bij de eerst radiator heb ik bij 65 graden al 131 ltr.??C V schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:50:
Een week geleden heb ik geprobeerd om de radiatoren waterzijdig in te regelen omdat iedereen aangeeft dat dat de basis is die je goed moet hebben. Helaas was dat mislukt omdat 4 radiatoren geen instelbare afsluiter hebben en 1 andere radiator helemaal geen afsluiter heeft.
Uiteraard heb ik verder gezocht en heb begrepen dat je op alle radiatoren een statische of dynamische afsluiter moet plaatsen, maar niet bij de vloerverwarmingsverdeler. De vloerverwarmingsverdeler is hybride en de vloerverwarminsgverdelerpomp draait alleen als de aanvoertemperatuur boven de 40° komt (en mengt alleen dan het retourwater). Doordat de vloerverwarminsgverdelerpomp normaal gesproken niet draait, is het maximaal in te regelen debiet 1,5 l/min per sector. Gelukkig is dat ook precies wat minimaal nodig is.
Doordat de warmtepomp een lage aanvoertemperatuur heeft (max. 39°), worden de radiatoren ook niet erg warm, behalve als de cv-ketel moet meehelpen. Die staat nu ingesteld op max. 50°.
Omdat ik 24/7 dezelfde temperatuur vraag, gaat dat allemaal net goed.
Maar de radiatoren (waarvan 2 design), zijn nog steeds niet waterzijdig ingeregeld en omdat het een oud huis is met diverse verbouwingen en veel wijzigingen in de cv-installatie, lijkt het me het meest praktisch om dynamische afsluiters te plaatsen. M.n. handig als je iets meer warmte (meer flow) wil in een werkkamer voor thuiswerken of eventueel wil knijpen als de zon op een kamer staat.
Na het lezen van dit forum krijg ik de indruk dat dynamische afsluiters i.c.m. een warmtepomp toch niet zo'n goed idee is, omdat de afsluiters toch wat druk gebruiken, wat misschien net te veel van het goede is om voldoende debiet over te houden in de vloerverwarmingsverdeler en ook meer energie kost van de wp, waardoor het ook niet eens energiezuiniger is. Bovendien zou je voor de radiatoren een hoog debiet nodig hebben omdat de aanvoer temperatuur veel lager is dan bij een systeem met alleen een cv-ketel. Dit zou dan neerkomen op een debiet van meer dan 150 l/h (bij 65°) waardoor veel dynamische afsluiters afvallen. Iemand anders schrijft dat dynamische afsluiters weinig toevoegen als het debiet hoger is dan 100 l/h. Maar als je de designradiatoren wil(moet) beperken en daar een dynamische afsluiter op zet, dan moeten alle radiatoren er ook 1 hebben.
Toch kom je niet snel boven de 100 l/h uit als je het debiet uitrekent bij 55°, 50° of 35°. Maar ik vraag me af of ik de berekening op die manier juist uitvoer.
Voor de berekening van het debiet heb ik de 'Honeywell Home TRV Balancing' app gebruikt omdat deze kan rekenen met lage temperaturen.
Ik vraag me dus af of het wel handig is om op al mijn radiatoren (inclusief design) een dynamische afsluiter te zetten.
Hieronder een overzicht van de bestaande situatie.
De delta-T's zijn een aanname. Ik ga er vanuit dat ik die bij de designradiatoren en vloerverwarmingsverdeler niet hoger krijg dan 5°.
[Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.