Mijn Nefit / cw5 kan teruggetuned worden naar 6,9 kW. Hij staat in kwakkelwinters te pruttelen op 10.2kW/38graden en deze koude dagen op 12.9kW/45graden. Met 10.2kW redt hij het niet om tot 45gr te komen.Marc_Sway schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:38:
[...]
Veel dank allemaal voor de tips, ik ga er naar kijken!
Belangrijk vind ik in ieder geval ook dat het (terug)regelbereik van het totale vermogen groot genoeg is.
Mijn huidige max 42kW Itho kan maar terug naar min (ca) 10 kW, is dus ca 25%
Weet toevallig iemand of er merken zijn die naar een min. vermogen van 15 of 20% kunnen terug-moduleren?
Zaagtanden ontstaan wanneer 2 frequenties niet gelijk lopen (of een veelvoud van elkaar zijn), dus hier het elke 5 minuten uitlezen door HW en de thermostaat die een ritme heeft van 4 of 6 minuten (maar dus niet 5 minuten). Zoek maar eens op sampeling rate. Geen reden om je druk te maken.Stanmy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:00:
[Afbeelding]
Echter ben ik toch nog benieuwd of die zaagtand normaal is?
Een goede installateur met nazorg is ook een belangrijke factor. Levert deze Bosch, Remeha, Atag, Nefit of Intergas, dan zit je doorgaans wel goed.Marc_Sway schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:21:
Forumleden, ik was eigenlijk van plan mijn CV ketel rond 2025 te gaan vervangen. Echter, ik overweeg nu dit wat naar voren te gaan trekken (met een max capaciteit van ca 42 kW).
Van ATAG lees ik dat zij vinden dat zij 'de Mercedes zijn onder de CVs'. Wat is jullie mening hierover? Welke merken worden als de topmerken beschouwd (qua kwaliteit/betrouwbaarheid)?
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Volgen mij begint de CV om 0700 uur. Homewizzard kan gas niet continue meten maar slechts om de 5 minuten oid. Ik vind de grafiek niet bijzonder.Youri1986 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:27:
Wie o wie kan mij in de goederichting helpen.
Onze CV is een Remeha Tzerra M en volgens de grafiek van homewizard blijft hij non stop verwarmen.
Boven staan er 3 radiatoren op stand 1.
Beneden 2 radiatoren vol open de vloerverwarming (bij verwarming) in de keuken staat ook aan.
Naar mijn mening is dit nogal een apparte gas grafiek. Graag jullie mening/tips hierover
[Afbeelding]
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
:strip_exif()/f/image/90ztqKH28rVgyAdzfsHJCvEk.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja hier hetzelfde, continu op 17 graden.Razer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:19:
Ik ga maar weer over op de woonkamer met airco te verwarmen en 1x per week ofzo het huis even met CV opstoken. Dit was gisteren met nacht verlaging van 16 graden en overdag het huis op 17 graden, de kantoorruimte maar al apart elektrisch verwarmd
[Afbeelding]
Nu is mijn huis slecht geïsoleerd en dochterlief staat een uur onder de douche

Daar is ook nog wel wat winst te behalen
Please state the nature of the technical emergency
Bedankt voor je reactie, dat wordt gewaardeerd!jvanderneut schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:01:
[...]
Ik denk dat iedereen een relatief hoog gasverbruik heeft deze dagen![]()
Ik heb ook vloerverwarming beneden met mengverdeler, lange groepen, grote HoH afstand en dunne buizen, maar de ketel is nog niet boven de 40 graden aanvoer geweest.
Omdat je alleen de vloerverwarming aan hebt, moet die niet je woonkamer verwarmen, maar je hele huis. Dat kost veel extra vermogen, Die vloerverwarming is daar niet op berekend. Ik heb de radiatoren boven (waterzijdig ingeregeld!) continu meelopen, zodat het warmteverlies van de woonkamer naar boven en de hal een stuk minder is. Het is nu alsof je een vergiet tot aan de rand probeert te vullen met water.
Ik gebruik verder een WAR-regeling en minimale nachtverlaging, dat is qua efficiëntie misschien niet zo gunstig, maar zeker comfortabeler.
Ja het 'hoge' gasverbruik is niet zozeer het probleem, het is meer de vraag of het in verhouding staat tot wat het oplevert (de efficiëntie). Ik stook die 10 m3 gas, maar comfortabel is het niet, de thermostaat staat beneden op 18,5 (schiet door naar 19 graden) en daar is het tegen de avond redelijk vertoeven.
Als ik je goed begrijp heb jij de aanvoertemperatuur op 40 graden gezet. Zag je daardoor groot verschil in gasverbruik? Ik las eerder dat sommige oude verdelers beter gaan op een wat hogere temperatuur dus ben nog een beetje huiverig met het terugdraaien van de aanvoertemperatuur. Heb je ook nog wat gewijzigd in het vermogen van de cv ketel of de pompsnelheid van de vloerverwarming? Ik zet nu de thermostaat snachts op 15 trouwens, om 6 uur gaat de thermostaat naar 18,5.
Dat waterzijdig inregelen heb ik overwogen, maar leek me minder nuttig omdat de radiatoren minder/nauwelijks aanstaan. Ik moet wel zeggen dat de radiator in de badkamer wel de hele dag aanstaat, meer ook om vocht/natte handdoeken aan te kunnen. Het zou dus in theorie (mits waterzijdig ingeregeld) voor efficiëntere verwarming kunnen zorgen door ook meerdere radiatoren aan te zetten? Dat het voor meer comfort zorgt, dat is duidelijk.
Dat is positief toch? Hoe meer vermogen er wordt afgegeven hoe beter.[...]
Retour lijkt me bijna 30 graden? Dan wordt er best wel wat vermogen afgegeven.
@ja daagJailhouse schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:01:
[...]
Mijn Nefit / cw5 kan teruggetuned worden naar 6,9 kW. Hij staat in kwakkelwinters te pruttelen op 10.2kW/38graden en deze koude dagen op 12.9kW/45graden. Met 10.2kW redt hij het niet om tot 45gr te komen.
Heel interessant, die Nefit CW5, laat die het actuele vermogen zien op z'n keteldisplay, of lees je die actuele data (remote) uit?
Hier dezelfde situatie; mijn 'oplossing' was het vermogen min en max zoveel mogelijk knijpen, pompsnelheid min en max zo hoog mogelijk en aan/uit ipv modulerend. Aanvoer ingesteld op 40 graden. Ik gebruik ook voornamelijk de vloerverwarming en sporarisch een radiator om tikje de kou eraf te halen.merlin1201 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Ik heb hier bijna een vergelijkbare situatie, van alles geprobeerd vermogen aanpassen en/of de aanvoer temperatuur, maar als je de start post ( en hier boven) na lees dan moet je de aanvoer temp gewoon op b.v 80 houden anders wordt je vloer niet warm.
Zolang de setpoint hoger staat als de daadwerkelijke temperatuur blijft de cv stoken en zodra hij iets lager komt gaat hij pendelen. dit zal net als bij mijn te maken hebben met de capaciteit van de intergas die is voor mij veel te groot.
Dat pendelen komt dan ook omdat de retour temperatuur te hoog word, en moet deze eerst afkoelen.
Ik zie het bij jou wel heel snel pendelen, denk dat als de cv aanslaat dat hij nagenoeg direct de boel al weer te warm heeft en daardoor uit ga.
ik heb het pendelgedrag nooit onder controle gekregen en ik denk heel veel anderen ook niet.
Maar ik ben geen echte kenner maar na 2 jaar proberen en testen heb ik het opgegeven en geef ik de schuld aan homewizzard want met die app zie je alles wat je voorheen niet wist. onwetendheid kan ook een zegen zijn ;-)
Resulteert in 38 vloer in, 33-34 Tr bij de ketel gemeten. Pendelt dan niet meer. Kost me wel alsnog 0,9m3 per uur (50m2 vvw), prima geisoleerd, ongeacht hoeveel ik wil stoken. Altijd 0,9 per uur dus. Period. Hoopte dat dat lager kon, maar lijkt niet te kunnen. De ketel is gewoon veel en veel te groot voor hier lijkt het (intergas 36/30)
(situatieschets al vaker gedeeld, maar prima geisoleerd allemaal, 2002, 2onder1 kap, 150m3 woonkamer met vvw, boven iedere kamer t11 radiatoren (worden nagenoeg nooit gebruikt))
[ Voor 5% gewijzigd door KoningPaulus op 10-01-2024 20:35 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Die 40 graden is gevolg van weersafhankelijke regeling en instellingen op de thermostaat. Vermogen van de ketel factory default, ik heb hem nooit hoger dan de minimale stand gezien. Pompsnelheid van de vloerverwarming zo hoog mogelijk qua geluid/geruis. De pompschakelaar verder zo ingesteld dat ie al bij 26 graden aanvoer gaat lopen.TonyD schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:56:
[...]
Als ik je goed begrijp heb jij de aanvoertemperatuur op 40 graden gezet. Zag je daardoor groot verschil in gasverbruik? Ik las eerder dat sommige oude verdelers beter gaan op een wat hogere temperatuur dus ben nog een beetje huiverig met het terugdraaien van de aanvoertemperatuur. Heb je ook nog wat gewijzigd in het vermogen van de cv ketel of de pompsnelheid van de vloerverwarming? Ik zet nu de thermostaat snachts op 15 trouwens, om 6 uur gaat de thermostaat naar 18,5.
Ik denk dat de nachtverlaging veel groot is, dan is 's ochtends alles koud. En dan duurt het uren voordat e.e.a. weer een beetje op temperatuur komt. Ik zou de thermostaat 's nachts op 18, misschien 17,5 zetten.
Als het een designradiator is zou ik die zeker inregelen, dat is vaak net een kortsluiting in je cv-circuit.Dat waterzijdig inregelen heb ik overwogen, maar leek me minder nuttig omdat de radiatoren minder/nauwelijks aanstaan. Ik moet wel zeggen dat de radiator in de badkamer wel de hele dag aanstaat, meer ook om vocht/natte handdoeken aan te kunnen. Het zou dus in theorie (mits waterzijdig ingeregeld) voor efficiëntere verwarming kunnen zorgen door ook meerdere radiatoren aan te zetten? Dat het voor meer comfort zorgt, dat is duidelijk.
Comfort is het hoofddoel van verwarming
In jouw geval zal een constantere temperatuur er voor zorgen dat minder vermogen nodig is (wel gedurende langere tijd natuurlijk), waardoor de temperatuur van vloerverwarming lager kan worden wat efficiënter is.
Radiatoren boven aan is denk ik een efficiënte manier om meer comfort te krijgen, niet per sé efficiënter qua gasverbruik.
Mijn huis is aardig geïsoleerd, daar merk ik aanzienlijk meer comfort en nauwelijks verschil qua gasverbruik.
Goedenavond,
Nu het kouder is een mooi moment om te kijken of de CV efficient verwarmd , ook omdat dit de eerste winter is in ons huis. Hierbij hebben we zelf dus ook geen ervaring met voorgaande jaren. Wij hebben vloerverwarming geplaatst en alle radiatoren zijn beneden weg. Dus de CV moest wel even aangepast worden en hopelijk heb ik dat efficient gedaan. Misschien dat mensen met wat meer kennis hun mening erover kunnen geven
Momenteel staat de CV Atag E325c ingesteld op
60 graden aanvoer (haalt maar 53 in de display)
retour is 43.
aanvoer naar verwarmingsbuizen rond de 50 graden, leiding naar vloerverwarming rond de 46 graden.
Grandient snelheid staat op 4 ingesteld van de 15 en CV vermogen staat op 80%
Vloervewrarming is vte slim verdeler met Grundfos upm 3 adapt.
Gaat 30 graden in de buizen en komt rond de 26 graden terug.
Is deze setup beetje goed of kan het nog verder getweakt worden?
Nu het kouder is een mooi moment om te kijken of de CV efficient verwarmd , ook omdat dit de eerste winter is in ons huis. Hierbij hebben we zelf dus ook geen ervaring met voorgaande jaren. Wij hebben vloerverwarming geplaatst en alle radiatoren zijn beneden weg. Dus de CV moest wel even aangepast worden en hopelijk heb ik dat efficient gedaan. Misschien dat mensen met wat meer kennis hun mening erover kunnen geven
retour is 43.
aanvoer naar verwarmingsbuizen rond de 50 graden, leiding naar vloerverwarming rond de 46 graden.
Het ingestelde vermogen op de display. Voor remote heb ik de hardware niet. 😇Marc_Sway schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:13:
[...]
@ja daag
Heel interessant, die Nefit CW5, laat die het actuele vermogen zien op z'n keteldisplay, of lees je die actuele data (remote) uit?
Ik heb ook een Atag E325c. Deze ketel komt weinig voorbij in dit soort forum topic’s, fijn te lezen dat er nog iemand is. Mijn situatie is heel anders. Voornamelijk radiatoren, vloerverwarming in de keuken. Zone verwarming dmv Plugwise. Deze ketel heeft veel (te veel) vermogen voor mijn situatie. Destijds gekocht met het oog op warmwater verbruik (keuken en badkamer tegelijk warm water), maar keuken is inmiddels van het warmwater af en douche is minder in gebruik (2 dochters de deur uit) en voorzien van zonneboiler.Pietjuh99 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:01:
Goedenavond,
retour is 43.
Ik draai nu met gradient 5 en cv vermogen op 10%. Aanvoer op max 60 graden. Daarmee krijg ik de gebruikte ruimtes comfortabel warm, hoewel het soms wel wat lang duurt voor een grote ruimte warm is. Daarom denk ik eraan het vermogen weer op te hogen naar 20%, zodat er wat meer ruimte is voor de ketel binnen de modulatie ruimte.
Ik kan nergens de instelling vinden voor de pompsnelheden, jij wel? Lijkt erop dat dit volledig door de ketel geregeld wordt met altijd ongeveer 20% delta T
Deze ketel komt inderdaad niet veel voorbij hier. Als je op 10% vermogen draait dan kan ik die van mij denk ook van 80% wel heel stuk verlagen. De snelheid van de pomp kan je volgens mij alleen maar fysiek doen.Torch1969 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Ik heb ook een Atag E325c. Deze ketel komt weinig voorbij in dit soort forum topic’s, fijn te lezen dat er nog iemand is. Mijn situatie is heel anders. Voornamelijk radiatoren, vloerverwarming in de keuken. Zone verwarming dmv Plugwise. Deze ketel heeft veel (te veel) vermogen voor mijn situatie. Destijds gekocht met het oog op warmwater verbruik (keuken en badkamer tegelijk warm water), maar keuken is inmiddels van het warmwater af en douche is minder in gebruik (2 dochters de deur uit) en voorzien van zonneboiler.
Ik draai nu met gradient 5 en cv vermogen op 10%. Aanvoer op max 60 graden. Daarmee krijg ik de gebruikte ruimtes comfortabel warm, hoewel het soms wel wat lang duurt voor een grote ruimte warm is. Daarom denk ik eraan het vermogen weer op te hogen naar 20%, zodat er wat meer ruimte is voor de ketel binnen de modulatie ruimte.
Ik kan nergens de instelling vinden voor de pompsnelheden, jij wel? Lijkt erop dat dit volledig door de ketel geregeld wordt met altijd ongeveer 20% delta T
Geloof dat er een grundfos pomp in de ketel zit, die zou denk aangepast kunnen worden. Maar ben daar zelf nog niet mee bezig geweest.
Uit welk jaar is jouw model? En heb je er een slimme meter op aangesloten? Ik heb nog de honeywell.
@Torch1969 , @Pietjuh99 Als het cv-vermogen van de ATAG E32 5c tot 10% kan worden teruggeschroefd zou dit een van de weinige ketels in NL zijn waar dit mogelijk is.
Misschien even de documentatie raadplegen? Vaak is deze correct.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Klinkt logisch. Wat zou dit inhouden voor een latere overstap richting L/W warmtepomp, of hebben deze een pomp met een hogere capaciteit waarmee ze dit wel kunnen rondpompen?arpeggio schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:36:
[...]
Dit is/was geen fout, maar een ontwerpkeuze. En naar mijn mening een bewuste ontwerpkeuze vanwege het hydraulische aspect van jouw systeem.
De vvw bestaat in totaal uit 16 groepen: 10 beneden en 6 boven. Als je even simpel rekent met een max flow van 2 ltr/min per groep, kom je in totaal op 2 * 60 * 16 = 2000 ltr/hr. Volgens de handleiding van de Calenta 40c is het debiet van deze ketel max 1600 ltr/hr. Dat gaat de ketel dus niet lukken.
De Vaillant Ecotec Exclusive kan ook tot 10%. Dat zijn er dan al 2.dunklefaser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:17:
@Torch1969 , @Pietjuh99 Als het cv-vermogen van de ATAG E32 5c tot 10% kan worden teruggeschroefd zou dit een van de weinige ketels in NL zijn waar dit mogelijk is.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ook de Vitodens 200 W (modulatie 1:17) kan dat. Dat zijn er dan al 3.Boeryepes schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:29:
[...]
De Vaillant Ecotec Exclusive kan ook tot 10%. Dat zijn er dan al 2.
Ik weet niet of de Thision S in NL verkrijgbaar is.
Deze heeft vermoedelijk het laagste minimum vermogen - 1,3 kW?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bij een vvw van 16 groepen heb je met een warmtepomp hetzelfde probleem met het grote benodigde debiet. Maar daar is vast een oplossing voor. Die vraag kun je beter stellen in één van de warmtepomp-topics. Daar zitten mensen met veel meer ervaring op het gebied van warmtepompen.Cavalera125 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Klinkt logisch. Wat zou dit inhouden voor een latere overstap richting L/W warmtepomp, of hebben deze een pomp met een hogere capaciteit waarmee ze dit wel kunnen rondpompen?
Warmtepompen hebben over het algemeen zwaardere CV-waterpompen. Het aantal lussen maakt niet zo veel uit (sterker nog, hoe meer lussen, hoe lager de weerstand), maar de dikte van de leiding naar de lussen toe is veel belangrijker. Dat is meestal de beperkende factor.Cavalera125 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Klinkt logisch. Wat zou dit inhouden voor een latere overstap richting L/W warmtepomp, of hebben deze een pomp met een hogere capaciteit waarmee ze dit wel kunnen rondpompen?
Toevallig is de radiator in de badkamer een designradiator, dus ik zal eens verder gaan onderzoeken hoe ik die het beste waterzijdig kan inregelen.jvanderneut schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Die 40 graden is gevolg van weersafhankelijke regeling en instellingen op de thermostaat. Vermogen van de ketel factory default, ik heb hem nooit hoger dan de minimale stand gezien. Pompsnelheid van de vloerverwarming zo hoog mogelijk qua geluid/geruis. De pompschakelaar verder zo ingesteld dat ie al bij 26 graden aanvoer gaat lopen.
Ik denk dat de nachtverlaging veel groot is, dan is 's ochtends alles koud. En dan duurt het uren voordat e.e.a. weer een beetje op temperatuur komt. Ik zou de thermostaat 's nachts op 18, misschien 17,5 zetten.
[...]
Als het een designradiator is zou ik die zeker inregelen, dat is vaak net een kortsluiting in je cv-circuit.
Comfort is het hoofddoel van verwarming
In jouw geval zal een constantere temperatuur er voor zorgen dat minder vermogen nodig is (wel gedurende langere tijd natuurlijk), waardoor de temperatuur van vloerverwarming lager kan worden wat efficiënter is.
Radiatoren boven aan is denk ik een efficiënte manier om meer comfort te krijgen, niet per sé efficiënter qua gasverbruik.
Mijn huis is aardig geïsoleerd, daar merk ik aanzienlijk meer comfort en nauwelijks verschil qua gasverbruik.
Genoeg om te studeren weer, dank voor je reactie!
Volgens de parameters kan ik het percentage instellen t/m 0, ik heb daar nu 10 ingesteld:dunklefaser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:17:
/f/image/egwZ0lu9NHbDpCRDBv4sTl3j.png?f=fotoalbum_large)
Maar je hebt gelijk, in de specificaties zie je dat het minimaal vermogen 6,1kW is. Van maximaal 28,2 is dus 20%.
/f/image/uG34D2RWEgn5ZTf6Uomqs01h.png?f=fotoalbum_large)
Het modulatie niveau wat de ketel rapporteert gaat ook tot 10%, ben dan wel benieuwd 10% waarvan

/f/image/EaXN13dQhJ4d7QAbRle2T84P.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb trouwens de E325EC, zo te zien heeft die een wat sterkere pomp.
[ Voor 14% gewijzigd door Torch1969 op 11-01-2024 17:42 ]
Die van mij (trouwens een E325EC) is van februari 2017.Pietjuh99 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:04:
[...]
Uit welk jaar is jouw model? En heb je er een slimme meter op aangesloten? Ik heb nog de honeywell.
Je bedoeld een slimme thermostaat? Ik ben begonnen met een Atag One, maar die heb ik vorig jaar vervangen door een Plugwise Adam (slimme thermostaat, o.a. zone verwarming). In de kamer hangt nu een daaraan gekoppelde (“domme”)Honeywell round modulation.
De Vitodens is enkel voor de Belgische markt lijkt het.dunklefaser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:41:
[...]
Ook de Vitodens 200 W (modulatie 1:17) kan dat. Dat zijn er dan al 3.
Ik weet niet of de Thision S in NL verkrijgbaar is.
Deze heeft vermoedelijk het laagste minimum vermogen - 1,3 kW?
Minimaal vermogen (50/30) van die eerder genoemde Valliant is 3,4 kW
Dat scheelt niet veel met de Tzerra Ace Matic met 3,3 kW (50/30). Al is niet iedereen tevreden met de SWW prestaties.
Dus dan hangt de Vitodens 200 van @Tommie12 waarschijnlijk in België.Superbeagle schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:03:
[...]
De Vitodens is enkel voor de Belgische markt lijkt het.
Minimaal vermogen (50/30) van die eerder genoemde Valliant is 3,4 kW
Dat scheelt niet veel met de Tzerra Ace Matic met 3,3 kW (50/30). Al is niet iedereen tevreden met de SWW prestaties.
Volgens de link is het Vaillant - niet Valliant zoals ook veel installateurs beweren.
Waarschijnlijk is het maximale vermogen van de Remeha lager dan van de andere ketels
d.w.z. ook het modulatiebereik is kleiner.
Klopt, ik ben Belg.dunklefaser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:42:
[...]
Dus dan hangt de Vitodens 200 van @Tommie12 waarschijnlijk in België.
Volgens de link is het Vaillant - niet Valliant zoals ook veel installateurs beweren.
Waarschijnlijk is het maximale vermogen van de Remeha lager dan van de andere ketels
d.w.z. ook het modulatiebereik is kleiner.
Waarom zou die ketel niet in Nl verkocht worden?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kom op een Viessmann landingspagina uit via je link...
Waarschijnlijk staat er in die link iets over laagcalorisch gas (uit Groningen) in NL en hoogcalorisch gas in B?
[ Voor 17% gewijzigd door PalingDrone op 11-01-2024 20:25 ]
Nee - via ipstack.com wordt je ip-adres gecheckt.PalingDrone schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Ik kom op een Viessmann landingspagina uit via je link...
Waarschijnlijk staat er in die link iets over laagcalorisch gas (uit Groningen) in NL en hoogcalorisch gas in B?
Ik ben mijn systeem aan het afregelen, maar loop tegen iets vreemds aan. Ik heb op zolder 2 convectoren die altijd een beetje warm blijven, ook als de knop helemaal dichtgedraaid is. Ik heb nu met het voetventiel beide radiatoren helemaal dichtgedraaid, en nu blijven ze wel koud. De pinnnen lijken het goed te doen (ik kan ze indrukken tot ze niet meer verder willen, en ze komen vanzelf weer uitzetten).
Als ik de knop eraf draai zie ik echter een kunsstof instelring die ik niet zie bij mijn radiatoren op andere verdiepingen. Ik kan online nergens vinden waar die ringen voor zijn, en hoe ze te gebruiken. Ik heb sterk het vermoeden dat deze ringen de permanente doorstroming veroozaken. Iemand advies voor me?
:strip_exif()/f/image/2ojBfRRO0YKXut8UM5k25lqx.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de knop eraf draai zie ik echter een kunsstof instelring die ik niet zie bij mijn radiatoren op andere verdiepingen. Ik kan online nergens vinden waar die ringen voor zijn, en hoe ze te gebruiken. Ik heb sterk het vermoeden dat deze ringen de permanente doorstroming veroozaken. Iemand advies voor me?
:strip_exif()/f/image/2ojBfRRO0YKXut8UM5k25lqx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aCf2I64RdYZ0HiwGtqMzuwnW.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is ook een Viessmann NL-pagina:
https://www.viessmann.nl/...l#waypoint_productdetails
En Nederlandse install(at)eurs:
https://www.viessmann.nl/nl/installeur-vinden.html
[ Voor 25% gewijzigd door arpeggio op 11-01-2024 20:47 ]
Ah ja de mijne is een Atag E325C uit 2009. met een domme Honeywell thermostaat.Torch1969 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:36:
[...]
Die van mij (trouwens een E325EC) is van februari 2017.
Je bedoeld een slimme thermostaat? Ik ben begonnen met een Atag One, maar die heb ik vorig jaar vervangen door een Plugwise Adam (slimme thermostaat, o.a. zone verwarming). In de kamer hangt nu een daaraan gekoppelde (“domme”)Honeywell round modulation.
Doordat ik nu ook geen slimme thermostaat heb is het lastig af te lezen wat die gedurende de dag doet.
Van het weekend ga ik wel even spelen met het vermogen van de ketel. Denk niet dat ik verder nog instellingen kan aanpassen om het verbruik te verminderen.
Ja, maar zoek de verschillen.arpeggio schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:41:
Er is ook een Viessmann NL-pagina:
BE:
:strip_exif()/f/image/LwmscKUzhQkXmIPU1IpSAehu.jpg?f=fotoalbum_large)
NL:
:strip_exif()/f/image/fufNjnXRdad8GUsagEJBuF9o.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: kennelijk is de 200-W niet leverbaar in NL, of ik kijk met mijn neus.
Edit 2: ik keek met mijn neus.. soort van. Ze hebben wel een 200-W voor de NL markt. Maar dat is een cascade systeem:
:strip_exif()/f/image/SWwxnbjUC5KScqGUJ37XaM45.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Superbeagle op 11-01-2024 21:18 ]
Geen tip maar een vraag, welke sensoren heb je gebruikt om de groepen aan ha te hangen? Lijkt me een interessante om hier thuis ook te doen.Cavalera125 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:14:
Tijdje terug hier wat vragen gesteld m.b.t. vloerverwarming, temperaturen, etc. Goede feedback gekregen, dank daarvoor! Even kort mijn situatie, ketel hangt beneden, is Remeha Calenta Ace 40C CW5, beneden vv mengverdeler met 10 groepen, boven vv mengverdeler met 6 groepen, waarvan voornamelijk de badkamer open staat, boven een bypass, voor als de thermostaat kraan op de vv verdeler dicht sluit.
Heb inmiddels een aantal zaken aangepast. Waaronder:
1. Pompsnelheid CV verhoogd naar min/max 80% -> Zorgt voor sneller en meer warm water in de mengverdeler op de begane grond.
2. VV mengverdeler beneden waterzijdig ingeregeld. Eerst op alle retouren een temp sensor geplakt en in HA ingelezen. Telkens met stapjes de snelste stijgers verder dichtgeknepen. Nu lopen de groepen mooi gelijkmatig op en dit merken we ook goed terug in de egale verwarming van de vloer. Aanrader!
3. Bypass op bovenverdieping verder dichtgedraaid, stond op 0.3, nu op hoogste weerstand, 0.5.
4. vv mengverdeler boven pakt snelste warmte (minder weerstand?). Hier heb ik de thermostaatkraan wat lager gezet, sluit nu bij 35 waardoor er meer richting vv mengverdeler beneden geduwd wordt.
4. iSense thermostaat geplaatst om meer controle te hebben over minimale Ta, dit was met hiervoor een eTwist (en tijdelijk Honeywell Round) niet mogelijk. Nu minimale Ta op 35 gezet en max op 55.
5. iSense staat nu op een tijdprogramma met RTC+Limiet (buitentemp via OTGW en HA).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Resultaat, vloer wordt gelijkmatig warm, bij CV aanvoer temp van +/- 38 graden gaat het er beneden in de vv mengverdeler met 32 graden de slangen in en 27 graden de slangen uit. Boven gaat het met 35 graden de mengverdeler slangen in 30 graden retour.
Nog nader te bekijken:
- Volgens mij horen er in dit systeem geen mengverdelers, foutje in ontwerp 5 jaar geleden denk ik. Stel dat we de mengverdeler beneden vervangen door een open LT verdeler, kan deze ketel dat gewoon aan qua flow?
- Stookruns zijn wat lang, te lang eigenlijk voor het benodigde comfort, programma wat korter maken.
- Verschil tussen iSense RTC en RTC+Limiet nog eens goed testen.
Iemand verder nog tips?
De 200-W is wel in NL leverbaar volgens deze webpagina:Superbeagle schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:07:
[...]
Edit: kennelijk is de 200-W niet leverbaar in NL, of ik kijk met mijn neus.
https://www.viessmann.nl/...s-200-w-up-to-150-kw.html
... maar dan zie je een ketel tbv een cascade-opstelling
Als je naar beneden scrolled en bij Downloads op Brochure klikt, krijg je iets heel anders te zien. Dan zie je de Belgische uitvoering....
Edit: Je had het zelf ook al gevonden
[ Voor 3% gewijzigd door arpeggio op 11-01-2024 21:22 ]
Dit lijkt op een hulpmiddel om de kraan waterzijdig in te regelen met een schroevendraaier die je daarna moet verwijderen. Wat is het merk van de kraan? Dan kun je dat even nazoeken.gruijter schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:37:
Ik ben mijn systeem aan het afregelen, maar loop tegen iets vreemds aan. Ik heb op zolder 2 convectoren die altijd een beetje warm blijven, ook als de knop helemaal dichtgedraaid is. Ik heb nu met het voetventiel beide radiatoren helemaal dichtgedraaid, en nu blijven ze wel koud. De pinnnen lijken het goed te doen (ik kan ze indrukken tot ze niet meer verder willen, en ze komen vanzelf weer uitzetten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Das een thermostaat met voorinstelbare Kv.gruijter schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je de flow mee vooraf inregelen, op basis van het je radiator. Es handig, ga ik hier van het weekend ook doen (ik heb ze in heel het huis, maar van Comap).
Link met wat toelichting: https://comap.aalberts-hf...n-din/groups/g+c+p+a+view
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Klopt, erg verwarrend. Ik ga maar ervan uit dat de gewone 200-W gewoon hier te koop en te installeren is. Ze maken het niet makkelijk.arpeggio schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:21:
[...]
De 200-W is wel in NL leverbaar volgens deze webpagina:
https://www.viessmann.nl/...s-200-w-up-to-150-kw.html
... maar dan zie je een ketel tbv een cascade-opstelling
Als je naar beneden scrolled en bij Downloads op Brochure klikt, krijg je iets heel anders te zien. Dan zie je de Belgische uitvoering....
Edit: Je had het zelf ook al gevonden
Edit: dacht altijd dat het niet leverbaar was in NL. Het komt meteen op mijn shortlist mocht de huidige ketel de geest begeven voor 2026 en de wp prijzen nog steeds te hoog blijven
[ Voor 12% gewijzigd door Superbeagle op 11-01-2024 21:46 ]
Is van Jaga. Daar had ik ook al gezocht, maar niets met kunststof instelring gevonden.mukky schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:38:
[...]
Dit lijkt op een hulpmiddel om de kraan waterzijdig in te regelen met een schroevendraaier die je daarna moet verwijderen. Wat is het merk van de kraan? Dan kun je dat even nazoeken.
DS18B20, bijvoorbeeld dezemanmetdehamer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:21:
[...]
Geen tip maar een vraag, welke sensoren heb je gebruikt om de groepen aan ha te hangen? Lijkt me een interessante om hier thuis ook te doen.
Gekoppeld aan een Nodemcu via Esphome.
Die ring is toch tijdelijk bij het instellen te gebruiken.gruijter schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:44:
[...]
Is van Jaga. Daar had ik ook al gezocht, maar niets met kunststof instelring gevonden.
Als je die ring laat zitten dan kan je thermostaat knop de thermostaat kraan niet helemaal dicht drukken.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Als ik het goed lees kan de 200W alleen verwarming doen, dus geen warm water maken. Dat is waarschijnlijk de reden dat ze in NL niet zo vaak voorkomen, want wij doen warm water ook via de CV.Superbeagle schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:42:
[...]
Klopt, erg verwarrend. Ik ga maar ervan uit dat de gewone 200-W gewoon hier te koop en te installeren is. Ze maken het niet makkelijk.
Edit: dacht altijd dat het niet leverbaar was in NL. Het komt meteen op mijn shortlist mocht de huidige ketel de geest begeven voor 2026 en de wp prijzen nog steeds te hoog blijven
De 200W heeft geen doorstroommodule. Bij mij hangt er een vat aan van 120 l.Blihi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:28:
[...]
Als ik het goed lees kan de 200W alleen verwarming doen, dus geen warm water maken. Dat is waarschijnlijk de reden dat ze in NL niet zo vaak voorkomen, want wij doen warm water ook via de CV.
Precies. Dat zal de reden zijn dat je ze in NL niet vaak ziet. Je moet een SWW vat toe gaan voegen, met alle appendages en aansturing om dat vat op temperatuur te houden. Het is in NL officieel verplicht om 55 graden water bij alle tappunten te hebben, dus dat vat moet op zo'n 60 graden gehouden worden. Dan moet je dus een drieweg-klep etc. aanleggen (net als bij een warmtepomp). Dat zal de reden zijn dat installateurs er niet aan beginnen.
Voor zover ik weet is de best modulerende combi-ketel nog steeds de Intergas XTreme serie, met een ondergrens van zo'n 3.6 kW op bovenwaarde.
De Vaillant die hier genoemd werd kan ook goed moduleren, maar is een heel stuk duurder.
Voor zover ik weet is de best modulerende combi-ketel nog steeds de Intergas XTreme serie, met een ondergrens van zo'n 3.6 kW op bovenwaarde.
De Vaillant die hier genoemd werd kan ook goed moduleren, maar is een heel stuk duurder.
Hoi, na op een vorig topic en met hulp van dit forum mijn WTW systeem gerepareerd te hebben ben ik even benieuwd naar jullie advies / ervaringen met verder optimaliseren van mijn CV opstelling.
Wat is de huidige situatie:
2 onder 1 kap 2014, compleet vloerverwarmingen door het hele huis inclusief 1e en 2e verdieping. De opstelling:
Intergas CW6 Prestige uit 2014 Aangevuld met een Inventum Ecolution 50 solo.
Instellingen zover ik kan zien CV temp op de CW6 45 graden en de CV pomp staat hardware matig op stand 3
Ecolution draait parallel op het systeem mee volgens mij heet dit CV1
Daarnaast heb ik op mijn zolder een WTH UMR Vario met Pomp(stand 2 vd 4) en beneden een UMR vario met pomp(stand 3 vd 4). Alle ruimtes hebben een aparte draadloze WTH thermostaat. Zodra een ruimte een warmtevraag heeft gaat dit naar de UMR vario en die schakelt dan met de CV ketel. Die Inventum draait parallel mee.
Daarnaast heb ik (omdat ik bepaalde warmte afgifte op plekken fijn vind) een 2 tal infrarood panelen 700W van Hombli (1 eethoek) andere bijkeuken. Vloeroppervlak beneden is ongeveer 55 vierkante meter. Boven staat eigenlijk nooit aan.
Ik heb niet het idee dat ik veel gas verbruik dit soort dagen maar ik ben benieuwd of het wel efficiënt is ingericht. Daarnaast merk ik dat de vloerverwarming zelf het huis niet warm genoeg krijgt.
Hebben jullie mogelijk advies hoe of wat te checken en wellicht nog wat te tweaken.
Wat is de huidige situatie:
2 onder 1 kap 2014, compleet vloerverwarmingen door het hele huis inclusief 1e en 2e verdieping. De opstelling:
Intergas CW6 Prestige uit 2014 Aangevuld met een Inventum Ecolution 50 solo.
Instellingen zover ik kan zien CV temp op de CW6 45 graden en de CV pomp staat hardware matig op stand 3
Ecolution draait parallel op het systeem mee volgens mij heet dit CV1
Daarnaast heb ik op mijn zolder een WTH UMR Vario met Pomp(stand 2 vd 4) en beneden een UMR vario met pomp(stand 3 vd 4). Alle ruimtes hebben een aparte draadloze WTH thermostaat. Zodra een ruimte een warmtevraag heeft gaat dit naar de UMR vario en die schakelt dan met de CV ketel. Die Inventum draait parallel mee.
Daarnaast heb ik (omdat ik bepaalde warmte afgifte op plekken fijn vind) een 2 tal infrarood panelen 700W van Hombli (1 eethoek) andere bijkeuken. Vloeroppervlak beneden is ongeveer 55 vierkante meter. Boven staat eigenlijk nooit aan.
Ik heb niet het idee dat ik veel gas verbruik dit soort dagen maar ik ben benieuwd of het wel efficiënt is ingericht. Daarnaast merk ik dat de vloerverwarming zelf het huis niet warm genoeg krijgt.
Hebben jullie mogelijk advies hoe of wat te checken en wellicht nog wat te tweaken.
Een partij zoals Remeha heeft naast combi-ketels ook gewoon solo ketels in hun assortiment zoals de Calenta. Toevallig met ingebouwde driewegklep.Blihi schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:01:
Precies. Dat zal de reden zijn dat je ze in NL niet vaak ziet. Je moet een SWW vat toe gaan voegen, met alle appendages en aansturing om dat vat op temperatuur te houden. Het is in NL officieel verplicht om 55 graden water bij alle tappunten te hebben, dus dat vat moet op zo'n 60 graden gehouden worden. Dan moet je dus een drieweg-klep etc. aanleggen (net als bij een warmtepomp). Dat zal de reden zijn dat installateurs er niet aan beginnen.
Ik neem daarom aan dat er gewoon een afzetmarkt is voor solo ketels icm aparte boilers hier in NL. Klopt dat @edsandje?
Zo ja, dan zou dat geen reden voor Viessmann zijn om de 200-W niet in NL te verkopen.
Volgens mij is dit een van die verdelers die eigenlijk fout ontworpen is waardoor hij slechts een paar procent van de warmte de vloer in pompt en de rest terug. Zie diverse filmpjes van John Visser en ketelklets YouTube: Help.. mijn vloerverwarming / radiator blijft koud..🥶TonyD schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:33:
Ik zie na wat zoekwerk best wat reacties van users die de aanvoertemperatuur van hun CV verlagen icm vloerverwarming als hoofdverwarming. Dit terwijl het volgende in de startpost staat:
Wanneer je vloerverwarming met een mengverdeler met pomp als hoofdverwarming hebt dan is het onnodig om de aanvoertemperatuur te verlagen zoals user @arpeggio hier heeft laten zien. De retourtemperatuur uit de vloerverwarming ligt namelijk ongeacht de hoogte van de aanvoertemperatuur altijd in het HR-gebied.
De enige reden waarom je bij vloerverwarming wel de aanvoertemperatuur zou willen verlagen is als je meerdere andere ruimtes hebt met radiatoren die worden gestookt. De retourtemperatuur uit de radiatoren kan hoger liggen dan die uit de vloerverwarming waardoor de gemiddelde retourtemperatuur naar de ketel hoger ligt. Ook hier is het advies om deze radiatoren waterzijdig in te regelen en de retourtemperatuur zo laag mogelijk in te stellen.
Ik ben kortgeleden verhuisd en heb nu te maken met een oude vloerverwarming (+/- 2005) en oude HR ketel (2001, volledige rev 2017). Inmiddels heb ik een pompschakelaar er tussen gezet om ervoor te zorgen dat er niet continue koud water door de vloer wordt gepompt.
Toch krijg ik het maar moeilijk warm in de woonkamer en is er sprake van een relatief hoog gasverbruik (+/- 8-10 m3, voor alleen verwarming) terwijl de radiatoren boven niet aan staan (we verwarmen nu nog elektrisch bij op de momenten dat het nodig is, er is nog genoeg te isoleren).
Het verwarmen met bijv 1 graad duurt gemiddeld zo'n 1,5 / 2 uur. Hoewel ik snap dat vloerverwarming met enige vertraging werkt, lijkt het niet erg efficiënt te gaan.
Mijn eerste ingeving was om de aanvoertemperatuur van de CV ketel te verlagen van 65 naar 50 graden. Immers, het hete water wordt bij de aankomst toch afgekoeld en waarom 65 graden naar de verdeler pompen als het ook minder kan. De startpost laat me echter weer twijfelen en in een ander topic las ik een user die met het terugdraaien van het vermogen + verlagen aanvoertemperatuur weinig winst haalde. Hebben jullie nog quick wins / ideeën die het een en ander wat efficiënter kan maken?
Edit: nog een foto van de huidige situatie
[Afbeelding].
Temp gaat er dus in met ongeveer 38 graden, niet gek denk ik. Retour komt iets van 25 graden.
De pompschakelaar geeft 50 graden aan, dan verliest het water dus 15 graden van de cv ketel (zolder) naar de verdeler. Dat is wel veel, dus geeft wel te denken wat betreft buisisolatie.
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Ik kom de solo's ook regelmatig tegen, in de meeste gevallen met een elektrische boiler.Superbeagle schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Een partij zoals Remeha heeft naast combi-ketels ook gewoon solo ketels in hun assortiment zoals de Calenta. Toevallig met ingebouwde driewegklep.
Ik neem daarom aan dat er gewoon een afzetmarkt is voor solo ketels icm aparte boilers hier in NL. Klopt dat @edsandje?
Zo ja, dan zou dat geen reden voor Viessmann zijn om de 200-W niet in NL te verkopen.
Laatst een opstelling met een Intergas Kompakt Solo met in de CV leiding mbv een driewegklep een aftakking naar een 100L boiler met een interne warmtewisselaar.
M.i. een bijzondere combi.
Zo dramatisch als John Visser het in zijn filmpje stelt, is het niet.hufkes schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Volgens mij is dit een van die verdelers die eigenlijk fout ontworpen is waardoor hij slechts een paar procent van de warmte de vloer in pompt en de rest terug. Zie diverse filmpjes van John Visser en ketelklets YouTube: Help.. mijn vloerverwarming / radiator blijft koud..🥶
Hier heb ik al eens uitgelegd hoe dit (oude) type verdeler werkt:
arpeggio in "[CV] Gewenste temperatuur bereiken duurt opeens te lang"
In het filmpje van John Visser is de situatie vrij ongustig voor een goede werking omdat er maar 2 vvw-groepen zijn aangesloten. Het water in de aanvoerbuis wordt dan in drieën verdeeld. Bij meer vvw-groepen is de werking gunstiger.
Maar zoals gezegd, dit model verdeler is een verouderd type en wordt al geruime tijd niet meer toegepast. Deze verdeler is ook duidelijk bedoeld als een HT-verdeler, in combinatie met een aantal radiatoren dus.
Ja klopt, de meeste solo toestellen worden ingezet in situaties waar geen of weinig warm water vraag is.Superbeagle schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Een partij zoals Remeha heeft naast combi-ketels ook gewoon solo ketels in hun assortiment zoals de Calenta. Toevallig met ingebouwde driewegklep.
Dan wordt er meestal een elektrische boiler geplaats. (denk aan winkels met alleen een keukentje voor warm water)
Bij grotere woningen waar veel cv vermogen nodig is en vaak meerdere badkamers en er een hoge warm watervraag is worden er indirect gestookte boilers geplaatst. (door de cv ketel verwarmd)
Veelal dan cascade opstelling voor cv vermogen en 1 ketel die dan de boiler warm houdt.
Laatste solo ketel die ik geplaatst heb was een Nefit 50 kw met een boiler van 300 liter.
Deze deed 40kw, er zaten 3 badkamers op.
Dit was 3 jaar geleden.
Voor de meeste woonhuizen is een combiketel meer dan genoeg, te krijgen met cw waarde 3 t/m 6.
Je hebt dan 1 apparaat die verwarming en warm water kan maken, daardoor is het vermogen hoog om wel het sww te kunnen maken. Je ziet wel dat fabrikanten proberen het minimum vermogen lager te krijgen zoals bijvoorbeeld de Intergas Xtreme en de Remeha Tzerra Ace-matic.
Ik weet niet wat in België gebruikelijk is een combi ketel of een solo cv toestel met een boiler of geiser.
Dat zal wellicht voor de fabrikant meespelen op welke markt ze zich richten.
Viessmann is wel te krijgen in Nederland maar bij een particulier heb ik die nog nooit gezien.
Please state the nature of the technical emergency
Wat ik bij verschillende belgische woningen heb gezien is altijd een boiler naast de ketel. Boiler wordt verwarmd met cv water. Ik geloof dat dit heel regulier is in Belgie.edsandje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:20:
[...]
Ja klopt, de meeste solo toestellen worden ingezet in situaties waar geen of weinig warm water vraag is.
Dan wordt er meestal een elektrische boiler geplaats. (denk aan winkels met alleen een keukentje voor warm water)
Bij grotere woningen waar veel cv vermogen nodig is en vaak meerdere badkamers en er een hoge warm watervraag is worden er indirect gestookte boilers geplaatst. (door de cv ketel verwarmd)
Veelal dan cascade opstelling voor cv vermogen en 1 ketel die dan de boiler warm houdt.
Laatste solo ketel die ik geplaatst heb was een Nefit 50 kw met een boiler van 300 liter.
Deze deed 40kw, er zaten 3 badkamers op.
Dit was 3 jaar geleden.
Voor de meeste woonhuizen is een combiketel meer dan genoeg, te krijgen met cw waarde 3 t/m 6.
Je hebt dan 1 apparaat die verwarming en warm water kan maken, daardoor is het vermogen hoog om wel het sww te kunnen maken. Je ziet wel dat fabrikanten proberen het minimum vermogen lager te krijgen zoals bijvoorbeeld de Intergas Xtreme en de Remeha Tzerra Ace-matic.
Ik weet niet wat in België gebruikelijk is een combi ketel of een solo cv toestel met een boiler of geiser.
Dat zal wellicht voor de fabrikant meespelen op welke markt ze zich richten.
Viessmann is wel te krijgen in Nederland maar bij een particulier heb ik die nog nooit gezien.
Volgens deze reactie uit een ander topic door iemand die navraag heeft gedaan wordt de Viessmann Vitodens 200-W toch niet geleverd in Nederland. Het stopt bij de 100-W.
Dat klopt, en daar zijn verschillende redenen voor.Seafarer schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:23:
[...]
Wat ik bij verschillende belgische woningen heb gezien is altijd een boiler naast de ketel. Boiler wordt verwarmd met cv water. Ik geloof dat dit heel regulier is in Belgie.
- meer comfort als er meer gelijktijdige gebruikers zijn.
- er is doorgaans meer plaats
- boilervat is minder gevoelig voor kalk, en in België zit er merkelijk meer kalk in het water.
- minder strenge voorschriften voor legionella, wellicht omdat er meer chloor in ons drinkwater zit.
Bij vervanging van mijn ketel wou de loodgieter geen doorstromer zetten, gewoon omdat de kans op uitval dan groter is, en hij niet zo graag telefoon krijgt in het weekend.
Heel interessant allemaal te lezen welke CVs een behoorlijk grote range hebben voor het terugregelen van het vermogen.
Maar voordat ik hier een nieuwe CV ketel ga aanschaffen, zit ik ook aan het volgende scenario te denken, wat dan tot een kleinere ketel leidt:
Alleen nog maar CV verwarming voor de begane grond/living (met de optie daar later nog een warmtepomp bij aan te koppelen, dus in feite nu een 'hybrid ready' CV ketel kopen).
En op de (slaap)kamers boven alleen airco-verwarmingsunits (dus in feite daar alleen elektrische verwarming)
(en CV-water vloerverwarming in 2 badkamers, met zoneklep/timer).
Zijn er hier mensen met de ervaring waarbij op bovenverdieping(en) alleen nog maar verwarmd wordt met airco-verwarmingsunits? En hoe bevalt dat?
Zie ook: https://bonaciklo.nl/verwarmen-met-aircos
Maar voordat ik hier een nieuwe CV ketel ga aanschaffen, zit ik ook aan het volgende scenario te denken, wat dan tot een kleinere ketel leidt:
Alleen nog maar CV verwarming voor de begane grond/living (met de optie daar later nog een warmtepomp bij aan te koppelen, dus in feite nu een 'hybrid ready' CV ketel kopen).
En op de (slaap)kamers boven alleen airco-verwarmingsunits (dus in feite daar alleen elektrische verwarming)
Zijn er hier mensen met de ervaring waarbij op bovenverdieping(en) alleen nog maar verwarmd wordt met airco-verwarmingsunits? En hoe bevalt dat?
Mijn huis uit 1997 is niet zo goed geisoleerd en de slaapkamers zijn moeilijk te verwarmen met de CV omdat die destijds enkel voorsien werden om te slapen en betekend werden naar 16 graden. Dus kleine radiatoren en moeilijk opwarmen. In 2 slaapkamers hebben we nu een Daikin vloerunit van 2.5 kW hangen en die krijgen het warm op hun sokken. Als ik thuis werk, dan is mijn bureel op 5 minuten doenbaar en na een kwartier lekker warm. Omdat ik onregelmatig thuis werk staat de CV gewoon uit.Marc_Sway schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:40:
Heel interessant allemaal te lezen welke CVs een behoorlijk grote range hebben voor het terugregelen van het vermogen.
Dank voor de feedback over de ervaringen!
Zelf begin ik ook steeds meer te denken dat traditionele radiatoren (water) voor slaapkamers, 'the old way of thinking' zijn voor verwarming.
Zelf begin ik ook steeds meer te denken dat traditionele radiatoren (water) voor slaapkamers, 'the old way of thinking' zijn voor verwarming.
Klopt, zo denk ik ook, al dan niet voorzien van radiatorventilatoren zoals de HeatBoosters.Marc_Sway schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:18:
Dank voor de feedback over de ervaringen!
Sinds kort een iSense in gebruik. Ding is vziw niet zelflerend. Hangt op een Intergas HRE 28/24.
Beneden vloerverwarming met pomp (en pompschakelaar) als hoofdverwarming. Gang beneden en op de verdiepingen gewone radiatoren met thermostaatknoppen, moet ik nog inregelen (hebben voorinstelbare ventielen).
Thermostaat minimale aanvoertemperatuur CV staat nu op 6, de max op 55. Eerder had ik een niet-modulerende klokthermostaat en stond aanvoer ketel op 55.
VV staat op een max temp van 40a45 graden ingesteld.
Opwarmsnelheid en afkoelsnelheid staan op langzaam.
Aanwarmtijd 120 min iirc.
Afgelopen dagen / week zie ik dit stookgedrag
:strip_exif()/f/image/bO54uDx0HKKclo2ANMLn7DGJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik op de thermostaat kijk heb ik niet het idee dat dat ding moduleert. Ben een beetje op zoek of het instellen van de minimum aanvoertemperatuur op 40 graden iets zou doen. Mijn eerste vraag is wat dat eigenlijk impliceert. Gaat dan de cv pomp pas aan bij 40 graden? Wordt de boel in de ketel kunstmatig op 40 graden gehouden? En wat gaat dat evt doen voor de installatie?
Beneden vloerverwarming met pomp (en pompschakelaar) als hoofdverwarming. Gang beneden en op de verdiepingen gewone radiatoren met thermostaatknoppen, moet ik nog inregelen (hebben voorinstelbare ventielen).
Thermostaat minimale aanvoertemperatuur CV staat nu op 6, de max op 55. Eerder had ik een niet-modulerende klokthermostaat en stond aanvoer ketel op 55.
VV staat op een max temp van 40a45 graden ingesteld.
Opwarmsnelheid en afkoelsnelheid staan op langzaam.
Aanwarmtijd 120 min iirc.
Afgelopen dagen / week zie ik dit stookgedrag
:strip_exif()/f/image/bO54uDx0HKKclo2ANMLn7DGJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik op de thermostaat kijk heb ik niet het idee dat dat ding moduleert. Ben een beetje op zoek of het instellen van de minimum aanvoertemperatuur op 40 graden iets zou doen. Mijn eerste vraag is wat dat eigenlijk impliceert. Gaat dan de cv pomp pas aan bij 40 graden? Wordt de boel in de ketel kunstmatig op 40 graden gehouden? En wat gaat dat evt doen voor de installatie?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In het algemeen moet je wel goed kijken waar je de DS18B20's koopt. Veel wat op Aliex, Amazon, etc wordt verkocht zijn fake versies van de echte DS18B20 sensor/of foute productie batches en zijn onnauwkeurig (tov elkaar). Je moet goed kijken of de fabrikant Maxim Integrated is (zij hebben Dallas Instruments eerder gekocht), dat zijn nl de echte.Cavalera125 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:40:
[...]
DS18B20, bijvoorbeeld deze
Gekoppeld aan een Nodemcu via Esphome.
Tynitronics hebben mij eens gezegd dat zij de originele verkopen:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/temperatuur
@Marc_Sway Alle DS18B20 hebben natuurlijk een standaard digitale resolutie van +/- 0,0625 K,
precieser kan je dus niet meten.
Bijvoorbeeld als de temperatuur stijgt "meet" je 14.6250, 14.6875, 14,7500, 14,8125
vaak precies genoeg, maar weer niet voor een wp met lage deltaT.
Bijvoorbeeld als de temperatuur stijgt "meet" je 14.6250, 14.6875, 14,7500, 14,8125
@The Eagle Uit je verhaal wordt voor mij iig niet duidelijk wat je eigenlijk wil bereiken
want je schetst geen probleem.
Het plaatje met het gasverbruik per uur zou wat moeten illustreren?
Als ik heel even op mijn thermostaat kijk kan ik de modulatie ook niet zien,
hiervoor moet ik wel wat langer kijken (hoogte van het vlammetjes symbool).
(Je kan ook de gasmeter bekijken of naar de ketel "luisteren".)
want je schetst geen probleem.
Het plaatje met het gasverbruik per uur zou wat moeten illustreren?
Als ik heel even op mijn thermostaat kijk kan ik de modulatie ook niet zien,
hiervoor moet ik wel wat langer kijken (hoogte van het vlammetjes symbool).
(Je kan ook de gasmeter bekijken of naar de ketel "luisteren".)
Kleine disclaimer: ik heb de thermostaat verwisseld met op het moment dat het kouder werd. Ben van aan uit naar modulerend gegaan omdat ik tot de conclusie kwam dat mijn vorige thermostaat ook modulerend was (Honeywell Round modulerend). Huis uit 2011, goed geïsoleerd)
Maar ik zie een stookgedrag dat meer gas verbruikt op meer momenten dan met de gewone aan uit. Pieken in de ochtend zijn ongeveer gelijk en in de middag heb ik er meer, dus das wat vreemd.
Maar ik zie een stookgedrag dat meer gas verbruikt op meer momenten dan met de gewone aan uit. Pieken in de ochtend zijn ongeveer gelijk en in de middag heb ik er meer, dus das wat vreemd.
Weet je wellicht ook hoe we dit Maxim Integrated kunnen herkennen?Marc_Sway schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:48:
[...]
In het algemeen moet je wel goed kijken waar je de DS18B20's koopt. Veel wat op Aliex, Amazon, etc wordt verkocht zijn fake versies van de echte DS18B20 sensor/of foute productie batches en zijn onnauwkeurig (tov elkaar). Je moet goed kijken of de fabrikant Maxim Integrated is (zij hebben Dallas Instruments eerder gekocht), dat zijn nl de echte.
Tynitronics hebben mij eens gezegd dat zij de originele verkopen:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/temperatuur
Is dit alleen de vermelding van deze tekst op de pagina van de leverancier?
Ik ben wel benieuwd.
Het is vrij lastig om dit te herkennen. merendeel wat verkocht wordt is fake, dit betekend niet dat het niet werkt. Als je een goeie imitatie hebt dan heb je genoeg. Het gaat om delta meten en niet om leven en dood als het een 0,1 afwijkt. Ik heb ze destijds gekocht bij amazon volgens mij zijn ze fake, maar ze werken prima, op diverse temperaturen getest en ze geven continue vrijwel exact dezelfde waarde aan. Dus ook de afwijking die ze eventueel zouden hebben is identiek. Ondanks dat, zegt de verkoper dat ze origineel zijn. Dus wie weet.Lawrentz schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Weet je wellicht ook hoe we dit Maxim Integrated kunnen herkennen?
Is dit alleen de vermelding van deze tekst op de pagina van de leverancier?
Ik ben wel benieuwd.
Wat je hier als jouw indruk/gevoel weergeeft moet je ook door wat (harde) getalletjes kunnen onderbouwen.The Eagle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:59:
Kleine disclaimer: ik heb de thermostaat verwisseld met op het moment dat het kouder werd. Ben van aan uit naar modulerend gegaan omdat ik tot de conclusie kwam dat mijn vorige thermostaat ook modulerend was (Honeywell Round modulerend). Huis uit 2011, goed geïsoleerd)
Verbruik per graaddag bijvoorbeeld (mindergas.nl?)
Hoeveel verbruik je op een dag voor warm water - is dit altijd hetzelfde?
Minder gas gebruik ik niet, heb wel domoticz draaien.dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:53:
[...]
Wat je hier als jouw indruk/gevoel weergeeft moet je ook door wat (harde) getalletjes kunnen onderbouwen.
Verbruik per graaddag bijvoorbeeld (mindergas.nl?)
Hoeveel verbruik je op een dag voor warm water - is dit altijd hetzelfde?
Hier het verbruik afgelopen maand per dag. 6 januari is de wissel naar de nieuwe thermostaat geweest.
Verder is het het klokschema niet echt aangepast. Maar zit wel op een hoger verbruik. Verschil door de extra kou buiten acht ik geen anderhalve kuub per dag extra.
:strip_exif()/f/image/j1taowwmnLhNLFHTh513wSLC.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een radiator in mijn nieuwe huurwoning trof ik deze afsluiter. De knop is thermostatish maar de afsluiter dus niet. Nu moet de boel worden afgetapt voor andere werkzaamheden en wilde ik deze vervangen. Hoe kom ik erachter welke ik moet bestellen zonder 'm er nu al uit te draaien? Op deze IMI pagina veel keus maar hoe kies ik
:strip_exif()/f/image/hGz4WLQuhkQ9EtzEGjQMnvBP.jpg?f=fotoalbum_large)
Gevoel.The Eagle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Minder gas gebruik ik niet, heb wel domoticz draaien.
Hier het verbruik afgelopen maand per dag. 6 januari is de wissel naar de nieuwe thermostaat geweest.
Verder is het het klokschema niet echt aangepast. Maar zit wel op een hoger verbruik. Verschil door de extra kou buiten acht ik geen anderhalve kuub per dag extra.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/BvSUVldyIS0xncXn8XK9dJlU.png?f=user_large)
Tsja temperatuur knalt naar beneden en verbruik knalt omhoog.
Zou het kunnen dat er een paar woorden verkeerd geplaatst zijn?mukky schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:54:
Op een radiator in mijn nieuwe huurwoning trof ik deze afsluiter. De kraan is wel thermostatish maar de afsluiter dus niet. Nu moet de boel worden afgetapt voor andere werkzaamheden en wilde ik deze vervangen. Hoe kom ik erachter welke ik moet bestellen zonder 'm er nu al uit te draaien? Op deze IMI pagina veel keus maar hoe kies ik![]()
[Afbeelding]
Je kunt ook in de toevoer leiding, desnoods 10mtr., verderop een extra ventiel plaatsen om waterzijdig te regelen. Op dit ventiel geen thermostaat kraan plaatsen. je houd gewoon de rest origineel.
Ik ben voor het waterzijdig inregelen op zoek naar een infrarood thermometer. Op Amazon begint dat bij iets meer dan 20 euro, maar je kunt ook een bosch kopen voor zo'n 60 euro.
Werken die goedkope net zo goed?
Ik heb 'm herschreven. In lekentaal: De knop die erop zit is thermostatisch maar het binnenwerk (de afsluiter?) lijkt niet instelbaar en wil ik graag vervangen door een dynamisch afsluiter.Seafarer schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:59:
[...]
Zou het kunnen dat er een paar woorden verkeerd geplaatst zijn?
Je kunt ook in de toevoer leiding, desnoods 10mtr., verderop een extra ventiel plaatsen om waterzijdig te regelen. Op dit ventiel geen thermostaat kraan plaatsen. je houd gewoon de rest origineel.
Mijn verbruik per dag, de eerste 10 dagen van januari in m3The Eagle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Verschil door de extra kou buiten acht ik geen anderhalve kuub per dag extra.
[…]
1 4,6
2 5,1
3 4,0
4 4,4
5 5,7
6 8,8
7 10,9
8 10,6
9 10,4
10 10,4
Ik zie ook totaal geen causaal verband met de buitentemperatuur…
:strip_exif()/f/image/Amti54fFDFbe1gqlVgTHmzK8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zal zeker het geval zijn voor de echte DS18B20's (die officieel alleen door Maxim Integrated worden geproduceerd en in de markt verkocht, via een selected Partners netwerk).dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:28:
@Marc_Sway Alle DS18B20 hebben natuurlijk een standaard digitale resolutie van +/- 0,0625 K,
Daarnaast worden er zeer veel fake versies (China made) via allerlei kanelen grootschalig verkocht. Het is allemaal niet een big issue, maar liever heb ik altijd de real stuff 😀
https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 14-01-2024 19:11 ]
Het is kouder geworden logisch dat het gasverbruik omhoog gaat.
Mijn verbruik in week 2 ligt ook 1.5x zo hoog dan in week 1.
En dat terwijl ik de thermostaat 1 graad naar beneden had gezet in week 2
Mijn verbruik in week 2 ligt ook 1.5x zo hoog dan in week 1.
En dat terwijl ik de thermostaat 1 graad naar beneden had gezet in week 2
[ Voor 23% gewijzigd door NicoHF op 14-01-2024 19:23 ]
Mijn gasverbruik correspondeert met het gasverbruik van jouThe Eagle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:16:
[...]
[Afbeelding]
en met het temperatuurverloop per dag van het dichtbij gelegen KNMI-weerstation Volkel
Volgens mij is jouw gasverbruik goed door de buitentemperaturen verklaarbaar.
Met het (quasi genormeerde) verbruik per graaddag kom je daar zo achter.
Zie het plaatje van @Seafarer hierboven van mindergas.nl
P.S.: Misschien heb je in de directe omgeving een weerstation wat ook per uur of vaker de temperaturen meet en kan plotten? (Hier Meteo Wijchen op Wunderground)
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2024 19:45 ]
Bijna hetzelfde profiel en geen nieuwe thermostaat ... denk dus dat het wel door het weer komt.The Eagle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:16:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TqA2upe4Ah4BLzwrSgmhZ5Eu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9DerBV3zjuf4S6sSUhXoN2mn.jpg?f=fotoalbum_large)
In het eerste weekend ook haard aan dus op die dagen wat vertekend beeld.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Hangt af van de nauwkeurigheid die je zoekt. Met een simpele kun je prima radiatoren inregelen maar de delta's in vloerverwarming zal wat lastiger zijn.SVMartin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:01:
Ik ben voor het waterzijdig inregelen op zoek naar een infrarood thermometer. Op Amazon begint dat bij iets meer dan 20 euro, maar je kunt ook een bosch kopen voor zo'n 60 euro.
Dat betekent dat de kraan een thermostatisch ventiel is. Waar een thermostaat knop op past.mukky schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:05:
[...]
Ik heb 'm herschreven. In lekentaal: De knop die erop zit is thermostatisch maar het binnenwerk (de afsluiter?) lijkt niet instelbaar en wil ik graag vervangen door een dynamisch afsluiter.
Die hoeven niet perse voorinstelbare te zijn.
Als je het merk en model van deze kraan kan vinden dan heb je misschien de kans om het binnenwerk te vervangen zonder dat je de helekraan hoeft te demonteren.
Zomaar een voorbeeld mocht je hem compleet willen vervangen.
https://www.saniheat.nl/p...OavUc9k5c6HhoCTfIQAvD_BwE
Edit: Sorry je had hem al gevonden. Ik zal even mee kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 14-01-2024 20:04 ]
@mukky
De link die je gaf is een voorinstelbare insert met vaste Kv en is dus niet dynamisch wat je dacht ik graag wilde.
(ventielen met een pennetje zijn altijd thermostatische kranen, maar kunnen niet voorinstelbaar zijn, voorinstelbaar of dynamisch)
Deze : https://www.imi-hydronic....roduct/multilux-v-eclipse heeft dynamische inserts. Maar ik begin me af te vragen of die van jouw wel een Heimeier is en of deze geschikt is voor andere inserts.
Ik zou wat foto's ópsturen naar warmte service en daar de vraag nogmaals stellen. Tenzij iemand direct kan zeggen of andere inserts in @mukky zijn ventiel huis passen.
De link die je gaf is een voorinstelbare insert met vaste Kv en is dus niet dynamisch wat je dacht ik graag wilde.
(ventielen met een pennetje zijn altijd thermostatische kranen, maar kunnen niet voorinstelbaar zijn, voorinstelbaar of dynamisch)
Deze : https://www.imi-hydronic....roduct/multilux-v-eclipse heeft dynamische inserts. Maar ik begin me af te vragen of die van jouw wel een Heimeier is en of deze geschikt is voor andere inserts.
Ik zou wat foto's ópsturen naar warmte service en daar de vraag nogmaals stellen. Tenzij iemand direct kan zeggen of andere inserts in @mukky zijn ventiel huis passen.
Bedankt voor het ophelderen van de door mijzelf veroorzaakte verwarringSeafarer schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:52:
@mukky
:strip_exif()/f/image/K1Arr6zY8lawC7i848zyfYw6.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn nieuwe huurwoning heb ik vloerverwarming en radiatoren, verdeeld over 2 CV ketels. Momenteel zit er op beide ketels een aan/uit thermostaat die regelt op kamertemperatuur. Ik vraag me af of het niet verstandiger is om over te gaan op een weersafhankelijke regeling. Dan kan de ketel rustiger en op een lager pitje langer draaien. Hoe is jullie ervaring daarmee?
Bedankt! Het gaat om convectoren/radiatoren, met waarschijnlijk een aanvoer van 60 graden.mukky schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:53:
[...]
Hangt af van de nauwkeurigheid die je zoekt. Met een simpele kun je prima radiatoren inregelen maar de delta's in vloerverwarming zal wat lastiger zijn.
Dan zou ik een goedkope IR meter pakken. Let op dat glanzende objecten (dus stalen buizen :-) niet gemeten kunnen worden, als je er een stukje zwart isolatietape op plakt gaat het wel.SVMartin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:47:
[...]
Bedankt! Het gaat om convectoren/radiatoren, met waarschijnlijk een aanvoer van 60 graden.
Zijdelings vraagje: wat doet zo'n ding als je hem op de huid richt? Ik zou verwachten ergens rond de 37 graden, maar toen ik gisteren testte zat ie er 10 graden onder.mukky schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:58:
[...]
Dan zou ik een goedkope IR meter pakken. Let op dat glanzende objecten (dus stalen buizen :-) niet gemeten kunnen worden, als je er een stukje zwart isolatietape op plakt gaat het wel.
* The Eagle dat ding twee jaar geleden van Ali getrokken en nu voor het eerst gebruikt, dus evt garantie is al verlopen
[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 14-01-2024 22:13 ]
Ah, daar was ik mee bekend, maar bijna vergeten mee te bestellen, thanksmukky schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:58:
[...]
Dan zou ik een goedkope IR meter pakken. Let op dat glanzende objecten (dus stalen buizen :-) niet gemeten kunnen worden, als je er een stukje zwart isolatietape op plakt gaat het wel.
Er staat regelmatig bij dat hij niet geschikt is voor lichaamstemperatuur. Wat ik ook lees: afstand van de meting moet zo'n 30-35 cm zijn, en er is een 'emmissie factor' (reflectie?) welke varieert per type oppervlak.The Eagle schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Zijdelings vraagje: wat doet zo'n ding als je hem op de huid richt? Ik zou verwachten ergens rond de 37 graden, maar toen ik gisteren testte zat ie er 10 graden onder.
* The Eagle dat ding twee jaar geleden van Ali getrokken en nu voor het eerst gebruikt, dus evt garantie is al verlopen
Vraagje voor mede Remeha-eigenaren;
Ik heb 'n Remeha Calenta Ace 28C (2022) en wil kijken of ik het huis warm kan houden bij lagere aanvoertemperaturen. Bij aan/uit kun je de aanvoer regelen, maar ik heb een E-twist thermostaat, en dus ook die setting.
Nu weet ik dat je het vermogen kan instellen, maar dat is iets anders. Kan in de handleiding zelf geen max. setting vinden, maar dat moet toch kunnen?
Is er een manier om de maximum aanvoer voor CV-water in te stellen? Ik wil namelijk kijken of ik met max. 50c aanvoer, het huis warm houd.
Ik heb 'n Remeha Calenta Ace 28C (2022) en wil kijken of ik het huis warm kan houden bij lagere aanvoertemperaturen. Bij aan/uit kun je de aanvoer regelen, maar ik heb een E-twist thermostaat, en dus ook die setting.
Nu weet ik dat je het vermogen kan instellen, maar dat is iets anders. Kan in de handleiding zelf geen max. setting vinden, maar dat moet toch kunnen?
Is er een manier om de maximum aanvoer voor CV-water in te stellen? Ik wil namelijk kijken of ik met max. 50c aanvoer, het huis warm houd.
[ Voor 11% gewijzigd door Processorkoeler op 14-01-2024 22:46 ]
die IR pistooltjes gewoon met de "neus" op de feiten drukken. dus gewoon sensor tegen de leiding duwen. dat voorkomt dat je mismeet of dat ie verkeerd middelt met de temperatuur van de omliggende dingen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik ben hier ook voorstander van. Werkt veeeeeeel nauwkeuriger.flippy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:24:
die IR pistooltjes gewoon met de "neus" op de feiten drukken. dus gewoon sensor tegen de leiding duwen. dat voorkomt dat je mismeet of dat ie verkeerd middelt met de temperatuur van de omliggende dingen.
(2 foute metingen, met ongeveer dezelfde afwijking geven weer een absolute verschil meting.)
Nog even voor de duidelijkheid voor de mensen met zin IR pistooltje: die laser zit erop voor de show, dat is niet wat of waar de meet. Dat grote gat eronder is de sensor.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ook niet stiekum op een moeilijk zichtbare plek?mukky schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:11:
[...]
Bedankt voor het ophelderen van de door mijzelf veroorzaakte verwarringIk heb nog een andere foto van de onderkant maar er staat geen merk op?
Lijstje met merktekens van fabrikanten: https://www.eq-3.de/downl...Kompatibilitaetsliste.pdf
Weersafhankelijke regeling: Als je hierboven op dit woord zoekt dan kom je allemaal ontevreden opmerkingen tegen. Het lijdt meestal tot een hoger gasverbruik. Ik zou er niet aan beginnen.
Als je toch het gevoel hebt dat de ketel er als een idioot vandoor gaat dan kun je de aanvoer temperatuur beperken op 65 graden. En kijken hoe dit uitpakt.
Maaaaaaaaaaaaaar vergis je niet als je huis warmte nodig heeft dan gaat dat verbruik ook omhoog.
(ik heb vorige week 10 kuub per dag verbruikt. Dat waren er vroeger 20

Ik heb ook een goedkopere gele variant gekocht van renvix op bol. Ding werkt prima bij mij.SVMartin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:01:
Volgens mij is de naam veranderd in DynaBright qua merk zie …
[ Voor 7% gewijzigd door Passie-m op 15-01-2024 07:38 . Reden: Aanvulling ]
Waarom is een boiler minder gevoelig voor kalk? Juist verwarmingselementen in elektrische boilers verkalken ook.Tommie12 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:32:
[...]
Dat klopt, en daar zijn verschillende redenen voor.
- meer comfort als er meer gelijktijdige gebruikers zijn.
- er is doorgaans meer plaats
- boilervat is minder gevoelig voor kalk, en in België zit er merkelijk meer kalk in het water.
- minder strenge voorschriften voor legionella, wellicht omdat er meer chloor in ons drinkwater zit.
Bij vervanging van mijn ketel wou de loodgieter geen doorstromer zetten, gewoon omdat de kans op uitval dan groter is, en hij niet zo graag telefoon krijgt in het weekend.
Ik denk dat het uiteindelijk gewoon neerkomt op: "historisch zo gegroeid". In NL was gas vele malen goedkoper dan elektriciteit, dus was het verwarmen van water op gas ook veel goedkoper dan op stroom. Je krijgt dan vanzelf een markt voor gas-toestellen.
Deze werkt voor mij goed genoeg: https://www.action.com/nl...ar-infrarood-thermometer/
Mode voor lichaamstemp kun je uitzetten :-)
Mode voor lichaamstemp kun je uitzetten :-)
Dat kan enkel als je WAR stookt met een buitenvoeler. Dan kun je de stooklijn aanpassen.Processorkoeler schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:24:
Vraagje voor mede Remeha-eigenaren;
Door het ontbreken van onder andere de instellingen om afzonderlijk de min en max aanvoertemperatuur aan te passen vind ik de eTwist een achteruitgang tov de iSense.
Wij verwarmen water uiteindelijk ook op gas.Blihi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:48:
[...]
Waarom is een boiler minder gevoelig voor kalk? Juist verwarmingselementen in elektrische boilers verkalken ook.
Ik denk dat het uiteindelijk gewoon neerkomt op: "historisch zo gegroeid". In NL was gas vele malen goedkoper dan elektriciteit, dus was het verwarmen van water op gas ook veel goedkoper dan op stroom. Je krijgt dan vanzelf een markt voor gas-toestellen.
DE CV ketel verwarmt het 120l boilervat via een spiraal.
Als daar wat kalk in komt, dan blijft het werken.
Bij een doorstromer met kalk krijg je al snel dat de ketel niet aan slaat als je water neemt... en dan is het koud douchen.
Mijn eerste huis had zo'n ketel, en na 2 jaar was er al een eerste herstelling nodig omdat we in B toen echt zo veel kalk hadden.
Daarna een boilervat, en dat heeft 20 jaar gewerkt zonder interventie. Bij vervanging was het wel duidelijk dat er kilo's kalk in zat.
Nu krijgen we langzaamaan minder kalkrijk water.
@Superbeagle
Interessant feit over de Remeha Calenta:
Zonder WAR met buitenvoeler geen begrenzing op de maximale keteltemperatuur.
Volgens mij is dit niet bij elke ketel zo dat je anders dan via WAR met buitenvoeler
de maximale ketel temperatuur niet kan begrenzen.
Tenminste bij mijn stokoude AWB-ketel heb ik de keteltemperatuur op 40°C kunnen beperken
en dat zonder WAR met buitenvoeler.
Interessant feit over de Remeha Calenta:
Zonder WAR met buitenvoeler geen begrenzing op de maximale keteltemperatuur.
Volgens mij is dit niet bij elke ketel zo dat je anders dan via WAR met buitenvoeler
de maximale ketel temperatuur niet kan begrenzen.
Tenminste bij mijn stokoude AWB-ketel heb ik de keteltemperatuur op 40°C kunnen beperken
en dat zonder WAR met buitenvoeler.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?