Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat is mijn totale gasverbruik op een dag met 2x douchen en 's avonds koken. Zonde om daar je ketel mee warm te houden :P.

Die VR ketel was dan nog een factor 3-4 onzuiniger. Heb de winter toen ook niet afgewacht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:15
Lawrentz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:44:
[...]

Btw, heeft je installateur de nieuwe ketel niet waterzijdig ingeregeld?
Dit is wettelijk verplicht vanaf 10 maart 2020.
Net een mail gekregen,

Waterzijdig inregelen is bij wet verplicht als de kosten van waterzijdig inregelen minimaal 20% van de totaal kosten zijn.

U moet uitgaan van minimaal 150 euro kosten per radiator materiaal en arbeid, elke radiator in de woning moet waterzijdig worden ingeregeld.

De totale kosten van uw installatie waren 1895 euro, ik weet niet precies hoeveel radiatoren er in de woning zijn maar meestal gemiddeld tussen de 8 en 10 stuks.

20% van 1895 euro is 379 euro wat zou beteken dat als u 3 radiatoren heeft het bedrag al hoger zou zijn dan 20%.

Om deze reden heeft er bij u geen waterzijdig inregelen plaatsgevonden.

Dit gebeurt wel altijd bij warmtepompinstallaties waar de kosten zo rond de 8000 euro bedragen dan zijn wij het wettelijk verplicht.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
Aggressor schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Net een mail gekregen,

Waterzijdig inregelen is bij wet verplicht als de kosten van waterzijdig inregelen minimaal 20% van de totaal kosten zijn.

U moet uitgaan van minimaal 150 euro kosten per radiator materiaal en arbeid, elke radiator in de woning moet waterzijdig worden ingeregeld.

De totale kosten van uw installatie waren 1895 euro, ik weet niet precies hoeveel radiatoren er in de woning zijn maar meestal gemiddeld tussen de 8 en 10 stuks.

20% van 1895 euro is 379 euro wat zou beteken dat als u 3 radiatoren heeft het bedrag al hoger zou zijn dan 20%.

Dit gebeurt wel altijd bij warmtepompinstallaties waar de kosten zo rond de 8000 euro bedragen dan zijn wij het wettelijk verplicht.

150€ per radiator voor inregelen.... WTF.
Die prijs zetten ze zo hoog om het niet te moeten doen, dat is duidelijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qroy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:17
[...]

Ik neem aan maximaal 20% van de totaalkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Denk het niet dan. Hij was hier 14.00 en 16.40 reed hij weg.
Hele cv vervangen, nieuwe rookgasafvoer enz (dak moest ie ook op)
En aparte vuil/lucht afscheiders geplaatst.
Ik ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• info33
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08 10:33
Bij mij waren ze in november ook in 2,5uur klaar met de installatie van een Vaillant ecotec plus en een vuilsafscheider , ze waren wel met 2 man (ook via warmtebeheer), Oude was ook een Vaillant, maar alle leiding zijn vervangen /verbogen.
ook niet waterzijdig geinstalleerd, maar was ook niet nodig,
Had zelf al een beetje mee gespeeld met de draaiknoppen van de radiatoren en een infarood temp. meter, mede met tips via deze topic, vond ik het resultaat wel geslaagd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
[...]

Net een mail gekregen,

Zo, hier worden even wat dingen door elkaar gehaald....

Die 20% komt uit de verplichting tot het aanbrengen van zoneregeling. Als dat meer gaat kosten dan 20% van het totaal is het niet verplicht om die aan te brengen. Anders is zoneregeling verplicht bij het vervangen van de warmtebron. Bij een ketel van 2000 euro gebeurt dit dus meestal niet, want een zoneregel systeem kost je snel 1000 euro.

Waterzijdig inregelen is gewoon verplicht als de warmtebron vervangen wordt, of als meer dan 30% van het afgiftesysteem (radiatoren) vervangen wordt.

Dit kan overigens kosten met zich mee brengen, want niet alle installaties hebben de voorzieningen voor inregelen. Je moet bijvoorbeeld regelbare ventielen hebben. Maar de verplichting geldt dus nog steeds.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 13-05-2024 10:01 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:16
_JGC_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:42:
[...]
Daalderop boilertje van Marktplaats.
[...]
warm keukenkastje
[...]
offtopic:
Als je de ruimte hebt kun je hem nog extra isoleren: Gerco-M in "Quooker en boilers stroombesparing"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:07:
[...]

offtopic:
Als je de ruimte hebt kun je hem nog extra isoleren: Gerco-M in "Quooker en boilers stroombesparing"
Die Itho/Daalderop dingen zijn eigenlijk best wel goed geïsoleerd. Alleen de bovenkant waar de slangen uit komen is een beetje warm, de rest valt mee. Zou nog wat buisisolatie om de aanvoerslang kunnen doen, die is permanent warm.
Legionella zal meevallen: er is regelmatige doorstroom en zodra de kraan gaat lopen moet dat eerst door 10 liter heet water voordat het uit de kraan komt. Uitvoer isoleer ik liever niet.

Ruimte heb ik helaas niet, boiler zit klem tussen bodem en sifon. Achterkant van de boiler staat tegen zijwand, aan de andere kant van die wand zit de vaatwasser (die ook warm is als 'ie draait), achterkant van kastje zitten leidingen en ik voel er weinig voor om nog meer ruimte in het 50cm brede kastje op te offeren (qua ruimte is de WAF van dit project niet hoog, qua tapcomfort wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
_JGC_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Die Itho/Daalderop dingen zijn eigenlijk best wel goed geïsoleerd. Alleen de bovenkant waar de slangen uit komen is een beetje warm, de rest valt mee. Zou nog wat buisisolatie om de aanvoerslang kunnen doen, die is permanent warm.
Legionella zal meevallen: er is regelmatige doorstroom en zodra de kraan gaat lopen moet dat eerst door 10 liter heet water voordat het uit de kraan komt. Uitvoer isoleer ik liever niet.
Uitvoer isoleren is in Nederland zelfs niet toegestaan.
Ruimte heb ik helaas niet, boiler zit klem tussen bodem en sifon. Achterkant van de boiler staat tegen zijwand, aan de andere kant van die wand zit de vaatwasser (die ook warm is als 'ie draait), achterkant van kastje zitten leidingen en ik voel er weinig voor om nog meer ruimte in het 50cm brede kastje op te offeren (qua ruimte is de WAF van dit project niet hoog, qua tapcomfort wel).
Je kunt de achterwand uit het kastje snijden, dan kun je zomaar nog een paar cm winnen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Blihi Kastje heeft geen achterwand. Boiler staat tegen de afvoer van de gootsteen. Zou nog een plaat PIR tegen de muur kunnen bouwen waar alle leidingen uitgesneden zijn, maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:33
Welke pompsnelheid is te adviseren in onze situatie?

Twee onder éénkap woonhuis met 4 Jaga hybrids LTV convectoren met ventilatoren (woonkamer) en 6 plaatradiatoren (overige ruimtes). Alle radiatoren (en convectoren) zijn voorzien van Heimeier Eclipse automatische debiet regelventielen ingesteld op een debiet met een delta t van 5 graden (35/5) .
De installatie wordt verwarmt door een warmtepomp met een buffervat van 120 liter.

Mijn redenering:
Alle radiatoren staan parallel, daarmee is het maximum debiet voor de warmtepomp gelijk aan de som van alle ingestelde Eclipse debieten. Dat is 620 L/h (ca 10.3 l/min).
Maak ik hier een denkfout?

De installateur redeneert dat het debiet zo hoog mogelijk moet staan om de 5 graden delta t te halen. Maar daarvoor zijn de Eclipsen geplaatst.

Het systeem is afgeleverd op 17l/min maar dat gaf veel stromingsruis in de buizen. Daarna teruggezet naar 14 l/min, maar volgens mij kan het in theorie nog lager naar 10l/min.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 17:40

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:12:
[…] wordt verwarmt door een warmtepomp […]
Verkeerde topic? Je hebt alle gas al bespaard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:46

Seafarer

XXX

marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:12:
Welke pompsnelheid is te adviseren in onze situatie?

Twee onder éénkap woonhuis met 4 Jaga hybrids LTV convectoren met ventilatoren (woonkamer) en 6 plaatradiatoren (overige ruimtes). Alle radiatoren (en convectoren) zijn voorzien van Heimeier Eclipse automatische debiet regelventielen ingesteld op een debiet met een delta t van 5 graden (35/5) .
De installatie wordt verwarmt door een warmtepomp met een buffervat van 120 liter.

Mijn redenering:
Alle radiatoren staan parallel, daarmee is het maximum debiet voor de warmtepomp gelijk aan de som van alle ingestelde Eclipse debieten. Dat is 620 L/h (ca 10.3 l/min).
Maak ik hier een denkfout?
klopt. Je pomp moet dan wel iets harder draaien om de eclipsen open te duwen en de leidingweerstand te overbruggen. Jouw warmte pomp is 3,6kW?
De installateur redeneert dat het debiet zo hoog mogelijk moet staan om de 5 graden delta t te halen. Maar daarvoor zijn de Eclipsen geplaatst.

Het systeem is afgeleverd op 17l/min maar dat gaf veel stromingsruis in de buizen. Daarna teruggezet naar 14 l/min, maar volgens mij kan het in theorie nog lager naar 10l/min.
Eclipse 300 gebruikt? En hoeveel liter per radiator?
Eclipse is bij hoge flow nou niet bepaalt geluidloos helaas.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Superbeagle schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:19:
[...]

Das pech gas weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Jouw warmte pomp is 3,6kW?
6kW
Eclipse 300 gebruikt?
Nee standaard eclipsen met oranje dop, max 150 l/h
De langste Jaga staat op 150 l/h (de overige hebben een lager debiet) en zou bij een delta t van 5 met een Eclipse 300 op 210 l/h uitkomen (bron documentatie Eclipse 300). Dat is teveel voor het systeem.
Misschien is een delta t van 8 dan beter toepasbaar, het bijpassend debiet is dan 130 l/h. Een Delta t van 7 graden zou dan zelfs op 150 l/h uitkomen.
En hoeveel liter per radiator?
oeps..... dat zou ik moeten uitrekenen.

Kan ik het volgende concluderen?:
Zet de waarde rustig terug naar bv 11 of 12 l/min maar hou vooral de delta t en opwarmen van de laatste radiator (met de meeste weerstand) in de gaten? Verhoog de pompsnelheid per stapje indien nodig. Zet de eclipse doorstroming per radiator eventueel op een delta t van 7 graden. Of gebruik een 300 Eclipse voor één Jaga.
Das pech gas weg
Omdat mijn vraag over het inregelen gaat en dit ook een praktijksituatie kan zijn bij een installatie met een ketel, is dit topic hier geplaatst. Sinds 3 weken draait de warmtepomp hier en ik ben de gevolgen van het gas besparen aan het tunen: de cv tunen door warmte technisch inregelen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

eerder schreef je 620 ltr./h met delta t van 5 dat is 3,6kW maar nu schrijf je dat je wp 6kW is, dus bij 5 graden delta T heb je dan een flow van 1205 ltr/h dat is bijna het dubbele.
[...]

De langste Jaga staat op 150 l/h (de overige hebben een lager debiet) en zou bij een delta t van 5 met een Eclipse 300 op 210 l/h uitkomen (bron documentatie Eclipse 300). Dat is teveel voor het systeem.
Misschien is een delta t van 8 dan beter toepasbaar, het bijpassend debiet is dan 130 l/h. Een Delta t van 7 graden zou dan zelfs op 150 l/h uitkomen.

[...]

Dat had je toch al uitgerekend? De instelling op een eclipse is het aantal ltr/h. Aantal ltrs/h hoort bij het vermogen per radiator.
Zet de waarde rustig terug naar bv 11 of 12 l/min maar hou vooral de delta t en opwarmen van de laatste radiator (met de meeste weerstand) in de gaten? Verhoog de pompsnelheid per stapje indien nodig. Zet de eclipse doorstroming per radiator eventueel op een delta t van 7 graden. Of gebruik een 300 Eclipse voor één Jaga.
Werken met AFC ventielen is uitrekenen, instellen en klaar. dus waar jij die informatie vandaan haalt?
[...]

Omdat mijn vraag over het inregelen gaat en dit ook een praktijksituatie kan zijn bij een installatie met een ketel, is dit topic hier geplaatst. Sinds 3 weken draait de warmtepomp hier en ik ben de gevolgen van het gas besparen aan het tunen: de cv tunen door warmte technisch inregelen.
Ah zo. Toch zou het thuis horen bij de warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Dat had je toch al uitgerekend? De instelling op een eclipse is het aantal ltr/h. Aantal ltrs/h hoort bij het vermogen per radiator.
Ik wist niet van het bestaan van een Eclipse 300 dus heb ik voor de grootste Jaga (1200W) de maximale instelling (35/30) van 900W gebruikt wat in de tabel 150l/h geeft. (Bron Jaga Eclipse montagehandleiding)
Naar aanleiding van jouw verwijzing naar de Eclipse 300 heb ik de documentatie daarvan opgezocht bij Heimeier en kom dan op 210 l/h bij 1200W. Dit lijkt mij de betere oplossing en verandert mijn berekening en setup.

Echter

Ik heb zojuist in de Jaga documentatie en website gezocht naar een 300 Eclipse. Jaga heeft dit niet (of ik kan ze niet vinden). Volgens mijn installateur hebben de Jaga Eclipsen een andere behuizing dan de originele Heimeiers om ze passend te maken in de Jaga aansluit sets. Ik moet het dus doen met de leverbare Jaga Eclipsen met een max instelling van 150 l/h.

Mijn eerdere opmerking rekening houdend met bovonstaande beperking:
Zet de waarde rustig terug naar bv 11 of 12 l/min maar hou vooral de delta t en opwarmen van de laatste radiator (met de meeste weerstand) in de gaten? Verhoog de pompsnelheid per stapje indien nodig. Zet de eclipse doorstroming per radiator eventueel op een delta t van 7 graden.
Is dit een correcte gedachte?
Ah zo. Toch zou het thuis horen bij de warmtepompen
.
Ik ben blij met je reactie, maar indien mijn topic hier ongewenst is verplaats ik het met alle plezier naar ....??.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Ik wist niet van het bestaan van een Eclipse 300 dus heb ik voor de grootste Jaga (1200W) de maximale instelling (35/30) van 900W gebruikt wat in de tabel 150l/h geeft. (Bron Jaga Eclipse montagehandleiding)
Naar aanleiding van jouw verwijzing naar de Eclipse 300 heb ik de documentatie daarvan opgezocht bij Heimeier en kom dan op 210 l/h bij 1200W. Dit lijkt mij de betere oplossing en verandert mijn berekening en setup.

Echter

Ik heb zojuist in de Jaga documentatie en website gezocht naar een 300 Eclipse. Jaga heeft dit niet (of ik kan ze niet vinden). Volgens mijn installateur hebben de Jaga Eclipsen een andere behuizing dan de originele Heimeiers om ze passend te maken in de Jaga aansluit sets. Ik moet het dus doen met de leverbare Jaga Eclipsen met een max instelling van 150 l/h.
Klopt helemaal. Vandaar die lage flow.
Realiseer je wel dat je die 1205ltr./h nodig hebt om die 6kW kwijt te kunnen. Had je installateur dat niet in de gaten?
Mijn eerdere opmerking rekening houdend met bovonstaande beperking:

[...]

Is dit een correcte gedachte?
Je moet echt die 1205 ltr/h kwijt kunnen, ventielen die niet verder open gaan dan 150ltr./h gaan niet verder open, wat je ook doet. je blijft met te weinig flow en onbalans zitten.
[...]
.
Ik ben blij met je reactie, maar indien mijn topic hier ongewenst is verplaats ik het met alle plezier naar ....??.
Ongewenst is ook weer zo'n groot woord maar de vraag past beter bij de warmtepompen.

Van Superbeagle:
"Topic" is een klikbare link. @Superbeagle had je al die richting ingestuurd.

Kende je deze al heatbooster? Om je afgifte vermogen stevig te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17
marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:04:
[...]

6kW

[...]

[...]

[...]

Als je een jaga gebruikt met een warmtepomp (water van max 40 graden) gebruikt is een deltaT van graad of 3 maximaal 5 realistisch.
Als je dan 5kW bij deltaT 5graden wil halen zal je daarvoor een flow van minimaal 860 l/uur moeten verpompen.

Conclusie eclipse is waardeloos in Jaga icm een warmtepomp.
Een normaal V-exact II is makkelijker die heeft maximale van kv=0,86.
Een V-exact op de maximale voorinstelling haalt dat wel.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 16-05-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Van Superbeagle:
"Topic" is een klikbare link. @Superbeagle had je al die richting ingestuurd.
Ik had het linkje 'topic' van Superbeagle niet gelinkt (geassocieerd) naar een groot algemeen warmtepomp forum en daarom had ik er niet op geklikt. Ik heb dat forum ook niet gevonden toen ik via de search functie naar 'warmtepomp en eclipse' zocht, vandaar dat ik hier recht kwam.

Omdat de vraag met betrekking tot het maximaal debiet wel is beantwoord en de verdere discussie meer over de warmtepomp gaat zal daar naar toe verhuizen.
Kende je deze al heatbooster? Om je afgifte vermogen stevig te verhogen.
Ja, ik heb Jaga;s met DBH fans en speedcomforts op de radiatoren. De DBH's werken prima, de speedcomforts zijn minder geschikt voor lagere temperaturen van de wp. Meer een item voor het andere forum.

@Seafarer @Superbeagle Bedankt voor de reactie, ik neem ze ter harte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
@leonbong Omdat de discussie meer over een warmtepomp gaat stel ik voor hier marnie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" verder te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mag je een modulerende cv + thermostaat (via opentherm aangesloten) nou wel of niet begrenzen op 60gr ta? Ik lees daar verschillende dingen over, de 1 zegt van wel en de ander niet (dat hij dan gaat pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@edgarf28 Dan moet je eerst de vraag beantwoorden waarom je de Ta wilt beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Superbeagle schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:53:
@edgarf28 Dan moet je eerst de vraag beantwoorden waarom je de Ta wilt beperken.
Omdat in de winter, als het goed koud is, ik mn cv wel eens richting de 68-73gr ta zie gaan (retour ligt dan zo'n 11-13 gr lager), ik vraag me dus af als ik mijn cv en thermostaat begrens op 60-65gr ta of dat een stukje zuiniger is en of hij dan niet gaat pendelen? Met een opentherm thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dus, de ketel gaat pendelen met een delta-T van 13 graden? Wat is het minimum vermogen van de ketel?

Als je pendelen tegen wilt gaan hoef je niet de Ta te gaan verlagen, dat gaat pendelen alleen maar verder in de hand werken (lagere Ta => minder afgiftevermogen => nog eerder pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:03:
Dus, de ketel gaat pendelen met een delta-T van 13 graden? Wat is het minimum vermogen van de ketel?

Als je pendelen tegen wilt gaan hoef je niet de Ta te gaan verlagen, dat gaat pendelen alleen maar verder in de hand werken (lagere Ta => minder afgiftevermogen => nog eerder pendelen)
Nee, hij pendelt nu niet, maar ik vraag me af als ik de ta zou begrenzen op bijv 60gr of hij dan zou gaan pendelen? Omdat hij onbegrenst soms over de 60gr ta gaat als het buiten goed koud is.
Ik heb een Remeha tzerra ace 35, minimum vermogen daarvan is 7,8kw. Icm een tado opentherm thermostaat.

[ Voor 8% gewijzigd door edgarf28 op 21-05-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
edgarf28 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Nee, hij pendelt nu niet, maar ik vraag me af als ik de ta zou begrenzen op bijv 60gr of hij dan zou gaan pendelen? Omdat hij onbegrenst soms over de 60gr ta gaat als het buiten goed koud is.
Ik heb een Remeha tzerra ace 35, minimum vermogen daarvan is 7,8kw. Icm een tado opentherm thermostaat.
7.8 kW bij een delta-T van 13 graden betekent dat je maar een debiet hebt van 530 liter/uur. Dat is heel erg weinig.

Je zit dus in een lastige situatie. Belangrijk is namelijk om de Tr in de gaten te houden en die lijkt, volgens jouw eigen data, boven de 57 graden uit te komen. Dat is te hoog, want dan stook je niet meer in HR bereik.

Om de Tr te verlagen bij gelijkblijvend afgiftevermogen moet de Ta omhoog en het debiet omlaag, maar dat debiet staat al heel laag.

Ik vrees dat je dus niet veel kunt doen, anders dan simpelweg je radiatoren vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:48:
[...]

7.8 kW bij een delta-T van 13 graden betekent dat je maar een debiet hebt van 530 liter/uur. Dat is heel erg weinig.

Je zit dus in een lastige situatie. Belangrijk is namelijk om de Tr in de gaten te houden en die lijkt, volgens jouw eigen data, boven de 57 graden uit te komen. Dat is te hoog, want dan stook je niet meer in HR bereik.

Om de Tr te verlagen bij gelijkblijvend afgiftevermogen moet de Ta omhoog en het debiet omlaag, maar dat debiet staat al heel laag.

Ik vrees dat je dus niet veel kunt doen, anders dan simpelweg je radiatoren vervangen.
Ik stook wel via opentherm, dus de ta-tr lopen wel langzaam op, en de tr komt maar enkele keren paar min per winter boven de 57gr. uit (alleen als het hard vriest of als ik bijv meer dan 2gr op moet stoken als het buiten goed koud is)

Dus ik vroeg me af als ik nou ta begrens tot bijv 65gr, zodat tr nooit boven de 53gr uitkomt, zou dat dan verstandig zijn in mijn situatie of juist niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Niet begrenzen op Ta, begrenzen op vermogen. Als je thermostaat 60 graden vraagt zal je ketel in stapjes het vermogen opvoeren om die 60 graden te bereiken. Als je het vermogen knijpt kan de ketel dat niet doen en blijven zowel je aanvoer als retour een stuk lager.

Edit: als daarbij je installatie niet voldoende afgifte heeft stijgt die aanvoer uiteindelijk alsnog, maar heb je in tussentijd waarschijnlijk je huis al warm. Als je de Ta gaat begrenzen schakelt je ketel voortijdig uit.

Pompsnelheid verhogen wil daarbij ook helpen, daalt je delta-T, maar omdat de ketel geen tijd krijgt om Ta snel te verhogen blijft Ta ook laag (en daarbij Tr ook).

[ Voor 42% gewijzigd door _JGC_ op 21-05-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee, want het afgiftevermogen is te klein. Het debiet verhogen heeft het tegengestelde effect. De Tr zal juist stijgen.

Het debiet is al heel laag en met deze delta-t is de afgifte de beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:57:
Nee, want het afgiftevermogen is te klein. Het debiet verhogen heeft het tegengestelde effect. De Tr zal juist stijgen.

Het debiet is al heel laag en met deze delta-t is de afgifte de beperkende factor.
Dus wat is je advies?
Ik heb de ta inmiddels terug gezet op 75gr.
En het vermogen beperkt op 16,5kw en pomp op max. 80% gezet.

Ik heb nog zeer oude 5x t10 en 1x t20, en 2x plaat kolom radiatoren (die allemaal wss nog op 90/70 zijn ontworpen) en 1x een recentere design douche radiator. Dus 9 radiatoren in totaal.
Als ik het goed berekend heb zijn deze radiatoren bij elkaar zo'n 16kw. Ze staan altijd allemaal open, maar wel op gevoel waterzijdig geknepen.

Zou het vermogen en pomp zo goed ingesteld staan denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edgarf28
8 kW doet mijn ketel ook - kan helaas niet lager en ik heb bij -10°C maar ca. 5 kW continu nodig om de woonvertrekken op ca. 19,5°C te houden.

Ik heb mijn warmteafgifte dusdanig weten op te krikken dat dit met maximaal 35-40°C
aanvoertemperatuur bij een deltaT van ca. 6°C lukt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:38:
@edgarf28
8 kW doet mijn ketel ook - kan helaas niet lager en ik heb bij -10°C maar ca. 5 kW continu nodig
om de woonvertrekken op ca. 19,5°C te houden.

Ik heb mijn warmteafgifte dusdanig weten op te krikken dat dit met maximaal 35-40°C
aanvoertemperatuur bij een deltaT van ca. 6°C lukt.
Ik heb in het verleden al geprobeerd om constant op minimaal cv vermogen te draaien (gp007 op 2070, 7,8kw), maar dan gaat hij alsnog na een tijd stoken met 70-75 ta stoken, maar dan met een nog een kleinere Delta t, van 10gr ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@edgarf28 T10 en T20 doen niet heel veel op lage temperatuur, die komen pas los bij een graad of 60.

Ik heb op 1 slaapkamer nog een T20, waar de T21 van de kamer ernaast in no-time de boel warm heeft met 40 graden aanvoer blijft het kamertje met de T20 gewoon koud. Binnenkort maar eens een T22 op Marktplaats scoren, beetje breder en minder hoog (zit te dicht onder vensterbank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
edgarf28 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:33:
[...]

Dus wat is je advies?
Ik heb de ta inmiddels terug gezet op 75gr.
En het vermogen beperkt op 16,5kw en pomp op max. 80% gezet.

Ik heb nog zeer oude 5x t10 en 1x t20, en 2x plaat kolom radiatoren (die allemaal wss nog op 90/70 zijn ontworpen) en 1x een recentere design douche radiator. Dus 9 radiatoren in totaal.
Als ik het goed berekend heb zijn deze radiatoren bij elkaar zo'n 16kw. Ze staan altijd allemaal open, maar wel op gevoel waterzijdig geknepen.

Zou het vermogen en pomp zo goed ingesteld staan denk je?
Je wilt de pomp altijd zo laag mogelijk hebben. Zo laag mogelijk betekent: De radiatoren worden over de gehele hoogte warmer dan kamertemperatuur. Hoe lager de pompsnelheid, hoe groter de delta-T zal worden en dus hoe beter dat is voor de Tr.

Maar, je moet eerst proberen duidelijk te krijgen wat er nu aan de hand is. Je schrijft "Ta en Tr lopen geleidelijk op". Dat duidt er normaal gesproken op dat het afgiftevermogen te klein is, ofwel, het afgiftesysteem kan de minimale 8 kW helemaal niet afgeven. Er is geen enkele manier om dat aan te passen, anders dan het vervangen van de radiatoren of het vervangen van de ketel.

Pas als de radiatoren het vermogen van de ketel wel kwijt kunnen, kun je gaan tunen. Je stelt dan de parameters zodanig in dat de maxima (maximaal debiet bij maximaal vermogen) overeenkomen met het totale afgiftevermogen en daarna laat je OpenTherm zijn werk doen.

Zijn afgite en opwek niet in balans, dan krijg je pendelen en onzuinig stookgedrag. Daar is niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
edgarf28 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:05:
[...]

Ik stook wel via opentherm, dus de ta-tr lopen wel langzaam op, en de tr komt maar enkele keren paar min per winter boven de 57gr. uit (alleen als het hard vriest of als ik bijv meer dan 2gr op moet stoken als het buiten goed koud is)
Dit bevestigt dat jouw afgiftesysteem niet voldoende gedimensioneerd is. Juist bij opstoken moet je met gemak het vermogen kwijt kunnen in de radiatoren. Als dat niet lukt, is daar iets mis. Bij Opentherm moet de Ta wel oplopen, maar de Tr niet. Als de Tr op begint te lopen betekent dat dat het vermogen niet naar de radiatoren gaat, maar terug de ketel in.
Dus ik vroeg me af als ik nou ta begrens tot bijv 65gr, zodat tr nooit boven de 53gr uitkomt, zou dat dan verstandig zijn in mijn situatie of juist niet?
Begrenzen van Ta gaat niet helpen, althans, het gaat niet het effect hebben wat je zou willen. De ketel zal de Ta beperken, maar omdat het vermogen niet weg kan zal de Tr op blijven lopen. Het gevolg is dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en zal gaan pendelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 22-05-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:41:
[...]

Je wilt de pomp altijd zo laag mogelijk hebben. Zo laag mogelijk betekent: De radiatoren worden over de gehele hoogte warmer dan kamertemperatuur. Hoe lager de pompsnelheid, hoe groter de delta-T zal worden en dus hoe beter dat is voor de Tr.
Oke duidelijk, ik heb de pomp op max 70% ingesteld nu. En het vermogen op 16kw.
Blihi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:41:
[...]
Maar, je moet eerst proberen duidelijk te krijgen wat er nu aan de hand is. Je schrijft "Ta en Tr lopen geleidelijk op". Dat duidt er normaal gesproken op dat het afgiftevermogen te klein is, ofwel, het afgiftesysteem kan de minimale 8 kW helemaal niet afgeven. Er is geen enkele manier om dat aan te passen, anders dan het vervangen van de radiatoren of het vervangen van de ketel.

Pas als de radiatoren het vermogen van de ketel wel kwijt kunnen, kun je gaan tunen. Je stelt dan de parameters zodanig in dat de maxima (maximaal debiet bij maximaal vermogen) overeenkomen met het totale afgiftevermogen en daarna laat je OpenTherm zijn werk doen.

Zijn afgite en opwek niet in balans, dan krijg je pendelen en onzuinig stookgedrag. Daar is niets aan te doen.
Lijkt mij niet dat het afgiftevermogen te klein is, zoals ik al aangaf heb ik altijd 9 radiatoren open staan, welke ongeveer 15-16kw zijn bij elkaar.

Maar het is toch normaal dat hij via opentherm eerst doormiddel van een hoog-vermogen run de ta/tr laat oplopen, en dat hij daarna overschakelt naar een laag-vermogen stand (7,8kw) waarbij de ta-tr ongeveer gelijk blijft?
Dat bedoelde ik in mijn vorige post namelijk met ta-tr lopen gelijkelijk op (bij de eerste hoog-vermogen run bedoelde ik dat)
Bij de hoog-vermogen run is overigens mijn delta-t wel hoger dan ik eerst zei, zo'n 20gr.
Zodra hij overschakelt naar de laag-vermogen stand dan wordt m'n Delta T een stuk lager, zo'n 13-14gr.

Maar waarschijnlijk nu ik de pomp lager heb gezet wordt de Delta T groter.
Maar even afwachten op het stookseizoen om te kijken of hij nu beter draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:45:

Lijkt mij niet dat het afgiftevermogen te klein is, zoals ik al aangaf heb ik altijd 9 radiatoren open staan, welke ongeveer 15-16kw zijn bij elkaar.
Alles altijd volopen? Dit topic was juist bedoelt om dit te voorkomen. :F

Thermostaat kranen aanwezig, waterzijdig ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Alles altijd volopen? Dit topic was juist bedoelt om dit te voorkomen. :F

Thermostaat kranen aanwezig, waterzijdig ingeregeld?
Niet vol open nee, ze zijn allemaal geknepen zodat het onderste gedeelte van alle radiators (en de retourleiding) fors minder warm aan voelt dan de bovenkant/aanvoerleiding.
Heb nergens thermostaatkranen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@edgarf28 Fors minder in de zin dat de radiatoren niet over hun gehele oppervlakte warm worden? Het lijkt er dan op dat je zo virtueel het afgiftevermogen hebt beperkt ook al hangt er fysiek genoeg.

Ik zou als ik jou was zoals @Seafarer schreef eens de TS doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:39:
@edgarf28 Fors minder in de zin dat de radiatoren niet over hun gehele oppervlakte warm worden? Het lijkt er dan op dat je zo virtueel het afgiftevermogen hebt beperkt ook al hangt er fysiek genoeg.

Ik zou als ik jou was zoals @Seafarer schreef eens de TS doornemen.
Met het onderste gedeelte bedoel ik de onderste 10cm ongeveer van de radiator, en met fors minder bedoel ik wel warm, maar dat ik een duidelijk verschil voel met de bovenkant (ongeveer zo'n 15-20gr verschil met de bovenkant)

En de TS heb ik al meerdere keren volledig doorgelezen.

[ Voor 4% gewijzigd door edgarf28 op 22-05-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
edgarf28 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Oke duidelijk, ik heb de pomp op max 70% ingesteld nu. En het vermogen op 16kw.

[...]

Maar het is toch normaal dat hij via opentherm eerst doormiddel van een hoog-vermogen run de ta/tr laat oplopen, en dat hij daarna overschakelt naar een laag-vermogen stand (7,8kw) waarbij de ta-tr ongeveer gelijk blijft?
Dat bedoelde ik in mijn vorige post namelijk met ta-tr lopen gelijkelijk op (bij de eerste hoog-vermogen run bedoelde ik dat)
Bij de hoog-vermogen run is overigens mijn delta-t wel hoger dan ik eerst zei, zo'n 20gr.
Zodra hij overschakelt naar de laag-vermogen stand dan wordt m'n Delta T een stuk lager, zo'n 13-14gr.

Maar waarschijnlijk nu ik de pomp lager heb gezet wordt de Delta T groter.
Maar even afwachten op het stookseizoen om te kijken of hij nu beter draait.
Het is niet de bedoeling dat de Tr oploopt. De Ta wel, de Tr niet. Als de Tr mee oploopt is er iets mis, want de ketel moet juist terug moduleren om de Tr constant te houden.

Ik gok dat je de boel.veel te veel geknepen hebt, waardoor de totale flow zo laag geworden is dat de ketel eigenlijk niet meer in spec draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Het is niet de bedoeling dat de Tr oploopt. De Ta wel, de Tr niet. Als de Tr mee oploopt is er iets mis, want de ketel moet juist terug moduleren om de Tr constant te houden.

Ik gok dat je de boel.veel te veel geknepen hebt, waardoor de totale flow zo laag geworden is dat de ketel eigenlijk niet meer in spec draait.
Is dat niet alleen het geval bij een aan/uit thermostaat? Dat de tr niet op loopt.
Bij een OpenTherm thermostaat dacht ik dat de aanvoer eerst rustig opgebouwd wordt wanneer de cv in hoog-vermogen modus draait en daarmee dus ook de tr, maar de Delta t ongeveer gelijk blijft heel de run. En als dan de gevraagde ta bereikt is dat hij dan overschakelt naar minimum vermogen, en dat vanaf dat moment de tr amper nog stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blihi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzi4CyB5TBAPeH5z-uJ2zG1Hl_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yOHgdRLS0xtX4uAACjNZXehm.png?f=user_large

Hij zal bedoelen "loopt op" met een veel lagere temperatuur dan Ta. @edgarf28

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 22-05-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]

Hij zal bedoelen "loopt op" met een veel lagere temperatuur dan Ta. @edgarf28
Dit plaatje laat pendelgedrag zien. De brander gaat aan en de Tr begint vrijwel direct mee op te lopen. De ketel kan zijn vermogen dus niet kwijt aan het afgiftesysteem. Hoeft verder geen probleem te zijn, want daar is de anti-pendelregeling voor bedoeld, maar het is wel een probleem als de rookgassen daarbij ruim boven de 55 graden uit gaan komen (wat in dit plaatje niet het geval is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blihi schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Dit plaatje laat pendelgedrag zien. De brander gaat aan en de Tr begint vrijwel direct mee op te lopen. De ketel kan zijn vermogen dus niet kwijt aan het afgiftesysteem. Hoeft verder geen probleem te zijn, want daar is de anti-pendelregeling voor bedoeld, maar het is wel een probleem als de rookgassen daarbij ruim boven de 55 graden uit gaan komen (wat in dit plaatje niet het geval is)
Oranje is Tr.
Die Tr zakt eerst omdat de woonkamer alleen maar convectors heeft.(briza en een T16). Deze hebben ventilators en die draaien net zolang totdat er geen warme lucht meer uitkomt. Bij op starten van de pomp komt er eerst een sloot koud water naar de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Blihi schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Dit kan is geen pendelgedrag.

De ketel zal altijd uit/aan moeten gaan als je afgenomen vermogen kleiner is dan je minimale vermogen van je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:47:
[...]

De ketel zal altijd uit/aan moeten gaan als je afgenomen vermogen kleiner is dan je minimale vermogen van je ketel.
Precies, eerste run is wat langer en is op hoog vermogen (met iets hogere temperaturen) en daarna gaat hij op laag vermogen aan/uit, en verdeelt hij het minimum vermogen in gelijke delen per uur (bijv 3 of 4 keer x aantal minuten per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Precies, eerste run is wat langer en is op hoog vermogen (met iets hogere temperaturen) en daarna gaat hij op laag vermogen aan/uit, en verdeelt hij het minimum vermogen in gelijke delen per uur (bijv 3 of 4 keer x aantal minuten per uur)
Helaas die klopt niet.

De ketel (ecomline 27 jaar met 20 jaar oude thermostaat) is geblokkeerd op minimum vermogen. Ta mag 75°C worden. Als ik hem niet blokkeer wordt er iets te enthousiast opgestookt.

Wat lijkt op vol vermogen is gewoon langer de brander aan houden. Daarna verder stoken op aan/uit waarbij de aan tijd iedere keer aangepast wordt. (Ook de uit tijd is variabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Om het zeker te weten zul je het thermostaatsignaal er naast moeten leggen, maar het feit dat zowel Ta als Tr blijven stijgen betekent simpelweg dat de ketel op zijn minimumvermogen draait. Als de Ta dan blijft oplopen, dan is de afgifte niet voldoende en dan krijg je pendelgedrag.

Als dit low-load is, dan is nog steeds de afgifte te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Als dit low-load is, dan is nog steeds de afgifte te klein.

Dat is niet te voorkomen.
De meeste moderne ketels cw3/cw4 hebben 7kW als minimum vermogen uitzonderingen 3,7kW.
Een Mercedes Benz ketel (Viesmann) heeft er een in het assortiment met minimum vermogen 1,7kW. Maar die ketel is echt een uitzondering op de markt, zie je eigenlijk niet in Nederland.

Mijn benedenverdieping 70m2 (rijtjeshuis 2008 150m2) op winterse dag ( <10 graden)minder dan 1,5kW om het warm te houden. Op 22 graden.

Dit weet ik omdat ik een warmtemeter in de aanvoer naar benedenverdieping heb.

Conclusie: alle ketels te koop zouden in mijn huis low load moeten doen.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 25-05-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Low-load is het probleem niet. Als de ketel minimaal 8 kW moet leveren en je hebt maar 2 kW nodig, dan krijg je inderdaad low-load: 25% van de tijd aan, 75% uit.

Tijdens de 'aan' periode moet de ketel zijn warmte wel kwijt kunnen, dus je afgifte moet de 8 kW wel kunnen afgeven, anders krijg je pendelgedrag en loopt de retour te ver mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
In het water van je radiatoren zit watermassa dus dat lost zichzelf wel op.

Je kan anders ook de nadraaitijd op min of 5 zetten
In de bovenstaande grafiek loopt de retour naar 35 graden dat is echt geen probleem.

[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 26-05-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Totdat je het vermogen in de winter wel nodig hebt, dan lukt het dus niet en gaat de retour omhoog tot boven de 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonbong schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:41:
In het water van je radiatoren zit watermassa dus dat lost zichzelf wel op.

Je kan anders ook de nadraaitijd op min of 5 zetten
Is inderdaad bijna 5 min.
In de bovenstaande grafiek loopt de retour naar 35 graden dat is echt geen probleem.
En dan al het pijpwerk nog vanaf de zolder.
Edit: Ecomline heeft ook nog enige kilo's aluminium in de warmte wisselaar. :) Mooie buffer.

[ Voor 10% gewijzigd door Seafarer op 26-05-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blihi schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:55:
Totdat je het vermogen in de winter wel nodig hebt, dan lukt het dus niet en gaat de retour omhoog tot boven de 55 graden.
In de winter gaan er meer radiatoren open. En dan loopt het wel los. 45 graden retour lukt echt niet in de winter hij kan dan gewoon (opwarmen s'morgens) een 45min. achterelkaar branden en gaat vervolgens weer aan/uit, low load de rest van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dit plaatje was ik even kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPp99F2gbfamHEdfjx7XzRC8P9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Pz7fqHmawYumVmsPyX5X67K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Ik heb gisteren zo'n 1,5u de kachel aan gehad om de nieuwe instellingen uit te testen.
En ik heb nu een Delta T op de cv van 23-25gr wanneer hij in hoog vermogen modus draait en een Delta T van 18-20gr wanneer hij op laag vermogen draait.

Met de volgende instellingen:
Vermogen beperkt op 17,5kw (hij kwam niet verder dan 15kw tijdens de hoog vermogen run, met de thermostaat op 1,5 graad ruimte verhoging)
Max pomp op 60% (hij kwam niet verder dan 54% tijdens hoog vermogen)
Pomp bij laaglast op 38%
Retour kwam niet verder dan 40 graden.

Dus lijkt mij stuk beter te draaien nu

[ Voor 10% gewijzigd door edgarf28 op 02-06-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:18:
Ik heb gisteren zo'n 1,5u de kachel aan gehad om de nieuwe instellingen uit te testen.
En ik heb nu een Delta T op de cv van 23-25gr wanneer hij in hoog vermogen modus draait en een Delta T van 18-20gr wanneer hij op laag vermogen draait.

Met de volgende instellingen:
Vermogen beperkt op 17,5kw
Max pomp op 60% (maar hij kwam niet verder dan 54% tijdens hoog vermogen)
Pomp bij laaglast op 38%
Retour kwam niet verder dan 40 graden.

Dus lijkt mij stuk beter te draaien nu
Deze test is gedaan met veel radiatoren open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Deze test is gedaan met veel radiatoren open?
Ja alle 9 (geknepen) open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Ja alle 9 (geknepen) open
Vandaar dat die z'n warmte kwijt kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Vandaar dat die z'n warmte kwijt kon.
De truc was juist het vermogen iets hoger instellen en (vooral) de pomp zo'n 10-15% lager dan voorheen.
Dat heeft de Delta T met minstens 5 graden verhoogd.

Ik vraag me alleen af of de pomp nu ook hoog genoeg staat voor de winter als het gaat vriezen?
Want 38% (bij laag vermogen) en 55% (hoog vermogen) is wel vrij laag lijkt mij(?)
Alle radiatoren werden wel gelijkmatig (goed) warm.

[ Voor 27% gewijzigd door edgarf28 op 02-06-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik weet niet of het iemand is opgevallen:
Op mindergas.nl laat het gasverbruik een min of meer opvallende verschuiving zien
In het histogram voor vrijstaande woningen neemt het aandeel lager verbruik < 1000m³ toe
en wat interessant is, er lijkt een nieuwe, kleine piek bij 100 - 200 m³ te ontstaan.

Mijn vermoeden:
De verschuiving en m.n. de piek wordt veroorzaakt door een toenemend aantal hybride installaties
tenminste bij de mensen die op mindergas.nl het verbruik bijhoudt.

De warmere winters spelen natuurlijk ook een significante rol.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 04-06-2024 09:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edgarf28 Zo'n grote deltaT kan niet iedereen laten zien - bij mij lukt het sowieso nooit.
Maar ik treur er zeker niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:46:
Ik weet niet of het iemand is opgevallen:
Op mindergas.nl laat het gasverbruik een min of meer opvallende verschuiving zien
In het histogram voor vrijstaande woningen neemt het aandeel lager verbruik < 1000m³ toe
en wat interessant is, er lijkt een nieuwe, kleine piek bij 100 - 200 m³ te ontstaan.

Mijn vermoeden:
De verschuiving en m.n. de piek wordt veroorzaakt door een toenemend aantal hybride installaties
tenminste bij de mensen die op mindergas.nl het verbruik bijhoudt.

De warmere winters spelen natuurlijk ook een significante rol.
Het is dat je er een opmerking over maakt anders was het me niet opgevallen. Maar zou het zuiniger stoken wegens te hoge kosten ook van invloed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:03:
[...]

Het is dat je er een opmerking over maakt anders was het me niet opgevallen. Maar zou het zuiniger stoken wegens te hoge kosten ook van invloed zijn?
Ik denk dat er meerdere invloeden zijn die meespelen,
hoge kosten => lagere kamertemperaturen is er zeker een.
Maar mij gaat het voornamelijk om de kleine extra piek bij 100 - 200 m³.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:01:
@edgarf28 Zo'n grote deltaT kan niet iedereen laten zien - bij mij lukt het sowieso nooit.
Maar ik treur er zeker niet om.
Houd dat ook maar zo. :)
dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:07:
[...]

hoge kosten => lagere kamer temperaturen is er zeker een.
Dat zal zeker een warmtepomp piek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:09:
[...]

Houd dat ook maar zo. :)
[...]
Kan een Delta T ook te groot zijn? Of is mijn Delta T prima nu zo? (Hoog vermogen Delta T van 23-25gr, laag vermogen 18-20gr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Kan een Delta T ook te groot zijn? Of is mijn Delta T prima nu zo? (Hoog vermogen Delta T van 23-25gr, laag vermogen 18-20gr)
2 dezelfde radiatoren.

Radiator Ta 60°C Tr 40°C 60+40=100/2=50°C gemiddelde oppervlakte temperatuur van de radiator.

Radiator Ta 60°C Tr 50°C 60+50=110/2=55°C gemiddelde oppervlakte temperatuur van de radiator.

Voorbeeld 2 geeft meer warmte af, oorzaak is hogere flow. (vermogen zit dus in je flow) Maak je de delta-T te hoog, weinig flow, dan heb je misschien afgifte vermogen tekort in de winter.

Teveel flow, zorgt voor een hoge retour en lage delta-T en veel afgifte. Maar als de Tr hoog wordt dan kan de ketel niet meer condenseren.

Meestal wordt ongeveer Ta x 0,8 = Tr aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:11:
[...]

2 dezelfde radiatoren.

Radiator Ta 60°C Tr 40°C 60+40=100/2=50°C gemiddelde oppervlakte temperatuur van de radiator.

Radiator Ta 60°C Tr 50°C 60+50=110/2=55°C gemiddelde oppervlakte temperatuur van de radiator.

Voorbeeld 2 geeft meer warmte af, oorzaak is hogere flow. (vermogen zit dus in je flow) Maak je de delta-T te hoog, weinig flow, dan heb je misschien afgifte vermogen tekort in de winter.

Teveel flow, zorgt voor een hoge retour en lage delta-T en veel afgifte. Maar als de Tr hoog wordt dan kan de ketel niet meer condenseren.

Meestal wordt ongeveer Ta x 0,8 = Tr aangehouden.
Ja oke dat is duidelijk.
Maar ik heb het maximale vermogen op 17,5kw staan en pomp op max 60%, volgens de grafiek in de startpost zou 60% pomp zo'n 7,5 a 8% vermogens-verlies geven... Dat zou betekenen dat ik dan zo'n 16kw overhoudt van die 17,5.

Als ik het totale vermogen van mijn 9 radiatoren uitreken dan kom ik op zo'n 15,1kw, dus dan zouden mijn cv instellingen voldoende moeten zijn toch?

Edit: of gaat het vooral om de Delta T bij laag vermogen?
Mijn cv heeft een minimaal vermogen van 7,8kw, bij minimaal vermogen draait hij op 39% pomp, dat zou zo'n 17% verlies betekenen (volgens de grafiek in de OP toch?), dat komt neer op 6,5kw dan

[ Voor 10% gewijzigd door edgarf28 op 06-06-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:54:
[...]

Ja oke dat is duidelijk.
Maar ik heb het maximale vermogen op 17,5kw staan en pomp op max 60%, volgens de grafiek in de startpost zou 60% pomp zo'n 7,5 a 8% vermogens-verlies geven... Dat zou betekenen dat ik dan zo'n 16kw overhoudt van die 17,5.

Als ik het totale vermogen van mijn 9 radiatoren uitreken dan kom ik op zo'n 15,1kw, dus dan zouden mijn cv instellingen voldoende moeten zijn toch?

Edit: of gaat het vooral om de Delta T bij laag vermogen?
Mijn cv heeft een minimaal vermogen van 7,8kw, bij minimaal vermogen draait hij op 39% pomp, dat zou zo'n 17% verlies betekenen (volgens de grafiek in de OP toch?), dat komt neer op 6,5kw dan
Ik weet niet naar welke grafiek je verwijst dus ik volg het niet helemaal.

Overigens 60% pomp zegt niets. Het is een indicatie.
Als je veel lange dunne pijp hebt moet hij misschien op 100% staan en kom je misschien nog flow te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:35:
[...]

Ik weet niet naar welke grafiek je verwijst dus ik volg het niet helemaal.

Overigens 60% pomp zegt niets. Het is een indicatie.
Als je veel lange dunne pijp hebt moet hij misschien op 100% staan en kom je misschien nog flow te kort.
De diagram die je hier kunt vinden (als je op 'dit diagram' klikt) Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Ik heb overal brede buizen tot aan de radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:46:
[...]

De diagram die je hier kunt vinden (als je op 'dit diagram' klikt) Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Ik heb overal brede buizen tot aan de radiatoren
Die grafiek laat zien wat er gebeurt als je flow verandert door een radiator. En dan zie je dat afgifte niet evenredig is met de flow. That's all.

Bij veel brede pijpen heb je weinig stromings weerstand. De weerstand die er niet is hoeft de pomp niet te overbruggen. En kan dan inderdaad zachter pompen (minder hard rond draaien) om hetzelfde resultaat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:07:
[...]

hoge kosten => lagere kamertemperaturen is er zeker een.
Zit dat toevallig niet net in het SWW gebied qua verbruik van huishoudens die met gas-alternatieven hun woning verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

PalingDrone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Zit dat toevallig niet net in het SWW gebied qua verbruik van huishoudens die met gas-alternatieven hun woning verwarmen?
Of het nou toeval is weet ik niet. Maar jouw vermoeden is ook mijn vermoeden,
helaas zonder gedegen onderzoek is het niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Laatst online: 13-05 20:51
dunklefaser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:17:
[...]

Of het nou toeval is weet ik niet. Maar jouw vermoeden is ook mijn vermoeden,
helaas zonder gedegen onderzoek is het niet meer dan dat.
Helaas hangt Mindergas van de aannames aan elkaar. De hoeveelheid gas voor koken en SWW kun je alleen maar als maandelijkse schatting aangeven. Je hoeveelheid gas voor verwarming wordt berekend op basis van die schatting en de graaddagen. Die graaddagen zijn zelf ook weer een berekening, gebaseerd op aannames over je gemiddelde binnentemperatuur en de stookgrens.

Volgens de uitleg van de betreffende grafiek wordt daarin alleen het gasverbruik voor verwarming meegeteld:
Citaat van Mindergas:
Het histogram geeft aan hoeveel procent van de deelnemers een bepaalde waarde voor het gasverbruik voor verwarming hebben. De berekening wordt uitgevoerd over de afgelopen 365 dagen. Alleen deelnemers die gasverbruik loggen en jouw type huis (vrijstaande woning) hebben, worden daarin meegenomen.
Dus dat piekje bij 100-200 zou eigenlijk niet door SWW mogen komen. Misschien hebben veel gebruikers de betreffende instelling niet ingevuld.

Daarbij heb ik dan ook twijfels of het type huis wel klopt. Voor mij is dat vrijstaand en die hele grafiek zou dus alleen over vrijstaande huizen moeten gaan. Dat zijn veel gebruikers met een superlaag verbruik voor een vrijstaand huis. Dus goed mogelijk dat daar idd (hybride) warmtepompen aan het werk zijn. En dat het verbruik verkeerd geclassificeerd wordt.

Verder heb ik mij verbaasd over hoe ver naar rechts die grafiek nog doorloopt. Zijn er een paar kastelen die meedoen als vrijstaande woning? Of heeft dit een andere oorzaak? Ik heb ergens in dit forum eens een opmerking gelezen dat mensen met een warmtepomp wel Mindergas bleven gebruiken, maar dan de kWh standen gingen invullen. Dat zou het vergelijk met andere gebruikers aardig verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gevonden in:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Dynamische ventielen die veel vuil kunnen hebben en geen herrie maken van 20 tot 340ltr/h

YouTube: Gampper Vario-DP Pressure Independent Radiator Valve System | FloCon...

Ziet er perfect uit. Nu nog iemand met praktische ervaring vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:12
Ik heb een intergas kombi hre kompakt. Nu moet ik wat leidingwerk aanpassen onder de cv ketel. ik las ergens dat je de ketel kon instellen op alleen warm tapwater, zodat we wel kunnen douchen. Want ik weet namelijk niet hoe lang het duurt.

En ik las ergens dat als je dan de verwarmingsbuis loshaalt onder de cv er alsnog water uit de cv kan komen. Klopt dit?

[ Voor 4% gewijzigd door REDN4S op 15-06-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:34:
Ik heb een intergas kombi hre kompakt. Nu moet ik wat leidingwerk aanpassen onder de cv ketel. ik las ergens dat je de ketel kon instellen op alleen warm tapwater, zodat we wel kunnen douchen. Want ik weet namelijk niet hoe lang het duurt.

En ik las ergens dat als je dan de verwarmingsbuis loshaalt onder de cv er alsnog water uit de cv kan komen. Klopt dit?
Sowieso al je radiatoren sluiten, wellicht dat daar nog het een en ander mee uit komt.
Uit je CV-ketel zal ook wel wat lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
elektriekert schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:41:
[...]

Sowieso al je radiatoren sluiten, wellicht dat daar nog het een en ander mee uit komt.
Uit je CV-ketel zal ook wel wat lopen
Radiatoren staan idd dicht. Het aanpassen van het leidingwerk zit echt direct onder de cv (kopere pijp naar de verdeelunit omleggen) dus als je het bekijkt vanaf de cv ligt de aanvoerleiding een tijdje open. Hier zal uiteindelijk als het systeem leeg is dus geen water uitkomen als ik warm tapwater pak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:44

martijn v o

Certified by Enphase.

nee je warmwater doet het niet als je cv systeem niet is gevuld en op druk is.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Radiatoren staan idd dicht. Het aanpassen van het leidingwerk zit echt direct onder de cv (kopere pijp naar de verdeelunit omleggen) dus als je het bekijkt vanaf de cv ligt de aanvoerleiding een tijdje open. Hier zal uiteindelijk als het systeem leeg is dus geen water uitkomen als ik warm tapwater pak?
Ik ken jouw ketel niet, zelf heb ik de extreme36 en die heeft ook de functie voor alleen tapwater verwarmen.
Maar ik verwacht dat er dan alsnog iets aangesloten of afgedopt moet zijn.
(Dit is een aanname)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDN4S
martijn v o schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:50:
nee je warmwater doet het niet als je cv systeem niet is gevuld en op druk is.
Waarom niet? Er is een modus om de ketel alleen als SWW ketel te gebruiken..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfavRkz8SQKttdSn8nhLYpQH434=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEdw11Q2XSs8gSoOS2hWBZCx.jpg?f=fotoalbum_large
elektriekert schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:57:
[...]

Ik ken jouw ketel niet, zelf heb ik de extreme36 en die heeft ook de functie voor alleen tapwater verwarmen.
Maar ik verwacht dat er dan alsnog iets aangesloten of afgedopt moet zijn.
(Dit is een aanname)
Denk dat dezelfde instelling is. Koudwater / gas blijft ook aangesloten ik haal alleen de aanvoer en retour van het CV gedeelte los en die blijft ook even los.

[ Voor 8% gewijzigd door REDN4S op 15-06-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Denk dat dezelfde instelling is. Koudwater / gas blijft ook aangesloten ik haal alleen de aanvoer en retour van het CV gedeelte los en die blijft ook even los.
Kan prima, parameter 1 op 2 zetten.
Alleen niet vergeten na de werkzaamheden parameter terug te zetten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Bij sommige ketels kan dit niet zonder cv water. Dat bedoelt @elektriekert en dat klopt.
@edsandje heeft je al geholpen dat het bij dit type ketel wel kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:20
Voordat je begint te sleutelen aan de leidingen zou je eerst parameter 1 op 2 kunnen zetten en de CV-leidingen kunnen aftappen.
Heb je dan nog SWW dan zit je goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 17:28
REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Parameter 1 op 2 zetten, niks aan de hand. Cv systeem aftappen en ook handontluchter links achterop de ketel open draaien. Wat Martijn v o zegt is niet van toepassing voor een hre. Tapwater en cv water zijn gescheiden circuits onder normale omstandigheden.

[ Voor 5% gewijzigd door scofield op 17-06-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik kijk er overheen denk ik.

Debiet voor een Jaga convector T16 bij 75/65/20? Daar hadden ze toch tabelletjes voor?
Wie heeft er een linkje?

[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 17-06-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jw-1987
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik heb een vraag over het juist afstellen van het bypass-ventiel en enkele ketelparameters.

Situatie:
Beneden vloerverwarming aangelegd, deze moet nu opgestookt worden volgens protocol. Boven komen radiatoren, maar die zijn nu nog niet aanwezig ivm verbouwing. Momenteel dus alleen VVW en CV-ketel.
- Intergas Xtreme 30
- vloerverwarming: 50m2, mengverdeler met thermostaatknop en eigen pomp, bypass net boven mengverdeler

In eerste instantie ging de bypass helemaal niet open als ik de thermostaat op de mengverdeler helemaal dichtdraaide, ook niet bij de laagste instelling van 0,1 bar. Na de pompsnelheid verhoogd te hebben gaat deze inmiddels wel open (pompsnelheid naar 55 - 85), maar nu is mijn vraag wanneer moet de bypass nu precies open gaan en hoeveel moet deze dan openen?

1. Pas als ik het VVW systeem helemaal dichtzet en dat bypass dan slechts een heel klein beetje doorlaat? Loop ik dan niet het risico dat de druk nog steeds te hoog oploopt in het systeem? Het zal lang duren voordat de retour dan dusdanig hoog oploopt dat de ketel afslaat.
2. Of moet de bypass al open gaan als de thermostaat slechts een klein beetje geknepen wordt, zodat de bypass met volledig gesloten systeem maximaal open staat? De retour zal dan snel oplopen en de ketel slaat af.

Het is mij hierbij ook niet helemaal duidelijk hoe die thermostaatknop op de mengverdeler werkt, mijn aanname was dat deze afhankelijk van de gekozen stand steeds langzaam open en weer dicht gaat en dat hoeveel deze open en dicht gaat onafhankelijk is van de gekozen stand. Echter als ik de CVpomp tijdelijk continu aanzet zonder warmtevraag en de thermostaat op de VVW in alle gevallen het koude water volledig door zou moet laten, dan hoor ik toch de bypass openen/sluiten als ik de knop van bijvoorbeeld 5 naar 3 draai en weer terug. Dit suggereert dat de knop naast thermostaat ook als een soort kraan werkt? Dit in gedachte nemende zou ik dan tijdens het opstookprotocol ook steeds de bypass anders moet afstellen, afhankelijk van op welke stand ik de VWV thermostaat die dag moet zetten?

Bijkomende vraag is of ik kan voorkomen dat tijdens het opstookprotocol de ketel de hele dag staat de pendelen? Of is dat nu helaas niet anders? Thermostaat staat continu hoog om 25 graden water de vloer in te krijgen, maar die bypass gaat dan natuurlijk ook steeds open. Vermogen ketel al teruggedraaid naar 30%.

Veel vragen, ik heb de topics al flink doorgelezen, maar hier kom ik toch niet helemaal uit. Bedankt Alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:20:
Ik kijk er overheen denk ik.

Debiet voor een Jaga convector T16 bij 75/65/20? Daar hadden ze toch tabelletjes voor?
Wie heeft er een linkje?
Ik zal wel kippig zijn, kan het nog niet vinden.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:20
Seafarer schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Ik zal wel kippig zijn, kan het nog niet vinden.

Iemand?
Als ik kijk naar het Selectiemodel voor Installateurs (xlsx) op https://www.jaga.nl/tools/ dan zie ik daar een kolom Flow l/h *** bij 75/65/20 staan.
De flow wordt automatisch aangepast bij een aanpassing van het regime.
Is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Als ik kijk naar het Selectiemodel voor Installateurs (xlsx) op https://www.jaga.nl/tools/ dan zie ik daar een kolom Flow l/h *** bij 75/65/20 staan.
De flow wordt automatisch aangepast bij een aanpassing van het regime.
Is dat wat je bedoelt?
d:)b d:)b d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
@jw-1987 Bij opstook-protocol zit je te pendelen en te stoken ook al is het warm. Net als dat je geen omelet kan maken zonder eieren te breken; moet je dit gewoon accepteren.
De bypass moet ingesteld zodat die open gaat als alles dicht staat. Als je die instelt dat ie te snel opent, dan verniel je je rendement en dat willen we hier niet.
Een thermostaatkraan zal open of dicht gaan (met een kleine hysterese) als je onder of boven de ingestelde temperatuur komt. Die op de mengverdeler is wel een speciale, die heeft een externe voeler (in de retourbalk). Met het warme weer zou het wel kunnen dat je op stand 3 al op de "afsluit-temperatuur" zit (3 is dacht ik rond de 20°C).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielb
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-10-2024
Lang verhaal. Dus sorry als je afhaakt.

Mijn installatie:

Nefit Proline:
max 20%-30% vermogen.
max 30-39 graden aanvoer temp
Beneden vloerverwarming boven radiatoren met ventilatortjes
Alles met Homematic IP nageregeld.
- elke vloer lus heet een klep
- Cv schakelt alleen bij warmte vraag radiatoren of vloer lussen
- Vloer pomp draait alleen bij vloer warmte vraag
- radiatoren met smart knoppen
Vloerverwarming blok is 2 losse balkverdelers met een standaard meng unit pomp. (pomp wil ik vervangen)

Nu heb ik al een tijdje de situatie dat als de vloer GEEN warmte vraagt maar de radiatoren boven wel, dat de CV pomp zowel de radiatoren als door de meng unit van de verdeler pomp loopt. Wat dan gebeurt is dat water van de aanvoer door de meng unit direct in de retour van de meng unit stroomt. Een soort van bypass die volledig open staat.

Op zich bij hoge temperaturen geen probleem, maar bij lage temperaturen wordt de retour flow te warm en slaat te ketel af om daarna weer aan te gaan. Op zich niet heel erg, maar het is wel een beetje pendel gedrag waardoor de radiatoren boven er wat langer over doen om op temperatuur te komen.

Ik kan met allebei leven, en denk dat de ketel dit wel trekt, maar wil graag toch nog kijken of ik de boel kan verbeteren.

Heb nu een aantal opties:

1) een active 2 weg klep die opent en sluit wanneer de vloer verwarmingspomp gaat draaien. en ook zal er dan een bypas DRV moeten worden gezet ergens op de eerste etage als bescherming. De klep is in serie met de vloerpomp dus als de vloerpomp aangaat dan opent de klep. Is de vloerpomp uit, dat sluit de klep en is de flow alleen naar de radiatoren boven mogelijk.

2) een nieuwe meng unit met pomp waarbij ik met een LTV-ventiel de opening tussen aanvoer en retour kan kleiner maken/afsluiten. Dan meng je dus minder koud water uit de vloer terug en wordt de verdeler iets actiever. De weerstand tussen aanvoer en retour neemt toe, waardoor de flow naar de radiatoren boven beter wordt. ook hier heb ik dan een DRV bypass op de eerste etage nodig.

3) Een meng unit met een keerklep tussen aanvoer en retour met ook een bypass.. Deze meng units zijn eigenlijk voor stadverwarming, en ook erg duur.

4) Via een installatie bedrijf begreep ik ook dat je een inregelafsluiter kunt gebruiken, maar de werking daarvan snap ik niet geheel, omdat deze inregelafsluiter mi alleen een maximaal debiet afgeeft, maar hoe ik daarmee de flow naar boven verbeter snap ik nog niet aangezien ik de flow bij warmte vraag vloer maximaal wil hebben en bij geen warmtevraag vloer eigenlijk minimaal.

5) wild idee: een DRV van 3/4 in de aftakking naar de vloerverdeler, en deze heel licht afstellen zodat ik de weerstand iets verhoog om flow door te laten. Geen bypass nodig, want dit is de bypass. Wel risico dat als vloer warmte vraagt EN de radiatoren boven de afsluiter dicht blijft.

Ben nu al 2 jaar aan het overwegen hoe dit op te lossen.
Wie heeft hier een kijk op of ervaring mee?

Groet,
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 17:28
Wellicht is een honeywell stadverwarmingssetje iets voor je? https://www.technim.nl/ve...-vc8015ag1100-22mm-2-weg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
michielb schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:33:
Lang verhaal. Dus sorry als je afhaakt.

Mijn installatie:

Nefit Proline:
max 20%-30% vermogen.
max 30-39 graden aanvoer temp
Beneden vloerverwarming boven radiatoren met ventilatortjes
Alles met Homematic IP nageregeld.
- elke vloer lus heet een klep
- Cv schakelt alleen bij warmte vraag radiatoren of vloer lussen
- Vloer pomp draait alleen bij vloer warmte vraag
- radiatoren met smart knoppen
Vloerverwarming blok is 2 losse balkverdelers met een standaard meng unit pomp. (pomp wil ik vervangen)

Nu heb ik al een tijdje de situatie dat als de vloer GEEN warmte vraagt maar de radiatoren boven wel, dat de CV pomp zowel de radiatoren als door de meng unit van de verdeler pomp loopt. Wat dan gebeurt is dat water van de aanvoer door de meng unit direct in de retour van de meng unit stroomt. Een soort van bypass die volledig open staat.

Op zich bij hoge temperaturen geen probleem, maar bij lage temperaturen wordt de retour flow te warm en slaat te ketel af om daarna weer aan te gaan. Op zich niet heel erg, maar het is wel een beetje pendel gedrag waardoor de radiatoren boven er wat langer over doen om op temperatuur te komen.

Ik kan met allebei leven, en denk dat de ketel dit wel trekt, maar wil graag toch nog kijken of ik de boel kan verbeteren.

Heb nu een aantal opties:

1) een active 2 weg klep die opent en sluit wanneer de vloer verwarmingspomp gaat draaien. en ook zal er dan een bypas DRV moeten worden gezet ergens op de eerste etage als bescherming. De klep is in serie met de vloerpomp dus als de vloerpomp aangaat dan opent de klep. Is de vloerpomp uit, dat sluit de klep en is de flow alleen naar de radiatoren boven mogelijk.

2) een nieuwe meng unit met pomp waarbij ik met een LTV-ventiel de opening tussen aanvoer en retour kan kleiner maken/afsluiten. Dan meng je dus minder koud water uit de vloer terug en wordt de verdeler iets actiever. De weerstand tussen aanvoer en retour neemt toe, waardoor de flow naar de radiatoren boven beter wordt. ook hier heb ik dan een DRV bypass op de eerste etage nodig.

3) Een meng unit met een keerklep tussen aanvoer en retour met ook een bypass.. Deze meng units zijn eigenlijk voor stadverwarming, en ook erg duur.

4) Via een installatie bedrijf begreep ik ook dat je een inregelafsluiter kunt gebruiken, maar de werking daarvan snap ik niet geheel, omdat deze inregelafsluiter mi alleen een maximaal debiet afgeeft, maar hoe ik daarmee de flow naar boven verbeter snap ik nog niet aangezien ik de flow bij warmte vraag vloer maximaal wil hebben en bij geen warmtevraag vloer eigenlijk minimaal.

5) wild idee: een DRV van 3/4 in de aftakking naar de vloerverdeler, en deze heel licht afstellen zodat ik de weerstand iets verhoog om flow door te laten. Geen bypass nodig, want dit is de bypass. Wel risico dat als vloer warmte vraagt EN de radiatoren boven de afsluiter dicht blijft.

Ben nu al 2 jaar aan het overwegen hoe dit op te lossen.
Wie heeft hier een kijk op of ervaring mee?

Groet,
Michiel
Gebruik een zonesysteem voor 2 zones.

Twee kleppen (https://www.cvtotaal.nl/h...-set-met-eindcontact.html), beide gestuurd door een aan/uit thermostaat en voorzien van eindcontact. Die eindcontacten zet je parallel als thermostaat naar de ketel.

Bij warmtevraag in 1 van de zones gaat de klep open en gaat al het water daar naartoe. Bypass is niet nodig, want de ketel gaat pas aan als tenminste 1 klep open staat (wel de nadraaitijd op 0 zetten).

Dit is geen goedkope oplossing, want naast 2 kleppen moet je ook 2 aan/uit thermostaten en dan hopen dat de bedrading al geschikt is.

Wil je het nog netter doen, laat je een klep een relais schakelen waarmee je niet alleen het signaal naar de ketel stuurt, maar ook de mengpomp schakelt. Dan gaat die nooit aan als er geen vraag is.

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Onlangs bedacht ik me weer dat ik nog met een vraag zat over mijn CV ketel en het verwarmingsgedrag in de winter. Gaat om de volgende situatie.
Op een koude ochtend moet de CV van 17 naar 19 verwarmen. Dit duurt ongeveer 2 uur en gebeurd voor 3/4 van de tijd op 100% vermogen volgens tado (en setpoint en huidige waarde op de ketel geven dit ook aan). De ketel is een Intergas kombi kompakt 28/24HRE, ingesteld als volgt:

Aanvoertemperatuur op 75 graden
3 op 25%
3. op 40%
8 op 3 minuten
c op 25%
c. op 25%
f op 50%
f. op 50%
Pompsnelheid op stand 1 van de 3

Ik heb redelijk waterzijdig ingeregeld denk ik zelf en betreft de beneden verdieping waar het om gaat, ongeveer 40m2. Heb hierbij het excel document van Thinkpad gebruikt.

Is het raar dat het verwarmen 2 uur duurt en dat het vrij lang op 100% vermogen (en dus 75 graden aanvoertemperatuur) gebeurd? Mocht er verder nog informatie ontbreken dan hoor ik het graag. Tevens als een apart topic handiger is :P

ps: ik ben nog van plan een heatbooster constructie te gaan plaatsen onder twee van de grootste radiatoren maar wilde eerst bovenstaande even duidelijk hebben.

• leonbong
Een klep van onderstaande website kost een fractie tov honeywell klep en ook goed.
Een gemotoriseerde kogelkraan.

https://tameson.nl/collec...g-elektrische-kogelkranen
Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?