Dat is mijn totale gasverbruik op een dag met 2x douchen en 's avonds koken. Zonde om daar je ketel mee warm te houden
Die VR ketel was dan nog een factor 3-4 onzuiniger. Heb de winter toen ook niet afgewacht
Dat is mijn totale gasverbruik op een dag met 2x douchen en 's avonds koken. Zonde om daar je ketel mee warm te houden
Net een mail gekregen,Lawrentz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:44:
[...]
Btw, heeft je installateur de nieuwe ketel niet waterzijdig ingeregeld?
Dit is wettelijk verplicht vanaf 10 maart 2020.
150€ per radiator voor inregelen.... WTF.Aggressor schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:49:
[...]
Net een mail gekregen,
Waterzijdig inregelen is bij wet verplicht als de kosten van waterzijdig inregelen minimaal 20% van de totaal kosten zijn.
U moet uitgaan van minimaal 150 euro kosten per radiator materiaal en arbeid, elke radiator in de woning moet waterzijdig worden ingeregeld.
De totale kosten van uw installatie waren 1895 euro, ik weet niet precies hoeveel radiatoren er in de woning zijn maar meestal gemiddeld tussen de 8 en 10 stuks.
20% van 1895 euro is 379 euro wat zou beteken dat als u 3 radiatoren heeft het bedrag al hoger zou zijn dan 20%.
Om deze reden heeft er bij u geen waterzijdig inregelen plaatsgevonden.
Dit gebeurt wel altijd bij warmtepompinstallaties waar de kosten zo rond de 8000 euro bedragen dan zijn wij het wettelijk verplicht.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik neem aan maximaal 20% van de totaalkosten?Aggressor schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:49:
[...]
Waterzijdig inregelen is bij wet verplicht als de kosten van waterzijdig inregelen minimaal 20% van de totaal kosten zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet.Aggressor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:06:
[...]
Denk het niet dan. Hij was hier 14.00 en 16.40 reed hij weg.
Hele cv vervangen, nieuwe rookgasafvoer enz (dak moest ie ook op)
En aparte vuil/lucht afscheiders geplaatst.
Please state the nature of the technical emergency
Zo, hier worden even wat dingen door elkaar gehaald....Aggressor schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:49:
[...]
Net een mail gekregen,
U moet uitgaan van minimaal 150 euro kosten per radiator materiaal en arbeid, elke radiator in de woning moet waterzijdig worden ingeregeld.
De totale kosten van uw installatie waren 1895 euro, ik weet niet precies hoeveel radiatoren er in de woning zijn maar meestal gemiddeld tussen de 8 en 10 stuks.
20% van 1895 euro is 379 euro wat zou beteken dat als u 3 radiatoren heeft het bedrag al hoger zou zijn dan 20%.
Om deze reden heeft er bij u geen waterzijdig inregelen plaatsgevonden.
Dit gebeurt wel altijd bij warmtepompinstallaties waar de kosten zo rond de 8000 euro bedragen dan zijn wij het wettelijk verplicht.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 13-05-2024 10:01 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
_JGC_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:42:
[...]
Daalderop boilertje van Marktplaats.
[...]
warm keukenkastje
[...]
Die Itho/Daalderop dingen zijn eigenlijk best wel goed geïsoleerd. Alleen de bovenkant waar de slangen uit komen is een beetje warm, de rest valt mee. Zou nog wat buisisolatie om de aanvoerslang kunnen doen, die is permanent warm.ThinkPad schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:07:
[...]
offtopic:
Als je de ruimte hebt kun je hem nog extra isoleren: Gerco-M in "Quooker en boilers stroombesparing"
Uitvoer isoleren is in Nederland zelfs niet toegestaan._JGC_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:34:
[...]
Die Itho/Daalderop dingen zijn eigenlijk best wel goed geïsoleerd. Alleen de bovenkant waar de slangen uit komen is een beetje warm, de rest valt mee. Zou nog wat buisisolatie om de aanvoerslang kunnen doen, die is permanent warm.
Legionella zal meevallen: er is regelmatige doorstroom en zodra de kraan gaat lopen moet dat eerst door 10 liter heet water voordat het uit de kraan komt. Uitvoer isoleer ik liever niet.
Je kunt de achterwand uit het kastje snijden, dan kun je zomaar nog een paar cm winnen.Ruimte heb ik helaas niet, boiler zit klem tussen bodem en sifon. Achterkant van de boiler staat tegen zijwand, aan de andere kant van die wand zit de vaatwasser (die ook warm is als 'ie draait), achterkant van kastje zitten leidingen en ik voel er weinig voor om nog meer ruimte in het 50cm brede kastje op te offeren (qua ruimte is de WAF van dit project niet hoog, qua tapcomfort wel).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Verkeerde topic? Je hebt alle gas al bespaard.marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:12:
[…] wordt verwarmt door een warmtepomp […]
klopt. Je pomp moet dan wel iets harder draaien om de eclipsen open te duwen en de leidingweerstand te overbruggen. Jouw warmte pomp is 3,6kW?marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:12:
Welke pompsnelheid is te adviseren in onze situatie?
Twee onder éénkap woonhuis met 4 Jaga hybrids LTV convectoren met ventilatoren (woonkamer) en 6 plaatradiatoren (overige ruimtes). Alle radiatoren (en convectoren) zijn voorzien van Heimeier Eclipse automatische debiet regelventielen ingesteld op een debiet met een delta t van 5 graden (35/5) .
De installatie wordt verwarmt door een warmtepomp met een buffervat van 120 liter.
Mijn redenering:
Alle radiatoren staan parallel, daarmee is het maximum debiet voor de warmtepomp gelijk aan de som van alle ingestelde Eclipse debieten. Dat is 620 L/h (ca 10.3 l/min).
Maak ik hier een denkfout?
Eclipse 300 gebruikt? En hoeveel liter per radiator?De installateur redeneert dat het debiet zo hoog mogelijk moet staan om de 5 graden delta t te halen. Maar daarvoor zijn de Eclipsen geplaatst.
Het systeem is afgeleverd op 17l/min maar dat gaf veel stromingsruis in de buizen. Daarna teruggezet naar 14 l/min, maar volgens mij kan het in theorie nog lager naar 10l/min.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Das pech gas weg.Superbeagle schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:19:
[...]
Verkeerde topic? Je hebt alle gas al bespaard.
6kWJouw warmte pomp is 3,6kW?
Nee standaard eclipsen met oranje dop, max 150 l/hEclipse 300 gebruikt?
oeps..... dat zou ik moeten uitrekenen.En hoeveel liter per radiator?
Omdat mijn vraag over het inregelen gaat en dit ook een praktijksituatie kan zijn bij een installatie met een ketel, is dit topic hier geplaatst. Sinds 3 weken draait de warmtepomp hier en ik ben de gevolgen van het gas besparen aan het tunen: de cv tunen door warmte technisch inregelen.Das pech gas weg
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
eerder schreef je 620 ltr./h met delta t van 5 dat is 3,6kW maar nu schrijf je dat je wp 6kW is, dus bij 5 graden delta T heb je dan een flow van 1205 ltr/h dat is bijna het dubbele.
Dat had je toch al uitgerekend? De instelling op een eclipse is het aantal ltr/h. Aantal ltrs/h hoort bij het vermogen per radiator.[...]
Nee standaard eclipsen met oranje dop, max 150 l/h
De langste Jaga staat op 150 l/h (de overige hebben een lager debiet) en zou bij een delta t van 5 met een Eclipse 300 op 210 l/h uitkomen (bron documentatie Eclipse 300). Dat is teveel voor het systeem.
Misschien is een delta t van 8 dan beter toepasbaar, het bijpassend debiet is dan 130 l/h. Een Delta t van 7 graden zou dan zelfs op 150 l/h uitkomen.
[...]
oeps..... dat zou ik moeten uitrekenen.
Werken met AFC ventielen is uitrekenen, instellen en klaar. dus waar jij die informatie vandaan haalt?Kan ik het volgende concluderen?:
Zet de waarde rustig terug naar bv 11 of 12 l/min maar hou vooral de delta t en opwarmen van de laatste radiator (met de meeste weerstand) in de gaten? Verhoog de pompsnelheid per stapje indien nodig. Zet de eclipse doorstroming per radiator eventueel op een delta t van 7 graden. Of gebruik een 300 Eclipse voor één Jaga.
Ah zo. Toch zou het thuis horen bij de warmtepompen.[...]
Omdat mijn vraag over het inregelen gaat en dit ook een praktijksituatie kan zijn bij een installatie met een ketel, is dit topic hier geplaatst. Sinds 3 weken draait de warmtepomp hier en ik ben de gevolgen van het gas besparen aan het tunen: de cv tunen door warmte technisch inregelen.
Ik wist niet van het bestaan van een Eclipse 300 dus heb ik voor de grootste Jaga (1200W) de maximale instelling (35/30) van 900W gebruikt wat in de tabel 150l/h geeft. (Bron Jaga Eclipse montagehandleiding)Dat had je toch al uitgerekend? De instelling op een eclipse is het aantal ltr/h. Aantal ltrs/h hoort bij het vermogen per radiator.
Is dit een correcte gedachte?Kan ik het volgende concluderen?:
Zet de waarde rustig terug naar bv 11 of 12 l/min maar hou vooral de delta t en opwarmen van de laatste radiator (met de meeste weerstand) in de gaten? Verhoog de pompsnelheid per stapje indien nodig. Zet de eclipse doorstroming per radiator eventueel op een delta t van 7 graden.
.Ah zo. Toch zou het thuis horen bij de warmtepompen
Klopt helemaal. Vandaar die lage flow.marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:14:
[...]
Ik wist niet van het bestaan van een Eclipse 300 dus heb ik voor de grootste Jaga (1200W) de maximale instelling (35/30) van 900W gebruikt wat in de tabel 150l/h geeft. (Bron Jaga Eclipse montagehandleiding)
Naar aanleiding van jouw verwijzing naar de Eclipse 300 heb ik de documentatie daarvan opgezocht bij Heimeier en kom dan op 210 l/h bij 1200W. Dit lijkt mij de betere oplossing en verandert mijn berekening en setup.
Echter
Ik heb zojuist in de Jaga documentatie en website gezocht naar een 300 Eclipse. Jaga heeft dit niet (of ik kan ze niet vinden). Volgens mijn installateur hebben de Jaga Eclipsen een andere behuizing dan de originele Heimeiers om ze passend te maken in de Jaga aansluit sets. Ik moet het dus doen met de leverbare Jaga Eclipsen met een max instelling van 150 l/h.
Je moet echt die 1205 ltr/h kwijt kunnen, ventielen die niet verder open gaan dan 150ltr./h gaan niet verder open, wat je ook doet. je blijft met te weinig flow en onbalans zitten.Mijn eerdere opmerking rekening houdend met bovonstaande beperking:
[...]
Is dit een correcte gedachte?
Ongewenst is ook weer zo'n groot woord maar de vraag past beter bij de warmtepompen.[...]
.
Ik ben blij met je reactie, maar indien mijn topic hier ongewenst is verplaats ik het met alle plezier naar ....??.
Als je een jaga gebruikt met een warmtepomp (water van max 40 graden) gebruikt is een deltaT van graad of 3 maximaal 5 realistisch.marnie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:04:
[...]
6kW
[...]
Nee standaard eclipsen met oranje dop, max 150 l/h
De langste Jaga staat op 150 l/h (de overige hebben een lager debiet) en zou bij een delta t van 5 met een Eclipse 300 op 210 l/h uitkomen (bron documentatie Eclipse 300). Dat is teveel voor het systeem.
Misschien is een delta t van 8 dan beter toepasbaar, het bijpassend debiet is dan 130 l/h. Een Delta t van 7 graden zou dan zelfs op 150 l/h uitkomen.
[...]
oeps..... dat zou ik moeten uitrekenen.
Kan ik het volgende concluderen?:
Zet de waarde rustig terug naar bv 11 of 12 l/min maar hou vooral de delta t en opwarmen van de laatste radiator (met de meeste weerstand) in de gaten? Verhoog de pompsnelheid per stapje indien nodig. Zet de eclipse doorstroming per radiator eventueel op een delta t van 7 graden. Of gebruik een 300 Eclipse voor één Jaga.
[...]
Omdat mijn vraag over het inregelen gaat en dit ook een praktijksituatie kan zijn bij een installatie met een ketel, is dit topic hier geplaatst. Sinds 3 weken draait de warmtepomp hier en ik ben de gevolgen van het gas besparen aan het tunen: de cv tunen door warmte technisch inregelen.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 16-05-2024 10:08 ]
Ik had het linkje 'topic' van Superbeagle niet gelinkt (geassocieerd) naar een groot algemeen warmtepomp forum en daarom had ik er niet op geklikt. Ik heb dat forum ook niet gevonden toen ik via de search functie naar 'warmtepomp en eclipse' zocht, vandaar dat ik hier recht kwam.Van Superbeagle:
Verkeerde topic? Je hebt alle gas al bespaard.
"Topic" is een klikbare link. @Superbeagle had je al die richting ingestuurd.
Ja, ik heb Jaga;s met DBH fans en speedcomforts op de radiatoren. De DBH's werken prima, de speedcomforts zijn minder geschikt voor lagere temperaturen van de wp. Meer een item voor het andere forum.Kende je deze al heatbooster? Om je afgifte vermogen stevig te verhogen.
Omdat in de winter, als het goed koud is, ik mn cv wel eens richting de 68-73gr ta zie gaan (retour ligt dan zo'n 11-13 gr lager), ik vraag me dus af als ik mijn cv en thermostaat begrens op 60-65gr ta of dat een stukje zuiniger is en of hij dan niet gaat pendelen? Met een opentherm thermostaat.Superbeagle schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:53:
@edgarf28 Dan moet je eerst de vraag beantwoorden waarom je de Ta wilt beperken.
Nee, hij pendelt nu niet, maar ik vraag me af als ik de ta zou begrenzen op bijv 60gr of hij dan zou gaan pendelen? Omdat hij onbegrenst soms over de 60gr ta gaat als het buiten goed koud is.Blihi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:03:
Dus, de ketel gaat pendelen met een delta-T van 13 graden? Wat is het minimum vermogen van de ketel?
Als je pendelen tegen wilt gaan hoef je niet de Ta te gaan verlagen, dat gaat pendelen alleen maar verder in de hand werken (lagere Ta => minder afgiftevermogen => nog eerder pendelen)
[ Voor 8% gewijzigd door edgarf28 op 21-05-2024 15:19 ]
7.8 kW bij een delta-T van 13 graden betekent dat je maar een debiet hebt van 530 liter/uur. Dat is heel erg weinig.edgarf28 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:18:
[...]
Nee, hij pendelt nu niet, maar ik vraag me af als ik de ta zou begrenzen op bijv 60gr of hij dan zou gaan pendelen? Omdat hij onbegrenst soms over de 60gr ta gaat als het buiten goed koud is.
Ik heb een Remeha tzerra ace 35, minimum vermogen daarvan is 7,8kw. Icm een tado opentherm thermostaat.
Ik stook wel via opentherm, dus de ta-tr lopen wel langzaam op, en de tr komt maar enkele keren paar min per winter boven de 57gr. uit (alleen als het hard vriest of als ik bijv meer dan 2gr op moet stoken als het buiten goed koud is)Blihi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:48:
[...]
7.8 kW bij een delta-T van 13 graden betekent dat je maar een debiet hebt van 530 liter/uur. Dat is heel erg weinig.
Je zit dus in een lastige situatie. Belangrijk is namelijk om de Tr in de gaten te houden en die lijkt, volgens jouw eigen data, boven de 57 graden uit te komen. Dat is te hoog, want dan stook je niet meer in HR bereik.
Om de Tr te verlagen bij gelijkblijvend afgiftevermogen moet de Ta omhoog en het debiet omlaag, maar dat debiet staat al heel laag.
Ik vrees dat je dus niet veel kunt doen, anders dan simpelweg je radiatoren vervangen.
[ Voor 42% gewijzigd door _JGC_ op 21-05-2024 19:12 ]
Dus wat is je advies?Blihi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:57:
Nee, want het afgiftevermogen is te klein. Het debiet verhogen heeft het tegengestelde effect. De Tr zal juist stijgen.
Het debiet is al heel laag en met deze delta-t is de afgifte de beperkende factor.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb in het verleden al geprobeerd om constant op minimaal cv vermogen te draaien (gp007 op 2070, 7,8kw), maar dan gaat hij alsnog na een tijd stoken met 70-75 ta stoken, maar dan met een nog een kleinere Delta t, van 10gr ofzo.dunklefaser schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:38:
@edgarf28
8 kW doet mijn ketel ook - kan helaas niet lager en ik heb bij -10°C maar ca. 5 kW continu nodig
om de woonvertrekken op ca. 19,5°C te houden.
Ik heb mijn warmteafgifte dusdanig weten op te krikken dat dit met maximaal 35-40°C
aanvoertemperatuur bij een deltaT van ca. 6°C lukt.
Je wilt de pomp altijd zo laag mogelijk hebben. Zo laag mogelijk betekent: De radiatoren worden over de gehele hoogte warmer dan kamertemperatuur. Hoe lager de pompsnelheid, hoe groter de delta-T zal worden en dus hoe beter dat is voor de Tr.edgarf28 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:33:
[...]
Dus wat is je advies?
Ik heb de ta inmiddels terug gezet op 75gr.
En het vermogen beperkt op 16,5kw en pomp op max. 80% gezet.
Ik heb nog zeer oude 5x t10 en 1x t20, en 2x plaat kolom radiatoren (die allemaal wss nog op 90/70 zijn ontworpen) en 1x een recentere design douche radiator. Dus 9 radiatoren in totaal.
Als ik het goed berekend heb zijn deze radiatoren bij elkaar zo'n 16kw. Ze staan altijd allemaal open, maar wel op gevoel waterzijdig geknepen.
Zou het vermogen en pomp zo goed ingesteld staan denk je?
Dit bevestigt dat jouw afgiftesysteem niet voldoende gedimensioneerd is. Juist bij opstoken moet je met gemak het vermogen kwijt kunnen in de radiatoren. Als dat niet lukt, is daar iets mis. Bij Opentherm moet de Ta wel oplopen, maar de Tr niet. Als de Tr op begint te lopen betekent dat dat het vermogen niet naar de radiatoren gaat, maar terug de ketel in.edgarf28 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:05:
[...]
Ik stook wel via opentherm, dus de ta-tr lopen wel langzaam op, en de tr komt maar enkele keren paar min per winter boven de 57gr. uit (alleen als het hard vriest of als ik bijv meer dan 2gr op moet stoken als het buiten goed koud is)
Begrenzen van Ta gaat niet helpen, althans, het gaat niet het effect hebben wat je zou willen. De ketel zal de Ta beperken, maar omdat het vermogen niet weg kan zal de Tr op blijven lopen. Het gevolg is dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en zal gaan pendelen.Dus ik vroeg me af als ik nou ta begrens tot bijv 65gr, zodat tr nooit boven de 53gr uitkomt, zou dat dan verstandig zijn in mijn situatie of juist niet?
[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 22-05-2024 07:54 ]
Oke duidelijk, ik heb de pomp op max 70% ingesteld nu. En het vermogen op 16kw.Blihi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:41:
[...]
Je wilt de pomp altijd zo laag mogelijk hebben. Zo laag mogelijk betekent: De radiatoren worden over de gehele hoogte warmer dan kamertemperatuur. Hoe lager de pompsnelheid, hoe groter de delta-T zal worden en dus hoe beter dat is voor de Tr.
Lijkt mij niet dat het afgiftevermogen te klein is, zoals ik al aangaf heb ik altijd 9 radiatoren open staan, welke ongeveer 15-16kw zijn bij elkaar.Blihi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:41:
[...]
Maar, je moet eerst proberen duidelijk te krijgen wat er nu aan de hand is. Je schrijft "Ta en Tr lopen geleidelijk op". Dat duidt er normaal gesproken op dat het afgiftevermogen te klein is, ofwel, het afgiftesysteem kan de minimale 8 kW helemaal niet afgeven. Er is geen enkele manier om dat aan te passen, anders dan het vervangen van de radiatoren of het vervangen van de ketel.
Pas als de radiatoren het vermogen van de ketel wel kwijt kunnen, kun je gaan tunen. Je stelt dan de parameters zodanig in dat de maxima (maximaal debiet bij maximaal vermogen) overeenkomen met het totale afgiftevermogen en daarna laat je OpenTherm zijn werk doen.
Zijn afgite en opwek niet in balans, dan krijg je pendelen en onzuinig stookgedrag. Daar is niets aan te doen.
Alles altijd volopen? Dit topic was juist bedoelt om dit te voorkomen.edgarf28 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:45:
Lijkt mij niet dat het afgiftevermogen te klein is, zoals ik al aangaf heb ik altijd 9 radiatoren open staan, welke ongeveer 15-16kw zijn bij elkaar.
Niet vol open nee, ze zijn allemaal geknepen zodat het onderste gedeelte van alle radiators (en de retourleiding) fors minder warm aan voelt dan de bovenkant/aanvoerleiding.Seafarer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:52:
[...]
Alles altijd volopen? Dit topic was juist bedoelt om dit te voorkomen.![]()
Thermostaat kranen aanwezig, waterzijdig ingeregeld?
Met het onderste gedeelte bedoel ik de onderste 10cm ongeveer van de radiator, en met fors minder bedoel ik wel warm, maar dat ik een duidelijk verschil voel met de bovenkant (ongeveer zo'n 15-20gr verschil met de bovenkant)Superbeagle schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:39:
@edgarf28 Fors minder in de zin dat de radiatoren niet over hun gehele oppervlakte warm worden? Het lijkt er dan op dat je zo virtueel het afgiftevermogen hebt beperkt ook al hangt er fysiek genoeg.
Ik zou als ik jou was zoals @Seafarer schreef eens de TS doornemen.
[ Voor 4% gewijzigd door edgarf28 op 22-05-2024 11:43 ]
Het is niet de bedoeling dat de Tr oploopt. De Ta wel, de Tr niet. Als de Tr mee oploopt is er iets mis, want de ketel moet juist terug moduleren om de Tr constant te houden.edgarf28 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:45:
[...]
Oke duidelijk, ik heb de pomp op max 70% ingesteld nu. En het vermogen op 16kw.
[...]
Lijkt mij niet dat het afgiftevermogen te klein is, zoals ik al aangaf heb ik altijd 9 radiatoren open staan, welke ongeveer 15-16kw zijn bij elkaar.
Maar het is toch normaal dat hij via opentherm eerst doormiddel van een hoog-vermogen run de ta/tr laat oplopen, en dat hij daarna overschakelt naar een laag-vermogen stand (7,8kw) waarbij de ta-tr ongeveer gelijk blijft?
Dat bedoelde ik in mijn vorige post namelijk met ta-tr lopen gelijkelijk op (bij de eerste hoog-vermogen run bedoelde ik dat)
Bij de hoog-vermogen run is overigens mijn delta-t wel hoger dan ik eerst zei, zo'n 20gr.
Zodra hij overschakelt naar de laag-vermogen stand dan wordt m'n Delta T een stuk lager, zo'n 13-14gr.
Maar waarschijnlijk nu ik de pomp lager heb gezet wordt de Delta T groter.
Maar even afwachten op het stookseizoen om te kijken of hij nu beter draait.
Is dat niet alleen het geval bij een aan/uit thermostaat? Dat de tr niet op loopt.Blihi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:57:
[...]
Het is niet de bedoeling dat de Tr oploopt. De Ta wel, de Tr niet. Als de Tr mee oploopt is er iets mis, want de ketel moet juist terug moduleren om de Tr constant te houden.
Ik gok dat je de boel.veel te veel geknepen hebt, waardoor de totale flow zo laag geworden is dat de ketel eigenlijk niet meer in spec draait.
Blihi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:57:
[...]
Het is niet de bedoeling dat de Tr oploopt. De Ta wel, de Tr niet. Als de Tr mee oploopt is er iets mis, want de ketel moet juist terug moduleren om de Tr constant te houden.
[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 22-05-2024 13:26 ]
Dit plaatje laat pendelgedrag zien. De brander gaat aan en de Tr begint vrijwel direct mee op te lopen. De ketel kan zijn vermogen dus niet kwijt aan het afgiftesysteem. Hoeft verder geen probleem te zijn, want daar is de anti-pendelregeling voor bedoeld, maar het is wel een probleem als de rookgassen daarbij ruim boven de 55 graden uit gaan komen (wat in dit plaatje niet het geval is)Seafarer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:25:
[...]
[Afbeelding]
Hij zal bedoelen "loopt op" met een veel lagere temperatuur dan Ta. @edgarf28
Oranje is Tr.Blihi schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Dit plaatje laat pendelgedrag zien. De brander gaat aan en de Tr begint vrijwel direct mee op te lopen. De ketel kan zijn vermogen dus niet kwijt aan het afgiftesysteem. Hoeft verder geen probleem te zijn, want daar is de anti-pendelregeling voor bedoeld, maar het is wel een probleem als de rookgassen daarbij ruim boven de 55 graden uit gaan komen (wat in dit plaatje niet het geval is)
Dit kan is geen pendelgedrag.Blihi schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Dit plaatje laat pendelgedrag zien. De brander gaat aan en de Tr begint vrijwel direct mee op te lopen. De ketel kan zijn vermogen dus niet kwijt aan het afgiftesysteem. Hoeft verder geen probleem te zijn, want daar is de anti-pendelregeling voor bedoeld, maar het is wel een probleem als de rookgassen daarbij ruim boven de 55 graden uit gaan komen (wat in dit plaatje niet het geval is)
Precies, eerste run is wat langer en is op hoog vermogen (met iets hogere temperaturen) en daarna gaat hij op laag vermogen aan/uit, en verdeelt hij het minimum vermogen in gelijke delen per uur (bijv 3 of 4 keer x aantal minuten per uur)leonbong schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:47:
[...]
Dit kan is geen pendelgedrag.
De ketel zal altijd uit/aan moeten gaan als je afgenomen vermogen kleiner is dan je minimale vermogen van je ketel.
Precies.leonbong schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:47:
[...]
De ketel zal altijd uit/aan moeten gaan als je afgenomen vermogen kleiner is dan je minimale vermogen van je ketel.
Helaas die klopt niet.edgarf28 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:50:
[...]
Precies, eerste run is wat langer en is op hoog vermogen (met iets hogere temperaturen) en daarna gaat hij op laag vermogen aan/uit, en verdeelt hij het minimum vermogen in gelijke delen per uur (bijv 3 of 4 keer x aantal minuten per uur)
Om het zeker te weten zul je het thermostaatsignaal er naast moeten leggen, maar het feit dat zowel Ta als Tr blijven stijgen betekent simpelweg dat de ketel op zijn minimumvermogen draait. Als de Ta dan blijft oplopen, dan is de afgifte niet voldoende en dan krijg je pendelgedrag.leonbong schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:47:
[...]
[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 25-05-2024 10:21 ]
[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 26-05-2024 16:44 ]
Is inderdaad bijna 5 min.leonbong schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:41:
In het water van je radiatoren zit watermassa dus dat lost zichzelf wel op.
Je kan anders ook de nadraaitijd op min of 5 zetten
En dan al het pijpwerk nog vanaf de zolder.In de bovenstaande grafiek loopt de retour naar 35 graden dat is echt geen probleem.
[ Voor 10% gewijzigd door Seafarer op 26-05-2024 19:21 ]
In de winter gaan er meer radiatoren open. En dan loopt het wel los. 45 graden retour lukt echt niet in de winter hij kan dan gewoon (opwarmen s'morgens) een 45min. achterelkaar branden en gaat vervolgens weer aan/uit, low load de rest van de dag.Blihi schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:55:
Totdat je het vermogen in de winter wel nodig hebt, dan lukt het dus niet en gaat de retour omhoog tot boven de 55 graden.
[ Voor 10% gewijzigd door edgarf28 op 02-06-2024 13:19 ]
Deze test is gedaan met veel radiatoren open?edgarf28 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:18:
Ik heb gisteren zo'n 1,5u de kachel aan gehad om de nieuwe instellingen uit te testen.
En ik heb nu een Delta T op de cv van 23-25gr wanneer hij in hoog vermogen modus draait en een Delta T van 18-20gr wanneer hij op laag vermogen draait.
Met de volgende instellingen:
Vermogen beperkt op 17,5kw
Max pomp op 60% (maar hij kwam niet verder dan 54% tijdens hoog vermogen)
Pomp bij laaglast op 38%
Retour kwam niet verder dan 40 graden.
Dus lijkt mij stuk beter te draaien nu
Vandaar dat die z'n warmte kwijt kon.
De truc was juist het vermogen iets hoger instellen en (vooral) de pomp zo'n 10-15% lager dan voorheen.
[ Voor 27% gewijzigd door edgarf28 op 02-06-2024 22:07 ]
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 04-06-2024 09:05 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is dat je er een opmerking over maakt anders was het me niet opgevallen. Maar zou het zuiniger stoken wegens te hoge kosten ook van invloed zijn?dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:46:
Ik weet niet of het iemand is opgevallen:
Op mindergas.nl laat het gasverbruik een min of meer opvallende verschuiving zien
In het histogram voor vrijstaande woningen neemt het aandeel lager verbruik < 1000m³ toe
en wat interessant is, er lijkt een nieuwe, kleine piek bij 100 - 200 m³ te ontstaan.
Mijn vermoeden:
De verschuiving en m.n. de piek wordt veroorzaakt door een toenemend aantal hybride installaties
tenminste bij de mensen die op mindergas.nl het verbruik bijhoudt.
De warmere winters spelen natuurlijk ook een significante rol.
Ik denk dat er meerdere invloeden zijn die meespelen,Seafarer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:03:
[...]
Het is dat je er een opmerking over maakt anders was het me niet opgevallen. Maar zou het zuiniger stoken wegens te hoge kosten ook van invloed zijn?
Houd dat ook maar zo.dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:01:
@edgarf28 Zo'n grote deltaT kan niet iedereen laten zien - bij mij lukt het sowieso nooit.
Maar ik treur er zeker niet om.
Dat zal zeker een warmtepomp piek zijn.dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:07:
[...]
Ik denk dat er meerdere invloeden zijn die meespelen,
hoge kosten => lagere kamer temperaturen is er zeker een.
Maar mij gaat het voornamelijk om de kleine extra piek bij 100 - 200 m³.
Kan een Delta T ook te groot zijn? Of is mijn Delta T prima nu zo? (Hoog vermogen Delta T van 23-25gr, laag vermogen 18-20gr)
2 dezelfde radiatoren.edgarf28 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:18:
[...]
Kan een Delta T ook te groot zijn? Of is mijn Delta T prima nu zo? (Hoog vermogen Delta T van 23-25gr, laag vermogen 18-20gr)
Ja oke dat is duidelijk.Seafarer schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:11:
[...]
2 dezelfde radiatoren.
Radiator Ta 60°C Tr 40°C 60+40=100/2=50°C gemiddelde oppervlakte temperatuur van de radiator.
Radiator Ta 60°C Tr 50°C 60+50=110/2=55°C gemiddelde oppervlakte temperatuur van de radiator.
Voorbeeld 2 geeft meer warmte af, oorzaak is hogere flow. (vermogen zit dus in je flow) Maak je de delta-T te hoog, weinig flow, dan heb je misschien afgifte vermogen tekort in de winter.
Teveel flow, zorgt voor een hoge retour en lage delta-T en veel afgifte. Maar als de Tr hoog wordt dan kan de ketel niet meer condenseren.
Meestal wordt ongeveer Ta x 0,8 = Tr aangehouden.
[ Voor 10% gewijzigd door edgarf28 op 06-06-2024 08:55 ]
Ik weet niet naar welke grafiek je verwijst dus ik volg het niet helemaal.edgarf28 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:54:
[...]
Ja oke dat is duidelijk.
Maar ik heb het maximale vermogen op 17,5kw staan en pomp op max 60%, volgens de grafiek in de startpost zou 60% pomp zo'n 7,5 a 8% vermogens-verlies geven... Dat zou betekenen dat ik dan zo'n 16kw overhoudt van die 17,5.
Als ik het totale vermogen van mijn 9 radiatoren uitreken dan kom ik op zo'n 15,1kw, dus dan zouden mijn cv instellingen voldoende moeten zijn toch?
Edit: of gaat het vooral om de Delta T bij laag vermogen?
Mijn cv heeft een minimaal vermogen van 7,8kw, bij minimaal vermogen draait hij op 39% pomp, dat zou zo'n 17% verlies betekenen (volgens de grafiek in de OP toch?), dat komt neer op 6,5kw dan
De diagram die je hier kunt vinden (als je op 'dit diagram' klikt) Gas besparen door middel van CV tuning deel IVSeafarer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:35:
[...]
Ik weet niet naar welke grafiek je verwijst dus ik volg het niet helemaal.
Overigens 60% pomp zegt niets. Het is een indicatie.
Als je veel lange dunne pijp hebt moet hij misschien op 100% staan en kom je misschien nog flow te kort.
Die grafiek laat zien wat er gebeurt als je flow verandert door een radiator. En dan zie je dat afgifte niet evenredig is met de flow. That's all.edgarf28 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:46:
[...]
De diagram die je hier kunt vinden (als je op 'dit diagram' klikt) Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Ik heb overal brede buizen tot aan de radiatoren
Zit dat toevallig niet net in het SWW gebied qua verbruik van huishoudens die met gas-alternatieven hun woning verwarmen?dunklefaser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:07:
[...]
Ik denk dat er meerdere invloeden zijn die meespelen,
hoge kosten => lagere kamertemperaturen is er zeker een.
Maar mij gaat het voornamelijk om de kleine extra piek bij 100 - 200 m³.
Of het nou toeval is weet ik niet. Maar jouw vermoeden is ook mijn vermoeden,PalingDrone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:59:
[...]
Zit dat toevallig niet net in het SWW gebied qua verbruik van huishoudens die met gas-alternatieven hun woning verwarmen?
Helaas hangt Mindergas van de aannames aan elkaar. De hoeveelheid gas voor koken en SWW kun je alleen maar als maandelijkse schatting aangeven. Je hoeveelheid gas voor verwarming wordt berekend op basis van die schatting en de graaddagen. Die graaddagen zijn zelf ook weer een berekening, gebaseerd op aannames over je gemiddelde binnentemperatuur en de stookgrens.dunklefaser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:17:
[...]
Of het nou toeval is weet ik niet. Maar jouw vermoeden is ook mijn vermoeden,
helaas zonder gedegen onderzoek is het niet meer dan dat.
Dus dat piekje bij 100-200 zou eigenlijk niet door SWW mogen komen. Misschien hebben veel gebruikers de betreffende instelling niet ingevuld.Citaat van Mindergas:
Het histogram geeft aan hoeveel procent van de deelnemers een bepaalde waarde voor het gasverbruik voor verwarming hebben. De berekening wordt uitgevoerd over de afgelopen 365 dagen. Alleen deelnemers die gasverbruik loggen en jouw type huis (vrijstaande woning) hebben, worden daarin meegenomen.
[ Voor 4% gewijzigd door REDN4S op 15-06-2024 13:37 ]
Sowieso al je radiatoren sluiten, wellicht dat daar nog het een en ander mee uit komt.REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:34:
Ik heb een intergas kombi hre kompakt. Nu moet ik wat leidingwerk aanpassen onder de cv ketel. ik las ergens dat je de ketel kon instellen op alleen warm tapwater, zodat we wel kunnen douchen. Want ik weet namelijk niet hoe lang het duurt.
En ik las ergens dat als je dan de verwarmingsbuis loshaalt onder de cv er alsnog water uit de cv kan komen. Klopt dit?
Radiatoren staan idd dicht. Het aanpassen van het leidingwerk zit echt direct onder de cv (kopere pijp naar de verdeelunit omleggen) dus als je het bekijkt vanaf de cv ligt de aanvoerleiding een tijdje open. Hier zal uiteindelijk als het systeem leeg is dus geen water uitkomen als ik warm tapwater pak?elektriekert schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:41:
[...]
Sowieso al je radiatoren sluiten, wellicht dat daar nog het een en ander mee uit komt.
Uit je CV-ketel zal ook wel wat lopen
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik ken jouw ketel niet, zelf heb ik de extreme36 en die heeft ook de functie voor alleen tapwater verwarmen.REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:18:
[...]
Radiatoren staan idd dicht. Het aanpassen van het leidingwerk zit echt direct onder de cv (kopere pijp naar de verdeelunit omleggen) dus als je het bekijkt vanaf de cv ligt de aanvoerleiding een tijdje open. Hier zal uiteindelijk als het systeem leeg is dus geen water uitkomen als ik warm tapwater pak?
Waarom niet? Er is een modus om de ketel alleen als SWW ketel te gebruiken..?martijn v o schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:50:
nee je warmwater doet het niet als je cv systeem niet is gevuld en op druk is.
Denk dat dezelfde instelling is. Koudwater / gas blijft ook aangesloten ik haal alleen de aanvoer en retour van het CV gedeelte los en die blijft ook even los.elektriekert schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:57:
[...]
Ik ken jouw ketel niet, zelf heb ik de extreme36 en die heeft ook de functie voor alleen tapwater verwarmen.
Maar ik verwacht dat er dan alsnog iets aangesloten of afgedopt moet zijn.
(Dit is een aanname)
[ Voor 8% gewijzigd door REDN4S op 15-06-2024 20:21 ]
Kan prima, parameter 1 op 2 zetten.REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:21:
[...]
Waarom niet? Er is een modus om de ketel alleen als SWW ketel te gebruiken..?
[Afbeelding]
[...]
Denk dat dezelfde instelling is. Koudwater / gas blijft ook aangesloten ik haal alleen de aanvoer en retour van het CV gedeelte los en die blijft ook even los.
Please state the nature of the technical emergency
Bij sommige ketels kan dit niet zonder cv water. Dat bedoelt @elektriekert en dat klopt.REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:21:
[...]
Waarom niet? Er is een modus om de ketel alleen als SWW ketel te gebruiken..?
[Afbeelding]
[...]
Denk dat dezelfde instelling is. Koudwater / gas blijft ook aangesloten ik haal alleen de aanvoer en retour van het CV gedeelte los en die blijft ook even los.
Parameter 1 op 2 zetten, niks aan de hand. Cv systeem aftappen en ook handontluchter links achterop de ketel open draaien. Wat Martijn v o zegt is niet van toepassing voor een hre. Tapwater en cv water zijn gescheiden circuits onder normale omstandigheden.REDN4S schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:18:
[...]
Radiatoren staan idd dicht. Het aanpassen van het leidingwerk zit echt direct onder de cv (kopere pijp naar de verdeelunit omleggen) dus als je het bekijkt vanaf de cv ligt de aanvoerleiding een tijdje open. Hier zal uiteindelijk als het systeem leeg is dus geen water uitkomen als ik warm tapwater pak?
[ Voor 5% gewijzigd door scofield op 17-06-2024 14:26 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 17-06-2024 22:21 ]
Ik zal wel kippig zijn, kan het nog niet vinden.Seafarer schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:20:
Ik kijk er overheen denk ik.
Debiet voor een Jaga convector T16 bij 75/65/20? Daar hadden ze toch tabelletjes voor?
Wie heeft er een linkje?
Als ik kijk naar het Selectiemodel voor Installateurs (xlsx) op https://www.jaga.nl/tools/ dan zie ik daar een kolom Flow l/h *** bij 75/65/20 staan.Seafarer schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Ik zal wel kippig zijn, kan het nog niet vinden.
Iemand?
Lawrentz schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:01:
[...]
Als ik kijk naar het Selectiemodel voor Installateurs (xlsx) op https://www.jaga.nl/tools/ dan zie ik daar een kolom Flow l/h *** bij 75/65/20 staan.
De flow wordt automatisch aangepast bij een aanpassing van het regime.
Is dat wat je bedoelt?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Gebruik een zonesysteem voor 2 zones.michielb schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:33:
Lang verhaal. Dus sorry als je afhaakt.
Mijn installatie:
Nefit Proline:
max 20%-30% vermogen.
max 30-39 graden aanvoer temp
Beneden vloerverwarming boven radiatoren met ventilatortjes
Alles met Homematic IP nageregeld.
- elke vloer lus heet een klep
- Cv schakelt alleen bij warmte vraag radiatoren of vloer lussen
- Vloer pomp draait alleen bij vloer warmte vraag
- radiatoren met smart knoppen
Vloerverwarming blok is 2 losse balkverdelers met een standaard meng unit pomp. (pomp wil ik vervangen)
Nu heb ik al een tijdje de situatie dat als de vloer GEEN warmte vraagt maar de radiatoren boven wel, dat de CV pomp zowel de radiatoren als door de meng unit van de verdeler pomp loopt. Wat dan gebeurt is dat water van de aanvoer door de meng unit direct in de retour van de meng unit stroomt. Een soort van bypass die volledig open staat.
Op zich bij hoge temperaturen geen probleem, maar bij lage temperaturen wordt de retour flow te warm en slaat te ketel af om daarna weer aan te gaan. Op zich niet heel erg, maar het is wel een beetje pendel gedrag waardoor de radiatoren boven er wat langer over doen om op temperatuur te komen.
Ik kan met allebei leven, en denk dat de ketel dit wel trekt, maar wil graag toch nog kijken of ik de boel kan verbeteren.
Heb nu een aantal opties:
1) een active 2 weg klep die opent en sluit wanneer de vloer verwarmingspomp gaat draaien. en ook zal er dan een bypas DRV moeten worden gezet ergens op de eerste etage als bescherming. De klep is in serie met de vloerpomp dus als de vloerpomp aangaat dan opent de klep. Is de vloerpomp uit, dat sluit de klep en is de flow alleen naar de radiatoren boven mogelijk.
2) een nieuwe meng unit met pomp waarbij ik met een LTV-ventiel de opening tussen aanvoer en retour kan kleiner maken/afsluiten. Dan meng je dus minder koud water uit de vloer terug en wordt de verdeler iets actiever. De weerstand tussen aanvoer en retour neemt toe, waardoor de flow naar de radiatoren boven beter wordt. ook hier heb ik dan een DRV bypass op de eerste etage nodig.
3) Een meng unit met een keerklep tussen aanvoer en retour met ook een bypass.. Deze meng units zijn eigenlijk voor stadverwarming, en ook erg duur.
4) Via een installatie bedrijf begreep ik ook dat je een inregelafsluiter kunt gebruiken, maar de werking daarvan snap ik niet geheel, omdat deze inregelafsluiter mi alleen een maximaal debiet afgeeft, maar hoe ik daarmee de flow naar boven verbeter snap ik nog niet aangezien ik de flow bij warmte vraag vloer maximaal wil hebben en bij geen warmtevraag vloer eigenlijk minimaal.
5) wild idee: een DRV van 3/4 in de aftakking naar de vloerverdeler, en deze heel licht afstellen zodat ik de weerstand iets verhoog om flow door te laten. Geen bypass nodig, want dit is de bypass. Wel risico dat als vloer warmte vraagt EN de radiatoren boven de afsluiter dicht blijft.
Ben nu al 2 jaar aan het overwegen hoe dit op te lossen.
Wie heeft hier een kijk op of ervaring mee?
Groet,
Michiel
Een klep van onderstaande website kost een fractie tov honeywell klep en ook goed.scofield schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:38:
Wellicht is een honeywell stadverwarmingssetje iets voor je? https://www.technim.nl/ve...-vc8015ag1100-22mm-2-weg/
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq