Superbeagle schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:41:
[...]
Ik twijfelde of ik over precies dat woord zou reageren. Toch maar ter aanvulling.
Zoals ik al eerder
schreef, klopt het feitelijk wel dat de snelheid van het water
in het gehele systeem wordt geregeld door de pomp.
Echter, in de context van warmteoverdracht gaat het over een
klein deel van het totale water per tijdseenheid dat opgewarmd wordt en de ‘snelheid’ moet gezien worden als
meer delen water van 1 liter in plaats van
één deel water van 1 liter dat sneller beweegt.
Een analogie is een hoeveelheid auto’s op een race circuit. Voor de afzonderlijke auto’s telt hun variabele snelheid. Er gaan echter
meer auto’s over een stukje circuit per tijdseenheid bij een hogere snelheid van de auto’s dan bij een lagere snelheid. Zelfs als het totaal aantal auto’s op het circuit gelijk blijft.
Ik wil wel even reageren op jouw bovenstaande post.
Vooraf wil ik duidelijk aangeven dat het geen kritiek is en ik wil ook geen semantische of wetenschappelijke discussie beginnen. Daarvoor heb ik te veel respect voor alle waardevolle en nuttige bijdragen van jou (en anderen zoals @
Blihi en @
Seafarer ) waarmee je alle bezoekers aan dit forum helpt. Ik heb ook niet de illusie dat ik het beter weet.
Als topic-starter heb je de status van deskundige en zo kijken nieuwkomers en onregelmatige bezoekers van dit forum ook naar jullie posts.
Het gaat mij eigenlijk om wat de (weinig deskundige) bezoekers lezen in de voorbeelden in jouw post: welk beeld hebben die bij het verschijnsel of begrip "warmte".
De meeste denken (helaas) toch in termen van one-liners als Pompsnelheid Omhoog of Aanvoertemperatuur Omlaag. Dat is nogal ééndimensionaal. Vanuit dat perspectief van de nieuwkomers probeer ik jouw voorbeelden te lezen. En alleen in het geval waar ik denk dat ik iets nuttigs kan toevoegen, doe ik dat.
Ik post niet zo vaak, maar wat ik eigenlijk altijd probeer, is duidelijk maken dat er in de 'heilige' formule voor
hoeveelheid warmte(=energie) Q = m.c.ΔT
twee variabelen zitten. Dat hoef ik jou en anderen die voldoende kennis hebben van de materie, niet uit te leggen. Maar degenen die in one-liners denken, misschien wel.
In het voorbeeld van de auto's op het (race) circuit is er maar één variabele: het aantal auto's.
Als je daar aan toevoegt het aantal inzittenden per auto, heb je twee variabelen. Dan visualiseer je naar mijn mening beter wat het begrip warmte (of energie) eigenlijk inhoudt.
(
voorbeeld even veranderen naar aantal auto's in een file; een race-auto heeft maar één inzittende)
De "m" is dan het aantal auto's (=> liters=kg water) en de "ΔT" het aantal inzittenden (=> temp verschil in °C). Beide kunnen variëren en levert een verschillend aantal personen op die van A naar B zijn gereisd.
En dat komt overeen met de hoeveelheid warmte(= energie) die van A naar B is gegaan.
Nogmaals: niet bedoeld als kritiek, maar als verduidelijking voor aanhangers van one-liners.