Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07
Jcrs7 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:12:
[...]

Duidelijk! De in te stellen waarde kun je ook met de app berekenen had ik gezien.

Dan hoef ik alleen nog de groepen van de vloerverwarming (beneden) waterzijdig in te regelen!?
Het beste om dit te doen is met een infrarood thermometer? En dan de ingaande en uitgaande temperatuur meten per groep, en een Delta T van 5 graden aanhouden? Als alles goed is ingeregeld moet je over alle groepen (13 bij mij) dezelfde ingaande en uitgaande temperatuur hebben?
Ik zag zo'n CV goeroe de retour CV meten met zo'n temperatuurmeter*:
https://www.bol.com/nl/nl...de/9200000087601961/?s2a=

Kan ook wel bij je vloerverwarming retour lijkt mij, meter per groep tape er omheen en gaan.

*Vorige week stond deze meter nog voor 3,5 euro, dan is het wel te doen met een paar groepen. Bij ome Ali zullen ze ze ook wel hebben voor weinig.

Ik heb veel gewerkt met van die infrarood meters, maar die goedkope zijn niet zo nauwkeurig. En het maakt uit waar je meet etc.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:08
darknessheartz schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:35:
Ja, daar komt het wel op neer. Als het goed is zal de ingaande temperatuur van al je lussen gelijk zijn, aangezien ze via dezelfde verdeler gevoed worden. Wel zorgen dat je vv uiteraard vraag heeft en dat de lussen de tijd krijgen om het water door de vloer te pompen.
mhr-zip schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:24:
[...]

Ik zag zo'n CV goeroe de retour CV meten met zo'n temperatuurmeter*:
https://www.bol.com/nl/nl...de/9200000087601961/?s2a=

Kan ook wel bij je vloerverwarming retour lijkt mij, meter per groep tape er omheen en gaan.

*Vorige week stond deze meter nog voor 3,5 euro, dan is het wel te doen met een paar groepen. Bij ome Ali zullen ze ze ook wel hebben voor weinig.

Ik heb veel gewerkt met van die infrarood meters, maar die goedkope zijn niet zo nauwkeurig. En het maakt uit waar je meet etc.
Nog terugkomend op de radiatoren, als ik de Eclipse (of zijn de Eclipse 300 beter in mijn situatie?) afsluiters monteer, zorgen deze ervoor dat de radiatoren waterzijdig zijn ingeregeld? (als deze op juiste stand staat) En dan een is een thermostaat kop aan te bevelen? Bijv. de Heimeier 6000.

Dan de vvw inregelen met een ir meter en draaien aan de metertjes, dus kan dat bijv 3 groepen op 2l flow staat en 4 andere groepen op 1l flow en de andere weer anders? Afhankelijk van de lengte van de groepen?

Om als bovenstaande goed is de daikin te gaan inregelen met een stooklijn?

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:33
In voorbereiding op de winter heb ik recent een nieuwe Intergas Xtreme 30 laten plaatsen. Specifiek voor deze ketel gekozen vanwege het lage minimumvermogen op CV bedrijf. Mijn normale warmtevraag is erg laag namelijk.

Nu ging ik eens in de instellingen kijken en krijg ik helaas P011 niet lager dan 25% (+- 5,5 kW) ipv de in de specs genoemde 3,6 kW

Ik heb wel eens gelezen dat in het verleden meer mensen deze instelling niet lager konden zetten en dat dit met een software update door Intergas verholpen werd.

Is dat dan nu bij nieuwe ketels nog steeds een probleem? Ik had wel verwacht dat deze inmiddels vanuit de fabriek wel over deze update zouden beschikken.

Deze versies staan er nu fabrieksaf op
Branderautomaat v2.00
DSP v1.21

[ Voor 5% gewijzigd door thys op 14-09-2023 20:45 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:08

Seafarer

XXX

thys schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:25:
In voorbereiding op de winter heb ik recent een nieuwe Intergas Xtreme 30 laten plaatsen. Specifiek voor deze ketel gekozen vanwege het lage minimumvermogen op CV bedrijf. Mijn normale warmtevraag is erg laag namelijk.

Nu ging ik eens in de instellingen kijken en krijg ik helaas P011 niet lager dan 25% (+- 5,5 kW) ipv de in de specs genoemde 3,6 kW

Ik heb wel eens gelezen dat in het verleden meer mensen deze instelling niet lager konden zetten en dat dit met een software update door Intergas verholpen werd.

Is dat dan nu bij nieuwe ketels nog steeds een probleem? Ik had wel verwacht dat deze inmiddels vanuit de fabriek wel over deze update zouden beschikken.

Deze versies staan er nu fabrieksaf op
Branderautomaat v2.00
DSP v1.21
Installateur aanspreken?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:53
Wij hebben een woning van 2017 met beneden en boven vloerverwarming. Wij hebben een Intergas CV ketel die ingesteld staat op 37 gr.c. aanvoertemperatuur. Voor boven en beneden hebben we verdelers zonder pomp. Minimum en maximum van de modulerende pomp (CV) staat ingesteld op resp. 75 en 90%. De capaciteit van de ketel staat ingesteld op 25%. De nacht temperatuur staat ingesteld op 1 gr.c. lager. Verder hebben wij een zoneregeling met Evohome . Mijn vraag is nu hoe belangrijk het inregelen van de flows op de vloerverwarming verdelers dan nog is. Mijn idee is om ze allemaal op maximale flow in te stellen. Het gebeurt nooit dat alle zones tegelijk open staan. We krijgen en houden de woning keurig op temperatuur, het zou dus meer fine tuning zijn. Klopt mijn gedachtegang? Alvast bedankt voor jullie feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
@Jos-P Vloerverwarming is relatief traag, je zit met zoneregeling, je hebt nu geen plekken waar het merkelijk trager opwarmt, én je draait op erg lage temperaturen (sowiezo condenserend) dus in jou geval lijkt me waterzijdig inregelen idd nauwelijks meerwaarde te geven.

Let wel op met zomaar aanpassen, misschien heb je nu een goeie verdeling en kom je toch in de problemen als je nu alles open zet (een kring die net wat meer weerstand heeft, krijgt mss te weinig flow omdat alles door andere kringen loopt).

@Jcrs7 ja, dynamische kranen zorgen dat de flow beperkt juist ingesteld wordt in je radiator (dus alle radiatoren warmte kunnen krijgen); dat is waterzijdig inregelen.
Thermostaatkraan staat daar los van, die zorgt dat je de temperatuur in de ruimte kan instellen (anders is het in de slaapkamer te warm op de zonkant, en op bewolkte dagen te koud, met een klassiek kraan).
Voor lussen van vloerverwarming: ik dacht dat je in principe dezelfde flow wil over alle groepen (wat een andere stand van de kraan is afhankelijk van lengte groep); en daarna bijregelen (bij een groot raam wil je wat meer flow, in gang of toilet wat minder).

[ Voor 38% gewijzigd door naftebakje op 18-09-2023 15:26 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
naftebakje schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:19:
@Jos-P Vloerverwarming is relatief traag, je zit met zoneregeling, je hebt nu geen plekken waar het merkelijk trager opwarmt, én je draait op erg lage temperaturen (sowiezo condenserend) dus in jou geval lijkt me waterzijdig inregelen idd nauwelijks meerwaarde te geven.

Let wel op met zomaar aanpassen, misschien heb je nu een goeie verdeling en kom je toch in de problemen als je nu alles open zet (een kring die net wat meer weerstand heeft, krijgt mss te weinig flow omdat alles door andere kringen loopt).
Ik heb de lengtes van de slangen gecontroleerd per ruimte en in zijn totaliteit en dat ziet er goed uit. De lengtes zijn nagenoeg gelijk, dit zegt natuurlijk niets over de weerstand. Voordat ik de flows ga aanpassen neem ik even op hoever ze nu open staan. Dan kan ik het altijd weer makkelijk terug zetten. Bedankt voor je feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
@naftebakje Over het inregelen van de vloerverwarming moet ik nog het e.e.a. gaan lezen, sommige geven aan via de flow in te regelen en andere via de temperatuur inregelen (ingaand en retour met Delta T van 5gr.)

Hoe zit het dan met het instellen van de Eclipse kranen? Via de app geef je de aanvoer en retour in, ook de ruimte temperatuur moet je ingeven voor uiteindelijk het debiet in te stellen.

Stel je regelt de kraan in op 21 gr. en je een Heimeier 6000 knop monteert en op stand 4 zet (24gr.) Gaat het dan niet warmer worden dan 21gr? (omdat de Eclipse hierop is ingeregeld) Of gaat het via de thermostaatknop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Met waterzijdig afregelen ga je een radiator instellen zodat hij het gepaste vermogen afgeeft. Een radiator van 2000W heeft dubbel zoveel debiet nodig als eentje van 1000W (bij dezelfde aanvoer en retour) om zijn maximale vermogen af te geven. Met een kraan als de eclipse die een exact debiet geeft, moet je niet instellen in verhoudingen (een radiator wat meer dicht geeft op alle andere wat extra flow) maar kan je een exacte waarde instellen; dat maakt het eenvoudiger.

Nu komt daarbij dat een ruimte bijvoorbeeld 1234W nodig heeft, die radiator verkopen ze niet, dus neem je een slagje groter (en kan je de flow ietsje lager zetten om juist uit te komen). En de warmteverliesberekening is een berekening voor het slechtste geval, dus als het buiten wat minder waait, of de zon schijnt binnen, dan heb je minder vermogen nodig. Daar komt een thermostatische kraan in het zicht, je stelt je radiatoren buiten de referentieruimte (waar de kamerthermostaat hangt) in dat ze wat teveel warmte kunnen geven, en gebruikt de thermostaatknop om de radiator af te sluiten als de kamer op temperatuur is.

Er bestaan ook instelbare thermostaatknoppen, die kan je gebruiken als goedkope rudimentaire "poging tot zoneregeling"; ik heb zo'n knop in de badkamer die 's ochtend als het huis wordt aangewarmd de badkamer warm maakt, en daarna weer dicht gaat (en 's avonds hetzelfde). Die radiator mag niet teveel dicht staan, anders wordt het 's avonds niet warm.
Jcrs7 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:02:
...Stel je regelt de kraan in op 21 gr. en je een Heimeier 6000 knop monteert en op stand 4 zet (24gr.) Gaat het dan niet warmer worden dan 21gr? (omdat de Eclipse hierop is ingeregeld) Of gaat het via de thermostaatknop?
Je regelt het vermogen ruw in met de eclipse, mag gerust ietsje teveel zijn (zodat je op 24°C geraakt zonder thermostaatknop). Dan stel je de thermostaatknop in op 21°C, en gaat ie vlot opwarmen tot die 21°C. Dat idee.

Je mag altijd achteraf afwijken, wil je ergens sneller warm dan zet je de eclipse meer open, en omgekeerd.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 19-09-2023 10:13 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jcrs7 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:02:
@naftebakje Over het inregelen van de vloerverwarming moet ik nog het e.e.a. gaan lezen, sommige geven aan via de flow in te regelen en andere via de temperatuur inregelen (ingaand en retour met Delta T van 5gr.)
Beetje afhankelijk hoe dik je vloer is maar regelen op temperatuur vergt heeeeel veel geduld. Met een flow regelaart per groep is het instellen en klaar.
Hoe zit het dan met het instellen van de Eclipse kranen? Via de app geef je de aanvoer en retour in, ook de ruimte temperatuur moet je ingeven voor uiteindelijk het debiet in te stellen.

Stel je regelt de kraan in op 21 gr. en je een Heimeier 6000 knop monteert en op stand 4 zet (24gr.) Gaat het dan niet warmer worden dan 21gr? (omdat de Eclipse hierop is ingeregeld) Of gaat het via de thermostaatknop?
Met de eclipse stel je het maximale vermogen in. Met de thermostaat kraan de ruimte temperatuur.
(temperatuur is geen vermogen)

• Jcrs7
naftebakje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:11:

[...]
Je regelt het vermogen ruw in met de eclipse, mag gerust ietsje teveel zijn (zodat je op 24°C geraakt zonder thermostaatknop). Dan stel je de thermostaatknop in op 21°C, en gaat ie vlot opwarmen tot die 21°C. Dat idee.

Je mag altijd achteraf afwijken, wil je ergens sneller warm dan zet je de eclipse meer open, en omgekeerd.
@naftebakje Ik zou dus het beste met de IMI Heimeier app het radiator vermogen instellen? In de app wordt LxB, het soort radiator gevraagd en T aanvoer, T retour en T ruimte (de 24°C?). Hieruit volgt een vermogen met bijbehorend debiet l/h, deze stel ik in op de Eclipse?
Seafarer schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:46:
[...]
Beetje afhankelijk hoe dik je vloer is maar regelen op temperatuur vergt heeeeel veel geduld. Met een flow regelaart per groep is het instellen en klaar.
@Seafarer Je bedoelt met inregelen op temperatuur dan ook de vloerverwarming slangen meten, of doel je op de vloer meten per lus? Ik heb hier standaard flowmeters opzitten van 0-4L
Seafarer schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:46:
[...]

Met de eclipse stel je het maximale vermogen in. Met de thermostaat kraan de ruimte temperatuur.
(temperatuur is geen vermogen)
Hoe kun je het beste het maximaal vermogen instellen? In mijn situatie gaat het om 4 slaapkamers en 1 badkamer. Hiervan het M3 berekenen en hiermee het aantal W berekenen? Of de radiatoren welke er momenteel hangen aan de hand van de Eclipse kraan en de app (zoals hierboven) instellen voor de betreffende radiator?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jcrs7 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:28:
[...]

Ik zou dus het beste met de IMI Heimeier app het radiator vermogen instellen? In de app wordt LxB, het soort radiator gevraagd en T aanvoer, T retour en T ruimte (de 24°C?). Hieruit volgt een vermogen met bijbehorend debiet l/h, deze stel ik in op de Eclipse?
Ja meer niet. ruimte temperatuur 24 is wel hoog houd gewoon 20 tot 21 aan.
[...]

Je bedoelt met inregelen op temperatuur dan ook de vloerverwarming slangen meten, of doel je op de vloer meten per lus?
Je stelde zelf temperatuur voor, of ik begreep het verkeerd, maar je meet dan de retour temperatuur per retour slang. Door de reactie tijd van het beton (langzaam) moet je heel veel geduld hebben.
[...]

Hoe kun je het beste het maximaal vermogen instellen? In mijn situatie gaat het om 4 slaapkamers en 1 badkamer. Hiervan het M3 berekenen en hiermee het aantal W berekenen? Of de radiatoren welke er momenteel hangen aan de hand van de Eclipse kraan en de app (zoals hierboven) instellen voor de betreffende radiator?
Gebruik de radiator afmetingen als leidraad.

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 09:30
Seafarer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:52:
[...]
Stomme vraag, maar als ik dus de Flow hoger instel heb ik sneller een warmere ruimte?

Stel ik wil eigenlijk m'n ruimte op 19 graden hebben, maar ik stel in de heim-app de temperatuur op 21 in. Dan is het sneller warm in de ruimte, maar verlies ik iets efficiëntie?

• naftebakje
BraX schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:57:
[...]Stomme vraag, maar als ik dus de Flow hoger instel heb ik sneller een warmere ruimte?

Stel ik wil eigenlijk m'n ruimte op 19 graden hebben, maar ik stel in de heim-app de temperatuur op 21 in. Dan is het sneller warm in de ruimte, maar verlies ik iets efficiëntie?
Exact. En dan heb je wel thermostatische kraan nodig of het wordt té warm.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:49
En het ligt eraan welke temperatuur je instelt van het water.
Stel je voor de max ketel temp staat op 75 graden, hanteer je dan 75 graden in de app
Voor het inregelen, of hanteer je bijvoorbeeld 50 graden omdat alleen tijdens opwarmen mogelijk 75 gr aanvoer word gebruikt en tijdens warmhouden bijv max 50 graden (door de thermostaat)?

• naftebakje
Kees85 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:47:
En het ligt eraan welke temperatuur je instelt van het water.
Stel je voor de max ketel temp staat op 75 graden, hanteer je dan 75 graden in de app
Voor het inregelen, of hanteer je bijvoorbeeld 50 graden omdat alleen tijdens opwarmen mogelijk 75 gr aanvoer word gebruikt en tijdens warmhouden bijv max 50 graden (door de thermostaat)?
Dat compenseert zichzelf toch. De warmteverliesberekening bepaalt het benodigd vermogen in de slechtste situatie, dus als het buiten -10°C vriest, hard waait en er is geen zon.
Als het buiten 15° is, de zon volop schijnt en het is windstil, dan heb je veel minder radiatorvermogen nodig (en zal de CV ook veel minder heet water aanleveren).

Dus gewoon op maximale temperatuur van je ketel berekenen, al zou ik eerder in de range 50° tot 65° denken, 75° is erg heet.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
Ik hoop dat ik in dit topic goed zit. Ik heb een bijzondere situatie bij 1 van mijn radiatoren. Vanwege het plaatsen van een warmtepomp heb ik veel radiatoren en leidingen vervangen. Bij alle radiatoren heb ik de aanvoer boven en retour aan de andere kant onder. Zo ook de radiator in het toilet op het warmtebeeld hieronder.

Aanvoer (~30ºc vanwege warmtepomp) linksboven en retour rechts onder.
Het warme water lijkt direct naar beneden te gaan en dan over de bodem van de radiator naar de retour te gaan.
Ik heb gezocht en ook de start post gelezen over waterzijdig inregelen maar kom deze situatie nergens tegen.
De radiator zit verderop op een T stuk (gelijkwaardig) aangesloten samen met de radiator in de ruimte ernaast. In deze radiator verspreid de warmte zich wel naar verwachting.

Ik heb niet veel ervaring maar zie tot nu toe 2 opties. Te weinig flow (maar waarom zakt het warme water dan naar beneden. Of in de radiator zit een verstopping bovenin.

Ben benieuwd wat jullie hier over te zeggen hebben en hoop een beetje in de goede richting gestuurd te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWSKNKvgSIRTjtHMykRuZhUsMU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IxeKS02Fvw08cBFFdriSeGn3.jpg?f=user_large

• denneappel
Hold my beer. Ik bedenk me nu dat deze radiator nog wel eens lucht zou kunnen bevatten.. 8)7

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:02

martijn v o

Certified by Enphase.

lucht rechts boven. Effe ontluchten dan misschien bijvullen en dan doet ie het weer.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• denneappel
Het was inderdaad ontluchten. Dom van me.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:36

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@denneappel Heb je ook zo’n mooi warmtebeeld van de radiator van na het ontluchten?

• Jcrs7
[...]
Als ik 24°C instel op de Eclipse kan ik de temp. borgen met de thermostaatknop?
[...]
Je stelde zelf temperatuur voor, of ik begreep het verkeerd, maar je meet dan de retour temperatuur per retour slang. Door de reactie tijd van het beton (langzaam) moet je heel veel geduld hebben.
Inderdaad, ik bedoel om de retourslangen te meten en hiermee alles dezelfde temperatuur te zetten
@Seafarer Hoe kun je anders met de flowmeters het beste inregelen?

[...]
Gebruik de radiator afmetingen als leidraad.
Ga ik doen!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jcrs7 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:41:
[...]

Als ik 24°C instel op de Eclipse kan ik de temp. borgen met de thermostaatknop?
Ik denk dat je wat dingen door elkaar gooit. De kraan of ventiel regelt de flow. Dat is je vermogen.Hij beperkt gewoon de hoeveelheid water die door de radiator stroomt zodat er niet een overdebiet ontstaat en een andere radiator tekort zou komen. Waterzijdig inregelen is dat dus. De thermostaat knop gaat deze flow verminderen (vermogen verlagen) als het warmer wordt dan de ingestelde temperatuur op de knop. (de water temperatuur die de radiator ingaat blijft gelijk!!!!)

De temperatuur in die app is de ruimte temperatuur als je die aanpast dan zul je zien dat de radiator steeds minder vermogen heeft. Logisch want een radiator in een ruimte van 0 graden kan heel makkelijk zijn warmte kwijt maar in een ruimte van 50 graden wordt het al een stuk moeilijker om z'n warmte kwijt te raken. Daarom zijn badkamer radiatoren relatief groot.
[...]

Inderdaad, ik bedoel om de retourslangen te meten en hiermee alles dezelfde temperatuur te zetten
@Seafarer Hoe kun je anders met de flowmeters het beste inregelen?
je moet dan wel op iedere slang een flowmeter hebben. 1,5 tot 2ltr. is gebruikelijk. Tenzij je een notitie hebt van de bouwer dat het een andere waarde moet zijn.
[...]

Ga ik doen!

• Jcrs7
Seafarer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:30:
[...]
Ik denk dat je wat dingen door elkaar gooit. De kraan of ventiel regelt de flow. Dat is je vermogen.Hij beperkt gewoon de hoeveelheid water die door de radiator stroomt zodat er niet een overdebiet ontstaat en een andere radiator tekort zou komen. Waterzijdig inregelen is dat dus. De thermostaat knop gaat deze flow verminderen (vermogen verlagen) als het warmer wordt dan de ingestelde temperatuur op de knop. (de water temperatuur die de radiator ingaat blijft gelijk!!!!)

De temperatuur in die app is de ruimte temperatuur als je die aanpast dan zul je zien dat de radiator steeds minder vermogen heeft. Logisch want een radiator in een ruimte van 0 graden kan heel makkelijk zijn warmte kwijt maar in een ruimte van 50 graden wordt het al een stuk moeilijker om z'n warmte kwijt te raken. Daarom zijn badkamer radiatoren relatief groot.
Ik denk dat het "borgen" vanuit de vorige reactie verkeerd is verwoord, doelde meer op regelen van de temp. met de thermostaatknop (stand 1 -5) De thermostaatknop (Heimeier 6000) kan ik dan wel gebruiken op stand 5 (ong. 26°C, zoals beschreven staat) deze blijft open tot deze dan 26°C "voelt"?

Maar de Eclipse kranen ga ik instellen met de app en dan de T ruimte ingeef van 22°C voor de slaapkamers en badkamer.
[...]
je moet dan wel op iedere slang een flowmeter hebben. 1,5 tot 2ltr. is gebruikelijk. Tenzij je een notitie hebt van de bouwer dat het een andere waarde moet zijn.
[...]
Op elke ingaande slang heb ik een flowmeter zitten deze staan ong. allemaal op 2 l/min maar sommige groepen, de woonkamer bijv. wil ik warmer krijgen dan de groepen in de keuken of bijkeuken. Dus hier moet dan meer/minder flow doorheen?

• naftebakje
Jcrs7 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:46:
[...]Op elke ingaande slang heb ik een flowmeter zitten deze staan ong. allemaal op 2 l/min maar sommige groepen, de woonkamer bijv. wil ik warmer krijgen dan de groepen in de keuken of bijkeuken. Dus hier moet dan meer/minder flow doorheen?
Standaard zet je ze op dezelfde flow, zodat ze allemaal netjes hun warmte afgeven (los van lengteverschillen).
De warmte die de vloer afgeeft is afhankelijk van de vloeroppervlakte; de warmte die je nodig hebt is afhankelijk van je gewenste temperatuur (hogere temperatuur: meer vermogen dus meer flow) en de verliezen (meer ramen is doorgaans meer verlies, dus meer flow nodig).
Maar er is een middelend effect, zeker met lussen die op dezelfde mengverdeler zitten; zet je het raam open in de keuken wordt de ruimte direct kouder, daardoor zal de vloer meer vermogen kunnen afgeven, komt er kouder water uit.
Bij een opgewarmte vloerverwarming is de vloer een graad of 2 warmer dan de ruimtetemperatuur, zeer lage dT. Het afgegeven vermogen is een functie van de flow en de dT; dus als een ruimte 2° kouder is verdubbelt het afgegeven vermogen potentieel.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 22:08
Ik heb al ontzettend veel aan dit topic gehad. In onze vorige woning en de huidige!

Ondanks dat een vrij recente Intergas Xtreme 30 goed bevalt vervangen we deze binnenkort door een L/W warmtepomp. De ketel heeft alles de laatste jaren op lage temperaturen warm gehouden met VV op begane grond (2 jaar oud).

Onze installatie is uitgevoerd in dikwandig, gelast staal dat zijn beste tijd gehad heeft (roest). Ik wil dit niet in mijn warmtepomp hebben en lekkages voor zijn.

Het geheel wil ik preventief vervangen door een combi van kunststof 26mm ondergrond en dunwandig staal 22mm bovengronds. Wellicht dat ik in de toekomst enkele T22 radiatoren vervang door Jaga's om ook wat te kunnen koelen of vermogen vergroten. Het zijn voornamelijk slaapkamers die niet veel verwarming nodig hebben. Is deze buismaat voldoende?

Dit alles voedt straks vanaf de binnenuit:
  • Vloerverwarming verdeler: 22mm staal
  • Aftakking naar 3 radiatoren: badkamer, werkkamer, slaapkamer
  • Vervanging bestaande hoofdleiding met aftakkingen: 1* radiator verdieping,
  • 2e aftakking/eind hoofdleiding: Staal 22mm: 2* radiator verdieping
Mijn installateur komt binnenkort langs om VV tijdelijk direct aan de ketel te hangen (we gaan net het verkeerde seizoen in :)). Voor nu wil ik de installatie leeghalen om vast eea te kunnen doen. Klopt het dat ik met configuratie parameter 1 ingesteld op 2 geen water in mijn cv circuit hoef te hebben en wel warm water heb?

P001

0 = Xtreme Kombi
1 = Xtreme Solo + Boiler
2 = Xtreme Tap
3 = Xtreme Solo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^als je wil koelen, waarom zou je dan het risico nemen van stalen leidingen (roest)? Gaat het om zichtwerk mss, daar kan je rechte kunststofleidingen voor gebruiken ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

naftebakje schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:30:
^als je wil koelen, waarom zou je dan het risico nemen van stalen leidingen (roest)? Gaat het om zichtwerk mss, daar kan je rechte kunststofleidingen voor gebruiken ook.
Wat dacht je van deze:

https://www.bonfix.nl/nl/spanningscorrosie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
naftebakje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:10:
[...]
Standaard zet je ze op dezelfde flow, zodat ze allemaal netjes hun warmte afgeven (los van lengteverschillen).
De warmte die de vloer afgeeft is afhankelijk van de vloeroppervlakte; de warmte die je nodig hebt is afhankelijk van je gewenste temperatuur (hogere temperatuur: meer vermogen dus meer flow) en de verliezen (meer ramen is doorgaans meer verlies, dus meer flow nodig).
Maar er is een middelend effect, zeker met lussen die op dezelfde mengverdeler zitten; zet je het raam open in de keuken wordt de ruimte direct kouder, daardoor zal de vloer meer vermogen kunnen afgeven, komt er kouder water uit.
Bij een opgewarmte vloerverwarming is de vloer een graad of 2 warmer dan de ruimtetemperatuur, zeer lage dT. Het afgegeven vermogen is een functie van de flow en de dT; dus als een ruimte 2° kouder is verdubbelt het afgegeven vermogen potentieel.
Ik heb momenteel de groepen op 2l/min staan, waarbij ik de groepen voor de dubbele tuindeuren wil voorzien van een hogere warmte afgifte. hierbij moet ik dus meer flow door de groep(en) heen laten gaan waarbij ik dus meer warmte afgifte ga krijgen in de vloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Jcrs7 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:33:
[...]Ik heb momenteel de groepen op 2l/min staan, waarbij ik de groepen voor de dubbele tuindeuren wil voorzien van een hogere warmte afgifte. hierbij moet ik dus meer flow door de groep(en) heen laten gaan waarbij ik dus meer warmte afgifte ga krijgen in de vloer?
Klopt.

• Jos-P
Is dat altijd zo? Bij mij zijn de 6 zones in de woonkamer en keuken allemaal 90 mtr lang. De slangen liggen 150 mm h.o.h. Bij de voor- en achtergevel liggen de slangen 100/150 mm h.o.h. Dan heb je bij dezelfde flow al automatisch meer warmteafgifte bij de voor- en achtergevel. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jos-P schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:42:
[...]

Is dat altijd zo? Bij mij zijn de 6 zones in de woonkamer en keuken allemaal 90 mtr lang. De slangen liggen 150 mm h.o.h. Bij de voor- en achtergevel liggen de slangen 100/150 mm h.o.h. Dan heb je bij dezelfde flow al automatisch meer warmteafgifte bij de voor- en achtergevel. Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed en dit is ook een gebruikelijke manier om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cv ketel beurt gegeven. Water filter met magneet in de retour gebouwd, Onluchter in de cv warmtewisselaar vervangen (Nefit Ecomline) en het expansie vat juist aangesloten, deze bleek in de pers te zitten inplaats van de zuig van de pomp. Expansievat vervangen. Omdat die vol water stond.

En dan komt het. Toen het oude expansie vat in de garage lag dacht ik, ik zal hem eens oppompen met lucht en keurig ging de ballon vol en het membraam kon je voelen met je vinger in de CV aansluiting. En dat was na 3 weken nog op druk. 8)7
Toen bedacht ik me dat ook stikstof door rubber gaat net zoals bij je auto band. Die loopt ook langzaam leeg.

Ik vraag mij dus af hoeveel expansievaten echt stuk zijn? Of gewoon leeggelopen zijn?
Meestal maak je je er niet druk om een vat kost 30 euro en het is schroef eraf en de nieuwe schroef erop. Klaar.

Maar toch blijft die vraag hangen zijn die vervangers allemaal echt stuk?

En ik heb ook oud en nieuw vat vergeleken met de klop op de zijkant methode maar ik maak geen onderscheid tussen goed of niet. Ik hoor echt het verschil niet.
Detail laatste keurings sticker op het vat was van 2008 en toen hing het eral 5 jaar. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
In mijn vorige huis had ik ook een expansievat die drukloos was, die heb ik opnieuw op voordruk gebracht met lucht. Dat is jaren goed gebleven en dat kun je inderdaad prima in de gaten houden met de klopmethode. Nu had ik het in mijn nieuwe huis na 7 jaar weer. Het advies was om het expansievat te vervangen, want met lucht vullen gaat niet. Daar kan het rubber niet tegen was het argument. Ik heb toch zelf het expansievat opnieuw op voordruk gebracht en dat is inmiddels al weer enkele maanden geleden. Het enige waar je even op moet letten is dat de CV waterdruk van het systeem af is voordat je de voordruk in stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jos-P schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:59:
In mijn vorige huis had ik ook een expansievat die drukloos was, die heb ik opnieuw op voordruk gebracht met lucht. Dat is jaren goed gebleven en dat kun je inderdaad prima in de gaten houden met de klopmethode. Nu had ik het in mijn nieuwe huis na 7 jaar weer. Het advies was om het expansievat te vervangen, want met lucht vullen gaat niet. Daar kan het rubber niet tegen was het argument. Ik heb toch zelf het expansievat opnieuw op voordruk gebracht en dat is inmiddels al weer enkele maanden geleden. Het enige waar je even op moet letten is dat de CV waterdruk van het systeem af is voordat je de voordruk in stelt.
Kijk eens aan ik ben benieuwd naar meer reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-07 12:49
Hopelijk kan iemand helpen met het volgende:

Mijn jaren 70 woning was toen ik het huis kocht enkel voorzien van radiatoren. Een paar jaar terug hebben wij vloerverwarming laten aanleggen in de woonkamer. Hiervoor is de radiator in de gang gedemonteerd en is er vanaf dat punt zo’n 10 meter kunsstof leiding gebruik voor inkoppelen van de verdeler. Dit is een 16 x 2 mm leiding. Wat ik nu heb begrepen is dit wat aan de krappe kant en is de voorkeur minimaal 22 mm.

Ook zijn er i.v.m. een lekkage eerder afsluiters geplaatst in deze leidingen (zie foto) ik vraag me af of dit de flow nu ook nog verder beperkt. Mijn hamvraag is eigenlijk: is het zinvol (gasbesparing?) om vanaf zolder waar de ketel nu hangt nieuwe leidingen te leggen naar de vloerverwarmingverdeler? Dit is ingrijpend en zal ongetwijfeld niet goedkoop zijn maar als dat een besparing op termijn zou opleveren dan vind ik dat wel een serieuze overweging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9hFAChQy1jZEPqupoZ9Ioxawao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsptdSwzXL2MqS5B3fE3XPrq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:29
16x2 is een buis met buitendiameter van 16mm en wanddikte 2mm. De binnendiameter is dus maar 12mm (2x de wanddikte eraf) en dat kan in sommige gevallen wat krap zijn ja. De 22mm die je hebt gelezen is vermoedelijk ook niet voor kunststof meerlagenbuis, maar voor koper/staal (die hebben dunnere wanddikte dan kunststof en de binnendiameter is daar dus ook groter dan kunststof. Als je met kunststof dezelfde binnendiameter wil hebben als 22mm koper/staal, dan moet je al een 28mm kunststofbuis gebruiken.

Kraan kan ook beperkend zijn, maar ik denk dat het bij dit model wel meevalt. Bij kunststofbuis zijn het ook vooral de persbochten & T-stukken die vaak nog wel eens een smalle doorlaat willen hebben.

Hoeveel groepen/m2 vloerverwarming wordt er door deze 16x2 leiding gevoed?

Zeker als je naar een warmtepomp wil dan is alles wat de flow enigszins belemmert uit den boze. Je stookt dan op lage temperatuur, met als gevolg dat het aantal liters/min flink omhoog moet.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
ThinkPad schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:15:
16x2 is een buis met buitendiameter van 16mm en wanddikte 2mm. De binnendiameter is dus maar 14mm en dat kan in sommige gevallen wat krap zijn ja. De 22mm die je hebt gelezen is vermoedelijk ook niet voor kunststof meerlagenbuis, maar voor koper/staal (die hebben dunnere wanddikte dan kunststof en de binnendiameter is daar dus ook groter dan kunststof. Als je met kunststof dezelfde binnendiameter wil hebben als koper/staal, dan moet je al een 28mm kunststofbuis gebruiken.

Kraan kan ook beperkend zijn, maar ik denk dat het bij dit model wel meevalt. Bij kunststofbuis zijn het ook vooral de persbochten & T-stukken die vaak nog wel eens een smalle doorlaat willen hebben.

Hoeveel groepen/m2 vloerverwarming wordt er door deze 16x2 leiding gevoed?

Zeker als je naar een warmtepomp wil dan is alles wat de flow enigszins belemmert uit den boze. Je stookt dan op lage temperatuur, met als gevolg dat het aantal liters/min flink omhoog moet.
Dank voor je snelle reactie. Check.

Het betreft 5 groepen voor totaal 50 m2.
Hier nog een foto van wat koppelingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-gY7Y6Vlm9GkOvkWLVLpp96Hzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNoB0iRDbP0Hx0N2BXhvWXkM.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad op termijn denk ik wel aan een warmtepomp. Wat ik onlangs heb gedaan aan cv tuning aan de Remeha ketel is de minimale pompsnelheid verhogen, max vermogen beperkt naar 20 kW en de aanvoertemperatuur naar 45 graden gezet aangezien ik de radiatoren boven eigelijk nauwelijks gebruik. Maar als ik je goed begrijp kan dat juist de flowproblemen gaan geven.

Het stookseizoen blijft zo nog wel even weg dus ik moet nog wel even aankijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:57
Als je erbij kan en mee aan de slag wilt, en toch al over een WP nadenkt, dan zou ik sowieso de hoofdleidingen vervangen door veel dikkere. De verdeler en andere stukken kun je dan later nog makkelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:29
Ik heb m'n post nog aangepast omdat ik een rekenfout maakte. De binnendiameter is zelfs nog kleiner, ik had 1x de wanddikte eraf gehaald, maar dit gaat natuurlijk 2x. Een 16x2 kunststofbuis heeft dus maar een binnendiameter van 12mm, namelijk 16mm minus 2x 2mm wanddikte = 12mm.

Als er een WP komt zou ik de boel vervangen inderdaad. De vloerverwarmingsverdeler zal dan ook vervangen moeten worden, dit is een mengverdeler gezien de pomp en daar kan een warmtepomp niks mee.
Bij WP draait alles om de flow. Dus dikke leidingen en weinig weerstand.
Mogelijk kun je de verdeler ombouwen, zie bijv: ds23man in "Vloerverwarmings verdeler ombouwen" en Vloerverwarmingsverdeler ombouwen ivm warmtepomp

CC @jappas

Ik zie in beide foto's trouwens geen beugels op de leidingen, zijn ze wel gebeugeld? Anders kan er mechanische spanning op de koppelingen komen te staan wat lekkages als gevolg kan hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-07 21:58
joeyke87 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad op termijn denk ik wel aan een warmtepomp. Wat ik onlangs heb gedaan aan cv tuning aan de Remeha ketel is de minimale pompsnelheid verhogen, max vermogen beperkt naar 20 kW en de aanvoertemperatuur naar 45 graden gezet aangezien ik de radiatoren boven eigelijk nauwelijks gebruik. Maar als ik je goed begrijp kan dat juist de flowproblemen gaan geven.

Het stookseizoen blijft zo nog wel even weg dus ik moet nog wel even aankijken hoe dat gaat.
Ik zou het lekker zo laten, die robot/vte verdelers kunnen toch niet zoveel doorlaten. Tegen de tijd dat je een wp neemt zou ik nieuwe leidingen en een nieuwe verdeler plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Thnx voor de reacties, ik zal in de tussentijd vast wat prijzen opvragen zodat ik daar een beeld bij heb en zal hoe dan ook eens kijke in hoeverre de verdeler/leidingen minder comfort afgeven bij de lagere aanvoertemperatuur.

Ps. Ik zie inderdaad nergens beugels zitten, ik weet ook dat deze leidingen door mijn kruipruimte los hangen en niet zijn gebeugeld aan de onderkant van de vloer, ook een aandachtspunt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
[...]

Welke type ketel hangt er en door welke thermostaat wordt ie aangestuurd? Waar heb je de aanvoertemperatuur beperkt, op de ketel of op de thermostaat? En waar staat de pompsnelheid op?

Die 20 kW zal geen effect hebben als je een modulerende thermostaat hebt. Dat is nog zo’n 4 keer zoveel als je nodig hebt enkel voor die 5 groepen.

Door die dunne leidingen naar de verdeler kan het best zo zijn dat die 45 °C aanvoer te laag is en je hoger moet gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Superbeagle schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Welke type ketel hangt er en door welke thermostaat wordt ie aangestuurd? Waar heb je de aanvoertemperatuur beperkt, op de ketel of op de thermostaat? En waar staat de pompsnelheid op?

Die 20 kW zal geen effect hebben als je een modulerende thermostaat hebt. Dat is nog zo’n 4 keer zoveel als je nodig hebt enkel voor die 5 groepen.

Door die dunne leidingen naar de verdeler kan het best zo zijn dat die 45 °C aanvoer te laag is en je hoger moet gaan zitten.
Remeha Calenta met etwist thermostaat. Op de ketel heb ik wat settings aangepast nav deze video
https://youtu.be/byeMFZMJmrY?feature=shared

Aangepast heb ik:

Aanvoertemperatuur van 60 naar 45
P 17 maximaal pompvermogen van 38 naar 20
P 19 minimaal pompvermogen 18 (ongewijzigd)
P 28 minimaal pomptoerental van 4 naar 6
P 29 maximaal pomptoerental van 6 naar 9

Vooral het laatste begreep ik dat verstandig is om bij dunne leidingen sneller door te stromen. Maar mocht je nog tips of toevoegingen hebben, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 22:08
naftebakje schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:30:
Ik had je post gemist, installateur geeft aan dat het zolang de aanvoer maar >18 graden blijft het geen condens en problemen geeft...

Het betreft inderdaad het zichtwerk. Zijn voorstel was om net onder de grond over te gaan van kunststof naar staal.

Er komen wel afsluiters richting de radiatoren overigens.

VV verdeler is ook van metaal, waarschijnlijk ook staal? Die was al wel voorbereid op een WP, de pomp kan er helemaal af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnkUUQoFqJwiOzbkOZlJcWOlFEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47Ml5y3lMB0iQtrgSDoLkvaA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door jappas op 02-10-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
joeyke87 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Remeha Calenta met etwist thermostaat. Op de ketel heb ik wat settings aangepast nav deze video
https://youtu.be/byeMFZMJmrY?feature=shared

Aangepast heb ik:

Aanvoertemperatuur van 60 naar 45
P 17 maximaal pompvermogen van 38 naar 20
P 19 minimaal pompvermogen 18 (ongewijzigd)
P 28 minimaal pomptoerental van 4 naar 6
P 29 maximaal pomptoerental van 6 naar 9

Vooral het laatste begreep ik dat verstandig is om bij dunne leidingen sneller door te stromen. Maar mocht je nog tips of toevoegingen hebben, graag!
Mogelijk heb je dan last van stromingsgeluiden. Maar dat zal de tijd uitwijzen.

Je bedoelt dat P17 en P19 het ventilatortoerental regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Superbeagle schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Mogelijk heb je dan last van stromingsgeluiden. Maar dat zal de tijd uitwijzen.

Je bedoelt dat P17 en P19 het ventilatortoerental regelen.
Check de stromingsgeluiden zal ik in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

[Afbeelding]

Het is zo te zien een mengverdeler dan heeft de temperatuur verlagen op de cv ketel niet zo veel zin. Sterker nog, het duurt langer voor het warm is en de ketel staat te pendelen.
Maximaal vermogen op de ketel zo laag mogelijk, minimaal pompvermogen ook en maximaal pompvermogen op 40%.
Op welke stand staat de pomp van de vloerverwarming?
Kan het op de foto net niet zien maar lijkt op auto adapt, deze moet op continu stand 2.

Nieuwe leidingen trekken naar de vloerverwarming heeft nu geen zin.
De kosten die je moet maken daar voor verdien je nooit terug met wat je daarmee zal besparen. (Als je daarmee al iets bespaart, als je aan de warmtepomp gaat is het wel nodig)
Je kan de leidingen zoveel mogelijk isoleren.
Die afsluiters zijn kogelkranen en hebben over het algemeen volle doorlaat.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:20:
[...]

Het is zo te zien een mengverdeler dan heeft de temperatuur verlagen op de cv ketel niet zo veel zin. Sterker nog, het duurt langer voor het warm is en de ketel staat te pendelen.
Proefondervindelijk vastgesteld dat het wel mogelijk is. Mits je meer water naar de verdeler verstuurt en de thermostaatknop op de verdeler zoveel mogelijk opent.

Zijn probleem is dat zijn leidingen naar de verdeler te smal zijn.
Minimale vermogen op de ketel zo laag mogelijk, minimaal pompvermogen ook en maximaal pompvermogen op 40%.
Minimaal vermogen van de ketel, daar moet je van afblijven. Of bedoel je max vermogen? Met een modulerende thermostaat zoals de e-twist heeft verlagen van het vermogen weinig zin.

Bij een mengverdeler zou ik ook de pompsnelheid niet verlagen.

Met de instellingen zoals je voorstelt krijg je een beetje heet water richting de verdeler. Deze laatste mengt het water naar <40 °C.

De thermostaat verwacht echter met heter water dat het sneller warm wordt, maar weet niet dat de mengverdeler de temperatuur bepaalt en denkt dan dat het niet snel genoeg warm wordt en vraagt steeds heter water. Op een gegeven moment slaat de ketel uit omdat Ta max is bereikt. Daarnaast duurt het heter maken van het water nog eens erg lang omdat je het vermogen hebt beperkt.

Er zijn genoeg mensen hier die met die instellingen zagen dat de ketel de gehele dag blijft stoken zonder dat de ruimtetemperatuur werd gehaald.

Met enkel radiatoren zullen die instellingen wel werken.
Op welke stand staat de pomp van de vloerverwarming?
Kan het op de foto net niet zien maar lijkt op auto adapt, deze moet op continu stand 2.
Of op stand 3
Nieuwe leidingen trekken naar de vloerverwarming heeft nu geen zin.
De kosten die je moet maken daar voor verdien je nooit terug met wat je daarmee zal besparen. (Als je daarmee al iets bespaart, als je aan de warmtepomp gaat is het wel nodig)
Je kan de leidingen zoveel mogelijk isoleren.
Die afsluiters zijn kogelkranen en hebben over het algemeen volle doorlaat.
Ja, ik zou ook pas nieuwe leidingen trekken bij het plaatsen van een wp. Dan zijn ze sowieso te dun.

Ik vraag me verder af of het zinnig is om leidingen binnen het verwarmde schil te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Superbeagle schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Proefondervindelijk vastgesteld dat het wel mogelijk is. Mits je meer water naar de verdeler verstuurt en de thermostaatknop op de verdeler zoveel mogelijk opent.

Zijn probleem is dat zijn leidingen naar de verdeler te smal zijn.

[...]

Minimaal vermogen van de ketel, daar moet je van afblijven. Of bedoel je max vermogen? Met een modulerende thermostaat zoals de e-twist heeft verlagen van het vermogen weinig zin.

Bij een mengverdeler zou ik ook de pompsnelheid niet verlagen.

Met de instellingen zoals je voorstelt krijg je een beetje heet water richting de verdeler. Deze laatste mengt het water naar <40 °C.

De thermostaat verwacht echter met heter water dat het sneller warm wordt, maar weet niet dat de mengverdeler de temperatuur bepaalt en denkt dan dat het niet snel genoeg warm wordt en vraagt steeds heter water. Op een gegeven moment slaat de ketel uit omdat Ta max is bereikt. Daarnaast duurt het heter maken van het water nog eens erg lang omdat je het vermogen hebt beperkt.

Er zijn genoeg mensen hier die met die instellingen zagen dat de ketel de gehele dag blijft stoken zonder dat de ruimtetemperatuur werd gehaald.

Met enkel radiatoren zullen die instellingen wel werken.

[...]

Of op stand 3

[...]

Ja, ik zou ook pas nieuwe leidingen trekken bij het plaatsen van een wp. Dan zijn ze sowieso te dun.

Ik vraag me verder af of het zinnig is om leidingen binnen het verwarmde schil te isoleren.
Maximaal vermogen inderdaad, heb het aangepast.
Meer water door de snelheid te verhogen bij kleine leidingen en lange lengtes geeft hoofdzakelijk meer geluid.

De ketel kan zijn warmte niet kwijt, max 4 a 5 kw kan door die 16mm leidingen als alleen de vloerverwarming wordt gebruikt en dan bij een instelling van 45 graden de ketel gaat pendelen.

Pomp van de vloerverwarming op stand 2 is meer dan genoeg of je moet leidingen hebben in de vloer meer dan 90 meter.

Leidingen in trapkasten, kelders e.d. zou ik gewoon isoleren. Waarom zou je warmte verspillen in een ruimte die geen verblijfsruimte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Oké, ik zal de pomp in ieder geval op stand 2 zetten. Aanvoertemperatuur toch op 60 i.v.m. pendelgedrag. Minimaal pompvermogen stond altijd ingesteld op 18 kW en zal ik dus vanaf blijven. Max pompvermogen stond op 38, kan ik dus op 20 laten staan want deze mag niet lager dan het minimale vermogen.

Mag ik tot slot nog vragen of naar jullie idee het verstandig is om met onderstaand klokprogramma te werken (dinsdag en woensdag is er overdag niemand thuis). Ik hoor hier namelijk wisselende verhalen over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70ySnpP07AMUWlafRO6A96L9AkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0NrZWnNS4v9Aal1zHyWzlWTd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@joeyke87 Ik zou zelf de temperatuur maandag- en dinsdagavond iets hoger laten lopen zodat je dinsdag- en woensdagochtend niet hoeft te stoken. Die paar uurtjes ‘s ochtends stoken zetten weinig zoden aan de dijk met vloerverwarming. E.e.a. afhankelijk van hoeveel de woning afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:23

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb een Nefit Ecomline Excellent HRC30 (CW5) uit 2000 in mijn (voor mij nieuwe) huis hangen, en heb adhv de handleiding het tapwater al eens van stand 10 van 10 op 7 van 10 gezet. Er zou dan 0 risico op legionella moeten zijn. Nu vraag ik mij nog af hoe ik moet weten hoe veel graden het CV gedeelte is. Ik kom bijv deze video tegen:
YouTube: Cv-ketel: Nefit EcomLine Excellent HR(C)
Maar ja, wat is 6? Wat is 10? Wat is 3?

Heeft iemand zo'n ketel die me dit kan verhelderen? Edit: even verder gezocht, blijkbaar is standje 10 90 graden en standje 1 40 graden. En dan heb je nog een knop om het vermogen te limiteren met 9kW als min en 30 als max.

Heb de CV gelukkig niet nodig nu, blijft constant 20-21 graden binnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Kuusj op 04-10-2023 11:30 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kuusj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:38:
Ik heb een Nefit Ecomline Excellent HRC30 (CW5) uit 2000 in mijn (voor mij nieuwe) huis hangen, en heb adhv de handleiding het tapwater al eens van stand 10 van 10 op 7 van 10 gezet. Er zou dan 0 risico op legionella moeten zijn. Nu vraag ik mij nog af hoe ik moet weten hoe veel graden het CV gedeelte is. Ik kom bijv deze video tegen:
YouTube: Cv-ketel: Nefit EcomLine Excellent HR(C)
Maar ja, wat is 6? Wat is 10? Wat is 3?

Heeft iemand zo'n ketel die me dit kan verhelderen? Edit: even verder gezocht, blijkbaar is standje 10 90 graden en standje 1 40 graden. En dan heb je nog een knop om het vermogen te limiteren met 9kW als min en 30 als max.

Heb de CV gelukkig niet nodig nu, blijft constant 20-21 graden binnen.
Realiseer je het volgende, met 9 kw, de laagst mogelijke, stand bij deze ketel kun je normaliter 2 gemiddelde redelijk geïsoleerde gemiddelde woonhuizen warm houden.

Ga deze ketel dan ook niet teveel begrenzen op temperatuur. En zorg dat er goed veel flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Seafarer schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Realiseer je het volgende, met 9 kw, de laagst mogelijke, stand bij deze ketel kun je normaliter 2 gemiddelde redelijk geïsoleerde gemiddelde woonhuizen warm houden.

Ga deze ketel dan ook niet teveel begrenzen op temperatuur. En zorg dat er goed veel flow is.
Besef ik me terdegen. Alleen is het wel zo dat hij nu op iets van 20-22kW staat en 70-75 graden aanvoer, dus al eens limiteren op 9kW en 55-60 graden scheelt al. 'T is een geschakelde 2-kapper uit 1972 met nageisoleerde spouw, geisoleerde vloeren, vrijwel overal HR++ glas etc.. Dus die 9kW denk ik al niet nodig te hebben idd.

Momenteel is de zoldervloer geisoleerd (met iets van 15cm glaswol denk ik) maar ik wil het dak ook nog eens gaan doen. Dat zal dus nog een Rd van 3.5 toevoegen ongeveer en dus nog wel aardig wat energie sparen. Doel is uiteindelijk om de gasaansluiting op te kunnen zeggen. Eerste stapje (6000Wp aan PV) is al gerealiseerd :)

En ik heb een paar jaar oude HR houtkachel met energielabel A en 12kW vermogen, en nog 4-5m3 gedroogd kersenhout liggen, dus veel m3 gas zal er sws niet doorheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
joeyke87 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:18:
....Mag ik tot slot nog vragen of naar jullie idee het verstandig is om met onderstaand klokprogramma te werken (dinsdag en woensdag is er overdag niemand thuis). Ik hoor hier namelijk wisselende verhalen over.
[Afbeelding]
Warmt het een beetje vlot op? Je moet het zo zien: als er een uur vertraging zit voor het warm begint te worden, dan kan je ruwweg een uur vroeger beginnen opwarmen (en ook een uur vroeger stoppen met stoken). Afhankelijk van je comfortgevoel kan je nog wat spelen met die waarden, mss is het 's ochtends voldoende om een kwartiertje de kou er uit te halen, of zit je met een koukleum in huis die 28° in de badkamer nodig heeft en moet je meer stoken.

Maar laat je niet vertellen om 's avonds extra te stoken om 's ochtends niet te hoeven stoken, dat zou zeer onverstandig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
naftebakje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:07:
[...]
Warmt het een beetje vlot op? Je moet het zo zien: als er een uur vertraging zit voor het warm begint te worden, dan kan je ruwweg een uur vroeger beginnen opwarmen (en ook een uur vroeger stoppen met stoken). Afhankelijk van je comfortgevoel kan je nog wat spelen met die waarden, mss is het 's ochtends voldoende om een kwartiertje de kou er uit te halen, of zit je met een koukleum in huis die 28° in de badkamer nodig heeft en moet je meer stoken.

Maar laat je niet vertellen om 's avonds extra te stoken om 's ochtends niet te hoeven stoken, dat zou zeer onverstandig zijn.
Eerlijk, goeie vraag! Afgelopen winter had ik nog niet met een klokprogramma gewerkt. Ik denk dat het meten is weten wordt. Beneden heb ik overal hr++ glas en een paar weken geleden is pif vloerisolatie 60 gemonteerd. Dus wellicht wordt de warmte nu beter vastgehouden. Ik heb ook een homewizard p1 meter dus ik zal van de winter eens wat gaan spelen met het klokprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Kun je ook onderbouwen waarom het ‘zeer onverstandig’ zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kuusj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Besef ik me terdegen. Alleen is het wel zo dat hij nu op iets van 20-22kW staat en 70-75 graden aanvoer, dus al eens limiteren op 9kW en 55-60 graden scheelt al. 'T is een geschakelde 2-kapper uit 1972 met nageisoleerde spouw, geisoleerde vloeren, vrijwel overal HR++ glas etc.. Dus die 9kW denk ik al niet nodig te hebben idd.

Momenteel is de zoldervloer geisoleerd (met iets van 15cm glaswol denk ik) maar ik wil het dak ook nog eens gaan doen. Dat zal dus nog een Rd van 3.5 toevoegen ongeveer en dus nog wel aardig wat energie sparen. Doel is uiteindelijk om de gasaansluiting op te kunnen zeggen. Eerste stapje (6000Wp aan PV) is al gerealiseerd :)

En ik heb een paar jaar oude HR houtkachel met energielabel A en 12kW vermogen, en nog 4-5m3 gedroogd kersenhout liggen, dus veel m3 gas zal er sws niet doorheen gaan.
Ik heb het kleinere broertje (26 jaar jong) met moduline thermostaat. Maar eigenlijk regelt de thermostaat dit allemaal. En bij mij start en brand hij meestal op het minimum van 7,7kW En vaak op koudere dagen ongeveer 4 X per uur aan/uit. De ketel staat ergens op 70 graden ingesteld maar dat haalt hij nooit. Dus echt veel ga je niet winnen met beperken. Beter om waterzijdig in te regelen zodat de retour koud blijft.

Die instellingen op de ketel zijn het maximum er staat nergens dat de ketel dit ook "MOET"gebruiken. Dit heeft allen zin met thermostaten die niet weten wat ze aan het doen zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Superbeagle schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:27:
[...]Kun je ook onderbouwen waarom het ‘zeer onverstandig’ zou zijn?
Als er ochtendvorst zal zijn, laat je dan 's avonds als je thuiskomt je auto draaien zodat 's ochtends de ramen niet bevroren zijn? Nee toch, dat verspilt de hele nacht brandstof.

Als je 's ochtends wil dat het warm is, ga je dan 's avonds de thermostaat extra omhoog draaien, zodat het 's ochtends confortabel warm is? Nee toch, dat verspilt de hele nacht warmte. Je stopt extra warmte in je huis 's avonds, waardoor de hele nacht het huis warmer is --> hele nacht extra warmteverlies (hoger temperatuurverschil buiten-binnen = grotere warmteverliezen, vandaar ook dat nachtverlaging altijd zin heeft).
Hoe ga je trouwens voorspellen hoeveel warmer je het 's avonds moet maken, om 's ochtends op de gewenste temperatuur te zijn?
Ook qua comfort, als je huis op 21°C staat terwijl het afkoelt voelt dat veel frisser dan als je huis op 20.5° staat en aan het opwarmen is (meer stralingswarmte vanuit de vloer of radiatoren).
Ook naar rendement van je ketel toe, 's ochtends is het huis koud en komt er een koude retour naar de ketel waardoor die op hoger rendement draait (meer condensatie bij gas en hogere COP bij warmtepomp); als de vloer nog warm is draai je met iets lager rendement.

Afhankelijk van de situatie zijn de verschillen misschien klein, maar allemaal in dezelfde richting, en alle beetjes helpen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Seafarer schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:35:
[...]

Ik heb het kleinere broertje (26 jaar jong) met moduline thermostaat. Maar eigenlijk regelt de thermostaat dit allemaal. En bij mij start en brand hij meestal op het minimum van 7,7kW En vaak op koudere dagen ongeveer 4 X per uur aan/uit. De ketel staat ergens op 70 graden ingesteld maar dat haalt hij nooit. Dus echt veel ga je niet winnen met beperken. Beter om waterzijdig in te regelen zodat de retour koud blijft.

Die instellingen op de ketel zijn het maximum er staat nergens dat de ketel dit ook "MOET"gebruiken. Dit heeft allen zin met thermostaten die niet weten wat ze aan het doen zijn. :)
Dank voor de info. Ik moet eens kijken hoe het loopt met dat ding. Heb hem gelukkig nog niet nodig gehad buiten SWW (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kuusj schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Dank voor de info. Ik moet eens kijken hoe het loopt met dat ding. Heb hem gelukkig nog niet nodig gehad buiten SWW (:
Kun je lang kijken. ;) Ze hangen zomaar meer dan 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Seafarer schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Kun je lang kijken. ;) Ze hangen zomaar meer dan 20 jaar.
23 jaar bij mij. Maar ik bedoel natuurlijk dat ik wel kijk hoe het stookgedrag is. Dat ‘ie 23 jaar op 75graden aanvoer staat wil niet zeggen dat hij niet op 55 zou kunnen draaien en daarmee waarschijnlijk aardig wat zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
Als er ochtendvorst zal zijn, laat je dan 's avonds als je thuiskomt je auto draaien zodat 's ochtends de ramen niet bevroren zijn? Nee toch, dat verspilt de hele nacht brandstof.
Er zijn hele volksstammen die geen nachtverlaging toepassen. Equivalent met de hele nacht de ‘auto laten draaien’. Dat hangt helemaal af van de som van het transmissie- , infiltratie- en ventilatieverlies van de woning. Liggen die drie samen verhoudingsgewijs dicht bij de opwarmtoeslag, dan kan het mogelijk een besparing opleveren. Dit is woningafhankelijk.

Maar ik had het niet over geen nachtverlaging toepassen. Integendeel. De kunst is om de nachtverlaging niet te diep onder de comfortgrens te laten zakken. De comfortgrens ligt hier thuis op 18 °C. Zolang de binnentemperatuur niet lager wordt, klagen ze hier niet.
Als je 's ochtends wil dat het warm is, ga je dan 's avonds de thermostaat extra omhoog draaien, zodat het 's ochtends confortabel warm is? Nee toch, dat verspilt de hele nacht warmte. Je stopt extra warmte in je huis 's avonds, waardoor de hele nacht het huis warmer is --> hele nacht extra warmteverlies (hoger temperatuurverschil buiten-binnen = grotere warmteverliezen, vandaar ook dat nachtverlaging altijd zin heeft).
Gemiddeld gezien zijn de buitentemperaturen het laagst net na zonsopgang. Aangezien het transmissieverlies van de woning recht evenredig is met de buitentemperatuur volgt dus dat stoken in de ochtend de meeste energie kost. Dit energieverbruik wordt nog vermeerderd door de opwarmtoeslag omdat je eerst de koude muren moet opwarmen.

Het tegenovergestelde is ook waar. Net na zonsondergang is het gemiddeld gezien de zuinigste periode om te stoken.

Met die kennis stook ik in de middag / avond een paar graden extra. De woning is al warm, dus geen extra opwarmtoeslag en het transmissieverlies is lager dan in de ochtend. Om 21:00 gaat de ketel uit. Die paar graden extra is meestal genoeg om ‘s ochtends de binnentemperatuur boven de comfortgrens te houden zodat de ketel aan hoeft. Dit gaat in >80% van de gevallen goed.
Hoe ga je trouwens voorspellen hoeveel warmer je het 's avonds moet maken, om 's ochtends op de gewenste temperatuur te zijn?
Gewoon een tijdje de thermometer loggen. Hier koelt het huis meestal zo’n 2 graden Celsius af gedurende de nacht. Als ik dus stook tot 18 + 2 = 20 °C dan is het meestal voldoende.
Ook qua comfort, als je huis op 21°C staat terwijl het afkoelt voelt dat veel frisser dan als je huis op 20.5° staat en aan het opwarmen is (meer stralingswarmte vanuit de vloer of radiatoren).
Mijn ervaring is juist dat als de comfortgrens van 18 °C niet wordt bereikt, de stralingswarmte ook niet wordt gemist. Sinds ik dit toepas heb ik geen klachten gehoord zoals ik eerder schreef. En de overige leden van het gezin hebben een lage tolerantie voor een koude woning.
Ook naar rendement van je ketel toe, 's ochtends is het huis koud en komt er een koude retour naar de ketel waardoor die op hoger rendement draait (meer condensatie bij gas en hogere COP bij warmtepomp); als de vloer nog warm is draai je met iets lager rendement.

Afhankelijk van de situatie zijn de verschillen misschien klein, maar allemaal in dezelfde richting, en alle beetjes helpen toch.
De invloed van de buitentemperatuur op het gasverbruik is vele malen hoger dan welke rendementswinst dan ook van een iets kouder retour in het begin van de stooksessie, als dat al zo is. Bovendien haal je het meeste rendement zodra de retourtemperatuur onder de condensatiegrens is. Alles lager is rommelen in de marge.

En niet stoken in de ochtend is altijd zuiniger dan wel stoken met een hoger rendement.

Trouwens, de COP van een warmtepomp is slechts afhankelijk van de aanvoertemperatuur en totaal niet van de retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kuusj schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:58:
[...]

23 jaar bij mij. Maar ik bedoel natuurlijk dat ik wel kijk hoe het stookgedrag is. Dat ‘ie 23 jaar op 75graden aanvoer staat wil niet zeggen dat hij niet op 55 zou kunnen draaien en daarmee waarschijnlijk aardig wat zuiniger is.
Een instelling op een ketel zegt niet dat de installatie ook met die temperatuur stookt. De thermostaat bepaalt dat. Dus wat erin die 23 jaar gebeurt is weet ik niet. Maar als er waterzijdig ingeregeld is en de retour netjes koud, dan was het rendement 23 jaar goed.

Toch adviseer ik zelfs om deze 9kW ketel gewoon op 75 graden aanvoer te laten staan. Want met ons huidige stookgedrag, alleen stoken waar het nodig is en dus zoveel mogenlijk radiatoren dicht word de flow zoveel beperkt dat de watertemperatuur zeer snel aan die 55 zit en de ketel erg vaak aan/uit gaat.

Klakkeloos een temperatuur naar beneden knallen is niet zo zinvol. Misschien heb je vloerverwarming met een mengverdeler die worden ook niet gelukkig van lage aanvoertemperturen.

Maar goed. Je merkt het vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-07 15:03
Ik heb mijn ketel voor het winterseizoen beperkt tot minimumvermogen. Er hangt 11 kW aan radiatoren (70/50) en de ketel (Remeha Tzerra Ace) gaat nu 6.1 kW leveren.
Een probleempje is dat het vermogen niet goed verdeeld is; vooral de slaapkamer heeft een veel te kleine radiator, en die laat ik met een kleinere delta-T draaien. Gelukkig komt daar maar weinig water door.
De woning is aan de binnenkant geïsoleerd en heeft dus weinig thermische massa. En koelt dus snel af, en warmt weer snel op.
Ik vraag me toch af of "de laagste stand" optimaal zal blijken. Eens kijken hoe lang die gaan doen over het warmstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@sympa Ik neem aan dat je bedoelt dat je het max vermogen gelijk hebt gezet met het min vermogen? Als dat zo is dan moet je niet veel meer verwachten van het ‘snel opwarmen’.

Heb je de radiatoren waterzijdig al ingeregeld? Dat is stap 1 in als je gas wil besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-07 15:03
Waterzijdig afregelen is al gedaan. Op de bovenverdieping staan de retourtemperaturen gelijk (en erg laag, die radiatoren zijn overbemeten).
Op de benedenverdieping is er wat meer flow nodig. De grote radiatoren staan daar gelijk.
Uitzonderingen zijn de badkamer (radiator heeft veel volume, die heeft wat problemen om zelf op te warmen) en de slaapkamer, waar de radiator te klein is. Die kleine radiator heeft nog steeds maar 5% van de totale doorstroming, dus dat ie 10 graden hogere retour heeft, zal op het totaal niet veel uitmaken.
Er zijn geen radiatorthermostaten.
Vorige winter hing er nog een ketel met niet-modulerende pomp. Die had ik op de laagste stand gezet en de brander moduleerde dan terug zodat de delta-T op 25 graden kwam.
Nou ja, ik ga het zien. Als het opwarmen veel te lang duurt / te vroeg begint kan ik altijd nog het maximum vermogen wat ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wisten jullie al dat volgens "speedcomfort" met de "slimme" radiatorventilatoren
een besparing tot 22% op het gasverbruik mogelijk is? (advertentie in het VEH magazine)

Hoe zouden ze dat gemeten/bepaald hebben?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:00:
Wisten jullie al dat volgens "speedcomfort" met de "slimme" radiatorventilatoren
een besparing tot 22% op het gasverbruik mogelijk is? (advertentie in het VEH magazine)

Natte vinger?

Of eerst alle radiatoren helemaal inbouwen in een omkasting met kleine spleten, ketel starten gasverbruik meten daarna die speedcomfort erin en weer het gasverbruik meten. Misschien haal je dan 22%. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane

Ik vermoed dat ze 90 graden stoken naar 40 hebben gezet en dan ‘mogelijk’ kunnen zijn door het besparen. Ik denk nog dat het theotisch getoetst is ook.

Overigens heb ik zelf heatfan en na het plaatsen* van de heatfans is de besparing 100%.

*heatfan is gelijktijdig geplaatst met een lucht water warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Die 22% noemden ze ruim 3 jaar geleden ook al, een voorbeeld:
https://www.groenezaken.c...slimme-radiatorventilator

Mail Speedcomfort eens voor de exacte methode hoe ze aan die 22% komen.

Gezocht via Google met een jaarvenster als filter.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 06-10-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dashlane schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Ik vermoed dat ze 90 graden stoken naar 40 hebben gezet en dan ‘mogelijk’ kunnen zijn door het besparen. Ik denk nog dat het theotisch getoetst is ook.

Overigens heb ik zelf heatfan en na het plaatsen* van de heatfans is de besparing 100%.

*heatfan is gelijktijdig geplaatst met een lucht water warmtepomp.
Je krijgt wel een ketelrendement van 110% volgens een advertentie van ATAGwarmte
op de achterkant van hetzelfde magazine, maar dat ligt dan weer aan de rvs-warmtewisselaar 8)7.
Citaat: "RVS warmtewisselaar met 110% rendement - ...zorgt voor maximale warmteoverdracht. ..."
Wat rendeert nu beter - de "speedcomforts" of de nieuwe "ATAG P" ketel (H2 ready)? _O- 7(8)7

P.S.: Weet iemand toevallig waardoor de speedcomforts "slim" zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 07-10-2023 11:10 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
dunklefaser schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:43:
[...]

Je krijgt wel een ketelrendement van 110% volgens een advertentie van ATAG
op de achterkant van hetzelfde magazine, maar dat ligt dan weer aan de rvs-warmtewisselaar 8)7.
Citaat: "RVS warmtewisselaar met 110% rendement - ...zorgt voor maximale warmteoverdracht. ..."
Wat rendeert nu beter - de "speedcomforts" of de nieuwe "ATAG P" ketel (H2 ready)? _O- 7(8)7

P.S.: Weet iemand toevallig waardoor de speedcomforts "slim" zijn?
Het slim zal zitten in de sensor/rhermostaatschakelaar die inschakelt die de fans inschakelt bij 33 graden. Dit is ook de reden geweest dat ik ze niet heb gekocht, maar heatfan heb gekocht icm een warmtepomp. Die slaan aan bij een lagere temperatuur en de sensor zit boven aan de radiator. En moduleert ook nog, weet niet of speedcomfort dat ook doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Dashlane op 06-10-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dashlane schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Het slim zal zitten in de sensor/rhermostaatschakelaar die inschakelt die de fans inschakelt bij 33 graden. Dit is ook de reden geweest dat ik ze niet heb gekocht, maar heatfan heb gekocht icm een warmtepomp. Die slaan aan bij een lagere temperatuur en de sensor zit boven aan de radiator. En moduleert ook nog, weet niet of speedcomfort dat ook doet.
Ik had al zo'n vermoeden - een bimetaal schakelaar slim noemen - ze durven wel.
Dan zijn mijn Heatboosters waarschijnlijk geavanceerde KI _/-\o_ O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Superbeagle schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:43:
De invloed van de buitentemperatuur op het gasverbruik is vele malen hoger dan welke rendementswinst dan ook van een iets kouder retour in het begin van de stooksessie, als dat al zo is. Bovendien haal je het meeste rendement zodra de retourtemperatuur onder de condensatiegrens is. Alles lager is rommelen in de marge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSZBwUlN5o_WxWzPvLW0XKTXCsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iBfmxfUji04VT4lHogcLs45.jpg?f=fotoalbum_large
Geen commentaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Mail Speedcomfort eens voor de exacte methode hoe ze aan die 22% komen.
Goed idee.

Mail verstuurd. :)

Nu wachten op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Seafarer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

Goed idee.

Nu wachten op antwoord.
Mooie voor de KDVW, ‘ik lees dat jullie product tot 22% gas kan besparen en ik vroeg mij af hoe dat dan kan?’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Dashlane schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:38:
[...]

Mooie voor de KDVW, ‘ik lees dat jullie product tot 22% gas kan besparen en ik vroeg mij af hoe dat dan kan?’
Gewoon je thermostaat 2 graden lager zetten en nog is je huis sneller warm...
Vast, maar niet op dezelfde temperatuur of zet iedereen z'n thermostaat op 24 om het 22 graden te krijgen?
Met een speedcomfort hoeft dat dus niet meer 8)7

Zo lust ik er ook nog wel een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
De vraag waar het om gaat is dit: als je retourtemperatuur al onder de condensatiegrens zit, haal je dan extra rendement door ‘s ochtends te stoken bij een koudere buitentemperatuur of in de avond bij een hogere buitentemperatuur?

We weten dat elke graad verlaging van de retourtemperatuur in dat traject van 50 °C naar 30 °C retourtemperatuur een rendementsverbetering oplevert van zo’n 0,5%. Zie:
PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Hoeveel extra rendement wordt gehaald als de stelling klopt dat ‘een kouder vloer ‘s ochtends zorgt voor een lagere retourtemperatuur’?

Er bestaat bij mijn weten geen onderzoek wat het daadwerkelijk zou schelen als iemand over een langere periode zo weinig mogelijk stookt bij lagere buitentemperaturen en zo veel mogelijk bij hogere buitentemperaturen.

Ik gok dat dit dan vervolgens van positieve invloed zal zijn op de gemiddelde graaddagen.

Feit blijft wel dat de woning bij lagere buitentemperaturen een hoger transmissieverlies heeft dan bij hogere buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:05
Het stookseizoen komt er weer bijna aan, en deze wil ik gebruiken om te kijken of mijn woning geschikt is om volgend jaar een warmtepomp te plaatsen.

Situatie: vrijstaand jaren 40 huis. Twee jaar geleden energielabel G, inmiddels erg veel isolatie toegepast. Verbruik is ongeveer 1500m3 gas. Verbruik is met deels enkelglas en een ongeïsoleerd dak. Dit is inmiddels aangepakt.

In de woon- en eetkamer ligt vloerverwarming op 60cm schuimbeton. In de keuken hangen twee T22 radiatoren, in de hal hangt één T22 radiator en op de slaapkamers hangen ook T22 radiatoren. Slaapkamers worden vrijwel niet verwarmd.

Huidige CV instellingen:
CV water: 55 graden
Max CV vermogen: 65%
Max pompsnelheid: 70%

Met bovenstaande instellingen wordt het huis snel warm, ook in de winter. Mijn vraag: hoe kan ik het beste testen of mijn woning geschikt is voor een warmtepomp? Is het een kwestie van CV water op 45 graden zetten, en kijken of de woning warm blijft?

Foto vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m9jcDoauyDV_Z8kPGTuPTW6ZIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxVZgSJWYFZ6OmcCZejTPhqX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@OosterF Een warmtepomp heeft doorgaans een vermogen dat niet lager is dan het warmteverlies van de woning bij een buitentemperatuuur van -10 °C.

Een vuistregel om dat te bepalen is met de koevlaas formule: gasverbruik per jaar(m3) * 8 / 1650. Bij jou zou dat afgerond naar boven uitkomen op 8 kW. Waarschijnlijk is het min. vermogen van jouw ketel hoger dan dit. Je kunt het max. vermogen beperken tot het minimum. Mocht je een modulerende thermostaat hebben dan is dit niet nodig.

Verder haalt een warmtepomp in tegenstelling tot een cv-ketel zijn hoogste rendement bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Het liefst zou je dit kunnen testen met een Ta van 35 °C. Veel ketels gaan echter pendelen hierbij en bij 40 °C niet.

Om toch voldoende warmte naar de radiatoren en vvw te krijgen heeft een warmtepomp een pomp met een veel hoger debiet dan een cv-ketel. De pompsnelheid van de cv-ketel moet dus omhoog naar 80% of 90%.

Waarschijnlijk is jouw verdeler niet berekend op hoge debieten. Je kunt dit enigszins compenseren door de thermostaatknop op de verdeler helemaal te openen en de pompstand naar II of III.

Ten slotte zullen de leiding tussen jouw ketel en de verdeler waarschijnlijk niet berekend zijn op hoge debieten en krijg je stromingsgeluiden te horen. In dat geval pompsnelheid op ketel iets omlaag en Ta iets omhoog. De juiste balans zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.

Bedenk wel dat het systeem met die instellingen trager zal gaan opwarmen. Maar dat is ook het geval met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Bedankt voor de snelle reactie @Superbeagle. Jij zit duidelijk dieper in de materie dan ik. Ik ga het proberen samen te vatten voor mijzelf.

Ik heb een Intergas Xtreme 36 ketel. Deze heeft een minimaal vermogen van 3,6 kW geloof ik. Daarnaast ook een modulerende thermostaat (ronde Honeywell). Als ik je verhaal goed begrijp hoef ik met het vermogen van de ketel dus niets te doen. Wat betreft de vloerverwarming: daarvan staat de thermostaatknop op dit moment op 35 graden.

Als ik je goed begrijp:
- CV water naar 35 graden (bij pendelen naar 40)
- Thermostaatknop vloerverwarming naar 60 graden (door CV temperatuur zal er dan 35/40 graden de vvw instromen)
- Pompsnelheid CV naar 90%
- Pompstand naar II of III (?)

Klopt dit zo? En zo ja, waar kan ik de pompstand instellen? Bedankt in ieder geval voor je snelle uitgebreide reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@OosterF Kijk eens aan, je hebt het begrepen! :)

Hier staat hoe je de pompstand van de Wilo pomp kunt instellen

Nummer 6 of 7 op blz. 3. Verschildruk constant Δp-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@OosterF Voor Ik -wil -een-warmtepomp is er ook een passend FAQ topic om te beginnen,
staat in "Duurzame Energie & Installaties" helemaal boven aan. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

OosterF schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:43:
Het stookseizoen komt er weer bijna aan, en deze wil ik gebruiken om te kijken of mijn woning geschikt is om volgend jaar een warmtepomp te plaatsen.

Situatie: vrijstaand jaren 40 huis. Twee jaar geleden energielabel G, inmiddels erg veel isolatie toegepast. Verbruik is ongeveer 1500m3 gas. Verbruik is met deels enkelglas en een ongeïsoleerd dak. Dit is inmiddels aangepakt.

In de woon- en eetkamer ligt vloerverwarming op 60cm schuimbeton. In de keuken hangen twee T22 radiatoren, in de hal hangt één T22 radiator en op de slaapkamers hangen ook T22 radiatoren. Slaapkamers worden vrijwel niet verwarmd.

Huidige CV instellingen:
CV water: 55 graden
Max CV vermogen: 65%
Max pompsnelheid: 70%

Met bovenstaande instellingen wordt het huis snel warm, ook in de winter. Mijn vraag: hoe kan ik het beste testen of mijn woning geschikt is voor een warmtepomp? Is het een kwestie van CV water op 45 graden zetten, en kijken of de woning warm blijft?

Foto vloerverwarming:
[Afbeelding]
Als je de cv temperatuur zo laag zet moet je de ltv ventiel bij de verdeler helemaal dichtzetten. (als die bij jou er op zit) Zie https://www.robotclimate....rdeler-4-groeps-wilo-para
Het is een mengverdeler met een eigen pomp, hij staat op continu druk stand 1, zet deze op stand 2. (beide lampjes in het midden)
De pompsnelheid op de ketel zou ik minimum 30% doen en de max 50% om stromingsgeluiden te voorkomen.
Max. vermogen van de ketel op 5kw (ook al heb je een modulerende thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
edsandje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Als je de cv temperatuur zo laag zet moet je de ltv ventiel bij de verdeler helemaal dichtzetten. (als die bij jou er op zit) Zie https://www.robotclimate....rdeler-4-groeps-wilo-para
Het is een mengverdeler met een eigen pomp, hij staat op continu druk stand 1, zet deze op stand 2. (beide lampjes in het midden)
De pompsnelheid op de ketel zou ik minimum 30% doen en de max 50% om stromingsgeluiden te voorkomen.
De pompsnelheid staat nu al op 70% zonder stromingsgeluiden, gok ik. Waarom hij nu ineens naar 50% moet is mij een raadsel. Zou je dit willen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Superbeagle schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:48:
@OosterF Kijk eens aan, je hebt het begrepen! :)

Hier staat hoe je de pompstand van de Wilo pomp kunt instellen

Nummer 6 of 7 op blz. 3. Verschildruk constant Δp-c.
Top, daar kom ik uit. Ik ga deze op pompsnelheid II zetten, omdat @edsandje dat ook adviseert. Bedankt.
dunklefaser schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:52:
@OosterF Voor Ik -wil -een-warmtepomp is er ook een passend FAQ topic om te beginnen,
staat in "Duurzame Energie & Installaties" helemaal boven aan. YMMV
Dank, ga ik doorlezen!
edsandje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Ik heb de handleiding van de verdeler erbij gepakt, en volgens de handleiding zit er een voetventiel/regelventiel op. Dit is de kleine witte knop naast de thermostaatknop op de foto. Bedoel je deze met LTV ventiel en moet ik deze dichtdraaien?

Voor de pompsnelheid geef jij 50% aan, terwijl @Superbeagle 90% noemt. Hij staat momenteel op 70%. Is het beter om deze te verhogen of te verlagen? De minimum van 30% kan ik sowieso toepassen.

Wat betreft maximaal vermogen, ik heb de handleiding van de CV erbij gepakt en kan het maximale vermogen terugschroeven tot 25%. Dan zit de ketel op een vermogen van 6,4 kW. Lager kan ik hem niet instellen.

Bedankt voor de reacties allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@OosterF Je probeert een warmtepomp na te bootsen en die werken met hoge debieten. Dan is het logisch om de pomp op de ketel ook te verhogen. Maar ik ben ook benieuwd naar de uitleg om die te verlagen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Superbeagle schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

De pompsnelheid staat nu al op 70% zonder stromingsgeluiden, gok ik. Waarom hij nu ineens naar 50% moet is mij een raadsel. Zou je dit willen uitleggen?
De vloerverwarming heeft een eigen pomp, die heeft geen meer snelheid nodig.
Verder zitten er een paar radiatoren die gebruikt worden, die hebben die pompsnelheid niet nodig om warmte af te geven, sterker nog als deze niet ingeregeld zijn gaat de warmte te snel weer terug naar de ketel.
Zijn de radiatoren wel waterzijdig ingeregeld dan heeft het ook geen nut, de radiator laat niet meer door dan er ingesteld is.

Het leidingwerk voor een cv installatie is vaak niet geschikt voor een warmtepomp, voor een warmtepomp wil je grotere diameters, veel water (vloerverwarming) kunnen transporteren.
Standaard radiatoren geven dan veel weerstand met geluid als gevolg.
Wil je testen met lagere temperaturen? Verlaag dan de temperatuur en zorg voor zoveel mogelijk doorstroming.
Even heel gechargeerd gezegd: een cv ketel verwarmt je huis snel, een warmtepomp houdt je huis op temperatuur.

Nog een nadeel van de pompsnelheid te verhogen is vuil, dat ligt in de radiatoren en wordt door de hogere snelheid weer getransporteerd, als er een vuilfilter onder de ketel zit kan je dit wel ondervangen.

Zet het maximum vermogen dan zo laag mogelijk.
Dat voorkomt dat de ketel toch meer vermogen gaat leveren als de thermostaat daarom vraagt bijvoorbeeld bij langere warmtevraag.

Inregelventiel zit aan de zijkant.
Zie https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
edsandje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

De vloerverwarming heeft een eigen pomp, die heeft geen meer snelheid nodig.
Voor de vloer niet, nee. Maar mengverdelers hebben nog een functie en dat is mengen. Als je met hoge Ta’s werkt dan werken ze goed. Bij lage Ta’s wil je juist dat ze meer aanvoerwater mengen en dat doe je door de pompstand te verhogen.
Verder zitten er een paar radiatoren die gebruikt worden, die hebben die pompsnelheid niet nodig om warmte af te geven, sterker nog als deze niet ingeregeld zijn gaat de warmte te snel weer terug naar de ketel.
Zijn de radiatoren wel waterzijdig ingeregeld dan heeft het ook geen nut, de radiator laat niet meer door dan er ingesteld is.
Maar ze kunnen wel minder doorlaten en dan wordt de Tr lager en dus de gemiddelde Ta/Tr en dit leidt tot een lagere afgifte. Ik denk niet dat dit de bedoeling is.
Het leidingwerk voor een cv installatie is vaak niet geschikt voor een warmtepomp, voor een warmtepomp wil je grotere diameters, veel water (vloerverwarming) kunnen transporteren.
Standaard radiatoren geven dan veel weerstand met geluid als gevolg.
Dat zal uit test moeten blijken. Op voorhand valt niet te zeggen of dit tot ongewenste stromingsgeluiden oplevert.

Overigens zijn er in de L/W topic genoeg mensen te vinden met een warmtepomp icm met enkel radiatoren. Met minimaal T22’s of T33’s is dat goed genoeg. Zoveel debiet vragen radiatoren ook niet itt een vloerverwarming.
Wil je testen met lagere temperaturen? Verlaag dan de temperatuur en zorg voor zoveel mogelijk doorstroming.
Even heel gechargeerd gezegd: een cv ketel verwarmt je huis snel, een warmtepomp houdt je huis op temperatuur.
Dat is precies wat de bedoeling is van deze test. Zoveel mogelijk doorstroming = pompsnelheid omhoog + afsluiters open, zoals ik al schreef.
Nog een nadeel van de pompsnelheid te verhogen is vuil, dat ligt in de radiatoren en wordt door de hogere snelheid weer getransporteerd, als er een vuilfilter onder de ketel zit kan je dit wel ondervangen.
Daar heb je wel een punt. Het is wel niet zo dat het verhogen van de pompsnelheid meteen ervoor zorgt dat het hele systeem meteen in de soep loopt.
Zet het maximum vermogen dan zo laag mogelijk.
Dat voorkomt dat de ketel toch meer vermogen gaat leveren als de thermostaat daarom vraagt bijvoorbeeld bij langere warmtevraag.
Prima, maar dan wel in combinatie met een hogere pompsnelheid. Anders vraagt de thermostaat een hogere Ta aan de ketel bij blijvende warmtevraag en omdat die is beperkt krijg je een storing ‘max aanvoertemperatuur bereikt’ of iets dergelijks.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Superbeagle schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Voor de vloer niet, nee. Maar mengverdelers hebben nog een functie en dat is mengen. Als je met hoge Ta’s werkt dan werken ze goed. Bij lage Ta’s wil je juist dat ze meer aanvoerwater mengen en dat doe je door de pompstand te verhogen.

[...]

Maar ze kunnen wel minder doorlaten en dan wordt de Tr lager en dus de gemiddelde Ta/Tr en dit leidt tot een lagere afgifte. Ik denk niet dat dit de bedoeling is.

[...]

Dat zal uit test moeten blijken. Op voorhand valt niet te zeggen of dit tot ongewenste stromingsgeluiden oplevert.

Overigens zijn er in de L/W topic genoeg mensen te vinden met een warmtepomp icm met enkel radiatoren. Met minimaal T22’s of T33’s is dat goed genoeg. Zoveel debiet vragen radiatoren ook niet itt een vloerverwarming.

[...]

Dat is precies wat de bedoeling is van deze test. Zoveel mogelijk doorstroming = pompsnelheid omhoog + afsluiters open, zoals ik al schreef.

[...]

Daar heb je wel een punt. Het is wel niet zo dat het verhogen van de pompsnelheid meteen ervoor zorgt dat het hele systeem meteen in de soep loopt.

[...]

Prima, maar dan wel in combinatie met een hogere pompsnelheid. Anders vraagt de thermostaat een hogere Ta aan de ketel bij blijvende warmtevraag en omdat die is beperkt krijg je een storing ‘max aanvoertemperatuur bereikt’ of iets dergelijks.
[/quote]
Okay ik heb een andere mening/kijk hier op.
Dat is verder prima, laat @OosterF maar experimenteren hiermee wat het beste bevalt/werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
@edsandje en @Superbeagle, beiden erg bedankt voor alle informatie. Leerzame discussie. Nog een paar verduidelijkingen van mijn kant: alle radiatoren hebben een thermostaatknop (en zijn daarmee 'ingeregeld'), onder de ketel hangt een magneetfilter om het vuil op te vangen, de verdeler van de vloerverwarming heeft geen inregelventiel.

Op basis van jullie input ben ik van plan het volgende in te stellen:
- CV water naar 35 graden (bij pendelen naar 40)
- Thermostaatknop vloerverwarming naar 60 graden (maximum)
- Maximale pompsnelheid CV naar 90% (bij stromingsgeluiden omlaag)
- Pompstand verdeler naar II
- Maximaal vermogen CV naar 25% (=6,4 kW)

De CV heeft een modulerende CV-pomp. Is het volgens dezelfde logica ook verstandig een minimale pompsnelheid in te stellen?

Bedankt voor jullie hulp tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
edsandje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Okay ik heb een andere mening/kijk hier op.
Dat is verder prima, laat @OosterF maar experimenteren hiermee wat het beste bevalt/werkt.
Dat is geen probleem. Daar is het forum voor, om meningen uit te wisselen. Ik ben het verder eens met jou dat OosterF zelf moet experimenteren. Geen twee woningen zijn exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@OosterF Die instellingen zijn prima om mee te experimenteren en het lijkt erop dat je weet wat je moet doen als het niet bevalt.

Het klopt wat je zegt over de min. pompsnelheid. Omdat die gekoppeld is aan het vermogen blijft die anders laag, dus die moet je ook verhogen.

Verder zou ik het ltv-inregelventiel verder openen zoals edsandje schreef. Ik meen me wel te herinneren dat er dan in de retourleiding een terugslagklep in moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

Goed idee.

Nu wachten op antwoord.
Jeetje ik heb nu al antwoord.

Maar hoe plak ik hier een pdf neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Jeetje ik heb nu al antwoord.

Maar hoe plak ik hier een pdf neer?
Ben wel benieuwd wat hun onderbouwing/beredenering is dus wellicht een korte samenvatting of desnoods een print screen van de relevante pagina's posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

PalingDrone schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Ben wel benieuwd wat hun onderbouwing/beredenering is dus wellicht een korte samenvatting of desnoods een print screen van de relevante pagina's posten?
Rapport van TNO erbij. Ik denk dat ik straks wel een download link maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 15:39
Hoe zit dat met het inregelventiel op een robot verdeler, als je die dicht draait wordt de verdeler hydraulisch actief toch?
Mijn ouders hebben een Intergas HRE uit 2012, die zou een keerklep moeten als de verdeler hydraulisch actief wordt gemaakt. Alternatief is de pomp alleen laten draaien als de ketel ook stookt.
Volgens mij heeft de HRE daar dan weer geen voorziening voor. Alhoewel de A-label pomp parallel schakelen aan de ketelpomp op stand 2 qua belasting voor de branderautomaat geen probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Rapport van TNO erbij. Ik denk dat ik straks wel een download link maak.
Download link via WETRANSFER.

https://we.tl/t-rckm6PhqDI

Ik heb er alleen nog maar even snel door gescrold.

Pagina: 1 ... 3 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?