Misschien is het al uitgebreid voorbij gekomen, maar ik kan het niet terug vinden:
Is er ook te tunen aan de CV ketel ? Of valt er buiten het verlagen van het stroomgebruik door de pomp niet te hard te laten draaien, en zorgen dat de retour temperatuur laag blijft niet veel te winnen ?
Situatie: Een net niet helemaal standaard huis, circa 100 jaar oud maar inmiddels goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming over de hele benedenverdieping én een fijne tegelkachel in de woonkamer. Thermostaat hangt in de keuken, los van de woonkamer. Intergas CV ketel met een Nefit easy thermostaat.
Uiteraard is de combinatie van CV en houtgestookte warmte de oorzaak van lastig te regelen CV stook gedrag, ik kom er maar niet uit hoe ik dit handig kan aanpakken, of eigenlijk hoe ik mijn ketel op een optimale manier kan gebruiken met minimaal gasgebruik.
Het CV klok programma staat nu ingesteld op 19 graden overdag, 18 graden door de nacht. Aan het eind van de middag stook ik de houtkachel op, waarmee het in de kamer richting de 21 graden wordt, maar ook de rest van de benedenverdieping warmt wat mee. Gevolg is dat de CV af slaat tot een uur of 6 in de ochtend, waarna de vloer behoorlijk is afgekoeld en de ketel er tot het eind van de ochtend een flinke klus aan heeft om alles op temperatuur te krijgen. Temperatuur schiet door tot bijna 20 graden, ketel slaat af, aan het eind van de middag neemt de houtkachel het over tot de volgende ochtend en dan begint het spelletje weer opnieuw.
:strip_exif()/f/image/CyWEQpPr6haWrYDxwy8hNEAD.jpg?f=fotoalbum_large)
Een voorbeeldje van mijn gasverbruik op een frisse dag
Wat ik zou willen, is de cv ketel een klein beetje te laten stoken, genoeg om de temperatuur constant op ongeveer 18 graden te houden. De lekkere aanvulling komt dan in de avond van de tegelkachel.
Ik heb al eens wat gespeeld met de weersafhankelijke regeling maar dat had, met de standaardinstellingen van de thermostaat, vooral een te warm huis en erg hoog gasverbruik tot gevolg. Ik kom helaas weinig kennis tegen over het instellen van de weersafhankelijke regeling, maar ik denk dat ik het wel in deze richting zou moeten zoeken.
Zijn er techneuten in de zaal die me wat kunnen bij leren over de instellingen van de weersafhankelijke regeling ?
[
Voor 9% gewijzigd door
Gijsch2 op 07-12-2023 13:47
. Reden: details ]