Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:13:
[...]

Je kan het blijkbaar niet vaak genoeg blijven herhalen (als je dat leuk vind)
- of met een instructief/illustratief plaatje in de TS op een centrale plek uitleggen.
[Afbeelding]
Gelet op de heersende misconceptie: "Je moet het water de tijd geven om z'n warmte af te geven"
hoef je dan alleen maar regelmatig? naar dit gedeelte van de TS verwijzen.
Just my 2 pW
Helemaal mee eens.

Maar ik dacht dat er hard verbouwd werd aan de OT. Kost natuurlijk wat tijd omdat goed te krijgen. En ik hoop dat er veel plaatjes in komen en weinig tekst.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

ramonfincken schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:18:
[...]

Meer vermogen kun je halen met zo een radiator ventilator als ik me niet vergis.
Dat klopt helemaal.
Maar dan gaan we het over de flow van lucht hebben. En met boosten is dat meestal veel lucht langs blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:38
NicoHF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:46:
[...]

Wat zou ik nog kunnen veranderen in de afgifte?
Mijn pompsnelheid van de cv kan ik helaas niet hoger zetten dan 50 wegens geluidsoverlast.
Zie 22:50 ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:40:
[...]

De denk fout die vaak gemaakt wordt is: als ik de ΔT vergroot dan komt er meer vermogen uit. (zie de formule) Helaas kun je met een radiator de ΔT alleen vergroten als je de flow verlaagt. (zie formule) er komt dan toch echt minder vermogen uit. Minder watts en niet meer.
 P=L/s x c x ΔT.
De grote denkfout is ook het niet begrijpen van wat er staat.
Ik geef aan dat de Delta T te laag is, er wordt vaak 20% of zelfs 20 graden aanbevolen hij zit op 7 graden.
Om de Delta T te verlagen kan je de pompsnelheid verlagen.
Nergens heb ik het over het vergroten van het vermogen.

Maar misschien brengt mijn term warmte afgifte verwarring, bedoelde de warmte afgifte van het water en niet van de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:30:
[...]

Ik geef aan dat de Delta T te laag is, er wordt vaak 20% of zelfs 20 graden aanbevolen hij zit op 7 graden.

Maar misschien brengt mijn term warmte afgifte verwarring, bedoelde de warmte afgifte van het water en niet van de radiator.
Dat water zit toch in de radiator? Daar wordt toch warmte afgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

NicoHF schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:30:
[...]

Misschien kan je nog een keer goed doorlezen wat je hierboven neergezet hebt?
Om een voorbeeld te noemen: "Om de Delta T te verlagen kan je de pompsnelheid verlagen."

Een vuistregel zoals de 20% verschil tussen aanvoer en retour is ... een vuistregel, niet meer dan dat.
Probeer het maar uit met een aanvoer van 27°C.
Over de 20 K wil ik niet eens beginnen :X .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:48:
[...]

Misschien kan je nog een keer goed doorlezen wat je hierboven neergezet hebt?
Om een voorbeeld te noemen: "Om de Delta T te verlagen kan je de pompsnelheid verlagen."

Een vuistregel zoals de 20% verschil tussen aanvoer en retour is ... een vuistregel, niet meer dan dat.
Probeer het maar uit met een aanvoer van 27°C.
Over de 20 K wil ik niet eens beginnen.
Er valt weinig terug te lezen dat is meer iets voor jullie, want diegene waarop ik had gereageerd vindt het zelf ook te weinig.
Dat hebben jullie gemist?

Bij LTV wordt er circa 5 graden aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraagje .

Wij hebben sinds begin deze week een nieuwe thermostaat , een Honeywell T4R. Lekker simpel en tov een Nest V3 die steeds zijn verbinding verloor met zijn heatlink een verademing.

Deze T4R zit via Opentherm aangesloten op een Vailant Ecotec W5 plus. Verwarming beneden 17 groeps nieuw aangelegde VV.

De thermostaat en CV werken goed samen. CV voedt de verdeler met tussen de 30 en 35 graden toevoer en indien nodig moduleert de thermostaat de temp nog verder terug. Het huis wordt nu lekker en snel warm, met de Nest was dat nog wel eens een uitdaging.

Ik heb nu een programma draaien van 06:30 tot 21.30 met een vraag voor 20.5 graden, en van 21.30 tot 06:30 19.5. CV spingt dan netjes om 06:30 aan en stookt met een strakke lijn om aan het einde steeds dieper te gaan moduleren totdat de cv in low load mode springt en dan na een tijdje afslaat omdat de thermostaat klaar is.

Vanacht heb ik de kachel op manueel 20.5 gezet om te kijken hoe dit werkte. De kachel heeft toen de hele tijd diep gemoduleerd waardoor deze eigenlijk alleen maar in low load mode stond te werken. Toen maar weer snel het programma aangezet, waardoor hij nu weer rustig draait.

Nu weet ik dat de CV veel te zwaar is en dat hij maar tot een bepaalde aan Kw kan terug moduleren ( 7 dacht ik ) Ik heb de pomp van de verdeler op stand 1 staat, wat genoeg flow ( tussen de 1.5 en 2 M3 per flowmeter ) geeft om het huis rustig te verwarmen. Ik krijg verder ook geen foutmeldingen op de CV. Onze CV man heeft het MAX vermogen op 20Kw staan en toevoer 60 graden en alles via opentherm modulatie.

Is dit een gevalletje van accepteren en nachtverlaging toepassen, of kan ik bijv nog met de pompsnelheid op de verdeler iets doen om te zien dat die low load verdwijnt?

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 07-12-2023 09:31 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@backupdevice "Nu weet ik dat de CV veel te zwaar is en dat hij maar tot een bepaalde aan Kw [kW] kan terug moduleren ( 7 [kW] dacht ik )."
De minimaal 7 kW (als dit klopt!) zijn vermoedelijk bij de huidige buitentemperaturen te veel om de woning? continu op de gewenste kamertemperatuur te houden. Om hoeveel m²/m³ gaat het trouwens?
Ik zou dat toepassen wat je zelf suggereert, een nachtverlaging.

Maar low-load op zich is niet erg en eigenlijk normaal regelgedrag, tenminste bij Honeywell
(mijn persoonlijke mening/ervaring).

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2023 09:47 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

dunklefaser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:46:
@backupdevice "Nu weet ik dat de CV veel te zwaar is en dat hij maar tot een bepaalde aan Kw [kW] kan terug moduleren ( 7 [kW] dacht ik )."
De minimaal 7 kW (als dit klopt!) zijn vermoedelijk bij de huidige buitentemperaturen te veel om de woning? continu op de gewenste kamertemperatuur te houden. Om hoeveel m²/m³ gaat het trouwens?
Ik zou dat toepassen wat je zelf suggereert, een nachtverlaging.

Maar low-load op zich is niet erg en eigenlijk normaal regelgedrag, tenminste bij Honeywell
(mijn persoonlijke mening/ervaring).
Beneden gaat het om 100M2 VV.

Minimaal vermogen is

Nominaal cv-vermogen (50/30°C) kW 7,1 - 37,5
Nominaal cv-vermogen (80/60°C) kW 6,4 - 35,0

Lijkt mij inderdaad dat het huis vermogen nodig heeft.

Laatste vraag, is het normaal dat de thermostaat de kachel langer laat branden terwijl de wens temperatuur al bereikt is? Deze staat al 2 uur op 20.5 maar hij blijft op laag vermogen branden om uiteindelijk wel uit te slaan. Dat viel mij de Nest ook al op. Doel temp bereikt maar toch een uur of 2 langer doorstoken

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 07-12-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@backupdevice "Lijkt mij inderdaad dat het huis vermogen nodig heeft." - Klopt - goed gezien.
Maar de vraag is natuurlijk: Hoeveel vermogen bij welke buitentemperaturen?

De Laatste Vraag: Dit gedrag van de thermostaat gebeurt m.n. in de opwarmfase en als de thermostaat nog aan het "inleren" is. Tenminste is dit bij mijn oude Honeywell het geval.

Dit kan tijdelijk (1-3 dagen) een bepaalde "overshoot" tot gevolg hebben.
(vooral als de buitentemperatuur sterk veranderd)

Soms kan het helpen de thermostaat van "radiator-" op "vloerverwarming" te zetten, als deze mogelijkheid bestaat! Dit past het regelgedrag aan. - Tip: Handleiding consulteren!

Just my 2 mK

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

dunklefaser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:09:
@backupdevice "Lijkt mij inderdaad dat het huis vermogen nodig heeft." - Klopt - goed gezien.
Maar de vraag is natuurlijk: Hoeveel vermogen?

De Laatste Vraag: Dit gedrag van de thermostaat gebeurt m.n. in de opwarmfase en als de thermostaat nog aan het "inleren" is. Tenminste is dit bij mijn oude Honeywell het geval.

Dit kan tijdelijk (1-3 dagen) een bepaalde "overshoot" tot gevolg hebben.
(vooral als de buitentemperatuur sterk veranderd)

Soms kan het helpende thermostaat van "radiator-" op "vloerverwarming" te zetten, als deze mogelijkheid bestaat! Dit past het regelgedrag aan. - Tip: Handleiding consulteren!

Just my 2 mK
Hoeveel vermogen is tussen de 6 en 8kW. Dit gegeven is bevestigd door derden NA een mislukt WP avontuur. Vandaar dat wij nu met deze zware ketel het huis verwarmen. Wij hadden deze nog bewaard en is pas 4 jaar oud.

Bedankt verder voor jouw info _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nog een paar waardevolle? tips nodig om op je gasverbruik te besparen?
Feenstra heeft de 5 top tips - vooral tip #5 vind ik fantastisch en universeel toepasbaar.
"Panta rhei" - alleen het water kan wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:57:
Nog een paar waardevolle? tips nodig om op je gasverbruik te besparen?
Feenstra heeft de 5 top tips - vooral tip #5 vind ik fantastisch en universeel toepasbaar.
"Panta rhei" - alleen het water kan wat minder.
}:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-09 16:27
Misschien is het al uitgebreid voorbij gekomen, maar ik kan het niet terug vinden:

Is er ook te tunen aan de CV ketel ? Of valt er buiten het verlagen van het stroomgebruik door de pomp niet te hard te laten draaien, en zorgen dat de retour temperatuur laag blijft niet veel te winnen ?

Situatie: Een net niet helemaal standaard huis, circa 100 jaar oud maar inmiddels goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming over de hele benedenverdieping én een fijne tegelkachel in de woonkamer. Thermostaat hangt in de keuken, los van de woonkamer. Intergas CV ketel met een Nefit easy thermostaat.

Uiteraard is de combinatie van CV en houtgestookte warmte de oorzaak van lastig te regelen CV stook gedrag, ik kom er maar niet uit hoe ik dit handig kan aanpakken, of eigenlijk hoe ik mijn ketel op een optimale manier kan gebruiken met minimaal gasgebruik.

Het CV klok programma staat nu ingesteld op 19 graden overdag, 18 graden door de nacht. Aan het eind van de middag stook ik de houtkachel op, waarmee het in de kamer richting de 21 graden wordt, maar ook de rest van de benedenverdieping warmt wat mee. Gevolg is dat de CV af slaat tot een uur of 6 in de ochtend, waarna de vloer behoorlijk is afgekoeld en de ketel er tot het eind van de ochtend een flinke klus aan heeft om alles op temperatuur te krijgen. Temperatuur schiet door tot bijna 20 graden, ketel slaat af, aan het eind van de middag neemt de houtkachel het over tot de volgende ochtend en dan begint het spelletje weer opnieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osrejbZ-tIZz63wUmhghWC6YLZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyWEQpPr6haWrYDxwy8hNEAD.jpg?f=fotoalbum_large
Een voorbeeldje van mijn gasverbruik op een frisse dag

Wat ik zou willen, is de cv ketel een klein beetje te laten stoken, genoeg om de temperatuur constant op ongeveer 18 graden te houden. De lekkere aanvulling komt dan in de avond van de tegelkachel.
Ik heb al eens wat gespeeld met de weersafhankelijke regeling maar dat had, met de standaardinstellingen van de thermostaat, vooral een te warm huis en erg hoog gasverbruik tot gevolg. Ik kom helaas weinig kennis tegen over het instellen van de weersafhankelijke regeling, maar ik denk dat ik het wel in deze richting zou moeten zoeken.

Zijn er techneuten in de zaal die me wat kunnen bij leren over de instellingen van de weersafhankelijke regeling ?

[ Voor 9% gewijzigd door Gijsch2 op 07-12-2023 13:47 . Reden: details ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Gijsch2 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:31:
Misschien is het al uitgebreid voorbij gekomen, maar ik kan het niet terug vinden:

Is er ook te tunen aan de CV ketel ? Of valt er buiten het verlagen van het stroomgebruik door de pomp niet te hard te laten draaien, en zorgen dat de retour temperatuur laag blijft niet veel te winnen ?

Situatie: Een net niet helemaal standaard huis, circa 100 jaar oud maar inmiddels goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming over de hele benedenverdieping én een fijne tegelkachel in de woonkamer. Thermostaat hangt in de keuken, los van de woonkamer. Intergas CV ketel met een Nefit easy thermostaat.

Uiteraard is de combinatie van CV en houtgestookte warmte de oorzaak van lastig te regelen CV stook gedrag, ik kom er maar niet uit hoe ik dit handig kan aanpakken, of eigenlijk hoe ik mijn ketel op een optimale manier kan gebruiken met minimaal gasgebruik.

Het CV klok programma staat nu ingesteld op 19 graden overdag, 18 graden door de nacht. Aan het eind van de middag stook ik de houtkachel op, waarmee het in de kamer richting de 21 graden wordt, maar ook de rest van de benedenverdieping warmt wat mee. Gevolg is dat de CV af slaat tot een uur of 6 in de ochtend, waarna de vloer behoorlijk is afgekoeld en de ketel er tot het eind van de ochtend een flinke klus aan heeft om alles op temperatuur te krijgen. Temperatuur schiet door tot bijna 20 graden, ketel slaat af, aan het eind van de middag neemt de houtkachel het over tot de volgende ochtend en dan begint het spelletje weer opnieuw.

Wat ik zou willen, is de cv ketel een klein beetje te laten stoken, genoeg om de temperatuur constant op ongeveer 18 graden te houden. De lekkere aanvulling komt dan in de avond van de tegelkachel.
Ik heb al eens wat gespeeld met de weersafhankelijke regeling maar dat had, met de standaardinstellingen van de thermostaat, vooral een te warm huis en erg hoog gasverbruik tot gevolg. Ik kom helaas weinig kennis tegen over het instellen van de weersafhankelijke regeling, maar ik denk dat ik het wel in deze richting zou moeten zoeken.

Zijn er techneuten in de zaal die me wat kunnen bij leren over de instellingen van de weersafhankelijke regeling ?
Ik heb ook een houtkachel die vaak - niet dagelijks though - gebruikt wordt. Ik heb om die reden een draadloze thermostaat gekocht die ik naar de gang verplaats als de houtkachel aanstaat. In de gang zit ook de verdeler van de vloerverwarming en die ruimte is net zo warm als de woonkamer. Dus dan blijft de vloer lekker op temp op het moment dat de houtkachel aanstaat . Als wij naar bed gaan is er al een nachtverlaging in het programma en op die manier zakt de vloertemp niet ver terug. Gemiddeld brand de CV de volgende dag net zo lang en veel als dat de houtkachel niet is aangeweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
[...]

De denk fout die vaak gemaakt wordt is: als ik de ΔT vergroot dan komt er meer vermogen uit. (zie de formule) Helaas kun je met een radiator de ΔT alleen vergroten als je de flow verlaagt. (zie formule) er komt dan toch echt minder vermogen uit. Minder watts en niet meer.
 P=L/s x c x ΔT.
Waar mensen de mist in gaan is dat het wel klopt dat het water in het gehele systeem langzamer gaat als je de pompsnelheid verlaagt.

De ΔT wordt dan wel groter, maar dat is enkel een gevolg van het verlagen van de pompsnelheid waardoor er per saldo minder water per tijdseenheid warmte opneemt en afdraagt.

En in minder water zit er nou eenmaal minder warmte. De capaciteit (c in de formule) blijft immers 4187 J/kgK. En dat verandert niet of dat water nou snel of langzaam stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Gisteren de DIYLESS opgehangen... geeft een fors hogere temperatuur aan dan de iSense.

iSense staat normaalgesproken vanaf 12:30 op 20 graden tot aan 22:00 toe. Toen ik gisteren de externe sensor van de DIYLESS ophing gaf die 21.7 graden aan (het was bloedheet in huis.. en de iSense maar stoken).

Gisteravond gewoon op 20.5 gehouden op de DIYLESS, ding heeft de temperatuur op 0.1 onder en boven dat setpoint geregeld de hele tijd, geen moment koud gehad.
Enige dingetje is het programmeren van de thermostaat. De iSense probeert om de temperatuur te bereiken op moment dat je instelt, de DIYLESS begint gewoon met stoken op het ingestelde tijdstip.

Ook maar even de analoge hygrometer opnieuw gekalibreerd in een pan met water, ding gaf zo'n 15% te hoge luchtvuctigheid aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraagje over deze screenshot.

kachel springt om 06.30 aan om naar 20.5 te gaan. Hij gaat via opentherm rustig verwarmen. Om 10 uur is de 20.5 al bereikt maar de thermostaat blijft warmte vragen. Nu zie je aan het einde dat hij zo laag gaat dat de warmte niet meer weg kan.

Thermostaat is nog wel aan het inleren maar is het normaal dat een Honeywell via OT de hele dag op laag vermogen blijft draaien terwijl de gewenste kamertemp al bereikt is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyS0w2btqx687IG5bAum-hFwIB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqOZJxb4DVgzjtufQxqOCyQw.jpg?f=fotoalbum_large

Extra puntje.Aan het einde zie je die zaag. Als de lijn beneden is , geeft de thermostaat GEEN vlam, dus geen vraag. Het lijkt dus een aktie van de thermostaat te zijn. De cv is vrij van storings meldingen

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 07-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:30
Ik woon nu al een aantal maanden in een hoekwoning van 131 m2 uit 2018. Gasgestookt met een Intergas Kombi Kompakt HReco en vloerverwarming op alle verdiepingen. De (enige) thermostaat hangt in de keuken. Beneden hebben we een verdeler (WTH) voor de begane grond en eerste verdieping. Op zolder is een verdeler voor de twee kamers op zolder.

Ik houd de temperatuur meestal constant op 20 of 21. Dat betekent in de praktijk dat er momenteel alleen in de nacht iets wordt bijverwarmd door de ketel. Vanochtend heb ik de thermostaat van 20 naar 21 gezet. Het valt me vervolgens op dat het enorm lang duurt voordat de temperatuur op 21 staat en het gasverbruik is ook erg hoog, lijkt me.

Daarnaast heb ik het probleem dat een van de slaapkamers nauwelijks warm wordt (twee groepen waarvan een deel van de kamer helemaal niet verwarmt). Die kamer wordt nooit warmer dan 18 graden. Dat geldt ook voor de badkamer, die blijft steken bij 19. De woonkamer komt wel op temperatuur.

De cv-monteur kan pas ergens in januari komen, dus ik ben nu aan het kijken of ik zelf iets kan oplossen.
- Alle groepen op de verdeler staan open, denk ik. Dat zou moeten kunnen door aan de oranje dopjes te draaien. Zie deze link: ik heb een soortgelijke verdeler zonder pomp.
- Ketel staat op 1,8 bar. Aanvoertemperatuur op maximaal 55 graden, maar zie hem in bedrijf eigenlijk nooit hoger dan 40-45.
- Zie hieronder verbruik van vandaag. Rond 11.00 ging de thermostaat van 20 naar 21 graden. Alle groepen/kamers stonden open.

Wat zou ik kunnen doen? In dit topic heb ik al veel gelezen over de instelling van de ketel en waterzijdig inregelen. Wat zou ik in dit geval kunnen doen tegen dit verbruik (of is dit normaal gedrag?) en de kamers die niet zo warm worden als gewenst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsS0q_HAd0CjcF-ozc15kQtTKPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGYlDXUtxVTslvEqd94HmM38.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

backupdevice schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:06:
Vraagje over deze screenshot.

kachel springt om 06.30 aan om naar 20.5 te gaan. Hij gaat via opentherm rustig verwarmen. Om 10 uur is de 20.5 al bereikt maar de thermostaat blijft warmte vragen. Nu zie je aan het einde dat hij zo laag gaat dat de warmte niet meer weg kan.

Thermostaat is nog wel aan het inleren maar is het normaal dat een Honeywell via OT de hele dag op laag vermogen blijft draaien terwijl de gewenste kamertemp al bereikt is

[Afbeelding]

Extra puntje.Aan het einde zie je die zaag. Als de lijn beneden is , geeft de thermostaat GEEN vlam, dus geen vraag. Het lijkt dus een aktie van de thermostaat te zijn. De cv is vrij van storings meldingen
Je huis blijft toch warmte verliezen. Dat compenseert hij.
Je zou bij andere buitentemperaturen dan ook een ander beeld moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Mensen,
Onderstaand beeld is van afgelopen nacht. De grafiek laat de power-consumptie (Watt) zien van mijn CV ketel. Dit met een Homewizard power plug.
Hiermee kan je dus in feite zijn wanneer de brander weer gestart wordt (elk piekje is 1 start).
Gezien de vele piekjes in de nacht (kamerthermostaat staat hier dan op 15C), zijn er dus behoorlijk wat starts per uur.

Om dit aantal starts/uur te verbinderen: max vermogen van de ketel lager zetten in de settings? (Totale max vermogen van die ketel is 42 kW voor het CV deel).

En zijn er hier ook andere mensen die het aantal starts per uur meten over de tijd? Dit ook door het elektrische verbruik van de CV-ketel te monitoren of op een andere manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITY_RhI5DyxGfUn9QUzaxjOyTxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHwYak4EfBiKeYK2J9Q2o7Xz.jpg?f=fotoalbum_large

Bijkomend punt: in de nacht staan hier alleen 2 convectorputten en 1 radiator open on de woonkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 07-12-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:26:
Mensen,
Onderstaand beeld is van afgelopen nacht. De grafiek laat de power-consumptie (Watt) zien van mijn CV ketel. Dit met een Homewizard power plug.
Hiermee kan je dus in feite zijn wanneer de brander weer gestart wordt (elk piekje is 1 start).
Gezien de vele piekjes in de nacht (kamerthermostaat staat hier dan op 15C), zijn er dus behoorlijk wat starts per uur.

Om dit aantal starts/uur te verbinderen: max vermogen van de ketel lager zetten in de settings? (Totale max vermogen van die ketel is 42 kW voor het CV deel).

En zijn er hier ook andere mensen die het aantal starts per uur meten over de tijd? Dit ook door het elektrische verbruik van de CV-ketel te monitoren of op een andere manier?

[Afbeelding]

Bijkomend punt: in de nacht staan hier alleen 2 convectorputten en 1 radiator open on de woonkamer.
Hoeveel per uur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik kan helaas op dit moment niet verder inzoemen in die chart maar heb de indruk dat tussen 4:00 en 7:00, dat ding ca 6 - 8 keer per uur start. Dat lijkt mij veel.

Ik zou denken dat dit komt dat ie een boel warmte dan in het systeem blaast en dat in een paar minuten dan de kamerthermostaat (Opentherm) weer zegt: "we zijn er, schakel die brander maar weer af".

Op 1 of andere manier wil ik veel meer precies meten (en loggen) hoe t nu precies zit met al die 'starts/uur'.
Hoe dat te doen weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Hallo,

Mijn ketel staat sochtends op 1.2 bar. Tijdens het verwarmen loopt dat op to 2.0 bar.

De geadviseerde 1.5 tot 2.0, is dat bij een koude of warme installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
bas_vdl schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:59:
Hallo,

Mijn ket staat sochtends op 1.2 bar. Tijdens het verwarmen loopt dat op to 2.0 bar.

De geadviseerde 1.5 tot 2.0, is dat bij een koude of warme installatie?
Dat kan niet goed zijn, zoveel zet water nl. niet uit bij stijging van temperatuur. Of er zit lucht in het systeem en/of expansievat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 14:41
Zal idd het laatste wel zijn, een defect expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hoeveel drukverschil is normaal?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik zie hier niet meer dan 0.2 - 0.3bar verschil, maar dat wordt vooral bepaalt door het wel of niet draaien van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Marc_Sway schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:02:
[...]

Dat kan niet goed zijn, zoveel zet water nl. niet uit bij stijging van temperatuur. Of er zit lucht in het systeem en/of expansievat werkt niet.
Heb 2 horizontale kolom radiatoren die onder niet warm worden. Maar er komt bij geen enkel radiator in huis lucht uit. Heb op aanraden van de monteur al meerdere malen de ketel op vol vermogen laten draaien om eventuele luchtbellen eruit te duwen... 3 weken verder inmiddels, maar nog geen verbetering. Heb trouwens ook een spyrovent ontluchter.

Hoe kan ik zien/testen of het expansievat eventueel stuk is. Hij is in 2018 geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Marc_Sway schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:22:
Ik zie hier niet meer dan 0.2 - 0.3bar verschil, maar dat wordt vooral bepaalt door het wel of niet draaien van de pomp.
Ah ok. Ik zie 0,4 verschil hier

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-09 20:23
[...]

De denk fout die vaak gemaakt wordt is: als ik de hΔT vergroot dan komt er meer vermogen uit. (zie de formule) Helaas kun je met een radiator de ΔT alleen vergroten als je de flow verlaagt. (zie formule) er komt dan toch echt minder vermogen uit. Minder watts en niet meer.
 P=L/s x c x ΔT.
Daarnaast heeft de flow zelf ook invloed op de warmte overdracht van water naar warmtewisselaar. Dit komt doordat bij hogere flow meer turbulenties optreden in water. Hierdoor wordt de wisselwerking bevorderd tussen het cv water en het oppervlak van warmtewisselaar, met als resultaat een hogere heat transfer coefficient. In hoeverre speelt dat hier ook nog een rol?

[ Voor 5% gewijzigd door Veerman24 op 07-12-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Veerman24 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:09:
[...]

Daarnaast heeft de flow zelf ook invloed op de warmte overdracht van water naar warmtewisselaar. Dit komt doordat bij hogere flow meer turbulenties optreden in water. Hierdoor wordt de wisselwerking bevorderd tussen het cv water en het oppervlak van warmtewisselaar, met als resultaat een hogere heat transfer coefficient. In hoeverre speelt dat hier ook nog een rol?
Weinig.
Omdat bij hoge stroming en turbulentie de radiatoren herrie gaan maken. En dat wil niemand in huis.
In een lawaaiige industrieele omgeving heb je van deze stromings geluiden niet veel last.

Constructie is natuurlijk ook van belang, bedenk die platen wisselaars met groot VO en dun materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Superbeagle schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:22:
[...]

Waar mensen de mist in gaan is dat het wel klopt dat het water in het gehele systeem langzamer gaat als je de pompsnelheid verlaagt.

De ΔT wordt dan wel groter, maar dat is enkel een gevolg van het verlagen van de pompsnelheid waardoor er per saldo minder water per tijdseenheid warmte opneemt en afdraagt.

En in minder water zit er nou eenmaal minder warmte. De capaciteit (c in de formule) blijft immers 4187 J/kgK. En dat verandert niet of dat water nou snel of langzaam stroomt.
Dat laatste is misschien een beetje onvolledig, voor de ketel dan:

In "minder water" (per tijdseenheid) = lagere flow zit in werkelijkheid niet minder warmte want de brander levert natuurlijk per tijdeenheid dezelfde energie = vermogen blijft gelijk.

Wat er dus moet gebeuren volgens mijn beperkte natuurkundige kennis:
De temperatuur van "het mindere water" (= de mindere flow) moet evenredig omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:29:
[...]

Weinig.
Omdat bij hoge stroming en turbulentie de radiatoren herrie gaan maken. En dat wil niemand in huis.
In een lawaaiige industrieele omgeving heb je van deze stromings geluiden niet veel last.

Constructie is natuurlijk ook van belang, bedenk die platen wisselaars met groot VO en dun materiaal.
@Veerman24 Aaanvullend
Getalsmatig: nominale flow bij huis- tuin- en keuken radiatoren 150 l/h
dit is dan 2,5 l/min of 42 ml/s.
Binnen een 2-plaats radiator is de stromingssnelheid over het doorstroomde oppervlak
gevoelsmatig waarschijnlijk zo laag dat er geen turbulentie kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Mensen,

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brfPIAXnvqgtQO1VmGEynMYCeIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i2PGrcDMJzw38OPdpXKqFkgq.png?f=user_large

dus 6 per uur.
Zou eigenlijk niet eens zo heel vreemd zijn. Want een convector is eigenlijk hete lucht verwarming. En daar wordt vaak voor 6x per uur aan/uit gekozen omwille van het comfort.

Misschien is het wel verstandig om die putten te boosten zodat er niet al teveel warmte inblijft hangen.

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mensen,

[Afbeelding]

Hier en hier en hier kan je voorbeelden van 6 x per uur starten (stroomverbruik) en de schommelingen van de kamertemperatuur zien. Ketel is op max 10 kW hard begrensd, minimum vermogen 8 kW.
Verder hier nog plaatjes met de equivalente temperatuurcurves van aanvoer & retour
P.S.: De plaatjes van HomeWizard zijn veel te grof met lage resolutie en ronden alles af
waardeloos naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayJee
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 16:24
Dit weekend wil ik mijn CV installatie correct gaan afstellen. Heb me de afgelopen week verdiept in het hoe en wat, alleen nou kwam ik vandaag het youtube filmpje van Johan visser tegen over het niet verlagen van de aanvoertemp maar vermogen en pomp snelheid naar beneden brengen.

Wat me nu niet helemaal duidelijk is, is de werkwijze. Pas ik eerst het vermogen en de pompsnelheid naar beneden aan en ga ik dan waterzijdig inregelen, of eerst waterzijdig inregelen en dan aanpassen. Het lijkt mij het eerste? Lijkt me ook dat als ik daarna nog weer het vermogen of de pompsnelheid aanpas, ik weer opnieuw waterzijdig moet inregelen?

Betreft hier een CV installatie met gewone radiatoren zonder VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
--

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 08-12-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:10
Een gewetens vraag.
Een verticale Jaga Vertiga Primo design radiator ( 200cm hoog, 70cm breed) voorzien van 8 ventilatoren met een thermostaat kraan die op slechts 10cm van de vloer zit.
Heeft een thermostaat kraan op deze locatie enig nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
petkaij schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:16:
Een gewetens vraag.
Een verticale Jaga Vertiga Primo design radiator ( 200cm hoog, 70cm breed) voorzien van 8 ventilatoren met een thermostaat kraan die op slechts 10cm van de vloer zit.
Tegen de tijd dat de vloer/de ruimte onder ook lekker warm is gaat de radiator uit. Geen probleem toch?
Met alleen een radiatorknop blijf je maar warmte toevoegen aan die ruimte ook als deze al op de gewenste temperatuur is.
Mocht er trage vloerverwarming aanwezig zijn dan vullen ze elkaar ook mooi aan.

[ Voor 39% gewijzigd door PalingDrone op 08-12-2023 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
- -

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 08-12-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
a) Wat moet ik mij voorstellen bij een Wassermenge van 120% ? Waar is dat een percentage van? En een Leistung > 100% bij een dergelijke Wassermenge? Is er geen 100% Leistung mogelijk bij 50% Wassermenge?
Mee eens dat dat een slecht plaatje is. Op x en y een percentage geeft je een verhouding. Maar van wat inderdaad. En geen eenheden.
En de x as start op 120 en gaat naar 0. Op zich niet fout maar op zichzelf staand onconventioneel en verwarrend. Je komt (kwam) dat soort indelingen wel meer tegen in engineering als je verschillende grafieken naast elkaar wil leggen om van een waarde naar de volgende te springen in de naastliggende grafiek. Bv in electronica datasheets.
Dat plaatje is rond de 50 jaar oud denk ik, en waarschijnlijk compleet uit context. Wellicht is de Wassermenge% wel een instelwaarde van een ketel waar dit plaatje bij hoort. Dan kan het plaatje wel goed gebruikt worden (voor die specifieke ketel).
Het is inderdaad lastig om je een voorstelling te maken wat warmte (energie) nu eigenlijk is.
Warmte is een energie-stroom. Net zoals electrische stroom een elecronenstroom is en debiet een vloeistofstroom.
Simpel een hoeveelheid per tijd.

Die stroom wordt opgevangen door je huid en dat voel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
dunklefaser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:35:
[...]

Dat laatste is misschien een beetje onvolledig, voor de ketel dan:

In "minder water" (per tijdseenheid) = lagere flow zit in werkelijkheid niet minder warmte want de brander levert natuurlijk per tijdeenheid dezelfde energie = vermogen blijft gelijk.

Wat er dus moet gebeuren volgens mijn beperkte natuurkundige kennis:
De temperatuur van "het mindere water" (= de mindere flow) moet evenredig omhoog gaan.
Ja, dat is dus precies wat er gebeurt bij het verlagen van de flow. De thermostaat vraagt de ketel om een hogere Ta om de afgifte op dat moment peil te houden.

Alleen, dat ‘flow verlagen zodat het water tijd krijgt om meer warmte af te geven’ lees ik vaak bij vloerverwarmingen met mengverdeler. En daar heeft het verhogen van de Ta vanaf de ketel weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:12
petkaij schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:16:
Een gewetens vraag.
Als deze in een ruimte zonder thermostaat hangt: nee. Hij zuigt de lucht aan onder en bovenzijde aan, de thermostaatkraan zit dus in de “koude” luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
scofield schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:03:
[...]

Vloerverwarming verdeler is met slang 16 aangesloten? Dat is wel erg magertjes. Weet je waarom hier geen grotere diameter gekozen is?
Vertel, waarom magertjes? Ik snap je punt en heb me dit ook al meerdere malen afgevraagd. Echter vanaf boven komt een dikkere leiding en splits dan naar 2x16 vlak voor de verdeler. een naaar convector.

Wat zou de flow ongeveer moeten zijn? als deze behaald wordt is het prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Stanmy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:53:
[...]

Vertel, waarom magertjes? Ik snap je punt en heb me dit ook al meerdere malen afgevraagd. Echter vanaf boven komt een dikkere leiding en splits dan naar 2x16 vlak voor de verdeler. een naaar convector.

Wat zou de flow ongeveer moeten zijn? als deze behaald wordt is het prima...
Jij had toch de flow in de slangen geknepen?

Beter is de flow in de vloer hoog te houden (dan blijft deze egaal verwarmd) beter de totale flow naar de vloer te verminderen zodat je convector meer water krijgt.
Convector is wel juist aangesloten? Warme water gaat er aan de bovenkant in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Seafarer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:03:
[...]

Jij had toch de flow in de slangen geknepen?

Beter is de flow in de vloer hoog te houden (dan blijft deze egaal verwarmd) beter de totale flow naar de vloer te verminderen zodat je convector meer water krijgt.
Convector is wel juist aangesloten? Warme water gaat er aan de bovenkant in?
Als ik hem echt op 20 graden zet wordt ie uiteindelijk wel warm. Maar de pomp stond niet op de juiste stand er er liep 2,5l/min door 6 groepen waardoor er niets meer richting convector ging.

Dit heb ik nu op de verdeler retour gereduceerd tot 1,5l en je voelt dat de leiding nu wel iets warm is maar met 18 graden is die temp zo laag dat ie bijna niets doet.

maar, hoeveel zou de flow moeten zijn... blijft mijn hoofd vraag, zou toch een richtlijn voor bestaan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Stanmy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:36:
[...]

Als ik hem echt op 20 graden zet wordt ie uiteindelijk wel warm. Maar de pomp stond niet op de juiste stand er er liep 2,5l/min door 6 groepen waardoor er niets meer richting convector ging.
Cv pomp bedoel je. De vloerverwarmings pomp, pompt alleen rond in de vloer.
Dit heb ik nu op de verdeler retour gereduceerd tot 1,5l en je voelt dat de leiding nu wel iets warm is maar met 18 graden is die temp zo laag dat ie bijna niets doet.

maar, hoeveel zou de flow moeten zijn... blijft mijn hoofd vraag, zou toch een richtlijn voor bestaan denk ik?
1,5 tot 2 ltr. Google maar op vloerverwarming flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denzel1990
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 09:38
Superbeagle schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:39:
[...]

Iemand had ooit diezelfde vraag gesteld. Heb destijds geantwoord dat het beste is om het zelf te testen. Er gaat niks kapot ofzo.
Heb eea getest, conlusie is dat de isense iig niet het max vermogen overruled dat ik op de ketel heb ingesteld(2000 toeren, quinta 28c). Toerentalmode laat zien dat ketel bij grote warmte vraag onder ingesteld max toerentalblijft.

Wat het wel doet en of het gunstig is weet ik nog niet haha. As ik binnenkort de boel enigzins goed ingeregeld heb zal ik is een tijdje met en zonder deze setting draaien en het gasverbruik monitoren.

Mocht iemand meer weten over de vermogensturing setting van de isense hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:01:
Gisteren de DIYLESS opgehangen... geeft een fors hogere temperatuur aan dan de iSense.

iSense staat normaalgesproken vanaf 12:30 op 20 graden tot aan 22:00 toe. Toen ik gisteren de externe sensor van de DIYLESS ophing gaf die 21.7 graden aan (het was bloedheet in huis.. en de iSense maar stoken).

Gisteravond gewoon op 20.5 gehouden op de DIYLESS, ding heeft de temperatuur op 0.1 onder en boven dat setpoint geregeld de hele tijd, geen moment koud gehad.
Enige dingetje is het programmeren van de thermostaat. De iSense probeert om de temperatuur te bereiken op moment dat je instelt, de DIYLESS begint gewoon met stoken op het ingestelde tijdstip.

Ook maar even de analoge hygrometer opnieuw gekalibreerd in een pan met water, ding gaf zo'n 15% te hoge luchtvuctigheid aan.
Welke heb je hangen dan ... de OpenTherm Thermostat 2 ?

Snap je verhaal niet helemaal eerlijk gezegd.
De Xiaomi voeler gaf een hoger temp aan en de Isense was nog de thermostaat die het systeem regelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@arpeggio @Durandal Tweakers en andere mensen met wat meer ervaring met warmteafgifte door radiatoren weten waarschijnlijk dat dit een gegeneraliseerd, algemeen geldend plaatje is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANplL1pJty-idr65x0hULlkVCwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N4oTDrFzUE2NRETwBMwYU3oK.jpg?f=user_large

En weten ook dat de nominale flow van een huis- tuin en keukenradiator 150 l/h (=100%) is
(zie ook de kranen van Heimeier, SAR, COMAP, Danfoss etc.)
en dat er genormeerde radiatortemperaturen bijvoorbeeld 75/65/20 (warmteafgifte op 100% gesteld) gehanteerd worden.
Met deze (extra) informatie/bijschrift is het plaatje volgens mij wel geschikt voor de TS.

Als jullie wat meer detailinformatie over specifieke metingen aan radiatoren en uitgebreide simulaties willen bekijken zijn de bijdragen van @PentaClover (en misschien mijn commentaren) in de vorige uitgave van dit topic interessant.
Een doorgerekend voorbeeld/simulatie voor een specifieke radiator ter "illustratie" - nominale flow is 2,5 l/min = 150l/h

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 08-12-2023 14:17 . Reden: verklarende text/bijschrift toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolfram55 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:24:
[...]

Welke heb je hangen dan ... de OpenTherm Thermostat 2 ?

Snap je verhaal niet helemaal eerlijk gezegd.
De Xiaomi voeler gaf een hoger temp aan en de Isense was nog de thermostaat die het systeem regelde?
De iSense heeft de hele ochtend staan stoken, was fors hoger dan ingesteld.

De Xiaomi voeler gaf hogere temperatuur aan. Ik heb idd de Opentherm Thermostat 2 aangeschaft.

Wat de iSense hier continu doet is te hoog opstoken en dan de boel weer laten afkoelen (meer dan die 0.3 graad waar eerder over is gesproken). Het comfort is gewoon ver te zoeken. Of te warm, of lange periodes koud.

Ik heb de DIYLESS nu als volgt geprogrammeerd:
6:30 18
7:00 20
19:15 20.5
22:00 15

Ga het programma nog aanpassen, thermostaat tikte vanmorgen om 8:00 de 19.3 aan en was toen al warm genoeg. Die 20 gaat naar de namiddag en er komt een 19.5 tussen. Heb vanmorgen handmatig de thermostaat naar 19.5 gedrukt.

DIYLESS doet standaard opstoken als temperatuur 0.05 onder setpoint komt en stoppen als deze 0.15 boven setpoint komt. Evt kan je 'm ook in "floor mode" zetten waarbij de ketel op minimale temperatuur wordt gezet.

Wordt ook allemaal gelogd naar Home Assistant, dus heb ook inzicht in wat ketel en thermostaat allemaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:26:
@arpeggio @Durandal Tweakers en andere mensen met wat meer ervaring met warmteafgifte door radiatoren weten waarschijnlijk dat dit een gegeneraliseerd, algemeen geldend plaatje is.

(...)
Dank voor deze denigrerende opmerking en jouw inschatting van mijn kennis van warmtetechniek.

EDIT: En voor wat het waard is. Mijn post is niet tegen jou persoonlijk bedoeld, maar tegen het opnemen van dat specifieke plaatje in de Topic Start. Het is jammer dat je dat niet ziet. De redenen heb ik uitgelegd.
De bijdragen van @PentaClover ken ik; zijn zelfgemaakte diagrammen hebben wel een legenda.

[ Voor 27% gewijzigd door arpeggio op 08-12-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@_JGC_

Dus ..... de Isense heb je ertusseuit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ipv de ts nog technischer te maken waar geen een nieuweling iets van gaat snappen laat staan überhaupt de hele ts doorneemt, wees eerlijk hoeveel procent zal nou de hele ts doorlezen als die hier voor het eerst komt en ook begrijpt die nog niks weet van een cv of waterzijdig afstellen weet? Ik denk heel weinig.

Is het mijn inzien beter om een makkelijkere, begrijpelijker ts te maken, minder tekst veel beknopper, minder techtnische termen en afkortingen, hou het simpel.

Geef een aantal voorbeelden waar nieuwelingen mee aan de slag kan gaan zoals onderstaande bv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTuz4Xp-IbrwV22ceBrYiX3y3Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D80jQXzD6m5FzXiuJ9NJXaY1.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30...

Slechts mijn mening hoor, maar als je duidelijkheid wilt scheppen voor nieuwelingen dan is het laatste wat je wilt een nog technischer en uitgebreidere ts.
Kan natuurlijk wel beide een technische voor de gevorderden en een basis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolfram55 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:09:
@_JGC_

Dus ..... de Isense heb je ertusseuit gehaald?
De iSense is er sinds woensdagmiddag uit ja. Die is vervangen door de DIYLESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:59:
[...]

De iSense is er sinds woensdagmiddag uit ja. Die is vervangen door de DIYLESS.
Ah ,,,, dat is een leuke ontwikkeling.
Alleen hebben ze blijkbaar geen draadloze variant wat hier een must is.

Dus qua stookgedrag doet hij het goed.

De verbinding is via opentherm maar hoe zijn ze aan (een goed blijkbaar) stookprotocol gekomen? Heb je daar zicht op?
Daar gaan de thermostaatleveranciers nogal prat op dat dat hun 'geheim' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolfram55 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:11:
[...]

Ah ,,,, dat is een leuke ontwikkeling.
Alleen hebben ze blijkbaar geen draadloze variant wat hier een must is.

Dus qua stookgedrag doet hij het goed.

De verbinding is via opentherm maar hoe zijn ze aan (een goed blijkbaar) stookprotocol gekomen? Heb je daar zicht op?
Daar gaan de thermostaatleveranciers nogal prat op dat dat hun 'geheim' is.
PID regeling met een waarde die je zelf kunt aanpassen.

Voor mij is het niet heel interessant, want ik stook praktisch aan/uit met een ketel die niet moduleert.

Je kan 'm ook onder je ketel hangen, als ie maar BT verbinding heeft met de sensor. Bediening doe je dan via de webpagina of vanuit Home Assistant.

[ Voor 24% gewijzigd door _JGC_ op 08-12-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
NicoHF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:58:
Slechts mijn mening hoor, maar als je duidelijkheid wilt scheppen voor nieuwelingen dan is het laatste wat je wilt een nog technischer en uitgebreidere ts.
Kan natuurlijk wel beide een technische voor de gevorderden en een basis
Ik ben nieuw mbt CV afstellen maar wel sterke technische achtergrond en kennis van natuurkunde. Dit tweakers topic is de enige plek die ik ken waar alles (in de TS) op een rijtje staat. Ik wil dat graag minimaal zo houden. Liever nog technischer met formules en grafieken dan minder, want met vage stellingen vuistregels en algemeenheden blijf je toch met vragen zitten, weet je nog niet hoe iets werkt en kan je geen conclusies trekken.
Kan inderdaad beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik heb iets geks met mijn vloerverwarming. Ik heb alle sluiters op de retour dichtgedraaid (waarmee je het debiet kan regelen) om te testen of deze nog goed sluiten. Theoretisch zou nu geen warm water in de vvw kunnen komen.

Nu blijkt echter dat 1 leiding, alleen bij de aanvoer, alsnog warm wordt

In de afbeelding hieronder zie je duidelijk de aanvoer. Deze wordt binnen enkele seconden warm wanneer ik de thermostaatknop - kort- naar 45 graden draai.

De retour blijft gedurende tijd stabiel koud. Wanneer ik de sluiter van de leiding opendraai dan komt er al vrij snel warm water terug in de retour.

Heb nog niet gezien dat ik waterdruk verlies of iets dergelijks. Gezien de temperatuur vrij snel omhoog gaat op de aanvoer lijkt het mij ook dat er genoeg doorstroom is en bij eventuele lekkage het geheel al lang leeg had moeten zijn. Of misschien zit ik hier er wel naast?

Ik laat iig de vloer afkoelen en daarna alleen die ene leiding opwarmen, kijken waar het heen gaat.

Heeft iemand een idee wat het mogelijk zou kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2QKNilQ_YaCVZ0yiMIDymtswS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/370t3uskTMDaYcf4UNrjXLaz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
AOC schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:32:
Ik heb iets geks met mijn vloerverwarming. Ik heb alle sluiters op de retour dichtgedraaid (waarmee je het debiet kan regelen) om te testen of deze nog goed sluiten.

In de afbeelding hieronder zie je duidelijk de aanvoer. Deze wordt binnen enkele seconden warm wanneer ik de thermostaatknop - kort- naar 45 graden draai.

De retour blijft gedurende tijd stabiel koud. Wanneer ik de sluiter van de leiding opendraai dan komt er al vrij snel warm water terug in de retour.

Heb nog niet gezien dat ik waterdruk verlies of iets dergelijks. Gezien de temperatuur vrij snel omhoog gaat op de aanvoer lijkt het mij ook dat er genoeg doorstroom is en bij eventuele lekkage het geheel al lang leeg had moeten zijn. Of misschien zit ik hier er wel naast?

Ik laat iig de vloer afkoelen en daarna alleen die ene leiding opwarmen, kijken waar het heen gaat.

[Afbeelding]
Ik denk dat één van je kraantjes niet helemaal dicht gaat, maar dat is niks om je zorgen over te maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Warmtegeleiding van de (aluminium?) buis? Maar als het alleen gebeurt wanneer je de thermostaatkraan open draait moet het haast wel warmtetransport via CV water zijn. Sluiter sluit niet helemaal af?

[ Voor 12% gewijzigd door Durandal op 08-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

AOC schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:32:
Ik heb iets geks met mijn vloerverwarming. Ik heb alle sluiters op de retour dichtgedraaid (waarmee je het debiet kan regelen) om te testen of deze nog goed sluiten.

[Afbeelding]
De druk in je systeem blijft toch goed of niet?
Beetje alles loopt door elkaar post.

Maar inderdaad wachten en speuren met je warmte camera zal uitsluitsel geven waar de pijp naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Marc_Sway schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:22:
Grappig, ik zie hier drukverschillen van 0,5bar direct bij aanslaan, oplopend tot 0,9bar bij ~60 graden.
Volgens de cv monteur is er niks mis mee en is dit gewoon de "werkdruk" van het systeem :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

RambOo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:54:
[...]

Grappig, ik zie hier drukverschillen van 0,5bar direct bij aanslaan, oplopend tot 0,9bar bij ~60 graden.
Volgens de cv monteur is er niks mis mee en is dit gewoon de "werkdruk" van het systeem :/ .
Als je manometer in het nulpunt van de installatie zit dan zie ook niets bewegen. Hij geeft de systeem druk aan.
Die is trouwens wel afhankelijk of je ketel op zolder of in de kelder staat.

Zit je manometer in de pers, na je ketel, dan zie je de systeem druk, start je de pomp dan zie je de pompdruk bovenop je systeemdruk.

Neem niet klakkeloos de informatie van internet over. Betreffende de druk. Die is ook afhankelijk van de voordruk in je expansievat. Er zijn vaten van 0.5 bar en van 1.5 bar voordruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

arpeggio schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:53:
[...]

Dank voor deze denigrerende opmerking en jouw inschatting van mijn kennis van warmtetechniek.

EDIT: En voor wat het waard is. Mijn post is niet tegen jou persoonlijk bedoeld, maar tegen het opnemen van dat specifieke plaatje in de Topic Start. Het is jammer dat je dat niet ziet. De redenen heb ik uitgelegd.
De bijdragen van @PentaClover ken ik; zijn zelfgemaakte diagrammen hebben wel een legenda.
Als mijn aanhef mis te verstaan was - mijn excuses. Zo was dit zeker niet bedoelt.
Ik ben nog steeds van mening dat juist dit plaatje, met het verklarende bijschrift (cursief - zie hierboven) en nog wat uitleg, prima voor de TS geschikt is.
Een specifiek plaatje, zoals dat wat ik hierboven als voorbeeld nog heb toegevoegd, is misschien wetenschappelijk correct, maar wordt waarschijnlijk niet door iedere tweaker/lezer meteen begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:15
ik merkte vandaag dat als er een verdieping (met vvw) aanstaat i.c.m. mijn radiator (waar een heatbooster op zit) merk ik dat de aanvoertemperatuur rond de 35 zit bij de radiator. vanmorgen toen alleen mijn radiator aanstond was dit 45 a 50 (zo staat de ketel ook ingesteld).

is dit normaal dat als er veel warmtevraag is de aanvoertemperatuur zakt?

[ Voor 6% gewijzigd door REDN4S op 08-12-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:15:
[...]

Als mijn aanhef mis te verstaan was - mijn excuses. Zo was dit zeker niet bedoelt.

(...)
Oké. Prima zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:59:
ik merkte vandaag dat als er een verdieping (met vvw) aanstaat i.c.m. mijn radiator (waar een heatbooster op zit) merk ik dat de aanvoertemperatuur rond de 35 zit bij de radiator. vanmorgen toen alleen mijn radiator aanstond was dit 45 a 50 (zo staat de ketel ook ingesteld).

is dit normaal dat als er veel warmtevraag is de aanvoertemperatuur zakt?
Bij onvoldoende ketel vermogen. Ja

Of de gebruiker heeft de ketel op vermogen beperkt of temperatuur of te weinig flow. Of flow gaat ergens anders naartoe.

Als iets op z'n maximum zit dan kun je er niet meer uithalen. Aan jouw dan om uit vinden wat hier de beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
dunklefaser schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:47:
[...]

Hier en hier en hier kan je voorbeelden van 6 x per uur starten (stroomverbruik) en de schommelingen van de kamertemperatuur zien. Ketel is op max 10 kW hard begrensd, minimum vermogen 8 kW.
Verder hier nog plaatjes met de equivalente temperatuurcurves van aanvoer & retour
P.S.: De plaatjes van HomeWizard zijn veel te grof met lage resolutie en ronden alles af
waardeloos naar mijn mening.
@Seafarer en @dunklefaser veel dank voor jullie input hierboven!

Mijn CV heeft max 42kW beschikbaar voor het warmte circuit.

1) In het najaar en voorjaar trim ik die altijd al terug tot ca 55% van dat max vermogen, om te voorkomen dat er bij de dan milde buitentemperaturen er 'over-kill' veel warmte het systeem steeds wordt ingevoerd als de CV aanslaat. Wat dan heel snel leidt tot veel korte brander-starts/heel korte brandcycles.

2) Nu met de koudere buitentemperaturen (ook vooral overdag), heb ik het max vermogen nu ingesteld op 80%, om zo overdag het ook comfortabel te hebben in de living.

3) Voor de nacht echter gaat hier de CV op 15C rond 20:30 - 21:00 uur. Dan daalt langzaam de kamertemp tot ca 15C rond 02:00 uur.
De CV wordt dan weer getriggerd door de kamerthermostaat, maar aangezien het set-point dan 15C is voor de nachtperiode (tot ca 07:00 uur), is die -door mij ingestelde- max80% van het max vermogen van deze CV kennelijk weer te veel. Met als gevolg: veel korte stookcycles gedurende de nacht.

Bottom-line: de setting van het max vermogen (%) van je CV wil je dus eigenlijk instelbaar maken, afhankelijk van:
(a) de buitentemp. en
(b) of het overdag is of dat de thermostaat op nachtstand staat.

Zijn er ervaringen hier op het forum van mensen met het automatiseren van het instellen van het max (%) vermogen van de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Nog 1 bijkomende vraag: wat is een handige manier om branderstarts vast te leggen over de tijd? Kan dit bijv. met OTGW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
@Marc_Sway als je een nefit hebt is dit wel een oplossing, kun je de flow return maar ook storingscodes en pompen brander modulatie bekijken misschien heb je er iets aan

https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
Dank voor de goede suggestie, helaas nog geen mooie Nefit hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Ik heb niet je historie helder, maar let op met Nefit als je iets nieuws wilt minimaal vermogen is bijna voor heel nederland vaak te hoog... tenzij je gaat voor de mercedes versie van Nefit dan zit je wel goed maar die zie je eigenlijk nauwelijks ik denk vanwege de prijs https://www.warmtebeheer....00i-hr-25-7736701265.html

dan zit je met een intergas extreme of vaillant ecotech exclusive vaak beter qua prijs en minimaal vermogen

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Misschien weet iemand of de OTGW een OT code kan exporteren die overeenkomt met 'burner On', dan kan dat naar Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:10:
[...]

@Seafarer en @dunklefaser veel dank voor jullie input hierboven!

Mijn CV heeft max 42kW beschikbaar voor het warmte circuit.

1) In het najaar en voorjaar trim ik die altijd al terug tot ca 55% van dat max vermogen, om te voorkomen dat er bij de dan milde buitentemperaturen er 'over-kill' veel warmte het systeem steeds wordt ingevoerd als de CV aanslaat. Wat dan heel snel leidt tot veel korte brander-starts/heel korte brandcycles.

2) Nu met de koudere buitentemperaturen (ook vooral overdag), heb ik het max vermogen nu ingesteld op 80%, om zo overdag het ook comfortabel te hebben in de living.

3) Voor de nacht echter gaat hier de CV op 15C rond 20:30 - 21:00 uur. Dan daalt langzaam de kamertemp tot ca 15C rond 02:00 uur.
De CV wordt dan weer getriggerd door de kamerthermostaat, maar aangezien het set-point dan 15C is voor de nachtperiode (tot ca 07:00 uur), is die -door mij ingestelde- max80% van het max vermogen van deze CV kennelijk weer te veel. Met als gevolg: veel korte stookcycles gedurende de nacht.

Bottom-line: de setting van het max vermogen (%) van je CV wil je dus eigenlijk instelbaar maken, afhankelijk van:
(a) de buitentemp. en
(b) of het overdag is of dat de thermostaat op nachtstand staat.

Zijn er ervaringen hier op het forum van mensen met het automatiseren van het instellen van het max (%) vermogen van de CV?
Missen we niet heel veel info.
Ketel. En settings, vooral nadraaitijd pomp
Brander tijd
Vloerverwarming of niet.
Enz.
Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Dank, hierbij wat info:
- Geen vloerverwarming
- In de living: 2 grote convectorputten + grote radiator bij erker.
- 's nachts staan alleen in de living (momenteel) deze radiatoren open.
- Ketel: Itho Klimax2
- CV vermogen (max) instelbaar tussen 9.9 en 43 kW
- Pompsnelheid niet zelf in te stellen.
- Max CV temp (out) instelbaar, maar geen temp begrensing op retour.

[ Voor 17% gewijzigd door Marc_Sway op 08-12-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:10
Nutsky schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:22:
[...]

Als deze in een ruimte zonder thermostaat hangt: nee. Hij zuigt de lucht aan onder en bovenzijde aan, de thermostaatkraan zit dus in de “koude” luchtstroom.
Gemeten temperatuur van de aangezogen lucht op grond niveau bij de thermostaat kraan is ±19°C dit bij een kamer temperatuur van 21°C ( geregeld via Nefit Easy thermostaat)
Wil deze thermostaat kraan kunnen werken, dan zal hij dus redelijk lager ingesteld moeten worden.
Wat dan weer effect zal hebben op de algehele temperatuur in de woonkamer omdat het een open keuken is waar deze redelijk grote convector toch ook aan bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:56:
Dank, hierbij wat info:
- Geen vloerverwarming
- In de living: 2 grote convectorputten + grote radiator bij erker.
- 's nachts staan alleen in de living (momenteel) deze radiatoren open.
- Ketel: Itho Klimax2
- CV vermogen (max) instelbaar tussen 9.9 en 43 kW
Maar grootte living?

Heel vreemd dat het vermogen verhoogt moet worden. Met 10 kW kun je een hoop doen.
Had jij al eens eerder gepost ?
Foto's convector putten.

Ik meld me later wel weer. Even in de zilveren vogel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Het probleem hier is denk ik dat het min vermogen van mijn ketel ca 10kW is en dat 's nachts (set point in living dan 15C) dan te hoog is.
Living: ca 65 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:34
Marc_Sway schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:34:
Het probleem hier is denk ik dat het min vermogen van mijn ketel ca 10kW is en dat 's nachts (set point in living dan 15C) dan te hoog is.
Living: ca 65 m2
Waarom naar 15°C Dit zorgt voor minder rendement, meer kans op vocht,...
65m²?
Ik heb koppelwoning, en de gelijkvloers is een 110m², savonds rond 20u is de laatste keer dat de ketel brand.
Temp gaat naar 18°C als we naar bed gaan, om 5u30 gaat ie automagisch weer aan, naar 21°C
Om 5u30 is het dan 19,1°C, hoef ik maar 2°C te stijgen.
In 7 uur verlies ik 2 graden...

Een 44kw ketel??? Hier een Viessmann 35kw en ze verklaarden me al zot...
Ketel is afgetopt op 25kw, pomp op 75%, ketel word simpel aan uit aangestuurd.
De slimme regeling zit erachter. Nu heb ik 4,8m³ gasverbruik vandaag...

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
RedPas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:57:
[...]

Waarom naar 15°C Dit zorgt voor minder rendement, meer kans op vocht,...
65m²?
Ik heb koppelwoning, en de gelijkvloers is een 110m², savonds rond 20u is de laatste keer dat de ketel brand.
Temp gaat naar 18°C als we naar bed gaan, om 5u30 gaat ie automagisch weer aan, naar 21°C
Om 5u30 is het dan 19,1°C, hoef ik maar 2°C te stijgen.

Een 44kw ketel???.
Die 44 kW ketel hier heb ik niet geplaatst, was de vorige eigenaar 8)7

Het betreft hier een jaren '30 woning, wel goed geisoleerd dak + HR++ op de gehele begane grond en op de 2e

Enkelglas/glas en lood op de 1e verdieping en geen vloerisolatie en geen spouwisolatie. Het laatste wil ik ook niet aan.

quote]RedPas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:57:
[...]
[/quote]

Dit moet ik hier ook maar eens gaan testen (hoever het terug zakt van 21 uur 's avonds tot 7 uur in de ochtend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:18:
[...]

Die 44 kW ketel hier heb ik niet geplaatst, was de vorige eigenaar 8)7

Het betreft hier een jaren '30 woning, wel goed geisoleerd dak + HR++ op de gehele begane grond en op de 2e

Enkelglas/glas en lood op de 1e verdieping en geen vloerisolatie en geen spouwisolatie. Het laatste wil ik ook niet aan.

quote]RedPas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:57:
[...]
[/quote]

Dit moet ik hier ook maar eens gaan testen (hoever het terug zakt van 21 uur 's avonds tot 7 uur in de ochtend.
Plaatjes zeggen meer als woorden zeggen ze he :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFr6vnfmTZ_D_IcR-b1Ky5gueBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hgFq7dOnOkrE3ZQqyvlPDR98.png?f=user_large
Zoals je hierboven kan lezen, ben ik beetje verschillende thermostaten aan het testen, en geef ik eens HA de volledige controle over de CV installatie, Living beneden, boven 3 slaapkamers en badkamer, dat eigenlijk nooit onder de 22°C is.
Staar je niet blind of ketelinstellingen, dat is maar een kleine winst.

Er is nog een kleine oscillatie te zien rond de doeltemp, maar er is geen overshoot meer. Met de gewone thermostaat had ik schommelingen van 20.5 tot 22°c |:(
Nu is dag 2 bezig van de test, ik kan mooi zien dat de pid aan het inleren is, temp grafiek is al anders dan gistern.
De tempval rond 16u, rond 15u30 was ons huis leeg, en bij thuiskomst zie je dat temp weer stijgt. Dus het systeem werkt zoals het moet _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door RedPas op 08-12-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
RedPas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:26:
[...]
Zoals je hierboven kan lezen, ben ik beetje verschillende thermostaten aan het testen, en geef ik eens HA de volledige controle over de CV installatie,
Veel dank voor je plaatje en extra uitleg, goed om te weten!

Ik heb hier ook HA draaien (maar gebruik het (nog) niet voor de CV).

Dat de thermostaat vaak een niet al te betrouwbaar element is voor efficiente CV control, is mij ook al eerder opgevallen.
Welke kamerthermostaten heb je al geprobeerd? Welke beviel het meest tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

RedPas schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:26:
[...]

Plaatjes zeggen meer als woorden zeggen ze he :)
[Afbeelding]
Zoals je hierboven kan lezen, ben ik beetje verschillende thermostaten aan het testen, en geef ik eens HA de volledige controle over de CV installatie, Living beneden, boven 3 slaapkamers en badkamer, dat eigenlijk nooit onder de 22°C is.
Staar je niet blind of ketelinstellingen, dat is maar een kleine winst.

Er is nog een kleine oscillatie te zien rond de doeltemp, maar er is geen overshoot meer. Met de gewone thermostaat had ik schommelingen van 20.5 tot 22°c |:(
Nu is dag 2 bezig van de test, ik kan mooi zien dat de pid aan het inleren is, temp grafiek is al anders dan gistern.
De tempval rond 16u, rond 15u30 was ons huis leeg, en bij thuiskomst zie je dat temp weer stijgt. Dus het systeem werkt zoals het moet _/-\o_
Stuurde je op tijd of via PIR sensors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
dunklefaser schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:26:
[Afbeelding]

En weten ook dat de nominale flow van een huis- tuin en keukenradiator 150 l/h (=100%) is
(zie ook de kranen van Heimeier, SAR, COMAP, Danfoss etc.)
en dat er genormeerde radiatortemperaturen bijvoorbeeld 75/65/20 (warmteafgifte op 100% gesteld) gehanteerd worden.
Met deze (extra) informatie/bijschrift is het plaatje volgens mij wel geschikt voor de TS.

Als jullie wat meer detailinformatie over specifieke metingen aan radiatoren en uitgebreide simulaties willen bekijken zijn de bijdragen van @PentaClover (en misschien mijn commentaren) in de vorige uitgave van dit topic interessant.
Een doorgerekend voorbeeld/simulatie voor een specifieke radiator ter "illustratie" - nominale flow is 2,5 l/min = 150l/h
Een ieder met een beetje kennis van Python en Jupyter notebooks kan zijn eigen radiatoren simuleren zoals hier uitgelegd op dirkchristiaans.be

Met dat notebook is een soortgelijk plaatje gegenereerd dat het verband laat zien tussen de stand van de afsluiter en het maximale vermogen. Ook hier zie je dat een afsluiter op zo’n 40% stand, ongeacht de hoogte van de Ta, zorgt voor meer dan 80% van het afgiftevermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffDbpHQFzYacYGC40FoLRwSUCRQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lrpKXYEyMabHrn5VfnFo9xas.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Superbeagle schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:51:
[...]

Een ieder met een beetje kennis van Python en Jupyter notebooks kan zijn eigen radiatoren simuleren zoals hier uitgelegd op dirkchristiaans.be

Met dat notebook is een soortgelijk plaatje gegenereerd dat het verband laat zien tussen de stand van de afsluiter en het maximale vermogen. Ook hier zie je dat een afsluiter op zo’n 40% stand, ongeacht de hoogte van de Ta, zorgt voor meer dan 80% van het afgiftevermogen.

[Afbeelding]
Interessant - zou @PentaClover dit ook soms gebruiken?
Je ziet in de simulatie trouwens wel kleine verschillen in het verloop van de curve tussen de (relatief hoge) temperaturen. Bij een aanvoer van bijvoorbeeld 50°C wordt het verschil duidelijker, maar dit is volgens mij reeds gesimuleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 08-12-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Seafarer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:42:
[...]

Stuurde je op tijd of via PIR sensors?
Op aanwezigheid in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
@RedPas Goedemorgen! Zou je ook nog iets kunnen zeggen over onderstaande?
Marc_Sway schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:43:[/b]
[...]
Welke kamerthermostaten heb je al geprobeerd? Welke beviel het meest tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:53:
@RedPas Goedemorgen! Zou je ook nog iets kunnen zeggen over onderstaande?

[...]
Goedemorgen, als je de fysieke kamerthermostaat bedoelt, dan weinig.

Hier staat ie uit, en een DS1820 sensor in de living.

Ik gebruik dus virtuele kamer thermostaat, in HA was de eerste dat ik getest heb, de simpele uit de HACS collectie, PROGRAMMABLE THERMOSTAT
Doet zn werk, maar weinig in te stellen, niet slim en overshoot.

Better Thermostat, heeft al meer instellingen, maar heb de indruk dat er nog teveel bugs inzitten.

Versatile Thermostat, is de opvolger van Better, meer uitgewerkt, leert zichzelf, veel in te stellen en een hele duidelijke handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
RedPas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:08:[/b]
[...]

Goedemorgen, als je de fysieke kamerthermostaat bedoelt, dan weinig.

Hier staat ie uit, en een DS1820 sensor in de living.
Heel interessant! Ik zit aan hetzelfde te denken maar dan met een Xioami Temp & Hmidity sensor 2. Die hebben een temp naukeurigheid van 0.1C en kunnen met Bluetooth connecten met HA.

quote]
Ik gebruik dus virtuele kamer thermostaat, in HA was de eerste dat ik getest heb, de simpele uit de HACS collectie, PROGRAMMABLE THERMOSTAT

Better Thermostat, heeft al meer instellingen, maar heb de indruk dat er nog teveel bugs inzitten.

Versatile Thermostat, is de opvolger van Better, meer uitgewerkt, leert zichzelf, veel in te stellen en een hele duidelijke handleiding

[/quote]

Die virtuele thermostaten, kunnen die ook Opentherm regelen (eventueel met een OT module bij de ketel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:51:
[...]

Heel interessant! Ik zit aan hetzelfde te denken maar dan met een Xioami Temp & Hmidity sensor 2. Die hebben een temp naukeurigheid van 0.1C en kunnen met Bluetooth connecten met HA.

quote]

[/quote]

Die virtuele thermostaten, kunnen die ook Opentherm regelen (eventueel met een OT module bij de ketel)?
Ja, als je de OTgateway gebruikt https://www.nodo-shop.nl/...11-opentherm-gateway.html
De versatile kan ook van 0-100% uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, wordt interessant!
Die 'virtuele kamerthermostaten' binnen Home Assistant, regelen die in het algemeen PID of zijn er ook die OT kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:05:
OK, wordt interessant!
Die 'virtuele kamerthermostaten' binnen Home Assistant, regelen die in het algemeen PID of zijn er ook die OT kunnen regelen?
Kunnen beiden ;)
Die versatile thermostat is wel serieus uitgebreid, en de ontwerper van de addon is te vinden op de HA community en luisterd ook wel naar zn gebruikers heb ik de indruk.

https://community.home-as...eset-management/546761/68

https://github.com/jmcollin78/versatile_thermostat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik ga t verder bekijken, ziet er in ieder geval erg interessant uit.

Hoe communiceert de HA/Versatile Thermostat set-up fysiek met je ketel? Gaat dit via de OTGW hardware of een ander stuk hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:22:
Ik ga t verder bekijken, ziet er in ieder geval erg interessant uit.

Hoe communiceert de HA/Versatile Thermostat set-up fysiek met je ketel? Gaat dit via de OTGW hardware of een ander stuk hardware?
Die ketel van jouw hoef je alleen maar aan/uit te sturen op z'n minimum vermogen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:29:
[...]

Die ketel van jouw hoef je alleen maar aan/uit te sturen op z'n minimum vermogen. ;)
Dat heb ik ook wel eens gedacht, maar helaas gaat dat met 10kW (min vermogen hier) helaas niet lukken bij koude buiten temps. Eigenlijk zou ik het max-vermogen van de ketel automatisch willen instellen afhankelijk van de actuele buitentemp en of de kamerthermostaat op dag- of nacht schema staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:46:
[...]

Dat heb ik ook wel eens gedacht, maar helaas gaat dat met 10kW (min vermogen hier) helaas niet lukken bij koude buiten temps. Eigenlijk zou ik het max-vermogen van de ketel automatisch willen instellen afhankelijk van de actuele buitentemp en of de kamerthermostaat op dag- of nacht schema staat.
In de handleiding staat ook een optie stappenmodulatie. Die al eens bekeken?

Ken je dit topic al:
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Ook zeer goed voor convector putten en laat alles zien in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Dank! Ik ga kijken.
Ik moet wel zeggen: Home Assistant, Tweakers en Google zijn tegenwoordig onze friends :-)
Pagina: 1 ... 15 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?