Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 17:40

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@VerbeureM Als je dat allemaal wilt doen is dat prima. Ik bekijk zaken echter vanuit risicoafweging en acht het allemaal overbodig zolang mijn gezin en ik niet tot de risicogroepen horen. Hieronder ook hoe het RIVM het risico bij woonhuizen inschat.
Hetzelfde geldt voor de leidingwaterinstallaties van woningen (categorie 4). De kans is zeer klein dat iemand ziek wordt door gebruik te maken van de drinkwaterinstallatie in een woning. Een aantal mensen heeft echter door gebruik van de drinkwaterinstallatie in een woning legionellose gekregen. Het betrof veelal mensen met een (sterk) verminderde afweer of een hoge leeftijd. De onderbouwing om geen legionellapreventie bij woningen te adviseren:
• Voor de totale bevolking is de kans op infectie in woningen zeer laag. Iedereen maakt gebruik van leidingwaterinstallaties in woningen en in de afgelopen jaren hebben slechts enkele personen, veelal met een verminderde afweer, legionellose in de eigen woning opgelopen.
• Wanneer legionella in een woning wordt aangetoond, is de kans dat de bewoners legionellose oplopen zeer klein. In veel gevallen gaat het om een minder ziekmakende variant van de legionellabacterie in het leidingwatersysteem. Maar ook als een bewoner ziek is geworden, blijft het risico voor medebewoners beperkt. Het is bekend van grotere uitbraken van legionellose, waarbij veel mensen zijn blootgesteld aan een bijzonder ziekmakende variant van de legionellabacterie, dat minder dan 5% van de blootgestelden in de algemene bevolking ziek wordt (Bar07). De blootstelling bij een woning is beperkt tot hooguit enkele mensen en niet iedere bewoner heeft een verminderde weerstand. Het komt dan ook zelden voor dat meerdere mensen die verblijven in dezelfde woning ziek worden.
Het is daarom vanuit volksgezondheidsperspectief niet noodzakelijk legionellapreventie uit te voeren bij woningen (huizen en appartementen). Dit is ook niet nodig als er mensen verblijven uit de risicogroep, tenzij er eerder patiënten met legionellose zijn gelinkt aan de woning.
Het uitvoeren van legionellapreventie kan leiden tot onnodige onrust en overbodige investeringen terwijl het risico op legionellose laag is. Daarnaast kan legionellapreventie lastig uitvoerbaar zijn in een privé(zorg)woning. Wel dient te worden voldaan aan de regels opgenomen in het Bouwbesluit en bijbehorende NEN 1006.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Handig dat RIVM rapport, veel dank voor de link. Iedereen een heel gezond 2024 gewenst!! De legionella zal dit jaar ook wel weer weg blijven.

Pagina 5 en 9 van het doc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFkE_toAUiQ6gBiiSCtS8D2Y2Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjcJPmg8fEtqsRyPvGo2n0Kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72ozPyccb_xO7hDmqBJ6UnuvpXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szLuu2ilhmmggYjbzrETHyTk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

:'(

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Het eerste doc is erg interessant, zie vooral vanaf pagina 36! Ook erg veel interessante foto's daar 😉

Legionella wordt met name aangetroffen in koud-waterleidingen (!), die niet goed gedesigned zijn en door installateurs in de utiliteitsbouw/woningen teveel parallel zijn gelegd aan warm-waterleidingen/CV-leidingen, waardoor dit koudwater wordt opgewarmd naar temperaturen boven de ca 25C (maar nog steeds aanzienlijk onder de 55C = de temp waarboven legionella sowieso afsterft).
Daarbij is het (langdurig) stilstaan van dat tapwater ook een kritieke factor.

Bottomline: de koud-waterleidingen zijn meer de 'verdachten' en moeten zoveel mogelijk weggehouden worden van warmtebronnen/-leidingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmICW0HRyCoCP7FbsW-RK4087GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGOEP1NOA532umickdns80v3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsY5HZkd1BYkf6jmxYYlhfVfUEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sxd7uPrKLuPkAPJjBgvp92yW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Marc_Sway op 03-01-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik denk nu wel genoeg over dit onderwerp. We hebben allemaal vast veel nieuws inmiddels er over geleerd 😀

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 03-01-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-03 17:42
Blijf toch een beetje problemen ondervinden van mijn Honeywell T6 en eigenlijk ook de Honeywell chrono touch modulation.

Probleem
De thermostaat(en) blijft maar 6x per uur aan gaan, low load aan of uit maakt niet uit.
Zet ik de thermostaat een halve graad lager dan duurt het met dit weer meer dan 2 uur voordat hij weer aanslaat......dus er is eigenlijk geen warmte vraag maar blijft toch 6x per uur ff aan gaan.
Zit er aan te denken om hem maar aan uit aan te sluiten. Dan kun je hem geloof ik minimaal 3x aan laten gaan.

Maar eigenlijk zoek ik een thermostaat die pas na een halve graad aanslaat.
Maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bert213 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:10:
Blijf toch een beetje problemen ondervinden van mijn Honeywell T6 en eigenlijk ook de Honeywell chrono touch modulation.

Probleem
De thermostaat(en) blijft maar 6x per uur aan gaan, low load aan of uit maakt niet uit.
Zet ik de thermostaat een halve graad lager dan duurt het met dit weer meer dan 2 uur voordat hij weer aanslaat......dus er is eigenlijk geen warmte vraag maar blijft toch 6x per uur ff aan gaan.
Hij probeert toch een beetje het weinige warmte verlies weg te werken? Want als het binnen warmer is dan buiten dan verlies je nog steeds warmte. Ventilatie verlies!!!!
Zit er aan te denken om hem maar aan uit aan te sluiten. Dan kun je hem geloof ik minimaal 3x aan laten gaan.
Proberen dan horen we het resultaat wel.
Maar eigenlijk zoek ik een thermostaat die pas na een halve graad aanslaat.
Maar welke?
google eens op thermostaat hysterese. Dan zul je toch een thermostaat vinden waar dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:20:
[...]

google eens op thermostaat hysterese. Dan zul je toch een thermostaat vinden waar dit kan.
Dit vind ik ook al een tijdje een interessant item: het is moeilijk het allemaal goed helder te krijgen, maar het zou mooi zijn te weten welke (enigszins) moderne thermostaten de feature hebben van een instelbare hysterese.

Naast 2 andere key features: instelbaar max aantal branderstarts/uur en instelbare minimale aanvoer temp (Ta).

[ Voor 11% gewijzigd door Marc_Sway op 03-01-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:42:
[...]

Dit vind ik ook al een tijdje een interessant item: het is moeilijk het allemaal goed helder te krijgen, maar het zou mooi zijn te weten welke (enigszins) moderne thermostaten de feature hebben van een instelbare hysterese.

Naast 2 andere key features: instelbaar max aantal branderstarts/uur en instelbare minimale aanvoer temp (Ta).
Hysterese heb je eigenlijk alleen met aan/uit. PID gaat z'n eigen gang.

Edit: Ik ben net van pre-historie naar historie gegaan met mijn thermostaat omdat de moduline30 spontaan overging naar eco stand. Beetje irritant.
De "nieuwe" (marktplaats) Moduline 400
Instellen: alleen convectoren. Gebouw: zwaar (aangepast naar licht want dan stookt hij wel erg warm in het begin)
Klaar. En tevreden. Geen fout meldingen. ;) Vermogen op 15kW en Ta op 75 graden. Maar die instellingen worden niet bereikt. Want de thermostaat vindt dat niet nodig.

Maar ook hier wordt er af en toe wat bijgestookt. Behoorlijk random.

Voor het enorme bedrag van 15 euro

[ Voor 34% gewijzigd door Seafarer op 03-01-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09 22:53
Goedemiddag allemaal,

Recent hebben we onze woning helemaal gerenoveerd en verduurzaamd. Wij hebben ervoor gekozen om alle radiatoren weg te halen en te verwarmen met airco units. In een aantal ruimte(s) waren al airco units aanwezig, dus dat is fijn.

Er was in de woning ook een vloerverwarmingsverdeler van Thermo Briljant aanwezig. Deze was helemaal verroest en de pomp was niet meer goed, dus deze is vervangen voor een Therminon vloerverwarmingsunit Composiet LTV met inregelventielen, flowmeters en twee groepen.

Onze CV ketel (Nefit ProLine HR24/CW4) lijkt problemen te hebben met de manier hoe het nu is aangesloten. Hij warmt bijvoorbeeld op tot 65 graden en slaat daarna direct af. Kijk ik in het instellingen menu, dan zie ik een foutcode 2U-349 staan. Ik heb de foutcode opgezocht en zie dat het temperatuurverschil te groot is tussen de aanvoer en retour sensor, dat we de pomp moeten controleren en de waterdruk/doorstroming in de radiatoren. Voor dat laatste; wij hebben natuurlijk geen radiatoren meer, dus een continue-flow kunnen we niet creëren. De enige flow die er nu nog is, is naar de Therminon vloerverwarmingsverdeler met draaiknop.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit goed op kan lossen? Moet er bijvoorbeeld een extra bypass tussen om druk op te vangen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

D-SkyLimit schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:46:
Hebben jullie enig idee hoe ik dit goed op kan lossen? Moet er bijvoorbeeld een extra bypass tussen om druk op te vangen?

die 2 groepen is veel te weinig voor een ketel die minstens 6kW eruit stampt en dan ook nog eens flink mengen. dus daar ga je niks aan doen tenzij je de menging eruit haalt en de CV direct de vloer in laat gaan met een graad of 35 aan water en brandervermogen maximaal begrenst op het laagste die hij kan en dan word het alsnog een enorm pendelfeest maar dat valt niet te voorkomen in dit geval.

dat je alle troep van je verdeler af moet halen in de vorm van voetventielen en dergelijke mag duidelijk zijn. als water niet stroomt kan het ook geen warmte verplaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 03-01-2024 15:51 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

D-SkyLimit schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:46:
Goedemiddag allemaal,

Recent hebben we onze woning helemaal gerenoveerd en verduurzaamd. Wij hebben ervoor gekozen om alle radiatoren weg te halen en te verwarmen met airco units. In een aantal ruimte(s) waren al airco units aanwezig, dus dat is fijn.

Er was in de woning ook een vloerverwarmingsverdeler van Thermo Briljant aanwezig. Deze was helemaal verroest en de pomp was niet meer goed, dus deze is vervangen voor een Therminon vloerverwarmingsunit Composiet LTV met inregelventielen, flowmeters en twee groepen.

Onze CV ketel (Nefit ProLine HR24/CW4) lijkt problemen te hebben met de manier hoe het nu is aangesloten. Hij warmt bijvoorbeeld op tot 65 graden en slaat daarna direct af. Kijk ik in het instellingen menu, dan zie ik een foutcode 2U-349 staan. Ik heb de foutcode opgezocht en zie dat het temperatuurverschil te groot is tussen de aanvoer en retour sensor, dat we de pomp moeten controleren en de waterdruk/doorstroming in de radiatoren. Voor dat laatste; wij hebben natuurlijk geen radiatoren meer, dus een continue-flow kunnen we niet creëren. De enige flow die er nu nog is, is naar de Therminon vloerverwarmingsverdeler met draaiknop.

Ja er moet sowieso een drukverschil regelaar geplaatst worden.
Heeft de nieuwe vloerverwarming verdeler een pomp?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
Nou even de T6 op aan/uit aangesloten,maar thermostaat reageert pas als ik hem 1.5 hoger zet en dan gaat hij nog zomaar uit voordat de temperatuur bereikt is.

Nu weer terug naar opentherm maar daar is hij nu ook van het padje af, thermometer er naast geeft 18.5 gr aan T6 17gr terwijl ze in de nacht de zelfde temperatuur aan geven.

Ik ga er maar vanuit dat hij is overleden en ben er klaar mee ga een nieuwe ga kopen.
Komt toch een nieuwe Intergas Xtreme 30 dus ook maar de Intergas touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bert213 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:58:
Nou even de T6 op aan/uit aangesloten,maar thermostaat reageert pas als ik hem 1.5 hoger zet en dan gaat hij nog zomaar uit voordat de temperatuur bereikt is.

Nu weer terug naar opentherm maar daar is hij nu ook van het padje af, thermometer er naast geeft 18.5 gr aan T6 17gr terwijl ze in de nacht de zelfde temperatuur aan geven.

Ik ga er maar vanuit dat hij is overleden en ben er klaar mee ga een nieuwe ga kopen.
Komt toch een nieuwe Intergas Xtreme 30 dus ook maar de Intergas touch.
Aan/uit is waarschijnlijk modulerend in de tijd.

De thermostaat gaat proberen wat nodig is dus eerst 5min. stoken en kijken wat de ruimte temperatuur doet.
Iets dergelijks gebeurt ook bij PID als deze overgaat in aan/uit.

Kortom gedult is een schone zaak. ;) (Misschien is de hysterese instelbaar en staat deze hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
edsandje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Ja er moet sowieso een drukverschil regelaar geplaatst worden.
Heeft de nieuwe vloerverwarming verdeler een pomp?
Ja klopt inderdaad, de vloerverwarming verdeler heeft een Wilo pomp.

Dit is de nieuwe vloerverwarmingsverdeler: https://www.warmteservice...tiel-flowmeter/p/33154454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:49:
[...]

die 2 groepen is veel te weinig voor een ketel die minstens 6kW eruit stampt en dan ook nog eens flink mengen. dus daar ga je niks aan doen tenzij je de menging eruit haalt en de CV direct de vloer in laat gaan met een graad of 35 aan water en brandervermogen maximaal begrenst op het laagste die hij kan en dan word het alsnog een enorm pendelfeest maar dat valt niet te voorkomen in dit geval.

dat je alle troep van je verdeler af moet halen in de vorm van voetventielen en dergelijke mag duidelijk zijn. als water niet stroomt kan het ook geen warmte verplaatsen.
Dus als ik het goed begrijp, dan kan ik het beste alles op 'laag' vermogen zetten qua pomp snelheid? En TAP water kan wel op 65 graden blijven staan natuurlijk i.v.m. legionella. En dan als maximaal aanvoertemp de laagste mogelijke graden aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

D-SkyLimit schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, dan kan ik het beste alles op 'laag' vermogen zetten qua pomp snelheid? En TAP water kan wel op 65 graden blijven staan natuurlijk i.v.m. legionella. En dan als maximaal aanvoertemp de laagste mogelijke graden aanhouden?
je pomp in de CV kan je op automatisch laten, de pomp op je verdeler moet maximaal en het voetventiel en dergelijke helemaal open en de maximale temperatuur van je CV water kan je gewoon op 35 a 40 zetten dan.

beste is als je de tripje maakt naar de gamma en de hele menging en pomp eruit haalt want dat is compleet nutteloos in deze situatie. die hele verdeler is verkeerd, dat moet gewoon een model zijn zonder pomp. je ketel kan gewoon direct de vloer in als je de watertemperatuur verlaagt.

losse vraag: waarom laat je uberhaupt de ketel nog hangen? simpele warmtepompboiler op de zolder en die hele ketel kan door het raam de container in. scheelt je ook honderden euros per jaar aan vastrecht.

en 65 vooor tapwater is onzin, legionella is niet van toepassing op een doorstroomsysteem.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 03-01-2024 16:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
Seafarer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Aan/uit is waarschijnlijk modulerend in de tijd.

De thermostaat gaat proberen wat nodig is dus eerst 5min. stoken en kijken wat de ruimte temperatuur doet.
Iets dergelijks gebeurt ook bij PID als deze overgaat in aan/uit.

Kortom gedult is een schone zaak. ;) (Misschien is de hysterese instelbaar en staat deze hoog)
Hysterese is niet instelbaar......althans ik kan het nergens in de instellingen vinden.

Maar nieuwjaarsdag in de nacht uit gestaan en temperatuur bleef op 16gr staan, om 9 uur naar 17gr volgens programma, hij is tot 19.30 elk uur 6x aan.......en dat voor 1gr :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Hysterese heb je eigenlijk alleen met aan/uit. PID gaat z'n eigen gang.

Edit: Ik ben net van pre-historie naar historie gegaan met mijn thermostaat omdat de moduline30 spontaan overging naar eco stand. Beetje irritant.
De "nieuwe" (marktplaats) Moduline 400
Instellen: alleen convectoren. Gebouw: zwaar (aangepast naar licht want dan stookt hij wel erg warm in het begin)
Klaar. En tevreden. Geen fout meldingen. ;) Vermogen op 15kW en Ta op 75 graden. Maar die instellingen worden niet bereikt. Want de thermostaat vindt dat niet nodig.

Maar ook hier wordt er af en toe wat bijgestookt. Behoorlijk random.

Voor het enorme bedrag van 15 euro
Heeft die Moduline 400 niet de feature om een minimum Ta te kunnen vastzetten? Gebruik je die ook (ivm de convectorputten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
flippy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:27:
[...]

je pomp in de CV kan je op automatisch laten, de pomp op je verdeler moet maximaal en het voetventiel en dergelijke helemaal open en de maximale temperatuur van je CV water kan je gewoon op 35 a 40 zetten dan.

beste is als je de tripje maakt naar de gamma en de hele menging en pomp eruit haalt want dat is compleet nutteloos in deze situatie. die hele verdeler is verkeerd, dat moet gewoon een model zijn zonder pomp. je ketel kan gewoon direct de vloer in als je de watertemperatuur verlaagt.

losse vraag: waarom laat je uberhaupt de ketel nog hangen? simpele warmtepompboiler op de zolder en die hele ketel kan door het raam de container in. scheelt je ook honderden euros per jaar aan vastrecht.

en 65 vooor tapwater is onzin, legionella is niet van toepassing op een doorstroomsysteem.
Dank voor je reactie.

Wat ik me dan wel afvraag: hoe moet het water vanuit de CV rondgepompt worden zonder vloerverwarmingspomp? Uiteindelijk zorgt de CV dat het bijvoorbeeld met een temperatuur van 65 graden aankomt, en de verdeler zorgt er uiteindelijk voor dat het water gemengd wordt tot de gewenste temp (in dit geval 35 graden) waar de vloerverwarmingsverdeler op staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Heeft die Moduline 400 niet de feature om een minimum Ta te kunnen vastzetten? Gebruik je die ook (ivm de convectorputten)?
Die Moduline is niet meer te koop hoor!!. eigen Nefit protocol.

Nee je kan hier geen Ta mee vastzetten. Gekocht omdat de moduline30 kapot is. Hij wil gemiddelt met wat hogere temperatuur stoken omdat je vroeger geen convector FCU radiatoren of gebooste convectors had.
Na een tijdje komt hij er wel achter dat het met lage aanvoer ook gaat.

Maar wat is laag, laagste ketelstand is 7kw als de brander aangaat en je retour water is nog 30 graden dus dat wordt meteen water van ongeveer 55 graden bij 250ltr/u flow. (totaal stand eclipsen op radiatoren die ingebruik zijn.)

Brand dan 3 tot 5 min. buiten is het hier 8.8 graden. Tsja dan heb je niet veel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

D-SkyLimit schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Dank voor je reactie.

Wat ik me dan wel afvraag: hoe moet het water vanuit de CV rondgepompt worden zonder vloerverwarmingspomp? Uiteindelijk zorgt de CV dat het bijvoorbeeld met een temperatuur van 65 graden aankomt, en de verdeler zorgt er uiteindelijk voor dat het water gemengd wordt tot de gewenste temp (in dit geval 35 graden) waar de vloerverwarmingsverdeler op staat ingesteld.
waarom laat je het eerst 65 graden maken (of whatever) om het vervolgens terug te mengen naar 35? die ketel kan gewoon zelf 35 graden maken en dat direct de vloer in pompen. immers heeft ie al een pomp. in je oude situatie met radiatoren was dat nodig maar nu niet meer met alleen 2 kleine vloergroepjes. het is dan onzin om eerst 65 graden te maken waardoor je zoizo buiten je condensatiebereik zit dus het HR deel van je HR ketel werkt niet meer en je bent ook de stroom kwijt van 2 pompen ipv 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

D-SkyLimit schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Dank voor je reactie.

Er staat ook "maximale aanvoer vanuit de cv ketel" dus de ketel maakt water dat niet warmer is dan de vloer maximaal mag hebben.

Hoop ik wel dat je cv leidingen minimaal 22mm cv pijp zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Die Moduline is niet meer te koop hoor!!. eigen Nefit protocol.

Nee je kan hier geen Ta mee vastzetten. Gekocht omdat de moduline30 kapot is. Hij wil gemiddelt met wat hogere temperatuur stoken omdat je vroeger geen convector radiatoren of gebooste convectors had.
Na een tijdje komt hij er wel achter dat het met lage aanvoer ook gaat.

Maar wat is laag, laagste ketelstand is 7kw als de brander aangaat en je retour water is nog 30 graden dus dat wordt meteen water van ongeveer 55 graden bij 250ltr/u flow. (totaal stand eclipsen op radiatoren die ingebruik zijn.

Brand dan 3 tot 5 min. buiten is het hier 8.8 graden. Tsja dan heb je niet veel nodig.
OK, is duidelijk. Veel dank.
Je hebt het over 'eigen Nefit protocol' betekent dat die Moduline 400 geen OT protocol heeft en jou ketel ook Nefit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:00:
[...]

OK, is duidelijk. Veel dank.
Je hebt het over 'eigen Nefit protocol' betekent dat die Moduline 400 geen OT protocol heeft en jou ketel ook Nefit is?
Zekers, een 26 jaar jonge ecomline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
Seafarer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Er staat ook "maximale aanvoer vanuit de cv ketel" dus de ketel maakt water dat niet warmer is dan de vloer maximaal mag hebben.

Hoop ik wel dat je cv leidingen minimaal 22mm cv pijp zijn.
Jazeker, de pijp is 22mm inderdaad. Ah, oké dan zal ik de CV wel een stuk lager instellen op bijvoorbeeld 35 graden en dan even testen.

Ik heb ook nog even contact gehad met Warmteservice en zij geven aan dat de setup goed is. De vloerverwarmingsverdeler (met pomp) zorgt ervoor dat er een 'flow' gecreëerd wordt in het systeem. Zij hebben aangegeven dat er wel een bypass geplaatst moet worden om de 'druk' op te vangen aangezien er geen continue flow meer is vanuit radiatoren. We gaan dit proberen en hopen dat dit het oplost. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

D-SkyLimit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Jazeker, de pijp is 22mm inderdaad. Ah, oké dan zal ik de CV wel een stuk lager instellen op bijvoorbeeld 35 graden en dan even testen.

Ik heb ook nog even contact gehad met Warmteservice en zij geven aan dat de setup goed is. De vloerverwarmingsverdeler (met pomp) zorgt ervoor dat er een 'flow' gecreëerd wordt in het systeem. Zij hebben aangegeven dat er wel een bypass geplaatst moet worden om de 'druk' op te vangen aangezien er geen continue flow meer is vanuit radiatoren. We gaan dit proberen en hopen dat dit het oplost. _/-\o_
Ik zou toch even alle bovenstaand nog eens heel goed doorlezen.!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

D-SkyLimit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Als de warmteservice jou dit verkocht heeft gaan ze nu niet zeggen dat je ook een pomploze verdeler had moeten nemen.
En dat was wel de betere keuze geweest, je cv ketel temperatuur verlagen heeft geen zin, die doet minimaal 6-7 kw en gaat steeds pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edsandje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Als de warmteservice jou dit verkocht heeft gaan ze nu niet zeggen dat je ook een pomploze verdeler had moeten nemen.
En dat was wel de betere keuze geweest, je cv ketel temperatuur verlagen heeft geen zin, die doet minimaal 6-7 kw en gaat steeds pendelen.
:)

Bij voldoende flow zakt de temperatuur echt wel.
850 ltr/h en delta-T van 7 graden is 7kW.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 04-01-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Seafarer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:54:
[...]

:)

Bij voldoende flow zakt de temperatuur echt wel.
850 ltr/h en delta-T van 7 graden is 7kW.
Een mengverdeler met 2 groepen vloerverwarming.
Dit had gewoon pomploos gemoeten.
Hij had met de oude verdeler al problemen dat de ketel te heet werd. Een bypass en een nieuwe verdeler lossen dat deels op.
Dat had beter gekund.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edsandje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Hij had met de oude verdeler al problemen dat de ketel te heet werd. Een bypass en een nieuwe verdeler lossen dat deels op.
Maare 2 groepen daar had ik overheen gelezen. Daar gaat geen 800 ltr door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier in huis Comap thermostaatknoppen met voorinstellingen: https://comap.aalberts-hf...n-din/groups/g+c+p+a+view

Klopt de volgende aanname:
Als ik de voorinstelling (bepaalt de max flow) goed doe voor de radiator, gebaseerd op een (nog te bepalen) delta T, met voetventiel helemaal open, dat ik dan de boel waterzijdig goed ingeregeld heb?

Dat zou namelijk een hoop ellende en meten schelen. Wattage van de radiatoren kan ik achter komen, en voor berekenen instelling van de radiatorknop is een app beschikbaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
edsandje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Ik heb hier een gang, 2 WCs en 2 badkamers met vloerverwarming (tegels) allemaal pomploos en werken prima. In de keukenvloer liggen ook de leidingen, zijn echter niet aangesloten, maar dan nog denk ik dat het pomploos nog steeds goed gaat werken.
Die vloerverwarmingen hier zijn wel alleen voor 'bij-verwarming'.

Alleen als er dan nog een hele living met vloerverwarming zou komen, is denk ik pas een aparte pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

The Eagle schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:41:
Ik heb hier in huis Comap thermostaatknoppen met voorinstellingen: https://comap.aalberts-hf...n-din/groups/g+c+p+a+view

Klopt de volgende aanname:
Als ik de voorinstelling (bepaalt de max flow) goed doe voor de radiator, gebaseerd op een (nog te bepalen) delta T, met voetventiel helemaal open, dat ik dan de boel waterzijdig goed ingeregeld heb?

Dat zou namelijk een hoop ellende en meten schelen. Wattage van de radiatoren kan ik achter komen, en voor berekenen instelling van de radiatorknop is een app beschikbaar :)
Ja dat kan inderdaad.
Voetventiel geheel open draaien en dan een kwart slag terug om vastzitten te voorkomen.
Marc_Sway schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Ik heb hier een gang, 2 WCs en 2 badkamers met vloerverwarming (tegels) allemaal pomploos en werken prima. In de keukenvloer liggen ook de leidingen, zijn echter niet aangesloten, maar dan nog denk ik dat het pomploos nog steeds goed gaat werken.
Die vloerverwarmingen hier zijn wel alleen voor 'bij-verwarming'.

Alleen als er dan nog een hele living met vloerverwarming zou komen, is denk ik pas een aparte pomp nodig.
Ja dat kan makkelijk, ik heb een klant met 8 groepen, leiding lengtes van ca 75 meter per groep en nog 4 radiatoren op de verdieping.
Radiatoren moeten wel goed worden ingeregeld anders is de flow weg.
Draait nu met een Remeha Calenta met pompvermogen op 75% minimaal en alles wordt warm.

[ Voor 31% gewijzigd door edsandje op 04-01-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
edsandje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Het lijkt er dus op dat we verkeerd zijn voorgelicht door onze aannemer. Hij heeft nadrukkelijk gezegd dat deze setup juist is en goed zal werken. Warmteservice geeft natuurlijk ook aan dat de setup 'juist' is. Echt super balen. Toch maar even nog een gesprek voeren met Wamrteservice en de aannemer om hem om te ruilen voor een pomp-loze.

Binnenkort krijgen we ook nog een QUATT warmtepomp, ik neem aan dat deze dan ook voor een 'flow' zorgt in het vloerverwarmingssysteem door zijn eigen pomp? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:25
Goedemiddag,

Vanochtend kreeg ik een melding via Home Assistant dat de druk van het CV systeem te laag was.
Toen zag ik dat ie op nul stond, dus ik ging even checken of er nergens wat blank stond. Gelukkig was dat niet het geval en na het uitzetten van mijn Intergas Xtreme 36 verscheen een 1,1 in beeld; nog steeds aan de lage kant, dus maar gelijk bijgevuld.
Het vreemde is echter dat de Intergas Gateway 2 of de ketel ineens 0 bar vermeld terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Wat verder opviel is dat ook de CV aanvoertemperatuur en tapwatertemperatuur op 0 stond en de CV-ketel status op "OpenTherm" stond. Heeft iemand een verklaring of mogelijk iets soortgelijks meegemaakt?

Ter info: de ketel is ongeveer drie jaar oud en heeft geen foutcodes gemeld. Gemelde firmware versie van CV-ketel is 1.7, van de Gateway is het IC3-2-ICN-V1.18.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXDkKIdK2-54bfz7PzJQtzbQqI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pP1zDfOVJvRYTONDr3O7HcG7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1G7Q7r3ZumeY8BiOQW8_towrM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4D5zUKW5sjJ73QiqtMtRkAen.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door witterholt op 05-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnP97
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-07 14:10
Als je een gesloten (pomploze) vloerverwarmingsverdeler hebt i.c.m. een CV ketel, is het dan verstandiger om wanneer de cv uitschakelt nog een aantal minuten de circulatiepomp van de cv na te laten draaien, of kan je dan beter de nadraaitijd op 0 zetten zodat het warme water in de vloer blijft?

De min en max Ta zijn via de iSense ingesteld op 35 graden en de min en max pompsnelheid van de CV staan op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

D-SkyLimit schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Het lijkt er dus op dat we verkeerd zijn voorgelicht door onze aannemer. Hij heeft nadrukkelijk gezegd dat deze setup juist is en goed zal werken. Warmteservice geeft natuurlijk ook aan dat de setup 'juist' is. Echt super balen. Toch maar even nog een gesprek voeren met Wamrteservice en de aannemer om hem om te ruilen voor een pomp-loze.

Binnenkort krijgen we ook nog een QUATT warmtepomp, ik neem aan dat deze dan ook voor een 'flow' zorgt in het vloerverwarmingssysteem door zijn eigen pomp? ;)
Dat dit ook nog ter voorbereiding voor een warmtepomp is maakt het helemaal af.
In negatieve zin dan.
Van die aannemer moet je maar niks meer aannemen.
Die snapt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
MerijnP97 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:11:
Als je een gesloten (pomploze) vloerverwarmingsverdeler hebt i.c.m. een CV ketel, is het dan verstandiger om wanneer de cv uitschakelt nog een aantal minuten de circulatiepomp van de cv na te laten draaien, of kan je dan beter de nadraaitijd op 0 zetten zodat het warme water in de vloer blijft?

De min en max Ta zijn via de iSense ingesteld op 35 graden en de min en max pompsnelheid van de CV staan op 100%
Dat hangt ervan af.

Je voegt geen warmte meer toe. Sommigen zijn dan van mening dat er dan onnodig pompenergie wordt verspild.

Aan de andere kant zorgt het rondpompen ervoor dat er meer water door de vloer gaat. De gemiddelde temperatuur in de vloer is daarom hoger dan stilstaand water. Er vindt daarom meer afgifte plaats bij de vloer.

En er vindt afgifte plaats zolang de watertemperatuur hoger is dan de ruimtetemperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Superbeagle op 05-01-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Het rondpompen verhoogt de afgifte natuurlijk niet, want je voegt geen warmte meer toe, de gemiddelde temperatuur van de vloer blijft gelijk in beide situaties.

Het rondpompen zorgt voor wat extra menging, dus als de vloerlussen onderling niet perfect ingeregeld zijn, zorgt het namengen dat de vloer iets egaler warm wordt, maar over het algemeen is het zonde van de pompenergie.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:33:
Het rondpompen verhoogt de afgifte natuurlijk niet, want je voegt geen warmte meer toe, de gemiddelde temperatuur van de vloer blijft gelijk in beide situaties.

Het rondpompen zorgt voor wat extra menging, dus als de vloerlussen onderling niet perfect ingeregeld zijn, zorgt het namengen dat de vloer iets egaler warm wordt, maar over het algemeen is het zonde van de pompenergie.
En juist die egaler warme vloer zorgt voor een hoger gemiddelde temperatuur van de vloer en dus een hogere afgifte bij de vloer. Niet meer afgifte want er wordt immers geen warmte toegevoegd.

Het is dus meer een comfort aspect dan dat het energie bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vond het zo vreemd dat de aanvoertemperatuur op de zuidkant van het huis altijd 2 graden achterloopt op de noordkant...
Vond het ook vreemd dat er over 2,25 meter breedte van het dak op waar ongeveer de badkamer ophoudt nooit ijs op het dak zit. Dacht altijd dat het een lek in de isolatie van het badkamerplafond was.

Tot ik even op zolder keek vanmiddag: aanvoer naar de zuidkant gaat met buisisolatie strak ertussen geperst onder het dakbeschot door. Retour loopt strak over de vloer. Buitenkant dakbeschot zit 1cm schuim op.

Dat wordt leidingen omleggen... zucht.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 05-01-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:13
Superbeagle schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:52:
[...]

En juist die egaler warme vloer zorgt voor een hoger gemiddelde temperatuur van de vloer en dus een hogere afgifte bij de vloer. Niet meer afgifte want er wordt immers geen warmte toegevoegd.

Dan maar een minuutje of hoogstens 2 om de evt restwarmte in de warmtewisselaar "op te maken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat is het "gemiddelde" vermogen van de huidige circulatiepompen (cv-ketel en/of vloerverwarming)?
Mijn A-label pomp voor de vloerverwarming doet het met 17 W.
Een paar minuten min of meer nadraaitijd bespaart idd. geen gas, maar kost ook geen "vermogen".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Dat ben ik echt niet met je eens. De gemiddelde temperatuur van de vloer blijft gelijk en de afgifte dus ook.

Dat kan ook niet anders, want als de vloer meer warmte zou afgeven, zou hij meer vermogen hebben, terwijl er evenveel energie in gestopt is. Dat zou betekenen dat een mengverdeler dus efficienter is dan een pomploze verdeler en daar is iedereen het wel over eens: Dat is niet zo.
Het geeft iets meer comfort als je op sokken loopt. Meer niet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Dat ben ik echt niet met je eens. De gemiddelde temperatuur van de vloer blijft gelijk en de afgifte dus ook.

Dat kan ook niet anders, want als de vloer meer warmte zou afgeven, zou hij meer vermogen hebben, terwijl er evenveel energie in gestopt is. Dat zou betekenen dat een mengverdeler dus efficienter is dan een pomploze verdeler en daar is iedereen het wel over eens: Dat is niet zo.

[...]
Dan leg ik het niet goed uit. Het woord ‘meer’ is hier ongelukkig gekozen. Binnen het schil wordt niet meer warmte afgegeven. Dat kan niet en dat beweer ik ook niet.

Laat ik dan een gedachtenexperiment doen. Stel we laten de pompenergie buiten beschouwing. We hebben een systeeminhoud van x liter gekoppeld aan een warmtewisselaar met < x liter inhoud.

Is er een verschil in afgifte bij de warmtewisselaar als je:

a) de gevulde warmtewisselaar met <x liter water van 40 graden C laat afkoelen tot 20 graden C

of b) als je het water van x liter van het gehele systeem met dezelfde delta T laat afkoelen terwijl het circuleert?

offtopic:
speciale karakters geven een foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Vraagje: ik heb hier een Intergas ketel en daar heb ik vandaag een Remeha iSense op gezet. Ik draaide al ruim 5 jaar met een niet modulerende klokthermostaat :X
Doet nu dus dapper OpenTherm (ook via OpenTherm aangesloten) :)

De thermostaat heb ik tweedehands. Maar die kan dus ook tapwater en minimale keteltemperatuur etc regelen. Wat is daarin leidend, de instelling op de ketel of die op de thermostaat? Of zit daar nog verschil in?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:54
Ik heb wat 'ruzie' met m'n aan/uit thermostaat en probeer de werking ervan te begrijpen.
De reden is dat om de paar uur een beetje gas wordt verbruikt zonder warmtevraag.
Het verbruik is niet veel, maar loopt op jaarbasis toch op tot zo'n 30-35 m3.
Dat beetje verbruik wil ik kunnen verklaren (en het liefst de nek om draaien).

Vraag:
Is het bij een aan/uit thermostaat zo dat bij een warmtevraag de verbinding met de ketel wordt kortgesloten (closed) en zonder warmtevraag (hoe heeft dat eigenlijk?) de verbinding met de ketel wordt verbroken (open)?

Voor zover ik de thermostaat heb gemeten staat er bij en open verbinding niet op nauwelijks spanning op de dragen. Ik meet iets van 0.1V.

Wanneer de batterijen leeg zijn dan wordt de verbinding gemaakt en ontstaat een warmtevraag vanuit de thermostaat, ook al is het hartje zomer. Dat vind ik vreemd, maar zo zit helaas het systeem in elkaar.

Het betreft een Honeywell Chronotherm III met een Vaillant VHR 18-22C, twee museumstukken dus, maar werken prima, even los van bovenstaande vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
.

[ Voor 100% gewijzigd door Lawrentz op 06-01-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
The Eagle schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:28:
Vraagje: ik heb hier een Intergas ketel en daar heb ik vandaag een Remeha iSense op gezet. Ik draaide al ruim 5 jaar met een niet modulerende klokthermostaat :X
Doet nu dus dapper OpenTherm (ook via OpenTherm aangesloten) :)

De thermostaat heb ik tweedehands. Maar die kan dus ook tapwater en minimale keteltemperatuur etc regelen. Wat is daarin leidend, de instelling op de ketel of die op de thermostaat? Of zit daar nog verschil in?
Deze vraag of vergelijkbaar is eerder voorbij gekomen in Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
en Blihi in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ah dank, dan heb ik nog even iets in te stellen geloof ik ;)

En @Lawrentz vwb die aan uit: klinkt alsof je ketel een tapwater stand heeft die ie op temperatuur houdt. Dat al onderzocht ? :)

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 06-01-2024 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Dan leg ik het niet goed uit. Het woord ‘meer’ is hier ongelukkig gekozen. Binnen het schil wordt niet meer warmte afgegeven. Dat kan niet en dat beweer ik ook niet.

Laat ik dan een gedachtenexperiment doen. Stel we laten de pompenergie buiten beschouwing. We hebben een systeeminhoud van x liter gekoppeld aan een warmtewisselaar met < x liter inhoud.

Is er een verschil in afgifte bij de warmtewisselaar als je:

a) de gevulde warmtewisselaar met <x liter water van 40 graden C laat afkoelen tot 20 graden C

of b) als je het water van x liter van het gehele systeem met dezelfde delta T laat afkoelen terwijl het circuleert?

offtopic:
speciale karakters geven een foutmelding
Ik denk dat we allebei gelijk hadden.

Je hebt gelijk dat de nadraaitijd van de pomp bij de cv ketel een doel heeft om de restwarmte uit de brander naar de vloer te krijgen en dan heb je daar meer afgifte inderdaad.

Ik zat om een of andere reden te denken aan de pomp van een mengverdeler. Die hoeft niet na te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Lawrentz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:36:
Ik heb wat 'ruzie' met m'n aan/uit thermostaat en probeer de werking ervan te begrijpen.
De reden is dat om de paar uur een beetje gas wordt verbruikt zonder warmtevraag.

Vraag:
Is het bij een aan/uit thermostaat zo dat bij een warmtevraag de verbinding met de ketel wordt kortgesloten (closed) en zonder warmtevraag (hoe heeft dat eigenlijk?) de verbinding met de ketel wordt verbroken (open)?

Voor zover ik de thermostaat heb gemeten staat er bij en open verbinding niet op nauwelijks spanning op de dragen. Ik meet iets van 0.1V.

Wanneer de batterijen leeg zijn dan wordt de verbinding gemaakt en ontstaat een warmtevraag vanuit de thermostaat, ook al is het hartje zomer. Dat vind ik vreemd, maar zo zit helaas het systeem in elkaar.

Het betreft een Honeywell Chronotherm III met een Vaillant VHR 18-22C, twee museumstukken dus, maar werken prima, even los van bovenstaande vraagstuk.
1. Een chrono III laat niet je ketel aangaan als de batterijen minder worden. Nooit gebeurd en gaat ook niet gebeuren.
2. Een Vaillant vhr heeft een minimale tapwater warmhoud stand van minimaal 32 graden afhankelijk welke waarde is aangegeven bij d.o2 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Lawrentz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:36:

Vraag:

Is het niet misschien een of andere eco/conform stand voor het tapwater wat aan staat in de ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Na ruim een jaar tweaken aan mijn Remeha Tzerra Ace 39C heb ik eindelijk de perfecte instellingen gevonden.
Ik hou ons slecht/niet geïsoleerde 70-jaren huis nu op 19,5gr warm met 42-44ta en 28-30tr. met deze kou nu buiten.
Heb enkel 9 radiatoren in huis, geen vloerverwarming of iets dergelijks. Alle radiatoren open staan (op de juiste waterzijdige instelling)
En een Tado thermostaat welke OpenTherm is aangesloten.

Pomp op originele settings (100-30-30), pomp draait op laag vermogen (warm houden) netjes op 50-51% (zoals het hoort) en op hoog vermogen (meer dan halve graad opstoken) kiest de ketel zelf een pomp percentage tussen de 60-75%

Heb alle radiatoren waterzijdig ingeregeld, waardoor de pomp automatisch vrij hoog draait (=meer flow, dus weinig vermogen verlies en lagere ta)
Heb het vermogen van al mijn radiators op 10,9kw berekend in de Hytools app met 75ta-61tr. En dus GP007 op 2600 staan (10,9kw)

De meest belangrijke setting van de Tzerra Ace is PP014, hiermee kun je de pomp automatisch laten moduleren op een bepaalde Delta T.
Ik heb deze setting op 11 staan, wat een constante Delta T van 14gr. betekent.
(Max Delta T is 25gr bij de Tzerra, minus 11 betekent: 25-11=14)
Deze setting staat standaard op 15, wat een Delta T van 10gr betekent (25-15=10), wat naar mijn inziens vrij onzuinig is.

Als je je radiatoren goed ingeregeld hebt en het maximale vermogen juist hebt ingesteld op de ketel, dan is PP014 dé gouden setting waarmee je de ketel perfect kan laten draaien.

Overzicht van al mijn aangepaste settings op mijn Tzerra Ace:
CP000 75 (max 75gr aanvoer)
GP007 2600 (10,9kw) = ongeveer een ta van max 75 voor mijn radiatoren, bereken jouw gewenste vermogen met de Hytools app.
DP200 2 (eco tapwater stand)
PP014 11 (=pomp modulatie die zorgt voor een constante Delta T van 14gr.: 25-11=14 = tot 70ta stoken in HR.)
CP010 75 (max. Ta voor de stooklijn)
CP240 5 (invloed kamertemperatuur op stooklijn, in de Remeha iSense handleiding staat dat je deze op 5 moet zetten met een max ta van 75gr., als je enkel radiatoren hebt en geen vloerverwarming)

Hopelijk heeft iemand wat aan deze settings, aangezien ik (bijna) niemand hier over de PP014 setting hoor, wat juist mijn inziens de meest belangrijke setting is, waarmee je de pomp automatisch perfect kunt laten draaien op originele pomp settings (100-30-30)

[ Voor 14% gewijzigd door edgarf28 op 07-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:34
edgarf28 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:09:
Na ruim een jaar tweaken aan mijn Remeha Tzerra Ace 39C heb ik eindelijk de perfecte instellingen gevonden.
Ik hou ons slecht/niet geïsoleerde 70-jaren huis nu op 19,5gr warm met 42-44ta en 28-30tr. met deze kou nu buiten.
Heb enkel 9 radiatoren in huis, geen vloerverwarming of iets dergelijks. Alle radiatoren open staan (op de juiste waterzijdige instelling)

Pomp op originele settings (100-30-30), pomp draait op laag vermogen (warm houden) netjes op 50-51% (zoals het hoort) en op hoog vermogen (meer dan halve graad opstoken) kiest de ketel zelf een pomp percentage tussen de 60-75%

Heb alle radiatoren waterzijdig ingeregeld, waardoor de pomp automatisch vrij hoog draait (=meer flow, dus weinig vermogen verlies en lagere ta)
Heb het vermogen van al mijn radiators op 10,9kw berekend in de Hytools app met 75ta-61tr. En dus GP007 op 2600 staan (10,9kw)

De meest belangrijke setting van de Tzerra Ace is PP014, hiermee kun je de pomp automatisch laten moduleren op een bepaalde Delta T.
Deze setting staat standaard op 15, wat een Delta T van 10gr betekent (25-15=10), wat naar mijn inziens vrij onzuinig is.

Als je je radiatoren goed ingeregeld hebt en het maximale vermogen juist hebt ingesteld op de ketel, dan is PP014 dé gouden setting waarmee je de ketel perfect kan laten draaien.

GP007 2600 (10,9kw) = ongeveer een ta van max 75 voor mijn radiatoren, bereken jouw gewenste vermogen met de Hytools app.
PP014 11 (=pomp modulatie die zorgt voor een constante Delta T van 14gr.: 25-11=14 = tot 70ta stoken in HR.)
CP240 5 (invloed kamertemperatuur op stooklijn, in de Remeha iSense handleiding staat dat je deze op 5 moet zetten met een max ta van 75gr., als je enkel radiatoren hebt en geen vloerverwarming)

Hopelijk heeft iemand wat aan deze settings, aangezien ik (bijna) niemand hier over de PP014 setting hoor, wat juist mijn inziens de meest belangrijke setting is, waarmee je de pomp automatisch perfect kunt laten draaien op originele pomp settings (100-30-30)
Mooi overzicht! Ik krijg binnenkort vloerverwarming (hoofdverwarming) dus gaan alle radiatoren eruit, hopelijk heeft iemand ook zo'n mooi overzicht voor Remeha Tzerra Ace 28c HR met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:09:

Had jij eclipse gebruikt of.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 13:21
Onze radiatoren zijn een jaar geleden waterzijdig ingeregeld (bij het plaatsen van de elga ace). Alleen blijft 1 kamer koud(er), ook de radiator zelf. Kan ik hier zelf het instelventiel groter zetten, dus meet debiet?

Ik kan op de kraan de huidige instelling niet aflezen. Of zie ik het verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LTxzaQo7xqz4kaxj4awR8MqqY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMaZgrboSF4hFfVSqzg8oTFV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
hallorichard schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:12:
Onze radiatoren zijn een jaar geleden waterzijdig ingeregeld (bij het plaatsen van de elga ace). Alleen blijft 1 kamer koud(er), ook de radiator zelf. Kan ik hier zelf het instelventiel groter zetten, dus meet debiet?

Ik kan op de kraan de huidige instelling niet aflezen. Of zie ik het verkeerd?

[Afbeelding]
Ik denk dat die op 2 staat. Platte zijde van je pin wijst naar 2

Edit: of 3,5 als ik naar het streepje(s) aan de linkerkant kijk

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 07-01-2024 20:22 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
NicoHF schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Is het niet misschien een of andere eco/conform stand voor het tapwater wat aan staat in de ketel?
Wat schreef ik nou 37 minuten hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
scofield schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Wat schreef ik nou 37 minuten hiervoor?
Dat kan je toch ook zelf nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Als je mijn reactie overbodig vindt @scofield kan je dat ook hier melden snap niet dat het via PM moet.

De warmhoudfunctie kan dus kennelijk niet uit en blijft dus gas verstoken duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

surfing john schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Mooi overzicht! Ik krijg binnenkort vloerverwarming (hoofdverwarming) dus gaan alle radiatoren eruit, hopelijk heeft iemand ook zo'n mooi overzicht voor Remeha Tzerra Ace 28c HR met vloerverwarming.
Je weet heel erg zeker dat je niet even 2 aansluitingen erbij maakt voor een fancoil?
Want dan kun je de lucht even snel verwarmen en de vloer komt er dan achteraan.
Want snel verwarmen met een vloer gaat meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:55
Ik verhuis binnenkort naar een ruimte woning met 2 CV ketels (Nefit TopLine II). De woning bestaat uit 2 delen en toen het tweede deel werd bijgebouwd was er geen mogelijkheid om het tweede deel nog aan te sluiten op de oorspronkelijke CV installatie. Een paar dingen vielen mij op en ik was benieuwd naar jullie inzichten:
  • De 1e ketel heeft een soort zoneregeling, er zitten 2 Danfoss AMZ112 units (deze maar dan een ouder type) in en die schakelen 2 vloerverdelers. Worden deze units aangestuurd vanuit de ketel of schakelen ze zichzelf om en om en wat is het nut van deze opstelling?
  • De vloerverwarming en de radiatoren lijken gemengd aangesloten te zitten. De ketel stookt continu rond de 60 tot 70 graden. Kan ik dit niet beter naar beneden regelen?
  • Beide ketels zijn momenteel aangesloten als aan/uit, is er winst te behalen met een Nefit thermostaat die modulerend kan regelen?
  • Ik vind nergens een slimme oplossing die 2 CV ketels kan regelen, iemand wel een slimme oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
@The Eagle, @NicoHF, @scofield,
Hartelijk dank voor jullie bijdrage. (Ik hoop dat ik niemand heb gemist)

Het lijkt idd de warmhoudfunctie te zijn.
Lager dan Eco met 32 gr Celsius kan blijkbaar niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajsu1CCMEO4NvDoCoS_7hd2Lu3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbJukhiFA6y7d7fX8sHdh6Vo.png?f=fotoalbum_large

Blijft nog wel mijn vraag open staan hoe het aan/uit protocol werkt.
Ben 'gewoon' benieuwd naar wat voor signaal dit is.
Van DIY Thermostaten en CV-ketel aansturen met Domoticz d.m.v. relais? ben ik ook niet veel wijzer geworden.

Edit:
Met vanaf 14:00 uur toch een kalmer gasverbruik tot gevolg...
Zolang het duurt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5agXPmlugrnK1tfzNxw_0RBwxOQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GFytlAl3cE7xODWHlEn04cb6.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Lawrentz op 07-01-2024 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:54:

[Afbeelding]

Blijft nog wel mijn vraag open staan hoe het aan/uit protocol werkt.
Ben 'gewoon' benieuwd naar wat voor signaal dit is.
Van DIY Thermostaten en CV-ketel aansturen met Domoticz d.m.v. relais? ben ik ook niet veel wijzer geworden.

Edit:
Met vanaf 14:00 uur toch een kalmer gasverbruik tot gevolg...
Zolang het duurt...
[Afbeelding]
Aan/uit net als een schakelaar open/dicht verder niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:34
Seafarer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Je weet heel erg zeker dat je niet even 2 aansluitingen erbij maakt voor een fancoil?
Want dan kun je de lucht even snel verwarmen en de vloer komt er dan achteraan.
Want snel verwarmen met een vloer gaat meestal niet.
Nieuwe keuken, vloerverwarming en pvc vloer, genoeg kosten binnenkort, dus ja ik weet het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Lawrentz schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:54:

Zet hem voor de grap eens op solar bedrijf zonder warmhoudfunctie.

Volgens mij betekent dat gewoon dat de ketel dan denkt dat het warmhouden in het solar systeem gebeurt en dat is precies wat je wilt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 16:09
Jcrs7 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:56:
Ik kan niet direct terug vinden over het inregelen van radiatoren met een stooklijn.

Welke Taanvoer moet je aanhouden voor het instellen van Eclipse kranen met een stooklijn?
Omdat de aanvoer temp. namelijk varieert van 29 tot 42 graden.

Ik wil natuurlijk wel dat de radiatoren boven warm worden
Inmiddels met de HyTools app de kranen ingeregeld, maar ik merk momenteel dat op de badkamer de radiator (een T33 90x90) maar lauw wordt ipv warm.

Wat is een mogelijkheid om deze warmer te krijgen? Deze staat nu op 40°C als aanvoer en op 35°C retour met een Truimte van 23°C ingesteld op een debiet van 65L/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Het is nu aardig koud, mooi moment om alles uit te testen.

Merk dat mijn woonkamer haast niet meer op temperatuur komt of echt enorm lang duurt nu.
Dus heb de flow wat aangepast iets meer flow naar de woonkamer, ik ben benieuwd hoe het gaat

Grote voordeel is/was wel dat de slaapkamer eindelijk mooi op temperatuur kwam maar het nadeel gasverbruik flink omhoog.
Dus het is het een of het andere, dan maar een middenweg vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:11
Jcrs7 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Inmiddels met de HyTools app de kranen ingeregeld, maar ik merk momenteel dat op de badkamer de radiator (een T33 90x90) maar lauw wordt ipv warm.

Wat is een mogelijkheid om deze warmer te krijgen? Deze staat nu op 40°C als aanvoer en op 35°C retour met een Truimte van 23°C ingesteld op een debiet van 65L/h.
Ik heb ook een T33 90x90 maar die wordt op dit moment ook 'maar' 40C ...

Als het niet warm wordt gewoon tandje bij op de eclips.
Waar staat hij nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Blihi schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Zet hem voor de grap eens op solar bedrijf zonder warmhoudfunctie.

Volgens mij betekent dat gewoon dat de ketel dan denkt dat het warmhouden in het solar systeem gebeurt en dat is precies wat je wilt, toch?
Zou ik niet doen. Heb het zelf ook eens geprobeerd maar dan gaat de ketel aan voor warm water en stopt niet meer tot ie in maximaal schiet of helemaal aan de kook gaat. Kost je ook nog je pomp, als je niet snel genoeg reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 16:09
Wolfram55 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb ook een T33 90x90 maar die wordt op dit moment ook 'maar' 40C ...

Als het niet warm wordt gewoon tandje bij op de eclips.
Waar staat hij nu op?
Hij staat nu tussen de 6 en 7 in. Maar je bedoelt hm dan eens naar stand 7 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 12-09 11:54
Wij zitten wat te experimenteren met onze CV installatie maar lopen tegen de interessante situatie aan dat het verlagen van de afgifte temperatuur (de 50 graden test zegmaar) leidt tot hoger verbruik.

Wij verwarmen:
- De woonkamer met tado gestuurde radiatoren.
- De keuken met vloerverwarming, ook aangesloten op het tado systeem.
- Studeer- en kinderkamer (2 kamers dus) met niet tado thermostaat knoppen. (Die liften dus feitelijk mee op het moment dat het tado systeem warmte vraagt.)

De enige reden die ik kan verzinnen voor het hoger gebruik is dat die laatste 2 kamers nu meer warmte afnemen omdat het met de lagere temperatuur langer duurt om de woonkamer op temp. te krijgen en er dus langer warm water wordt aangevoerd.

Voor de keuken mag het volgens mij geen verschil maken aangezien die het toch terug mengt naar een temperatuur die ruim onder de 50 graden ligt.

Snijdt die redenering hout of mis ik iets?

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 09-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Jcrs7 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Hij staat nu tussen de 6 en 7 in. Maar je bedoelt hm dan eens naar stand 7 te zetten?
Zet hem gerust eens op 12 en kijk wat er gebeurt met de temperatuur.
Dan zie je eventueel gelijk of het uberhaupt iets doet. Kan geen kwaad/gaat niks kapot.
Je kan altijd weer terug als t 'te warm' wordt .... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renshulman
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Beste leden, ik zit met een vreemde situatie. Op sommige momenten lijkt de ketel netjes te moduleren (nacht), maar nu overdag is het continu aan/uit. De HomeWizard grafiek is met een interval van 5 minuten natuurlijk niet heel nauwkeurig, maar ik heb even een tijdje bij de ketel gezeten en ik hoor 'm telkens na een halve minuut weer afslaan.

De ketel is rechtstreeks en uitsluitend aangesloten op 60m2 vloerverwarming begane grond. Bovenverdieping en badkamer worden met airco / elektrische vloerverwarming verwarmd en spelen dus geen rol in dit verhaal.

De temperatuur van de ketel staat op 40 graden. Ik zie op de meters van de vloerverwarming dat de aanvoer en retour beide rond de 30 graden hangen. Aansturing met een Nest via Open Therm.

Iemand een idee hoe dit te verbeteren is? Heb de topics een beetje doorgespit, maar er zijn zoveel berichten dat ik een beetje verdwaal in all informatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lv-L_ypRkpDI0WXRfY4-QBPWmKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7YeHX9SVwPn0lyx5Tu3uoDvs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Txa-qFX852CU9fLm4r68NMv8Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAFno2awFfJSSUdOoKlNjKyk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oU19M6o9T8Cl7ypNfrytK10a4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IubJ5GXC71rExGrudbRxeQI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:11
Ik had zelf het idee dat PP014 een soort marge aangeeft waarin de ketel met de pomp kan "spelen".
Mijn Tzerra Ace staat vast op minimaal vermogen. En ik had het gevoel dat, als de kamerthemostaat flink heet water vraagt, de deltaT ook hoog wordt.
Maar als de retour al wat hoger is, en de thermostaat vraagt een temperatuur die daar niet veel boven ligt, dat de pomp dan een spurt maakt om de aanvoertemperatuur te maken wat de thermostaat vraagt.
Hier heb ik PP014 op 12.5 staan, maar de overige pomp-parameters zijn 'geknepen'. Niet helemaal op de juiste manier maar aangezien de ketel altijd op minimaal vermogen stookt en in een kast buiten hangt laat ik het even zo (bijstellen is brrrr op het balkon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
Situatie was met Honeywell T6 en een Intergas 28/24 en de laatste tijd een onverwacht hoger gas verbruik.
De T6 was opentherm aan gesloten, maar nu toch een aan/uit geprobeerd.
In de thermostaat 3x p/u aanslaan in gesteld.

Ik kijk het nu een paar dagen aan maar kan toch wel concluderen dat het verbruik flink is afgenomen ondanks de lage temperaturen.
Dus voor nu blij mee ,over 2 maanden een nieuwe Xtreme 30 dan maar weer eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@renshulman Kan je op die verdeler de mengverhouding nog aanpassen?

Als je wilt stoken met 40 graden is een mengverdeler gewoon minder geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyD
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:08
Ik zie na wat zoekwerk best wat reacties van users die de aanvoertemperatuur van hun CV verlagen icm vloerverwarming als hoofdverwarming. Dit terwijl het volgende in de startpost staat:

Wanneer je vloerverwarming met een mengverdeler met pomp als hoofdverwarming hebt dan is het onnodig om de aanvoertemperatuur te verlagen zoals user @arpeggio hier heeft laten zien. De retourtemperatuur uit de vloerverwarming ligt namelijk ongeacht de hoogte van de aanvoertemperatuur altijd in het HR-gebied.
De enige reden waarom je bij vloerverwarming wel de aanvoertemperatuur zou willen verlagen is als je meerdere andere ruimtes hebt met radiatoren die worden gestookt. De retourtemperatuur uit de radiatoren kan hoger liggen dan die uit de vloerverwarming waardoor de gemiddelde retourtemperatuur naar de ketel hoger ligt. Ook hier is het advies om deze radiatoren waterzijdig in te regelen en de retourtemperatuur zo laag mogelijk in te stellen.

Ik ben kortgeleden verhuisd en heb nu te maken met een oude vloerverwarming (+/- 2005) en oude HR ketel (2001, volledige rev 2017). Inmiddels heb ik een pompschakelaar er tussen gezet om ervoor te zorgen dat er niet continue koud water door de vloer wordt gepompt.

Toch krijg ik het maar moeilijk warm in de woonkamer en is er sprake van een relatief hoog gasverbruik (+/- 8-10 m3, voor alleen verwarming) terwijl de radiatoren boven niet aan staan (we verwarmen nu nog elektrisch bij op de momenten dat het nodig is, er is nog genoeg te isoleren).

Het verwarmen met bijv 1 graad duurt gemiddeld zo'n 1,5 / 2 uur. Hoewel ik snap dat vloerverwarming met enige vertraging werkt, lijkt het niet erg efficiënt te gaan.

Mijn eerste ingeving was om de aanvoertemperatuur van de CV ketel te verlagen van 65 naar 50 graden. Immers, het hete water wordt bij de aankomst toch afgekoeld en waarom 65 graden naar de verdeler pompen als het ook minder kan. De startpost laat me echter weer twijfelen en in een ander topic las ik een user die met het terugdraaien van het vermogen + verlagen aanvoertemperatuur weinig winst haalde. Hebben jullie nog quick wins / ideeën die het een en ander wat efficiënter kan maken?

Edit: nog een foto van de huidige situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4brTH8hgxLmeLHzOAySUOnDAWy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx2CnroPfzuIMTMnRLxSfggN.jpg?f=fotoalbum_large.

Temp gaat er dus in met ongeveer 38 graden, niet gek denk ik. Retour komt iets van 25 graden.

De pompschakelaar geeft 50 graden aan, dan verliest het water dus 15 graden van de cv ketel (zolder) naar de verdeler. Dat is wel veel, dus geeft wel te denken wat betreft buisisolatie.

[ Voor 14% gewijzigd door TonyD op 09-01-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
renshulman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:02:
Beste leden, ik zit met een vreemde situatie. Op sommige momenten lijkt de ketel netjes te moduleren (nacht), maar nu overdag is het continu aan/uit. De HomeWizard grafiek is met een interval van 5 minuten natuurlijk niet heel nauwkeurig, maar ik heb even een tijdje bij de ketel gezeten en ik hoor 'm telkens na een halve minuut weer afslaan.

De ketel is rechtstreeks en uitsluitend aangesloten op 60m2 vloerverwarming begane grond. Bovenverdieping en badkamer worden met airco / elektrische vloerverwarming verwarmd en spelen dus geen rol in dit verhaal.

De temperatuur van de ketel staat op 40 graden. Ik zie op de meters van de vloerverwarming dat de aanvoer en retour beide rond de 30 graden hangen. Aansturing met een Nest via Open Therm.

Iemand een idee hoe dit te verbeteren is? Heb de topics een beetje doorgespit, maar er zijn zoveel berichten dat ik een beetje verdwaal in all informatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hier bijna een vergelijkbare situatie, van alles geprobeerd vermogen aanpassen en/of de aanvoer temperatuur, maar als je de start post ( en hier boven) na lees dan moet je de aanvoer temp gewoon op b.v 80 houden anders wordt je vloer niet warm.
Zolang de setpoint hoger staat als de daadwerkelijke temperatuur blijft de cv stoken en zodra hij iets lager komt gaat hij pendelen. dit zal net als bij mijn te maken hebben met de capaciteit van de intergas die is voor mij veel te groot.
Dat pendelen komt dan ook omdat de retour temperatuur te hoog word, en moet deze eerst afkoelen.
Ik zie het bij jou wel heel snel pendelen, denk dat als de cv aanslaat dat hij nagenoeg direct de boel al weer te warm heeft en daardoor uit ga.
ik heb het pendelgedrag nooit onder controle gekregen en ik denk heel veel anderen ook niet.
Maar ik ben geen echte kenner maar na 2 jaar proberen en testen heb ik het opgegeven en geef ik de schuld aan homewizzard want met die app zie je alles wat je voorheen niet wist. onwetendheid kan ook een zegen zijn ;-)

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri1986
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 20:39
Wie o wie kan mij in de goederichting helpen.

Onze CV is een Remeha Tzerra M en volgens de grafiek van homewizard blijft hij non stop verwarmen.
Boven staan er 3 radiatoren op stand 1.
Beneden 2 radiatoren vol open de vloerverwarming (bij verwarming) in de keuken staat ook aan.

Naar mijn mening is dit nogal een apparte gas grafiek. Graag jullie mening/tips hierover
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leEH6FlcbvgBiiI3x5tAfnrIyPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRq2e8xVPDMnPrdhvFXiD8rw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Forumleden, ik was eigenlijk van plan mijn CV ketel rond 2025 te gaan vervangen. Echter, ik overweeg nu dit wat naar voren te gaan trekken (met een max capaciteit van ca 42 kW).
Van ATAG lees ik dat zij vinden dat zij 'de Mercedes zijn onder de CVs'. Wat is jullie mening hierover? Welke merken worden als de topmerken beschouwd (qua kwaliteit/betrouwbaarheid)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@Youri1986 7,5m3 op een dag als vandaag is toch prima? Het is hier de hele dag niet boven 0°C geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri1986
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 20:39
ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:58:
@Youri1986 7,5m3 op een dag als vandaag is toch prima? Het is hier de hele dag niet boven 0°C geweest.
Dat was rond 18.00. Het verbruik is niet eens zozeer het probleem, maar het feit dat hij de temperatuur niet haalt en in standby gaat vind ik vreemd. Of is dat logisch met deze temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Marc_Sway schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:21:
Forumleden, ik was eigenlijk van plan mijn CV ketel rond 2025 te gaan vervangen. Echter, ik overweeg nu dit wat naar voren te gaan trekken (met een max capaciteit van ca 42 kW).
Van ATAG lees ik dat zij vinden dat zij 'de Mercedes zijn onder de CVs'. Wat is jullie mening hierover? Welke merken worden als de topmerken beschouwd (qua kwaliteit/betrouwbaarheid)?
Wij van WC-eend verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Ik vind Atag idd samen met Vaillant toch wel de betere toestellen hebben met o.a. rvs wisselaars die niet snel vervuilen en daardoor een vrij hoog rendement houden door de jaren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 22:10
TonyD schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:33:
Toch krijg ik het maar moeilijk warm in de woonkamer en is er sprake van een relatief hoog gasverbruik (+/- 8-10 m3, voor alleen verwarming) terwijl de radiatoren boven niet aan staan (we verwarmen nu nog elektrisch bij op de momenten dat het nodig is, er is nog genoeg te isoleren).

Het verwarmen met bijv 1 graad duurt gemiddeld zo'n 1,5 / 2 uur. Hoewel ik snap dat vloerverwarming met enige vertraging werkt, lijkt het niet erg efficiënt te gaan.

Mijn eerste ingeving was om de aanvoertemperatuur van de CV ketel te verlagen van 65 naar 50 graden. Immers, het hete water wordt bij de aankomst toch afgekoeld en waarom 65 graden naar de verdeler pompen als het ook minder kan. De startpost laat me echter weer twijfelen en in een ander topic las ik een user die met het terugdraaien van het vermogen + verlagen aanvoertemperatuur weinig winst haalde. Hebben jullie nog quick wins / ideeën die het een en ander wat efficiënter kan maken?
Ik denk dat iedereen een relatief hoog gasverbruik heeft deze dagen ;)

Ik heb ook vloerverwarming beneden met mengverdeler, lange groepen, grote HoH afstand en dunne buizen, maar de ketel is nog niet boven de 40 graden aanvoer geweest.

Omdat je alleen de vloerverwarming aan hebt, moet die niet je woonkamer verwarmen, maar je hele huis. Dat kost veel extra vermogen, Die vloerverwarming is daar niet op berekend. Ik heb de radiatoren boven (waterzijdig ingeregeld!) continu meelopen, zodat het warmteverlies van de woonkamer naar boven en de hal een stuk minder is. Het is nu alsof je een vergiet tot aan de rand probeert te vullen met water.

Ik gebruik verder een WAR-regeling en minimale nachtverlaging, dat is qua efficiëntie misschien niet zo gunstig, maar zeker comfortabeler.
Temp gaat er dus in met ongeveer 38 graden, niet gek denk ik. Retour komt iets van 25 graden.
Retour lijkt me bijna 30 graden? Dan wordt er best wel wat vermogen afgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09 17:27
Iets meer dan 2 jaar heb ik een Q42CR. Veel te veel vermogen naar mijn idee. Ik krijg dat ding niet lager dan 12kW branden. Wel ruim voldoende tapwater. Dat dan weer wel.

Ik heb gezocht, maar ik zie geen wielen.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
CeeBee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:05:
Ik heb gezocht, maar ik zie geen wielen.
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 14:19
Ik dacht eerder aan Viessmann, Weishaupt, Bosch als A-merken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03
Tijdje terug hier wat vragen gesteld m.b.t. vloerverwarming, temperaturen, etc. Goede feedback gekregen, dank daarvoor! Even kort mijn situatie, ketel hangt beneden, is Remeha Calenta Ace 40C CW5, beneden vv mengverdeler met 10 groepen, boven vv mengverdeler met 6 groepen, waarvan voornamelijk de badkamer open staat, boven een bypass, voor als de thermostaat kraan op de vv verdeler dicht sluit.

Heb inmiddels een aantal zaken aangepast. Waaronder:

1. Pompsnelheid CV verhoogd naar min/max 80% -> Zorgt voor sneller en meer warm water in de mengverdeler op de begane grond.
2. VV mengverdeler beneden waterzijdig ingeregeld. Eerst op alle retouren een temp sensor geplakt en in HA ingelezen. Telkens met stapjes de snelste stijgers verder dichtgeknepen. Nu lopen de groepen mooi gelijkmatig op en dit merken we ook goed terug in de egale verwarming van de vloer. Aanrader!
3. Bypass op bovenverdieping verder dichtgedraaid, stond op 0.3, nu op hoogste weerstand, 0.5.
4. vv mengverdeler boven pakt snelste warmte (minder weerstand?). Hier heb ik de thermostaatkraan wat lager gezet, sluit nu bij 35 waardoor er meer richting vv mengverdeler beneden geduwd wordt.
4. iSense thermostaat geplaatst om meer controle te hebben over minimale Ta, dit was met hiervoor een eTwist (en tijdelijk Honeywell Round) niet mogelijk. Nu minimale Ta op 35 gezet en max op 55.
5. iSense staat nu op een tijdprogramma met RTC+Limiet (buitentemp via OTGW en HA).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biAOaQQ_k_bnYIJY_Lq4IJ6SCCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iB1fSqCXrDBCSL4tsEPsctU7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvP57mZicGx2ljTsCNV1BC4GPWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diFEoKfhcHYKrV5CpAO3MRjY.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat, vloer wordt gelijkmatig warm, bij CV aanvoer temp van +/- 38 graden gaat het er beneden in de vv mengverdeler met 32 graden de slangen in en 27 graden de slangen uit. Boven gaat het met 35 graden de mengverdeler slangen in 30 graden retour.

Nog nader te bekijken:
- Volgens mij horen er in dit systeem geen mengverdelers, foutje in ontwerp 5 jaar geleden denk ik. Stel dat we de mengverdeler beneden vervangen door een open LT verdeler, kan deze ketel dat gewoon aan qua flow?
- Stookruns zijn wat lang, te lang eigenlijk voor het benodigde comfort, programma wat korter maken.
- Verschil tussen iSense RTC en RTC+Limiet nog eens goed testen.

Iemand verder nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb eigenlijk een korte vraag, m'n cv ketel modulation volgens Home Assistant, zit eigenlijk altijd - als ie aanslaat - op 97-100%, dit was vanmorgen tussen 6:00 en 7:00:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh8NZI8E1xMQe2VkzMhujfV_CDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/irxfMGuyHOLVq1C4XyKIX0wW.png?f=fotoalbum_large

Is dat correct? Of zou dit - indien ie goed is ingesteld - bijv, hooguit 40% moeten zijn altijd?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
Beste Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig.

Mijn zoon heeft een jaren 50 huis gekocht, met daarin standaard radiatoren en een Intergas HRE 24/18 (2017) aangestuurd door een Honeywell round modulerende thermostaat.
Er is geen by-pass ventiel geplaatst.

Dit gaat over het afstellen met Heimeier eclipse ventielen icm het gegedrag van de cv.

We hebben de twee radiotoren in de woonkamer voorzien van een eclipse, met een vaste instelling. (Beide ong. 100 l/h). Hier zitten geen kranen op. De bedoeling is altijd dezelfde flow te genereren (zelfde dT).

De radiatoren op de 2 slaapkamers hebben ook een eclipse. Hier zit ook nog een thermostaatknop op voor handmatige bediening.

Mijn probleem/vraag is: hoe kan de pompflow van de cv zo ingesteld worden zodat hij het totale debiet van de eclipsen matched?

Ik heb een aantal foto's bijgevoegd uit de handleiding van de Intergas.
Deze heeft een modulerende pomp, die meebeweegt met het gevraagde vermogen.

Als we de slaapkamers even buiten beschouwing laten, heb ik dus altijd 200 l/h nodig.
Echter de HRE varieert zijn verogen en dus ook zijn toerental.

Een eclipse heeft als gedrag dat het debiet gelijk blijft ongeacht het drukverschil. Dus als de pomp meer gaat leveren wordt de dP hoger, maar de flow door de eclipse niet. Dan heb je volgens mij een probleem.

Ook begrijp ik niet goed hoe ik de uitleg van verband tussen vermogen en pompflow moet uitleggen.
Ik heb Intergas benaderd maar die reageren niet.

Een eerste heldere intepretatie hiervan zou mij al eenstuk op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt.

(wat het complexer maakt is ook het vraagstuk van vermogens afgifte: De woonkamer is tijdens verbouwing tussen 12...14C, Als de CV aangaat is de vermogens afgite hoog. Dus wordt er meer vermogen gevraagd, dus hogere pomp flow. In normale leefsituatie is de kamer 18C. Minder vermogens afgifte, dus minder flow. Echter in beide gevallen is het deboiet van de radiatoren 2 x 100 l/h. Dat lijkt me niet te gaan werken. Waar laat ik de verschil flow?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCpG5fV2gTnsONEMHSxfrVln_vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPcrbnMA8kxwrqOnzQN15ow1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_sxxNbNC4xpImqTWsddwXlQpmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OubZW2jOJljxq01kVH8e5ksw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OpCbYFngCoeKTjJiKxlnY-_pbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGBnRfelLFyygqkqVenbAQGo.jpg?f=fotoalbum_large)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Cavalera125 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:14:

- Volgens mij horen er in dit systeem geen mengverdelers, foutje in ontwerp 5 jaar geleden denk ik. Stel dat we de mengverdeler beneden vervangen door een open LT verdeler, kan deze ketel dat gewoon aan qua flow?
Fijn om te lezen dat je vorderingen hebt gemaakt met jouw installatie! d:)b

Ik heb in het verleden geschreven hoe je dit kunt bepalen. Laat weten of dit duidelijk is.

Als je dat vervolgens doet, dan moet je wel de Ta beperken op 40 gr. C want op een verdeler zonder pomp zit geen thermische beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Tommie12 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Ik dacht eerder aan Viessmann, Weishaupt, Bosch als A-merken.
Veel dank allemaal voor de tips, ik ga er naar kijken!

Belangrijk vind ik in ieder geval ook dat het (terug)regelbereik van het totale vermogen groot genoeg is.
Mijn huidige max 42kW Itho kan maar terug naar min (ca) 10 kW, is dus ca 25%

Weet toevallig iemand of er merken zijn die naar een min. vermogen van 15 of 20% kunnen terug-moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 14:19
Marc_Sway schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Veel dank allemaal voor de tips, ik ga er naar kijken!

Belangrijk vind ik in ieder geval ook dat het (terug)regelbereik van het totale vermogen groot genoeg is.
Mijn huidige max 42kW Itho kan maar terug naar min (ca) 10 kW, is dus ca 25%

Weet toevallig iemand of er merken zijn die naar een min. vermogen van 15 of 20% kunnen terug-moduleren?
Ja, Viessmann doet dat heel goed. Mijn 20kW ketel kan terug moduleren tot 1.9 kW.
Maar ben je zeker dat je 42 kW nodig hebt? Dat is enorm veel, en een beetje typisch gedrag van de loodgieter.
Neem maar een maat groter, dan zit je nooit in de kou... Maar je hebt dan wel 90% van de tijd een ketel die nooit kan terugregelen naar het gevraagde vermogen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxkdLK4wxkuxVsz5blAJXYQVbrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzMjxtWSH7sbidO9Qhmd1MDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Na alle tips hebben we de aanvoerdiameter vergroot. Nu ben ik het een tijdje in de gaten aan het houden. afgelopen dagen zien we dit als verbruik, wat mij nog redelijk veel lijkt. Echter ben ik toch nog benieuwd of die zaagtand normaal is? Even ter zijde, de temp staat op 17 graden, en de vloerverwarmingspomp staat op stand voor vloerverwarming. daarmee heb ik ongeveer 1.5l/min flow. je kunt hem daarbij nog een boost geven met stand 1/2/3, maar hoeveel flow is ongeveer aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:55
Cavalera125 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:14:
...
...
Dit is/was geen fout, maar een ontwerpkeuze. En naar mijn mening een bewuste ontwerpkeuze vanwege het hydraulische aspect van jouw systeem.
De vvw bestaat in totaal uit 16 groepen: 10 beneden en 6 boven. Als je even simpel rekent met een max flow van 2 ltr/min per groep, kom je in totaal op 2 * 60 * 16 = 2000 ltr/hr. Volgens de handleiding van de Calenta 40c is het debiet van deze ketel max 1600 ltr/hr. Dat gaat de ketel dus niet lukken.
In die situatie wordt bij het ontwerp zo'n systeem opgesplitst in 2 aparte vvw-circuits met mengverdelers die vanuit de cv-ketel met 1 ketelcircuit worden gevoed.

Daarnaast kun je ook niet zonder problemen slechts 1 mengverdeler vervangen door een LT-verdeler.
In dat geval wordt de aanvoertemperatuur vanuit de ketel max 40°C. Die 40°C wordt dan ook de aanvoertemperatuur voor de andere mengverdeler en maakt het noodzakelijk dat vrijwel het volledige benodigde debiet door de cv-ketel moet worden geleverd. Deze mengverdeler verliest namelijk zijn functie als mengverdeler wanneer de primaire en secundaire temperatuur vrijwel hetzelfde zijn.
Het gevolg is dan ook dat de volledige flow van beide verdelers moet worden geleverd door de pomp van de cv-ketel. En dat gaat niet lukken, tenzij je een groot aantal groepen van de vvw afsluit.
Pagina: 1 ... 20 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?