@VerbeureM Als je dat allemaal wilt doen is dat prima. Ik bekijk zaken echter vanuit risicoafweging en acht het allemaal overbodig zolang mijn gezin en ik niet tot de risicogroepen horen. Hieronder ook hoe het RIVM het risico bij woonhuizen inschat.
Hetzelfde geldt voor de leidingwaterinstallaties van woningen (categorie 4). De kans is zeer klein dat iemand ziek wordt door gebruik te maken van de drinkwaterinstallatie in een woning. Een aantal mensen heeft echter door gebruik van de drinkwaterinstallatie in een woning legionellose gekregen. Het betrof veelal mensen met een (sterk) verminderde afweer of een hoge leeftijd. De onderbouwing om geen legionellapreventie bij woningen te adviseren:
• Voor de totale bevolking is de kans op infectie in woningen zeer laag. Iedereen maakt gebruik van leidingwaterinstallaties in woningen en in de afgelopen jaren hebben slechts enkele personen, veelal met een verminderde afweer, legionellose in de eigen woning opgelopen.
• Wanneer legionella in een woning wordt aangetoond, is de kans dat de bewoners legionellose oplopen zeer klein. In veel gevallen gaat het om een minder ziekmakende variant van de legionellabacterie in het leidingwatersysteem. Maar ook als een bewoner ziek is geworden, blijft het risico voor medebewoners beperkt. Het is bekend van grotere uitbraken van legionellose, waarbij veel mensen zijn blootgesteld aan een bijzonder ziekmakende variant van de legionellabacterie, dat minder dan 5% van de blootgestelden in de algemene bevolking ziek wordt (Bar07). De blootstelling bij een woning is beperkt tot hooguit enkele mensen en niet iedere bewoner heeft een verminderde weerstand. Het komt dan ook zelden voor dat meerdere mensen die verblijven in dezelfde woning ziek worden.
Het is daarom vanuit volksgezondheidsperspectief niet noodzakelijk legionellapreventie uit te voeren bij woningen (huizen en appartementen). Dit is ook niet nodig als er mensen verblijven uit de risicogroep, tenzij er eerder patiënten met legionellose zijn gelinkt aan de woning.
Het uitvoeren van legionellapreventie kan leiden tot onnodige onrust en overbodige investeringen terwijl het risico op legionellose laag is. Daarnaast kan legionellapreventie lastig uitvoerbaar zijn in een privé(zorg)woning. Wel dient te worden voldaan aan de regels opgenomen in het Bouwbesluit en bijbehorende NEN 1006.