Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:51:
Ik denk dat die alleen maar AFC ventielen monteren. Radiator opmeten, in de app zetten en klaar. Anders wordt het gewoon te duur.
Heb je een idee wat waterzijdig inregelen op deze manier kost - per radiator?
(vergeleken met de duurdere (tijdrovendere?) manier)
Hoe gaat dit bij convectoren, convectorputten etc. gebeuren?
En als de radiatoren, convectoren etc. dan nog geboost zijn???
Geen idee, maar de seminairs vliegen om je oren op youtube.
Dus er bestaat geen officiële training, laat staan certificatie - interessant.
Maar waterzijdig inregelen is na "ingrijpende" veranderingen aan de cv-installatie verplicht - of niet?
Bijvoorbeeld als er een nieuwe cv-ketel wordt "opgehangen" en de installatie was nog niet "ingeregeld".

Alles geregeld in de "wet"?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 09:17
Ik heb via het werk een FLIR ir camera te leen en ben bezig om de Radiatoren verder in te regelen.
Ik heb dit een jaar of 2 geleden ook al een keer gedaan door de invoer en afvoer temperatuur van de CV radiator te meten met een IR digitale spot thermometer.
Ik maak gebruik van Heimeier dynamische thermostaat kranen en heb de stand genoteerd van laatste inregelmoment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQF6HnngSDweBH1wDw7-b4V6XWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VSjfjimvxJ5e8nu6wKuoXiX5.jpg?f=user_large
Ingang aan rechterkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qv-PBTsPQRBBu34XGORJpUBwuU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hj4yJmm7w0mNuoT5aAvEgX8Z.jpg?f=user_large
Ingang rechterkant.

2 jaar geleden stuurde ik aan op een zo laag mogelijke retour temperatuur waarbij ik tussen 20 en 25% uitkwam. In de woonkamer heb ik 3 dubbelzijdige radiatoren die 40cm hoog zijn waarbij het moeilijk is om bij de 25% uit te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQF6HnngSDweBH1wDw7-b4V6XWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VSjfjimvxJ5e8nu6wKuoXiX5.jpg?f=user_large
ingang rechts

[ Voor 26% gewijzigd door lammerts op 20-01-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:05:
[...]

[...]

Maar waterzijdig inregelen is na "ingrijpende" veranderingen aan de cv-installatie verplicht - of niet?
Bijvoorbeeld als er een nieuwe cv-ketel wordt "opgehangen" en de installatie was nog niet "ingeregeld".

Op de website van het (paar man grote) bedrijfje dat onze mechanische ventilatie heeft gedaan las ik 100 euro per radiator, waarbij er inderdaad gebruik gemaakt wordt van die automatische ventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

SVMartin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Op de website van het (paar man grote) bedrijfje dat onze mechanische ventilatie heeft gedaan las ik 100 euro per radiator, waarbij er inderdaad gebruik gemaakt wordt van die automatische ventielen.
€ 100 per radiator - is dat met of zonder ventieltje O-) ?
Bij 5 radiatoren ben je dan € 500,- kwijt en bij convectoren ver van huis.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2024 14:45 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

lammerts schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:09:
Ik heb via het werk een FLIR ir camera te leen en ben bezig om de Radiatoren verder in te regelen.
Ik heb dit een jaar of 2 geleden ook al een keer gedaan door de invoer en afvoer temperatuur van de CV radiator te meten met een IR digitale spot thermometer.
Ik maak gebruik van Heimeier dynamische thermostaat kranen en heb de stand genoteerd van laatste inregelmoment.

[Afbeelding]
Ingang aan rechterkant
[Afbeelding]
Ingang rechterkant.

Wie kan me vertellen, aan de hand van de foto's of ik de doorstroom iets moet vergroten of wat knijpen?
Als het warm genoeg wordt/is zou ik het zo laten.
Wat is trouwens de aanvoer en retour - ik zie iets van 28 - 29 °C in het midden van de radiatoren.
De 20% of 25% is ook maar een vuistregel - reken maar uit wat je met een aanvoer van 28 °C voor een retour zou moeten hebben. Kan je wel zover knijpen, maar dan heb je vermoedelijk geen warmteafgifte meer.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 20-01-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 09:17
Van de hoge (60cm) is de aanvoer temperatuur +- 40C en de retour +- 28C maar is ook zeer afhankelijk ven de kamer temperatuur. Bij start (koude kamer) zal deze inderdaad 40/28 zijn, maar naarmate de kamer dichter bij de eindstand komt, regelt de CV de aanvoer temperatuur naar beneden. De ingestelde CV temperatuur is 60C maar komt bij starten bijna nooit boven 55C volgens grafieken (Domoticz). hoogste temp in onderstaande graf is 52C. (Xtreme bepaald zelf)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-0nJNe078q8gs3VDYjrYuxBG-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7dagLtku8uDpmtARSKrmwnEE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door lammerts op 20-01-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:31
M.X schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:57:
oke nog 1 vraagje,. Er zitten dus 2 stelbussen in de ventielen. Als je de grote dus wat dichter zet dan draait de kleine mee. Gaat het dan tegelijk meer bypass geven?
Je onderblok lijkt een https://www.installerendo...x-2-p-niet-afsluitb--1770 of https://www.installerendo...1-p-niet-afsluitb--479984 te zijn.
Omdat het bij jou lijkt op een 1 pijpsysteem dan is de 1P-versie het meest logische.

Zomaar aan de knoppen draaiden zonder weten welke van de twee stelbussen, in welke richting en hoe ver je kan/moet draaien zou ik niet zo snel doen.
Gewoonweg om te voorkomen dat je badkamer gevuld wordt met CV-water ipv tapwater of dat je het erger maakt dan het nu al is.

Wellicht dat je nog wat bruikbare informatie vindt op https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/duolux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ok, weer even om advies vragen.
Situatie: VV beneden, radiatoren in de gang, boven en zolder.
Radiatoren zojuist waterzijdig ingeregeld, ging vrij simpel omdat ik thermostaatknoppen met kV voorinstelling heb (Comap). Radiatoren halen nu een delta T van ca 20 graden (gemeten met ir temperatuur en flir cam), dus ik is blij :)
Aanvullend: in de Comap app kun je aan- en afvoer temp aangeven. Dat heb ik voor 55/35, 50/30 resp 45/25 gedaan en daar komt dan altijd de zelfde instelling uit, dus dat is goed :)
Aanvoer max ketel staat nu op 55, min op 40

Nu de VV nog inregelen dus. Betreft een tegelvloer.
VV thermostaat staat nu op 35 graden, pomp op stand 1. Zie er momenteel 30-35 graden in gaan en ca 25 terugkomen op de verdeler, en ook zoiets richting ketel.

Iets zegt me dat ik of de VV thermostaat omhoog moet gooien naar 40 of zelfs 45 of hoger (tegelvloer zou dat moeten kunnen hebben), danwel de max aanvoertemperatuur van de ketel moet verlagen. En of iets met de pompsnelheid. Maar wat is wijsheid? Idee is uiteraard gas besparen, dus hogere temperatuur er in klinkt onlogisch. Maar duurt nu wel lang voor eea warm wordt, zie de ketel ca 2 uur stoken in de ochtend om van 19 naar 20 te gaan .

Verder Remeha iSense thermostaat. Ketel zelf heb ik nog niet echt aangezeten, kan ik later wellicht nog doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
The Eagle schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:34:
Nu de VV nog inregelen dus. Betreft een tegelvloer.
VV thermostaat staat nu op 35 graden, pomp op stand 1. Zie er momenteel 30-35 graden in gaan en ca 25 terugkomen op de verdeler, en ook zoiets richting ketel.

Iets zegt me dat ik of de VV thermostaat omhoog moet gooien naar 40 of zelfs 45 of hoger (tegelvloer zou dat moeten kunnen hebben), danwel de max aanvoertemperatuur van de ketel moet verlagen. En of iets met de pompsnelheid. Maar wat is wijsheid? Idee is uiteraard gas besparen, dus hogere temperatuur er in klinkt onlogisch. Maar duurt nu wel lang voor eea warm wordt, zie de ketel ca 2 uur stoken in de ochtend om van 19 naar 20 te gaan .
Doel is gas besparen, maar ik neem aan met zo min mogelijk comfortverlies, toch?
Je hebt toch Domoticz?
Dan zou je 'gewoon' een paar verschillende situaties kunnen proberen, tijd en gasverbruik meten en loggen.
Dan komt jouw sweet spot vanzelf naar voren.

Mijn sweet spot is:
VVW staat op 35 gr C.
Ketel staat op 45 gr C met aan/uit thermostaat (en een museumstuk als ketel).
Verbruik 0.21 m3 gas per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:05
Vraag: in ons huurhuis hangt een Atag A244 EC. Hierop is een Honeywell Round Modulation aangesloten via OpenTherm. Ik kan het maximale vermogen niet wijzigen in de instellingen van de ketel. Deze staat op 0% (laaglast). Kan het zijn dat dit wordt aangestuurd door de thermostaat? Ik kan hierover weinig vinden online mbt. dit type ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:27
meintje schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:34:
Vraag: in ons huurhuis hangt een Atag A244 EC. Hierop is een Honeywell Round Modulation aangesloten via OpenTherm. Ik kan het maximale vermogen niet wijzigen in de instellingen van de ketel. Deze staat op 0% (laaglast). Kan het zijn dat dit wordt aangestuurd door de thermostaat? Ik kan hierover weinig vinden online mbt. dit type ketel.
Google “Atag a244ec handleiding”: b.v. https://www.gebruikershan...ing-508476.html?page=0037

Pagina 29 en 30 gaan over instellen van parameters. 541 is voor vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@The Eagle Als je een IR-thermometer hebt kan je misschien de temperatuur
van de tegelvloer meten en tijdens het opwarmen evtl. met de FLIR de buizen in de vloer checken.

Ik zou met de temperatuur van de tegels niet hoger gaan dan 25 - 27 °C, dit voelt dan vaak al wat te warm aan.
40 °C aanvoer in de lussen is vaak te hoog bij een moderne vloerverwarming.
Maar je kan de pompinstelling van de vvw-pomp wat hoger zetten, dit verhoogt de warmteafgifte.
Ik zou op een deltaT over de vloer (aanvoer - retour) van ca. 5 K mikken.

P.S.: Een hoge deltaT is geen doel op zich.

P.P.S.: Ook nog een paar huisnummers:
Mijn sweet spot is:
VVW staat op nix - aanvoer wordt bepaald door de ketel (max. 33°C)
Ketel staat op max. 40 °C met OT-thermostaat (en een museumstuk als ketel).
Verbruik ca. 0,36 m³ gas per uur (whatever that means)

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 21-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Torch1969 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Google “Atag a244ec handleiding”: b.v. https://www.gebruikershan...ing-508476.html?page=0037

Pagina 29 en 30 gaan over instellen van parameters. 541 is voor vermogen.
Zo makkelijk kan het zijn 😁

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:05
Boeryepes schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Zo makkelijk kan het zijn 😁
Zo makkelijk is het blijkbaar niet, want dat had ik al geprobeerd (maar dat staat niet in mijn eerdere bericht). Als ik dat menu open staat de ketel ingesteld op 0%. Ik kan de waarde aanpassen en opslaan. Als ik het menu daarna opnieuw open staat de ketel wederom op 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:13
0% is de max, eigenlijk 100%. Maar dat past niet op de display. En als de gewijzigde waarde niet opgeslagen is, doe je iets niet goed. Btw het zijn niet de prettigste toetcombinaties om iets te bevestigen trouwens. Zit er zelf ook soms mee te klooien.

[ Voor 30% gewijzigd door scofield op 21-01-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 07:32
Hallo,

Afgelopen zomer heb ik een aantal radiatoren vervangen/verzwaard om de afgifte te verbeteren. Nu begin ik weer met mijn inregelcyclus, en loop tegen twee vragen aan:

1. Mijn ATAG i28EC ketel heeft volgend de handleiding een dT-regeling van 25K. Wat betekent dit? Is dat iets om rekening mee te houden in het waterzijdig inregelen/cv-tunen?
2. Op de nieuwe radiatoren heb ik voetventielen geplaatst. Maar ik durf niet verder open te draaien. Zit er een blokkering op die dingen om te voorkomen dat je het ventiel helemaal er uit draait? En dan dus je cv-water om je oren krijgt? Ik had dat droog moeten testen, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
1. een deltaT van 25K wil niks anders zeggen dan een temperatuursverschil van 25 graden.
2. ja, er zit een blokkering op zodat je je voetventiel inbus er niet zomaar uit zal draaien, tenzij er een defect is. Maar inregelen doe je niet met een voetventiel maar met dubbel instelbare kranen, al dan niet thermostatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
scofield schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:38:
1. een deltaT van 25K wil niks anders zeggen dan een temperatuursverschil van 25 graden.
2. ja, er zit een blokkering op zodat je je voetventiel inbus er niet zomaar uit zal draaien, tenzij er een defect is. Maar inregelen doe je niet met een voetventiel maar met dubbel instelbare kranen, al dan niet thermostatisch.
Tja, ik snap dat het 25 graden is. Maar wat betekent de dT-regeling?. Stuurt de ketel op het halen van die dT, of is dat een maximum, een minimum, kortom wat moet ik ermee? Functioneert de ketel slechter als ik een dT van 10 heb, omdat de aanvoertemperatuur maar 50 graden is?

En m.b.t. de tweede vraag: eerste voetventielen gingen goed. Inderdaad een blokkering bij het geheel opendraaien. Helaas ben ik er zojuist achter gekomen dat het toch niet voor alle ventielen geldt. Op zolder vloog het ventiel er uit en kreeg ik 1,7 bar water door de ruimte. Gelukkig op zolder, dus met 1 emmer water was het weer gedaan. Maar wel een bende :-( En m.b.t. dubbel instelbare kranen, ooit de openingspost gevolgd en daarom voetventielen geplaatst. Dat is dus waar ik het nu mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Ik ken de atag instellingen niet tot in den treure maar als ik lees een dT regeling van 25K, ga ik ervanuit dat er bij een aanvoer van 50 graden de ketel er voor probeert te zorgen dat ie een retourtemp krijgt van 25 graden. Bij 60 graden aanvoer > 35 graden retour enz.
Dat jij een ventiel uit een voetventiel weet te draaien komt mij vreemd over, die dingen worden normaal gesproken geblokkeerd aan het einde, lees als ze helemaal open staan. Hoofdstukje domme pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
scofield schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:14:
Ik ken de atag instellingen niet tot in den treure maar als ik lees een dT regeling van 25K, ga ik ervanuit dat er bij een aanvoer van 50 graden de ketel er voor probeert te zorgen dat ie een retourtemp krijgt van 25 graden. Bij 60 graden aanvoer > 35 graden retour enz.
Letterlijke tekst handleiding onder het kopje CV-regeling (alleen voor de erkende installateur): "...blablabla...Het beginpunt van de gradientregeling is de op dat moment aanwezige aanvoertemperatuur. Een Delta-T regeling (25K) zorgt voor een stabiele regeling naar warmtebehoefte"

Nu ben ik niet het aangewezen leespubliek (installateur), maar ik ben wel nieuwsgierig :-)
Dat jij een ventiel uit een voetventiel weet te draaien komt mij vreemd over, die dingen worden normaal gesproken geblokkeerd aan het einde, lees als ze helemaal open staan. Hoofdstukje domme pech?
Paar jaar geleden er op gezet. Bij een bouwmarkt gehaald (een van de bekende, weet niet precies meer welke). Ik ben zo klaar met die bouwmarkttroep die aan de hobbyklusser wordt verkocht. Het zijn altijd van die "had ik maar..."-momenten. Had ik maar iets meer ingelezen, en iets meer geld uitgetrokken. Maar goed, ventiel zit er weer in, gedweild en cv weer gevuld. Verder met inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Jaga levert zelf inserts om waterzijdig in te regelen.
Zoals hierboven, maar als je gedeeltelijk boost kun het ergens anders te koud worden. Door moet je dan opletten en de gebooste wat minder water geven.
[...]

Schrijf je op de bon: Is al ingeregeld volgens de klant. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

lammerts schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:09:

[Afbeelding]
Ingang aan rechterkant
[Afbeelding]
Ingang rechterkant.

2 jaar geleden stuurde ik aan op een zo laag mogelijke retour temperatuur waarbij ik tussen 20 en 25% uitkwam. In de woonkamer heb ik 3 dubbelzijdige radiatoren die 40cm hoog zijn waarbij het moeilijk is om bij de 25% uit te komen.
[Afbeelding]
ingang rechts
Heeft deze radiator wel minimaal 10cm vrij aan onder en bovenzijde? En staat er geen bank voor? Anders kan hij nooit zijn warmte afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:10:
[...]
Jaga levert zelf inserts om waterzijdig in te regelen.
Ik zie het prijs plakkaat al voor me - speciale aanbieding!
[...]
Zoals hierboven, maar als je gedeeltelijk boost kun het ergens anders te koud worden. Door moet je dan opletten en de gebooste wat minder water geven.
Als je minder water laat stromen wordt het booster-effect natuurlijk weer minder.
Ieder voordeel hep't z'n nadeel.

Ik heb een andere, betere procedure:
Ik heb de warmteafgifte in huis met de HB's min of meer in balans.

Als ik bijvoorbeeld de bovenverdieping een boost wil geven
ga ik de boosters met 2 x 16 ventilatoren in het woongedeelte
(waar de thermostaat hangt!!) tijdelijk! wat omlaag zetten.

De thermostaat wil de lagere warmteafgifte natuurlijk compenseren
en gaat de ketel wat langer laten branden (in low-load bij mij).

Werkt perfeckt! - Poor man's zone regeling.- Kan eventueel plaatjes laten zien.
[...]

Schrijf je op de bon: Is al ingeregeld volgens de klant. ;)
'tuurlijk - wederzijds voordeel, sowieso niemand die het controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:32
Hi allen,

Ik kom hier toch weer even op de lijn omdat ik het idee heb dat mijn CV wat vaak aanslaat.

Gegevens:
  • 2-onder-1 kap uit 1996, 110m2
  • Energielabel A
  • Vloerverwarming beneden & boven
  • Remeha Avanta CV
  • Remeha iSense thermostaat (Ta ingesteld op 40C)
Hierbij het stookgedrag van vandaag. Is dit normaal? Ik zou denk ik liever hebben dat hij bijv. 4x per dag een langere tijd aan zou slaan. Iemand tips? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhWjKbiW4DTwc8koCXVUn1uztZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lem0M8rwpwMz2iQeyj21u4kf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Nickname27 Ik persoonlijk zie hier op het eerste gezicht geen probleem wat opgelost moet worden.
De mooi afgeronde HomeWizard plaatjes laten natuurlijk ook niet alles zien.
Van de gegevens is m.n. de uitsluitende vloerverwarming interessant - trage warmteafgifte -
Is de Isense thermostaat hierop ingesteld?

Als je een vaak startende brander wil zien (trouwens niets om je zorgen over te maken - is zo ontworpen):
(Aanvoer & Retour)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs_HNoV5fKO6A-l6E1W3EfZcjN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsVk9jq0FjrAL8w78xLQVu7s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@dunklefaser

Thanks voor het meekijken! Goed om te horen dat het aantal branderstarts niet buitengewoon lijkt te zijn.
Welke instellingen zou je aanraden om te dubbelchecken wat betreft de isense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:33
Ik wil ook eens kijken wat voor een effect het heeft als ik het vermogen van mijn ketel verlaag. Wij hebben een ATAG I28EC en in de handleiding heb ik gevonden hoe ik het vermogen kan verlagen. Maar in de handleiding staat ook het volgende:
De ketel is voorzien van een intelligent besturingssysteem. De ketel anticipeert op de
warmtebehoefte van de cv-installatie of de warmwatervoorziening. Hierdoor zal de ketel zijn
vermogen afstemmen op de installatie. Dit betekent dat de ketel langer en op een laag niveau
in bedrijf zal zijn.
Heeft het dan nog wel nut om handmatig het vermogen te verlagen? Of is het systeem niet zo intelligent als de handleiding beweert? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raem op 22-01-2024 09:54 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Raem schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:52:
Ik wil ook eens kijken wat voor een effect het heeft als ik het vermogen van mijn ketel verlaag. Wij hebben een ATAG I28EC en in de handleiding heb ik gevonden hoe ik het vermogen kan verlagen. Maar in de handleiding staat ook het volgende:

[...]

Heeft het dan nog wel nut om handmatig het vermogen te verlagen? Of is het systeem niet zo intelligent als de handleiding beweert? :)
Ik zou niks veranderen. De ketel zal wel moduleren, zeker als je een buitensensor hebt en de stooklijn wat correct is ingesteld.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nickname27 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:24:
@dunklefaser

Thanks voor het meekijken! Goed om te horen dat het aantal branderstarts niet buitengewoon lijkt te zijn.
Welke instellingen zou je aanraden om te dubbelchecken wat betreft de isense?
Geen isense hier
- misschien staat het in het instructieboekje of in de technische documentatie voor de installateur?
Bij mijn thermostaat stond iets in de technische documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:07
Even een vraag voor de Intergas kenners hier. In December is er bij mij een nieuwe HRE 28/24 geïnstalleerd.
Wordt eigenlijk alleen gebruikt voor de vloerverwarming beneden (7 groepen, verdeeld over 3 zones met honeywell evohome). Op de verdiepingen doen we de kamers met airco's verwarmen, alleen de radiator op de badkamer staat overdag een beetje open).
vv verdeler is een robot LTV met a-label pomp (geschakeld door de HCE80, nu ingesteld op constante verschildruk, stand 3). Inregelventiel voor retour bijmengen staat dicht, dus er wordt niet bijgemengd. max Ta op de ketel ingesteld op 40, vermogen min 25 max op 30%, pompsnelheid min op 60, max 100%.

De groepen op de verdeler worden via de HCE80 opengezet door robot thermomotoren. Het was mij wel bekend dat deze er even over kunnen doen om open te gaan, maar vertraging relais toevoegen etc had/heb ik geen trek in.
Nu zag ik dat er op de intergas een parameter "O." is, die volgens de handleiding een vertraging geeft op het starten van de ketel na een aan signaal (thermostaat is aan/uit).
Nu zal er bij een aan signaal warm water via de bypass terug gaan naar de ketel (bypass zit vlak bij de verdeler, dus zal geen pendelen veroorzaken denk ik) tot de groep(-en) voldoende open staan.

Lang verhaal kort: heeft het zin om de parameter O. op 1 of 2 minuten in te stellen zodat warm water niet meer "nutteloos" terug gaat naar de ketel, maar altijd de vloer in gaat. (zal dan natuurlijk ook de minimale aan tijd moeten verlengen in de evohome regel unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Ik zou niks veranderen. De ketel zal wel moduleren, zeker als je een buitensensor hebt en de stooklijn wat correct is ingesteld.
Zonder buitensensor gaat het ook.

Thermostaat is daar slim genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:33
Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Moet er nog bij zeggen dat we alleen de radiatoren op de begane grond en de badkamer open hebben staan. Weet niet of dat eventueel nog relevant is.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 10:52
Hoi allemaal,

Kan iemand mij laten weten welk type verdeler ik heb? Is dit een ltv-verdeler of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxC04Qjw4V8nZGwKyr6fWudc4ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CO0Utpgvdox05tuura2qddO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MrOsman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:40:
Hoi allemaal,

Kan iemand mij laten weten welk type verdeler ik heb? Is dit een ltv-verdeler of niet?

[Afbeelding]
nope. Je hebt een mengverdeler voor hoge temperatuur aanvoer (ervan uitgaande dat er niet nog meer is in je installatie).

[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 22-01-2024 15:46 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
Boeryepes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:45:
[...]

nope. Je hebt een mengverdeler voor hoge temperatuur aanvoer.
Dank voor je reactie, ga ik verder met instellen van parameters,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
MrOsman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Dank voor je reactie, ga ik verder met instellen van parameters,
De thermostaatknop beveiligt dat er niet te heet water je vloer ingaat. De pomp verzorgt de circulatie in de vloer. Een LTV opstelling heeft beide niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Boeryepes op 22-01-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
Boeryepes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:46:
[...]

De thermostaatknop beveiligt dat er niet te heet water je vloer ingaat. De pomp verzorgt de circulatie in de vloer. Een LTV opstelling heeft beide niet.
dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Aanvullend op de voorgaande antwoorden.
De hogere temperatuur wordt in de mengverdeler omlaag gebracht door bijmenging van afgekoeld retourwater. De stand van je thermostaat bepaalt de temperatuur in je vloerverwarming.
Zo zou je wel kunnen spreken van lage temperatuur afgifte in je vloer.

Los hiervan:
Wat is de vraag achter jouw vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Bucephalus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:21:
Even een vraag voor de Intergas kenners hier. In December is er bij mij een nieuwe HRE 28/24 geïnstalleerd.
Wordt eigenlijk alleen gebruikt voor de vloerverwarming beneden (7 groepen, verdeeld over 3 zones met honeywell evohome). Op de verdiepingen doen we de kamers met airco's verwarmen, alleen de radiator op de badkamer staat overdag een beetje open).
vv verdeler is een robot LTV met a-label pomp (geschakeld door de HCE80, nu ingesteld op constante verschildruk, stand 3). Inregelventiel voor retour bijmengen staat dicht, dus er wordt niet bijgemengd. max Ta op de ketel ingesteld op 40, vermogen min 25 max op 30%, pompsnelheid min op 60, max 100%.

De groepen op de verdeler worden via de HCE80 opengezet door robot thermomotoren. Het was mij wel bekend dat deze er even over kunnen doen om open te gaan, maar vertraging relais toevoegen etc had/heb ik geen trek in.
Nu zag ik dat er op de intergas een parameter "O." is, die volgens de handleiding een vertraging geeft op het starten van de ketel na een aan signaal (thermostaat is aan/uit).
Nu zal er bij een aan signaal warm water via de bypass terug gaan naar de ketel (bypass zit vlak bij de verdeler, dus zal geen pendelen veroorzaken denk ik) tot de groep(-en) voldoende open staan.

Lang verhaal kort: heeft het zin om de parameter O. op 1 of 2 minuten in te stellen zodat warm water niet meer "nutteloos" terug gaat naar de ketel, maar altijd de vloer in gaat. (zal dan natuurlijk ook de minimale aan tijd moeten verlengen in de evohome regel unit)
Als O. dus werkelijk de vertraging in minuten weergeeft tussen sluiten aan/uit thermostaat en het aanslaan van de ketel kun je in geval van trage servomotoren of thermomotoren een paar minuten aanhouden idd. Afhankelijk hoe lang het duurt eer die kleppen helemaal open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Nickname27 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:42:
Hi allen,

Ik kom hier toch weer even op de lijn omdat ik het idee heb dat mijn CV wat vaak aanslaat.

Gegevens:
  • 2-onder-1 kap uit 1996, 110m2
  • Energielabel A
  • Vloerverwarming beneden & boven
  • Remeha Avanta CV
  • Remeha iSense thermostaat (Ta ingesteld op 40C)
Hierbij het stookgedrag van vandaag. Is dit normaal? Ik zou denk ik liever hebben dat hij bijv. 4x per dag een langere tijd aan zou slaan. Iemand tips? :)

[Afbeelding]
Op internet is de complete handleiding nog te vinden van de Isense, met name langzame afgifte, vloerverwarming dus. Van de week nog zitten bladeren in het pdf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaKo2019
Seafarer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Thermostaat is daar slim genoeg voor.
Welke thermostaat heeft @Raem dan? :*) Maar ik heb dezelfde ketel met ATAG one thermostaat, en heb inderdaad om die reden ook niets aan vermogen gedaan. Wel mee geëxperimenteerd, maar uiteindelijk gewoon weer terug op de fabrieksinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Boeryepes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:46:
[...]

En dan heb je nog het zwarte kastje op de onderste balk
niet vergeten?

@MrOsman Ongevraagd advies:
Gebruik een pompschakelaar (of heb je die al?)! Misschien ook de stroomslurpende pomp vervangen?

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 22-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

scofield schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Op internet is de complete handleiding nog te vinden van de Isense, met name langzame afgifte, vloerverwarming dus. Van de week nog zitten bladeren in het pdf.
Idd. wie zoekt die vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10
dunklefaser schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:01:
[...]

niet vergeten?

Gebruik een pompschakelaar (of heb je die al?)! Misschien ook de stroomslurpende pomp vervangen?
Wat zou je adviseren als alternatief voor een Grundfos UPS 15-50 130? De schroefaansluiting is 1" (32mm) en de meeste alternatieven zijn 1,5" (47mm) volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92nsMa6t1tpX2XmNFbe8r4AfkT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cWWW0LqDNBLxXIjM15KY6GjQ.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door A3-D op 22-01-2024 20:35 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOsman
Lawrentz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Aanvullend op de voorgaande antwoorden.
De hogere temperatuur wordt in de mengverdeler omlaag gebracht door bijmenging van afgekoeld retourwater. De stand van je thermostaat bepaalt de temperatuur in je vloerverwarming.
Zo zou je wel kunnen spreken van lage temperatuur afgifte in je vloer.

Los hiervan:
Wat is de vraag achter jouw vraag?
instellen van parameters
dunklefaser schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:01:
[...]

niet vergeten?

hmm nee deze heb ik niet helaas :) heb de Grundfos zoals op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

A3-D schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:31:
[...]

Wat zou je adviseren als alternatief voor een Grundfos UPS 15-50 130? De schroefaansluiting is 1" (32mm) en de meeste alternatieven zijn 1,5" (47mm) volgens mij.

[Afbeelding]
Heb je de opgenomen stroom al eens gemeten? Of ga je blind op het type plaatje af? Voordat je gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10
Seafarer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:46:
[...]

Heb je de opgenomen stroom al eens gemeten? Of ga je blind op het type plaatje af? Voordat je gaat vervangen.
Om eerlijk te zijn zou ik blind gaan vervangen....stroom nog niet eerder gemeten :X

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

A3-D schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Om eerlijk te zijn zou ik blind gaan vervangen....stroom nog niet eerder gemeten :X
Ik zou het voor de grap eens proberen. Kan schokkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@dunklefaser
@scofield

Oke, zie de standaard CV-instellingen op de iSense hieronder.
Wat ik al heb gedaan:
  • Comfort corr. - uit
  • Opwarmsnelheid - langzaamst
  • Afkoelsnelheid - langzaamst
  • Min. CV temp - 40C
  • Max. CV temp - 40C
Dan vraag ik me verder nog even af:
  • Max. aanwarmtijd - op 0 min. zetten?
  • Pompsturing - aan of uit?
  • Andere zaken die ik moet veranderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciiUI0Fo_X2FEi6QBc10d-PGnqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7wPeV4gEgdHANHo7xzto27Dj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

A3-D schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]
Er zijn universele verloopsets van 1"naar 1,5 "verkrijgbaar (bijvoorbeeld hier)
Volgens mij verandert de afstand tussen de aansluitingen hierdoor niet.
Ik heb trouwens sinds januari 2017 de AlfaMax Circulatiepomp RS 25/60/180 voor mijn vloerverwarming
als vervanging van een Grundfos UPS 25-50-180. Verbruik nu ca. 70-80% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nickname27 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:07:
@dunklefaser
@scofield

Oke, zie de standaard CV-instellingen op de iSense hieronder.
Wat ik al heb gedaan:
  • Comfort corr. - uit
  • Opwarmsnelheid - langzaamst
  • Afkoelsnelheid - langzaamst
  • Min. CV temp - 40C
  • Max. CV temp - 40C
Dan vraag ik me verder nog even af:
  • Max. aanwarmtijd - op 0 min. zetten?
  • Pompsturing - aan of uit?
  • Andere zaken die ik moet veranderen?
[Afbeelding]
Dan vraag ik me ook af wat wil je bereiken?
Met 40°C aanvoer is je retour vermoedelijk laag genoeg voor bijna optimaal ketelrendement.

Wat wil je (urgent) verbeteren? -
Heb je bijvoorbeeld acute comfortproblemen in bepaalde vertrekken?
Wordt het na een nachtverlaging te laat warm?
Je kan wel alle instellingen doorlopen,
maar zoiets als een optimale, universele? combinatie van instellingen (in de thermostaat) bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@dunklefaser

Niets urgents - ik ben nogal een leek als het gaat om CV installaties. Dus het is fijn dat niet-leken zoals jullie willen meekijken of de boel goed ingesteld staat (en ik daardoor bijv. niet te veel gas verbruik, of de ketel onnodig belast door te veel starts, gelukkig blijkt dat laatste niet zo te zijn :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nickname27 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:18:
@dunklefaser

Niets urgents - ik ben nogal een leek als het gaat om CV installaties. Dus het is fijn dat niet-leken zoals jullie willen meekijken of de boel goed ingesteld staat (en ik daardoor bijv. niet te veel gas verbruik, of de ketel onnodig belast door te veel starts, gelukkig blijkt dat laatste niet zo te zijn :)).
Te veel gas verbruiken? In relatie tot wie of wat?

Als je een recente warmteverliesberekening hebt kan je dit als vertrekpunt nemen,
of eventueel in vergelijking met historische gasverbruiken voor cv! - als je die hebt.
(natuurlijk als verbruik per gew. graaddag of beter nog als verbruik in kWh/m² per jaar
- dit is relatief makkelijk uit te rekenen.
Belangrijk: Je moet wel weten wat je tot welke temperaturen verwarmt anders is het verbruik nietszeggend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@dunklefaser

Fair enough, het is inderdaad zo dat ik bijvoorbeeld op mindergas.nl inmiddels mijn verbruik per graaddag kan zien, maar ik vind het lastig om dit in perspectief te plaatsen.

Mijn verbruik per graaddag (sinds 1 nov 23) is 0,276m3 of 2,7kWh. Dit met een binnentemp van 19,5C.

Wat betreft warmteverlies, ik zie een warmtebehoefte van 104,47kWh/m2 per jaar op het taxatierapport staan (uit 2022), is dat wat we zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Nickname27 op 23-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

[b]Nickname27 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:42:

Zet een paar ramen open. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:16
Kan je een Intergas HRE 28/24 uit '12 via de IDS parameters veranderen ?

@edsandje ... Weet jij dat bv ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:54:
Kan je een Intergas HRE 28/24 uit '12 via de IDS parameters veranderen ?

@edsandje ... Weet jij dat bv ?
Weet ik niet, ik doe niet zoveel met Intergas.
Volgens de Intergas website niet, vanaf 2013.
https://www.intergas-verwarming.nl/zakelijk/producten/ids/

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nickname27 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:26:
@dunklefaser

Fair enough, het is inderdaad zo dat ik bijvoorbeeld op mindergas.nl inmiddels mijn verbruik per graaddag kan zien, maar ik vind het lastig om dit in perspectief te plaatsen.

Mijn verbruik per graaddag (sinds 1 nov 23) is 0,276m3 of 2,7kWh. Dit met een binnentemp van 19,5C.

Wat betreft warmteverlies, ik zie een warmtebehoefte van 104,47kWh/m2 per jaar op het taxatierapport staan (uit 2022), is dat wat we zoeken?
Het stookseizoen loopt nog een tijdje door, jouw gemiddelde verbruik per graaddag gaat waarschijnlijk nog wat stijgen. Heb je een realistische waarde voor warmwater in het stookseizoen afgetrokken?

Hoeveel m² verwarm je nu op gemiddeld 19 °C?
Met jouw gasverbruik voor cv per gemiddeld! jaar kan je dan met de 104 kWh/m² per jaar van de wvb vergelijken - wel nog even corrigeren voor de ca. 19°C (standaard is 20°C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:16
edsandje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Weet ik niet, ik doe niet zoveel met Intergas.
Volgens de Intergas website niet, vanaf 2013.
https://www.intergas-verwarming.nl/zakelijk/producten/ids/
Ok ...

Ze hebben het ook alleen over "uitlezen" ...
Dus zal sowieso maar 1 richtingsverkeer zijn denk ik.
Enig idee waar er mensen rondlopen (buiten Intergas) die me daar meer over zouden kunnen vertellen ?

Zou mooi zijn als ik er een paar zou kunnen wijzigen gerelateerd aan de buitentemperatuur (3, c & E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
dunklefaser schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Het stookseizoen loopt nog een tijdje door, jouw gemiddelde verbruik per graaddag gaat waarschijnlijk nog wat stijgen. Heb je een realistische waarde voor warmwater in het stookseizoen afgetrokken?

Hoeveel m² verwarm je nu op gemiddeld 19 °C?
Met jouw gasverbruik voor cv per gemiddeld! jaar kan je dan met de 104 kWh/m² per jaar van de wvb vergelijken - wel nog even corrigeren voor de ca. 19°C (standaard is 20°C).
Ik heb 15m3 per maand voor SWW gerekend aangezien we alleen nog douchen op gas (Quooker Combi beneden).

GBO van ons huis is 110m2 waarvan pak hm beet 80m2 daadwerkelijk verwarmd wordt.

Even uitgaande van de huidige verbruiksdata (kan eea aanpassen zodra ik een jaar aan data heb), hoe vergelijk ik dan met de wvb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Ik ben bezig om mijn radiatoren waterzijdig in te regelen. Ik heb alle radiatoren op de bovenverdiepingen vol open gezet, de ketel 10 minuten opgestookt en vervolgens de aanvoer- en retourtemperatuur van alle radiatoren gemeten. Deze lag in alle gevallen veel te dicht bij elkaar (max. 10% verschil). Ik heb daarom alle radiatoren op de bovenverdiepingen geknepen.

Hierdoor stroomt er zoveel warm water naar de benedenverdieping dat de aanvoer- en retourtemperatuur van de radiatoren hier ook veel te dicht bij elkaar liggen. Moet ik deze nu ook gaan knijpen?

Het klinkt een beetje onlogisch om alle radiatoren in huis te knijpen. Het lijkt alsof je dan beter het vermogen van de ketel kan verlagen.

Hoe kijken jullie hier naar?

Daarnaast beschikken alle radiatoren op de bovenverdiepingen over thermostaatkranen die ik altijd op stand 1 á 2 heb staan. Voor het inregelen heb ik deze echter tijdelijk volledig open gedraaid. Na het inregelen zal ik deze weer terugzetten op stand 1 á 2. Ben ik dan niet de hele balans kwijt?

[ Voor 16% gewijzigd door buzzs op 23-01-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Nickname27 Voorbeeld: gemiddeld 0,275 m³/ggd x 2600 gd (actueel bij mij) = 715 m³
verbruik per m² = 715 m³ x 9,77 kWh/m³ x 0,92/80m² = 80 kWh/m² per jaar

OPLETTEN: stookgrens en gemiddelde temperatuur goed zetten in mindergas voor correcte graaddagen!
Verondersteld gemiddeld cv-rendement per stookseizoen: ca. 92% bij LTV!

Ander voorbeeld: 0,4 x 3000 (std. waarde?)= 1200 m³ per jaar (de rest zoals hierboven)
=> 134 kWh/m² per jaar

Wel nog even voor het verschil tussen 20°C en 19°C corrigeren!
Ik schat ca. 5-6% meerverbruik bij 20°C (natte vinger)

Nog vragen?

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 23-01-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
buzzs schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:50:
Ik ben bezig om mijn radiatoren waterzijdig in te regelen. Ik heb alle radiatoren op de bovenverdiepingen vol open gezet, de ketel 10 minuten opgestookt en vervolgens de aanvoer- en retourtemperatuur van alle radiatoren gemeten. Deze lag in alle gevallen veel te dicht bij elkaar (max. 10% verschil). Ik heb daarom alle radiatoren op de bovenverdiepingen geknepen.

Hierdoor stroomt er zoveel warm water naar de benedenverdieping dat de aanvoer- en retourtemperatuur van de radiatoren hier ook veel te dicht bij elkaar liggen. Moet ik deze nu ook gaan knijpen?

Het klinkt een beetje onlogisch om alle radiatoren in huis te knijpen. Het lijkt alsof je dan beter het vermogen van de ketel kan verlagen.

Hoe kijken jullie hier naar?

Daarnaast beschikken alle radiatoren op de bovenverdiepingen over thermostaatkranen die ik altijd op stand 1 á 2 heb staan. Voor het inregelen heb ik deze echter tijdelijk volledig open gedraaid. Na het inregelen zal ik deze weer terugzetten op stand 1 á 2. Ben ik dan niet de hele balans kwijt?
Heb je de topic start gelezen? En dan vooral “waterzijdig inregelen” Staat het vermogen van je ketel wel in verhouding, of regelt ie dat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
dunklefaser schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:54:
@Nickname27 Voorbeeld: gemiddeld 0,275 m³/ggd x 2600 gd (actueel bij mij) = 715 m³
verbruik per m² = 715 m³ x 9,77 kWh/m³ x 0,92/80m² = 80 kWh/m² per jaar

OPLETTEN: stookgrens en gemiddelde temperatuur goed zetten in mindergas voor correcte graaddagen!
Verondersteld gemiddeld cv-rendement per stookseizoen: ca. 92% bij LTV!

Ander voorbeeld: 0,4 x 3000 (std. waarde?)= 1200 m³ per jaar (de rest zoals hierboven)
=> 134 kWh/m² per jaar

Wel nog even voor het verschil tussen 20°C en 19°C corrigeren!
Ik schat ca. 5-6% meerverbruik bij 20°C (natte vinger)

Nog vragen?
Thanks, en wat is dan de relatie met de waarde van de wvb? Verbruik lager dan wvb is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nickname27 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Thanks, en wat is dan de relatie met de waarde van de wvb? Verbruik lager dan wvb is beter?
Er is geen 1 op 1 relatie met de wvb. In het dagelijkse leven zijn er altijd verschillen.
De wvb is een genormeerde berekening met bepaalde randvoorwaarden - meer niet.

Verbruik lager dan wvb is beter? Wat een vraag.

Ik zou het omgedraaid zeggen - als je (veel) meer verbruikt is er waarschijnlijk ergens een probleem
of anders uitgedrukt: Er is verbeteringspotentiee! - Nu nog zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
scofield schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Heb je de topic start gelezen? En dan vooral “waterzijdig inregelen” Staat het vermogen van je ketel wel in verhouding, of regelt ie dat automatisch.
De topicstart had ik nog niet gelezen, bedankt voor de tip!

Dankzij de topicstart ben ik er inderdaad achter dat ik inderdaad alle radiatoren moet inregelen, dus ook die in de woonkamer. Ook weet ik nu dat ik de thermostaatkranen volledig open moet draaien.

Ik heb alles ingeregeld en ik ben er nu achter gekomen dat ik al mijn radiatoren best flink moet knijpen.

Wat betreft je vraag over het vermogen: ik heb een Vailliant Thermocompact VR-ketel met een aan/uit thermostaat. Ik kan nergens vinden of deze ketel zelf het vermogen kan moduleren. Ik zie alleen de mogelijkheid om zelf het vermogen in te stellen. Af fabriek staat deze op het maximum vermogen (24 kW.)

De retourtemperatuur bij de ketel is erg hoog, slechts enkele graden lager dan de aanvoertemperatuur van 70 graden. Nu is dit bij een VR-ketel misschien niet zo'n probleem, omdat deze niet kan profiteren van condensatiewarmte, maar toch lijkt me dit niet ideaal.

Wat is jullie mening?

[ Voor 13% gewijzigd door buzzs op 24-01-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

buzzs schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:56:
[...]

De topicstart had ik nog niet gelezen, bedankt voor de tip!

Dankzij de topicstart ben ik er inderdaad achter dat ik inderdaad alle radiatoren moet inregelen, dus ook die in de woonkamer. Ook weet ik nu dat ik de thermostaatkranen volledig open moet draaien.

Ik heb alles ingeregeld en ik ben er nu achter gekomen dat ik al mijn radiatoren best flink moet knijpen.

Wat betreft je vraag over het vermogen: ik heb een Vailliant Thermocompact VR-ketel met een aan/uit thermostaat. Ik kan nergens vinden of deze ketel zelf het vermogen kan moduleren. Ik zie alleen de mogelijkheid om zelf het vermogen in te stellen. Af fabriek staat deze op het maximum vermogen (24 kW.)

De retourtemperatuur bij de ketel is erg hoog, slechts enkele graden lager dan de aanvoertemperatuur van 70 graden. Nu is dit bij een VR-ketel misschien niet zo'n probleem, omdat deze niet kan profiteren van condensatiewarmte, maar toch lijkt me dit niet ideaal.

Wat is jullie mening?
Met VR ketel heb je ook geen hr water.
Vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Seafarer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Met VR ketel heb je ook geen hr water.
Vervangen?
Staat zeker op de planning voor komend jaar. Maar zal een HR-ketel met modulerende thermostaat het 'probleem' van de hoge retourtemperatuur dat ik nu ervaar zelf oplossen? Of moet ik daarvoor nu al iets wijzigen?

Ik heb alle radiatoren flink geknepen om de retourtemperatuur per radiator omlaag te krijgen. Kan dit een reden zijn waardoor de retourtemperatuur bij de CV ketel nu zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:11
Je nieuwe ketel kan moduleren en heeft een minimum vermogen ergens tussen de 4 en 8 kilowatt. Dus 1/6e tot 1/3e van je huidige ketel.
Dan kan het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour ook een stuk hoger. Tenminste, als de ketel inderdaad op zo'n laag vermogen gaat branden.
Wat je weer kan zien aan je huidige gasverbruik.
Ik neem aan dat je ketel maar af en toe stookt, en dan vooral uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
sympa schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:50:
Je nieuwe ketel kan moduleren en heeft een minimum vermogen ergens tussen de 4 en 8 kilowatt. Dus 1/6e tot 1/3e van je huidige ketel.
Dan kan het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour ook een stuk hoger. Tenminste, als de ketel inderdaad op zo'n laag vermogen gaat branden.
Wat je weer kan zien aan je huidige gasverbruik.
Ik neem aan dat je ketel maar af en toe stookt, en dan vooral uit staat?
Ik begrijp het. Mijn huidige CV ketel is een Vaillant Thermocompact VR-ketel en deze staat ingesteld op 24kW CV-deellast vermogen.
De installateurshandleiding zegt:

7.2.1 CV-deellast instellen
De toestellen zijn in de fabriek op de max. mogelijke warmtebelasting ingesteld. Onder het diagnosepunt
"d. 0" kunt u een waarde instellen die overeenkomt met het toestelvermogen in kW.

Instelbare waarden
9,6 - 24,0
Fabrieksinstelling
24,0

Betekent dit dat de ketel maar 1 vermogensstand kent en dat is de ingestelde waarde (in dit geval 24kW)? Dus ook als de aan/uit thermostaat aan de ketel warmte vraagt om het huis alleen maar op temperatuur te houden, hij dit doet met het volle ingestelde vermogen?

Dat is aardig inefficiënt lijkt me zo :|
En zo ja, is het aan te raden om dit vermogen wat terug te schroeven?

edit: in het display staat overigens wel een balkweergave met de modulatiediepte van de brander. Dit suggereert dat de ketel toch niet altijd op vol vermogen hoeft te werken om het huis op temperatuur te houden. Desondanks is 24kW wellicht flink overkill als de ketel het huis wil opwarmen in de ochtend.

[ Voor 12% gewijzigd door buzzs op 24-01-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:49
buzzs schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Ik begrijp het. Mijn huidige CV ketel is een Vaillant Thermocompact VR-ketel en deze staat ingesteld op 24kW CV-deellast vermogen.
De installateurshandleiding zegt:

7.2.1 CV-deellast instellen
De toestellen zijn in de fabriek op de max. mogelijke warmtebelasting ingesteld. Onder het diagnosepunt
"d. 0" kunt u een waarde instellen die overeenkomt met het toestelvermogen in kW.

Instelbare waarden
9,6 - 24,0
Fabrieksinstelling
24,0

Betekent dit dat de ketel maar 1 vermogensstand kent en dat is de ingestelde waarde (in dit geval 24kW)? Dus ook als de aan/uit thermostaat aan de ketel warmte vraagt om het huis alleen maar op temperatuur te houden, hij dit doet met het volle ingestelde vermogen?

Dat is aardig inefficiënt lijkt me zo :|
En zo ja, is het aan te raden om dit vermogen wat terug te schroeven?

edit: in het display staat overigens wel een balkweergave met de modulatiediepte van de brander. Dit suggereert dat de ketel toch niet altijd op vol vermogen hoeft te werken om het huis op temperatuur te houden. Desondanks is 24kW wellicht flink overkill als de ketel het huis wil opwarmen in de ochtend.
Volgens mij kan die gewoon op 9,6 kW dan.
Mijn Vaillant heb ik ook van 24 kW op 9 kW gezet. Werkt perfect.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Globaal rekende ik altijd met 1,5 kW per radiator gevraagd vermogen. Dus een woning met 7 radiatoren komt dan neer op 10,5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vroeger "rekende" ik ook globaal,
tegenwoordig gebruik ik als vertrekpunt de beschikbare calculatoren van de diverse radiatorproducenten.
Maar bij gebooste radiatoren/convectoren (LTV en lager) moet je nog voor de geforceerde luchtstroming
"corrigeren".
YMMV

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 24-01-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:56:
Vroeger "rekende" ik ook globaal,
tegenwoordig gebruik ik als vertrekpunt de beschikbare calculatoren van de diverse radiatorproducenten.
Maar bij gebooste radiatoren/convectoren (LTV en lager) moet je nog voor de geforceerde luchtstroming
"corrigeren".
YMMV
Moet je bij gebooste radiatoren minder of meer kw's rekenen en hoeveel ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:17
Hallo,

Familielid gaat in en goed geïsoleerd appartementje met een Intergas HRE 28/24 ketel.
Geen enkele radiotor heeft een themostaat knop. Ben van plan allle radiatoren te voorzien van een thermostaat knop.
Wilde eerst eea waterzijdig inregelen (1 radiator, zeer dicht bij de kelel, zorgde al voor een te hoge retour temperatuur, waardoor ketel ging pendelen, terwijl de grote radiatoren in de kamer nog niets eens lekker op temperatuur waren.

Mijn vraag 1:
Er zijn nu 2 radiatoren, die redelijk snel warm worden, die GEEN voetventiel hebben. Stel ik plaats een themostaat kraan, is een voetventiel dan alsnog aan t bevelen?

Wanneer jullie aanbevelen toch een voetventiel te plaatsen, zijn er dan ook koppelstukken waarmee ik ook de afstand bij de kraan kan verlengen?

Of zeggen jullie: Niet nadenken, maar een drukgecompenseerde regelafsluiter plaatsen?

De grote radiatoren in de kamer, liggen het verst van de ketel verwijderd, hebben relatief grote afgifte, en worden worden eigenlijk wel geregeld door de thermostaat. Ook deze hebben geen voetventiel. Thermostaat karaan wilde ik niet doen, maar voetventiel? Wel of niet?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Sterke-Jerke schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:17:
Hallo,

Familielid gaat in en goed geïsoleerd appartementje met een Intergas HRE 28/24 ketel.
Geen enkele radiotor heeft een themostaat knop. Ben van plan allle radiatoren te voorzien van een thermostaat knop.
Wilde eerst eea waterzijdig inregelen (1 radiator, zeer dicht bij de kelel, zorgde al voor een te hoge retour temperatuur, waardoor ketel ging pendelen, terwijl de grote radiatoren in de kamer nog niets eens lekker op temperatuur waren.
Draai de knop van die warme maar eens dicht en vervolgens een klein slagje open, dat beperkt de stroming door die radiator al aardig en dan kan er meer warm water naar de rest.
Mijn vraag 1:
Er zijn nu 2 radiatoren, die redelijk snel warm worden, die GEEN voetventiel hebben. Stel ik plaats een themostaat kraan, is een voetventiel dan alsnog aan t bevelen?

Wanneer jullie aanbevelen toch een voetventiel te plaatsen, zijn er dan ook koppelstukken waarmee ik ook de afstand bij de kraan kan verlengen?

Of zeggen jullie: Niet nadenken, maar een drukgecompenseerde regelafsluiter plaatsen?

De grote radiatoren in de kamer, liggen het verst van de ketel verwijderd, hebben relatief grote afgifte, en worden worden eigenlijk wel geregeld door de thermostaat. Ook deze hebben geen voetventiel. Thermostaat karaan wilde ik niet doen, maar voetventiel? Wel of niet?
FYI de ruimte waar de kamerthermostaat hangt niet van thermostaatknoppen voorzien, daar regelt de kamerthermostaat namelijk zelf de warmtevraag. In de overige ruimtes kan je wel dmv thermostaatknoppen vookomen dat het daar te warm gaat worden (of een lagere temperatuur instellen, in de slaapkamer bijvoorbeeld.)
Kijk eens naar voorinstelbare thermostaatknoppen, daarmee kan je de flow door de radiator makkelijk instellen.
Inregelen gaat ook prima met de huidige knoppen, zolang je er maar een streepje op zet wanneer je de boel in balans hebt en iedereen er vervolgens met z'n vingers afblijft...

[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 24-01-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hallo,

Mijn vraag 1:

Als je nu de boel gaat vervangen naar thermostaat knoppen zou ik meteen voor zelfregelende knoppen gaan. Anders blijf je jezelf afvragen of alles goed gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Hallo,

Mijn vraag 1:

Dus je hebt nu draai knoppen? Die kun je ook instellen en dan heb je ook waterzijdig ingeregeld.

Als je overgaat naar thermostaat knoppen zul je het ventiel ook moeten vervangen en voor een paar euro extra neem je ze met voorinstelling.Hoef je geen voetventielen erin te zetten.

je bent gauw 50 euro per radiator kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

The Eagle schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Als je nu de boel gaat vervangen naar thermostaat knoppen zou ik meteen voor zelfregelende knoppen gaan. Anders blijf je jezelf afvragen of alles goed gaat.
Zelfregelende ventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:17
Heb even snel gegoogled, maar wat zijn voorbeelden van knoppen met voorinstellend en/of zelfregelende knoppen. Zijn dat alleen de knoppen of zijn dat de ventielen?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sterke-Jerke schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:09:
Heb even snel gegoogled, maar wat zijn voorbeelden van knoppen met voorinstellend en/of zelfregelende knoppen. Zijn dat alleen de knoppen of zijn dat de ventielen?
een thermostaat knop is een zelfregelende temperatuur regelaar.
Een thermostaat knop heeft een thermostaat ventiel nodig (met dat pennetje). En daar kan je kiezen uit vaste voorinstelling of automatisch.

Edit: Ik zou even iets minder snel googlen voordat je de verkeerde spullen koopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 24-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Ben zelf wel gecharmeerd van de Danfoss preset valves (met rode dop) of zelfs de dynamic variant (groene dop). Passen de ra 2000 goed op. Heet tegenwoordig de Aveo serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:11
Een VR ketel lager instellen geeft meer comfort denk ik. Minder dat er gestookt wordt in pieken.
Maar de retourtemperatuur verlagen heeft niet zoveel zin, sterker nog, als zo'n ketel gaat condenseren gaat ie stuk.
Het condenswater kan sowieso nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

scofield schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:13:
Ben zelf wel gecharmeerd van de Danfoss preset valves (met rode dop) of zelfs de dynamic variant (groene dop). Passen de ra 2000 goed op. Heet tegenwoordig de Aveo serie.
En geen herrie in de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Nope. @Seafarer jij andere ervaringen? Of betere?

[ Voor 85% gewijzigd door scofield op 25-01-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

scofield schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:55:
Nope. @Seafarer jij andere ervaringen? Of betere?
eclipse.

Een 150 vervangen door een 300 in de hoop dat je op standje 100 van de herrie af zou zijn. Niet dus.
Het is hier al vaker voorbij gekomen herrie met eclipse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 23:54
Blijven in mijn ogen rotdingen die automatisch instelbare kranen.
Ze werken namelijk op pompdruk en maken vaak herrie.
Liever zie ik instelbare ventielen die je handmatig met cijfertjes insteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:56
Nog een instelling die ik per toeval tegenkwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpcHI8veqaF9VQXyrxmk9uP_Nps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlRlJLOvoVPDLyyyCSMAyL6i.jpg?f=fotoalbum_large

De E
Nu heb ik mijn Ta op 50 graden ingesteld, is het niet beter dat de minimale aanvoer temperatuur zo laag mogelijk is? Nu staat deze standaard op 40 en neemt (neem ik aan met de tijd?) toe tot max 50 graden, is het niet beter dat deze lager begint?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:21:
Nog een instelling die ik per toeval tegenkwam.

[Afbeelding]

De E
Nu heb ik mijn Ta op 50 graden ingesteld, is het niet beter dat de minimale aanvoer temperatuur zo laag mogelijk is? Nu staat deze standaard op 40 en neemt (neem ik aan met de tijd?) toe tot max 50 graden, is het niet beter dat deze lager begint?
Nee.

Als een thermostaat 30 graden water vraagt dan brand de ketel een paar seconden. Dat kun je echt de hele dag volhouden , er gaat niets stuk maar je huis wordt niet warm. Deze instelling zorgt altijd voor minimaal 40 graden water in de aanvoer. En dat is voor gewoon radiatoren al koud. Vaak blijkt dit toch voldoende tot zeer goed te werken. Je wint er ook niets mee om deze lager te zetten.

50 aanvoer is ook al koud. En als je niet voldoende flow hebt dan gaat de ketel ook onnodig uit omdat die 50 graden snel bereikt wordt met weinig flow en een relatief hoog minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33
Ik heb E op 37 staan. Vermogen vast op 25% en pomp op stand 3. Wat er gebeurt bij warmtevraag is dat ketel inschakelt met code 1 dan water gaat rondpompen tot het onder de 32 graden duikt en vervolgens ontsteekt de ketel om dan langzaam naar 42 graden te klimmen en met code1 uit te schakelen.

Ga je E nog lager zetten, heb je kans dat je ketel warmtevraag helemaal niet meer beantwoordt of kort inschakelt en vrij snel weer uitschakelt.

Ik kan 37 graden hebben ivm een lus vloerverwarming en boosters op de radiatoren, maar als je dat niet hebt is het te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Mijn oude Honeywell OT thermostaat vraagt altijd eerst 90 °C tijdens de eerste ca. 20 seconden
en valt dan pas op de berekende waarde terug. Werkt de instelling van een minimale temperatuur op de ketel dan nog? Bij mij vraagt de thermostaat na de opstartfase vaak maar 35 °C en soms nog minder.
Vermogen op ca. 10 kW en temperatuur op 40 °C begrensd - uitschakelen bij 45°C.
Pomp stuurt ca. 1,1 m³/h rond.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 26-01-2024 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dunklefaser schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:29:
@_JGC_ Mijn oude Honeywell OT thermostaat vraagt altijd eerst 90 °C tijdens de eerste ca. 20 seconden
en valt dan pas op de berekende waarde terug. Werkt de instelling van een minimale temperatuur op de ketel dan nog? Bij mij vraagt de thermostaat na de opstartfase vaak maar 35 °C en soms nog minder.
Dat is een workaround van Honeywell om de ketel in actie te krijgen. Zou in mijn geval nadelig zijn want direct ontsteken en kort daarna weer uit met code1.
Met een thermostaat die dat doet moet je nadraaitijd van de pomp lang genoeg staan en mag E soms zelfs omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:39:
[...]

Nee.

Als een thermostaat 30 graden water vraagt dan brand de ketel een paar seconden. Dat kun je echt de hele dag volhouden , er gaat niets stuk maar je huis wordt niet warm. Deze instelling zorgt altijd voor minimaal 40 graden water in de aanvoer. En dat is voor gewoon radiatoren al koud. Vaak blijkt dit toch voldoende tot zeer goed te werken. Je wint er ook niets mee om deze lager te zetten.

50 aanvoer is ook al koud. En als je niet voldoende flow hebt dan gaat de ketel ook onnodig uit omdat die 50 graden snel bereikt wordt met weinig flow en een relatief hoog minimum vermogen.
Volgens mij vraagt mijn thermostaat alleen warmte en niet een bepaalde temperatuur. het gaat om een honeywel evohome systeem met een bdr91T die naar mijn weten alleen aan/uit is.

Op dit moment heb ik vaak last van code 1, mijn gedachte achter instelling E is dat als hij langzamer begint met opwarmen (ik heb vloerverwarming en convectoren met heatboosters) dat er dan minder snel code 1 komt. Want als de ketel aangaat voelt de aanvoerleiding binnen no time goed heet aan.
_JGC_ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:26:
Ik heb E op 37 staan. Vermogen vast op 25% en pomp op stand 3. Wat er gebeurt bij warmtevraag is dat ketel inschakelt met code 1 dan water gaat rondpompen tot het onder de 32 graden duikt en vervolgens ontsteekt de ketel om dan langzaam naar 42 graden te klimmen en met code1 uit te schakelen.

Ga je E nog lager zetten, heb je kans dat je ketel warmtevraag helemaal niet meer beantwoordt of kort inschakelt en vrij snel weer uitschakelt.

Ik kan 37 graden hebben ivm een lus vloerverwarming en boosters op de radiatoren, maar als je dat niet hebt is het te laag.
Ik heb ook heatboosters en vloerverwarming :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@REDN4S vloerverwarming met mengverdeler, of zo de vloer in? ik heb die laatste nml... Mengverdeler heeft niks aan lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
_JGC_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:14:
@REDN4S vloerverwarming met mengverdeler, of zo de vloer in? ik heb die laatste nml... Mengverdeler heeft niks aan lage temperaturen.
Het zijn wel mengverdelers ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Laatst online: 08:49
dunklefaser schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:29:
Ik had een Intergasketel en die sloeg idd niet aan bij een te lage warmtevraag. Werkte daarom niet lekker met een iSense. Honeywell thermostaat eraan en opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:20:
[...]

Het zijn wel mengverdelers ja
Edit: met deze hoge buitentemperaturen is het ook moeilijk voor de ketel om die warmte kwijt te raken. Er is weinig warmte vraag.
Dan zou ik zeker naar 60 graden gaan en die pomp op minimaal 50%.
Controleer ook even, bij zone kleppen, of die snel genoeg open gaan. Want anders heb je onvoldoende flow in de eerste 2min.

[ Voor 16% gewijzigd door Seafarer op 26-01-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mukky schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:09:
[...]

Ik had een Intergasketel en die sloeg idd niet aan bij een te lage warmtevraag. Werkte daarom niet lekker met een iSense. Honeywell thermostaat eraan en opgelost.
De oude Intergas ketels hadden geen parameter "E.". Die kan je bij de HRE instellen op negeren (standaard bij ketels zonder die parameter) of begrenzen. Bij negeren doet je ketel niks, of met die Honeywell thermostaat, slaat je ketel aan en direct weer af.
iSense heeft overigens een optie om de minimale temperatuur in te stellen, maar vraag me af of ie zich eraan houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

_JGC_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 04:59:
[...]

Dat is een workaround van Honeywell om de ketel in actie te krijgen. Zou in mijn geval nadelig zijn want direct ontsteken en kort daarna weer uit met code1.
Met een thermostaat die dat doet moet je nadraaitijd van de pomp lang genoeg staan en mag E soms zelfs omhoog.
Idd. bij mij is de nadraaitijd maximaal en de retour bij de ketel daalt dan ook ver genoeg
om ook met een lage gevraagde aanvoer een aantal minuten te draaien,
vaak is de gevraagde = werkelijke temperatuur of net een graadje hoger.

Ik dacht trouwens dat een hoger startvermogen ( = ventilatortoerental) sowieso in de ketelsoftware ingebakken zit om a) de branderruimte te "spoelen" en vooral om in het begin een stabiele verbranding te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:13:
[...]

Edit: met deze hoge buitentemperaturen is het ook moeilijk voor de ketel om die warmte kwijt te raken. Er is weinig warmte vraag.
Dan zou ik zeker naar 60 graden gaan en die pomp op minimaal 50%.
Controleer ook even, bij zone kleppen, of die snel genoeg open gaan. Want anders heb je onvoldoende flow in de eerste 2min.
maar is dat niet nadelig voor het gasverbruik? Ketel staat nu op Ta 50 graden en dat werkt opzig goed. alle radiatoren zijn vervangen voor jaga convectoren + boosters. De kamers worden goed en snel warm met de convectoren. VVW duurt wel iets langer maar is ook een groter oppervlakte.

De pompsnelheid staat momenteel op 45%
Pagina: 1 ... 23 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?