hilgeholt schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:44:
Wij zijn recentelijk verhuist en hebben vvw aan laten leggen. Daarbij hebben we de bestaande radiatoren eruit gehaald behalve in de badkamer en de wasruimte. We hebben de bestaande ketel laten zitten deze is geplaats op 2017, remaha tzerra 28c plus. (ik denk niet modulerend)
Onze vloerverwarming bestaan uit 8 groepen
Keuken 39 meter
Eetkamer 79 meter
Bijkeuken 72 meter
Serre 93 en 99 meter
Woonkamer 71,62 en 93 meter
We hebben een vvw verdeler VTE slimme verdeler met een wilo para 2019 pomp
Onze situatie is
Cv heb ik gezet op
60 graden aanvoer vvw als ik deze lager zet werkt de verdeler niet meer goed
55 graden tapwater
vent max cv stond op 3500 naar 2800 de kw van de ketel is bij 3500 15kw en 2800 10 kw
de vloerverwamingspomp staat op dit moment Verschildruk constant Δp-c stand 3 hoogste stand.
We maken gebruik van homematic ip zone verwarming 3 zones 1 serre, 2 woonkamer/keuken en 3 bijkeuken. de ketel word aangestuurd door een een uit schakelaar op de cv. Aanvoer temperatuur is 40 graden. vvw verdeler naar de groepen. deze kan ik niet hoger zetten want dan moet de aanvoer temperatuur cv ook hoger zetten.
Daar naast hebben we nog 2 radiatoren deze heb ik de thermostaatknop allebei op stand 1 gezet. Wij hebben geen bypass ik wil dit doen met de radiatoren.
de opstelling is cv aftakking naar vloerverwarming en een aftakking naar de cv deze zijn wel veel verder van de cv af dan de vvw eigenlijk helemaal aan het eind. dus de vvw en de radiatoren zijn niet in serie verboden.
De probleem waar ik tegen aan loop
1. 1 van de zones vraag warmte allen duurt het nog wel 1 minuut voordat deze zone open is de ketel geeft wel direct gas waardoor hij afslaat want hij kan zijn warmte niet kwijt. Ik heb daarom de radiatoren op gezet, heb ik dit goed gedaan? moet ik 1 van deze radiatoren helemaal open zetten, als dit zou moeten krijgt mijn vvw dan nog wel voldoende water(druk)
2. Ik heb geprobeerd de groepen waterzijdig in te regel met een verschil van 5 graden maar dit lukt mij niet met de 3 leidingen welke 93 en langer zijn. Het debiet staat op helemaal open maar hier zit toch nog 10 graden verschil tussen. Ik heb de verdeler pomp al op de hoogste stand gezet 3 (Stand III= 4,5 meter (45 kPa) advies stand bij groepslengte tot 120 meter individueel.)
Doe ik iets niet goed? Kunnen jullie mij op weg helpen alvast bedankt
het huis is compleet voorzien van hr++ glas en de kruipruimte onder de woon en keuken is geisoleerd. onder de bijkeuken en serre zit geen kruipruimte ik ga er vanuit dat dit op zand/beton is gebouwd.
de serre is van 2009