Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
dunklefaser schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:26:
[...]
Interessant - zou @PentaClover dit ook soms gebruiken?
Nee, ik had mijn eigen simulatie geschreven, maar als ik zo door de theoretische achtergrond documentjes heen lees op die site, dan is het door mij gebruikte model een stapje simpeler/minder nauwkeurig, hoewel ik ook gebruik maak van een verlies van de kamer naar buiten, een afgifte van de radiator aan de lucht via convectie, en aan de massa van de kamer via straling, plus een uitwisseling tussen de lucht en de massa van de kamer.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:47
Ik ben wat verder gegaan met het proberen af te regelen van de iSense en de Tzerra Ace 28 kW. Het gaat om een appartement met 11 kW aan radiatoren. Om het hier warm te houden is 1 kW vaak voldoende.
Enfin, ik heb de minimale pompstand van de ketel verlaagd naar het minimum (20%). Het vermogen staat ook minimaal, rond de 6 kW is dat.
Als de ketel in aan/uit modus draait zijn de stookperiodes zo ongeveer 3.5 minuten lang. Dan een pauze, en weer 3.5 minuten stoken. Prima comfortabel, maar ik vind het erg kort. Bij het warmstoken vanaf nachtverlaging maakt de ketel wel een mooie lange run.
Veel experimenteren met Afkoelsnelheid en Opwarmsnelheid in de iSense maakt geen verschil, het blijven runnetjes rond de 3.5 minuten.
Wat ook niet werkt is de Min CV temp instellen. Die zorgt er wel voor dat de ketel langer brandt, maar dat is tot de ingestelde cv-temperatuur. En dat is soms veel te lang. En als het cv-water warm is, zou de tijd juist korter worden.

Wat wel werkt, is de minimale pompsnelheid van de ketel op 30% zetten, in plaats van op 20%. Dan stookt de iSense runs van 7 minuten en dat lijkt me prima. Maar als ik dat doe is de delta-T over de ketel een stuk lager, namelijk tussen de 10 en 15 graden. Lijkt me ook niet ideaal.

Heirna heb ik de maximale pompsnelheid verhoogd. Die had ik op 60% gezet (en bij laaglast op 30% daarvan). Dat staat nu op 80% en bij laaglast op 37% daarvan. Dus bij laaglast is de pompsnelheid maximaal nu 30%.

Dat gaf net geen verbetering, maar nu zie ik wat langere runs, van 6 minuten. Dat lijkt me een mooie tijd toch? Ik krijg met het huidige weer 3 runs per uur.

Wat is eigenlijk een goede tijdsduur voor zo'n run?

[ Voor 20% gewijzigd door sympa op 09-12-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sympa Waarom vind je een deltaT van 10 - 15°C niet "ideaal"?
Bij welke aanvoertemperatuur?

De brandertijd hangt bij mij o.a. van de buitentemperatuur af.
Op dit moment bij 9°C buitentemperatuur een brandertijd van 6 x ca. 2 min = 12 min/h = geschat ca. 1,6 kW
kamertemperatuur in eet/woonkamer/keuken is 19,0 °C
O ja - en de deltaT is heel even (ca. 20 sec) maximaal 7,1°C bij een aanvoertemperatuur van ca. 28,0 °C.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 09-12-2023 21:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Misschien moet ik het ook maar aankijken zoals het is.
Die 10 - 15°C deltaT is over de ketel. Misschien is dat inderdaad ook prima. Al lijkt het me wel fijn dat ie bij het opstoken in de ochtend een aanvoer van 50°C kan maken als de retour nog 30°C is.

Ik ga wat langer aankijken hoe die het met de huidige instellingen doet. Maar wat me opviel is dat de brandertijd steeds hetzelfde bleef (tenminste gemiddeld dan, indicudueel zat er wel afwijking in) - waarbij het niet uitmaakte of er nou 6 keer in een uur gestookt werd of 2 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:56

Seafarer

XXX

sympa schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:34:
Misschien moet ik het ook maar aankijken zoals het is.
Die 10 - 15°C deltaT is over de ketel. Misschien is dat inderdaad ook prima. Al lijkt het me wel fijn dat ie bij het opstoken in de ochtend een aanvoer van 50°C kan maken als de retour nog 30°C is.
En waarom?
Ik ga wat langer aankijken hoe die het met de huidige instellingen doet. Maar wat me opviel is dat de brandertijd steeds hetzelfde bleef (tenminste gemiddeld dan, indicudueel zat er wel afwijking in) - waarbij het niet uitmaakte of er nou 6 keer in een uur gestookt werd of 2 keer.
Of anders gezegd: Het warmte verlies van je woning wordt keurig gecompenseerd door je installatie waardoor je huis op temperatuur blijft.

Dus wat is nu het probleem? :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Seafarer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:29:
[...]
En waarom?

[...]

Of anders gezegd: Het warmte verlies van je woning wordt keurig gecompenseerd door je installatie waardoor je huis op temperatuur blijft.

Dus wat is nu het probleem? :)
Hij regelt inderdaad prima, maar ik vind 3 minuten "aan" tijd behoorlijk kort eigenlijk. En die 3 minuten hangen dus af van de pompsnelheid op de ketel, niet van wat ik op de iSense in stel. Geef ik de temperatuur een zwiep omhoog dan blijft de ketel wel in een lange run stoken, dus het is niet dat ie zijn warmte niet kwijt kan. Ik denk hier: twee algoritmes zitten niet helemaal netjes op elkaar.

De reden om de pompsnelheid laag te willen is voor maximaal rendement. Hoe dan ook, er is geen probleem, maar in het kader van dit topic gaat het om zoeken naar het optimum toch?

[ Voor 21% gewijzigd door sympa op 10-12-2023 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-03 22:33
Marc_Sway schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:22:
Hoe communiceert de HA/Versatile Thermostat set-up fysiek met je ketel? Gaat dit via de OTGW hardware of een ander stuk hardware?
@RedPas Zou je hier nog iets over kunnen uitleggen?

[ Voor 11% gewijzigd door Marc_Sway op 10-12-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

sympa schreef op zondag 10 december 2023 @ 06:59:
[...]

Hij regelt inderdaad prima, maar ik vind 3 minuten "aan" tijd behoorlijk kort eigenlijk. En die 3 minuten hangen dus af van de pompsnelheid op de ketel, niet van wat ik op de iSense in stel. Geef ik de temperatuur een zwiep omhoog dan blijft de ketel wel in een lange run stoken, dus het is niet dat ie zijn warmte niet kwijt kan. Ik denk hier: twee algoritmes zitten niet helemaal netjes op elkaar.

De reden om de pompsnelheid laag te willen is voor maximaal rendement. Hoe dan ook, er is geen probleem, maar in het kader van dit topic gaat het om zoeken naar het optimum toch?
En de reden dat vaak gezegd wordt om de pomp hoger te zetten is om het vermogen goed rond te pompen. :)
Ga in iedergeval niet te laag.!!
Als jij veel bochten en veel dunne leidingen hebt dan kan pompstand 1 (of percentage) wel eens veel te laag zijn. De stand of toerental van de pomp zegt helemaal niets over het aantal liters die rondgepomt worden. Dit is weerstands afhankelijk.

Als je echt het optimum wilt zoeken dan lijkt me waterzijdig inregelen wel handig en iets van Domotica om het te monitoren. Maar zo op het eerste gezicht werkt het bij jou prima.

Half Nederland zit met aan/uit
runs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeDdUhFxeNnBKiqxg46nOoZvfZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJlRR2IMsrBo0IybOP4KJG1t.jpg?f=fotoalbum_large

Als je toch HA hebt draaien zou ik eens wat temperatuur sensors eraan plakken. :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Seafarer op 10-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
In ander forum lang geleden ook al een topic over overgedimensioneerde ketel versus grootte van het huis:
https://www.klusidee.nl/F...ntal-branderstarts.85636/

Wat dan al snel leidt tot aan-uit brander-runs op het minimaal mogelijke vermogen van de ketel.

[ Voor 20% gewijzigd door Marc_Sway op 10-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Zijn er hier overigens mensen die ervaring hebben met het vergroten van de hysteresis op de kamerthermostaat (de delta tussen de setpoint T waarbij de ketel afslaat als die temperatuur bereikt is en de temperatuurwaarde waarbij de temperatuur in de ruimte weer wat is gedaald, waarbij de thermostaat weer de brander aanzet)?

Als je die hysteresis wat kan vergroten in je kamerthermostaat, dan neemt ook het aantal branderstarts/uur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:14
Marc_Sway schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:16:
[...]

@RedPas Zou je hier nog iets over kunnen uitleggen?
Bij mij praat HA via een netwerk relaisbord, https://www.antratek.be/8-relaismodule-ethernet-eth008
Deze stuurt de ventielen aan en de ketel, simpel aan uit, parallel over de bestaande, nog altijd aan de muur hangende(met platte batterijen ondertussen) kamerthermostaat.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sympa Misschien heb je een beetje troost aan het onderstaande recente plaatje van mijn cv-ketel?
Zoals je ziet ook bij -2°C buitentemperatuur en 20°C binnenshuis resteert niets anders dan low-load
met een branderlooptijd van ca. 3,5 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8Bge4jaDxhAsqbh4IZP17jbgv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2cI5hVstl4ZOle0wK8VMfvq4.jpg?f=user_large
Mijn ketel brand misschien bij continu <-8°C continu met het minimum vermogen van ca. 8 kW,
als het zo lang zo koud blijft.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Mijn gedachte was soortgelijk: of mijn ketel nou 6 kW doet of 3.5 kW, het is toch teveel. En in de radiatoren kan ie het prima kwijt. Dus voor een goedkopere ketel gegaan. Want hij gaat toch PWMen.

Alleen het vreemde is dat het op de kamerthermostaat niet te beïnvloeden is. Die houdt er misschien mee op als een bepaalde temperatuurstijging bereikt is of zo.

Wat betreft die lage pompstand: hij zoekt netjes een deltaT op die er goed uitziet. Of het nou gunstiger is dat die 20 of 15 graden is weet ik eigenlijk niet. Lagere snelheid geeft een lagere retour uit de radiatoren. Maar radiatoren die egaler warm zijn is misschien ook gunstig?

Hoe dan ook, tussen de 3 en 4 minuten brandertijd is dus niet verkeerd. Dat is fijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sympa Met de huidige buitentemperaturen van ca. 10°C
zijn de branderlooptijden natuurlijk nog een stuk korter:
ca. 1:10 tot ca. 1:40 minuten

Het plaatje bestaat eigenlijk voor een groot deel uit opstarten met het hogere startvermogen
en weer, min of meer meteen, uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
dunklefaser schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:42:
@sympa Met de huidige buitentemperaturen van ca. 10°C
zijn de branderlooptijden natuurlijk nog een stuk korter:
ca. 1:10 tot ca. 1:40 minuten

Het plaatje bestaat eigenlijk voor een groot deel uit opstarten met het hogere startvermogen
en weer, min of meer meteen, uitgaan.
Dat soort gedrag zie ik hier ook met de huidige buitentemperaturen en een minimaal vermogen hier iets van 9-10 kW bij opstart.

Ik wil dus eigenlijk hier 2 dingen gaan doen:

- Een manier vinden om de branderstarts (en duur per burn) te meten over de tijd (+ loggen in HA).

- (Somehow) De hysteresis van mijn kamerthermostaat wat verhogen waardoor er wat minder branderstarts/uur komen. Leidt wel tot wat meer temperatuur-swings in de living, maar ik denk dat je dit niet echt merkt (als de swings niet te hoog zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
RedPas schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:48:
[...]

Bij mij praat HA via een netwerk relaisbord, https://www.antratek.be/8-relaismodule-ethernet-eth008
Deze stuurt de ventielen aan en de ketel
Dank! Gebruik je zo'n relais board om parallel over de (tip) toetsen op je ketel die ook te bedienen via Home Assistant?

Ik heb zelf op mijn ketel maar 3 toetsjes waar alles mee te doen is (incl het settings menu) en heb wel eens gedacht daar per toets een potentiaalvrij relais contact overheen te zetten voor volledige remote control.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:37:
[...]

Dat soort gedrag zie ik hier ook met de huidige buitentemperaturen en een minimaal vermogen hier iets van 9-10 kW bij opstart.

Ik wil dus eigenlijk hier 2 dingen gaan doen:

- Een manier vinden om de branderstarts (en duur per burn) te meten over de tijd (+ loggen in HA).

- (Somehow) De hysteresis van mijn kamerthermostaat wat verhogen waardoor er wat minder branderstarts/uur komen. Leidt wel tot wat meer temperatuur-swings in de living, maar ik denk dat je dit niet echt merkt (als de swings niet te hoog zijn).
Ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marc_Sway
"- Een manier vinden om de branderstarts (en duur per burn) te meten over de tijd (en te loggen in HA)."

Als je een Heatbooster hebt kan je deze c.q. de NTC-weerstanden
ook misbruiken om de aanvoer/retour direct onder de ketel te meten.
De branderlooptijden kan je op deze manier op ca. +/- 2,5 seconden precies meten.

Ik heb de weerstanden met warmtegeleidingspads/pasta en tiewraps vastgezet en met van buisisolatie voorzien. - Werkt goed genoeg voor mij - niet vergeten de weerstanden te kalibreren!
Voorbeeldplaatje kan je hierboven vinden.
Je kan vanzelfsprekend de ingebouwde mqtt-client i.c.m. HA o.i.d. gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:46:
[...]

Dank! Gebruik je zo'n relais board om parallel over de (tip) toetsen op je ketel die ook te bedienen via Home Assistant?

Ik heb zelf op mijn ketel maar 3 toetsjes waar alles mee te doen is (incl het settings menu) en heb wel eens gedacht daar per toets een potentiaalvrij relais contact overheen te zetten voor volledige remote control.
Neen, op de aansluiting van de thermostaat. Ik ben een OT aansturing aan het overwegen, maar ben eigenlijk best wel tevreden met de interne regeling van de ketel.
Op iedere aansluiting hangt er een DS1820, alsook op de collectors, en op bepaalde plaatsen hangen er sensoren op de aanvoer en retourleiding.

Ik zou het niet aanraden om te knutselen in de bedienig van je brander... Verzekering enzo...
Er is niks verkeerd met een aansluiting zoals die voor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4a-PKU2YbKKH6KFfmmKpAV692E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zv3oORUhpkRIMQBvPQyjKTcG.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM-XX4zSeli6QDdtgiUnnC9gtvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BIs753bXtZEeGz9a83jId3YC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjnBS6liuIQt0huD2D6Y0_YTpsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M5uRUxs6cVKAsJO04LP6USmq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLEoc83uSelF_kZ4oM_nQZnilCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8WHMYarqZsvzNjYsVrHj29lH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
dunklefaser schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:51:
@Marc_Sway
"- Een manier vinden om de branderstarts (en duur per burn) te meten over de tijd (en te loggen in HA)."

Als je een Heatbooster hebt kan je deze c.q. de NTC-weerstanden
ook misbruiken om de aanvoer/retour direct onder de ketel te meten.
De branderlooptijden kan je op deze manier op ca. +/- 2,5 seconden precies meten.

Ik heb de weerstanden met warmtegeleidingspads/pasta en tiewraps vastgezet en met van buisisolatie voorzien. - Werkt goed genoeg voor mij - niet vergeten de weerstanden te kalibreren!
Voorbeeldplaatje kan je hierboven vinden.
Je kan vanzelfsprekend de ingebouwde mqtt-client i.c.m. HA o.i.d. gebruiken.
Klinkt interessant, dank voor het idee!!
Heb je wellicht een foto van hoe dat ik de praktijk zit met de aansluiting van de NTC weerstanden, zit dan een boardje wat met HA communiceert?

En wat is de logica/het script wat detecteert dat de weerstand van de NTC afneemt en dit betekent dat de brander net is gestart, of plot je gewoon in de grafiek de gemeten weerstandswaarde over de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Marc_Sway schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:12:
[...]

Klinkt interessant, dank voor het idee!!
Heb je wellicht een foto van hoe dat ik de praktijk zit met de aansluiting van de NTC weerstanden, zit dan een boardje wat met HA communiceert?

En wat is de logica/het script wat detecteert dat de weerstand van de NTC afneemt en dit betekent dat de brander net is gestart, of plot je gewoon in de grafiek de gemeten weerstandswaarde over de tijd?
Heatbooster is het tref/zoekwoord - hier te vinden op het forum, inclusief de maker.
Onderstaand een (iets bewerkt) voorbeeldplaatje van een half uur geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsTtRzRkmE2dpeKjrsG0QtoNmzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uQ5cUsfh88sT7OkgPJ660HeS.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank! Wat bedoel je precies met het onderstaande? Is dat bij de ketel, of bij wellicht convectorputten?

quote]RedPas schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:06:
[...]
Op iedere aansluiting hangt er een DS1820, alsook op de collectors
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
dunklefaser schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:17:
[...]

Heatbooster is het tref/zoekwoord - hier te vinden op het forum, inclusief de maker.
Onderstaand het (iets bewerkte) voorbeeldplaatje van een half uur geleden:
[Afbeelding]
Gaaf plaatje hoor!! Zoiets moet ik hier ook hebben op HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:18:
Veel dank! Wat bedoel je precies met het onderstaande? Is dat bij de ketel, of bij wellicht convectorputten?

quote]RedPas schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:06:
[...]
Op iedere aansluiting hangt er een DS1820, alsook op de collectors
[/quote]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5k00eAeoDdHQVLeaGfhMtAbhR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FlWrQaxLvFQWiApKNkjgx1Jt.png?f=user_large
Direct na de ketel, op de collector en op de buizen net voor de radiators.
Verbonden aan ESP met ESPhome versturen deze draadloos de temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Dank! Gewoon ESp8266 gebruikt of ESP32?

Ik heb momenteel wat Xioami's met de custom firmware die bluetooth communiceren met een ESP32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:59:
Dank! Gewoon ESp8266 gebruikt of ESP32?

Ik heb momenteel wat Xioami's met de custom firmware die bluetooth communiceren met een ESP32.
33 minuten sensors in HAS plakken. ;)

https://www.google.com/se...84e4,vid:pxcy1ZYnWBw,st:0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Yep! En ik gebruikt dit voor de Xiaomi's:

https://pvvx.github.io/AT...eter/TelinkMiFlasher.html

YouTube: 4$ Xiaomi thermometer custom firmware LYWSD03MMC BLE TLSR8251

[ Voor 38% gewijzigd door Marc_Sway op 10-12-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dan kun je ze uitlezen in HASS?
Edit: ik zie je tweede link.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 10-12-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Yep, moet je wel eerst die custom firmware op de Xioami sensor zetten (2 min werk).
Als je HA al een bluetooth dongle heeft zou die de sensor dan meteen moeten zien.

Ik draai echter HA op een VM, dan heb je een bluetooth proxy device er tussen nodig (naar je wifi netwerk). Ik heb daar een ESP32 voor geflashed met:
https://esphome.io/projects/index.html

Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYFMVphdKCeoFrgZhUhaSQNhfPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdkhBRHKC6MKSvNGBmy3bG9F.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje van HA gisterenochtend: vertikaal het elektrische gebruik van mijn CV, gemeten met een Homewizard Energy Power Plug.

De groene delen zijn de momenten dat de pomp draait.

Kan ik aannemen dat de kleine piekjes bovenaan de chart (binnen het blauw omlijnde gebied), de brander-starts zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:21:
[Afbeelding]

Plaatje van HA gisterenochtend: vertikaal het elektrische gebruik van mijn CV, gemeten met een Homewizard Energy Power Plug.

De groene delen zijn de momenten dat de pomp draait.

Kan ik aannemen dat de kleine piekjes bovenaan de chart (binnen het blauw omlijnde gebied), de brander-starts zijn?
Brander zie je niet zo gauw in je verbruik terug. Wel de ventilator benodigt voor verse verbrandings lucht.

Is ketel beperkt op z'n aanvoer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:12:
[...]

Brander zie je niet zo gauw in je verbruik terug. Wel de ventilator benodigt voor verse verbrandings lucht.

Is ketel beperkt op z'n aanvoer temperatuur?
OK, great. Dan zou je denken dat die kleine piekjes (omlijnd met het blauw in de grafiek), het snel opspinnen van de ventilator is, correct?

De aanvoer-temp is hier beperkt tot 65C, dat gaat enkele traditionele convectorputten in en radiatoren (ik heb hier geen vloerverwarming in de living).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:51:
[...]

OK, great. Dan zou je denken dat die kleine piekjes (omlijnd met het blauw in de grafiek), het snel opspinnen van de ventilator is, correct?

De aanvoer-temp is hier beperkt tot 65C, dat gaat enkele traditionele convectorputten in en radiatoren (ik heb hier geen vloerverwarming in de living).
Klopt sommige ketels willen dat bij opstarten en/of brander kamer ventileren. Maar ook sommige thermostaten vragen even volgas.

Ik zou de aanvoer op 75 graden zetten, ik denk dat je minder starts krijgt. Wel even kijken wat de retour doet.
En de flow hoog. Volgens de gebruiks aanwijzing kun je die op de pomp instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Seafarer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:03:
[...]

Jij had toch de flow in de slangen geknepen?

Beter is de flow in de vloer hoog te houden (dan blijft deze egaal verwarmd) beter de totale flow naar de vloer te verminderen zodat je convector meer water krijgt.
Convector is wel juist aangesloten? Warme water gaat er aan de bovenkant in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6gmsv1rZK6JtCUBQ8HOqFg4yNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEyg9A4TQH6UqHtNThmc4Pq7.jpg?f=fotoalbum_large
Afgelopen weekend de aanvoer vervangen van 16 naar 20mm :)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
scofield schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:03:
[...]

Vloerverwarming verdeler is met slang 16 aangesloten? Dat is wel erg magertjes. Weet je waarom hier geen grotere diameter gekozen is?
Afgelopen weekend vergroot naar 20mm.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6gmsv1rZK6JtCUBQ8HOqFg4yNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEyg9A4TQH6UqHtNThmc4Pq7.jpg?f=fotoalbum_large

Ook is intergas geweest. CV hoefde geen update. de 3,8kw is het minimale voor de xtreme 30. Ik dacht 3,6 kw, maar dat is alleen voor de xtreme 36 schijnbaar ....

Tja, gaat die vergroting verschil maken, ik denk van niet. Maar nu is de eerste reactie van mensen wel verholpen "die aanvoer is klein ... ".

Voor nu nog kijken naar een pompschakelaar, iemand die weet of dit goed werkt op een uponor leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik heb onderstaande verdeler en nu blijkt dat deze bij ons hydraulisch actief aangesloten is.

Wat ik nu zie is dat de aanvoer linksboven binnenkomt en de retour rechtsonder. Nu lijkt mij dit alles behalve efficiënt want ingaande temperatuur is exact hetzelfde als uitgaande temperatuur. Lijkt wel alsof er niet gemengd wordt met de retour van de vvw leidingen

Weet iemand waarom een installatie hydraulisch actief geïnstalleerd wordt ?

Mijn situatie is: cv ketel, radiatoren in leefgedeelte en vvw in badkamer/slaapvertrek. Warmtevraag is per zone/kamer/ruimte in te regelen dmv hce80 en Honeywell radiatorknoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlJfZgpQdLMwNGT3T59PmdFRL8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8zqCpS1SSTaAPydGt6wzrzJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 11-12-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@AOC Plaats eens een foto van jouw eigen verdeler. Dat maakt het makkelijker voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:27:
[...]
Ik zou de aanvoer op 75 graden zetten, ik denk dat je minder starts krijgt. Wel even kijken wat de retour doet.
En de flow hoog. Volgens de gebruiks aanwijzing kun je die op de pomp instellen.
Interessante gedachte, ga ik komende dagen eens proberen. Ik heb hier geen LTV en de living wordt met name verwarmd door 2 lange convectorputten. Die moeten volgens mij sowieso niet te lage aanvoer-temp hebben om een beetje warmte te kunnen afgeven aan de lucht.

Ik ben met je eens dat bij een hogere aanvoer-temp, het aantal branderstarts kan afnemen, maar dat komt dan door temp-overshoots als de brander net is afgeslagen. Hier gaat immers min 10kW power het systeem in als de brander start. Dan volgt er bij convectorputten al snel een temp-overshoot in de ruimte (boven het set-point van de thermostaat), omdat de pomp nog een tijd nadraait en convectorputten een grote 'warmte massa' hebben.

Als gevolg hiervan krijg je dan in de praktijk een soort 'isolerend' verloop van de temperatuur in je ruimte (rond het set-point van de kamerthermostaat).

Overigens: is iemand op het forum die weet wat ongeveer de ideale aanvoer-temp is voor een traditionele convectorput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:31
Een ouderwetse convectorput zoals ze 15 jaar of langer geleden geplaatst werden? De aanvoertemperatuur zo hoog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ze zijn idd iets van 15 jaar oud (en zonder ventilatoren er op).
Maar een toevoer van hoger dan 75C moet ik maar niet doen, aangezien we dan met de retour-temp waarschijnlijk dan boven de 58C komen (dauwpunt rookgas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Superbeagle schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:37:
@AOC Plaats eens een foto van jouw eigen verdeler. Dat maakt het makkelijker voor ons.
Hierbij fotos van de installatie.

De aanvoerbalk komt qua temperatuur tussen de 35a40 graden. Daarboven zie je de retourbalk en die is +- 22 graden. Vervolgens nog een foto van de leiding die retour naar de ketel gaat met vrijwel dezelfde temperatuur van de aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63DRGmfNrKbT5SdvG1uiNkPOxMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4KCUVaHe1LDV3ZBSa5C6l40.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxOOosNNwmX13JA_Dt69PtmNVIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndvnh2633XuLpRROhnIVryDw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTG-jzrfketyGncgd2b9X2JXAXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQnUUvgW3krM5oLiJZN1PW2n.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FWUX5ynZCNr0JQPlWOI567WQ7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDXxE0fLexJQBOBirEj0PGGC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiNXb98vX-jVPJAAx8Kp0_2xGdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2Qcn8MbkBJRb6ZGFIZed7Jr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-05 13:12
Staan niet gewoon alle lussen dicht?

Is er wel flow over de twee rechtse lussen?

En waarom stuurt de HCE80 de pomp niet aan? Nu draait de pomp continu, terwijl dat maande lang niet nodig is. De HCE80 heeft toch ook gewoon een pompaansturing?

[ Voor 49% gewijzigd door Blihi op 11-12-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:31
Marc_Sway schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:18:
Maar een toevoer van hoger dan 75C moet ik maar niet doen, aangezien we dan met de retour-temp waarschijnlijk dan boven de 58C komen (dauwpunt rookgas).
Is dat niet toegestaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
scofield schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:57:
[...]

Dan ga je uit het HR bereik en boet je nogal in qua rendement van je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Wel toegestaan, maar dan heb je geen condensatie en daardoor een lager rendement en dat is zonde.
Daarom retour altijd proberen onder de 58 te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:18:
Waarschijnlijk ja. Aanname!! gewoon testen dan weet je het.

Zomaar een leeftijd roepen voor een convector put zegt helemaal niets. De eerste convectors ging het water er maar een keer doorheen.
Daarna kwamen ze met twee keer erdoorheen.
Toen 2 pijpen naast elkaar en 2 keer erdoor heen.
Een tijdje zijn ovale pijpen "de je van het geweest". (Duitsland populair) (ik zie ze nergens meer)

Toen kwam 4 keer erdoorheen. En met ventilatoren.

Maar het blijven stofnesten. :X

Ideale aanvoer temperatuur? Als er warmte uitkomt is het goed. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 11-12-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:26:
[...]

Wel toegestaan, maar dan heb je geen condensatie en daardoor een lager rendement en dat is zonde.
Daarom retour altijd proberen onder de 58 te laten.
Als dat even bij opwarmen gebeurt is dat echt geen ramp.

Anders gewoon je ketel vervangen. ;) Niet goed voor je portomoniae en ook niet goed voor het milieu.

Kies maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:38
AOC schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:16:
Wat ik nu zie is dat de aanvoer linksboven binnenkomt en de retour rechtsonder. Nu lijkt mij dit alles behalve efficiënt want ingaande temperatuur is exact hetzelfde als uitgaande temperatuur. Lijkt wel alsof er niet gemengd wordt met de retour van de vvw leidingen
Dit had ik ook met mijn Robot mengverdeler. Toen heb ik Ta/vermogen iets hoger gezet, en nu werkt het wel goed.

En mijn retour temperatuur is (net als met lage Ta) nog steeds iets van 30 graden, alleen wordt de vloer nu wel warm.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:53:
[...]

Ik ben met je eens dat bij een hogere aanvoer-temp, het aantal branderstarts kan afnemen, maar dat komt dan door temp-overshoots als de brander net is afgeslagen. Hier gaat immers min 10kW power het systeem in als de brander start. Dan volgt er bij convectorputten al snel een temp-overshoot in de ruimte (boven het set-point van de thermostaat), omdat de pomp nog een tijd nadraait en convectorputten een grote 'warmte massa' hebben.
Je thermostaat dient daar rekening mee te houden na een tijdje.
Een andere thermostaat kan ook een goede aanschaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Blihi schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:37:
Staan niet gewoon alle lussen dicht?

Is er wel flow over de twee rechtse lussen?

En waarom stuurt de HCE80 de pomp niet aan? Nu draait de pomp continu, terwijl dat maande lang niet nodig is. De HCE80 heeft toch ook gewoon een pompaansturing?
De kleppen staan open iig, of er genoeg flow is, geen idee. Er is 1 leiding die heel lang duurt voordat retour warmer wordt.

Maar verder zie ik dat alle verdelers van robot de aanvoer leiding en retour boven de verdeler is aangesloten. Waarom wordt bij mij de retour aansluiting niet gebruikt? Maar wel de hydraulisch-actieve aansluiting voor de retour?

De pomp zit niet op de hce80 aangesloten omdat het een label a pomp betreft. Ik heb begrepen dat deze niet mag schakelen

[ Voor 15% gewijzigd door AOC op 11-12-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AOC schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:50:
[...]

De kleppen staan open iig, of er genoeg flow is, geen idee. Er is 1 leiding die heel lang duurt voordat retour warmer wordt.

Maar verder zie ik dat alle verdelers van robot de aanvoer leiding en retour boven de verdeler is aangesloten. Waarom wordt bij mij de retour aansluiting niet gebruikt? Maar wel de hydraulisch-actieve aansluiting voor de retour?

De pomp zit niet op de hce80 aangesloten omdat het een label a pomp betreft. Ik heb begrepen dat deze niet mag schakelen
Schakelen mag. Maar bekijk de specs van de fabrikant. Die adviseert het aantal malen aan/uit. of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:45:
[...]

Je thermostaat dient daar rekening mee te houden na een tijdje.
Een andere thermostaat kan ook een goede aanschaf zijn.
Daar heb ik ook wel eens over nagedacht maar ben er nooit helemaal uitgekomen wat het dan moet worden. Al die smart thermostaten (Nest, Tado, etc) klinken leuk maar die mikken op de grote markt met allerlei zogenaamde 'smart/lerende' features maar ik wil eigenlijk alleen een thermostaat van een fabrikant die ook echt goede CV ketels zelf fabriceert en waar ook veel parameters van de CV en of kamerthermostaat (remote) uit te lezen zijn, en ook niet aan een Cloud hangen. Ik heb toen wel gekeken naar de iSense/Remeha, Intergas en Nefit thermostaten.

Bijkomend had ik ook nog de eis dat t ding qua set-point met 0.2C in te stellen is (wat mijn IK 400 OT = oude Itho thermostaat)

[ Voor 8% gewijzigd door Marc_Sway op 11-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

AOC schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:50:
[...]
Waarom wordt bij mij de retour aansluiting niet gebruikt? Maar wel de hydraulisch-actieve aansluiting voor de retour?
Inmiddels gevonden wat hydraulisch-actief inhoudt.

"verdeler hydraulisch neutraal of hydraulisch actief functioneert. De verdeler staat standaard hydraulisch neutraal ingesteld. Dit houdt in dat het re- tourwater maximaal bij het aanvoerwater wordt gemengd."

In mijn geval is de verdeler hydraulisch actief aangesloten. Geen idee waarom, is geinstalleerd voordat ik hier introk. Maar dit betekend dus dat 0% van het retourwater gemengd wordt met de aanvoer. Gezien ik niet op laag temperatuur stook, dit ivm radiatoren in het leefgedeelte vh huis, denk ik dat dit voor mij erg ongunstig is. (ketel staat op aanvoer 65 graden ingesteld). De thermostaatknop op de aanvoer van de verdeler staat op 40graden in en er komt direct 40 graden eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-05 13:02
AOC schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:32:
Ik heb iets geks met mijn vloerverwarming. Ik heb alle sluiters op de retour dichtgedraaid (waarmee je het debiet kan regelen) om te testen of deze nog goed sluiten. Theoretisch zou nu geen warm water in de vvw kunnen komen.

Nu blijkt echter dat 1 leiding, alleen bij de aanvoer, alsnog warm wordt

In de afbeelding hieronder zie je duidelijk de aanvoer. Deze wordt binnen enkele seconden warm wanneer ik de thermostaatknop - kort- naar 45 graden draai.

De retour blijft gedurende tijd stabiel koud. Wanneer ik de sluiter van de leiding opendraai dan komt er al vrij snel warm water terug in de retour.

Heb nog niet gezien dat ik waterdruk verlies of iets dergelijks. Gezien de temperatuur vrij snel omhoog gaat op de aanvoer lijkt het mij ook dat er genoeg doorstroom is en bij eventuele lekkage het geheel al lang leeg had moeten zijn. Of misschien zit ik hier er wel naast?

Ik laat iig de vloer afkoelen en daarna alleen die ene leiding opwarmen, kijken waar het heen gaat.

Heeft iemand een idee wat het mogelijk zou kunnen zijn?

[Afbeelding]
Als op B de aanvoer zit, en op J de retour dan heb je gewoon kortsluiting in het systeem. De onderbalk is de aanvoerbalk en het water stroom linea recta door de balk naar buiten.
Dat verklaart je hoge aanvoer temperatuur op balk thermometer terwijl retour laag blijft.
Dat verklaart dat de temperatuur met een gelijke temperatuur er in als eruit gaat.
Dat verklaart waarom je vloer niet warm wordt

Het is de enige logische verklaring voor retouren van 22 op de groepen terwijl de retourleiding 40graden is en gelijk is aan je aanvoerleiding.

[ Voor 3% gewijzigd door Dashlane op 11-12-2023 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:11
Dashlane schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:17:
[...]

Als op B de aanvoer zit, en op J de retour dan heb je gewoon kortsluiting in het systeem. De onderbalk is de aanvoerbalk en het water stroom linea recta door de balk naar buiten.
Dat verklaart je hoge aanvoer temperatuur op balk thermometer terwijl retour laag blijft.
Dat verklaart dat de temperatuur met een gelijke temperatuur er in als eruit gaat.
Dat verklaart waarom je vloer niet warm wordt

Het is de enige logische verklaring voor retouren van 22 op de groepen terwijl de retourleiding 40graden is en gelijk is aan je aanvoerleiding.
Nee, zo zit het niet.
Menging van heet water vanuit de cv-ketel met retourwater van de vvw vindt plaats aan de zuigzijde van de vvw-pomp. Stel dat de mengtemperatuur 40 gr is, dan wordt de aanvoerbuis gevuld met 40 gr water.
Dit wordt in de verdeler die @AOC heeft, verdeeld over 7 vvw-lussen en 1 retourleiding naar de cv-ketel.
De cv-ketel krijgt dus 40 gr water retour. Bij een aanvoer van 60 gr "ziet" de ketel dus 20 gr delta T.

Is dit ongunstig voor de warmte-afgifte in de vvw? Nee
Is dit ongunstig voor het het energieverbruik? Ja, dat kan beter. Dit is een ouder type vvw-verdeler. Tegenwoordig zitten aanvoer en retour van de cv op de retourbuis van de verdeler. Dan krijgt de cv het retourwater van de vvw en dat is lager in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Heb een vraagje. Heb sinds november een nieuw huis, 180m2 en iets van 700m3 met een redelijk complexe installatie.

Gegevens huis:
Bouwjaar: 1978
Glas: Dubbelglas en enkelglas
Spouw: geisoleerd
Dak: Wordt geisoleerd

CV systeem
Begane grond:
  1. 8 convector putten
  2. 4 vloerverwarmingsgroepen in de woonkamer en keuken, uit de tijd van het bouwjaar. Wel een nieuwe verdeler en pomp uit 2018. Aanvoer staat op 40 graden. Heb een delta T van 5 graden in aanvoer en retour
  3. 4 radiatoren, waarvan 2 met een thermostatische radiatorknop
Verdieping
  1. 3 radiatoren met thermostatische radiatorknop
  2. 1 radiator met draaiknop
Alle radiatoren zijn niet voorzien van voetventielen, en worden aangevoerd met stalen buizen.

Ketel: Nefit Trendline HRC30 CW5
Thermostaat: Nefit Moduline 100

Nu stond de ketel op volle vermogen (30kw) en maximaal 100% pompsnelheid te draaien.

Ketelinstellingen voorheen:
CW water: 80 graden
Vermogen: 30kw
Min pomp snelheid: 30%
Max pomp snelheid 100%

Nu ben ik wat bezig geweest met tweaken van de ketel, om zo te kijken of ik het rendement kan verhogen en het gasverbruik te verlagen. Het gasverbruik nu zit op 0,65m3 per graaddag.Met bovenstaande instellingen krijg je het hele huis goed warm. Maar de radiatoren zijn van boven tot onder gloeiend heet, dus de pompsnelheid moet sowieso omlaag.

Na het bekijken van een youtube video John Visser op youtube, het vermogen naar het laagst gezet en het maximale pomp toerental ook helemaal terug geschroefd. Gevolg: aanvoer temperatuur niet hoger dan 35 graden.

Welke vervolgstappen kan ik nu het beste doen om het langzaam op te schroeven? Zodat het wat beter warm wordt in huis. Pompsnelheid laag laten staan, en het ketel vermogen wat omhoog schroeven?

[ Voor 4% gewijzigd door Gdzr op 12-12-2023 08:59 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

arpeggio schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:18:
[...]

dat kan beter. Dit is een ouder type vvw-verdeler. Tegenwoordig zitten aanvoer en retour van de cv op de retourbuis van de verdeler. Dan krijgt de cv het retourwater van de vvw en dat is lager in temperatuur.
Ik weet niet zo zeer of dit een oudere type is want de retour op de retourbalk is gewoon aanwezig maar nooit aangesloten geweest. Ook zie ik regelmatig de temperatuur hoger oplopen dan ingesteld op de thermische kraan waardoor ik mij afvraag of het mengen allemaal wel goed gaat. Tijd om maar eens het eea te verversen en opnieuw aan te sluiten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:11
AOC schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:00:
[...]

Ik weet niet zo zeer of dit een oudere type is want de retour op de retourbalk is gewoon aanwezig maar nooit aangesloten geweest. Ook zie ik regelmatig de temperatuur hoger oplopen dan ingesteld op de thermische kraan waardoor ik mij afvraag of het mengen allemaal wel goed gaat. Tijd om maar eens het eea te verversen en opnieuw aan te sluiten:)
Laat ik het dan anders zeggen: jouw verdeler is op de ouderwetse manier aangesloten. Maar jij hebt wel de mogelijkheid om de retour naar de cv-ketel op de retourbuis van de verdeler aan te sluiten. En zelfs op 2 plaatsen; direct naast de aanvoer of eventueel rechts op de balk.

Soms komt hier nog wel eens zo'n oude verdeler voorbij met twee 'diagonale' aansluitingen. Dat is dus op zichzelf niet fout, maar met de inzichten van nu en de wens om met lagere aanvoertemperaturen te werken, wordt dit niet meer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
@Seafarer nog even over de concectorputten:
Seafarer schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:35:
[...]

Waarschijnlijk ja. Aanname!! gewoon testen dan weet je het.

Zomaar een leeftijd roepen voor een convector put zegt helemaal niets. De eerste convectors ging het water er maar een keer doorheen.
Daarna kwamen ze met twee keer erdoorheen.
Toen 2 pijpen naast elkaar en 2 keer erdoor heen.
Een tijdje zijn ovale pijpen "de je van het geweest". (Duitsland populair) (ik zie ze nergens meer)

Toen kwam 4 keer erdoorheen. En met ventilatoren.
Ik heb even 2 foto's gemaakt van de 2 traditionele (in bedrijf zijnde) convectorputten, 1 wat nieuwer dan de andere.

Ze hebben beide 2 lussen, dus 4 buizen totaal door de afgifte lamellen.
Er zitten dus geen ventilatoren op.

Wie heeft er ervaring met het 'uitswappen' van zulke traditionele convectors met de hedendaagse Jaga's inbouw ventilatorconvectors?

Levert dat een aanzienlijke performance/warmteafgifte verbetering dan op of is het maar beperkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRP5odE8A1knKUKRTFd-9I3OLR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUVUFjYSa0k51utSwUvIbQpY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiHRSHIyQfZtYhpDfahLmKOnZbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3AnMT7Mo6tcCVNfjoqHnqrL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Marc_Sway op 12-12-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 09:42
Mij lijkt dat er geen verschil is met jaga convectoren. Ik heb hier beide soorten en de capaciteit is vrijwel gelijk. Die onderste convector lijkt me wel aan het eind van zijn leven. Die van mij zag er na 32 jaar gebruik ook zo roestig uit. Ik gebruik overigens Climateboosters op mijn Betherma Alumaxx putconvectoren, is goed vergelijkbaar met Jaga convectoren met DBH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:56:
@Seafarer nog even over de concectorputten:

[...]

Ik heb even 2 foto's gemaakt van de 2 traditionele (in bedrijf zijnde) convectorputten, 1 wat nieuwer dan de andere.

Ze hebben beide 2 lussen, dus 4 buizen totaal door de afgifte lamellen.
Er zitten dus geen ventilatoren op.

Wie heeft er ervaring met het 'uitswappen' van zulke traditionele convectors met de hedendaagse Jaga's inbouw ventilatorconvectors?
Ik had stalen betherma's maar die waren verkeerd ingebouwd. ik heb ze vervangen was misschien zinloos.
Levert dat een aanzienlijke performance/warmteafgifte verbetering dan op of is het maar beperkt?

[Afbeelding]
Deze zou ik laten zitten. Jaga betherma hebben bijna dezelfde specs. Alleen dat ene merk maakt zoveel reclame. :)
Ziet er niet zo lekker uit. Je zou kunnen overwegen om die te vervangen door een 15cm brede, de extra ruimte kun je gebruiken voor isolatie.(te vinden op marktplaats, soms voor zeer lage prijzen)

Leesvoer: https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4409990/606181.pdf
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf

Correct aan laten sluiten van de schotten is super belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
@Rocketman
Rocketman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:26:
Mij lijkt dat er geen verschil is met jaga convectoren. Ik heb hier beide soorten en de capaciteit is vrijwel gelijk. Die onderste convector lijkt me wel aan het eind van zijn leven. Die van mij zag er na 32 jaar gebruik ook zo roestig uit. Ik gebruik overigens Climateboosters op mijn Betherma Alumaxx putconvectoren, is goed vergelijkbaar met Jaga convectoren met DBH.
Veel dank voor je reactie en de suggestie voor de Climateboosters. Heb je die over de hele lengte van jouw convectorput?

Bij mij zijn de convectorputten nl. ca 3 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:26

Ziet er niet zo lekker uit. Je zou kunnen overwegen om die te vervangen door een 15cm brede, de extra ruimte kun je gebruiken voor isolatie.(te vinden op marktplaats, soms voor zeer lage prijzen)

Leesvoer: https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4409990/606181.pdf
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf

Correct aan laten sluiten van de schotten is super belangrijk.
Ook veel dank hiervoor! Ik ga de pdfs lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:05:
@Rocketman

[...]

Veel dank voor je reactie en de suggestie voor de Climateboosters. Heb je die over de hele lengte van jouw convectorput?

https://www.ecr-nederland...ren/groups/g+c+m+s+a+view
Stil, op maat verkrijgbaar, op 230vac regelbaar en zal langere levensduur hebben.

Heb ook zulke types besteld voor in de kamers, enkel nog een omkasting maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RedPas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:26:
[...]

https://www.ecr-nederland...ren/groups/g+c+m+s+a+view
Stil, op maat verkrijgbaar, op 230vac regelbaar en zal langere levensduur hebben.

Heb ook zulke types besteld voor in de kamers, enkel nog een omkasting maken
Die dwarsstroom heb ik al eens gebruikt.
Niet breed genoeg en teveel flow en herrie.
Kijk even in het topic over de heatboosters en DBE zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Seafarer schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:42:
[...]

Die dwarsstroom heb ik al eens gebruikt.
Niet breed genoeg en teveel flow en herrie.
Kijk even in het topic over de heatboosters en DBE zelfbouw.
Heb ik al gedaan hoor... ligt al een jaar 3x 24Vdc fans op een radiator in een kamer. PWM aangestuurd
Goede flow, veel lawaai, en voor een lange radiator heb je er meer dan 3 nodig.

Ik ban van plan om zo een dwarsstroom fan eronder te hangen, met een mooie omkasting en snelheidgeregelt
Als je ze traag laat draaien zijn ze geruisloos.
Maar elk heeft zn mening ;) best ook ;) dat we nog kunnen leren van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RedPas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:51:
[...]

Heb ik al gedaan hoor... ligt al een jaar 3x 24Vdc fans op een radiator in een kamer. PWM aangestuurd

Ik ban van plan om zo een dwarsstroom fan eronder te hangen, met een mooie omkasting en snelheidgeregelt
Vautje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Ik bedoelde die kleintjes zijn mijn ervaring niet zo bruikbaar.Die brede van 1000 mm zijn goed te gebruiken. Met goede regeling.
Wat voor regeling heb je daarvoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Seafarer schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:25:
[...]

Ik bedoelde die kleintjes zijn mijn ervaring niet zo bruikbaar.Die brede van 1000 mm zijn goed te gebruiken. Met goede regeling.
https://www.amazon.com.be...a0f7d32d88b10b5347775c50a
Zoiets bv, maar vooral veel trial and error 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
[...]

In de 'oude' accumulatie-verwarmingen zit er onderaan ook zo een type ventilator. Mits goed geinstalleerd vraagt weinig tot geen onderhoud, van tijd tot tijd eens de stofzuiger, en lange levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
[...]

Enkel nog aan het twijfelen of ik beugel maak met bevestiging aan onderkant radiator, of een muurbeugel.
En dan laat ik de timmerman een mooie omkasting maken waar ik eventueel een filter kan plaatsen en alles mooi proper is weggewerkt.

Met een schuine bovenkant zodat deze niet als rek gebruikt word :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
[...]
Interessant allemaal aangaande de ventilatoren!

Ik denk wel dat als je er mee aan de slag gaat, je eerst ook temp sensoren moet hebben aan de supply (Ti) en de return (To) aansluitingen vlak bij de convector zelf.

Als de ventilatoren echt goed werken en de performance van de warmteafgifte van een convectorput echt verbeteren, dan moet de Delta-T (Td) = Ti - To toenemen als de ventilatoren draaien.

Zijn er hier mensen op het forum die die Td ook over wat langere tijd hebben gelogd voor de volgende 2 scenario's?

a) Het Td verloop met de convectorventilatoren 'Uit'

b) hetzelfde met de ventilatoren 'Aan'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Zou leuk zijn als iemand 2 grafieken heeft uit de praktijk voor de 2 scenario's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:44:
Zou leuk zijn als iemand 2 grafieken heeft uit de praktijk voor de 2 scenario's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCKpUPJX8tWjzr91qPmNpxzkBcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5SvCfZa3x6Ibyo6Vawp3rfS.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX9Bv2BLUxwIt0UFhXJ5hW5T7vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrtam3eF8lAaIoePDkGsIXPD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door RedPas op 13-12-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 09:42
Marc_Sway schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:05:
@Rocketman

[...]

Ik heb een convector van 190 cm en heb daar drie Climateboosters op liggen. Een climatebooster is 50 cm lang. Ze zijn een stuk stiller en effectiever dan die speedcomfort ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Hi RedPas, is dat het plaatje met de toevoer- en retourtemperatuur van de convectorput met de ventilatoren On?

Heb je dan ook een vergelijkbaar plaatje als de ventilatoren Off staan (voor de vergelijking)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:57:
[...]

Hi RedPas, is dat het plaatje met de toevoer- en retour temperatuur van de convectorput met de ventilatoren On?

Heb je dan ook een vergelijkbaar plaatje als de ventilatoren Off staan (voor de vergelijking)?
Bovenste in met de fan aan.

Veel verschil zie je niet, maar in de kamer merk je groter verschil.
Sensors zijn DS1820, vastgemaakt aan de buizen dat uit de muur komen.

Waar ik wel een groot verschil zie, is het gasverbruik. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LprcBTTCJnCRVdRCaq3FWsJn6I8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tFWBjZLnnmcI2czAjg3aT9HR.png?f=user_large
Sinds ik de aansturing (de thermostaat) veranderd heb, zie ik een mooie daling in het verbruik.
Dus ook minder branderstarts

[ Voor 27% gewijzigd door RedPas op 13-12-2023 15:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:48
RedPas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:03:
[...]

[Afbeelding]
Sinds ik de aansturing (de thermostaat) veranderd heb, zie ik een mooie daling in het verbruik.
Ik geen party pooper zijn, maar alleen naar je gasverbuik kijken zonder naar de temperatuur kijken is appels en peren. Het is flink warmer dan in het begin van de maand.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
[...]

[Afbeelding]
Veel dank voor de verdere update en het extra plaatje!

Wat heb je precies "veranderd aan de aansturing (thermostaat)"?

Ik monitor (en log ook) het verloop van de buitentemperatuur. Dat verloop zou je eigenlijk ook moeten menemen in de grafiek van je gasverbruik. Daar zit een behoorlijke correlatie tussen als je de kamerthermostaat overdag altijd op dezelfde waarde houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:42:
[...]

Interessant allemaal aangaande de ventilatoren!

Ik denk wel dat als je er mee aan de slag gaat, je eerst ook temp sensoren moet hebben aan de supply (Ti) en de return (To) aansluitingen vlak bij de convector zelf.

Als de ventilatoren echt goed werken en de performance van de warmteafgifte van een convectorput echt verbeteren, dan moet de Delta-T (Td) = Ti - To toenemen als de ventilatoren draaien.

Zijn er hier mensen op het forum die die Td ook over wat langere tijd hebben gelogd voor de volgende 2 scenario's?

a) Het Td verloop met de convectorventilatoren 'Uit'

b) hetzelfde met de ventilatoren 'Aan'
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Al je vragen worden hier behandelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
s020506 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:37:
[...]

Ik geen party pooper zijn, maar alleen naar je gasverbuik kijken zonder naar de temperatuur kijken is appels en peren. Het is flink warmer dan in het begin van de maand.
Ja dat weet ik ook... Ben dan ook benieuwd naar de koudere dagen, hoe deze dan zich zal gedragen.
Maar, er is nu ganse dag iemand thuis en vanaf 5u30 tot ongeveer 21u is thermostaat in automodus en 22°C gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Marc_Sway schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:43:
[...]

Veel dank voor de verdere update en het extra plaatje!

Wat heb je precies "veranderd aan de aansturing (thermostaat)"?

Ik monitor (en log ook) het verloop van de buitentemperatuur. Dat verloop zou je eigenlijk ook moeten menemen in de grafiek van je gasverbruik. Daar zit een behoorlijke correlatie tussen als je de kamerthermostaat overdag altijd op dezelfde waarde houdt.
De aansturing is slimmer geworden, de vorige thermostaat ging aan vanaf een 0.5°c onder doeltemp en ging uit op doeltemp.
Versatile is wat slimmer. https://github.com/jmcollin78/versatile_thermostat
Het is een PID regeling, met veel instel mogelijkheden

[ Voor 3% gewijzigd door RedPas op 13-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Maar die virtual Versatile Thermostat kan toch niet Opentherm regelen met je ketel? Ik geloof toch dat bij jou de Versatile 'On-Off' via een relaisboard de ketel aanstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ik vroeg mij wat af.
Bij vloerverwarming is het nou goedkoper om bij zachter weer temperaturen zoals nu het geval is om het op 30 graden in te stellen ipv 40 graden?
M'n woning kan prima op temperatuur blijven met 30 graden maar dan duurt het wel langer voordat de temperatuur is bereikt.

De reden van twijfel is omdat hier reactie las dat het niet zoveel uitmaakt als de Delta T gelijk is, terwijl ik op internet lees dat hoe lager hoe zuiniger is.

Bv
Wat is het zuinigst?

De zuinigste vloerverwarming temperatuur is dus rond de 30°C. Want hoe lager deze watertemperatuur, hoe goedkoper de energierekening.
https://www.vtwonen.nl/du...e-vloerverwarming~8aa93c1

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 14:38

bonyuri

Investigator!

[...]

[Afbeelding]
Hoe zeker ben je dat deze daling enkel te wijten is aan de verandering in aansturing? Ik zie bij mij ook een daling in het verbruik de afgelopen dagen, maar dat komt simpelweg omdat het de laatste dagen minder koud is :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
NicoHF schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:59:
Ik vroeg mij wat af.
Bij vloerverwarming is het nou goedkoper om bij zachter weer temperaturen zoals nu het geval is om het op 30 graden in te stellen ipv 40 graden?
M'n woning kan prima op temperatuur blijven met 30 graden maar dan duurt het wel langer voordat de temperatuur is bereikt.

De reden van twijfel is omdat hier reactie las dat het niet zoveel uitmaakt als de Delta T gelijk is, terwijl ik op internet lees dat hoe lager hoe zuiniger is.

Bv

[...]

Als je huis op temperatuur blijft met 30 graden, dan gewoon op 30 stoken, en dan zou ik die gewoon 24/7 laten doordraaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• NicoHF
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:24:
[...]

Als je huis op temperatuur blijft met 30 graden, dan gewoon op 30 stoken, en dan zou ik die gewoon 24/7 laten doordraaien.
Momenteel houdt die dat wel.
Maar hij is wel lang bezig zie ik.
Vannacht is die van 3 tot 9 uur bezig geweest om het op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
NicoHF schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:33:
[...]

Momenteel houdt die dat wel.
Maar hij is wel lang bezig zie ik.
Vannacht is die van 3 tot 9 uur bezig geweest om het op temperatuur te houden.
Dat is toch ideaal!
Gewoon lekker rustig pruttelen aan lage temperatuur maakt alles efficient.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NicoHF schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:59:
Ik vroeg mij wat af.

Bv

[...]

Wat op die site staat is onvolledig:
Wat is het zuinigst?
De zuinigste vloerverwarming temperatuur is dus rond de 30°C. Want hoe lager deze watertemperatuur, hoe goedkoper de energierekening.
Dat is dus geheel afhankelijk van het type warmtebron.

Stook je meteen warmtepomp, dan is het inderdaad hoe lager de Ta hoe zuiniger je stookt.

Doe je dat echter met een HR-ketel dan maakt de hoogte van de Ta geen bal uit zoals hier vaker verteld. De enige temperatuur die bepaalt hoe zuinig je stookt is de Tr, om redenen die hier ook al vaker geschreven zijn.

En de redacteur kon dat eenvoudig verifiëren door naar het zusterbedrijf Tweakers, dat ook onder DPG Media valt, te bellen.

• NicoHF
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:42:
[...]

Dat is toch ideaal!
Gewoon lekker rustig pruttelen aan lage temperatuur maakt alles efficient.
Dus op deze manier is het zuinigst?
Het is zuiniger om bv 6 uur lang met 30 graden te werken dan ik noem maar wat 4 uur met 40 graden?
Hoe lang het duurt maakt mij niet zoveel uit, ik laat het nu toch op een constante temperatuur staan.
Maar het gaat mij erom van wat zuiniger is 30 of 40 graden of ertussen eventueel.

Dit is het gasgrafiek van vandaag, niks te klagen qua gas momenteel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BtYYaV_eumkt0vAP98a3w8eR0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBogeqNjnsYFflzTMnQbKlch.jpg?f=fotoalbum_large

Die onderbrekeningen zijn aan en uit gaan van de ketel

• NicoHF
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:47:
[...]

Wat op die site staat is onvolledig:

[...]

Dat is dus geheel afhankelijk van het type warmtebron.

Stook je meteen warmtepomp, dan is het inderdaad hoe lager de Ta hoe zuiniger je stookt.

Die je dat echter met een HR-ketel dan maakt de hoogte van de Ta geen bal uit zoals hier vaker verteld. De enige temperatuur die bepaalt hoe zuinig je stookt is de Tr, om redenen die hier ook al vaker geschreven zijn.

En de redacteur kon dat eenvoudig verifiëren door naar het zusterbedrijf Tweakers, dat ook onder DPG Media valt, te bellen.
Dit is niet de enige site die dat beweerd er zijn er nog meer en ook hier is niet iedereen overtuigt 😅

Dus dan gewoon op 40 graden stoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@NicoHF Ik persoonlijk zou niet met 40°C de vloer ingaan,
een lagere temperatuur i.c.m. een hogere flow levert gelijkmatigere
en waarschijnlijk aangenamere oppervlaktetemperaturen van de vloer op.
Het is maar waar je van houd, zou ik zeggen.
En vermoedelijk maakt het verschil in retourtemperatuur voor het ketelrendement
niet zo veel uit (<0,5%?)

• Marc_Sway
Zo lasg mogelijke supply temperatuur is niet altijd goed/het meest efficient (qua gasverbruik en/of comfort).

Als je LTV hebt (vloerverwarming) in de living wel, bij een goed geisoleerd of relatief jong huis.

Maar heb je bovenstaande niet, en bijv. traditionele radiatoren en/of convectorputten, dan is een lage temp toevoer vaak helemaal niet zo goed: de reden is dat dat soort warmteafgevers niet een te lage supply temperatuur moeten hebben omdat ze anders niet effectief de warmte afgeven omdat deze (convectorputten en standaard radiatoren) natuurlijke convectie nodig hebben (van de opstijgende warme lucht), om de warmte van het CV-water effectief af te kunnen geven aan de lucht in de betreffende ruimte. Dat werkt minder goed bij lage supply temperaturen.

Ga je dus je woonkamer 's ochtends opwarmen en heb je niet een perfect geisoleerd of nieuw huis, en je hebt geen LTV, dan beter de CV starten (en flink laten aanslaan) ergens vroeg in de ochtend dan hele nacht op 17-18C laten doorpruttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:21:
Zo lasg mogelijke supply temperatuur is niet altijd goed/het meest efficient (qua gasverbruik en/of comfort).

Als je LTV hebt (vloerverwarming) in de living wel, bij een goed geisoleerd of relatief jong huis.

Maar heb je bovenstaande niet, en bijv. traditionele radiatoren en/of convectorputten, dan is een lage temp toevoer vaak helemaal niet zo goed: de reden is dat dat soort warmteafgevers niet een te lage supply temperatuur moeten hebben omdat ze anders niet effectief de warmte afgeven omdat deze (convectorputten en standaard radiatoren) natuurlijke convectie nodig hebben (van de opstijgende warme lucht), om de warmte van het CV-water effectief af te kunnen geven aan de lucht in de betreffende ruimte. Dat werkt minder goed bij lage supply temperaturen.

Ga je dus je woonkamer 's ochtends opwarmen en heb je niet een perfect geisoleerd of nieuw huis, en je hebt geen LTV, dan beter de CV starten (en flink laten aanslaan) ergens vroeg in de ochtend dan hele nacht op 17-18C laten doorpruttelen.
Dit heb je overduidelijk niet gelezen:

Lijkt me verstandig om dit nu wel even te doen.
Bij iedereen knalt hier de aanvoer temperatuur naar beneden. En snel opwarmen. Met cv en warmte pomp.

• Marc_Sway
Seafarer schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:32:
[...]

Dit heb je overduidelijk niet gelezen:

Lijkt me verstandig om dit nu wel even te doen.
Bij iedereen knalt hier de aanvoer temperatuur naar beneden. En snel opwarmen. Met cv en warmte pomp.
Dank voor de link!
Wat ik net hierboven beschreef is de situatie waarbij je geen ventilatoren hebt op je convectorput of bij je nieuwe high-tech muur- of standalone radiatoren uitgerust met ventilators.

• Marc_Sway
Ik heb wel even een vraag over een prijsindicatie (ballpark figure) voor de mensen die zelf ventilators zijn gaan plaatsen op een convectorput:

Wat is ca 'de meterprijs', als je een Heatbooster koopt en 15cm ventilators op je convectorradiator legt?

In totaal heb ik hier ca 6 meter convectorput in de living (2 units)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marc_Sway Hier 2 x 2,8 m convectoren met 2 x (16 x 140mm ventilatoren en netvoeding/aansturing)
voor ca. € 400 - 450,- totaal - per meter mag je zelf uitrekenen.
Just my € 2 ct

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 20:33
Ik ben al een tijdje bezig met CV tuning, heb mijn Calenta ACE 40C geconfigureerd a.d.h.v. youtube filmpje van John Visser. Tevens een aantal temp sensoren aan Home Assistant gekoppeld om de CV temperatuur uit en ingang te meten en op de vloerverwarming verschillende groepen in en uit te meten. Beneden hebben we een vloerverwarmingsverdeler met 10 groepen en een Grundfos Alpha pomp, die draait op stand 2.

Nu duurde het erg lang voordat de vloerverwarming groepen op temperatuur kwamen bij een CV temp van 41 graden werd de temp van de vloerverwarmingsgroepen max 25 graden (en het duurt erg lang voordat deze bereikt wordt), terwijl de thermostaat op de verdeler vol openstaat. Nu heb ik vandaag 2 groepen dichtgezet van de 10 tijdens een verwarmingsrun en zag de vv temperatuur vrij snel met 2 graden oplopen tot aan 27 graden invoer.

Liefst zou ik de groepen niet dichtzetten i.v.m. comfort. Wat kan de oorzaak zijn? Pompsnelheid van de verdeler te laag? Iets anders?
Pagina: 1 ... 16 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?