Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:58

Seafarer

XXX

mukky schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:15:
[...]

Ik heb net alles ingeregeld op mijn Nefit Moduline 3000. Het mengen van systemen gaat wel maar stel je thermostaat in op een systeem met radiatoren en niet convectoren, anders gaat hij met een veel hogere aanvoertemperatuur werken.

Ik ben op advies van anderen afgestapt van weersafhankelijk en weer terug naar ruimtegeregeld. Op weersafhankelijk had ik het probleem dat de ketel op zeer lage temperaturen ging stoken zonder dat dat nodig was.
Dat is niet een probleem dat is juist de functionaliteit van weersafhankelijk.
Wil je besparen kijk dan eerst eens naar de variatie in retourtemperaturen en zorg dat je ketel in rendement draait (dus een lage retourtemperatuur)
:)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 16:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i6_gHIAdAj-mZ2b_DG7vAlc6Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGrUK5Mw1hN4vcUqHSIROFS4.jpg?f=fotoalbum_large

Hi all,

Bovenstaand een screenshot van ons gasverbruik van gisteren. Een typisch verbruik met deze temperaturen. Wij hebben een woning van 145 vierkante meter met beneden vloerverwarming en boven t33 radiatoren met Tado knoppen. De temperatuur staat 24/7 op 20 graden ingesteld. De aanvoer temperatuur van de CV ketel staat ingesteld op 35 graden en het CV vermogen (Avanta 28C) is zo ver mogelijk teruggeschroefd. Jaarverbruik gas is 388 kuub met 2 personen inclusief SWW.

Zijn de kort op elkaar volgende piekjes nou pendelgedrag van een ketel die zijn vermogen niet kwijt kan? De ketel slaat ook daadwerkelijk meerdere keren per uur aan om even te verwarmen.. Enkel op de eerste dag dat de verwarming aanging bij ons waarbij het huis van 18,7 naar 20 graden moest opwarmen zie ik een constant gasverbruik..

Zijn er dingen die ik kan doen om de boel nog iets efficienter te maken?

[ Voor 13% gewijzigd door usain op 22-11-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:14
Seafarer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 00:44:
[...]
Dat is niet een probleem dat is juist de functionaliteit van weersafhankelijk.
Maar leidt dit dan tot een lager verbruik? Joep van CVTuning beweert van niet, Nefit beweert van wel. Een probleem van stoken op een zeer lage temperatuur is dat de pompschakelaar van de vloerverwarming niet aanspringt :/ maar dat is nog op te lossen met wat fijnafstemming. Het stoken met een Ta van 21 graden lijkt me vrij nutteloos maar dat zag ik toch regelmatig voorkomen de afgelopen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:15:
[...]

Maar leidt dit dan tot een lager verbruik?
Dat zeg ik niet.
Joep van CVTuning beweert van niet, Nefit beweert van wel.
Als je groot woont kan dit beter werken. Maar dan bedoel ik groot.
Een probleem van stoken op een zeer lage temperatuur is dat de pompschakelaar van de vloerverwarming niet aanspringt :/ maar dat is nog op te lossen met wat fijnafstemming. Het stoken met een Ta van 21 graden lijkt me vrij nutteloos maar dat zag ik toch regelmatig voorkomen de afgelopen maanden.
Als je kachel uit is heb je geen verbruik. Als die aan is heb je verbruik. Niet moeilijker denken. :)

Sta je dus water rond te pompen van 21 graden, dan doet dit niets aan verwarmen. En zeker niet als je niet thuis bent.

Het is hierboven al vele malen getest en het levert alleen maar een hoger verbruik op. Wel comfort. En daar betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

usain schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:54:
[Afbeelding]

Hi all,

Bovenstaand een screenshot van ons gasverbruik van gisteren. Een typisch verbruik met deze temperaturen. Wij hebben een woning van 145 vierkante meter met beneden vloerverwarming en boven t33 radiatoren met Tado knoppen. De temperatuur staat 24/7 op 20 graden ingesteld. De aanvoer temperatuur van de CV ketel staat ingesteld op 35 graden en het CV vermogen (Avanta 28C) is zo ver mogelijk teruggeschroefd. Jaarverbruik gas is 388 kuub met 2 personen inclusief SWW.
das wel heel weinig. :)
Zijn de kort op elkaar volgende piekjes nou pendelgedrag van een ketel die zijn vermogen niet kwijt kan? De ketel slaat ook daadwerkelijk meerdere keren per uur aan om even te verwarmen.. Enkel op de eerste dag dat de verwarming aanging bij ons waarbij het huis van 18,7 naar 20 graden moest opwarmen zie ik een constant gasverbruik..

Heb je hierboven wel eens gezocht op vloerverwarming? Met de zoekfunctie.

Want heb je een mengverdeler? Dan is de aanvoer temperatuur veel te laag. Want waarom staat deze op 35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

CSB schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:49:
Heeft iemand tips voor het instellen van een Nefit Easy thermostaat? Ik ben verre van handig met dit soort dingen en heb mijn systeem al jaren op handmatig staan. Nu wil ik wel eens wat "slimmer" stoken, met name efficiënter. Ik lees echter dat je bijv. voor Weersafhankelijke regeling overal thermostaatkranen nodig hebt en dat een mix van radiatoren en convectoren niet goed zou werken. Klopt dit? En is het zelflerende programma wel echt handig?

Mijn situatie: hoekwoning 1973, geïsoleerde buitenmuur (vorig jaar) en kunststof schuifpui (ook vorig jaar), overal HR++ of triple glas. De CV installatie is een Nefit Trendline HRC30 CW5 van 2018, met overal radiatoren met thermostaatkranen, BEHALVE in de woonkamer. Hier hangt een grote designradiator en een convector voor de schuifpui met beiden een simpele open/dicht draaiknop. Tevens hebben we een houtkachel die we nu de winter begint bij temperaturen onder 10 graden nog wel eens willen aansteken, met name 's avonds.
Hoe consequent ben je nu?

- Huis uit kachel uit.
- 30min. voor naar bed gaan kachel laag of uit.
- Kachel pas aan als je uit je bed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Seafarer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:23:
[...]
Als je groot woont kan dit beter werken. Maar dan bedoel ik groot.
250m2 met 2 ketels, open verbinding tussen de 2 woningdelen.
Sta je dus water rond te pompen van 21 graden, dan doet dit niets aan verwarmen. En zeker niet als je niet thuis bent.
Dat was mijn gedachte ook, ik kan op de thermostaat alleen een max temperatuur aangeven voor de stooklijn, geen min temperatuur. Volgens de documentatie begint de stooklijn bij 20 graden, dat heeft weinig zin.
Het is hierboven al vele malen getest en het levert alleen maar een hoger verbruik op. Wel comfort. En daar betaal je voor.
Dat was mijn indruk ook, dank voor het bevestigen. Dan kan de tweede buitensensor weer van de muur en op MP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 19:27

Ttje

"We shall never surrender"

usain schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:54:
[Afbeelding]

Hi all,

Welke thermostaat gebruik je? En gebruik je een meng of open verdeler? Hoe staat de pomp-snelheid ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:00
Potnondeju.
Ik begreep maar niet waarom de ketel bleef pendelen.
Uurtje geleden deze bypass dichtgedraaid, aanvoer op 45, 5kW, 15% pomp (test) waar dit voorheen 55/auto/auto was ivm te snel te hete retour. Stond gewoon helemaal open die bypass.
Nu al een uurtje ketel aan zonder pendelen :o :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2lWhnbA1gMYxh3b3hgI7E_9skc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJfNelInYH59eCHt5sQ0r4rp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 16:33
Seafarer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:27:
[...]
das wel heel weinig. :)

[...]

Heb je hierboven wel eens gezocht op vloerverwarming? Met de zoekfunctie.

Want heb je een mengverdeler? Dan is de aanvoer temperatuur veel te laag. Want waarom staat deze op 35?
Heb wel een mengverdeler maar de thermostaat kraan daarop is volledig opengedraaid, gaat gelijk de vloer in.
Ttje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:05:
[...]

Welke thermostaat gebruik je? En gebruik je een meng of open verdeler? Hoe staat de pomp-snelheid ingesteld?
Tado V3, de pompsnelheid op de avanta 28c oud model staat op langzaam (twee opties langzaam/snel) de pomp op de mengverdeler staat op de middelste stand van drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

usain schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:00:
[...]

Heb wel een mengverdeler maar de thermostaat kraan daarop is volledig opengedraaid, gaat gelijk de vloer in.
https://veldhovenduurzaam.nl/pagina/werking-vloerverwarming
Mengverdelers mengen altijd bij. Of er is een instelbare voorziening voor getroffen om dit gedrag aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsCBxGkBCzZLRcZAo6ln0NBV0Uk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r2BAaYMzJv8ZuZx7Z2Z7UWxp.jpg?f=user_large
[...]

Tado V3, de pompsnelheid op de avanta 28c oud model staat op langzaam (twee opties langzaam/snel) de pomp op de mengverdeler staat op de middelste stand van drie.
Je flow regelaars op de verdeler wordt geadviseerd om die op minimaal 1.5ltr./min. te hebben. Haal je dat niet dan zou de pomp harder moeten.

[ Voor 12% gewijzigd door Seafarer op 22-11-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-05 17:48

CSB

:D

Seafarer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:30:
[...]

Hoe consequent ben je nu?

- Huis uit kachel uit.
- 30min. voor naar bed gaan kachel laag of uit.
- Kachel pas aan als je uit je bed komt.
Op het tweede punt na doen we dat inderdaad. We doen de kachel laag (16 graden) als de laatste naar bed gaat. D.m.v. HomeAssistant heb ik een automation gemaakt om de kachel laag te zetten als iedereen weg is. Daarnaast is er een Google Routine voor het slapengaan waarbij de kachel laag word gezet. Alleen aanzetten gaat handmatig, om ook te zorgen dat we niet onnodig stoken.
Momenteel stoken we met deze buitentemperaturen (rond 4 tot 7 graden) zo'n 7 kuub per dag volgens HA. En dan staat de thermostaat op 18 / 19.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Volgende week neem ik afscheid van de 24 jaar oude cv-ketel en laat een warmtepomp installeren.
Nog even een nostalgisch plaatje van de huidige "performance" van mijn getunede cv-installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXsy1KS52g_OWkgClWZSr24cLRI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9bL5jdSn01hxJvarp8rYbCD3.jpg?f=user_large
Nog wat aanvullende gegevens:
Flow ca. 1100 l/h over de ketel, ca. 7,8 kW in low-load = eff. 0,388 m³/h tijdens de getoonde periode
= ca. 3,5 kW @92% b.w. (geschat!)

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 22-11-2024 22:55 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:33:
Volgende week neem ik afscheid van de 24 jaar oude cv-ketel en laat een warmtepomp installeren.
Nog even een nostalgisch plaatje van de huidige "performance" van mijn getunede cv-installatie:
[Afbeelding]
Nog wat aanvullende gegevens:
Flow ca. 1100 l/h over de ketel, gemidddeld 0,388 m³/h tijdens de getoonde periode
= ca. 3,5 kW @92% b.w. (geschat!)
Jeeeeeh. Historisch plaatje dus. ;) We zijn natuurlijk wel benieuwd naar nieuwe plaatjes met een warmtepomp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgmaas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-04 12:26
Hallo ik heb alle verwarmingen waterzijdig ingeregeld. Nu hebben wij boven nergens een verwarming aan staan, soms alleen in de badkamer als wij gaan douche, nu lees ik dat je die het beste altijd aan kan laten staan. Is dit zo? Gebruikt dit niet veel energie? Het is zo een hoge (180cm) disign radiator, zit geen thermostaatknop op (huurhuis), links aanvoer rechts afvoer met voetventiel. Hoe deze eventueel waterzijdig-inregelen? Via Voetventiel of Kraan. En wel of niet definitief aan laten? Ik hoor graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:04
Hoi,

Ik heb een vraagje ik heb op de badkamer een design radiator en die werkt niet lekker.

Context:
Aanvoer rechts onder retour links boven (kom hier later op terug).

Ik had altijd het idee dat er een stijgbuis of stromingsbuis in zat omdat alleen de bovenste 3 buizen warm waren en de rest ijskoud.

Nu heb ik afgelopen weekend hier de stijgbuis uit gehaald en de kraan nagekeken op verontreiningen en alles teruggemonteerd.

Nu wordt de radiator beter warm in z’n geheel, onderstaand de foto geeft aan hoe het voor het verwijderen van de stijgbuis werkte.

Nu was ik gisteren nog eens aan het kijken naar het waterzijdig inregelen en deze radiator heeft nog steeds een delta t van 2 wat extreem laag is en de badkamer komt nu niet goed op temperatuur (was altijd al een probleem). De rest van de woning zit op delta t van 6-7 bij aanvoer 45.

Deze radiator hangt op een eigen lus met 15mm cv leiding naar 16mm mlb vanaf een hoofdleiding 22mm afgetakt vlak onder de ketel. Vanaf de ketel een stukje horizontale leiding en dan omlaag naar de badkamer.

Op zolder kan ik de aanvoer en retour relatief makkelijk omdraaien aangezien via de meerlagenbuis.

Wanneer ik dit doe komt het water dus van boven binnen (linksboven) en stroomt het eruit rechtsonder door de kraan (van de kraan is dan de stromingsrichting niet goed).

Ontluchting is gebeurd en ook al meerdere malen en elke keer meteen water op de radiator dus lucht lijkt niet het probleem.

Wat ik wel zie met inregelen is dat de aanvoer door heel de woning bv 45graden is maar op deze radiator meet ik maar 35graden wat natuurlijk raar is.

Concrete vragen:

1. Wat kan ik doen/controleren om ervoor te zorgen dat ook hier 45graden water gaat komen (zou er bv lucht in de horizontale leidingen kunnen zitten?
2. Kan ik de delta t beter krijgen als ik de aanvoer naar links boven leg en de retour rechts onder laat terug gaan? En zal de radiator dan zijn vermogen beter afgeven?

Ketel is een trendline 2, maximaal 6,9kw pomp staat op 32-40% aanvoer temp max 75 maar daar komt hij eigenlijk nooit zelfs met opstoken uit nachtverlaging meestal niet hoger dan 45-48 vandaag en gisteren.

Wie kan me in de goede richting helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tjohs65j93vwNsMf8nz1DuIUxVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJZkfNhwb9CdbpBb8lC4ejrd.jpg?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter6031
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
Beste allemaal,

Ik heb de volgende situatie:

CV ketel: Nefit Trendline (op zolder)
7,0 kW (laagste instelling)
pompsnelheid 30% (minimaal)

Wat je op de afbeelding ziet is eigenlijk de situatie aan beide kanten van de woonkamer.
Deze radiatoren blijven aan de onderkant koud/lauw wanneer ze volledig open staan, terwijl de retourleiding bij beide radiatoren wel vrij warm wordt. Nou heb ik het vermoeden dat het water dus eigenlijk te snel naar beneden de retourleiding gaat. Kruislings aansluiten is geen optie zoals je ziet (jaren 70 woning). Het vreemde is dat mijn oude T20 radiatoren wel onderin warm werden met dezelfde aansluiting. ik heb bij de ketel dus bij 60 aanvoer b.v. een retour van 53 graden, max 7 a 8 graden verschil. Zijn hier eventueel andere oplossingen voor aangezien de radiatoren niet echt efficiënt werken nu?

Groet, Peter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdDJyIg-mDQYWeOglZur8gV3QMg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WGPwHUuLtUJ4KWFT7a5zEkss.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Peter6031 heb je dezelfde maat radiator terug gehangen? En zijn de radiator kranen en of voetventielen vervangen zo ja kijk eens of je wat meer flow over de radiator kunt krijgen (voet ventiel verder open if een instelbare radiatorkraan verder open kan).

En anders eens kijken wat er gebeurd als je een paar andere radiatoren dicht draait? Wordt hij dan nl wel egaal warm dan zit er wss te weinig flow over de radiator en moet je de glow beter balanceren (waterzijdig inregelen)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:15:
Hoi,

Ik heb een vraagje ik heb op de badkamer een design radiator en die werkt niet lekker.

Context:
Aanvoer rechts onder retour links boven (kom hier later op terug).

Ik had altijd het idee dat er een stijgbuis of stromingsbuis in zat omdat alleen de bovenste 3 buizen warm waren en de rest ijskoud.

Nu heb ik afgelopen weekend hier de stijgbuis uit gehaald en de kraan nagekeken op verontreiningen en alles teruggemonteerd.

Nu wordt de radiator beter warm in z’n geheel, onderstaand de foto geeft aan hoe het voor het verwijderen van de stijgbuis werkte.

Nu was ik gisteren nog eens aan het kijken naar het waterzijdig inregelen en deze radiator heeft nog steeds een delta t van 2 wat extreem laag is en de badkamer komt nu niet goed op temperatuur (was altijd al een probleem). De rest van de woning zit op delta t van 6-7 bij aanvoer 45.

Deze radiator hangt op een eigen lus met 15mm cv leiding naar 16mm mlb vanaf een hoofdleiding 22mm afgetakt vlak onder de ketel. Vanaf de ketel een stukje horizontale leiding en dan omlaag naar de badkamer.

Op zolder kan ik de aanvoer en retour relatief makkelijk omdraaien aangezien via de meerlagenbuis.

Wanneer ik dit doe komt het water dus van boven binnen (linksboven) en stroomt het eruit rechtsonder door de kraan (van de kraan is dan de stromingsrichting niet goed).

Ontluchting is gebeurd en ook al meerdere malen en elke keer meteen water op de radiator dus lucht lijkt niet het probleem.

Wat ik wel zie met inregelen is dat de aanvoer door heel de woning bv 45graden is maar op deze radiator meet ik maar 35graden wat natuurlijk raar is.

Concrete vragen:

1. Wat kan ik doen/controleren om ervoor te zorgen dat ook hier 45graden water gaat komen (zou er bv lucht in de horizontale leidingen kunnen zitten?
2. Kan ik de delta t beter krijgen als ik de aanvoer naar links boven leg en de retour rechts onder laat terug gaan? En zal de radiator dan zijn vermogen beter afgeven?

Ketel is een trendline 2, maximaal 6,9kw pomp staat op 32-40% aanvoer temp max 75 maar daar komt hij eigenlijk nooit zelfs met opstoken uit nachtverlaging meestal niet hoger dan 45-48 vandaag en gisteren.

Wie kan me in de goede richting helpen?

[Afbeelding]
Je krijgt de deltaT het beste in deze opstelling als aanvoer met behulp van stijgbuis zit.
De afvoer moet dan met een zakbuis zodat de retour onder uit de radiator komt.

Nu zal het bijna hetzelfde functioneren als alleen de afvoer een zakbuis heeft.
Ps je moet dan wel de zakbuis bovenin een heel klein gaatje boren zodat lucht wordt afgevoerd door
afvoerleiding.

Voor de ideale situatie zal dus twee van die buizen moeten monteren.
Bijna ideaal is een zo’n buis op de huidige afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Peter6031 Wat is de reden voor de keuze van de laagste pompsnelheid?
Verder ga ik er vanuit dat je actueel geen 7 kW nodig hebt
- dus de ketel gaat eerder aan/uit op het laagste vermogen, klopt dit?
In dit geval is waterzijdig inregelen lastig (niet onmogelijk).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Peter6031 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:48:
Beste allemaal,

Ik heb de volgende situatie:

CV ketel: Nefit Trendline (op zolder)
7,0 kW (laagste instelling)
pompsnelheid 30% (minimaal)

Wat je op de afbeelding ziet is eigenlijk de situatie aan beide kanten van de woonkamer.
Deze radiatoren blijven aan de onderkant koud/lauw wanneer ze volledig open staan, terwijl de retourleiding bij beide radiatoren wel vrij warm wordt. Nou heb ik het vermoeden dat het water dus eigenlijk te snel naar beneden de retourleiding gaat. Kruislings aansluiten is geen optie zoals je ziet (jaren 70 woning). Het vreemde is dat mijn oude T20 radiatoren wel onderin warm werden met dezelfde aansluiting. ik heb bij de ketel dus bij 60 aanvoer b.v. een retour van 53 graden, max 7 a 8 graden verschil. Zijn hier eventueel andere oplossingen voor aangezien de radiatoren niet echt efficiënt werken nu?

Groet, Peter.

[Afbeelding]
Systeem is al oud dus mijn gok prut onderin de oude radiatoren.
Als de afvoer van radiator warm wordt maar de plaat ter plaatse van de afvoer is koud dat duidt eigenlijk altijd op sterk vervuild systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 23-11-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@leonbong ik volg je heel even niet, bedoel je dat ik de aanvoer wel of niet moet wisselen? Ik heb juist net de stijgbuis eruit gehaald omdat met de stijgbuis in de aanvoer alleen de bovenste 3 buizen warm werden.

Als ik zoals nu geen stijgbuizen meer heb en de aanvoer links boven zet en retour rechts onder zou dat niet ideaal zijn?
leonbong schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:14:
[...]

Je krijgt de deltaT het beste in deze opstelling als aanvoer met behulp van stijgbuis zit.

Ps je moet dan wel de zakbuis bovenin een heel klein gaatje boren zodat lucht wordt afgevoerd door
afvoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
JaymzHetfield schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:58:
Ik zou graag eens met dit onderwerp aan de slag gaan nu recent het huis beter geïsoleerd is, we op de begane grond vloerverwarming hebben en instelbare thermostatische radiatorkranen hebben laten plaatsen. We zijn geen milieuridders die straks met twee truien over elkaar willen leven, maar willen simpelweg de boel efficiënt afstellen zonder veel comfort in te leveren, of dit zelfs te verbeteren.

Ik heb o.m. de openingspost aandachtig gelezen. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wat de beste volgorde is voor het treffen van deze maatregelen. In de openingspost zie ik bijvoorbeeld:
3.1 Waterzijdig inregelen? (Eén van de belangrijkste maatregelen!)
3.2 Stappenplan: Waterzijdig inregelen
3.3 Dynamische debietregelkranen
3.4 Pompsnelheid CV-ketel verlagen
3.5 Radiatoren goed aansluiten
3.6 Extra radiatoren of lage temperatuur verwarming installeren
3.7 Gebruik van een modulerende thermostaat
3.8 Verlagen aanvoertemperatuur CV ketel
3.9 Vermogen ketel verlagen
3.10 Pendelgedrag en low-load

Maar in welke volgorde pas je dit het beste toe? Is dit simpelweg de volgorde die er staat? Ik zat zelf te denken aan:
1. Afgiftevermogen vloerverwarming en radiatoren berekenen.
2. Vermogen ketel verlagen naar totale afgiftevermogen +10%
3. Verlagen aanvoertemperatuur, te beginnen met een experiment op 50 of 60 graden.
4. Pompsnelheid CV verlagen indien mogelijk (ik moet me nog verdiepen in hoe je de juiste pompsnelheid bepaalt en of onze oude CV dit kan)
5. Delta aanvoer- en retourtemperatuur overal meten en de debietkranen / flowmeters zodanig afstellen dat je op +/- 15 graden verschil uitkomt.

Maar dat is praktisch de omgekeerde volgorde van de openingspost, mocht dat een volgorde suggereren. 8)7

Wat is verstandig qua volgorde? Ik kan me voorstellen dat het ene het andere beïnvloed en dat je niet op het eind je eerder behaalde resultaat om zeep wil helpen.
Iemand nog suggesties t.a.v. dit bovenstaande stappenplan? Ik snap de individuele acties al redelijk, maar wat doe je eerst en wat daarna?

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Goedemiddag,
Ik wil graag de Wilo-pomp op de verdeler van mijn vloerverwarming laten schakelen via de temperatuurregelaar. Momenteel draait de pomp continu (24/7), wat ik wil vermijden.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om een 230V-pomp te schakelen via het 24V-relais van de regelaar op de verdeler? Mijn idee is om alleen de fasedraad door te lussen via het relais, zodat deze als schakelaar fungeert. Is dit technisch haalbaar en ook een veilige oplossing? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKxUPFkeqQvmbCKeZdKF5qZHdM4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vRVJ3oznJSpNM7vpcigrcdjB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2JzaAlEt6nUD7X42s_ZEErmWRY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/46LpYXXr1JhGRTZejP8v2gxR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
BCUS schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:25:
Goedemiddag,
Ik wil graag de Wilo-pomp op de verdeler van mijn vloerverwarming laten schakelen via de temperatuurregelaar. Momenteel draait de pomp continu (24/7), wat ik wil vermijden.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om een 230V-pomp te schakelen via het 24V-relais van de regelaar op de verdeler? Mijn idee is om alleen de fasedraad door te lussen via het relais, zodat deze als schakelaar fungeert. Is dit technisch haalbaar en ook een veilige oplossing? [Afbeelding]

[Afbeelding]
24 Volt DC en 230 Volt AC gebruiken verschillende relais, je riskeert schade en/of kortsluiting als je wisselstroom en gelijkstroom gaat combineren. Liever een aparte pompschakelaar gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Die regelaar heeft zo te zien ook gewoon een pomp aansluiting. Die zal ongewijzigd schakelen en alleen de pomp laten draaien als er warmtevraag is.

Onderstaand symbool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4X5-RMtXWhaLpDaPYw-V-CWyHw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GnWZkJOOPdmD4UX9K17jaXKq.png?f=user_large
Ik zou die uitgang meten met een Duspol / multimeter die zal waarschijnlijk gewoon 230v geven.

Of vermeld hier het merk/type van die regelaar?

[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 23-11-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:14:
@leonbong ik volg je heel even niet, bedoel je dat ik de aanvoer wel of niet moet wisselen? Ik heb juist net de stijgbuis eruit gehaald omdat met de stijgbuis in de aanvoer alleen de bovenste 3 buizen warm werden.

Als ik zoals nu geen stijgbuizen meer heb en de aanvoer links boven zet en retour rechts onder zou dat niet ideaal zijn?

[...]
Een radiator werkt het beste als de aanvoer boven is en afvoer onder.

Jij hebt aanvoer onder en afvoer boven.
Als je stijgbuis plaatst in de aanvoer dan is aanvoer goed, afvoer nog steeds fout.

Als je afvoer ook zo’n buis geeft zodat die het water onderuit de radiator haalt dan is het ideaal.

Aanvoer onder, is echter minder erg dan afvoer boven.

Dus plaats zo’n buis in de afvoer zodat deze onder uit de radiator het water haalt en dat werkt je radiator bijna helemaal goed.
Die buis moet dus wel bijna de hele hoogte van de radiator zijn.

Of zoals je zelf aangeeft aanvoer en afvoer omdraaien. Het doel moet zijn aanvoer boven, afvoer onder.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 23-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@leonbong Ok ik volg je weer, concept wat we zeggen is hetzelfde alleen kies ik de makkelijkste weg door de leidingen om te draaien😎.

Uiteindelijk effect is gelijk aanvoer van bovenuit en retour moet van onder terug stromen.

Stroomrichting door de kraan zal niet heel veel impact hebben verwacht ik, of denk jij van wel?

Ik heb hier nog een oude kraan liggen en lichtblazen van beide richtingen geeft gevoelsmatig een gelijke tegendruk.
leonbong schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:09:
[...]

Een radiator werkt het beste als de aanvoer boven is en afvoer onder.

Jij hebt aanvoer onder en afvoer boven.
Als je stijgbuis plaatst in de aanvoer dan is aanvoer goed, afvoer nog steeds fout.

Als je afvoer ook zo’n buis geeft zodat die het water onderuit de radiator haalt dan is het ideaal.

Aanvoer onder, is echter minder erg dan afvoer boven.

Dus plaats zo’n buis in de afvoer zodat deze onder uit de radiator het water haalt en dat werkt je radiator bijna helemaal goed.
Die buis moet dus wel bijna de hele hoogte van de radiator zijn.

Of zoals je zelf aangeeft aanvoer en afvoer omdraaien. Het doel moet zijn aanvoer boven, afvoer onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Bedankt voor uw reactie. Het is een alpha direct zoneregelaar. Het geheel is door de aannemer als 24v aangesloten. Of die pompschakeling dan alsnog gewoon 230v doorgeeft, vraag ik me af? Op pagina 7 en 8 staat de uitleg van de beide modellen 230/24v.
https://www.scribd.com/do...ha-Direct-Documentatie-NL
leonbong schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:01:
Die regelaar heeft zo te zien ook gewoon een pomp aansluiting. Die zal ongewijzigd schakelen en alleen de pomp laten draaien als er warmtevraag is.

Onderstaand symbool.
[Afbeelding]
Ik zou die uitgang meten met een Duspol / multimeter die zal waarschijnlijk gewoon 230v geven.

Of vermeld hier het merk/type van die regelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

JaymzHetfield schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:14:
[...]

Iemand nog suggesties t.a.v. dit bovenstaande stappenplan? Ik snap de individuele acties al redelijk, maar wat doe je eerst en wat daarna?
Enkele ongesorteerde opmerkingen:

Het totale maximale afgiftevermogen hangt o.a. van jouw systeemtemperaturen af.

Wat je per vertrek aan vermogen nodig hebt hangt van je warmteverlies bij de laagste te verwachten buitentemperatuur af.

Voor radiatoren kan je diverse online calculatoren en spreadsheets van de fabrikanten gebruiken.
Voor vloerverwarming zijn er vergelijkbare calculatoren van bijvoorbeeld verdelerfabrikanten beschikbaar.

Berekenen kan je bijvoorbeeld voor de systeemtemperaturen van 55/45/20 -
(een soort standaard deltaT van 15 °C bestaat niet). - Bij een vloerverwarming is het nog een ander verhaal.
Ik verwarm bijvoorbeeld gemiddeld met ca. 30°C - een deltaT van 15 K is dan wat lastig te realiseren
en ga met dezelfde temperatuur natuurlijk ook de pomploze verdeler in.
Hoe lager de aanvoertemperatuur hoe kleiner de deltaT, vuistregel: retour aanvoer = 0,8 x aanvoer.

Waarom wil je überhaupt de pompsnelheid verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter6031
Fantastic_fox schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:53:
@Peter6031 heb je dezelfde maat radiator terug gehangen? En zijn de radiator kranen en of voetventielen vervangen zo ja kijk eens of je wat meer flow over de radiator kunt krijgen (voet ventiel verder open if een instelbare radiatorkraan verder open kan).

En anders eens kijken wat er gebeurd als je een paar andere radiatoren dicht draait? Wordt hij dan nl wel egaal warm dan zit er wss te weinig flow over de radiator en moet je de glow beter balanceren (waterzijdig inregelen)
Ja heb inderdaad exact dezelfde maten aan radiatoren terug gehangen. Ook zijn de radiator kranen vervangen, en staan dus vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter6031
dunklefaser schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:17:
@Peter6031 Wat is de reden voor de keuze van de laagste pompsnelheid?
Verder ga ik er vanuit dat je actueel geen 7 kW nodig hebt
- dus de ketel gaat eerder aan/uit op het laagste vermogen, klopt dit?
In dit geval is waterzijdig inregelen lastig (niet onmogelijk).
De reden is dat anders de retour temperatuur 55 graden wordt (zelfde als aanvoer nagenoeg)
Onderwaarde is inderdaad alsnog veel te veel. Wat ik dus doe is thermostaat gewoon op 25 graden zetten en dan uitzetten wanneer ik de gewenste temperatuur bereikt heb. Dit zorgt ervoor dat de ketel in een run kan stoken (7kW) en niet steeds aan en uit gaat, wat uiteindelijk veel meer verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:42
Ik heb een probleem met mijn intergas xtreme icm vloerverwarming en of comfort Touch thermostaat. Ik maak gebruik van 2 temperatuur standen. ‘s nachts en als we niet thuis zijn heb ik de temperatuur op 18,5 graden. Als we thuis zijn heb ik de temperatuur ingesteld op 19,5 graden. Maar nu slaat de ketel een keer of 6 af terwijl de aangegeven temp op de thermostaat nog niet de 19,5 heeft bereikt. De aanvoertemp is rond de 42 graden, daarnaast draait de wilopomp op stand 2 om zo wat meer flow te generen. De retourtemp bij de ketel zit na enige tijd draaien zo rond de 25 graden. Hoe kan het dat de ketel afslaat terwijl de gewenste temp nog niet is bereikt? Ik heb een therminon ltv verdeler met 7 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Peter6031 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:14:
[...]

De reden is dat anders de retour temperatuur 55 graden wordt (zelfde als aanvoer nagenoeg)
Onderwaarde is inderdaad alsnog veel te veel. Wat ik dus doe is thermostaat gewoon op 25 graden zetten en dan uitzetten wanneer ik de gewenste temperatuur bereikt heb. Dit zorgt ervoor dat de ketel in een run kan stoken (7kW) en niet steeds aan en uit gaat, wat uiteindelijk veel meer verbruikt.
Wat is de retourtemperatuur bij de ketel met 30% pompsnelheid?
Ik neem aan dat je de retourtemperaturen van de afzonderlijke radiatoren tijdens zo'n stookrun kan meten.
Het liefst natuurlijk (bijna) gelijktijdig.

Mijn ervaring met aan/uit op laag vermogen is niet dat dit (ontzettend) veel meer verbruikt.
De meeste plof-ketels kunnen hiermee (trefwoord regelstrategie "low load") relatief goed omgaan - ze zijn er quasi op berekend/ontworpen.

Een anekdotisch, bijna historisch voorbeeld staat hierboven.
Een ander (detail)plaatje van vorig stookseizoen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsQnJEDuTgxnXm2jobCl1jxWLAk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2cI5hVstl4ZOle0wK8VMfvq4.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 23-11-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:00
Wat zou nu een gemiddelde gas verbruik zijn op een dag als deze? b.v voor een 2 onder 1 kapper.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-05 17:23
Vandaag weer flink aan het tunen geweest maar loop tegen iets (heel simpel lijkt me) aan.

Vond me cv nog vrij veel pendelen, daarnaast vond ik dat de vloerverwarming niet warm gemoeg werd (bleef < 30 graden) had eerder vermogen al teruggeschroefd naar 9kw (en dat hielp wat) en daarnaast ook de aanvoer temp op 40 gezet.

Echter niet helemaal tevreden, vandaag dus nog wat gedaan:
  • pompsnelheid cv van automatisch op 60% gezet
  • pomp vloerverdeler standje lager gezet want anders hoor ik heel hoog suizend geluid.
  • cv ketel op retourregeling gezet, geen idee of dit zin heeft want ik heb de aanvoertemp ook in het menu begrensd op 40 graden
  • niet regelbare design radiator op zolder (dicht bij ketel) uitgezet om uit te sluiten
De vloerverwarming wordt nu al warmer (33 graden), echter de bypass wordt warmer dan de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming (37).

Nu begrijp ik dat een bypass werkt bij een drukverschil, dus ik zou de cv pomp verder kunnen verlagen, alleen het lijkt me dat de bypass ook regelbaar moet zijn? Echter ik heb geen idee hoe dit werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hR1zgHjq4QOZ2ri1Wza4Y6owqYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzQ0snlpt9bCy9gTpoZzv1rE.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een gat in het dopje maar een inbussleutel lijkt ie niet te pakken. En het witte dopje draaien lukt ook niet (met een redelijke hoeveelheid kracht).

Wat ik wil bereiken is dat de bypass pas actief wordt bij een hoger drukverschil zodat er meer warmte mijn vloerverwarming in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

merlin1201 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:58:
Wat zou nu een gemiddelde gas verbruik zijn op een dag als deze? b.v voor een 2 onder 1 kapper.
Wat is het gasverbruik voor jouw 2onder1 kapper geweest?
Als je daarvan nog het gasverbruik voor warmwater aftrekt en het aantal graaddagen van een weerstation in de buurt opzoekt kan je het gasverbruik per graaddag schatten.
(Of je gebruikt voor het gemak mindergas.nl - en kan je na een stookseizoen met soortgelijke huizen vergelijken)

Met het verwarmde oppervlak van je woning (temperatuur?) kan je ook schatten wat je per m³ aan gas het afgelopen etmaal hebt verbruikt. Ook met dit getal kan je beter vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@Probydoby
Je moet de transparante ring omhoog schuiven, daarna kan je de witte dop draaien.

Het is trouwens een comap.
https://comap.aalberts-hf...ts_872600_eng_2018-05.pdf

[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 23-11-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter6031
dunklefaser schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:40:
[...]

Wat is de retourtemperatuur bij de ketel met 30% pompsnelheid?
Ik neem aan dat je de retourtemperaturen van de afzonderlijke radiatoren tijdens zo'n stookrun kan meten.
Het liefst natuurlijk (bijna) gelijktijdig.

Mijn ervaring met aan/uit op laag vermogen is niet dat dit (ontzettend) veel meer verbruikt.
De meeste plof-ketels kunnen hiermee (trefwoord regelstrategie "low load") relatief goed omgaan - ze zijn er quasi op berekend/ontworpen.

Een anekdotisch, bijna historisch voorbeeld staat hierboven.
Een ander (detail)plaatje van vorig stookseizoen:
[Afbeelding]
Ik heb de volgende waardes gemeten: radiatoren woonkamer bovenin 55 graden onderin 41 graden
aanvoer en retourleidingen radiatoren woonkamer Ta 55 Tr 50
aanvoer ketel 57 retour ketel 49 graden.

[ Voor 45% gewijzigd door Peter6031 op 23-11-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

merlin1201 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:58:
Als de ene tweekapper geiisoleerd is en de andere niet. Want denk je dat er met het gasverbruik gebeurt?

Ken je mindergas.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:44
Hoi,

Eigenlijk een eenvoudige vraag; Ik heb een verdeler voor de vloerverwarming (op CV ketel). Deze verdeler heeft een thermostaatknop met een temperatuur verdeling (iets van 15 - 60 gred. C) die thans staat ingesteld op 35 grd. C. De temperatuur van het aangevoerde water is constant hoger dan ca. 40 grd. C.
Op de (aanvoer) mengkamer zit een temperatuurmeter die de temperatuur aangeeft van het water dat de vloer ingaat. Die wijst thans iets van maar 30 grd. C aan.
Moet dit niet ook 35 grd. C zijn? Is hier iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Peter6031 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:10:
[...]

Ja heb inderdaad exact dezelfde maten aan radiatoren terug gehangen. Ook zijn de radiator kranen vervangen, en staan dus vol open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir2yrG4hElOBHHdOMRx7-iJ2Www=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o7ljQiW1g3jlKCgbu3yaRINH.jpg?f=user_large

Te hard instromen leidt ook tot problemen.

Probeer eens de kraan helemaal dicht en dan 1/2 slag open. En dan iedere 15 min. ietsje verder open totdat het weer verkeerd gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 21:01
zeve schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:24:
Hallo,

ik probeer me in te lezen hoe e.e.a. werkt. Begin het al aardig te snappen denk ik.
Maar ik heb toch nog een vraag.

In mei hebben we de cv ketel en de vloervermamingspomp vernieuwd
Oude cvketel: remeha quinta 28c
Oude vloerverwarmingspomp: Grundfoss 25-40 130
Nieuwe CVketel: Intergas Xtreme 36
Nieuwe vloerverwamrimgs unit: Robot Standaard Pro verdeler 3-groeps Wilo Para

Boven alleen radiatoren
Beneden vloerverwarming en radiatoren die nagenoeg uit staan.

Aanvoertemperatuur staat op 60 graden dat is het enige wat is aangepast bij mijn medeweten.

Voorheen in de oude situatie hoorden je wel als de vloerverwarningspomp in werking was. je hoorden de pomp ruisen door de leidingen.

Nu in de nieuwe situatie horen we de pomp niet meer ruisen als voorheen. Echter horen we wel een soort van hoge piep of fluittoon. Dit is weg als de cv niet meer draait. Wordt ook minder als deze zachter draait (vermoed ik)
Is er een oplossing om dit op te heffen? wellicht door de cvpomp minder hard te laten draaien? Ik denk dat dit instelling P031 en P032 is.
De radiatoren zijn zoveel mogelijk ontlucht.
Al hoor ik wel in de ochtend bij het opstarten wat borrelen op de zolderkamer.

Nog een vraag over de vloerpomp. Volgens de verkoper was een pompschakelaar niet meer nodig voor deze vloerpomp. Wat is jullie mening. Ik heb niet het idee dat hij veel kwh verbruikt.

Ik hoor graag jullie mening en expertise. Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat ook graag.
Ik heb deze pompschakelaar en ben er uitermate tevreden over. Kan heel goed bij jouw verdeler.
https://www.robotclimate....t-pompschakelaar-lcd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
jawaligt schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:33:
[...]

Inmiddels heb ik e.e.a. laten fiksen. Naast de luchtbel in de leidingen bleek dat de radiatorkraan (die dus op de afvoer gemonteerd zat) volledig dicht zat en niet meer open ging. Volgens de monteur was dit een kraantje bedoeld voor koud water dat nooit op die manier toegepast had mogen worden.

Er zit nu netjes een echte radiatorkraan gemonteerd op de afvoer, met daarboven een ontluchter en een voetventiel bij de afvoer. Je vraagt je toch af waarom mensen (vorige bewoners dus) zoiets niet in een keer goed doen. Wat heb je aan zo'n lollig kraantje als het niet geschikt is voor het beoogde doel, verkeerd gemonteerd wordt en dus voor geen meter werkt. :'-)
[Afbeelding]
Wordt jouw radiator nu wel tot onderaan warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
leonbong schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:14:
[...]

afvoerleiding.

Lijkt het je niet handiger om in deze situatie helemaal geen stromingsbuis te gebruiken maar de aanvoer linksboven te hebben en de retouraansluiting rechtsonderaan? Het warme/hete water komt van boven in de radiator en wil bovenin blijven want warmte stijgt op. Maar aangezien de stroming bepaald dat het water er aan de onderkant uit moet wordt het geforceerd naar beneden "geduwd", gevolg is dan dat langzaam maar zeker de gehele radiator verwarmd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jack_007 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:16:
Hoi,

Eigenlijk een eenvoudige vraag; Ik heb een verdeler voor de vloerverwarming (op CV ketel). Deze verdeler heeft een thermostaatknop met een temperatuur verdeling (iets van 15 - 60 gred. C) die thans staat ingesteld op 35 grd. C. De temperatuur van het aangevoerde water is constant hoger dan ca. 40 grd. C.
Op de (aanvoer) mengkamer zit een temperatuurmeter die de temperatuur aangeeft van het water dat de vloer ingaat. Die wijst thans iets van maar 30 grd. C aan.
Moet dit niet ook 35 grd. C zijn? Is hier iets verkeerd?
Foto van de verdeler kan wat meer info verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
Dit is een foto toen het ding nog niet in bedrijf was..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRhP_S_A7JTaEsDJQUlTq6LkE3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjjUbLeiT1gWmhe2OE3IVrca.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

CSB schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:37:
[...]

Op het tweede punt na doen we dat inderdaad. We doen de kachel laag (16 graden) als de laatste naar bed gaat. D.m.v. HomeAssistant heb ik een automation gemaakt om de kachel laag te zetten als iedereen weg is. Daarnaast is er een Google Routine voor het slapengaan waarbij de kachel laag word gezet. Alleen aanzetten gaat handmatig, om ook te zorgen dat we niet onnodig stoken.
Momenteel stoken we met deze buitentemperaturen (rond 4 tot 7 graden) zo'n 7 kuub per dag volgens HA. En dan staat de thermostaat op 18 / 19.
Ik vraag me dan af wat zo'n peperdure thermostaat nog kan verbeteren.

Je woning is meer dan 150m²? 7 kuub is gevoels matig wat hoog voor een gemiddelde nederlander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Probydoby schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:59:
Vandaag weer flink aan het tunen geweest maar loop tegen iets (heel simpel lijkt me) aan.

Vond me cv nog vrij veel pendelen, daarnaast vond ik dat de vloerverwarming niet warm gemoeg werd (bleef < 30 graden) had eerder vermogen al teruggeschroefd naar 9kw (en dat hielp wat) en daarnaast ook de aanvoer temp op 40 gezet.

Echter niet helemaal tevreden, vandaag dus nog wat gedaan:
  • pompsnelheid cv van automatisch op 60% gezet
  • pomp vloerverdeler standje lager gezet want anders hoor ik heel hoog suizend geluid.
  • cv ketel op retourregeling gezet, geen idee of dit zin heeft want ik heb de aanvoertemp ook in het menu begrensd op 40 graden
  • niet regelbare design radiator op zolder (dicht bij ketel) uitgezet om uit te sluiten
De vloerverwarming wordt nu al warmer (33 graden), echter de bypass wordt warmer dan de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming (37).

Nu begrijp ik dat een bypass werkt bij een drukverschil, dus ik zou de cv pomp verder kunnen verlagen, alleen het lijkt me dat de bypass ook regelbaar moet zijn? Echter ik heb geen idee hoe dit werkt:

[Afbeelding]

Er zit een gat in het dopje maar een inbussleutel lijkt ie niet te pakken. En het witte dopje draaien lukt ook niet (met een redelijke hoeveelheid kracht).

Wat ik wil bereiken is dat de bypass pas actief wordt bij een hoger drukverschil zodat er meer warmte mijn vloerverwarming in gaat.
Is het niet het doorzichtige gedeelte omhoog trekken waardoor je dan wel het witte dopje dichter kunt draaien?
Oeps, leonbong was er ook nog...................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
scofield schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:14:
[...]

Is het niet het doorzichtige gedeelte omhoog trekken waardoor je dan wel het witte dopje dichter kunt draaien?
Oeps, leonbong was er ook nog...................
Ja en zo te zien staat-ie helemaal open. Ik ga die van mij eruit halen, die krijg ik niet meer dicht en daarom mengt er constant heet water bij de retour. Zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jack_007 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:05:
Dit is een foto toen het ding nog niet in bedrijf was..

[Afbeelding]
Ik denk komt er een foto met 30 groepen. :)

Maar temperatuur zegt niets over de flow (je vermogen) als er te weinig water in de vloerverwarming gaat en er wordt heftig bijgemengd dan komt de temperatuur ook niet hoger.

Je kunt, om te proberen alle andere verbruikers, radiatoren, convectoren eens dicht draaien. De volle flow gaat dan naar je vloer. Waarschijnlijk kom je dan hoger uit.

Om even te mieren neuken: Ik zet die meet sensors altijd aan de boven kant van de pijp vast met 2 kabelbinders. En keihard aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 11:12

Boedha

Niks

Binnenkort wordt er bij ons een hybride warmtepomp gehangen. Nu hebben wij overal nog plaatradiatoren hangen waarvan 3 in de woonkamer/keuken.

Dit zijn Henrad radiator type 21, waarbij de ruggenbreker (500x2800) voorzover ik kan vinden ongeveer 3500watt doet en de 2 kleinere (600x900) ongeveer 1350w per stuk doen. Dit zou dan zijn bij 75 graden. Nu heb ik gekeken om de radiatoren te vergroten naar type 33 om naar een lagere aanvoertemperatuur te kunnen gaan ivm de warmtepomp. Alleen is daar niet overal de ruimte voor.

Nu willen we deze vervangen voor lage temperatuur radiatoren, alleen krijg ik niet echt boven water welke radiatoren ik zou moeten aanschaffen om deze 3 te vervangen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Jaga Tempo. Ik neem aan dat het vermogen wat er nu hangt ook minimaal moet komen hangen alleen dan in LT variant. Op de site van Jaga kan je selecteren op diverse formaten. Als ik dezelfde formaten kies kom ik uiteraard te laag uit in vermogen door de de lagere temperatuur.

Maar hetzelfde vermogen geeft een veel grotere radiator. Of denk ik nu verkeerd.
Mogelijk een ander merk?

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Boedha LTV met convectoren betekent altijd ventilatoren.
Er zijn minimaal 2 actieve topics hier waar je kan informeren,
uiteraard met hoog tweakersgehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@Boedha Leesvoer :)
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Beide topics zijn een beetje overlappend maar dit geeft een goed idee hoe je Jaga LTV kan boosten.
Heb hier 2 vrijstaande Jaga Tempo's van fans voorzien en dat werkt helemaal naar tevredenheid op lage temperaturen.

[ Voor 17% gewijzigd door PalingDrone op 23-11-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack_007
@Seafarer : Ik probeer het te begrijpen. Te veel wordt bijgemengd is hetzelfde als te weinig aanvoer van warm water c.q. te koud water? Klopt dit?
Dan zou het dichtzetten van andere gebruikers de aanvoer moeten verhogen en dus ook de temperatuur.
Gaan we eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:06:
[...]

Je woning is meer dan 150m²? 7 kuub is gevoels matig wat hoog voor een gemiddelde nederlander.
Ik zit de laatste dagen ook rond de 7 kuub per dag, maar stook iets hoger dan @CSB (19,5 - 20)
En heb een on-geïsoleerde 70 jarigen woning (118m²), met 30 jaar oude kunstof dubbelglas kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
leonbong schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:35:
@Probydoby
Je moet de transparante ring omhoog schuiven, daarna kan je de witte dop draaien.

Het is trouwens een comap.
https://comap.aalberts-hf...ts_872600_eng_2018-05.pdf
Dat is hem, werkte precies zoals je zei. Ik heb het helemaal dicht gedraait en toen 1 slag open.

Ik merkte toen dat er kleine hoeveelheden water (enkele centiliter water eronder gevonden)... is dat normaal gedrag? Voor nu half open gedraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:07:
[...]

Ik zit de laatste dagen ook rond de 7 kuub per dag, maar stook iets hoger dan @CSB (19,5 - 20)
En heb een on-geïsoleerde 70 jarigen woning (118m²), met 30 jaar oude kunstof dubbelglas kozijnen.
Ik ben dat niet meer gewend die grootte hoevelheden. :)

Hier 115m² 1975, vloer isolatie, HR++ met nieuwe alu kozijnen (alweer 10 jaar oud) 160mm pir in het dak in de woonkamer, spouw nagevuld. 4.5m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Probydoby schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:22:
[...]

Dat is hem, werkte precies zoals je zei. Ik heb het helemaal dicht gedraait en toen 1 slag open.

Ik merkte toen dat er kleine hoeveelheden water (enkele centiliter water eronder gevonden)... is dat normaal gedrag? Voor nu half open gedraait.
Zoeken waar het vandaan komt. Er hoort niets te lekken.

Vel papier eronder leggen, dan zie je wel waar het lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

japiesa schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:14:
Ik heb een probleem met mijn intergas xtreme icm vloerverwarming en of comfort Touch thermostaat. Ik maak gebruik van 2 temperatuur standen. ‘s nachts en als we niet thuis zijn heb ik de temperatuur op 18,5 graden. Als we thuis zijn heb ik de temperatuur ingesteld op 19,5 graden. Maar nu slaat de ketel een keer of 6 af terwijl de aangegeven temp op de thermostaat nog niet de 19,5 heeft bereikt. De aanvoertemp is rond de 42 graden, daarnaast draait de wilopomp op stand 2 om zo wat meer flow te generen. De retourtemp bij de ketel zit na enige tijd draaien zo rond de 25 graden. Hoe kan het dat de ketel afslaat terwijl de gewenste temp nog niet is bereikt? Ik heb een therminon ltv verdeler met 7 groepen.
Als de ketel geen meldingen geeft, dan veroorzaakt de thermostaat het stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:33:
[...]

24 Volt DC en 230 Volt AC gebruiken verschillende relais, je riskeert schade en/of kortsluiting als je wisselstroom en gelijkstroom gaat combineren. Liever een aparte pompschakelaar gebruiken
Wikipedia: Relais

Je spoelspanning kan toch 24volt DC zijn terwijl je met de contacten 230volt AC schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jack_007 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:23:
@Seafarer : Ik probeer het te begrijpen. Te veel wordt bijgemengd is hetzelfde als te weinig aanvoer van warm water c.q. te koud water? Klopt dit?
Dan zou het dichtzetten van andere gebruikers de aanvoer moeten verhogen en dus ook de temperatuur.
Gaan we eens proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsCBxGkBCzZLRcZAo6ln0NBV0Uk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r2BAaYMzJv8ZuZx7Z2Z7UWxp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-05 17:48

CSB

:D

Seafarer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:06:
[...]

135m², maar idd, ik vind 7 kuub ook redelijk veel voor een temperatuur van 18 a 19 graden. Vandaar dat ik aan het zoeken ben waar ik "de fout inga". Die thermostaat doet momenteel niet veel, heb alle "slimme features" uitgezet, behalve de wifi connectie natuurlijk ;)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
Wij hebben hier een isense icm calenta 28c en gebooste radiatoren en converter in de woonkamer. Wat zouden jullie adviseren tav de opwarm en afkoelsnelheid parameters op de isense?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
In dat geval zou het kunnen werken. Ik zal die multimeter eerst eens huren en kijken wat dat aangeeft. U bedoeld dat de setup gelijk is aan hetgeeen in dit stukje tekst staat van de link:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gwcFNgFuMOr4Nlg5cdu26L-wBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EM5dimxGHTKB49rs3UKNDOnp.jpg?f=fotoalbum_large
Seafarer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:54:
[...]

Je spoelspanning kan toch 24volt DC zijn terwijl je met de contacten 230volt AC schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

BCUS schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:09:
In dat geval zou het kunnen werken. Ik zal die multimeter eerst eens huren en kijken wat dat aangeeft. U bedoeld dat de setup gelijk is aan hetgeeen in dit stukje tekst staat van de link:
[Afbeelding]
[...]
Inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Seafarer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:54:
[...]

Uiteraard maar het hangt van het soort relais af of het geschikt is om 230 te schakelen. In een systeem ontworpen voor 24 V DC leek mij dat niet waarschijnlijk en een waarschuwing waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:48:
[...]

Uiteraard maar het hangt van het soort relais af of het geschikt is om 230 te schakelen. In een systeem ontworpen voor 24 V DC leek mij dat niet waarschijnlijk en een waarschuwing waard.
Als je maar weet wat je doet. Anders afblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:17
Seafarer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:34:
Ik ben dat niet meer gewend die grootte hoevelheden. :)

Hier 115m² 1975, vloer isolatie, HR++ met nieuwe alu kozijnen (alweer 10 jaar oud) 160mm pir in het dak in de woonkamer, spouw nagevuld. 4.5m³
Ik ben dat niet meer gewend die fossiele eenheden :Y)

Hier 210m2 1976 vrijstaand alles aangepakt in renovatie: 10kWh per dag ongeveer

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Seafarer schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:37:
[...]

Zoeken waar het vandaan komt. Er hoort niets te lekken.

Vel papier eronder leggen, dan zie je wel waar het lekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-5XzXFEpfS3sN7DfhWvUhwZyCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PZBBlFLsmQlyI1pEL6bcJIu.jpg?f=fotoalbum_large

Het komt uit het gaatje in het midden van de dop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Probydoby schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:22:
[...]

Het is de bedoeling dat je met de bypass die minimale flow door ketel handhaaft als per ongeluk alle radiatoren enzo dicht staan.

Je kan als vuistregel hanteren als je min-vermogen:
3 kW = minimaal 150l/uur
7 kW = minimaal 320l/uur

Je moet eigenlijk alle radiatoren dicht draaien en dan je pomp in test-modus aan forceren.
Daarna net zo lang aan je bypass draaien dat hij net doorlaat.
Dan brander aan als de ketel dan niet in storing gaat dan heb je minimum noodzakelijk flow gevonden.
Gaat hij wel in storing iets verder open en opnieuw proberen.

Daarna gewoon je radiatoren weer als gebruikelijk en dan kans dat dan de bypass open gaat zonder dat noodzakelijk is is dan nihil.

Ps als je daarna de pompinstelligen op de ketel aanpast, dan veranderd de situatie en moet je opnieuw afstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 24-11-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Probydoby schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

Het komt uit het gaatje in het midden van de dop.
Dan kun je hem beter vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Seafarer schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:20:
[...]

Dan kun je hem beter vervangen.
Denk dat je gelijk hebt.

Ik heb hem dichtgedraaid terwijl er warmtevraag was en de vloerverwarming pomp draaide totdat ik het hoorde dichtgaan, zo rond de 0.4 - 0.5 bar.

Aangezien het probleem ontstaat als ik hem op 0.4 - 0.5 bar zet, wil ik de cv pompsnelheid verlagen en hopelijk kan ik dan hetzelfde effect bereiken met een lagere bypass instelling, zonder lekkage.

Echter zie ik op mijn vaillant hrsolide plus handleiding dat de relevante instelling d19 is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljZshZb9nzpiN7rIXmZdUDHGHgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XejLwoWTfSkjKCWDiDfIosAW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niet zo goed ontcijferen wat dit betekent, maar ik heb het op stand 2 gezet, welke afhankelijk is van het ingestelde vermogen. Deze staat op de laagste stand (9kw) dus hopelijk heb ik zo indirect ook een lage pompsnelheid.

Ik had nog een instelling verwacht die directer de pompsnelheid kan veranderen, maar kenbaar is dat niet het geval met de vaillant hrsolideplus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Probydoby schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:09:
[...]

Denk dat je gelijk hebt.

Ik heb hem dichtgedraaid terwijl er warmtevraag was en de vloerverwarming pomp draaide totdat ik het hoorde dichtgaan, zo rond de 0.4 - 0.5 bar.

Aangezien het probleem ontstaat als ik hem op 0.4 - 0.5 bar zet, wil ik de cv pompsnelheid verlagen en hopelijk kan ik dan hetzelfde effect bereiken met een lagere bypass instelling, zonder lekkage.

Echter zie ik op mijn vaillant hrsolide plus handleiding dat de relevante instelling d19 is.[Afbeelding]

Ik kan niet zo goed ontcijferen wat dit betekent, maar ik heb het op stand 2 gezet, welke afhankelijk is van het ingestelde vermogen. Deze staat op de laagste stand (9kw) dus hopelijk heb ik zo indirect ook een lage pompsnelheid.

Ik had nog een instelling verwacht die directer de pompsnelheid kan veranderen, maar kenbaar is dat niet het geval met de vaillant hrsolideplus.
Let even op: YouTube: Bespaar veel gas en zet de bypass dicht van een Vaillant cv-ketel.. ik weet niet zeker of jouw ketel dit ook heeft maar anders heb je dus 2 bypassen in je systeem zitten.

Edit: blijkbaar wel, pagina 30 https://www.vaillant.nl/d...-34-3-5-i-2009-660485.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 24-11-2024 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

assje schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:18:
[...]

Ja maar jij bent wel heel erg tekeer gegaan met isoleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 18:43
Ik heb zojuist alle verwarmingen met bulp van dit topic waterzijdig ingeregeld, waarvoor dank :)!

Maar met de pompsnelheid aanpassen snap ik het niet helemaal meer. Volgens internet heeft mijn Vaillant ecotec classic een modulerende pomp maar bij het instellen kan ik alleen kiezen tussen standen 0-5 en lijkt hij op 0 te staan. Iemand die mij dit kan uitleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yeBj0SxAGwzrJUDaEG1Nzkkk0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xffOLRIGdpzeqBzqaQcrRXkn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFTd1riMXDMSAUGu3v8NuyMA2Do=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SvpSVyHKsJzVCKe8DRCgdmw9.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door heymil op 24-11-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:56
Heb ook een Vaillant maar bij mij kan ik deze inregelen per percentages. Stond op 100% ingeregeld.
Had de keuze voor Auto stand dus heb deze geprobeerd. Iemand hier ervaring mee? Of toch best gewoon lager percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 19:27

Ttje

"We shall never surrender"

leonbong schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:14:
[...]

Het is de bedoeling dat je met de bypass die minimale flow door ketel handhaaft als per ongeluk alle radiatoren enzo dicht staan.

Je kan als vuistregel hanteren als je min-vermogen:
3 kW = minimaal 150l/uur
7 kW = minimaal 320l/uur

Je moet eigenlijk alle radiatoren dicht draaien en dan je pomp in test-modus aan forceren.
Daarna net zo lang aan je bypass draaien dat hij net doorlaat.
Dan brander aan als de ketel dan niet in storing gaat dan heb je minimum noodzakelijk flow gevonden.
Gaat hij wel in storing iets verder open en opnieuw proberen.

Daarna gewoon je radiatoren weer als gebruikelijk en dan kans dat dan de bypass open gaat zonder dat noodzakelijk is is dan nihil.

Ps als je daarna de pompinstelligen op de ketel aanpast, dan veranderd de situatie en moet je opnieuw afstellen.
Is het niet zo dat een mengverdeler van zichzelf eigenlijk al een bypass is?

Ik merk op dat zodra de ketel aanslaat, en de pomp(schakelaar) nog niet aangeslagen is (want temp is nog <28 graden celcius), de retourleiding van de verdeler warm wordt omdat het zo via de bovenste balk vanaf de aanvoer rechtstreeks de retour ingaat, totdat de pomp aanslaat natuurlijk :) .

Ik had een bypass boven de leidingen van de vloerverwarming zitten, deze heb ik er uitgehaald, niet zozeer vanwege bovenstaande, maar omdat er altijd wel radiatoren openstaan waardoor een bypass mij onnodig leek (daarnaast lekte deze ook dus hij moest er sowieso uit/vervangen worden)..

[ Voor 9% gewijzigd door Ttje op 24-11-2024 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Ttje schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:45:
[...]

Is het niet zo dat een mengverdeler van zichzelf eigenlijk al een bypass is?
Soms wel.
Soms ook niet t.g.v onder andere:
Zonekleppen
Max water thermostaat
LTV mengverdeler
Niet een hydraulische neutrale verdeler

Dat weet ik allemaal niet bij deze installatie dus daarom zeg ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:12
assje schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:18:
[...]

Ja ho eens!
Ik heb onlangs je huis voorbij zien komen met de vernieuwde Rc waardes!
Daar kan het merendeel jaloers op worden inclusief mijzelf :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Buitentemperatuur 16,2 °C in Wijchen. Garage nog op ca. 10°C! Garagedeur nu open . . .

Actueel geen cv-tuning meer nodig/mogelijk om gas te besparen - stookgrens bereikt - ketel valt bijna stil
en waarschijnlijk overmorgen ook quasi van de muur.

@assje ca. 10 kWhthermisch /dag gemiddeld - chapeau!
met ca. 210 m² verwarmd = ca. 17,4 kWh/m² per jaar voor verwarming - als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:17
dunklefaser schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:44:
@assje ca. 10 kWhthermisch /dag gemiddeld - chapeau!
met ca. 210 m² verwarmd = ca. 17,4 kWh/m² per jaar voor verwarming - als ik me niet vergis.
Helaas, ik moet je teleurstellen ;-)

Dat was 10kWh elektrisch dus misschien wel 50kWh thermisch.

In mijn vorige woning kreeg ik een A++++ label dus <50kWh/m2 berekend; ik hoop dat dit voor deze woning ook gaat lukken.

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 24-11-2024 18:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

assje schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:59:
[...]

Helaas, ik moet je teleurstellen ;-)

Dat was 10kWh elektrisch dus misschien wel 50kWh thermisch.
Mijn "berekening" was natuurlijk op onrealistische aannames gebaseerd,
ik had stiekem al met een COP van 4,5 omgerekend en dan ziet het idd toch wat anders
en ook vergelijkbaarder uit. - Nog geen warmtemeter geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen de badkamer radiator is vanmiddag aangesloten van boven en retour onder was op zich een makkelijk klusje met knelfittingen voor meerlagen buis, verder beetje buigen met een veer.

Alleen bij het aflaten van het circuit begon de aftapkraan te lekken dus weer de auto in en een nieuwe halen.

Ontluchting is grotendeels wel klaar, soms hoor je nog wat belletjes maar zal de komende dagen nog wat ontluchten dus dat komt goed.

Ik moet alleen nog de retour goed terug regelen heb tijdens het onluchten even alles open gezet maar vergeten hoe het stond maar dat is allemaal niet spannend.

Is er hier toevallig iemand die weet hoeveel l/h een 30kw trendline pomp bij 100%? Is hier ergens een tabel voor of dergelijk. Ik heb door de handleiding gebladerd maar niets gevonden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:40:
Allen de badkamer radiator is vanmiddag aangesloten van boven en retour onder was op zich een makkelijk klusje met knelfittingen voor meerlagen buis, verder beetje buigen met een veer.

Alleen bij het aflaten van het circuit begon de aftapkraan te lekken dus weer de auto in en een nieuwe halen.

Ontluchting is grotendeels wel klaar, soms hoor je nog wat belletjes maar zal de komende dagen nog wat ontluchten dus dat komt goed.

Ik moet alleen nog de retour goed terug regelen heb tijdens het onluchten even alles open gezet maar vergeten hoe het stond maar dat is allemaal niet spannend.

Is er hier toevallig iemand die weet hoeveel l/h een 30kw trendline pomp bij 100%? Is hier ergens een tabel voor of dergelijk. Ik heb door de handleiding gebladerd maar niets gevonden daar.
Als je 30kW bij een delta T van 20 moet wegpompen dan heb je minimaal 1290ltr/hrs. nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik heb net deze even gebruikt om te kijken wat het watervolume is per uur 6,9kw delta t van 7 geeft een 866l/h

Ik ga nu eens kijken hoe de radiatoren volgens hytools zijn qua l/h en of ik zo ook de onbalans kan terug rekenen… stuk leiding verliezen en bochten etc achterwegen gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickvdruit
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-05 22:17
Hi,

Aan de hand van dit topic vorig jaar de CV getuned, daarna geen tijd meer gehad maar zit nog met de volgende situatie: ik heb thuis een Intergas Xtreme 36 met Tado aansturen. De temperatuur staat de hele dag op 17 graden. Ik merk dat de CV steeds aan springt door de dag heen. Als ik via Homewizard het gasverbruik bekijk, lijken dit steeds korte piekjes (ongeveer 3 á 4 per uur).
Is dit verwacht gedrag? Is het niet beter als de ketel gewoon zachtjes aan blijft, in plaatst van steeds opnieuw opstarten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ9PAIs3wHpb0SARmhzPATw7Xww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eSm1BUuJBPmBi8IwmG1xR24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve_MR3G8Iq9KPNzHVVK6vH6ZFbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8o4jd1S5BX3KkmfOcAxLpvIS.jpg?f=fotoalbum_large
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
dunklefaser schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:54:
[...]

Enkele ongesorteerde opmerkingen:

Het totale maximale afgiftevermogen hangt o.a. van jouw systeemtemperaturen af.

Wat je per vertrek aan vermogen nodig hebt hangt van je warmteverlies bij de laagste te verwachten buitentemperatuur af.

Voor radiatoren kan je diverse online calculatoren en spreadsheets van de fabrikanten gebruiken.
Voor vloerverwarming zijn er vergelijkbare calculatoren van bijvoorbeeld verdelerfabrikanten beschikbaar.

Berekenen kan je bijvoorbeeld voor de systeemtemperaturen van 55/45/20 -
(een soort standaard deltaT van 15 °C bestaat niet). - Bij een vloerverwarming is het nog een ander verhaal.
Ik verwarm bijvoorbeeld gemiddeld met ca. 30°C - een deltaT van 15 K is dan wat lastig te realiseren
en ga met dezelfde temperatuur natuurlijk ook de pomploze verdeler in.
Hoe lager de aanvoertemperatuur hoe kleiner de deltaT, vuistregel: retour aanvoer = 0,8 x aanvoer.

Waarom wil je überhaupt de pompsnelheid verlagen?
Bedankt voor je reactie op mijn concept stappenplan. Ik had het verlagen van de pompsnelheid daarin opgenomen, vanwege wat ik las in de openingspost; dat deze veelal onnodig hoog is en dat je beter een hogere aanvoertemperatuur met lage pompsnelheid kan hebben dan andersom. Moet nog wel uitzoeken of onze CV ketel een modulerende pomp heeft en/of twee pompen, om problemen met het warme water te voorkomen. Daarnaast suizen de nieuwe thermostaatkranen met debietregeling wat, dus dat hoopte ik ook te fixen door evt. de pompsnelheid te verlagen.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 17:21

Nox

Noxiuz

Ik wil binnenkort beginnen met het tunen van mijn CV installatie. Situatie is als volgt:
- Intergas Extreme 30kW (2024)
- Honeywell round modulation met OTGW
- 2x T21 radiatoren in de woonkamer, oppervlakte 0,64m² > wide open / bypass
- 1x T21 radiator in de badkamer, oppervlakte 0,64 m² > thermostaatkraan
- 1x T21 radiator in de hal, zal iets van een 40x50cm worden > thermostaatkraan
- 1x T21 radiator in de slaapkamer > vrijwel altijd dicht, geen thermostaatkraan

Ik heb een zeer onregelmatig leven, mijn verwarming bedien ik hoofdzakelijk via HA icm de OTGW. Het is een klein appartement en ik wil met heatboosters de temperatuur in de woonkamer snel laten oplopen, de hal en badkamer middels thermostaatkraan op een 19 graden laten komen en daarna sluiten. Heatboosters in de hal en badkamer zijn te realiseren overigens.

Wat kan ik als doel stellen? Naar mijn idee zou het ideaal zijn om in minder dan een uur 3 graden te realiseren in de woonkamer waarbij de ketel zoveel mogelijk vermogen kwijt kan middels de heatboosters. Dat is de tijd die ik meestal kwijt ben van werk naar huis in de spits, als het rustig is, is dat 35-40 minuten. Ik denk dat 60 graden aanvoer een prima startpunt is. Zodra het huis op temperatuur is dan gaat meestal de kachel uit omdat ik 2-3 uur later in bed lig of met een dikke trui en kleedje op de bank zit. Mijn totale gasverbruik op jaarbasis is nog geen 250m³, het gaat mij vooral om zo snel mogelijk en zo efficient mogelijk de woonkamer te verwarmen zodat de brander zo min mogelijk pendelt. Een paar kuub gas besparen is dan al mogelijk denk ik, al zal ik niet snel 100m³ besparen gezien het warmwater goed is voor zo'n 100m³ per jaar. Het is me vooral te doen om comfort en levensduur van de ketel/pomp en hobby.

Als ik weg ben kan de heatbooster op 1500-2000rpm draaien om de woonkamer snel op temperatuur te krijgen, een van de radiatoren is 80cm hoog en 80 breed en hangt helemaal vrij van gordijnen e.d. dus ik verwacht dat die het meeste doet.

Ik kan ook naar 70 graden aanvoer gaan om sneller te verwarmen, maar dan is de retour ook hoger. Ik las dat vanaf 58 graden condensatie optreed maar ik weet niet of een nog lagere retour nog efficiënter is en of een hogere belasting van de ketel efficienter is, dan kan ik proberen daar naar toe te gaan.

Edit:
Omdat ik kleding droog in de badkamer wil ik misschien nog een zigbee/wifi thermostaatkraan plaatsen en middels heatboosters de kleding versneld laten drogen, maar dat is een sidequest. Als iemand aanraders heeft voor thermostaatkranen die goed met HA werken zijn ze welkom :) Er is mogelijkheid om 12v te gebruiken of een lagere vaste spanning, batterijetjes vervangen ben ik slecht in.

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 25-11-2024 12:06 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JaymzHetfield schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:04:
[...]

Bedankt voor je reactie op mijn concept stappenplan. Ik had het verlagen van de pompsnelheid daarin opgenomen, vanwege wat ik las in de openingspost; dat deze veelal onnodig hoog is en dat je beter een hogere aanvoertemperatuur met lage pompsnelheid kan hebben dan andersom. Moet nog wel uitzoeken of onze CV ketel een modulerende pomp heeft en/of twee pompen, om problemen met het warme water te voorkomen. Daarnaast suizen de nieuwe thermostaatkranen met debietregeling wat, dus dat hoopte ik ook te fixen door evt. de pompsnelheid te verlagen.
Welke kranen heb je geplaatst? Nieuwsgierig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Seafarer schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:04:
[...]

Welke kranen heb je geplaatst? Nieuwsgierig. ;)
Niet de Heimeier Eclipse (na wat ik hier gelezen heb), maar de Danfoss RA-N. Had eigenlijk de Dynamic Valve van Danfoss willen hebben, of Comap Autosar, maar ben kennelijk niet expliciet genoeg geweest naar degene die het geplaatst heeft. Overweeg het opnieuw te vervangen.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JaymzHetfield schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:22:
[...]

Niet de Heimeier Eclipse (na wat ik hier gelezen heb), maar de Danfoss RA-N. Had eigenlijk de Dynamic Valve van Danfoss willen hebben, of Comap Autosar, maar ben kennelijk niet expliciet genoeg geweest naar degene die het geplaatst heeft. Overweeg het opnieuw te vervangen.
:)

Alles dien je tot op de bodem te specificeren en te controleren. (daarom sta ik hier in Zweden voor aap met verkeerde lucht cylinders er is maar 1 cijfer extra in het bestel nummer)

Met RA-N moet je er ook echt wel komen. Vaak staan dezelfde radiatoren aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Met RA-N moet je er ook echt wel komen. Vaak staan dezelfde radiatoren aan.
Ja mee eens. Het is wellicht geen ramp, maar ik word er vaak zo moe van als ik als n00b het vak van de vakman beter lijk te moeten verstaan dan hijzelf. Je zou hopen dat er een dynamische kraan wordt gepakt als ik om debiet-regeling vraag, of dat gevraagd wordt welke je wil.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JaymzHetfield schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:44:
[...]

Ja mee eens. Het is wellicht geen ramp, maar ik word er vaak zo moe van als ik als n00b het vak van de vakman beter lijk te moeten verstaan dan hijzelf. Je zou op hopen dat er een dynamische kraan wordt gepakt als ik om debiet-regeling vraag, of dat gevraagd wordt welke je wil.
Helmaal met je eens.
Ik laat een offerte maken voor dubbelglas: Kunststof spacer wordt niet besproken en de U waarde staat er ook niet op. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:41
heymil schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:21:
Ik heb zojuist alle verwarmingen met bulp van dit topic waterzijdig ingeregeld, waarvoor dank :)!

Maar met de pompsnelheid aanpassen snap ik het niet helemaal meer. Volgens internet heeft mijn Vaillant ecotec classic een modulerende pomp maar bij het instellen kan ik alleen kiezen tussen standen 0-5 en lijkt hij op 0 te staan. Iemand die mij dit kan uitleggen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zat hier ook mee. De meeste pompen kunnen ingesteld worden op proportioneel, constante druk of vast toerental. Proportioneel bouwt de druk sterk op bij hoger debiet. Constante druk kijkt naar het drukverschil en houdt de druk gelijk maar past het debiet aan als er bijvoorbeeld radiatoren openen of sluiten. Deze instelling is meestal de beste. Vast toerental zou ik niet gebruiken, dan valt de druk weg als er radiatoren open gaan. Je kan dit eigenlijk nooit goed regelen dus niet toepassen.

Jouw plaatje laat een constante druk curve zien, waarbij de druk afloopt als ie het niet meer de druk kan behouden omdat de doorstroming te hoog wordt, maar dan zit je al op zo’n hoog debiet dat is niet meer realistisch voor een thuissysteem. Tenzij er nog meer plaatjes staan en instellingen in het boekje? Ik zou de laagste stand aanhouden. De grafiek laat eigenlijk zien dat het niet uitmaakt, zolang je maar onder de maximale flow blijft en die is wat hoger bij hogere setting, maar daar kom je niet aan.

Ik heb zitten kijken naar mijn inregelkranenen ik kom voor de meeste radiatoren uit op 35 tot 45 liter per uur. Ik heb er 6 dus dan betekent dan ongeveer 200 liter per uur. Hiernaast nog vloerverwarming en dat is eigenlijk een dom iets, die sluit als de temperatuur bereikt is en dan gaat ie weer langzaam open, een klein gaatje dus. Laten we zeggen dat de vloerverwarming 100 liter per uur nodig heeft op 45 graden. Dan kom ik op 300 liter per uur flow. Mijn cv pomp doet zomaar 1600 liter per uur op de hoogste stand. :0

Het gaat erom dat je inclusief alle weerstand van de leidingen en radiatoren een bepaalde flow blijft behouden die voldoende is. Dat is meestal op de laagste stand voor de meeste huizen. Wat ook meespeelt is de afstand tot de ketel. De meest verre radiatoren ondervinden de meeste weerstand van het leidingwerk, maar daar moet een dynamische klep voor compenseren toch?

Ik vind dit boekje van danfoss zeer goed uitleggen wat er kan en gebeurd in het verwarmingssysteem. https://assets.danfoss.co...399260305246nl-NL0102.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door Nollekeuh op 25-11-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:41
Seafarer schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:29:
[...]

Helmaal met je eens.
Ik laat een offerte maken voor dubbelglas: Kunststof spacer wordt niet besproken en de U waarde staat er ook niet op. :'(
Sommige zaken zijn triviaal voor installateurs, maar ik heb inderdaad ook slechte ervaringen. Of er komt een techneut die zeer precies is, maar vergeet alle opties door te nemen, of er komt een salesjongen die niet to the point is en onwetend is.

Maar laten we eerlijk wezen, dit is wel een kwestie van geld. Want als je geld uitgeeft aan een architect, binnenhuisarchitect, een goed bouwbedrijf en je geeft goede richtlijnen mee dan komt het wel goed. Maar dan betaal je natuurlijk wel de hoofdprijs en je moet dan zelf ook een niet geringe tijdsinvestering doen om tot opdracht en uitvoering te komen.

Ik heb beide meegemaakt en de laatste optie geniet toch de voorkeur. Het levert gewoon meer zekerheid over het eindresultaat en je kan meer op grote lijnen gaan sturen in plaats van nitty twisty details. Dat wordt dan voor je geregeld en als je een beetje autistisch bent zijn details echt dodelijk voor het plezier.

[ Voor 3% gewijzigd door Nollekeuh op 25-11-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:18
Jorisc_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:40:
Ik ben redelijk nieuw met het instellen van de CV maar ik zit nu een beetje te twijfelen op welke instelling ik mijn pompregeling moet zetten. De CV die ik heb is de Ferroli BlueSense 4.32 hierbij heb ik onderstaande keuzes. Nu zit ik dus vooral te twijfelen tussen optie 2 of 6 echter snap ik niet helemaal wat ze bedoelen tussen deze twee. Ik denk dat er dus bij optie 6 ook rekening gehouden wordt met het tapwater wat altijd op temperatuur blijft en bij optie 2 niet?
Hij stond op 7 dus als ik hem overzet naar 6 zal ik denk ik het minste verschil merken (voor het verwarmen) maar als 2 het verbruik nog wat kan verlagen is dat helemaal mooi.

[Afbeelding]
Dikke bump*
Ben wel benieuwd of je uiteindelijk nog wat kunnen besparen, hier hebben we ook een bluesense (ex huurwoning) en de hele beneden verdieping vloerverwarming.

Zojuist van 60 graden naar 40 graden gezet en laat de thermostaat op 19 graden staan 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flaskk schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:02:
[...]

Dikke bump*
Ben wel benieuwd of je uiteindelijk nog wat kunnen besparen, hier hebben we ook een bluesense (ex huurwoning) en de hele beneden verdieping vloerverwarming.

Zojuist van 60 graden naar 40 graden gezet en laat de thermostaat op 19 graden staan 24/7.
Wat is het nut van temperatuur verlaging als je vloerverwarming hebt met mengverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:18
Seafarer schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:07:
[...]

Wat is het nut van temperatuur verlaging als je vloerverwarming hebt met mengverdeler?
Geen idee, persoonlijk vinden we het irritant dat de ketel snachts aan en uit springt. Dus zetten hem savonds steeds op 16.

Nu op 40 graden blijft de ketel hopelijk gewoon de hele nacht door zoemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

flaskk schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:11:
[...]

Geen idee, persoonlijk vinden we het irritant dat de ketel snachts aan en uit springt. Dus zetten hem savonds steeds op 16.
Goeie oplossing.
Nu op 40 graden blijft de ketel hopelijk gewoon de hele nacht door zoemen..
gokken.
En als de ketel zijn ondergrens hoog is? Dan heeft hij water van 40 graden in 2 minuten gemaakt.En gaat dan gelijk uit. Gaat die nog meer aan/uit. :)

Pagina: 1 ... 33 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?