zeve schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:00:
[...]
Ik snap hem (denk ik). Als hij langzamer schakelt wordt de boel wel warm alleen brandt de cv langer om de ruimte op temperatuur te houden. Het gasverbuik blijft gelijk want je heb een aantal m3 nodig alleen doet hij dat in 3 c ipv van 6x en dus beter voor de CV. Voor mijn gevoel is dat veel beter want aangezien VVW langzaam opwarmt heeft deze meer profijt van de wamte. En de radiatiren boven ook omdat het water daar langs gaat.
Dit heeft meer met comfort te maken. Een systeem wat traag reageert warmt langzaam op en koelt ook langzaam weer af. De ruimtetemperatuur blijft dan relatief stabiel bij mindere schakelingen.
Als je een systeem wat heel snel reageert, te weinig gaat schakelen, dan voel je in de ruimte steeds een golf warmte binnenkomen en de ruimte dus ook weer afkoelen.
Dus netto voeg je net zoveel warmte toe (of m3 gas), alleen het comfort is anders.
Ta vind ik lastiger dat is spelen met vermogen.
Dat spelen met vermogen is precies wat hier gebeurt.
Stel dat je gemiddeld continu 2 kW warmte nodig hebt om de woning op 19.5 graden te houden en dat de ketel minimaal 8 kW moet leveren (ik weet niet welke Intergas je hebt?).
Je kunt dan met 1 schakeling per uur werken, wat betekent 15 minuten aan, 45 minuten uit. Dan lever je 25% van de tijd 8 kW, dus in totaal gemiddeld 2 kW.
Je kunt ook werken met 12 schakelingen per uur, steeds 1,25 minuten aan, 3,75 minuten uit. Ook dat is gemiddeld 2 kW, maar dat is alleen geschikt voor heel snelle systemen.
De Ta aanpassen heeft alleen zin als je nu merkt dat de ketel op het moment dat hij aan staat niet op zijn minimale vermogen draait, maar daarboven. Dus, dat hij bijvoorbeeld 5 minuten 12 kW levert en dan 55 minuten 0 kW. Dat is ook gemiddeld 2 kW, maar niet ideaal.
Eigenlijk dus zoals je hier aangeeft:
[...]
Ik vermoed niet dat het pendelen is want de retourleiding is gewoon koud. bij het even aangaan wordt de leiding die naar de radiatoren en VVW gaat gewoon iets warm.
de radiatioren worden ook niet echt warm. Meer lauw, waarschinlijk omdat het zeer kort duurt het moment.
De temp op de ketel is dan begin 35c en valt iets terug naar 34 graden.
In de avond als het huis 1 graden warmer moet worden (van 19,5 naar 20,5) dan loopt dat gewoon netjes door. Het duurt wel een paar uur maar dat is logisch. Boven is het dan goed warm in de slaapkamers en badkamer. De temp op de ketle is dan verschillend van 43 graden naar 65 graden
Dus dat lijkt mij goed te werken..
Het enige wat ny nog irritant is dat we af en toe een hoge piep horen. Dat is niet constant. ik vermoed dat het ligt in welke fase de verwaming zit.. Hogere graden? harder werk? Nog enig idee wat ik daar aan kan doen?
Ik heb al wat gespeeld met:
P010 Ingesteld maximaal CV vermogen
P031 Max capaciteit modulerende CV Pomp
P032Min. capaciteit modulerende CV Pomp.
Alvast bedankt voor de info tot zover Blihi en Mukky
Waar komt de piep vandaan? Van de ketel of van de mengverdeler? Ik vermoed dat die piep namelijk komt doordat de regelthermostaat (witte knop) op de verdeler van de vloerverwarming dicht stuurt. Als je dit wilt vermijden kun je proberen de pomp van de verdeler een standje hoger te zetten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp