Ik kan geen concreet antwoord vinden op mijn vragen.. Zodra ik denk dat ik het eindelijk gevonden heb, lijkt dat antwoord een pagina later weer tegengesproken te worden..
Dus in de hoop dat het nu op deze pagina wel correct beantwoord wordt
Vraagstelling:
Het gaat om een modulerende gasketel (4-25kW, WAR) die 2 gemengde pompgroepen aanstuurt via een evenwichtsfles.
De hele verwarmingsinstallatie bestaat uit vloerverwarming dus LTV. Ketel is ingesteld op een max van 40°C te mogen geven. Op de thermistaat is de ondergrens ingesteld op 30° om het aantal starts te beperken.
Daarbovenop lijk ik met 25°C doorheen de vloer geen ruimte op te kunnen warmen (oudere woning).
Beide pompgroepen staan ingesteld op de laagste stand. Deze krijgt makkelijk 1-2L/min door ieder circuit gepompt.
Bij het basic waterzijdig inregelen kan ik de Tr van alle zones mooi gelijk krijgen. Dus comfort is er al.
Nu wil ik verder gaan spelen met het tunen van de installatie. Maw, deltaT bepalen.
Ik kan kiezen voor een hoge flow waarbij de deltaT bijna gelijk is aan de Ta of de flow meer knijpen zodat deltaT groter worden (5-10°C).
Ik begrijp dat je bij radiatoren de retour onder 45°C wil zodat je ketel condenseert. Bij vloerverwarming is dis zowieso het geval dus daar lijkt deltaT mij niet van zo'n groot belang.
En juist over dit laatste gaat mijn vraag:
Welke deltaT is bij enkel VVW aan te raden?
- Ta:35 | Tr:33
- Ta:35 | Tr:30
- Ta:35 | Tr:25
- Ta:35 | Tr:20
Als de Tr te laag is ga je koude plekken opmerkingen in je vloerverwarming (extreem uiterste)?
Maar als de Tr te hoog is, moet de ketel amper bij warmen, dus "pendel / low load"-gedag?
Als je in deze oefening de gasketel zou wisselen met een warmtepomp dan spreekt men over de ideale situatie van een zo kleine mogelijke deltaT.
Dus met deze stellingen weet ik niet goed waar ik een gasketel met enkel VVW moet plaatsen que deltaT.
Iemand die hier wat dieper op wil ingaan?