Recent hebben wij een nieuwe ketel laten installeren, het gaat om een Intergas Xtreme-36. De ketel werkt prima maar de monteurs hadden hem op de standaardinstellingen laten staan. Uiteraard wil ik ons gasverbruik zoveel mogelijk beperken, dus ik heb zelf de instellingen aangepast. Ik heb de volgende instellingen aangepast:
Ik heb zelf geen idee wat een goede temperatuur is voor de retour maar gevoelsmatig lijkt hij nu aan de warme kant.
Wat betreft bedrijfscode 1, voor zover ik begrijp betekent dit dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan terwijl er wel vraag is van de thermostaat. Ik kan mij voorstellen dat dit te maken heeft met de snelheid van de pomp, maar ik weet niet zo goed of ik dan de minmimum, maximum of beide vermogens moet verhogen. Ik heb geprobeerd het op te hogen naar min 25% en max 50%, dat lijkt wel iets te helpen maar dat kan ook komen omdat er meer radiatoren open staan dan gisteravond tegen bedtijd. Verder is de boel goed ontlucht en is de druk momenteel 1.6 bar.
Mijn vragen zijn ten eerste of ik hie rwat mee moet, of dat dit gewoon goed is. Daarnaast vraag ik mij af wat de invloed van de pomp settings is op de retour temperatuur en bedrijfscode 1. Ik heb niet zo'n goed beeld van hoe een ketel precies werkt, maar ik wil het wel weten.
Wij hebben de volgende situatie:
- Tapcomfort: uit
- Tapwater temperatuur: 60 graden
- Temperatuur aanvoer verwarming: 70 graden
- Maximale vermogen: 25% (was 75%)
- Minmaal vermogen pomp: 15% (was 45%)
- Maximaal vermogen pomp: 20%
Ik heb zelf geen idee wat een goede temperatuur is voor de retour maar gevoelsmatig lijkt hij nu aan de warme kant.
Wat betreft bedrijfscode 1, voor zover ik begrijp betekent dit dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan terwijl er wel vraag is van de thermostaat. Ik kan mij voorstellen dat dit te maken heeft met de snelheid van de pomp, maar ik weet niet zo goed of ik dan de minmimum, maximum of beide vermogens moet verhogen. Ik heb geprobeerd het op te hogen naar min 25% en max 50%, dat lijkt wel iets te helpen maar dat kan ook komen omdat er meer radiatoren open staan dan gisteravond tegen bedtijd. Verder is de boel goed ontlucht en is de druk momenteel 1.6 bar.
Mijn vragen zijn ten eerste of ik hie rwat mee moet, of dat dit gewoon goed is. Daarnaast vraag ik mij af wat de invloed van de pomp settings is op de retour temperatuur en bedrijfscode 1. Ik heb niet zo'n goed beeld van hoe een ketel precies werkt, maar ik wil het wel weten.
Wij hebben de volgende situatie:
- Thermostaat: Toon
- Woonkamer van zo'n 60m^2 met vloerverwarming, daarnaast zit er een radiator onder het raam met een gewone knop, die staat een klein stukje open.
- Radiator in de hal met een gewone knop, die staat een stukje open, zodat de radiator een beetje warm is maar niet superheet.
- In de badkamer een grote radiator met thermostaatknop die op 22 graden staat
- Een slaapkamer met een radiator met thermostaatknop die op stand 2 staat.
- En 2 kantoren met radiatoren met thermostaatknoppen die op stand 3 staan als er iemand werkt.
- Verder staan de radiatoren uit.