Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Een normale radiatorkraan heeft meestal 0,9-1,1
Een Honeywell zoneklep 4,5
De 1/2 inch heeft 8,6
Lijkt mij geen probleem
Inderdaad dat valt heel erg mee. Gevoel is niet altijd correct.leonbong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:42:
Nee kijk naar de kvs of cv waarde dat is de doorstroming (m3/uur) bij 1 bar verschil over ventiel.
Een normale radiatorkraan heeft meestal 0,9-1,1
Een Honeywell zoneklep 4,5
De 1/2 inch heeft 8,6
Lijkt mij geen probleem
100% vermogen, terwijl je de ketel beperkt hebt tot 40%? Daar klopt natuurlijk iets niet. Ofwel, je stookt op 100% van de ketel (en dat is dan dus 28 kW), ofwel die 100% is niet 100% van de ketel, maar iets anders.dennisdew16 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:59:
Onlangs bedacht ik me weer dat ik nog met een vraag zat over mijn CV ketel en het verwarmingsgedrag in de winter. Gaat om de volgende situatie.
Op een koude ochtend moet de CV van 17 naar 19 verwarmen. Dit duurt ongeveer 2 uur en gebeurd voor 3/4 van de tijd op 100% vermogen volgens tado (en setpoint en huidige waarde op de ketel geven dit ook aan). De ketel is een Intergas kombi kompakt 28/24HRE, ingesteld als volgt:
Aanvoertemperatuur op 75 graden
3 op 25%
3. op 40%
8 op 3 minuten
c op 25%
c. op 25%
f op 50%
f. op 50%
Pompsnelheid op stand 1 van de 3
Ik heb redelijk waterzijdig ingeregeld denk ik zelf en betreft de beneden verdieping waar het om gaat, ongeveer 40m2. Heb hierbij het excel document van Thinkpad gebruikt.
Is het raar dat het verwarmen 2 uur duurt en dat het vrij lang op 100% vermogen (en dus 75 graden aanvoertemperatuur) gebeurd? Mocht er verder nog informatie ontbreken dan hoor ik het graag. Tevens als een apart topic handiger is
ps: ik ben nog van plan een heatbooster constructie te gaan plaatsen onder twee van de grootste radiatoren maar wilde eerst bovenstaande even duidelijk hebben.
Wat doet je gasverbruik gedurende die 2 uur en wat is de retourtemperatuur?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Kan de CV de warmte kwijt? Als je waterzijdig afregelt wil je zo weinig mogelijk knijpen, zo hoog mogelijke flow toestaan, zodat alle oppervlak van alle radiatoren opgewarmd wordt door het aanvoerwater (daaruit volgt dat er met lagere temperatuur evenveel vermogen kan afgegeven worden en dat het rendement hoger wordt van je CV). In dat opzicht is 75°C aanvoertemperatuur 2 uur lang best vreemd.dennisdew16 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:59:
Onlangs bedacht ik me weer dat ik nog met een vraag zat over mijn CV ketel en het verwarmingsgedrag in de winter. Gaat om de volgende situatie.
Op een koude ochtend moet de CV van 17 naar 19 verwarmen. Dit duurt ongeveer 2 uur en gebeurd voor 3/4 van de tijd op 100% vermogen volgens tado.....Pompsnelheid op stand 1 van de 3
Ik heb redelijk waterzijdig ingeregeld denk ik zelf en betreft de beneden verdieping waar het om gaat, ongeveer 40m2. Heb hierbij het excel document van Thinkpad gebruikt.
Is het raar dat het verwarmen 2 uur duurt en dat het vrij lang op 100% vermogen (en dus 75 graden aanvoertemperatuur) ...
Zet eens de pomp op 2 (of 3 als je geen geruis krijgt in de leidingen), wellicht dat dat beter gaat.
Die 100%, dat zal de volledige 40% zijn vermoed ik.
Check ook eens als je stookt wat de aanvoertemperatuur is bij de CV, als die ook zo hoog is dan heb je te weinig afgiftevermogen (en dan kan je idd ventilatoren toevoegen, radiatoren met hoger vermogen, of vloerverwarming plaatsen als je even een uurtje over hebt
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Zoveel verstand van CV ketels heb ik ook niet, maar ik denk dat de 100% slaat op het percentage van het beschikbare vermogen. Dus dat 100% dan betekent dat ie aan het max van zijn regelbereik zit (en dus 40% van het totaal vermogen). En heb het gasverbruik even terug gezocht, dat komt ongeveer overeen met 1m3 per uur als ie dus vol aan het stoken is.Blihi schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:58:
[...]
100% vermogen, terwijl je de ketel beperkt hebt tot 40%? Daar klopt natuurlijk iets niet. Ofwel, je stookt op 100% van de ketel (en dat is dan dus 28 kW), ofwel die 100% is niet 100% van de ketel, maar iets anders.
Wat doet je gasverbruik gedurende die 2 uur en wat is de retourtemperatuur?
Retour temperatuur heb ik helaas geen logging van, daar ben ik nog mee bezig. Ik heb wel een keer gemeten bij aanvoer 60 graden en toen was de retour 45 bij de ketel zelf. Bij aanvoer 75 heb ik helaas geen data.
Wat betreft waterzijdig inregelen heb ik dat gedaan nadat ik de pompsnelheid op 1 heb gezet. Moet wel zeggen dat ik naar mijn idee de radiatoren wel veel moest knijpen om een goede dT te krijgen op pompsnelheid 1. Verstandig is dus om de pompsnelheid op 2 te zetten en dan nogmaals waterzijdig in te regelen als ik het goed begrijp? Daarnaast nog een vraag uit interesse: Als je de pompsnelheid verhoogt, heeft het water dan juist niet minder tijd om zijn warmte af te staan omdat het sneller door de radiator stroomt?naftebakje schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:09:
[...]
Kan de CV de warmte kwijt? Als je waterzijdig afregelt wil je zo weinig mogelijk knijpen, zo hoog mogelijke flow toestaan, zodat alle oppervlak van alle radiatoren opgewarmd wordt door het aanvoerwater (daaruit volgt dat er met lagere temperatuur evenveel vermogen kan afgegeven worden en dat het rendement hoger wordt van je CV). In dat opzicht is 75°C aanvoertemperatuur 2 uur lang best vreemd.
Zet eens de pomp op 2 (of 3 als je geen geruis krijgt in de leidingen), wellicht dat dat beter gaat.
Die 100%, dat zal de volledige 40% zijn vermoed ik.
Check ook eens als je stookt wat de aanvoertemperatuur is bij de CV, als die ook zo hoog is dan heb je te weinig afgiftevermogen (en dan kan je idd ventilatoren toevoegen, radiatoren met hoger vermogen, of vloerverwarming plaatsen als je even een uurtje over hebt).
Verder voor het formaat van mijn woonkamer zou ik genoeg moeten hebben aan de radiatoren die er staan denk ik? Volgens fabrikant specificaties is het totaal vermogen 4kW.
En vloerverwarming lijkt me heel leuk maar dat is weer een vproject voor een andere keer misschien
Wat is in jouw ogen een goede delta T?dennisdew16 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:51:
[...]
Wat betreft waterzijdig inregelen heb ik dat gedaan nadat ik de pompsnelheid op 1 heb gezet. Moet wel zeggen dat ik naar mijn idee de radiatoren wel veel moest knijpen om een goede dT te krijgen op pompsnelheid 1. Verstandig is dus om de pompsnelheid op 2 te zetten en dan nogmaals waterzijdig in te regelen als ik het goed begrijp? Daarnaast nog een vraag uit interesse: Als je de pompsnelheid verhoogt, heeft het water dan juist niet minder tijd om zijn warmte af te staan omdat het sneller door de radiator stroomt?
Verder voor het formaat van mijn woonkamer zou ik genoeg moeten hebben aan de radiatoren die er staan denk ik? Volgens fabrikant specificaties is het totaal vermogen 4kW.
En vloerverwarming lijkt me heel leuk maar dat is weer een vproject voor een andere keer misschien
want 75° X 0.8 = 60° retour de delta t is 15 maar aanvoer 55° X 0.8 = 44 ° retour de delta t is 11
En was tijdens het afstellen je temperatuur ook echt heel constant?
Het is hier vaker voorbij gekomen dat er teveel geknepen is en er geen flow overbflijft om mee te verwarmen.
Dacht zelf dat dT van 15 bij een aanvoer van 60 wel redelijk was maar dat is het blijkbaar niet haha. Temperatuur was wel redelijk constant. Begin ook steeds meer te denken dat de radiatoren teveel geknepen zijn. Dit heb ik echter gedaan omdat ik anders maar een dT van 5 graden had bij 60 graden aanvoer. Maar dan heb ik dus verkeerd gedacht en had ik eerst de pompsnelheid moeten verhogen om een hogere dT te realiseren?Seafarer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:48:
[...]
Wat is in jouw ogen een goede delta T?
want 75° X 0.8 = 60° retour de delta t is 15 maar aanvoer 55° X 0.8 = 44 ° retour de delta t is 11
En was tijdens het afstellen je temperatuur ook echt heel constant?
Het is hier vaker voorbij gekomen dat er teveel geknepen is en er geen flow overbflijft om mee te verwarmen.
Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"dennisdew16 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:58:
[...]
Dacht zelf dat dT van 15 bij een aanvoer van 60 wel redelijk was maar dat is het blijkbaar niet haha. Temperatuur was wel redelijk constant. Begin ook steeds meer te denken dat de radiatoren teveel geknepen zijn. Dit heb ik echter gedaan omdat ik anders maar een dT van 5 graden had bij 60 graden aanvoer. Maar dan heb ik dus verkeerd gedacht en had ik eerst de pompsnelheid moeten verhogen om een hogere dT te realiseren?
Als je deze formule respecteerd dan hoef je er niet meer over te denken. De flow is je vermogen.
Ik kan maar een paar dingen invoeren op de ketel en thermostaat:
- Max CV watertemperatuur = 75°C
- Max vermogen = 19,5 kW (uitgerekend, aanname 70 watt/m3 en 2l/m flow voor vv
- Pomp = Vermogen (Kan ook op Delta T)
- Min en Max toerental pomp = 50/100 (hoe reken je dit uit?)
- Ontwerptemperatuur stooklijn = 55°C
- Max aanvoertemperatuur stooklijn = 75°C (ik begrijp het verschil niet, de handleiding legt het niet uit
- Type verwarming = Radiatoren (kan ook vv kiezen maar dan is de temperatuur nog lager?)
![]() | ![]() |
1 m3 per uur is een continu vermogen van 8 a 9 kW. Dat is ongeveer het minimum voor deze ketel, dus tja, dat zal wel.dennisdew16 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:36:
[...]
Zoveel verstand van CV ketels heb ik ook niet, maar ik denk dat de 100% slaat op het percentage van het beschikbare vermogen. Dus dat 100% dan betekent dat ie aan het max van zijn regelbereik zit (en dus 40% van het totaal vermogen). En heb het gasverbruik even terug gezocht, dat komt ongeveer overeen met 1m3 per uur als ie dus vol aan het stoken is.
Retour temperatuur heb ik helaas geen logging van, daar ben ik nog mee bezig. Ik heb wel een keer gemeten bij aanvoer 60 graden en toen was de retour 45 bij de ketel zelf. Bij aanvoer 75 heb ik helaas geen data.
dT is bij de ketel irrelevant. Wat belangrijk is is een zo laag mogelijke Tr bij de ketel.dennisdew16 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:58:
[...]
Dacht zelf dat dT van 15 bij een aanvoer van 60 wel redelijk was maar dat is het blijkbaar niet haha. Temperatuur was wel redelijk constant. Begin ook steeds meer te denken dat de radiatoren teveel geknepen zijn. Dit heb ik echter gedaan omdat ik anders maar een dT van 5 graden had bij 60 graden aanvoer. Maar dan heb ik dus verkeerd gedacht en had ik eerst de pompsnelheid moeten verhogen om een hogere dT te realiseren?
75/50 is minder zuinig dan 60/45, ook al is de dT veel hoger. Voor 60/45 zul je echter een veel hoger debiet moeten hebben, dus een hogere pompsnelheid.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Zijn er speciale beugels speciaal voor die maat of gewone buis beugels met rubber inlage aanschaffen?
Optie 1: buis beugels van plastic (quick systeem), dan moet ik ter plaatse de isolatie verwijderen.
Optie 2: buis beugels met rubber inlage zodat ik de isolatie niet hoef te doorbreken.
Weer iemand nog andere/betere opties?
[ Voor 3% gewijzigd door elektriekert op 14-09-2024 21:15 ]
Ik stook via OpenTherm, wat eerst een hoog vermogen run maakt (met een dT van zo'n 25 bij de CV) en daarna overschakelt naar een laag vermogen stand met een dT van zo'n 15 ongeveer bij de CV.Blihi schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:15:
[...]
[...]
dT is bij de ketel irrelevant. Wat belangrijk is is een zo laag mogelijke Tr bij de ketel.
75/50 is minder zuinig dan 60/45, ook al is de dT veel hoger. Voor 60/45 zul je echter een veel hoger debiet moeten hebben, dus een hogere pompsnelheid.
Ik heb nu mijn pomp bij hoog vermogen op 60% staan, maar ik zie dat hij meestal maar tot zo'n 51% komt en vermogen draait dan meestal op 3550 toeren (wat overeenkomt met 16,5kw ong.) met een dT van 23-25 ong., en met laag vermogen (7,8kw, lager kan hij niet) heb ik hem op max 39% pomp staan (wat dus een dT van 15gr ong. geeft op laag vermogen)
En vermogen heb ik op 18kw begrenst.
Is dat zoals het hoort of moeten beide dT meer bij elkaar liggen? Dus dat de hoog vermogen stand ook een dT van ongeveer 15 krijgt
Edit: als jullie het over bijv. 60/45 hebben, dan geldt dat voor de laag-vermogen stand bij OpenTherm neem ik aan? En niet voor de hoog-vermogen run in het begin
[ Voor 7% gewijzigd door edgarf28 op 15-09-2024 09:13 ]
YouTube: Ultimate Heat Pump Installation. Rip It Out & Start Again!elektriekert schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:14:
Ik ga voor een project geïsoleerde alupex aanschaffen voor in de kruipruimte 16x2 met isolatie van 10mm.
Zijn er speciale beugels speciaal voor die maat of gewone buis beugels met rubber inlage aanschaffen?
Optie 1: buis beugels van plastic (quick systeem), dan moet ik ter plaatse de isolatie verwijderen.
Optie 2: buis beugels met rubber inlage zodat ik de isolatie niet hoef te doorbreken.
Weer iemand nog andere/betere opties?
Kijk eens bij 12:35 min. De pijp beugel gaat om de isolatie heen voor minder verlies. Of dit ook haalbaar is bij jouw MLB pijp moet je even testen.
Dat komt door de weersafhankelijke regeling (heb je ook een buiten sensor geplaatst?)mukky schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:09:
Ik heb een woning met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De woning is goed geïsoleerd en de radiatoren boven staan weinig aan. Ik worstel met goede instellingen voor de Nefit ketel (TopLine HRC 45), er zat een aan/uit thermostaat op die ik heb vervangen door een Moduline 3000 thermostaat met weersafhankelijke regeling. Nu staat de ketel soms urenlang op 22 graden te stoken, zo laag dat de pompschakelaar van de vv niet aanslaat
Ik kan maar een paar dingen invoeren op de ketel en thermostaat:Ik weet eigenlijk niet goed waar te beginnen, iemand tips?
- Max aanvoertemperatuur stooklijn = 75°C (ik begrijp het verschil niet, de handleiding legt het niet uit
- Type verwarming = Radiatoren (kan ook vv kiezen maar dan is de temperatuur nog lager?)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Daar stel je een stooklijn in en de plaats op de stooklijn wordt bepaalt door de buitentemperatuur.
Aangezien het nog niet koud is buiten zal hij momenteel op de laagste waarde van de stooklijn gebruiken.
Voor meer uitleg lees dit eens.
https://www.feenstra.com/zorgelooswonen/stooklijn/
Om dit een beetje werkbaar te krijgen is een vloerverwarming boven slimmer dan radiatoren want te wil juist zo laag mogelijke temperatuur hebben want dan is het rendement van de ketel het hoogst.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Toevallig heb ik die een aantal maanden terug gekekenSeafarer schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:27:
[...]
YouTube: Ultimate Heat Pump Installation. Rip It Out & Start Again!
Kijk eens bij 12:35 min. De pijp beugel gaat om de isolatie heen voor minder verlies. Of dit ook haalbaar is bij jouw MLB pijp moet je even testen.
Dat zijn de beugels die bij onder optie 1 vallen.
Zijn iets duurder dan die plastic clips. Het verlies over die clips zou meevallen, maar ik denk dat ik het toch liever goed doe.
Momenteel hangt er nog een metertje of 6 aan ongeïsoleerde dikwandige staal in de kruipruimte, de rest is gegipst met 2 stro helften.
De 2 grootste fouten bij waterzijdig afregelen:dennisdew16 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:51:
[...]Wat betreft waterzijdig inregelen heb ik dat gedaan nadat ik de pompsnelheid op 1 heb gezet. Moet wel zeggen dat ik naar mijn idee de radiatoren wel veel moest knijpen om een goede dT te krijgen op pompsnelheid 1. Verstandig is dus om de pompsnelheid op 2 te zetten en dan nogmaals waterzijdig in te regelen als ik het goed begrijp? Daarnaast nog een vraag uit interesse: Als je de pompsnelheid verhoogt, heeft het water dan juist niet minder tijd om zijn warmte af te staan omdat het sneller door de radiator stroomt?
- het idee dat je een bepaalde dT wil bereiken is FOUT, je wil de dT gelijkmatig krijgen zodat alle radiatoren gelijkmatig warm worden (dus alles open, dT's meten, en de radiator met hoogste laagste dT ietsje knijpen, rinse and repeat tot de dT's gelijkmatig zijn. Twee kanttekeningen: 1) je wil voldoende flow, dus als je teveel moet knijpen zit je met een "installatiefout" (een badkamerradiator kan je bijvoorbeeld bewust te groot in vermogen nemen zodat die sneller opwarmt, terwijl die in de gang bewust te klein is genomen omdat die enkel de kou wat moet temperen; deze hebben dan ook een afwijkende dT). 2) Eenmaal waterzijdig ingeregeld, kan je de waarde van de dT verhogen of verlagen door de pompstand van de CV respectievelijk lager of hoger te zetten.
- Het idee dat water tijd nodig heeft om warmte af te staan is FOUT. Door de flow te laag te zetten, gaat er enkel een klein stukje bovenaan de radiator warmte kunnen afgeven waardoor het vermogen enorm is beperkt; de CV kan ook zijn warmte niet kwijt als er onvoldoende water door stroomt. Als je een flink hoge flow hebt (zoals in een warmtepomp of in vloerverwarming standaard is) dan zal de volledige radiator warmte afgeven, en kan de CV zijn warmte volop kwijt; beide zorgen ervoor dat je huis op een lagere aanvoertemperatuur warm wordt en de ketel efficiënter werkt (ja, je leest het goed, een lagere dT is net goed).
Je hoeft niet opnieuw in te regelen als je pompstand aanpast. Het is handiger op een lage pompstand in te regelen omdat je dan grotere temperatuursverschillen ziet; daarna kan je de flow verhogen zolang je geen stromingsgeluid krijgt.
Als je 4kW aan radiatoren hebt, en een ketel die zoals zo vaak énorm veel te groot vermogen heeft, dan is het minimaal vermogen vaak hoger dan je radiatorvermogen. Voldoende flow zorgt dat de radatoren egaal warm zijn dus maximaal vermogen opnemen, en de retour geleidelijk oploopt tot de ketel uitschakelt. Liever zo "traag pendelen" dan je huis niet warm krijgen met een oververhittende ketel.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Niet eens. Je wilt een dT vinden waarbij alle ruimtes gelijkmatig warm worden. Een heel hoge flow (met kleine dT) over de badkamerradiator, in combinatie met een lage flow en hoge dT over de radiatoren in de woonkamer kan een prima uitkomst zijn.naftebakje schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:32:
[...]
De 2 grootste fouten bij waterzijdig afregelen:
- het idee dat je een bepaalde dT wil bereiken is FOUT, je wil de dT gelijkmatig krijgen zodat alle radiatoren gelijkmatig warm worden (dus alles open, dT's meten, en de radiator met hoogste dT ietsje knijpen, rinse and repeat tot de dT's gelijkmatig zijn.
Zodra je de pompstand verandert, veranderen de weerstanden in je leidingnetwerk en kan het dus zomaar zijn dat je wel opnieuw moet inregelen.Twee kanttekeningen: 1) je wil voldoende flow, dus als je teveel moet knijpen zit je met een "installatiefout" (een badkamerradiator kan je bijvoorbeeld bewust te groot in vermogen nemen zodat die sneller opwarmt, terwijl die in de gang bewust te klein is genomen omdat die enkel de kou wat moet temperen; deze hebben dan ook een afwijkende dT). 2) Eenmaal waterzijdig ingeregeld, kan je de waarde van de dT verhogen of verlagen door de pompstand van de CV respectievelijk lager of hoger te zetten.
De focus op een lage Ta en dT is helemaal verkeerd. Waar je naar op zoek bent is een zo laag mogelijke Tr. De rest doet er veel minder toe. Een Ta/Tr van 70/40 is efficienter dan een Ta/Tr van 60/50, terwijl in beide gevallen de radiatoren gemiddeld even warm zijn.- Het idee dat water tijd nodig heeft om warmte af te staan is FOUT. Door de flow te laag te zetten, gaat er enkel een klein stukje bovenaan de radiator warmte kunnen afgeven waardoor het vermogen enorm is beperkt; de CV kan ook zijn warmte niet kwijt als er onvoldoende water door stroomt. Als je een flink hoge flow hebt (zoals in een warmtepomp of in vloerverwarming standaard is) dan zal de volledige radiator warmte afgeven, en kan de CV zijn warmte volop kwijt; beide zorgen ervoor dat je huis op een lagere aanvoertemperatuur warm wordt en de ketel efficiënter werkt (ja, je leest het goed, een lagere dT is net goed).
Je kunt de Tr alleen verlagen door de pompstand te verlagen. Een CV systeem is zo zuinig mogelijk afgesteld als het debiet zo laag mogelijk is, terwijl alle ruimtes gelijkmatig warm worden en blijven.
Het is niet alleen handiger, het is ook zuiniger om met lage pompdebieten te werken. Het probleem is vaak dat bij lagere pompdebieten de radiatoren niet meer het benodigde vermogen houden.Je hoeft niet opnieuw in te regelen als je pompstand aanpast. Het is handiger op een lage pompstand in te regelen omdat je dan grotere temperatuursverschillen ziet; daarna kan je de flow verhogen zolang je geen stromingsgeluid krijgt.
4kW aan radiatoren op een CV die 8 kW moet leveren betekent een fout systeem. Het afgiftevermogen van je radiatoren moet altijd boven het opwekvermogen van de CV blijven, anders krijg je pendelgedrag.Als je 4kW aan radiatoren hebt, en een ketel die zoals zo vaak énorm veel te groot vermogen heeft, dan is het minimaal vermogen vaak hoger dan je radiatorvermogen. Voldoende flow zorgt dat de radatoren egaal warm zijn dus maximaal vermogen opnemen, en de retour geleidelijk oploopt tot de ketel uitschakelt. Liever zo "traag pendelen" dan je huis niet warm krijgen met een oververhittende ketel.
Ik ben niet helemaal thuis in de radiator wereld en kwa vermogen heb ik 60/45 aangehouden. Als ik 75/60 doe en ik reken de boven verdieping mee dan kom ik voor het hele huis wel aan de 8kW radiatorvermogen wat ik kwijt kan. Dus dan zou dat wel meer kloppen. Echter wil ik het liefst natuurlijk niet zo hoog stoken maar dat even voor de beeldvorming.naftebakje schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:32:
[...]
Als je 4kW aan radiatoren hebt, en een ketel die zoals zo vaak énorm veel te groot vermogen heeft, dan is het minimaal vermogen vaak hoger dan je radiatorvermogen. Voldoende flow zorgt dat de radatoren egaal warm zijn dus maximaal vermogen opnemen, en de retour geleidelijk oploopt tot de ketel uitschakelt. Liever zo "traag pendelen" dan je huis niet warm krijgen met een oververhittende ketel.
Daarnaast zal ik alvast de pompsnelheid verhogen en dan als het wat kouder wordt kijken naar het gedrag van de ketel. Tot die tijd is het even afwachten.
naftebakje schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:32:
[...]
De 2 grootste fouten bij waterzijdig afregelen:
- het idee dat je een bepaalde dT wil bereiken is FOUT, je wil de dT gelijkmatig krijgen zodat alle radiatoren gelijkmatig warm worden (dus alles open, dT's meten, en de radiator met hoogste dT ietsje knijpen,
En is het handiger om de pomp op een vaste debiet te zetten met inregelen?
Dat staat in de Openings Post vermeld.Kees85 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:44:
Welke Ta en Tr deltaT kun je het best aan houden met inregelen?
En is het handiger om de pomp op een vaste debiet te zetten met inregelen?
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Dank voor je reactie. Ik heb idd daarvoor buitensensoren opgehangen. De Nefit handleiding beweert dat de weersafhankelijke regeling met ruimtecompensatie beter werkt dan een ruimteregeling maar de stooklijn zelf is niet instelbaar en ik merk dat de ketel soms op 22 graden aan het stoken is. Lijkt mij vrij zinloos.Ben(V) schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:44:
[...]
Dat komt door de weersafhankelijke regeling (heb je ook een buiten sensor geplaatst?)
Daar stel je een stooklijn in en de plaats op de stooklijn wordt bepaalt door de buitentemperatuur.
Aangezien het nog niet koud is buiten zal hij momenteel op de laagste waarde van de stooklijn gebruiken.
Voor meer uitleg lees dit eens.
https://www.feenstra.com/zorgelooswonen/stooklijn/
Om dit een beetje werkbaar te krijgen is een vloerverwarming boven slimmer dan radiatoren want te wil juist zo laag mogelijke temperatuur hebben want dan is het rendement van de ketel het hoogst.
Het inregelen van de combinatie radiatoren + vloerverwarming vereist m.i. eerst een goed ingestelde ketel maar van Nefit lijkt niemand hier kaas van gegeten te hebben (of ik denk te moeilijk :-) Ik heb vandaag een dossier aangemaakt bij CV Tuning, eens kijken of zij me verder kunnen helpen. TBC
Maar weer afhankelijk regelen is altijd veel duurder.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kdBEBjbHRuKvq56pOkz0YY4B.png?f=user_large)
Ik word gek.

Wie vindt welk bedrijf dit op internet zet, die zal dat toch echt met tranen in z'n ogen hier vermelden.
Dat is de handleiding van CV Tuning. Misschien is het fout, misschien niet. Geen idee. Ik probeer mijn installatie goed in te regelen en heb niet veel opties. Of ik ga op zoek naar een monteur die dit kan (kost enkele uren arbeidsloon), of ik vraag om advies aan een bedrijf dat claimt dit goed te kunnen (verzoek staat uit bij CVT), of ik vraag het hier (nu 2 keer gedaan maar ik vermoed dat niemand hier echt ervaring heeft met Nefit want geen antwoord). Geen tranen dus, gewoon op zoek naar een oplossingSeafarer schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:39:
[Afbeelding]
Ik word gek.![]()
Wie vindt welk bedrijf dit op internet zet, die zal dat toch echt met tranen in z'n ogen hier vermelden.

Er zijn consumenten die bij zoiets (weer) beginnen te twijfelen.
Deze urban verwarmingslegende blijft op deze manier nog jaren in leven en je kan elk stookseizoen
weer beginnen met puin ruimen. Zonde.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik vond het ook erg laag maar de ketel liet duidelijk een stookicoontje zien en een aanvoertemperatuur van 22 graden. Ik maak er de volgende keer een fotootje van.Ben(V) schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:47:
Een ketel stookt uiteraard nooit op 22 graden, dat kan helemaal niet de brander blijft dan gewoon uit.
Volgens Nefit is dit niet het geval, zie plaatje uit de handleiding van de Moduline 3000 thermostaat. Daarom heb ik een buitentemperatuursensor opgehangen. Waarom is het dan altijd duurder? Ik wil het graag begrijpen.Maar weer afhankelijk regelen is altijd veel duurder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3cQTAamEtz1228jr1Sqs0yWQ.png?f=user_large)
Tsja. Ik zie wat je bedoelt. Ik had zo'n reactie niet aan zien komen.dunklefaser schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:19:
@Seafarer Zoals je ziet - het presenteren van deze misconceptie/misinformatie en dan nog met een plaatje en en de vraag waar het vandaan komt heeft misschien averechtse effecten zelfs hier op tweakers.
Deze urban verwarmingslegende blijft op deze manier nog jaren in leven en je kan elk stookseizoen
Dat wordt weer stoken met misconceptie.

Kan ik, wat jullie onderling begrijpen, ergens nalezen? En hoe ik dat moet toepassen?Seafarer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:29:
[...]
Tsja. Ik zie wat je bedoelt. Ik had zo'n reactie niet aan zien komen.
Dat wordt weer stoken met misconceptie.
maar daar staat het (de uitleg), ondanks herhaaldelijke herinneringen, nog steeds niet.
Misschien voelt zich iemand anders geroepen??
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De aanvoer temperatuur is de temperatuur van het water dat de ketel ingaat, niet wat er na verwarming door de ketel uitkomt.mukky schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:28:
[...]
Ik vond het ook erg laag maar de ketel liet duidelijk een stookicoontje zien en een aanvoertemperatuur van 22 graden. Ik maak er de volgende keer een fotootje van.
[...]
Volgens Nefit is dit niet het geval, zie plaatje uit de handleiding van de Moduline 3000 thermostaat. Daarom heb ik een buitentemperatuursensor opgehangen. Waarom is het dan altijd duurder? Ik wil het graag begrijpen.
[Afbeelding]
En bij een weerafhankelijke regeling wordt de water temperatuur van je hele cv systeem op een bepaalde waarde gehouden afhankelijk van de buiten temperatuur.
Je stelt meestal twee temperaturen voor je cv water in (de laagste en de hoogste) en daartussen gaat het regelen afhankelijk van de buiten temperatuur, dat noemen ze de stooklijn.
Soms kun je alleen de bovenste grens instellen dat is afhankelijk van je regelaar.
Die maximale temperatuur is de begrenzing van de ketel, hoger gaat hij niet.
Die stooklijn moet je kiezen afhankelijk van de warmte verliezen van je huis.
En bij vloerverwarming is het al helemaal zinloos, want die beperkt de temperatuur die de vloer ingaat zelf en dat moet je zo wie zo beperken tot 35 a 40 graden.
En het blijft altijd een benadering en dus veel minder comfortabel en dus stook je bijna altijd te warm en dus te duur.
Je regelt niet meer de kamer temperatuur maar de temperatuur van je cv water.
Dat is eigenlijk alleen zinvol als je meerdere ruimten hebt met thermostaatknoppen op de radiatoren zodat je die ruimten allemaal apart kunt regelen.
Je kunt veel beter gewoon de een ruimte regeling instellen en op de radiatoren boven thermostaat knoppen monteren, aangezien je zegt dat die weinig aanstaan kan dat prima.
Oei, Oei - dan moeten heel veel instructies nieuw geschreven worden
en installateurs moeten vergeten wat ze tot nu toe geleerd hebben ...
Als je het over het hele systeem hebt spreken ze vaak van een aanvoer en een retour temperatuur.
Dus lekker verwarrend.
Ik kan een ontwerptemperatuur en een max aanvoertemperatuur instellen. Dat klinkt voor mij als hetzelfde. Een minimale temperatuur kan ik niet instellenBen(V) schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:53:
[...]
De aanvoer temperatuur is de temperatuur van het water dat de ketel ingaat, niet wat er na verwarming door de ketel uitkomt.
En bij een weerafhankelijke regeling wordt de water temperatuur van je hele cv systeem op een bepaalde waarde gehouden afhankelijk van de buiten temperatuur.
Je stelt meestal twee temperaturen voor je cv water in (de laagste en de hoogste) en daartussen gaat het regelen afhankelijk van de buiten temperatuur, dat noemen ze de stooklijn.
Soms kun je alleen de bovenste grens instellen dat is afhankelijk van je regelaar.
Die maximale temperatuur is de begrenzing van de ketel, hoger gaat hij niet.
Ik heb "traag" opgegeven als gebouwverlies maar of dat een verschil maakt op de stooklijn heb ik nog niet bekeken, zal ik eens doenDie stooklijn moet je kiezen afhankelijk van de warmte verliezen van je huis.
En bij vloerverwarming is het al helemaal zinloos, want die beperkt de temperatuur die de vloer ingaat zelf en dat moet je zo wie zo beperken tot 35 a 40 graden.
En het blijft altijd een benadering en dus veel minder comfortabel en dus stook je bijna altijd te warm en dus te duur.
Ja die heb ik overal op zitten.Je regelt niet meer de kamer temperatuur maar de temperatuur van je cv water.
Dat is eigenlijk alleen zinvol als je meerdere ruimten hebt met thermostaatknoppen op de radiatoren zodat je die ruimten allemaal apart kunt regelen.
Je kunt veel beter gewoon de een ruimte regeling instellen en op de radiatoren boven thermostaat knoppen monteren, aangezien je zegt dat die weinig aanstaan kan dat prima.
Zie:
:strip_exif()/f/image/VJp2S5FsGnC3mGsalaOxm3rX.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: gevonden uit het lucht/water dat deze niet in te regelen zijn
[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 18-09-2024 22:11 ]
Ik heb een mailtje gekregen. Het wordt binnen kort aangepast op de website.dunklefaser schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:19:
@Seafarer Zoals je ziet - het presenteren van deze misconceptie/misinformatie en dan nog met een plaatje en en de vraag waar het vandaan komt heeft misschien averechtse effecten zelfs hier op tweakers.
Mijn ervaring is dat vloerverwarming met menverdelers niet goed reageren op modulerende thermostaten. Ik heb hetzelf ondervonden en werd geadviseerd door de installateur om over te gaan op aan/uit. Dat werkte aanzienlijk beter.mukky schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:09:
Ik heb een woning met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De woning is goed geïsoleerd en de radiatoren boven staan weinig aan. Ik worstel met goede instellingen voor de Nefit ketel (TopLine HRC 45), er zat een aan/uit thermostaat op die ik heb vervangen door een Moduline 3000 thermostaat met weersafhankelijke regeling. Nu staat de ketel soms urenlang op 22 graden te stoken, zo laag dat de pompschakelaar van de vv niet aanslaat
Ik kan maar een paar dingen invoeren op de ketel en thermostaat:Ik weet eigenlijk niet goed waar te beginnen, iemand tips?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maargoed, als de helft van je systeem wel hogere temperaturen nodig heeft is dat een no-go.
Ik heb daar ook al over na zitten denken. Zou betekenen dat de radiatoren niet zoveel doen maar echt bezwaarlijk is dat niet. Inmiddels heb ik een legplan van de vloerverwarming gemaakt en ga ik iig van de weersafhankelijke regeling af._JGC_ schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:23:
Als het even kan die hele mengverdeler eruit en je ketel op 35-40 graden laten stoken. Pomp op hoogste stand doet niet onder voor de pomp van een mengverdeler of van een warmtepomp.
Maargoed, als de helft van je systeem wel hogere temperaturen nodig heeft is dat een no-go.
Het idee van @Dashlane vind ik ook nog interessant, en dan bij voorkeur op een laag pitje. Toen ik hierin trok werkte het ook op aan/uit maar met temperaturen van 55+ graden was dat echt zonde geld.
Maar nu heb ik wel dat als de CV (Intergas) verwarmt, er water uit de afvoer druppelt. Ligt dit dan nog aan een afstelling van de pomp? (lees net in de reactie van @_JGC_ dat dit van de condensafvoer afkomt, ook mijn zwanenhals zit flink lager dan de uitgang.)
[ Voor 16% gewijzigd door Black Sparrow op 30-09-2024 12:28 ]
_JGC_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:33:
@Black Sparrow Heb je een foto en kan je aangeven waar het druppelt?
/f/image/Zu8aRGD5UqT35RMaWnVRs5vQ.png?f=fotoalbum_large)
Volgens gasketelwet mag je die er overigens niet zelf uittrekken, want er gaat rookgas door.
Het gaat niet om de aanvoer temperatuur, maar het rendement wordt bepaald door de retourtempratuur.mukky schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:00:
[...]
Ik heb daar ook al over na zitten denken. Zou betekenen dat de radiatoren niet zoveel doen maar echt bezwaarlijk is dat niet. Inmiddels heb ik een legplan van de vloerverwarming gemaakt en ga ik iig van de weersafhankelijke regeling af.
Het idee van @Dashlane vind ik ook nog interessant, en dan bij voorkeur op een laag pitje. Toen ik hierin trok werkte het ook op aan/uit maar met temperaturen van 55+ graden was dat echt zonde geld.
Ik heb nu een warmtepomp met pomploze verdeler. Dit is weersafhankelijk geregeld. Ik kreeg een ontzetten slecht rendement met aanvoer tempraturen van onder de 30 graden. De warmtepomp ging veel schakelen omdat die binnen luttele minuten de warmte niet kwijt kan. Nu heb ik een minimaal aanvoer van 30 graden en daarmee een veel beter werkend systeem. Oftewel, lager is niet altijd beter.
Dank voor je toelichting, mijn ketel stond de afgelopen dagen ook weer op 21 graden te stoken... ik kan helaas geen minimale stooktemperatuur instellen op de stooklijn bij Nefit. Misschien klopt het rekenkundig wel maar mijn verstand zegt me dat dit geen zin heeft. Ik ga dus weer naar ruimtegeregeld toe de komende tijd.Dashlane schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:10:
[...]
Het gaat niet om de aanvoer temperatuur, maar het rendement wordt bepaald door de retourtempratuur.
Ik heb nu een warmtepomp met pomploze verdeler. Dit is weersafhankelijk geregeld. Ik kreeg een ontzetten slecht rendement met aanvoer tempraturen van onder de 30 graden. De warmtepomp ging veel schakelen omdat die binnen luttele minuten de warmte niet kwijt kan. Nu heb ik een minimaal aanvoer van 30 graden en daarmee een veel beter werkend systeem. Oftewel, lager is niet altijd beter.
Sorry, daarachter. Het gaat dus gewoon wel door de zwarte buis heen._JGC_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:53:
@Black Sparrow Als ie bij het bovenste pijltje drupt zit de opvangbak of de afvoerbuis in de ketel niet goed.
Volgens gasketelwet mag je die er overigens niet zelf uittrekken, want er gaat rookgas door.
Dat betekent dat hij precies doet wat hij moet doen: condenseren.Black Sparrow schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:39:
[...]
Sorry, daarachter. Het gaat dus gewoon wel door de zwarte buis heen.
En grappig dat het je nu pas opvalt, wellicht gebeurde dat bij de veel te hoge temperatuur nog niet.
Je hebt dus winst behaald!
[ Voor 19% gewijzigd door S0epkip op 30-09-2024 14:50 ]
Dat is de bedoeling!Black Sparrow schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:24:
Ik heb begin dit jaar de temperatuur teruggezet naar 50 graden, iets wat door fikse overcapaciteit in de radiatoren en een meer constante temperatuur eigenlijk best goed werkt.
Maar nu heb ik wel dat als de CV (Intergas) verwarmt, er water uit de afvoer druppelt. Ligt dit dan nog aan een afstelling van de pomp? (lees net in de reactie van @_JGC_ dat dit van de condensafvoer afkomt, ook mijn zwanenhals zit flink lager dan de uitgang.)
Als daar water druppelt is de ketel daadwerkelijk in HR bedrijf.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 30-09-2024 15:22 ]
Waarom zou je bij een hoge temperatuur niet condenseren?S0epkip schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:50:
[...]
Dat betekent dat hij precies doet wat hij moet doen: condenseren.
En grappig dat het je nu pas opvalt, wellicht gebeurde dat bij de veel te hoge temperatuur nog niet.
Je hebt dus winst behaald!
De retour temperatuur bepaalt de condensatie.
Toen de ketel tot hogere temperaturen verwarmde heb ik dit nooit gehoord, misschien dat de condens toen verdampte?S0epkip schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:50:
[...]
Lees geen condens is geen HR-bedrijf.
Maar lekt het nu naast de sifon of wat? Foto en het verhaal van mede tweakers maken het er niet duidelijker op. Heeft je ketel dit jaar al onderhoud gehad. Ik zie op de foto ook leksporen op de mantel. Condenswater zie je niet terug druppelen behalve als je tijdens cv bedrijf de zwarte ribbelslang uit het riool t-stuk haalt. Er zitten in de ketel meerdere pakkingen welke aan veroudering onderhevig zijn en zo bij onderhoud soms vervangen worden.
Zo nu en dan een drupje is wat anders dan continu drup drup drup wat je hoort als je ketel goed condenseert.Seafarer schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:21:
[...]
Waarom zou je bij een hoge temperatuur niet condenseren?
De retour temperatuur bepaalt de condensatie.
Ik moet hier de sifon maar eens aanpassen, je hoort hier de hele dag in rap tempo druppels een meter naar beneden kletteren in de sifon. Is een heel stuk erger geworden na het uitbreiden met 45 meter vloerverwarming en het toevoegen van 30 ventilatoren in de woonkamer.
Goeie indicator van lage retour toch? Niks meten en kijken, je hoort het gewoon._JGC_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:58:
[...]
Zo nu en dan een drupje is wat anders dan continu drup drup drup wat je hoort als je ketel goed condenseert.
Ik moet hier de sifon maar eens aanpassen, je hoort hier de hele dag in rap tempo druppels een meter naar beneden kletteren in de sifon. Is een heel stuk erger geworden na het uitbreiden met 45 meter vloerverwarming en het toevoegen van 30 ventilatoren in de woonkamer.
met veel inspiratie uit dit topic ben ik aan de slag gegaan met CV-inrichting. Probleem is dat ik een gasverbruik zie wat zeer neigt naar pendelen, waarbij ik niet kan achterhalen waardoor dat komt.
Situatie is dat ik een grote (260cm breed, 40cm hoog) jaga lage temperatuur radiator heb in de woonkamer en in de (open) keuken een stukje vloerverwarming. Ketel is een vaillant en Vaillant calormatic VRT 350 thermostaat. De aanvoertemperatuur staat ingesteld op 55 graden. De jaga is voorzien van 10 ventilatoren + een heatbooster en ik zie de 20% aan delta t daar ook netjes terug. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd qua pomp snelheid en vermogenbeperking van de CV, maar dit lijkt totaal niet te helpen.
Ook de radiatoren in de rest van het huis heb ik rond de 20% aan delta T ingesteld.
Zie hieronder mijn gasverbruik van vandaag:
:strip_exif()/f/image/eeSIVN8xE1ZlMx1AVboNaQ64.jpg?f=fotoalbum_large)
En zie hier een meting van een geimproviseerde temperatuur verdeling van mijn retour (aqara sensor op de retour geplakt bij CV). Ik vermoed dat hier wel een offset in zit, maar qua verloop zie ik niet de pieken van het gasverbruik terug (als in een te hoge retour temp voor pendelen).
:strip_exif()/f/image/9cUfQS44UaqDfMAosx3uMWBy.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik mee stoei:
* ik weet dat pendelen optreedt als er warmtevraag is en de ketel dan toch afslaat. Dat gedrag zie ik af en toe ook, maar niet elke keer (soms slaat de ketel ook gewoon af). Ik vind het gasverbruik alleen sterk duiden op pendelen, waar de retour temperatuur grafiek dit weer tegen lijkt te spreken. Hoe zien jullie dit?
* ik heb alleen vloerverwarming (1 groep) in de keuken met een aparte pomp en mengverdeler (maximaal open). Thermostaat staat op 40 graden en er gaat 30 graden de vloer in. Pomp staat op de laagste stand en delta T is ongeveer 10%. Zit hier nog een optimalisatie in? Bijvoorbeeld de mengverdeler helemaal dicht zetten? De vloerverwarming is puur bedoelt als bijverwarming (geen koude tegels ;-))
Ik wil ook gaan experimenteren met stookuren, waarbij ik het stoken wil concentreren op een uurtje op en uurtje af (of iets wat er op lijkt). Maar wil niet teveel inleveren op comfort.
Ik zie in 5 uur dat er 12 keer gasverbruik is. 300min. : 12 = 25min.Boukiej88 schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:50:
Goedenavond,
met veel inspiratie uit dit topic ben ik aan de slag gegaan met CV-inrichting. Probleem is dat ik een gasverbruik zie wat zeer neigt naar pendelen, waarbij ik niet kan achterhalen waardoor dat komt.
Situatie is dat ik een grote (260cm breed, 40cm hoog) jaga lage temperatuur radiator heb in de woonkamer en in de (open) keuken een stukje vloerverwarming. Ketel is een vaillant en Vaillant calormatic VRT 350 thermostaat. De aanvoertemperatuur staat ingesteld op 55 graden. De jaga is voorzien van 10 ventilatoren + een heatbooster en ik zie de 20% aan delta t daar ook netjes terug. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd qua pomp snelheid en vermogenbeperking van de CV, maar dit lijkt totaal niet te helpen.
Ook de radiatoren in de rest van het huis heb ik rond de 20% aan delta T ingesteld.
Zie hieronder mijn gasverbruik van vandaag:
[Afbeelding]
En zie hier een meting van een geimproviseerde temperatuur verdeling van mijn retour (aqara sensor op de retour geplakt bij CV). Ik vermoed dat hier wel een offset in zit, maar qua verloop zie ik niet de pieken van het gasverbruik terug (als in een te hoge retour temp voor pendelen).
[Afbeelding]
Waar ik mee stoei:
* ik weet dat pendelen optreedt als er warmtevraag is en de ketel dan toch afslaat. Dat gedrag zie ik af en toe ook, maar niet elke keer (soms slaat de ketel ook gewoon af). Ik vind het gasverbruik alleen sterk duiden op pendelen, waar de retour temperatuur grafiek dit weer tegen lijkt te spreken. Hoe zien jullie dit?
* ik heb alleen vloerverwarming (1 groep) in de keuken met een aparte pomp en mengverdeler (maximaal open). Thermostaat staat op 40 graden en er gaat 30 graden de vloer in. Pomp staat op de laagste stand en delta T is ongeveer 10%. Zit hier nog een optimalisatie in? Bijvoorbeeld de mengverdeler helemaal dicht zetten? De vloerverwarming is puur bedoelt als bijverwarming (geen koude tegels ;-))
Ik wil ook gaan experimenteren met stookuren, waarbij ik het stoken wil concentreren op een uurtje op en uurtje af (of iets wat er op lijkt). Maar wil niet teveel inleveren op comfort.
Ik zie de pieken steeds kleiner worden in een richting. Of ook, het huis begint door te warmen dus het gasverbruik neemt af. Kan ook zijn dat het buiten warmer wordt.
Conclusie: Werkt prima. Maar je thermostaat probeert gewoon het te grootte minimum vermogen van je ketel te verdelen over de tijd.
Mijn vraag is dan wat is het probleem?
Nee niet naast de sifon. Ja, dit jaar reeds onderhoud gehad.scofield schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:41:
[...]Maar lekt het nu naast de sifon of wat?
Onderstaand is precies wat ik ook heb, de zwarte slag eindigt 50 cm boven de waterstand in de sifon, waardoor je dus steeds de druppels hoort vallen.
_JGC_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:58:
[...]
continu drup drup drup wat je hoort als je ketel goed condenseert.
Ik moet hier de sifon maar eens aanpassen, je hoort hier de hele dag in rap tempo druppels een meter naar beneden kletteren in de sifon. I
Goede tip, lab kennis? Heb toevallig zo'n zelfde construct bij de wasmachinescofield schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:41:
Voor het geluid misschien een speciedekseltje op maat maken of een 45 gr bochtje mof/spie in het huidige t-stuk lijmen. Wellicht een kasrubber?
Ik dacht dat er een probleem was (namelijk pendelen), maar als dit ‘normaal’ gedrag is dan is dat uiteraard nog beter. Bedankt voor je reactie 👍🏻Seafarer schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:10:
[...]
Ik zie in 5 uur dat er 12 keer gasverbruik is. 300min. : 12 = 25min.
Ik zie de pieken steeds kleiner worden in een richting. Of ook, het huis begint door te warmen dus het gasverbruik neemt af. Kan ook zijn dat het buiten warmer wordt.
Conclusie: Werkt prima. Maar je thermostaat probeert gewoon het te grootte minimum vermogen van je ketel te verdelen over de tijd.
We weten niet welke ketel je hebt maar als je in de specs kijkt en zoekt naar de laagste brander stand of minimum vermogen dan is het nog beter te verklaren.Boukiej88 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:06:
[...]
Ik dacht dat er een probleem was (namelijk pendelen), maar als dit ‘normaal’ gedrag is dan is dat uiteraard nog beter. Bedankt voor je reactie 👍🏻
Binnen kort als het kouder wordt zullen de piekjes meer een gelijke hoogte krijgen.
Die siphon heeft al heel lang geen onderhoud gehad zo te zien. Die moet nodig een keer schoongemaakt worden.
De sifon is niet op de foto zichtbaar, en op de leiding zit inderdaad wat stof (?) van het boren van gaten naar de badkamer. Wat zegt dat over onderhoud?Blihi schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:47:
[...]Die siphon heeft al heel lang geen onderhoud gehad zo te zien. Die moet nodig een keer schoongemaakt worden.
Wat is dan dat plastic ding vol zwarte drap die onder de ketel hangt volgens jou?Black Sparrow schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
De sifon is niet op de foto zichtbaar, en op de leiding zit inderdaad wat stof (?) van het boren van gaten naar de badkamer. Wat zegt dat over onderhoud?
Edit: Dat is dus de interne sifon. Het condenswater van de ketel gaat daar doorheen en dan de zwarte afvoerslang in. Als die druppelt zit die sifon mogelijk verstopt, of zit hij niet goed vast.
Die sifon hoort niet zwart te zijn. De drap die daar in zit is corrosie van de binnenkant van de ketel en dat moet je af en toe schoonmaken. Hoe agressiever je de ketel afstelt, hoe agressiever de rookgassen gaan zijn en dan moet je die sifon wat vaker schoonmaken. Dit is normaal onderhoud.
[ Voor 40% gewijzigd door Blihi op 01-10-2024 12:45 ]
Is wel spelen met vuur.scofield schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:46:
Hoe kan ik een ketel agressiever afstellen? Dan ga ik m’n collega’s laten schrikken
Hij bedoelt "corrosiever" afstellen, misschien met (veel) meer lucht?scofield schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:46:
Hoe kan ik een ketel agressiever afstellen? Dan ga ik m’n collega’s laten schrikken
AHaaaa. Goed opgemerkt. Auto correctie is ook niet alles.dunklefaser schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
Hij bedoelt "corrosiever" afstellen, misschien met (veel) meer lucht?
Edit: ik had de wijziging van @Blihi niet direct meegekregen.
[ Voor 13% gewijzigd door Seafarer op 01-10-2024 18:16 ]
Hoe verder je de rookgassen terug gaat koelen, hoe meer condens er in het rookgaskanaal ontstaat (dat is de bedoeling). Die condens bevat zavel en is dus zuur. De rookgaskanalen (vaak nog van dikwandig aluminium) en de warmtewisselaar zelf gaan reageren met dit zure condenswater en daarmee krijg je afzetting van aluminiumoxide. Dit wordt met het condenswater afgevoerd en komt onder in de sifon terecht. Dat is die drap die daar in zit.
Een CV ketel slijt dus echt door gebruik. Het aluminium wat in de warmtewisselaar en de rookgasafvoeren gebruikt wordt slijt langzaam weg, tot er een keer een lekkage komt en de ketel afgeschreven is. Daarom is jaarlijks onderhoud ook zo belangrijk.
Exact dezelfde ketel bij de buren, afgesteld op een Tr van 40 a 50 graden had vrijwel geen drab in de sifon.
Betreft dit de zogenaamde 'Low load'?Seafarer schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:10:
[...]
Ik zie in 5 uur dat er 12 keer gasverbruik is. 300min. : 12 = 25min.
Sommige onderhoudsbedrijven hebben er een handje van om alleen die sifon even leeg te kiepen, rookgasmeting doen en dan een sticker plakken. Ik heb ze wel eens gehad hier, van die snelle jongens... de monteur die het vervolgens 18 maand later alsnog uit de ketel mag krabben vloekt alles bij elkaar.
Klopt helemaal. Maar een vuil sifon zorgt voor verstoppingen, dus die moet je in ieder geval schoon houden._JGC_ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:58:
@Blihi Een schoon sifon is nog geen garantie voor een schone ketel. Als je die sifon leeggooit zonder de ketel schoon te maken blijft die sifon op een gegeven moment schoon.
Sommige onderhoudsbedrijven hebben er een handje van om alleen die sifon even leeg te kiepen, rookgasmeting doen en dan een sticker plakken. Ik heb ze wel eens gehad hier, van die snelle jongens... de monteur die het vervolgens 18 maand later alsnog uit de ketel mag krabben vloekt alles bij elkaar.
Agh, ik heb helemaal geen gasketel meer en warmtepompen hebben dit probleem niet. Daar valt vrijwel niets aan te onderhouden.
Die naam wordt gebruikt.
De basis is niets meer dan het volgende:
Bijvoorbeeld het minimum ketel vermogen is 7kW en het huis verliest 3,5 kW .Ga je dan 1 uur stoken dan heb je een sauna.
De ketel produceert meer warmte dan dat het huis verliest. De thermostaat gaat dan de ketel aan/uit sturen.
Dus met 7kW 0,5 uur branden is ook 3.5kW Maar je voelt al aan dat 30min. branden en 30min. uit heel erg on comfortabel gaat worden. Dus gaat de thermostaat die 30min.verdelen over een uur. Bijvb. 10min.aan en 10min. uit (stooksessie van 20min.) Doe je dat 3 keer dan is je uur vol.
Meestal voel je dit nog goed en wordt 5 min.aan en 5 min. uit gebruikt (stooksessies van 10min.) doe je dit 6 keer dan is je uur vol. En heb je dus maar 3,5kW gemaakt. Die heel comfortabel aan voelt.
Dit is voor radiatoren goed.
Ik schrijf aan/uit dat doen de goedkope thermostaten. De duurdere varieeren de aan en de uit tijd om het comfort perfect te krijgen. Maar hoe het ook genoemd wordt het is gewoon je vermogen verkleinen.
Lijkt een beetje op je waterkoker 10min. op 2kW, stop temperatuur bereikt. water koelt af 2kW 0,5 min. aan en weer uit. Dit gebeurt zonder intelligentie.
Dus bovenstaand komt uit de THERMOSTAAT !!! gaat je ketel zich bemoeien met aan/uit en meldingen geven dan kan hij gewoon zijn warmte niet kwijt aan je radiatoren. Dat gebeurt als mensen veel te kleine radiatoren hebben, te weinig flow en zonder nadenken warmtepomp testen gaan uitvoeren en de ketel beperken op max. 35graden met te weinig flow.
Is het werkingsprincipe van de vvw dat er warm water in wordt gepompt en het dan stil blijft staan om af te koelen in de vvw? Dan slaat de ketel weer af. De vvw pomp slaat af want onder de 35°, het water staat stil in de vvw en na een paar minuten gaat de ketel weer aan en springt de pomp weer bij enzo verder. Is dit hoe het in principe hoort te gaan?
Ik dacht altijd dat er continu een beetje warm water door de vloer zou stromen. Dit lijkt me bij een warmtepomp ook het beste omdat er dan lange runs zijn en deze niet continu aan en uit slaat.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Remeha verbiedt het bij de Tzerra Ace zelfs om de warmtewisselaar schoon te maken. Heeft een of andere coating over het aluminium._JGC_ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:58:
@Blihi Sommige onderhoudsbedrijven hebben er een handje van om alleen die sifon even leeg te kiepen, rookgasmeting doen en dan een sticker plakken. Ik heb ze wel eens gehad hier, van die snelle jongens... de monteur die het vervolgens 18 maand later alsnog uit de ketel mag krabben vloekt alles bij elkaar.
Ook spoelen mag niet.
Kun je die pompschakelaar niet eerder, lees op een lagere temp, laten draaien. Ik vind 35 gr nogal wat. Mijn schakeling heb ik in het stookseizoen op 25 gr staan en in de zomer zet ik die op 35 zodat ie in tijden van hete zomer perioden niet gaat staan malen behalve de 10 minuten sessie.OneTimer schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:28:
Ik ben sinds een aantal dagen aan het experimenteren met de vvw. Voor het eerst in gebruik sinds we hier wonen. Het is ook in de zomer pas ingevreesd. In de openingspost staat dat de vvw pomp alleen aan moet als er warm water wordt aangevoerd. We hebben ook een pompschakelaar die bij 35° aangaat. Daaronder slaat de vvw pomp weer af. Het is een mengverdeler van Thermion met 7 groepen en een Danfoss pomp, mengen staat 1 slagje open. Er zit ook een AVDO in die op 0,2 bar staat ingesteld. Handdoekradiator in de badkamer staat volledig open, de rest in het huis dicht. Met Nefit gasketel wordt het nu verwarmd. Hybride wp komt eind van de maand.
Is het werkingsprincipe van de vvw dat er warm water in wordt gepompt en het dan stil blijft staan om af te koelen in de vvw? Dan slaat de ketel weer af. De vvw pomp slaat af want onder de 35°, het water staat stil in de vvw en na een paar minuten gaat de ketel weer aan en springt de pomp weer bij enzo verder. Is dit hoe het in principe hoort te gaan?
Ik dacht altijd dat er continu een beetje warm water door de vloer zou stromen. Dit lijkt me bij een warmtepomp ook het beste omdat er dan lange runs zijn en deze niet continu aan en uit slaat.
Tzerra en calenta mag je zowiezo niet spoelen. Alleen stofzuigen met de remeha slang.sympa schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:00:
[...]
Remeha verbiedt het bij de Tzerra Ace zelfs om de warmtewisselaar schoon te maken. Heeft een of andere coating over het aluminium.
Ook spoelen mag niet.
Dat denk ik niet. Het is een gesloten kastje en er staat op het kastje 35°C. Ik kan wel de pomp gewoon in het stopcontact doen waardoor de pomp gewoon altijd aan staat.scofield schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Kun je die pompschakelaar niet eerder, lees op een lagere temp, laten draaien. Ik vind 35 gr nogal wat. Mijn schakeling heb ik in het stookseizoen op 25 gr staan en in de zomer zet ik die op 35 zodat ie in tijden van hete zomer perioden niet gaat staan malen behalve de 10 minuten sessie.
Maar ik lees dus ook dat de pomp echt alleen aan hoeft als er warm water vanuit de cv komt (openingspost). Wat is nu wijsheid. Continu laten draaien of alleen bij warm cv aanvoer. Wat is gebruikelijk?
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Een ander 'kastje' gebruiken die temperatuur regelbaar is?OneTimer schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:01:
[...]
Dat denk ik niet. Het is een gesloten kastje en er staat op het kastje 35°C. Ik kan wel de pomp gewoon in het stopcontact doen waardoor de pomp gewoon altijd aan staat.
Maar ik lees dus ook dat de pomp echt alleen aan hoeft als er warm water vanuit de cv komt (openingspost). Wat is nu wijsheid. Continu laten draaien of alleen bij warm cv aanvoer. Wat is gebruikelijk?
Dan heb je wel een probleem als je onderhoud volgens de voorschriften achterwege laat. Als die wisselaar eenmaal vol zit met aanslag krijg je die er met de zuiger niet meer uit en kan je kiezen tussen wisselaar vervangen of alsnog schoonborstelen.sympa schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:00:
[...]
Remeha verbiedt het bij de Tzerra Ace zelfs om de warmtewisselaar schoon te maken. Heeft een of andere coating over het aluminium.
Ook spoelen mag niet.
Maargoed, Remeha heeft wel meer ketels uitgerust met wisselaars die in zijn geheel niet schoon te maken zijn en einde ketel betekenen zodra die vol zitten met rotzooi. Geef mij maar gewoon een Intergas wisselaar, je moet het alleen niet zo ver laten komen dat de stuwstrips vastgerot in de ketel zitten
Als het een Robot pompschakelaar is dan kun je deze open schroeven en de potmeter een beetje “tweaken”.OneTimer schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:01:
[...]
Dat denk ik niet. Het is een gesloten kastje en er staat op het kastje 35°C. Ik kan wel de pomp gewoon in het stopcontact doen waardoor de pomp gewoon altijd aan staat.

Maar nu weet ik nog steeds wat gebruikelijk is bij vvw
Continu pomp aan tijdens het stookprogramma of alleen als de cv aanslaat en 'warmer' water stuurt?
Bij een simpel circuit (1 pomp, 1 circuit) moet de pomp voldoende debiet hebben om de warmte te onttrekken van de bron maar ook niet te hoog zodat het circuit genoeg tijd krijgt om de warmte af te geven waardoor een mooie DeltaT ontstaat. Deze stelling gebruik ik bij het bepalen van de pompsnelheid voor iedere pompgroep met de evenwichtsfles als warmtebron. Hierbij wordt icm de debietmeteres bij vloerverwarming de DeltaT (poging tot) ingeregeld.
Hierbij verwacht ik een DeltaT van 4-7graden (enkel vloerverwarming).
Wat ik niet terugvind is de verwachte werking tussen ketel en evenwichtsfles.
Hoort op een evenwichtsfles ook een verschil te zitten zitten aanvoer en retour (lage pompsnelheid) of hou je de fles best op temperatuur (hoge sneheid)?
Momenteel is het bij mij zeer moeilijk om een DeltaT te bekomen van >2°C op de laagste pompsnelheid (50%) bij de evenwichtsfles.
Je wilt de gas-cv af regelen met een zo laag mogelijke Tr. De rest is onbelangrijk. Dus: primaire circuit: een zo laag mogelijk debiet met een zo laag mogelijke Ta (eigenlijk Tr, maar alleen Ta is meestal instelbaar).
Het secundaire circuit moet zodanig afgesteld worden dat het benodigde vermogen afgegeven kan worden. Ook hier is de dT niet interessant, maar alleen de gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem ( (dus: (Ta+Tr)/2 gemeten op de radiator/vloer) in combinatie met de buitentemperatuur (hoe kouder het buiten is, hoe hoger de temperatuur van het afgiftesysteem moet zijn).
De focus op dT is misleidend.
Als je dit zou copy-pasten in de opening post zou dat al een hele verbetering zijnBlihi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:27:
Nee, stop met die focus op delta-T. "Tijd nodig hebben om warmte af te geven" is onzin.
Je wilt de gas-cv af regelen met een zo laag mogelijke Tr. De rest is onbelangrijk. Dus: primaire circuit: een zo laag mogelijk debiet met een zo laag mogelijke Ta (eigenlijk Tr, maar alleen Ta is meestal instelbaar).
Het secundaire circuit moet zodanig afgesteld worden dat het benodigde vermogen afgegeven kan worden. Ook hier is de dT niet interessant, maar alleen de gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem ( (dus: (Ta+Tr)/2 gemeten op de radiator/vloer) in combinatie met de buitentemperatuur (hoe kouder het buiten is, hoe hoger de temperatuur van het afgiftesysteem moet zijn).
Ik ben het CV circuit in balans aan het brengen, eerst het radiatordeel en dan de vv inregelen op dezelfde temperatuur. Wat is dan de volgende stap? Aanvoertemperatuur naar beneden en daarna de pompsnelheid? Ik krijg niet beredeneerd hoe verder
brandervermogen van de ketel omlaag ipv pompsnelheid?mukky schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:47:
[...]
Als je dit zou copy-pasten in de opening post zou dat al een hele verbetering zijn![]()
Ik ben het CV circuit in balans aan het brengen, eerst het radiatordeel en dan de vv inregelen op dezelfde temperatuur. Wat is dan de volgende stap? Aanvoertemperatuur naar beneden en daarna de pompsnelheid? Ik krijg niet beredeneerd hoe verder
Je stelt het iets te scherp door te stellen dat debiet ‘zo laag mogelijk’ moet zijn…Blihi schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:27:
Nee, stop met die focus op delta-T. "Tijd nodig hebben om warmte af te geven" is onzin.
Het afgegeven vernogen is evenredig met de deltaT en het debiet….
Als die te laag zijn, dat krijg je de calorieen niet je huis in.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hangt toch af van wat je aan vermogen nodig hebt…Jailhouse schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:50:
[...]
brandervermogen van de ketel omlaag ipv pompsnelheid?
Weet je… als je je bandervermogen op 0 zet heb je geen debiet meer nodig. Je delta t wordt heel laag, en je retourtemperatuur zal ook heel laag zijn.
Maar in de winter vriezen je oren af.
Ik heb het vermogen al teruggeregeld naar 15 kW, de pomp heeft een minimaal en een maximaal percentage nodig en staat ingesteld op Proportional. Ik moet echter ook een maximale stooktemperatuur aangeven. Waar te beginnen? Of in welke volgorde?Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:52:
[...]
Hangt toch af van wat je aan vermogen nodig hebt…
Weet je… als je je bandervermogen op 0 zet heb je geen debiet meer nodig. Je delta t wordt heel laag, en je retourtemperatuur zal ook heel laag zijn.
Maar in de winter vriezen je oren af.

In dit seizoen zal je met 15kW altijd gaan pendelen.mukky schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:57:
[...]
Ik heb het vermogen al teruggeregeld naar 15 kW, de pomp heeft een minimaal en een maximaal percentage nodig en staat ingesteld op Proportional. Ik moet echter ook een maximale stooktemperatuur aangeven. Waar te beginnen? Of in welke volgorde?
Max stooktemp zou ik om te beginnen eens op 50°C zetten. Je kan dat nadien wel aanpassen natuurlijk.
Dank, zit er een logica achter? Waarom bijv. niet het pompvermogen bij- of afregelen? En hoe verhoudt zich de temperatuur tot het vemogen?Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
In dit seizoen zal je met 15kW altijd gaan pendelen.
Max stooktemp zou ik om te beginnen eens op 50°C zetten. Je kan dat nadien wel aanpassen natuurlijk.
Dat is leuk om je systeem snel van 20 graden naar 50 graden op te stoken om daarna te gaan pendelen op laagste vermogen van de ketel.
Ik heb hier de ketel 25% vermogen staan (~6,5KW), laagst mogelijke wat nog verantwoord is voor een Intergas HRE 28/24. Systeem geeft bij 35 graden zo'n 5KW af. Ketel begint 's morgens op laagste vermogen met verwarmen en komt langzaam naar de gevraagde 35 graden. Gaat daar uiteindelijk wel overheen.
Ja het duurt 's morgens even voor het warm wordt, maar nu het nog niet zo koud is heb ik in 10 minuten de keet warm en daarna een halve graad overshoot terwijl de ketel allang uit is, als het straks kouder is voelt 19 graden met een 30 graden radiator met fans eronder ook gewoon warm aan. Het hoeft van mij niet binnen een uur 20 graden te zijn.
Als je ketel wat intelligentie heeft (proportioneel), dan weet die ongeveer hoe snel de pomp moet draaien.mukky schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:13:
[...]
Dank, zit er een logica achter? Waarom bijv. niet het pompvermogen bij- of afregelen? En hoe verhoudt zich de temperatuur tot het vemogen?
Wat voor huis heb je.mukky schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:13:
[...]
Dank, zit er een logica achter? Waarom bijv. niet het pompvermogen bij- of afregelen? En hoe verhoudt zich de temperatuur tot het vemogen?
15kW is heel veel voor de meeste huizen in NL.
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?