord waarbij de temp. volgens de specs van de fabrikant een temp. nauwkeurigheid zouden moeten hebben van 0.1C.

In de praktijk blijkt dus behoorlijk tegen te vallen!
Gelukkig zit er in de firmware (de custom 4.5 flashed) een optie om ook een offset in te stellen.

Voor het humity deel van deze sensoren zijn de afwijkingen gelukkig weinig van elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOYI0qqFgo2TW8TofR-w4-7Hgk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2kQsuwIKtWURyDoz0uwgXmn.jpg?f=fotoalbum_large

Met Bluetooth zitten deze sensors gekoppeld aan Home Assistant.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 03-12-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Marc_Sway schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:38:
6x Xiaomi Temp & Humidy sensor (versie 2)

All flashed met Telink Flasher, firmware 4.5

Deze sensoren hebben een temp & humidity chip aan boord waarbij de temp. volgens de specs van de fabrikant een temp. nauwkeurigheid zouden moeten hebben van 0.1C.

In de praktijk blijkt dus behoorlijk tegen te vallen!
Gelukkig zit er in de firmware (de custom 4.5 flashed) een optie om ook een offset in te stellen.

Voor het humity deel van deze sensoren zijn de afwijkingen gelukkig weinig van elkaar:

[Afbeelding]
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is de temperatuur niet homogeen verdeeld in een ruimte.

De uitspraak dat het tegenvalt zou je alleen kunnen doen na een test onder gecontroleerde omstandigheden en dan vergelijken met een geijkte thermometer.

Voor de huis-tuin-keuken gebruik zijn die resultaten meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 07:41
dunklefaser schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:34:
[...]

Als je vermoed dat het tikkende geluid oorzakelijk met de combinatie eclipse kranen + tado koppen samenhangt waarom ga je dit niet checken? Kan je de gegevens van de Intergas uitlezen?
(Genoeg voorbeelden hier te vinden.)
Is dit geluid ook na een nachtverlaging tijdens de opwarmperiode aanwezig?
Misschien hangt het met het dichtlopen van de kranen na de opwarmperiode samen?
Heb je een goed ingestelde bypass in je cv-installatie?
Just my 2 mWh

P.S.: Wel zeer hoge systeemtemperaturen - niet meer van deze tijd is mijn mening.
Mijn ketel stookt met maximaal 40-41°C met een bijbehorende retour van ca. 32°C
en dat alleen tijdens het opwarmen na nachtverlaging van 1,5°C.
Mijn huis komt uit 1906 en is van binnenuit geisoleerd. Als ik ga stoken met 40 graden, dan krijg ik het nooit warm. Normaliter staat 'ie op 60 graden, maar had voor de test de boel even opgestookt.

Ik kan voor zover ik weet alleen via de Tado Pro app de ketel uitlezen en die geeft aan dat alles in orde is. Het geluid is in meerdere mate te horen bij het opwarmen, wat minder als de boel op temperatuur is.
Wolfram55 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:56:
[...]

If-so .... dan zou het kunnen zijn dat ze met het jaarlijkse onderhoud de bouten waarmee de klep van de brander niet zijn ingevet met het daarvoor bestemde vet.

Dat veroorzaakt bij mij ook tikken die hier op lijken. Moeten dinsdag bij mij ook er voor terug komen ...

Maar dat is bij een ander type uit 2012. Weet niet of dat ook bij de Xtreme zo is.

EDIT
De ketel hangt nu ruim 2 jaar en moet z'n eerstvolgende onderhoudsbeurt nog krijgen. Iets met te laat een nieuw onderhoudsabonnement afnemen, nadat het vorige bedrijf er mee is gestopt O-)

Hij heeft in principe vanaf mei dit jaar tot aan oktober ons alleen van warm water voorzien, dus dat iets in de ketel wat vet nodig heeft o.i.d. klinkt plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
EBOOZ schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:50:

Hij heeft in principe vanaf mei dit jaar tot aan oktober ons alleen van warm water voorzien, dus dat iets in de ketel wat vet nodig heeft o.i.d. klinkt plausibel.
Ok ... maar doet hij het ook met afkoelen als de pomp al gestopt is.
if-so .... dan heeft t niks met eclipsjes te maken ..... lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
quote]Superbeagle schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:43:
[...]
Voor de huis-tuin-keuken gebruik zijn die resultaten meer dan voldoende.
[/quote]

Ik ben het helemaal met je eens dat voor 'huis tuin en keukengebruik' deze nauwkeurigheden goed genoeg zijn. Deze 6 Xiaomi sensoren liggen 'untouched' vlak bij elkaar voor meer dan een uur, dus de omliggende omstandheden zijn wel hetzelfde.
De reden dat ik dit post hier (met de foto) om aan te geven dat zelfs die digitale Xiaomi (versie 2) sensoren 'fabriek-af' ook niet erg goed gekalibreerd zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Marc_Sway op 03-12-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:48
dunklefaser schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:14:
Afhankelijk van het "design" kan je een designradiator ook boosten.
Dit helpt zeker de notoir lage warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen op te krikken,
(en de retourtemperatuur iets te verlagen) tenminste lukt dit met mijn exemplaar.
YMMV
Je moet er dan wel bij vertellen hoe jouw designradiator eruit ziet, want in z'n algemeenheid kun je dit inderdaad niet zo stellen. Het is afhankelijk van het model.

Boosten is het vergroten van de convectie van een radiator. En convectie is afhankelijk van het
totale VO (= Verwarmd Oppervlak ofwel het contactvlak tussen het primaire en secundaire medium) van de radiator.
Groter VO = meer convectie.
Dat is de reden waarom alle convectoren, van hedendaagse Jaga's tot ouderwetse ribbenbuiskachels, voorzien zijn van talloze vinnen. Dat is om het VO zo groot mogelijk te maken.

Als je zo'n fraaie designradiator in je woonkamer hebt met bijv een plaat van 2 meter hoog, dan kun je die ongetwijfeld boosten. Die heeft wel een bepaald VO dat je met ventilatoren kan boosten.
Maar bij een designradiator van het model handdoekrek valt er weinig te verbeteren met een aantal boost-ventilatoren. Die heeft nauwelijks mogelijkheid voor convectie. Een handdoekradiator is niet veel meer dan 8 of 10 of 15 stukken verwarmingsbuis die op een esthetische manier aan elkaar zijn gelast. Dat komt per saldo neer op een lengte van 10 tot 20 meter reguliere verwarmingsbuis.
En wat @Tommie12 al zei: bij een handdoekradiator moet je het vooral hebben van stralingswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 07:41
Wolfram55 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:52:
[...]

Ok ... maar doet hij het ook met afkoelen als de pomp al gestopt is.
if-so .... dan heeft t niks met eclipsjes te maken ..... lijkt mij.
Ok, thanks voor de check! Ik was er al bang voor; dat ik moet wachten tot de onderhoudsmonteur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
EBOOZ schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:26:
[...]

Ok, thanks voor de check! Ik was er al bang voor; dat ik moet wachten tot de onderhoudsmonteur komt.
Dat zou ik niet daarvan laten afhangen.
Ik geloof dat onderhoudsbeurten gewenst zijn 1/jaar en of het qua verzekeringen zelfs verplicht weet ik niet zeker maar dat zou me niet verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Wij hebben sinds kort de xtreme 30. Het viel me op dat het min vermogen tot 20% kan worden gezet in de expert instellingen, maar niet lager. Tot 3,8kw lijkt het wel, maar het min vermogen is 3,6.

Beneden vvw en lage temp convector. en boven ook 3 lage temp convectoren die staan dicht.

We vinden het gasverbruik nog aardig hoog, afgelopen weken constant op 17 graden laten staan om te testen.
En zit tussen de 4 en 5 m2.

De vraag, onze verdeler is nooit waterzijdig ingeregeld door een expert. Alleen proefondervindelijk door ons zelf. Is er een richtlijn voor het aantal L.min wat door de groepen moet stromen? De pomp staat inmiddels juist ingesteld op de VVW stand, deze stond vorig jaar door de installateur op radiatoren ingesteld.

De flow momenteel is 1.5L.min door elke groep (woonkamer met 6 groepen gelijke temp, lengtes allemaal even lang op 1 keuken groep na, die is korter). Aanvoertemp staat op 38 graden ongeveer.

Retour temp lijkt goed genoeg afgekoeld te zijn.

Ik heb de flow al geknepen van ruim 2,5liter naar 1,5 omdat de convector in de woonkamer helemaal niets deed, alle flow ging naar de pomp en VVW verdeler.

Systeem is aangeschaft en vermogens berekend op max water temp van 55 graden, daar staat ie ook op.
Vermogen van de ketel is al verlaagd naar 50% en pAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg_nsZlIoyJGTJ3eMVg1rlBoWIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQaLWDbRvIF54daR3rTJyFPu.jpg?f=fotoalbum_largeomp cap ook verlaagd.

Verder een nadraaitijd van 5 min.

Heb het idee dat er nog wel wat verbeterd kan worden. Iemand tips?! Is er een manier om te kijken of je gas verbruik per dag daalt/stijgt adhv de omstandigheden buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 09:38
Superbeagle schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:57:
@denzel1990 Het is belangrijk dat je meet in een stabiele situatie. Indien je dan nog steeds zoveel verschil meet, kun je de procedure herhalen.
Heb net opnieuw gemeten, thermostaat een slinger gegeven, half uur gewacht, en nogmaals gemeten. Retour temp beneden 61-62, zolder 63. Aardig gelijk dus.

Wel vreemd dat de delta t bij de radiatoren relatief laag is bij een aanvoer van +-75, terwijl ik bij eerdere metingen rond de 15 uitkwam bij aanvoer van 60-65. Weet iemand hoe dit zit?

Moet er wel bij vermelden dat de pomp, en vermogen laag staan bij bovenstaande meting, en de ramen dicht zaten (was bij opwarmen sochtends), weet niet of dat uitmaakt voor de betrouwbaarheid van de meting?

Alvast bedankt voor de hulp

[ Voor 3% gewijzigd door denzel1990 op 03-12-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
-

[ Voor 99% gewijzigd door denzel1990 op 03-12-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@arpeggio Uiteraard is de "designradiator" op mijn badkamer sowieso overgedimensioneerd O-) .
Het gaat om een exemplaar van 1,8 m hoog met een oppervlak van ca. 3,5 m².
Bij lang niet zo effectief met een geforceerde luchtstroming als een echte convector
maar voor een badkamer van ca. 5 m² ruim voldoende.
En bij 40 °C aanvoer heb je ook nog wat straling 8).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:56:
[...]

EDIT
@EBOOZ
Heb je op alle radiatoren een tado knop?
Is er wel altijd doorstroming bv dmv een drukverschilregelaar? (by-pass)
Zit er ergens een aanvoer en retour verkeerd?
Wat zijn de instellingen op de ketel qua pompvermogen?
Tikken door uitzetten en krimpen van de voorplaat klinkt anders, dit lijkt meer op een doorstroming dingetje.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 14:41
Stanmy schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:24:
Wij hebben sinds kort de xtreme 30. Het viel me op dat het min vermogen tot 20% kan worden gezet in de expert instellingen, maar niet lager. Tot 3,8kw lijkt het wel, maar het min vermogen is 3,6.

Beneden vvw en lage temp convector. en boven ook 3 lage temp convectoren die staan dicht.

We vinden het gasverbruik nog aardig hoog, afgelopen weken constant op 17 graden laten staan om te testen.
En zit tussen de 4 en 5 m2.

De vraag, onze verdeler is nooit waterzijdig ingeregeld door een expert. Alleen proefondervindelijk door ons zelf. Is er een richtlijn voor het aantal L.min wat door de groepen moet stromen? De pomp staat inmiddels juist ingesteld op de VVW stand, deze stond vorig jaar door de installateur op radiatoren ingesteld.

De flow momenteel is 1.5L.min door elke groep (woonkamer met 6 groepen gelijke temp, lengtes allemaal even lang op 1 keuken groep na, die is korter). Aanvoertemp staat op 38 graden ongeveer.

Retour temp lijkt goed genoeg afgekoeld te zijn.

Ik heb de flow al geknepen van ruim 2,5liter naar 1,5 omdat de convector in de woonkamer helemaal niets deed, alle flow ging naar de pomp en VVW verdeler.

Systeem is aangeschaft en vermogens berekend op max water temp van 55 graden, daar staat ie ook op.
Vermogen van de ketel is al verlaagd naar 50% en p[Afbeelding]omp cap ook verlaagd.

Verder een nadraaitijd van 5 min.

Heb het idee dat er nog wel wat verbeterd kan worden. Iemand tips?! Is er een manier om te kijken of je gas verbruik per dag daalt/stijgt adhv de omstandigheden buiten?
Vloerverwarming verdeler is met slang 16 aangesloten? Dat is wel erg magertjes. Weet je waarom hier geen grotere diameter gekozen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Kan iemand mij deze situatie verklaren?

4 radiatoren open CV op 7kW haalt aanvoer van 60 met gemak.

4 radiatoren + designradiator badkamer CV op 7kW komt niet boven aanvoer van 35.
Vermogen verhoogd en zelfs dan met 12kW lukt het niet om boven de 45 aanvoer te komen? 😯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 14:41
Designradiator te dicht bij de ketel waardoor retour te snel oploopt? Gevolg ketel gaat terugmoduleren.
Of het warme water raast door diezelfde radiator. Gevolg, zie boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:45

Seafarer

XXX

Martijn08 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:05:

4 radiatoren + designradiator badkamer CV op 7kW komt niet boven aanvoer van 35.
Vermogen verhoogd en zelfs dan met 12kW lukt het niet om boven de 45 aanvoer te komen? 😯
Maar wat voor design radiator is dat dan? Want er zijn natuurlijk ook design radiatoren die wel een sloot warmte afkunnen geven. Zodoende moet er ook een sloot warmte in.

Foto of linkje van model/type?

En wat @scofield opmerkt kan zeker. Kun je de flow beperken naar deze radiator eventueel als testje.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 03-12-2023 18:23 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Seafarer schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:20:
[...]

Maar wat voor design radiator is dat dan? Want er zijn natuurlijk ook design radiatoren die wel een sloot warmte afkunnen geven. Zodoende moet er ook een sloot warmte in.

Foto of linkje van model/type?

En wat @scofield opmerkt kan zeker. Kun je de flow beperken naar deze radiator eventueel als testje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO_nMYWrt_ZQFoU6co-zHqBoyYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55Uy6nCf2C3bsw3XOYYvuJDE.jpg?f=fotoalbum_large
Staat geen merk of iets op helaas…
Maar ik kan me wel voorstellen dat er aardig wat volume in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
Wolfram55 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:15:
[...]

Ik praat over een designradiator ... geen gewone .
Een designradiator komt in weze overeen met een convector in een convectorput.
Dat maakt helemaal niet uit. De principes veranderen niet. Afgifte hangt 100% van de gemiddelde temperatuur en het oppervlak.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Martijn08 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:31:
[...]

Het oppervlak van zo'n ding is relatief klein voor zijn grootte. Daarom hebben die dingen weinig vermogen.

Een badkamerradiator met veel vermogen heeft meerdere lagen dunnere buisjes (= meer oppervlak bij gelijke inhoud).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Martijn08 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:05:

Ik zie het probleem niet? Als de Ta niet hoger wordt, krijg je het vermogen dus afgegeven, of gaat de ketel pendelen?

In dat laatste geval moet je waterzijdig gaan inregelen. De flow over de designradiatoren moet omlaag, met als doel meer water naar de gewone radiatoren te krijgen.

Als er geen sprake is van pendelen, moet het vermogen omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Wat @Blihi al opmerkt, het VO (verwarmd oppervlak) is klein.

Als ik goed naar de foto kijk is de badkamer ook niet erg groot. Dus erg netjes dat er al een "redelijk" grootte radiator hangt.

De thermostaat knop aan de onderzijde moet niet te hoog staan. standje 2 tot 2,5. max. Reden: de radiator wordt warm en warme lucht stijgt op er wordt dus relatief hele koude lucht langs de thermostaat kraan getrokken en deze blijft dan heel lang vol open staan.
De radiator beperken op flow kan een goede oplossing zijn voor je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Hallo, ik ben ook van plan om mijn Vaillant VHR 18-22 C te tunen ivm de aankomende winter. Ik heb aardig wat opgestoken door de topic deel 1 te lezen. Ik zit echter met een paar vragen:

1. Hoe verlaag ik de pompsnelheid?
2. Hoe reset ik de ketel naar fabrieksinstellingen?

Oppervlakte van m'n huis is ongeveer 50 vierkante meter en heb 6 radiatoren. Overigens niet al te best geïsoleerd (bouwjaar begin jaren 70).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:08
Urbanized schreef op maandag 4 december 2023 @ 04:16:
Hallo, ik ben ook van plan om mijn Vaillant VHR 18-22 C te tunen ivm de aankomende winter. Ik heb aardig wat opgestoken door de topic deel 1 te lezen. Ik zit echter met een paar vragen:

1. Hoe verlaag ik de pompsnelheid?
2. Hoe reset ik de ketel naar fabrieksinstellingen?

Oppervlakte van m'n huis is ongeveer 50 vierkante meter en heb 6 radiatoren. Overigens niet al te best geïsoleerd (bouwjaar begin jaren 70).
RTFM? (Read The Fantastic Manual?)
https://www.vaillant.nl/p...s/vaillant-vhr-247853.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:42
[...]

Hier hangt dezelfde. Zit wel in bypass circuit van ketel.

Kan je zeggen dat deze toch serieus wat warmte afgeven hoor.
Is direct aangesloten op de collector en enkel gesmoord met kraantje.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
scofield schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:03:
[...]

Vloerverwarming verdeler is met slang 16 aangesloten? Dat is wel erg magertjes. Weet je waarom hier geen grotere diameter gekozen is?
Vanaf boven komt een dikke leiding, die wordt net voor de verdeler gesplits naar 2x16, voor de verdeler en voor de convector in de woonkamer.

Ik snap je punt, vandaar mijn vraag wat de flow gemiddeld zou moeten zijn. Momenteel krijg ik die tot iets boven de 2l/min, maar dat zou te hoog zijn en daarom terug gebracht naar 1,5l min. Betreft 6 groepen over ongeveer 50m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Deze handleiding ken ik niet. Die ga ik even doornemen. Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
Ik begrijp iets niet mbt waterzijdig inregelen. Enerzijds lees ik dat het doel is dat de delta T van iedere radiator gelijk is, vergroten van de delta Tdoe je vervolgens door de pompsnelheid lager te zetten. Anderzijds lees ik dat je de radiatoren moet inregelen zodat je een retour krijgt die 80% is van de aanvoer.

Wat is nou juist en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
denzel1990 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:59:
Ik begrijp iets niet mbt waterzijdig inregelen. Enerzijds lees ik dat het doel is dat de delta T van iedere radiator gelijk is, vergroten van de delta Tdoe je vervolgens door de pompsnelheid lager te zetten. Anderzijds lees ik dat je de radiatoren moet inregelen zodat je een retour krijgt die 80% is van de aanvoer.

Beide juist.

Je moet een zo gelijk mogelijke delta-T over alle radiatoren hebben EN de retour moet ongeveer 80% van de aanvoer zijn (als vuistregel). Dat is de basisinstelling voor waterzijdig inregelen.

Dus: Je regelt eerst in met een aanvoer van 70 waarbij je de pomp zo laag mogelijk zet en de Tr maximaal 56 wordt (lager is beter). Je zit dan in het HR bereik van de ketel. En nu ga je controleren of je je huis goed warm kunt houden met deze instellingen.

Pas daarna ga je proberen of je met een latere Ta ook uit kunt, bijvoorbeeld 60 graden.

Je zult dan wellicht weer opnieuw moeten gaan inregelen, met name als je design-radiatoren hebt, want die doen het vrij slecht met een lagere Ta, dus die geef je dan iets meer flow.

Waterzijdig inregelen is noodzakelijk om de basis op orde te hebben. Pas daarna ga je tweaken. Als je direct gaat proberen om een zo laag mogelijke Tr te krijgen, krijg je het probleem dat je alle radiatoren zo ver gaat knijpen dat er helemaal geen fatsoenlijke flow meer mogelijk is en dan sloop je dus je CV pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blihi schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:10:
[...]
Pas daarna ga je tweaken. Als je direct gaat proberen om een zo laag mogelijke Tr te krijgen, krijg je het probleem dat je alle radiatoren zo ver gaat knijpen dat er helemaal geen fatsoenlijke flow meer mogelijk is en dan sloop je dus je CV pomp.
Leg dat nu eens uit dat je die pomp sloopt?

Je kunt rustig de pers afsluiter een halfuurtje dicht houden, pomp wordt alleen wat warmer. Natuurlijk gaan sommige pompen wat meer herrie maken.

Zou wel netjes zijn om dit eens te onderbouwen. Je hebt dit namelijk al vaker geroepen.
Anders zet je mensen op het verkeerde been.

Edit: Dit is gewoon even een dingetje tussen je goeie posts.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 04-12-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
Seafarer schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:21:
[...]

Je kunt rustig de pers afsluiter een halfuurtje dicht houden, pomp wordt alleen wat warmer. Natuurlijk gaan sommige pompen wat meer herrie maken.

Zou wel netjes zijn om dit eens te onderbouwen. Je hebt dit namelijk al vaker geroepen.
Klopt, een pomp ga je daarmee niet slopen, zelfs niet als de kranen dicht staan (tenzij je cavitatie krijgt, maar dat hoor je).
Alleen, zonder debiet heb je geen warmtetransfer, dus ga niet extreem knijpen, je moet selectief knijpen waar het debiet te groot is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
[...]

Beide juist.

Je moet een zo gelijk mogelijke delta-T over alle radiatoren hebben EN de retour moet ongeveer 80% van de aanvoer zijn (als vuistregel). Dat is de basisinstelling voor waterzijdig inregelen.

Dus: Je regelt eerst in met een aanvoer van 70 waarbij je de pomp zo laag mogelijk zet en de Tr maximaal 56 wordt (lager is beter). Je zit dan in het HR bereik van de ketel. En nu ga je controleren of je je huis goed warm kunt houden met deze instellingen.

Pas daarna ga je proberen of je met een latere Ta ook uit kunt, bijvoorbeeld 60 graden.

Je zult dan wellicht weer opnieuw moeten gaan inregelen, met name als je design-radiatoren hebt, want die doen het vrij slecht met een lagere Ta, dus die geef je dan iets meer flow.

Waterzijdig inregelen is noodzakelijk om de basis op orde te hebben. Pas daarna ga je tweaken. Als je direct gaat proberen om een zo laag mogelijke Tr te krijgen, krijg je het probleem dat je alle radiatoren zo ver gaat knijpen dat er helemaal geen fatsoenlijke flow meer mogelijk is en dan sloop je dus je CV pomp.
Bedankt voor de uitleg. Nog wel een vraag. Je stelt hierboven maximaal 56 Tr bij Ta 70, maar lager is beter. Stel ik knijp ze tot Tr van 45 op iedere radiator, dan zit ik toch niet meer bij die 80% in de buurt (wat een van de doelen is)?

[ Voor 29% gewijzigd door denzel1990 op 04-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
denzel1990 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:28:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Nog wel een vraag. Je stelt hierboven maximaal 56 Tr bij Ta 70, maar lager is beter. Stel ik knijp ze tot Tr van 45 op iedere radiator, dan zit ik toch niet meer bij die 80% in de buurt (wat een van de doelen is)?
Nee, klopt. En zolang je nog steeds voldoende flow hebt en je de woning warm krijgt is dat helemaal geen enkel probleem. Maar je moet niet alle radiatoren zo ver dicht gaan zetten dat je die 45 graden haalt en vervolgens je woning niet meer warm krijgt.

Het doel is om de woning comfortabel te verwarmen met een zo laag mogelijke Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:21:
[...]

Edit: Dit is gewoon even een dingetje tussen je goeie posts.
Iedere pomp heeft een werkbereik meegekregen van de fabrikant. Door de pomp te ver te knijpen kun je buiten dat werkbereik komen. Dan slijt de pomp harder en zal hij eerder stuk gaan. Misschien dat dat bij een moderne A-label pomp zo'n vaart niet loopt. De pomp wordt gewoon een stuk warmer en zal uiteindelijk helemaal geen debiet meer leveren, maar nog steeds draaien.

Jouw claim dat het helemaal niets uitmaakt voor een pomp als deze aangezet wordt als de leidingen volledig geblokkeerd zijn vind ik ook wat extreem.

Maar, we gaan het meemaken, want het project waar ik in woon is opgeleverd met zoneregelaars met pomp, waarbij de pomp 100% van de tijd aan staat, ook als alle zones dicht zijn. Ik heb dat zelf aangepast door de pomp te laten schakelen door de zoneregelaar, maar bij de buren zit het dus nog origineel. Ik ben benieuwd welke pomp er als eerste stuk gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Blihi schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:47:
[...]

Iedere pomp heeft een werkbereik meegekregen van de fabrikant. Door de pomp te ver te knijpen kun je buiten dat werkbereik komen. Dan slijt de pomp harder en zal hij eerder stuk gaan. Misschien dat dat bij een moderne A-label pomp zo'n vaart niet loopt. De pomp wordt gewoon een stuk warmer en zal uiteindelijk helemaal geen debiet meer leveren, maar nog steeds draaien.

Jouw claim dat het helemaal niets uitmaakt voor een pomp als deze aangezet wordt als de leidingen volledig geblokkeerd zijn vind ik ook wat extreem.

Maar, we gaan het meemaken, want het project waar ik in woon is opgeleverd met zoneregelaars met pomp, waarbij de pomp 100% van de tijd aan staat, ook als alle zones dicht zijn. Ik heb dat zelf aangepast door de pomp te laten schakelen door de zoneregelaar, maar bij de buren zit het dus nog origineel. Ik ben benieuwd welke pomp er als eerste stuk gaat ;)
Een pomp knijpen is niet schadelijk voor de pomp, zal het zelfs gemaklijker hebben, want hoeft geen water te verplaatsen.
Pompen gaan kapot van:
-na de zomerstilstand op te starten, het gebeurd dan dat pomp vastzit, klein beetje hulp nodig dan
-droogdraaien
-vervuild circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
[...]

Beide juist.

Nog 1 vraag, je geeft aan pomp zo laag mogelijk zetten bij waterzijdig inregelen. Ik heb een remeha quinta 28c. Deze heeft parameter L PWM pomp aansturing (zie hieronder de details uit de handleiding).

"PWM pomp aansturing
"1e cijfer: pompstand cv (x 10%; 0 = 100%)
2e cijfer: pompstand tijdens nadraaien (x 10%)"

Fabrieksinstelling is 73, mijne staat op 33. Dit heb ik gewijzigd nav dit filmpje van John Visser: YouTube: Tips & Trucs #54 Hoe stel je zelf deze Remeha Quinta 28C in.. . Hij geeft aan niet lager te gaan dan 33. Wat adviseer je, inregelen met 33, of op 11 zetten (zowel pompstand cv als nadraaien op 10%)??

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blihi schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:47:
[...]

Hier is weinig extreems aan. Grootte CENTRIFUGAAL pompen worden met de persafsluiter dicht gestart om te voorkomen dat je schakelaars verbranden.
Op zee is dit heel normaal. Ook het testen van de pomp met gesloten pers is normaal om een conditie rapport te maken. Haalt de pomp zijn persdruk niet met gesloten pers dan is er iets niet goed. Hij komt dan direct op het "to-do" overhaal lijstje te staan. Maar langdurig is natuurlijk ook niet goed. De boel kan te heet worden. Zodat de vellen verf erbij hangen. Dit geld dus niet voor andere type pompen!!! Het moet wel centrifugaal zijn.
Dat is wel vreemd. Ik had het ook aangepast. Wie ontwerpt zoiets. En waarom pompen als er niets te pompen valt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
denzel1990 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:59:

Die 80% is een vuistregel gebaseerd op de vroegere hoge Ta/Tr van 90/70 °C die overeenkomt met een ΔT van 20 K.

Die 20 K wordt gebruikt door een installateur tijdens het ontwerpen van een verwarmingssysteem. Waarom 20 K? Omdat men ergens vanuit moet gaan.

De meeste ketelfabrikanten geven tegenwoordig ook de vermogens van hun ketels op met die 20 K. Bijvoorbeeld 80/60 °C en 50/30 °C. Ga maar na in de handleiding.

Dat die 20 K niet heilig is zie je terug bij de radiatorfabrikanten. Vroeger hanteerden zij voor de vermogens van hun radiatoren ook 90/70/20 °C. Maar tegenwoordig is dat 75/65/20 °C, dus 10 K.

Er bestaat dus geen ‘juiste’ ΔT. Wat belangrijk is bij HR-ketels is dat de retourtemperatuur laag genoeg is zodat de rookgassen worden afgekoeld tot onder het condensatiepunt van water. Dit is bij 58 °C. Maar afhankelijk van de ketelinstellingen ligt dit lager. Bij een Tr onder de 50 °C zit je meestal goed en lager is uiteraard beter. De hoogte van de Ta is niet van belang. Al hebben sommige ketels een beveiliging zodat de
ΔT niet te hoog oploopt. Dit is zo bij Remeha ketels als beveiliging tegen te lage doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
In mijn nieuwe appartement ben ik erachter gekomen dat de opwarming van de woonkamer erg lang duurt en de thermostaat vaak niet de gevraagde temperatuur aantikt, appartement is van bj 2006, energielabel A. Ik wil dus aan de slag met waterzijdig inregelen om alles goed afgesteld te krijgen

Ik heb alleen eerst een vraag omtrent waterzijdig inregelen waar ik geen duidelijk antwoord op lijk te kunnen vinden.

Overal zie ik terug dat voor het inregelen alle radiatoren open gezet dienen te worden. Ik gebruik echter alleen maar de 3 radiatoren in mijn woonkamer en afentoe die in mijn badkamer.

Kan ik dan waterzijdig inregelen door alleen deze radiatoren open te zetten en de rest dicht te laten of moet, zoals ik overal lees, de rest (slaapkamer, hal, werkkamer) ook open gezet worden? zo ja, waarom is dit nodig voor correcte inregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@KayJee ja, je kunt waterzijdig inregelen op slechts de radiatoren die daadwerkelijk gebruikt worden.

Het systeem is vervolgens in balans zolang de instellingen van de afsluiters niet gewijzigd worden.

Dus zodra je die in de badkamer wijzigt is het systeem niet meer in balans. En dat geldt ook als iemand per ongeluk een van de andere radiatoren in bijvoorbeeld de slaapkamer opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
Superbeagle schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:32:
[...]

Die 80% is een vuistregel gebaseerd op de vroegere hoge Ta/Tr van 90/70 °C die overeenkomt met een ΔT van 20 K.

Die 20 K wordt gebruikt door een installateur tijdens het ontwerpen van een verwarmingssysteem. Waarom 20 K? Omdat men ergens vanuit moet gaan.

De meeste ketelfabrikanten geven tegenwoordig ook de vermogens van hun ketels op met die 20 K. Bijvoorbeeld 80/60 °C en 50/30 °C. Ga maar na in de handleiding.

Dat die 20 K niet heilig is zie je terug bij de radiatorfabrikanten. Vroeger hanteerden zij voor de vermogens van hun radiatoren ook 90/70/20 °C. Maar tegenwoordig is dat 75/65/20 °C, dus 10 K.

Er bestaat dus geen ‘juiste’ ΔT. Wat belangrijk is bij HR-ketels is dat de retourtemperatuur laag genoeg is zodat de rookgassen worden afgekoeld tot onder het condensatiepunt van water. Dit is bij 58 °C. Maar afhankelijk van de ketelinstellingen ligt dit lager. Bij een Tr onder de 50 °C zit je meestal goed en lager is uiteraard beter. De hoogte van de Ta is niet van belang. Al hebben sommige ketels een beveiliging zodat de
ΔT niet te hoog oploopt. Dit is zo bij Remeha ketels als beveiliging tegen te lage doorstroming.
Ok het blijft wat lastig om te volgen allemaal. Dus als ik het goed begrijp gaat het om de Tr en niet om de delta T, zolang de delta T maar gelijk is bij alle radiatoren(dit is het geval)? Ik meet namelijk een lage delta T bij mijn radiatoren (gisteren Tr van 63 bij Ta van 75). Gezien ik overal 80% las leek mij dit niet goed. Mijn doel is uiteraard zo laag mogelijk gasverbruik zonder al te veel op comfort in te leveren.

M.b.t. Tr onder condensatiepunt van 58 graden krijgen. Hoe krijg ik de Tr nu het beste omlaag dan? Vooral bij opwarmen op dit soort dagen is de Ta 70+ graden, rest van de dag rond de 60.

Voor de volledigheid gaat om quinta 28c icm isense thermostaat. 3 radiatoren in gebruik(2 woonkamer, waar ook thermostaat hangt, en 1 op zolder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
Zoals ik het nu zelf begrijp, svp correctie als het fout is:

Gas wordt verbrandt in verbrandingskamer om CV water te verwarmen.
Dat CV water is hergebruikt retourwater (met temperatuur Tr).
Als het verbrandingsgas kan condenseren op de condensatieplaat met retourwater, dan wordt daar extra warmte aan afgegeven (condensatie). Dit verhoogt Tr, dus de ketel moet minder stoken om dit naar Ta te brengen (=extra rendement).
Om het water in het verbrandingsgas te kunnen condenseren moet de plaat (en dus Tr) koud genoeg zijn (onder condensatiepunt water; 58C volgens SuperBeagle).
Dus Tr moet koud genoeg zijn want dat is de temperatuur van de condensatieplaat.
(Het koude condensaat zelf gaat het afvoerputje in)

Dus dan is delta-T niet interessant, alleen Tr.
Maar ben je dan met het instellen van je CV op Ta=60 graden niet van alle instellingen af? Want dan wordt Tr ongetwijfeld <58C
Is het een idee om het condensaat op te vangen als meting van hoeveel restwarmte er verzameld is?

[ Voor 7% gewijzigd door Durandal op 04-12-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Durandal schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:56:

Als het verbrandingsgas kan condenseren op de condensatieplaat met retourwater, dan wordt daar extra warmte aan afgegeven (condensatie). Dit verhoogt Tr, dus de ketel moet minder stoken om dit naar Ta te brengen (=extra rendement).
Om het water in het verbrandingsgas te kunnen condenseren moet de plaat (en dus Tr) koud genoeg zijn (onder condensatiepunt water; 58C volgens SuperBeagle).
Dus Tr moet koud genoeg zijn want dat is de temperatuur van de condensatieplaat.
Correct.
Maar ben je dan met het instellen van je CV op Ta=60 graden niet van alle instellingen af? Want dan wordt Tr ongetwijfeld <58C
Is het een idee om het condensaat op te vangen als meting van hoeveel restwarmte er verzameld is?
Je hoeft op een moderne modulerend systeem niks in te stellen. In de opwarmfase is de Tr sowieso koud uit de radiatoren/vloerverwarming, en het systeem moduleert daarna vanzelf terug naar een lage Ta waardoor de Tr automatisch in het HR-gebied blijft.

Ik heb het al vaker geschreven, maar de enige reden om de Ta te beperken bij een HR-ketel is als je een warmtepomp wilt simuleren.

Edit: een tweede reden is als de aanwarmtijd van de klokthermostaat veel afwijkt bij gebruik van een mengverdeler met pomp. De thermostaat heeft namelijk geen weet van de daadwerkelijke Ta die de vloer in gaat.

@dunklefaser Heeft het condensaat opgevangen en ooit sommetjes gemaakt. Dat kun je uiteraard ook doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Superbeagle op 04-12-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
Durandal schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:56:

Ok het gaat dus om de Tr duidelijk! bedankt voor de uitleg @Durandal @Superbeagle @Blihi !

Is mij alleen nog niet duidelijk hoe ik die Tr die ik meet bij de radiatoren structureel lager dan 58 krijg? Vooral bij opwarmen s'ochtends (15-16 graden naar 19,5) op dit soort dagen is de Ta 70+/Tr 60+ graden.

Heb de radiatoren waterzijdig ingeregeld, pompsnelheid lager gezet (70 naar 30%), max vermogen verlaagd (Ventilatortoerental vollast tijdens c.v. van 4300 naar 2000), max aanvoer staat op 75. Ik pas nachtverlaging toe, geen klokschema zet s'ochtends zelf de cv handmatig op 19,5,

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

denzel1990 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:19:
[...]

Ok het gaat dus om de Tr duidelijk! bedankt voor de uitleg @Durandal @Superbeagle @Blihi !

Is mij alleen nog niet duidelijk hoe ik die Tr die ik meet bij de radiatoren structureel lager dan 58 krijg? Vooral bij opwarmen s'ochtends (15-16 graden naar 19,5) op dit soort dagen is de Ta 70+/Tr 60+ graden.

Heb de radiatoren waterzijdig ingeregeld, pompsnelheid lager gezet (70 naar 30%), max vermogen verlaagd (Ventilatortoerental vollast tijdens c.v. van 4300 naar 2000), max aanvoer staat op 75. Ik pas nachtverlaging toe, geen klokschema zet s'ochtends zelf de cv handmatig op 19,5,

Alvast bedankt!
70/60 heb je toch niet de hele dag?

Te weinig isolatie, radiatoren zonder convector en slecht opgestelde radiatoren zijn dan de eerste zaken die ik kan bedenken die niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbert35
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
Hoi allemaal,

Binnenkort wil ik eens aan de slag met waterzijdig inregelen, alleen een ding is mij niet helemaal duidelijk.
Ik heb een Nefit Trendline waarbij de fabrieksinstelling staat op 18,8kW en pompsnelheid min 30/ max 70% 80°C max aanvoer, i.c.m. modulerende thermostaat Nefit Easy. Moet ik nou eerst gaan waterzijdig inregelen of eerst de ketel instellingen aanpassen? Het lijkt mij dat als ik wil inregelen dat ik een Ta moet hebben die constant is?
En zo ja hoe zorg ik ervoor dat deze bijna constant blijft?

Groet Robbert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
Is mij alleen nog niet duidelijk hoe ik die Tr die ik meet bij de radiatoren structureel lager dan 58 krijg?
Het vermogensverlies van je systeem (je radiateuren) vergroten. Maw, je zegt het zelf al, je moet meer temperatuur verliezen in je radiateuren.
Dit (gewenst) energieverlies is opgebouwd uit IR straling en convectie, en wisselt uit met de omgeving (op basis van dat temperatuurverschil. Nonlineair; een groter verschil geeft een veel grotere energieoverdracht).
Dus
- oppervlakte radiateuren groter maken (dus radiateuren met meer lamellen, of gewoon groter) zodat meer warmte afgegeven/uitgestraald wordt
- temperatuurverschil radiator-kamer vergroten: temperatuur in de kamer verlagen (natuurlijk onpraktisch)
- temperatuurverschil radiator-kamer vergroten: hogere Ta (maar ook onpraktisch want je wilt lagere Tr)
- geforceerde koeling (fans op de radiators)

Anderzijds, kan je misschien minder warmte aanvoeren want je bent alleen geinteresseerd in Tr (onder de voorwaarde dat je het warm genoeg krijgt).
- minder debiet aanvoer (=minder warmteaanvoer). Het energieverlies is dan relatief groter.
- CV lager zetten (maar ik begrijp dat een modulerend systeem dat zelf bepaald)
Krijg je het dan niet warm genoeg moet je radiateuren met meer vermogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 15:16
Waterzijdig inregelen begint er mee dat de temperatuur van radiatoren bij de uitlaat ongeveer gelijk is. Binnen 1 ruimte in ieder geval.
Daarna kan er, als de onderkant van de radiatoren onvoldoende verschil heeft met de bovenkant, wat aan de pompsnelheid (cq vermogen van de ketel) gedaan worden.

In mijn woning heb ik 1 radiator die te klein is, die laat ik met een kleiner temperatuurverschil werken, zodat die wat meer warmte geeft. Omdat die klein is, is de stroming op het geheel niet zo belangrijk.
En in een andere kamer hangen veel te veel radiatoren. Daar komt water uit dat eigenlijk "te koud" is. Prima, anders wordt het in die kamer veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 17:31
Monkeydancer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:10:
Wat is een optimale temperatuurverschil als de CV in bedrijf is? Ik heb op dit moment een temperatuurverschil van 7 graden. Dat vind ik heel weinig. Maar de radiatoren in de woning zijn allemaal goed warm en staan allemaal open gedraaid. Wij hebben verder geen vloerverwarming.
Als je ketel niet pendelt en die delta-T van 7 graden over lange periodes kan draaien, én je krijgt het warm, dan is het geen probleem. Ter vergelijk: met een WP en radiatoren is een delta-T van maar 3 graden heel normaal.

Wat is je aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Onze vloerverwarming werkt alleen als we ergens een radiator openzetten. We hebben al een evohome systeem en het idee zou zijn om de vloerverwarming te gaan combineren met de keuken zone (waar de vloerverwarming aanwezig is). Nu gaat de vloerverwarming ook aan als we bijvoorbeeld ALLEEN mijn kantoor verwarmen.

Omdat ik het sluipverbruik aan het optimaliseren ben thuis is voor nu alleen de vraag wat de impact gaat zijn als ik de pomp zou uitschakelen 's nachts. Kan dit kwaad? Ook wanneer er bijvoorbeeld 's nachts toch warmte vraag is? Werkt de vloerverwarming dan wel? Minder of meer gasverbruik als de pomp uitstaat?

We hebben al een energiezuinige pomp laten installeren, maar deze staat toch 24x7 te draaien terwijl we alleen soms de vloerverwarming gebruiken in de keuken.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 20:42
Vraag aan Airco verwarmers die ook de vloerverwarming erbij gebruiken.
Hoe kan ik het zo regelen dat mijn VV (HT verdeler en het is later ingevreesde bijverwarming) gaat mee verwarmen.
Omdat de CV nu uitsluitend die VV moet verwarmen wat zouden dan de beste instellingen kunnen zijn voor mijn intergas, en hoe zorg ik ervoor dat deze samen gaat met mijn airco.
Volgens mij is het best lastig omdat de airco de CV thermostaat al naar 20 graden brengt, en dus warmt de VV niet meer op tenzij ik deze b.v op 23 graden zet, maar dan gaat er toch nog 0,5 m3 gas per uur door de vloer wat ik behoorlijk vind.
Suggesties ?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik heb een sar onderblok zoals deze hieronder. Kan ik hiermee ook waterzijdig inregelen? Zover ik heb kunnen vinden is een kwartslag draaien open of dicht, zoals een kogelkraan, maar of dat werkelijk zo is?

Edit:
Kwartslag is inderdaad dicht. Als ik met mn oor tegen de radiator (heet!) duw hoor ik het suizen. Kwartslag verder en het stopt, weer kwart verder en open. Dat wordt mm werk qua waterzijdig inregelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcXeeJXrFKrhQsAAZMeTvUuSGo4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T8hZWDgWQ21ONK0WYLgtS8UR.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door AOC op 05-12-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 07:17
merlin1201 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:11:
Vraag aan Airco verwarmers die ook de vloerverwarming erbij gebruiken.
Hoe kan ik het zo regelen dat mijn VV (HT verdeler en het is later ingevreesde bijverwarming) gaat mee verwarmen.
Omdat de CV nu uitsluitend die VV moet verwarmen wat zouden dan de beste instellingen kunnen zijn voor mijn intergas, en hoe zorg ik ervoor dat deze samen gaat met mijn airco.
Volgens mij is het best lastig omdat de airco de CV thermostaat al naar 20 graden brengt, en dus warmt de VV niet meer op tenzij ik deze b.v op 23 graden zet, maar dan gaat er toch nog 0,5 m3 gas per uur door de vloer wat ik behoorlijk vind.
Suggesties ?
Hier idem hoor, ook intergas, HT verdeler en vvw beneden. Instellingen zo aangepast dat ze goed zijn voor de vvw, 40 graden, hoge pompsnelheid (min+max), aan/uit ipv moduleren. Thermostaatknop volledig open. Zo pomp je zoveel mogelijk warmte door die HT verdeler heen. Lijkt hier redelijk te werken, 40 aanvoer = 37 de vloer in +-. Uiteraard gaat dit naar beneden als ik elders een radiator open draai.

Ik haal hiermee een Ta van 40 en een Tr van 33. Kost hier 0,9m3 per uur (ongeacht of ik een radiator elders open zet of niet). 50m2 vvw 'slechts'. Intergas 36/30.

Ik denk niet dat ik dat verbruik nog naar beneden kan krijgen helaas, dus gebruik het bijverwarmen dan ook maar weinig.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

AOC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:33:
Ik heb een sar onderblok zoals deze hieronder. Kan ik hiermee ook waterzijdig inregelen? Zover ik heb kunnen vinden is een kwartslag draaien open of dicht, zoals een kogelkraan, maar of dat werkelijk zo is?

Edit:
Kwartslag is inderdaad dicht. Als ik met mn oor tegen de radiator (heet!) duw hoor ik het suizen. Kwartslag verder en het stopt, weer kwart verder en open. Dat wordt mm werk qua waterzijdig inregelen

[Afbeelding]
Nee dat kan niet met dit onderblok.
Als je de radiatorknop (thermostaatknop?) er af haalt zit er een insert in de radiator.
Hiermee kan je waterzijdig inregelen, zit deze er niet in dan kan je deze vervangen voor een insert die wel instelbaar is.
Voorbeeld van een insert https://www.warmteservice...mrad-Super-T-8/p/44852055

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:56
AOC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:33:

Edit:

[Afbeelding]
Die kraantjes zijn niet geschikt om debieten nauwkeurig te regelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Hier nu al even aan het meelezen, terwijl wat testen op mn systeem thuis.
Waar er hier weinig over gesproken word is de thermostaat?

Welke gebruiken jullie? Hoe is je aansturing?
Ik heb lang de gewone thermostaat gebruikt in HA, nu ben ik wat aan het spelen met verschillende dat ik vind op hacs.

Ben nu deze aan het testen
https://github.com/jmcollin78/versatile_thermostat
Voorlopig is dit de uitgebreidste dat ik al gevonden heb, én er is een duidelijke handleiding!

Vorige week better thermostat getest, zag er mooi uit, maar was een draak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVNURZsyiUDshbsTlZ29c6WMpQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8H9e0tBYR7kHYTymlgenB7Z.png?f=fotoalbum_large

Wat meer info:
Koppelwoning van 17j,
3 slaapkamers en badkamer boven
Iedere ruimte heeft temp en hum sensors
Zoneregeling
Ketel is Viessmann Vitodens 200 35kW begrensd op 25kW
Pompsnelheid max 75%
Gemiddeld gasverbruik december
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnXGcD490uCrdjOLGvbgdj-piSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HzkqL5DeAcMiobwVpCjQQaEL.png?f=user_large

5 dec is al lager zo te zien, gisteren Versatile thermostaat in gang gezet.
Vandaag es laten doen en dan wat finetunen.

Ik zie sowieso al een verbetering

[ Voor 47% gewijzigd door RedPas op 06-12-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Heb de temperatuur nu 24/7 op 18 graden staan maar vind het dat de cv of thermostaat maar heel raar gedrag vertoont.
De ketel gaat aan en uit (code 0) en dat constant .
Op deze manier wordt de vloer ook niet warm (20 graden).
De woonkamer blijft wel keurig 18 graden maar de slaapkamer maar 17 want die krijgt geen tijd om op te warmen.

Zie hieronder voor een gas grafiek, is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h95nMAvCJGsdnoIsOf0W7nGbuQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bB06XnKOJSMJRoi4ma4C3Vbp.jpg?f=fotoalbum_large

Die twee pieken zijn tapwater gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
NicoHF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:48:
Heb de temperatuur nu 24/7 op 18 graden staan maar vind het dat de cv of thermostaat maar heel raar gedrag vertoont.
De woonkamer blijft wel keurig 18 graden maar de slaapkamer maar 17 want die krijgt geen tijd om op te warmen.

[Afbeelding]

Heb je niet meer info en data?
Info: ketel en opbouw?
Data: temps?

Dat de brander pendelt kan door:
te weinig warmte afgifte?
ketelvlam is te hoog volgens gevraagde temp?
Hoe is brander ingesteld en aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
RedPas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:59:
[...]

low load?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RedPas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:59:
[...]

Het betreft een Intergas 28/24 A HRE uit 2020
Vloerverwarming 65m2 met een openverdeler zonder pomp 4 groepen
Honeywell round aan/uit

Afgifte is voldoende, als de thermostaat hoog staat kan die lange runs maken van 1.5 uur voordat die begint te pendelen (code 1).

Huidige instellingen

1=0
2=0
3=30
3.=55
4=99
5=25
5.=40
6=-7
7=25
8=1
9=1
A=0
b=1
C=1
c=25
c.=25
d=25
E=40
E.=2
F=60
F.=60
h=46
L=0
n=85
n.=0
0.=0
o=3
0.=3
P=5
P.=30
q=0
r=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Ja zoveel is duidelijk :)

Maar mss met een betere instelling van de brander en temps, kan je dat pendelgedrag enorm verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Dank voor je instellingen :) Maar word er niet veel wijzer mee zo, ik ben zeker geen brandertechieker ofzo.
Zou me dus ook moeten inlezen in de instellingen.
Wat zijn je aanvoer en retour temps?
eventueel nog lager zetten, een 40°C aanvoer is voldoende voor vloerverwarming.
Buitenvoeler?
Welke thermostaat? en hoe stuurt ie de brander? Modulerend? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RedPas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:17:
Dank voor je instellingen :) Maar word er niet veel wijzer mee zo, ik ben zeker geen brandertechieker ofzo.
Zou me dus ook moeten inlezen in de instellingen.
Wat zijn je aanvoer en retour temps?
eventueel nog lager zetten, een 40°C aanvoer is voldoende voor vloerverwarming.
Buitenvoeler?
Welke thermostaat? en hoe stuurt ie de brander? Modulerend? :)
Staat op 40 graden ingesteld, een buitenvoeler heb ik denk ik niet, geen idee eigelijk.

Is een simpele aan uit Honeywell round thermostaat

Toen die lange runs maakte dus thermostaat hoog had ik een aanvoer van 40 en een retour van rond de 30 graden na 1.5 uur ongeveer.
Nu haald die een aanvoer van 35 ongeveer en een retour van 22 graden zag ik. Maar de temperaturen worden niet gelogd maar kan ze aflezen van de temperatuur sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
40 is al goed
Gebrek aan buitensensor zou geen problemen mogen geven.
Hangt thermostaat langs 'wandelpad', een deur,... ? Ik verdenk je thermostaat dan.

Je gebruikt HA? En je hebt een tempsensor dat je kan uitlezen in HA?
Zoja, kun je mss eens al test je bestaande thermostaat uitzetten, en HA alles laten regelen?µ

Dan moet je wel je brander te zien aangestuurd krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
RedPas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:10:
[...]

Ja zoveel is duidelijk :)

Maar mss met een betere instelling van de brander en temps, kan je dat pendelgedrag enorm verminderen.
van wat ik in dit topic lees is low load geen pendelgedrag. Het is de manier van je ketel om het geleverde vermogen in de tijd te verlagen omdat je ketel in continue verbranding niet zo laag kan gaan.

je zult binnen de parameters van je huis (warmteverlies vs. opwekking) altijd zo'n gedrag houden. Dat is nochtans mijn begrip (maar ik ben zeker geen kenner).

Ik ben overigens ook bezig met het gedrag te verbeteren. In mijn huis lukt het niet om de laatste halve graad naar gewenste temperatuur te overbruggen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Bijna middag, er is al een mooi regel verschil te zien.
Living heeft nu nog wel een grote overshoot.
Slaapkamer dochter regelt wat stabieler, tss 17,7 en 18,4°C
Vandaag wil ik nog geen finetuning doen, eens alles zn gang laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTQpmj8rIawEWj-A7PxRYTyHepg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7V9AzpfG56zDFLr7MdgjKMt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55

[Afbeelding]

Ik zie geen vreemd gedrag.
Mooi gasverbruik .... (y)
Wat dat betreft zou ik het zo laten.
Dan krijgt de slaapkamer toch te weinig flow denk ik .... maar tot die conclusie waren we al wel gekomen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

[Afbeelding]

Heb je een mengverdeler?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RedPas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:33:
40 is al goed
Gebrek aan buitensensor zou geen problemen mogen geven.
Hangt thermostaat langs 'wandelpad', een deur,... ? Ik verdenk je thermostaat dan.

Je gebruikt HA? En je hebt een tempsensor dat je kan uitlezen in HA?
Zoja, kun je mss eens al test je bestaande thermostaat uitzetten, en HA alles laten regelen?µ

Dan moet je wel je brander te zien aangestuurd krijgen...
Hangt een halve meter van de deur vandaan en onder de deur zit een kier van 2cm voor de ventilatie dus er is wel een soort constante tocht.

HA heb ik niet, heb temperatuur sensoren met een display bevestigd op de retour leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Boeryepes schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:45:
[...]

van wat ik in dit topic lees is low load geen pendelgedrag. Het is de manier van je ketel om het geleverde vermogen in de tijd te verlagen omdat je ketel in continue verbranding niet zo laag kan gaan.

je zult binnen de parameters van je huis (warmteverlies vs. opwekking) altijd zo'n gedrag houden. Dat is nochtans mijn begrip (maar ik ben zeker geen kenner).

Ik ben overigens ook bezig met het gedrag te verbeteren. In mijn huis lukt het niet om de laatste halve graad naar gewenste temperatuur te overbruggen.
Low load of pendelen is niet aan de orde bij mij.
De ketel gaat volledig uit meldcode 0 en niet meldcode 1 wat ik ook al vermeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:19:
[...]

Ik zie geen vreemd gedrag.
Mooi gasverbruik .... (y)
Wat dat betreft zou ik het zo laten.
Dan krijgt de slaapkamer toch te weinig flow denk ik .... maar tot die conclusie waren we al wel gekomen toch ?
Vindt jij dit normaal gedrag?
Vind het zo raar namelijk dat die zo snel na paar minuten steeds uit gaat en dan weer aan gaat.
Met paar minuten warmt die niks op want de vloer is namelijk al 19 a 20 graden en paar minuten stoken geeft een marginaal verschil waardoor die na paar minuten weer aan gaat.

Maar uiteindelijk houdt die het wel warmt dat wel, want de temperatuur is wel constant

Op deze manier is de flow van de slaapkamer inderdaad weer te laag omdat die geen kans krijgt om warm te worden.

Gasverbruik vind ik zelf wel wat hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Heb ik niet. Verdeler zit rechtsreeks op de ketel aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denzel1990
Heb een vraag over de isense v28. 1 van de settings die standaard aan staat is "Vermogen sturing". wat doet deze setting exact? Ik kan niks vinden in de handleiding en de isense geeft enkel aan dat als deze uit staat er enkel temperatuur sturing is. Is het aan te raden deze aan of uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:14:
[...]

Vindt jij dit normaal gedrag?
Vind het zo raar namelijk dat die zo snel na paar minuten steeds uit gaat en dan weer aan gaat.
Met paar minuten warmt die niks op want de vloer is namelijk al 19 a 20 graden en paar minuten stoken geeft een marginaal verschil waardoor die na paar minuten weer aan gaat.

Maar uiteindelijk houdt die het wel warmt dat wel, want de temperatuur is wel constant

Op deze manier is de flow van de slaapkamer inderdaad weer te laag omdat die geen kans krijgt om warm te worden.

Gasverbruik vind ik zelf wel wat hoog
Ik zie 15 stooksessie over 5h (17h - 22h) wat ik niet vreemd gedrag vind.
En jouw gasverbruik van 2.2m3/dag ... als het is wat ik zie zou ik daar voor tekenen over n hele dag op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
NicoHF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:10:
[...]

Low load of pendelen is niet aan de orde bij mij.
De ketel gaat volledig uit meldcode 0 en niet meldcode 1 wat ik ook al vermeld had.
Ik quote de reactie van RedPas, niet die van jou, dus all good!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:40
dit is gewoon low-load gedrag, thermostaat vraagt om de zoveel tijd een beetje warmte om het op temperatuur te houden. Hoe zou jij het dan willen hebben?

gasverbruik is met deze omstandigheden toch prima te noemen? Log je de standen ook op bijv. mindergas? dan zul je dat wel gaan zien.

Ter vergelijk, ik zit op jaarbasis op zo'n 1000 m3. 2 onder 1 kap uit 2002 met 5 personen bewoond. Gisteren is hier 9 m3 opgestookt om de temperatuur op 19 graden te houden. Nachtverlaging naar 18..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Toekejoeke schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:20:
dit is gewoon low-load gedrag, thermostaat vraag om de zoveel tijd een beetje warmte om het op temperatuur te houden. Hoe zou jij het dan willen hebben?

gasverbruik is met deze omstandigheden toch prima te noemen? Log je de standen ook op bijv. mindergas? dan zul je dat wel gaan zien.

Ter vergelijk, ik zit op jaarbasis op zo'n 1000 m3. 2 onder 1 kap uit 2002 met 5 personen bewoond. Gisteren is hier 9 m3 opgestookt om de temperatuur op 19 graden te houden. Nachtverlaging naar 18..
Puur 9m³ verwarmen? Of zit er nog wat douchen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:40
Seafarer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:23:
[...]

Puur 9m³ verwarmen? Of zit er nog wat douchen bij?
Nee hier zit inderdaad nog SWW bij. Douche is gisteren 3 keer aan geweest. Waaronder vrouwlief die van heet en lang douchen houdt.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
dit is gewoon low-load gedrag, thermostaat vraagt om de zoveel tijd een beetje warmte om het op temperatuur te houden. Hoe zou jij het dan willen hebben?

Hier onder de 1000m³, Zelfde type woning ook met 5 :)
Gistern 7,8m³ om 21°C in de living en 18 op de kamers.
En ook nog 1 bad en 1 douchebeurt.
Gaat vanaf 5u30 automatisch naar 21°C en savonds rond 21U naar 18°C ;)

Vind ik dan ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butthead
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06 10:37
Zijn er hier mensen die wellicht een positieve ervaring hebben oa qua gasverbruik, nadat ze hun oude ketel hebben vervangen door een ketel die een behoorlijk lager minimaal vermogen heeft. Of dat ze simpelweg van een cw5 naar cw3 zijn gegaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

butthead schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
Zijn er hier mensen die wellicht een positieve ervaring hebben oa qua gasverbruik, nadat ze hun oude ketel hebben vervangen door een ketel die een behoorlijk lager minimaal vermogen heeft. Of dat ze simpelweg van een cw5 naar cw3 zijn gegaan ?
Ik heb een 26 jaar oude ecomline. Die lekker condenseert. Dus daarvoor ga ik hem niet vervangen.
Maar WW met een boiler van 10 ltr. Geeft zowiezo stilstands verlies en een slecht rendement. Dat is voormij een dingetje.

Ik zit dus verlekkerd te kijken naar een ketel met een extra warmte wisselaar in de rookgassen voor sw.
Belangrijk is dat de ketel diep terug kan moduleren ook op sw. Mocht je een dwtw hebben of aanschaffen.

Er zal gegarandeerd iemand voorbij komen met extreem positieve ervaringen.
Maar naar mijn idee waren er dan zaken niet goed die daarom een flinke verlaging laten zien met de nieuwe ketel.
Ik zit nu op 800 kuub inclusief wasmachine en vaatwasser nog op warmwater. Dus om daarop te besparen?

Ik ga weer verder met isoleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
denzel1990 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:31:
Heb een vraag over de isense v28. 1 van de settings die standaard aan staat is "Vermogen sturing". wat doet deze setting exact? Ik kan niks vinden in de handleiding en de isense geeft enkel aan dat als deze uit staat er enkel temperatuur sturing is. Is het aan te raden deze aan of uit te zetten?
Iemand had ooit diezelfde vraag gesteld. Heb destijds geantwoord dat het beste is om het zelf te testen. Er gaat niks kapot ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:19
Zwartoog schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:39:
[...]

Als je ketel niet pendelt en die delta-T van 7 graden over lange periodes kan draaien, én je krijgt het warm, dan is het geen probleem. Ter vergelijk: met een WP en radiatoren is een delta-T van maar 3 graden heel normaal.

Wat is je aanvoertemperatuur?
Aanvoertemperatuur is 58,3 graden als verwarming aanstaat. Retour zit op 51,4 ongeveer.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 22:44

Sosabowski

nerd

Naast radiatoren en vloerverwarming heb ik ook nog twee convectoren hier op de BG. Ik zie dat die ernorm doorschieten qua retourstemperatuur. Moet je deze ook waterzijdig inregelen? Kijk ik bv in de app van Danfoss dan zie ik wel design radiatoren maar geen convectoren.

De jaga kranen bij warmteservice zijn iig niet in te stellen. Zou ook niet nodig zijn volgens WS. Ideeën?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 22:44

Sosabowski

nerd

HansRemmerswaal schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:48:
Als ik met de Danfoss Installer app deze probeer in te stellen loop ik tegen de volgende problemen aan:
  • Drukverschil, ik heb geen idee wat ik daar zou moeten invoeren.
Volgens de Danfoss Inregelgids https://www.klusidee.nl/pdf/inregelen-cv-installatie.pdf
Wanneer u geen gegevens heeft over het toelaatbare drukverschil en temperatuurtraject adviseren wij u uit te gaan van een drukverschil (delta P) van 10 kPa en een temperatuurtraject (delta T) van 20 K.
Maar uit deze Danfoss Het handige boekje voor waterzijdig inregelen van radiatoren
https://assets.danfoss.co...399260305246nl-NL0102.pdf
In een gemiddelde woning met radiatoren verwarming is een drukverschil tussen de 15 en 20 kPa voldoende.

[ Voor 18% gewijzigd door Sosabowski op 06-12-2023 21:08 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Seafarer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:37:
[...]

Ik heb een 26 jaar oude ecomline. Die lekker condenseert. Dus daarvoor ga ik hem niet vervangen.
Maar WW met een boiler van 10 ltr. Geeft zowiezo stilstands verlies en een slecht rendement. Dat is voormij een dingetje.

Ik zit dus verlekkerd te kijken naar een ketel met een extra warmte wisselaar in de rookgassen voor sw.
Belangrijk is dat de ketel diep terug kan moduleren ook op sw. Mocht je een dwtw hebben of aanschaffen.

Er zal gegarandeerd iemand voorbij komen met extreem positieve ervaringen.
Maar naar mijn idee waren er dan zaken niet goed die daarom een flinke verlaging laten zien met de nieuwe ketel.
Ik zit nu op 800 kuub inclusief wasmachine en vaatwasser nog op warmwater. Dus om daarop te besparen?

Ik ga weer verder met isoleren. :)
Je bedoelt de boiler in de ecomline?
Die is 27 liter.
Vandaag weer een ecomline vervangen, ''slechts'' 18 jaar oud maar met een lekke boiler.
De uba is in een andere ecomline gegaan van 26 jaar oud en die brand weer als een nieuwe. _/-\o_
Sosabowski schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:52:
Naast radiatoren en vloerverwarming heb ik ook nog twee convectoren hier op de BG. Ik zie dat die ernorm doorschieten qua retourstemperatuur. Moet je deze ook waterzijdig inregelen? Kijk ik bv in de app van Danfoss dan zie ik wel design radiatoren maar geen convectoren.

De jaga kranen bij warmteservice zijn iig niet in te stellen. Zou ook niet nodig zijn volgens WS. Ideeën?
Dan snapt die warmteservice medewerker het niet.
Van de Jaga site
Om het u nog makkelijker te maken biedt Jaga u complete aansluitsets aan. Met één code bestelt u een complete ventielset, inclusief thermostaatkop en klemkoppelingen. Alle Jaga ventielsets zijn volledig afsluitbaar en voorzien van voorinstelling.
Bron https://jaga.com/nl/aansluitsets/
butthead schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
Natuurlijk scheelt het in het gasverbruik alleen ga je dat niet terugverdienen als je dat bedoelt.
Als je ketel vervangen moet worden kan je wel op een laag minimaal vermogen selecteren maar een goed werkende ketel daarvoor vervangen zou ik niet doen.
Eigenlijk wat @Seafarer zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edsandje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:34:
[...]

Je bedoelt de boiler in de ecomline?
Die is 27 liter.
Vandaag weer een ecomline vervangen, ''slechts'' 18 jaar oud maar met een lekke boiler.
De uba is in een andere ecomline gegaan van 26 jaar oud en die brand weer als een nieuwe. _/-\o_
27 ltr. inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:50:
[...]

Ik zie 15 stooksessie over 5h (17h - 22h) wat ik niet vreemd gedrag vind.
En jouw gasverbruik van 2.2m3/dag ... als het is wat ik zie zou ik daar voor tekenen over n hele dag op dit moment.
Dank. Als dit normaal is dan laat ik het zo.
Moet alleen de slaapkamer nog meer flow zien te krijgen want die blijft weer flink koud.

Vorig jaar zat ik op 50m3 voor de hele maand december, misschien zakt het nog of het was vorig jaar warmer zou kunnen.
Gemiddeld kom ik uit op 1.6m3 en nu op ongeveer 2m3 per dag gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online

Hoe ik het eigenlijk zou willen hebben wat langere stooksessies zodat de vloer wat warmer wordt en ook langer warmte kan blijven geven.
Denk ook dat het goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Monkeydancer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:40:
[...]

Aanvoertemperatuur is 58,3 graden als verwarming aanstaat. Retour zit op 51,4 ongeveer.
Voor radiatoren vind ik de Delta T wel wat weinig.
Je zou de pompsnelheid wat lager kunnen zetten zodat er meer warmte afgifte komt.
Daarbij ga ik er wel vanuit dat alles al waterzijdig is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
@NicoHF

Als je de slaapkamer niet warm krijgt en hem niet méér kan geven kan je miss de thermostaat 1° hoger zetten en alles iets knijpen behalve de slaapkamer.

Zo spelen en je systeem leren kennen.

En 2.2/dag ..... pffff

Miss sowieso 1° hoger zetten .... komt er meer in de slkmr.

Spelen ..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:50:
@NicoHF

Als je de slaapkamer niet warm krijgt en hem niet méér kan geven kan je miss de thermostaat 1° hoger zetten en alles iets knijpen behalve de slaapkamer.

Zo spelen en je systeem leren kennen.

En 2.2/dag ..... pffff

Miss sowieso 1° hoger zetten .... komt er meer in de slkmr.

Spelen ..... :)
Ik ga er zeker mee 'spelen'.
Merk dat de gang iets te warm wordt nu, die ga ik iets afknijpen en de woonkamer zal ik ook nog iets afknijpen en dan weer kijken hoe de slaapkamer gaat.

Heb nu weer hele andere temperaturen dan toen ik voluit stookte voor paar uur per dag/om de dag.

Wat ik wel las op YouTube van John Visser dat die adviseerde bij koude klachten om eerder het vermogen omhoog te gooien dan de pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NicoHF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:12:

Heb nu weer hele andere temperaturen dan toen ik voluit stookte voor paar uur per dag/om de dag.
Vandaag is t ander weer

Edit

Mijn gevoel zegt zoek het in je afgifte ... niet zozeer in je ketel

[ Voor 14% gewijzigd door Wolfram55 op 06-12-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wolfram55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:23:
[...]

Vandaag is t ander weer

Edit

Mijn gevoel zegt zoek het in je afgifte ... niet zozeer in je ketel
Wat zou ik nog kunnen veranderen in de afgifte?
Mijn pompsnelheid van de cv kan ik helaas niet hoger zetten dan 50 wegens geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Goeiemorgen,
Test met Versatile thermostaat is beetje raar...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRikinK78_J_lo3-pe4WKY_kRdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSQsGoWpRUpxNUkuHwuxhUnU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhS-qWXTD9UKzLfg9Xe0_tM2P-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1fOgnL9YwkT99kG739dRpvEj.png?f=fotoalbum_large

Zo te zien is de living deze nacht blijven warmen, alhoewel dat de doeltemp 18°C ingesteld stond.
En de geschiedenisgrafiek zit er beetje vastgelopen uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:46:
[...]

Voor radiatoren vind ik de Delta T wel wat weinig.
Je zou de pompsnelheid wat lager kunnen zetten zodat er meer warmte afgifte komt.
Daarbij ga ik er wel vanuit dat alles al waterzijdig is ingesteld.
De denk fout die vaak gemaakt wordt is: als ik de ΔT vergroot dan komt er meer vermogen uit. (zie de formule) Helaas kun je met een radiator de ΔT alleen vergroten als je de flow verlaagt. (zie formule) er komt dan toch echt minder vermogen uit. Minder watts en niet meer.
 P=L/s x c x ΔT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:40:
[...]

De denk fout die vaak gemaakt wordt is: als ik de ΔT vergroot dan komt er meer vermogen uit. (zie de formule) Helaas kun je met een radiator de ΔT alleen vergroten als je de flow verlaagt. (zie formule) er komt dan toch echt minder vermogen uit. Minder watts en niet meer.
 P=L/s x c x ΔT.
Je kan het blijkbaar niet vaak genoeg blijven herhalen (als je dat leuk vind)
- of met een instructief/illustratief plaatje in de TS op een centrale plek uitleggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANplL1pJty-idr65x0hULlkVCwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N4oTDrFzUE2NRETwBMwYU3oK.jpg?f=user_large
Gelet op de heersende misconceptie: "Je moet het water de tijd geven om z'n warmte af te geven"
hoef je dan alleen maar regelmatig? naar dit gedeelte van de TS verwijzen.
Just my 2 pW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 15:21
Seafarer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:40:
[...]

P=L/s x c x ΔT.
Meer vermogen kun je halen met zo een radiator ventilator als ik me niet vergis.
Pagina: 1 ... 14 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?