Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
Seafarer schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:13:
[...]

Edit: met deze hoge buitentemperaturen is het ook moeilijk voor de ketel om die warmte kwijt te raken. Er is weinig warmte vraag.
Dan zou ik zeker naar 60 graden gaan en die pomp op minimaal 50%.
Controleer ook even, bij zone kleppen, of die snel genoeg open gaan. Want anders heb je onvoldoende flow in de eerste 2min.
Als er warmtevraag is raakt de ketel hier gewoon zijn warmte kwijt. Merk wel dat ik een half graad hoger mag stoken om het aangenaam te krijgen.

"Mis" nu wel wat afgiftevermogen, heb woensdag de leidingen op zolder omgelegd. Lagen tegen het dakbeschot aan en los opelkaar zonder beugels. 2,20 meter lengte met alleen een beetje buisisolatie. Nu met mooie gebogen 90 graden bochten ipv knietjes eerst bij het dakbeschot weg en dan langs het nieuw te maken knieschot. Ook meteen T-stukken met buisje en ontluchters gemaakt, was nu direct klaar met ontluchten, voorheen kon ik dagelijks ontluchten in de badkamer. Nu ook minder stromingsgeluiden en vooral geen getik meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:34:
[...]

maar is dat niet nadelig voor het gasverbruik? Ketel staat nu op Ta 50 graden en dat werkt opzig goed. alle radiatoren zijn vervangen voor jaga convectoren + boosters. De kamers worden goed en snel warm met de convectoren. VVW duurt wel iets langer maar is ook een groter oppervlakte.

De pompsnelheid staat momenteel op 45%
En waarom is dat nadelig dan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Als er warmtevraag is raakt de ketel hier gewoon zijn warmte kwijt. Merk wel dat ik een half graad hoger mag stoken om het aangenaam te krijgen.
hier ook zoiets. Onder de 5 graden buitentemperatuur staat de thermostaat op18.5 maar wordt het warmer buiten dan 19,0 op de thermostaat tot 19,5 als het buiten rond de 12 graden is.
"Mis" nu wel wat afgiftevermogen, heb woensdag de leidingen op zolder omgelegd. Lagen tegen het dakbeschot aan en los opelkaar zonder beugels. 2,20 meter lengte met alleen een beetje buisisolatie. Nu met mooie gebogen 90 graden bochten ipv knietjes eerst bij het dakbeschot weg en dan langs het nieuw te maken knieschot. Ook meteen T-stukken met buisje en ontluchters gemaakt, was nu direct klaar met ontluchten, voorheen kon ik dagelijks ontluchten in de badkamer. Nu ook minder stromingsgeluiden en vooral geen getik meer :)
Goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Ik vind het de laatste dagen vrij koud aanvoelen in de woonkamer, terwijl de temperatuur gewoon 19 graden is.

- we hebben sinds enkele maanden HR++ glas in plaats van oud dubbel glas.

- we hebben sinds enkele dagen Tonzon vloerisolatie.

- de ketel is een VR-ketel met een aan/uit thermostaat. Ik heb het vermogen vorige week teruggeschroefd van 24kw naar 18kw. De aanvoertemperatuur is 75 graden.

- thermostaatknoppen van de radiatoren op de bovenverdiepingen staan bijna allemaal op stand 1 en ik heb alle radiatoren op de bovenverdiepingen zo ingeregeld dat ze allemaal flink geknepen worden. Zo hoop ik de toevoer naar de radiatoren in de woonkamer te stimuleren.

Desondanks voelen de radiatoren in de woonkamer bijna koud, terwijl de ketel iedere 5 minuten aanslaat. Hij verwarm het water dan tot maximaal 50 graden en dan gaat dan weer uit.

Heeft iemand enig idee? Is onze woonkamer nu zo goed geïsoleerd dat de ketel slechts op lage temperatuur hoeft te verwarmen?

Zijn er tips om de woonkamer toch behaaglijker te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31
buzzs schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:28:
Ik vind het de laatste dagen vrij koud aanvoelen in de woonkamer, terwijl de temperatuur gewoon 19 graden is.

- we hebben sinds enkele maanden HR++ glas in plaats van oud dubbel glas.

- we hebben sinds enkele dagen Tonzon vloerisolatie.

- de ketel is een VR-ketel met een aan/uit thermostaat. Ik heb het vermogen vorige week teruggeschroefd van 24kw naar 18kw. De aanvoertemperatuur is 75 graden.

- thermostaatknoppen van de radiatoren op de bovenverdiepingen staan bijna allemaal op stand 1 en ik heb alle radiatoren op de bovenverdiepingen zo ingeregeld dat ze allemaal flink geknepen worden. Zo hoop ik de toevoer naar de radiatoren in de woonkamer te stimuleren.

Desondanks voelen de radiatoren in de woonkamer bijna koud, terwijl de ketel iedere 5 minuten aanslaat. Hij verwarm het water dan tot maximaal 50 graden en dan gaat dan weer uit.

Heeft iemand enig idee? Is onze woonkamer nu zo goed geïsoleerd dat de ketel slechts op lage temperatuur hoeft te verwarmen?

Zijn er tips om de woonkamer toch behaaglijker te maken?
Doordat het vroeger minder goed geïsoleerd was, waren je radiatoren waarschijnlijk gemiddeld warmer bij een ruimtetemperatur van 19graden.
Beetje het effect van buiten zitten bij 5 graden bij een kampvuur.

Ik zou 2 dingen doen. Eerst en vooral kijken of het debiet van je pomp hoog genoeg staat zodat je hele radiator 50 graden wordt.
En durf gewoon je thermostaat iets hoger zetten zodat de temp naar 19,5 of 20 gaat.
Je verbruik zal niet zo erg stijgen omdat je isolatie een pak beter was.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Tommie12 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Doordat het vroeger minder goed geïsoleerd was, waren je radiatoren waarschijnlijk gemiddeld warmer bij een ruimtetemperatur van 19graden.

Ik zou 2 dingen doen. Eerst en vooral kijken of het debiet van je pomp hoog genoeg staat zodat je hele radiator 50 graden wordt.
En durf gewoon je thermostaat iets hoger zetten zodat de temp naar 19,5 of 20 gaat.
Bedankt voor de tip, ik vermoedde al dat het ‘dankzij’ de isolatie is.
Ik heb het pomptoerental veranderd van automatisch naar 85%. Eens zien wat dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
buzzs schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Bedankt voor de tip, ik vermoedde al dat het ‘dankzij’ de isolatie is.
Ik heb het pomptoerental veranderd van automatisch naar 85%. Eens zien wat dat gaat doen.
En wat is de leeftijd / zijn je plannen met de cv ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tommie12 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Dit. Op dagen waar het wat minder koud is en de cv weinig stookt mis je de warmte van de radiatoren.

Vandaag ook duidelijk merkbaar: hele dag zon op de ramen, zon is weg en is meteen koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
SVMartin schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:44:
[...]

En wat is de leeftijd / zijn je plannen met de cv ketel?
De huidige ketel is inmiddels een jaar of 14 oud. Komende zomer wordt deze vervangen door een Nefit Proline HR ketel. Ik wil deze met een modulerende thermostaat gebruiken ipv met een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
buzzs schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:53:
[...]

De huidige ketel is inmiddels een jaar of 14 oud. Komende zomer wordt deze vervangen door een Nefit Proline HR ketel. Ik wil deze met een modulerende thermostaat gebruiken ipv met een aan/uit thermostaat.
Klinkt goed, dat moet dan beter aanvoelen komende winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_FR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01 07:44
Goedemorgen, ik lees hier al een tijdje mee maar even een account aangemaakt om onderstaand te vragen.

Ik heb eigenlijk altijd gestookt volgens onderstaande afbeelding, echter vandaag zie ik ineens dat het stookpatroon is aangepast (onderste afbeelding) terwijl ik niets heb gewijzigd. Wat kan er aan de hand zijn?

Situatie:
Intergas HRE 24/18
Beneden vloerverwarming 4 groepen
Boven radiatoren
Ta = circa 50 graden
Honeywell T6 Lyric thermostaat

Aangezien ik niets aan de instellingen/parameters heb gewijzigd vraag ik mij af waarom ik ineens dit patroon zie, het is maanden volgens afbeelding 1 geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wuj73y52GZZ1YdsRPJIpU06okhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdA3nVZ3BilI3eFhAsEulUNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REfc0AQdwi87Pd5cnklBs4A4gdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AOMjXrd0BPMYgCmll2p4tT0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Hallo allemaal,
Heeft iemand een verklaring voor het volgende? Afgelopen week is van mijn Nefit Trendline de warmtewisselaar vervangen i.v.m. een lek. Nou is sinds het vervangen daarvan ineens mijn gasverbruik fors omhoog geschoten. Er is niks veranderd aan de radiatoren en ook aan de ketel zelf staan alle instellingen als voorheen. De eerste foto is voor het vervangen en de tweede foto met de nieuwe wisselaar. Je zou toch denken dat juist met een nieuwe wisselaar het gasverbruik efficiënter zou moeten zijn?
En ja ik heb dit meerdere dagen gestest. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rkvNFyw_Nd7QsPbawrLhci26Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTI2nigyBlzsazzVPQTypH2l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYo6Z4S5T5a1234jVZMFz2lbdzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KA6yOkq6ByOKKSxFRNA0il3e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

Martijn08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:11:
Hallo allemaal,
Heeft iemand een verklaring voor het volgende? Afgelopen week is van mijn Nefit Trendline de warmtewisselaar vervangen i.v.m. een lek. Nou is sinds het vervangen daarvan ineens mijn gasverbruik fors omhoog geschoten. Er is niks veranderd aan de radiatoren en ook aan de ketel zelf staan alle instellingen als voorheen. De eerste foto is voor het vervangen en de tweede foto met de nieuwe wisselaar. Je zou toch denken dat juist met een nieuwe wisselaar het gasverbruik efficiënter zou moeten zijn?
En ja ik heb dit meerdere dagen gestest. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan allerlei oorzaken hebben die niets met de ketel te maken hebben. Zon, regen, wind, dikke trui etc. Dus dit soort verbruik laat zich eigenlijk alleen maar meten over een langere periode. Geef daarvoor je meterstanden in op mindergas.nl je kunt daar ook de oude standen invoeren.

Daarna kijk je naar het aantal graatdagen als factor voor meer of minder verbruik.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM49
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:40
@Martijn08 ik weet niet of die er op zit, maar is er soms bij de vervanging de warmhoudfunctie aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:03
Wat is de luchtvochtigheid in jullie huizen momenteel?
Bij mij al een tijdje rond 40%, enkel de badkamer schommelt nog tussen 45 en 50%.
Tijdens die koude prik halfweg januari zelfs maar 35-38% in de woonkamer en slaapkamer.
Ik vind 45% en minder irriterend en te droog.
Ideaal voor mij is tussen 50% en 60/65%.
Momenteel eens wat extra zitten ventileren en wat bevochtigd met waterbakjes, dwijlen, water opkoken en op die manier een kleine 10% extra vocht in huis. Vanmorgen rond 42% , nu 50/51% voelt nu ideaal aan.

Heb al een tijdje last van droge ogen, mond, keel.

Wist niet dat luchtvochtigheid ook zo’n rol speelt op het menselijk lichaam.
Vandaag de dag zie je nog weinig mensen gebruik maken van waterbakjes aan radiatoren.

[ Voor 3% gewijzigd door VerbeureM op 29-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM49
J_FR schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:39:
Goedemorgen, ik lees hier al een tijdje mee maar even een account aangemaakt om onderstaand te vragen.

Ik heb eigenlijk altijd gestookt volgens onderstaande afbeelding, echter vandaag zie ik ineens dat het stookpatroon is aangepast (onderste afbeelding) terwijl ik niets heb gewijzigd. Wat kan er aan de hand zijn?

Situatie:
Intergas HRE 24/18
Beneden vloerverwarming 4 groepen
Boven radiatoren
Ta = circa 50 graden
Honeywell T6 Lyric thermostaat

Aangezien ik niets aan de instellingen/parameters heb gewijzigd vraag ik mij af waarom ik ineens dit patroon zie, het is maanden volgens afbeelding 1 geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt er op dat de thermostaat overgegaan is naar de lowload regeling. Je kan dat uitzetten in het installatie menu. De oorzaak kan zijn de hogere buitentemperatuur en daardoor minder warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25

Reptile209

- gers -

VerbeureM schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:40:
Wat is de luchtvochtigheid in jullie huizen momenteel?
Bij mij al een tijdje rond 40%, enkel de badkamer schommelt nog tussen 45 en 50%.
Tijdens die koude prik halfweg januari zelfs maar 35-38% in de woonkamer en slaapkamer.
Ik vind 45% en minder irriterend en te droog.
Ideaal voor mij is tussen 50% en 60/65%.
Momenteel eens wat extra zitten ventileren en wat bevochtigd met waterbakjes, dwijlen, water opkoken en op die manier een kleine 10% extra vocht in huis. Vanmorgen rond 42% , nu 50/51% voelt nu ideaal aan.

Heb al een tijdje last van droge ogen, mond, keel.

Wist niet dat luchtvochtigheid ook zo’n rol speelt op het menselijk lichaam.
Vandaag de dag zie je nog weinig mensen gebruik maken van waterbakjes aan radiatoren.
Meestal rond de 60%. Wat kan helpen is dat ik een stuk of 15 planten in de woonkamer heb staan, dat zal ongetwijfeld voor enige vochtregulering zorgen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
AJM49 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:05:
@Martijn08 ik weet niet of die er op zit, maar is er soms bij de vervanging de warmhoudfunctie aangezet?
Nope, alles staat nog exact hetzelfde dus warmwater ook op Eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
bert pit schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Dat kan allerlei oorzaken hebben die niets met de ketel te maken hebben. Zon, regen, wind, dikke trui etc. Dus dit soort verbruik laat zich eigenlijk alleen maar meten over een langere periode. Geef daarvoor je meterstanden in op mindergas.nl je kunt daar ook de oude standen invoeren.

Daarna kijk je naar het aantal graatdagen als factor voor meer of minder verbruik.
Verbruik is nagenoeg al het hele stookseizoen hetzelfde ongeacht temperatuur, wind, andere weersomstandigheden. Nu is de wisselaar vervangen en verbruik in opeens bijna het dubbele af en toe. Brandermodulatie, pompsnelheid etc zijn niet veranderd. Blijft toch vreemd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Martijn08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Verbruik is nagenoeg al het hele stookseizoen hetzelfde ongeacht temperatuur, wind, andere weersomstandigheden. Nu is de wisselaar vervangen en verbruik in opeens bijna het dubbele af en toe. Brandermodulatie, pompsnelheid etc zijn niet veranderd. Blijft toch vreemd…
Zijn de instellingen van je thermostaat niet op één andere magische wijze gewijzigd of gereset?
Misschien was je thermostaat voorheen ingesteld op maximaal 1 schakeling per uur en staat deze nu weer op de default van 6 schakelingen per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:31
[...]
In je screenshots zie ik een momentopname van 0.081 m3 in de nieuwe situatie en 0.047 m3 in de oude situatie.
De looptijd van het verbruik lijkt op de screenshots echter ook anders, maar lijkt het oppervlak wel redelijk overeen te komen (rekening houdend met de schaal).

Los daarvan, screenshots van bijvoorbeeld Homewizward of andere P1 meters zijn vrij grof en zeggen niet zoveel.

Heb je ook in beide situaties gekeken naar het totale verbruik per dag en bij echt vergelijkbare dagen zoals temp, wind, zon, gedrag?
Dit heb ik nog niet kunnen achterhalen uit de gegevens die je hebt gedeeld (of heb ik hier overeen gelezen?).

Maar dan nog blijft het lastig om een oorzaak te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:06
[...]
Anderen: Let op hier gaat het verbruik niet over het dagverbruik maar over het ‘actuele’* verbruik op de cursor, de 0,08 tegenover de 0,05.

Als het echt niet de instellingen zijn (wat ik wel zou verwachten) is er misschien ook een grotere spuitmond/gasdrukventiel in de CV geplaatst?

*actuele verbruik is niet bekend, maar vanuit het plaatje dus het verbruik per 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
buzzs schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:36:
[...]

Zijn de instellingen van je thermostaat niet op één andere magische wijze gewijzigd of gereset?
Misschien was je thermostaat voorheen ingesteld op maximaal 1 schakeling per uur en staat deze nu weer op de default van 6 schakelingen per uur?
Nee bedien ik handmatig, daar is niks aan gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Martijn08 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Nee bedien ik handmatig, daar is niks aan gewijzigd.
Buren op vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
Joove schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Anderen: Let op hier gaat het verbruik niet over het dagverbruik maar over het ‘actuele’* verbruik op de cursor, de 0,08 tegenover de 0,05.

Als het echt niet de instellingen zijn (wat ik wel zou verwachten) is er misschien ook een grotere spuitmond/gasdrukventiel in de CV geplaatst?

*actuele verbruik is niet bekend, maar vanuit het plaatje dus het verbruik per 5 minuten.
Klopt inderdaad! Het gaat om het verbruik per 5 minuten in dit geval, wat al snel 0,3 m3 per uur kan schelen in dit geval. Ketel staat ingesteld op de minimale onderwaarde van 7 kW met een daarbij behorende brandermodulatie van 28%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Hieronder zie je een screenshot van mijn gasverbruik afgelopen maandag (gisteren).
In de middag stond de zon op de ramen, waardoor ik geen gas verbruikt heb. Om 22:00 is er gedoucht.

In de avond ging de ketel steeds even kort aan (een minuut of 2), verwarmde het water tot 50 graden en stopte er weer mee. Dit gebeurde iedere 10 minuten opnieuw.
Het verhogen van het pompvermogen heeft weinig tot niets uitgehaald, de radiatoren in de woonkamer blijven erg lauw. Dit was overigens ook het geval op zaterdagavond toen het buiten slechts 2 graden was.

De buitentemperatuur was gisteren zo'n 8 á 10 graden, ik heb niet gestookt tussen 10:30 - 15:30 en toch heb ik ruim 4 m3 verbruikt.

Ik heb een aan/uit thermostaat. Het vermogen van de ketel staat ingesteld op 14 kW en ik kan deze nog verder verlagen naar 9 kW. Zal het verlagen van het vermogen helpen om de ketel wat efficiënter te laten stoken? Het lijkt me vrij inefficiënt als de ketel 6x per uur aanslaat om water een heel klein beetje te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hoiYJpOUq5kzZeFU5nVkHqLilc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXZqtT9ohtUPxEmwydKUjebF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door buzzs op 30-01-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

buzzs schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:23:
Hieronder zie je een screenshot van mijn gasverbruik afgelopen maandag (gisteren).
In de middag stond de zon op de ramen, waardoor ik geen gas verbruikt heb. Om 22:00 is er gedoucht.

In de avond ging de ketel steeds even kort aan (een minuut of 2), verwarmde het water tot 50 graden en stopte er weer mee. Dit gebeurde iedere 10 minuten opnieuw.
Het verhogen van het pompvermogen heeft weinig tot niets uitgehaald, de radiatoren in de woonkamer blijven erg lauw.

De buitentemperatuur was gisteren zo'n 8 á 10 graden, ik heb niet gestookt tussen 10:30 - 15:30 en toch heb ik ruim 4 m3 verbruikt.

Het vermogen van de ketel staat ingesteld op 14 kW en ik kan deze nog verder verlagen naar 9 kW. Zal het verlagen van het vermogen helpen om de ketel wat efficiënter te laten stoken? Het lijkt me vrij inefficiënt als de ketel 6x per uur aanslaat om water een beetje te verwarmen.

[Afbeelding]
De vraag is of het ook inefficiënt is, ik denk het niet. Mijn uitgangspunt is dat het ten eerste comfortabel moet zijn in huis en dan efficiënt verwarmd wordt.

Door elke 10 minuten warm water te stoken en af te laten koelen in de radiatoren, wordt de afgifte maximaal gebruikt en komt er nagenoeg koud water retour in je ketel. Met koud retourwater zorgt je ketel voor maximaal condenseren, wat de efficiëntie verhoogt. Beter kan het eigenlijk niet.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
Ik heb een ATAG I36ECZ i.c.m. vloerverwarming op de benedenverdieping en radiatoren in de rest van het huis. De radiatoren staan allemaal dicht, muv de slaapkamer, die staat op standje 1.

De temperatuur staat op 18 graden als structureel en af en toe s avonds zetten we hem iets hoger. Nu valt het mij op dat structureel om 0200 of 0300 's nachts (wisselt) de ketel begint te stoken tot een uur of 0700 of 1100 dit wisselt mee met de start tijd.

De smart scheduling staat uit en hij verwarmt ook geen water structureel (altijd op 20 graden).
Iemand andere suggesties? Of is dit gewoon toeval dat hij 's nachts gaat lopen bijverwarmen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVOw9LLizSQnCBQdlX6bOq-we1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIKAlNKtTvVN11cfNvb4rcd5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door timmert26 op 30-01-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM49

Het verhogen van het pompvermogen heeft weinig tot niets uitgehaald, de radiatoren in de woonkamer blijven erg lauw. Dit was overigens ook het geval op zaterdagavond toen het buiten slechts 2 graden was.

Ik heb een aan/uit thermostaat. Het vermogen van de ketel staat ingesteld op 14 kW en ik kan deze nog verder verlagen naar 9 kW. Zal het verlagen van het vermogen helpen om de ketel wat efficiënter te laten stoken? Het lijkt me vrij inefficiënt als de ketel 6x per uur aanslaat om water een heel klein beetje te verwarmen.

[Afbeelding]
Op de meeste aan/uit thermostaten kan je het aantal cycli per uur instellen. Dat hangt af van het merk. Bij jou staat hij op 6. Je kunt eens 3 proberen. Of dat prettig is wat betreft comfort en of dat wat oplevert qua gasverbruik? Moet je uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59

[Afbeelding]
Ik ben groot verwarmingsexpert, maar waarom heb je een aan/uit thermostaat? Is je ketel zo oud dat die geen Opentherm heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
bert pit schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:35:
[...]

De vraag is of het ook inefficiënt is, ik denk het niet. Mijn uitgangspunt is dat het ten eerste comfortabel moet zijn in huis en dan efficiënt verwarmd wordt.

Door elke 10 minuten warm water te stoken en af te laten koelen in de radiatoren, wordt de afgifte maximaal gebruikt en komt er nagenoeg koud water retour in je ketel. Met koud retourwater zorgt je ketel voor maximaal condenseren, wat de efficiëntie verhoogt. Beter kan het eigenlijk niet.
Ik denk dat het inefficiënt is omdat iedere ketelstart in principe al inefficiënt is. Hij moet immers afgekoeld water weer opnieuw opwarmen.

Qua comfort: een langere brandtijd lijkt me comfortabeler omdat de radiatoren lauw blijven en ik de lekkere stralingswarmte mis.
AJM49 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Op de meeste aan/uit thermostaten kan je het aantal cycli per uur instellen. Dat hangt af van het merk. Bij jou staat hij op 6. Je kunt eens 3 proberen. Of dat prettig is wat betreft comfort en of dat wat oplevert qua gasverbruik? Moet je uitproberen.
Goed plan. Ga ik proberen, dank je wel!
Rocketman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Ik ben groot verwarmingsexpert, maar waarom heb je een aan/uit thermostaat? Is je ketel zo oud dat die geen Opentherm heeft?
Inderdaad, het is een VR-ketel die geen Opentherm heeft. De ketel wordt komende zomer overigens wel vervangen door een HR-ketel met modulerende thermostaat.

[ Voor 46% gewijzigd door buzzs op 30-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

timmert26 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:50:
Ik heb een ATAG I36ECZ i.c.m. vloerverwarming op de benedenverdieping en radiatoren in de rest van het huis. De radiatoren staan allemaal dicht, muv de slaapkamer, die staat op standje 1.

De temperatuur staat op 18 graden als structureel en af en toe s avonds zetten we hem iets hoger. Nu valt het mij op dat structureel om 0200 of 0300 's nachts (wisselt) de ketel begint te stoken tot een uur of 0700 of 1100 dit wisselt mee met de start tijd.

De smart scheduling staat uit en hij verwarmt ook geen water structureel (altijd op 20 graden).
Iemand andere suggesties? Of is dit gewoon toeval dat hij 's nachts gaat lopen bijverwarmen?
[Afbeelding]
De ketel gaat dit niet zelf doen, het is de thermostaat die zegt dat de ketel moet gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
Aanvoer temperatuur beperkt tot .......?

Nadraaitijd pomp........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

buzzs schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Ik denk dat het inefficiënt is omdat iedere ketelstart in principe al inefficiënt is. Hij moet immers afgekoeld water weer opnieuw opwarmen.

Qua comfort: een langere brandtijd lijkt me comfortabeler omdat de radiatoren lauw blijven en ik de lekkere stralingswarmte mis.

[...]

[...]

Inderdaad, het is een VR-ketel die geen Opentherm heeft. De ketel wordt komende zomer overigens wel vervangen door een HR-ketel met modulerende thermostaat.
Als het een VR ketel is, dan gaat mijn verhaal niet op. Het beste om je rendement te verbeteren: zsm vervangen. Dit is niet cynisch bedoeld, ik heb het zelf een jaar of 14 geleden gedaan en verdiende dat in 4 jaar stoken terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

buzzs schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:32:
[...]

[...]

[...]

Afhankelijk van het minimum vermogen van de nieuwe ketel en de hoogte van de actuele warmtevraag
blijf je dit stookgedrag houden - het e.e.a hangt dan nog een beetje van de gebruikte thermostaat af.

Maar aan 3 tot 6 keer per uur aan/uit gaat ook de combinatie uit modulerende thermostaat + modulerende HR-ketel niets veranderen, vooral niet bij hogere buitentemperaturen zoals nu.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 23:23
Sinds een half jaar hebben wij een inventum spaarpomp draaien hier. Verassend enthousiast over dit ding.

Nu vroeg ik mij het volgende af.

De wp staat de hele dag de warmte af te geven aan het cv systeem die die uit de afgezogen lucht haalt. Ik weet niet precies hoe de debietpomp hiervan zijn regeling doet.

Nu dacht ik dat het misschien verstandiger is om de gasgestookte ketel (intergas in hybride opstelling) pomp op continu draaien in te stellen. Waarom? Zodat elke graad die de spaarpomp eruit perst zo snel mogelijk het cv systeem in gaat, ongeacht de werking van de debietpomp van de spaarpomp.

Dit is eigenlijk nergens op gebaseerd behalve een onderbuik gevoel. Kan iemand mij hierin bevestigen, of juist integendeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:11
Ik denk dat die spaarpomp zijn warmte kwijt moet in het retourwater van de CV. En dat zal het beste gaan als dat water niet te warm is. Dus de CV kan het beste langzaam draaien. Anders wordt het retourwater erg warm en dan wordt het rendement van de spaarpomp lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zijdelingse vraag: ik wil de aan en afvoer temps van de ketel en de vv in de gaten houden. Maar dan zonder uit mijn stoel te komen :P
Ketel kan (denk ik?) Via OTGW. Maar bestaan er wifi based temp sensors die ik op de VV kan klikken? Liever geen Tuya, spul mag dapper in de EU blijven staan, liefst rechtstreeks naar mijn Pi met Domoticz :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

The Eagle schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:57:
Zijdelingse vraag: ik wil de aan en afvoer temps van de ketel en de vv in de gaten houden. Maar dan zonder uit mijn stoel te komen :P
Ketel kan (denk ik?) Via OTGW. Maar bestaan er wifi based temp sensors die ik op de VV kan klikken? Liever geen Tuya, spul mag dapper in de EU blijven staan, liefst rechtstreeks naar mijn Pi met Domoticz :)
Domoticz topic staat er vol mee.

Sonoff flashen met Tasmota en meerdere DS18B20 sensors eraan hangen.
Wemos met ds18b20. enz.enz.

(al dit spul komt uit china) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:55
The Eagle schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:57:
Daar kan je de HeatBooster voor gebruiken. Ontwikkeld en geleverd door een Tweaker. Functioneert zonder clouddienst en zonder internet. Historie van temperatuur wordt 48 uur bijgehouden. Langer kan met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben opzoek naar wat advies, situatie met plaatje hieronder (wand tussen woonkamer/keuken is weg, 1 open ruimte dus).

Toelichting:
CV op zolder, leidingen lopen langs twee kanten over de vliering.
Linksom voor badkamer & schuurradiator.
Rechtsom voor vloerverwarming in keuken & woonkamer + de twee radiatoren op de 1e.
Vloerverwarming in badkamer is elektrisch. (Gebruik ik zelden)
Slaapkamer heeft airco voor koelen/verwarmen. (Verwarmen doe ik er eigenlijk niet mee).
Gele lijnen zijn hoe de CV-leidingen lopen.

CV is een nefit trendline hrc 25 cw6 ii
Op de CV is een Plugwise Adam aangesloten.
In de woonkamer hangt een Plugwise Anna.
Beide Vloerverwarmingspompen zijn voorzien van een slimme stekker voor aan/uit schakelen.
Plan is om de radiatoren boven & in de badkamer te gaan voorzien van Plugwise Tom.
CV in schuur en bij de CV (vliering) geloof ik wel, 1x instellen klaar (lijkt mij).
Vloerverwarming in de badkamer is voorzien van een Zigbee thermostaat en hangt aan HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Vl8M1txmZAXGNSuGSCPgUhyh.jpg

Heb in HA nu ingeregeld dat als de CV de verwarming aan gooit, de pompen gaan draaien. (en als er geen warmte vraag is, draaien de pompen 1x per dag een uurtje rond de lunch).
Beneden wordt het comfortabel en temp blijft stabiel op wat ik wil hebben.
~2-3m3 gas per dag.

Echter, blijft het boven te fris. Kan de (domme) radiator knoppen wel vol openzetten, maar zie terug in de Opentherm data dat 't water in de leidingen op zo'n 40C blijft hangen, terwijl ingesteld is in de Adam dat 't max 65C mag worden. Ook als ik de Thermostaat benden op 25C zet, heeft dat geen effect.
Feit dat ik mijn hand rustig op de radiatoren kan leggen, bevestigd dat.

Alle CV-leidingen op de vliering en naar de radiatoren toe op de 1e (lopen in wanden/vloer,plafonds) zijn voorzien van buisisolatie. Sommige met 't standaard rood/blauwe spul, andere met 't bekende grijze foam.

Met douchen en heet water geen probleem, zie dat de ketel dan ook prima naar 65C opwarmt.

Ergens gaat er dus iets mis. Maar wat?

Overwegingen die ik heb zijn de radiatoren te vervangen op de 1e (moet denk ik toch, want de Tom kan er nog niet op, zijn oude enkele radiatoren (geen ribbels/finnen aan de achterkant) met zo'n kogellager sluiting ipv een pinnetje.
Heeft het zin om straks naast de Tom knoppen, nog een thermostaat aldaar te hangen?
(Al heb ik ook motion sensors daar hangen die via Zigbee ook temperatuur waardes doorgeven).

Zou dat resulteren in een hetere afvoer van de CV, dat de leidingen/ radiatoren ook goed heet worden? Of kan ik beter eerst dat tackelen voor te gaan investeren?

Laatst eens 20m3 doorheen gejaagd op een dag toen was het einde dag eindelijk eens 17C op de 1e.
Maar dat is me te duur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Zou iemand even met mij mee willen denken?
Ik heb alle temperaturen gemeten met een IR thermometer en één van de slaapkamers (kind 1) lijkt een enorm veel grotere dT te hebben. Nu adviseert de excel om deze verder open te zetten. Ik begrijp dat eigenlijk niet (ik zou knijpen verwachten) en daarbij hoeft van mij de slaapkamer niet zo warm te zijn.
Korte uitleg systeem:
- Beneden vvw 3 groepen met (helaas) parket dus weinig afgifte (volledig open)
- vvw badkamer tegels (RTL ventiel om mee te regelen)
- Vasco beams in de keuken en badkamer voor handdoeken
- T10 radiatoren slaapkamer ouders en kind 2 (geen voetventielen helaas, wordt warm genoeg)
- Woonkamer, hal, zolder en slaapkamer 3 Jaga strada's (beneden met HeatBooster)

NB: de temperatuur van de woonkamer en de hal zijn gemeten met de heatbooster en niet met de IR thermometer. Dus niet naar de absolute temp kijken (zit isolatie omheen)

Wat is nu wijs?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXh5NB62j7k303pSOodo5UFZRlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0m3hoqsuJWssIYOmWpws26mD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door wheli op 04-02-2024 12:52 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@wheli Ik vind je aanvoertemperatuur te laag en te verschillend om daar aanbevelingen over te doen.

Die Jaga's zou je kunnen boosten met fans, gaat de retour ook nog wat omlaag.

Verder doen T10 radiatoren bijna niks met dergelijke lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@_JGC_ dank voor je reactie! Ja ik heb een warmtepomp dus de Ta staat op 33 met deze buitentemperaturen. De Jaga's in de gang en woonkamer hebben inderdaad de befaamde HeatBooster, boven nog niet. De bovenverdieping wordt warm genoeg naar onze zin. Alleen die ene Jaga op slaapkamer Kind 1 is enorm veel groter dan de rest dus ik denk dat die bypasst.

Nog een aanvulling op mijn systeem: op de vvw van de badkamer zit een RTL ventiel en geen verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

wheli schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:15:
Zou iemand even met mij mee willen denken?
Ik heb alle temperaturen gemeten met een IR thermometer en één van de slaapkamers (kind 1) lijkt een enorm veel grotere dT te hebben. Nu adviseert de excel om deze verder open te zetten. Ik begrijp dat eigenlijk niet (ik zou knijpen verwachten)
De gemiddelde temperatuur van een radiator is de warmte die hij afgeeft.

- dus 65+45=110/2=55 graden gemiddelde oppervlakte temperatuur.
- en 65+55=120/2=60 dit is 5 graden meer oppervlakte temperatuur, deze radiator geeft meer warmte af, er moet dus wel meer water doorstromen dan de andere radiator.
en daarbij hoeft van mij de slaapkamer niet zo warm te zijn.
Korte uitleg systeem:
- Beneden vvw 3 groepen met (helaas) parket dus weinig afgifte (volledig open)
- vvw badkamer tegels (RTL ventiel om mee te regelen)
- Vasco beams in de keuken en badkamer voor handdoeken
- T10 radiatoren slaapkamer ouders en kind 2 (geen voetventielen helaas, wordt warm genoeg)
- Woonkamer, hal, zolder en slaapkamer 3 Jaga strada's (beneden met HeatBooster)

NB: de temperatuur van de woonkamer en de hal zijn gemeten met de heatbooster en niet met de IR thermometer. Dus niet naar de absolute temp kijken (zit isolatie omheen)
Sowieso altijd alles met dezelfde meet apparatuur meten. Ook al is dat apparaat fout dan zit de fout overal in en blijft je delta-T een goed getal.
(Meet met de IR thermometer, kop tegen je radiator hoeken of tegen de pijp, geeft vaak veel betere resultaten)
Wat is nu wijs?
[Afbeelding]
Ja wat is wijs?
Heb je een echt comfort probleem of iets anders?

Ter betere verdeling zou ik de woonkamer/keuken iets knijpen en dat even aankijken. Maar is dat echt noodzakelijk, is het erg dat de woonkamer iets eerder warm is dan de rest? Bedenk dat het een warmte pomp is, zorg dat je flow houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Seafarer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:01:
[...]
De gemiddelde temperatuur van een radiator is de warmte die hij afgeeft.

- dus 65+45=110/2=55 graden gemiddelde oppervlakte temperatuur.
- en 65+55=120/2=60 dit is 5 graden meer oppervlakte temperatuur, deze radiator geeft meer warmte af, er moet dus wel meer water doorstromen dan de andere radiator.

[...]

Sowieso altijd alles met dezelfde meet apparatuur meten. Ook al is dat apparaat fout dan zit de fout overal in en blijft je delta-T een goed getal.
(Meet met de IR thermometer, kop tegen je radiator hoeken of tegen de pijp, geeft vaak veel betere resultaten)

[...]
Ja wat is wijs?
Heb je een echt comfort probleem of iets anders?

Ter betere verdeling zou ik de woonkamer/keuken iets knijpen en dat even aankijken. Maar is dat echt noodzakelijk, is het erg dat de woonkamer iets eerder warm is dan de rest? Bedenk dat het een warmte pomp is, zorg dat je flow houd.
Ah nu snap ik het. Mijn hoofd moet het even verwerken maar dank voor de uitleg :)

Er is zeker geen probleem. De slaapkamers hebben een thermostaatkraan dus dus gaan vanzelf uit als het te warm dreigt te worden.
Ik wil graag dat de warmtepomp op een zo'n laag mogelijke temperatuur kan werken.
Daarbij merk ik dat bijvoorbeeld de hal veel warmer is dan nodig terwijl de woonkamer dan nog niet warm is. Ik zou het graag andersom zien maar met behoud van de lage aanvoertemperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

wheli schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Ah nu snap ik het. Mijn hoofd moet het even verwerken maar dank voor de uitleg :)

Er is zeker geen probleem. De slaapkamers hebben een thermostaatkraan dus dus gaan vanzelf uit als het te warm dreigt te worden.
Ik wil graag dat de warmtepomp op een zo'n laag mogelijke temperatuur kan werken.
Daarbij merk ik dat bijvoorbeeld de hal veel warmer is dan nodig terwijl de woonkamer dan nog niet warm is. Ik zou het graag andersom zien maar met behoud van de lage aanvoertemperatuur
Dus wel een probleem. ;)

Dan de gang ietsje knijpen en er gaat meer water naar andere radiatoren. En accepteer dat delta T iets afwijkt in de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:46
Ik heb een intergas Xtreme die regelmatig N201 geeft met een knipperend sleuteltje. Volgens Intergas en deze eerdere post van een andere tweaker betreft het een notificatie en geen storing.

In de handleiding staat N201 er niet bij, in het vorige topic is de vraag niet beantwoord. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFTXg0k81pT_Qy5vZN-XiIuQejM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uoySq1CUgAr8xjiM3H1lHlce.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 05-02-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 23:54
Mogelijk lucht in de ketel. Dan krijg je N201. Ontluchter op de ketel ook geopend gehad?

[ Voor 32% gewijzigd door Kees85 op 06-02-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 16:52
Ik heb een vraag m.b.t. een circulatiepomp. Beetje off-topic, maar er zit veel kennis hier.

Hoort een circulatiepomp een thermische stop te zijn tussen de retourleiding en de cv-ketel?

Ik ben een probleem aan het oplossen met een pelletketel. De oorzaak is intussen duidelijk. De retourleiding wordt te warm tijdens het opwarmen van de boiler in de ketel. De fabrikant wil het oplossen door een terugslagklep te monteren tussen de pomp en de retourleiding. De installateur twijfelt of dat wel zo hoort en of het de oplossing is. Vandaar mijn vraag aan jullie.

Als de temperatuur in de boiler van de pelletketel 50°C heeft bereikt, dan begint de circulatiepomp te draaien. Tot die temperatuur is bereikt wordt de boiler van de pelletketel trager opgewarmd dan de retourleiding, waardoor de retourleiding veel warmer is dan de boiler op het moment dat de pomp begint te draaien.

Kan een terugslagklep in de retourleiding dat oplossen? Of hoort de pomp zelf deze warmteoverdracht te blokkeren zolang ze niet draait? (Lees, wil de fabrikant er zich makkelijk vanaf maken en moet eigenlijk de pomp vervangen worden?)

Het gaat om een Wilo pomp: https://www.youtube.com/watch?v=5Yf1y_i4EGo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Klusman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:11:
Ik heb een vraag m.b.t. een circulatiepomp. Beetje off-topic, maar er zit veel kennis hier.

Hoort een circulatiepomp een thermische stop te zijn tussen de retourleiding en de cv-ketel?

Ik ben een probleem aan het oplossen met een pelletketel. De oorzaak is intussen duidelijk. De retourleiding wordt te warm tijdens het opwarmen van de boiler in de ketel. De fabrikant wil het oplossen door een terugslagklep te monteren tussen de pomp en de retourleiding. De installateur twijfelt of dat wel zo hoort en of het de oplossing is. Vandaar mijn vraag aan jullie.

Als de temperatuur in de boiler van de pelletketel 50°C heeft bereikt, dan begint de circulatiepomp te draaien. Tot die temperatuur is bereikt wordt de boiler van de pelletketel trager opgewarmd dan de retourleiding, waardoor de retourleiding veel warmer is dan de boiler op het moment dat de pomp begint te draaien.

Kan een terugslagklep in de retourleiding dat oplossen? Of hoort de pomp zelf deze warmteoverdracht te blokkeren zolang ze niet draait? (Lees, wil de fabrikant er zich makkelijk vanaf maken en moet eigenlijk de pomp vervangen worden?)

Het gaat om een Wilo pomp: https://www.youtube.com/watch?v=5Yf1y_i4EGo
Iedere cv circulatie pomp is open. Dus als die stilstaat dan kan er water doorstromen.

Die terugslag klep kan dit dus voorkomen.
Het kan helpen. Maar zonder schema heb ik niet een goed beeld van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtGmHN7wS_LCrtLHSbiCIkfzHTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9kBW0TsPfq9zDHRoyQbueHr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Met totaal plaatje bedoelde ik een compleet schema. Want ik haal niet echt uit je verhaal wat er echt fout gaat.

Maar het lijkt er een beetje op dat water uit je boiler terugstroomt door je pomp en dan een sensor opwarmt wat blijkbaar niet de bedoeling is. (hoop dat ik het goed heb)

Een terugslag klep voorkomt terugstromen, vandaar de naam, mits aan de goede zijde van de pomp geplaatst en in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mhr-zip schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:27:
Voor tuning is de Vaillant HRSolide plus niet echt een natte droom.
Excuses om je na zoveel tijd te quoten. Maar ik dacht prijstechnisch te kiezen voor een Vaillant ecoTec Plus (in België ook de defacto standaard met 70% vd markt + wel relatief onderhoudsvriendelijk). Zijn er andere opties (of bronnen waar die opties gereviewed worden) dan een Vaillant die wél cvtuning waardig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Seafarer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Met totaal plaatje bedoelde ik een compleet schema. Want ik haal niet echt uit je verhaal wat er echt fout gaat.

Maar het lijkt er een beetje op dat water uit je boiler terugstroomt door je pomp en dan een sensor opwarmt wat blijkbaar niet de bedoeling is. (hoop dat ik het goed heb)

Een terugslag klep voorkomt terugstromen, vandaar de naam, mits aan de goede zijde van de pomp geplaatst en in de goede richting.
Ok, een compleet schema heb ik niet helaas, maar ik heb voldoende aan je antwoord, waarvoor dank.

Zijn er verschillende soorten terugslagkleppen, die tegen een bepaalde temperatuur kunnen bijvoorbeeld? Of is dat allemaal standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
moozzuzz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Excuses om je na zoveel tijd te quoten. Maar ik dacht prijstechnisch te kiezen voor een Vaillant ecoTec Plus (in België ook de defacto standaard met 70% vd markt + wel relatief onderhoudsvriendelijk). Zijn er andere opties (of bronnen waar die opties gereviewed worden) dan een Vaillant die wél cvtuning waardig zijn?
Ik heb een ecotec plus. Daarin kan ik de pompsnelheid, vermogen, nadraaitijd van de pomp en uiteraard de max temperatuur instellen. Er zitten verder nog veel zaken op waar ik niets van begrijp, details vind je in de installateurs handleiding (even googlen).

Wat mis ik volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:34:
Ben opzoek naar wat advies, situatie met plaatje hieronder (wand tussen woonkamer/keuken is weg, 1 open ruimte dus).

Toelichting:
CV op zolder, leidingen lopen langs twee kanten over de vliering.
Linksom voor badkamer & schuurradiator.
Rechtsom voor vloerverwarming in keuken & woonkamer + de twee radiatoren op de 1e.
Vloerverwarming in badkamer is elektrisch. (Gebruik ik zelden)
Slaapkamer heeft airco voor koelen/verwarmen. (Verwarmen doe ik er eigenlijk niet mee).
Gele lijnen zijn hoe de CV-leidingen lopen.

CV is een nefit trendline hrc 25 cw6 ii
In de woonkamer hangt een Plugwise Anna.
Beide Vloerverwarmingspompen zijn voorzien van een slimme stekker voor aan/uit schakelen.
Plan is om de radiatoren boven & in de badkamer te gaan voorzien van Plugwise Tom.
CV in schuur en bij de CV (vliering) geloof ik wel, 1x instellen klaar (lijkt mij).
Vloerverwarming in de badkamer is voorzien van een Zigbee thermostaat en hangt aan HA.

[Afbeelding]

Heb in HA nu ingeregeld dat als de CV de verwarming aan gooit, de pompen gaan draaien. (en als er geen warmte vraag is, draaien de pompen 1x per dag een uurtje rond de lunch).
Beneden wordt het comfortabel en temp blijft stabiel op wat ik wil hebben.
~2-3m3 gas per dag.

Echter, blijft het boven te fris. Kan de (domme) radiator knoppen wel vol openzetten, maar zie terug in de Opentherm data dat 't water in de leidingen op zo'n 40C blijft hangen, terwijl ingesteld is in de Adam dat 't max 65C mag worden. Ook als ik de Thermostaat benden op 25C zet, heeft dat geen effect.

Alle CV-leidingen op de vliering en naar de radiatoren toe op de 1e (lopen in wanden/vloer,plafonds) zijn voorzien van buisisolatie. Sommige met 't standaard rood/blauwe spul, andere met 't bekende grijze foam.

Met douchen en heet water geen probleem, zie dat de ketel dan ook prima naar 65C opwarmt.

Overwegingen die ik heb zijn de radiatoren te vervangen op de 1e (moet denk ik toch, want de Tom kan er nog niet op, zijn oude enkele radiatoren (geen ribbels/finnen aan de achterkant) met zo'n kogellager sluiting ipv een pinnetje.
Heeft het zin om straks naast de Tom knoppen, nog een thermostaat aldaar te hangen?
(Al heb ik ook motion sensors daar hangen die via Zigbee ook temperatuur waardes doorgeven).

Zou dat resulteren in een hetere afvoer van de CV, dat de leidingen/ radiatoren ook goed heet worden? Of kan ik beter eerst dat tackelen voor te gaan investeren?

Laatst eens 20m3 doorheen gejaagd op een dag toen was het einde dag eindelijk eens 17C op de 1e.
Maar dat is me te duur. ;)
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 13:49
moozzuzz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Je ziet vaak deze ketel voorbij komen:
https://www.intergas-verw...nsument/producten/xtreme/

Maar moet het dan een Vaillant worden, neem er eentje die je ver in vermogen kan terugbrengen.

Die bovenstaande intergas (type 36) kan 32kw leveren, maar kan je terug schroeven naar 3,6kw. Mijn Vaillant doet 24kw en kan niet lager dan 9kw. Ik had liever een maatje kleiner gehad.

Wat een installateur aanbeveelt is in mijn ogen vaak aan de (te) grote kant.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:27
@Verwijderd Je verhaal is zeer uitgebreid (wat op zich goed is, veel informatie over je situatie) en er staan veel uiteenlopende vragen in, dat maakt het beantwoorden lastig. Denk dat niemand hier alles kan beantwoorden. Laat ik proberen mee te denken op het plugwise gedeelte (die vragen kun je trouwens ook prima in het plugwise adam topic stellen.)

Mbt CV techniek zijn er tweakers aanwezig die daar meer verstand van hebben, daar waag ik mij niet aan.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:34:
Is dit een Adam HA of SA? Als je TOM's wilt aanturen heb je de HA nodig (met zigbee stick). Als het een SA is, kun je de zigbee stick nog los aanschaffen en erin zetten.
Als je zone verwarming wilt toepassen, dan deze mogelijk vervangen door plugwise KOEN?
Ik begrijp daarmee dat je zone verwarming wilt gaan toepassen, zodat de Adam de kamers boven en de badkamer ook goed aanstuurt en op temperatuur krijgt/houdt. Als de badkamer electrische vloerverwarming heeft dan weet ik niet of een Tom die kan regelen. Ik vermoed dat daar een ander type thermostaatkraan op zit. Ik denk dat je die moet aan/uit-schakelen met een plug (aqara of plugwise).
Ja, dat zou ook mijn keuze zijn.
Zoals ik hierboven aangaf zou ik overwegen dit via een KOEN ook aan plugwise Adam over te laten. Anders ga je 2 besturingen door elkaar gebruiken die elkaar mogelijk verstoren. Dit omdat de benedenverdieping één van de zone's gaat worden in je plugwise zone-aansturing. Als de Adam de cv-ketel laat draaien voor de kamers boven, en de benedenverdieping is al op temperatuur, dan moet de vloerverwarming gestopt. Als je de plugwise integratie voor HA hebt, kun je dit mogelijk wel zelf slim doen. De KOEN is duur, kun je zelf ook in elkaar klussen met de spelmotoren van robbshop en een losse aqara plug.
Ik vermoed dat je de adam nu op "vloerverwarming" hebt ingesteld, zou best kunnen zijn dat Adam dan niet hoger dan 40 graden vraagt aan de cv-ketel. De adam let nu (via de Anna) alleen op de benedenverdieping en heeft geen weet van domme radiator knoppen die opengezet worden en gaat daar dus ook niet de gevraagde aanvoertemperatuur voor verhogen. Als het beneden op temperatuur is, gaat de Adam rustig warmhouden, ongeacht wat er in de rest van het huist nodig is.
Ik denk met name verkeerde verwachtingen mbt de installatie die je nu hebt.....
Als de radiatoren genoeg vermogen kunnen afgeven is dat niet meteen nodig. Voor de Tom hoef je de radiator kranen alleen te vervangen door thermostaatkranen. Kies dan meteen de juiste die goed samenwerken met een Tom en waar je het debiet kunt instellen (zie topic van plugwise adam).
Plugwise werkt niet samen met andere zigbee temperatuur sensoren helaas. Je kunt het eerst gewoon proberen met de temperatuur sensor van de Tom, werkt dat niet goed, dan kun je in die ruimtes een Jip of Lisa toevoegen.
Ik vermoed dat dit resulteert in hogere aanvoertemperatuur en dus hetere leidingen. De Adam weet dan dat hij ook ruimtes met radiatoren moet verwarmen en zal daarvoor hogere aanvoer temperaturen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
Vorige week heb ik de cv-tuning schoenen ook eens aangetrokken en heb ik overal voetventielen geplaatst en tevens op de begane grond een "extra" radiator geplaatst welke een aantal jaar geleden na lekkage was weggehaald.
Afgelopen 3 jaar hebben we volledig met de lucht/lucht warmtepomp verwarmd en het geluid bij vorstdagen begon ons een beetje te storen en wouden we graag het cv systeem weer up and running maken.
Dit is uiteraard gelukt en door de voetventielen te knijpen heb ik een goede delta T weten te bereiken tussen de 13-18K bij 65°C aanvoertemperatuur.
Even ter verduidelijking de huidige situatie"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSdVFCr8MgetTXAbPM_Dk1_njzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36DhYlokVPXg2dVLesOLwLSG.jpg?f=fotoalbum_large
Bouwjaar huis 1995, 2 onder 1 kap 160m² woonoppervlak. 7cm spouwmuurisolatie. HR++ begane grond, bovenverdiepingen oud dubbelglas.
Ketel: Nefit Ecomline HRC22 Excellent uit ±2008-2009.
Woonkamer: 1x t33 400x2000,
Keuken: 1x t33 500x2000
Bijkeuken: 1x t22 500x600
Hal: 1x t22 500x800
Slaapkamer 1: t11 500x1400
Slaapkamer 2: t10 500x1600
Slaapkamer 3: t10 500x1400
Badkamer: Handdoekradiator 1200x600
Zolderkamer 1: t22 500x800
Zolderkamer 2: t22 500x800

Nu heb ik het vermogen van de ketel op stand 1 gezet en de aanvoertemperatuur nog hoog staan en de aanvoertemperatuur loopt op tot 60-65 graden op een vermogen van stand 1 (laagste = 6.6kW bij 80/60°C).
Daarmee wordt de kamer prima warm en is een slinger aan de thermostaat ook snel bereikt.

Vervolgens heb ik de aanvoertemperatuur beperkt tot 45° en hetgeen wat volgt is pendelen en de CV slaat steeds in anti pendelstand. Met als resultaat dat hij niet lekker door kan stoken en dat er een enorme zaagtandgedrag in de aanvoertemperatuur komt en de kamer niet warm wordt:
Alle radiatoren op de benedenverdieping staan gewoon open en op de bovenverdiepingen hebben thermostaatknoppen (slaan dus relatief snel dicht ivm redelijke isolatie
Uitleg bij de grafiek:
Om 7:30 de setpoint verhoogd van 19 naar 20 graden. Dit wordt na bijna 3 uur pas bereikt.
Om 17:00 de setpoint op 21,5 bereikt en dit wordt niet bereikt.
Om 17:00 ook kookactiviteiten waardoor de temperatuur ook extra wordt verhoogd.
Na 17:30 ook warmwateractiviteit in de vorm van keukenkraan en douchen (te zien aan de hoge retourtemperatuur).
Om 23:00 de setpoint weer verlaagd.
Buitentemperatuur is ongeveer 0-4 graden.
Totaal ongeveer 6m³ gas verstookt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbeUdq305rj5Wcj5vH9mlzwMG0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEYjtUO20o4Q3zNrMGXTosxp.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik hieruit opmaak is dat de CV zijn minimum vermogen niet kwijt raakt en daardoor of door zijn aanvoertemperatuur heen schiet en stopt. Ik vermoed dat de radiatoren groot genoeg zijn voor 40-45° om het warm te stoken, alleen kan de cv het niet regelen omdat die zijn minimum vermogen niet kwijt kan.

Vandaag de aanvoertemperatuur een standje hoger gezet naar ongeveer 50 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn1IN6EQKy01z_4LzDJ1WMAW1pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CURCtE8kViLZgUX4iNVWIn0q.jpg?f=fotoalbum_large
Om 7:30 setpoint van 19 naar 20 gezet en werd al een stuk sneller bereikt en de lange run om op temperatuur te komen is een stuk langer waardoor de kamertemperatuur ook beter op temperatuur komt.
Delta T op deze temperaturen blijft ongeveer 10-11K bij de ketel.
De piek in de nacht is een momentje dat hij de geïntegreerde 25L boiler even op peil moet brengen.

Ik denk niet dat er verder nog veel aan te passen is. De instellingsmogelijkheden voor deze ketel zijn zeer beperkt.
Wij zitten er sterk aan te denken om deze ketel te vervangen (hij doet het op zich nu nog prima), maar met de verplichte hybride regeling op komst. Om zo toch nog het comfort van de CV te behouden.
Of overstappen op een hybride of full electric, maar daarvoor weet ik niet of de systeeminhoud voldoende is of dat de leidingen voldoende diameter hebben voor de grotere gewenste flow.

Zijn er verder nog tips of punten van aandacht in het systeem?
Of verdient dit een ander topic om te onderzoeken wat voor mogelijkheden in dit huis er zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Lieuwe15 op 09-02-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Ik heb een vergelijkbaar huis en heb triple glas beneden, HR++ boven, extra vloerisolatie en een nieuwe Intergas Xtreme 30. Waar mogelijk heb ik de radiatoren vervangen door Jaga's met DBH.
De Intergas ketel is in staat om bij 35 graden op heel laag pitje het huis te verwarmen, de display geeft dan een minimum van 3.4 KW, dan wordt er vrijwel niet gependeld en ik denk dat jij misschien ook zo'n soort ketel zou moeten aanschaffen.
Het uiteindelijke doel was om zo min mogelijk gas te verbruiken en dat zal ook jouw bedoeling zijn. Hier is het verbruik gedaald naar 630 m3 incl. sww voor twee personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Lieuwe15 Je conclusie is juist, het minimale vermogen van je ketel is te groot, daar is verder geen andere oplossing voor behalve een andere ketel zoals bijv. de Intergas Xtreme die @Rocketman noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lieuwe15 Vermoedelijk is jouw warmteafgifte bij 45°C aanvoer en de huidige buitentemperaturen
te laag voor het minimumvermogen van jouw Netfitje. (Ik schat op dit moment ca. 6,6kW x 1,07 = ca. 7,1 kW)

Je kan proberen de warmteafgifte te vergroten (HeatBooster bijvoorbeeld).
Verder zou je het maximum vermogen tot ca. 30-40% kunnen beperken (is sowieso te groot)
en de pompsnelheid verhogen, hierdoor neemt de warmteafgifte namelijk ook toe.

Voor normale (rijtjes)huizen is ook het minimum vermogen van 4 kW van een xTreme ketel
bij de huidige buitentemperaturen eigenlijk te hoog.

P.S.: De deltaT is geen doel op zich.

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 09-02-2024 15:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
Ik snap idd dat de delta t geen doel is, maar een middel om tot een efficiënt rendement te komen en een gelijke verwarming van het huis.
Al slaan (ondanks de slechtere raam isolatie) boven de radiatoren al snel dicht ivm behaalde temperatuur.
Helaas kan ik niks aan de pompanelheid doen, anders was mijn eerste ingeving ook, hogere snelheid.
Ik denk dat ik een aantal installateurs ga laten komen om te kijken wat die zeggen. In ieder geval is het minumum vermogen iets om goed op te letten.

Wellicht kan een l/w warmtepomp dan toch wel passen (ok het is nu warm buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:42
Lieuwe15 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:03:
Ik snap idd dat de delta t geen doel is, maar een middel om tot een efficiënt rendement te komen en een gelijke verwarming van het huis.
Al slaan (ondanks de slechtere raam isolatie) boven de radiatoren al snel dicht ivm behaalde temperatuur.
Helaas kan ik niks aan de pompanelheid doen, anders was mijn eerste ingeving ook, hogere snelheid.
Ik denk dat ik een aantal installateurs ga laten komen om te kijken wat die zeggen. In ieder geval is het minumum vermogen iets om goed op te letten.

Wellicht kan een l/w warmtepomp dan toch wel passen (ok het is nu warm buiten).
Wat bij ons met een oude remeha ketel beter werkt is op de ketel de max temperatuur hoger laten staan. En dan in de Isense de maximaal gevraagde temperatuur instellen op de gewenste temperatuur.

Hierdoor slaat de ketel niet meer af met de code 6 maximaal temperatuur bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
Ik weet niet of dit het juiste forum is om deze vraag te stellen.
Maar ik heb sinds vandaag mijn Intergas HREco 36 ingesteld volgens aanwijzigingen van John Visser. Echter slaat nu mijn verwarming niet meer aan als de temperatuur zakt. Al een aantal keren naar boven gelopen, CV performance en pomp performance omhoog gezet maar geen oplossing.
Ook merkte ik dat na de laatste service beurt het huis gewoon niet meer opwarmt tijdens het douchen, voorheen was dit geen probleem.
Als ik alles volgens het boekje weer instel gebeurt er ook gewoon vrij weinig, en slaat de CV niet opnieuw aan tenzij ik hem uit en aan zet.

Mogelijk dat iemand mij kan helpen alles weer fatsoenlijk in te stellen in de omgeving Zutphen. Evt. staat hier een vergoeding tegenover.
Normaal wil ik dit soort dingen zelf wel doen, maar we zitten nu in een slecht opwarmend huis met een kleine. En ik hier hier gewoon niet de kunde voor. En voordat ik me hierin volledig heb ingelezen is mogelijk de winter alweer voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MyBearTibbers schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:10:
Maar ik heb sinds vandaag mijn Intergas HREco 36 ingesteld volgens aanwijzigingen van John Visser. Echter slaat nu mijn verwarming niet meer aan als de temperatuur zakt. Al een aantal keren naar boven gelopen, CV performance en pomp performance omhoog gezet maar geen oplossing.
Ook merkte ik dat na de laatste service beurt het huis gewoon niet meer opwarmt tijdens het douchen, voorheen was dit geen probleem.
Als ik alles volgens het boekje weer instel gebeurt er ook gewoon vrij weinig, en slaat de CV niet opnieuw aan tenzij ik hem uit en aan zet.

Mogelijk dat iemand mij kan helpen alles weer fatsoenlijk in te stellen in de omgeving Zutphen. Evt. staat hier een vergoeding tegenover.
Normaal wil ik dit soort dingen zelf wel doen, maar we zitten nu in een slecht opwarmend huis met een kleine. En ik hier hier gewoon niet de kunde voor. En voordat ik me hierin volledig heb ingelezen is mogelijk de winter alweer voorbij.
Degene die het laatste aan de ketel gewerkt heeft? Ik zou de installateur bellen.

Les voor de volgende keer: een parameter die je aanpast eerst opschrijven notitie maken of foto zodat je ook weer terug kan naar de oude situatie.!!!!

Er zijn geen cv ketels die je huis verwarmen tijdens douchen. Dat kan namelijk niet. Dus hoe je dat verzint?

Heb je al naar de waterdruk gekeken in het cv systeem? Als dat niet voldoende is start de ketel niet, douchen kan wel? Geeft de ketel fout meldingen.

Ontluchtings ronde gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 13:49

Kan je reset naar fabrieksinstellingen doen?
Installateur bellen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
Seafarer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:18:
[...]
Les voor de volgende keer: een parameter die je aanpast eerst opschrijven notitie maken of foto zodat je ook weer terug kan naar de oude situatie.!!!!
Gedaan, en alles ook weer terug gezet naar de vorige situatie. Ook de voorgeschreven settings volgens het boekje gepakt. Tot op heden beide geen succes.
[...]
Er zijn geen cv ketels die je huis verwarmen tijdens douchen. Dat kan namelijk niet. Dus hoe je dat verzint?
Dat snap ik, maar voorheen sloeg deze weer netjes over naar verwarmen. Nu duurt het 3+ uur voordat het huis een graad omhoog gaat.
[...]
Heb je al naar de waterdruk gekeken in het cv systeem? Als dat niet voldoende is start de ketel niet, douchen kan wel? Geeft de ketel fout meldingen.

Ontluchtings ronde gedaan?
Druk zit op 1.9 bar, zou goed moeten zijn. Ontluchtings ronde is gedaan.
mhr-zip schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Kan je reset naar fabrieksinstellingen doen?
Installateur bellen?
Zit ik nu ook aan te denken, sinds de service beurt is er iets niet in orde.

[ Voor 10% gewijzigd door MyBearTibbers op 09-02-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MyBearTibbers schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:35:
[...]

Gedaan, en alles ook weer terug gezet naar de vorige situatie. Ook de voorgeschreven settings volgens het boekje gepakt. Tot op heden beide geen succes.

[...]

Dat snap ik, maar voorheen sloeg deze weer netjes over naar verwarmen. Nu duurt het 3+ uur voordat het huis een graad omhoog gaat.

[...]

Druk zit op 1.9 bar, zou goed moeten zijn. Ontluchtings ronde is gedaan.

[...]

Zit ik nu ook aan te denken, sinds de service beurt is er iets niet in orde.
Das niet goe dus. Ook geen foutmeldingen?

Ook de thermostaat kan een probleem zijn. Om dit uit te sluiten kun je de thermostaat loshalen en dan de ketel op aan/uit regeling zetten. Dan bij de ketel de aan/uit aansluiting met een draadje doorverbinden, eigenlijk moet de ketel dan direct gaan verwarmen. Zoniet dan zul je ook wel een foutmelding voorbij zien komen, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:13
[...]

Onder andere een daalderop combifort, een atag blauwe engel 2. Dus hoe je dat verzint?

[ Voor 4% gewijzigd door scofield op 10-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
scofield schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Onder andere een daalderop combifort, een atag blauwe engel 2. Dus hoe je dat verzint?
Da's een goeie.

Ter bekrachtiging van je post, zie onderaan https://ithodaalderop.com...t%20Comfort%20Classic.pdf
- Gelijktijdig warm water en verwarming

(Hoe verzin je het...)

Btw, ik kende dit soort systemen en de term voorraadtoestel of voorraadboiler voor in de ketel ook niet.
Weer wat geleerd vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:46

Als warm douchen geen probleem is, maar huis verwarmen wel, zou ik denken aan de drieweg klep die die bepaald waar het warme cv water naar toe moet. Mogelijk dat die blijft hangen op een bijna dichte stand voor cv water naar de radiatoren. Is gekend dat deze kleppen een keer de geest geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
@petkaij , helaas. Ik zou stoppen met denken want in een hreco zit geen 3wegklep.
@MyBearTibbers waar staat je taptemp en cv temp op?

[ Voor 24% gewijzigd door scofield op 10-02-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:46
scofield schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:07:
@petkaij , helaas. Ik zou stoppen met denken want in een hreco zit geen 3wegklep.
@MyBearTibbers waar staat je taptemp en cv temp op?
Kijk, weer wat geleerd, men kan nu eenmaal niet alles weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Torch1969 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:23:
[...]

@Verwijderd Je verhaal is zeer uitgebreid (wat op zich goed is, veel informatie over je situatie) en er staan veel uiteenlopende vragen in, dat maakt het beantwoorden lastig. Denk dat niemand hier alles kan beantwoorden. Laat ik proberen mee te denken op het plugwise gedeelte (die vragen kun je trouwens ook prima in het plugwise adam topic stellen.)

Mbt CV techniek zijn er tweakers aanwezig die daar meer verstand van hebben, daar waag ik mij niet aan.

[...]

Is dit een Adam HA of SA? Als je TOM's wilt aanturen heb je de HA nodig (met zigbee stick). Als het een SA is, kun je de zigbee stick nog los aanschaffen en erin zetten.

[...]

Als je zone verwarming wilt toepassen, dan deze mogelijk vervangen door plugwise KOEN?

[...]

Ik begrijp daarmee dat je zone verwarming wilt gaan toepassen, zodat de Adam de kamers boven en de badkamer ook goed aanstuurt en op temperatuur krijgt/houdt. Als de badkamer electrische vloerverwarming heeft dan weet ik niet of een Tom die kan regelen. Ik vermoed dat daar een ander type thermostaatkraan op zit. Ik denk dat je die moet aan/uit-schakelen met een plug (aqara of plugwise).

[...]
Ja, dat zou ook mijn keuze zijn.

[...]

Zoals ik hierboven aangaf zou ik overwegen dit via een KOEN ook aan plugwise Adam over te laten. Anders ga je 2 besturingen door elkaar gebruiken die elkaar mogelijk verstoren. Dit omdat de benedenverdieping één van de zone's gaat worden in je plugwise zone-aansturing. Als de Adam de cv-ketel laat draaien voor de kamers boven, en de benedenverdieping is al op temperatuur, dan moet de vloerverwarming gestopt. Als je de plugwise integratie voor HA hebt, kun je dit mogelijk wel zelf slim doen. De KOEN is duur, kun je zelf ook in elkaar klussen met de spelmotoren van robbshop en een losse aqara plug.

[...]

Ik vermoed dat je de adam nu op "vloerverwarming" hebt ingesteld, zou best kunnen zijn dat Adam dan niet hoger dan 40 graden vraagt aan de cv-ketel. De adam let nu (via de Anna) alleen op de benedenverdieping en heeft geen weet van domme radiator knoppen die opengezet worden en gaat daar dus ook niet de gevraagde aanvoertemperatuur voor verhogen. Als het beneden op temperatuur is, gaat de Adam rustig warmhouden, ongeacht wat er in de rest van het huist nodig is.

[...]
Ik denk met name verkeerde verwachtingen mbt de installatie die je nu hebt.....

[...]
Als de radiatoren genoeg vermogen kunnen afgeven is dat niet meteen nodig. Voor de Tom hoef je de radiator kranen alleen te vervangen door thermostaatkranen. Kies dan meteen de juiste die goed samenwerken met een Tom en waar je het debiet kunt instellen (zie topic van plugwise adam).

[...]

Plugwise werkt niet samen met andere zigbee temperatuur sensoren helaas. Je kunt het eerst gewoon proberen met de temperatuur sensor van de Tom, werkt dat niet goed, dan kun je in die ruimtes een Jip of Lisa toevoegen.

[...]
Ik vermoed dat dit resulteert in hogere aanvoertemperatuur en dus hetere leidingen. De Adam weet dan dat hij ook ruimtes met radiatoren moet verwarmen en zal daarvoor hogere aanvoertemperaturen gebruiken.
Dank voor je uitgebreide reactie. Je noemt goede punten.
Zeker ook de verwachting van een systeem is een om nog eens te overzien voor mijzelf.

Adam is de HA, met Zigbee Stick.
Deze staat ingesteld op Vloerverwarming & Radiatoren, kleiner dan 100m2.

De vloerverwarming met zones aansturen is niet per se een Koen voor nodig.
Heb mijn situatie nog met Plugwise besproken. De gekozen oplossing met de slimme stekkers is omdat de vloerverwarming dedicated is per ruimte. Pomp A voor de keuken, Pomp B voor de woonkamer.
De lussen die eruit komen gaan dus maar naar één ruimte toe. Dan heeft een (dure) Koen niet heel veel toegevoegde waarde. Het aan/uitschakelen van de pomp bereik je feitelijk hetzelfde effect mee.
Daar je de smartplugs ook aan een zone kunt toevoegen.

Er bestaat op dit moment nog geen zone, thuiskantoor in de Adam, simpelweg omdat er nog geen devices aldaar actief zijn. Daarvoor moet eerst een aanpassing aan de radiator gedaan worden. Voor nu is het nog handwerk.
En daar zit dan denk ik de verwachting, ik zou verwachten dat met de instelling radiator & vloerverwarming, adam dan wel snapt dat ik handmatig een kraan opendraai en de CV dan vraag om bij te stoken.

Feit dat dat nu niet gebeurt, moet ik dus wat gaan verzinnen omdat wel te bewerkstelligen. De aanpassing voor de radiatoren komt pas wat later in de werkzaamheden, waarschijnlijk als ik al niet meer hoef te stoken. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vraagje, wat is zuiniger:
In hooglast stoken met pomp op 70% en met een Delta T van zo'n 19-20gr stoken of pomp op 80% en met een Delta T van 15-16gr stoken?
Dus meer flow (=huis sneller warm) met een iets lagere Delta t of iets minder flow met een hogere Delta t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

scofield schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Tsja door gewoon de domme aanname te doen dat het een ketel met platen wisselaar is en dan een driewegklep.

Gelukkig wordt je hier op je vingers getikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 21:37
Ik heb sinds kort een Intergas HRE CV-ketel die in eerste instantie door een aan/uit thermostaat werd aangestuurd. Nu wil ik uiteraard de in dit topic opgedane kennis in de praktijk gaan toepassen. Sinds vandaag dus een Remeha iSense aangesloten. Alles zo ver goed, op één dingetje na. De iSense geeft een foutmelding dat er géén buitensensor aangesloten is. En dat klopt, want die is er ook niet. Nu wil ik niet direct met stooklijnen e.d. aan de slag en met de buitentemperatuur als instelparameter.
Vraag is dus, kan die melding uitgeschakeld worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Masimo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:16:
Ik heb sinds kort een Intergas HRE CV-ketel die in eerste instantie door een aan/uit thermostaat werd aangestuurd. Nu wil ik uiteraard de in dit topic opgedane kennis in de praktijk gaan toepassen. Sinds vandaag dus een Remeha iSense aangesloten. Alles zo ver goed, op één dingetje na. De iSense geeft een foutmelding dat er géén buitensensor aangesloten is. En dat klopt, want die is er ook niet. Nu wil ik niet direct met stooklijnen e.d. aan de slag en met de buitentemperatuur als instelparameter.
Ja, dat zit in de instellingen. Heb je al eens door de installatie handleiding van die Remeha gebladerd? Staat er gewoon in namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
menu>gebruikersniveau>standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 21:37
The Eagle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Ja, dat zit in de instellingen. Heb je al eens door de installatie handleiding van die Remeha gebladerd? Staat er gewoon in namelijk.
Bedankt voor me het op het juiste spoor te zetten. Ik heb de hele handleiding doorgenomen maar dat staat er niet met zoveel woorden in. Het is meer een bevinding / conclusie die je zelf moet trekken aan de hand van de instelmogelijkheden.

Update 12-2:
De instelling zit onder Menu > Instellingen > Systeem > Regelstrategie en dan kiezen voor een regeling zonder buitentemperatuursensor.
Verdere details over de verschillende strategieën staan niet in de handleiding overigens.

[ Voor 20% gewijzigd door Masimo op 12-02-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Masimo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:16:
De vraag is, wat je wil.

Het is al weer even geleden, maar een stooklijn bij remeha werkt samen met aan/uit en een buitenmeter die dan de Ta bepaalt.

Als je Opentherm wil stoken, kijk dan welke instellingen je op jouw ketel moet aanpassen om dat te realiseren. Vaak gaat het op dezelfde klemmen, maar moet je wel ergens een instellingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstekelenburg
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-07 08:23
Weet iemand misschien waar je dit tooltje kan krijgen (voor het vastzetten van een IMI Heimeier terugstroom ventiel begrenzer) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3Fgkai0KjKmWZ4hkDZP_exrXSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WWUrMnmoa9fn55LKlDkLsdQH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4t5q8uEMAHMyjRDcBnGpm5OtD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PWvBn9pt6EMyvhgRWEdRALiU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
jwstekelenburg schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:29:
Weet iemand misschien waar je dit tooltje kan krijgen (voor het vastzetten van een IMI Heimeier terugstroom ventiel begrenzer) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helpt het zoeken op een afbeelding je niet zoals bijvoorbeeld met Google Lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jwstekelenburg schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedoel je misschien een retour temperatuur begrenzer ventiel of ook RTL.?

Want anders blijf je zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Lawrentz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:41:
[...]

Helpt het zoeken op een afbeelding je niet zoals bijvoorbeeld met Google Lens?
Zo simpel kan het zijn https://www.amazon.nl/Hei...rmostaatkop/dp/B076F8HGS6

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 10:12
Weet iemand een goede installateur, omgeving Almere, die mij kan helpen met het inregelen van het hele cv systeem?

krijg d.m.v. het inregelen i.c.m. instellingen in de CV ketel, voor geen mogelijkheid voor elkaar om een fatsoenlijk werkend systeem te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:23:
Weet iemand een goede installateur, omgeving Almere, die mij kan helpen met het inregelen van het hele cv systeem?

krijg d.m.v. het inregelen i.c.m. instellingen in de CV ketel, voor geen mogelijkheid voor elkaar om een fatsoenlijk werkend systeem te krijgen.
Misschien ook je probleem hier posten en wat je allemaal zelf gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:03:
[...]

Misschien ook je probleem hier posten en wat je allemaal zelf gedaan hebt?
volgens mij het pendelen van de ketel, met een dT die meer dan 20% is op de ketel. constant melding "1" dus dat de ketel (intergas HRE kompakt) zijn warmte niet kwijt kan ondanks dat de vloerverwarming beneden (ca. 90m2) open staat.

minimale vermogen van de pomp in de ketel heb ik al hoger gezet net als Ta, die is nu 65 graden.

kortom; te weinig verstand van de CV ketel en uberhaupt het hele cv systeem dus ik zou graag eens een installateur ernaar laten kijken zodat het allemaal "goed" wordt ingeregeld ipv maar proberen zoals ik nu doe

[ Voor 17% gewijzigd door REDN4S op 13-02-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Seafarer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Iedere cv circulatie pomp is open. Dus als die stilstaat dan kan er water doorstromen.

Die terugslag klep kan dit dus voorkomen.
Het kan helpen. Maar zonder schema heb ik niet een goed beeld van de situatie.
Ik heb een schema gemaakt en het probleem omschreven in het pelletketel topic, omdat ik dit topic niet wil bevuilen. Maar ik denk dat er hier meer mensen zijn die mij kunnen helpen. Het gaat eigenlijk over de cv-installatie en minder over de pelletketel zelf, heb ik het gevoel.

Alvast dank voor ieders inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Klusman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Ik heb een schema gemaakt en het probleem omschreven in het pelletketel topic, omdat ik dit topic niet wil bevuilen. Maar ik denk dat er hier meer mensen zijn die mij kunnen helpen. Het gaat eigenlijk over de cv-installatie en minder over de pelletketel zelf, heb ik het gevoel.

Alvast dank voor ieders inzicht.
Heb in het pellet topic geantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
REDN4S schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:54:
[...]

volgens mij het pendelen van de ketel, met een dT die meer dan 20% is op de ketel. constant melding "1" dus dat de ketel (intergas HRE kompakt) zijn warmte niet kwijt kan ondanks dat de vloerverwarming beneden (ca. 90m2) open staat.

minimale vermogen van de pomp in de ketel heb ik al hoger gezet net als Ta, die is nu 65 graden.

kortom; te weinig verstand van de CV ketel en uberhaupt het hele cv systeem dus ik zou graag eens een installateur ernaar laten kijken zodat het allemaal "goed" wordt ingeregeld ipv maar proberen zoals ik nu doe
Je zult nog wel een uitgebreidere reactie van iemand met meer ervaring krijgen, maar juist bij vloerverwarming moet je naar mijn weten met lage temperatuur constant verwarmen. (En mag niet boven x graden omdat de vloer daarvan kan beschadigen?)

Dus ik zou aanvoer eens op 40 zetten, de minimale vermogen zo laag mogelijk en het maximum ook vrij laag. Of nog beter: vermogen en pomp snelheid op automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
SVMartin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Je zult nog wel een uitgebreidere reactie van iemand met meer ervaring krijgen, maar juist bij vloerverwarming moet je naar mijn weten met lage temperatuur constant verwarmen. (En mag niet boven x graden omdat de vloer daarvan kan beschadigen?)

Dus ik zou aanvoer eens op 40 zetten, de minimale vermogen zo laag mogelijk en het maximum ook vrij laag. Of nog beter: vermogen en pomp snelheid op automatisch.
De vvw zit met een mengverdeler aangesloten dus die zorgt ervoor dat de Ta niet hoger wordt dan 35

Het minimale vermogen van de cv ketel staat op z’n laagst, de pompsnelheid moest (wat ik eerder las) juist omhoog met lage temperaturen en vvw met mengverdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:33:
[...]

De vvw zit met een mengverdeler aangesloten dus die zorgt ervoor dat de Ta niet hoger wordt dan 35

Het minimale vermogen van de cv ketel staat op z’n laagst, de pompsnelheid moest (wat ik eerder las) juist omhoog met lage temperaturen en vvw met mengverdeler
Beetje fout advies hierboven.

Mengverdeler: hogere aanvoer temperatuur. Staat de cv op 65 graden?
Je hebt de pomp hoger gezet? hoeveel? Moet eigenlijk zekers op 50% staan.
Vermogen op het laagst? Hoe laag is dat? 10 kW heb je zomaar nodig bij een gemiddelde tussen woning.
En als alle radiatoren openstaan blijf je hetzelfde probleem houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

SVMartin schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Die mengverdeler zit daar omdat:
- De toevoer leidingen te dun zijn voor lage aanvoer temperaturen.
- De radiatoren boven alleen fatsoenlijk functioneren met hogere aanvoer temperaturen.

Zo niet dan had lage aanvoer mogenlijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catjam
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-08 11:04
Ik wil graag gaan overstappen van de ouderwetse draaiknoppen naar thermostatische. En als we toch aan de slag gaan, dan liefst natuurlijk meteen goed aanpakken. Situatie is een standaard jaren 70 hoekwoning met 9 radiatoren, waarvan er eigenlijk 4 maar écht gebruikt worden. Isolatie is matig. Vrij nieuwe HR CV ketel van ca. 4-5 jaar oud.

Rustig aan mijzelf informerend zie ik de dynamische radiatorafsluitingen (Danfoss RA-DA, Heimeier Eclipse). Dit lijkt handig met het afstellen, iets waar ik nu al tegen op zie. (Alhoewel ik hier ook minder goede ervaringen lees over dit soort afsluitingen.)

Twee vragen waar ik tot nu toe nog geen antwoord op kon vinden:
1. Heb je met een dynamische en/of statisch-instelbare afsluiting nog steeds een voetventiel nodig?
2. Wat nou als je een deel van de radiatoren uitrust met een dynamische afsluiter. Zijn er hierbij negatieve effecten, bijv. op de andere radiatoren? Zie ook de onbeantwoorde vraag van HansRemmerswaal.
HansRemmerswaal schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Laatste probleem, ik heb een badkamer design radiator zonder zo'n Danfoss kraan. Ik gok dat doordat nu alle Danfoss kranen de druk netjes houden dat het water door die design radiator heen spuit. Dus daar dan ook maar zo'n Danfoss opzetten? Of gewoon met het voetventiel flink afknijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

catjam schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:45:
Ik wil graag gaan overstappen van de ouderwetse draaiknoppen naar thermostatische. En als we toch aan de slag gaan, dan liefst natuurlijk meteen goed aanpakken. Situatie is een standaard jaren 70 hoekwoning met 9 radiatoren, waarvan er eigenlijk 4 maar écht gebruikt worden. Isolatie is matig. Vrij nieuwe HR CV ketel van ca. 4-5 jaar oud.

Rustig aan mijzelf informerend zie ik de dynamische radiatorafsluitingen (Danfoss RA-DA, Heimeier Eclipse). Dit lijkt handig met het afstellen, iets waar ik nu al tegen op zie. (Alhoewel ik hier ook minder goede ervaringen lees over dit soort afsluitingen.)

Twee vragen waar ik tot nu toe nog geen antwoord op kon vinden:
1. Heb je met een dynamische en/of statisch-instelbare afsluiting nog steeds een voetventiel nodig?
Mijn vraag aan jou, waarom denk je dat een voetventiel nodig is?
2. Wat nou als je een deel van de radiatoren uitrust met een dynamische afsluiter. Zijn er hierbij negatieve effecten, bijv. op de andere radiatoren? Zie ook de onbeantwoorde vraag van HansRemmerswaal.

[...]
In jouw geval geen discussie, je wilde alle kranen vervangen door thermostatische, en die met voorinstelling zijn een paar euro per kraan duurder, gewoon een no brainer. Je gaat ze nooit meer nog een keer vervangen.

Ik zou Dannfos of Comap nemen. Maken minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Beetje fout advies hierboven.

Mengverdeler: hogere aanvoer temperatuur. Staat de cv op 65 graden?
Je hebt de pomp hoger gezet? hoeveel? Moet eigenlijk zekers op 50% staan.
Vermogen op het laagst? Hoe laag is dat? 10 kW heb je zomaar nodig bij een gemiddelde tussen woning.
En als alle radiatoren openstaan blijf je hetzelfde probleem houden?
De aanvoer temperatuur is 60 graden en de pomp staat op 60%.

Minimaal vermogen van deze ketel is geloof ik 7.2kW

Als alle radiatoren open staan heb ik het probleem minder, maargoed met zoneregeling staan ze niet allemaal tegelijk open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:12:
[...]

De aanvoer temperatuur is 60 graden en de pomp staat op 60%.

Minimaal vermogen van deze ketel is geloof ik 7.2kW

Als alle radiatoren open staan heb ik het probleem minder, maargoed met zoneregeling staan ze niet allemaal tegelijk open
En ook zoneregeling op de vloerverwarming?
Er zit een bypass klep bij de vloerverwarmings verdeler?

Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?