Ik heb nog hele oude radiatoren, 9 stuks, die gemaakt zijn om op 90/70 te draaien._JGC_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:13:
15KW stookvermogen?
Dat is leuk om je systeem snel van 20 graden naar 50 graden op te stoken om daarna te gaan pendelen op laagste vermogen van de ketel.
Ik heb hier de ketel 25% vermogen staan (~6,5KW), laagst mogelijke wat nog verantwoord is voor een Intergas HRE 28/24. Systeem geeft bij 35 graden zo'n 5KW af. Ketel begint 's morgens op laagste vermogen met verwarmen en komt langzaam naar de gevraagde 35 graden. Gaat daar uiteindelijk wel overheen.
Ja het duurt 's morgens even voor het warm wordt, maar nu het nog niet zo koud is heb ik in 10 minuten de keet warm en daarna een halve graad overshoot terwijl de ketel allang uit is, als het straks kouder is voelt 19 graden met een 30 graden radiator met fans eronder ook gewoon warm aan. Het hoeft van mij niet binnen een uur 20 graden te zijn.
Als ik alle radiatoren open heb staan (wat meestal het geval is) dan kom ik uit op 14,2kw (als ik 90/70 aanhoudt)
Echter heb ik de aanvoer op max 60gr ingesteld op mijn Tado thermostaat.
Als ik een dE aanhoudt van 12 (0.8x60=48)
en het totale vermogen uitreken van al mijn radiatoren bij elkaar dan kom ik uit op 7,78kw, wat toevallig ook precies het minimale vermogen is van mijn CV.
Raden jullie dan aan om mijn CV op het minimale vermogen in te stellen? Of op 14,2kw (het originele vermogen van al mijn radiatoren bij elkaar)
Op 14,2kw kan ik de pomp op 100% laten staan heb ik ontdekt (dat geeft een dE van ongeveer 11-12gr)
Op minimaal vermogen zal de pomp ergens rond de 50-55% draaien gok ik om de zelfde dE te krijgen.