arpeggio schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:07:
In dit forum komen ontzettend veel bezoekers die hun CV regelen mbv OpenTherm. Soms lijkt het of OpenTherm de heilige graal is om een cv-ketel te regelen.
Ik begrijp die fascinatie niet; ik heb mij er heel vaak over verbaasd. Het lijkt alsof men denkt dat een cv-ketel zelf niet in staat zou zijn om op een adequate manier een verwarmingssysteem te laten functioneren. Niets is echter minder waar. De regeling in de cv-ketel zelf heeft meer modulatie-mogelijkheden dan een OT-thermostaat.
Moduleren doet een ketel altijd en heeft niets met OT te maken.
OT is een protocol waarbij de thermostaat de gewenste aanvoertemperatuur Tset bepaalt. De ketel moduleert zijn vermogen zodanig dat deze de gewenste Ta haalt. Opentherm is dus niet een of andere regeling om de ketel te laten moduleren.
De OT regeling is juist handig bij ketels die ver terug kunnen moduleren zoals de jouwe. In de opwarmfase vraagt de thermostaat een hoge aanvoertemperatuur. De ketel levert dat, door op een wat hoger vermogen te stoken.
Zodra de kamer warm wordt, gaat de thermostaat de Tset verlagen. De ketel verlaagt als gevolg daarvan het vermogen omdat het afgiftevermogen kleiner geworden is (een lagere temperatuur van het water, betekent minder afgiftevermogen van de radiatoren).
In evenwicht draait de ketel lange sessies op laag vermogen, wat gunstig is voor het comfort en voor de levensduur van de ketel. Zodra het benodigde vermogen (het warmteverlies) onder het minimum van de ketel zakt, krijg je low-load gedrag. De ketel gaat dan steeds even uit en weer aan om zo over tijd toch minder dan het minimum vermogen te leveren.
De aan/uit regeling met vaste Ta is juist een compromis. Zet je de Ta te hoog, dan warmt de ruimte snel op, maar zul je eerder in de low-load regeling terecht komen en worden de low-load periodes korter (meer starts/stops).
Zet je de Ta te laag, dan kun je de ruimte niet goed opwarmen en zet je hem nog lager, dan krijg je pendelgedrag omdat de ketel zijn minimale vermogen helemaal niet kwijt kan. Dit laatste kan overigens ook bij OT: je moet de ondergrens van de OT wel goed kiezen.
Onderstaand een foto van mijn Xtreme 36 bij een laaglast-test die ik zojuist heb gedaan.
Bij een laaglast-test werkt de ketel in zijn laagste vermogen en zonder de input van een thermostaat. Volledig autonoom dus.
[
Afbeelding]
Links op het display staat de aanvoertemperatuur (23 °C) en rechts staat de bedrijfscode L van laaglast.
Deze laaglast houdt de ketel vol zonder pendelen gedurende de 10 minuten dat de test duurt.
De ketel is dus prima in staat om zelfstandig en zonder thermostaat mijn vvw-systeem van 110 m² te bedienen.
(Opmerking: in normaal bedrijf krijg ik dergelijke lage waarde niet. Temperatuur blijft dan vaak hangen rond 30 °C)
Op zichzelf heb ik niets tegen OpenTherm. Maar het is goed om je te realiseren dat via OT slechts 2 variabelen worden gecommuniceerd: de warmtevraag van de de betreffende ruimte en de
gevraagde aanvoertemperatuur.
(Er is meer communicatie mogelijk met het OT-protokol, maar dat is louter info en niet echt nodig voor de regeling van de ketel)
De regeling van de ketel kan echter meer: de aanvoertemperatuur
daadwerkelijk regelen mbv de brander, de deltaT tussen aanvoer en retour beïnvloeden en niet onbelangrijk het toerental van de pomp regelen en daarmee de flow in het systeem. Er is één ding echter dat een ketelregeling niet kan zonder een ruimtethermostaat: de warmtevraag bepalen (aan of uit).
Ja en dat doet de ketel dan ook, ook bij een OT thermostaat.
De XTreme heeft overigens een vrij simpele regeling. De pompsnelheid schaalt lineair mee met het brandervermogen. De Ta kiest de ketel niet, deze stel je in met het display, of weersafhankelijk.
De ketel gaat niet zelf zoeken naar een Ta of regelen daarop. De ketel regelt ook niet op delta-T (hij heeft niet eens een retoursensor, dus hij weet de delta-T niet, de waarde die je op kunt vragen is een berekende waarde). De ketel stookt de brander altijd zodanig op dat deze de gevraagde Ta haalt. Dat dit in geforceerde laaglast niet gaat betekent dat jouw afgiftesysteem meer vermogen heeft dan de ketel minimaal levert.
Ofwel, juist in jouw geval, zou een OT regeling die aan de onderkant begrensd is op 23 graden (dat is blijkbaar de Ta waarbij het afgiftevermogen gelijk is aan de laaglast van de ketel, perfect zijn. De Thermostaat zal de Ta dan laten zakken tot 23 graden in het voor- en naseizoen en de ketel vindt dat helemaal prima.
Zoals @
scofield voorstelde, kun je een Xtreme laten functioneren met een OT-thermostaat waarbij alleen de warmtevraag van de OT-thermostaat wordt beantwoord (en niet de gevraagde aanvoertemperatuur). De modulatie van de ketel wordt in dat geval volledig verzorgd door de regeling van de ketel zelf.
Dat lijkt mij in het geval van @
JBS het proberen waard. Mijn ketel werkt in ieder geval met P057 op 2.
Dat kan, maar in alle gevallen wordt de modulatie door de ketel zelf bepaald en niet door de thermostaat.
Ik gebruikte de ketel ook altijd met P057 op 2. Sterker nog, dat is de aanbevolen instelling als je gebruik maakt van mengverdelers, evenals P035 op 0. Modulatie van de pomp moet je uitzetten bij mengverdelers.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp