Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:41
scofield schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:38:
Dus als ik het goed begrijp draait de pomp op maximaal ingesteld pomp percentage tijdens geforceerd L, h en H stand.
Ja, dat is wel wat ik heb gezien. Zowel bij L als bij H.
Bij H stopt de ketel als de max aanvoertemp is bereikt. Bij mij is dat 40 °C ivm de vvw. Hij wacht dan even tot het water enkele graden is afgekoeld en dan begint het riedeltje weer opnieuw. Bij mij was dat dus geen interessante meting.

De h-meting heeft iets te maken met het SWW-zijdig vermogen en heb ik verder niet bekeken.

Edit:
Al met al heb ik het vermoeden dat de ketel bij geforceerde laaglast en hooglast draait met de ingestelde ketelparameters. Maar ik heb niet de software om dat te kontroleren.

[ Voor 13% gewijzigd door arpeggio op 19-03-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
scofield schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:03:
[...]

Je zou eens kunnen proberen om P57 op 2 te zetten.
Vraagje (beetje off-topic)
Bij P057 kunnen de volgende parameters op de Xtreme worden ingesteld (zie
https://community.eigenhu...-uitlezen-810/index3.html, laatste post):
0 = Ignore OT demand (when RT demand below P056 setting)
1 = restrict OT setting (only if flow temperature below P056 setting)
2 = ON/OF (no boiler modulation control of Room Thermostat
3 = Low load (Boiler operates at min output OT temp setting ignored)
Wat zal het verschil in response zijn tussen "0" en "1"? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Veerman24 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:57:
[...]

Vraagje (beetje off-topic)
Bij P057 kunnen de volgende parameters op de Xtreme worden ingesteld (zie
https://community.eigenhu...-uitlezen-810/index3.html, laatste post):
0 = Ignore OT demand (when RT demand below P056 setting)
1 = restrict OT setting (only if flow temperature below P056 setting)
2 = ON/OF (no boiler modulation control of Room Thermostat
3 = Low load (Boiler operates at min output OT temp setting ignored)
Wat zal het verschil in response zijn tussen "0" en "1"? :F
De Nederlandse uitleg:

P057 Reactie Opentherm thermostaat
0 = warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan P056
1 = warmtevraag wel beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op P056
2 = warmtevraag wel beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)

Stand 3 ken ik niet, die staat niet in de handleidingen die toentertijd bij mijn ketel kwamen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
arpeggio schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:07:
In dit forum komen ontzettend veel bezoekers die hun CV regelen mbv OpenTherm. Soms lijkt het of OpenTherm de heilige graal is om een cv-ketel te regelen.
Ik begrijp die fascinatie niet; ik heb mij er heel vaak over verbaasd. Het lijkt alsof men denkt dat een cv-ketel zelf niet in staat zou zijn om op een adequate manier een verwarmingssysteem te laten functioneren. Niets is echter minder waar. De regeling in de cv-ketel zelf heeft meer modulatie-mogelijkheden dan een OT-thermostaat.
Moduleren doet een ketel altijd en heeft niets met OT te maken.

OT is een protocol waarbij de thermostaat de gewenste aanvoertemperatuur Tset bepaalt. De ketel moduleert zijn vermogen zodanig dat deze de gewenste Ta haalt. Opentherm is dus niet een of andere regeling om de ketel te laten moduleren.

De OT regeling is juist handig bij ketels die ver terug kunnen moduleren zoals de jouwe. In de opwarmfase vraagt de thermostaat een hoge aanvoertemperatuur. De ketel levert dat, door op een wat hoger vermogen te stoken.

Zodra de kamer warm wordt, gaat de thermostaat de Tset verlagen. De ketel verlaagt als gevolg daarvan het vermogen omdat het afgiftevermogen kleiner geworden is (een lagere temperatuur van het water, betekent minder afgiftevermogen van de radiatoren).

In evenwicht draait de ketel lange sessies op laag vermogen, wat gunstig is voor het comfort en voor de levensduur van de ketel. Zodra het benodigde vermogen (het warmteverlies) onder het minimum van de ketel zakt, krijg je low-load gedrag. De ketel gaat dan steeds even uit en weer aan om zo over tijd toch minder dan het minimum vermogen te leveren.

De aan/uit regeling met vaste Ta is juist een compromis. Zet je de Ta te hoog, dan warmt de ruimte snel op, maar zul je eerder in de low-load regeling terecht komen en worden de low-load periodes korter (meer starts/stops).

Zet je de Ta te laag, dan kun je de ruimte niet goed opwarmen en zet je hem nog lager, dan krijg je pendelgedrag omdat de ketel zijn minimale vermogen helemaal niet kwijt kan. Dit laatste kan overigens ook bij OT: je moet de ondergrens van de OT wel goed kiezen.
Onderstaand een foto van mijn Xtreme 36 bij een laaglast-test die ik zojuist heb gedaan.
Bij een laaglast-test werkt de ketel in zijn laagste vermogen en zonder de input van een thermostaat. Volledig autonoom dus.

[Afbeelding]

Links op het display staat de aanvoertemperatuur (23 °C) en rechts staat de bedrijfscode L van laaglast.
Deze laaglast houdt de ketel vol zonder pendelen gedurende de 10 minuten dat de test duurt.
De ketel is dus prima in staat om zelfstandig en zonder thermostaat mijn vvw-systeem van 110 m² te bedienen.
(Opmerking: in normaal bedrijf krijg ik dergelijke lage waarde niet. Temperatuur blijft dan vaak hangen rond 30 °C)

Op zichzelf heb ik niets tegen OpenTherm. Maar het is goed om je te realiseren dat via OT slechts 2 variabelen worden gecommuniceerd: de warmtevraag van de de betreffende ruimte en de gevraagde aanvoertemperatuur.

(Er is meer communicatie mogelijk met het OT-protokol, maar dat is louter info en niet echt nodig voor de regeling van de ketel)

De regeling van de ketel kan echter meer: de aanvoertemperatuur daadwerkelijk regelen mbv de brander, de deltaT tussen aanvoer en retour beïnvloeden en niet onbelangrijk het toerental van de pomp regelen en daarmee de flow in het systeem. Er is één ding echter dat een ketelregeling niet kan zonder een ruimtethermostaat: de warmtevraag bepalen (aan of uit).
Ja en dat doet de ketel dan ook, ook bij een OT thermostaat.

De XTreme heeft overigens een vrij simpele regeling. De pompsnelheid schaalt lineair mee met het brandervermogen. De Ta kiest de ketel niet, deze stel je in met het display, of weersafhankelijk.

De ketel gaat niet zelf zoeken naar een Ta of regelen daarop. De ketel regelt ook niet op delta-T (hij heeft niet eens een retoursensor, dus hij weet de delta-T niet, de waarde die je op kunt vragen is een berekende waarde). De ketel stookt de brander altijd zodanig op dat deze de gevraagde Ta haalt. Dat dit in geforceerde laaglast niet gaat betekent dat jouw afgiftesysteem meer vermogen heeft dan de ketel minimaal levert.

Ofwel, juist in jouw geval, zou een OT regeling die aan de onderkant begrensd is op 23 graden (dat is blijkbaar de Ta waarbij het afgiftevermogen gelijk is aan de laaglast van de ketel, perfect zijn. De Thermostaat zal de Ta dan laten zakken tot 23 graden in het voor- en naseizoen en de ketel vindt dat helemaal prima.
Zoals @scofield voorstelde, kun je een Xtreme laten functioneren met een OT-thermostaat waarbij alleen de warmtevraag van de OT-thermostaat wordt beantwoord (en niet de gevraagde aanvoertemperatuur). De modulatie van de ketel wordt in dat geval volledig verzorgd door de regeling van de ketel zelf.
Dat lijkt mij in het geval van @JBS het proberen waard. Mijn ketel werkt in ieder geval met P057 op 2.
Dat kan, maar in alle gevallen wordt de modulatie door de ketel zelf bepaald en niet door de thermostaat.

Ik gebruikte de ketel ook altijd met P057 op 2. Sterker nog, dat is de aanbevolen instelling als je gebruik maakt van mengverdelers, evenals P035 op 0. Modulatie van de pomp moet je uitzetten bij mengverdelers.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JBS schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Heeft de P056 (minimale CV aanvoertemperatuur) hier dus helemaal geen invloed op? Het viel me namelijk op dat Tado 30 graden vroeg in Low Load (minimale instellingen van P056 op dat moment). Nu ik P056 dus heb aangepast naar 60, vraagt Tado 60 graden in de piekjes tijdens Low Load. Zou binnen het OpenTherm Low Load principe dus een vaste temperatuur gevraagd worden in plaats van een afhankelijk van ketelinstellingen minimale temperatuur? Daar lijkt het niet op, als ik bijvoorbeeld dit artikel lees https://support.resideo.c...hermostats?language=en_US

This value is not fixed and will vary based on the boiler type, number of radiators, return water temperature, heat dissipation, pump speed, time of the year (season), etc.

Ik heb ook Tado gevraagd hoe en op basis waarvan zij Low Load uitvoeren.
Het kan zomaar zijn dat die Tado P056 uitleest en die gebruikt. Dan zou ik die nog steeds op 30 graden houden.
[...]

Ik kreeg voorheen ook geen code 1, ook niet voor m'n wijziging van P031 naar 100 en P032 naar 70.
Om het correct te begrijpen: Een te lage waarde van parameter P032 ('CV-pomp minimaal') zorgt ervoor dat het verwarmde water te langzaam wordt rond gepompd, maar ik begrijp niet helemaal hoe dit ervoor zorgt dat de ketel gaat pendelen. Voor mij klinkt het logischer dat ie juist bij een te hoge P032 gaat pendelen omdat het water dan te snel stroomt om z'n warmte af te geven en de retourtemperatuur dus hoger wordt?
Nee. Afgiftevermogen wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur van de radiatoren/vloer. Dus Hoe sneller het water door de radiatoren gaat, hoe warmer ze blijven en hoe hoger het vermogen is. Hoe hoger de minimale pompstand, hoe gemakkelijker je het minimale vermogen kwijt kunt aan de ruimte.

Water kan niet "te snel" stromen om warmte af te geven. Warmteafgifte heeft niets met tijd te maken. Die discussie komt hier heel vaak terug.
[...]

Is parameter P011 ('Minimaal CV vermogen') hierbij nog relevant naast P32 ('CV-pomp minimaal')? P011 staat nu op 19 zie ik, de laagste optie.
P011 moet zo laag mogelijk, dus dat is prima.
Tado kan helaas niet aangeven welke temperatuurvraag er hoort bij welk percentage. Door de PID sturing spelen er meer facturen mee, aldus Tado. Inmiddels heb ik een OpenTherm Gateway besteld (die ik nog moet installeren) waardoor ik de gevraagd temperatuur tijdens Low Load wel in kaart kan gaan brengen.
Zo'n vermoeden had ik al, maar dat betekent dus dat je de 50% van nu niet kunt vergelijken met de 15% van vroeger. Grote kans dat die 15% of 50% afhangen van eigenschappen van de ketel die nu veranderd zijn.
[...]
Mogelijk, hoewel ik 'm al een aantal dagen de tijd heb gegeven. Ik check nog even bij Tado wat ik van het eventueel lerend vermogen van Tado mag verwachten in geval van Low Load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Blihi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:33:
[...]

Ik gebruikte de ketel ook altijd met P057 op 2. Sterker nog, dat is de aanbevolen instelling als je gebruik maakt van mengverdelers, evenals P035 op 0. Modulatie van de pomp moet je uitzetten bij mengverdelers.
Alvast op dit punt reageren: Geldt dit advies voor P057 op 2 ook wanneer je naast vloerverwarming met een mengverdeler die als bijverwarming dient ook HT radiatoren hebt (waarbij deze HT radiatoren boven ook aanwezig zijn, waar geen vloerverwarming als bijverwarming is)? Idem voor P035?

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 20-03-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als de vloer puur als bijverwarming dient zou ik de boel lekker afstellen op de radiatoren.

Het blijft lastig om mengverdelers en radiatoren de combineren. Als je bij mengverdelers de flow gaat verlagen, verandert de mengverhouding en daarmee dus het afgiftevermogen extra snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Blihi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:55:
Als de vloer puur als bijverwarming dient zou ik de boel lekker afstellen op de radiatoren.

Het blijft lastig om mengverdelers en radiatoren de combineren. Als je bij mengverdelers de flow gaat verlagen, verandert de mengverhouding en daarmee dus het afgiftevermogen extra snel.
Zou je kunnen aangeven hoe dat zich vertaald naar een (generiek, zover dat mogelijk is) advies m.b.t. parameters zoals P057, P035, P031 en P032?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JBS schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:06:
[...]
Zou je kunnen aangeven hoe dat zich vertaald naar een (generiek, zover dat mogelijk is) advies m.b.t. parameters zoals P057, P035, P031 en P032?
Heel algemeen, nee, maar er zijn wel vuistregels:

Heb je alleen maar mengverdelers, dus verder geen radiatoren, dan is het eenvoudig: P035 op 0 en P057 op 2. Je houdt dan alleen parameters P032 en P050 over om je druk over te maken. P032 regelt het debiet en P050 de Ta. Die moet je samen zo kiezen dat de woning comfortabel warm blijft zonder grote schommelingen in binnentemperatuur.

Heb je alleen radiatoren, dan zet je P035 op 1 en P057 op 1. Je moet dan zoeken naar de juiste instellingen om op laaglast je vermogen kwijt te kunnen (zet de ketel geforceerd op laaglast en zorg dat de Ta gelijk blijft aan P056 door met P032 te spelen) anders krijg je pendelgedrag.

Heb je een combinatie, dan hangt het een beetje af van welke van de twee als hoofdverwarming fungeert wat het beste is. Radiatoren doen het over het algemeen slecht bij lage Ta, dus dan moet je P056 wat hoger zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
Blihi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Heb je alleen maar mengverdelers, dus verder geen radiatoren, dan is het eenvoudig: P035 op 0 en P057 op 2. Je houdt dan alleen parameters P032 en P056 over om je druk over te maken. P032 regelt het debiet en P056 de Ta. Die moet je samen zo kiezen dat de woning comfortabel warm blijft zonder grote schommelingen in binnentemperatuur.
Voor wat het waard is:
Als P057 op 2 staat, is P056 niet meer van toepassing. Immers, de ketel negeert de gewenste aanvoertemperatuur (Tset) die door de modulerende OT-thermostaat wordt gevraagd.
In plaats daarvan wordt in de ketelregeling de Tset van de ketel aangehouden: P050 max aanvoertemperatuur (ook instelbaar via het CV-menu).

Met P057 op 2 functioneert de modulerende thermostaat in feite als een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Correct, Ik heb de post er op aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
Niet om te zeuren, maar dan moet je deze ook corrigeren...

Heb je alleen maar mengverdelers, dus verder geen radiatoren, dan is het eenvoudig: P035 op 0 en P057 op 2. Je houdt dan alleen parameters P032 en P050 over om je druk over te maken. P032 regelt het debiet en P056 de Ta. Die moet je samen zo kiezen dat de woning comfortabel warm blijft zonder grote schommelingen in binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Uit een presentatie over waterzijdig inregelen
voor energiecoaches - Zonder commentaar,
met een tekstmarkering in rood.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBioGtL3EtMApTlg2g9T76ce9rM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yFqsQ3HDkIi8231i8zmTJid7.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 20-03-2024 14:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:42
Ohhhhh: da's helemaal erg!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Strikt genomen klopt dat wel. Doordat het water in de radiator langzamer stroomt krijgt het water meer tijd om energie over te dragen alleen wordt er meer in totaal minder warmte overgedragen.

Het water krijgt meer tijd om af te koelen, dat deel klopt. Dat het vermogen van de radiatoren dan daalt vergeten ze voor het gemak even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:23
Het gaat al mis in de eerste zin.
Het doel van waterzijdig inregelen is dat het warme water langzamer door de radiatoren stroomt.

Waterzijdig inregelen wordt ook wel hydraulisch balanceren genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:51

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:48:
[Afbeelding]
Tsja, }:|

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

[...]

Heel algemeen, nee, maar er zijn wel vuistregels:

Heb je alleen radiatoren, dan zet je P035 op 1 en P057 op 1. Je moet dan zoeken naar de juiste instellingen om op laaglast je vermogen kwijt te kunnen (zet de ketel geforceerd op laaglast en zorg dat de Ta gelijk blijft aan P056 door met P032 te spelen) anders krijg je pendelgedrag.
In geval van (niet gebooste) HT radiatoren heb je niet zoveel aan Ta < 50. Is het advies dan om P056 niet lager dan pakweg 55 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Blihi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:22:
Strikt genomen klopt dat wel. Doordat het water in de radiator langzamer stroomt krijgt het water meer tijd om energie over te dragen alleen wordt er meer in totaal minder warmte overgedragen.

Het water krijgt meer tijd om af te koelen, dat deel klopt. Dat het vermogen van de radiatoren dan daalt vergeten ze voor het gemak even.
Strikt genomen klopt het niet.
Laatst heb nog in een woning geconstateerd dat de doorstroming juist moest worden verhoogd voor een betere en gebalanceerde warmteafgifte.

Daarnaast dat met een lagere doorstroming het water meer tijd heeft om energie over te dragen is (idd) een urban legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Lawrentz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:29:
[...]

Strikt genomen klopt het niet.
Jawel hoor, alleen de daaruit getrokken conclusie is incorrect.
Laatst heb nog in een woning geconstateerd dat de doorstroming juist moest worden verhoogd voor een betere en gebalanceerde warmteafgifte.
Dat ontken ik niet.
Daarnaast dat met een lagere doorstroming het water meer tijd heeft om energie over te dragen is (idd) een urban legend.
Nogmaals, het water heeft meer tijd om energie over te dragen. Het draagt alleen minder energie over in een gegeven tijd, dus dat het water meer tijd heeft om energie over te dragen klopt, alleen wordt er in totaal minder energie per tijdseenheid overgedragen en dat is wat je nodig hebt: Vermogen, ofwel energie per tijdseenheid.

Vergelijk het met autorijden. Als je langzamer gaat rijden heb je meer tijd om de gewenste afstand af te leggen. Alleen leg je per uur minder afstand af.

De verwarming moet een bepaald vermogen leveren, ofwel: energie per tijdseenheid (of in de auto-analogie: kilometers per uur). Ga je het water meer tijd geven om energie af te geven, dan haal je dat vermogen niet meer, want je vermogen gaat omlaag: je levert minder energie per tijdseenheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 21-03-2024 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat die energiesites doen is zeggen: Je moet langzamer gaan rijden, want dan heb je meer tijd om ergens te komen. En dat klopt.

Wat ze vergeten is dat je meestal gewoon ergens op een bepaalde tijd moet zijn en dat eerder vertrekken er niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lawrentz , @Blihi Ik denk dat het m.n. problematisch is dat een, op zich staand,
correcte uitspraak in een totaal verkeerde, andere context gebruikt wordt.

Het fatale is dat het voor veel mensen zo "logisch" en "begrijpelijk" lijkt.
Zonder natuurkunde trap je heel snel in de val het model/de verklaring op alles en nog wat toe te passen
wat er maar een beetje op het oorspronkelijke verhaal lijkt.

Trefwoord: Procrustes
P.S.: analogieën gaan altijd mank (vroeger of later)

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 21-03-2024 08:22 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
In veel gevallen is dat toch niet erg? Juist als een huis beter geïsoleerd wordt zullen de verwarmingen naar verhouding over gedimensioneerd zijn.

Was tenminste mijn uitgangspunt, of mis ik nu iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Batavia schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:54:
[...]

In veel gevallen is dat toch niet erg? Juist als een huis beter geïsoleerd wordt zullen de verwarmingen naar verhouding over gedimensioneerd zijn.

Was tenminste mijn uitgangspunt, of mis ik nu iets
Het is in veel gevallen niet erg, maar door deze nuance weg te laten gaan mensen blind hun pompdebiet verlagen om er vervolgens achter te komen dat de woning niet warm wordt en de ketel gaat pendelen om dat het totale afgiftevermogen lager uitkomt dan het minimum vermogen van de ketel.

Nog erger wordt het als men ditzelfde bij warmtepompinstallaties gaat doen, want juist daar is een zo hoog mogelijk debiet essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
Blihi schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:23:

Nogmaals, het water heeft meer tijd om energie over te dragen. Het draagt alleen minder energie over in een gegeven tijd, dus dat het water meer tijd heeft om energie over te dragen klopt, alleen wordt er in totaal minder energie per tijdseenheid overgedragen en dat is wat je nodig hebt: Vermogen, ofwel energie per tijdseenheid.
Anders geformuleerd: het water (of is het: de cv ketel?) heeft meer tijd nodig om dezelfde hoeveelheid energie over te dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Veerman24 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Anders geformuleerd: het water (of is het: de cv ketel?) heeft meer tijd nodig om dezelfde hoeveelheid energie over te dragen?
Ja precies: het vermogen wordt lager, dus energie per tijdseenheid wordt lager, dus voor dezelfde hoeveelheid energie heb je meer tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Mijn nieuwe CV-ketel is geplaatst. Een Nefit Proline NxT CW4. Ik heb het pompvermogen gelimiteerd op max. 50%. Hier houdt de ketel zich netjes aan, ook tijdens de pompnadraaitijd van 5 minuten.
Zodra die pompnadraaitijd is verstreken, gaat de pomp meerdere keren enkele seconden op 99% pompvermogen werken. Dit levert best wat geluid op in de leidingen in de woonkamer.

Iemand tips? Ik wil sowieso de installateur er even over bellen, maar ik wil jullie mening er ook graag even over horen.

[ Voor 12% gewijzigd door buzzs op 21-03-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bijzonder. Ik ken de ketel verder niet, maar als zo'n pomp dat doet is dat meestal een of ander programma om zichzelf te ontluchten. Wellicht zit er een luchtbel vast in die pomp?

Laat hem eens een tijdje op 100% draaien, wellicht helpt het.

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 21-03-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM49
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-08 15:41
@buzzs Als er code OU in het display staat is dit het ontluchtingsprogramma. Dat duurt iedere keer ongeveer 3 minuten. Dit wordt gestart na water bijvullen of stroomonderbreking.en na een warmtevraag. Het programma stopt vanzelf na een aantal keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
AJM49 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:25:
@buzzs Als er code OU in het display staat is dit het ontluchtingsprogramma. Dat duurt iedere keer ongeveer 3 minuten. Dit wordt gestart na water bijvullen of stroomonderbreking.en na een warmtevraag. Het programma stopt vanzelf na een aantal keren.
Er staat inderdaad OU in het display. De ketel is eergisteren geplaatst, hopelijk stopt het programma inderdaad binnenkort.

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik heb een Vaillant Ecotech Plus ketel met Colarmatic350 thermostaat. Op die laatste zie ik dat een tweepunts regeling staat ingesteld, ipv Analoog (modulatie). Toch merk ik dat de CV lagere temperatuur aanvoerwater levert aan de radiatoren/vloerverwarming naar mate de gewenste temperatuur bijna bereikt is.

Waarom gebeurt dit laatste als de ketel ingesteld lijkt te zijn op 2-punts regeling (aan/uit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MailMan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:10:
Ik heb een Vaillant Ecotech Plus ketel met Calormatic350 thermostaat. Op die laatste zie ik dat een tweepunts regeling staat ingesteld, ipv Analoog (modulatie). Toch merk ik dat de CV lagere temperatuur aanvoerwater levert aan de radiatoren/vloerverwarming naar mate de gewenste temperatuur bijna bereikt is.

Waarom gebeurt dit laatste als de ketel ingesteld lijkt te zijn op 2-punts regeling (aan/uit)?
Als de vlam uitgaat en de ketel heeft een pomp nadraai tijd van 3 min. Dan koelt de aanvoer af naar ongeveer dezelfde waarde als de retour.
Of bedoelde je het anders?

Heb jij ergens zone kleppen misschien voor tweepunts regeling.
Vloerverwarming is prima met aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Seafarer schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Als de vlam uitgaat en de ketel heeft een pomp nadraai tijd van 3 min. Dan koelt de aanvoer af naar ongeveer dezelfde waarde als de retour.
Of bedoelde je het anders?

Heb jij ergens zone kleppen misschien voor tweepunts regeling.
Vloerverwarming is prima met aan/uit.
Ik weet niet wat zone kleppen zijn :P korte Google geeft me het idee dat ik dat niet heb.

Naar mijn idee pendelt de CV af en toe als de omgevingstemperatuur bereikt is. Maar wanneer hij dan aanslaat lijkt hij de aanvoer niet tot de ingestelde 65 graden te verwarmen maar een stuk lager. Op zich vind ik dat wenselijk gedrag, maar ik snap het gedrag niet als de regeling op twee-punts staat. Ik zou dit gedrag verwachten wanneer de modulerende functie staat ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 22-03-2024 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MailMan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:25:
[...]

Ik weet niet wat zone kleppen zijn :P korte Google geeft me het idee dat ik dat niet heb.

Naar mijn idee pendelt de CV af en toe als de omgevingstemperatuur bereikt is. Maar wanneer hij dan aanslaat lijkt hij de aanvoer niet tot de ingestelde 65 graden te verwarmen maar een stuk lager. Op zich vind ik dat wenselijk gedrag, maar ik snap het gedrag niet als de regeling op twee-punts staat. Ik zou dit gedrag verwachten wanneer de modulerende functie staat ingesteld.
Je verwarmd water met een bepaald vermogen je pompt het rond maar het water wat retour komt is toch ietsje warmer. Dat vermogen komt erweer bovenop en de retour wordt weer ietsje meer warmer. Als je doorgaat kom je wel aan die 65 graden.
Stop je eerder dan heb je die 65 niet bereikt. Wat er nu gebeurt is dat je eigenlijk moduleert in de tijd met een aan/uit regeling.

Overigens is die temperatuur instelling op de ketel een maximum. De ketel MAG doorgaan met water verwarmen tot 65 graden. Maar als de thermostaat eerder de ketel uitzet dan haal je dat niet. Blijkbaar kun je je huis ook met 50 graden warm krijgen of minder. Omdat het buiten niet zo koud is.

Vergis je niet in de nauwkeurigheid van een aan/uit regeling met goede software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 16:52
Ik heb een ATAG Blauwe Engel 2 HR5055 van 2003.

De circulatiepomp blijft continu draaien op een laag niveau, ook al staan alle functies uit. Er staat alleen maar spanning op het toestel, verder alles uit (CV, SWW-boiler, en ook de vriesstand).

Iemand een idee waar ik de oorzaak moet gaan zoeken?

Ik voeg een foto toe van knoppen, die ik van het internet heb geplukt. Bij mij brandt er dus geen enkel groen lampje. Op de foto is CV en SWW-boiler wel ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGUso0WwnCrcix9PYaA1RkTdG2Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M1jtFlnwYWFYrVqGpuKS3sJH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Klusman schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:25:
Ik heb een ATAG Blauwe Engel 2 HR5055 van 2003.

De circulatiepomp blijft continu draaien op een laag niveau, ook al staan alle functies uit. Er staat alleen maar spanning op het toestel, verder alles uit (CV, SWW-boiler, en ook de vriesstand).

Iemand een idee waar ik de oorzaak moet gaan zoeken?

Ik voeg een foto toe van knoppen, die ik van het internet heb geplukt. Bij mij brandt er dus geen enkel groen lampje. Op de foto is CV en SWW-boiler wel ingeschakeld.

[Afbeelding]
Staat pomprogramma misschien gewoon wel aan maar is het groene ledje stuk? (Knop met sneeuwklokje)

Heb deze ketel ook gehad. Een ketel voor de tweaker 😎

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 23-03-2024 13:59 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Boeryepes schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:58:
[...]

Staat pomprogramma misschien gewoon wel aan maar is het groene ledje stuk? (Knop met sneeuwklokje)

Heb deze ketel ook gehad. Een ketel voor de tweaker 😎
Nee, pompprogramma staat wel degelijk uit. De groene led doet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Klusman schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Nee, pompprogramma staat wel degelijk uit. De groene led doet het.
De handleiding geeft aan dat igv. een gemonteerde buitenvoeler, de pomp ook aan kan gaan.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Er is geen buitenvoeler gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
Ik lees in het installatievoorschrift het volgende (maar ik begrijp niet goed wat er staat, misschien jullie wel):

Het toestel beschikt over een zelfregelend en zelfbeschermend besturingssysteem voor de belasting en de pompcapaciteit. Hierbij wordt het temperatuurverschil tussen het aanvoer- en retourwater gecontroleerd. De circulatiepomp zal tot een installatieweerstand van 20 kPa de opgegeven waterverplaatsing kunnen leveren:

Voor mijn HR 5055 staat er dan in een tabel: waterstroming toestel deltaT 20°C: 22,1 l/min en toelaatbare installatieweerstand 20kPa of 200 mbar.

Indien de installatieweerstand hoger is dan de vermelde waarde, zal de pomp op maximale capaciteit gaan draaien en zal de belasting aangepast worden totdat een, voor de regeling acceptabel temperatuurverschil tussen aanvoer- en retourwater is bereikt.

...

Ik neem aan dat, als de CV-functie uit staat, het systeem toch niet gaat meten of de pomp al dan niet moet draaien. Ze draait zeker niet op maximale capaciteit. Je hoort ze bijna niet, maar ze draait wel degelijk en stopt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Blihi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:38:
[...]

Het kan zomaar zijn dat die Tado P056 uitleest en die gebruikt. Dan zou ik die nog steeds op 30 graden houden.
Nu ik er een OTGW tussen heb zitten, kan ik dit wat beter monitoren:
Tado vraagt ondanks P056 op 60 graden alsnog steevast om en nabij de 30 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaQDwwt7mns4Y_TJ1ZuEZBKlGgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YvQ7cttJohbrm3jghUuAR60C.png?f=fotoalbum_large

Nu ik P056 op 60 heb staan, doen de korte piekjes ook daadwerkelijk iets met de ruimte temperatuur. Voorheen bleef Tado het met die lage temperatuur proberen en duurde het lang (1-3 uur) voordat ie de gevraagde aanvoertemperatuur verhoogde. Hierdoor daalde de temperatuur verder en kost het juist weer extra moeite om de temperatuur weer op 19 graden te krijgen. Behoorlijk fluctuatie dus als gevolg.

Op zich snap ik je advies om P056 op 30 te laten staan, maar Tado blijft zoals beschreven erg lang hangen in lage aanvoertemperatuur, iets dat ie na een paar dagen ook niet afleert.
Zou bijvoorbeeld een Honeywell Home Round hier beter in zijn/mee omgaan?

De Nefit EcomLine had ik ook ingesteld op 55 of 60 graden (via een pot meter). Of dit nou de minimale of maximale aanvoertemperatuur is weet ik niet, en ik twijfel ook of ie überhaupt wel verschil in aanvoer temperatuur kon maken, of dat ie wellicht gewoon altijd de via die pot meter ingestelde temperatuur leverde? Dat zou kunnen verklaren dat ook als Tado maar 30 graden vroeg, die Nefit EcomLine ook steevast 55 graden leverde en het dus met dezelfde korte piekjes ook 24/7 19 graden bleef.
Zo'n vermoeden had ik al, maar dat betekent dus dat je de 50% van nu niet kunt vergelijken met de 15% van vroeger. Grote kans dat die 15% of 50% afhangen van eigenschappen van de ketel die nu veranderd zijn.
Nu de korte piekjes door aangepaste P056 naar 60 graden weer daadwerkelijk iets doen met de ruimte temperatuur, komt de Tado percentage-warmtevraag nu ook niet meer boven de 15%, vergelijkbaar dus toen er nog de Nefit EcomLine hing.

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 30-03-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JBS schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]

Nu ik P056 op 60 heb staan, doen de korte piekjes ook daadwerkelijk iets met de ruimte temperatuur. Voorheen bleef Tado het met die lage temperatuur proberen en duurde het lang (1-3 uur) voordat ie de gevraagde aanvoertemperatuur verhoogde. Hierdoor daalde de temperatuur verder en kost het juist weer extra moeite om de temperatuur weer op 19 graden te krijgen. Behoorlijk fluctuatie dus als gevolg.

Op zich snap ik je advies om P056 op 30 te laten staan, maar Tado blijft zoals beschreven erg lang hangen in lage aanvoertemperatuur, iets dat ie na een paar dagen ook niet afleert.

De Nefit EcomLine had ik ook ingesteld op 55 of 60 graden (via een pot meter). Of dit nou de minimale of maximale aanvoertemperatuur is weet ik niet, en ik twijfel ook of ie überhaupt wel verschil in aanvoer temperatuur kon maken, of dat ie wellicht gewoon altijd de via die pot meter ingestelde temperatuur leverde? Dat zou kunnen verklaren dat ook als Tado maar 30 graden vroeg, die Nefit EcomLine ook steevast 55 graden leverde en het dus met dezelfde korte piekjes ook 24/7 19 graden bleef.

[...]
Nu de korte piekjes door aangepaste P056 naar 60 graden weer daadwerkelijk iets doen met de ruimte temperatuur, komt de Tado percentage-warmtevraag nu ook niet meer boven de 15%, vergelijkbaar dus toen er nog de Nefit EcomLine hing.
Jij had toch vloerverwarming? Of vergis ik me nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Seafarer schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:58:
[...]

Jij had toch vloerverwarming? Of vergis ik me nu?
Vloerverwarming als bijverwarming (mengverdeler) met HT radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

[Afbeelding]

Moet je Tado niet aanpassen naar vloerverwarming via de help desk?

De Nefit EcomLine had ik ook ingesteld op 55 of 60 graden (via een pot meter). Of dit nou de minimale of maximale aanvoertemperatuur is weet ik niet,
Dit is de maximale aanvoer temperatuur.
en ik twijfel ook of ie überhaupt wel verschil in aanvoer temperatuur kon maken, of dat ie wellicht gewoon altijd de via die pot meter ingestelde temperatuur leverde?
Als de vermogens pot meter op max stond dan gaat de ketel sturen/moduleren op de maximaal ingestelde temperatuur.
Dat zou kunnen verklaren dat ook als Tado maar 30 graden vroeg, die Nefit EcomLine ook steevast 55 graden leverde en het dus met dezelfde korte piekjes ook 24/7 19 graden bleef.

[...]
Vreemd dat Tado dat zichzelf niet aan leert. Ik zou toch eens zoeken of er een speciale instelling vloerverwarming is, desnoods via de helpdesk.

Edit: de ecomline heeft standaard een stevige flow. De nieuwe ketel? Met vloerverwarming is minimum flow op 50% toch veel beter dan flow moduleren tot 20 of soms minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 31-03-2024 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Overgegaan naar HA van Domoticz.
Domoticz zet iedere 5min. een meet punt in de grafiek. Ha (Tasmota ingesteld op 10 sec.) iedere 10 sec. je ziet dan een stuk meer wat er allemaal gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGngbWVa4Xwd8fDkhFun1bNeukE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qJlRR2IMsrBo0IybOP4KJG1t.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzi4CyB5TBAPeH5z-uJ2zG1Hl_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yOHgdRLS0xtX4uAACjNZXehm.png?f=user_large

En de ketel is pas 27jaar jong. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07 07:32
Sinds een paar weken hebben wij een intergas xtreme 36 hangen, en ik vind dat hij als we de temperatuur laag zetten (18 graden) hij soms nogal vaak aan en uit gaat. Opzich wel logisch omdat de temperatuur laag is, maar bij 19 graden of warmer zie ik dit gedrag niet terug.

Zou ik iets aan het minimaal vermogen moeten doen? Zitten er nadelen aan het verlagen van het minimaal vermogen of alleen voordelen?

Wat ik bedoel zie je rond het middaguur gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HBRetojtKnC1xSB1L3b1CUrg5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phu6sVgPPcZpLaZCXuBuOzSl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

RikMeLeet schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:35:
Sinds een paar weken hebben wij een intergas xtreme 36 hangen, en ik vind dat hij als we de temperatuur laag zetten (18 graden) hij soms nogal vaak aan en uit gaat. Opzich wel logisch omdat de temperatuur laag is, maar bij 19 graden of warmer zie ik dit gedrag niet terug.

Zou ik iets aan het minimaal vermogen moeten doen? Zitten er nadelen aan het verlagen van het minimaal vermogen of alleen voordelen?

Wat ik bedoel zie je rond het middaguur gebeuren.

[Afbeelding]
Zou mooi zijn als je het minimum vermogen van een ketel en specifiek van de xtreme kan verlagen :+
Maar ik persoonlijk verwacht niet dat je dit lukt - ook Intergas kreeg dit niet meteen voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb het topic doorzocht maar vind geen eenduidige info voor mijn vraag. Wat is een goede nadraaitijd voor de pomp van de cv ketel voor een installatie die alleen vloerverwarming heeft en de cv pomp de enige pomp in het systeem is?

Verdere info die mogelijk relevant is.
- huis uit 2020
- tussenwoning met op elke van de 3 woonlagen vloerverwarming, geen radiatoren
- Intergas Xtreme 36
- Tado thermostaat
- het huis wordt aangenaam warm en de Tado houdt de temperatuur zeer constant
- ik heb het idee dat de Tado de ketel steeds maar kort aanstuurt als de gevraagde ruimtetemperatuur bereikt is
- ik vermoed dat de meeste warmte in de buurt van de verdeler blijft zitten. Dat is in de trapkast en hal. Terwijl ik die warmte natuurlijk liever in de woonkamer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07 07:32
dunklefaser schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Zou mooi zijn als je het minimum vermogen van een ketel en specifiek van de xtreme kan verlagen :+
Maar ik persoonlijk verwacht niet dat je dit lukt - ook Intergas kreeg dit niet meteen voor elkaar.
Ik bedoelde inderdaad meer de waarde die je kan instellen als minimaal vermogen. Dat je niet onder het minimaal vermogen kan zitten begrijp ik inderdaad :D

Maar ik heb alleen geen idee of daar ook nadelen aan kleven als je die zo laag mogelijk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RikMeLeet Geen nadelen - gewoon de laagst mogelijke instelling kiezen.
Maar lager dan 4,0 kW b.w. kom je niet en dit is vermoedelijk op dit moment te veel,
ook bij mij actuele warmtevraag < 2 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
dunklefaser schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:48:
[Afbeelding]
:F ;w ;( :'(

Nee ook strikt genomen klopt het niet, het water geeft zijn warmte af aan het staal van de radiator, niet aan de ruimte. Met een λ-waarde (warmte geleiding) van zo'n 58 Watt/meter*Kelvin (met 1.5 mm dikte is dat dus 38.7 kW/K) is die warmte overdracht veeeeeeeeeeeeeeeeel sneller dan dat de radiator zijn warmte afgeeft aan de ruimte.

De afgifte naar de ruimte is de beperkende factor, niet die van het water naar de radiator, in een normale CV installatie de flow verlagen om water tijd te geven om energie over te dragen is echt onzin!

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 17:28
GekkeRipper schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:55:
Ik heb het topic doorzocht maar vind geen eenduidige info voor mijn vraag. Wat is een goede nadraaitijd voor de pomp van de cv ketel voor een installatie die alleen vloerverwarming heeft en de cv pomp de enige pomp in het systeem is?

Verdere info die mogelijk relevant is.
- huis uit 2020
- tussenwoning met op elke van de 3 woonlagen vloerverwarming, geen radiatoren
- Intergas Xtreme 36
- Tado thermostaat
- het huis wordt aangenaam warm en de Tado houdt de temperatuur zeer constant
- ik heb het idee dat de Tado de ketel steeds maar kort aanstuurt als de gevraagde ruimtetemperatuur bereikt is
- ik vermoed dat de meeste warmte in de buurt van de verdeler blijft zitten. Dat is in de trapkast en hal. Terwijl ik die warmte natuurlijk liever in de woonkamer heb.
Je kunt P33 tot wel 15 minuten instellen, dus proberen is zeker de moeite waard. Is nadraaitijd pomp na cv vraag overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Hihihi - recent nog op "HIER opgewekt 2024" in Amersfoort 21 maart
een lezing van "cv-tuning" uit Nijmegen, ik citeer uit de handleiding p.9:

"Wanneer warm water de radiator binnenstroomt via de aanvoer, heeft
het tijd nodig om zijn warmte af te kunnen geven aan de omgeving. Het
temperatuurverschil tussen aanvoer, het punt waar het water vanuit de leiding
de radiator in stroomt, en retour, het punt waar het water de radiator weer
verlaat, is dus een maat voor de waterstroming.
Stroomt het water te snel door de radiator, dan krijgt het niet genoeg tijd om de
warmte af te geven en zal het hele radiatoroppervlak even warm aanvoelen.
De aanvoertemperatuur ligt dan te dicht bij de retourtemperatuur; het
temperatuurverschil is te klein. De ruimte warmt dan niet goed op. Stroomt
het te langzaam door een radiator, dan is het temperatuurverschil tussen
de aanvoer en retour juist te groot en kan het zijn dat de temperatuur in de
ruimte doorschiet.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:56:
@PentaClover Hihihi - recent nog op "HIER opgewekt 2024" in Amersfoort 21 maart
een lezing van "cv-tuning" uit Nijmegen, ik citeer uit de handleiding p.9:

"Wanneer warm water de radiator binnenstroomt via de aanvoer, heeft
het tijd nodig om zijn warmte af te kunnen geven aan de omgeving. Het
temperatuurverschil tussen aanvoer, het punt waar het water vanuit de leiding
de radiator in stroomt, en retour, het punt waar het water de radiator weer
verlaat, is dus een maat voor de waterstroming.
Stroomt het water te snel door de radiator, dan krijgt het niet genoeg tijd om de
warmte af te geven en zal het hele radiatoroppervlak even warm aanvoelen.
De aanvoertemperatuur ligt dan te dicht bij de retourtemperatuur; het
temperatuurverschil is te klein. De ruimte warmt dan niet goed op. Stroomt
het te langzaam door een radiator, dan is het temperatuurverschil tussen
de aanvoer en retour juist te groot en kan het zijn dat de temperatuur in de
ruimte doorschiet.
"
:F
}:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
scofield schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:42:
[...]

Je kunt P33 tot wel 15 minuten instellen, dus proberen is zeker de moeite waard. Is nadraaitijd pomp na cv vraag overigens.
Zitten er nog nadelen aan te lang nadraaien? Warmteverlies in de leidingen van en naar de ketel? Is dat te verwaarlozen? Anders nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

GekkeRipper schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:04:
[...]

Zitten er nog nadelen aan te lang nadraaien? Warmteverlies in de leidingen van en naar de ketel? Is dat te verwaarlozen? Anders nog iets?
Zitten de leidingen binnen de schil dan blijft de warmte ook binnen de schil.

Hoe langer je nadraait hoe meer elektrisch je verbruikt.

Op het moment dat water geen warmte meer kan afgeven dan is rond pompen zinloos. Hoogstens in de vloer de warmte nog wat verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:13:
[...]

Zitten de leidingen binnen de schil dan blijft de warmte ook binnen de schil.

Hoe langer je nadraait hoe meer elektrisch je verbruikt.

Op het moment dat water geen warmte meer kan afgeven dan is rond pompen zinloos. Hoogstens in de vloer de warmte nog wat verdelen.
Binnen de schil, daar heb je helemaal gelijk in. Beter verdelen in de vloer is mijn doel. Zo veel stroom zal de pomp niet verbruiken denk ik. Ik ga de nadraaitijd verhogen. Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PentaClover schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:40:
[...]

:F ;w ;( :'(

[...]

Nee ook strikt genomen klopt het niet, het water geeft zijn warmte af aan het staal van de radiator, niet aan de ruimte. Met een λ-waarde (warmte geleiding) van zo'n 58 Watt/meter*Kelvin (met 1.5 mm dikte is dat dus 38.7 kW/K) is die warmte overdracht veeeeeeeeeeeeeeeeel sneller dan dat de radiator zijn warmte afgeeft aan de ruimte.

De afgifte naar de ruimte is de beperkende factor, niet die van het water naar de radiator, in een normale CV installatie de flow verlagen om water tijd te geven om energie over te dragen is echt onzin!
Correct, maar Watt is Joule/seconde. Dus je hebt wel degelijk een tijdscomponent in de hoeveelheid energie die overgedragen wordt afhankelijk van het temperatuurverschil en de dikte van het materiaal. Niet alleen van water naar staal, maar ook van staal naar de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-06 18:51

C V

Blihi schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:02:
[...]

Correct, maar Watt is Joule/seconde. Dus je hebt wel degelijk een tijdscomponent in de hoeveelheid energie die overgedragen wordt afhankelijk van het temperatuurverschil en de dikte van het materiaal. Niet alleen van water naar staal, maar ook van staal naar de ruimte.
Volgens mij heb je inmiddels al een keer of 50 op diverse forums geprobeerd om onjuiste redeneringen te ontkrachten, wat ik overigens zeer waardeer.

Omdat ik het zelf niet kan, stel ik de vraag aan jou.
Is het mogelijk om het op een andere manier te benaderen? Ik denk dat veel mensen in de war raken van wat er wel/niet gebeurt met lage/hoge flow en delta T van 5 of 10 graden, bij een Ta van 35/45/65 graden en een gewenste kamertemperatuur van 19/20/21 graden.

Kan je een tabel maken waarbij je 25 m3 lucht verwarmt bij een ‘standaard’ warmteverlies.
Doel is om deze ruimte 24 uur op dezelfde temperatuur te houden. Dit doe je voor de eerder genoemde kamertemperaturen.
Je gebruikt hiervoor verschillende uitgangssituaties (variërende Ta’s en Tr’s en eventueel nog bij een T21, T22 en T33).
Voor al die combinaties gebruik je 2 verschillende flows. Voor elke combinatie vermeld je de gebruikte/berekende hoeveelheid energie. Op die manier kunnen we zien wat het effect van een lage of hoge flow is. En als je dat voor al die combinaties kan weergeven dan zien we meteen het effect van verschillende delta T’s en radiator types.
Volgens mij is het doel om aan te tonen wat het minste energie kost. Waarschijnlijk zijn de meesten daarin geïnteresseerd. Persoonlijk kan ik het misschien zelfs gebruiken bij het inregelen van de dynamische afsluiters die ik binnenkort hoop te krijgen.

Ps. Als iemand anders dit kan en wil doen is dat natuurlijk ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat is op zich te doen in Excel als je niet met een vaste ruimte werkt, maar bijvoorbeeld met vloerverwarming per m2. Je kunt zelf wel een idee krijgen met deze site: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening en deze site: https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Dit gaat over vloerverwarming en algemeen opwarmen van water. Laat alles op standaard staan en kijk wat er gebeurt met het vermogen per m2 vloer.

Ta 50, Tr 30 geeft een gemiddelde vloertemperatuur van 39.6 graden en een vermogen van 104 W/m2. Bij een vloeroppervlak van 100 m2 geeft dat een flow van 457 liter/uur.

Ga je naar Ta 45 en Tr 35, dan krijg je weer een gemiddelde vloertemperatuur van 29.6 en een vermogen van 104 W/m2. De bijbehorende flow, bij 100 m2 geeft 914 liter/uur.

Een verdubbeling van flow geeft dus hetzelfde vermogen bij een halvering van de delta-T en gelijkblijvende gemiddelde temperatuur

Maar, stel dat de flow maximaal 700 liter/uur is? Wat is dan maximaal haalbaar? Dan kun je bijvoorbeeld 46/34 halen. De gemiddelde vloertemperatuur verandert daarbij niet en de flow wordt 653 liter/uur.

Maar in de basis is het heel eenvoudig: De gemiddelde temperatuur is (ongeveer) Tg = (Ta+Tr)/2. Dit is ongeveer, want hoe dichter dit bij de ruimtetemperatuur komt, hoe meer dit gaat afwijken omdat er geen overdracht van warmte meer plaats kan vinden.

Die Tg bepaalt volledig het vermogen van de radiator of vloer. Er is dus geen tijdscomponent wat daarvoor relevant is.

Als je het vermogen en de delta-T (Ta-Tr) kent, dan kun je uitrekenen welke flow daar bij hoort met de formules op de site hierboven. Ta en Tr zijn daarbij niet relevant, alleen de delta-T doet er toe (probeer maar, het maakt niet uit welke Ta en Tr je invult).

Als je gaat inregelen weet je de flow en uit de warmteverliesberekening van je woning weet je het gewenste vermogen. Als je flow en vermogen kent, kun je dus de delta-T uitrekenen. En nu moet je een Ta zoeken, zodanig dat de specifieke radiator ook dat vermogen kan leveren bij die delta-T. Tr volgt dan uit de flow.

Heb je meerdere ruimtes, wordt dit een stuk ingewikkelder, want je moet 1 Ta zoeken voor het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C V
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-06 18:51

C V

Blihi schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:42:
Dat is op zich te doen in Excel als je niet met een vaste ruimte werkt, maar bijvoorbeeld met vloerverwarming per m2. Je kunt zelf wel een idee krijgen met deze site: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening en deze site: https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Dit gaat over vloerverwarming en algemeen opwarmen van water. Laat alles op standaard staan en kijk wat er gebeurt met het vermogen per m2 vloer.

Ta 50, Tr 30 geeft een gemiddelde vloertemperatuur van 39.6 graden en een vermogen van 104 W/m2. Bij een vloeroppervlak van 100 m2 geeft dat een flow van 457 liter/uur.

Ga je naar Ta 45 en Tr 35, dan krijg je weer een gemiddelde vloertemperatuur van 29.6 en een vermogen van 104 W/m2. De bijbehorende flow, bij 100 m2 geeft 914 liter/uur.

Een verdubbeling van flow geeft dus hetzelfde vermogen bij een halvering van de delta-T en gelijkblijvende gemiddelde temperatuur

Maar, stel dat de flow maximaal 700 liter/uur is? Wat is dan maximaal haalbaar? Dan kun je bijvoorbeeld 46/34 halen. De gemiddelde vloertemperatuur verandert daarbij niet en de flow wordt 653 liter/uur.

Maar in de basis is het heel eenvoudig: De gemiddelde temperatuur is (ongeveer) Tg = (Ta+Tr)/2. Dit is ongeveer, want hoe dichter dit bij de ruimtetemperatuur komt, hoe meer dit gaat afwijken omdat er geen overdracht van warmte meer plaats kan vinden.

Die Tg bepaalt volledig het vermogen van de radiator of vloer. Er is dus geen tijdscomponent wat daarvoor relevant is.

Als je het vermogen en de delta-T (Ta-Tr) kent, dan kun je uitrekenen welke flow daar bij hoort met de formules op de site hierboven. Ta en Tr zijn daarbij niet relevant, alleen de delta-T doet er toe (probeer maar, het maakt niet uit welke Ta en Tr je invult).

Als je gaat inregelen weet je de flow en uit de warmteverliesberekening van je woning weet je het gewenste vermogen. Als je flow en vermogen kent, kun je dus de delta-T uitrekenen. En nu moet je een Ta zoeken, zodanig dat de specifieke radiator ook dat vermogen kan leveren bij die delta-T. Tr volgt dan uit de flow.

Heb je meerdere ruimtes, wordt dit een stuk ingewikkelder, want je moet 1 Ta zoeken voor het hele huis.
Aangezien ik alleen vloerverwarming heb in de woonkamer, waar de thermostaat hangt, blijkt dat 24/7 dezelfde kamertemperatuur (Tset) het minst energie kost.
Opwarmen is daarom niet van echt van toepassing, het is voornamelijk 'op temperatuur houden'.
Nu is het de bedoeling om dynamische afsluiters te plaatsen op de 8 radiatoren en 2 designradiatoren in de andere ruimtes. Het schijnt dat je daar een max debiet op inregelt en ik ben benieuwd wat ik als uitgangspunt moet nemen. Zie vraag in onderstaand schema (uiterst rechts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VqXoB6rrDSR8zbQ6RwZeU4rYhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SreG7SxP93WdbxkJabXxfHOp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
  • Laatst online: 07:56
beste mede-tweakers en CV-specialisten,

ik heb een voor mij onverklaarbare situatie met mijn CV systeem:
Ik ga binnenkort vloerverwarming laten aanleggen. Hierna kunnen de radiatoren beneden vervallen. Mijn plan is om een aantal radiatoren die nu beneden hangen naar boven te verhuizen, omdat deze meer capaciteit hebben en ik straks met een warmtepomp uitsluitend op lage temperatuur ga verwarmen.

Ik heb vandaag een slaapkamer radiator tijdelijk afgekoppeld. Hier moet straks de radiator uit de keuken komen te hangen. Deze hingen recht boven elkaar in de woning. Na het opnieuw vullen en ontluchten van het systeem doen alle radiatoren het weer, behalve die in de keuken, recht onder de radiator die ik verwijderd heb... De radiator is keurig ontlucht, dus daar kan het m.i. niet aan liggen.

Mijn eerste gedachte was dat deze radiatoren mogelijk in serie waren aangesloten, en dat de radiator in de keuken nu dus geen aanvoer of retour meer heeft. Echter, die op de slaapkamer heb ik nooit aan staan, waarbij de radiator beneden in de keuken wel gewoon functioneerde 8)7
Dan is serie toch uitgesloten?

Mijn leidingen zitten allemaal weggewerkt achter het plafond en voorzetwanden, dus helaas heb ik geen idee hoe e.e.a. loopt |:(

Iemand een idee wat er dan wel aan de hand kan zijn of wat ik kan doen om dit te troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

visser.m schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:32:

Ik ga binnenkort vloerverwarming laten aanleggen. Hierna kunnen de radiatoren beneden vervallen. Mijn plan is om een aantal radiatoren die nu beneden hangen naar boven te verhuizen, omdat deze meer capaciteit hebben en ik straks met een warmtepomp uitsluitend op lage temperatuur ga verwarmen.

Ik heb vandaag een slaapkamer radiator tijdelijk afgekoppeld. Hier moet straks de radiator uit de keuken komen te hangen. Deze hingen recht boven elkaar in de woning. Na het opnieuw vullen en ontluchten van het systeem doen alle radiatoren het weer, behalve die in de keuken, recht onder de radiator die ik verwijderd heb... De radiator is keurig ontlucht, dus daar kan het m.i. niet aan liggen.

Mijn eerste gedachte was dat deze radiatoren mogelijk in serie waren aangesloten, en dat de radiator in de keuken nu dus geen aanvoer of retour meer heeft. Echter, die op de slaapkamer heb ik nooit aan staan, waarbij de radiator beneden in de keuken wel gewoon functioneerde 8)7

Mijn leidingen zitten allemaal weggewerkt achter het plafond en voorzetwanden, dus helaas heb ik geen idee hoe e.e.a. loopt |:(

Iemand een idee wat er dan wel aan de hand kan zijn of wat ik kan doen om dit te troubleshooten?
Heb je ook het onderblok verwijdert?
Zo ja, welke tekst staat er op dat onderblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
Seafarer schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:45:
[...]

Heb je ook het onderblok verwijdert?
Zo ja, welke tekst staat er op dat onderblok?
Op geen van beide radiatoren zit een onderblok, beide hebben een thermostaatkraan op de aanvoer aan de bovenzijde en een enkele retourleiding aan de onderzijde. Dus 2 leidingen per radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
visser.m schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:48:
[...]

Op geen van beide radiatoren zit een onderblok, beide hebben een thermostaatkraan op de aanvoer aan de bovenzijde en een enkele retourleiding aan de onderzijde. Dus 2 leidingen per radiator.
Heb je ook de thermostaatknop van de radiatorkraan losgekoppeld gehad?
De thermostaatknop zou je (wellicht) op de thermostaatknop terug moeten plaatsen in standje 5 en na terugplaatsen pas moeten afsluiten.
Wanneer je de thermostaatknop in gesloten stand terugplaatst op de thermostaatknop dan kan het zijn dat de thermostaatkraan niet meer opengaat.

Willekeurig voorbeeld wat ik zo snel tegenkwam: YouTube: Hoe monteer ik een thermostatische kraan ?

Ik heb dit zelf een keer gehad en dit heeft mij toen geholpen en hoop dat het jou ook zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
Lawrentz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:09:
[...]

Heb je ook de thermostaatknop van de radiatorkraan losgekoppeld gehad?
De thermostaatknop zou je (wellicht) op de thermostaatknop terug moeten plaatsen in standje 5 en na terugplaatsen pas moeten afsluiten.
Wanneer je de thermostaatknop in gesloten stand terugplaatst op de thermostaatknop dan kan het zijn dat de thermostaatkraan niet meer opengaat.

Willekeurig voorbeeld wat ik zo snel tegenkwam: YouTube: Hoe monteer ik een thermostatische kraan ?

Ik heb dit zelf een keer gehad en dit heeft mij toen geholpen en hoop dat het jou ook zal helpen.
Ik heb de thermostaatkraan er niet af gehad en ook niet verdraaid, deze staat altijd op 5 omdat in de woonruimte ook de thermostaat staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
visser.m schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:32:

Even voor het begrip, hebt dus het systeem geleegd, een radiator afgekoppeld, de leidingen daar afgedopt en het systeem weer gevuld en nu doet een radiator niet meer mee.

Radiatoren in serie is niet heel gebruikelijk, maar het zou natuurlijk kunnen, zeker als het een huis is uit de jaren 70/80. De simpelste test is om de weggehaalde radiator even kort te sluiten en kijken of het dan wel werkt.

Het is wel van belang dit uit te zoeken, want als je vloerverwarming gaat aanleggen en de huidige radiatoren zijn in serie opgesteld, dan wordt het een iets grotere klus dan gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
Blihi schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:32:
[...]

Even voor het begrip, hebt dus het systeem geleegd, een radiator afgekoppeld, de leidingen daar afgedopt en het systeem weer gevuld en nu doet een radiator niet meer mee.

Radiatoren in serie is niet heel gebruikelijk, maar het zou natuurlijk kunnen, zeker als het een huis is uit de jaren 70/80. De simpelste test is om de weggehaalde radiator even kort te sluiten en kijken of het dan wel werkt.

Het is wel van belang dit uit te zoeken, want als je vloerverwarming gaat aanleggen en de huidige radiatoren zijn in serie opgesteld, dan wordt het een iets grotere klus dan gepland.
Dank voor al jullie reacties!

Dat is inderdaad precies wat ik gedaan heb. Het huis is uit 1933, maar zo'n 17 jaar geleden is het CV systeem gerenoveerd. Ik ga het zeker even goed uitzoeken wat hier nu aan de hand is!
Ik ga de komende dagen wel even wat dingen uitproberen. Het lijkt er op dat de 2 radiatoren in kwestie samen op 1 tak van het systeem zitten, de rest wordt immers gewoon goed warm. Stiekem hoop ik dat er gewoon nog ergens een dikke luchtbel in deze tak zit die nu de flow naar beneden blokkeert O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Idd, check eerst nog even of je niet met een vastzittende luchtbel zit. Alle radiatoren dicht behalve eentje, CV instellen op continue pompen om max, en steeds een volgende open, vorige dicht. Overal waar je kan, manueel ontluchten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Omdat in mijn woning niet alle radiatoren even warm worden en ik moeite heb om het te balanceren. Heb ik het idee om dynamische drukverschilregelaar te plaatsen als een Honeywell Kombi-TRV of een Eclips 300

Nu vraag ik mij echter af. De eclipse 300 kan tot een debiet van 300l/h en de kombi-trv tot 145l/h. Voor welke moet ik dan kiezen?

Ik heb qua radiatoren 3 groepen welke aangestuurd worden door Honeywell HR21 radiatorknoppen. Deze kunnen dus zichzelf automatisch open en dicht zetten.

Groep 1 bevat drie T22 radiatoren. Groep 2 bevat 1 T22 radiator en Groep 3 ook 1 T22 radiator. Het kan dus voorkomen dat soms maar 1 radiator open staat. Loopt de druk L/H dan niet aardig op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• visser.m
naftebakje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:55:
Idd, check eerst nog even of je niet met een vastzittende luchtbel zit. Alle radiatoren dicht behalve eentje, CV instellen op continue pompen om max, en steeds een volgende open, vorige dicht. Overal waar je kan, manueel ontluchten.
Dit was de truc! Ook nog even de afgedopte leiding wat los gedraaid om daar nog wat lucht te laten ontsnappen. Gelukkig geen serie aangesloten radiatoren :7

Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

[...]

[Afbeelding]

[...]
Ik heb de proef eens op de som genomen en een draadloze Honeywell Home Round modulerende thermostaat aangesloten, de Y87RF2008 dus. P056 (minimale aanvoertemperatuur) op de Intergas Xtreme op 40 graden gezet.

Wanneer de temperatuur pakweg 0,25 onder de doeltemperatuur gezakt is, initieert de Y87RF2008 een lange run waarbij er tussen de 24 en 35 graden aan de CV gevraagd wordt (wat dus door aangepaste P056 met 40 beantwoord wordt). Opwarmen van de ruimte met dergelijke lage aanvoertemperatuur duurt lang (met HT radiatoren en vloerververwarming met mengverdeler als bijverwarming) waardoor dergelijke runs tussen de 6 en 10 uur duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95MDYBOM_T1ePzXuCNuAmS99OtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAcu22ftEwtTGRaBYhgm85KT.png?f=fotoalbum_large

Modulering blijft bij deze runs onder de 20% (alleen in het begin heel eventjes rond 40/45%). Gasverbruik is tijdens deze runs 4-6 m3.
Ruimtetemperatuur stijgt naar 19,5 of nog iets daarboven, ruim een halve graad boven de ingestelde doeltemperatuur dus. Dat blijft de Honeywell doen, ook na 3 dagen 'wennen'/'leren'.

Gistereren de Tado weer teruggehangen, P056 weer op 60. Tado vraagt in korte piekjes 30 graden (wat door de aangepaste P056 door de Xtreme als 60 graden geleverd wordt) wanneer de temperatuur 0,02-0,1 onder de doeltemperatuur gezakt is (een stukje eerder dan de Honeywell dus). Temperatuur blijft hiermee vrijwel constant op de 24/7 ingestelde 19 graden en het gasverbruik vannacht (koudere nacht dan toen de Honeywell er hing met de lange runs) is ongeveer 2 m3. Pakweg 50/70% minder dus(!).

Het voelt onjuist om met P056 de door de Tado thermostaat gevraagde temperatuur te overrulen, maar in de praktijk geeft dit wel een vrijwel constante temperatuur én fors lager gasverbruik.

Nu las ik nog iets over de OPc-stand van de Honeywell waarbij er bij klein verschil tussen gewenste en actuele temperatuur een hogere watertemperatuur gevraagd wordt, maar deze OPc-stand zit blijkbaar niet op de draadloze T87M2018, wel op (o.a.) de T87M2018. In het installatiemenu kom ik namelijk alleen minimale en maximale temperatuurinstelling tegen.

https://www.warmteservice...-met-RF-module/p/37053055
De Round Modulation heeft een OPc-stand (Optimaal Comfort), waarbij er – bij een klein verschil tussen gewenste en actuele temperatuur- een hogere watertemperatuur door de leidingen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JBS schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:40:
[...]
Ik heb de proef eens op de som genomen en een draadloze Honeywell Home Round modulerende thermostaat aangesloten, de Y87RF2008 dus. P056 (minimale aanvoertemperatuur) op de Intergas Xtreme op 40 graden gezet.

Wanneer de temperatuur pakweg 0,25 onder de doeltemperatuur gezakt is, initieert de Y87RF2008 een lange run waarbij er tussen de 24 en 35 graden aan de CV gevraagd wordt (wat dus door aangepaste P056 met 40 beantwoord wordt). Opwarmen van de ruimte met dergelijke lage aanvoertemperatuur duurt lang (met HT radiatoren en vloerververwarming met mengverdeler als bijverwarming) waardoor dergelijke runs tussen de 6 en 10 uur duren.

[Afbeelding]

Modulering blijft bij deze runs onder de 20% (alleen in het begin heel eventjes rond 40/45%). Gasverbruik is tijdens deze runs 4-6 m3.
Ruimtetemperatuur stijgt naar 19,5 of nog iets daarboven, ruim een halve graad boven de ingestelde doeltemperatuur dus. Dat blijft de Honeywell doen, ook na 3 dagen 'wennen'/'leren'.

Gistereren de Tado weer teruggehangen, P056 weer op 60. Tado vraagt in korte piekjes 30 graden (wat door de aangepaste P056 door de Xtreme als 60 graden geleverd wordt) wanneer de temperatuur 0,02-0,1 onder de doeltemperatuur gezakt is (een stukje eerder dan de Honeywell dus). Temperatuur blijft hiermee vrijwel constant op de 24/7 ingestelde 19 graden en het gasverbruik vannacht (koudere nacht dan toen de Honeywell er hing met de lange runs) is ongeveer 2 m3. Pakweg 50/70% minder dus(!).

Het voelt onjuist om met P056 de door de Tado thermostaat gevraagde temperatuur te overrulen, maar in de praktijk geeft dit wel een vrijwel constante temperatuur én fors lager gasverbruik.

Nu las ik nog iets over de OPc-stand van de Honeywell waarbij er bij klein verschil tussen gewenste en actuele temperatuur een hogere watertemperatuur gevraagd wordt, maar deze OPc-stand zit blijkbaar niet op de draadloze T87M2018, wel op (o.a.) de T87M2018. In het installatiemenu kom ik namelijk alleen minimale en maximale temperatuurinstelling tegen.

https://www.warmteservice...-met-RF-module/p/37053055

[...]
Maar wat gebeurt er als de warmte vraag van de Honeywel met 60 graden was beantwoord?

Lijkt me eerlijker als je tenminste een thermostaat vergelijk test voor ogen had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Seafarer schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:16:
[...]

Maar wat gebeurt er als de warmte vraag van de Honeywel met 60 graden was beantwoord?

Lijkt me eerlijker als je tenminste een thermostaat vergelijk test voor ogen had?
Goed punt, maar het was me niet per se te doen om een echte 1 op 1 vergelijking. Ik was vooral benieuwd hoe de Honeywell om zou gaan met beperkt dalende temperatuur in een situatie dat de doeltemperatuur 24/7 hetzelfde is. Waar Tado ervoor kiest om af en toe kort te verwarmen, kiest de Honeywell er dus voor om (zeer) rustig richting de doeltemperatuur te gaan. Opvallend genoeg (wat mij betreft) érg langzaam, pas bij een verder gedaalde temperatuur, behoorlijk over de doeltemperatuur heen en ook zichzelf niet aanpassend aan het feit dat het urenlang duurt om op z'n huidige manier te komen tot de benodigde (slechts) 0,5 graden verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JBS schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:32:
[...]
Goed punt, maar het was me niet per se te doen om een echte 1 op 1 vergelijking. Ik was vooral benieuwd hoe de Honeywell om zou gaan met beperkt dalende temperatuur in een situatie dat de doeltemperatuur 24/7 hetzelfde is. Waar Tado ervoor kiest om af en toe kort te verwarmen, kiest de Honeywell er dus voor om (zeer) rustig richting de doeltemperatuur te gaan. Opvallend genoeg (wat mij betreft) érg langzaam, pas bij een verder gedaalde temperatuur, behoorlijk over de doeltemperatuur heen en ook zichzelf niet aanpassend aan het feit dat het urenlang duurt om op z'n huidige manier te komen tot de benodigde (slechts) 0,5 graden verhoging.
Of hoe reageert Tado als Ta begrenst is op 40 graden? Ik ben eigenlijk best benieuwd.

Mengverdelers en 40 graden Ta is ook niet echt lekker om te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zijdelings gerelateerd, maar kan iemand mij uitleggen wat "Begrensde temperatuurregeling (ΔT beveiliging)" bij een Remeha ketel precies inhoudt? De ketel draait dan in status 3.31. Het lijkt erop dat het vermogen wordt teruggeschroefd als de delta T op 20 zit, maar waarom? Deze week waren hier alle deuren overdag open vanwege verbouwing, daarom de CV uitgezet waardoor het steenkoud was binnen. De ketel kreeg het vervolgens 's avonds niet warm. De aanvoertemperatuur kwam niet boven de 57/58 graden uit ook al is de maximumtemperatuur van de ketel ingesteld op 70 graden. Moet ik de flow verhogen door de voetventielen verder open te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cocytus schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:36:
Zijdelings gerelateerd, maar kan iemand mij uitleggen wat "Begrensde temperatuurregeling (ΔT beveiliging)" bij een Remeha ketel precies inhoudt? De ketel draait dan in status 3.31. Het lijkt erop dat het vermogen wordt teruggeschroefd als de delta T op 20 zit, maar waarom? Deze week waren hier alle deuren overdag open vanwege verbouwing, daarom de CV uitgezet waardoor het steenkoud was binnen. De ketel kreeg het vervolgens 's avonds niet warm. De aanvoertemperatuur kwam niet boven de 57/58 graden uit ook al is de maximumtemperatuur van de ketel ingesteld op 70 graden. Moet ik de flow verhogen door de voetventielen verder open te draaien?
Had je de voetventielen ingeregeld dan?
En op hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:19:
[...]

Had je de voetventielen ingeregeld dan?
En op hoeveel?
Ik heb ze zelf niet ingeregeld, maar ben na recente verhuizing aan het kijken naar wat er te verbeteren is omdat het verbruik hoog is en het comfort laag. De radiatoren staan nu allemaal vol open, op 1 op de slaapkamer na. Ik heb de afgiftecapaciteit berekend en dat zou in totaal bij 55°C zo'n 8kW moeten zijn, en bij 75°C zelfs bijna 18kW. De ketel is een Calenta 28c met op de fabrieksinstellingen een CV-capaciteit van 20kW.

/edit met de radiator op de slaapkamer geheel dicht gaat de aanvoertemperatuur op een gegeven moment wel naar 65, met een retourtemperatuur van 45, maar echt van harte gaat het nog steeds niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Cocytus op 26-04-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cocytus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:45:
[...]

Ik heb ze zelf niet ingeregeld, maar ben na recente verhuizing aan het kijken naar wat er te verbeteren is omdat het verbruik hoog is en het comfort laag. De radiatoren staan nu allemaal vol open, op 1 op de slaapkamer na. Ik heb de afgiftecapaciteit berekend en dat zou in totaal bij 55°C zo'n 8kW moeten zijn, en bij 75°C zelfs bijna 18kW. De ketel is een Calenta 28c met op de fabrieksinstellingen een CV-capaciteit van 20kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlTMX7lwG0FdFwBAbnWzMKLLtFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VMz3HSvV9Y2JQHdH7xfC65vr.png?f=user_large
Er wordt inderdaad geregeld op een delta -t . Vanuit de manual.
/edit met de radiator op de slaapkamer geheel dicht gaat de aanvoertemperatuur op een gegeven moment wel naar 65, met een retourtemperatuur van 45, maar echt van harte gaat het nog steeds niet.
Klinkt oncomfortabel. Stookt de ketel een uur of meer onafgebroken? Want dan krijgt hij toch zijn warmte wel kwijt in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:40

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Cocytus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:45:
[...]

Het is allemaal erg logisch wat er gebeurt. Je hebt de afgiftecapaciteit verkleint waardoor de retourtemperatuur stijgt en daardoor automatisch de aanvoertemperatuur met inachtneming van de ΔT begrenzing van 20K. (Bij de Ace versie schijnt deze parameter GP021 instelbaar te zijn tussen 10 t/m 40 K.)
Als alternatief had je ook de pompsnelheid kunnen verhogen met alle radiatoren open. Daarmee gaat ook te Tr omhoog en wordt het sneller warm, mits je het vermogen van de ketel niet hebt beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Superbeagle schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:36:
[...]

Het is allemaal erg logisch wat er gebeurt. Je hebt de afgiftecapaciteit verkleint waardoor de retourtemperatuur stijgt en daardoor automatisch de aanvoertemperatuur met inachtneming van de ΔT begrenzing van 20K. (Bij de Ace versie schijnt deze parameter GP021 instelbaar te zijn tussen 10 t/m 40 K.)
Als alternatief had je ook de pompsnelheid kunnen verhogen met alle radiatoren open. Daarmee gaat ook te Tr omhoog en wordt het sneller warm, mits je het vermogen van de ketel niet hebt beperkt.
Ik weet niet, ik ben maar een leek maar zo logisch vind ik het niet, niet als je het bekijkt vanuit de functie van een CV. De ketel kan z'n warmte goed kwijt (ΔT is immers hoog) - dus dan schroeft 'ie z'n vermogen terug terwijl de thermostaat nog vol om warmte vraagt, waardoor het huis niet opwarmt? Dat klinkt helemaal niet logisch. Ja, als de ketel zo is geprogrammeerd dat ΔT niet boven 20 graden mag komen, dan is het logisch dat de ketel zó opereert dat dat ook niet gebeurt. Maar waarom zou je dat willen? Waarom stookt de ketel niet gewoon door naar de ingestelde maximale aanvoertemperatuur, waarbij ΔT groter wordt, zodat het huis opwarmt? Een aanvoertemperatuur van 55/60 graden is voor een CV ketel gewoon laag. Ik zal in ieder geval de maximale pompsnelheid verhogen. Met dit weer zullen we over een half jaar wel kijken wat het effect is ;)

Ik heb het systeem ook niet (echt) geknepen, 1 van de 10 radiatoren half open ipv vol open is nou niet echt significant. En dat de ketel harder gaat stoken als ik die radiator vol dicht draai, en dat het huis dus sneller opwarmt met die radiator dicht in plaats van half open, vind ik ook niet logisch. Dat is niet het gedrag dat je verwacht, dat het dichtdraaien van een radiator zorgt voor hogere aanvoertemperatuur / sneller opwarmen van het huis, behalve die ene kamer (tenzij de ketel al op vol vermogen stookt en het water gewoon niet echt warm krijgt - maar daar is geen sprake van, de ketel moduleert zelf terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 17:40

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Dat de ketel ‘zijn warmte kwijt kan’ betekent niet dat die warmte voldoende is voor de opwarming van de ruimte. Blijkbaar wordt er te weinig warmte afgegeven waardoor de Tr koud blijft. Door de ΔT beperking van 20K kan de Ta daardoor niet hoger. Die 20K is ‘hard coded’ bij jouw ketel.

Door het dichtknijpen heb je minder volume aan water. Daar stop de ketel evenveel warmte in. Er wordt dan meer warmte afgegeven in de betreffende ruimtes waardoor de Tr oploopt en zo ook de Ta. Vergeet niet dat je in die tussentijd, zelfs met alles open, ook steeds warmte in de woning hebt gestopt waardoor de Tr hoe dan ook langzaam oploopt en daarmee de Ta.

Het gedrag van jouw ketel is gezien de omstandigheden gewoon verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:46

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik ben aan het kijken naar een andere ketel, maar vraag me iets af over mijn afgifte systeem.
Mijn ketel hangt op zolder, en er loopt een set buizen van 22mm achter de knie schotten, hierop zitten aftakkingen van 15mm naar de radiatoren. Tegen het einde van de zolder gaan de buizen zelf ook verder in 15 mm. Daarna is er nog een radiator aangesloten en helemaal aan het einde de, 2 jaar geleden geïnstalleerde, vloerverwarming. Met de installatie van de vloerverwarming zijn ook de radiatoren beneden (en dus enkele aftakkingen) verwijderd. Dit werkt prima, en het huis wordt gewoon warm. Wel is het natuurlijk traag, maar vloerverwarming is een traag systeem.
De vraag is, of of ik de leidingen, als ik toch het systeem leeg moet maken, niet beter tot aan de vloerverwarming 22mm kan maken, dan heeft de warmte zo min mogelijk vertraging/beperking naar de vloer.
De 15mm is ongeveer de laatste meter, en dan 2 verdiepingen, totaal ongeveer 5 meter (heen en terug) zou dat nog verschil maken of is het wel prima zo? Het is niet echt makkelijk te doen, maar als het een voordeel heeft, kan ik dat prima verantwoorden.
Verder de vraag of er nog aanbevelingen voor een goede thermostaat? Ik heb een ISense hangen, die prima voldoet, maar zou graat op minder dan een halve graad kunnen sturen, zodat ik wat rustiger kan moduleren in de tijd, een halve graad is best wat met een traag systeem, en voor comfort is het prettig als er om specifieke tijden even wat warmte de andere ruimtes in gaat.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
heeft iemand van jullie een Intergas Extreme?

Bij de warmwatercomfort heb je 3 opties:

Off / On / Eco

Bij eco is hij zelflerend, en bij off houdt hij ook warmtewisselaar niet meer warm.
Ik heb niet perse meteen warm water nodig. (Kan hij dan ook op off) ?
Zelflerend hoeft van mij ook niet, ik werk toch onregelmatig...

Hoe hebben jullie dit ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:01:

Off / On / Eco

Bij eco is hij zelflerend, en bij off houdt hij ook warmtewisselaar niet meer warm.

Ik kom regelmatig op adressen met een Intergas Extreme of Kombi Kompakt en raad altijd aan om het warmwatercomfort op Off te zetten.
Dit scheelt toch op jaarbasis de nodig kuubjes gas.
Bevalt het niet of het SWW blijft koud dan gewoon weer terug naar Eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Lawrentz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Ik kom regelmatig op adressen met een Intergas Extreme of Kombi Kompakt en raad altijd aan om het warmwatercomfort op Off te zetten.
Dit scheelt toch op jaarbasis de nodig kuubjes gas.
Bevalt het niet of het SWW blijft koud dan gewoon weer terug naar Eco.
Dankjewel.
Gister is mijn nieuwe extreme cw4 geïnstalleerd.
De monteur heeft hem alleen op eco gezet, verder niks.

Ik heb zelf deze instellingen gebruikt.

YouTube: Hoe stel je zelf een Intergas Extreme 36/30 CW5 in...

Heb jij nog tips? (Zijn stuk of 6 instellingen)

Of zou je mij iets anders aanraden?

Mijn huis is ong 100m2.
Cv staat op de 1e verdieping. (Zolder heb ik niet)
1e verdieping heb ik 2 slaapkamers. (Worden bijna niet gebruikt)
Beneden heb ik het toilet, douche, badkamer woonkamer, slaapkamer, gang enz..hier heb ik allemaal radiatoren.

Ik werk onregelmatig, meestal heb ik de kachel op 18 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Aggressor op 07-05-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:30:
[...]

Dankjewel.
Gister is mijn nieuwe extreme cw4 geïnstalleerd.
De monteur heeft hem alleen op eco gezet, verder niks.

Ik heb zelf deze instellingen gebruikt.

YouTube: Hoe stel je zelf een Intergas Extreme 36/30 CW5 in...

Heb jij nog tips? (Zijn stuk of 6 instellingen)

Of zou je mij iets anders aanraden?

Mijn huis is ong 100m2.
Cv staat op de 1e verdieping. (Zolder heb ik niet)
1e verdieping heb ik 2 slaapkamers. (Worden bijna niet gebruikt)
Beneden heb ik het toilet, douche, badkamer woonkamer, slaapkamer, gang enz..hier heb ik allemaal radiatoren.

Ik werk onregelmatig, meestal heb ik de kachel op 18 graden.
Ik zou het voor nu even zo laten.

Heb je je oude instellingen vastgelegd zodat je terug kan naar de oude situatie?
Heb je ook ervaringscijfers, het liefst geregistreerd met een P1-meter, om het verbruik van je oude ketel en nieuwe ketel te kunnen vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Lawrentz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Ik zou het voor nu even zo laten.

Heb je je oude instellingen vastgelegd zodat je terug kan naar de oude situatie?
Heb je ook ervaringscijfers, het liefst geregistreerd met een P1-meter, om het verbruik van je oude ketel en nieuwe ketel te kunnen vergelijken?
Nee geen cijfers...
En alles stond gewoon standaard...ik heb verder niks opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:19:
[...]

Nee geen cijfers...
En alles stond gewoon standaard...ik heb verder niks opgeslagen.
Btw, heeft je installateur de nieuwe ketel niet waterzijdig ingeregeld?
Dit is wettelijk verplicht vanaf 10 maart 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Lawrentz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:44:
[...]

Btw, heeft je installateur de nieuwe ketel niet waterzijdig ingeregeld?
Dit is wettelijk verplicht vanaf 10 maart 2020.
Geen flauw idee, hij is alleen bij de cv ketel ruinte geweest en beneden de nieuwe thermosstaat opgehangen.

(Warmtebeheer levert de onderdelen en hun huren een lokale installatiebedrijf in)

[ Voor 10% gewijzigd door Aggressor op 07-05-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Geen flauw idee, hij is alleen bij de cv ketel ruinte geweest en beneden de nieuwe thermosstaat opgehangen.

(Warmtebeheer levert de onderdelen en hun huren een lokale installatiebedrijf in)
Niet gedaan dus. Dat inregelen duurt wel een tijdje...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Niet gedaan dus. Dat inregelen duurt wel een tijdje...
Denk het niet dan. Hij was hier 14.00 en 16.40 reed hij weg.
Hele cv vervangen, nieuwe rookgasafvoer enz (dak moest ie ook op)
En aparte vuil/lucht afscheiders geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:08
Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:06:
[...]

2 uur en 40 minuten en dan 450€ lichter :9

Zoveel zou het bij mij vorig jaar zijn geweest, maar ik kreeg een lokale en die wilde de oude ketel ook zelf verwijderen, terwijl ik van te voren die half steense muur erachter wilde isoleren.
Uiteindelijk dus ook zelf gehangen

Wellicht was het bij jou goedkoper omdat hetzelfde merk ketel er terug kwam te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
elektriekert schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:55:
[...]

2 uur en 40 minuten en dan 450€ lichter :9

Zoveel zou het bij mij vorig jaar zijn geweest, maar ik kreeg een lokale en die wilde de oude ketel ook zelf verwijderen, terwijl ik van te voren die half steense muur erachter wilde isoleren.

Wellicht was het bij jou goedkoper omdat hetzelfde merk ketel er terug kwam te hangen?
Nee ik had de bekende agpo ferolli 225c >:)
Deze was inmiddels 20 jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:06:
[...]

https://www.warmtebeheer.nl/installatie-informatie/
.
Waterzijdig inregelen cq balanceren staat niet op de lijst maar is wel wettelijk verplicht.
Wellicht goed om even na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04:10
De ervaring leert dat er niet waterzijdig word ingeregeld, ondanks dat het een wettelijke verplichting is.
Begin je erover zeggen ze ja meneertje dat kost ... extra.
Ik vraag me af wie hier de controlerende instantie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:01:

Off / On / Eco

Hier staat hij op off, scheelt veel gas lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Rocketman schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:54:
[...]

Hier staat hij op off, scheelt veel gas lijkt mij.
"Off" Scheelt hier +/- 10 m3 per maand t.o.v. "Eco" bij een Intergas Kombi Kompakt.

Ik hou de meterstanden al 2 jaar dagelijks bij op mindergas.nl dus weet inmiddels wel ongeveer waar het gas aan op gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 08-05-2024 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:09
PalingDrone schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:25:
[...]

"Off" Scheelt hier +/- 10 m3 per maand t.o.v. "Eco" bij een Intergas Kombi Kompakt.

Ik hou de meterstanden al 2 jaar dagelijks bij op mindergas.nl dus weet inmiddels wel ongeveer waar het gas aan op gaat.
10 kuub gas per maand? Dat is serieus veel... ik dacht dat 1 kuub gas per dag met mijn VR ketel met boiler en waakvlam destijds al veel was...

Ik heb het ook uit staan, in al die jaren alleen gebaald van traag opwarmen in de keuken, maar dat is inmiddels opgelost met een Daalderop boilertje van Marktplaats. Direct warm water (en een warm keukenkastje :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:42:
[...]

10 kuub gas per maand? Dat is serieus veel... ik dacht dat 1 kuub gas per dag met mijn VR ketel met boiler en waakvlam destijds al veel was...

Ik heb het ook uit staan, in al die jaren alleen gebaald van traag opwarmen in de keuken, maar dat is inmiddels opgelost met een Daalderop boilertje van Marktplaats. Direct warm water (en een warm keukenkastje :X).
0.3 m3/dag
Pagina: 1 ... 27 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?