Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:31
Seafarer schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:19:
[...]
Goeie oplossing.

[...]
gokken.

[...]

En als de ketel zijn ondergrens hoog is? Dan heeft hij water van 40 graden in 2 minuten gemaakt.En gaat dan gelijk uit. Gaat die nog meer aan/uit. :)
Ah dat is dus het "pendelen" sorry maar ben net allemaal aan het inlezen.

Ik zou dus vermogen van de ketel moeten verlagen om pendelen te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:46

Seafarer

XXX

flaskk schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:28:
[...]

Ah dat is dus het "pendelen" sorry maar ben net allemaal aan het inlezen.

Ik zou dus vermogen van de ketel moeten verlagen om pendelen te voorkomen?
pendelen is echt dat de ketel stopt op het bereiken van de aanvoer temperatuur in een korte tijd. Beter de Ta hoog houden. Dan voorkom je een gedeelte.
Vloerverwarming met mengverdeler wil ook graag een wat hogere temperatuur hebben om goed te functioneren.
Woonkamer s'nachts lager zetten zal voorkomen dat de ketel aan slaat. Maar aan/uit gedrag is meestal niet te voorkomen in het overgangs seizoen.

Veel lees plezier.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Door een andere flowmeter afstelling zodat de slaapkamer warmer wordt duurt het opwarmen van de gehele appartement nu wel erg lang vind ik.
Daardoor heb ik ook het idee dat ik mijn gasverbruik toegenomen is.
Nou is het logisch dat het meer gas gebruikt omdat er meer warmte naar de slaapkamer toe gaat.
Maar met de koude dagen zit ik nu op gemiddeld bijna 3m3 per dag waar het voorheen zo rond de 2m2 zat ongeveer.

Mijn vraag is wat is het zuinigste qua gas om het opwarmen iets sneller te krijgen?

Pompsnelheid omhoog?

Vermogen omhoog? die staat op 25% afgesteld en heb niet het idee dat die vermogen te kort komt.

Of temperatuur iets hoger zetten, die staat nu op 40 zal ik die anders op 45 zetten?

Waterzijdige afregelen is redelijk gelukt, de retour van alle groepen zijn redelijk in balans.

Het betreft vloerverwarming oppervlakte circa 65m2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdWxqjPa0eK7dCoCyn-nsaGuhac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GixsKgVEENIQBopZfdaSrcwq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRvZAzlHdiGHG4Rh1lSH-JkXRjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTPyKVJgU2BQEPVu2jxIZexf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door NicoHF op 26-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:54:
Door een andere flowmeter afstelling zodat de slaapkamer warmer wordt duurt het opwarmen van de gehele appartement nu wel erg lang vind ik.
Nou is het logisch dat het meer gas gebruikt omdat er meer warmte naar de slaapkamer toe gaat.
Maar met de koude dagen zit ik nu op gemiddeld bijna 3m3 per dag waar het voorheen zo rond de 2m2 zat ongeveer.

Mijn vraag is wat is het zuinigste qua gas om het opwarmen iets sneller te krijgen?

Pompsnelheid omhoog?

Vermogen omhoog? die staat op 25% afgesteld en heb niet het idee dat die vermogen te kort komt.

Of temperatuur iets hoger zetten, die staat nu op 40 zal ik die anders op 45 zetten?

Waterzijdige afregelen is redelijk gelukt, de retour van alle groepen zijn redelijk in balans.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wat is de laagste branderstand in kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:41
NicoHF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:54:

Pompsnelheid omhoog?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zet je aanvoer maar op max 70 graden.

PS Dat betekent niet dat je automatisch meer gas verbruiken. Zo lang de retour koud genoeg is er niks aan de hand maar je voert het vermogen van je afgifte systeem enorm op.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 26-11-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
nickvdruit schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:19:
Hi,

Aan de hand van dit topic vorig jaar de CV getuned, daarna geen tijd meer gehad maar zit nog met de volgende situatie: ik heb thuis een Intergas Xtreme 36 met Tado aansturen. De temperatuur staat de hele dag op 17 graden. Ik merk dat de CV steeds aan springt door de dag heen. Als ik via Homewizard het gasverbruik bekijk, lijken dit steeds korte piekjes (ongeveer 3 á 4 per uur).
Is dit verwacht gedrag? Is het niet beter als de ketel gewoon zachtjes aan blijft, in plaatst van steeds opnieuw opstarten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nick
Dit ervaar ik ook, denk dat 'ie dan net onder de ingestelde temperatuur schiet.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
flaskk schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:11:
[...]

Geen idee, persoonlijk vinden we het irritant dat de ketel snachts aan en uit springt. Dus zetten hem savonds steeds op 16.
Als je de temperatuur voor de nacht op 16 zet, dan kan het toch enorm afkoelen in huis waardoor en 's morgens weer meer en harder gewerkt moet worden door de ketel? Is dat dan wenselijker?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

THE_BASE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:43:
[...]

Als je de temperatuur voor de nacht op 16 zet, dan kan het toch enorm afkoelen in huis waardoor en 's morgens weer meer en harder gewerkt moet worden door de ketel? Is dat dan wenselijker?
Harder ja. Maar meer, waar komt dat vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:08:
[...]

wat is de laagste branderstand in kW?
6.9kw 25% een intergas
Vloeroppervlakte is 65m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:33:
[...]

Zet je aanvoer maar op max 70 graden.

PS Dat betekent niet dat je automatisch meer gas verbruiken. Zo lang de retour koud genoeg is er niks aan de hand maar je voert het vermogen van je afgifte systeem enorm op.
Het is vloerverwarming.
Was ik vergeten te vermelden zag ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:53:
[...]

Harder ja. Maar meer, waar komt dat vandaan ?
Van 16 naar 20 graden lijkt me een pak om te stoken in een keer, terwijl als je het stabiel houdt toch makkelijker (en minder) zou moeten zijn? Maar dat is mijn aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
THE_BASE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:15:
[...]

Van 16 naar 20 graden lijkt me een pak om te stoken in een keer, terwijl als je het stabiel houdt toch makkelijker (en minder) zou moeten zijn? Maar dat is mijn aanname.
Je gaat er wel van uit dat de temperatuur ook echt zakt naar 16° op 1 nacht. Dat hangt erg af van de massa van het gebouw en de isolatie, maar ook van de buitentemperatuur...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:17:
[...]

Je gaat er wel van uit dat de temperatuur ook echt zakt naar 16° op 1 nacht. Dat hangt erg af van de massa van het gebouw en de isolatie, maar ook van de buitentemperatuur...
Ik moet zelf enorm wennen aan een huis met volledige vloerverwarming. Dus vandaar de vraag, we hebben hem nu op 20 graden staan, maar vannacht was natuurlijk geen goed voorbeeld, zoveel daalde de temperatuur niet.

We twijfelen of we de temperatuur van de thermostaat naar beneden draaien 's nachts of 24 uur per dag op 20 graden laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
THE_BASE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:29:
[...]

Ik moet zelf enorm wennen aan een huis met volledige vloerverwarming. Dus vandaar de vraag, we hebben hem nu op 20 graden staan, maar vannacht was natuurlijk geen goed voorbeeld, zoveel daalde de temperatuur niet.

We twijfelen of we de temperatuur van de thermostaat naar beneden draaien 's nachts of 24 uur per dag op 20 graden laten staan.
Experimenteren in deze is goedkoop en makkelijk. Maar... het is gewoon moeilijk te vergelijken.

Je zou elk scenario gewoon een volle week moeten proberen.. bij gelijkaardige buitentemperaturen en zonneinstraling.

Ik zou eens proberen met een week de verwarming uit te zetten zowat een uur voor je gaat slapen, en dan terug laat starten zowat een uur voor je zelf op staat.
En dan kijk je maar eens na hoe dat aan voelt en wat het verbruik per dag is.

Hoe goed (of slecht) is je huis geïsoleerd?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:29:
[...]

Het is lastig meten maar voor mijn gevoel was een constante temperatuur goedkoper of evenduur.
Plus je zit nooit in de kou, want een vloerverwarming is traag met opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:34:
[...]

Experimenteren in deze is goedkoop en makkelijk. Maar... het is gewoon moeilijk te vergelijken.

Je zou elk scenario gewoon een volle week moeten proberen.. bij gelijkaardige buitentemperaturen en zonneinstraling.

Ik zou eens proberen met een week de verwarming uit te zetten zowat een uur voor je gaat slapen, en dan terug laat starten zowat een uur voor je zelf op staat.
En dan kijk je maar eens na hoe dat aan voelt en wat het verbruik per dag is.

Hoe goed (of slecht) is je huis geïsoleerd?
Goed geïsoleerd, nieuwbouw uit 2018 en HR++ beglazing, dus wat dat betreft zit het goed. We laten hem nu (andersom) een week op 20 graden continue staan, volgende week de test met rond 22 uur naar 19 graden en vanaf 7 uur naar 20 graden.

Helemaal vergelijken lukt qua weerbeeld nooit goed, maar het geeft zeker een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:46:
[...]

Het is lastig meten maar voor mijn gevoel was een constante temperatuur goedkoper of evenduur.
Plus je zit nooit in de kou, want een vloerverwarming is traag met opwarmen.
Dat zijn ook inderdaad wel de adviezen die ik op internet lees. Opwarmen duurde de eerste dagen in ons nieuwe huis ook wel 4 uur voor we in een warme woonkamer zaten. Het is nu al een stuk comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
NicoHF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:14:
[...]

Het is vloerverwarming.
Was ik vergeten te vermelden zag ik
Is het vloerverwarming met mengverdelers (met pomp)? Of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:13:
[...]

6.9kw 25% een intergas
Vloeroppervlakte is 65m2
Als dat absoluut minimaal is dan bij 6,9kW en aanvoer van 45 graden en een delta van 9 moet je al 660ltr./hrs verpompen.

Dat red je waarschijnlijk niet. Dus met een lagere flow schiet je aanvoer temperatuur omhoog en stopt de ketel.

Vandaar die aanvoer hoger zetten. Die instelling betekend de ketel mag daar maximaal naar toe. Het is geen moeten.!!!!!

Wel opletten dat je ook een mengverdeler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:15:
[...]

Is het vloerverwarming met mengverdelers (met pomp)? Of anders?
Het is er een zonder pomp en 4 groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:17:
[...]

Als dat absoluut minimaal is dan bij 6,9kW en aanvoer van 45 graden en een delta van 9 moet je al 660ltr./hrs verpompen.

Dat red je waarschijnlijk niet. Dus met een lagere flow schiet je aanvoer temperatuur omhoog en stopt de ketel.

Vandaar die aanvoer hoger zetten. Die instelling betekend de ketel mag daar maximaal naar toe. Het is geen moeten.!!!!!

Wel opletten dat je ook een mengverdeler hebt.
Ik heb geen mengverdeler maar een open verdeler zonder pomp die rechtstreeks op de cv ketel aangesloten staat.
Op de verdeler zitten 4 groepen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

THE_BASE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:15:
[...]

Als je door stookt is je binnen temperatuur hoger dan buiten die warmte stroomt direct weg.
Als binnen en buiten gelijke temperatuur hebben dan is er geen verlies. Dus hoe minder het temperatuur verschil hoe minder het verlies.

Alleen een vloer s'morgens opwarmen kan zeer oncomfortable zijn. Handig zou zijn een flinke fancoil op te hangen. Die verwarmd de lucht even snel en het uigaande water de vloer in. Dat voelt comfortabeler. De vloer hobbelt er dan wel achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:47:
[...]

Ik heb geen mengverdeler maar een open verdeler zonder pomp die rechtstreeks op de cv ketel aangesloten staat.
Op de verdeler zitten 4 groepen op.
Dan niet hoger zetten als max. geadviseert is.

Probeer wel de flow hoog te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:51:
[...]

Dan niet hoger zetten als max. geadviseert is.

Probeer wel de flow hoog te zetten.
3 van de 4 groepen zijn nu redelijk afgeknepen, de groep van de slaapkamer staat helemaal open omdat het daar veel te koud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@NicoHF
Dan zou ik de flows zo hoog mogelijk maken.
Pas als de ketel continu brand zonder dat de aanvoertemperatuur wordt gehaald. Dan pas vermogen opvoeren.
Met huidig weer zou de ketel geregeld uit moeten aan.

Het beperken van de flow is het beperken van het afgiftevermogen, dat is trager opwarmen.
Aangezien jij de temperatuur niet kan verhogen.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 26-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:12:
@NicoHF
Dan zou ik de flows zo hoog mogelijk maken.
Pas als de ketel continu brand zonder dat de aanvoertemperatuur wordt gehaald. Dan pas vermogen opvoeren.
Met huidig weer zou de ketel geregeld uit moeten aan.

Het beperken van de flow is het beperken van het afgiftevermogen, dat is trager opwarmen.
Dat klopt inderdaad maar dat had ik gedaan na advies hierzo uit dit topic, omdat de slaapkamer niet warm genoeg werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:22:
[...]

Dat klopt inderdaad maar dat had ik gedaan na advies hierzo uit dit topic, omdat de slaapkamer niet warm genoeg werd.
De slaapkamer staat dan wel vol open? Beter lezen.

Pomp je nu net zo hard totdat het herrie maakt? En dan een beetje minder zetten.

Nadraaitijd pomp op minimaal 3min.?

[ Voor 20% gewijzigd door Seafarer op 26-11-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Eventueel als je dat nog niet gedaan had de pomp van de cv-ketel opvoeren in toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:49:
[...]

Als je door stookt is je binnen temperatuur hoger dan buiten die warmte stroomt direct weg.
Als binnen en buiten gelijke temperatuur hebben dan is er geen verlies. Dus hoe minder het temperatuur verschil hoe minder het verlies.

Alleen een vloer s'morgens opwarmen kan zeer oncomfortable zijn. Handig zou zijn een flinke fancoil op te hangen. Die verwarmd de lucht even snel en het uigaande water de vloer in. Dat voelt comfortabeler. De vloer hobbelt er dan wel achteraan.
Waarom dan die wisselende verhalen: continu dezelfde temperatuur is voordeliger. Maar ik lees ook: 's nachts hooguit 2 graden minder en 's morgens weer opwarmen tot we naar bed gaan.

Ik heb hem nu dus op standaard 20 graden staan en vannacht is de ketel niet aan het werk geweest, dus de temperatuur bleef behouden. Maar ik kan hem ook 's nachts op 18.5 zetten en vanaf een uur of 5 in de ochtend weer naar 20 graden tot bedtijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

THE_BASE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:39:
[...]

Waarom dan die wisselende verhalen: continu dezelfde temperatuur is voordeliger.
Dit is zowieso bijzonder moeilijk te meten. Geen dag is hetzelfde.
Maar ik lees ook: 's nachts hooguit 2 graden minder en 's morgens weer opwarmen tot we naar bed gaan.
vloerverwarming inderdaad niet tever af laten koelen. Voor het comfort 1 of 2 graden.
Ik heb hem nu dus op standaard 20 graden staan en vannacht is de ketel niet aan het werk geweest, dus de temperatuur bleef behouden. Maar ik kan hem ook 's nachts op 18.5 zetten en vanaf een uur of 5 in de ochtend weer naar 20 graden tot bedtijd...
Dat is gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:48:
[...]
Dit is zowieso bijzonder moeilijk te meten. Geen dag is hetzelfde.

[...]
vloerverwarming inderdaad niet tever af laten koelen. Voor het comfort 1 of 2 graden.

[...]

Dat is gangbaar.
Top. Heel erg bedankt. Daar kan ik wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:24:
[...]

De slaapkamer staat dan wel vol open? Beter lezen.

Pomp je nu net zo hard totdat het herrie maakt? En dan een beetje minder zetten.

Nadraaitijd pomp op minimaal 3min.?
Pompsnelheid staat op 45 en nu hoor ik niks als die aan staat.
Zou nog ietsjes harder kunnen maar zodra die veel hoger gaat hoor ik het in mijn hele appartement door de muren heen.

Edit

Misschien een beetje een domme aanname maar als je de pomp nadraaitijd langer zet, pomp die dan niet koud water door?
Is het dan niet beter om die juist korter in te stellen zodat het warme water in de leidingen blijft zitten?

[ Voor 19% gewijzigd door NicoHF op 26-11-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:34:
[...]

Pompsnelheid staat op 45 en nu hoor ik niks als die aan staat.
Zou nog ietsjes harder kunnen maar zodra die veel hoger gaat hoor ik het in mijn hele appartement door de muren heen.

Edit

Misschien een beetje een domme aanname maar als je de pomp nadraaitijd langer zet, pomp die dan niet koud water door?
Is het dan niet beter om die juist korter in te stellen zodat het warme water in de leidingen blijft zitten?
Je hebt alleen maar vloerverwarming dus rondpompen en warmte verdelen is je doel. Daarbij als je de ketel van binnen goed afkoelt kan de vlam ook makkelijker zijn warmte kwijt bij de volgende stooksessie. En krijg je meer warmte in de vloer.

Probeer het maar eens. Zo hoog mogenlijk pompen en lange nalooptijd.

Zitten er flow regelaars op die verdeler zodat je kunt zien wat je doet/verpompt?

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 27-11-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:34
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:48:
[...]

@Seafarer dit geldt toch vooral voor vloerverwarming die nat gelegd is? Die heeft een grote massa die op temperatuur moet worden gehouden cq. gebracht. Maar hoe zit dat met droogbouw? Dat is nauwelijks massa. Ik heb (over een jaar) droogbouw VV op een houten vloeren als onderlaag, goed geïsoleerd uiteraard en een laminaat toplaag. Dat is geen massa. Dan is de vloer in notime toch op temperatuur? En dus mag het verschil tussen dag en nacht temperatuur groter zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jailhouse schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:35:
[...]

@Seafarer dit geldt toch vooral voor vloerverwarming die nat gelegd is? Die heeft een grote massa die op temperatuur moet worden gehouden cq. gebracht. Maar hoe zit dat met droogbouw? Dat is nauwelijks massa. Ik heb (over een jaar) droogbouw VV op een houten vloeren als onderlaag, goed geïsoleerd uiteraard en een laminaat toplaag. Dat is geen massa. Dan is de vloer in notime toch op temperatuur? En dus mag het verschil tussen dag en nacht temperatuur groter zijn?
Dat had ik er bij moeten vermelden. Heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thompouce
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 11:02
Ik ben bezig met mijn cv instellen en het valt me op dat de aanvoertemperatuur niet volledig consistent is. Ik denk dat de cv pendelt doordat ik vaak maar weinig radiatoren open heb. Echter, gezien de schommelende aanvoertemperatuur weet ik niet goed wat ik moet aanhouden als aanvoertemperatuur. Zouden jullie de pieken pakken of de gemiddelde temperatuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8xNB7X9Ndh76ftZJpS2ARcihIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ouo1tu6kCDpq2WgmcUf6MwN.png?f=fotoalbum_large

Met andere woorden, moet ik hier rekenen met een aanvoertemperatuur van ~45°C en een retour van ~39°C, of een aanvoertemperatuur van ~50°C en een retour van ~40°C? Maakt namelijk best verschil met een relatieve delta van 13% en 20%, resp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

thompouce schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:42:
Ik ben bezig met mijn cv instellen en het valt me op dat de aanvoertemperatuur niet volledig consistent is. Ik denk dat de cv pendelt doordat ik vaak maar weinig radiatoren open heb. Echter, gezien de schommelende aanvoertemperatuur weet ik niet goed wat ik moet aanhouden als aanvoertemperatuur. Zouden jullie de pieken pakken of de gemiddelde temperatuur?

[Afbeelding]

Met andere woorden, moet ik hier rekenen met een aanvoertemperatuur van ~45°C en een retour van ~39°C, of een aanvoertemperatuur van ~50°C en een retour van ~40°C? Maakt namelijk best verschil met een relatieve delta van 13% en 20%, resp.
1.5 min. Aan en 1.5 min. Uit. Dat wordt niet veel.

Zou je wat meer willen posten wat je allemaal aangepast hebt enz.enz.
Dan kan iemand je wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:22:
[...]

Je hebt alleen maar vloerverwarming dus rondpompen en warmte verdelen is je doel. Daarbij als je de ketel van binnen goed afkoelt kan de vlam ook makkelijker zijn warmte kwijt bij de volgende stooksessie. En krijg je meer warmte in de vloer.

Probeer het maar eens. Zo hoog mogenlijk pompen en lange nalooptijd.

Zitten er flow regelaars op die verdeler zodat je kunt zien wat je doet/verpompt?
Dankjewel!

Heb de nadraaitijd op 3 gezet en de min max pompsnelheid op 50 gezet.
Hoger kan niet qua geluidsoverlast helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thompouce
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 11:02
Seafarer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:08:
[...]

1.5 min. Aan en 1.5 min. Uit. Dat wordt niet veel.

Zou je wat meer willen posten wat je allemaal aangepast hebt enz.enz.
Dan kan iemand je wel helpen.
Niet zoveel nog, eigenlijk. Meting hier is van een enkele radiator die tijdens de meting volledig open staat, obv HyTools ingeregeld met drukonafhankelijke thermostatische radiatorafsluiter. Tado thermostaat stuurt het opentherm aan. Ketel max aanvoertemperatuur 70°C.

Enige instellingen die ik heb aangepast is max ketelvermogen (op minimum gezet) en pompsnelheid (verlaagd naar 60%).

Overigens lijkt er op basis van de gasmeting qua pendelen niet zoveel aan de hand te zijn, geel omlijnd de periode die overeenkomt met bovenstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThH4Uz3DirffrGfoGiPHvRssxZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uaGNLaoaj25nShvK29nsz5Y0.jpg?f=user_large

Neemt de schommelde temperatuur en mijn vraag over het inregelen niet weg.

[ Voor 5% gewijzigd door thompouce op 27-11-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52
thompouce schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:31:
[...]
Overigens lijkt er op basis van de gasmeting qua pendelen niet zoveel aan de hand te zijn, geel omlijnd de periode die overeenkomt met bovenstaande screenshot.
Ik zou maar eens naast je CV gaan zitten en kijken wat hij aangeeft, je interval is maar 3 minuten dus heb je snel uitsluitsel. Als het pendelen is dat zie je dat op het display. En check ook wat je Tado op dat moment doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:33
Ik worstel erg met het fatsoenlijk afstellen van mijn installatie.

Situatie

- Hoekwoning Bj 2017
- Oppervlak 142 m2
- Verwarming
- Vloerverwarming begaande grond met gesloten verdeler.
- Radiatoren op eerste verdieping waarvan die in de badkamer altijd open staat.
- Zolder geen verwarming
- ATAG 244ECHP ketel
- Isense thermostaat

Ketel instellingen
-Aanvoer temp 65 graden (dit dwingt de thermostaat af want als ik op de thermostaat de aanvoer aanpas gebeurt dit op de ketel ook)
- Vermogen niet aangepast ivm modulerende thermostaat (70% is max vermogen)

Thermostaat instellingen
- Opwarmsnelheid: Extra langzaam
- Afkoelsnelheid: Langzamer
- Aanwarmtijd: 120min
- Minimale CV temp: 45 graden
- Maximale CD temp: 65 graden
- Regelstrategie: RTC (T-ruimte)
- Comfort core: Uit
-Programma:
- 10:00 - 19,5
- 11:30 - 20
- 22:00 - 19
- Pompsturing: Aan (al hoewel dit volgens mij geen zin heeft aangezien de ATAG ketel alleen standje aan of uit heeft voor de pomp en geen modulerende pomp heeft)
- Modulatie sturing: Aan

Vvw

- 7 groepen
- Invoer temp max toelaat rond de 42
- Werkelijke temp vloer in rond de 35
- Temp uit rond de 28/29

Extra info
Radiatoren zijn nog niet goed waterzijdig ingeregeld, de badkamer radiator heb ik nu met thermostaat knop redelijk op orde (48 in en 35 uit). Dit moet nog verder aangepakt gaan worden.

De ruimte koelt momenteel 's nachts af met 0.5 tot 1 graden afhankelijk van de wind richting en of alle roosters open staan (ventilatie type C)

Probleem / uitdaging

Het vinden van de juiste instellingen, ik vind het verbruik vrij hoog met deze nog niet extreme buiten temperaturen. 9m3 bij 5 graden vind ik wat veel (en er is amper warm water gebruikt voor sanitair)

Heb al her en der wat proberen bij te sturen maar ik doe meer kwaad dan goed heb ik het idee.

Vragen

- Heeft verlagen ketel vermogen nou wel of geen zin bij modulerende thermostaat
- Gezien bovenstaande settings, zijn deze logisch of valt hier nog wat te optimaliseren?

[ Voor 4% gewijzigd door Dracula op 28-11-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

thompouce schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:31:
[...]

Niet zoveel nog, eigenlijk. Meting hier is van een enkele radiator die tijdens de meting volledig open staat, obv HyTools ingeregeld met drukonafhankelijke thermostatische radiatorafsluiter. Tado thermostaat stuurt het opentherm aan. Ketel max aanvoertemperatuur 70°C.

Enige instellingen die ik heb aangepast is max ketelvermogen (op minimum gezet) en pompsnelheid (verlaagd naar 60%).

[Afbeelding]
plaatje heeft geen tijds interval.
Neemt de schommelde temperatuur en mijn vraag over het inregelen niet weg.
Snap ik maar zo kun je niet inregelen.
Heb je overal dynamische ventielen. Dan is het toch instellen klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:16
Dracula schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:26:

Situatie

- Hoekwoning Bj 2017
- Oppervlak 142 m2
- Verwarming
- Zolder geen verwarming
- ATAG 224EC ketel
- Isense thermostaat

Ketel instellingen
-Aanvoer temp 65 graden (dit dwingt de thermostaat af want als ik op de thermostaat de aanvoer aanpas gebeurt dit op de ketel ook)

Thermostaat instellingen
-Programma:
- Pompsturing: Aan (al hoewel dit volgens mij geen zin heeft aangezien de ATAG ketel alleen standje aan of uit heeft voor de pomp en geen modulerende pomp heeft)

Vvw

- 7 groepen
- Temp uit rond de 28/29

Extra info
Radiatoren zijn nog niet goed waterzijdig ingeregeld, de badkamer radiator heb ik nu met thermostaat knop redelijk op orde (48 in en 35 uit). Dit moet nog verder aangepakt gaan worden.

De ruimte koelt momenteel 's nachts af met 0.5 tot 1 graden afhankelijk van de wind richting en of alle roosters open staan (ventilatie type C)

Probleem / uitdaging

Het vinden van de juiste instellingen, ik vind het verbruik vrij hoog met deze nog niet extreme buiten temperaturen. 9m3 bij 5 graden vind ik wat veel (en er is amper warm water gebruikt voor sanitair)

Heb al her en der wat proberen bij te sturen maar ik doe meer kwaad dan goed heb ik het idee.
Atag? welk type ketel? 224 dus |:(

Aanwarmtijd 120 minuten? Dan begint de ketel 120 minuten voor de eerst kloktijd met alles opwarmen om de 19,5 graden te halen om 10:00. Dus effectief om 08:00

Ik heb het bij mijn ketel uitstaan. Dan zet ik desnoods de kloktijden wel anders.

[ Voor 0% gewijzigd door (RSH) op 27-11-2024 16:24 . Reden: domme vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
(RSH) schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:23:
[...]

Atag? welk type ketel? 224 dus |:(

Aanwarmtijd 120 minuten? Dan begint de ketel 120 minuten voor de eerst kloktijd met alles opwarmen om de 19,5 graden te halen om 10:00. Dus effectief om 08:00

Ik heb het bij mijn ketel uitstaan. Dan zet ik desnoods de kloktijden wel anders.
Is dat niet de max aan warmtijd? Als hij dat niet nodig heeft doet hij er korter over.

En is het met vloervw niet beter om langere tijd een geleidelijke opbouw te hebben?

• NicoHF
  • Niet online
@Seafarer is het mogelijk dat ik al mijn instellingen van Intergas ketel hier neerzet en jij dan kan bekijken of het zo goed staat of dat er toch nog iets veranderd moet worden?

Als je dat wilt doen heel graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dracula schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:32:
[...]

Is dat niet de max aan warmtijd? Als hij dat niet nodig heeft doet hij er korter over.

En is het met vloervw niet beter om langere tijd een geleidelijke opbouw te hebben?
Die 120 minuten is wat de thermostaat maximaal eerder dan de ingestelde tijd mag beginnen. Thermostaat weet over tijd wel ongeveer hoe snel de woning verwarmt en kiest dan gewoon een tijdstip om te beginnen. Als je net een paar steenkoude dagen hebt gehad zal de thermostaat veel te vroeg klaar zijn, andersom veel te laat. Het is maar wat je gewend bent, maar ik vind het vooral onhandig.

Ik had voorheen een iSense, nu een DIYLESS thermostaat, die heeft dat in zijn geheel niet. 7:00 19 graden betekent dat de ketel om 7:00 begint met stoken. Ik vind dat prima, want tegen de tijd dat ik aan de etenstafel zit is het 18.5 graden en komt er een warme luchtstroom van de radiatoren af. Dat heb ik niet als de thermostaat het huis voortijdig op 19 graden heeft gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NicoHF schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:19:
@Seafarer is het mogelijk dat ik al mijn instellingen van Intergas ketel hier neerzet en jij dan kan bekijken of het zo goed staat of dat er toch nog iets veranderd moet worden?

Als je dat wilt doen heel graag
Ik ken niet alle instellingen uit m'n hoofd, maar als je ze hier plaatst is er allicht iemand die er zelf een heeft of kan helpen.

Heb je in dit topic met de zoek functie al eens op intergas gezocht? Is heeeeel veel te vinden.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen,

Ik wil een radiator bij plaatsen ter vervanging van een convector omdat deze tekort komt met de lage temperatuur. Ik wil de convector 2400*160*200 waarvan ik geen enkel idee heb qua vermogen vervangen voor een t33 2200*600 (maatvoering is bespreekbaar).

Wie o wie kan me een idee geven van de vermogens van zo’n convector obv de maatvoering die ik gegeven heb?

Alleen wil ik dan in de kruipruimte van 28mm naar meerlaagse buis 16mm via een tstuk.

Zijn deze t stukken te koopnkan er niets van vinden of wordt het dan 28mm t en dan ergens een recht verloop 28naar 16mm.

Meerlagen buis heeft de voorkeur ivm gemak van buizen traject vs koper

[ Voor 10% gewijzigd door Fantastic_fox op 28-11-2024 18:15 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Dracula
_JGC_ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:19:
[...]

Die 120 minuten is wat de thermostaat maximaal eerder dan de ingestelde tijd mag beginnen. Thermostaat weet over tijd wel ongeveer hoe snel de woning verwarmt en kiest dan gewoon een tijdstip om te beginnen. Als je net een paar steenkoude dagen hebt gehad zal de thermostaat veel te vroeg klaar zijn, andersom veel te laat. Het is maar wat je gewend bent, maar ik vind het vooral onhandig.

Ik had voorheen een iSense, nu een DIYLESS thermostaat, die heeft dat in zijn geheel niet. 7:00 19 graden betekent dat de ketel om 7:00 begint met stoken. Ik vind dat prima, want tegen de tijd dat ik aan de etenstafel zit is het 18.5 graden en komt er een warme luchtstroom van de radiatoren af. Dat heb ik niet als de thermostaat het huis voortijdig op 19 graden heeft gebracht.
Duidelijk. Vraag me nu nog wel af of het zin heeft het ketel vermogen terug te schroeven met een modulerende thermkstaat.

• leonbong
Zeker dat heeft zin.

Een modulerende thermostaat regelt op watertemperatuur dat is niet helemaal hetzelfde als vermogen.

[ Voor 72% gewijzigd door leonbong op 28-11-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Fantastic_fox schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:14:
Allen,

Ik wil een radiator bij plaatsen ter vervanging van een convector omdat deze tekort komt met de lage temperatuur. Ik wil de convector 2400*160*200 waarvan ik geen enkel idee heb qua vermogen vervangen voor een t33 2200*600 (maatvoering is bespreekbaar).

Wie o wie kan me een idee geven van de vermogens van zo’n convector obv de maatvoering die ik gegeven heb?

Alleen wil ik dan in de kruipruimte van 28mm naar meerlaagse buis 16mm via een tstuk.

Zijn deze t stukken te koopnkan er niets van vinden of wordt het dan 28mm t en dan ergens een recht verloop 28naar 16mm.

De website van Jaga. Maar ik zou eerder voor ventilatoren gaan op je convector. Daar ga je meer uithalen dan een radiator denk ik. Wel zelfbouw doen dan trouwens. Die dingen uit de bouwmarkt geven veel minder extra vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 28-11-2024 19:17 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• _JGC_
  • Nu online
Dracula schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:07:
[...]

Duidelijk. Vraag me nu nog wel af of het zin heeft het ketel vermogen terug te schroeven met een modulerende thermkstaat.
Hier wel. Ik heb de ketel vastgezet op 25% vermogen. Thermostaat is modulerend maar heeft niks te vertellen, die stookt gewoon aan-uit op deze manier.

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:06
Allen,

Als de mogelijkheid er is zou ik de T33 er achteraan plaatsen.
Hier gedaan. Echt geweldig !!

De uitgang van de put als ingan van de T33. Alles vol open.
In een koude keuken hier gedaan met alleen een put. De ruinte werd niet warm. Op lage temp niet maar ook op hoge niet.

Met de T33 er achter loopt de ruimte voor op de rest van de ruimte.

Ik heb het in 3 stappen gedaan.
KLeine T22 .... grote T22 en daarna T33.
Van 2C achter tot 1C voor lopen op de rest van de ruimtes.

Als je de ruimte heb ..... Doen. Krijg je geen spijt van.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Allen,

Je geeft alleen maar afmetingen maar verteld niet hoe het water door de convector gaat en of de convector dubbel laags is.
Er zijn (oud) convectoren waarbij het water er links ingaat en rechts eruit met 1 pijp. Of 2 pijps links erin en rechts eruit.
Of links erin rechts met een bochtje weer terug naar links. Enz.enz. Dat heeft allemaal mega invloed op de warmte afgifte.

Voorbeeld.:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoMEabMCbibTqGPvj9G5M4VDlfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

• Lawrence
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 17:49
Dracula schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:26:

Situatie

- Hoekwoning Bj 2017
- Oppervlak 142 m2
- Verwarming
- Zolder geen verwarming
- ATAG 244ECHP ketel
- Isense thermostaat

Ketel instellingen

Thermostaat instellingen
-Programma:

Vvw

- 7 groepen
- Temp uit rond de 28/29

Extra info

Probleem / uitdaging

Vragen

- Heeft verlagen ketel vermogen nou wel of geen zin bij modulerende thermostaat
- Gezien bovenstaande settings, zijn deze logisch of valt hier nog wat te optimaliseren?
Ik heb precies dezelfde ketel en ook vloerverwarming 4 groepen en een gesloten verdeler sinds een goed jaar.
De ketel verbruikt vrij veel gas vind ik.
Toppunt was vorige week 12m3 per 24 uur.
Ik heb de thermostaat 24/7 op 20° staan, de temperatuur op 65° en het vermogen op 12% staan nu.
Hij staat nu als hij aanslaat vrij lang te branden eigenlijk bijna de hele nacht als ik naar het verbruik kijk.
Ik vraag me nu wel af hij juist lager moet of hoger in het vermogen, hij kan max tot 73% ofzo dus 12% is al meer dan het minimale vermogen.
Alles is waterzijdig ingeregeld boven (radiatoren) en het is wel kwa comfort overal prettig nu.
Maar 12m3 per dag krijg het soms toch benauwd van.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrence schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:03:
[...]

Ik heb precies dezelfde ketel en ook vloerverwarming 4 groepen en een gesloten verdeler sinds een goed jaar.
De ketel verbruikt vrij veel gas vind ik.
Toppunt was vorige week 12m3 per 24 uur.
Ik heb de thermostaat 24/7 op 20° staan, de temperatuur op 65° en het vermogen op 12% staan nu.
Hij staat nu als hij aanslaat vrij lang te branden eigenlijk bijna de hele nacht als ik naar het verbruik kijk.
Ik vraag me nu wel af hij juist lager moet of hoger in het vermogen, hij kan max tot 73% ofzo dus 12% is al meer dan het minimale vermogen.
Alles is waterzijdig ingeregeld boven (radiatoren) en het is wel kwa comfort overal prettig nu.
Maar 12m3 per dag krijg het soms toch benauwd van.
Isolatie woning?
Wat is je retour temperatuur?

• Lawrence
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 17:49
Seafarer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:07:
[...]

Isolatie woning?
Wat is je retour temperatuur?
De woning is vorig jaar gestript en voorzien van nieuwe vloeren wanden met isolatie.
De retour temperatuur is meestal zo,n 7 a 10 graden lager dan de ingaande temperatuur.
Het duur vaak wel even voor hij de setting point temp haalt maar de vloerverwarming temp is vaak vrij snel op 40°
Ik vraag me af of ik de ketel misschien nog lager kan/moet zetten in vermogen of juist hoger zodat bij sneller de setting point temperatuur gaat halen.
Maar dan gaat hij juist misschien pendelen?

• Fantastic_fox
Alles gaat links in en uit als ik van onder achijn met een lamp zie ik 3 buizen horizontaal lopen en dan 4buizen diep dus in totaal 12 buizen stalen lamellen.

Verder gemonteerd tegen buitenmuur met schotten tot boven put is 60cm diep en boven de convector dus een schoorsteen van 30cm ongeveer.

Heb je daar wat meer aan? De ruimte is 20m2 en dus iets van 50m3
Seafarer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:54:
[...]

Je geeft alleen maar afmetingen maar verteld niet hoe het water door de convector gaat en of de convector dubbel laags is.
Er zijn (oud) convectoren waarbij het water er links ingaat en rechts eruit met 1 pijp. Of 2 pijps links erin en rechts eruit.
Of links erin rechts met een bochtje weer terug naar links. Enz.enz. Dat heeft allemaal mega invloed op de warmte afgifte.

Voorbeeld.:[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5xGL7DqN5kIy1TmFSlxOBH0AvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VD1SjrxpNkVEZs7wqFBAMF5z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4j6R0quxYg8RYrsKhaLxjtffzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Evru2tbH6TRMyKVgCOgWHZSE.jpg?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Fantastic_fox
Helaas is die mogelijkheid er niet qua leidingwerk/vloer etc
Wolfram55 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:44:
[...]

Als de mogelijkheid er is zou ik de T33 er achteraan plaatsen.
Hier gedaan. Echt geweldig !!

De uitgang van de put als ingan van de T33. Alles vol open.
In een koude keuken hier gedaan met alleen een put. De ruinte werd niet warm. Op lage temp niet maar ook op hoge niet.

Met de T33 er achter loopt de ruimte voor op de rest van de ruimte.

Ik heb het in 3 stappen gedaan.
KLeine T22 .... grote T22 en daarna T33.
Van 2C achter tot 1C voor lopen op de rest van de ruimtes.

Als je de ruimte heb ..... Doen. Krijg je geen spijt van.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:13:
Alles gaat links in en uit als ik van onder achijn met een lamp zie ik 3 buizen horizontaal lopen en dan 4buizen diep dus in totaal 12 buizen stalen lamellen.

Verder gemonteerd tegen buitenmuur met schotten tot boven put is 60cm diep en boven de convector dus een schoorsteen van 30cm ongeveer.

Heb je daar wat meer aan? De ruimte is 20m2 en dus iets van 50m3

[...]

[Afbeelding]
ik zie helemaal niets. Misschien even flink inflitsen?

• Dracula
leonbong schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:08:
Zeker dat heeft zin.

Een modulerende thermostaat regelt op watertemperatuur dat is niet helemaal hetzelfde als vermogen.
Het leek mij juist dat een modulerende ketel met vermogen stuurde om bepaalde Ta te bereiken.
_JGC_ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:18:
[...]

Hier wel. Ik heb de ketel vastgezet op 25% vermogen. Thermostaat is modulerend maar heeft niks te vertellen, die stookt gewoon aan-uit op deze manier.
Dan kan ik net zo goed terug gaan naar mijn honeywell round thermostaat 😊 waarbij ik het vermogen ook op 25% had staan.

In de topic start staat er genoemd dat vermogen terug schroeven met modulerende thermostaat weinig nut heeft,,,?

Heeft het dan nog wel zin om een minimale cv water temp in te stellen op de isense of is dat dan ook minder zinvol? De max staat op 65.

Heb de laatste paar dagen niet meer de aan en retour gechecked bij de ketel (steeds naar boven lopen enzo 🤪). Par sensoren plaatsen op de buizen en in HA stoppen of een otgw ergens op de
Kop tikken voor niet te veel.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dracula schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:03:
[...]

Het leek mij juist dat een modulerende ketel met vermogen stuurde om bepaalde Ta te bereiken.

[...]

Dan kan ik net zo goed terug gaan naar mijn honeywell round thermostaat 😊 waarbij ik het vermogen ook op 25% had staan.

In de topic start staat er genoemd dat vermogen terug schroeven met modulerende thermostaat weinig nut heeft,,,?
klopt. Als de thermostaat weet wat hij doet. niet alle thermostaten zijn even goed.
Heeft het dan nog wel zin om een minimale cv water temp in te stellen op de isense of is dat dan ook minder zinvol? De max staat op 65.
dat kan zinvol zijn bij bepaalde ketels.
Heb de laatste paar dagen niet meer de aan en retour gechecked bij de ketel (steeds naar boven lopen enzo 🤪). Par sensoren plaatsen op de buizen en in HA stoppen of een otgw ergens op de

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

dat wordt toch ook gezegd.
De thermostaat vraagt 60graden. De ketel gaat dit proberen te maken. Dat doet hij door zijn vermogen aan te sturen.
[...]

Dat ligt een beetje aan de leeftijd van de electronica. En het minimum vermogen van de ketel.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
Ik heb sinds kort mijn Intergas Xtreme 36 via de gateway in Home Assistant opgenomen.
Echter zie je dan geen info over retour temperatuur die natuurlijk interessant is om te volgen. De ketel heeft daar ook geen sensor voor.
Als ik de installateurshandleiding van de CV ketel nalees, zie ik dat de ketel wél een sensor voor de rookgastemperatuur heeft die je via het info menu op de ketel zelf kan uitlezen. Maar ik was niet van plan om veel tijd in de kelder door te brengen om de boel te monitoren.

Nu wil ik wat extra sensoren op de leidingen gaan aanbrengen die ik via Home Assistant kan volgen. Ook eventueel eentje in het rookgas adapter bovenop de ketel. Die laatste moet natuurlijk wél corrosiebestendig zijn.
Heeft iemand wellicht tips over goede sensoren?
Of kent iemand een truc om meer parameters via HA / Intergas gateway uit te lezen, of wordt dat overstappen op een OTGW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Masimo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:37:
Ik heb sinds kort mijn Intergas Xtreme 36 via de gateway in Home Assistant opgenomen.
Echter zie je dan geen info over retour temperatuur die natuurlijk interessant is om te volgen. De ketel heeft daar ook geen sensor voor.
Als ik de installateurshandleiding van de CV ketel nalees, zie ik dat de ketel wél een sensor voor de rookgastemperatuur heeft die je via het info menu op de ketel zelf kan uitlezen. Maar ik was niet van plan om veel tijd in de kelder door te brengen om de boel te monitoren.

Nu wil ik wat extra sensoren op de leidingen gaan aanbrengen die ik via Home Assistant kan volgen. Ook eventueel eentje in het rookgas adapter bovenop de ketel. Die laatste moet natuurlijk wél corrosiebestendig zijn.
Of kent iemand een truc om meer parameters via HA / Intergas gateway uit te lezen, of wordt dat overstappen op een OTGW?
DS18b20 hangt hier al 3 jaar in de rookgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
Seafarer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:55:
[...]

DS18b20 hangt hier al 3 jaar in de rookgassen.
Ok, check! Die wordt het dan. En ook qua grootte makkelijk op de leidingen aan te brengen.
Maar dan de volgende vraag. Hoe koppel ik die aan HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Masimo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:07:
[...]

Ok, check! Die wordt het dan. En ook qua grootte makkelijk op de leidingen aan te brengen.
Kan vrij simpel met een esp32. Of je kunt de heatbooster module die hier op jet forum wordt aangeboden gebruiken. Sluit je alleen geen ventilatoren aan.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Masimo schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:07:
[...]

Hij hangt echt poedelnaakt in de rookgassen. Dus niet op de pijp.

Aan een esp8266 met Tasmota software of ESP of direct aan je rpi. Als je zoekt op Tweakers met DS18b20 kom je van alles tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Seafarer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:30:
[...]
ik zie helemaal niets. Misschien even flink inflitsen?

[...]
Hey,

ik heb nogmaals geprobeerd dit toont het iets beter maar blijft lastig te zien of goed op de foto te krijgen, op de eerste foto zie je de ribben en de leidingen door de convector horizontaal lopen dus 3 buizen en dan in de diepte 4 lagen zeg maar dus in totaal lopen er 12 buizen door de convector heen.

Kun je hier iets mee? Lamellen zijn van staal trouwens (magnetische iig)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjdLemv6JKLElo-pRum1hrqov8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPSfJIs2EoEwiDoG09l7TetR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmxAYaEaV2iE3FePXCLYKtsOBTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Opa6RsLPiO2NktbgAFP7jAR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYTW0xdm3QEQk1Le8j0RLHyr-oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYH9nSN5msUhN6GC1cFvSB0s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:56:
[...]

Hey,

ik heb nogmaals geprobeerd dit toont het iets beter maar blijft lastig te zien of goed op de foto te krijgen, op de eerste foto zie je de ribben en de leidingen door de convector horizontaal lopen dus 3 buizen en dan in de diepte 4 lagen zeg maar dus in totaal lopen er 12 buizen door de convector heen.

Kun je hier iets mee? Lamellen zijn van staal trouwens (magnetische iig)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) Daarom vroeg ik die eerste foto opnieuw te maken maar dan met flits. Dan kun je precies de stroming zien hoe de pijpen erdoor gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoMEabMCbibTqGPvj9G5M4VDlfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Zo kun je zien hoe het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

[...]

In mijn geval is de Ta niet belangrijk. Ik sta de ketel ook niet toe om die Ta snel te bereiken. Mijn thermostaat vraagt maximaal 45 graden, meestal veel lager. Ketel maakt van elke vraag via parameter E. en E minimaal 37 graden. Zodra de thermostaat vraagt gaat de ketel pompen, als de temperatuur dan onder de 32 graden komt ontsteekt de brander.

Als ik niet het vermogen begrens gaat de ketel gewoon in stappen het vermogen ophogen om zo snel mogelijk te voldoen aan de vraag van 37 graden. Dat is prima als je installatie daarna het minimale ketelvermogen kwijt kan, maar niet als je ketel 6KW produceert en je installatie maar 4-5KW kwijt kan. Dan steek je liever een uur in het opwarmen van de installatie op minimaal vermogen en krijg je pas overshoot als de woning op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
[...]

[...]

PS Als je vermogen aanpast op je huis kan je nog steeds maximum watertemperatuur bereiken, echter het max-vermogen bepaalt hoe snel dat gaat. Daardoor kan het nog steeds zin hebben om het vermogen te beperken.

Koop dan minstens een adaptieve modulerende thermostaat. Een round wireless is nogal dom, die begint elke stooksessie op max watertemperatuur en regelt daarna pas terug.

Een chronotherm of T3/T4 zijn zelf lerend, Dat betekent dat als gisteren 50 graden water voldoende was de thermostaat het vandaag eerst probeert op 50 graden. Een round wireless begint elke dat gewoon op maximum watertemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 29-11-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-08 15:33
Masimo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:37:

Heb je deze integratie al eens gezien? https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend
Het lijkt alleen over de Xtend warmtepomp te gaan maar de Xtreme files zitten er ook bij,
Ik heb de Etend geïnstalleerd en het is even werk maar werkt super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Sorry had ik niet goed begrepen, hierbij een betere foto van de ingangskant van de convector.

Rechts is aanvoer links is retour en zoals je ziet heel anders dan het voorbeeld van Jaga (neem ik aan) wat jij stuurt. Nergens op de put staat een merknaam of wat dan ook dus het vermogen is onmogelijk te bepalen vooralsnog.... en daarmee is het ook lastig een andere t33 te kiezen ik moet nl wat meer vermogen hebben, hij blijft 1-0,5 graad achter op de woonkamer....

waar de buizen erin gaan is 17-18cm hoog en 15cm breed ongeveer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM-U-mlr8HxI2aI1gq4d1wMVDJI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6bFlbqfpg8xPXRxYXnXOwiLr.jpg?f=user_large
Seafarer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:39:
[...]

:) Daarom vroeg ik die eerste foto opnieuw te maken maar dan met flits. Dan kun je precies de stroming zien hoe de pijpen erdoor gaan.

[Afbeelding]

Zo kun je zien hoe het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:53:
[...]

In mijn geval is de Ta niet belangrijk. Ik sta de ketel ook niet toe om die Ta snel te bereiken. Mijn thermostaat vraagt maximaal 45 graden, meestal veel lager. Ketel maakt van elke vraag via parameter E. en E minimaal 37 graden. Zodra de thermostaat vraagt gaat de ketel pompen, als de temperatuur dan onder de 32 graden komt ontsteekt de brander.

Als ik niet het vermogen begrens gaat de ketel gewoon in stappen het vermogen ophogen om zo snel mogelijk te voldoen aan de vraag van 37 graden. Dat is prima als je installatie daarna het minimale ketelvermogen kwijt kan, maar niet als je ketel 6KW produceert en je installatie maar 4-5KW kwijt kan. Dan steek je liever een uur in het opwarmen van de installatie op minimaal vermogen en krijg je pas overshoot als de woning op temperatuur is.
Duidelijk, vandaag en morgen lijken in mijn buurt redelijk dezelfde temp te hebben en ook mbt zon etc.

Zal vandaag niks aanpassen nog en morgen voor het stoken begint toch een poging doen vermogen te verlagen.

Heb de max temp nog wel op 65 staan dat laat ik nu nog even zo en dan na morgen kan ik verder experimenteren.

En ja ik hou alles bij op mindergas.nl dus ik heb inzicht in graaddagen :)
_JGC_ schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:53:
[...]

leonbong schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:09:
[...]

PS Als je vermogen aanpast op je huis kan je nog steeds maximum watertemperatuur bereiken, echter het max-vermogen bepaalt hoe snel dat gaat. Daardoor kan het nog steeds zin hebben om het vermogen te beperken.

Koop dan minstens een adaptieve modulerende thermostaat. Een round wireless is nogal dom, die begint elke stooksessie op max watertemperatuur en regelt daarna pas terug.

Een chronotherm of T3/T4 zijn zelf lerend, Dat betekent dat als gisteren 50 graden water voldoende was de thermostaat het vandaag eerst probeert op 50 graden. Een round wireless begint elke dat gewoon op maximum watertemperatuur.
Zoals hierboven gemeld, ik heb max temp voor nu. nog op 65 staan en de minimum staat meen ik op 45 (deze setting weet ik niet of die zin heeft of om de ketel dat lekker zelf uit te laten vogelen, heb wel de vvw pompschakelaar op 33 graden aanslaan staan)

Ik heb de Honeywell round vervangen door een isense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:34:
Sorry had ik niet goed begrepen, hierbij een betere foto van de ingangskant van de convector.

Rechts is aanvoer links is retour en zoals je ziet heel anders dan het voorbeeld van Jaga (neem ik aan) wat jij stuurt. Nergens op de put staat een merknaam of wat dan ook dus het vermogen is onmogelijk te bepalen vooralsnog.... en daarmee is het ook lastig een andere t33 te kiezen ik moet nl wat meer vermogen hebben, hij blijft 1-0,5 graad achter op de woonkamer....

waar de buizen erin gaan is 17-18cm hoog en 15cm breed ongeveer

[Afbeelding]

[...]
:S Oeps die zag ik niet aankomen. Je ziet de pijpen niet eens, er zit een deksel op met keerschotten om van de ene pijp naar de andere te gaan.
De vraag is dan hoe het water stroomt?

Maar begrijp ik je goed, wilde je deze vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer inderdaad ik wil deze eruit, (of tijdelijk meer vermogen eruit halen maar er liggen al 10 ventilatoren op en daarmee is het probleem wel voor een deel opgelost echter niet helemaal. de ruimte blijft achter op termperatuur met de rest van de woning.

als ik kijk naar jaga en daar een inbouw convector bouwkundige put pak dan zit die met de afmetingen op 3028W die van mij is ouder en minder efficient gebouwd denk ik dus dit is wel het theoretische maximum. vervolgens liggen er bij mij dus ventitlatoren op laten we zeggen dat die 20% toevoegen (gokje) dus dan zit deze op 3000+600=3600w bij 75-65-20

Als ik dan een willekeurige T22 260x60 zou pakken dan heeft die heeft 4300w dus dat zou zeker genoeg moeten zijn (https://www.cvkoopjes.nl/...t-thermrad-compact-4.html)

Met het oog op een warmepomp die op kortere termijn gaat komen als ik eindelijk mijn koudwatervrees heb overwonnen.... zou die T22 ook geen slechtplan zijn (meer watervolume).

Met deze t22 kom ik op 4300/20=215w per m2 waar ik in de woonkamer 190w/m2 heb hangen nu is de woonkamer wel iets handiger qua isolatie dus dat zou goed moeten komen.

De put kan dan afgekoppeld, dichtgemaakt en naar de recylcing....

Uiteindelijk komt onder overal vloervermarming dus het is allemaal tijdelijk dus ik ben er ook nog over aan het denken om marktplaats na te kijken om een gebruikte t22 op de kop te tikken, goed spoelen en monteren zou qua cash allemaal wat handiger zijn, gebruikt zijn die voor 100-150 euro te krijgen scheelt toch al snel weer een kleine 350euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
Fantastic_fox schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:17:
@Seafarer inderdaad ik wil deze eruit, (of tijdelijk meer vermogen eruit halen maar er liggen al 10 ventilatoren op en daarmee is het probleem wel voor een deel opgelost echter niet helemaal. de ruimte blijft achter op termperatuur met de rest van de woning.

als ik kijk naar jaga en daar een inbouw convector bouwkundige put pak dan zit die met de afmetingen op 3028W die van mij is ouder en minder efficient gebouwd denk ik dus dit is wel het theoretische maximum. vervolgens liggen er bij mij dus ventitlatoren op laten we zeggen dat die 20% toevoegen (gokje) dus dan zit deze op 3000+600=3600w bij 75-65-20

Als ik dan een willekeurige T22 260x60 zou pakken dan heeft die heeft 4300w dus dat zou zeker genoeg moeten zijn (https://www.cvkoopjes.nl/...t-thermrad-compact-4.html)

Met het oog op een warmepomp die op kortere termijn gaat komen als ik eindelijk mijn koudwatervrees heb overwonnen.... zou die T22 ook geen slechtplan zijn (meer watervolume).

Met deze t22 kom ik op 4300/20=215w per m2 waar ik in de woonkamer 190w/m2 heb hangen nu is de woonkamer wel iets handiger qua isolatie dus dat zou goed moeten komen.

Uiteindelijk komt onder overal vloervermarming dus het is allemaal tijdelijk dus ik ben er ook nog over aan het denken om marktplaats na te kijken om een gebruikte t22 op de kop te tikken, goed spoelen en monteren zou qua cash allemaal wat handiger zijn, gebruikt zijn die voor 100-150 euro te krijgen scheelt toch al snel weer een kleine 350euro.
Dat vind ik nog een hoop geld voor een T22.

Ik heb hier 3 T33's via MP.
Allemaal rond de 1m2 aan oppervlak.
Prijzen tussen de 30 en 75€.

Let wel op dat je dat vermogen uit je T22 met een warmtepomp niet gaat halen (bij bijvoorbeeld 40-35 stoken).
75 graden met je WP moet je ook niet willen i.v.m. rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-03 17:42
Isense vraagje

Heb hier een Xtreme 30 waar ik nu een Isense heb aangesloten…..nadat T6 is overleden.
4 radiatoren waterzijdig oké geen vloerverwarming .

Nu is het gekke dat hij gewoon lekker verwarmd naar 18gr en een referentie thermometer geeft aan 18.3gr,
maar als temperatuur zakt dan gaat de Isense pas weer verwarmen bij 17.3 op de referentie thermostaat,de Isense geeft nog steeds 18gr en dat kan soms wel een uur duren wat eigenlijk veel te lang is.

Ik heb in de Isense de aanwarmsnelheid op snel staan en de afkoelsnelheid ook,terug naar normaal geeft ook geen verbetering.
Blijft tussen aan/uit gewoon te veel tijd zitten.
Bij het aanzetten van de verwarming in de morgen geven beide de zelfde temperatuur aan.

Iemand een idee ……

[ Voor 5% gewijzigd door Bert213 op 29-11-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:17:

Kijk nu is het plaatje compleet.

1 radiator of convector doet het niet goed en de rest wel. Dan knijp je de rest toch een beetje zodat er meer water door die convector put gaat en dat deze dan meer vermogen afgeeft. Hoef je alleen maar een beetje te regelen met je portemonnee dicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Hmzz jij zegt dus gewoon laten zitten en spelen met de inregeling ook al betekend dit een iets minder goede balans (nu zit alles op retour gelijk qua temperatuur (alles zit binnen 1,5 graad verschil op de retour).

Deze convector zit toevallig als allerlaatste radiator in de lijn.....

Zou wel tijd schelen maar toch heb ik het idee dat dit het nog niet helemaal zal oplossen ik ga eens pielen of dit beter kan.

Eventueel kan ik de minimale pompsnelheid ook nog wat omhoog zetten staat nu op max 40% dan pompt hij wat meer water rond en loopt de retour autmoatisch op.

Is er iemand die een idee heeft van hoeveel meer debiet er komt met 10% pomp modulatie verhoging bij een trendline 2?

Ik heb nu het volgende bij 40% modulatie dus Q=M*C*dt levert op een pompsnelheid van 866liter per uur.
6.9kw bij een delta t van ongeveer 7

Ik kan even gaan spelen met bv max 50% pompmodulatie om te kijken wat de delta T dan gaat worden, maakt dit nog iets uit qua rendement? retour blijft ruim onder de HR grens ook al gaat de delta t naar 5 bv dan zit de retour dus op 39 ofzo
Seafarer schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:43:
[...]

Kijk nu is het plaatje compleet.

1 radiator of convector doet het niet goed en de rest wel. Dan knijp je de rest toch een beetje zodat er meer water door die convector put gaat en dat deze dan meer vermogen afgeeft. Hoef je alleen maar een beetje te regelen met je portemonnee dicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:36:
Hmzz jij zegt dus gewoon laten zitten en spelen met de inregeling ook al betekend dit een iets minder goede balans (nu zit alles op retour gelijk qua temperatuur (alles zit binnen 1,5 graad verschil op de retour).

Deze convector zit toevallig als allerlaatste radiator in de lijn.....
Als je tijdelijk die radiatoren op dezelfde lijn bijna dicht draait. Dan zeker met dit weer. Moet je het eigenlijk al voelen dat er meer warmte de put uit komt.
Zou wel tijd schelen maar toch heb ik het idee dat dit het nog niet helemaal zal oplossen ik ga eens pielen of dit beter kan.

Eventueel kan ik de minimale pompsnelheid ook nog wat omhoog zetten staat nu op max 40% dan pompt hij wat meer water rond en loopt de retour autmoatisch op.

Is er iemand die een idee heeft van hoeveel meer debiet er komt met 10% pomp modulatie verhoging bij een trendline 2?

Ik heb nu het volgende bij 40% modulatie dus Q=M*C*dt levert op een pompsnelheid van 866liter per uur.
6.9kw bij een delta t van ongeveer 7

Ik kan even gaan spelen met bv max 50% pompmodulatie om te kijken wat de delta T dan gaat worden, maakt dit nog iets uit qua rendement? retour blijft ruim onder de HR grens ook al gaat de delta t naar 5 bv dan zit de retour dus op 39 ofzo

[...]
Als de woonkamer warmer wordt dan verliest de woonkamer ook meer warmte naar buiten. En verbruik je dus meer gas. Daar is niet aan te ontkomen.

Dit topic gaat over waterzijdig inregelen. Of ook: verdeel en heers. Zodat er nergens overdebiet onstaat. Bij jouw is alles (heel erg prima) behalve die ene radiator die onder debiet heeft. Eigenlijk heeft dus je hele huis overdebiet behalve die ene. :)

Het is helemaal geen ramp als ergens een andere delta T ontstaat. Want je wilt overal warmte hebben. En genoeg. Gewoon een beetje bijsturen. (verdeel en heers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:31
Seafarer schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:34:
[...]

Let even op: YouTube: Bespaar veel gas en zet de bypass dicht van een Vaillant cv-ketel.. ik weet niet zeker of jouw ketel dit ook heeft maar anders heb je dus 2 bypassen in je systeem zitten.

Edit: blijkbaar wel, pagina 30 https://www.vaillant.nl/d...-34-3-5-i-2009-660485.pdf
Om hier nog even op terug te komen, deze bypass zit bij mij helemaal vast en krijg er geen beweging in.

Dus toen bedacht ik me, als ik de bypass bij de vloerverwarming dicht heb gezet, dan zal het drukverschil ervoor zorgen dat de interne bypass van de ketel ingeschakeld wordt en dat wil je natuurlijk voorkomen. Dus ik heb nu de bypass van de vloerverwarming weer open gezet. Als er dan ergens water van aanvoer naar retour gaat liever daar, zodat het nog mengt voordat het terug de ketel inloopt = lagere retourtemperatuur. Ik zal maar eens de bypass laten vervangen (beide) zodat ik de interne bypass helemaal dicht kan zetten.

Daarnaast is het pendelen bij mij vooral te wijten aan het feit dat ik de aanvoer op 45 had gezet (om een warmtepomp te simuleren). Echter kan een WP natuurlijk verder terug moduleren en dus een kleinere delta T permitteren tussen retour en aanvraag (nu sloeg ie al af bij een retour van 33 graden), dus een cv die de halve tijd uitstaat gooit dan roet in het eten en vertelt me dan vrij weinig over de geschiktheid van mijn huis voor een warmtepomp. Aanvoer inmiddels op 60 gezet en de modulerende thermostaat lijkt met de huidige temperatuur 51 aanvoer aan te vragen, wat resulteert in ~38 retour en dat lijkt het pendelen (in ieder geval nu dat de vloerverwarming nog aardig koud is) een stuk te verminderen.

Ben benieuwd wat dit doet met het verbruik per graaddag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Probydoby schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:37:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, deze bypass zit bij mij helemaal vast en krijg er geen beweging in.

Dus toen bedacht ik me, als ik de bypass bij de vloerverwarming dicht heb gezet, dan zal het drukverschil ervoor zorgen dat de interne bypass van de ketel ingeschakeld wordt en dat wil je natuurlijk voorkomen. Dus ik heb nu de bypass van de vloerverwarming weer open gezet. Als er dan ergens water van aanvoer naar retour gaat liever daar, zodat het nog mengt voordat het terug de ketel inloopt = lagere retourtemperatuur. Ik zal maar eens de bypass laten vervangen (beide) zodat ik de interne bypass helemaal dicht kan zetten.
om de twee dagen een paar drupjes WD40 op dat schroefdraad spuiten. Een keer of 10 herhalen. Grootte schroevendraaier in de gleuf zetten en dan eenpaar gepaste klapjes met de hamer erop. Niet beuken, de boel moet gewoon even schrikken. En dan nog eens draaien.
Daarnaast is het pendelen bij mij vooral te wijten aan het feit dat ik de aanvoer op 45 had gezet (om een warmtepomp te simuleren). Echter kan een WP natuurlijk verder terug moduleren en dus een kleinere delta T permitteren tussen retour en aanvraag (nu sloeg ie al af bij een retour van 33 graden), dus een cv die de halve tijd uitstaat gooit dan roet in het eten en vertelt me dan vrij weinig over de geschiktheid van mijn huis voor een warmtepomp. Aanvoer inmiddels op 60 gezet en de modulerende thermostaat lijkt met de huidige temperatuur 51 aanvoer aan te vragen, wat resulteert in ~38 retour en dat lijkt het pendelen (in ieder geval nu dat de vloerverwarming nog aardig koud is) een stuk te verminderen.

Ben benieuwd wat dit doet met het verbruik per graaddag.
Ik heb het nooit uit elkaar gehad, maar als ik goed naar dat filmpje kijk dan (Ketel leeg en drukloos) kun je dat klepje er zo uit trekken nadat je die zilvergekleurde borg eruit hebt getrokken. Klepje zit er gewoon met O-ringen in.

Tada: https://www.warmteservice...VG5BjCbv4wvBoCjncQAvD_BwE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1_bKzSj229DmiYu1a9iK1HmDHo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fSjS6943ri0Sc5LxbxAe5CBP.jpg?f=user_large

Belangrijk als je een nieuwe plaatst, de vlakken waar de O ringen aanliggen in het klep huis zuiver schoonmaken zonder scherp gereedschap.!!!

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 29-11-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:45
Net als @Probydoby heb ik het ik 'last' van pendelen met een Vaillant ecotec CW5. 1x t22 1x t33 1x badkamer radiator en een convectorput. De ketel staat zo zuinig mogelijk ingesteld qua vermogen en pomp. Aangestuurd door nest thermostaat via OpenTherm.

In dit filmpje zie je een zelf toegevoegd display met temperatuur sensoren, rood zit op de aanvoer en blauw op de retour retour. Na 3min in het filmpje slaat de ketel af en in brander wachttijd. De ketel heeft dan net als in het begin een DeltaT van 8,5 graden.... Er is warmtevraag vanuit de thermostaat. Waardoor slaat de ketel af...?

YouTube: 29 november 2024

[ Voor 7% gewijzigd door Michiel193 op 29-11-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:22
Goedendag,

Ik heb mij Intergas xtreme 36 aangepast qua pompvermogen
Het fluiten lijkt minder maar wat me gisterenavond opviel.
Als hij de temperatuur op de thermostaat heeft bereikt gaat hij na een tijdje heel even aan en dan weer uit. De alles is koud inclusief de retourleiding.

Gegevens
Een vloerverwarming met thermostaat en pomp
Oud data
p010: 75
P031 70
P032 45

Nieuwe data
P010 60
P031 55
P032 35

Is dat constant aangaan pendelen?
Kan ik het nog beter instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 17:28
Als je vlrvrwmng de enige afnemer is met ruim 30 kW aan max cv vermogen zou ik om te beginnen P10 op 50 of 45% zetten. P31 op en P 32 op de standaardwaarden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:12
Ik wil hier mijn ervaring delen met betrekking tot het volledig dichtdraaien van de bypass in mijn Vaillant-ketel: in mijn installatie liep ontzettend veel water via de bypass. Naar aanleiding van het filmpje YouTube: Bespaar veel gas en zet de bypass dicht van een Vaillant cv-ketel.. heb ik de bypass volledig dichtgedraaid: na verwijderen van de borgingsclip kon ik 7 halve slagen extra draaien. Daarna ging de ketel steeds na enkele tientallen seconden branden in code S.53 schoot (watergebrek), wat mijn -toen nog theorie- van de verstopping bevestigde. Na het spoelen van enkele leidingen is de verstopping losgekomen en werkt de CV-installatie weer naar behoren.

Echter: de bypass lekt nu. Is er iets stuk gegaan vanwege de hoge druk in de bypass vanwege de verstopping? Heeft het materiaal dat de verstopping veroorzaakte de bypass beschadigd? Of heeft het indraaien van de vijs voorbij de clip iets intern beschadigd?

Nadat ik bovenstaande ook als een reactie op zijn video schreef kreeg ik binnen een paar minuten reactie:
Nee.. er zit 1 rubberje als afdichting.. die lekt soms.. je hebt kans dat het vanzelf stopt..
Anders kun je er een nieuwe bypass inzetten en dan weer dichtdraaien..
Ik heb ergens op het internet al het verhaal gelezen van iemand die hetzelfde voorhad, maar ik kan dit helaas niet zo snel terugvinden. Ik wist dus op voorhand dat ik hiermee een risico nam, maar gezien de zware problemen met mijn CV-installatie wou ik het risico wel nemen.

Ter illustratie 2 grafiekjes:

Aanvoer- en retourtemperatuur nu de verstopping weg is over een periode van 4u (met iemand die een douche neemt tussen 11u45 en 12u):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6o3Y2L1KPT3iF2yVjRgE6gx54o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vmKNT0hk7GDuKV4sKMznw3tB.png?f=user_large

En mijn Ta en Tr ten tijde van de verstopping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNSAPmD8P5XGPXvvRZhKCVDTMd8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oJ9Gnjn4ygSjqrEN1duI6kpx.png?f=user_large

Geen wonder dat ik het huis niet meer deftig warm kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:22
scofield schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:00:
Als je vlrvrwmng de enige afnemer is met ruim 30 kW aan max cv vermogen zou ik om te beginnen P10 op 50 of 45% zetten. P31 op en P 32 op de standaardwaarden.
Beneden in principe wel.
Boven gewoon de radiatoren die niet ver open staan. Op 1 na allemaal thermostaat kranen.

Wat bedoel je precies met p31 en p32 standaard waarden? De oude waarden zoals die eerst stonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
Deze kende ik nog niet :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
offtopic:
Dz knd k ng nt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:06
dunklefaser schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:26:
Mijn "berekening" was natuurlijk op onrealistische aannames gebaseerd,
ik had stiekem al met een COP van 4,5 omgerekend en dan ziet het idd toch wat anders
en ook vergelijkbaarder uit. - Nog geen warmtemeter geïnstalleerd?
Geen warmtemeter maar ik houd het wel bij aan de hand van interne meting van de warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3L4wESxhd_JzemEhskWuB10CyY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OCjysy9BNh5U1ZExZiIK5pg9.jpg?f=user_large

Vloerisolatie ben ik pas net aan begonnen dus daar zit nu nog een aardige verliespost.

Hoe reken jij eigenlijk om van verbruik naar aanname kWh/m² per jaar?

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 01-12-2024 21:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@assje Met jouw voorbeeldgetallen (door mij natuurlijk bewust verkeerd geïnterpreteerd):
10 kWh/dag gemiddeld (op jaarbasis!) x 365/210 m² = 17,3 kWh/m² per jaar

Sinds afgelopen week woensdag trouwens ook een full-electric wp (met warmtemeter)
en wpb (over 2 weken ook met warmtemeter).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-09 21:26
Ik heb nu een tijdje vloerverwarming, binnenkort wordt in de kruipruimte extra isolatie aangebracht.

Nu probeer ik mijn ketel ook iets beter op de vloerverwarming af te stellen, zie namelijk dat die aardig pendelt (als dat uberhaupt kan).

Situatie: vvw van 45m2, 7 groepen, 10cm hoh. Bypass geïnstalleerd bij verdeler. Daarnaast RTL ventiel in badkamer op standje 30.

Is onderstaande normaal gedrag? Hij mocht om 16:30 gaan branden. Blijft beste tijd branden, maar komt dan aan het pendelen, terwijl de watertemperatuur volgens mij echt nog niet op pijl is. Hij moet zijn warmte dus gewoon nog prima kwijt kunnen.

Heb de aanvoertemp van de ketel op 55 graden, vvw staat op 40 graden. Ketelvermogen zo laag mogelijk gezet. Echter ook de pompsnelheid verlaagd en vraag me af of dat wel zo handig was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pDF1AgRtngsC39n1Gp8nv2-RBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIo1r5zpHykax00i3fcSMOj3.png?f=fotoalbum_large

entity_id,state,last_changed
sensor.status,0H: system standby,2024-12-02T15:34:59.560Z
sensor.status,-H: central heating active,2024-12-02T15:36:00.541Z
sensor.status,0Y: system waiting (boiler cannot transfer heat to central heating),2024-12-02T17:25:02.655Z
sensor.status,0A: system waiting (boiler cannot transfer heat to central heating),2024-12-02T17:26:04.598Z
sensor.status,0C: system starting,2024-12-02T17:28:06.564Z
sensor.status,-H: central heating active,2024-12-02T17:29:07.555Z
sensor.status,0Y: system waiting (boiler cannot transfer heat to central heating),2024-12-02T17:37:17.551Z
sensor.status,0A: system waiting (boiler cannot transfer heat to central heating),2024-12-02T17:38:18.563Z
sensor.status,-H: central heating active,2024-12-02T17:40:20.913Z
sensor.status,0A: system waiting (boiler cannot transfer heat to central heating),2024-12-02T17:45:26.565Z
sensor.status,-H: central heating active,2024-12-02T17:48:30.558Z
sensor.status,0A: system waiting (boiler cannot transfer heat to central heating),2024-12-02T17:53:35.535Z

[ Voor 5% gewijzigd door Daiov97 op 02-12-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwegans
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 08:37
Vraag; is een delta T van rond de 5,5 a 6 graden in de vloer een goede delta T? Dit bereik ik op de middelste stand van de vloerverwarmingpomp en op het laagste vermogen (25%) van Intergas HRE 36/30.

Als ik het vermogen op 30% zet dan duurt een stooksessie iets minder lang met een delta T van rond de 7 graden (logisch), maar kost het onderaan de streep minder gas. Ik zou juist verwachten dat dat meer gas zou kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ8wNeNwYxvXsNsrLtDyyIKe0D8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJ9CwXGvE6K9MaUjghXIdMVq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wW7K5HHTcPqqVrnDMS9K8DlypKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VJiLIqLTiHUjAHWuc3Uufr44.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Avond,
Ben ook weer bezig met het verminderen van mn gasverbruik en heb even de 'hardware' onder de loep genomen naar aanleiding van een artikel over radiatorkranen.

Mijn woning is voorzien van:
Remeha avanta ace 28c
- Meerdere radiatoren voorzien van een danfoss ran-d met thermostaatknop
-badkamerradiator inregelbaar h blok van vasco met thermostaatknop
- vloerverwarming begane grond

Concreet is de vraag of ik wat ga winnen met thermostaatkranen met drukverschilregelaar erin. Bijvoorbeeld de danfoss ra vd.

2e vraag stel dat het zin heeft kan ik het onderblok in de douche dan laten zitten of zal deze ook vervangen moeten worden voor een exemplaar met met drukverschilregelaar?

Het is namelijk zo dat de radiatoren boven vrij snel sluiten het hoeft daar immers geen 25 graden te worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Jojo90 op 08-12-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je retourtemperatuur nu altijd laag is en die ruimtes op de gewenste temperatuur zijn, dan is het antwoord geen winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
@leonbong

Hoe meer radiatoren er dicht gaat hoe hoger die wordt.

Ik begrijp alleen het effect niet helemaal, mijn cv ketel heeft ook een modulerende pomp en kan daar dan toch op anticiperen?

Daarbij komt ook dat als ik de kranen ga vervangen ik dit niet in heel het systeem kan doen dus wat is het effect als ik er bij 3 wel een nieuwe op zet en in de badkamer het bestaande onderblok ga houden? Vermindert dit dan de werking?

[ Voor 4% gewijzigd door Jojo90 op 08-12-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jojo90 schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:27:
@leonbong

Hoe meer radiatoren er dicht gaat hoe hoger die wordt.

Ik begrijp alleen het effect niet helemaal, mijn cv ketel heeft ook een modulerende pomp en kan daar dan toch op anticiperen?

Daarbij komt ook dat als ik de kranen ga vervangen ik dit niet in heel het systeem kan doen dus wat is het effect als ik er bij 3 wel een nieuwe op zet en in de badkamer het bestaande onderblok ga houden? Vermindert dit dan de werking?
Het rendement van een HR ketel zit in een koude retour.
Vloerverwarming geeft altijd een koude retour dus is je rendement hoog.

De radiatoren met thermostaat kraan zorgen vanzelf dat de retour weer laag wordt, immers als de boven verdieping opwarmd dan gaan ze zelf de flow knijpen.

De vraag is dan waar wil jij verbetering halen? (comfort zou nog kunnen, thermostaat kranen zijn niet altijd heilig)

Of was de vraag meer bedoelt als: Ik zit boven met één radiator en zet beneden de vloerverwarming uit?
Daar kan een AFC kraan of modulerende pomp weinig aan helpen want je ketel dient zijn minimum vermogen kwijt te kunnen. Vermogen is flow. Dus moet je een minimum flow hanteren. En krijg je een hogere retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:16
Is er hier iemand die ook wel eens de openhaard functie van de iSense thermostaat gebruikt?

Ik verwarm sinds kort het huis met airco's, maar dat doet helaas niks voor de badkamer waar de vloerverwarming nu niks doet omdat de kamerthermostaat laag staat. Heb de radiatoren in de woonkamer dichtgedraaid en met de openhaardfunctie wil ik wat warmte in de badkamer krijgen. Dit werkt opzich best aardig en met weinig gasverbruik, maar het regelgedrag volg ik niet helemaal.

Ik had verwacht dat de iSense voor een continu aanvoer van water met temperatuur X (instelbaar met die openhaardfunctie) zou zorgen, maar ik zie dat hij alsnog lijkt te pendelen o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkPuU6NqfD-FSRfShIJ9zpBg3Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2PdaEhgaCL4yfqar1tHx8xD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil water van +/- 45°C (voldoende voor vloerverwarming en mooi in het HR-gebied). In de woonkamer was het 20°C, als ik de iSense op 18,5°C zet dan maakt hij 42.5°C wat prima is. Maar dat levert dus bovenstaande op. Als ik hem instel op 20.5°C dan gaat hij gelijk 60°C water maken, wat van mij niet hoeft.

Iemand een idee wat dit gedrag (dat wat je in de grafiek ziet) veroorzaakt?

Of komt dit vanuit de ketel (Vaillant ecoTEC) die stopt vanwege de deltaT die terugloopt?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2024 17:15 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?