Vorige week heb ik de cv-tuning schoenen ook eens aangetrokken en heb ik overal voetventielen geplaatst en tevens op de begane grond een "extra" radiator geplaatst welke een aantal jaar geleden na lekkage was weggehaald.
Afgelopen 3 jaar hebben we volledig met de lucht/lucht warmtepomp verwarmd en het geluid bij vorstdagen begon ons een beetje te storen en wouden we graag het cv systeem weer up and running maken.
Dit is uiteraard gelukt en door de voetventielen te knijpen heb ik een goede delta T weten te bereiken tussen de 13-18K bij 65°C aanvoertemperatuur.
Even ter verduidelijking de huidige situatie"
:strip_exif()/f/image/36DhYlokVPXg2dVLesOLwLSG.jpg?f=fotoalbum_large)
Bouwjaar huis 1995, 2 onder 1 kap 160m² woonoppervlak. 7cm spouwmuurisolatie. HR++ begane grond, bovenverdiepingen oud dubbelglas.
Ketel: Nefit Ecomline HRC22 Excellent uit ±2008-2009.
Woonkamer: 1x t33 400x2000,
Keuken: 1x t33 500x2000
Bijkeuken: 1x t22 500x600
Hal: 1x t22 500x800
Slaapkamer 1: t11 500x1400
Slaapkamer 2: t10 500x1600
Slaapkamer 3: t10 500x1400
Badkamer: Handdoekradiator 1200x600
Zolderkamer 1: t22 500x800
Zolderkamer 2: t22 500x800
Nu heb ik het vermogen van de ketel op stand 1 gezet en de aanvoertemperatuur nog hoog staan en de aanvoertemperatuur loopt op tot 60-65 graden op een vermogen van stand 1 (laagste = 6.6kW bij 80/60°C).
Daarmee wordt de kamer prima warm en is een slinger aan de thermostaat ook snel bereikt.
Vervolgens heb ik de aanvoertemperatuur beperkt tot 45° en hetgeen wat volgt is pendelen en de CV slaat steeds in anti pendelstand. Met als resultaat dat hij niet lekker door kan stoken en dat er een enorme zaagtandgedrag in de aanvoertemperatuur komt en de kamer niet warm wordt:
Alle radiatoren op de benedenverdieping staan gewoon open en op de bovenverdiepingen hebben thermostaatknoppen (slaan dus relatief snel dicht ivm redelijke isolatie
Uitleg bij de grafiek:
Om 7:30 de setpoint verhoogd van 19 naar 20 graden. Dit wordt na bijna 3 uur pas bereikt.
Om 17:00 de setpoint op 21,5 bereikt en dit wordt niet bereikt.
Om 17:00 ook kookactiviteiten waardoor de temperatuur ook extra wordt verhoogd.
Na 17:30 ook warmwateractiviteit in de vorm van keukenkraan en douchen (te zien aan de hoge retourtemperatuur).
Om 23:00 de setpoint weer verlaagd.
Buitentemperatuur is ongeveer 0-4 graden.
Totaal ongeveer 6m³ gas verstookt.
:strip_exif()/f/image/NEYjtUO20o4Q3zNrMGXTosxp.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik hieruit opmaak is dat de CV zijn minimum vermogen niet kwijt raakt en daardoor of door zijn aanvoertemperatuur heen schiet en stopt. Ik vermoed dat de radiatoren groot genoeg zijn voor 40-45° om het warm te stoken, alleen kan de cv het niet regelen omdat die zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
Vandaag de aanvoertemperatuur een standje hoger gezet naar ongeveer 50 graden.
:strip_exif()/f/image/CURCtE8kViLZgUX4iNVWIn0q.jpg?f=fotoalbum_large)
Om 7:30 setpoint van 19 naar 20 gezet en werd al een stuk sneller bereikt en de lange run om op temperatuur te komen is een stuk langer waardoor de kamertemperatuur ook beter op temperatuur komt.
Delta T op deze temperaturen blijft ongeveer 10-11K bij de ketel.
De piek in de nacht is een momentje dat hij de geïntegreerde 25L boiler even op peil moet brengen.
Ik denk niet dat er verder nog veel aan te passen is. De instellingsmogelijkheden voor deze ketel zijn zeer beperkt.
Wij zitten er sterk aan te denken om deze ketel te vervangen (hij doet het op zich nu nog prima), maar met de verplichte hybride regeling op komst. Om zo toch nog het comfort van de CV te behouden.
Of overstappen op een hybride of full electric, maar daarvoor weet ik niet of de systeeminhoud voldoende is of dat de leidingen voldoende diameter hebben voor de grotere gewenste flow.
Zijn er verder nog tips of punten van aandacht in het systeem?
Of verdient dit een ander topic om te onderzoeken wat voor mogelijkheden in dit huis er zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
Lieuwe15 op 09-02-2024 11:48
]