Raar stookgedrag Vaillant ecotec Exclusief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hoi,

ik snap het regelgedrag van mijn ketel (of thermostaat) niet. Wanneer de kamertemperatuur binnen een halve graad van de ingestelde temperatuur komt (voorbeeld: ingesteld 20,5, kamer 20) dan gaat de ketel in een soort van aan/uit regeling. Dit kan rustig uren doorgaan.

Hier een voorbeeld (zo tussen 9 en 10 begint dit gedrag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcCkLT3-RyTlO6zHaiXqabFQw28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZqR6nAQ1PPMni5fkOWLIjAT.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik van pendelen gehoort maar dacht altijd dat dit optreedt als de temperatuur het setpunt bereikt heeft. Of niet soms?

Wanneer ik 20 comfortabel vind, zet ik de thermostaat terug op 20 en dan blijft het ook 20 en is de kachel effectief uit (woning isolatie is prima). Wanneer ik het nog koud vind, zet ik de thermostaat op 21 zodat ie weer normaal gaat stoken.

Deze ketel heeft een minimaal vermogen van 3.6kW. Brander deellast staat op 8kW begrenst en cv watertemperatuur is 45 graden. Thermostaat is een Calormatic 350 (een redelijk waardeloos ding mi. omdat je er zo goed als niets mee kunt).

Ik pas nachtverlaging toe (19,5) tov. overdag 20,5/21 omdat:
1- dit zuiniger bleek (proefondervindelijk)
2- nu 's morgens mijn vloerverwarming de benedenvloer opwarmt en da's wel zo fijn.

De ingaande temperatuur van de vloerverwarming is 28-30 graden. de uitgaande temperatuur is zo'n 5 graden lager. Boven heb ik T22 radiatoren (die warmen de ruimtes rustig op omdat de ketel 's morgens een lange run maakt). De badkamerradiator staat altijd open (geen thermostaatknop).

Ik heb geprobeerd om de cv parameters aan te passen die ik ook begrijp (deellast, cv watertemperatuur en pomp nalooptijd). Ik heb de ketel ook eens op retourtemperatuur laten stoken maar dat geeft een erg onrustige stook en hoger gasverbruik.

Welke instellingen kan ik nog meer uitproberen? En als het pendelen is, wat kan ik dan nog doen?

Alvast dank!

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 18:33

t21

Ik heb ook een ecotec Exclusive en heb te maken met dezelfde verschijnselen.

Ik ben benieuwd of je nog steeds last hebt van aan/uit gedrag.

Hoe ziet het verloop van één "brandersessie" bij jou eruit?
Dit kun je zien wanneer je de thermostaat warmte laat vragen en naar: Menu -> Live monitor

Bij mij als volgt:

S.03 - Ontsteking
S.09 - Meetprogramma
S.04 - CV bedrijf brander aan
Na 1 tot 5 min. Brander valt uit (zacht plofje)
S.99 Vaillant zelftest / S.01 ventilatorstart

Zo herhaalt het zich.
Wat mij hierbij opvalt is dat er geen wachttijd (antipendel beveiliging) tussen de branderstarts zit, deze slaat hij simpelweg over. Afgaande op jouw grafiek is dit bij jou hetzelfde.

Achtergrond informatie bij mijn situatie:
  • Beide verdieping vloerverwarming met Therminon LTV verdelers met pomp (bijmenging bijna helemaal gesloten - thermostaat ingesteld op: 45c)
  • Geen radiatoren, bypass op +/- 6 meter van ketel
  • Nest V3 thermostaat - opentherm - voorlooptemp. 45c
  • Vaillant ecotec Exclusive VHR 25-35/5‑7 (CVdeelast: auto / Gew. aanvoertemp: 50c / Pomptoerental gew. waarde: auto)
  • Aanvoertemp. praktijk: 25~38 / Retourtemp. praktijk 17~25 (afhankelijk van brandduur en modulatie).
Ik heb ook weleens tijden dat het naar behoren werkt en er normale (lange) brandtijd is. Een verband met buitentemperatuur of i.d. heb ik hierin nog niet kunnen ontdekken. Er is laatst ook iemand van Vaillant komen kijken, uiteraard werkte de ketel toen naar behoren. Grapje kost 120 euro en ben er helemaal niets mee opgeschoten. Ik weiger te accepteren dat dit normaal gedrag is, ook al krijg ik er mijn woning mee warm.

Benieuwd naar ervaringen/inzichten.

EDIT: Warm water voorziening werkt volledig naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:59
Soort van "low load" modus lijkt het... als je met Aan/Uit werkt is dat een manier om dicht bij het setpoint te blijven zonder modulatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

olafmol schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:04:
Soort van "low load" modus lijkt het... als je met Aan/Uit werkt is dat een manier om dicht bij het setpoint te blijven zonder modulatie..
Daar lijkt het inderdaad op maar het betreft in mijn geval een opentherm thermostaat.
Als ik kijk naar de gevraagde temperatuur onder: diagnosemenu -> D.009 - eBUS thermostaat gew.
waarde. Dan zie ik 40c. De actuele aanvoertemperatuur in de praktijk ligt daar dan onder en toch valt de brander na een aantal minuten uit.

Ik moet hierbij wel opmerken dat de parameter D.005 CV-aanvoertemp. gewenste
temp. meestal tussen de 35c en 30c staat. Is dit het setpoint? Hoe wordt deze waarde bepaalt? En als deze waarde de branderstop veroorzaakt waarom moduleert de ketel niet verder terug (hij kan nog kleiner branden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
@t21 ik zal van t weekend eens kijken. Ik heb de branderwachttijd hoog gezet en de brandweer start nu ongeveer eens in het kwartier.

De thermostaat in modulatie stand heeft een heel rustig stookgedrag ware het niet dat de thermostaat dan de ingestelde temperatuur negeert en door laat stoken.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik heb zomaar het idee dat het opgewekte vermogen in laaglast nog te groot is om de vloer/beneden verdieping op temperatuur te houden. Ondanks de opentherm gaat de ketel dan toch pendelen.

Doe de radiator in de badkamer eens dicht, als dat toch zou kunnen. Dit moet het stookgedrag van de ketel veranderen: pendelen blijft maar de tijd tussen aan en uit zal groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

@MarkS90
Als ik jouw conclusie/idee op mijn situatie betrek (sorry als ik hiermee het topic een beetje kaap), dan kan ik dat niet rijmen gezien de aanvoertemperatuuur de 45c niet haalt voor het stoppen van de brander. Dat zou toch moeten gebeuren in een situatie waar er teveel vermogen is voor het afgifte systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

Boeryepes schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:29:
@t21 ik zal van t weekend eens kijken. Ik heb de branderwachttijd hoog gezet en de brandweer start nu ongeveer eens in het kwartier.
Ja top, ik ben heel benieuwd of je eenzelfde verloop terugziet in de live monitor tijdens een "brandersessie".

Is dat niet het geval dan vermoed ik dat mijn ketel toch een defect heeft.
Bij mij treed bijv. de branderwachttijd (zoals hierboven beschreven) bijna nooit in werking en begint hij na +/- een minuut weer te branden. Zie jij hetzelfde verloop dan is het wellicht toch zoals eerder genoemd een soort van speciale (low-load)modus.

Ik wacht je reactie even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MarkS90 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:52:
Ik heb zomaar het idee dat het opgewekte vermogen in laaglast nog te groot is om de vloer/beneden verdieping op temperatuur te houden. Ondanks de opentherm gaat de ketel dan toch pendelen.

Doe de radiator in de badkamer eens dicht, als dat toch zou kunnen. Dit moet het stookgedrag van de ketel veranderen: pendelen blijft maar de tijd tussen aan en uit zal groter zijn.
Ik deel je mening over het te grote vermogen. Heeft het dan zijn om de laaglast verder omlaag te doen (nu 8kW)?

Je opmerking in de radiator in de douche uit te zetten, komt mij als tegenstrijdig over. Immers neemt de radiator vermogen af en als die al te hoog zou zijn, verergert de situatie dan. Tenzij dat is wat je wilt aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

@Boeryepes Ja het heeft zeker zin om de ketel te beperken in vermogen, wanneer het afgiftesysteem alle warmte kwijt kan zal de ketel in dat geval blijven branden totdat de ruimtetemperatuur is bereikt.

Waarom selecteer je niet de auto stand bij vermogen? Dan gaat (als het goed is) de ketel zelf opzoek naar het juiste vermogen. Iets wat bij mijn Vaillant ecotec Exclusive dus niet lijkt te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
nou @t21 lang bij de ketel gestaan. De vrouw vroeg al wat ik aan het doen was ...

De kamer was net op temperatuur gekomen (20,5) en cvbrander was uitgegaan.

Cv statussen onder (nb. watertemperatuur ingesteld op 55C en pompvermogen auto - dank voor de tip)

Ca 10/15 min was de status code 31: geen warmtevraag zomermodus
Toen gebeurde eea. (vrij kort achter elkaar naar status 4 - mogelijk zit er een foutje in 1-2-3-9)
1 ventilator aan
2 pompvoorloop
3 ontsteking aan
9 meetprogramma aan
4 brander aan - heeft ca 2 minuten geduurd. Geen plof bij uitgaan
7 pompnaloop (ingesteld op 5 minuten)
8 branderwachttijd ingegaan en cv watertemperatuur 24C (zandloper in display). Ik verwachtte 22,5 minuten maar na 30 minuten afgetaaid omdat ie in stand 8 bleeft. Het zonnetje was gaan schijnen en kamertemperatuur > ingestelde temperatuur
Watertemperatuur ondertussen gezakt naar 23C

Overigens heb jij een Nest - is dat en modulerende thermostaat en heb jij een extra opentherm printplaatje in de ketel zitten? Ik heb dus een Vaillant Thermostaat op eBus in standje aan/uit en het stookgedrag lijkt idd een zgn lowload modus. Als ik mijn thermo in modulerend zet is het stookgedrag mooi rustig maar heb ik wel een 1 graad overshoot en dus meer gasverbruik- geen idee waarom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMOGjuyF9Q-QVdSnRAXShQY5o5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LWyipWETuFTrNtbDsO1ed3vS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t21

t21

@Boeryepes

Dank voor je feedback!
Ja dat ziet er toch anders uit dan bij mij.
Bij mij valt de brander uit en dan knippert: S.99 Vaillant zelftest / S.01 ventilatorstart, daarna begint hij weer opnieuw.

Klopt ik heb een Vaillant Calormatic thermostaat gehad en deze vervangen met een Nest V3 (inderdaad toen ook een opentherm module bijgeplaatst). Met die thermostaat had ik overigens dezelfde problemen, zowel in aan/uit modus als modulerend.

Het maakt ook niet uit hoe ik het vermogenen instel, op 4kw valt hij binnen enkele minuten uit, op 6kw op 8kw en op auto ook. Zelfs als ik de ketel een testprogramma laat draaien op minimum last valt de brander binnen enkele minuten uit. Ik heb zo een beetje alles wat ik kan bedenken al geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:05
Over die 1 graden overshoot zou ik mij nog niet druk maken.
Als de ketel stopt met verwarmen is het water in de leidingen nog warm en geeft nog warmte af.
Pas na enige tijd leert de thermostaat wat de overshoot is en houd daar dan rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
Hoe lager het minimale ketelvermogen des te minder vaak zal de ketel aan en uit gaan. De ketel zal eventueel meer vermogen aanbieden indien dat nodig is maar niet minder.

De grap met die badkamerradiator is om tezien hoe het schakelgedrag van de ketel verandert. Als de ketel nog meer gaat pendelen met een dichte radiator weet je dat het ketelvermogen te hoog is als je wilt dat er zo weinig mogelijk geschakeld wordt.

Daarnaast hoeft die radiator helemaal niet de hele dag open te staan. Gewoon een programeerbare knop erop monteren met tijd en temperatuur en je verbruikt minder energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
D-dark schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:32:
Over die 1 graden overshoot zou ik mij nog niet druk maken.
Als de ketel stopt met verwarmen is het water in de leidingen nog warm en geeft nog warmte af.
Pas na enige tijd leert de thermostaat wat de overshoot is en houd daar dan rekening mee.
Dankjewel. Dat klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
Hoop dat het allemaal goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MarkS90 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:38:
Hoop dat het allemaal goed komt.
Ik ben aan het uitproberen. Daarnaast nog een instelling ‘stekkersaanpassing’ (-5 tot +5) in de thermostaat gevonden om de tegenkom aan te passen aan de snelheid waarmee de ruimte zijn warmte verliest. Deze staat niet uitgelegd in de handleiding 🧐 maar wel beschreven door wat handige harries op klusidee.nl

Aangezien de isolatie icm. dikke vloer met vloerverwarming heb ik de instelling van 0 op 4 gezet. Nu afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 21-02-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Ter afsluiting van dit topic: na een paar weken heb ik de thermostaat weer teruggezet op aan/uit. In de modulerende stand verdubbelt het gasverbruik. Daarin zit al verwerkt het gegeven dat in modulerende stand de kamertemperatuur 0,5-1,0 graden te hoog wordt.

Dit dubbele verbruik is dus met een 1 graad lagere kamertemperatuurinstelling dan aan/uit. Bizar is het nog steeds.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto64
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03-2023
Bij mijn ketel is het max vermogen iets verlaagd waardoor deze niet meer pendelt. Vaillant installateur heeft de diagnose gesteld; warmwatervraag stuurt vraag voor brander en deze gaat dan direct in max vermogen om daarna te moduleren. Echter bij max vermogen kan de brander de warmte niet kwijt en dus schakelt deze uit, en zo maar door. Door het vermogen in installateur menu aan te passen (geweldig toch dat er geen schroevendraaier meer aan te pas komt) is het euvel verholpen👍
Tevens de software laten updaten en ook de driewegklep laten controleren (alles onder garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
  • Laatst online: 08-05 02:23
Hallo,

Iemand een idee op hoeveel de deellast moet staan.

Heb een valliant met 25kw vermogen.
Heb deze nu eens op auto gezet.

Op 25kw pendelt deze hele dag

Huis is gem. van grote en goed qwa isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:17
buthead schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:56:
Hallo,

Iemand een idee op hoeveel de deellast moet staan.

Heb een valliant met 25kw vermogen.
Heb deze nu eens op auto gezet.

Op 25kw pendelt deze hele dag

Huis is gem. van grote en goed qwa isolatie.
Je kan even kijken naar filmpje van John Visser

Leer verschil onderscheiden tussen Low load en pendelen.

Zet een vinkje neer bij topic volgen

Niemand kan hier zomaar een antwoord opgeven, want ieder systeem en huis is uniek.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Zal eens proberen met de pompsnelheid aan te passen.
Ketel vermogen is op 20kw gezet.

Welke temp stellen jullie in?

voor cv of aanvoer is deze door onderhoudsman op 65 gezet
voor water uit de kraan op 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik had hetzelfde in het begin.
Stooklijn vloerverwarming nu 0,2 met +3
Stooklijn radiatoren nu 0,5 met +3
Minimale aanvoer vloerverwarming 24 graden, maximaal 34 graden
Minimale aanvoer radiatoren 27 graden, maximaal 38 graden
Ketel aavoer max 40 graden + 5 graden overshoot dus effecitief valt die bij 45 graden uit op maximale branderwachttijd.

Probeer eens met 3 tijdsblokken van 5 uur te stoken en jouw vloer niet via aan/uit te regelen.

Je zal altijd een overshoot hebben met aan/uit en de thermostaat zal altijd acnterlopen en daardoor steeds meer warmte vragen aan de ketel. Maar op een bepaald moment gaat het fout.
1 doordat de ebus waarde tever is opgelopen
2 doordat de ebus te hoog staat tegenover de aanvoer van de thermostaat zal de ketel zeer vaak pendelen.

3 zet het vermogen eens op de 3de laagste stand zo zie je nog net of de ketel terugmoduleert en verplicht je de ketel rustig op te stoken en dus pendelen te vermijden.

Wij laten alles samen verwarmen radiatoren en vloerverwarming.

Op 40 graden aanvoer voor de radiatoren en 35 graden voor de vvw komt onze installatie op een afgiftevermogen van +/- 8 à 9 KW. De ketel staat nu op 7,5KW deellast (zo’n 8,5KW effectief met hoogcalorisch gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:37
Net de nieuwe Vaillant ecotec plus geinstalleerd die nu ook minimaal vermogen van 3,7kw kan leveren…

Heb vloerverwarming (9 kringen) met open verdeler en 1 grote jaga strada met dbe ventilatoren die gewoon op zelfde aanvoertemp meedraait. Op de aanvoer zit trouwens een veiligheid (aanlegthermostaat) die de ketel doet afslaan als ie hoger dan 40°C levert per ongeluk, om vvw te beschermen.

Heb vaste pompfase gekozen want open verdeler. Pomp staat nu nog standaard op 100% maar ben nu ook even ah testen aan 70%.
Maximale aanvoertemp op 40° gezet. Bij huidig weer geeft ie tussen de 28 en 32 graden aan als aanvoer als ie brand.

Hij blijft wel mooi lang branden op zeer laag vermogen, gaat niet pendelen maar als brander uitgaat kan de pomp zomaar uren staan na te draaien…is dat normaal?

[ Voor 10% gewijzigd door vtrke op 02-12-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
vtrke schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:58:
Net de nieuwe Vaillant ecotec plus geinstalleerd die nu ook minimaal vermogen van 3,7kw kan leveren…

Heb vloerverwarming (9 kringen) met open verdeler en 1 grote jaga strada met dbe ventilatoren die gewoon op zelfde aanvoertemp meedraait. Op de aanvoer zit trouwens een veiligheid (aanlegthermostaat) die de ketel doet afslaan als ie hoger dan 40°C levert per ongeluk, om vvw te beschermen.

Heb vaste pompfase gekozen want open verdeler. Pomp staat nu nog standaard op 100% maar ben nu ook even ah testen aan 70%.
Maximale aanvoertemp op 40° gezet. Bij huidig weer geeft ie tussen de 28 en 32 graden aan als aanvoer als ie brand.

Hij blijft wel mooi lang branden op zeer laag vermogen, gaat niet pendelen maar als brander uitgaat kan de pomp zomaar uren staan na te draaien…is dat normaal?
CV pomp? Wat is de pompnalooptijd?

Welke thermostaat heb je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:37
Boeryepes schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:09:
[...]

CV pomp? Wat is de pompnalooptijd?

Welke thermostaat heb je trouwens?
Pomp nalooptijd staat op 10m maar daar houdt hij zich dus niet aan. Kan te maken hebben met het feit dat ik "vaste pompfase" gekozen heb bij Hydraulische keuze mss...(heb een open verdeler, vandaar de keuze voor vaste pompfase).

Thermostaat is nu de calormatic vrt 350 maar vandaag krijg ik normaal gezien de Vaillant Set sensoROOM VRT 51f + myVAILLANT connect VR 940f binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Heb hier nu het laagst mogelijk vermogen 5Kwh gekozen en nog ruim genoeg om te verwarmen hele woning.

In de radiatoren zit vrij weinig water, radson modelletjes die recent zijn.

Verbruik op koude dagen tegen vriespunt is 4-5m3
Gewone week-werkdagen 2-3m3
Stooktijd is 4-7h per dag

Temp op 20graden met een Tado systeem.

Nog tips voor lager verbruik te bekomen?
Pagina: 1