Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Recent hebben wij een nieuwe ketel laten installeren, het gaat om een Intergas Xtreme-36. De ketel werkt prima maar de monteurs hadden hem op de standaardinstellingen laten staan. Uiteraard wil ik ons gasverbruik zoveel mogelijk beperken, dus ik heb zelf de instellingen aangepast. Ik heb de volgende instellingen aangepast:
  • Tapcomfort: uit
  • Tapwater temperatuur: 60 graden
  • Temperatuur aanvoer verwarming: 70 graden
  • Maximale vermogen: 25% (was 75%)
  • Minmaal vermogen pomp: 15% (was 45%)
  • Maximaal vermogen pomp: 20%
De verwarmingen doen het op zich prima, hij pendelt niet en alle ruimtes zijn warm dus wat dat betreft werkt alles naar behoren. Nu zijn er twee dingen die mij opvallen, ten eerste is de retourleiding behoorlijk warm, zeg 50 graden ongeveer. Daarnaast geeft de ketel af en toe bedrijfscode 1.

Ik heb zelf geen idee wat een goede temperatuur is voor de retour maar gevoelsmatig lijkt hij nu aan de warme kant.

Wat betreft bedrijfscode 1, voor zover ik begrijp betekent dit dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan terwijl er wel vraag is van de thermostaat. Ik kan mij voorstellen dat dit te maken heeft met de snelheid van de pomp, maar ik weet niet zo goed of ik dan de minmimum, maximum of beide vermogens moet verhogen. Ik heb geprobeerd het op te hogen naar min 25% en max 50%, dat lijkt wel iets te helpen maar dat kan ook komen omdat er meer radiatoren open staan dan gisteravond tegen bedtijd. Verder is de boel goed ontlucht en is de druk momenteel 1.6 bar.

Mijn vragen zijn ten eerste of ik hie rwat mee moet, of dat dit gewoon goed is. Daarnaast vraag ik mij af wat de invloed van de pomp settings is op de retour temperatuur en bedrijfscode 1. Ik heb niet zo'n goed beeld van hoe een ketel precies werkt, maar ik wil het wel weten.

Wij hebben de volgende situatie:
  • Thermostaat: Toon
  • Woonkamer van zo'n 60m^2 met vloerverwarming, daarnaast zit er een radiator onder het raam met een gewone knop, die staat een klein stukje open.
  • Radiator in de hal met een gewone knop, die staat een stukje open, zodat de radiator een beetje warm is maar niet superheet.
  • In de badkamer een grote radiator met thermostaatknop die op 22 graden staat
  • Een slaapkamer met een radiator met thermostaatknop die op stand 2 staat.
  • En 2 kantoren met radiatoren met thermostaatknoppen die op stand 3 staan als er iemand werkt.
  • Verder staan de radiatoren uit.
Ik heb geen idee van de vermogens van deze radiatoren. De thermostaat hangt in de woonkamer waar de vloerverwarming zit. Verder staat de thermostaat van de vloerverwarming vrij laag, ik heb die geprobeerd zo laag mogelijk te krijgen, maar nog wel warm genoeg om goed te verwarmen. De vloerverwarming heeft ook een eigen pomp, die me teen sensor ingeschakeld wordt als de aanvoer warm wordt (met dit weer staat die non-stop aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Blubber Hoge retourtemp icm met de foutcode geeft mij te denken dat je eens moet kijken naar waterzijdig inregelen, zodat elke radiator een nette delta-T heeft. Pomp zou ik niet te snel zetten, want dan kan het water niet goed afkoelen en krijg je juist warm water retour.

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 15-01-2024 11:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:25
Blubber schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:42:
Recent hebben wij een nieuwe ketel laten installeren, het gaat om een Intergas Xtreme-36. De ketel werkt prima maar de monteurs hadden hem op de standaardinstellingen laten staan. Uiteraard wil ik ons gasverbruik zoveel mogelijk beperken, dus ik heb zelf de instellingen aangepast. Ik heb de volgende instellingen aangepast:
  • Tapcomfort: uit
  • Tapwater temperatuur: 60 graden
  • Temperatuur aanvoer verwarming: 70 graden
  • Maximale vermogen: 25% (was 75%)
  • Minmaal vermogen pomp: 15% (was 45%)
  • Maximaal vermogen pomp: 20%
Maximale vermogen hoef je niet te beperken, dat kan de ketel prima zelf.
Maximale pompstand is veel te laag.
De verwarmingen doen het op zich prima, hij pendelt niet en alle ruimtes zijn warm dus wat dat betreft werkt alles naar behoren. Nu zijn er twee dingen die mij opvallen, ten eerste is de retourleiding behoorlijk warm, zeg 50 graden ongeveer. Daarnaast geeft de ketel af en toe bedrijfscode 1.
Pendelen dus. De ketel kan zijn warmte niet kwijt, waarschijnlijk omdat je pompsnelheid te laag staat.
Ik heb zelf geen idee wat een goede temperatuur is voor de retour maar gevoelsmatig lijkt hij nu aan de warme kant.
Ruim onder de 50 graden. Liefst 40 graden of minder. Lees de OP van dit topic eens goed door.
Wat betreft bedrijfscode 1, voor zover ik begrijp betekent dit dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan terwijl er wel vraag is van de thermostaat. Ik kan mij voorstellen dat dit te maken heeft met de snelheid van de pomp, maar ik weet niet zo goed of ik dan de minmimum, maximum of beide vermogens moet verhogen. Ik heb geprobeerd het op te hogen naar min 25% en max 50%, dat lijkt wel iets te helpen maar dat kan ook komen omdat er meer radiatoren open staan dan gisteravond tegen bedtijd. Verder is de boel goed ontlucht en is de druk momenteel 1.6 bar.

Mijn vragen zijn ten eerste of ik hie rwat mee moet, of dat dit gewoon goed is. Daarnaast vraag ik mij af wat de invloed van de pomp settings is op de retour temperatuur en bedrijfscode 1. Ik heb niet zo'n goed beeld van hoe een ketel precies werkt, maar ik wil het wel weten.

Wij hebben de volgende situatie:
  • Thermostaat: Toon
  • Woonkamer van zo'n 60m^2 met vloerverwarming, daarnaast zit er een radiator onder het raam met een gewone knop, die staat een klein stukje open.
  • Radiator in de hal met een gewone knop, die staat een stukje open, zodat de radiator een beetje warm is maar niet superheet.
  • In de badkamer een grote radiator met thermostaatknop die op 22 graden staat
  • Een slaapkamer met een radiator met thermostaatknop die op stand 2 staat.
  • En 2 kantoren met radiatoren met thermostaatknoppen die op stand 3 staan als er iemand werkt.
  • Verder staan de radiatoren uit.
Ik heb geen idee van de vermogens van deze radiatoren. De thermostaat hangt in de woonkamer waar de vloerverwarming zit. Verder staat de thermostaat van de vloerverwarming vrij laag, ik heb die geprobeerd zo laag mogelijk te krijgen, maar nog wel warm genoeg om goed te verwarmen. De vloerverwarming heeft ook een eigen pomp, die me teen sensor ingeschakeld wordt als de aanvoer warm wordt (met dit weer staat die non-stop aan).
De basis is niet in orde. Door de veel te lage pompsnelheid heb je het vermogen van je afgiftesysteem te ver geknepen.

Volg de basisstappen van waterzijdig inregelen en zeker met de Intergas XTreme: Laat deze gewoon op zijn basisinstellingen staan. Dus vermogen niet beperken en ook de pompsnelheid niet te ver omlaag zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Microkid schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:10:
@Blubber Hoge retourtemp icm met de foutcode geeft mij te denken dat je eens moet kijken naar waterzijdig inregelen, zodat elke radiator een nette delta-T heeft. Pomp zou ik niet te snel zetten, want dan kan het water niet goed afkoelen en krijg je juist warm water retour.
Alweer de onuitroeibare verwarmingslegende - ik krijg er koude rillingen van (letterlijk en figuurlijk).
Zoals @Blihi terecht adviseert - pompsnelheid omhoog - ook bij de vloerverwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 15-01-2024 11:33 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Alweer de onuitroeibare verwarmingslegende - ik krijg er koude rillingen van (letterlijk en figuurlijk).
Zoals @Blihi terecht adviseert - pompsnelheid omhoog - ook bij de vloerverwarming.
Nou ja, dit soort dingen heb je natuurlijk bij ieder vakgebied. Het is als leek gewoon bijna niet te doen om alle informatie op een rijtje te krijgen, laat staan te beoordelen wat goed advies is en wat niet. Vandaar ook mijn opmerking dat ik graag wil leren hoe die pompinstellingen zich verhouden tot het hele systeem. Het is altijd lastig als je ergens aan begint om op het punt te komen waar je enigszins begrijpt waar je het over hebt, zeker als het om een behoorlijk ontransparant systeem zoals een CV ketel gaat.

Maar goed, ik heb de instellingen teruggezet en ga een poging doen tot het waterzijdig inregelen van het weekend. Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blubber schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Nou ja, dit soort dingen heb je natuurlijk bij ieder vakgebied. Het is als leek gewoon bijna niet te doen om alle informatie op een rijtje te krijgen, laat staan te beoordelen wat goed advies is en wat niet. Vandaar ook mijn opmerking dat ik graag wil leren hoe die pompinstellingen zich verhouden tot het hele systeem. Het is altijd lastig als je ergens aan begint om op het punt te komen waar je enigszins begrijpt waar je het over hebt, zeker als het om een behoorlijk ontransparant systeem zoals een CV ketel gaat.

Maar goed, ik heb de instellingen teruggezet en ga een poging doen tot het waterzijdig inregelen van het weekend. Bedankt voor de input!
Het vervelende is dat je dit als leek ook helemaal niet moet willen weten. De installatie hoort, wettelijk, waterzijdig ingeregeld te worden na installatie van een nieuwe ketel. Dat is onderdeel van de gaswet waar de installateurs zo voor gelobbied hebben. Maar, ze willen wel de lusten en niet de lasten van die wet.

Ik ga er even vanuit dat je een mengverdeler hebt voor de vloerverwarming. Geen idee wat de "Toon" thermostaat precies doet (is dat opentherm of aan/uit?), maar ik zou eens beginnen om de boel gewoon standaard te laten staan en eens een paar dagen te kijken of dat al goed werkt. Dus de thermostaat zijn ding laten doen en dan gewoon een paar dagen niet klooien met het systeem.

Pas als er dan zaken niet goed zijn, kun je gericht gaan zoeken hoe je zaken aanpast. Daarvoor moet je dan eerst een goede nulmeting doen, dus wat is de Ta bij de ketel en wat bij alle radiatoren (de mengverdeler moet je even in zijn geheel als 1 radiator zien). En wat is de Tr op al die punten? Welke ruimte wordt er goed warm en welke niet?

PS. Met een Intergas ketel kom je ongetwijfeld de filmjes van John Visser tegen. Ga die niet blind volgen, want die filmpjes zijn niet te generaliseren. Ze werken voor specifieke situaties, maar zeer zeker niet voor alle woningen en je komt snel in de situatie dat je fouten maakt met de instellingen (zoals nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:28
Als jullie het hebben over de pompsnelheid verhogen, welke paramater moet ik dan op mijn intergas HRE 36/30 aanpassen, is dat de c of c. en wat is het verschil van deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MZMxZZUiMZ_rSuXMlikdYOXiv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BhJRZLeQKNCSBw8VuhqW2Qg3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
c is de instelling van de brander. Niet aankomen.
c. is de instelling van de CV pomp.
d is ook een instelling van de brander. Niet aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Blihi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:29:
c is de instelling van de brander. Niet aankomen.
c. is de instelling van de CV pomp.
d is ook een instelling van de brander. Niet aankomen.
bedankt, ik merk namelijk vaak dat de ketel op code 1 springt als deze even aanstaat.
dit terwijl de dT goed is en de retour lauw/ niet te warm is.

Ik ga dus kijken of mijn pompsnelheid ook niet te laag staat ingesteld, kan deze ook te hoog ingesteld worden wat kan zorgen voor kapotte onderdelen?

[ Voor 8% gewijzigd door REDN4S op 15-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:30

Seafarer

XXX

Blihi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:48:
[...]

Waarom is een boiler minder gevoelig voor kalk? Juist verwarmingselementen in elektrische boilers verkalken ook.

Ik denk dat het uiteindelijk gewoon neerkomt op: "historisch zo gegroeid". In NL was gas vele malen goedkoper dan elektriciteit, dus was het verwarmen van water op gas ook veel goedkoper dan op stroom. Je krijgt dan vanzelf een markt voor gas-toestellen.
We bedoelden een boiler met cv spiraal, dus eigenlijk op gas. Natuurlijk ook gevoelig voor kalk maar minder dan die platen wisselaars. Toch?
Er waren vroeger inderdaad veel elektrische boilers in België, net zoals accumulatie verwarming om s'nachts goed veel afname te hebben van centrales om het rendement hoog te houden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Het vervelende is dat je dit als leek ook helemaal niet moet willen weten. De installatie hoort, wettelijk, waterzijdig ingeregeld te worden na installatie van een nieuwe ketel. Dat is onderdeel van de gaswet waar de installateurs zo voor gelobbied hebben. Maar, ze willen wel de lusten en niet de lasten van die wet.
Ik snap wat je bedoeld, ze horen het gewoon oged werkend af te leveren. Maar ik wil wel graag weten hoe het werkt, puur uit nieuwsgierigheid.
Ik ga er even vanuit dat je een mengverdeler hebt voor de vloerverwarming. Geen idee wat de "Toon" thermostaat precies doet (is dat opentherm of aan/uit?), maar ik zou eens beginnen om de boel gewoon standaard te laten staan en eens een paar dagen te kijken of dat al goed werkt. Dus de thermostaat zijn ding laten doen en dan gewoon een paar dagen niet klooien met het systeem.
Toon kan zowel aan-uit als opentherm, hij staat nu op opentherm ingesteld. De vloerverwarming heeft een mengverdeler ja,en de boel draait al een aantal dagen en werkt zoals ik eerder opmerkte op zich prima. Het enige wat mij opviel is dat de retourleiding vrij warm is.

Met de standaardinstellingen krijg ik ook bedrijscode 1, maar zoals eerder genoemd is het een goed idee om de boel eerst waterzijdig goed in te (laten) regelen. Dus dat is stap 1. Verder werkt het op zich prima, maar misschien kan de boel zuiniger afgesteld worden en dat is uiteindelijk waar ik naar op zoek ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:38:
[...]

bedankt, ik merk namelijk vaak dat de ketel op code 1 springt als deze even aanstaat.
dit terwijl de dT goed is en de retour lauw/ niet te warm is.

Ik ga dus kijken of mijn pompsnelheid ook niet te laag staat ingesteld, kan deze ook te hoog ingesteld worden wat kan zorgen voor kapotte onderdelen?
Hoge pompsnelheid maakt niets kapot. Maar te hoog kan vervelende leiding ruis veroorzaken die zeer onaangenaam kan zijn als het stil in huis is. Probeer dat gewoon voor je comfort te voorkomen.

Wat is een goede delta? Bij welke temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Hoge pompsnelheid maakt niets kapot. Maar te hoog kan vervelende leiding ruis veroorzaken die zeer onaangenaam kan zijn als het stil in huis is. Probeer dat gewoon voor je comfort te voorkomen.

wat ik kan meten (middels de Heatboosters op de radiatoren) zit dit altijd ruim boven de 20% op een aanvoertemperatuur van 50 graden.

De twee VVW units kan ik niet zou nauwlettend in de gaten houden maar dat is volgens mij op aanvoer/retour metertjes 38 in en 25 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:07:
[...]

wat ik kan meten (middels de Heatboosters op de radiatoren) zit dit altijd ruim boven de 20% op een aanvoertemperatuur van 50 graden.

De twee VVW units kan ik niet zou nauwlettend in de gaten houden maar dat is volgens mij op aanvoer/retour metertjes 38 in en 25 uit.
Die ongeveer 20% vind je ook terug onder de ketel?

Eventueel daar tijdelijk heatbooster sensors ophangen ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Die ongeveer 20% vind je ook terug onder de ketel?

Eventueel daar tijdelijk heatbooster sensors ophangen ter controle.
Ja dat is een goede vraag, zal dat eens proberen.

Wel merk ik dat als ik voel de retour lauw is onder de CV dus lijkt het me wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blubber schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, ze horen het gewoon oged werkend af te leveren. Maar ik wil wel graag weten hoe het werkt, puur uit nieuwsgierigheid.

[...]

Toon kan zowel aan-uit als opentherm, hij staat nu op opentherm ingesteld. De vloerverwarming heeft een mengverdeler ja,en de boel draait al een aantal dagen en werkt zoals ik eerder opmerkte op zich prima. Het enige wat mij opviel is dat de retourleiding vrij warm is.

Met de standaardinstellingen krijg ik ook bedrijscode 1, maar zoals eerder genoemd is het een goed idee om de boel eerst waterzijdig goed in te (laten) regelen. Dus dat is stap 1. Verder werkt het op zich prima, maar misschien kan de boel zuiniger afgesteld worden en dat is uiteindelijk waar ik naar op zoek ben.
Bedrijfscode 1 betekent dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan in het systeem, dus dat is inderdaad je eerste probleem. Ga bij alle radiatoren de Ta en Tr meten (en beschouw de mengverdeler als 1 radiator, waarbij je Ta voor de verdeler meet en Tr na de verdeler).

Als er ook een bypass in je systeem zit moet je die ook inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:12:
[...]

[...]

Ruim onder de 50 graden. Liefst 40 graden of minder. Lees de OP van dit topic eens goed door.

[...]
Bedoel je dat bij hooglast (als je meer dan 1gr op gaat stoken bijv) of bij laaglast (ruimte op temperatuur houden)?
Als ik 's ochtends vroeg van 16,8 naar 18,5 ga opstoken dan zit mijn retour aan het einde rond de 52-53gr namelijk, met een aanvoer van zo'n 65. Maar dat is alleen 15-30min ofzo, op het einde van de stooksessie.
Voor de rest van de dag zit ik wel onder 50, meestal onder de 40 zelfs met mijn retour.

[ Voor 31% gewijzigd door edgarf28 op 15-01-2024 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
edgarf28 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Bedoel je dat bij hooglast (als je meer dan 1gr op gaat stoken bijv) of bij laaglast (ruimte op temperatuur houden)?
Als ik 's ochtends vroeg van 16,8 naar 18,5 ga opstoken dan zit mijn retour aan het einde rond de 52-53gr namelijk, met een aanvoer van zo'n 65. Maar dat is alleen 15-30min ofzo, op het einde van de stooksessie.
Voor de rest van de dag zit ik wel onder 50, meestal onder de 40 zelfs met mijn retour.
Een gasketel werkt efficient als de rookgassen tot onder de 57 graden gekoeld worden. Hoe kouder, hoe beter. Rookgassen worden gekoeld door het retourwater, dus bij een retour van 53 graden op vol vermogen lukt het waarschijnlijk prima om de rookgassen onder de 57 te houden. Als je dan de rest van de dag met een retour van 40 graden af kunt is dat helemaal mooi.

Als je bij het opstoken een oplopende Tr ziet, terwijl de Ta gelijk is en blijft aan het setpoint van 65 graden, dan kan de ketel zijn warmte dus niet afgeven aan het systeem. Ik vermoed echter dat je het maximum vermogen van de ketel beperkt hebt, waardoor ook het setpoint niet gehaald wordt en dan is er niets aan de hand. De verwarming doet dan gewoon zijn ding.

Je kunt overwegen het setpoint te verlagen, of bij een OpenTherm thermostaat het maximale setpoint iets lager te zetten, maar als het zo goed werkt, dan zou ik er niet aan komen, want een retour van 53 graden is prima om de ketel in HR bereik te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Een gasketel werkt efficient als de rookgassen tot onder de 57 graden gekoeld worden. Hoe kouder, hoe beter. Rookgassen worden gekoeld door het retourwater, dus bij een retour van 53 graden op vol vermogen lukt het waarschijnlijk prima om de rookgassen onder de 57 te houden. Als je dan de rest van de dag met een retour van 40 graden af kunt is dat helemaal mooi.

Als je bij het opstoken een oplopende Tr ziet, terwijl de Ta gelijk is en blijft aan het setpoint van 65 graden, dan kan de ketel zijn warmte dus niet afgeven aan het systeem. Ik vermoed echter dat je het maximum vermogen van de ketel beperkt hebt, waardoor ook het setpoint niet gehaald wordt en dan is er niets aan de hand. De verwarming doet dan gewoon zijn ding.

Je kunt overwegen het setpoint te verlagen, of bij een OpenTherm thermostaat het maximale setpoint iets lager te zetten, maar als het zo goed werkt, dan zou ik er niet aan komen, want een retour van 53 graden is prima om de ketel in HR bereik te houden.
Ik stook met een Tado thermostaat via OpenTherm idd, dus de aanvoer loopt rustig op, en alleen bij 1,5+gr opstoken wordt de setpoint van 65 (bijna) bereikt. Dan laat ik het zo idd als de retour nooit hoger komt dan 53
Edit: klopt idd ook dat ik het vermogen beperkt heb op de cv naar het totale vermogen van mijn radiatoren bij elkaar op 65-52 ta-tr

[ Voor 4% gewijzigd door edgarf28 op 15-01-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Net de instellingen van de ketel bekeken en die stonden allemaal op de fabriekinstellingen.
Behalve dan de aanvoer, die stond al op 50 graden.

ketel stond weer op stand 1 en aanvoer was goed heet, retour koud/lauw dus die dT zit echt wel goed (nog niet gemeten dus zekerheid heb ik niet).

Heb wel de c. (pompsnelheid) wat hoger gezet naar 50 ipv 40. of maakt zo weinig verhogen niet echt het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor de ketel tweakers:
Een exemplarisch (recent) voorbeeld van een op ca. 10 kW begrensde (28 kW) cv-ketel met een minimum vermogen van ca. 8 kW. Je ziet in de opwarmperiode duidelijk wanneer de thermostaat de ketel even op op het "hoogste" vermogen laat branden en wanneer niet (brander moduleert echt). Retour blijft onder de 31 °C tijdens het opwarmen. Later ca. 26 - 27°C in low-load. - Huidig ketelrendement ca. 97-98% b.w.
(i.v.m. een direct gekoppelde vloerverwarming is de ketel ook op de aanvoertemperatuur begrensd op 40°C - uitschakelen bij 45°C)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9XCeJNlziB-kCENkh9dwRR0Cd8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZKkexq0lj257j018GwsP4ch.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 15-01-2024 15:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Net de instellingen van de ketel bekeken en die stonden allemaal op de fabriekinstellingen.
Behalve dan de aanvoer, die stond al op 50 graden.

ketel stond weer op stand 1 en aanvoer was goed heet, retour koud/lauw dus die dT zit echt wel goed (nog niet gemeten dus zekerheid heb ik niet).

Heb wel de c. (pompsnelheid) wat hoger gezet naar 50 ipv 40. of maakt zo weinig verhogen niet echt het verschil?
Kan net voldoende zijn. Maaaaaaaaaaar dat water moet wel ergens naartoe. Er moet wel voldoende afgifte open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Kan net voldoende zijn. Maaaaaaaaaaar dat water moet wel ergens naartoe. Er moet wel voldoende afgifte open staan.
ja dat blijft altijd een probleem... ik weet ook niet hoe je dit juist zou kunnen oplossen.
WIj hebben namelijk op 3 verdiepingen vloerverwarming, BG staat het vaakst aan op 20 graden, smiddags/begin avond op de eerste verdieping zodat het daar rond de 18 graden is (zakt terug naar 17,5) en zolder staat nooit aan.

Daarnaast nog een inpandige garage met daarboven een kantoor. in het toegangshalletje tussen de woonkamer en garage + kantoor heb ik een radiator die een klein beetje open staat (ipv bypass). de radiatoren zorgen ervoor dat de temperatuur in de garage en kantoor niet onder de 15 graden komt.

ik hoop door die ene radiator altijd open te laten dat de ketel minder snel in code 1 gaat en werkt als een bypass ventiel.

Maargoed de afgifte is dus nooit optimaal omdat er telkens ergens anders wat verwarmt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

dunklefaser schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Mijn gasverbruik correspondeert met het gasverbruik van jou
en met het temperatuurverloop per dag van het dichtbij gelegen KNMI-weerstation Volkel

Volgens mij is jouw gasverbruik goed door de buitentemperaturen verklaarbaar.
Met het (quasi genormeerde) verbruik per graaddag kom je daar zo achter.
Zie het plaatje van @Seafarer hierboven van mindergas.nl

P.S.: Misschien heb je in de directe omgeving een weerstation wat ook per uur of vaker de temperaturen meet en kan plotten? (Hier Meteo Wijchen op Wunderground)
Weerstation kan ik ook plotten op Domoticz, alleen niet in de zelfde grafiek. Althans domoticz snapt dat van huis uit niet. Wel diverse weermeters in 1 grafiek, maar niet in combinatie met andere sensors. Dom spul wat dat betreft, maar nu overstappen ben ik een hoop P1 historie kwijt en daar zit ik ook niet op te wachten. Dus als iemand weet hoe ik gasverbruik en temp (vanuit de gui) in 1 graph kan plotten: graag ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Aanvullend: wat voor effect zou het generiek op de ketel moeten hebben als ik de minimale aanvoertemperatuur in de iSense omhoog zet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
dunklefaser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:12:
@Superbeagle
Interessant feit over de Remeha Calenta:
Zonder WAR met buitenvoeler geen begrenzing op de maximale keteltemperatuur.
Volgens mij is dit niet bij elke ketel zo dat je anders dan via WAR met buitenvoeler
de maximale ketel temperatuur niet kan begrenzen.
Tenminste bij mijn stokoude AWB-ketel heb ik de keteltemperatuur op 40°C kunnen beperken
en dat zonder WAR met buitenvoeler.
Waar heb je die informatie vandaan? Zowel met de gewone Calenta (P1 blz 56), als de Ace (CP000 blz 84 en CP010 blz 87) kun je de max aanvoertemperatuur instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:51:
Sinds kort een iSense in gebruik. Ding is vziw niet zelflerend. Hangt op een Intergas HRE 28/24.
Beneden vloerverwarming met pomp (en pompschakelaar) als hoofdverwarming. Gang beneden en op de verdiepingen gewone radiatoren met thermostaatknoppen, moet ik nog inregelen (hebben voorinstelbare ventielen).

Thermostaat minimale aanvoertemperatuur CV staat nu op 6, de max op 55. Eerder had ik een niet-modulerende klokthermostaat en stond aanvoer ketel op 55.
VV staat op een max temp van 40a45 graden ingesteld.
Opwarmsnelheid en afkoelsnelheid staan op langzaam.
Aanwarmtijd 120 min iirc.

Afgelopen dagen / week zie ik dit stookgedrag
[Afbeelding]

Als ik op de thermostaat kijk heb ik niet het idee dat dat ding moduleert. Ben een beetje op zoek of het instellen van de minimum aanvoertemperatuur op 40 graden iets zou doen. Mijn eerste vraag is wat dat eigenlijk impliceert. Gaat dan de cv pomp pas aan bij 40 graden? Wordt de boel in de ketel kunstmatig op 40 graden gehouden? En wat gaat dat evt doen voor de installatie?
Minimale aanvoertemperatuur van 6 gr C heeft niet veel zin met vloerverwarming. Zet die eens op 40 gr C.

Zet de afkoelsnelheid op ‘snelst’ zodat je kleinere temperatuurschommelingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Superbeagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Minimale aanvoertemperatuur van 6 gr C heeft niet veel zin met vloerverwarming. Zet die eens op 40 gr C.

Zet de afkoelsnelheid op ‘snelst’ zodat je kleinere temperatuurschommelingen hebt.
Geldt die min aanvoertemperatuur opmerking ook als je weet dat ik boven radiatoren heb?
En wat is het effect op de ketel? Is dat bijvoorbeeld een pomp van de ketel die pas aan de gang gaat als er 40 graden water is, of levert de ketel dan minimaal 40 graden water (en max nu 55 ingesteld)? Ben even op zoek naar de implicatie (los van dat verhoging een goed idee kan zijn).

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 15-01-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Geldt die min aanvoertemperatuur opmerking ook als je weet dat ik boven radiatoren heb?
met 6 graden water doe je toch helemaal niets? Als je wilt verwarmen heb je minstens 10 graden overtemperatuur nodig op je omgeving. Dus je retour moet al minimaal (radiator) 30 graden zijn bij 20 graden kamer temperatuur. Dan moet je aanvoer minimaal 40 zijn. Dus klinkt mij als logische keuze.
En wat is het effect op de ketel? Is dat bijvoorbeeld een pomp van de ketel die pas aan de gang gaat als er 40 graden water is,
Per defenitie: Bij iedere fossiele verbrander waarbij energie op een ander vloeibaar medium wordt overgedragen, moet eerst de pomp starten en daarna mag de vlam aan. Hoe groter het vermogen hoe meer controle er uitgevoerd wordt op de aanwezigheid van flow.
of levert de ketel dan minimaal 40 graden water (en max nu 55 ingesteld)? Ben even op zoek naar de implicatie (los van dat verhoging een goed idee kan zijn).
De ketel gaat nu alleen aan als er water van 40 graden of meer wordt gevraagd. Om te voorkomen dat er allemaal startjes ontstaan die, bijvoorbeeld, water van 20 graden maken en daar verwarm je niet echt mee.

Je hebt een goed advies gekregen. :) Ik zou het gelijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Moest even landen maar volgens mij snap ik hem :)

Overigens was ik daarnet even met een flir aan de gang en dan zie ik dat op de radiatoren ca 42 graden binnenkomt en er rond de 27 a 30 uit lijkt te gaan. Ketel zelf gaf ook 40 graden...dat klinkt al wel als redelijk in lijn met elkaar.

Moet ik alleen nog even naar de VV kijken, meen dat die ook op 40 graden stond wat ik de vloer in duw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gebruikers van een ecomline met moduline 30.

Ik heb mijn moduline30 moeten vervangen gewoon kapot. Vervangen door een moduline400 van MP voor 15 euro.
Wat stookt dat ding strak zeg. Gevoel is iets beter dus de gemiddelde temperatuur zal iets hoger zijn en het gasverbruik waarschijnlijk ook.

Hangt nu 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:32:
Moest even landen maar volgens mij snap ik hem :)
Andersom denken kan soms helpen om iets te begrijpen.
Apparaten worden altijd met veiligheid ontworpen als je daar de logica van vindt dan heb je de halve werking van het apparaat al te pakken. ;)

(vooral fossiele verbranders zitten allemaal, in de basis, hetzelfde in elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:05:
[...]

En wat is het effect op de ketel? Is dat bijvoorbeeld een pomp van de ketel die pas aan de gang gaat als er 40 graden water is, of levert de ketel dan minimaal 40 graden water (en max nu 55 ingesteld)? Ben even op zoek naar de implicatie (los van dat verhoging een goed idee kan zijn).
Goed uitgelegd van @Seafarer! :)

Ter aanvulling: de iSense moduleert graag op aanvoertemperatuur en kan zo als de ruimtetemperatuur bijna is bereikt vrij nauwkeurig doseren om overshoots te voorkomen.

Ook bij het daarna warmhouden van de woning gebeurt dan met eventueel vrij lage aanvoertemperaturen eea afhankelijk van de woning.

Allemaal leuk met enkel radiatoren met hun snelle respons maar zinloos zodra je overgaat op (gedeeltelijk) trage vloerverwarming icm een mengverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
Ik ben al enige tijd bezig met mijn verwarmingssituatie, maar kom er niet helemaal uit. Mijn CV-ketel pendelt als een malle en doet er (zonder assistentie) lang over om warm te worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzBJHWAnOvaVO-HmhmYSd7rx_6g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2c0R7XMoxLcD5sAKuSvmHQMM.png?f=fotoalbum_medium

Specs van het huis:

- Tussenwoning van 117m2, vloeroppervlak begane grond 55m2;
- Bouwjaar 1991, energielabel B, spouwmuur en dakisolatie standaard, standaard dubbel glas, vloer extra geïsoleerd.
- Woonkamer, badkamer en kantoor worden verwarmd;
- Overal convector radiatoren.

Het huis doet er extreem lang over om warm te worden. Daarom heb ik Heatboosters aangeschaft. Het huis warmt nu een stuk sneller op.

Het valt me op dat de delta temp tussen in- en uitvoer nauwelijks hoger wordt dan 4 graden. Sterker nog, soms is de uitgaande temp hoger dan de ingaande temp. Voor zover ik kan zien kan ik de radiatoren niet waterzijdig inregelen.

Wat kan ik aanpassen aan mijn CV om het pendelen te verminderen? Ik heb geprobeerd de maximale en minimale pompcapaciteit aan te passen, maar zag geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:54
Seafarer schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:52:
@mukky
De link die je gaf is een voorinstelbare insert met vaste Kv en is dus niet dynamisch wat je dacht ik graag wilde.

(ventielen met een pennetje zijn altijd thermostatische kranen, maar kunnen niet voorinstelbaar zijn, voorinstelbaar of dynamisch)

Deze : https://www.imi-hydronic....roduct/multilux-v-eclipse heeft dynamische inserts. Maar ik begin me af te vragen of die van jouw wel een Heimeier is en of deze geschikt is voor andere inserts.

Ik zou wat foto's ópsturen naar warmte service en daar de vraag nogmaals stellen. Tenzij iemand direct kan zeggen of andere inserts in @mukky zijn ventiel huis passen.
De knop leek afkomstig van DRL, die even gebeld en die zeggen dat ik een nieuw onderblok moet bestellen, om precies te zijn deze OVUS. Volgens mij moet ik dan nog:
  • De radiatoraansluiting nakijken (1/2" bu.dr.) maar hoe doe ik dat?
  • Checken of de hartafstand aanvoer/retour ook 50 mm is
  • De leidingen opmeten met een schuifmaat om te kijken of ze 15 of 16 mm zijn en de daarbij behorende koppelset bestellen (ik denk deze voor 15mm)
Dan zou ik dit setje kunnen bestellen en zaterdag monteren als de installatie wordt afgetapt correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Knul schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:00:
Ik ben al enige tijd bezig met mijn verwarmingssituatie, maar kom er niet helemaal uit. Mijn CV-ketel pendelt als een malle en doet er (zonder assistentie) lang over om warm te worden:

[Afbeelding]

Specs van het huis:

- Tussenwoning van 117m2, vloeroppervlak begane grond 55m2;
- Bouwjaar 1991, energielabel B, spouwmuur en dakisolatie standaard, standaard dubbel glas, vloer extra geïsoleerd.
- Woonkamer, badkamer en kantoor worden verwarmd;
- Overal convector radiatoren.

Het huis doet er extreem lang over om warm te worden. Daarom heb ik Heatboosters aangeschaft. Het huis warmt nu een stuk sneller op.

Het valt me op dat de delta temp tussen in- en uitvoer nauwelijks hoger wordt dan 4 graden. Sterker nog, soms is de uitgaande temp hoger dan de ingaande temp. Voor zover ik kan zien kan ik de radiatoren niet waterzijdig inregelen.

Wat kan ik aanpassen aan mijn CV om het pendelen te verminderen? Ik heb geprobeerd de maximale en minimale pompcapaciteit aan te passen, maar zag geen verandering.
Waar heb je al je info verzamelt?
Heb je de openings post hier al gelezen? Gas besparen door middel van CV tuning deel III

In de 300 minuten dat je stookt gaat de ketel 30x aan en maakt stooksessies van 10 min. Ik kan dit niet echt als een malle definiëren.

Welke temperaturen stook je normaal mee? welke ketel welke thermostaat welke zone ventielen.enz.enz.
Foto's van die:"Voor zover ik kan zien kan ik de radiatoren niet waterzijdig inregelen. "

Is dit handig: https://www.eq-3.de/downl...Kompatibilitaetsliste.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:50
Knul schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:00:
Voor zover ik kan zien kan ik de radiatoren niet waterzijdig inregelen.

[ Voor 23% gewijzigd door mhr-zip op 16-01-2024 15:57 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:34:
[...]

De knop leek afkomstig van DRL, die even gebeld en die zeggen dat ik een nieuw onderblok moet bestellen, om precies te zijn deze OVUS. Volgens mij moet ik dan nog:
  • De radiatoraansluiting nakijken (1/2" bu.dr.) maar hoe doe ik dat?
  • Checken of de hartafstand aanvoer/retour ook 50 mm is
  • De leidingen opmeten met een schuifmaat om te kijken of ze 15 of 16 mm zijn en de daarbij behorende koppelset bestellen (ik denk deze voor 15mm)
Dan zou ik dit setje kunnen bestellen en zaterdag monteren als de installatie wordt afgetapt correct?
Je hoeft alleen dat ventielhuis te vervangen. Dat zal toch wel dezelfde maat zijn. En je houd wat onderdeeltjes over.

Maar hebben ze wel begrepen wat je wil hebben? Ik zie nergens iets staan van voorinstelling of kijk ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
Seafarer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Waar heb je al je info verzamelt?
Heb je de openings post hier al gelezen? Gas besparen door middel van CV tuning deel III

In de 300 minuten dat je stookt gaat de ketel 30x aan en maakt stooksessies van 10 min. Ik kan dit niet echt als een malle definiëren.

Welke temperaturen stook je normaal mee? welke ketel welke thermostaat welke zone ventielen.enz.enz.
Foto's van die:"Voor zover ik kan zien kan ik de radiatoren niet waterzijdig inregelen. "

Is dit handig: https://www.eq-3.de/downl...Kompatibilitaetsliste.pdf
Het is niet helemaal goed om te zien, maar het zijn stooksessies van max 5 minuten (kortere intervallen kan HomeWizard niet tonen). Ik verbaas me er vooral over omdat de doeltemperatuur (19 graden) nog niet bereikt is.

Watertemperatuur van de ketel staat op 60 graden, de inkomende temperatuur van het water bij de radiator haalt de 50 niet. De ketel gaat al voor die tijd pendelen. Ketel is een Intergas Xtreme 36.

Zal vanavond een foto maken van de radiatoren, zit op werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:06
Knul schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Het is niet helemaal goed om te zien, maar het zijn stooksessies van max 5 minuten (kortere intervallen kan HomeWizard niet tonen). Ik verbaas me er vooral over omdat de doeltemperatuur (19 graden) nog niet bereikt is.

Watertemperatuur van de ketel staat op 60 graden, de inkomende temperatuur van het water bij de radiator haalt de 50 niet. De ketel gaat al voor die tijd pendelen. Ketel is een Intergas Xtreme 36.

Ik praat alleen uit eigen ervaring en eigen woning: Bij een Ta 38gr krijg ik een delta-T van 4 a 5 graden. Vond ik ook weinig maar de guru's alhier gaven aan dat dat niet raar is. Of jouw delta goed genoeg is hangt nog wel van wat factoren af.

Tav. de stooksessies: Bij het tunen van m'n ketel heb ik het vermogen van de brander terug geschroefd en daarbij heb ik het pompvermogen op 60% gezet (gevoelsmatig onnodig hoog). Gevolg: langere stooksessies en een grotere delta-T.

[ Voor 9% gewijzigd door Jailhouse op 16-01-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Ook benieuwd welke codes je ketel geeft als je er een kwartiertje naast zit en alles ff noteert wat er op de display verschijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:15
[...]

Je thermostaat al eens op bijvoorbeeld 30 graden gezet?
Bij mij wordt er dan moet hogere aanvoer gestookt op begin, voordat thermostaat al begint te moduleren en vervolgens te weinig vermogen vraagt. Ik draai hem vervolgens naar uurtje op de temp waar die op zou moeten staan, problem solved for me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Seafarer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Je hoeft alleen dat ventielhuis te vervangen. Dat zal toch wel dezelfde maat zijn. En je houd wat onderdeeltjes over.

Maar hebben ze wel begrepen wat je wil hebben? Ik zie nergens iets staan van voorinstelling of kijk ik niet goed?
In de mail schrijven ze dat die OVUS onderblokken waterzijdig inregelbaar zijn maar het blok lijkt er niet echt op. Kan ik niet beter een Heimeier Multilux bestellen zoals jij me aanraadde? Dus dan:
  • De haakse afsluiter zelf, 3851-02.000 (moet ik controleren of het een 1/2 of 3/4 is? Het is 1 artikelnummer)
  • Een V-Exact II binnenwerk (zit dat er niet standaard in dan?), 3700-24.300
  • Een klemset Euroconus 3/4 x 15 (1313-15.351 voor een 15mm CV leiding)
  • Een DX thermostaatknop, 6700-00.500
  • Een afdekkap, 3850-10.553
Mis ik dan nog iets :?

Bij het installeren krijg ik hulp (lang geleden dat ik dit gedaan heb), moet er alleen voor zorgen dat het gaat passen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

mukky schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:11:
[...]

In de mail schrijven ze dat die OVUS onderblokken waterzijdig inregelbaar zijn maar het blok lijkt er niet echt op. Kan ik niet beter een Heimeier Multilux bestellen zoals jij me aanraadde? Dus dan:
  • De haakse afsluiter zelf, 3851-02.000 (moet ik controleren of het een 1/2 of 3/4 is? Het is 1 artikelnummer)

Bij het installeren krijg ik hulp (lang geleden dat ik dit gedaan heb), moet er alleen voor zorgen dat het gaat passen 8)
Waarom niet een complete set?
https://www.imi-hydronic....t/multilux-4-set-met-halo
Op die pagina kan je ook met eclipse selecteren. (voor een handdoekradiator zou ik de gewone nemen en op inregelen op stand 1)
Je hebt deze ook met een dx knop, die kan ik op de site bij Heimeier niet zo snel vinden.
Deze https://www.techniekwebsh...brons-lengte-103-4mm.html
Als je zo'n set neemt heb je alleen knelset euroconus nodig 3831-15.351 (2x)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jailhouse schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Ik praat alleen uit eigen ervaring en eigen woning: Bij een Ta 38gr krijg ik een delta-T van 4 a 5 graden. Vond ik ook weinig maar de guru's alhier gaven aan dat dat niet raar is. Of jouw delta goed genoeg is hangt nog wel van wat factoren af.

Tav. de stooksessies: Bij het tunen van m'n ketel heb ik het vermogen van de brander terug geschroefd en daarbij heb ik het pompvermogen op 60% gezet (gevoelsmatig onnodig hoog). Gevolg: langere stooksessies en een grotere delta-T.
Bij mij ongeveer hetzelfde, pomp ook maar 60%, vermogen automatisch. Ik heb ook nog een instelling om de nalooptijd van de pomp te bepalen. Die staat nu op 3 minuten. Ik heb een Vaillant Ecotec.

Ik heb ook (nog) dat de kamertemperatuur meestal een halve graad onder de gewenste kamertemperatuur blijft hangen. Zal wel een voorzichtige thermostaat zijn die er niet boven uit wil komen. De thermostaat heeft nog een instelling die hem wat sneller/langzamer laat reageren. Nog niet mee gespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat @edsandje je al opweg heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
SVMartin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Ik heb ook (nog) dat de kamertemperatuur meestal een halve graad onder de gewenste kamertemperatuur blijft hangen. Zal wel een voorzichtige thermostaat zijn die er niet boven uit wil komen. De thermostaat heeft nog een instelling die hem wat sneller/langzamer laat reageren. Nog niet mee gespeeld
Hier een ecotec exclusive. Ik had hetzelfde probleem met de calormatic 350 aan/uit thermostaat en hij bleef daardoor uren in low load waardoor de ketel veel aan/uit ging. Nu een sensohome vrt 380 modulerend en nu haal ik wel de ingestelde temperatuur en dan pas gaat de ketel uit. Het comfort is nu duidelijk beter. Gasverbruik is gelijk gebleven.

Welke thermostaat heb jij?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
edsandje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Waarom niet een complete set?
https://www.imi-hydronic....t/multilux-4-set-met-halo
Op die pagina kan je ook met eclipse selecteren. (voor een handdoekradiator zou ik de gewone nemen en op inregelen op stand 1)
Je hebt deze ook met een dx knop, die kan ik op de site bij Heimeier niet zo snel vinden.
Deze https://www.techniekwebsh...brons-lengte-103-4mm.html
Als je zo'n set neemt heb je alleen knelset euroconus nodig 3831-15.351 (2x)
Omdat ik niet wist dat die bestond _/-\o_ Dank, heb de set besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Boeryepes schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Hier een ecotec exclusive. Ik had hetzelfde probleem met de calormatic 350 aan/uit thermostaat en hij bleef daardoor uren in low load waardoor de ketel veel aan/uit ging. Nu een sensohome vrt 380 modulerend en nu haal ik wel de ingestelde temperatuur en dan pas gaat de ketel uit. Het comfort is nu duidelijk beter. Gasverbruik is gelijk gebleven.

Welke thermostaat heb jij?
Ik heb ook een colormatic 350, maar die kan wel degelijk moduleren. De exacte setting zou ik op moeten zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
SVMartin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Ik heb ook een colormatic 350, maar die kan wel degelijk moduleren. De exacte setting zou ik op moeten zoeken..
Heb ik meermaals geprobeerd, het heet 'analoog' en dan heeft ie een overshoot tot 1 graad en het werd niet beter. Ook de optie 'stekkeraanpassing' (offset) geprobeerd.

Hier mijn verhaal https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2113732

Uiteindelijk dus de thermostaat vervangen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
In mijn nieuwe, redelijk tot goed geïsoleerde huurwoning (2010) de volgende situatie:
  • 2 Nefit TopLine HRC AquaPower ketels (Ketel 1 = 30/CW6 AP plus en Ketel 2 = 45/CW6)
  • Combinatie van vvw op bg (niet ingetekend) en radiatoren op beide ketels
  • Ketel 1 bevat 2 zones (boven en beneden, Danfoss AMZ 112)
  • Op radiator 1.1 na zijn alle radiatoren waterzijdig inregelbaar maar niet ingesteld
  • Beide ketels worden aangestuurd door een aan/uit thermostaat
De huidige opzet werkt niet goed; ketel 2 start zo'n 70 keer per dag omdat hij z'n vermogen niet kwijt kan en de gemotoriseerde regelafsluiter van zone 2 (vvw) is stuk. Vanzelfsprekend heeft de inrichting van mijn woning niet de hoogste prioriteit :)

Mijn plan:
  • De ketels omwisselen zodat de 45 kW ketel z'n vermogen beter kwijt kan
  • De zoneregeling opheffen (beneden en boven hebben een open verbinding, geen meerwaarde)
  • Buitenvoelers plaatsen en middels 2 Moduline 3000 thermostaten een weersafhankelijke regeling toepassen
  • Het onderblok vervangen van radiator 1.1 en alle radiatoren waterzijdig inregelen
  • Temperatuursensoren op de vvw om de verschillen in retourtemperatuur per lus te kunnen vaststellen en corrigeren
Plaatjes hieronder. Mis ik nog iets? Nog andere aanbevelingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSHAnoJhTBCDxfuixqzXR1P9G1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LaoxUwockIhJhAWGfy1jj15f.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ee8NcY_pYsqGNqhdlepmKuxBdgM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XoT0TrbeOBBau2DBds0abUyT.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door mukky op 17-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:59:
In mijn nieuwe, redelijk tot goed geïsoleerde huurwoning (2010) de volgende situatie:
  • 2 Nefit TopLine HRC AquaPower ketels (30/CW6 AP plus en 45/CW6)
  • Combinatie van vvw op bg (niet ingetekend) en radiatoren op beide ketels
  • Ketel 1 bevat 2 zones (boven en beneden, Danfoss AMZ 112)
  • Op 1 na zijn alle radiatoren waterzijdig inregelbaar maar niet ingesteld
  • Beide ketels worden aangestuurd door een aan/uit thermostaat
De huidige opzet werkt niet goed; ketel 2 start zo'n 70 keer per dag omdat hij z'n vermogen niet kwijt kan en de gemotoriseerde regelafsluiter van zone 2 (vvw) is stuk. Vanzelfsprekend heeft de inrichting van mijn woning niet de hoogste prioriteit :)

Mijn plan:
  • De ketels omwisselen zodat de 45 kW ketel z'n vermogen beter kwijt kan
  • De zoneregeling opheffen (beneden en boven hebben een open verbinding, geen meerwaarde)
  • Buitenvoelers plaatsen en middels 2 Moduline 3000 thermostaten een weersafhankelijke regeling toepassen
  • Het onderblok vervangen en alle radiatoren waterzijdig inregelen
  • Temperatuursensoren op de vvw om de verschillen in retourtemperatuur per lus te kunnen vaststellen en corrigeren
Plaatjes hieronder. Mis ik nog iets? Nog andere aanbevelingen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Waarom deze opzet? Ik denk dat 1 ketel wel alles kan verwarmen. Ga je met die andere ketel badderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Seafarer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Waarom deze opzet? Ik denk dat 1 ketel wel alles kan verwarmen. Ga je met die andere ketel badderen.
Het paarse deel is later aangebouwd en toen zag men geen mogelijkheid om alles op 1 ketel aan te sluiten zonder een ingrijpende verbouwing. Dus 2 ketels. Ik had er niet voor gekozen maar kan het ook niet (meer) veranderen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:56
The Eagle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Weerstation kan ik ook plotten op Domoticz, alleen niet in de zelfde grafiek. Althans domoticz snapt dat van huis uit niet. Wel diverse weermeters in 1 grafiek, maar niet in combinatie met andere sensors. Dom spul wat dat betreft, maar nu overstappen ben ik een hoop P1 historie kwijt en daar zit ik ook niet op te wachten. Dus als iemand weet hoe ik gasverbruik en temp (vanuit de gui) in 1 graph kan plotten: graag ;)
Bedoel je zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZVOGyTBzEgzMZUDmlaTHIIrtrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ux0R7EIvwLMr9NuZQuheQAnZ.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hier een dummy temperature sensor aangemaakt waarin ik per uur van het gasverbruik het verschil tov het voorgaande uur upload.
Het verschil moest ik wel *100 doen omdat anders de grafiek te plat bleef.

Het alternatief is de benodigde data exporteren en de grafiek opbouwen in Excel oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:31
SVMartin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Bij Vaillant heet moduelend "Regelstrategie" op "Analoog".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Henno Keers schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Bij Vaillant heet moduelend "Regelstrategie" op "Analoog".
Precies, dat was hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Boeryepes schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:22:
[...]

Heb ik meermaals geprobeerd, het heet 'analoog' en dan heeft ie een overshoot tot 1 graad en het werd niet beter. Ook de optie 'stekkeraanpassing' (offset) geprobeerd.

Hier mijn verhaal https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2113732

Uiteindelijk dus de thermostaat vervangen.
Dank voor je ervaring, ik houd het in gedachten. Met de spullen binnen voor fans en waterzijdig inregelen, dat eerst maar op orde brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Lawrentz schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Bedoel je zoiets?
[Afbeelding]
Ik heb hier een dummy temperature sensor aangemaakt waarin ik per uur van het gasverbruik het verschil tov het voorgaande uur upload.
Het verschil moest ik wel *100 doen omdat anders de grafiek te plat bleef.

Het alternatief is de benodigde data exporteren en de grafiek opbouwen in Excel oid.
Dat klinkt idd wel als handig :)
Hoe heb je dat gedaan? Dummy temp sensor aanmaken lukt me, maar hoe voer je dat ding dan de gasmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:19
Medetweakers, ik heb een vraag mbt mijn warmtepomp en cv.

Het betreft:
- Warmtepomp: Atlantic Aurea hybride warmtepomp 5kW
- Thermostaat: Plugwise Anna thermostaat (geleverd bij de warmtepomp
- Ketel: Vaillant ecotec plus 30/34 combi

De ketel draait al sinds 2018, de warmtepomp en thermostaat zijn in okt '22 geinstalleerd.
Ik ben me onlangs in de materie gaan verdiepen omdat de radiatoren boven maar nauwelijks warm werden. Toen zag ik in de instellingen van de Plugwise dat deze suggereerde dat er sprake was van een Opentherm aansluiting. Welnu, de diagrammen indezelfde app lieten echt het beeld van Aan/Uit zien. Hierop heb ik vanmorgen getracht de boel om te zetten naar Opentherm. Dat is succesvol gelukt, getuige ook onderstaande plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiVfwqHeHt8mG1rCGPbQVmmLuXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mu0bG0BdpIPiZbxoOkV2FqaN.png?f=fotoalbum_large
Rode pijl: warm water gebruik
Gele pijl: heeft met verhoging temp de maken. Overdag staat temp vanaf 06.30 uur op 18,5, vanaf 17.30 uur op 19,0 en vanaf 22 uur op 18,0
Groene pijl: daar was ik de boel aan het omzetten.

Echter, nu loop ik er volgens mij tegenaan dat de ketel staat te pendelen. Het beeld is namelijk niet veranderd na de verhoging van de temp naar 19 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwfgKVHqNh2YgRNMRqsYiVmfFlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uy6CZL7yvpyhJc9tmutg1Y4T.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de volgende settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fqet3R8Cx-BU9VzxeqnaywirMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IrxjpIVsQJZlEWKOvuiFItvL.png?f=fotoalbum_large

Ik heb niet al te lang geleden getracht alles waterzijdig in te regelen en heb de indruk dat ik hier nog weinig in kan verbeteren. Of moet ik opnieuw inregelen na deze wijziging van Aan/Uit naar OT?
Andere opties?

Of heb ik niet gelijk als ik zeg dat dit gedrag pendelen is? Ik doe daarbij de aanname dat pendelen per definitie niet goed is voor je CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
JaRuBe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:29:

Het betreft:
- Warmtepomp: Atlantic Aurea hybride warmtepomp 5kW
- Thermostaat: Plugwise Anna thermostaat (geleverd bij de warmtepomp
- Ketel: Vaillant ecotec plus 30/34 combi

De ketel draait al sinds 2018, de warmtepomp en thermostaat zijn in okt '22 geinstalleerd.
Ik ben me onlangs in de materie gaan verdiepen omdat de radiatoren boven maar nauwelijks warm werden. Toen zag ik in de instellingen van de Plugwise dat deze suggereerde dat er sprake was van een Opentherm aansluiting. Welnu, de diagrammen indezelfde app lieten echt het beeld van Aan/Uit zien. Hierop heb ik vanmorgen getracht de boel om te zetten naar Opentherm. Dat is succesvol gelukt, getuige ook onderstaande plaatjes:

[Afbeelding]
Rode pijl: warm water gebruik
Gele pijl: heeft met verhoging temp de maken. Overdag staat temp vanaf 06.30 uur op 18,5, vanaf 17.30 uur op 19,0 en vanaf 22 uur op 18,0
Groene pijl: daar was ik de boel aan het omzetten.

Echter, nu loop ik er volgens mij tegenaan dat de ketel staat te pendelen. Het beeld is namelijk niet veranderd na de verhoging van de temp naar 19 graden:

[Afbeelding]

Ik heb de volgende settings:
[Afbeelding]

Ik heb niet al te lang geleden getracht alles waterzijdig in te regelen en heb de indruk dat ik hier nog weinig in kan verbeteren. Of moet ik opnieuw inregelen na deze wijziging van Aan/Uit naar OT?
Andere opties?

Of heb ik niet gelijk als ik zeg dat dit gedrag pendelen is? Ik doe daarbij de aanname dat pendelen per definitie niet goed is voor je CV ketel.
Je kan bij een Vaillant meestal je vermogen makkelijk naar beneden bijstellen.

Je Anna bepaalt je stooklijn, als die begrenst wordt op 40 graden maar je ketel probeert wel vol vermogen te branden. Dan moet hij dus snel op low-load (of gaat pendelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
The Eagle schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Dat klinkt idd wel als handig :)
Hoe heb je dat gedaan? Dummy temp sensor aanmaken lukt me, maar hoe voer je dat ding dan de gasmeter?
Script wordt getriggered door het loggen van het gas.
Alleen om 5 min over het hele uur wordt het gasverschil gelogd. (Op het hele uur gaat niet werken vanwege de backups.)
Wanneer gasDiffValue negatief is dan is er een foutje ontstaan en mag de waarde naar 0.
De *100 is om de grafiek wat op te krikken omdat anders bij mij de lijn te vlak blijft tov de buitentemperatuur en gevoelstemperatuur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
local gasIdx                =   78 -- Org Gas Idx
local gasUsageHrIdx         = 1246 -- Dummy Gas Idx (Sensor type = Temperature) 

local hrValue
local minValue
local secValue

local gasNewValue
local gasOldValue
local gasDiffValue

return {
    on = {
      devices = {gasIdx},
    },

logging = {
        level  = domoticz.LOG_INFO,
        marker = '038 Log Gasverbruik'
    },

data    = {
            gasValues = { 
                history  = true, 
                maxItems = 2 
            }
        },

execute = function   (domoticz, item)

minValue       = (domoticz.utils.stringSplit (domoticz.time.rawTime, ':', convertNumber, convertNil) [2])

if   minValue == '05'
        then 
            domoticz.data       .gasValues.add (item.counter)

gasNewValue       = (domoticz.data .gasValues .get (1) .data)
            gasOldValue       = (domoticz.data .gasValues .get (2) .data)
            domoticz.log        ('gasNewValue...: ' .. gasNewValue)
            domoticz.log        ('gasOldValue...: ' .. gasOldValue)

gasDiffValue      = (gasNewValue - gasOldValue)
            gasDiffValue      = gasDiffValue * 100

domoticz.log        ('gasDiffValue..: ' .. gasDiffValue)

if   gasDiffValue < 0 
            then gasDiffValue = 0
                domoticz.log    ('gasDiffValue  < 0')
            else    
                domoticz.log    ('gasDiffValue >= 0')
            end

domoticz.devices    (gasUsageHrIdx) .updateTemperature (gasDiffValue)
            domoticz.log        ('gasDiffValue..: ' .. gasDiffValue)
        else
            domoticz.log        (minValue)
        end

end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
mhr-zip schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Je kan bij een Vaillant meestal je vermogen makkelijk naar beneden bijstellen.

Je Anna bepaalt je stooklijn, als die begrenst wordt op 40 graden maar je ketel probeert wel vol vermogen te branden. Dan moet hij dus snel op low-load (of gaat pendelen).
Dank voor je reactie.
Begrijp ik je goed dat ik dan in feite dit filmpje kan volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
JaRuBe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:37:
[...]

Dank voor je reactie.
Begrijp ik je goed dat ik dan in feite dit filmpje kan volgen?
Filmpje?

Maar staat in de handleiding, kan je gewoon googlen.
En dan ctrl-f en zoeken op: D.000

Getal waar je hem op instelt is het aantal KW.

Ben je trouwens bekend met dit topic? Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on

[ Voor 21% gewijzigd door mhr-zip op 17-01-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
mhr-zip schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:51:
[...]

Filmpje?

Maar staat in de handleiding, kan je gewoon googlen.
En dan ctrl-f en zoeken op: D.000

Getal waar je hem op instelt is het aantal KW.

Ben je trouwens bekend met dit topic? Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on
excuus, ik had het over DIT filmpje.
Op 2:21 wordt het menu D.001 besproken, Ook D.001 en D.014 word besproken.
Mbt D.014 staat er onder het filmpje nog een opmerking over D.014.

Via DIT topic, kwam ik op DIT en DIT filmpje en zodoende bij die hierboven aangezien dat een Vaillant betreft.

... en dan tijdens het typen, zie ik dat jij degene bent in dat topic naar dat filmpje verwijs... :)

Ik ben idd bekend met dat topic, via oa informatie daar heb ik de boel om kunnen zetten van Aan/Uit naar OT.

Ben blij met je hulp, want ik ben op dit gebied geen grote ster.
Denk dat ik maar 's aan de slag ga met die settings zoals genoemd in dat filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JaRuBe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:29:

Ik heb niet al te lang geleden getracht alles waterzijdig in te regelen en heb de indruk dat ik hier nog weinig in kan verbeteren.
hoe en wat ??????
Of moet ik opnieuw inregelen na deze wijziging van Aan/Uit naar OT?
nee
Andere opties?

Foute aanname. :)

Hoe lang brand de ketel als hij aan het aan/uit branden is? Desnoods naast de ketel gaan zitten en klokken.
Wat jij "pendelen" noemt: ketel brand heel kort 1 of 2 min. en dan allerlei foutmeldingen? = te weinig flow.

[ Voor 52% gewijzigd door Seafarer op 18-01-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisc_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-06 12:01
Ik ben redelijk nieuw met het instellen van de CV maar ik zit nu een beetje te twijfelen op welke instelling ik mijn pompregeling moet zetten. De CV die ik heb is de Ferroli BlueSense 4.32 hierbij heb ik onderstaande keuzes. Nu zit ik dus vooral te twijfelen tussen optie 2 of 6 echter snap ik niet helemaal wat ze bedoelen tussen deze twee. Ik denk dat er dus bij optie 6 ook rekening gehouden wordt met het tapwater wat altijd op temperatuur blijft en bij optie 2 niet?
Hij stond op 7 dus als ik hem overzet naar 6 zal ik denk ik het minste verschil merken (voor het verwarmen) maar als 2 het verbruik nog wat kan verlagen is dat helemaal mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajKk_Os_ChpXhRrpIYd6Kn3mhKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ty32V1XKf7nmEWYNSiFmY9w.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jorisc_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:40:
Ik ben redelijk nieuw met het instellen van de CV maar ik zit nu een beetje te twijfelen op welke instelling ik mijn pompregeling moet zetten. De CV die ik heb is de Ferroli BlueSense 4.32 hierbij heb ik onderstaande keuzes. Nu zit ik dus vooral te twijfelen tussen optie 2 of 6 echter snap ik niet helemaal wat ze bedoelen tussen deze twee. Ik denk dat er dus bij optie 6 ook rekening gehouden wordt met het tapwater wat altijd op temperatuur blijft en bij optie 2 niet?
Hij stond op 7 dus als ik hem overzet naar 6 zal ik denk ik het minste verschil merken (voor het verwarmen) maar als 2 het verbruik nog wat kan verlagen is dat helemaal mooi.

[Afbeelding]
Ik denk dat het handig is te vermelden of je alleen radiatoren/vloerverwarming hebt of combi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisc_
Seafarer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat het handig is te vermelden of je alleen radiatoren/vloerverwarming hebt of combi's.
Ik heb vloerverwarming en radiatoren en geen waterpomp oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jorisc_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Ik heb vloerverwarming en radiatoren en geen waterpomp oid
Ik zou toch stand 4 nemen omdat je vloerverwarming hebt. Daar moet meestal een sloot water in. En met moduleren gaat dit vaak fout.

Heb je ook wat problemen om je vloer warm te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 18-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Jorisc_ Wat is het verschil tussen ‘OK’ en ‘n.v.t.’ in het plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisc_
Seafarer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Ik zou toch stand 4 nemen omdat je vloerverwarming hebt. Daar moet meestal een sloot water in. En met moduleren gaat dit vaak fout.

Heb je ook wat problemen om je vloer warm te krijgen?
Nu je het zegt heeft de vloerverwarming het wel altijd lastig gehad met opwarmen wat ook logisch is als die dan op 7 stond. Ga hem vanavond even op 4 zetten en kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisc_
Superbeagle schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:42:
@Jorisc_ Wat is het verschil tussen ‘OK’ en ‘n.v.t.’ in het plaatje?
Geen idee kan ik ook verder niet terug vinden in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jorisc_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Nu je het zegt heeft de vloerverwarming het wel altijd lastig gehad met opwarmen wat ook logisch is als die dan op 7 stond. Ga hem vanavond even op 4 zetten en kijken wat dat doet.
Het zou nog kunnen dat de pomp te langzaam draait. Houd dat even in de gaten. Vaak zit je met 50% al aardig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Jorisc_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:40:
Nu zit ik dus vooral te twijfelen tussen optie 2 of 6 echter snap ik niet helemaal wat ze bedoelen tussen deze twee.
Wat ik denk dat ze bedoelen met het verschil tussen een vaste ΔT en een automatische ΔT.
Vaak wordt een ΔT van 25% gehanteerd.
Een paar voorbeelden
Bij een Ta van 75 gr C wordt de Tr dan 56.25 gr C.
Bij een Ta van 60 gr C wordt de Tr dan 45 gr C.
Bij een Ta van 40 gr C wordt de Tr dan 30 gr C.

Een vaste ΔT van bijvoorbeeld 15 gr C ziet er volgens mij zo uit:
Bij een Ta van 75 gr C wordt de Tr dan 55 gr C.
Bij een Ta van 40 gr C wordt de Tr dan 25 gr C.

Eea afhankelijk van de fabrieksinstellingen.
Ik denk dat er dus bij optie 6 ook rekening gehouden wordt met het tapwater wat altijd op temperatuur blijft en bij optie 2 niet?
Ik ken de ketel niet maar een directe koppeling tussen de CV-instellingen en het tapwater lijkt me niet logisch.

Iemand met andere, betere en/of aanvullende ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisc_
Lawrentz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:59:
[...]

Wat ik denk dat ze bedoelen met het verschil tussen een vaste ΔT en een automatische ΔT.
Vaak wordt een ΔT van 25% gehanteerd.
Een paar voorbeelden
Bij een Ta van 75 gr C wordt de Tr dan 56.25 gr C.
Bij een Ta van 40 gr C wordt de Tr dan 30 gr C.

Een vaste ΔT van bijvoorbeeld 15 gr C ziet er volgens mij zo uit:
Bij een Ta van 75 gr C wordt de Tr dan 55 gr C.
Bij een Ta van 40 gr C wordt de Tr dan 25 gr C.

Eea afhankelijk van de fabrieksinstellingen.

[...]

Ik ken de ketel niet maar een directe koppeling tussen de CV-instellingen en het tapwater lijkt me niet logisch.

Iemand met andere, betere en/of aanvullende ideeën?
Dan zou ik dus eerder voor optie 1 moeten kiezen want ik heb mijn delta T ingesteld op 15.
Snap vooral het verschil niet helemaal tussen de vaste en de automatische ookal staat het eronder omschreven weet ik niet wat ze bedoelen met 'is verder afhankelijk van de geregelde watertemperatuur.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Vraagje, ik heb mijn Tzerra Ace 39C helemaal perfect ingesteld tijdens hoog vermogen (nette constante Delta T van 18-20gr ongeveer, en een maximale retour van hoogstens 50-52gr.)

Maar op laag vermogen twijfel ik of hij goed/zuinig draait, ik heb dan een Delta T van ongeveer 13,5gr, waardoor hij meestal tot zo'n 50gr ta draait met 36-37 retour, ongeveer zo'n 7,5 minuut lang, 3 runs per uur.

De pomp staat op standaard instelling bij laag vermogen (51%)
Het lijkt mij dat hij dan op vrij hoge temperatuur draait en vrij lang? (3x 7,5min in een uur is 22,5min dat hij dus brandt in een uur)
Het lijkt mij dat een kleinere Delta T bij laag vermogen een lagere ta/tr geeft? Zou ik dan de pomp moeten verhogen of juist verlagen bij laag vermogen? (Parameter Pp017) als ik hem bijv op 40/30 of 44/33 bijv. wil laten branden tijdens laag vermogen ipv 50/37.
Dat lijkt mij zuiniger namelijk, of zou hij nu prima draaien op laag vermogen met een delta t van zo'n 13 a 13,5gr.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Jorisc_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:30:
[...]
Dan zou ik dus eerder voor optie 1 moeten kiezen want ik heb mijn delta T ingesteld op 15.
Optie 1 is toch voor een aan/uit thermostaat en opties 2 en 6 voor een modulerende thermostaat?
Of begrijp ik je verkeerd?
Snap vooral het verschil niet helemaal tussen de vaste en de automatische ookal staat het eronder omschreven weet ik niet wat ze bedoelen met 'is verder afhankelijk van de geregelde watertemperatuur.'
Ik denk zo dat ze met de geregelde watertemperatuur de Ta bedoelen.
Ferroli is een Italiaan en wellicht is de vertaling niet 100% goed verlopen.

Even een semi-creatieve gedachte:
Wat je zou kunnen doen is een uurtje (of twee) de tapwatertemperatuur verlagen en kijken of dat alleen effect heeft op het tapwater (en dus niet op de Ta). En dan uiteraard weer terugzetten.
En daarna hetzelfde herhalen met de Ta, en ook weer terugzetten.
Dan weet je 100% zeker dat het verschillende instellingen zijn en het mogelijk wat verwarrend is omschreven in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 12:23
Ik heb eindelijk mijn gasketel aan het moduleren.
Het lag gewoon aan de thermostaat. Ik had al jaren een Thermosmart, maar die gingen fallliet. Toen maar een TADO aangeschaft. Bij beide thermostaten bleef mijn gasverbruik maar korte pieken geven (pendelen) in de homewizard app. Wát ik ook probeerde aan afstellingen, vermogen omlaag, toevoer temp omlaag, alle tips die ik op internet kon vinden geprobeerd, maar het pendelen bleef en bij de TADO was mijn badwater ook nog eens te lauw.
Uiteindelijk de thermostaat van de fabrikant van de ketel gekocht, de 'Intergas Comfort Touch + Gateway'. Wat een verademing! Aansluiten was een makkie, eindelijk doet mijn ketel het goed en mijn badwater is weer lekker heet. Deze thermostaat heeft geen batterijen nodig (TADO wél!), laat, indien gewenst, altijd de temperatuur zien, geeft aan of de ketel actief is en waarschuwt als er water bijgevuld moet worden. In de app kun je zelfs o.a. de waterdruk zien. Of het moduleren ook zuiniger is weet ik nog niet, want hij hangt nog maar een halve dag. De meeste instellingen van de ketel heb ik weer teruggezet naar standaard.
Tot zover eindelijk tevreden.

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 19:59
Klein vraagje over min en max vermogen van een Calenta Ace CW5. GP007 (max ventilatortoeren) staat op 2400, GP008 (min ventilatortoeren) op 1850. iSense thermostaat heeft setpoint (oranje lijn hieronder) op 55 graden staan. Echter de watertemperatuur die de ketel maakt (groene lijn, via OTGW) komt in een half uur tijd tot maximaal 45 graden, met 100% modulatie. CV pompsnelheid staat op min 80%, max 90%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6HVeQaLd9M9yXhh4OpGcva92M8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYmDTGh5rMDpW2qqgaUMrdRi.png?f=user_large
oranje = control setpoint
groen = water temp ketel
paars = water temp gemeten op leiding (vlak voor vv verdeler)
bruin = kamer temp

Betekent dit dat mijn GP007 (max ventilatortoeren) te laag staat, of is het wellicht iets anders, cv pomp te hoge stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cavalera125 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:02:
Klein vraagje over min en max vermogen van een Calenta Ace CW5. GP007 (max ventilatortoeren) staat op 2400, GP008 (min ventilatortoeren) op 1850. iSense thermostaat heeft setpoint (oranje lijn hieronder) op 55 graden staan. Echter de watertemperatuur die de ketel maakt (groene lijn, via OTGW) komt in een half uur tijd tot maximaal 45 graden, met 100% modulatie. CV pompsnelheid staat op min 80%, max 90%
[Afbeelding]
oranje = control setpoint
groen = water temp ketel
paars = water temp gemeten op leiding (vlak voor vv verdeler)
bruin = kamer temp

Betekent dit dat mijn GP007 (max ventilatortoeren) te laag staat, of is het wellicht iets anders, cv pomp te hoge stand?
Je ketel krijgt het water niet warm. Dus vlammetje te klein. :)

Inderdaad vermogen verhogen. (ventilator toerental verhogen=groter vlammetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 13:52
Ik wil van het weekend als het koud genoeg blijft de boel weer eens nakijken na 2-3 jaar geleden voor het laatst waterzijdig ingeregeld te hebben. Nu heb ik zitten zoeken naar wat een 'normale' tijd is dat ik mag verwachten een representatieve T retour te hebben per radiator maar ik kan dat niet echt vinden.

Ik denk dat de boel een slinger naar max. geef en dan 30 minuten wacht voordat ik ga meten, wat is jullie inschatting? Zou dit eerder al kunnen of moet ik langer wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

M@rijn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:53:
Ik wil van het weekend als het koud genoeg blijft de boel weer eens nakijken na 2-3 jaar geleden voor het laatst waterzijdig ingeregeld te hebben. Nu heb ik zitten zoeken naar wat een 'normale' tijd is dat ik mag verwachten een representatieve T retour te hebben per radiator maar ik kan dat niet echt vinden.

Ik denk dat de boel een slinger naar max. geef en dan 30 minuten wacht voordat ik ga meten, wat is jullie inschatting? Zou dit eerder al kunnen of moet ik langer wachten?
Ik zou na 15 minuten even meten en 30 min ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Na 15 minuten even meten en na 30 min ter controle werkt bij mij idd misschien tijdens het opstoken.
(Maar dat ligt bij mij aan de gebruikelijke? low-load en op dit moment ook aan de zon 8) .)

Zou de ketel voor een goed resultaat bij waterzijdig inregelen niet eigenlijk "continu" moeten branden?
Met constant vermogen (zoals meestal bij mij) of met dezelfde aanvoertemperatuur?
((Bijna) geen idee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorisc_
dunklefaser schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:56:
Na 15 minuten even meten en na 30 min ter controle werkt bij mij idd misschien tijdens het opstoken.
(Maar dat ligt bij mij aan de gebruikelijke? low-load en op dit moment ook aan de zon 8) .)

Zou de ketel voor een goed resultaat bij waterzijdig inregelen niet eigenlijk "continu" moeten branden?
Met constant vermogen (zoals meestal bij mij) of met dezelfde aanvoertemperatuur?
((Bijna) geen idee.)
Je zou een raam of deur open zetten zodat die blijft branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:56:

((Bijna) geen idee.)
Ik heb de slechte "aanname" genomen dat hij vanuit warme toestand een slinger naar 30 graden geeft.

Momenteel heb ik ook last van de zon. CV wil niet stoken, dan maar van 18,5 naar 19 graden.

Bij inregelen altijd een vaste aanvoertemperatuur en een vaste pompstand en goed opletten of je aanvoer temperatuur stabiel blijft.
Vermogen maakt niet uit, als vermogen X maar aanvoer temperatuur Y constant houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Interessant genoeg lijkt bij mijn relatief lage systeemtemperaturen
- aanvoer tussen 31,5 °C en 37 °C -
de ∆T onafhankelijk van de aanvoertemperatuur te zijn.
Je ziet natuurlijk de kleinste modulatie van de ketel meteen terug in de ∆T.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CqHod2lUhitfGjie9_K9f78maQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/azD2V5hmpSdkNlkNX1copY6R.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.X
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-02-2024

M.X

Hallo, ik ben bezig met alles afstellen en zit hier met een radiator in een kamer waar de ingangstemperatuur gewoon bijna 10 graden lager is dan alle andere in het huis. (Dus rond 40 graden ipv 50)

Heeft het dan nut om alle andere radiatoren in het huis een beetje meer dicht te zetten zodat er meer hier naartoe stroomt?

Heb met mijn warmte camera de buizen onder de vloer gevolgd en volgens mij maakt de aanvoer buis naar de badkamer een hele grote omweg via 2 kamers en de gang door.

[ Voor 20% gewijzigd door M.X op 19-01-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

M.X schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:43:
Hallo, ik ben bezig met alles afstellen en zit hier met een radiator in een kamer waar de ingangstemperatuur gewoon bijna 10 graden lager is dan alle andere in het huis. (Dus rond 40 graden ipv 50)

Heeft het dan nut om alle andere radiatoren in het huis een beetje meer dicht te zetten zodat er meer hier naartoe stroomt?

Heb met mijn warmte camera de buizen onder de vloer gevolgd en volgens mij maakt de aanvoer buis naar de badkamer een hele grote omweg via 2 kamers en de gang door.
Meestal wel.

Maar voordat je je veel werk op de hals haalt en je instellingen om zeep helpt. Draai die andere radiatoren in die lus eens dicht. Gewoon met de radiator en of thermostaat knop. Krijgt die ene radiator dan ook echt meer water/warmte?
Want misschien is die radiator zelf wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.X

M.X

Seafarer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Meestal wel.

Maar voordat je je veel werk op de hals haalt en je instellingen om zeep helpt. Draai die andere radiatoren in die lus eens dicht. Gewoon met de radiator en of thermostaat knop. Krijgt die ene radiator dan ook echt meer water/warmte?
Want misschien is die radiator zelf wel een probleem.
Geprobeerd en het veranderde nauwelijks. Nu de pompsnelheid weer op 3 gezet en nou word het wel warmer in de badkamer. (47 graden aanvoer, rest van huis ongeveer 53) Nou moet ik de overigen wel weer wat dichter zetten. Het is ongunstig omdat de radiator van de badkamer best klein is en het dubbel glas is lek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGZ2FElAYY1QE1fmQptxXuohxxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vn1F5PqXYUvw1YUWqgVaQ81j.png?f=user_large

Het maakt ook nog een een vreemde bocht. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door M.X op 19-01-2024 22:38 . Reden: foto verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
M.X schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:30:
[...]
Geprobeerd en het veranderde nauwelijks. Nu de pompsnelheid weer op 3 gezet en nou word het wel warmer in de badkamer. (47 graden aanvoer, rest van huis ongeveer 53) Nou moet ik de overigen wel weer wat dichter zetten. Het is ongunstig omdat de radiator van de badkamer best klein is en het dubbel glas is lek.
[Afbeelding]

Het maakt ook nog een een vreemde bocht. 8)7
Je aanvoer lijkt onderweg behoorlijk wat warmte kwijt te raken en gedraagt zich min of meer als vloerverwarming.

Vraag:
Hoe gaat je retourleiding van de andere twee kamers en de gang terug naar de ketel?
Deze retourleiding is (of lijkt) niet zichtbaar op deze WB-foto.
Dit om uit te sluiten dat de radiatoren niet in cascade zijn aangesloten.

Btw, het lekke raam (laten) vervangen (door HR++?) kan ook geen kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:56:
@Seafarer Interessant genoeg lijkt bij mijn relatief lage systeemtemperaturen
- aanvoer tussen 31,5 °C en 37 °C -
de deltaT onafhankelijk van de aanvoertemperatuur te zijn.
Je ziet natuurlijk de kleinste modulatie van de ketel meteen terug in de deltaT.
[Afbeelding]
:) Het perfecte voorbeeld van de formule :)

P = flow x C x ∆t
Kw = ltrs/h x water x ∆t

In jouw situatie:
P is geblokkeerd, flow is ook hetzelfde, C water verandert nagenoeg niet, en zelfs Δ-t niet. :*)
Wow er verandert niets.

Behalve dan dat iedere keer dat het water rond gaat in de cv en de ketel zijn vermogen er bovenop zet, 1 graad meer in de retour is ook 1 graad meer in de aanvoer. Elke keer weer, bij ieder rondje van het cv water rondpompen. enz enz. Totdat de thermostaat zegt het is genoeg.

Eigenlijk moet 50% van de vragen hier met deze formule beantwoord worden.
Wat was jouw vraag eigenlijk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Goeie vraag! - Sommige geven hier ook antwoorden (gevraagd en ongevraagd).

Wat jouw 1ste statement betreft - niets aan toe te voegen:
P = flow x Cp x ∆T

Voorbeeld met mijn minimum vermogen ter illustratie:
met P = 7,9 kW; Cp = 1,156 Wh/(l x K); ∆T = 6,3 K
7900 W/(1,156 Wh/(l K) x 6,3 K) = 1084 l/h of 18,1 l/min

Maar wat je in het vervolg constateert kan je ook zo interpreteren:
Onder de genoemde condities is het onnodig een constante aanvoertemperatuur te hebben
om de installatie waterzijdig in te regelen.

Tip: Temperatuurloggers zoals de "misbruikte" Heatbooster (hangt er bij mij sowieso)
helpen enorm bij het inregelen.

Just my 2 mW (of waren het MW?)

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.X

M.X

Lawrentz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:22:
[...]

Je aanvoer lijkt onderweg behoorlijk wat warmte kwijt te raken en gedraagt zich min of meer als vloerverwarming.

Vraag:
Hoe gaat je retourleiding van de andere twee kamers en de gang terug naar de ketel?
Deze retourleiding is (of lijkt) niet zichtbaar op deze WB-foto.
Dit om uit te sluiten dat de radiatoren niet in cascade zijn aangesloten.

Btw, het lekke raam (laten) vervangen (door HR++?) kan ook geen kwaad.
Ik kan die retouren niet echt vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_4jLJ-ltZiidfvQbOB4SJIFGyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glu5aceKSiSQJco57qS3hUuW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDVn9YZjrFX0Aj-djYITyttMUKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jfn6vHgdoYZsg12XGyqJSl8Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Dan lijkt het alsof je een éénpijpssysteem hebt zoals oa beschreven op https://vasco.eu/nl/eenpijpssysteem en op https://builder.techinfus.com/nl/otoplenie/odnotrubnoe.html.

Parallel aan elke radiator zou dan een bypass moeten zitten, al dan niet opgenomen in het ventiel.
(De bypass is bedoeld om te voorkomen dat een afgesloten radiator de gehele doorstroming zal stoppen.)

Kan je kijken of deze gedachte een beetje aanstuit bij jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:31:
@Seafarer Goeie vraag! - Sommige geven hier ook antwoorden (gevraagd en ongevraagd).

Maar wat je in het vervolg constateert kan je ook zo interpreteren:
Onder de genoemde condities is het onnodig een constante aanvoertemperatuur te hebben
om de installatie waterzijdig in te regelen.
Als inregelaars maar in de gaten hebben dat een aanvoer niet altijd constant is, al zou je dat graag willen.
Tip: Temperatuurloggers zoals de "misbruikte" Heatbooster (hangt er bij mij sowieso)
helpen enorm bij het inregelen.

Just my 2 mW (of waren het MW?)
De nieuwe heatbooster schijnt 48 uur gegevens op te slaan. Je hoeft dan niet perse HA of Domoticz meer te hebben. Of andere dataloggers. Dat maakt het de mens weer makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dat wordt vloerluik openen en leidingen volgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.X

M.X

Lawrentz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Dan lijkt het alsof je een éénpijpssysteem hebt zoals oa beschreven op https://vasco.eu/nl/eenpijpssysteem en op https://builder.techinfus.com/nl/otoplenie/odnotrubnoe.html.

Parallel aan elke radiator zou dan een bypass moeten zitten, al dan niet opgenomen in het ventiel.
(De bypass is bedoeld om te voorkomen dat een afgesloten radiator de gehele doorstroming zal stoppen.)

Kan je kijken of deze gedachte een beetje aanstuit bij jouw situatie?
lijkt er op dat het wel zo is. Ze zien er allemaal zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SwucF0v0gAVNhtIm4RJonrV5rI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ce2BZbDwDK7uI9rmt7EEaYjR.jpg?f=fotoalbum_tile

het is op de 2e verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:35:
[...]
Als inregelaars maar in de gaten hebben dat een aanvoer niet altijd constant is, al zou je dat graag willen.
Welke "inregelaars" bedoel je? (Vermoedelijk geen tweakers)
De installateurs/monteurs die een speciale training hebben gevolgd?
Die zouden het eigenlijk moeten weten of geleerd hebben.
Bestaat er trouwens al een training voor de functie "inregelaar"?
De nieuwe heatbooster schijnt 48 uur gegevens op te slaan. Je hoeft dan niet perse HA of Domoticz meer te hebben. Of andere dataloggers. Dat maakt het de mens weer makkelijk.
Interessant - maar met welke tijdsintervallen?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Welke "inregelaars" bedoel je? (Vermoedelijk geen tweakers)
Juist wel de Tweakers, vooral die net beginnen. Ik mag er toch vanuit gaan dat installateurs dit wel weten. (oeps, aanname)
De installateurs/monteurs die een speciale training hebben gevolgd?
Ik denk dat die alleen maar AFC ventielen monteren. Radiator opmeten, in de app zetten en klaar. Anders wordt het gewoon te duur.
Die zouden het eigenlijk moeten weten of geleerd hebben.
Bestaat er trouwens al een training voor de functie "inregelaar"?
Geen idee, maar de seminairs vliegen om je oren op youtube.
[...]

Interessant - maar met welke tijdsintervallen?
Eens kijken of ik dat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.X

M.X

oke nog 1 vraagje,. Er zitten dus 2 stelbussen in de ventielen. Als je de grote dus wat dichter zet dan draait de kleine mee. Gaat het dan tegelijk meer bypass geven?
Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?