Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
@hilgeholt
Punt 1 zou je kunnen zoeken in de installatie handeling naar vertraagd opstarten van je cv gedeelte. Dus als er warmtevraag is dat dan bv de ketel na 2 minuten gaat ontsteken. Dan is er voldoende tijd voor de zone motor om de klep open te laten lopen.

Punt 2 is toch zoeken naar een gemiddelde. Ik vind zelf een verschil van 5 graden erg voortvarend. Zelf red ik dat ook niet op mijn robot verdeler.
Btw jouw tzerra 28c plus is een modulerende hr ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:44

Seafarer

XXX

hilgeholt schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:44:
Wij zijn recentelijk verhuist en hebben vvw aan laten leggen. Daarbij hebben we de bestaande radiatoren eruit gehaald behalve in de badkamer en de wasruimte. We hebben de bestaande ketel laten zitten deze is geplaats op 2017, remaha tzerra 28c plus. (ik denk niet modulerend)

Onze vloerverwarming bestaan uit 8 groepen
Keuken 39 meter
Eetkamer 79 meter
Bijkeuken 72 meter
Serre 93 en 99 meter
Woonkamer 71,62 en 93 meter

We hebben een vvw verdeler VTE slimme verdeler met een wilo para 2019 pomp
Onze situatie is

Cv heb ik gezet op

60 graden aanvoer vvw als ik deze lager zet werkt de verdeler niet meer goed
55 graden tapwater
vent max cv stond op 3500 naar 2800 de kw van de ketel is bij 3500 15kw en 2800 10 kw

de vloerverwamingspomp staat op dit moment Verschildruk constant Δp-c stand 3 hoogste stand.
We maken gebruik van homematic ip zone verwarming 3 zones 1 serre, 2 woonkamer/keuken en 3 bijkeuken. de ketel word aangestuurd door een een uit schakelaar op de cv. Aanvoer temperatuur is 40 graden. vvw verdeler naar de groepen. deze kan ik niet hoger zetten want dan moet de aanvoer temperatuur cv ook hoger zetten.
Kun je dat iets verduidelijken. wat schakelt wat ?en ketel is beperkt tot 40 graden?
Daar naast hebben we nog 2 radiatoren deze heb ik de thermostaatknop allebei op stand 1 gezet. Wij hebben geen bypass ik wil dit doen met de radiatoren.
Dat kan niet werken, een thermostaat knop gaat gewoon 100% dicht als hij daar zin in heeft.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hilgeholt De "Remeha tzerra 28c plus" ketel is natuurlijk een modulerende ketel
- dit is de standaard sinds generaties.
Bij mij is de modulerende ketel op 40°C en max. 10 kW begrensd,
maar mijn vloerverwarmingsverdeler mengt dan ook niet meer
en de rest is geboost.

P.S.: Mijn cv-tuning activiteiten gaan vanaf medio november geen gas meer besparen.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 27-10-2024 12:50 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:19
hilgeholt schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:44:
Wij zijn recentelijk verhuist en hebben vvw aan laten leggen. Daarbij hebben we de bestaande radiatoren eruit gehaald behalve in de badkamer en de wasruimte. We hebben de bestaande ketel laten zitten deze is geplaats op 2017, remaha tzerra 28c plus. (ik denk niet modulerend)

Onze vloerverwarming bestaan uit 8 groepen
Keuken 39 meter
Eetkamer 79 meter
Bijkeuken 72 meter
Serre 93 en 99 meter
Woonkamer 71,62 en 93 meter

We hebben een vvw verdeler VTE slimme verdeler met een wilo para 2019 pomp
Onze situatie is

Cv heb ik gezet op

60 graden aanvoer vvw als ik deze lager zet werkt de verdeler niet meer goed
55 graden tapwater
vent max cv stond op 3500 naar 2800 de kw van de ketel is bij 3500 15kw en 2800 10 kw

de vloerverwamingspomp staat op dit moment Verschildruk constant Δp-c stand 3 hoogste stand.
We maken gebruik van homematic ip zone verwarming 3 zones 1 serre, 2 woonkamer/keuken en 3 bijkeuken. de ketel word aangestuurd door een een uit schakelaar op de cv. Aanvoer temperatuur is 40 graden. vvw verdeler naar de groepen. deze kan ik niet hoger zetten want dan moet de aanvoer temperatuur cv ook hoger zetten.

Daar naast hebben we nog 2 radiatoren deze heb ik de thermostaatknop allebei op stand 1 gezet. Wij hebben geen bypass ik wil dit doen met de radiatoren.

de opstelling is cv aftakking naar vloerverwarming en een aftakking naar de cv deze zijn wel veel verder van de cv af dan de vvw eigenlijk helemaal aan het eind. dus de vvw en de radiatoren zijn niet in serie verboden.

De probleem waar ik tegen aan loop

1. 1 van de zones vraag warmte allen duurt het nog wel 1 minuut voordat deze zone open is de ketel geeft wel direct gas waardoor hij afslaat want hij kan zijn warmte niet kwijt. Ik heb daarom de radiatoren op gezet, heb ik dit goed gedaan? moet ik 1 van deze radiatoren helemaal open zetten, als dit zou moeten krijgt mijn vvw dan nog wel voldoende water(druk)

2. Ik heb geprobeerd de groepen waterzijdig in te regel met een verschil van 5 graden maar dit lukt mij niet met de 3 leidingen welke 93 en langer zijn. Het debiet staat op helemaal open maar hier zit toch nog 10 graden verschil tussen. Ik heb de verdeler pomp al op de hoogste stand gezet 3 (Stand III= 4,5 meter (45 kPa) advies stand bij groepslengte tot 120 meter individueel.)

Doe ik iets niet goed? Kunnen jullie mij op weg helpen alvast bedankt

het huis is compleet voorzien van hr++ glas en de kruipruimte onder de woon en keuken is geisoleerd. onder de bijkeuken en serre zit geen kruipruimte ik ga er vanuit dat dit op zand/beton is gebouwd.

de serre is van 2009
Voor het gasrendement is de retourtemperatuur belangrijk omdat je alleen vloerverwarming hebt zal die altijd laag zijn.
Daarnaast pas je verdelers met een pomp toe dus mijn advies stel de aanvoertemperatuur gewoon in op 75 graden.

Ps tapwatertemperatuur moet je op minimaal 65 graden zetten, maakt toch niks uit vóór het gasrendement. Maar wel voor de hygiëne van je tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:10:
Geinig🤣

https://smarthomeshop.io/products/waterflowkit

Kun je ook in je cv inbouwen, zie je meteen hoeveel cv water je rond pompt. :)
Ik heb de kit ontvangen met een 1" meter.
Waarbij de doorlaat op het turbine wieltje maar 15,0mm !!! is. Ik denk dat ik eerst even wat ga testen voordat ik hem in de CV installatie inbouw want dat is wel een beetje een tegenvaller.

Maar met een cv die 600ltr/hr doet, bij alle radiatoren open, en 15mm diameter op het turbine wieltje en net geen 1m/sec, zou het wel moeten kunnen, de lengte is maar 30mm van de vernauwing.

Leek me gewoon grappig om de flow ook te kunnen zien tijdens verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 27-10-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Ik had er even bij moeten zetten dat je het beste de brander uitlaat voorzover mogenlijk. Je zou het nog een keer kunnen doen maar dan een radiator extra erbij open. Als deze extra radiator warm is dan moet die badkamer radiator ook warm zijn. Ik zie op de foto dat hij van boven is aangesloten. Lucht gaat naar boven dus dat zal er wel niet meer in zitten.

Het is altijd zo dat er maar tot aan de bocht warmte inzit? Want dan heb je helemaal geen flow, staat die kraan helemaal open? Verstopping in de radiator? Het is dus altijd bere koud in de badkamer? :o
Ik had de ketel al op min. vermogen gezet (6 kW). Ik zag dat Vaillant ook een ontluchtingsprogramma op de ketel heeft zitten, al schijn je dan wel de interne ontluchter ook open te moeten zetten. Weet ook niet of de brander dan wel of niet aan gaat.

Het aparte is dat hij tot een week of 2 geleden wel gewoon warm werd. De kraan van de radiator zit dus op de afvoerleiding. Het is ook een raar kraantje, want als je hem naar links draait gaat hij naar binnen toe. In mijn beleving zet je hem dan dus dicht. Als je hem rechts draait gaat hij naar buiten. Hij heeft ook maar een heel beperkt rotatiebereik, een kwart cirkel ongeveer.

In het verleden leek hij maar twee standen te hebben: volledig open of volledig dicht, waarbij de positie van de kraan ook niet consistent leek te corresponderen met een van beide standen.

Mijn theorie over waarom er een grote luchtbel in zit is in elk geval dat het het hoogste punt in de installatie is en het duidelijk is dat het warme water de radiator niet bereikt.

Bere koud valt gelukkig mee, het is er nu 18.6 graden met het raam permanent open op ventilatiestand. Een werkende radiator lijkt me vooral fijn voor de luchtvochtigheid, die is nu 80% en dat vind ik vrij hoog als je nagaat dat er gisteravond voor het laatst gedouchet is. Oh en het drogen van handdoeken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jawaligt schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Ik had de ketel al op min. vermogen gezet (6 kW). Ik zag dat Vaillant ook een ontluchtingsprogramma op de ketel heeft zitten, al schijn je dan wel de interne ontluchter ook open te moeten zetten. Weet ook niet of de brander dan wel of niet aan gaat.
Ontluchtings programma's zijn altijd met de brander uit.
Het aparte is dat hij tot een week of 2 geleden wel gewoon warm werd. De kraan van de radiator zit dus op de afvoerleiding. Het is ook een raar kraantje, want als je hem naar links draait gaat hij naar binnen toe. In mijn beleving zet je hem dan dus dicht. Als je hem rechts draait gaat hij naar buiten. Hij heeft ook maar een heel beperkt rotatiebereik, een kwart cirkel ongeveer.
Inderdaad vreemd. Dat wordt dan demonteren en dan zou ik gelijk een t-stukje in de hoogste leiding monteren met een ontluchting erop.
De knelfittingen kun je ook iets oplossen om te ontluchten.
In het verleden leek hij maar twee standen te hebben: volledig open of volledig dicht, waarbij de positie van de kraan ook niet consistent leek te corresponderen met een van beide standen.
Heel vreemd. Reden voor demontage en inspectie.
Mijn theorie over waarom er een grote luchtbel in zit is in elk geval dat het het hoogste punt in de installatie is en het duidelijk is dat het warme water de radiator niet bereikt.

Bere koud valt gelukkig mee, het is er nu 18.6 graden met het raam permanent open op ventilatiestand. Een werkende radiator lijkt me vooral fijn voor de luchtvochtigheid, die is nu 80% en dat vind ik vrij hoog als je nagaat dat er gisteravond voor het laatst gedouchet is. Oh en het drogen van handdoeken natuurlijk.
Er is toch wel mechanische ventilatie aanwezig? Zo ja raam dicht en je deur aan onderzijde afzagen of een ventilatie gleuf aanbrengen en ventileren met je binnenlucht. Verwarmen verwijdert geen vocht. Het vocht blijft in de warmere lucht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:01:
[...]
Ontluchtings programma's zijn altijd met de brander uit.

[...]
Inderdaad vreemd. Dat wordt dan demonteren en dan zou ik gelijk een t-stukje in de hoogste leiding monteren met een ontluchting erop.
De knelfittingen kun je ook iets oplossen om te ontluchten.

[...]
Heel vreemd. Reden voor demontage en inspectie.

[...]

Er is toch wel mechanische ventilatie aanwezig? Zo ja raam dicht en je deur aan onderzijde afzagen of een ventilatie gleuf aanbrengen en ventileren met je binnenlucht. Verwarmen verwijdert geen vocht. Het vocht blijft in de warmere lucht zitten.
Ja, er is forced air ventilatie (met zo'n plafondding) naar buiten toe. Die staat tijdens en na het douchen ook minimaal een half uur aan.

Bedoel je dat je wil dat de vochtige lucht wordt afgevoerd naar buiten en vervolgens de (hopelijk) minder vochtige lucht uit de rest van je huis wordt aangevoerd in plaats van van buiten?

Verder dank voor de tips!

Ik ben een vakman aan het zoeken om een handmatige ontluchter op de bovenste leiding te zetten. Als dat het niet oplost kan ik nog eens naar het kraantje kijken. Vooralsnog denk ik dat het gewoon een rare/onhandige keuze is van de vorige bewoners maar dat het verder wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jawaligt schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Ja, er is forced air ventilatie (met zo'n plafondding) naar buiten toe. Die staat tijdens en na het douchen ook minimaal een half uur aan.

Bedoel je dat je wil dat de vochtige lucht wordt afgevoerd naar buiten en vervolgens de (hopelijk) minder vochtige lucht uit de rest van je huis wordt aangevoerd in plaats van van buiten?
ja zeker. Want warme lucht uit je huis kan ook meer vocht opnemen en de rest van je huis wordt ook meteen een beetje geventileerd.
Verder dank voor de tips!

Ik ben een vakman aan het zoeken om een handmatige ontluchter op de bovenste leiding te zetten. Als dat het niet oplost kan ik nog eens naar het kraantje kijken. Vooralsnog denk ik dat het gewoon een rare/onhandige keuze is van de vorige bewoners maar dat het verder wel werkt.
15 min. werk.

https://www.warmteservice...ontluchting-15/p/40156545

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgeholt
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-03 12:55
dunklefaser schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:46:
@hilgeholt De "Remeha tzerra 28c plus" ketel is natuurlijk een modulerende ketel
- dit is de standaard sinds generaties.
Bij mij is de modulerende ketel op 40°C en max. 10 kW begrensd,
maar mijn vloerverwarmingsverdeler mengt dan ook niet meer
en de rest is geboost.

P.S.: Mijn cv-tuning activiteiten gaan vanaf medio november geen gas meer besparen.
hoe boost je je radiatoren. want als ik mijn aanvoer onder de 40 graden zet en er een dvr ventiel van vte inzet worden de radiatoren nier meer warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hilgeholt schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

hoe boost je je radiatoren. want als ik mijn aanvoer onder de 40 graden zet en er een dvr ventiel van vte inzet worden de radiatoren nier meer warm
Ik boost met ventilatoren welke onder de radiator hangen c.q. bovenop het lamellenpakket van de convector liggen aangestuurd via de Heatbooster.
Ik heb geen dvr ventiel van vte - de radiatoren krijgen meestal de ingestelde nominale flow van ca. 150l/h
- ik heb ook maar 3 radiatoren - de grote convectoren krijgen soms tot 300 l/h, maar meestal iets van 200 l/h
(Dit zijn allemaal schattingen). => Totale flow iets van 1200 l/h

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. Voor onderhoud van de ketel zijn wij in contact met een partij. Deze heeft foto’s gezien van de installatie en zegt dat er geen klep onder de intergas hre 36/30 zit en dat dit volgens intergas wel moet ivm ongewenste stromingen . Nu hebben wij op 3 verdiepingen vloerverwarming en nog een paar radiatoren, elke vvw verdeler heeft een eigen afsluiter. Nu lijkt mij dat er toch geen klep bij hoeft omdat de afzonderlijke vvw verdelers al een elektrische afsluiter hebben voor de zoneregeling (honeywell mt4) dus zal er ook niet bij geen warmtevraag ongewenste stromingen kunnen ontstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

REDN4S schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:15:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. Voor onderhoud van de ketel zijn wij in contact met een partij. Deze heeft foto’s gezien van de installatie en zegt dat er geen klep onder de intergas hre 36/30 zit en dat dit volgens intergas wel moet ivm ongewenste stromingen . Nu hebben wij op 3 verdiepingen vloerverwarming en nog een paar radiatoren, elke vvw verdeler heeft een eigen afsluiter. Nu lijkt mij dat er toch geen klep bij hoeft omdat de afzonderlijke vvw verdelers al een elektrische afsluiter hebben voor de zoneregeling (honeywell mt4) dus zal er ook niet bij geen warmtevraag ongewenste stromingen kunnen ontstaan?
Bij geen warmtevraag niet.
Wel als je ergens warmte vraagt en tegelijkertijd warm water tapt, dan kan de gevraagde cv groep warm worden als deze niet hydraulisch neutraal is.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
edsandje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Bij geen warmtevraag niet.
Wel als je ergens warmte vraagt en tegelijkertijd warm water tapt, dan kan de gevraagde cv groep warm worden als deze niet hydraulisch neutraal is.
Maar als er warmtevraag is zal ook de tweewegklep open gaan die ze ertussen willen zetten dus hetzelfde resultaat als zonder die klep.

Hoe weet je of een vvw hydraulisch neutraal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
REDN4S schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:15:
Ik neem aan dat je verdelers met pomp hebt, anders snap ik de vraag al helemaal niet.

In de handleiding staat dat ALS de vloerverwarmingsverdeler niet hydraulisch neutraal aangesloten is, DAN moet er een veerbelaste terugslagklep gebruikt worden.

Als jij een installatie hebt die netjes hydraulisch neutraal is, dan is er niets aan de hand en is zo'n klep helemaal niet nodig. Hydraulisch neutraal betekent dat de pomp van de verdeler geen water rondpompt in het circuit van de CV, maar alleen binnen de verdeler zelf. Sommige verdelers zijn instelbaar neutraal (van helemaal wel tot helemaal niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Blihi schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Ik neem aan dat je verdelers met pomp hebt, anders snap ik de vraag al helemaal niet.

In de handleiding staat dat ALS de vloerverwarmingsverdeler niet hydraulisch neutraal aangesloten is, DAN moet er een veerbelaste terugslagklep gebruikt worden.

Als jij een installatie hebt die netjes hydraulisch neutraal is, dan is er niets aan de hand en is zo'n klep helemaal niet nodig. Hydraulisch neutraal betekent dat de pomp van de verdeler geen water rondpompt in het circuit van de CV, maar alleen binnen de verdeler zelf. Sommige verdelers zijn instelbaar neutraal (van helemaal wel tot helemaal niet).
Het gaat inderdaad om verdelers met pomp.

Ik zou niet weten of de verdelers hydraulisch neutraal zijn (VTE SLIM verdeler).

Maar los van of ze hydraulisch neutraal zijn of niet zit er natuurlijk al een klep tussen (honeywell mt4) van de zoneregeling. dus ook al zijn ze hydraulisch niet neutraal dan kan er toch ook geen water rondgepompt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daarvoor moet je een schema van de hele installatie posten.

Maar anders kan dat wel, zoals gezegd, als er tegelijk warmtevraag en warm watervraag is. Het uitschakelen van de interne pomp is dan niet voldoende om circulatie te stoppen. Een veerbelast terugslagventiel lost dat op. Zo staat het ook in de handleiding.

Dat is dus geen extra motorische klep ofzo, maar gewoon een terugslagklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgeholt
dunklefaser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Ik boost met ventilatoren welke onder de radiator hangen c.q. bovenop het lamellenpakket van de convector liggen aangestuurd via de Heatbooster.
Ik heb geen dvr ventiel van vte - de radiatoren krijgen meestal de ingestelde nominale flow van ca. 150l/h
- ik heb ook maar 3 radiatoren - de grote convectoren krijgen soms tot 300 l/h, maar meestal iets van 200 l/h
(Dit zijn allemaal schattingen). => Totale flow iets van 1200 l/h
ik heb een vte slimme verdeler. nee dit is niet de beste verdeler maar deze hebben ze geplaatst bij mij. deze verdeler moet 60 graden aanvoer temperatuut hebben om te kunnen mengen. wil ik nog lager dan kan dat dan moet ik er een dvr ventiel in plaatsen. ik had dit gedaan en de aanvoer van de cv op 40 graden dus ook de aanvoer naar de groepen in de verdeler op 40 graden echter de retour per groep was tussen de 20 en 25 graden. ik kon geen hogere flow krijgen. ik heb de wilo 2019 al op de hoogste stand gezet. dit is de verdeler pomp. helpt het om de cv pomp ophoog te zetten? deze staat nu op stand 8 deze kan tot stand 10.

mijn volgende vraag is als ik mijn radiatoren ga boosten moet ik deze dan ook knijpen om een beter flow te hebben naar mijn verdeler of maakt dit niks uti omdat de verdeler zijn eigen pomp heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat mij nog steeds niet helemaal duidelijk is is dat het maximale vermogen wat je instelt op je cv, moet dat nou het totale vermogen van al je radiatoren bij elkaar waar ze op gemaakt zijn (dus in mijn geval 90/70/20, dat zou voor mijn 9 radiatoren 14,2kw zijn) óf moet je het maximale vermogen uitrekenen op de maximale aanvoer temperatuur waar je op wenst te stoken? (Dus bijv 60/48/20, dat zou 7,4kw zijn voor mijn 9 radiatoren)

Ik heb altijd alle 9 radiatoren open staan door heel het huis.

Als ik mijn cv op 14,2kw instel dan bereikt hij heel snel (ong. 20min) de gevraagde aanvoer temperatuur (die door mijn tado thermostaat gevraagd wordt) en gaat vervolgens op laag vermogen pendelen totdat de ruimte temperatuur zo'n 0,3 graden boven de ingestelde temperatuur is.

Ook heb ik in het verleden al eens geprobeerd om mijn cv op minimaal vermogen in te stellen (7,8kw) dan duurt de eerste run zo 'n uur en gaat hij meestal door tot een hele hoge aanvoertemperatuur en worden de radiatoren boven niet geheel warm omdat de pomp dan ook heel zachtjes maar draait (ook niet optimaal dus)

Ik vraag me dus af wat beter/zuiniger is, cv op 7,8kw instellen of 14,2kw in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 22:33
Hopelijk heeft iemand van jullie de gouden tip.
Ons huis heeft vloerverwarming met een mengverdeler https://www.albrand.nl/pr...deler-boxer-fl-flowmeters

Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar mogelijkheden om de bijmenging van retour water te veranderen en zo de daadwerkelijke vloer temperatuur omhoog te krijgen.

Weet iemand wat de invloed van het aanpassen van de dubbelinstelbare thermostaat knop hierop zou zijn? (Ik verwacht dat hij al helemaal open staat en ik het daar dus alleen maar mee kan verminderen)

De opties die ik tot nu toe gevonden heb zijn:
Verdeler aanpassen (pomp verwijderen en aanvoer en retour elk op aparte balk installeren, maakt er een open verdeler met maximaal thermostaat van.

Verdeler vervangen door hybride of volledig open verdeler.

Hopelijk heeft iemand nog inzichten/tips waar ik nog niet aan heb gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Waarom wil je de vloertemperatuur omhoog hebben? Wordt de ruimte niet goed warm?

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 03-11-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@manmetdehamer
Ik denk de makkelijkste weg is de thermostaatkraan vervangen voor type met hogere kvs waarde dan kan de kraan meer water doorlaten.
Meer water doorlaten is potentieel een hogere vloertemperatuur.

Veel minder complex dan je hele verdeler verbouwen. Met een beetje mazzel is het thermostaatkraan van heimeier ofzo dan kan je binnenwerk vervangen en ben je in 10min klaar.

Maak eens een foto van je verdeler? Waarop de thermostaatkraan duidelijk zichtbaar is.
Maar waarom wil je een warmere vloer?

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 03-11-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Laatst online: 04-06 22:33
Het doel is niet perse een hogere temperatuur in de vloer. Gevoelsmatig is het een beetje kansloos als de cv tussen de 40 en 50 graden maakt dit te gaan afkoelen met retour water.

Mij simpele gedachte zegt dan dat de efficiëntie op die manier nog wel wat omhoog kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
manmetdehamer schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:22:
Het doel is niet perse een hogere temperatuur in de vloer. Gevoelsmatig is het een beetje kansloos als de cv tussen de 40 en 50 graden maakt dit te gaan afkoelen met retour water.

Mij simpele gedachte zegt dan dat de efficiëntie op die manier nog wel wat omhoog kan
Nee, 40 a 50 graden aanvoer is prima. Het mengen is juist de bedoeling.

Efficiëntie van een gasgestookte cv heeft niets met de Ta te maken, maar met de Tr en die is waarschijnlijk heel laag. Niets meer aan veranderen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
manmetdehamer schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:22:

Nee dat denk je verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
Ik heb de Ta op 40 gezet en de pompsnelheid op 80 of 100% gezet, om zo nagenoeg geen bijmenging te hebben icm de thermostaatknop van de vvw volledig open gedraaid

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 19:27

Ttje

"We shall never surrender"

Kan iemand mij helpen deze (misschien wel simpele) vraag te beantwoorden, ik krijg verschillende antwoorden te zien als ik hiernaar Google.

Ik heb alle radiatorkranen (6 stuks welke altijd open staan op de beneden verdieping circa 100m2 huis uit 1945) vervangen voor V-exact ii's. Nu wil ik deze inregelen d.m.v. van de Heimeier app, echter moet ik hier natuurlijk een aanvoer en retour bij invullen.

Welk cijfers moet ik aanhouden? Een aanvoer temperatuur is (bij ons) altijd anders, bij het opstoken circa 55 graden en daarna rond de 40 graden. Retourtemperatuur blijft altijd in de 30 hangen. Ik krijg de indruk dat de flow te laag is, maar dat kan haast het geval niet zijn met de radiatoren die allemaal open staan waarvan er 5 T33's zijn. de Calenta Ace 40c heeft wel een onderwaarde van circa 8 kW dacht ik, maar de pomp staat op minimaal 55% om het water in de hele verdieping rond te kunnen pompen.

Ik heb ook de vloerverwarming voorzien van een v-exact, deze staat volledig open omdat de vloerverwarming eigenlijk al te veel bijmengt waardoor de temperatuur in de verdelen niet hoger komt dan 30 graden.... Verhogen van de aanvoer temperatuur van de CV lukt mij niet, deze komt eigenlijk nooit boven de 55 graden.

Dit was mijn gasverbruik gister, met de thermostaat 16 in de nacht en 20 s'avonds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_ety1Kac5lIu9SM5s-xGT-tewI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuLP6DNRIDTGDOX9OPyjeSy7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Ttje op 05-11-2024 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
jawaligt schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:52:
Nou, ik heb de bypass helemaal dicht gekregen. Met veel beleid, wat WD-40 kruipolie en een zenuwachtige vriendin die over mijn schouders meekeek..

Daarna begonnen alles weer vanaf nul waterzijdig in te regelen met 53% pompvermogen (de laagste stand die niet 'auto' is). Je raadt het al: de ketel gaat niet meer in pendelmodus. Kom nu voor het hele systeem op een delta T van rond de 15 graden.

Wat een fluttechniek die bypass. Deze ketel heeft dus waarschijnlijk nooit zuinig gedraaid.

Dank @Seafarer voor de suggestie dat het aan de bypass lag.

Het enige waar ik nu nog tegen aanloop is dat de design/handdoekenradiator in de badkamer volledig koud blijft. Deze heeft het af en en aan wel gedaan, er zit een raar kraantje op dat je weliswaar een eind naar links of rechts kan draaien maar intern alleen een open/dicht stand lijkt te hebben.

De aanvoerleiding wordt ook niet echt warm, dus ik vermoed dat er lucht in het systeem zit. De radiator zelf heeft echter geen ontluchtingsmogelijkheid, alleen een aftapkraantje maar daar komt gewoon water uit. Dus evt. lucht in de radiator zal aan de boven in zitten.
Misschien nog wel leuk om even de resultaten te delen van deze inspanningen. Ik heb uitgerekend wat het verbruik per gewogen graaddag was. De meetperiodes zijn min of meer even lang (ong. 2 weken). Mijn stookregime is in die tijd hetzelfde gebleven.

- voor het waterzijdig inregelen: 0,44 m3 / graaddag
- na het waterzijdig inregelen: 0,37 m3 / graaddag
- en na het dichtzetten van de interne bypass en tweede keer waterzijdig inregelen: 0.285 m3 / graaddag

Mijn verbruik is dus met 35.5 % gedaald. Meer dan de helft daarvan (19%) is dankzij het dichtzetten van de bypass. Foei, Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Netjes. Hier staat die interne bypass van mijn Vaillant sinds afgelopen zomer ook dicht n.a.v. die video van John Visser op YT. Ga er alleen weinig besparing van merken, want vanaf volgende week ga ik verwarmen met airco’s (MHI).

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:17
Ik ben begonnen met het inregelen van mijn Nefit HRC 45 ketel waar 5 radiatoren en een vloerverwarming met mengverdeler op zijn aangesloten. Ik heb in Home Assistant een overzicht gemaakt a la OpenTherm Gateway en dan valt me het volgende op:
  • De ketel staat nu ingesteld op een max temperatuur van 55 en een vermogen van 15 kW. Dat is voldoende om het huis warm te krijgen maar de thermostaat vraagt 65 (target flow, staat nu op ruimtegeregeld) en de ketel geeft niet meer dan 55 (current flow). Wat is verstandig? Ketel hoger of thermostaat lager?
  • De ketel stookt ondanks de hogere vraag van de thermostaat en zijn eigen limiet niet hogen dan 48 graden. Ik zou verwachten dat-ie wel op 55 zou gaan stoken maar iets houdt 'm tegen, wat zou het zijn?
  • Het verschil tussen aanvoer en retour is "maar" 8 graden maar de pomp draait op 100% terwijl het bereik tussen de 30% en 100% is ingesteld. Door die hoge pompsnelheid komt er veel warm water van de radiatoren terug (48 in, 40 retour) terwijl de retourtemp van de vloerverwarming gemiddeld rond de 30 graden ligt. Waarom blijft de ketel toch zo hard pompen?
Update: Ik heb de max setpoint van de thermostaat teruggezet naar 55 en de pomp ingesteld op deltaP-2. Daardoor daalt de retourtemperatuur verder en is het verschil met de aanvoertemperatuur tussen de 10 en 12 graden. Hij moduleert sinds ik de setpoint heb aangepast. 8)

Nog nog uitzoeken waarom de retourtemperatuur van de ketel zo hoog blijft in vergelijking met de andere Nefit ketel. Ik heb 2 ketels in een identieke opstelling (vv beneden, radiatoren boven) die allebei een deel van het huis verwarmen. Ik vermoed dat het vermogen te ver is teruggedraaid waardoor hij moeite heeft om de target flow te bereiken. De andere ketel doet dat een stuk beter.

Update 2: Het vermogen stond inderdaad te laag, daardoor werd de gevraagde temperatuur nooit gehaald. Nu een mooie delta-T. Morgen de flow van de pomp op de mengverdeler bijregelen en dan ben ik een heel eind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52IjpFEBrdmW2ka4kzNXlZRL9KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jo34Gq6Iujg0oVLlhN5B6NcG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door mukky op 07-11-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:08
Ik ben bezig om hier de radiators te checken ivm aansluiten WP.
Nou heb ik 2 radiators met een Danfoss RA-N B Insert, maar ik zie nergens een merkteken waar ik de voorinstelling op kan zetten. iemand hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUZo7uQiGWDbBODjb7Zsku23KSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQ2wJnNUohXCc7ddKxYV7EBC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik probeer het nu op het gehoor. Uiteraard kan ik horen wanneer hij verder dicht gaat. Maar de open stand is moeilijk te horen, er is namelijk een stukje waar je veel leidingruis hoort en een stukje waarbij er geen ruis is.
Ik denk dat helemaal open is bij de leidingruis, maar dat is een aanname :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

loyske schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:16:
Ik ben bezig om hier de radiators te checken ivm aansluiten WP.
Nou heb ik 2 radiators met een Danfoss RA-N B Insert, maar ik zie nergens een merkteken waar ik de voorinstelling op kan zetten. iemand hier ervaring mee?[Afbeelding]

Ik probeer het nu op het gehoor. Uiteraard kan ik horen wanneer hij verder dicht gaat. Maar de open stand is moeilijk te horen, er is namelijk een stukje waar je veel leidingruis hoort en een stukje waarbij er geen ruis is.
Ik denk dat helemaal open is bij de leidingruis, maar dat is een aanname :|
Gebruiks aanwijzing van RA-N googelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Seafarer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:25:
[...]

Gebruiks aanwijzing van RA-N googelen?
Al gedaan, maar dan gaat het over een nieuwe variant met grijze ring.
Maar een echte handleiding kan ik niet vinden. Wel specs sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

loyske schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:03:
[...]

Al gedaan, maar dan gaat het over een nieuwe variant met grijze ring.
Maar een echte handleiding kan ik niet vinden. Wel specs sheet.
inserts voor compact radiatoren. 1.24

https://assets.danfoss.co...408438624294nl-NL0101.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
@loyske

Kijk eens of je iets hebt aan de info op deze Duitse website:
https://store.danfoss.com...2C-Schutzkappe/p/013G7370

Daar vind je ook een aantal documenten die je misschien verder helpen.
Op de messing ring zou een merkteken moeten staan volgens dit document:
https://assets.danfoss.co...009786402524de-000201.pdf

En hier nog een informatief YT-filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Ru3DEp_XoVg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 13:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJeuZINiOYZDoRWaj-RfN9Jm4hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvfrRtVBKAVqY5m2TtAIl3Pl.jpg?f=fotoalbum_large we hebben een huis met in de woonkamer 2 putten. Kan ik deze loze ruimte vol zetten met isolatie platen zodat de luchtstroom beter door de convector gaat?

Nu het stookseizoen is begonnen en ik dit topic heb ontdek zijn we bezig om het te optimaliseren. De woonkamer blijft niet altijd lekker warm. Temp gaat echt op en neer.

[ Voor 14% gewijzigd door MeneerKrab op 07-11-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MeneerKrab schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:26:
[Afbeelding] we hebben een huis met in de woonkamer 2 putten. Kan ik deze loze ruimte vol zetten met isolatie platen zodat de luchtstroom beter door de convector gaat?

Nu het stookseizoen is begonnen en ik dit topic heb ontdek zijn we bezig om het te optimaliseren. De woonkamer blijft niet altijd lekker warm. Temp gaat echt op en neer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5jrVo9kPJKblETHSkWtZ7i4cZc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eyctO4iZQD4DN0mpzk0Cf9EQ.jpg?f=user_large

Dit is eigenlijk de doorsnede van een convector put. Links zakt de koude lucht naar beneden gaat onder het schot door de convector in en komt er boven warm uit.

Ik kan op jouw foto niet zien wat, wat is. Misschien een nieuwe foto plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGkjIcalh60_Fl_D2Yw6Q5vPqgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMIEj44BhJ1s7KZzMnzmd25Q.jpg?f=fotoalbum_largeoverzicht put. 2x deze lengte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jr1xawL3GnedhbxcsEr1sWDsPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwn6DS4KgT3b1lR9nBVBLyQ5.jpg?f=fotoalbum_large.

Helemaal aan het eind heb ik een ruimte van ong. 15-20cm loze ruimte. Kan ik dat opvullen zodat het volume kleiner wordt?

[ Voor 7% gewijzigd door MeneerKrab op 07-11-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MeneerKrab schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:09:
[Afbeelding]overzicht put. 2x deze lengte.

[Afbeelding].

Helemaal aan het eind heb ik een ruimte van ong. 15-20cm loze ruimte. Kan ik dat opvullen zodat het volume kleiner wordt?
Ik zie daar persoonlijk niet direct het voordeel van. Je convector is wel pre historisch trouwens. ;)

Misschien is dit wel leuk voor een bak meer warmte.
FabianNL in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
Seafarer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:22:
[...]

Ik zie daar persoonlijk niet direct het voordeel van. Je convector is wel pre historisch trouwens. ;)

Misschien is dit wel leuk voor een bak meer warmte.
FabianNL in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Heatbooster heb ik al gekocht, alleen nog even aansluiten. Die convectors zullen uit 1975 zijn denk ik.
Nog even kijken wat we daarmee doen. Eruit en vloer verwarming of eruit en een mooie bovengrondse convector voor het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MeneerKrab schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:27:
[...]

Heatbooster heb ik al gekocht, alleen nog even aansluiten. Die convectors zullen uit 1975 zijn denk ik.
Nog even kijken wat we daarmee doen. Eruit en vloer verwarming of eruit en een mooie bovengrondse convector voor het raam.
Dat laatste scheelt een hoop schoonmaak werk. Lekker op je kop in de put hangen en uitzuigen is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Voor tweakers die op zoek zijn naar informatie over Nefit ketels, kort mijn belangrijkste lessen na het afstellen van mijn 2 ketels:
  • De ketel (Nefit TopLine HRC 30 en 45) en de thermostaat (Moduline 3000) hebben allebei een eigen instelling voor de maximale temperatuur, zorg dat deze overeenkomen anders gaat de pomp niet moduleren (in mijn geval was stond de ketel op 55 en de thermostaat op 65)
  • De pomp van de ketel staat standaard op proportioneel wat inhoudt dat als de ketel op vol vermogen draait de pomp ook op vol vermogen pompt. Nefit raadt aan om DeltaP-1 voor radiatoren of DeltaP-2 voor vloerverwarming te kiezen. Bij mij leverde DeltaP-2 een goed resultaat
  • Als je de maximale temperatuur begrenst let er dan op dat het vermogen toereikend is. Ik had het vermogen te ver begrensd waardoor de ketel het setpoint nooit kon halen :-(
Achtergrond: Mijn setup betreft een combinatie van vloerverwarming met mengverdeler en enkele radiatoren. Ik maak gebruik van een S3 gateway van BBQKees om de waarden uit te lezen. Op de retourgroepen van de vloerverwarming heb ik DS18B20 temperatuursensoren bevestigd, deze kunnen direct worden aangesloten op de gateway. In Home Assistant heb ik een paar grafiekjes gemaakt (geïnspireerd op de OpenTherm gateway app), zie onder. De ketel moduleert nu mooi, alles wordt netjes warm en het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur is tussen de 15 en 25 graden. Ik ben er tevreden mee maar tips altijd welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ms_YbpH_q6a1WGXJcqFwDB1IHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VaBC47dM2QThscIVKZ8RzScP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door mukky op 08-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Die had ik dus gevonden, maar staat niks in over merkteken.
arpeggio schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:06:
@loyske

Kijk eens of je iets hebt aan de info op deze Duitse website:
https://store.danfoss.com...2C-Schutzkappe/p/013G7370

Daar vind je ook een aantal documenten die je misschien verder helpen.
Op de messing ring zou een merkteken moeten staan volgens dit document:
https://assets.danfoss.co...009786402524de-000201.pdf

En hier nog een informatief YT-filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Ru3DEp_XoVg
Thanks. Filmpje is ander type.
Ik heb geen inkeping in de messing ring zoals in de documenten.
Wel staan er op sommige plaatsen cijfers(?) op de messing ring, maar die zijn nauwelijk leesbaar.
Bij deze foto staat er alleen een N op de messing ring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcIDXojXgStZAxqtcySHV-Tnvt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbMTK3C4YUB1hWwjFc5AkqVA.jpg?f=fotoalbum_large

Ook lijkt er op 1 ring aan de binnenband een inkeping te staan, maar dat kan net zo goed zijn van de radiatorknop die zich daar geklemt heeft |:(
Volgens mij zijn er verschillende versies in omloop.....

Het liefst bouwde ik de hele handel uit om het dan maar zelf te markeren, maar dan moet het hele systeem weer leeg :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

loyske schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:18:
[...]

Die had ik dus gevonden, maar staat niks in over merkteken.

[...]

Thanks. Filmpje is ander type.
Ik heb geen inkeping in de messing ring zoals in de documenten.
Wel staan er op sommige plaatsen cijfers(?) op de messing ring, maar die zijn nauwelijk leesbaar.
Bij deze foto staat er alleen een N op de messing ring:
[Afbeelding]

Ook lijkt er op 1 ring aan de binnenband een inkeping te staan, maar dat kan net zo goed zijn van de radiatorknop die zich daar geklemt heeft |:(
Volgens mij zijn er verschillende versies in omloop.....

Het liefst bouwde ik de hele handel uit om het dan maar zelf te markeren, maar dan moet het hele systeem weer leeg :|
Das effe vervelend. Vooral Danfoss is meestal alles terug te vinden.

Maar als je iets van Home assistent hebt, de retour en aanvoer monitoren voor een dag en dan iedere dag een klein beetje verstellen tot je tevreden bent? (niet te kritisch zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-06 11:45
Ik heb even een vraagje. Ik lees veel verschillende dingen over wat de delta-T/ΔT moet zijn voor een optimaal systeem. Op externe sites staat de ene keer dat de delta-T niet meer dan 20% of anders 20 graden moet zijn. Dat zou voor 20% bij een Ta=60 neerkomen op Tr=48. Maar ik lees ook weer dat Tr absoluut onder de 57 moet komen voor datzelfde condensatieproces, en het liefst lager. Hier in de originele post wordt genoemd dat een systeem met Ta=70 en Tr=30 efficiënter zou moeten werken dan een systeem met Ta=60 en Tr=40 vanwege het condensatieproces. Maar de CV-ketel op 60 zetten zou ook weer slecht kunnen zijn vanwege pendelen.

Ik snap dit stukje dus niet helemaal. Hoe bepaal ik nou wat een goede delta-T is? Ik heb begrepen dat dit belangrijk is voor het berekenen van het debiet. Ik heb gelukkig Danfoss-kranen, dus dat zou het makkelijk moeten maken :)

Daarover gesproken: vooralsnog zie ik ook vooral berekeningen voor debiet als je radiatoren hebt. Ik heb alleen convectoren (maar niet in de vloer). Hoe kan ik daarvoor het correcte vermogen/debiet berekenen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
ShaSem schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:54:
Ik heb even een vraagje. Ik lees veel verschillende dingen over wat de delta-T/ΔT moet zijn voor een optimaal systeem. Op externe sites staat de ene keer dat de delta-T niet meer dan 20% of anders 20 graden moet zijn. Dat zou voor 20% bij een Ta=60 neerkomen op Tr=48. Maar ik lees ook weer dat Tr absoluut onder de 57 moet komen voor datzelfde condensatieproces, en het liefst lager. Hier in de originele post wordt genoemd dat een systeem met Ta=70 en Tr=30 efficiënter zou moeten werken dan een systeem met Ta=60 en Tr=40 vanwege het condensatieproces. Maar de CV-ketel op 60 zetten zou ook weer slecht kunnen zijn vanwege pendelen.

Ik snap dit stukje dus niet helemaal. Hoe bepaal ik nou wat een goede delta-T is? Ik heb begrepen dat dit belangrijk is voor het berekenen van het debiet. Ik heb gelukkig Danfoss-kranen, dus dat zou het makkelijk moeten maken :)

Daarover gesproken: vooralsnog zie ik ook vooral berekeningen voor debiet als je radiatoren hebt. Ik heb alleen convectoren (maar niet in de vloer). Hoe kan ik daarvoor het correcte vermogen/debiet berekenen?

Ik zit beetje met de zelfde vraag.
Ik heb mijn Tzerra ace op minimale Delta T van 12,5gr ingesteld, en dat doet hij keurig doormiddel van pomp modulatie.
Maar als je 0,8 x ta aanhoudt dan zou 12,5gr pas kloppen vanaf een ta van 62 zo iets.
Waar hij zelden op stookt, meestal tussen de 44 en 56 stookt hij zie ik, nu vraag ik me af moet ik de minimale Delta T dan lager instellen op mijn Tzerra? Bijv op 11gr? Of kan ik hem zelfs op de default 10gr laten staan? (Maar dat is weer een te kleine Delta T vanaf een ta van 51gr en hoger zou ik dan zeggen)
Dus mijn vraag is: kan een Delta T ook te groot zijn bij een lage Ta? (Ta van bijv 40-55gr)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 18:53
Die 0.8x geeft meer aan dat je delta-T kleiner wordt als je stooktemperatuur lager wordt. Dus dat je niet met een niet-modulerende pomp gaat afregelen op 45/25 graden en dan staat te kijken dat je de boel niet warm krijgt als het koud is buiten.
Maar als de pomp gewoon regelt op 12,5 temperatuurverschil, dan is dat prima lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Wat hanteren degene voor instellingen die hoofdzakelijk met vloerverwarming verwarmen (incl meng verdeler) en sporadisch een kamer willen bij verwarmen met radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
sympa schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:45:
Die 0.8x geeft meer aan dat je delta-T kleiner wordt als je stooktemperatuur lager wordt. Dus dat je niet met een niet-modulerende pomp gaat afregelen op 45/25 graden en dan staat te kijken dat je de boel niet warm krijgt als het koud is buiten.
Maar als de pomp gewoon regelt op 12,5 temperatuurverschil, dan is dat prima lijkt me.
Aha, duidelijk. Dat snap ik. Als ik het goed begrijp, is dat ook over het verhaal van de originele post:
Zo heeft bijvoorbeeld een radiator met een aanvoer- retourtemperatuur combinatie van 70-30 °C, en dus een gemiddelde watertemperatuur van 50 °C, een even hoge afgifte als een 60-40 °C combinatie. Die eerste heeft echter een hoger rendement en is dus zuiniger dan de laatste vanwege de lagere retourtemperatuur.
Maar kan ik hier dan uit opmaken dat het doel van 70-30 dan toch wenselijker is dan 60-40? En dat de 60-40 opstelling dus voornamelijk bedoeld is voor minder goed afgestelde installaties en de “zet m op 60”-campagne gericht is op in ieder geval die retourtemperatuur onder het condensatiepunt van 57 graden te krijgen? Overigens, wat weerhoudt men dan dan om te gaan voor 80-20? Of zelfs 90-10?

Ik kan mijn CV ketel geloof ik niet instellen om te sturen op een bepaalde delta T, overigens. Dus dat zal ik zelf moeten afstellen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 19:10
KoningPaulus schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:49:
Wat hanteren degene voor instellingen die hoofdzakelijk met vloerverwarming verwarmen (incl meng verdeler) en sporadisch een kamer willen bij verwarmen met radiatoren?
IK heb Ta op 50 graden gezet. Beneden vloerverwarming die als we thuis zijn op 19.5 graden staat en boven 3 Briza's en 1 Brise Jaga convectors. Zou naar 40 graden kunnen, maar wil slaapkamers van kinderen snel kunnen opwarmen voor het slapen gaan dus iets hoger dan nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
ShaSem schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:11:
[...]

Aha, duidelijk. Dat snap ik. Als ik het goed begrijp, is dat ook over het verhaal van de originele post:

[...]

Maar kan ik hier dan uit opmaken dat het doel van 70-30 dan toch wenselijker is dan 60-40? En dat de 60-40 opstelling dus voornamelijk bedoeld is voor minder goed afgestelde installaties en de “zet m op 60”-campagne gericht is op in ieder geval die retourtemperatuur onder het condensatiepunt van 57 graden te krijgen? Overigens, wat weerhoudt men dan dan om te gaan voor 80-20? Of zelfs 90-10?

Ik kan mijn CV ketel geloof ik niet instellen om te sturen op een bepaalde delta T, overigens. Dus dat zal ik zelf moeten afstellen :p
Zover ik weet moet je retour altijd minimaal 10 graden hoger liggen dan je gewenste kamertemperatuur als je je huis wilt verwarmen, dus als je je thermostaat op 20 zet, dan moet de retour minimaal 30 zijn om fatsoenlijk te kunnen verwarmen.
Dus een retour van 20 of zelfs 10 is onmogelijk om daar je huis mee warm te krijgen.
10 is sowieso onmogelijk want de retour heeft altijd minimaal de temperatuur van je ruimte, zelfs als je cv uit staat. het lijkt mij dat het bij jou thuis geen 10gr is binnen

[ Voor 8% gewijzigd door edgarf28 op 10-11-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

KoningPaulus schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:49:
Vaak is het verstandig om 60 graden aanvoer te hebben. De mengverdeler doet zijn werk en de radiatoren boven geven dan ook voldoende af.

Maar met een modulerende thermostaat kan de de aanvoer zo laag worden dat je niets meer warm krijgt.
Maar die had je al eens eerder gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ShaSem schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:54:
Ik heb even een vraagje. Ik lees veel verschillende dingen over wat de delta-T/ΔT moet
Waar haal jij dat "moet" vandaan?
zijn voor een optimaal systeem. Op externe sites staat de ene keer dat de delta-T niet meer dan 20% of anders 20 graden moet zijn. Dat zou voor 20% bij een Ta=60 neerkomen op Tr=48. Maar ik lees ook weer dat Tr absoluut onder de 57 moet komen voor datzelfde condensatieproces, en het liefst lager. Hier in de originele post wordt genoemd dat een systeem met Ta=70 en Tr=30 efficiënter zou moeten werken dan een systeem met Ta=60 en Tr=40 vanwege het condensatieproces. Maar de CV-ketel op 60 zetten zou ook weer slecht kunnen zijn vanwege pendelen.

Even voor de begrips vorming, neem eens een tooltje "hytools" of danfoss installer enz.enz. vul bij een radiator eens 80/60 in, en 80/20. (kan zijn dat 20 niet geaccepteerd wordt neem dan 80/25) kijk dan eens wat er gebeurt met de afgifte en de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Seafarer schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:54:
[...]

Vaak is het verstandig om 60 graden aanvoer te hebben. De mengverdeler doet zijn werk en de radiatoren boven geven dan ook voldoende af.

Maar met een modulerende thermostaat kan de de aanvoer zo laag worden dat je niets meer warm krijgt.
Maar die had je al eens eerder gehoord.
TheAirwaver schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:33:
[...]

IK heb Ta op 50 graden gezet. Beneden vloerverwarming die als we thuis zijn op 19.5 graden staat en boven 3 Briza's en 1 Brise Jaga convectors. Zou naar 40 graden kunnen, maar wil slaapkamers van kinderen snel kunnen opwarmen voor het slapen gaan dus iets hoger dan nodig...
Thanks allebei. Gewoon benieuwd naar best practices van anderen. Ik heb boven namelijk enkel t11 radiatoren met aan/uit knoppen, en omdat ik voornamelijk de vvw beneden gebruik destijds naar 40 graden gegaan met hoge snelheid icm aan/uit op de ketel ipv moduleren. Dat zorgde alleen maar voor pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaSem
edgarf28 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:40:
[...]

Zover ik weet moet je retour altijd minimaal 10 graden hoger liggen dan je gewenste kamertemperatuur als je je huis wilt verwarmen, dus als je je thermostaat op 20 zet, dan moet de retour minimaal 30 zijn om fatsoenlijk te kunnen verwarmen.
Dus een retour van 20 of zelfs 10 is onmogelijk om daar je huis mee warm te krijgen.
10 is sowieso onmogelijk want de retour heeft altijd minimaal de temperatuur van je ruimte, zelfs als je cv uit staat. het lijkt mij dat het bij jou thuis geen 10gr is binnen
Oh, ja. Dat laatste is logisch. Stom dat ik daar niet aan gedacht had 8)7 Ik had iets te snel die aanname genomen vanwege het Wikipedia-artikel over HR-ketels, die theoretische rendementen laat zien t/m een retour van 10 graden (als ik het goed begrijp): https://nl.wikipedia.org/...nderwaarde_of_bovenwaarde
Seafarer schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:02:
[...]
Waar haal jij dat "moet" vandaan?

[...]
Niet dat deze site misschien de beste is, maar hier is er dus bijvoorbeeld een site die suggereert dat je bij een Ta van 80 een Tr van 64 zou moeten hebben.https://verbeterenbespaar...ing%20worden%20afgesteld.
Dat lijkt me niet juist, gezien het condenseren pas bij 57 graden gebeurt.
Seafarer schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:02:
Even voor de begrips vorming, neem eens een tooltje "hytools" of danfoss installer enz.enz. vul bij een radiator eens 80/60 in, en 80/20. (kan zijn dat 20 niet geaccepteerd wordt neem dan 80/25) kijk dan eens wat er gebeurt met de afgifte en de flow.
Ik heb dit even geprobeerd - dank, dit is wel verduidelijkend. Het verlaagt de flow maar belangrijker, het vermogen, enorm. Dus dan heb je minder warmte afgifte, uiteraard, en lukt het niet het huis warm te krijgen. Dat is me duidelijk.

Ik zie ook dat 70/30 een lager afgiftevermogen geeft dan 60/40. Maar 70/30 is dus wel beter voor condenseren. Rest dus (voor mij) de originele vraag: wat is een goed uitgangspunt hiervoor, waar begin je mee? Of is het experimenteren en kijken wat werkt (en zuinig is)? De handleiding van mijn cv-ketel zegt zelfs dat Ta eigenlijk 85 graden zou moeten zijn voor convectoren. Dan wordt het wel lastig om Tr laag te krijgen zonder enorm verlies van vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
ShaSem schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:46:
[...]
Ik zie ook dat 70/30 een lager afgiftevermogen geeft dan 60/40. Maar 70/30 is dus wel beter voor condenseren. Rest dus (voor mij) de originele vraag: wat is een goed uitgangspunt hiervoor, waar begin je mee? Of is het experimenteren en kijken wat werkt (en zuinig is)? De handleiding van mijn cv-ketel zegt zelfs dat Ta eigenlijk 85 graden zou moeten zijn voor convectoren. Dan wordt het wel lastig om Tr laag te krijgen zonder enorm verlies van vermogen...
Over het algemeen kun je meestal ta x 0,75-0,8 aanhouden voor een goede retour om je huis goed warm te krijgen, met een zo laag mogelijke retour, maar wel minimaal 30gr retour dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

edgarf28 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:34:
[...]

Over het algemeen kun je meestal ta x 0,75-0,8 aanhouden voor een goede retour om je huis goed warm te krijgen, met een zo laag mogelijke retour, maar wel minimaal 30gr retour dus.
@ShaSem Minimaal 30°C retour is natuurlijk geen (natuur)wet en kan je gerust ignoreren,
25°C of lager mag ook.

Belangrijk lijkt me dat je het in alle leefvertrekken warm kan krijgen.

Met de huidige buitentemperaturen wordt het waterzijdig inregelen bij de meeste installaties sowieso lastig,
want te hoog minimaal vermogen van de cv-ketel en weinig warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:21:
[...]

@ShaSem Minimaal 30°C retour is natuurlijk geen (natuur)wet en kan je gerust ignoreren,
25°C of lager mag ook.

Belangrijk lijkt me dat je het in alle leefvertrekken warm kan krijgen.

Met de huidige buitentemperaturen wordt het waterzijdig inregelen bij de meeste installaties sowieso lastig,
want te hoog minimaal vermogen van de cv-ketel en weinig warmteverlies.
Maar dat is dan alleen als je Delta T groter is dan 10gr lijkt mij, zodat je gemiddelde temperatuur ongeveer op het zelfde uitkomt als bij 40/30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

edgarf28 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:53:
[...]

Maar dat is dan alleen als je Delta T groter is dan 10gr lijkt mij, zodat je gemiddelde temperatuur ongeveer op het zelfde uitkomt als bij 40/30
Naar mijn eigen ervaring hoeft de deltaT niet 10 K (of groter) te zijn om voldoende warmteafgifte te realiseren.
Een deltaT van tussen de 5 en 8 K is vaak voldoende en meer krijg je met de lage aanvoertemperaturen sowieso niet. Je hebt wel voldoende warmteafgifte bij lage temperaturen nodig.

P.S.: In principe zit je dan eigenlijk al met warmtepomp geschikte instellingen van je gas gestookte cv-installatie te spelen experimenteren.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 11-11-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ShaSem schreef op maandag 11 november 2024 @ 00:46:
[...]

Oh, ja. Dat laatste is logisch. Stom dat ik daar niet aan gedacht had 8)7 Ik had iets te snel die aanname genomen vanwege het Wikipedia-artikel over HR-ketels, die theoretische rendementen laat zien t/m een retour van 10 graden (als ik het goed begrijp): https://nl.wikipedia.org/...nderwaarde_of_bovenwaarde

[...]

Niet dat deze site misschien de beste is, maar hier is er dus bijvoorbeeld een site die suggereert dat je bij een Ta van 80 een Tr van 64 zou moeten hebben.[url]https://verbeterenbespaar.nl/maatregelen/kleine-maatregelen/waterzijdig-inregelen/
Ik heb even gelezen. Maar haak af. Gelieve deze site nooit meer te vermelden.
#:~:text=De%20juiste%20temperatuur&text=In%20de%20meest%20ideale%20situatie,met%20deze%20temperatuurverhouding%20worden%20afgesteld.[/url]
Dat lijkt me niet juist, gezien het condenseren pas bij 57 graden gebeurt.

[...]

Ik heb dit even geprobeerd - dank, dit is wel verduidelijkend. Het verlaagt de flow maar belangrijker, het vermogen, enorm. Dus dan heb je minder warmte afgifte, uiteraard, en lukt het niet het huis warm te krijgen. Dat is me duidelijk.
precies. Daar ging het me even om dat je dit zelf inziet. :)
Heb je de openings post gelezen? Daar staat dit min of meer beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Korte vraag:

Heb een Tzerra Ace 39c en vloerverwarming.

Systeem werkt goed; vloer wordt warm met CV ketel op 45 graden. Alleen pendelt de Tzerra behoorlijk. Alles staat al open bij de vloerverwarmingverdeler dus enig optie is vermogen van de Tzerra terugschroeven.

Echter kan dat bij de Ace niet op de ketel zelf en heb ik de bijbehorende thermostaat op MP verkocht (ik gebruik de thermostaat van de vloerverwarming (Robot)

Vraag:
weegt de gasbesparing van het vermogen verlagen substantieel op tegen het 'gedoe' van thermostaat kopen en dan instellingen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jeroenkb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:31:
Korte vraag:

Systeem werkt goed; vloer wordt warm met CV ketel op 45 graden. Alleen pendelt de Tzerra behoorlijk. Alles staat al open bij de vloerverwarmingverdeler dus enig optie is vermogen van de Tzerra terugschroeven.

Echter kan dat bij de Ace niet op de ketel zelf en heb ik de bijbehorende thermostaat op MP verkocht (ik gebruik de thermostaat van de vloerverwarming (Robot)

Vraag:
weegt de gasbesparing van het vermogen verlagen substantieel op tegen het 'gedoe' van thermostaat kopen en dan instellingen aanpassen?
Jij hebt dus geen mengverdeler daarom is de aanvoer beperkt tot 45 graden?
Wel een mengverdeler dan terug naar 65 graden.

Bedenk waar het rendement vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:31:
Korte vraag:

Vraag:
Ik heb precies de zelfde ketel, en je kan wel degelijk het vermogen terug schroeven op de ketel hoor, met gp007 het toerental verlagen, kan tot 2070 (7,8kw) verlaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:41:
[...]

Jij hebt dus geen mengverdeler daarom is de aanvoer beperkt tot 45 graden?
Wel een mengverdeler dan terug naar 65 graden.

Bedenk waar het rendement vandaan komt.
Wel een mengverdeler maar lagere temp vanuit de gedachte dat lagere CV temp is minder gas verbruik.

Maar het is dus efficiënter om de CV temp hoger te zetten in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
edgarf28 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:42:
[...]

Ik heb precies de zelfde ketel, en je kan wel degelijk het vermogen terug schroeven op de ketel hoor, met gp007 het toerental verlagen, kan tot 2070 (7,8kw) verlaagd worden.
Je hebt gelijk.

Ik had het verkeerd opgeschreven (uit mijn hoofd)

Ik heb de Tzerra M en daarbij kan het niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80jEbI6xGnEVCITxUDtaQYA0Wxc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aqroXzPxNYflmoXcAsiQy32e.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jeroenkb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:13:
[...]

Wel een mengverdeler maar lagere temp vanuit de gedachte dat lagere CV temp is minder gas verbruik.

Maar het is dus efficiënter om de CV temp hoger te zetten in dit geval?
Je transport verliezen worden een heel klein beetje lager.

Meer rendement komt uit een lagere retour. En daar hoef je bij vloerverwarming niet echt over na te denken. Altijd ijskoud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:25:
[...]

Je transport verliezen worden een heel klein beetje lager.

Meer rendement komt uit een lagere retour. En daar hoef je bij vloerverwarming niet echt over na te denken. Altijd ijskoud. :)
Dank voor de toelichting.

Heb ik nog wel de vraag of het vermogen verlagen ook substantieel van invloed is op verbruik (de TZerra 39C is overkill voor de 60m2 die verwarmd moeten worden namelijk)

Anders gaat de temp weer naar 65 graden en dan geloof ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb net een webinar van de stichting HIER (opgewekt) over "waterzijdig inregelen" gevolgd.
Ook de cv-tuning paus Joep van de Ven was aanwezig met een transparant modelletje van een cv-installatie.
Het al eerder aangehaalde citaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u82CJoBdhEV3EoHQ_Fj1NaQbthg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yFqsQ3HDkIi8231i8zmTJid7.jpg?f=user_large
is uit de handleiding van "cv-tuning" over "waterzijdig inregelen"
Verder ook nu geen commentaar HIER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-03 17:42
Heb hier een Intergas xtreme 30 met een comfort touch thermostaat.
In het week programma heb ik de aanwarmvervroeging ingeschakeld en merk ik dat hij toch wel erg vroeg met verwarmen begint terwijl dat niet echt nodig is en daardoor veel te vroeg op temperatuur is.

Na 3 dagen nog steeds het zelfde.
In mijn geval 11.30 op 18 graden kamer is 17 graden en thermostaat begint om 10.30 met verwarmen.

Heb alleen radiatoren.

Heeft deze thermostaat een leer curve of is het gewoon een met aanvroegverwarming uur eerder aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:07:
Ik heb net een webinar van de stichting HIER (opgewekt) over "waterzijdig inregelen" gevolgd.
Ook de cv-tuning paus Joep van de Ven was aanwezig met een transparant modelletje van een cv-installatie.
Het al eerder aangehaalde citaat:
[Afbeelding]
is uit de handleiding van "cv-tuning" over "waterzijdig inregelen"
Verder ook nu geen commentaar HIER.
Ik heb sinds vanmorgen m'n pomp juist op 100% gezet, met het juiste ingestelde vermogen op de cv lijkt mij dit het beste werken tot nu toe, of is het juist wel aangeraden om de pomp lager in te stellen? Want in de startpost wordt dit wel aangeraden ook zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jeroenkb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:46:
[...]

Dank voor de toelichting.

Heb ik nog wel de vraag of het vermogen verlagen ook substantieel van invloed is op verbruik (de TZerra 39C is overkill voor de 60m2 die verwarmd moeten worden namelijk)

Anders gaat de temp weer naar 65 graden en dan geloof ik het wel.
Als je het vermogen lager zet dan kan het langer duren voordat het voldoende warm is. Dus stookt hij langer.
En aan het eind van het liedje verbruik je evenveel.

Realiseer je, als je 10kW verliest aan warmte in je huis naar buiten toe, dan zul je er 10kW in moeten pompen om het op dezelfde temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:10
edgarf28 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:31:
[...]

Ik heb sinds vanmorgen m'n pomp juist op 100% gezet, met het juiste ingestelde vermogen op de cv lijkt mij dit het beste werken tot nu toe, of is het juist wel aangeraden om de pomp lager in te stellen? Want in de startpost wordt dit wel aangeraden ook zie ik.
Het hele "de radiatoren tijd geven om de warmte af te staan" is onzin. Je geeft nml tegelijkertijd de ketel ook meer tijd om het water op te warmen. Ofwel: het water verlaat je ketel met een hogere aanvoertemperatuur. Op zich niet zo'n ramp, maar wel als die temperatuur harder oploopt dan je thermostaat verwacht, waardoor je ketel steeds uitschakelt. Retour wordt tov de aanvoer wel lager, maar je aanvoer stijgt ook, dus je schiet er niks mee op.

Het mooie aan die modulerende ketelpompen is dat je het nagenoeg traploos naar wens kunt instellen. Ik heb zelf een oude ketel met 230V 3-standen pomp. Stand 3 is te hard, stand 2 geeft te weinig flow waardoor ik een hele "mooie" delta-T krijg over mijn 300x50 T22 radiator in de woonkamer, maar de kamer daarbij niet meer warm wordt.
Ik heb de ketelpomp dus op stand 3 staan en accepteer de leidingruis die daarbij hoort. Ruis is overigens fors afgenomen na het toevoegen van 2 extra radiatoren en een lus vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

_JGC_ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:51:
[...]

Het hele "de radiatoren tijd geven om de warmte af te staan" is onzin. Je geeft nml tegelijkertijd de ketel ook meer tijd om het water op te warmen. Ofwel: het water verlaat je ketel met een hogere aanvoertemperatuur. Op zich niet zo'n ramp, maar wel als die temperatuur harder oploopt dan je thermostaat verwacht, waardoor je ketel steeds uitschakelt. Retour wordt tov de aanvoer wel lager, maar je aanvoer stijgt ook, dus je schiet er niks mee op.

Het mooie aan die modulerende ketelpompen is dat je het nagenoeg traploos naar wens kunt instellen. Ik heb zelf een oude ketel met 230V 3-standen pomp. Stand 3 is te hard, stand 2 geeft te weinig flow waardoor ik een hele "mooie" delta-T krijg over mijn 300x50 T22 radiator in de woonkamer, maar de kamer daarbij niet meer warm wordt.
Ik heb de ketelpomp dus op stand 3 staan en accepteer de leidingruis die daarbij hoort. Ruis is overigens fors afgenomen na het toevoegen van 2 extra radiatoren en een lus vloerverwarming.
Ook bij warmtepompen lijkt waterzijdig balanceren een niet te onderschatten rol te spelen
bijvoorbeeld wordt het aangeraden om pendelen te voorkomen/te minderen. Zie deze zeer interessante recente bijdrage hier..
No comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:10
dunklefaser schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:00:
[...]

Ook bij warmtepompen lijkt waterzijdig balanceren een niet te onderschatten rol te spelen
bijvoorbeeld wordt het aangeraden om pendelen te voorkomen/te minderen. Zie deze zeer interessante recente bijdrage hier..
No comment
Waterzijdig inregelen is gewoon een must voor elk systeem. Uit=in is gewoon niet goed ingeregeld. Maar mensen leggen de focus onterecht op een te behalen deltaT, gaan radiatoren te ver knijpen of pompen te langzaam laten draaien. Dan krijgt de warmtebron het water snel warm, maar krijg je die warmte niet meer het huis in.

In het Quatt topic bracht ik dat ook naar voren, maar daar moest ik me stilhouden omdat ik geen Quatt heb.

In mijn geval haal ik met pomp op 3 en ventielen volledig open een deltaT van 5 graden op een 300x50 T22 radiator die ik op 35-40 graden aanvoer stook. Die in de eethoek (330x50 T22, maar 30 jaar ouder) doet 4 graden. Pomp langzamer zetten betekent vermogensverlies aan de afgifte kant.

Mijn ketel is overigens geknepen op 25% vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 22:46

we_are_borg

You will Comply

Ik heb problemen met mijn CV radiatoren sommige worden niet goed warm. Boven warm onder zijn ze koud dit is niet altijd zo geweest het viel mij heel erg op toen ik de CV aanzetten van de week. Ik dacht eerst lucht in de leidingen/radiators maar dat is goed momenteel. Ik heb ook radiatoren die in en uit aan de zelfde kant hebben maar deze werden in het verleden zeer warm. Ik zag dat een SpiroCombi aangeraden word is het de kosten waard om te plaatsen, ik ben redelijk handig maar niet echt op me gemak om leidingen uit elkaar te halen. Waar beging ik om alles weer goed werkend te krijgen en kosten te besparen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 12:59
we_are_borg schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:17:
Ik heb problemen met mijn CV radiatoren sommige worden niet goed warm. Boven warm onder zijn ze koud dit is niet altijd zo geweest het viel mij heel erg op toen ik de CV aanzetten van de week. Ik dacht eerst lucht in de leidingen/radiators maar dat is goed momenteel. Ik heb ook radiatoren die in en uit aan de zelfde kant hebben maar deze werden in het verleden zeer warm. Ik zag dat een SpiroCombi aangeraden word is het de kosten waard om te plaatsen, ik ben redelijk handig maar niet echt op me gemak om leidingen uit elkaar te halen. Waar beging ik om alles weer goed werkend te krijgen en kosten te besparen.
Lijkt op een te laag pompdebiet…. Of alles dicht gedraaid bij het ‘waterzijdig inregelen’.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

we_are_borg schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:17:
Thermostaat op 22 graden om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:32
Als je waterzijdig in gaat regelen met het voetventiel heeft de stand van de radiatorknop dan nog invloed op deze regeling?

Ik heb boven 4 radiatoren die lang niet allemaal
altijd open staan of soms maar gedeeltelijk. Doe ik dan het inregelen weer te niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Dracula schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:38:
Als je waterzijdig in gaat regelen met het voetventiel heeft de stand van de radiatorknop dan nog invloed op deze regeling?

Ik heb boven 4 radiatoren die lang niet allemaal
altijd open staan of soms maar gedeeltelijk. Doe ik dan het inregelen weer te niet?
Je begint met alles helemaal open (radiatorknoppen,voetventielen).
Vervolgens ga je je radiatoren in balans brengen met de voetventielen.
Probeer zo veel mogelijk variabelen uit te sluiten dus liefst een vastgezette Ta en pompsnelheid.
Als je klaar bent kan je de ruimtes die je niet wil verwarmen gewoon dichtdraaien met de knoppen.
"Heb je geen voetventielen dan kan je ook met de radiatorknop de doorstroom beperken" zegt eigenlijk al genoeg over de invloed van een half dicht gedraaide radiatorknop ;)
Het gaat er om dat je systeem in de basis in balans is, wanneer er ergens een thermostaatknop dichtgaat is je afstelling ook al weer anders maar het blijft altijd beter dan een systeem waaraan helemaal niets afgesteld is.
Standaard zijn er na waterzijdig inregelen dus geen radiatoren meer die "te heet" worden en andere die niet op temperatuur komen, wanneer je er dan eentje dichtdraait blijven de verhoudingen tussen de overige qua afstelling redelijk gelijk.

• hilgeholt
wat is volgens jullie normaal aanvoer en retour temperatuur vvw. als ik de meng verdeler gebruik met een aanvoer van de cv 60 graden naar de verdeler en de verdeler ingesteld op 40 graden de vloer in te sturen. dan is deze bij mij 40 graden aanvoer en tussen de 28 en 30 retour vvw

als ik de de aanvoer naar 40 graden zet ipv 60 graden naar de verdeler ( onder de 60 graden mengt hij niet meer ) dan is de aanvoer vanuit de verdeler 40 graden de vloer in en retour 20 graden. ik heb mij debiet al op de hoogste stand gezet en de pomp op de verdeler op de hoogste stand maar krijg de retour temperatuur niet naar boven. ik heb een remeha tzerra ace 28c plus ketel ik kan de minimale pomp capaciteit omhoog zetten geen idee of dit gaat werken omdat mijn verdeler ook een eigen pomp heeft.

is deze retour temperatuur goed of moet ik toch iets anders gaan doen?

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
Zit er een modulerende of aan/uit kamerthermostaat op de tzerra?
En een tzerra ace plus bestaat volgens mij niet.

[ Voor 28% gewijzigd door scofield op 14-11-2024 09:23 ]

• hilgeholt
scofield schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:18:
Zit er een modulerende of aan/uit kamerthermostaat op de tzerra?
En een tzerra ace plus bestaat volgens mij niet.
sorry het is een remeha tzerra 28c plus cv ui 2017. ja wij werken met zones van homematicip deze regelen dat via een aan en uit element. de ketel zelf moduleert wel door middel van het aanpassen van zijn kw en pomp.ik kan wel aangeven wat de max kw moet zijn. deze staat nu op 14 kw en de min en max van de pomp snelheid hij moduleert daar dan tussen

• KoningPaulus
hilgeholt schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:09:
wat is volgens jullie normaal aanvoer en retour temperatuur vvw. als ik de meng verdeler gebruik met een aanvoer van de cv 60 graden naar de verdeler en de verdeler ingesteld op 40 graden de vloer in te sturen. dan is deze bij mij 40 graden aanvoer en tussen de 28 en 30 retour vvw

als ik de de aanvoer naar 40 graden zet ipv 60 graden naar de verdeler ( onder de 60 graden mengt hij niet meer ) dan is de aanvoer vanuit de verdeler 40 graden de vloer in en retour 20 graden. ik heb mij debiet al op de hoogste stand gezet en de pomp op de verdeler op de hoogste stand maar krijg de retour temperatuur niet naar boven. ik heb een remeha tzerra ace 28c plus ketel ik kan de minimale pomp capaciteit omhoog zetten geen idee of dit gaat werken omdat mijn verdeler ook een eigen pomp heeft.

Dit herken ik ook. Bij een te lage pompsnelheid krijg ik de temperatuur vanuit de cv ketel niet de vloer in. Dus stel bij 40 aanvoer vanuit cv, gaat er volgens de thermometer op de vvw, ondanks dat die thermostaatkraan volledig open staat, niet meer dan 32-33 de vloer in. Bij maximale pompsnelheid gaat er 38-39 in. Retourtemperatuur bij maximaal overigens iets van 32 gemeten bij de cv ketel (aan/uit. Modulerend uitgezet)

• Seafarer

Seafarer

XXX

hilgeholt schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:09:

als ik de de aanvoer naar 40 graden zet ipv 60 graden naar de verdeler ( onder de 60 graden mengt hij niet meer )
Temperatuur gestuurde menging? Ik dacht dat de meniging meestal een vaste waarde was.
dan is de aanvoer vanuit de verdeler 40 graden de vloer in en retour 20 graden. ik heb mij debiet al op de hoogste stand gezet en de pomp op de verdeler op de hoogste stand maar krijg de retour temperatuur niet naar boven. ik heb een remeha tzerra ace 28c plus ketel ik kan de minimale pomp capaciteit omhoog zetten geen idee of dit gaat werken omdat mijn verdeler ook een eigen pomp heeft.

Als je retour erg koud wordt dan kun je koude plekken in de vloer krijgen.

Handig om even te vermelden wat je wilt bereiken.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:32
PalingDrone schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:30:
[...]

Je begint met alles helemaal open (radiatorknoppen,voetventielen).
Vervolgens ga je je radiatoren in balans brengen met de voetventielen.
Probeer zo veel mogelijk variabelen uit te sluiten dus liefst een vastgezette Ta en pompsnelheid.
Als je klaar bent kan je de ruimtes die je niet wil verwarmen gewoon dichtdraaien met de knoppen.
"Heb je geen voetventielen dan kan je ook met de radiatorknop de doorstroom beperken" zegt eigenlijk al genoeg over de invloed van een half dicht gedraaide radiatorknop ;)
Het gaat er om dat je systeem in de basis in balans is, wanneer er ergens een thermostaatknop dichtgaat is je afstelling ook al weer anders maar het blijft altijd beter dan een systeem waaraan helemaal niets afgesteld is.
Standaard zijn er na waterzijdig inregelen dus geen radiatoren meer die "te heet" worden en andere die niet op temperatuur komen, wanneer je er dan eentje dichtdraait blijven de verhoudingen tussen de overige qua afstelling redelijk gelijk.
Thanks, even voor de zekerheid, Ta is de aanvoer temp van de ketel correct?

Deze staat op 65 graden en ketel vermogen op 25% wat er voor zorgt dat de Ta eigenlijk nooit boven de 52 komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:22:
[...]

Thanks, even voor de zekerheid, Ta is de aanvoer temp van de ketel correct?

Deze staat op 65 graden en ketel vermogen op 25% wat er voor zorgt dat de Ta eigenlijk nooit boven de 52 komt.
Wat je wil is voldoende vraag/warmteverlies creëren zodat je ketel een flinke tijd door blijft stoken op een constante temperatuur, dat maakt je meetrondje langs alle radiatoren het makkelijkst.
Als jij ervoor kan zorgen dat je ketel een tijdje bijvoorbeeld zo rond de 52 graden blijft stoken meet je in een rondje bij iedere radiator de ingaande en uitgaande temperatuur, stel dat je ketel halverwege je ronde opeens de aanvoertemperatuur omlaag gooit stuurt dat logischerwijs de boel in de war.
Vaak is het een kwestie van eerst meten, dan spelen met de afstelling en daarna nog eens meten of je nieuwe instellingen het gewenste effect hebben.
Gaat gewoon wat tijd in zitten want je meet meerdere keren en het duurt gewoon een paar rondjes voordat je de boel ongeveer in balans hebt.

• mukky
PalingDrone schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:09:
[...]

Wat je wil is voldoende vraag/warmteverlies creëren zodat je ketel een flinke tijd door blijft stoken op een constante temperatuur, dat maakt je meetrondje langs alle radiatoren het makkelijkst.
Als jij ervoor kan zorgen dat je ketel een tijdje bijvoorbeeld zo rond de 52 graden blijft stoken meet je in een rondje bij iedere radiator de ingaande en uitgaande temperatuur, stel dat je ketel halverwege je ronde opeens de aanvoertemperatuur omlaag gooit stuurt dat logischerwijs de boel in de war.
Vaak is het een kwestie van eerst meten, dan spelen met de afstelling en daarna nog eens meten of je nieuwe instellingen het gewenste effect hebben.
Gaat gewoon wat tijd in zitten want je meet meerdere keren en het duurt gewoon een paar rondjes voordat je de boel ongeveer in balans hebt.
Wat je ook kunt doen is een Opentherm gateway, een EMS of een EBUS reader aan je ketel koppelen. Dan kun je aflezen wat de ketel allemaal doet en krijg je sneller inzicht. Zo kwam ik erachter dat de pomp niet moduleerde en dat er een verschil was in de gevraagde temp van de thermostaat en de max temp van de ketel :)

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
Ter lering en vermaak.
Ik zocht een manier om de vloerverwarming in een ruimte uit te kunnen zetten. Dat was gelukt met Plugwise waarmee de pomp gestopt kan worden (met een Plug) en de 2 lussen afgesloten met stelmotoren (Koen). Nadeel was dat de cv-leiding daarna een soort open lus was geworden omdat het aanvoer water door de verdeler stroomt en meteen weer teruggaat naar de cv-ketel via de retourleiding. Naar mijn gevoel verstoort dit een optimale werking van mijn cv-ketel, omdat hiermee de retour onnodig te hoog is.

Toen kwam ik een draadloos bedienbare water afsluiter tegen. Deze kon ik eenvoudig monteren op een al geplaatste kraan-afsluiter. Dit is de Zigbee versie (er is ook een wifi versie) en tot mijn verrassing koppelde deze zonder problemen met mijn Plugwise Adam en daarmee wordt deze nu ook automatisch bedient door Plugwise. De lus wordt nu netjes onderbroken als deze vloerverwarming wordt uitgeschakeld :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJOMEzW1XI_G5Ml7vapvEXhdmy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNJKba0XUI44y69tEusau3c1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Torch1969 op 14-11-2024 17:42 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Torch1969 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:41:
Ter lering en vermaak.
Ik zocht een manier om de vloerverwarming in een ruimte uit te kunnen zetten. Dat was gelukt met Plugwise waarmee de pomp gestopt kan worden (met een Plug) en de 2 lussen afgesloten met stelmotoren (Koen). Nadeel was dat de cv-leiding daarna een soort open lus was geworden omdat het aanvoer water door de verdeler stroomt en meteen weer teruggaat naar de cv-ketel via de retourleiding. Naar mijn gevoel verstoort dit een optimale werking van mijn cv-ketel, omdat hiermee de retour onnodig te hoog is.

Toen kwam ik een draadloos bedienbare water afsluiter tegen. Deze kon ik eenvoudig monteren op een al geplaatste kraan-afsluiter. Dit is de Zigbee versie (er is ook een wifi versie) en tot mijn verrassing koppelde deze zonder problemen met mijn Plugwise Adam en daarmee wordt deze nu ook automatisch bedient door Plugwise. De lus wordt nu netjes onderbroken als deze vloerverwarming wordt uitgeschakeld :)
[Afbeelding]
Maakt die erg veel herrie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
Het is een sterk motortje met een goede overbrenging dus ja, je hoort het even een paar seconden draaien (zoemend geluid van een motortje en tandwieltjes), maar het is niet storend. Je kunt er ik niet naast liggen slapen, dan wordt je er wel wakker van denk ik. Er staan wel YouTube filmpjes waarin je het kunt horen, zoek op Tuya smart valve (zelfde)

[ Voor 9% gewijzigd door Torch1969 op 14-11-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgeholt
Seafarer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:21:
[...]
Temperatuur gestuurde menging? Ik dacht dat de meniging meestal een vaste waarde was.

[...]

Als je retour erg koud wordt dan kun je koude plekken in de vloer krijgen.

Handig om even te vermelden wat je wilt bereiken.
wat ik graag wil is de aanvoer van de cv naar de vvw 40 graden hebben ipv 60 graden. echter als ik dat doe dan moet ik in mijn mengverdeler een vte drukverschilregelaar plaatsen en dan mengt hij niet meer. de aanvoer en de temperatuur welke de vloer in gaan zijn dan 40 graden dit is goed. echter de retour temperatuur is dan 20 graden ik krijg deze ook niet omhoog ook als de ik flow helemaal open zet.

zou het helpen om de pomp van mijn cv omhoog te zetten om meer flow te creëren. want mijn verdeler heeft ook een eigen circulatie pomp welke ik al op de hoogste stand heb gezet.

of zeggen jullie een verschil tussen aan en afvoer temperatuur van gemiddeld 20 graden in mijn vvw dat kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 20:28
Mijn Calenta Ace 40c CW5, aangestuurd door iSense, lees ik uit met OTGW om data en gedrag te monitoren. Tijdens opstart van een stookrun zie ik in de eerste minuut een piek, die zakt daarna in en eigenlijk pas na 5 minuten gaat hij dan daadwerkelijk beginnen aan de run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtUdjx7tcymOzxUTmvy6RZRm_0M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xILF6W9WdCEbWneacrOUiywL.png?f=user_large

- oranje = setpoint (45 graden bij start run), uit otgw
- groen = boiler temp, uit otgw
- paars = temperatuur gemeten bij vv verdeler

Is dit gedrag normaal? Of kan ik hier met instellingen nog iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een ketel start niet modulerend maar op een redelijk hoog vermogen, hierna regelt deze omlaag.

Dus lijkt mij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
hilgeholt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:31:
...
wat ik graag wil is de aanvoer van de cv naar de vvw 40 graden hebben ipv 60 graden.
...
Waarom zou je dat willen? Bij een mengverdeler heeft het verlagen van de aanvoertemperatuur vanaf de cv-ketel weinig tot geen nut. Het rendement van een HR-ketel wordt bepaald door de retourtemperatuur en die is bij een mengverdeler in het systeem altijd laag. In ieder geval ruimschoots in het condensatie-gebied.

Ik heb dat in het verleden al veel vaker uitgelegd aan de hand van rekenvoorbeelden en ook in de TopicStart wordt daar naar verwezen.
Zie hier: arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Edit: Die VTE drukverschilregelaar is niets anders dan een regelbaar ventiel zoals dat standaard in LTV-verdelers zit. Het regelt je verdeler van hydraulisch neutraal naar hydraulisch actief (100% ?).
In dat geval moet het debiet dat door de ketelpomp wordt geleverd, tenminste even groot zijn als het debiet van de vvw-pomp.
Overigens: in de rekensom voor een aanvoertemperatuur van 40 graden verandert er in dit geval niets.

[ Voor 24% gewijzigd door arpeggio op 15-11-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgeholt
arpeggio schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:26:
[...]

Waarom zou je dat willen? Bij een mengverdeler heeft het verlagen van de aanvoertemperatuur vanaf de cv-ketel weinig tot geen nut. Het rendement van een HR-ketel wordt bepaald door de retourtemperatuur en die is bij een mengverdeler in het systeem altijd laag. In ieder geval ruimschoots in het condensatie-gebied.

Ik heb dat in het verleden al veel vaker uitgelegd aan de hand van rekenvoorbeelden en ook in de TopicStart wordt daar naar verwezen.
Zie hier: arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Edit: Die VTE drukverschilregelaar is niets anders dan een regelbaar ventiel zoals dat standaard in LTV-verdelers zit. Het regelt je verdeler van hydraulisch neutraal naar hydraulisch actief (100% ?).
In dat geval moet het debiet dat door de ketelpomp wordt geleverd, tenminste even groot zijn als het debiet van de vvw-pomp.
Overigens: in de rekensom voor een aanvoertemperatuur van 40 graden verandert er in dit geval niets.
bedankt voor deze heldere uitleg. het is dus veel belangrijker om het systeem goed waterzijdig in te regelen waardoor de retour temperatuur tussen de 5 en 10 graden ligt dan een lagere aanvoer temperatuur.dan zet ik de aanvoer temperatuur weer terug op 60 graden.

toch nog even een vraag kan ik wel spelen met het verlagen of verhogen van het kw van de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

hilgeholt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:31:
[...]

wat ik graag wil is de aanvoer van de cv naar de vvw 40 graden hebben ipv 60 graden. echter als ik dat doe dan moet ik in mijn mengverdeler een vte drukverschilregelaar plaatsen en dan mengt hij niet meer. de aanvoer en de temperatuur welke de vloer in gaan zijn dan 40 graden dit is goed. echter de retour temperatuur is dan 20 graden ik krijg deze ook niet omhoog ook als de ik flow helemaal open zet.

zou het helpen om de pomp van mijn cv omhoog te zetten om meer flow te creëren. want mijn verdeler heeft ook een eigen circulatie pomp welke ik al op de hoogste stand heb gezet.

of zeggen jullie een verschil tussen aan en afvoer temperatuur van gemiddeld 20 graden in mijn vvw dat kan wel.
Ik had beter kunnen vragen wat gaat er niet goed? ;)

Als jouw thermostaat het genoeg vind om te stoken omdat het in huis op de juiste temperatuur is dan gaat de ketel uit . Je blijft dan zitten met een hoge delta t dit kan met radiatoren ook tot 30 graden oplopen. In het overgangs seizoen natuurlijk.
Als je geen comfort klachten hebt dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
hilgeholt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:26:
bedankt voor deze heldere uitleg. het is dus veel belangrijker om het systeem goed waterzijdig in te regelen waardoor de retour temperatuur tussen de 5 en 10 graden ligt dan een lagere aanvoer temperatuur.dan zet ik de aanvoer temperatuur weer terug op 60 graden.

toch nog even een vraag kan ik wel spelen met het verlagen of verhogen van het kw van de cv?
Spelen met de kW's van de cv-ketel maakt voor een mengverdeler niets uit. De kW's die je er aan de primaire kant in stopt, komen er aan de secundaire kant volledig weer uit. Een mengverdeler als zodanig kent geen verlies.

Waterzijdig inregelen is bij vloerverwarming minder kritisch dan bij radiatoren. Wanneer de lengtes van de vvw-lussen verschillen, kan het wel zinvol zijn om een gelijkmatige temperatuurverdeling over de gehele vloer te krijgen. Bij min of meer gelijke lengtes van de lussen levert het eigenlijk niets op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zouden de delt-t gefixeerden eens kunnen uitleggen waar die delta-t fixatie vandaan komt?

Als je thermostaat het genoeg vind om te stoken dan gaat je ketel uit. Je vloer of radiator is niet doorgewarmd maar je huis wel voldoende warm.

Het wordt natuurlijk een probleem als de ketel echt langer dan 1 uur radiatoren, vloer 2 tot 3 uur stookt het buiten -5 is en het niet lekker te krijgen is in huis en je delta -t is nog steeds 30 graden of meer is.

Dingen hebben ook tijd nodig. Of is het bij jullie zo dat je een volle fluitketel op het fornuis zet, vlam aan en baf hij begint gelijk te fluiten. Dat kan toch niet. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Seafarer op 15-11-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
hilgeholt schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:26:
[...]

Vergeet die deltaT totaal onbelangrijk.
Het is alleen maar belangrijk dat retourtemperatuur niet warmer is dan 50/55 graden.

Als de retourtemperatuur daaraan voldoet dan is de ketel in HR bedrijf dus maximaal efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 18:53
De retour een beetje lager dan 50 graden is echt beter hoor. 30 is beter dan 40 is beter dan 50.
Hoeveel scheelt het? Volgens het grafiekje op https://sdwaterland.nl/20...ketel-efficienter-werken/ (en dat kan verschillen per ketel denk ik zo) zijn de verschillen grof geschat:
Tussen 70 en 60: 1%
Tussen 60 en 50: 4%
Tussen 50 en 40: 4%
Tussen de 40 en de 30: 2.5%

Maar inderdaad het gaat om de retourtemperatuur, niet om de delta-T.
Pagina: 1 ... 31 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?