Het is ook om het opstart geluid te doen_JGC_ schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:42:
[...]
Op zich niet, maar kan zijn dat de boel gaat resoneren. Behalve het geluid bij het ontsteken van de ketel win je er ook weinig mee.
Of jouw ITHO ketel uit het jaar ?? het e.e.a. van OT ondersteund of juist niet?Marc_Sway schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:58:
OK, dank. Dan rijst al snel de vraag: in Opentherm, kan de OT thermostaat de setting van het tapwater op de ketel 'overriden'?
Dus dat als de tapwaterfunctie op de ketel op On staat, en met ECO stand, dat de kamerthermostaat toch zo nu en dan (ongewenst) een OT message naar de ketel stuurt om kort even de brander te starten, al staat de thermostaat laag en is er dus geen CV warmtevraag voor de ruimte. Iemand een ideeof dit mogelijk is?
Een crude beschrijving van de geschiedenis van OT vind je op wikipedia
Indien tot nu toe hier niemand met dezelfde ketel heeft gereageerd
is de kans waarschijnlijk klein dat je een definitief antwoord krijgt.
Wat ik wel weet is dat mijn Honeywell OT-thermostaat uit 2004? tijdens de periode "slapen" en tijdens "afwezigheid/vakantie" de tapwaterfunctie compleet kan uitschakelen en dat mijn ketel uit 2000 (met OT-module) dit ook accepteert.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De ketel hier is van 2007 en is qua brander en onderhoud verder heel goed. Ik woon in dit huis sinds 2014 en naast het standaard (ik doe elke 2 jaar) onderhoud is er niets kapot gegaan.
De thermostaat is ook van 2007, Theben (IK 400 OT) en ook daar verder geen storingen gehad en meegeleverd met de ketel.
De thermostaat is ook van 2007, Theben (IK 400 OT) en ook daar verder geen storingen gehad en meegeleverd met de ketel.
Ik heb wat tips nodig voor een nieuw aan te leggen vloerverwarming:
Wordt aangelegd in een bestaande (bewoonde) woning uit 1974.
Totale oppervlakte is 40m2.
CV ketel Rehema Tzerra 28c uit 2021
Vloer is geïsoleerd met Tonzon, beneden verdieping overal recent geplaatst HR++ glas.
Plan is om de vloerverwarming als hoofdverwarming te gaan gebruiken, ook voor de hal en toilet, aangezien de laatste 2 wat slechter geïsoleerd zijn, blijven daar de radiatoren in gebruik.
Vloer is van beton, dus er zal in gefreesd moeten worden. 40m2 totale oppervlakte
4 groepen is voldoende? Afstand tussen de lussen moet 10 centimeter zijn in de vloer? Dikte leidingen? Kwaliteitsverschil leidingen? Wat is de beste verdeler? Bestaat er een verdeler met een interne pompschakelaar?
Hopelijk hebben jullie wat tips, ik heb al veel forums en sites doorgelezen, kom iedere keer verschillende opties tegen.
Vloer is geïsoleerd met Tonzon, beneden verdieping overal recent geplaatst HR++ glas.
Plan is om de vloerverwarming als hoofdverwarming te gaan gebruiken, ook voor de hal en toilet, aangezien de laatste 2 wat slechter geïsoleerd zijn, blijven daar de radiatoren in gebruik.
Vloer is van beton, dus er zal in gefreesd moeten worden. 40m2 totale oppervlakte
4 groepen is voldoende? Afstand tussen de lussen moet 10 centimeter zijn in de vloer? Dikte leidingen? Kwaliteitsverschil leidingen? Wat is de beste verdeler? Bestaat er een verdeler met een interne pompschakelaar?
Hopelijk hebben jullie wat tips, ik heb al veel forums en sites doorgelezen, kom iedere keer verschillende opties tegen.
Wil je weten wat jouw ketel en jouw thermostaat van de OT-specificaties/mogelijkheden ondersteunen?Marc_Sway schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:55:
De ketel hier is van 2007 en is qua brander en onderhoud verder heel goed. Ik woon in dit huis sinds 2014 en naast het standaard (ik doe elke 2 jaar) onderhoud is er niets kapot gegaan.
OT Equipment Information
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dag Allen,
Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe CV ketel (Intergas Xtreme 36 CW5).
Deze hangt aan een combinatie van radiatoren op de 1e en 2e verdieping en VV op de begane grond.
Nu staan de radiatoren altijd dicht/uit en stoken we eigenlijk alleen voor de vloerverwarming op de BG.
Bij de installatie van deze nieuwe ketel hebben we ook een Tado opentherm thermostaat geplaatst, deze moduleert netjes de temperatuur van de ketel.
Wat mij opvalt is dat hij regelmatig bij een lage warmtevraag maar water van +-30 graden uitstuurt. aangezien ik een HT mengverdeler heb zou ik op z'n minst water van 40 graden naar mijn VV verdeler willen sturen.
Ik zag in de "expert" handleiding van Intergas dat er een parameter P056 is welke de minimale temperatuur van het water bij een OT thermostaat instelt.
Klopt het dat P056 de minimale temperatuur instelt van het uitgaande water?
Deze hangt aan een combinatie van radiatoren op de 1e en 2e verdieping en VV op de begane grond.
Nu staan de radiatoren altijd dicht/uit en stoken we eigenlijk alleen voor de vloerverwarming op de BG.
Bij de installatie van deze nieuwe ketel hebben we ook een Tado opentherm thermostaat geplaatst, deze moduleert netjes de temperatuur van de ketel.
Wat mij opvalt is dat hij regelmatig bij een lage warmtevraag maar water van +-30 graden uitstuurt. aangezien ik een HT mengverdeler heb zou ik op z'n minst water van 40 graden naar mijn VV verdeler willen sturen.
Ik zag in de "expert" handleiding van Intergas dat er een parameter P056 is welke de minimale temperatuur van het water bij een OT thermostaat instelt.
/f/image/RYuRjvG1RE574b43MWlV8jrs.webp?f=fotoalbum_large)
Zekers.Spinez0r schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:54:
Dag Allen,
[Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik zeg misschien iets heel doms, maar zie het dan maar als opening van een discussie.surfing john schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:53:
Wil je nog wel een mengverdeler? Kan je niet gewoon je CV "hard" instellen op max 40 graden (of kan 45 graden ook nog?)
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Heb hier een Intergas 28/24 met een T6 Honeywell.
Krijg de laatste tijd het idee dat deze thermostaat maar zijn eigen ding doet.
Komt een nieuwe Intergas ketel, maar wil eigenlijk ook een andere thermostaat,
een Intergas Comfort touch lijkt toch wel een aangepaste T6.
In mijn vorige woning had ik een Isense met Intergas hangen en die deed het goed, maar om nu nog een nieuwe Isense te kopen......weet niet of dat slim is.
Hoeft ook niet zo zeer een slimme thermostaat te zijn....een klok thermostaat is ook goed.
Iemand erg goede ervaringen met een thermostaat en een Intergas ketel.
In mijn vorige woning had ik een Isense met Intergas hangen en die deed het goed, maar om nu nog een nieuwe Isense te kopen......weet niet of dat slim is.
Hoeft ook niet zo zeer een slimme thermostaat te zijn....een klok thermostaat is ook goed.
Geen idee of dat kan en/of werkt. Levert dat geen problemen op met de radiatoren in de toilet/hal en op de 1e etage badkamer?mhr-zip schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:29:
[...]
Ik zeg misschien iets heel doms, maar zie het dan maar als opening van een discussie.
Wil je nog wel een mengverdeler? Kan je niet gewoon je CV "hard" instellen op max 40 graden (of kan 45 graden ook nog?)
[ Voor 11% gewijzigd door surfing john op 18-12-2023 15:29 ]
Ik gebruik hier al een jaar de draadloze Honeywell T4R in combinatie met de Intergas Xtreme 30. Dat gaat prima, moduleert goed naar 3.2 kw als de temperatuur bereikt is. Houdt de temperatuur in de huiskamer met geblazen convectoren zeer stabiel.Bert213 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:20:
Heb hier een Intergas 28/24 met een T6 Honeywell.
Die worden inderdaad ook Max 45 graden. Maar is dat een probleem? Evt hier kijken Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topicsurfing john schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:28:
[...]
Geen idee of dat kan en/of werkt. Levert dat geen problemen op met de radiatoren in de toilet/hal en op de 1e etage badkamer?
Ze staan hier wel open, maar geen prio dat het erg warm wordt. Ben je wel gelijk warmtepomp ready.
Als je het aan een installateur vraagt kan het waarschijnlijk nooit, in de praktijk waarschijnlijk zonder problemen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Warmtepomp komt er niet, investering op mijn leeftijd (70) en geen ruimte bij de cv ketel.mhr-zip schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:04:
[...]
Die worden inderdaad ook Max 45 graden. Maar is dat een probleem? Evt hier kijken Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Ze staan hier wel open, maar geen prio dat het erg warm wordt. Ben je wel gelijk warmtepomp ready.
Als je het aan een installateur vraagt kan het waarschijnlijk nooit, in de praktijk waarschijnlijk zonder problemen.
Ik zou een mengverdeler nemen gezien je andere reactie. Je hebt slim verdelers maar ook mengverdelers die je kan ombouwen naar gesloten (pomploze verdelers).surfing john schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:53:
Neem een verdeler met flowmeters, mocht de gang en toilet een korte groep worden dan vereist dat namelijk wel wat waterzijdig inregelen. Flowmeters maken dat makkelijker
Pomp schakelaar is volgens mij altijd los, wordt nog weleens verward met een maximaal thermostaat die er op hoort te zitten en er eigenlijk ook altijd wel opzit.
Ik ben wel een voorstander van 16mm slangen. Mijn ervaring met oudere dekvloeren is dat ze niet altijd even goed zijn. 20mm die weleens geopperd wordt kan naar mijn inziens eerder voor problemen zorgen icm dieper frezen en afsmeren.
10cm Hart op Hart in slakkenvorm gelegd met 2-3 banen korter op elkaar langs kozijnen en koude muren (koude brug) heeft de voorkeur.
Kijk ook even of je een beetje degelijke aanvoerleiding heb richting de verdeler.
Let ook goed op wat je afspreekt met dichtsmeren, aansluiten op cv.
Belangrijk is ook hoe je dekvloer nu is, ooit plavuizen gehad of verlijmde vloerbedekking?
Ik denk dat je hier 10cm hart op hart bedoelt.
Wikipedia: Hart op hart
Iets van:
Heb hart voor de baas, de baas is ook hard voor ons.
Bij mij komt deze binnenkort:Bert213 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:20:
/f/image/vwizI0OYi92sUcPfHlwr6HLS.webp?f=fotoalbum_large)
Ramses 850 top3 OT
Heb er nog geen ervaringen mee, maar zal dan hier posten.
[ Voor 22% gewijzigd door Marc_Sway op 19-12-2023 18:58 ]
is het op mindergas.nl ook mogelijk om bijvoorbeeld week 40 te vergelijk met week 39. Dit om te kunnen checken of instellingen van je cv-ketel effect hebben gehad? Of zijn daar betere opties/alternatieven voor om dat in kaart te brengen?
Dat kan.AOC schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:43:
is het op mindergas.nl ook mogelijk om bijvoorbeeld week 40 te vergelijk met week 39. Dit om te kunnen checken of instellingen van je cv-ketel effect hebben gehad? Of zijn daar betere opties/alternatieven voor om dat in kaart te brengen?
Maar dan wel hopen dat het beide weken even hard uit dezelfde hoek heeft gewaaid.
En er geen huisgenoten zijn die in de ene week langer onder de douche hebben gestaan dan de andere week.
Isoleren heeft echt meetbare impact. Tuning wordt echt moeilijk. Het helpt maar de impact is klein.
Wat had je in gedachten om aan je ketel aan te passen?
Rustig stoken en lage retour blijven de keywords.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9F2ydT6KmXDj97IzErVMj0Lb.jpg?f=user_large)
Iets met ongeiisoleerd aluminium en oud dubbelglas naar geiisoleerd aluminium met HR++ glas. Maar ook douche wtw geplaatst, convector put een T16 erin met pc fannen. Blijft moelijk.
Edit: nu onder de 0.20 een stuk woonkamer dak geiisoleerd van 6 bij 3 met 160mm dikke PIR. Maar stoken ook lager op de bovenverdieping.
[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 19-12-2023 21:23 ]
Hallo,
Ik heb een klein vraagje. Sinds vandaag heb ik een nieuwe AWB thermomaster c-xv cv ketel. Daar zit een ecostand op, maar voor zover ik uit de handleiding kan opmaken wordt het tapwater dan maar verwarmd tussen de 38 en 50 graden. Is dit dan veilig te gebruiken ivm legionella? Of begrijp ik het helemaal verkeerd misschien?
Ik heb een klein vraagje. Sinds vandaag heb ik een nieuwe AWB thermomaster c-xv cv ketel. Daar zit een ecostand op, maar voor zover ik uit de handleiding kan opmaken wordt het tapwater dan maar verwarmd tussen de 38 en 50 graden. Is dit dan veilig te gebruiken ivm legionella? Of begrijp ik het helemaal verkeerd misschien?
Tapwater onder de 60C is niet toegestaan voor leidingen met kranen er aan waarvan je kan drinken
Flauwekul. Formeel moet water moet een temperatuur hebben van 55 graden op het verste tappunt. Alleen bij een circuitsysteem moet je 60 graden halen en die hebben we in Nederland niet vaak (maar het kan wel)Marc_Sway schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:28:
Tapwater onder de 60C is niet toegestaan voor leidingen met kranen er aan waarvan je kan drinken
Legionalla is geen enkel probleem bij doorstroomtoestellen. Legionella ontwikkelt zich alleen in stilstaand water, dus niet in een leiding die elke keer dat je de kraan open zet wordt doorgespoeld.Archioak schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:15:
Hallo,
Je kunt dus prima het tapwater op 50 graden zetten, of 45, als dat voor jouw gebruik warm genoeg is. Alleen als je voorraadboilers hebt moet je die af en toe verhogen naar minimaal 60 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 20-12-2023 11:51 ]
Overigens is het in WP-land heel gebruikelijk om de 55 graden niet te halen en ook dat is geen probleem:
https://www.hydroscope.nl/nieuws/duurzaam-warm-tapwater/
Je mag prima een temperatuur van 45 graden gebruiken, ook bij boilers met meer dan 1 liter voorraad, maar dan moet je wekelijks een desinfectie programma draaien (legionella-run).
In veel duurzame installaties staat de boilertemperatuur op 45 graden, wordt deze 1 keer per week 10 minuten naar 65 graden gebracht en heb je in de keuken een quooker die van 45 graden zelfs 100 graden maakt om toch voldoende warm water te hebben voor de afwas of schoonmaak.
https://www.hydroscope.nl/nieuws/duurzaam-warm-tapwater/
Je mag prima een temperatuur van 45 graden gebruiken, ook bij boilers met meer dan 1 liter voorraad, maar dan moet je wekelijks een desinfectie programma draaien (legionella-run).
In veel duurzame installaties staat de boilertemperatuur op 45 graden, wordt deze 1 keer per week 10 minuten naar 65 graden gebracht en heb je in de keuken een quooker die van 45 graden zelfs 100 graden maakt om toch voldoende warm water te hebben voor de afwas of schoonmaak.
Ik zou graag via Marktplaats een Isense thermostaat voor een leuk prijsje op de kop willen tikken. Nu zie ik alleen dat er verschillende versies zijn van deze thermostaat. Ik kom o.a. de v19, v27, v28 en de v30 tegen. Zit er veel verschil tussen deze firmware versies? En wat is inmiddels de nieuwste?
Ik heb een remeha tzerra ace cv ketel uit 2021 en we hebben vloerverwarming als hoofdverwarming.
Ik heb een remeha tzerra ace cv ketel uit 2021 en we hebben vloerverwarming als hoofdverwarming.
@MerijnP97 Volgens het archief hebben de series kleiner dan v28 een ‘0.5 °C bug’. Weet niet precies wat dat voorstelt, maar dat kun je nalezen in die draad.
Als je met OTGW aan de gang wilt heb je versies groter dan v19 nodig.
Kortom, alles vanaf v28 is goed.
Als je met OTGW aan de gang wilt heb je versies groter dan v19 nodig.
Kortom, alles vanaf v28 is goed.
[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 20-12-2023 19:06 ]
Is iemand hier bekend met een Intergas hre kombi kompakt en dan met name parameter h. De maximale ventilator toerental? Ik kan hier in de documentatie geen info over vinden.
Situatie:
Vaillant VCW357 stuurt rechstreeks 2 zones vloerverwarming aan met de interne pomp en 2 zoneventielen.
Maw, geen evenwichtsfles noch externe pompgroepen.
De 2 zones zijn het gelijkvloers en de bovenverdieping. Ieder aangestuurd door hun eigen thermostaat.
In eerste instantie moet deze situatie opgelost worden met een evenwichtsfles en 2 gemengde pompgroepen. Maar daar gaat mijn vraag niet over
In de huidige situatie merk ik namelijk op dat de interne bypass continue wordt aangesproken. Zelfs bij de maximale instelling wordt er nog steeds warm water via de bypass geduwd.
Hier en daar heb ik gelezen dat dit 'geweten' is bij Vaillant ketels. Vreemde situatie, maar goed. Ook daar gaat mijn vraag niet over.
Het princiepe van de bypass is heel simpel, kan je de druk niet kwijt via het circuit, dan maar via de bypass om de installatie te beschermen.
Dit betekent dat er teveel tegendruk is in het circuit waardoor de bypass gebruikt wordt.
Los van de bochten, opvoerhoogte en lengtes van de vvw-circuits zie ik het probleem al meer in het begin van het circuit. De zoneventielen.
Alle ja.. zoneventiel. Het is eerder een thermistaatkraan. Deze zijn aangesloten op 22mm kopenleidingen.
Ik me niet van het idee ontdoen dat deze thermostaatkranen hier eigenlijk niet voor dienen wegens een te klein debiet. Om 1 radiator of 1 vvw-kring aan te sturen wel. Maar niet voor een hele collector met 6 kringen.
De open- en sluittijd van dit zoneventiel is dan ook 4min(!). Zou een klassiek zoneventiel (2-weg zoneklep) hier geen betere keuze zijn (open/sluittijd 4-10sec en zonder doorvoorbeperking)?
Dit is puur informatief, dit gaat sowieso vervangen worden door 2 pompgroepen+evenwichtfles.
Huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/BeUizRM6zKSTMGacleva6V7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Klassiek zoneventiel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q8dFUdfaM44bi7PLQbhOkLHZ.png?f=user_large)
Deze vraag komt natuurlijk nadat ik had opgemerkt dat de ketel meteen zijn eigen warm water terugkrijgt via de bypass en dus weer uitschakelt (pendelen)
Vaillant VCW357 stuurt rechstreeks 2 zones vloerverwarming aan met de interne pomp en 2 zoneventielen.
De 2 zones zijn het gelijkvloers en de bovenverdieping. Ieder aangestuurd door hun eigen thermostaat.
In eerste instantie moet deze situatie opgelost worden met een evenwichtsfles en 2 gemengde pompgroepen. Maar daar gaat mijn vraag niet over
In de huidige situatie merk ik namelijk op dat de interne bypass continue wordt aangesproken. Zelfs bij de maximale instelling wordt er nog steeds warm water via de bypass geduwd.
Hier en daar heb ik gelezen dat dit 'geweten' is bij Vaillant ketels. Vreemde situatie, maar goed. Ook daar gaat mijn vraag niet over.
Het princiepe van de bypass is heel simpel, kan je de druk niet kwijt via het circuit, dan maar via de bypass om de installatie te beschermen.
Dit betekent dat er teveel tegendruk is in het circuit waardoor de bypass gebruikt wordt.
Los van de bochten, opvoerhoogte en lengtes van de vvw-circuits zie ik het probleem al meer in het begin van het circuit. De zoneventielen.
Alle ja.. zoneventiel. Het is eerder een thermistaatkraan. Deze zijn aangesloten op 22mm kopenleidingen.
Ik me niet van het idee ontdoen dat deze thermostaatkranen hier eigenlijk niet voor dienen wegens een te klein debiet. Om 1 radiator of 1 vvw-kring aan te sturen wel. Maar niet voor een hele collector met 6 kringen.
De open- en sluittijd van dit zoneventiel is dan ook 4min(!). Zou een klassiek zoneventiel (2-weg zoneklep) hier geen betere keuze zijn (open/sluittijd 4-10sec en zonder doorvoorbeperking)?
Dit is puur informatief, dit gaat sowieso vervangen worden door 2 pompgroepen+evenwichtfles.
Huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/BeUizRM6zKSTMGacleva6V7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Klassiek zoneventiel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q8dFUdfaM44bi7PLQbhOkLHZ.png?f=user_large)
Deze vraag komt natuurlijk nadat ik had opgemerkt dat de ketel meteen zijn eigen warm water terugkrijgt via de bypass en dus weer uitschakelt (pendelen)
[ Voor 3% gewijzigd door Wouter06 op 22-12-2023 15:03 ]
Ik heb een vraag over mijn rookgasafvoer-pijp van mijn Tzerra Ace, zoals je op onderstaande foto's kunt zien zit er een soort zwarte sok van boven om de pijp heen, deze sluit voor 75% rond de pijp netjes aan, maar op een kwart van de pijp zit er best grote kier tussen de pijp en de 'zwarte sok', bij deze kier voel je de wind best goed naar binnen blazen als je je hand er onder houdt.
Mijn vraag is of dit hoort en of dit kwaad kan wbt vrijkomen van giftige co gassen?:strip_exif()/f/image/TSU8wozAFb5Vy9QynHjcHrtA.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is of dit hoort en of dit kwaad kan wbt vrijkomen van giftige co gassen?
:strip_exif()/f/image/TSU8wozAFb5Vy9QynHjcHrtA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D1yJnkaKZAL6xu3DcPXiWG59.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zoek wat advies, droogbouw vloerverwarming met een LT verdeler, cv ketel Intergas HRE een erfenis van vorige bewoners met teveel minimaal vermogen, maximaal vermogen al terug naar minimaal gezet.
Ketel op 35c watertemp ingesteld maar stuift door tot 40c.
Welke deltaT is het meest efficiënt?
40/25, 40/30 of 40/35.
Regelen kan alleen met de cv pomp met stand I, II, III, er valt weinig anders waterzijdig in te regelen behalve met de flowmeters van de LT verdeler.
De LT verdeler is de enige afgiftepunt die open staat.
De vloerverwarming lussen zijn kort, rond 50-55 meter en op moment elk 1,7 liter volgens de flowmeters, op stand I is dat 1,4, stand III geeft fluitende leidingen.
Heb ik de sweetspot met stand II ?
@edgarf28 de installateur had kleine schroeven in de gaten van het dak marchet moeten draaien want dan sluit het inderdaad niet goed af.
Die pijp op het dak is hoog genoeg, co vergiftiging gebeurt niet snel, er zit ook nog een spouw tussen.
En de koude lucht naar binnen doet je mechanische ventilatie C box dat daar lucht weg trekt.
Co meter bij de ketel is sowieso aan te raden.
Ketel op 35c watertemp ingesteld maar stuift door tot 40c.
Welke deltaT is het meest efficiënt?
40/25, 40/30 of 40/35.
Regelen kan alleen met de cv pomp met stand I, II, III, er valt weinig anders waterzijdig in te regelen behalve met de flowmeters van de LT verdeler.
De LT verdeler is de enige afgiftepunt die open staat.
De vloerverwarming lussen zijn kort, rond 50-55 meter en op moment elk 1,7 liter volgens de flowmeters, op stand I is dat 1,4, stand III geeft fluitende leidingen.
Heb ik de sweetspot met stand II ?
@edgarf28 de installateur had kleine schroeven in de gaten van het dak marchet moeten draaien want dan sluit het inderdaad niet goed af.
Die pijp op het dak is hoog genoeg, co vergiftiging gebeurt niet snel, er zit ook nog een spouw tussen.
En de koude lucht naar binnen doet je mechanische ventilatie C box dat daar lucht weg trekt.
[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2023 16:52 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik huur de CV ketel via Essent/Kemkens, zij hebben dit zo voor mij gemonteerd.mr_evil08 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:43:
...
@edgarf28 vergeet niet kleine schroeven in de gaten van het dak marchet te draaien want dan sluit het niet goed af.
Die pijp op het dak is hoog genoeg dat het niet zomaar gebeurd, er zit ook nog een spouw tussen.
De missende schroeven in de witte plaat waren mij ook al opgevallen idd, zit alleen op de hoeken vast geschroefd.
En wij hebben geen mechanische ventilatie box in huis dus dat kan niet. Is duidelijk de wind van buiten die ik naar binnen voel waaien als ik mijn hand er onder houdt.
En ik heb een co2 meter al jaren bij onze CV staan, die heeft nog nooit alarm geslagen gelukkig.
[ Voor 6% gewijzigd door edgarf28 op 23-12-2023 17:19 ]
Als het een CO2 (koolstofdioxide) meter is dan heb je de verkeerde, het moet een CO (koolstofmonoxide) meter zijn.edgarf28 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:53:
[...]
Ik huur de CV ketel via Essent/Kemkens, zij hebben dit zo voor mij gemonteerd.
De missende schroeven in de witte plaat waren mij ook al opgevallen idd, zit alleen op de hoeken vast geschroefd.
En wij hebben geen mechanische ventilatie box in huis dus dat kan niet. Is duidelijk de wind van buiten die ik naar binnen voel waaien als ik mijn hand er onder houdt.
En ik heb een co2 meter al jaren bij onze CV staan, die heeft nog nooit alarm geslagen gelukkig.
@mr_evil08 Mijn ketel is ook op 40°C begrensd, maar ik heb hem additioneel "gecastreerd" qua vermogen.
Met het begrensde vermogen benaderd de ketel de 40 °C langzamer
en gaat daarna op minimum vermogen verder om desnoods bij 45 °C uit te schakelen.
Misschien helpt dit ook bij jouw ketel een beetje tegen het "doorstuiven"?
Maar waarschijnlijk is het minimum vermogen van de ketel voor alleen de vloerverwarming sowieso te hoog,
en hooguit bij < -10°C nodig.
Een Co meter meet alleen Cobalt
en gaat daarna op minimum vermogen verder om desnoods bij 45 °C uit te schakelen.
Maar waarschijnlijk is het minimum vermogen van de ketel voor alleen de vloerverwarming sowieso te hoog,
Een Co meter meet alleen Cobalt

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 23-12-2023 19:10 ]
Sorry ik bedoelde een CO meter iddelektriekert schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:36:
[...]
Als het een CO2 (koolstofdioxide) meter is dan heb je de verkeerde, het moet een CO (koolstofmonoxide) meter zijn.
Een 3-4kw afgiftesysteem met een ketel met absoluut minimaal vermogen 6.9kw gaat niet goed samen idd, anti-pendelstand staat al op 15 minuten.dunklefaser schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:06:
@mr_evil08 Mijn ketel is ook op 40°C begrensd, maar ik heb hem additioneel "gecastreerd" qua vermogen.
De keteltemperatuur kan wel lager, bij 30c stuift die door naar 35c bijvoorbeeld.
Wel gedacht aan een buffervat.
Hoe heb je hem additioneel "gecastreerd" ?
Zelfs de CV onderhoudsmonteur kon hem niet lager krijgen want dan gaat die brommen, gaf al aan dat de vlam al extreem laag staat.
Meer afgiftepunten openzetten geeft nog steeds meer verbruik.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2023 22:28 ]
@mr_evil08 Bij jou is de warmteafgifte in verhouding tot het minimumvermogen van de ketel het probleem.
Zelf als je de ketel kan beperken tot het minimum van 6,9 kW b.w. heb je vermoedelijk ca. 2 x teveel vermogen voor de vloerverwarming bij "normale"buitentemperaturen - de gevolgen ken je.
Ik heb bij mijn ketel het maximale vermogen in de branderautomaat op ca. 10 kW b.w. begrensd.
Dit vermogen wordt alleen bij het opwarmen na de nachtverlaging "gevraagd",
in principe is het minimum vermogen van de ketel voldoende - het opwarmen zou dan alleen wat langer duren.
Veel ketels gaan bij het bereiken van de als maximum ingestelde temperatuur op het laagste vermogen branden en schakelen uit bij meer dan 5°C overschrijding door de te lage warmteafgifte.
En pas na verloop van de anti-pendeltijd gaan ze weer aan.
Zelf als je de ketel kan beperken tot het minimum van 6,9 kW b.w. heb je vermoedelijk ca. 2 x teveel vermogen voor de vloerverwarming bij "normale"buitentemperaturen - de gevolgen ken je.
Ik heb bij mijn ketel het maximale vermogen in de branderautomaat op ca. 10 kW b.w. begrensd.
Dit vermogen wordt alleen bij het opwarmen na de nachtverlaging "gevraagd",
in principe is het minimum vermogen van de ketel voldoende - het opwarmen zou dan alleen wat langer duren.
Veel ketels gaan bij het bereiken van de als maximum ingestelde temperatuur op het laagste vermogen branden en schakelen uit bij meer dan 5°C overschrijding door de te lage warmteafgifte.
En pas na verloop van de anti-pendeltijd gaan ze weer aan.
@dunklefaser Ketel minimaal vermogen is het maximaal vermogen hier, de brander schaalt niet, de modulerende thermonstaat in de kamer hangt hier ook voor de sier.
(Minimaal watertemperatuur staat ook op 35c gezien lager de zaak ernstiger maakt).
Heeft iemand nog tips voor de deltaT of is het allemaal kansloos?
(Minimaal watertemperatuur staat ook op 35c gezien lager de zaak ernstiger maakt).
[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2023 23:35 ]
Ik zit exact met dit probleem, ik heb radiatoren opstaan die niet op hoeven omdat mn cv-ketel niet onder de 3.5-4 kwh kan.Djvdb schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:20:
[...]
Onze thermostaat is alleen niet van Honeywell maar van Tado. Het minimum vermogen van de ketel is dacht ik 5,4 kw dus denk idd dat het probleem daar zit en zoals hier veel wordt geopperd de aanvoer temp weer omhoog doen. Bij mij blijft echter de vraag hangen of een buffervat niet ook een oplossing is zoals het advies van de energie adviseur is geweest. Inpricipe kan de ketel z'n vermogen dan kwijt in het buffer toch? Als ik dan vervolgens de pomp een tijd laat nadraaien komt die warmte uiteindelijk op de juiste plekken terecht. Waarschijnlijk zal de temperatuur in het begin dan te veel doorstijgen maar na een tijdje zal dat vanwege de slimme thermostaat wel goed moeten gaan denk ik. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Het zou mooi zijn als je bij een warmtevraag van de tado in 1 ruimte de overige capaciteit kan gebruiken in een buffervat.
Bij warmtepomp installaties is het een goede standaard voor het voorkomen van pendelen van de warmtepomp, maar in een cv-ketel only variant ben ik het nog niet tegen gekomen maar zou het graag toepassen voor mn ‘restwarmte’
Probeer eens uit te leggen waar je met je post naartoe wilt?M@rijn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:35:
[...]
Ik zit exact met dit probleem, ik heb radiatoren opstaan die niet op hoeven omdat mn cv-ketel niet onder de 3.5-4 kwh kan.
Het zou mooi zijn als je bij een warmtevraag van de tado in 1 ruimte de overige capaciteit kan gebruiken in een buffervat.
Bij warmtepomp installaties is het een goede standaard voor het voorkomen van pendelen van de warmtepomp, maar in een cv-ketel only variant ben ik het nog niet tegen gekomen maar zou het graag toepassen voor mn ‘restwarmte’
Een cv ketel met minimaal 7kW en een afgifte van 3kW gooit niet 4 kW over de balk. Hij gaat gewoon vaker aan/uit om 3 kW te maken.
Ik ben trouwens de 250.000 starts wel gepasseert.
Kansloos.mr_evil08 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:33:
@dunklefaser Ketel minimaal vermogen is het maximaal vermogen hier, de brander schaalt niet, de modulerende thermonstaat in de kamer hangt hier ook voor de sier.
Er is geen perfecte delta T. Ik ben dan ook benieuwd hoe je hier bij komt.
Aanvullend op wat @Seafarer schreef, is de ΔT geen stuurparameter tijdens normaal cv-bedrijf. Je gebruikt het enkel tijdens het waterzijdig inregelen. De rest van de tijd moet je sturen op een zo laag mogelijke Tr bij de gewenste comforteisen. Als dat laatste wordt bereikt is het niet interessant wat de ketel verder allemaal doet. Dat zoekt het regelsysteem maar uit.mr_evil08 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:33:
De ΔT wordt ook gebruikt in de ontwerpfase van het cv-systeem omdat men ergens vanuit moet gaan. Ook daar ging men in een periode de mist in door enkel te focussen op de ΔT en de Tr buiten beschouwing te laten. Je kreeg in die periode netjes op 80/60/20 °C gedimensioneerde en goed geïsoleerde woningen met extreem kleine afgiftecapaciteit.
@edgarf28 Wat je kunt doen is het manchet even loshalen en de opening in je dak rondom de pijp opvullen met glas-/steenwol. Hier ook gedaan en de tocht is nu weg.
@ThinkPad Ah, dat heb je waarschijnlijk toen hier gedaan
:
ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Heb je nog voor en na warmtebeelden kunnen maken voor in dat topic?
ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Heb je nog voor en na warmtebeelden kunnen maken voor in dat topic?
offtopic:
Nee, maar je kunt op de tweede foto in deze post wel zien dat het stuk waar de pijp het dak in gaat een stukje kouder is: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Afgelopen tijd helaas te warm geweest om mooie plaatjes te schieten. Dat werkt toch het beste als het buiten wat vriest.
Nee, maar je kunt op de tweede foto in deze post wel zien dat het stuk waar de pijp het dak in gaat een stukje kouder is: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera"
Afgelopen tijd helaas te warm geweest om mooie plaatjes te schieten. Dat werkt toch het beste als het buiten wat vriest.
[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2023 09:14 ]
Buffervat is toch niet moeilijk…M@rijn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:35:
[...]
Ik zit exact met dit probleem, ik heb radiatoren opstaan die niet op hoeven omdat mn cv-ketel niet onder de 3.5-4 kwh kan.
Zet er een boilervat tussen dat goed geïsoleerd is, en gevuld met ‘dood’ water.
Sony A7 iv en wat recycled glas
@Superbeagle @dunklefaser
Men heeft het altijd over een lage retourtemperatuur ivm condenseren/redement en je dat niet bereikt met een hoge pompsnelheid, dus eigenlijk wil je een hoge deltaT wat ze zeggen.
Zelf denk ik daar ook anders over want op lage snelheid warmt de vloer ongelijkmatig op en daardoor heb je een stuk minder afgifte, de minimale stroombesparing van de lage pompsnelheid is het niet waard.
Enige nadeel van (te) hoge pompsnelheid die ik kan bedenken dat het slecht is voor koperen en kunstofleidingen(staal heeft dit probleem niet), en suizende leidingen uiteraard.
Je wil de rookgastemperatuur laag hebben om te condenseren maar dat kan ik ook bereiken door de aanvoer te verlagen en dan gaat de retourtemp ook wel mee.
Deze ketel kan niet zelf de pompsnelheid regelen, het is stand I, II of III en that's it.
Is wel HR107 overgens.
Een oudje Intergas 28/24 HRE
Men heeft het altijd over een lage retourtemperatuur ivm condenseren/redement en je dat niet bereikt met een hoge pompsnelheid, dus eigenlijk wil je een hoge deltaT wat ze zeggen.
Zelf denk ik daar ook anders over want op lage snelheid warmt de vloer ongelijkmatig op en daardoor heb je een stuk minder afgifte, de minimale stroombesparing van de lage pompsnelheid is het niet waard.
Enige nadeel van (te) hoge pompsnelheid die ik kan bedenken dat het slecht is voor koperen en kunstofleidingen(staal heeft dit probleem niet), en suizende leidingen uiteraard.
Je wil de rookgastemperatuur laag hebben om te condenseren maar dat kan ik ook bereiken door de aanvoer te verlagen en dan gaat de retourtemp ook wel mee.
Deze ketel kan niet zelf de pompsnelheid regelen, het is stand I, II of III en that's it.
Is wel HR107 overgens.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 24-12-2023 11:13 ]
@M@rijn
Je hebt volgens mij een niet meer actuele voorstelling/informatie van de noodzaak van een buffervat.
[Waar kan ik jouw informatie betreffende de huidige wp-installaties vinden?]
En onder jouw 'restwarmte' kan ik me niets voorstellen. - Bestaat/ontstaat die überhaupt?
Het belangrijkste: Wat wil je eigenlijk bereiken? - Meetbaar gas besparen zal je niet lukken.
P.S.:
Met een minimum vermogen van 3,6 kW o.w. / 4,0 kW b.w. van een Intergas xTreme
zou ik me vermoedelijk over andere dingen zorgen maken. Op dit moment bij ca. 12°C buiten sowieso.
Mijn minimum vermogen van ca. 8,0 kW b.w. liet de cv-ketel al enkele 100-duizend keer opstarten
tot nu toe leven gasblok & ventilator nog
. De ontstekings/ionisatiepen is recent uit voorzorg vervangen.
Je hebt volgens mij een niet meer actuele voorstelling/informatie van de noodzaak van een buffervat.
[Waar kan ik jouw informatie betreffende de huidige wp-installaties vinden?]
En onder jouw 'restwarmte' kan ik me niets voorstellen. - Bestaat/ontstaat die überhaupt?
Het belangrijkste: Wat wil je eigenlijk bereiken? - Meetbaar gas besparen zal je niet lukken.
P.S.:
Met een minimum vermogen van 3,6 kW o.w. / 4,0 kW b.w. van een Intergas xTreme
zou ik me vermoedelijk over andere dingen zorgen maken. Op dit moment bij ca. 12°C buiten sowieso.
Mijn minimum vermogen van ca. 8,0 kW b.w. liet de cv-ketel al enkele 100-duizend keer opstarten
tot nu toe leven gasblok & ventilator nog

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 24-12-2023 12:09 ]
Probeer eens je cv in 2 stukken te hakken. Δt voor de ketel en Δt voor je afgifte.mr_evil08 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:09:
Is wel HR107 overgens.
P=L/s x c x Δt de cvpomp, pompt je vermogen rond.
Ja dat kan, maar dan heb je wel 2 stroompunten nog nodig. Goed kijken of je zoneklep werkt met je regelaar.Wouter06 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:58:
Situatie:
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Klassiek zoneventiel:
[Afbeelding]
Daarnaast is het ook belangrijk om de 2 zones waterzijdig goed in te regelen.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
In mijn cv-systeem is in de kruipruimte een kleine aftakking op aanvoer en retour aanwezig. Kan ik deze gebruiken om het cv-systeem + radiatoren te reinigen/spoelen? Of dient dit echt per radiator gedaan te worden?
We zijn toch niet aan het baggeren? Waarbij zand een zeer abrassief materiaal is. Even deze bangmakerij achterwege laten.mr_evil08 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:09:
[ Voor 16% gewijzigd door Seafarer op 24-12-2023 12:12 ]
Een tap op het laagste punt is geweldig om heel je installatie leeg te laten lopen, dus ook dat laatste beetje drek. Voor echt doorspoelen/schoonspoelen is wel wat meer nodig merkte ik:AOC schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:38:
In mijn cv-systeem is in de kruipruimte een kleine aftakking op aanvoer en retour aanwezig. Kan ik deze gebruiken om het cv-systeem + radiatoren te reinigen/spoelen? Of dient dit echt per radiator gedaan te worden?
Zwartoog in "Doorspoelen (powerflush) CV installatie"
Merkte dat het leeglopen van de aanvoer best schoon water is. Maar de retourwater was wat roestig. Helaas heb ik nog geen koppeling voor die pijp om een gardens slang koppeling erop te draaien. Vrij kleine maat, a pinkdikte. Binnenkort maar eens wat proberenZwartoog schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:18:
[...]
Een tap op het laagste punt is geweldig om heel je installatie leeg te laten lopen, dus ook dat laatste beetje drek. Voor echt doorspoelen/schoonspoelen is wel wat meer nodig merkte ik:
Zwartoog in "Doorspoelen (powerflush) CV installatie"
Maar per radiator gaat hier niet lukken helaas. Vrij oud cv systeem
[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 24-12-2023 13:19 ]
Nee bij warmte pompen is het een goede standaard om te zorgen voor voldoende afgifte vermogen, een thermische buffer (vloer/wand verwarming) is vooral prettig voor defrosten als de verdamper buiten aanvriest, en om rustiger te draaien i.c.m. een nacht verlaging in de perioden dat de buiten temperatuur zo hoog is dat het minimum vermogen van de WP meer is dan het warmte verlies.M@rijn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:35:
[...]
Buffervaten komen om de hoek kijken als de installateur niet kundig is (stopt er gewoon altijd 1 in), of als de opdrachtgever geen noodzakelijke wijzigingen wil (laten) doen aan het afgifte systeem.
Een buffervat in serie in de retour wordt vaak gebruikt om de systeem inhoud te vergroten zodat er voldoende energie in het water zit voor een defrost cycle voor systemen met te weinig inhoud of geen thermische buffer (alleen maar een paar radiatoren voor afgifte met weinig inhoud).
Een buffervat parallel tussen de WP and het afgifte systeem, is geen goed idee vanuit efficientie oogpunt, maar wordt vaak gebruikt in combinatie met zone regeling om het systeem enigzins werkbaar te maken.
Efficienter is het om te zorgen dat er altijd zones open staan (die dus niet nageregeld worden) die het minumum vermogen kunnen verstouwen.
Aangezien de efficientie van een CV ketel wat minder direct afhankelijk is van de aanvoer temperatuur zou je in een nageregeld systeem een parallel buffervat kunnen plaatsen maar dan moet je je goed realiseren dat de inhoud van zo'n buffervat best flink zal moeten zijn om de retour temperatuur naar de CV laag te houden voor de efficientie en om het pendelen te voorkomen met een enkele radiator open en een 4kW CV ketel te kunnen draaien.
Je maakt het systeem er nog complexer van.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Is het veilig om dat helemaal dicht te stoppen?ThinkPad schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:52:
@edgarf28 Wat je kunt doen is het manchet even loshalen en de opening in je dak rondom de pijp opvullen met glas-/steenwol. Hier ook gedaan en de tocht is nu weg.
Bij mijn ouders zit er nog een opening omheen zag ik en zij stoken met 80 graden aanvoer radiatoren, matig geïsoleerde woning.
Bij veel installaties (en de mijne ook) zit er een zgn. 'concentrische rookgasafvoer' door het dak. Oftewel: een buis in een buis. De rookgassen gaan door de binnenste buis, aanvoer van verse lucht gaat door de buitenste buis. Idee is dat als er een lekkage is in die binnenste buis en er rookgassen binnenkomen, de ketel dit zelf weer aanzuigt en daardoor in storing gaat.NicoHF schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:47:
[...]
Is het veilig om dat helemaal dicht te stoppen?
Bij mijn ouders zit er nog een opening omheen zag ik en zij stoken met 80 graden aanvoer radiatoren, matig geïsoleerde woning.
Doordat verse lucht langs de buitenste buis gaat zal die dus nooit heel erg warm zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2023 15:04 ]
Ja zoals @ThinkPad al zegt is het een concentrische buis (te zien aan de beugel met 100)NicoHF schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:47:
[...]
Er heeft daar vroeger waarschijnlijk een oude dakdoorvoer 125mm gezeten dus het gat is te groot.
Dus manchet loshalen en de ruimte ernaast dichtstoppen met isolatiemateriaal of dichtpurren.
Please state the nature of the technical emergency
Als het nog ca. 2-3 graden warmer wordt is mijn stookgrens bereikt
en blijft de ketel uit. Op dit moment 12,8 °C in Wijchen.
cv-tuning wordt lastiger - sowieso met al die kerstgasten in huis.
en blijft de ketel uit. Op dit moment 12,8 °C in Wijchen.
cv-tuning wordt lastiger - sowieso met al die kerstgasten in huis.
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 24-12-2023 15:39 ]
Bij een condensatieketel met bewaking van de rookgastemperatuur is dat veilig. Met een ketel uit 1938 niet….NicoHF schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:47:
[...]
Rookgas temperatuur bewaking? Welke kleine cv ketel heeft dat?Tommie12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:21:
[...]
Bij een condensatieketel met bewaking van de rookgastemperatuur is dat veilig. Met een ketel uit 1938 niet….
Of bedoel je rookags terugstroom beveiliging?
Elke moderne ketel meet de temperatuur van de rookgassen. Als die te warm worden gaat de ketel terugregelen, maar als dat niet voldoende effect heeft (bv doordat de pomp niet werkt of er geen flow is), dan wordt de ketel stil gelegd en gaat die in beveiliging.Seafarer schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:25:
[...]
Rookgas temperatuur bewaking? Welke kleine cv ketel heeft dat?
Of bedoel je rookags terugstroom beveiliging?
Ik ben toch wel benieuwd welke ketels dat dan zijn?Tommie12 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:26:
[...]
Elke moderne ketel meet de temperatuur van de rookgassen. Als die te warm worden gaat de ketel terugregelen, maar als dat niet voldoende effect heeft (bv doordat de pomp niet werkt of er geen flow is), dan wordt de ketel stil gelegd en gaat die in beveiliging.
Meestal worden de cv water temperatuur sensoren gebruikt om te hoge temperatuur en/of te lage flow te detecteren.
Bij mijn Viessmann kan ik als gebruiker zelfs de rookgastemperatuur zien.Seafarer schreef op maandag 25 december 2023 @ 01:22:
[...]
Ik ben toch wel benieuwd welke ketels dat dan zijn?
Meestal worden de cv water temperatuur sensoren gebruikt om te hoge temperatuur en/of te lage flow te detecteren.
En in de serviceparameters (staat in de handleiding) is er een instelling voor het maximum, of de veiligheidstemp.
Klop wat je schreef. Waar het bij radiatoren minder uitmaakt dat de bovenkant heet wordt en de onderkant koud, is dit bij vloerverwarming ongewenst vanwege de ongelijkmatige verdeling van warmte in de vloer.mr_evil08 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:09:
Bij een verdeler met pomp speelt dit niet, want het debiet in de vloer wordt enkel bepaald door de pomp van de verdeler in het 2e circuit.
In theorie zou je de dus flow kunnen beperken op de pomp van ketel, waarbij een klein beetje en heet water naar de verdeler gaat. Deze manier van stoken heeft echter geen enkele rendementsvoordeel want de Tr uit de vloer is al laag en wordt bepaald in het 2e circuit. En het systeem wordt extreem traag wat weer comfortklachten oplevert.
Vroeger werd in dit topicreeks nog wel eens gesleuteld aan de condensator. Maar goed, we hebben al besproken waarom het verlagen van de pompsnelheid met vloerverwarming weinig zinvol is.Deze ketel kan niet zelf de pompsnelheid regelen, het is stand I, II of III en that's it.
Is wel HR107 overgens.
Iedere ketel, zoals geschreven is overdreven. Maar bv een nefit smartline heeft dit en kwa nieuwere ketel heeft ook een intergas xtreme een rookgas sensor.Seafarer schreef op maandag 25 december 2023 @ 01:22:
[...]
Dat is dan de uitzondering.Tommie12 schreef op maandag 25 december 2023 @ 07:47:
[...]
Bij mijn Viessmann kan ik als gebruiker zelfs de rookgastemperatuur zien.
En in de serviceparameters (staat in de handleiding) is er een instelling voor het maximum, of de veiligheidstemp.
Meer ketels die dit hebben?
@scofield Mooi. Worden die sensoren dan ook als beveiliging gebruikt?
[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 25-12-2023 09:51 ]
De regelunit stuurt de huidige zoneventielen aan op 230v, dus dat lijkt me geen probleem.Rainesh schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:38:
[...]
Ja dat kan, maar dan heb je wel 2 stroompunten nog nodig. Goed kijken of je zoneklep werkt met je regelaar.
Daarnaast is het ook belangrijk om de 2 zones waterzijdig goed in te regelen.
Of dat bedoel je misschien niet?
Ja - bijvoorbeeld in de diverse Intergas xTreme ketels,Seafarer schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:44:
[...]
Dat is dan de uitzondering.![]()
Meer ketels die dit hebben?
@scofield Mooi. Worden die sensoren dan ook als beveiliging gebruikt?
zoals @scofield vermoedelijk bedoelt (zie het installatievoorschrift)
P.S.: Staat ook iets over de maximale? rookgastemperatuur bij tapwaterbedrijf:
maar 35°C! - vandaar het hoge tapwaterrendement (en het iets lagere cv-rendement?)
[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2023 12:18 ]
Valt er trouwens nog wat aan het tapwater te tunen buiten de conform stand uit te zetten en het watertemperatuur op 60 graden in te stellen?
Ah kijk dat scheelt. Veel regelunits sturen 24v aan ipv 230.Wouter06 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:39:
[...]
De regelunit stuurt de huidige zoneventielen aan op 230v, dus dat lijkt me geen probleem.
Of dat bedoel je misschien niet?
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Korter douchen?NicoHF schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:43:
Valt er trouwens nog wat aan het tapwater te tunen buiten de conform stand uit te zetten en het watertemperatuur op 60 graden in te stellen?
Eigenlijk niet meer te besparen.
Hoogstens zou je eens naar het gedrag in de keuken kunnen kijken wat betreft het warme water gebruik. Eventueel een plint boiler inbouwen en deze NIET aansluiten op de cv.
Je zult versteld staan hoe het gedrag in de keuken verandert. Want die cv ketel raakt niet leeg. Die boiler wel.
Het is op dit moment met ca. 10-11°C veel te warm
voor zinvolle cv-tuning - "tapwater tuning" kan nog wel.
Mijn actuele retourtemperatuur bij de cv-ketel is ca. 20-21 °C
tijdens de korte branderlooptijden van < 2 min.
(In de wk/ek alleen al ca. 450 W extra warmtebronnen
en de ketel doet maar gemiddeld 1,0 kW op dit moment)
voor zinvolle cv-tuning - "tapwater tuning" kan nog wel.
Mijn actuele retourtemperatuur bij de cv-ketel is ca. 20-21 °C
tijdens de korte branderlooptijden van < 2 min.
(In de wk/ek alleen al ca. 450 W extra warmtebronnen
en de ketel doet maar gemiddeld 1,0 kW op dit moment)
[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2023 22:16 ]
Snelle vraag
Waterdruk in rust is 1,5 bar - bij water helemaal koud.
Bij verwarmen zie ik 2.0 of 2.1 bar
Is dit oké ?
Is dit oké ?
Snel antwoord: Jabuthead schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:53:
Snelle vraag
Is dit oké ?
(Neem aan dat je met een gasketel verwarmd en de Ta > 60 graden is, toevallig net bijgevuld?)
Had in maart een lek expansievat en na keurig bijvullen tot 1,5 bar bij een koud systeem schoot deze bij verwarmen over de 3 bar heen, dat was dus niet goed.
Nu koud op 1,4 en warm net onder de 2.
[ Voor 40% gewijzigd door PalingDrone op 25-12-2023 23:18 ]
Ta is 55graden max en idd via gas ketel.
Is paar weken geleden bijgevuld
In de link hele duidelijke info.buthead schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:30:
Ta is 55graden max en idd via gas ketel.
Let er ook op waar je ketel staat, beneden of boven.
https://flamco.aalberts-h...on/whp_calc-attic_NLD.pdf
Moet ok zijn, zeker als die 1,5 niet zakt.buthead schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:53:
Snelle vraag
Is dit oké ?
Het verschil is wel groot, hier zie ik maar 0,2 bar verschil.
Dat grotere verschil kan komen doordat je expansievat heel weinig lucht bevat.
Je zou wat lucht kunnen bij pompen, en dan een paar liter water af laten. (Enkel doen als je problemen krijgt).
even een vraag. dat CV-Tuning. Is dat ook een uitdaging bij "blokverwarming" In onze flat staan in de kelder 5 relatief nieuwe combiketels die in een soort van cascade regeling (neem ik aan) de verwarming verzorgen van 48 appartemeten.
is daar ook eer aan te behalen ? Of liever zou daar eer aan te behalen zijn ?
ik ben wel een beetje nieuwsgierig........
Ik hoop wel dat alles is ingeregeld anders hebben jullie allemaal comfort klachten.postbus2000 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:15:
even een vraag. dat CV-Tuning. Is dat ook een uitdaging bij "blokverwarming" In onze flat staan in de kelder 5 relatief nieuwe combiketels die in een soort van cascade regeling (neem ik aan) de verwarming verzorgen van 48 appartemeten.
Maar je wordt toch afgerekend op totale brandstof kosten gedeelt door 48?
Of je hebt van die metertjes hangen die het verbruikte vermogen meten, geleverd vermogen blijft geleverd vermogen. Of dat nu met een hoge of lage retour gebeurt.
Maar heb je comfort klachten dan is er wel wat te halen. Maar financieel nee tenzij je zover gaat om de totale retour van het hele gebouw te gaan monitoren. En de installateur op z'n vingers gaat tikken.
Ik heb een programma gemaakt voor tapwater. Maandagochtend 62 graden, de andere ochtenden 45 graden.NicoHF schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:43:
In de keuken tap ik weinig heet water, dus na ochtendtijd staat de ketel op 62 graden zodat ook bij dat weinige gebruik er in ieder geval desinfectie is.
Als je dit overneemt: natuurlijk op eigen risico.
Vat is kapot , vandaag gemeten 0 bar het vat 😅 morgen nieuwe halenTommie12 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:39:
[...]
Moet ok zijn, zeker als die 1,5 niet zakt.
Het verschil is wel groot, hier zie ik maar 0,2 bar verschil.
Dat grotere verschil kan komen doordat je expansievat heel weinig lucht bevat.
Je zou wat lucht kunnen bij pompen, en dan een paar liter water af laten. (Enkel doen als je problemen krijgt).
Jij hebt een bandenspannings meter op het ventiel gehad?buthead schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:01:
[...]
Vat is kapot , vandaag gemeten 0 bar het vat 😅 morgen nieuwe halen
Dan zou ik hem gewoon eens onder druk zetten met lucht. Had ik ook gedaan toen de mijne in de garage lag na vervangen.(20 jaar). Wat bleek na 2 weken, nog steeds op druk.

[ Voor 26% gewijzigd door Seafarer op 26-12-2023 13:07 ]
Expansievat wordt gevuld met stikstof.Seafarer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:04:
[...]
Jij hebt een bandenspannings meter op het ventiel gehad?
Dan zou ik hem gewoon eens onder druk zetten met lucht. Had ik ook gedaan toen de mijne in de garage lag na vervangen.(20 jaar). Wat bleek na 2 weken, nog steeds op druk.
Als je deze met lucht gaat het vat van binnenuit roesten en wordt het membraam aangetast.
Voor nood met lucht vullen kan, niet voor lange termijn.
Sowieso Nefit, Remeha, Intergas en Atag.Seafarer schreef op maandag 25 december 2023 @ 01:22:
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door edsandje op 26-12-2023 13:39 ]
Vat aantasten en membraam? Het vat is behandelt en men doet er stikstof in om zoveel mogenlijk te voorkomen dat de druk door het membraam verdwijnt. Stikstof wil niet zo goed door rubber heen. Lucht wel.edsandje schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:30:
[...]
Expansievat wordt gevuld met stikstof.
Als je deze met lucht gaat het vat van binnenuit roesten en wordt het membraam aangetast.
Je nieuwe vat is trouwens niet voor 100% gevuld met stikstof want dan zou je hem eerst moeten vacumeren en daarna stikstof toelaten. Ik kan me niet heugen dat een fabrikant die kosten neemt.
Ah nou ben ik helemaal geupdate.[...]
Sowieso Nefit, Remeha, Intergas en Atag.
Ik zou niet weten hoe dat überhaupt moet instellen maar met zulke lage temperaturen durf ik niet aan.sympa schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:02:
[...]
Ik heb een programma gemaakt voor tapwater. Maandagochtend 62 graden, de andere ochtenden 45 graden.
In de keuken tap ik weinig heet water, dus na ochtendtijd staat de ketel op 62 graden zodat ook bij dat weinige gebruik er in ieder geval desinfectie is.
Als je dit overneemt: natuurlijk op eigen risico.
Heet water wordt af en toe gebruikt in de keuken en verder alleen douchen.
In par 7.3.7 van https://klimapedia.nl/wp-...7/H7-Ruimteverwarming.pdf staat beschreven hoe een cascade-opstelling met HR-ketels eruit ziet.postbus2000 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:15:
Eigenlijk is een cascade-opstelling meer een parallel-opstelling.
Op YouTube: Waterzijdig inregelen van uw CV-installatie, blokverwarming geeft Danfoss aan wat nog aan de gehele installatie kan worden gedaan.
In de praktijk komen we bijvoorbeeld vastzittende thermostaatkranen tegen en radiatoren die ontlucht moeten worden.
Vaak zijn het slecht geïsoleerde huurwoningen uit de 60-er en 70-er jaren waar de Ta en Tr hoog zijn omdat anders de woningen niet op temperatuur te krijgen zijn, zeker niet op de bovenste woonlaag met een slecht geisoleerd dak.
Wanneer de woningen warmtekostenverdelers hebben dan raden we minimaal radiatorfolie aan.
Wellicht in de letterlijke zin geen tuning van de CV-ketel maar wel een vorm van tuning van het gehele CV-systeem.
Zie ook https://api1.ibabs.eu/pub...aspx?site=utrecht&id=B933 waarin ook het nodige over installaties van blokverwarming wordt besproken.
Ik had ergens gelezen hier op het forum dat de booster functie uitzetten ook gas kan besparen.
Volgens mij was dat @_JGC_? Maar kan het niet meer terugvinden.
Als je de booster functie uitzet bespaard dat echt gas bij een Intergas?
Zijn daar ervaringen mee?
[quote]edsandje schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:30:
[...]
[...]
Ik heb in mijn vorige woning ook een drukloos expansievat gehad, waterdruk van de installatie afgelaten en daarna met de fietspomp weer op de juiste voordruk gebracht. Geen enkel probleem mee gehad, ook niet naar jaren.
Bij de huidige woning heb ik het expansievat ook opnieuw op voordruk gebracht, en dat gaat al weer maanden goed. Ik heb er alle vertrouwen in en geloof niet zo in van binnenuit roesten op korte termijn. Ook aantasting van het membraan ben ik op korte termijn niet zo bang voor.
[...]
[...]
Ik heb in mijn vorige woning ook een drukloos expansievat gehad, waterdruk van de installatie afgelaten en daarna met de fietspomp weer op de juiste voordruk gebracht. Geen enkel probleem mee gehad, ook niet naar jaren.
Bij de huidige woning heb ik het expansievat ook opnieuw op voordruk gebracht, en dat gaat al weer maanden goed. Ik heb er alle vertrouwen in en geloof niet zo in van binnenuit roesten op korte termijn. Ook aantasting van het membraan ben ik op korte termijn niet zo bang voor.
Van de Flamco webste:Seafarer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:03:
[...]
Vat aantasten en membraam? Het vat is behandelt en men doet er stikstof in om zoveel mogenlijk te voorkomen dat de druk door het membraam verdwijnt. Stikstof wil niet zo goed door rubber heen. Lucht wel.
Je nieuwe vat is trouwens niet voor 100% gevuld met stikstof want dan zou je hem eerst moeten vacumeren en daarna stikstof toelaten. Ik kan me niet heugen dat een fabrikant die kosten neemt.
[...]
Ah nou ben ik helemaal geupdate.
Stikstof gasvulling voor nog langer voordrukbehoud en ter voorkoming van corrosie.
https://flamco.aalberts-h...premium/groups/g+c+p+view
Je nieuwe vat is dus gewoon met stikstof gevuld.
Ik zeg dat je hem niet zelf met lucht moet vullen.
Ieder mag zijn eigen keuze maken, ik zou voor een vat van een paar tientjes geen gedoe willen.Jos-P schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:29:
[quote]edsandje schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:30:
[...]
[...]
En bij mijn klanten zeker niet.
Booster zorgt ervoor dat de ketel even kort op 110% gaat draaien om zo snel mogelijk heet water te maken. Is een vereiste om het CW3 of CW4 label te mogen dragen, want die labels stellen dat je water binnen X seconden op temperatuur moet zijn.NicoHF schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:19:
Ik had ergens gelezen hier op het forum dat de booster functie uitzetten ook gas kan besparen.
Ik heb zelf een waterbesparende douchekop, vermogen voor tapwater staat bij mijn 28/24 op 85% en booster uit. Als ik booster en 100% instel duik ik steeds ver over de ingestelde temperatuur heen en knijpt de thermostaat tot onder de tapdrempel waardoor de ketel tussentijds uitschakelt. In mijn geval is knijpen van de ketel en booster uitschakelen een stuk zuiniger en constanter.
Hoe meet je dat de temperatuur eroverheen gaat?_JGC_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:39:
[...]
Booster zorgt ervoor dat de ketel even kort op 110% gaat draaien om zo snel mogelijk heet water te maken. Is een vereiste om het CW3 of CW4 label te mogen dragen, want die labels stellen dat je water binnen X seconden op temperatuur moet zijn.
Ik heb zelf een waterbesparende douchekop, vermogen voor tapwater staat bij mijn 28/24 op 85% en booster uit. Als ik booster en 100% instel duik ik steeds ver over de ingestelde temperatuur heen en knijpt de thermostaat tot onder de tapdrempel waardoor de ketel tussentijds uitschakelt. In mijn geval is knijpen van de ketel en booster uitschakelen een stuk zuiniger en constanter.
Ik merk tijdens het douchen alleen in de eerste paar minuten een klein beetje schommelingen in temperatuur maar daarna is die constant.
Ook met een waterbesparende douchekop 7L/m
Is dat parameter 4 van Intergas? 'ingesteld maximaal WW-vermogen'.
Dan zet ik die ook op 85% met booster uit.
Ik heb namelijk ook een 28/24 a met waterbesparende douchekop
Qua gas met douchen zit de mijne tussen 0.110m3 en 0.130
Zal prettig zijn als dat naar beneden kon
[ Voor 3% gewijzigd door NicoHF op 26-12-2023 17:26 ]
DWTW?NicoHF schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:22:
[...]
Hoe meet je dat de temperatuur eroverheen gaat?
Ik merk tijdens het douchen alleen in de eerste paar minuten een klein beetje schommelingen in temperatuur maar daarna is die constant.
De mijne is 5l/min...NicoHF schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:22:
[...]
Hoe meet je dat de temperatuur eroverheen gaat?
Maar ik heb een 2010 HRE, die zijn niet zo snel met terug moduleren en branden te lang op vol vermogen door. Vanaf 2015 is er een nieuwe branderautomaat gebruikt die veel sneller terug moduleert.
Temperatuur die eroverheen gaat kan je zien bij de ketel aan het sleuteltje, ondanks 55 ingesteld gaat die naar 70+. Je hoort het ook wel aan de kraan, die van Grohe gaan pulserend regelen, die dingen gaan zeuren. Vervolgens gaat de ketel uit en zodra de 40 graden bereikt is gaat ie weer aan. Ketel moet dan weer vol vermogen om de 55 te bereiken en schiet dan weer door.
En ja, idd ingesteld max WW vermogen.
@Seafarer & @NicoHF Als ik 0,130 m³ gas "omreken" naar warm water met ca. 70% rendement
is dit ca. 25 - 30 l per douchebeurt. Bij ca. 7l/min = < 4 min douchetijd
Veel aan besparing zou ik hier niet meer verwachten, zeker niet met een DWTW.
Mijn ketel is uit 2020 dus daar valt dan weinig aan te tweaken als ik het zo lees of gewoon proberen op 85% en kijken wat die doet?_JGC_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:55:
[...]
De mijne is 5l/min...
Maar ik heb een 2010 HRE, die zijn niet zo snel met terug moduleren en branden te lang op vol vermogen door. Vanaf 2015 is er een nieuwe branderautomaat gebruikt die veel sneller terug moduleert.
Temperatuur die eroverheen gaat kan je zien bij de ketel aan het sleuteltje, ondanks 55 ingesteld gaat die naar 70+. Je hoort het ook wel aan de kraan, die van Grohe gaan pulserend regelen, die dingen gaan zeuren. Vervolgens gaat de ketel uit en zodra de 40 graden bereikt is gaat ie weer aan. Ketel moet dan weer vol vermogen om de 55 te bereiken en schiet dan weer door.
En ja, idd ingesteld max WW vermogen.
Dat is niet het totale gasverbruik het is de piek die ik zie op homewizarddunklefaser schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:55:
@Seafarer & @NicoHF Als ik 0,130 m³ gas "omreken" naar warm water met ca. 70% rendement
Er wordt per keer zo een 10 a 15 en soms zelfs wel 20 minuten gedouched
Maar meestal rond de 10 minuten per keer en het gas is dan ongeveer 0.2m3 a 0.3m3
:strip_exif()/f/image/628K2w3qbgXWwlkuGkCOpUVP.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou in jouw geval alleen de booster uitzetten. Denk dat je in jouw geval weinig verschil merkt in verbruik of gedrag.NicoHF schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:08:
[...]
Mijn ketel is uit 2020 dus daar valt dan weinig aan te tweaken als ik het zo lees of gewoon proberen op 85% en kijken wat die doet?
@NicoHF Mijn persoonlijke mening:
HomeWizard plaatjes zowel voor stroom als ook voor gas zijn waardeloos
om überhaupt voor een soort van meting te gebruiken (zelf als je het plaatje in XXL vergroting plaatst).
Hiervoor gebruik ik andere instrumenten.
HomeWizard plaatjes zowel voor stroom als ook voor gas zijn waardeloos

om überhaupt voor een soort van meting te gebruiken (zelf als je het plaatje in XXL vergroting plaatst).
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 26-12-2023 20:22 ]
Welke?dunklefaser schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:17:
@NicoHF Mijn persoonlijke mening:
HomeWizard plaatjes zowel voor stroom als ook voor gas zijn waardeloos![]()
(Ik ben wel benieuwd.)
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?