Ik wil binnenkort beginnen met het tunen van mijn CV installatie. Situatie is als volgt:
- Intergas Extreme 30kW (2024)
- Honeywell round modulation met OTGW
- 2x T21 radiatoren in de woonkamer, oppervlakte 0,64m² > wide open / bypass
- 1x T21 radiator in de badkamer, oppervlakte 0,64 m² > thermostaatkraan
- 1x T21 radiator in de hal, zal iets van een 40x50cm worden > thermostaatkraan
- 1x T21 radiator in de slaapkamer > vrijwel altijd dicht, geen thermostaatkraan
Ik heb een zeer onregelmatig leven, mijn verwarming bedien ik hoofdzakelijk via HA icm de OTGW. Het is een klein appartement en ik wil met heatboosters de temperatuur in de woonkamer snel laten oplopen, de hal en badkamer middels thermostaatkraan op een 19 graden laten komen en daarna sluiten. Heatboosters in de hal en badkamer zijn te realiseren overigens.
Wat kan ik als doel stellen? Naar mijn idee zou het ideaal zijn om in minder dan een uur 3 graden te realiseren in de woonkamer waarbij de ketel zoveel mogelijk vermogen kwijt kan middels de heatboosters. Dat is de tijd die ik meestal kwijt ben van werk naar huis in de spits, als het rustig is, is dat 35-40 minuten. Ik denk dat 60 graden aanvoer een prima startpunt is. Zodra het huis op temperatuur is dan gaat meestal de kachel uit omdat ik 2-3 uur later in bed lig of met een dikke trui en kleedje op de bank zit. Mijn totale gasverbruik op jaarbasis is nog geen 250m³, het gaat mij vooral om zo snel mogelijk en zo efficient mogelijk de woonkamer te verwarmen zodat de brander zo min mogelijk pendelt. Een paar kuub gas besparen is dan al mogelijk denk ik, al zal ik niet snel 100m³ besparen gezien het warmwater goed is voor zo'n 100m³ per jaar. Het is me vooral te doen om comfort en levensduur van de ketel/pomp en hobby.
Als ik weg ben kan de heatbooster op 1500-2000rpm draaien om de woonkamer snel op temperatuur te krijgen, een van de radiatoren is 80cm hoog en 80 breed en hangt helemaal vrij van gordijnen e.d. dus ik verwacht dat die het meeste doet.
Ik kan ook naar 70 graden aanvoer gaan om sneller te verwarmen, maar dan is de retour ook hoger. Ik las dat vanaf 58 graden condensatie optreed maar ik weet niet of een nog lagere retour nog efficiënter is en of een hogere belasting van de ketel efficienter is, dan kan ik proberen daar naar toe te gaan.
Edit:
Omdat ik kleding droog in de badkamer wil ik misschien nog een zigbee/wifi thermostaatkraan plaatsen en middels heatboosters de kleding versneld laten drogen, maar dat is een sidequest. Als iemand aanraders heeft voor thermostaatkranen die goed met HA werken zijn ze welkom

Er is mogelijkheid om 12v te gebruiken of een lagere vaste spanning, batterijetjes vervangen ben ik slecht in.
[
Voor 7% gewijzigd door
Nox op 25-11-2024 12:06
]