Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Hey!

Ik kwam er net achter dat ik een radiator heb waar het water in stroomt via het voet ventiel en uitstroomt via de kraan! Dit hoort natuurlijk niet maar betekend dit iets qua afgifte vermogen?

Ik kan me voorstellen dat het ontwerp wellicht iets doet voor de doorstroming? En dus het vermogen

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:33

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:13:
Hey!

Ik kwam er net achter dat ik een radiator heb waar het water in stroomt via het voet ventiel en uitstroomt via de kraan! Dit hoort natuurlijk niet maar betekend dit iets qua afgifte vermogen?

Ik kan me voorstellen dat het ontwerp wellicht iets doet voor de doorstroming? En dus het vermogen
YouTube: Help.. mijn radiatoren zijn verkeerdom aangesloten..😱 O-)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer thnx die had ik net ook al gevonden maar de radiator wordt op zicht gewoon egaal warm maar ik vraag me dus af of het qua afgifte vermogen nog iets uit maakt.

Ik heb hier een dynamische kraan liggen waar ik aan het kijken was en een kant kijkt een stromingskant hebben en waar het de radiator in gaat een haakse rand.

De logica zeg dat als je deze dus verkeerd om monteert dat dit minder soepel zou moeten werken?

Het gaat om een vasco tulip waar dus nu links onder via het voetventiel aanvoer komt, links boven ontluchting en rechtsonder de kraan (die dus verkeerd om zit) stroomt het water weer weg naar de ketel.

Het idee is dus of het beter zou werken om de kraan links te zetten en recht de voetventiel zodat alles iig goed staat. Probleem gaat wel een beetje worden dan het kraan lichaam wat langer is dan de lengte van het voetventiel?

Zijn daar nog makkelijke oplossingen voor afkorten is simpel maar bv langere inserts? Insert is trouwens niet de goede naar ik bedoel die schroefdraad wat je in de radiator draait

[ Voor 4% gewijzigd door Fantastic_fox op 15-11-2024 23:03 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:01:
@Seafarer thnx die had ik net ook al gevonden maar de radiator wordt op zicht gewoon egaal warm maar ik vraag me dus af of het qua afgifte vermogen nog iets uit maakt.

Ik heb hier een dynamische kraan liggen waar ik aan het kijken was en een kant kijkt een stromingskant hebben en waar het de radiator in gaat een haakse rand.

De logica zeg dat als je deze dus verkeerd om monteert dat dit minder soepel zou moeten werken?

Het gaat om een vasco tulip waar dus nu links onder via het voetventiel aanvoer komt, links boven ontluchting en rechtsonder de kraan (die dus verkeerd om zit) stroomt het water weer weg naar de ketel.

Het idee is dus of het beter zou werken om de kraan links te zetten en recht de voetventiel zodat alles iig goed staat. Probleem gaat wel een beetje worden dan het kraan lichaam wat langer is dan de lengte van het voetventiel?

Zijn daar nog makkelijke oplossingen voor afkorten is simpel maar bv langere inserts? Insert is trouwens niet de goede naar ik bedoel die schroefdraad wat je in de radiator draait
toon volledige bericht
Als je echt geen problemen ervaart dan zou ik het laten zitten.

Maar "what ever" is ontworpen voor een stromings richting en daar heb je je aan te houden om aan de specs te komen. Doe je het anders dan kan het resultaat niet meer volgens de specs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:34
Alleen een thermostatisch ventiel kan heerlijk op de zitting gaan klapperen als de rad verkeerd aangesloten is. Is die rad aangesloten met een zgn onderblok op slang? Dan kun je nog een ander onderblok overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

scofield schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:36:
Alleen een thermostatisch ventiel kan heerlijk op de zitting gaan klapperen als de rad verkeerd aangesloten is. Is die rad aangesloten met een zgn onderblok op slang? Dan kun je nog een ander onderblok overwegen.
Hier kun je hem horen:

YouTube: Help.. mijn radiatoren zijn verkeerdom aangesloten..😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
scofield schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:36:
Er zit nu een gewonen radiator kraan op aan uit, maar het lijkt erop of jullie denken dat het qua stroming in de radiator en qua vermogen niets uit maakt of het water verkeerd om stroomt door de kraan en retourventiel. Zag net dat het retourventiel ook een heel klein beetje zweet/lekt dus ga toch alles vervangen volgend weekend ik kan redelijk makkelijk meerlaagsebuis op de goede koperleidijg aansluiten in de kruipruimte dus met 2 rechte verlopen koper naar mlb is dat opgelost en zit het iig as designed aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-08 06:57
Mijn ketel Vaillant Ecotec Pro wordt gestuurd met home automation van Loxone. Die kan de aanvoertemperatuur sturen via de VR34 0-10V module van Vaillant.

Er worden met de ketel slechts enkele radiatoren verwarmd: 2 in de living (54 m2) en 2 radiatoren in 2 kleine badkamers (5 + 4 m2), die enkel 's morgens en 's avonds even aan gaan.

Mijn max aanvoertemperatuur van de ketel staat op 55°C.

Ik log met enkele ESPHome temp sensors de outlet en return temp van mijn gasketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85yh2hXIQb_zUDrQO30t1ow0qPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KckUWMXEdtvNHHydhRQdEzVE.png?f=fotoalbum_large

Ik zou verwachten dat een modulerende ketel mooi een graduele outlet temp behoudt, maar dat is niet zo: om de 6 minuten start de ketel, om dan snel naar zijn max van 50 a 55°C te gaan, en dan in branderwachttijd modus te gaan.

Probleem hierbij is dat het uren duurt om het een graad warmer te krijgen.
Is dit omdat mijn ketel overgedimensioneerd is?

Ik probeerde al deze zaken, maar allen zonder resultaat:
  • max aanvoertemperatuur verhogen: nog slechter: hij gaat nog sneller in wachttijd
  • CV deellast verminderen: staat normaal op auto, maar wijzigen naar 8 / 12 / 16 / 24kW: maakt allemaal niet veel verschil: omdat het minimum al te veel is?
  • Max wachttijd verkorten: helpt om sneller op temperatuur te komen, maar dan gaat hij nog sneller pendelen: wat is hier aan te raden?
Wat is hier het mogelijke probleem en vooral: de oplossing? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:04
Gertst schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:15:
Mijn ketel Vaillant Ecotec Pro wordt gestuurd met home automation van Loxone. Die kan de aanvoertemperatuur sturen via de VR34 0-10V module van Vaillant.

Er worden met de ketel slechts enkele radiatoren verwarmd: 2 in de living (54 m2) en 2 radiatoren in 2 kleine badkamers (5 + 4 m2), die enkel 's morgens en 's avonds even aan gaan.

Mijn max aanvoertemperatuur van de ketel staat op 55°C.

Ik log met enkele ESPHome temp sensors de outlet en return temp van mijn gasketel:

[Afbeelding]

Ik zou verwachten dat een modulerende ketel mooi een graduele outlet temp behoudt, maar dat is niet zo: om de 6 minuten start de ketel, om dan snel naar zijn max van 50 a 55°C te gaan, en dan in branderwachttijd modus te gaan.

Probleem hierbij is dat het uren duurt om het een graad warmer te krijgen.
Is dit omdat mijn ketel overgedimensioneerd is?

Ik probeerde al deze zaken, maar allen zonder resultaat:
  • max aanvoertemperatuur verhogen: nog slechter: hij gaat nog sneller in wachttijd
  • CV deellast verminderen: staat normaal op auto, maar wijzigen naar 8 / 12 / 16 / 24kW: maakt allemaal niet veel verschil: omdat het minimum al te veel is?
  • Max wachttijd verkorten: helpt om sneller op temperatuur te komen, maar dan gaat hij nog sneller pendelen: wat is hier aan te raden?
Wat is hier het mogelijke probleem en vooral: de oplossing? :)
toon volledige bericht
Wat voor radiatoren hangen hier? Type en grootte? Klinkt als te weinig afgifte. De retour temperatuur schiet omhoog en je ketel slaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gertst Een vraag: Wordt het snel & comfortabel warm?
Alles andere is secundair en rommelen in de marge wat gas besparen betreft (retour ca. 35°C?)

Mijn diagnose op afstand:

- Er is een grote mismatch tussen minimum vermogen van de ketel en de actuele warmteafgifte.
- Verder vermoed ik dat het warmteverlies van de verwarmde vertrekken op dit moment duidelijk lager is dan 8 kW.

Aan beide "oorzaken" kan je met automatisering/instellingen niets veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 17-11-2024 09:37 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:57
Misschien dat het ook scheelt om de Max aanvoer niet op de ketel te beperken maar in de thermostaat.

Mijn oude remeha ketel sloeg met begrenzing in de ketel ook steeds in blokkade. Deze heb ik nu op 75 gezet. En in de Isense thermostaat de maximale watertemperatuur begrenst. Dit zorgt voor veel langere stook sessies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM49
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-08 15:41
@Gertst Is dit misschien een Vaillant ketel met een interne bypass? Zie de discussie onlangs in dit forum (rond 15 oktober). Als die te ver openstaat loopt de retour in de ketel snel op en krijg je weinig warmte in je radiatoren.

[ Voor 9% gewijzigd door AJM49 op 17-11-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
elektriekert schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:46:
[...]

Wat voor radiatoren hangen hier? Type en grootte? Klinkt als te weinig afgifte. De retour temperatuur schiet omhoog en je ketel slaat af.
We hebben 2 radiatoren in de living:
- 90 * 90 cm
- 180 * 35 cm

In de 2 badkamers hangen er 2 radiatoren type handdoekverwarmer van 180 * 45 cm.

Zie foto's hieronder.

Zou te weinig warmteafname het probleem zijn?
Zo ja, wat kan ik hier aan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0Z1596qDf8hG9QQ6TLAW4eFL8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uSWTmkurMlNcy6R4zBCioQt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EggQn5TBZI3yfy6VK1I-B-RV0zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UuTVeI295t9QZn65xmHstqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-ujnMq7HlRqpx0FFF_03nv9_Kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcN8TRZddZgFYq6795pWuWQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
dunklefaser schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:35:
@Gertst Een vraag: Wordt het snel & comfortabel warm?
Alles andere is secundair en rommelen in de marge wat gas besparen betreft (retour ca. 35°C?)
- Niet snel: Het is nu 10°C buiten, en het duurt 3 a 4 uren om een graad warmer te worden :(
- wel comfortabel: omdat de regeling met Loxone slim is, gaat de verwarming op tijd aan om het op het juiste tijdstop confortabel warm te hebben, maar in de winter gaat de verwarming 's avonds niet meer uit, omdat het anders nooit op tijd warm is tegen de ochtend.

Lijkt me niet ok?

Nog even bij vermelden dat we gelukkig een goed geïsoleerd en klein huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
manmetdehamer schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:38:
Misschien dat het ook scheelt om de Max aanvoer niet op de ketel te beperken maar in de thermostaat.

Mijn oude remeha ketel sloeg met begrenzing in de ketel ook steeds in blokkade. Deze heb ik nu op 75 gezet. En in de Isense thermostaat de maximale watertemperatuur begrenst. Dit zorgt voor veel langere stook sessies
Goed idee, want Loxone stuurt zelf de max aanvoer, dus moet ik dat niet op de ketel al beperken.
Dus dat heb ik een halve dag getest, en hij gaat nu iets hoger in temp alvorens hij terug uit slaat, maar maakt verder geen fundamenteel verschil: nog steeds pendelen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
dunklefaser schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:35:
Mijn diagnose op afstand:

- Er is een grote mismatch tussen minimum vermogen van de ketel en de actuele warmteafgifte.
- Verder vermoed ik dat het warmteverlies van de verwarmde vertrekken op dit moment duidelijk lager is dan 8 kW.
- kan je dat wat verduidelijken voor een leek als mezelf? ;-)
- Ons huis is goed geïsoleerd en klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gertst Zoals ik al schreef: De plof-ketel heeft een te groot minimum vermogen (ik schat 6-8 kW)
voor die paar (actieve) radiatoren die er hangen.

Oplossing: Meer afgifte = meer /grotere radiatoren - je kan ook de hangende radiatoren minder knijpen en/of de pomp wat harder laten pompen - een retour van ca. 45 °C is nog o.k..
of de echte oplossing: een andere ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 17-11-2024 17:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
AJM49 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:42:
@Gertst Is dit misschien een Vaillant ketel met een interne bypass? Zie de discussie onlangs in dit forum (rond 15 oktober). Als die te ver openstaat loopt de retour in de ketel snel op en krijg je weinig warmte in je radiatoren.
Mijn Vaillant heeft inderdaad exact dezelfde ingebouwde bypass als in het filmpje van John Visser, en die stond bijna volledig open. Ik draaide hem nu 90% dicht, maar ik zie in mijn logging geen verandering ... Dat was dus niet het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:16
Weet iemand wat beter is om gas te besparen; de cv + vloerverwarming aan laten gaan zo gauw die het nodig vind (dit is al bij -0.2 graden), of de cv pas aan laten gaan bij bijv. 1 graden afkoeling?

Ik merkte dat de cv geregeld uren bezig is de vloer te verwarmen voor maar 0.2 graden.
Nu heb ik ingesteld dat het verschil minimaal 1 graden moet zijn maar weet niet of dit beter is. Op het moment betekend dit ongeveer 1x stoken per 2 dagen i.p.v. +-2 keer per dag.

De cv is zo'n 5 uur bezig om 1 graden te verwarmen, wat erg lang is.
Aanvoer temperatuur zit rond de 35 graden, retour is 10 tot 15 graden lager. (Ik lees overal verschillende meningen wat een goede delta-t is).

- Gas gestookte cv ketel.
- +-50m2 Vloerverwarming.
- Vloerverwarming pomp op laagste stand.
- Bovenverdieping niet gestookt op het moment. Zit tussen de 17 en 18 graden.
- CV mag snachts niet aan wegens geluidoverlast.
- Snachts koelt de woonkamer ongeveer 0.5 graden af met dit weer, de vloer veel meer (naar gevoel).
- Ventilatie is CO2 gestuurd en staat grotendeels uit, om warme lucht niet af te voeren (geen wtw).

Vanaf januari 2025 kost gas mij €1.17/m2 rn stroom €0.17/kWh. Dus ben ook wel benieuwd of elektrisch bijstoken voordeliger kan zijn. Dit wil ik boven gaan proberen omdat ik daar niet veel ben en het lastig is om daar ad hoc te verwarmen met de cv.

[ Voor 10% gewijzigd door Rogers op 17-11-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Hoe werkt dit voetventiel? Het lijkt dat ik kan blijven draaien aan deze ventielen? Ik heb zeker een 10 a 15 omwentelingen gemaakt tegen de klok in, en ik kom nog steeds niet aan de max opening? Of werkt dit anders?
Ben wat bang dat ik het er uit zou draaien ... Kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpAcwcJ02Y9y2pzBepRQXdZ0p24=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXF9fGP4scr5FAn5VB3QvKmb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bgi3139D_9KyUKdRkB3rNw7Lk64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCqZLuPRweUs9DKTn3HwsF0p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-B7vNaYOCqfICEb8VOB2QiCnoI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QkL9iwRecV9ge6Qo6ExoWPmq.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:00:
Hoe werkt dit voetventiel? Het lijkt dat ik kan blijven draaien aan deze ventielen? Ik heb zeker een 10 a 15 omwentelingen gemaakt tegen de klok in, en ik kom nog steeds niet aan de max opening? Of werkt dit anders?
Ben wat bang dat ik het er uit zou draaien ... Kan dat?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Open dicht verder geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Seafarer schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:02:
[...]

Open dicht verder geen keus.
Dus: inkeping parallel met de buis = open, haaks op de buis = dicht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:24:
[...]

Mijn Vaillant heeft inderdaad exact dezelfde ingebouwde bypass als in het filmpje van John Visser, en die stond bijna volledig open. Ik draaide hem nu 90% dicht, maar ik zie in mijn logging geen verandering ... Dat was dus niet het probleem?
Staat die echt helemaal dicht?

Je moet dat verschil echt kunnen zien. Heb je nog een mooi aanvoer/ retour plaatje? En dat jouw ketel in aan/uit blijft stoken daar ben ik helemaal van overtuigd. Ketel te groot, huis te klein, te weinig radiatoren.

Ter controle:
Had je de temperatuur op de ketel en thermostaat weer op 70 graden gezet? En vermogen minimaal en pomp op 50% zodat het net geen herrie maakt?
Je moet dan echt minder starts hebben als het koud genoeg blijft.

Ook zeker weten dat radiatoren niet gekepen zijn met gewone of speciale ventielen?

Hier vanochtend opstoken. 1 Briza, 1 T16 in de put van 2mtr. lang. Badkamer en gang doen zachtjes mee. Niks vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzMmr60HSPoDyH9aECdeDgqiws4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2o2xVNHm78CEGsaf1JYzZQI.jpg?f=fotoalbum_large

Er wordt hier dus NIETS geregeld, thermostaat mag alles behalve meer vermogen geven want dat is geblokkeerd op de ketel. Ketel kan in een klap een delta maken van 20 graden, daarna loopt dit vanzelf langzaam op naar 28 omdat de boel opwarmt en ik nog steeds niet de hele put volgelegd heb met heat boosters.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 17-11-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:06:
[...]

Dus: inkeping parallel met de buis = open, haaks op de buis = dicht? :?
Yep. En als het fout is wordt die radiator echt niet warm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:54:
[...]

We hebben 2 radiatoren in de living:
- 90 * 90 cm
- 180 * 35 cm

In de 2 badkamers hangen er 2 radiatoren type handdoekverwarmer van 180 * 45 cm.

Zie foto's hieronder.

Zou te weinig warmteafname het probleem zijn?
Zo ja, wat kan ik hier aan doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik zie dat de antwoorden al zijn gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Seafarer schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:07:
[...]

Je moet dat verschil echt kunnen zien. Heb je nog een mooi aanvoer/ retour plaatje? En dat jouw ketel in aan/uit blijft stoken daar ben ik helemaal van overtuigd. Ketel te groot, huis te klein, te weinig radiatoren.

Ter controle:
Had je de temperatuur op de ketel en thermostaat weer op 70 graden gezet? En vermogen minimaal en pomp op 50% zodat het net geen herrie maakt?

Ook zeker weten dat radiatoren niet gekepen zijn met gewone of speciale ventielen?

Hier vanochtend opstoken.

[Afbeelding]

Er wordt hier dus NIETS geregeld, thermostaat mag alles behalve meer vermogen geven want dat is geblokkeerd op de ketel.
toon volledige bericht
De bypass staat nu op bijna dicht: een halve omwenteling teruggedraaid. Ik durf hem niet helemaal dicht te doen omdat ik geen andere bypass heb of geen radiator die altijd een beetje open blijft. Maar dat zou ik als test wel eens kunnen aanpassen.

De ketel en thermostaat staan op 70°, pomp vast op 60%.
Wat bedoel je met minimaal vermogen? De "CV Deellast"? Want die staat nu op Auto. Ik zal dit nu eens op 8KW zetten (=minimum), en morgenvroeg heb ik de charts na een nacht op eco. Ik ben benieuwd ;-)

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
elektriekert schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:18:
[...]

Ik zie dat de antwoorden al zijn gegeven :)
;( Ik vrees dat ik hiermee veel te weinig afname heb voor een ketel die in minimaal vermogen ("CV Deellast") 8kW levert ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:35:
[...]

De bypass staat nu op bijna dicht: een halve omwenteling teruggedraaid. Ik durf hem niet helemaal dicht te doen omdat ik geen andere bypass heb of geen radiator die altijd een beetje open blijft. Maar dat zou ik als test wel eens kunnen aanpassen.

De ketel en thermostaat staan op 70°, pomp vast op 60%.
Wat bedoel je met minimaal vermogen? De "CV Deellast"? Want die staat nu op Auto. Ik zal dit nu eens op 8KW zetten (=minimum), en morgenvroeg heb ik de charts na een nacht op eco. Ik ben benieuwd ;-)

Bedankt voor alle hulp!
Die woonkamer radiatoren hebben toch geen thermostaat knop? En zit er een knop op dan vol open zetten en knop verwijderen.

Dan heb je altijd flow en dan kan die bypass gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:38:
[...]

;( Ik vrees dat ik hiermee veel te weinig afname heb voor een ketel die in minimaal vermogen ("CV Deellast") 8kW levert ... ?
Klopt maar er is natuurlijk wel een verschil tussen 3 of 4 keer per uur starten of 9 keer zoals je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Seafarer schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:39:
[...]

Die woonkamer radiatoren hebben toch geen thermostaat knop? En zit er een knop op dan vol open zetten en knop verwijderen.

Dan heb je altijd flow en dan kan die bypass gewoon dicht.
Niet echt: Alle radiatoren hebben een smart ventiel dat via Loxone gestuurd wordt afhankelijk van het temperatuurschema voor die ruimte. Loxone stuurt ook wel de ketel via een VR34: een 0-10V regelaar die de target temp van de ketel stuurt afhankelijk van de totale warmtevraag van de ruimtes.

Dus in principe gaat de ketel idd uitgezet worden als er geen warmtevraag is en de radiatoren dicht gaan ... Ik probeer het eerst met de bypass 'bijna dicht', en als dat niet helpt ga ik voor helemaal dicht ;-)

Ik ben echt benieuwd en hoop dt dit het oplost!

Tx,
Gert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:50:
[...]

Niet echt: Alle radiatoren hebben een smart ventiel dat via Loxone gestuurd wordt afhankelijk van het temperatuurschema voor die ruimte. Loxone stuurt ook wel de ketel via een VR34: een 0-10V regelaar die de target temp van de ketel stuurt afhankelijk van de totale warmtevraag van de ruimtes.

Dus in principe gaat de ketel idd uitgezet worden als er geen warmtevraag is en de radiatoren dicht gaan ... Ik probeer het eerst met de bypass 'bijna dicht', en als dat niet helpt ga ik voor helemaal dicht ;-)

Ik ben echt benieuwd en hoop dt dit het oplost!

Tx,
Gert
Jij hebt meerdere Kapiteins op een schip. dat wordt gewoon een massale knok partij. ;)

Op het moment dat het mogenlijk is dat alle radiatoren dicht gaan door temperatuur ventielen bestaat de kans dat er geen flow meer aanwezig is. En daar is dat bypass ventiel voor nodig om toch wat flow door de ketel te laten vloeien.

Wat mij betreft in de referentie ruimte (woonkamer) alle regelaars eraf. En laat alleen de ruimte thermostaat het werk doen. Want dat is dus je probleem. Teveel regelaars en daardoor te weinig flow door je radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
manmetdehamer schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:38:

Goed idee - ga ik ook eens proberen, na mijn test met het nijpen/uitschakelen van de ingebouwde bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:05:
[...]

Goed idee - ga ik ook eens proberen, na mijn test met het nijpen/uitschakelen van de ingebouwde bypass.
Als de bypass dichtgeschroefd wordt dan moet er ergens anders iets continue open staan. !!!!!!

Ik heb geen bypass. Maar ook geen regelaars op de woonkamer radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Seafarer schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:05:
[...]

Jij hebt meerdere Kapiteins op een schip. dat wordt gewoon een massale knok partij. ;)

Op het moment dat het mogelijk is dat alle radiatoren dicht gaan door temperatuur ventielen bestaat de kans dat er geen flow meer aanwezig is. En daar is dat bypass ventiel voor nodig om toch wat flow door de ketel te laten vloeien.

Wat mij betreft in de referentie ruimte (woonkamer) alle regelaars eraf. En laat alleen de ruimte thermostaat het werk doen. Want dat is dus je probleem. Teveel regelaars en daardoor te weinig flow door je radiatoren.
Het is iets genuanceerder denk ik: ik heb 2 matrozen maar slechts 1 kapitein ;-)
Loxone is de kapitein die zowel de ventielen op de radiatoren aanstuurt en ook de temperatuur van de ketel.

Dat heeft als voordeel dat ik de verwarming per kamer (1 living + 2 badkamers) kan sturen en afhankelijk van de totale warmtevraag per kamer gaat Loxone aan de boiler doorgeven wat de target temperatuur moet zijn en aan de radiator ventielen melden of ze open/dicht moeten.

Of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Seafarer schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:10:
[...]

Als de bypass dichtgeschroefd wordt dan moet er ergens anders iets continue open staan. !!!!!!

Ik heb geen bypass. Maar ook geen regelaars op de woonkamer radiatoren.
Helemaal mee eens, daarom wil ik die bypass nog een beetje open houden, ook al ga ik er van uit dat Loxone de ketel enkel zal aansturen als er warmtevraag is en dus een radiatorventiel open gaat...

Reden waarom ik in de living toch een radiatorventiel wil, is omdat de living grote ramen op het zuiden heeft en dus bij zon geen warmte nodig heeft, terwijl de badkamer op het noorden wel warmte wil ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:13:
[...]

Het is iets genuanceerder denk ik: ik heb 2 matrozen maar slechts 1 kapitein ;-)
Dat scheelt een hoop herrie. ;)
Loxone is de kapitein die zowel de ventielen op de radiatoren aanstuurt en ook de temperatuur van de ketel.
en die ventielen vertellen hoe warm het is? Die vertellen vaak veel te snel dat het in de buurt van de radiator goed is. Leuk. Maar je wilde de hele kamer verwarmen dan moet het rond de radiatoren bij opwarmen tijdelijk serieus iets warmer zijn en die ventielen moeten dat dan niet tegen houden.
Dat heeft als voordeel dat ik de verwarming per kamer (1 living + 2 badkamers) kan sturen en afhankelijk van de totale warmtevraag per kamer gaat Loxone aan de boiler doorgeven wat de target temperatuur moet zijn en aan de radiator ventielen melden of ze open/dicht moeten.
leuk als je een villa hebt.
Of zie ik dat fout?
Je probleem is toch echt dat er teveel aan de handrem getrokken wordt. Matrozen kunnen ook herrie maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:18:
[...]

Helemaal mee eens, daarom wil ik die bypass nog een beetje open houden, ook al ga ik er van uit dat Loxone de ketel enkel zal aansturen als er warmtevraag is en dus een radiatorventiel open gaat...

Reden waarom ik in de living toch een radiatorventiel wil, is omdat de living grote ramen op het zuiden heeft en dus bij zon geen warmte nodig heeft, terwijl de badkamer op het noorden wel warmte wil ...
En dan 8kW in alleen een badkamer radiator stoppen? Als je ketel terug kan naar 2kW dan zeg ik alla.
Met 8kW kun je met deze buitentemperaturen (7 graden) 3 woonhuizen van 110m² warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Seafarer schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:23:
[...]

Je probleem is toch echt dat er teveel aan de handrem getrokken wordt. Matrozen kunnen ook herrie maken. :)
Ik denk dat die matrozen telkens het anker uitgooien :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:30:
[...]

Ik denk dat die matrozen telkens het anker uitgooien :9
Etterbakken. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
>:)

Ik stel je nog 3 andere matrozen voor:
De warmtesensoren zitten niet in de radiatorventielen, maar in 3 lichtschakelaars, en in de living wordt de gemiddelde temp van deze 3 sensoren genomen, die mooi verdeeld zitten over de kamer! Ik weet het, ik ben all-in gegaan, maar home automation is dan ook mijn hobby ;-)

En nee, ik woon niet in een villa maar op een schip in een gewoon rijtjeshuisje in de stad. Maar wél eentje met grote ramen :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:42:
[...]

>:)

Ik stel je nog 3 andere matrozen voor:
De warmtesensoren zitten niet in de radiatorventielen, maar in 3 lichtschakelaars, en in de living wordt de gemiddelde temp van deze 3 sensoren genomen, die mooi verdeeld zitten over de kamer! Ik weet het, ik ben all-in gegaan, maar home automation is dan ook mijn hobby ;-)
Dat is wel heel mooi en goed. Dat hoor je maar zelden.
En nee, ik woon niet in een villa maar op een schip in een gewoon rijtjeshuisje in de stad. Maar wél eentje met grote ramen :-P
Ik ben daar wel jaloers op. De gemiddelde temperatuur van meerdere sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 15:47
Weet niet om welke bypass het hier gaat, maar die van mij (Comap) kan niet helemaal dicht.
Bij helemaal dicht is de instelling 0,5 bar, dus bij dat drukverschil gaat hij alsnog open!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
loyske schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:57:
Weet niet om welke bypass het hier gaat, maar die van mij (Comap) kan niet helemaal dicht.
Bij helemaal dicht is de instelling 0,5 bar, dus bij dat drukverschil gaat hij alsnog open!
Het gaat om de ingebouwde bypass van sommige Vaillant ketels. Die kan volledig dicht volgens het filmpje van John Visser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwegans
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-09 20:15
Na uitvoerig dit forum te hebben doorgenomen, metingen te hebben verricht en aanpassingen te hebben gedaan in settings en nieuwe thermostaat kom ik er nu toch niet meer uit.

Het is een relatief koude periode (ca. 5gr nachts en 10gr overdag), de thermostaat staat continue op 19gr. Slechts 1x per 24uur vindt een lange run plaats van 2 a 2,5uur, daarna gebeurt er niets. De thermostaat geeft dan keurig 19gr aan, maar omdat de vloer toch langzaam afkoelt zou ik deze lange run liever verdelen over de dag ivm comfort. Tot 2 weken geleden had ik een Honeywell round modulation, maar die gin 4x per uur branden en net wanneer de ketel op gang was werd de run steeds onderbroken. Er was daardoor nauwelijks delta in de vloerverwarming. Op basis van dit forum heb ik een Isense geplaatst.

Situatie;
- Vloerverwarming begane grond.
- CV:
- Intergas HRE 36/30 (2009, jaarlijks service)
- Vermogen min/max: 25/30%
- Pomp: stand II (vaste pompschakelaar)
- Ta min/max: 40/45gr
- Booster: uit
- Druk: 1,8bar
- Sinds vorige week voorzien van Spirotop automatische ontluchter op hoogste punt.
- Thermostaat:
- Remeha Isense (v30)
- Continue 19gr.
- Setpoint min/max: 40/45gr.
- Opwarmsnelheid: langzaamst
- Afkoelsnelheid: langzaamst
- Mengverdeler:
- 4 groepen.
- Groepen zijn ongeveer even groot en delta temperatuur is gelijk.
- Geen instelbare mengverhouding
- Pomp: stand III (max)
- Pompschakelaar (aan bij >35gr)
- Thermostaat: 50gr
- Laatste stukje aan en afvoer naar mengverdeler vorige maand gewijzigd van 15 naar 22mm. Echter vermoed ik dat het thermostaatventiel en de retourafsluiter (geheel open) de bottlenecks zijn.

De delta in de vloer is ca. 5gr op de hoogste pompsnelheid. In mijn beleving is dit de maximale afgifte capaciteit, want een hogere delta is onwenselijk (toch?) en de flow is maximaal.

Paar vragen;
1. Is zo’n lange run ‘normaal’ om slechts een continue temperatuur te behouden?
2. Verbruik tijdens een run is 1m3 per uur, op basis van max 30% vermogen lijkt mij dit toch wat hoog. Is dit ‘normaal’?
3. Wat kan ik doen om het comfort te verhogen door de run te verspreiden over de dag? (Tenzij dit onverstandig is qua verbruik oud)
4. Hoe kan ik meer besparen op het gasverbruik bij behoud van comfort?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chEAHHU6fgKwPrFgVG3VDZif3Ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rpBzfNAzThMFWSodh4ncdoU.jpg?f=fotoalbum_large

CV verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPR7l9fb9nlAjJkM9hS12JaLMEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcdRJEwlyhq55pCMBlBFxMXJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__SGcca6p_76yp2rxUbroaTwM4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J9b4tPZTqQ3pHegGWXg4ZXic.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6NcQesCMs_aTRb37cyX4fWjW8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pd3tVrFRK01I4vyo498Jz32i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kUUkY-CYENIpDi18AfVmEyhJd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/obtkPEqt55IE3kiF3lS1fAuq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytnKIbwwqlwBqKteYEpMlxY1jpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9wFpTgFZhZ725gucI200gQH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09 09:51
Blauwegans schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:56:
Na uitvoerig dit forum te hebben doorgenomen, metingen te hebben verricht en aanpassingen te hebben gedaan in settings en nieuwe thermostaat kom ik er nu toch niet meer uit.

Het is een relatief koude periode (ca. 5gr nachts en 10gr overdag), de thermostaat staat continue op 19gr. Slechts 1x per 24uur vindt een lange run plaats van 2 a 2,5uur, daarna gebeurt er niets. De thermostaat geeft dan keurig 19gr aan, maar omdat de vloer toch langzaam afkoelt zou ik deze lange run liever verdelen over de dag ivm comfort. Tot 2 weken geleden had ik een Honeywell round modulation, maar die gin 4x per uur branden en net wanneer de ketel op gang was werd de run steeds onderbroken. Er was daardoor nauwelijks delta in de vloerverwarming. Op basis van dit forum heb ik een Isense geplaatst.

Situatie;
- Vloerverwarming begane grond.
- CV:
- Intergas HRE 36/30 (2009, jaarlijks service)
- Vermogen min/max: 25/30%
- Pomp: stand II (vaste pompschakelaar)
- Ta min/max: 40/45gr
- Booster: uit
- Druk: 1,8bar
- Sinds vorige week voorzien van Spirotop automatische ontluchter op hoogste punt.
- Thermostaat:
- Remeha Isense (v30)
- Continue 19gr.
- Setpoint min/max: 40/45gr.
- Opwarmsnelheid: langzaamst
- Afkoelsnelheid: langzaamst
- Mengverdeler:
- 4 groepen.
- Groepen zijn ongeveer even groot en delta temperatuur is gelijk.
- Geen instelbare mengverhouding
- Pomp: stand III (max)
- Pompschakelaar (aan bij >35gr)
- Thermostaat: 50gr
- Laatste stukje aan en afvoer naar mengverdeler vorige maand gewijzigd van 15 naar 22mm. Echter vermoed ik dat het thermostaatventiel en de retourafsluiter (geheel open) de bottlenecks zijn.

De delta in de vloer is ca. 5gr op de hoogste pompsnelheid. In mijn beleving is dit de maximale afgifte capaciteit, want een hogere delta is onwenselijk (toch?) en de flow is maximaal.

Paar vragen;
2. Verbruik tijdens een run is 1m3 per uur, op basis van max 30% vermogen lijkt mij dit toch wat hoog. Is dit ‘normaal’?
3. Wat kan ik doen om het comfort te verhogen door de run te verspreiden over de dag? (Tenzij dit onverstandig is qua verbruik oud)

[Afbeelding]

CV verbruik:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Als je de temperatuur niet teveel laat variëren door de dag heen (bij mij 18,5 graden overdag en 18 graden 's nachts) dan zul je meerdere stookmomenten zien. Ik heb zelf ook de gegevens van mijn ketel in Home Assistant gezet, zo kon ik zien dat mijn ketel teveel geknepen was op vermogen en dat hij niet goed moduleerde. Als je een OpenTherm Gateway aan je Intergasketel koppelt krijg je beter inzicht. Overigens ben ik toen afgestapt van een iSense op een Intergas, de iSense vraagt niet altijd genoeg startvermogen waardoor de Intergas niet aanspringt. Ook interessant om naar je pompinstellingen te kijken, die moet redelijk constant zijn om de temperatuur naar je vloerverdeler te krijgen.

Hieronder een voorbeeldje (is een Nefit HRC30 die is teruggeregeld naar min vermogen, is ook al te zwaar zoals je kunt zien |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5mhbv67V-V9vjfeSKOfb7WTRWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3F2qL82Ps4xjbC4TbheIEDF9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwegans
mukky schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:34:
[...]

Als je de temperatuur niet teveel laat variëren door de dag heen (bij mij 18,5 graden overdag en 18 graden 's nachts) dan zul je meerdere stookmomenten zien. Ik heb zelf ook de gegevens van mijn ketel in Home Assistant gezet, zo kon ik zien dat mijn ketel teveel geknepen was op vermogen en dat hij niet goed moduleerde. Als je een OpenTherm Gateway aan je Intergasketel koppelt krijg je beter inzicht. Overigens ben ik toen afgestapt van een iSense op een Intergas, de iSense vraagt niet altijd genoeg startvermogen waardoor de Intergas niet aanspringt. Ook interessant om naar je pompinstellingen te kijken, die moet redelijk constant zijn om de temperatuur naar je vloerverdeler te krijgen.

Hieronder een voorbeeldje (is een Nefit HRC30 die is teruggeregeld naar min vermogen, is ook al te zwaar zoals je kunt zien |:(

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie. Ik heb de temperatuur constant (19gr), dus daar zou het niet aan moeten liggen. Het valt me idd wel op dat de setpoint op de Isense langzaam oploopt van 40 naar 45gr en dan pas de ketel aan laat springen. Echter ben ik in de veronderstelling dat de deze slechts een temperatuur doorgeeft en dat de ketel hierop het vermogen regelt. (Pomp- en vermogensturing = uit, voor zo ver Intergas dat ondersteunt)

Pomp van zowel cv als mengverdeler zijn constant (resp. stand II en III).

Interessant die Gateway, maar nu weet ik nog niet in welke richting ik het moet zoeken om ' te besparen' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Blauwegans schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:20:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb de temperatuur constant (19gr), dus daar zou het niet aan moeten liggen. Het valt me idd wel op dat de setpoint op de Isense langzaam oploopt van 40 naar 45gr en dan pas de ketel aan laat springen. Echter ben ik in de veronderstelling dat de deze slechts een temperatuur doorgeeft en dat de ketel hierop het vermogen regelt. (Pomp- en vermogensturing = uit, voor zo ver Intergas dat ondersteunt)
Nee dit is een probleem met de oudere Intergasketels, die vereisen een hoge setpoint om te starten. Ik heb mijn iSense toen weer verkocht en een Honeywell Touch Modulation gekocht. Heb je tegenwoordig meerdere versies van. Die geven wel een hoog setpoint om te starten. In een ouder deel van dit topic vind je die discussie wel terug.
Pomp van zowel cv als mengverdeler zijn constant (resp. stand II en III).

Interessant die Gateway, maar nu weet ik nog niet in welke richting ik het moet zoeken om ' te besparen' :)
Ik hou in mijn grafiekjes bij hoe de pomp moduleert maar ik begrijp dat jouw Intergas nog een 3-standenpomp heeft. Retourtemperatuur geeft de oude intergas niet via OpenTherm maar die meet je zelf al. Als je de setpoint (wat de thermostaat vraag) en de Taanvoer (wat de ketel opwekt) gaat bijhouden kun je zien of de ketel het juiste vermogen levert: Staat-ie te laag dan haalt de ketel het setpoint niet, staat-ie te hoog dan is Taanvoer hoger dan je setpoint.

[ Voor 8% gewijzigd door mukky op 18-11-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 21:56
Gertst schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:01:
[...]

- Niet snel: Het is nu 10°C buiten, en het duurt 3 a 4 uren om een graad warmer te worden :(
- wel comfortabel: omdat de regeling met Loxone slim is, gaat de verwarming op tijd aan om het op het juiste tijdstop confortabel warm te hebben, maar in de winter gaat de verwarming 's avonds niet meer uit, omdat het anders nooit op tijd warm is tegen de ochtend.

Lijkt me niet ok?

Nog even bij vermelden dat we gelukkig een goed geïsoleerd en klein huis hebben.
Misschien investeren in ruimbemeten Jaga's met DBH? Dat marcheert hier erg goed. De hoge minimumcapaciteit van de ketel blijft natuurlijk wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:10
Rocketman schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:20:
[...]

Misschien investeren in ruimbemeten Jaga's met DBH? Dat marcheert hier erg goed. De hoge minimumcapaciteit van de ketel blijft natuurlijk wel een probleem.
Of nog beter Jaga Briza's. Die draaien hier als een malle en geven een erg goede warmteafgifte :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheAirwaver schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:52:
[...]

Of nog beter Jaga Briza's. Die draaien hier als een malle en geven een erg goede warmteafgifte :*)
Een Briza 12 of 22?
Ik heb de 12. Dus 120mm diep en dan 1450 breed en 410 hoog. Ik vind dat de ventilator toch wel flink hoorbaar is op de hoogste stand. Er zit wel een zelfbouw regeling op.

Ik ben benieuwd of jij de 22 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 21:56
[...]

Hier een grote Jaga Tempo met DBH in combinatie met een geblazen convectorput. In 10 minuutjes is een afgekoelde huiskamer behoorlijk opgewarmd.
Boven een paar Strada's met DBH die snel verwarmen waar het op dat moment nodig is.
Mijn Intergas Xtreme 30 draait op 45 gr. op 3 tot 4 KW, de gasrekening is erg laag voor een tweekapper uit 1989, 630 m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
[...]

Ik heb nog nooit van Jaga's gehoord en dus ook niet van Jaga's met DBH en Briza's ... ;-)
Kan je wat meer vertellen, want op hun website staat er te veel marketing blahblah ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:58:
[...]

Ik heb nog nooit van Jaga's gehoord en dus ook niet van Jaga's met DBH en Briza's ... ;-)
Kan je wat meer vertellen, want op hun website staat er te veel marketing blahblah ...
Die bla bla heb je goed gezien. ;)

https://jaga.com/benl/downloads/catalogus/

Er zijn allerlei fabrikanten die dit ook maken. Alleen Jaga heeft de meeste bla bla. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Seafarer schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:07:
[...]

Die bla bla heb je goed gezien. ;)

https://jaga.com/benl/downloads/catalogus/

Er zijn allerlei fabrikanten die dit ook maken. Alleen Jaga heeft de meeste bla bla. :)
Oei, een catalogus van 420 pagina's? Daar begin ik niet aan! hehe :)
Ik wil eigenlijk gewoon weten wat zo'n Briza / DBH in mijn specifiek geval zou kunnen helpen ivm te weinig warmteafvoer en overgedimensioneerde ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Seafarer schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:07:
[...]

Ter controle:

Hier vanochtend opstoken. 1 Briza, 1 T16 in de put van 2mtr. lang. Badkamer en gang doen zachtjes mee. Niks vloerverwarming.

[Afbeelding]

Er wordt hier dus NIETS geregeld, thermostaat mag alles behalve meer vermogen geven want dat is geblokkeerd op de ketel. Ketel kan in een klap een delta maken van 20 graden, daarna loopt dit vanzelf langzaam op naar 28 omdat de boel opwarmt en ik nog steeds niet de hele put volgelegd heb met heat boosters.
toon volledige bericht
Ondertussen heb ik een grafiekje van mijn ketel aanvoer- en retourwarmte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAHQ-46LMjeWPDjgUT-dGG_PMjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/81sYRcbO0TfycbgeMy06XnGp.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet wordt er nog steed hard gependelt :(
- de interne bypass is helemaal dicht
- ketel stookt nu vast op minimaal vermogen (=nog steeds 8kW :()
- kan tot 70° opwarmen
- pomp vast op 60% van max toerental
- nalooptijd pomp: 5min
- max branderwachttijd: 3min
- niks geknepen

Is mijn conclusie juist dat de ketel hopeloos hard overgedimensioneerd is? (8kW = minimum vermogen, en slechts enkele radiatoren van tesamen 3 tot 4kW)?
Zien jullie nog andere pogingen om dat pendelen op te lossen of te minimaliseren?
Het probleem is dat de ketel zo snel terug uit gaat dat een koude ruimte heel traag opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:15:
[...]

Oei, een catalogus van 420 pagina's? Daar begin ik niet aan! hehe :)
Ik wil eigenlijk gewoon weten wat zo'n Briza / DBH in mijn specifiek geval zou kunnen helpen ivm te weinig warmteafvoer en overgedimensioneerde ketel.
Als je ze groot genoeg neemt wel. Alleen dan verwarm je in 2 minuten en staat de ketel 30 min. uit. Dat kan minder comfortable worden.

Je hoeft natuurlijk alleen het stukje over de briza's te lezen. ;)

Maar ik zou het niet in vervanging gaan zoeken. Maar je eigen systeem een beetje aanpassen en dat wil je niet horen, maar ik zou toch wat Loxone kleppen verwijderen. Zeker als test.
Een cv ketel die 6 keer per uur aangaat is nog acceptabel maar bij jouw 9 keer per uur wijst gewoon op te weinig flow.Of een overijverige thermostaat.

Pomp nadraai tijd staat toch niet op 1 minuut? Minstens 4 minuten door pompen, dan krijg je ook minder starts.

Nu wachten op nieuwe metingen. :) Je hebt genoeg om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
Seafarer schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:14:
[...]

Een Briza 12 of 22?
Ik heb de 12. Dus 120mm diep en dan 1450 breed en 410 hoog. Ik vind dat de ventilator toch wel flink hoorbaar is op de hoogste stand. Er zit wel een zelfbouw regeling op.

Ik ben benieuwd of jij de 22 hebt?
Wij hebben ook 3x Briza 12, 1450 breed en 520 hoog op de middelste etage en op zolder 1 grote (domme, maar slim gemaakt met pompschakelaar en tado) Jaga brise voor onze grote slaapkamer. Herrie maken ze idd wel op stand 3 maar stand 1 en 2 zijn heel goed te doen (beneden vloerverwarming dus daar geen geluid). Wij verwarmen de kinderen hun slaapkamer automatisch met Tado een uur voor het slapen gaan tot een half uur dat ze slapen op stand 2 en zij slapen er prima mee in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
Gertst schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:58:
[...]

Briza's zijn Jaga convector radiatoren met ingebouwde DBH.
Ze zijn niet goedkoop, maar doen het extreem goed met lage temperaturen (dus bijvoorbeeld handig als je beneden vloerverwarming hebt) zodat je cv kan begrenzen op 40 a 50 graden aanvoer.

Ik heb ze net voor de energie-gekte nieuw in doos op marktplaats gevonden voor 1/2 van de normale prijs, ze komen daar soms online, maar wees snel ze zijn ook vaak zo weer weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07
Kan iemand zeggen wat ik hier in het geel omkaderde gebied zie? Is dat low-load gedrag of pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy--5xzPQllRdfhMmtK-zKORdOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNyrTn3xiiIKpYuYexVkOjvW.jpg?f=fotoalbum_large

CV ketel is een Intergas XTreme 36 met bijbehorende Comfort Touch thermostaat (OpenTherm).
De CV draait op fabrieksinstellingen. In huis (matig geïsoleerd) staan alle radiatoren (alles T22) open.
Geen gebrek aan afgiftevermogen. De piek in gasverbruik rond 18:00 is een douchebeurt.

Bijbehorende grafiek uit Homeassistant die de CV aanvoertemperatuur weergeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-JwLZoUAYtNlpw663VKU2Pn3NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMrAuDO0osQ9hqMgRAktgKBP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Masimo op 18-11-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Seafarer schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:32:
[...]

Nu wachten op nieuwe metingen. :) Je hebt genoeg om te testen.
Zie mijn bovenstaande post ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Masimo schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:52:
Kan iemand zeggen wat ik hier in het geel omkaderde gebied zie? Is dat low-load gedrag of pendelen?
Ik tel niet meer dan 6 starts per uur in de 2e grafiek = low-load gedrag
Pendelen is als de retour fel stijgt en de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Dit zou je op een grafiek aanvoer en retour moeten kunnen zien.

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07
Kristofferson schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:04:
[...]

Ik tel niet meer dan 6 starts per uur in de 2e grafiek = low-load gedrag
Pendelen is als de retour fel stijgt en de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Dit zou je op een grafiek aanvoer en retour moeten kunnen zien.
Dat geeft een gerustgesteld gevoel.
Ik kan op dit moment de retourtemperatuur nog niet actief monitoren. De HomeAssistant integratie van de Intergas Gateway geeft die info niet weer. Daar zal ik een aparte sensor voor moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gertst schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:29:
[...]

Ondertussen heb ik een grafiekje van mijn ketel aanvoer- en retourwarmte:

[Afbeelding]

Zoals je ziet wordt er nog steed hard gependelt :(
- de interne bypass is helemaal dicht
- ketel stookt nu vast op minimaal vermogen (=nog steeds 8kW :()
- kan tot 70° opwarmen
- pomp vast op 60% van max toerental
- nalooptijd pomp: 5min
- max branderwachttijd: 3min
- niks geknepen

Is mijn conclusie juist dat de ketel hopeloos hard overgedimensioneerd is? (8kW = minimum vermogen, en slechts enkele radiatoren van tesamen 3 tot 4kW)?
Zien jullie nog andere pogingen om dat pendelen op te lossen of te minimaliseren?
Het probleem is dat de ketel zo snel terug uit gaat dat een koude ruimte heel traag opwarmt.
toon volledige bericht
Interne bypass dichtgeschroefd? of ook de borg ring eraf zodat hij 100% dicht zit?
Omdat de installatie klein is kan het nog zijn dat de pomp ook te sterk is en dat de bypass opent. ook dat kleine beetje. Het kan lonen om de pompdruk per 15min. met 10% te verlagen en kijken wat er gebeurt.

Jij zegt kan tot 70 opwarmen. Maar dat gebeurt niet dan is het de thermostaat die vroegtijdig de ketel uitzet. En met 60 graden aanvoer moet je toch makkelijk iets warm krijgen. (als het continue met 60 blijft aanvoeren)

Om de thermostaat uit te sluiten als probleem veroorzaker kun je de ketel ook op aan/uit zetten en het aan/uit contact 10min. doorverbinden. Dat zou je goed moeten zien in je monitoring software.

Aan/uit gedrag kan je nooit voorkomen. Als iets op temperatuur is dan zet de thermostaat de ketel uit en later weer aan en daarna weer uit enz.enz. Ook als je een 2kW keteltje ophangt gaat dat gebeuren in het overgangs seizoen.

En met 5 min. naloop tijd dan had die ene radiator echt wel wat warmte moeten geven.
Kun je dat temperatuur meet punt van de retour verleggen naar achter de bypass. Als die direct heet wordt dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheAirwaver schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:50:
[...]

Briza's zijn Jaga convector radiatoren met ingebouwde DBH.
Ze zijn niet goedkoop, maar doen het extreem goed met lage temperaturen (dus bijvoorbeeld handig als je beneden vloerverwarming hebt) zodat je cv kan begrenzen op 40 a 50 graden aanvoer.

Ik heb ze net voor de energie-gekte nieuw in doos op marktplaats gevonden voor 1/2 van de normale prijs, ze komen daar soms online, maar wees snel ze zijn ook vaak zo weer weg...
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Hier worden veel Italianen gebruikt. Heel wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 10:05
Blauwegans schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:56:

Paar vragen;
Soortgelijke situatie hier. Om antwoord te geven op je verbruiks vraag: Ook de 36/30 ketel icm laagste vermogen. Ik heb, om pendelen te voorkomen, de pompsnelheid opgeschroefd naar 90-100%. Op deze manier was het pendelen voorbij en kreeg de vloerverwarming voldoende temperatuur aangeleverd. Bij lagere snelheden werd er door de meng verdeler te veel "afgesnoept" naar mijn mening. Kost met Ta 40 en Tr 33 0,9m³ per uur constant stoken. Thermostaat overigens op aan/uit gezet. Naar wat ik hier heb gelezen, kan ik (en jij dus vermoedelijk ook) geen verdere winst behalen qua verbruik. Mocht dat wel zo zijn hoor ik dat natuurlijk graag. We kunnen allemaal wat over het hoofd zien.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAirwaver
Ik heb liever een betrouwbaar merk, ook omdat ik het zelf niet op kon hangen/aan kon sluiten. Dus voor Jaga gegaan. Heb er tot op heden géén spijt van, slaapkamers zijn binnen no time op temperatuur en geven een lage Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwegans
KoningPaulus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:58:
[...]

Soortgelijke situatie hier. Om antwoord te geven op je verbruiks vraag: Ook de 36/30 ketel icm laagste vermogen. Ik heb, om pendelen te voorkomen, de pompsnelheid opgeschroefd naar 90-100%. Op deze manier was het pendelen voorbij en kreeg de vloerverwarming voldoende temperatuur aangeleverd. Bij lagere snelheden werd er door de meng verdeler te veel "afgesnoept" naar mijn mening. Kost met Ta 40 en Tr 33 0,9m³ per uur constant stoken. Thermostaat overigens op aan/uit gezet. Naar wat ik hier heb gelezen, kan ik (en jij dus vermoedelijk ook) geen verdere winst behalen qua verbruik. Mocht dat wel zo zijn hoor ik dat natuurlijk graag. We kunnen allemaal wat over het hoofd zien.
Interessant. Bij mij wordt niet gependeld, maar wordt de gewenste Ta pas bereikt na een half uur op max 30% vermogen. Ik heb het vermogen nu op 35% gezet. Ik vermoed dat het vermogen daarna terug wordt gependeld en de Ta constant wordt gehouden. Verder is. mijn delta op de vloerverwarming (CV zijde) ca. 16gr, mogelijk kan de CV dat niet overbruggen met slechts 30% vermogen. Afgifte aan vloer is wel constant op hoogste pompstand met 5 graden delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:03
Wij hebben betherma, ook prima kwaliteit, nederlands en een stuk goedkoper dan jaga

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheAirwaver schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:25:
[...]

Ik heb liever een betrouwbaar merk, ook omdat ik het zelf niet op kon hangen/aan kon sluiten. Dus voor Jaga gegaan. Heb er tot op heden géén spijt van, slaapkamers zijn binnen no time op temperatuur en geven een lage Tr.
De markt van FCU units wordt door Italië overheerst bij mijn weten. 30 jaar oude Aermecs kom ik ook tegen. Zal dus wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Blauwegans schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:56:
[...]

Interessant. Bij mij wordt niet gependeld, maar wordt de gewenste Ta pas bereikt na een half uur op max 30% vermogen. Ik heb het vermogen nu op 35% gezet. Ik vermoed dat het vermogen daarna terug wordt gependeld en de Ta constant wordt gehouden. Verder is. mijn delta op de vloerverwarming (CV zijde) ca. 16gr, mogelijk kan de CV dat niet overbruggen met slechts 30% vermogen. Afgifte aan vloer is wel constant op hoogste pompstand met 5 graden delta.
Ik heb dezelfde situatie, verhoog nu stapsgewijs (3% per keer) het vermogen zodat-ie in principe kan leveren wat nodig is in een acceptabele tijd. Ik geloof niet dat het zin heeft om het vermogen zo ver terug te schroeven dat-ie de hele dag moet draaien (denk aan stroom van 2 pompen). De thermostaat vindt het ook niet leuk, die gaat op een gegeven moment max setpoint vragen omdat de Ta niet snel genoeg stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwegans
mukky schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:36:
[...]

Ik heb dezelfde situatie, verhoog nu stapsgewijs (3% per keer) het vermogen zodat-ie in principe kan leveren wat nodig is in een acceptabele tijd.
Op welk vermogen zit je nu?

Ik had het vermogen naar 40% gezet, waarbij de Ta van 45gr binnen 20min werd bereikt, echter nam het verbruik natuurlijk ook toe en heb ik weer gewijzigd naar 35%. Heb nu modulerend tussen 40 en 45gr, wellicht zou ik ook 40 vast kunnen zetten (dus idd aan/uit). Bij 35% wordt de Ta dan iig sneller gehaald en wordt de thermostaat niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Djvdb schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:21:
[...]

Wij hebben betherma, ook prima kwaliteit, nederlands en een stuk goedkoper dan jaga
Klopt. Ik roep ook te snel Jaga. :F

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-09 09:01
Beste gasbespaarders,

Ook deze winter gaat de zoektocht naar de laatste liters gasbesparing verder in huize thys. Daarom was ik benieuwd naar jullie ervaring met een onderblok. In dit onderblok kruizen de aanvoer en retour elkaar (helaas). Ik vermoed dat dit ook warmte lekt. Dat door de kruizende circuits de aanvoer hier in het onderblok direct de retour weer deels opwarmt. Zonde natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvzm5yCxtb5PFYv1c8qLgLrCvsg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cSiaSRfJMZ2fjkxyiSHQDdJ0.jpg?f=user_large

Ter referentie, van de grondbuizen is links aanvoer en rechts retour.

Hebben jullie ervaring met een onderblok dat hier efficiënter mee omgaat? Gezien de indeling van de buizen is er niet heel veel mogelijk ben ik bang. Maar het voelt toch zonde om op deze manier een paar graden te verliezen.

• mukky
Ik heb een radiator die ik niet goed ingeregeld krijg omdat-ie te dicht bij de ketel zit, er blijft teveel water doorheen stromen waardoor de retourtemperatuur zo'n 8 graden hoger is dan dat van de andere radiatoren. Nu overweeg ik om de V-exact inserts te vervangen door eclipse versies. Gaat me voor 6 radiatoren zo'n EUR 150 kosten. Is het dat wel waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
thys schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:35:
Beste gasbespaarders,

Ook deze winter gaat de zoektocht naar de laatste liters gasbesparing verder in huize thys. Daarom was ik benieuwd naar jullie ervaring met een onderblok. In dit onderblok kruizen de aanvoer en retour elkaar (helaas). Ik vermoed dat dit ook warmte lekt. Dat door de kruizende circuits de aanvoer hier in het onderblok direct de retour weer deels opwarmt. Zonde natuurlijk!

[Afbeelding]

Ter referentie, van de grondbuizen is links aanvoer en rechts retour.

Hebben jullie ervaring met een onderblok dat hier efficiënter mee omgaat? Gezien de indeling van de buizen is er niet heel veel mogelijk ben ik bang. Maar het voelt toch zonde om op deze manier een paar graden te verliezen.
Hierop zal je geen paar graden verliezen.
Wil je dat onderblok goed kunnen meten dan kan je er iets van tape op plakken.
De warmtebeeld camera heeft moeite met reflecties.

De flow in het onderblok zal vrij hoog zijn waardoor je niet veel zal verliezen.

• Djvdb
mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:45:
Ik heb een radiator die ik niet goed ingeregeld krijg omdat-ie te dicht bij de ketel zit, er blijft teveel water doorheen stromen waardoor de retourtemperatuur zo'n 8 graden hoger is dan dat van de andere radiatoren. Nu overweeg ik om de V-exact inserts te vervangen door eclipse versies. Gaat me voor 6 radiatoren zo'n EUR 150 kosten. Is het dat wel waard?
Waarom niet alleen op die radiator een eclipse zetten?

• mukky
Djvdb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:55:
[...]

Waarom niet alleen op die radiator een eclipse zetten?
Ik dacht dat een Eclipse geen zin had als-ie maar op 1 radiator zat?

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jawaligt schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Ja, er is forced air ventilatie (met zo'n plafondding) naar buiten toe. Die staat tijdens en na het douchen ook minimaal een half uur aan.

Bedoel je dat je wil dat de vochtige lucht wordt afgevoerd naar buiten en vervolgens de (hopelijk) minder vochtige lucht uit de rest van je huis wordt aangevoerd in plaats van van buiten?

Verder dank voor de tips!

Ik ben een vakman aan het zoeken om een handmatige ontluchter op de bovenste leiding te zetten. Als dat het niet oplost kan ik nog eens naar het kraantje kijken. Vooralsnog denk ik dat het gewoon een rare/onhandige keuze is van de vorige bewoners maar dat het verder wel werkt.
Inmiddels heb ik e.e.a. laten fiksen. Naast de luchtbel in de leidingen bleek dat de radiatorkraan (die dus op de afvoer gemonteerd zat) volledig dicht zat en niet meer open ging. Volgens de monteur was dit een kraantje bedoeld voor koud water dat nooit op die manier toegepast had mogen worden.

Er zit nu netjes een echte radiatorkraan gemonteerd op de afvoer, met daarboven een ontluchter en een voetventiel bij de afvoer. Je vraagt je toch af waarom mensen (vorige bewoners dus) zoiets niet in een keer goed doen. Wat heb je aan zo'n lollig kraantje als het niet geschikt is voor het beoogde doel, verkeerd gemonteerd wordt en dus voor geen meter werkt. :'-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqPrA1rzUm1wZMf5oVdkU2UpnxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfUedJy9WOtD0mcJoCd8Usr3.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:45:
Wat is aanvoer retour ?
Delta van die andere radiatoren?
Radiator die dichtbij zit heeft een thermostaat knop?

• Seafarer

Seafarer

XXX

jawaligt schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:33:
[...]

Inmiddels heb ik e.e.a. laten fiksen. Naast de luchtbel in de leidingen bleek dat de radiatorkraan (die dus op de afvoer gemonteerd zat) volledig dicht zat en niet meer open ging. Volgens de monteur was dit een kraantje bedoeld voor koud water dat nooit op die manier toegepast had mogen worden.

Er zit nu netjes een echte radiatorkraan gemonteerd op de afvoer, met daarboven een ontluchter en een voetventiel bij de afvoer. Je vraagt je toch af waarom mensen (vorige bewoners dus) zoiets niet in een keer goed doen. Wat heb je aan zo'n lollig kraantje als het niet geschikt is voor het beoogde doel, verkeerd gemonteerd wordt en dus voor geen meter werkt. :'-)
[Afbeelding]
In iedergeval mooi opgelost. En het water stroomt weer.

• mukky
Seafarer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:16:
[...]

Wat is aanvoer retour ?
Delta van die andere radiatoren?
Aanvoertemperatuur 55 graden, dit zijn dan de retourtemperaturen per radiator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOtMWoISNoBRoYym0sGqksubd3c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/itle5XcZ7fhclSMOSThOlzBC.png?f=user_large
Radiator die dichtbij zit heeft een thermostaat knop?
Ja

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:43:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ja
Als je alle andere wat verder open zet?

Je delta is trouwens wat aan de hoge kant. 55 x 0.8= 44 Tr

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 11:30

CSB

:D

Heeft iemand tips voor het instellen van een Nefit Easy thermostaat? Ik ben verre van handig met dit soort dingen en heb mijn systeem al jaren op handmatig staan. Nu wil ik wel eens wat "slimmer" stoken, met name efficiënter. Ik lees echter dat je bijv. voor Weersafhankelijke regeling overal thermostaatkranen nodig hebt en dat een mix van radiatoren en convectoren niet goed zou werken. Klopt dit? En is het zelflerende programma wel echt handig?

Mijn situatie: hoekwoning 1973, geïsoleerde buitenmuur (vorig jaar) en kunststof schuifpui (ook vorig jaar), overal HR++ of triple glas. De CV installatie is een Nefit Trendline HRC30 CW5 van 2018, met overal radiatoren met thermostaatkranen, BEHALVE in de woonkamer. Hier hangt een grote designradiator en een convector voor de schuifpui met beiden een simpele open/dicht draaiknop. Tevens hebben we een houtkachel die we nu de winter begint bij temperaturen onder 10 graden nog wel eens willen aansteken, met name 's avonds.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:43:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ja
je schreef 8 graden hoger dan de rest. Mijn rekenmachine laat iets anders zien.
34.5 is je gemiddelde van alle radiatoren dan zit je 4 graden van het gemiddelde af. Die thermostaat knop gaat zelf ook nog regelen. Lekker laten zitten. Eerst eens kijken of het comfort verbeterd is.

• mukky
Seafarer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:35:
[...]

je schreef 8 graden hoger dan de rest. Mijn rekenmachine laat iets anders zien.
34.5 is je gemiddelde van alle radiatoren dan zit je 4 graden van het gemiddelde af. Die thermostaat knop gaat zelf ook nog regelen. Lekker laten zitten. Eerst eens kijken of het comfort verbeterd is.
Het comfort is prima momenteel, ging me meer om de te hoge retourtemperatuur maar als ik jou zo lees moet ik me niet druk maken over dit verschil. Dan laat ik het zo en haal ik alleen de kapotte bypass eruit volgend weekend. Thnxs :)

• mukky
CSB schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:49:
Heeft iemand tips voor het instellen van een Nefit Easy thermostaat? Ik ben verre van handig met dit soort dingen en heb mijn systeem al jaren op handmatig staan. Nu wil ik wel eens wat "slimmer" stoken, met name efficiënter. Ik lees echter dat je bijv. voor Weersafhankelijke regeling overal thermostaatkranen nodig hebt en dat een mix van radiatoren en convectoren niet goed zou werken. Klopt dit? En is het zelflerende programma wel echt handig?

Mijn situatie: hoekwoning 1973, geïsoleerde buitenmuur (vorig jaar) en kunststof schuifpui (ook vorig jaar), overal HR++ of triple glas. De CV installatie is een Nefit Trendline HRC30 CW5 van 2018, met overal radiatoren met thermostaatkranen, BEHALVE in de woonkamer. Hier hangt een grote designradiator en een convector voor de schuifpui met beiden een simpele open/dicht draaiknop. Tevens hebben we een houtkachel die we nu de winter begint bij temperaturen onder 10 graden nog wel eens willen aansteken, met name 's avonds.
Ik heb net alles ingeregeld op mijn Nefit Moduline 3000. Het mengen van systemen gaat wel maar stel je thermostaat in op een systeem met radiatoren en niet convectoren, anders gaat hij met een veel hogere aanvoertemperatuur werken.

Ik ben op advies van anderen afgestapt van weersafhankelijk en weer terug naar ruimtegeregeld. Op weersafhankelijk had ik het probleem dat de ketel op zeer lage temperaturen ging stoken zonder dat dat nodig was.

Wil je besparen kijk dan eerst eens naar de variatie in retourtemperaturen en zorg dat je ketel in rendement draait (dus een lage retourtemperatuur)

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 08:12
Hallo,

ik probeer me in te lezen hoe e.e.a. werkt. Begin het al aardig te snappen denk ik.
Maar ik heb toch nog een vraag.

In mei hebben we de cv ketel en de vloervermamingspomp vernieuwd
Oude cvketel: remeha quinta 28c
Oude vloerverwarmingspomp: Grundfoss 25-40 130
Nieuwe CVketel: Intergas Xtreme 36
Nieuwe vloerverwamrimgs unit: Robot Standaard Pro verdeler 3-groeps Wilo Para

Boven alleen radiatoren
Beneden vloerverwarming en radiatoren die nagenoeg uit staan.

Aanvoertemperatuur staat op 60 graden dat is het enige wat is aangepast bij mijn medeweten.

Voorheen in de oude situatie hoorden je wel als de vloerverwarningspomp in werking was. je hoorden de pomp ruisen door de leidingen.

Nu in de nieuwe situatie horen we de pomp niet meer ruisen als voorheen. Echter horen we wel een soort van hoge piep of fluittoon. Dit is weg als de cv niet meer draait. Wordt ook minder als deze zachter draait (vermoed ik)
Is er een oplossing om dit op te heffen? wellicht door de cvpomp minder hard te laten draaien? Ik denk dat dit instelling P031 en P032 is.
De radiatoren zijn zoveel mogelijk ontlucht.
Al hoor ik wel in de ochtend bij het opstarten wat borrelen op de zolderkamer.

Nog een vraag over de vloerpomp. Volgens de verkoper was een pompschakelaar niet meer nodig voor deze vloerpomp. Wat is jullie mening. Ik heb niet het idee dat hij veel kwh verbruikt.

Ik hoor graag jullie mening en expertise. Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat ook graag.

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:11:
[...]

Het comfort is prima momenteel, ging me meer om de te hoge retourtemperatuur maar als ik jou zo lees moet ik me niet druk maken over dit verschil. Dan laat ik het zo en haal ik alleen de kapotte bypass eruit volgend weekend. Thnxs :)
Heb je iets om te monitoren Home assistant of Domoticz? Dan kun je heel goed zien wat er gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzMmr60HSPoDyH9aECdeDgqiws4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2o2xVNHm78CEGsaf1JYzZQI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is eigenlijk de retour van de convector put. Moet wat meer flow op maar dan krijg ik herrie.

• mukky
Seafarer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:34:
[...]

Heb je iets om te monitoren Home assistant of Domoticz? Dan kun je heel goed zien wat er gebeurt.
Yups heb ik maar niet per radiator, dat meet ik met een FLIR.

Ik zie dat bij deze lage temperaturen de ketel tegen z'n vermogensgrens aanloopt en het dus langer duurt om het huis op te warmen. Daar staat tegenover dat er dan wel de hele tijd 2 pompen draaien en dat kost ook energie. Is het nou echt voordeliger om max vermogen helemaal terug te schroeven? John Visser heeft het er ook over maar de logica ontgaat me :?

[ Voor 4% gewijzigd door mukky op 21-11-2024 17:01 ]

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 11:30

CSB

:D

mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:15:
[...]

Ik heb net alles ingeregeld op mijn Nefit Moduline 3000. Het mengen van systemen gaat wel maar stel je thermostaat in op een systeem met radiatoren en niet convectoren, anders gaat hij met een veel hogere aanvoertemperatuur werken.

Ik ben op advies van anderen afgestapt van weersafhankelijk en weer terug naar ruimtegeregeld. Op weersafhankelijk had ik het probleem dat de ketel op zeer lage temperaturen ging stoken zonder dat dat nodig was.

Wil je besparen kijk dan eerst eens naar de variatie in retourtemperaturen en zorg dat je ketel in rendement draait (dus een lage retourtemperatuur)
Dank voor de tip! Ik zal eens kijken wat de Weersafhankelijke regeling doet met radiator setting en een max. aanvoertemperatuur van 75 graden. (standaard 90 maar dat lijkt me veel te hoog)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Ik zou graag eens met dit onderwerp aan de slag gaan nu recent het huis beter geïsoleerd is, we op de begane grond vloerverwarming hebben en instelbare thermostatische radiatorkranen hebben laten plaatsen. We zijn geen milieuridders die straks met twee truien over elkaar willen leven, maar willen simpelweg de boel efficiënt afstellen zonder veel comfort in te leveren, of dit zelfs te verbeteren.

Ik heb o.m. de openingspost aandachtig gelezen. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wat de beste volgorde is voor het treffen van deze maatregelen. In de openingspost zie ik bijvoorbeeld:
3.1 Waterzijdig inregelen? (Eén van de belangrijkste maatregelen!)
3.2 Stappenplan: Waterzijdig inregelen
3.3 Dynamische debietregelkranen
3.4 Pompsnelheid CV-ketel verlagen
3.5 Radiatoren goed aansluiten
3.6 Extra radiatoren of lage temperatuur verwarming installeren
3.7 Gebruik van een modulerende thermostaat
3.8 Verlagen aanvoertemperatuur CV ketel
3.9 Vermogen ketel verlagen
3.10 Pendelgedrag en low-load

Maar in welke volgorde pas je dit het beste toe? Is dit simpelweg de volgorde die er staat? Ik zat zelf te denken aan:
1. Afgiftevermogen vloerverwarming en radiatoren berekenen.
2. Vermogen ketel verlagen naar totale afgiftevermogen +10%
3. Verlagen aanvoertemperatuur, te beginnen met een experiment op 50 of 60 graden.
4. Pompsnelheid CV verlagen indien mogelijk (ik moet me nog verdiepen in hoe je de juiste pompsnelheid bepaalt en of onze oude CV dit kan)
5. Delta aanvoer- en retourtemperatuur overal meten en de debietkranen / flowmeters zodanig afstellen dat je op +/- 15 graden verschil uitkomt.

Maar dat is praktisch de omgekeerde volgorde van de openingspost, mocht dat een volgorde suggereren. 8)7

Wat is verstandig qua volgorde? Ik kan me voorstellen dat het ene het andere beïnvloed en dat je niet op het eind je eerder behaalde resultaat om zeep wil helpen.

Metal up your ass

• Djvdb
mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:00:
[...]

Ik dacht dat een Eclipse geen zin had als-ie maar op 1 radiator zat?
Weet je ook waarom niet? 😅 Wij hebben het namelijk niet op alle radiatoren.

• mukky
Djvdb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:14:
[...]

Weet je ook waarom niet? 😅 Wij hebben het namelijk niet op alle radiatoren.
Staat hier maar ik heb de video's niet bekeken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:41:
[...]

Yups heb ik maar niet per radiator, dat meet ik met een FLIR.

Ik zie dat bij deze lage temperaturen de ketel tegen z'n vermogensgrens aanloopt en het dus langer duurt om het huis op te warmen. Daar staat tegenover dat er dan wel de hele tijd 2 pompen draaien en dat kost ook energie. Is het nou echt voordeliger om max vermogen helemaal terug te schroeven? John Visser heeft het er ook over maar de logica ontgaat me :?
Bij mij is de ketel beperkt omdat er anders iets te enthousiast gestookt word. En dat heeft met comfort te maken niet met besparen.

Als je langer opwarmt met minder vermogen dan kan dat iets schelen (peanuts) of snel met meer vermogen kost ietsje meer. Besef dat je die massa moet opwarmen hoe dan ook om het comfortabel te krijgen. En dat kost gewoon een bepaalde hoevelheid energie.

• Djvdb
mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:16:
[...]

Staat hier maar ik heb de video's niet bekeken :X

[ Voor 16% gewijzigd door Djvdb op 21-11-2024 17:47 ]

• Djvdb
Kan iemand misschien toelichten waarom alle kranen voor eclipse kranen vervangen moeten worden? Ik kan het op de site van imi niet terugvinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Djvdb op 21-11-2024 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:11
Djvdb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:45:
Kan iemand misschien toelichten waarom alle kranen voor eclipse kranen vervangen moeten worden? Ik kan het op de site van imi niet terugvinden.
Dat 'moet' ook helemaal niet.
Als je op 1 radiator een dynamische radiatorkraan plaatst, dan kun je de flow voor die ene radiator instellen. Dat doe je bijv als dat een probleem-radiator is (te veel warmte afgeeft). Je beperkt daarmee het debiet over die radiator (knijpen). Maar... je regelt daarmee niet je gehele systeem waterzijdig in! Daarvoor is het echt noodzakelijk om alle radiatoren qua flow in te regelen.

• Djvdb
arpeggio schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:55:
[...]

Dat 'moet' ook helemaal niet.
Als je op 1 radiator een dynamische radiatorkraan plaatst, dan kun je de flow voor die ene radiator instellen. Dat doe je bijv als dat een probleem-radiator is (te veel warmte afgeeft). Je beperkt daarmee het debiet over die radiator (knijpen). Maar... je regelt daarmee niet je gehele systeem waterzijdig in! Daarvoor is het echt noodzakelijk om alle radiatoren qua flow in te regelen.
Ja precies dus je kunt prima een combi van voetventielen en eclipse gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:11
Djvdb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:01:
[...]

Ja precies dus je kunt prima een combi van voetventielen en eclipse gebruiken?
Ja dat kan.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Momenteel Heb ik een Vaillant ecoTec welke met een aan/uit module wordt aangestuurd door Evohome.

De evohome heeft 6 schakelmomenten van minimaal 3 minuten aanstand

Nu zie ik dat de ketel de volgende instelling heeft
D.002 Max.wachttijdverwarming 20 minuten.

Kan dit ervoor zorgen dat dit de warmtevraag vanuit de evohome (aan/uit) wordt genegeerd?
Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?