Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 22:05
@Blihi en @scofield bedankt, ik moet dan toch maar gaan kijken of ik er een Danfoss avdo tussen kan krijgen op de een of andere manier!

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:46
klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Wat voor een ketel? Doorstroom verwarmen of een voorraad vat(tje) wat constant warm blijft, comfortfunctie aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz0L7II_5x7VHWgdruUlygClJrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l96qoSiAZRpvVr6U8QAOrUSu.jpg?f=fotoalbum_large

Deze unit hangt hier. Moet bekennen dat ik sinds ik hier woon ook nog geen onderhoud heb laten uitvoeren. En ik woon er al wel weer 1,5 jaar.

Er zit een knopje op wat ik uit kan zetten maar volgens mij heb ik dan gewoon helemaal geen sww meer.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
0,3 m3/dag klinkt als de comfortstand die nog aan staat, heb deze functie eind vorig jaar uitgezet en dat merk/meet je vooral in de zomer erg goed.
Dat is gewoon 1 "gratis" douchebeurt per dag...
@Clifdon
Maargoed wij hebben een doorstromer, jij een boilervat van 50 liter wat gedurende je vakantie keurig op temperatuur gebleven is, zonde.

[ Voor 32% gewijzigd door PalingDrone op 26-06-2023 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:46
PalingDrone schreef op maandag 26 juni 2023 @ 00:29:
0,3 m3/dag klinkt als de comfortstand die nog aan staat, heb deze functie eind vorig jaar uitgezet en dat merk/meet je vooral in de zomer erg goed.
Dat is gewoon 1 "gratis" douchebeurt per dag...
@Clifdon
Maargoed wij hebben een doorstromer, jij een boilervat van 50 liter wat gedurende je vakantie keurig op temperatuur gebleven is, zonde.
Dus als ik voor langere tijd geen water gebruik zou ik dat eigenlijk uit moeten schakelen? Dan ben ik al blij dat ik dit gedetecteerd heb.

Sowieso gebruik ik eigenlijk alleen in de ochtend warm water. Misschien kan ik wel iets maken wat er voor zorgt dat de boiler alleen in de ochtend zijn vat warm heeft. Al heb ik geen enkel idee of dat nou echt zoveel zou schelen. Binnenkort even een dag zonder boiler draaien zodat ik weet wat de waakvlam doet qua verbruik.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:02

Seafarer

XXX

Clifdon schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:36:
[...]

Dus als ik voor langere tijd geen water gebruik zou ik dat eigenlijk uit moeten schakelen? Dan ben ik al blij dat ik dit gedetecteerd heb.

Sowieso gebruik ik eigenlijk alleen in de ochtend warm water. Misschien kan ik wel iets maken wat er voor zorgt dat de boiler alleen in de ochtend zijn vat warm heeft. Al heb ik geen enkel idee of dat nou echt zoveel zou schelen. Binnenkort even een dag zonder boiler draaien zodat ik weet wat de waakvlam doet qua verbruik.
Waakvlam?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:51
Dat zou dan een flinke waakvlam zijn. Die van mijn oude VR ketel verbruikte 6.5 m3 per jaar.
Lijkt me onwaarschijnlijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kleine crosspost:
Workaholic schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:14:
Heeft iemand ervaring met Climarad Vita toevallig?

Wij willen samen met het vervangen van onze stokoude ketel + aparte boiler (CW6 combi) voor ons huis (uit 1800) ook direct een aantal radiatoren vervangen voor climarad systemen.

Nog wel met water via de ketel aangestuurd, maar dan inclusief ventileren voor de woonkamer en ook waterzijdig inregelen samen met de andere radiatoren. Als ik de verkoper moet geloven zijn deze climarad radiatoren vergelijkbaar met hoge rendement radiatoren van bijv Jaga?
Zou het kiezen van climarad versus normale type 22 radiatoren zuiniger zijn en een betere vermogensafgifte kunnen opleveren? Uiteraard inclusief het waterzijdig inregelen?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:29
Wellicht een vraag die hier niet thuishoort, maar ik stel hem toch. Ik ben bezig de radiatoren aan het vervangen en we hebben deze 'verdeler'. Ik weet alleen niet zo goed waar ik op moet zoeken op internet om deze wellicht te vervangen voor een nieuwe versie. De aanvoer en retour komt uit de vloer en gaat naar rechts in dezelfde kamer en links door de muur naar een andere kamer.

Wat je ziet:

1. Aanvoer
2. Retour
3. Retour van de radiatoren
4. Aanvoer naar de radiatoren

Is hier een andere 'verdeler' voor of hoe zouden we dit kunnen oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaY_2gx-_uFAW0zhLTQ5jA5OkW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFTWemrBUG0gkAt1NVIq3WpY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ArieR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:54:
Wellicht een vraag die hier niet thuishoort, maar ik stel hem toch. Ik ben bezig de radiatoren aan het vervangen en we hebben deze 'verdeler'. Ik weet alleen niet zo goed waar ik op moet zoeken op internet om deze wellicht te vervangen voor een nieuwe versie. De aanvoer en retour komt uit de vloer en gaat naar rechts in dezelfde kamer en links door de muur naar een andere kamer.

Wat je ziet:

1. Aanvoer
2. Retour
3. Retour van de radiatoren
4. Aanvoer naar de radiatoren

Is hier een andere 'verdeler' voor of hoe zouden we dit kunnen oplossen?

[Afbeelding]
Waarom vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-06 17:01
Volgens mij is dit een Bijpass, “ Een kortsluitcircuit of bypass, zorgt dat in alle denkbare situaties een mogelijkheid is om het water rond te pompen. Dit kortsluitcircuit / bypass is een verbinding tussen de aanvoer- en retourleiding van de cv-ketel. Aangeraden wordt om dit kortsluitcircuit op zo'n zes meter van de ketel te plaatsen tussen aanvoer- en retourleiding.“
Waarom vervangen?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JJmac schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:07:
Volgens mij is dit een Bijpass, “ Een kortsluitcircuit of bypass, zorgt dat in alle denkbare situaties een mogelijkheid is om het water rond te pompen. Dit kortsluitcircuit / bypass is een verbinding tussen de aanvoer- en retourleiding van de cv-ketel. Aangeraden wordt om dit kortsluitcircuit op zo'n zes meter van de ketel te plaatsen tussen aanvoer- en retourleiding.“
Waarom vervangen?
https://www.123installati...stuk-16-x-16-x-16-1070685

Dit is gewoon een kruisstuk. De link is van een moderne met pex slangen.

kruisstuk, dubbel kruisstuk, dubbel passeer kruisstuk. Maar wat @ArieR op foto heeft dat krijg ik niet bovenwater.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 26-07-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-06 17:01
@Seafarer klopt zie het nu ook.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
We moeten de buizen aanpassen dus we kunnen de knelkoppelingen die erin zitten niet meer gebruiken. Bij Warmteservice kende ze het hele blok niet. Dus als de knelkoppelingen er niet meer zijn, dan hebben we een alternatief nodig. Ik ga eens rustig op internet zoeken!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

ArieR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:04:
[...]

We moeten de buizen aanpassen dus we kunnen de knelkoppelingen die erin zitten niet meer gebruiken. Bij Warmteservice kende ze het hele blok niet. Dus als de knelkoppelingen er niet meer zijn, dan hebben we een alternatief nodig. Ik ga eens rustig op internet zoeken!

Dank!
In knel heb ik ze nog niet eerder gezien geloof ik.
Wel voor Uponor zoals die hierboven al werd gelinkt.

Alternatief is persen, wat voor leidingen gaan er naar beneden?
Wellicht kan je hier iets mee, en je moet een persmachine hebben/huren/lenen.
https://catalog.geberit.nl/nl-NL/product/PRO_103219

Als je de leidingen toch moet aanpassen zou dit wellicht ook kunnen en kan je knellen:
https://www.hornbach.nl/p...5x22-mm-verzinkt/7885115/

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ArieR schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:04:
[...]

Dank!
Je kunt toch gewoon nieuwe losse knelringen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Seafarer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Je kunt toch gewoon nieuwe losse knelringen kopen?
Als er gewone knelringen op zitten is het geen probleem, die heb ik nog liggen. Als er andere knelringen op zitten moet ik even kijken of die nog ergens hebben.

Dank voor alle hulp in ieder geval! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:43
Weet iemand met een "BRAIN Q RSC/2" thermostaat hoe de functie "warm water naladen" werkt?

Ik weet hoe de nalaad tijd aan te passen.
Maar verwacht ergens dat je dat vervolgens dient te activeren. Indien gewenst, als je bijvoorbeeld in een ww dal uur toch veel warm water nodig hebt.
Maar kan dat nergens vinden.
Of ik snap deze functie niet, zoals het bedoeld is.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06 09:16
Hi Allen,

Afgelopen winter ben ik druk bezig geweest met het tunen van onze CV. Echter liep ik tegen het probleem aan dat onze cv ketel snel begint te pendelen. Mogelijk is dit het gevolg van een overbemeten ketel. Nu heb ik onlangs van een energie adviseur het advies gebreken om een buffervat te plaatsen om het pendelen tegen te gaan. Voordat ik deze investering ga doen ben ik benieuwd naar jullie advies.

Hieronder een beschrijving van onze situatie:

- Tussen woning bouwjaar 2001 en 120 m2
- Ketel: Remeha calenta 28c (zowel het vermogen en de pompsnelheid aangepast naar minimum en de aanvoertemperatuur op 45 graden gezet)
- Thermostaat: Tado V3 (temperatuur staat ingesteld op 19,5 graden nachtverlaging 18 graden)
- Radiatoren:
- Woonkamer: 2x T22 met tado knoppen en zelfbouw DBE ventilatoren
- Gang: 1x T 22 staat altijd altijd open (ingeregeld)
- Slaapkamers: allemaal T21 staan allemaal dicht
- Badkamer: handdoeken radiator altijd open (ingeregeld)
- Werkkamer: T21 tado knop met aparte temperatuur sensor centraal in de werkkamer

Gedurende 1 maand heb ik alle radiatoren opengezet om te kijken of dit het pendelen zou verhelpen. Dit was het geval echter was het gevolg hiervan dat ons verbruik drastisch omhoog ging. Niet optimaal dus. Kan een buffervat in onze situatie een uitkomst bieden?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Djvdb schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:34:
Hi Allen,

Afgelopen winter ben ik druk bezig geweest met het tunen van onze CV. Echter liep ik tegen het probleem aan dat onze cv ketel snel begint te pendelen. Mogelijk is dit het gevolg van een overbemeten ketel. Nu heb ik onlangs van een energie adviseur het advies gebreken om een buffervat te plaatsen om het pendelen tegen te gaan. Voordat ik deze investering ga doen ben ik benieuwd naar jullie advies.

- Ketel: Remeha calenta 28c (zowel het vermogen en de pompsnelheid aangepast naar minimum en de aanvoertemperatuur op 45 graden gezet)
- Thermostaat: Tado V3 (temperatuur staat ingesteld op 19,5 graden nachtverlaging 18 graden)
- Radiatoren:
- Werkkamer: T21 tado knop met aparte temperatuur sensor centraal in de werkkamer

Gedurende 1 maand heb ik alle radiatoren opengezet om te kijken of dit het pendelen zou verhelpen. Dit was het geval echter was het gevolg hiervan dat ons verbruik drastisch omhoog ging. Niet optimaal dus. Kan een buffervat in onze situatie een uitkomst bieden?
Van wat ik uit dit topic heb opgedaan is een lage aanvoertemperatuur van 45 graden alleen aan te raden icm vloerverwarming en een hoge pompsnelheid. Zowel radiatoren als HR ketels zijn gemaakt voor hogere temperaturen. 30 jaar geleden was met min of meer dezelfde techniek 80 graden de norm ;) . Een stookrun na nachtverlaging kan prima (en wellicht zelfs efficiënter want korter) meer dan 45 graden aantikken. Als de ketel daarna de woning op temperatuur zal gaat houden (low load) dan zal je niet meer boven die 45 graden komen, of zelfs lager. Er van uitgaande dat je woning redelijk geïsoleerd is.

In mijn geval is het zo dat als ik de aanvoertemperatuur onder de 60 graden zet de ketel bij een lange stookrun in de ochtend gaat pendelen. Ik heb net als jij de pompsnelheid op z'n laagst staan en zet die liever niet hoger om stromingsgeluiden te voorkomen. Daarnaast heb ik gemerkt dat het extra verbruik van 's ochtends even op 60 graden stoken verwaarloosbaar is (want retour is nog steeds in HR bereik). Wel heb ik het maximale vermogen van de ketel geknepen op 40%/9,6kW. Hier gaat de ketel dus niet overheen om tot die 60 graden te komen en meestal zelfs iets onder.

In jouw situatie zou ik de aanvoertemperatuur naar minimaal 55 graden verhogen en als het pendelen weg is wat verlagen of vice versa. Mocht je toch op 45 graden willen blijven dan de pompsnelheid verhogen maar dan heb je dus wel de kans op stromingsgeluiden en om dat jouw ketel met 28kW waarschijnlijk een hoger minimum vermogen heeft heb je alsnog wel kans op pendelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Ik zou ook eerst en vooral de pompsnelheid weer wat omhoog zetten, zodat de afgifte verhoogt en temperatuur verlaagt (bij gelijk vermogen). Vermogen minimaal kan als je ´s ochtends vlot genoeg op temperatuur bent.
En die aanvoertemperatuur, gewoon weer naar 65°, op minimaal vermogen is die parameter weinig zinvol. Toont gewoon aan dat je afgiftevermogen te laag is als die te hoog wordt (te weinig debiet, te kleine radiatoren, te lage aanvoertemperatuur).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Djvdb schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:34:
Hi Allen,

- Radiatoren:

Wat meer cijfertjes is waar we blij van worden. :)
Pendelen, hoeveel minuten aan hoeveel minuten uit?

Inregelen, hoe uitgevoerd keihard 20 graden delta t aan gehouden of......?

Meer radiatoren open, dus meer kamers verwarmen en dus meer warmteverlies is dus een hoger gasverbruik.

Maar getallen over je gasverbruik zien we overigens niet.

Ik zie al wat goede suggesties voorbij komen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 18:18
Inderdaad het vermogen op minimum, en geen maximum op de aanvoertemperatuur zetten.
Het water wordt zo warm als het wordt, zeg maar.
Wordt het echt nog te warm, dan kan je de temperatuur begrenzen maar dat gaat ie inderdaad pendelen. (Er van uitgaand dat alle mogelijke relevante radiatoren open staan). Het vermogen kan nu eenmaal niet lager.

• Djvdb
Seafarer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:10:
[...]

Wat meer cijfertjes is waar we blij van worden. :)
Pendelen, hoeveel minuten aan hoeveel minuten uit?

Inregelen, hoe uitgevoerd keihard 20 graden delta t aan gehouden of......?

Meer radiatoren open, dus meer kamers verwarmen en dus meer warmteverlies is dus een hoger gasverbruik.

Maar getallen over je gasverbruik zien we overigens niet.

Ik zie al wat goede suggesties voorbij komen. :)
De exacte tijd van pendelen kan ik niet terughalen maar het was vrij vlot 5-10 min aan en na ongeveer dezelfde tijd uit weer aan. Dat dan een aantal keer achter elkaar.

Systeem is ingeregeld met eclipse kranen, hierbij in de app een delta T van 10 graden aangehouden vanwege aanvoer 45. Wellicht dat de flow wat te laag is nu ik ook gebruik maak van de radiator ventilatoren om het afgifte vermogen te verhogen. gasverbuik is ongeveer 850m3 per jaar waarvan 200m3 voor sanitair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Djvdb schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

De exacte tijd van pendelen kan ik niet terughalen maar het was vrij vlot 5-10 min aan en na ongeveer dezelfde tijd uit weer aan. Dat dan een aantal keer achter elkaar.

Systeem is ingeregeld met eclipse kranen, hierbij in de app een delta T van 10 graden aangehouden vanwege aanvoer 45. Wellicht dat de flow wat te laag is nu ik ook gebruik maak van de radiator ventilatoren om het afgifte vermogen te verhogen. gasverbuik is ongeveer 850m3 per jaar waarvan 200m3 voor sanitair.
5 min. aan 5 min. uit, is 10min. Voor een cyclus. Dat past 6x in een uur.
Niet meteen verontrustend. Als je comfort goed is.
Geen fout meldingen op de ketel?

Je thermostaat kan ook te enthousiast zijn. Wordt al verschillende malen aan gehaald in dit topic.

Eclipse niet de pomp te laag zetten je moet ze echt opendrukken die klepjes.

Zoals meerderen suggereren beperk de ketel niet te laag op temperatuur.
Is al meerdere malen besproken hierboven. Ketels met relatief groot minimum vermogen moeten hun warmte kwijt kunnen. Dat gebeurt met flow en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Seafarer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:33:
[...]

5 min. aan 5 min. uit, is 10min. Voor een cyclus. Dat past 6x in een uur.
Niet meteen verontrustend. Als je comfort goed is.
Geen fout meldingen op de ketel?

Je thermostaat kan ook te enthousiast zijn. Wordt al verschillende malen aan gehaald in dit topic.

Eclipse niet de pomp te laag zetten je moet ze echt opendrukken die klepjes.

Zoals meerderen suggereren beperk de ketel niet te laag op temperatuur.
Is al meerdere malen besproken hierboven. Ketels met relatief groot minimum vermogen moeten hun warmte kwijt kunnen. Dat gebeurt met flow en temperatuur.
Geen foutmelding op de ketel en comfort is ook prima. Een andere optie die ik nog heb is om de 30*220 T22 die nu in de woonkamer staat te vervangen voor zelfde formaat T33. Is dat misschien ook nog een idee? We willen op termijn een warmtepomp en daarvoor zou het natuurlijk mooi zijn als de aanvoer temperatuur zo laag mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:51
[...]

Dat is een typisch verschijnsel bij Opentherm thermostaten van Honeywell. Die staan standaard vaak op 10 schakelingen per uur. Wat dat betreft kun je bij lage temperaturen en een goed ingeregeld systeem beter naar aan/uit, dan blijft de boel continu op een lage temperatuur en vermogen branden.

Ander dingetje wat het kan veroorzaken is een te hoog minimumvermogen. Nu je hebt ingeregeld heb je waarschijnlijk de flow beperkt. Het kan dan zijn dat de ketel niet z'n minimumvermogen kwijt kan en gaat pendelen. Als je ketel een minimumvermogen heeft van 6kW bijvoorbeeld dan moet je bij een delta T van 10 al zo'n 515 liter per uur rond pompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Djvdb schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Geen foutmelding op de ketel en comfort is ook prima. Een andere optie die ik nog heb is om de 30*220 T22 die nu in de woonkamer staat te vervangen voor zelfde formaat T33. Is dat misschien ook nog een idee? We willen op termijn een warmtepomp en daarvoor zou het natuurlijk mooi zijn als de aanvoer temperatuur zo laag mogelijk is.
Als je geen vloerverwarming hebt dan lijkt me dat een goede optie. En misschien iets langer nemen?

Als je die t22 ergens anders kan hangen dan lijkt me dat een hele goede zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Insert12 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Dat is een typisch verschijnsel bij Opentherm thermostaten van Honeywell. Die staan standaard vaak op 10 schakelingen per uur. Wat dat betreft kun je bij lage temperaturen en een goed ingeregeld systeem beter naar aan/uit, dan blijft de boel continu op een lage temperatuur en vermogen branden.

Ander dingetje wat het kan veroorzaken is een te hoog minimumvermogen. Nu je hebt ingeregeld heb je waarschijnlijk de flow beperkt. Het kan dan zijn dat de ketel niet z'n minimumvermogen kwijt kan en gaat pendelen. Als je ketel een minimumvermogen heeft van 6kW bijvoorbeeld dan moet je bij een delta T van 10 al zo'n 515 liter per uur rond pompen.
Onze thermostaat is alleen niet van Honeywell maar van Tado. Het minimum vermogen van de ketel is dacht ik 5,4 kw dus denk idd dat het probleem daar zit en zoals hier veel wordt geopperd de aanvoer temp weer omhoog doen. Bij mij blijft echter de vraag hangen of een buffervat niet ook een oplossing is zoals het advies van de energie adviseur is geweest. Inpricipe kan de ketel z'n vermogen dan kwijt in het buffer toch? Als ik dan vervolgens de pomp een tijd laat nadraaien komt die warmte uiteindelijk op de juiste plekken terecht. Waarschijnlijk zal de temperatuur in het begin dan te veel doorstijgen maar na een tijdje zal dat vanwege de slimme thermostaat wel goed moeten gaan denk ik. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Djvdb schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

Onze thermostaat is alleen niet van Honeywell maar van Tado. Het minimum vermogen van de ketel is dacht ik 5,4 kw dus denk idd dat het probleem daar zit en zoals hier veel wordt geopperd de aanvoer temp weer omhoog doen. Bij mij blijft echter de vraag hangen of een buffervat niet ook een oplossing is zoals het advies van de energie adviseur is geweest. Inpricipe kan de ketel z'n vermogen dan kwijt in het buffer toch? Als ik dan vervolgens de pomp een tijd laat nadraaien komt die warmte uiteindelijk op de juiste plekken terecht. Waarschijnlijk zal de temperatuur in het begin dan te veel doorstijgen maar na een tijdje zal dat vanwege de slimme thermostaat wel goed moeten gaan denk ik. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Andere vraag, welk probleem wil je verhelpen?

Bij je warmtepomp zul je straks misschien wel een buffervat nodig hebben. Slimmer een hygiene vat. Maar laat de warmtepomp boer dat in een keer installeren/adviseren voordat er geroepen wordt dat je een verkeerd vat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Seafarer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Andere vraag, welk probleem wil je verhelpen?

Bij je warmtepomp zul je straks misschien wel een buffervat nodig hebben. Slimmer een hygiene vat. Maar laat de warmtepomp boer dat in een keer installeren/adviseren voordat er geroepen wordt dat je een verkeerd vat hebt.
Goeie vraag. Ik wil er eigenlijk achter zien te komen of ons huidige afgifte systeem op lage temperatuur (35 graden) het huis warm kan houden. Vandaar dat de oplossing van het buffervat mij aanspreekt, deze zal waarschijnlijk later in de opstelling met de warmtepomp ook nodig zijn. Je hebt een terecht punt dat het slimmer is om dat in een keer bij de warmtepomp boer te doen. Tegelijkertijd wil ik ook zo efficient mogelijk gebruik maken van onze huidige opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Is het pendelseizoen alweer begonnen?

Het afgelopen stookseizoen was relatief zacht wat de buitentemperaturen betreft,
behalve een korte periode van 4-5 dagen in december.

Mijn gasverbruik voor cv was dan ook duidelijk lager (650 m³ - normaal ca. 720 m³)
en de warmtebehoefte was nooit groter dan ca. 4 kW
in de koude periode van december.
(Er hangt voldoende warmteafgifte volgens het bouwbesluit)

Quizvraag: Wat doet een "intelligente"? thermostaat dan
met een warmteopwekker met een minimumvermogen van 6,9 kW?

(Hint: Het is geen "pendelen")

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 11-08-2023 18:46 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:44:
Is het pendelseizoen alweer begonnen?
Blijkbaar.

Dat blijft maar door pendelen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 19:15
Ach ja, lange tijd dat ik dit topic nog eens bezoek.

Steeds komt hetzelfde terug:
- heilige schrik voor pendelen
- bij het zogenaam inregelen wordt alles maar geknepen en de pompsnelheid gaat naar beneden.

Ik zeg niet dat de pompsnelheid op max moet, maar zet die maar eens op half of 3/4 van het maximum.
Je radiatoren gaan warm worden over een groot oppervlak, en dus heb je minder temp nodig om de boel warm te houden.

Knijpen zorgt voor pendelen, je moet zorgen dat je ketel de warmte kwijt kan. En bij vervanging, koop een ketel die diep kan moduleren, tot onder de 20%.

In het tussenseizon is er geen enkele ketel niet de hele dag kan doorkachelen op zijn laagste stand. Dus dat die af en toe eens aan/uit gaat is gewoon NORMAAL.
Dat kan je onmogelijk vermijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
[...]De exacte tijd van pendelen kan ik niet terughalen maar het was vrij vlot 5-10 min aan en na ongeveer dezelfde tijd uit weer aan. Dat dan een aantal keer achter elkaar...
Klinkt eerder als regelgedrag van de thermostaat, dan pendelen.
Ik vermoed ook dat een buffervat weinig zin heeft, vertraagt het aan/uitschakelen wat maar dat is weinig problematisch bij een CV (10 minuten cyclus).
Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:00:
...En bij vervanging, koop een ketel die diep kan moduleren, tot onder de 20%....
Of koop een ketel die past bij je verwarmingsbehoefte, niet een die 7 regendouches gelijktijdig kan voeden :X

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:06
Ik heb een T11 van 3m hangen maar wil die eventueel vervangen voor een T22 van 2.4m (omdat die nog enigszins te tillen is).

Deze T11 is kruislings aangesloten ... boven in en onder uit. Moet dat bij die van 2.4m ook?
Waar ligt dat omslagpunt?

En ... waarom psies ... 8) ?

Edit:

"Is jouw radiator langer dan 2 meter? Dan adviseren we je om de radiator kruislings aan te sluiten, anders wordt deze niet in zijn geheel warm. Bijvoorbeeld: monteer je de kraan linksboven, dan kun je het best het voetventiel rechtsonder plaatsen."

bron: https://www.cvtotaal.nl/a...oren/radiator-aansluiten/

[ Voor 43% gewijzigd door Wolfram55 op 16-08-2023 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:00:
Ach ja, lange tijd dat ik dit topic nog eens bezoek.

Steeds komt hetzelfde terug:
- heilige schrik voor pendelen
Ja inderdaad als iemand me kan uitleggen waar die heilige schrik vandaan komt. Want er zijn nog miljarden apparaten op de wereld met een aan/uit regeling en daar hoor ik niemand over. Er zijn ook nog steeds mensen die geloven dat een elektrische kachel zachter gaat branden als je de temperatuur lager gaat zetten. :F Je elektrische boiler zachter gaat verwarmen als je hem lager zet. :F
Het werkt als volgt: De tijd dat het verwarmings element uitstaat wordt alleen maar langer, maar bij inschakelen gaat gewoon het volle vermogen erop. aan/uit aan/uit.

Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III" inmiddels zijn we drie jaar verder.
- bij het zogenaam inregelen wordt alles maar geknepen en de pompsnelheid gaat naar beneden.

Ik zeg niet dat de pompsnelheid op max moet, maar zet die maar eens op half of 3/4 van het maximum.
Je radiatoren gaan warm worden over een groot oppervlak, en dus heb je minder temp nodig om de boel warm te houden.

Knijpen zorgt voor pendelen, je moet zorgen dat je ketel de warmte kwijt kan. En bij vervanging, koop een ketel die diep kan moduleren, tot onder de 20%.
Hierboven is dat pas 50X keer vermeld. :Y
In het tussenseizon is er geen enkele ketel niet de hele dag kan doorkachelen op zijn laagste stand. Dus dat die af en toe eens aan/uit gaat is gewoon NORMAAL.
Dat kan je onmogelijk vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Wolfram55 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:17:
...Deze T11 is kruislings aangesloten ... boven in en onder uit. Moet dat bij die van 2.4m ook?
Waar ligt dat omslagpunt?

En ... waarom psies ... 8) ?
...
Als je de radiator aan dezelfde kant aanvoer en afvoer geeft, stoomt het water sneller aan de kant van de aansluitingen, dan aan de andere kant. Door kruislings aan te sluiten, dwing je het water om een groter oppervlak van de radiator te doorstromen.
Ik vermoed dat het omslagpunt flink beïnvloed wordt door de stroomsnelheid van het water (trager zal beter verdelen), opbouw van de radiator (weerstand waterstroom horizontaal en verticaal), en de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31

backupdevice

Boeh!

Ik ben na een mislukte overstap richting een WP terug gegaan naar een CV.

Wij gaan alleen de beneden verdieping verwarmen ( en warm water) met de CV. Beneden zijn alle radiatoren weg en ligt er een nieuwe vloer met een 17 groeps VV in. Dit is een pomploze verdeler , waar wij eind volgende week een pompgroep op laten aansluiten.

Boven hebben wij verschillende radiatoren zitten, die wij niet meer gaan gebruiken. Reden is dat het nooit echt behagelijk boven werd toen wij overstapte naar een modulerende thermostaat, en dat wij altijd de ramen open hebben.

Dus voor de twee slaapkamers van de kids hebben wij twee Mill radiatoren gekocht. In de badkamer blijft een design radiator hangen tot het moment dat wij de badkamer gaan verbouwen. Op de slaapverdieping hangt een verdeler die de radiatoren van water voorziet. Op deze verdeler zit een bypass.

Er hangt een Vaillant Ecotec 5 CV , met daarop een Nest 3 thermostaat.

De vraag is even of ik het goed heb begrepen.
  • Ik draai boven alle radiotoren dicht, behalve die op badkamer.
  • De bypass draai ik zover open dat er geen gepiep is.
  • De CV aanvoer zet ik op 50 graden en de temp op de verdeler op 35-40 graden.
  • CV vermogen kan ik omlaag zetten, maar ook niet te laag? Iemand zei 6KW , mijn cv man zei dat om te beginnen 12 misschien beter was.
  • Pompsnelheid verdeler op de hoogste stand
Als het huis beneden niet warm wordt/blijft zet ik de aanvoer temp op de ketel omhoog . Dit om te kijken of de ketel langer aanblijft

Klopt dit een beetje?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@backupdevice Als je de radiator van de badkamer altijd open hebt staan (en geen thermosstaatknop erop hebt zitten), waarom draai je dan de bypass open? Ik zou hem helemaal dicht draaien zodat het altijd richting de radiator van de badkamer gaat.

Verder ben ik wel benieuwd wat er mislukt is aan je overstap richting WP. Gewoon uit interesse en lering voor mij en andere meelezenden. Wil je er iets meer over vertellen?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

fenrir schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:06:
@backupdevice Als je de radiator van de badkamer altijd open hebt staan (en geen thermosstaatknop erop hebt zitten), waarom draai je dan de bypass open? Ik zou hem helemaal dicht draaien zodat het altijd richting de radiator van de badkamer gaat.

Verder ben ik wel benieuwd wat er mislukt is aan je overstap richting WP. Gewoon uit interesse en lering voor mij en andere meelezenden. Wil je er iets meer over vertellen?
Thx.

Verkeerde installateurs tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

backupdevice schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:25:
Ik ben na een mislukte overstap richting een WP terug gegaan naar een CV.

Wij gaan alleen de beneden verdieping verwarmen ( en warm water) met de CV. Beneden zijn alle radiatoren weg en ligt er een nieuwe vloer met een 17 groeps VV in.
Dit is een pomploze verdeler , waar wij eind volgende week een pompgroep op laten aansluiten.
Weer de verkeerde installateur tegengekomen? Je cv kan gewoon door die vloer pompen. Wel de max. temp van de ketel op 40 zetten en de pomp harder laten pompen. Als je terug zoekt in dit topic dan wordt dat veelvuldig gedaan ook door installateurs en in nieuwbouw huizen.
Boven hebben wij verschillende radiatoren zitten, die wij niet meer gaan gebruiken. Reden is dat het nooit echt behagelijk boven werd toen wij overstapte naar een modulerende thermostaat, en dat wij altijd de ramen open hebben.
vloerverwarming en moduleren is niet altijd een succes (lees hierboven) aan/uit kan makkelijk met vloerverwarming.
Dus voor de twee slaapkamers van de kids hebben wij twee Mill radiatoren gekocht. In de badkamer blijft een design radiator hangen tot het moment dat wij de badkamer gaan verbouwen. Op de slaapverdieping hangt een verdeler die de radiatoren van water voorziet. Op deze verdeler zit een bypass.

Er hangt een Vaillant Ecotec 5 CV , met daarop een Nest 3 thermostaat.

De vraag is even of ik het goed heb begrepen.
  • Ik draai boven alle radiotoren dicht, behalve die op badkamer.
  • De bypass draai ik zover open dat er geen gepiep is.
  • De CV aanvoer zet ik op 50 graden en de temp op de verdeler op 35-40 graden.
  • CV vermogen kan ik omlaag zetten, maar ook niet te laag? Iemand zei 6KW , mijn cv man zei dat om te beginnen 12 misschien beter was.
  • Pompsnelheid verdeler op de hoogste stand
Als het huis beneden niet warm wordt/blijft zet ik de aanvoer temp op de ketel omhoog . Dit om te kijken of de ketel langer aanblijft

Klopt dit een beetje?
Edit: Als je cv pijpen van zolder naar de verdeler lang en dun zijn dan zal een pomp nodig zijn en hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35
Ben benieuwd hoe dit gaat lukken.
Ik heb ook een Vaillant en die sloeg steeds na 1 minuut uit.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mhr-zip schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:30:
[...]

Fout melding op de ketel?

Of deed je thermostaat de ketel uit na 1 min.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Seafarer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Weer de verkeerde installateur tegengekomen? Je cv kan gewoon door die vloer pompen. Wel de max. temp van de ketel op 40 zetten en de pomp harder laten pompen. Als je terug zoekt in dit topic dan wordt dat veelvuldig gedaan ook door installateurs en in nieuwbouw huizen.

[...]
vloerverwarming en moduleren is niet altijd een succes (lees hierboven) aan/uit kan makkelijk met vloerverwarming.

[...]

Edit: Als je cv pijpen van zolder naar de verdeler lang en dun zijn dan zal een pomp nodig zijn en hogere temperaturen.
Thx .

De pomp in de ketel is niet sterk genoeg om alle 17 groepen aan te sturen. Daarnaast wil ik voor de zekerheid mengen zodat ik mijn nieuwe vloer niet beschadig als er opeens te warm water gepompt wordt .

Daarnaast werkte een aan/uit systeem juist niet lekker hier in het verleden. Het werd nooit echt warm. Met een switch naar een modulerende thermostaat werd het gewoon comfortabel. Geen reden om nu te veranderen.

Deze CV hadden we nog liggen en willen wij gebruiken om de winter door te komen. Dan volgend jaar een nieuwe cv laten plaatsen die genoeg is voor de beneden verdieping.
mhr-zip schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:30:
[...]

Voor ons WP avontuur heeft dit al feilloos gewerkt op een oude VV met 15CM hoh 8 groepen.

Nu ligt er 10cm hoh 17 groepen , dus ik wilde het ff checken.

[ Voor 36% gewijzigd door backupdevice op 19-08-2023 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@backupdevice Misschien heb je nog steeds de verkeerde installateur?
Vaillant ecotec "5" cv:
Een Vaillant ecotec classic CW 5 kan natuurlijk niet lager dan 9,4 kW (60/80),
voor lagere retour temperaturen is dit nog ca. 7% hoger.
Een dubbele regendouche mag natuurlijk wat kosten.

Wat was jouw gemiddelde gasverbruik voor cv en apart voor warmwater?
Uit het jaarverbruik voor cv kan je het gemiddelde vermogen afleiden
en vervolgens een "passende" cv-ketel/warmteopwekker kiezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

dunklefaser schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:41:
@backupdevice Misschien heb je nog steeds de verkeerde installateur?
Vaillant ecotec "5" cv:
Een Vaillant ecotec classic CW 5 kan natuurlijk niet lager dan 9,4 kW (60/80),
voor lagere retour temperaturen is dit nog ca. 7% hoger.
Een dubbele regendouche mag natuurlijk wat kosten.

Wat was jouw gemiddelde gasverbruik voor cv en apart voor warmwater?
Uit het jaarverbruik voor cv kan je het gemiddelde vermogen afleiden
en vervolgens een "passende" cv-ketel/warmteopwekker kiezen.
Bedankt voor het meedenken :)

Ketel kan terug naar 6kW.

Deze winter moeten wij het doen met de huidige ketel, die eigenlijk gewoon perfect werkte met alleen VV beneden voordat wij naar een WP gingen. Dus ik weet dat de ketel het gewoon kan , zonder problemen .

Dus ik wil eigenlijk die discussie parkeren, want dit is wat wij nu hebben en waar wij het nu mee moeten doen.

De vraag is dus of ik het goed heb omtrent de watertemperatuur naar de vv en/of ketelvermogen aanpassen? Dit omdat wij nu een nieuwe vv hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@backupdevice Geen dank - mag ik nog een keer raden?
Je hebt nu een Vaillant ecotec classic VHR 18-24/5-3 met ca. 6,5 kW bij lage retour.

Mijn duit in het zakje:
Ik had bij mijn cv-installatie met vloerverwarming en gebooste convectoren/radiatoren zowel de maximale keteltemperatuur als ook het maximale vermogen beperkt.
Maximale keteltemperatuur: 45°C en maximaal ketelvermogen ca. 10 kW.
Beide waren eigenlijk nog steeds te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLSy9H6eAGebz-03d5C1uhFfgL0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhqsgUA5hCYbJrDOD4HOAlZJ.jpg?f=fotoalbum_medium
Gemiddeld verbruik voor cv was 800-850 m³/jaar voor ca. 120 m² @ 19,5°C (ca. 0,3 m³/gew. graaddag).

Met 10 cm HOH 17 groepen van hoeveel m? per groep zou ik een lage aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming verwachten, < 30°C?

P.S.: Mijn verdeler mengt natuurlijk niet meer :Y .

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 19-08-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:03
@dunklefaser 10KW is waarschijnlijk nog steeds teveel. Met jouw verbruik zou je volgens koevlaas formule iets meer dan 4KW nodig hebben.

Ik heb mijn Intergas ketel gewoon vastgezet op 25%, zal met 40 graden aanvoer zo'n 6,5KW zijn. Ik krijg daarmee mijn huis bij -5 gewoon in 2 uur opgestookt na nachtverlaging vanaf 22:00 tot 's morgens 7:00. Gasverbruik is 750 kuub voor verwarming.

Voordeel van vastzetten op minimaal vermogen is ook dat nachtverlaging met vloerverwarming zin heeft. De meeste mensen roepen dat je 24/7 moet stoken zodat je ketel dan maximaal rendement haalt, maar op minimaal vermogen begrenst is het rendement net zo hoog als je ketel na de nacht weer moet inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Goed dat je de beroemd/beruchte? Koevlaas formule noemt.

Hier komt ze (voor de zoveelste keer):
gemiddeld vermogen opwekker in kW = jaarverbruik NL gas in m³ x 8 kWh/m³ / 1650 vollasturen
850 m³ x 8/1650 = ca. 4,1 kW (waarbij de 8 kWh/m³ te conservatief gerekent zijn!)
Ik zou eerder met minimaal 8,8 kWh/m³ rekenen.

En idd. 10 kW is duidelijk te veel en werd natuurlijk nooit continu gehaald,
de oude ketel had een minimaal vermogen van ca. 8 kW en ook dat was te veel voor cv
zelf in hartje winter, zie onderstaand:

Ca. 13 m³ gas/dag bij gemiddeld -8,9°C ( 4 feb 2012) = ca. 0,55 m³/uur
= ca. 5 kW @ 92% ketelrendement b.w.
met een opwarmtoeslag van ca. 20%: max. 6 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Seafarer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:49:
[...]

Fout melding op de ketel?

Of deed je thermostaat de ketel uit na 1 min.?
Ketel ging steeds uit, ook al was water echt nog niet warm. Beetje het idee wat ik mij voorstel bij pingelen, alleen dan heel constant (je kan je timer er bij houden). CV monteur komt langs voor jaarlijks onderhoud "ja ik weet het ook niet", beetje de instellingen nog verder vernageld en vertrokken.

Nu denk ik dat ik het gevonden heb, maar toen was einde stookseizoen. Hieronder staat mijn interpretatie van het probleem, als ik er naast zit hoor ik het graag.

Vaillant heeft een hele "handige" optie. Die heet "maximale brander wachttijd". Standaard staat deze ingesteld op 20 minuten.

Alleen geldt die 20 minuten, wanneer Taan = 20 graden (cv aanvoertemperatuur).
Wie stookt er nu met 20 graden |:(

Nu wordt meestal geroepen: zet je cv aanvoertemperatuur zo hoog mogelijk. En je pomp snelheid en vermogen zo laag mogelijk.

Alleen die branderwachttijd is helemaal niet altijd 20 minuten, dat ligt aan je cv aanvoertemperatuur. Onderaan staat een tabel dat maakt een en ander duidelijker.

Maar als je cv aanvoertemperatuur op 75 graden zet, en je vermogen op 9 kw. Maximale branderwachttijd op 20 minuten. Dan schakelt je ketel iedere minuut weer uit (ook zelfs al zet je de tijd op 60 minuten).

Voordat je huis dan op temperatuur is met vloerverwarming :')

Dus nu staat mijn cv aanvoertemperatuur niet zo hoog en maximale branderwachttijd hoger dan 20 minuten (en ketel op 9 KW, wat nog steeds teveel is, maar lager kan niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0E3hKIr02_TO5F740HztXO9yto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnUgfcMm36uLX6gX0pss2INy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Snl-abBRbzcGHB-cfJJRZfJIo0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55MOXMX5NRKNDGCr6pliUlKc.jpg?f=fotoalbum_large

Als iemand nog tips of tricks, aanvullingen of verbeteringen heeft hoor ik het graag.
(ik heb heel veel gegoogled op het onderwerp, kwam het probleem wel tegen, maar eigenlijk nooit een oplossing).

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 19-08-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:03
@mhr-zip Pomp juist hoger zetten. Als jij 9KW weg moet stoken met een pomp die heel langzaam staat worden je radiatoren niet snel warm maar je ketel wel.

Die branderwachttijd is de tijd die de ketel wacht voor deze opnieuw inschakelt. Bij mijn intergas ketel is dat standaard 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mhr-zip schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:58:
[...]

Ketel ging steeds uit, ook al was water echt nog niet warm. Beetje het idee wat ik mij voorstel bij pingelen, alleen dan heel constant (je kan je timer er bij houden). CV monteur komt langs voor jaarlijks onderhoud "ja ik weet het ook niet", beetje de instellingen nog verder vernageld en vertrokken.

Nu denk ik dat ik het gevonden heb, maar toen was einde stookseizoen. Hieronder staat mijn interpretatie van het probleem, als ik er naast zit hoor ik het graag.

Vaillant heeft een hele "handige" optie. Die heet "maximale brander wachttijd". Standaard staat deze ingesteld op 20 minuten.

Alleen geldt die 20 minuten, wanneer Taan = 20 graden (cv aanvoertemperatuur).
Wie stookt er nu met 20 graden |:(
Goed dat je waarschijnlijk de oorzaak zelf gevonden hebt. Laat het even weten deze winter.
Nu wordt meestal geroepen: zet je cv aanvoertemperatuur zo hoog mogelijk. En je pomp snelheid en vermogen zo laag mogelijk.
Mwoah, de thermostaat zou dit moeten regelen, pas als dat niet goed functioneert dan deze parameters aanpassen. Maar die vlam moet wel z'n warmte kwijt kunnen, dus flow niet te laag, temperatuur ook niet te laag zetten. Anders schakelt de ketel te snel uit op z'n max. temperatuur. (die temp. is een maximum niet een "moeten").
Alleen die branderwachttijd is helemaal niet altijd 20 minuten, dat ligt aan je cv aanvoertemperatuur. Onderaan staat een tabel dat maakt een en ander duidelijker.

Maar als je cv aanvoertemperatuur op 75 graden zet, en je vermogen op 9 kw. Maximale branderwachttijd op 20 minuten. Dan schakelt je ketel iedere minuut weer uit (ook zelfs al zet je de tijd op 60 minuten).

Voordat je huis dan op temperatuur is met vloerverwarming :')

Dus nu staat mijn cv aanvoertemperatuur niet zo hoog en maximale branderwachttijd hoger dan 20 minuten (en ketel op 9 KW, wat nog steeds teveel is, maar lager kan niet).
65 graden en 10min. lijkt me beter. Stel je ketel stookt 5 min.(niet onwaarschijnlijk met die 9kw) en 10min. uit is een cyclus van 15min. dat zijn er dan 4 per uur. netjes. 6 per uur wordt ook nog als normaal beschouwd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als iemand nog tips of tricks, aanvullingen of verbeteringen heeft hoor ik het graag.
(ik heb heel veel gegoogled op het onderwerp, kwam het probleem wel tegen, maar eigenlijk nooit een oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baamd
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-04 13:26
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het testen of onze woning geschikt is voor een warmtepomp. Voor komende winter wil ik daarom een lage aanvoertemperatuur van 35 graden proberen. Ik heb verder geen verstand van CV-techniek, dus ik voel me ook wel een beetje dom om de vraag te stellen... Na zoeken in het topic kom ik niet tot een oplossing voor mijn vraag...

Wat gegevens:
Type CV: nefit topling aquapower plus hrc 30cw
Woning: 2 onder 1 kap, bj 1999
Verwarming: radiatoren op alle 3 verdiepingen, keuken begane grond vloerverwarming, badkamer vloerverwarming en designradiator; daarnaast op 3 slaapkamers split airco
Sanitair: keuken met 1 mengkraan, badkamer met 2 douches en 1 bad
Thermostaat: Nefit moduline 300, altijd manueel gebruikt

Huidige instellingen:
sanitair temp: 60 gr
cv max temp: 60 gr
cv max %: 30% (9 kW)
pomp min %: 50%
pomp max %: 99%
pompnadraaitijd: 5 min

Doel instellingen:
sanitair temp: 60 gr
cv max temp: 35 gr
cv max %: ??
pomp min %: ??
pomp max %: ??
pompnadraaitijd: 5 min

Afgelopen winter werd het met bovenstaande instellingen beneden (daar stoken we vooral, maar incidenteel ook op slaapkamer kinderen. Daarnaast is 1 kinderslaapkamer een 'aircokamer'.) snel goed warm bij en temp. instelling van 17-19 graden.
Mijn vraag is... wat is de beste cv max %, en pomp min % en max % bij een aanvoertemp. van 35 graden? Moet ik dan de cv max % naar 100% zetten (zodat de cv max met 30 kW stookt?), en moet ik de pomp min % verhogen?

Alvast bedankt.

Edit: bouwjaar woning toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@baamd Heb je een foto van jouw verdelers?

• mhr-zip
Seafarer schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:44:
[...]
Goed dat je waarschijnlijk de oorzaak zelf gevonden hebt. Laat het even weten deze winter.

[...]
Ik hoop het ook. Toch vind ik het raar dat ik maar weinig vind over Vaillant ketels, zijn redelijk gangbaar in mijn ogen.
Mwoah, de thermostaat zou dit moeten regelen, pas als dat niet goed functioneert dan deze parameters aanpassen. Maar die vlam moet wel z'n warmte kwijt kunnen, dus flow niet te laag, temperatuur ook niet te laag zetten. Anders schakelt de ketel te snel uit op z'n max. temperatuur. (die temp. is een maximum niet een "moeten").
Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar een ketel moet eerst normaal gedrag vertonen voordat je kan gaan spelen met parameters.
Daarnaast is heel die pompsnelheid volgens mij ook niet (lekker) in te stellen bij een Vaillant.
65 graden en 10min. lijkt me beter. Stel je ketel stookt 5 min.(niet onwaarschijnlijk met die 9kw) en 10min. uit is een cyclus van 15min. dat zijn er dan 4 per uur. netjes. 6 per uur wordt ook nog als normaal beschouwd.

[...]
Dit hele spelletje moet ik nog gaan spelen.
Als ik ketel standaardwaardes meegeef, dus op 75? graden en 24 kw zet, en hij gaat een keer aan wordt de vloer lekker warm en daarna blijft hij relatief lang uit (en blijft het ook lekker in huis, misschien is dit niet de efficiënte methode maar wel comfortabel).
Met alleen vermogen omlaag ging die ketel steeds 1 minuut aan/uit en wordt het uiteindelijk wel warmer, maar eigenlijk niet echt lekker/comfortabel.

• naftebakje
Als je langere stooksessies wil forceren, dan kan je het vermogen omlaag zetten.

De aanvoertemperatuur is een gevolg van de aanvoertemperatuur, het vermogen en het debiet; dus die moet je niet overdreven begrenzen. Maximaal rendement van CV haal je bij retourtemperatuur onder de 50°, dus ook daarvoor is begrenzen aanvoer lager dan 65° nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@naftebakje , @mhr-zip
Theoretisch! HR-ketelrendement (b.w.) afhankelijk van de retourtemperatuur bij de ketel
(optimale lambda = optimale verhouding gas/lucht (trefwoord: wobbe index):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSZBwUlN5o_WxWzPvLW0XKTXCsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iBfmxfUji04VT4lHogcLs45.jpg?f=fotoalbum_large
No comment

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 19-11-2023 12:35 ]

• mhr-zip
naftebakje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:32:
Als je langere stooksessies wil forceren, dan kan je het vermogen omlaag zetten.
Probleem is dat niet lager dan 9 kw kan.
Voor tuning is de Vaillant HRSolide plus niet echt een natte droom.
De aanvoertemperatuur is een gevolg van de aanvoertemperatuur, het vermogen en het debiet; dus die moet je niet overdreven begrenzen. Maximaal rendement van CV haal je bij retourtemperatuur onder de 50°, dus ook daarvoor is begrenzen aanvoer lager dan 65° nergens voor nodig.
Moet ook nog uit gaan vinden of vloerverwarming pompsnelheid beter hoog of laag kan zijn.
(Laag is beter voor afgifte, hoog is beter voor "hoge" vermogen lijkt mij).

• naftebakje
^hoog is beter voor afgifte, hoog is beter voor hoger vermogen.

De waanidee dat laag debiet beter zou zijn voor afgifte, is vanuit de idee dat als je in 12 uur tijd één liter warm water door een radiator pomt, de retourtemperatuur mooi laag is Ah, hij heeft mooi alle warmte afgegeven.
En als je aan een heel hoog debiet water van 70° door een radiator pompt, en het komt er aan 69° weer uit, oei, hij geeft geen warmte af, yeah right, daar is het toch een sauna.

De factoren voor afgifte zijn deltaT (temperatuursverschil aanvoer en retour) én het debiet. De deltaT heb je niet zoveel invloed op, is vooral vast gegeven (grootte radiator); dus je kan enkel verhogen door het debiet te verhogen.
Dus vloerverwarming of warmtepomp, die met lagere deltaT werken; die hebben dus als gevolg hoger debiet nodig.

[ Voor 85% gewijzigd door naftebakje op 25-08-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:16
Goedemorgen allemaal,

Heeft iemand toevallig ervaring met het toewijzen van een Lyric TR6 I.c.m. De eigen RF module van een Xtreme36?

Wanneer ik op de TR6 thermostaat kies voor toewijzen krijg ik de melding: “verbinding mislukt” terwijl de cv-ketel wel van “rf1-“ naar “rf1” springt.

Dan zou deze herkent moeten zijn.

Wanneer ik de thermostaat pair met de eigen receiver werkt dit zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baamd
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-04 13:26
@Superbeagle Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fefCP-Fxm6lwBKfI55bSSbXB1X0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bl6HLhxXrNm30ktCN9HPCybj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de verdeler van de badkamer. In de keuken zit een vergelijkbare.
Ik snap de controls hiervan ook maar matig. Heb een thermostaat (oranje), en pompsnelheidschakelaar, maar ook een witte regelaar met getallen 1-7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:28
baamd schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:54:
@Superbeagle [Afbeelding]

Dit is de verdeler van de badkamer. In de keuken zit een vergelijkbare.
Ik snap de controls hiervan ook maar matig. Heb een thermostaat (oranje), en pompsnelheidschakelaar, maar ook een witte regelaar met getallen 1-7.
Het oranje blokje is je maximaaalbeveiliging, die zorgt ervoor dat water niet boven de ingestelde temperatuur je vloer in kan stromen. Deze staat meestal op 40-55C, afhankelijk van je vloertype. De witte thermostaat is degene die normaal gesproken je vloertemperatuur regelt, hiermee regel je de maximale temperatuur in je vvw circuit, en daarmee dus ook de hoeveelheid warm/heet water die binnenkomt in je vvw.

Ik ben benieuwd welk type (bijv. T22 oid) radiatoren je beneden hebt hangen. Dit maakt een groot verschil met de potentiële warmteafgifte bij LTV.

Edit: Foute benaming gewijzigd

[ Voor 4% gewijzigd door darknessheartz op 29-08-2023 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@baamd Dit is een zgn. mengverdeler welke helaas niet met lage cv-temperaturen van 35 °C (of lager) werkt.
Nieuwere HT-verdelers (hoog temperatuur) kunnen via een instelschroef in LT-verdelers (lage temperatuur - niet meer mengend) omgetoverd worden. Echte LT-verdelers (gesloten verdelers) zijn pomploos.

De witte knop met de dunne voeler is de eigenlijke thermostaat, hiermee wordt de aanvoertemperatuur in de mengverdeler geregeld.
Het oranje blokje is de zgn. maximaalbeveiliging en hiermee wordt de circulatiepomp uitgeschakeld als de temperatuur in het vloerverwarmingscircuit te hoog wordt, bijvoorbeeld als de thermostaat niet meer (goed) werkt.

Waarschijnlijk is de warmteafgifte van zowel de huidige vloerverwarming als ook de huidige radiatoren bij 35°C keteltemperatuur (zwaar) onvoldoende.

P.S.: Ik zie maar een lus - je kan de vloerverwarming - zonder verdeler!- ook met een zgn. RTL-ventiel aansluiten, dan vervalt de pomp ook, dat scheelt behoorlijk aan stroom. Ik hoop dat je in de zomer de stekker van deze stroomslurper trekt. (Heb je een pompschakelaar?)

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

darknessheartz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Het oranje blokje is je maximaaalbeveiliging, die zorgt ervoor dat water niet boven de ingestelde temperatuur je vloer in kan stromen. Deze staat meestal op 40-55C, afhankelijk van je vloertype. De witte thermostaat is degene die normaal gesproken je vloertemperatuur regelt, hiermee regel je de maximale temperatuur in je vvw circuit, en daarmee dus ook de hoeveelheid warm/heet water die binnenkomt in je vvw.

Ik ben benieuwd welk type (bijv. T22 oid) radiatoren je beneden hebt hangen. Dit maakt een groot verschil met de potentiële warmteafgifte bij LTV.

Edit: Foute benaming gewijzigd
Zie bovenstaande post van @dunklefaser voor correcte benamingen en gebruik van onderdelen AUB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Zijn onderblokken safe uitwisslebaar ?

Ik bedoel ... ik wil de bestaande knelkoppelingen behouden op mijn flexibele leidingen die uit de vloer komen. Het zal haast wel maar ben huiverig ! Als die klemkoppelingen naar de filistijnen gaan ben ik ver van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:59:
Zijn onderblokken safe uitwisslebaar ?

Ik bedoel ... ik wil de bestaande knelkoppelingen behouden op mijn flexibele leidingen die uit de vloer komen. Het zal haast wel maar ben huiverig ! Als die klemkoppelingen naar de filistijnen gaan ben ik ver van huis.
Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcDsK1OsX3Nw_fY-oeSf0mj8YPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfaZxTjdaM1uYq3dHhbPiemi.jpg?f=fotoalbum_large

De knelringen lijken anders dan de bestaande maar ik haal vanavond of morgen de oude los dus eventueel kan ik die dan ook posten.

Maar omdat je vraagt naar foto is t dus niet standaar omwisselbaar (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]

De knelringen lijken anders dan de bestaande maar ik haal vanavond of morgen de oude los dus eventueel kan ik die dan ook posten.

Zo te zien op de foto lijkt me dat uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Seafarer

Waar moet ik opletten om er achter te komen wanneer wel of niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:32:
@Seafarer

Waar moet ik opletten om er achter te komen wanneer wel of niet ....
Als het lekt is het niet goed. :)

Dat is gewoon een kwestie van proberen en goedkijken en voelen.

Het belangrijkste is om alles met je vingers eerst aan te draaien zodat je voelt dat het aansluit. Dus zonder gereedschap.

Test ook omgekeerd, die witte stukjes slang even met de hand op het oude onderblok monteren. Je voelt dan meteen of het schroefdraad ook anders is.

Maar bij slang kan toch ook die knelring gewoon vervangen worden net als bij koper of stalen pijp?
Inzagen, goedpassende schroeven draaier in de snede, tikje met de hamer en dan met een klap die schroevendraaier een draai geven. De knelring spat open en je kan bijna niet zien waar die gezeten heeft.
(Sommige knelringen voor slang zijn soms al open).

YouTube: How To Remove a Olive, Five Different Ways To Remove a Old Olive Off...

Knelring trekker:
https://www.installatiest...rwijderen-art-675228.html

[ Voor 16% gewijzigd door Seafarer op 29-08-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:34:
[...]

Als het lekt is het niet goed. :)
_/-\o_
Dat is gewoon een kwestie van proberen en goedkijken en voelen.

Het belangrijkste is om alles met je vingers eerst aan te draaien zodat je voelt dat het aansluit. Dus zonder gereedschap.

Test ook omgekeerd, die witte stukjes slang even met de hand op het oude onderblok monteren. Je voelt dan meteen of het schroefdraad ook anders is.
Het gaat mij niet om de schroefdraad en/of de diameter van de o-ring bovenaan de insert die in de flex-slang gaat. Die zijn idd redelijk eenvoudig te passen/controleren.
Maar bij slang kan toch ook die knelring gewoon vervangen worden net als bij koper of stalen pijp?
Inzagen, goedpassende schroeven draaier in de snede, tikje met de hamer en dan met een klap die schroevendraaier een draai geven. De knelring spat open en je kan bijna niet zien waar die gezeten heeft.
(Sommige knelringen voor slang zijn soms al open).

YouTube: How To Remove a Olive, Five Different Ways To Remove a Old Olive Off...

Knelring trekker:
https://www.installatiest...rwijderen-art-675228.html
Ik ben zeer huiverig om de bestaande knelringen te vervangen. De flex-buis is 25+ jaar oud en ik wil de gok niet wagen om daar andere op te zetten die in de oude groef van de flex-buis moet gaan afdichten.
Dat is, lijkt mij vragen om problemen.
En mocht het niet kunnen en ik wil terug dan is het goed mogelijk dat ik de knelring naar de kl....te geholpen heb en in t ergste geval ik ook niet meer terug kan.

Het liefst oude onderblok er af nieuwe er op. In dat geval gaat t dus om de geometrie van de knelring.

De vraag miss duidelijker stellend is dus ... zijn de knelringen universeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:00:
[...]

_/-\o_

[...]

Het gaat mij niet om de schroefdraad en/of de diameter van de o-ring bovenaan de insert die in de flex-slang gaat. Die zijn idd redelijk eenvoudig te passen/controleren.

[...]

Ik ben zeer huiverig om de bestaande knelringen te vervangen. De flex-buis is 25+ jaar oud en ik wil de gok niet wagen om daar andere op te zetten die in de oude groef van de flex-buis moet gaan afdichten.
Dat is, lijkt mij vragen om problemen.
En mocht het niet kunnen en ik wil terug dan is het goed mogelijk dat ik de knelring naar de kl....te geholpen heb en in t ergste geval ik ook niet meer terug kan.

Het liefst oude onderblok er af nieuwe er op. In dat geval gaat t dus om de geometrie van de knelring.

De vraag miss duidelijker stellend is dus ... zijn de knelringen universeel?
De fabrikant zegt altijd nee. In de praktijk lukt het meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:13:
[...]

De fabrikant zegt altijd nee. In de praktijk lukt het meestal.
Ja dat is me idd ook opgevallen bij de kogel-afsluiting bovenkant kraan ... :?

Maar daar durf ik de gok wel aan met aandraaien. Met de stukjes flex-slang uit de vloer die niet vervangbaar zijn niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Ja dat is me idd ook opgevallen bij de kogel-afsluiting bovenkant kraan ... :?

Maar daar durf ik de gok wel aan met aandraaien. Met de stukjes flex-slang uit de vloer die niet vervangbaar zijn niet zo.
http://core.aiflowcontrol...ndboek5007123-2018-13.pdf

onderaan pagina 35. Nieuwe knelring gewoon op plek van de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:34:
[...]

http://core.aiflowcontrol...ndboek5007123-2018-13.pdf

onderaan pagina 35. Nieuwe knelring gewoon op plek van de oude.
d:)b

Ik ga kijken wat er nu op zit. I'l be back 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]

Nee, bij het bestaande onderblok zit de aanvoer links en bij de nieuwe rechts.
Als je de "nieuwe" gaat gebruiken zit je radiator verkeerd om aangesloten.

Het uitwisselen van knelringen kan , ik zou de gehele knelset vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
edsandje schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 06:55:
[...]

Nee, bij het bestaande onderblok zit de aanvoer links en bij de nieuwe rechts.
Als je de "nieuwe" gaat gebruiken zit je radiator verkeerd om aangesloten.
Jij bent lekker vroeg bij de tijd .... d:)b
Het uitwisselen van knelringen kan , ik zou de gehele knelset vervangen.
Ik heb 'oude' onderblokken die ik niet kan afsluiten. Vandaar de vraag. Erger me eraan dat ik bij t minste geringste alles moet laten leeglopen dus dacht ik eventueel aan andere onderblokken.

Het mooist is om de knelringen te laten zitten en alleen andere blokken eronder.

De bovenkant van de ring heeft een bepaalde geometrie die de kraan laat indrukken. Is die geometrie altijd gelijk of wisselt dat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6SYf5V0eyizB6FVn2nLoSnU2c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5HjoOu0ULoMtzNLc3XnWba5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat bedoel je met "de gehele knelset" ?
Aanvoer en retour ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@leonbong

Ik heb je wel eens gehoord over dat de Eclipsjes snel vervuilen.
Heb er 1 los gehad en vond het bij mij meevallen (geloof ik).

Zie jij vervuiling ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pcKl6bC9Qf2nFGJOatWrT8AY2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvOOu2EDzBexrjXW6E0aOQLT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIlHrQ_vHs93q0E5vuzx3vJUULE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZEshRT7UbPsKzz19HxZKaD1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Wolfram55 op 30-08-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:19
Visueel was er destijds bij mij niks te zien, maar er ging geen flow meer door heen.

Intern verstopt dus.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 30-08-2023 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Jij bent lekker vroeg bij de tijd .... d:)b

[...]

Ik heb 'oude' onderblokken die ik niet kan afsluiten. Vandaar de vraag. Erger me eraan dat ik bij t minste geringste alles moet laten leeglopen dus dacht ik eventueel aan andere onderblokken.

Het mooist is om de knelringen te laten zitten en alleen andere blokken eronder.

De bovenkant van de ring heeft een bepaalde geometrie die de kraan laat indrukken. Is die geometrie altijd gelijk of wisselt dat ?

[Afbeelding]

Wat bedoel je met "de gehele knelset" ?
Aanvoer en retour ?
Vroeg ? Ik had al 2x koffie gedronken ;)
Met hele knelset bedoel ik de knelring en de tule.

Voorbeeld : https://www.wildkamp.nl/p...0xWgAMEAQYAiABEgIh9_D_BwE
Let op dit is alleen een voorbeeld!

Maar je nieuwe Herz onderblok heeft de aanvoer en retour andersom.
Dan zit je radiator straks verkeerd aangesloten en met een thermostaatkraan gaat dat geluiden en stromingsproblemen geven. (of je moet een thermostaatkraan met andersom stroomrichting nemen)

• Wolfram55
Helder ... (y)

Ik blijf het eng vinden om in >25jaar oude kunststof leidingen nieuwe ringen met tule's te plaatsen.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Helder ... (y)

Ik blijf het eng vinden om in >25jaar oude kunststof leidingen nieuwe ringen met tule's te plaatsen.
Dat gaat wel goed komen, waar je op moet letten is dat de knelring niet te hard is aangedraaid en de buis ingesneden heeft. Dan kan je ze beter afknippen en een sok er op zetten om te verlengen.
Die slangen zijn best wel goed en gaan lang mee, nadeel is dat ze stug zijn en sommige willen nog wel eens flink krimpen en komt er te veel spanning op de koppeling te staan en gaan ze lekken.
Bij jou zo te zien niet het geval, de aansluiting zit nog op dezelfde hoogte als de radiator.

Zorg dat je goed voorbereid bent en de spullen in huis hebt en de warmteservice/hornbach/wildkamp open is zodat je eventueel nog wat kan halen.
Waterstofzuiger is makkelijk om erbij te hebben al is het op een tegelvloer minder noodzakelijk.
Zorg voor emmer en dweil in de buurt, er komt altijd meer uit dan je denkt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edsandje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Dat gaat wel goed komen, waar je op moet letten is dat de knelring niet te hard is aangedraaid en de buis ingesneden heeft. Dan kan je ze beter afknippen en een sok er op zetten om te verlengen.
Die slangen zijn best wel goed en gaan lang mee, nadeel is dat ze stug zijn en sommige willen nog wel eens flink krimpen en komt er te veel spanning op de koppeling te staan en gaan ze lekken.
Bij jou zo te zien niet het geval, de aansluiting zit nog op dezelfde hoogte als de radiator.

Zorg dat je goed voorbereid bent en de spullen in huis hebt en de warmteservice/hornbach/wildkamp open is zodat je eventueel nog wat kan halen.
Waterstofzuiger is makkelijk om erbij te hebben al is het op een tegelvloer minder noodzakelijk.
Zorg voor emmer en dweil in de buurt, er komt altijd meer uit dan je denkt.....
:) Nou is tie helemaal gestressed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Seafarer schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:00:
[...]

_O- bestaat er al een tweakers nazorg topic? :P
Maar dat komt wel goed, het is geen 🚀 science.
In het ergste geval zit je zonder cv en warm water.
Daar kunnen de meesten wel een dag zonder.

Eerst het juiste onderblok en knelset regelen en aan de slag.

[ Voor 8% gewijzigd door edsandje op 01-09-2023 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edsandje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 06:46:
[...]

Precies, komt goed. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:00:
[...]

Haha .... _O- .
Paranormaal begaafd ... hehe.
edsandje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 06:46:
[...]

Alles zit netjes op z'n plek hoor .... don't worry.

Heb alleen 't oude blok gebruikt. Het was een meer algemene vraag. Dit blok had ik nog liggen en dacht waarom niet gelijk deze gebruiken.

Heb nu alle radiatoren in huis die gebruikt worden verdubbeld/ver-3-voudigd om met lagere aanvoer te kunnen werken.
Nou ja ... alle ... hehe. Eventueel een 3m lange T11 vervangen voor een T22 in de woonkamer maar dat is voor de toekomst. Ik doe het stapje voor stapje zodat ik goed kan zien wat het doet qua temperatuur en gedrag in de ketel.
Deze zit op de retour op de volgende manier vast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm9q5n4X9afagtt8XPikFJRrE18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VcldTc29ZW65x29fqNVUSt7.jpg?f=fotoalbum_large

Je begrijpt het al ...korte leiding :P .
En hoe sluit ik die aan als ik de radiator korter wil maken?
Bij warmteservice konden ze de nippel niet 'verlengen' en moest ik de 'nieuwe' radiator er gelijk op aansluiten.
Enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:41:
[...]

Haha .... _O- .
Paranormaal begaafd ... hehe.

[...]

Alles zit netjes op z'n plek hoor .... don't worry.

Heb alleen 't oude blok gebruikt. Het was een meer algemene vraag. Dit blok had ik nog liggen en dacht waarom niet gelijk deze gebruiken.

Heb nu alle radiatoren in huis die gebruikt worden verdubbeld/ver-3-voudigd om met lagere aanvoer te kunnen werken.
Nou ja ... alle ... hehe. Eventueel een 3m lange T11 vervangen voor een T22 in de woonkamer maar dat is voor de toekomst. Ik doe het stapje voor stapje zodat ik goed kan zien wat het doet qua temperatuur en gedrag in de ketel.
Deze zit op de retour op de volgende manier vast:

[Afbeelding]

Je begrijpt het al ...korte leiding :P .
En hoe sluit ik die aan als ik de radiator korter wil maken?
Bij warmteservice konden ze de nippel niet 'verlengen' en moest ik de 'nieuwe' radiator er gelijk op aansluiten.
Enig idee ?
De ene warmteservice is de andere niet, dat blijkt wel weer.
Het is zo te zien pex slang 14, daar zijn knelsetjes voor te krijgen. (check wel even of het 14mm is, kan ook 16 zijn of 12 maar die kom je gelukkig minder tegen)
Bestel deze koppeling(en) https://aalberts-ips.nl/producten/artikel/0892023/
Dan kan je over naar 15mm buis.

Je kan ook een knelset 14x2 - 15mm nemen van Pentec bijvoorbeeld.
Die passen ook in een sok of knie 15mm knel.

Je kan met een zaagblaadje voorzichtig de witte mantelbuis van het voetje een stukje afzagen om meer ruimte te krijgen op de slang. Let wel op dat je niet door de slang heen zaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
edsandje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:09:
[...]

De ene warmteservice is de andere niet, dat blijkt wel weer.
Het is zo te zien pex slang 14, daar zijn knelsetjes voor te krijgen. (check wel even of het 14mm is, kan ook 16 zijn of 12 maar die kom je gelukkig minder tegen)
Bestel deze koppeling(en) https://aalberts-ips.nl/producten/artikel/0892023/
Dan kan je over naar 15mm buis.

Je kan ook een knelset 14x2 - 15mm nemen van Pentec bijvoorbeeld.
Die passen ook in een sok of knie 15mm knel.

Je kan met een zaagblaadje voorzichtig de witte mantelbuis van het voetje een stukje afzagen om meer ruimte te krijgen op de slang. Let wel op dat je niet door de slang heen zaagt.
Goed ingeschat ... Ik meet 14.5 dus dat zal 14 zijn ... (y)

Er zullen ongetwijfeld knietjes (zo heten ze denk ik) die van 14 > 15 gaan. Dan kan ik idd met stalen pijp naar de radiator.

En aansluitend op onze eerder schrijven ... je adviseert dan om de bestaande 14.5mm slang in te korten en dan nieuwe tule?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:34:
[...]

Goed ingeschat ... Ik meet 14.5 dus dat zal 14 zijn ... (y)

Er zullen ongetwijfeld knietjes (zo heten ze denk ik) die van 14 > 15 gaan. Dan kan ik idd met stalen pijp naar de radiator.

En aansluitend op onze eerder schrijven ... je adviseert dan om de bestaande 14.5mm slang in te korten en dan nieuwe tule?
Dan is het 14 mm.
Een nieuwe knelset is wel beter dan weet je zeker dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-06 11:22
Wat is het handigste om eerst te doen;

- Vloerverwarming beneden en 5 radiatoren boven waterzijdig inregelen

Of

- Daikin hybride WP optimaal gaan afstellen mbt stooklijn, zuinig instellen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Jcrs7 De warmtebron moet zich aanpassen aan het afgiftesysteem.

Ik zou dus eerst het afgiftesysteem waterzijdig inregelen en vervolgens de warmtebron afstellen.

Bedenk ook dat het inregelen en afstellen geen lineair proces is maar er zit een terugkoppelingsaspect in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfram55
Liep nog iets te zoeken in deel 3 en kwam deze post van mezelf tegen.

Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Ik heb dit inmiddels al een winter 'draaien' en het is geweldig !!

Wilde het nog even delen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu8-plDCjegytOoh_wQUzbarZsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kHlj8pvkMCEHKblCwNoksEU.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien niet zoals het heurt maar 't werkt als een tierelier ... De linker is een T33 van 70x70 welke achter vitrage hangt dus uit het zicht. Ook de pijpen (anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan !

Het resulteert in 1C hogere temperatuur in de woonkamer ... 8)

offtopic:
@ThinkPad

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk en ik blijf het hinderlijk vinden wanneer delen worden aangemaakt.
Dat terwijl er vlg mij ook draadjes zijn die veel groter zijn.
Het zal waarschijnlijk niet anders kunnen maar ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:21:
Liep nog iets te zoeken in deel 3 en kwam deze post van mezelf tegen.

Ik heb dit inmiddels al een winter 'draaien' en het is geweldig !!

Wilde het nog even delen :

[Afbeelding]

Misschien niet zoals het heurt maar 't werkt als een tierelier ... De linker is een T33 van 70x70 welke achter vitrage hangt dus uit het zicht. Ook de pijpen (anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan !

Het resulteert in 1C hogere temperatuur in de woonkamer ... 8)

offtopic:
@ThinkPad

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk en ik blijf het hinderlijk vinden wanneer delen worden aangemaakt.
Dat terwijl er vlg mij ook draadjes zijn die veel groter zijn.
Het zal waarschijnlijk niet anders kunnen maar ....
Maar waarom in serie? Het koudere water in de tweede radiator doet minder. Je hebt nu meer vermogen maar bij parallel was het nog meer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:30:
[...]

Maar waarom in serie? Het koudere water in de tweede radiator doet minder. Je hebt nu meer vermogen maar bij parallel was het nog meer geweest.
De 2e is een heel kleintje en ik wilde de T33 optimaal (!) benutten .... simple.

En koud is relatief want ik jas het in volle snelheid door de T33 en de eclipse staat op de kleine.

Plus .... dan had ik het 'oude' onderblok niet kunnen gebruiken.
En dan komen we weer aan op de 'discussie' die ik hiervoor voerde over knelringen/flex slangen.

offtopic:
Jammer dat er zonder dat men weet wat de beweegredenen zijn er alla FB wordt 'geliked'.
Daarom vind 'ons' waarderingssysteem ook enigszinds ongemakkelijk soms

[ Voor 39% gewijzigd door Wolfram55 op 08-09-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:43:
[...]

De 2e is een heel kleintje en ik wilde de T33 optimaal (!) benutten .... simple.

En koud is relatief want ik jas het in volle snelheid door de T33 en de eclipse staat op de kleine.
Eclipse op 70 bijvoorbeeld. Dan gaat er ook 70ltr. door die T-33 Serie blijft serie schakeling.
Plus .... dan had ik het 'oude' onderblok niet kunnen gebruiken.
En dan komen we weer aan op de 'discussie' die ik hiervoor voerde over knelringen/flex slangen.
:)
offtopic:
Jammer dat er zonder dat men weet wat de beweegredenen zijn er alla FB wordt 'geliked'.
Daarom vind 'ons' waarderingssysteem ook enigszinds ongemakkelijk soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:55:
[...]
Eclipse op 70 bijvoorbeeld. Dan gaat er ook 70ltr. door die T-33 Serie blijft serie schakeling.
Alles voor de eclipse krijgt meer warmte dan als er geknepen word.
Eigenlijk is de T33 nu onderdeel van de leiding. Maar dat is weer voer voor een behoorlijke discussie denk ik

Maar nogmaaals .... het was vooral vanwege het kunnen behouden van t onderblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Ik ben nog volledig aan het inlezen mbt het waterzijdig inregelen van de CV installatie.
Waarbij ik eigenlijk al een paar vragen heb hierover;

Als ik Heimeier Eclipse kranen (dit is een dynamische debietregelkraan?) wil toepassen op mijn radiatoren (5 kamers op de bovenverdieping). Dan hoeven deze radiatoren niet meer waterzijdig te worden ingeregeld!? Dan hoef ik alleen nog de groepen van de vvw (beneden) in te waterzijdig in te regelen!? Dit kan het beste worden gedaan met een IR meter op de aan- en afvoer leiding, per groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
Jcrs7 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:18:
Als ik Heimeier Eclipse kranen (dit is een dynamische debietregelkraan?) wil toepassen op mijn radiatoren (5 kamers op de bovenverdieping). Dan hoeven deze radiatoren niet meer waterzijdig te worden ingeregeld!?
Correct, mits je de max flow van de betreffende kraan bij het installeren direct goed instelt. De in te stellen waarden zijn ook te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
darknessheartz schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:52:
[...]

Correct, mits je de max flow van de betreffende kraan bij het installeren direct goed instelt. De in te stellen waarden zijn ook te googlen.
Duidelijk! De in te stellen waarde kun je ook met de app berekenen had ik gezien.

Dan hoef ik alleen nog de groepen van de vloerverwarming (beneden) waterzijdig in te regelen!?
Het beste om dit te doen is met een infrarood thermometer? En dan de ingaande en uitgaande temperatuur meten per groep, en een Delta T van 5 graden aanhouden? Als alles goed is ingeregeld moet je over alle groepen (13 bij mij) dezelfde ingaande en uitgaande temperatuur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
Ja, daar komt het wel op neer. Als het goed is zal de ingaande temperatuur van al je lussen gelijk zijn, aangezien ze via dezelfde verdeler gevoed worden. Wel zorgen dat je vv uiteraard vraag heeft en dat de lussen de tijd krijgen om het water door de vloer te pompen.
Pagina: 1 2 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?