Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
ThinkPad schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:02:
Is er hier iemand die ook wel eens de openhaard functie van de iSense thermostaat gebruikt?

Ik verwarm sinds kort het huis met airco's, maar dat doet helaas niks voor de badkamer waar de vloerverwarming nu niks doet omdat de kamerthermostaat laag staat. Heb de radiatoren in de woonkamer dichtgedraaid en met de openhaardfunctie wil ik wat warmte in de badkamer krijgen. Dit werkt opzich best aardig en met weinig gasverbruik, maar het regelgedrag volg ik niet helemaal.

Ik had verwacht dat de iSense voor een continu aanvoer van water met temperatuur X (instelbaar met die openhaardfunctie) zou zorgen, maar ik zie dat hij alsnog lijkt te pendelen o.i.d.

[Afbeelding]

Ik wil water van +/- 45°C (voldoende voor vloerverwarming en mooi in het HR-gebied). In de woonkamer was het 20°C, als ik de iSense op 18,5°C zet dan maakt hij 42.5°C wat prima is. Maar dat levert dus bovenstaande op. Als ik hem instel op 20.5°C dan gaat hij gelijk 60°C water maken, wat van mij niet hoeft.

Iemand een idee wat dit gedrag (dat wat je in de grafiek ziet) veroorzaakt?

Of komt dit vanuit de ketel (Vaillant ecoTEC) die stopt vanwege de deltaT die terugloopt?
lijkt mij dat dit komt omdat je ketel het vermogen niet meer kwijt kan. Misschien kijken wat er gebeurd als je boven nog meer andere radiatoren openzet? Heb je toevallig een kamstrup hangen waarmee je het actuele vermogen kunt aflezen?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Ja zou goed kunnen, heb idd de rest van de thermostaatknoppen op de radiatoren boven ook maar op 1 ofzo staan. De vloerverwarming gaat via een mengverdeler.

Het idee van die openhaardfunctie is dus wel zoals ik het begrijp: in principe eindeloos stoken op een watertemperatuur X ?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
ThinkPad schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:18:

Het idee van die openhaardfunctie is dus wel zoals ik het begrijp: in principe eindeloos stoken op een watertemperatuur X ?
Zo heb ik het ook begrepen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
@Seafarer

Het klopt wat je zegt.
Beneden heeft langer nodig om op te warmen dan boven. De thermostaatkranen op de 1e verdieping en zolder zijn dan inderdaad al dicht.

Ik zag een artikel waar ze die kranen met drukregeling de hemel in prezen. Dus ik dacht dat zal dan wel beter zijn omdat de druk/waterhoeveelheid dan automatisch geregeld wordt. Ik heb namelijk 0 verstand van stroomsnelheden in het cv systeem. Het lijkt me echter wel logisch dat als er een paar radiatoren dicht gaan de stroomsnelheid verhoogd. De cv brand dan alleen nog voor de radiator en vv op de begane grond. Het zou dan 1 radiator zijn die te hard stroomt en de vv pakt wat hij nodig heeft.

Misschien creeer ik nu een probleem waar ik geen last van heb maar vind het wel leuk om me erin te verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:51

Seafarer

XXX

Jojo90 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:32:
@Seafarer

Het klopt wat je zegt.
Beneden heeft langer nodig om op te warmen dan boven. De thermostaatkranen op de 1e verdieping en zolder zijn dan inderdaad al dicht.

Ik zag een artikel waar ze die kranen met drukregeling de hemel in prezen.
Als iets de hemel ingeprezen wordt dan zou ik even zeer kritisch worden wie eigenlijk dat artikel heeft geschreven met welke bedoeling. :) Heb je misschien een linkje van dat artikel?
Dus ik dacht dat zal dan wel beter zijn omdat de druk/waterhoeveelheid dan automatisch geregeld wordt. Ik heb namelijk 0 verstand van stroomsnelheden in het cv systeem. Het lijkt me echter wel logisch dat als er een paar radiatoren dicht gaan de stroomsnelheid verhoogd. De cv brand dan alleen nog voor de radiator en vv op de begane grond. Het zou dan 1 radiator zijn die te hard stroomt en de vv pakt wat hij nodig heeft.

Misschien creeer ik nu een probleem waar ik geen last van heb maar vind het wel leuk om me erin te verdiepen.
Het hoeft niet direct een probleem te worden, ligt een beetje aan heel veel dingen. Maar als je geen comfort problemen hebt en je retour blijft laag. Dan loont het allemaal niet zo gauw. Wat @leonbong ook al opmerkte.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:02:
Is er hier iemand die ook wel eens de openhaard functie van de iSense thermostaat gebruikt?
Nee. Geen praktijk ervaring mee.
Ik verwarm sinds kort het huis met airco's, maar dat doet helaas niks voor de badkamer waar de vloerverwarming nu niks doet omdat de kamerthermostaat laag staat. Heb de radiatoren in de woonkamer dichtgedraaid en met de openhaardfunctie wil ik wat warmte in de badkamer krijgen. Dit werkt opzich best aardig en met weinig gasverbruik, maar het regelgedrag volg ik niet helemaal.

Ik had verwacht dat de iSense voor een continu aanvoer van water met temperatuur X (instelbaar met die openhaardfunctie) zou zorgen, maar ik zie dat hij alsnog lijkt te pendelen o.i.d.
Dat gaat helaas niet lukken. Voorbeeldje: de kleinste ecotec levert als je hem aanzet 3.5kW. Hij kan gewoon niet lager. Om dat vermogen toch te gebruiken zodat de ketel continue brand dan heb je bijvoorbeeld een radiator nodig met Ta55, Tr35 model T33 van 80 cm hoog en 3 mtr. breed. Dat is een stevige. Heb je minder vermogen nodig dan moet die 3,5 kW in een aan/uit regeling over de tijd verdeelt worden. Dat zie je op jouw plaatje gebeuren.
Edit: Overigens op jouw plaatje gaat de ketel strak op 45 graden uit. Jouw keuze. :)
[Afbeelding]

Ik wil water van +/- 45°C (voldoende voor vloerverwarming en mooi in het HR-gebied).
Het gaat om de retour temperatuur. De aanvoer mag rustig 65 zijn.
In de woonkamer was het 20°C, als ik de iSense op 18,5°C zet dan maakt hij 42.5°C wat prima is. Maar dat levert dus bovenstaande op. Als ik hem instel op 20.5°C dan gaat hij gelijk 60°C water maken, wat van mij niet hoeft.

Iemand een idee wat dit gedrag (dat wat je in de grafiek ziet) veroorzaakt?

Of komt dit vanuit de ketel (Vaillant ecoTEC) die stopt vanwege de deltaT die terugloopt?
Als jij perse 45 graden aanvoer wilt met 3,5kW en het lukt om een retour van 30 te krijgen dan moet je wel 200 ltr./hrs. rondpompen. En dan wordt de ruimte warm en gaat de thermostaat klep knijpen. Stel er blijft nog 100ltr/hrs. flow over, de Tr is nog 30 je delta wordt dan 30. dus water van 30 graden komt de ketel binnen, de vlam zet die 3,5kW erbovenop en dat resulteert in 30+30= 60 graden aanvoer water.Ook al wil je dat niet!
Je probeert dus met een wokbrander een klein pannetje op 45 graden te houden.
De ketel gaat aan/uit omdat jij hem beperkt hebt op 45 graden aanvoer.

Omdat jij een Vaillant hebt zal de ingebouwde bypass ook wel open gaan. (Tenzij je een Exclusive hebt die heeft geen bypass ingebouwd)

YouTube: Bespaar veel gas en zet de bypass dicht van een Vaillant cv-ketel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:53
Dag tweakers,

Ik heb een vraag over de afc technologie omdat mijn warmtepomp raar doet. Ik kan online weinig vinden en de documentatie is voor een enthousiaste leek niet echt te vinden. Ik bespaar natuurlijk geen kuub gas :+ , maar misschien weten jullie raad...

De installatie: Ik heb 2 vloerverwarmingsverdelers parallel staan, een met 10 groepen en een met 11 groepen. Alle groepen AFC ventielen. Geen buffer/open verdeler, geen naregeling.

Het probleem: De AFC ventielen staan allemaal volledig open inmiddels, maar toen ze uitgerekend ingeregeld stonden was het niet anders; er komt nauwelijks meer dan een halve liter per minuut per groep doorheen... Ik heb ook maar max zoiets nodig, dus het huis wordt wel warm daar zit het probleem niet in. Mijn warmtepomp weigert echter terug te moduleren als gevolg van te lage flow, ondanks dat de pomp tegen de max aandraait. Het systeem geeft om de dag ofzo de foutmelding te weinig flow. Doordat de warmtepomp blijft optoeren schiet hij steeds met 30 minuten tot anderhalf uur weer uit, niet efficiënt.

Kan het zijn dat die AFC ventielen bij lage snelheden/drukken (door de vele groepen) een bottleneck zijn?

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:41:
Dag tweakers,

Ik heb een vraag over de afc technologie omdat mijn warmtepomp raar doet. Ik kan online weinig vinden en de documentatie is voor een enthousiaste leek niet echt te vinden. Ik bespaar natuurlijk geen kuub gas :+ , maar misschien weten jullie raad...

De installatie: Ik heb 2 vloerverwarmingsverdelers parallel staan, een met 10 groepen en een met 11 groepen. Alle groepen AFC ventielen. Geen buffer/open verdeler, geen naregeling.

Het probleem: De AFC ventielen staan allemaal volledig open inmiddels, maar toen ze uitgerekend ingeregeld stonden was het niet anders; er komt nauwelijks meer dan een halve liter per minuut per groep doorheen... Ik heb ook maar max zoiets nodig, dus het huis wordt wel warm daar zit het probleem niet in. Mijn warmtepomp weigert echter terug te moduleren als gevolg van te lage flow, ondanks dat de pomp tegen de max aandraait. Het systeem geeft om de dag ofzo de foutmelding te weinig flow. Doordat de warmtepomp blijft optoeren schiet hij steeds met 30 minuten tot anderhalf uur weer uit, niet efficiënt.

Kan het zijn dat die AFC ventielen bij lage snelheden/drukken (door de vele groepen) een bottleneck zijn?
Je hebt wat druk nodig om die ventielen te openen. Bij jouw 21X
Ik zou eens een ventiel verwijderen en kijken wat de flow dan doet.
Vuil filter?
Ik ga ervan uit dat je geen mengverdelers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:03:
[...]

Je hebt wat druk nodig om die ventielen te openen. Bij jouw 21X
Ik zou eens een ventiel verwijderen en kijken wat de flow dan doet.
Vuil filter?
Ik ga ervan uit dat je geen mengverdelers hebt.
Nee, geen mengverdelers inderdaad. Filter vuil lijkt me sterk. Het is een nagelnieuw systeem (mei 2024).

Dat zou een handige test zijn! Noob vraagje: Kan ik zo'n ventiel er gewoon uitdraaien zonder dat mijn systeem leegloopt? Ook daar kan ik verrekte weinig over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:32:
[...]

Nee, geen mengverdelers inderdaad. Filter vuil lijkt me sterk. Het is een nagelnieuw systeem (mei 2024).

Dat zou een handige test zijn! Noob vraagje: Kan ik zo'n ventiel er gewoon uitdraaien zonder dat mijn systeem leegloopt? Ook daar kan ik verrekte weinig over te vinden.
Wat denk jezelf?

Een gesloten circuit ga je openen dan loopt het toch leeg.

Misschien zitten ervoor de verdelers nog afsluiters als je die dicht doet dan hoeft niet alles leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:07:
[...]

Wat denk jezelf?

Een gesloten circuit ga je openen dan loopt het toch leeg.

Misschien zitten ervoor de verdelers nog afsluiters als je die dicht doet dan hoeft niet alles leeg.
Thanks

Ik vraag het niet voor niets na natuurlijk, het leek me al onwaarschijnlijk. Dan is het eerst op zoek naar een niet afc afsluiter, wordt t leuk vakantieprojectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:23:
[...]

Thanks

Ik vraag het niet voor niets na natuurlijk, het leek me al onwaarschijnlijk. Dan is het eerst op zoek naar een niet afc afsluiter, wordt t leuk vakantieprojectje.
Foto plaatsen? Van dat ventiel.

Soms kan je het klephuis laten zitten en alleen de klep vervangen. (moet nog steeds drukloos en water eruit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:32:
[...]

Foto plaatsen? Van dat ventiel.

Soms kan je het klephuis laten zitten en alleen de klep vervangen. (moet nog steeds drukloos en water eruit)
Fijn dat je even mee wilt kijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mtTKrsKSF6IvFa1D19QNaS9Ujk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EGGZwMSq64DwImKaz2M6rPt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
Zijn die oranje doppen niet te strak aangedraaid? Daarmee draai je het systeem alsnog dicht namelijk.

Zou het anders een idee zijn om alle lussen op één na dicht te draaien. Dan krijgt je vanzelf meer druk wellicht dat op die groep de flow dan omhoog gaat dan weet je dat het daaraan ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door Djvdb op 09-12-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Djvdb schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:59:
[...]

Zijn die oranje doppen niet te strak aangedraaid? Daarmee draai je het systeem alsnog dicht namelijk.

Zou het anders een idee zijn om alle lussen op één na dicht te draaien. Dan krijgt je vanzelf meer druk wellicht dat op die groep de flow dan omhoog gaat dan weet je dat het daaraan ligt.
Als je die oranje doppen strak draait dan druk je op de pin en sluit je hem af. Ik zou ze eraf halen dan weet je zeker dat de boel open is. En allemaal op 150 ltr/hrs draaien.

Maar op de onderste balk zie ik flow meters en daarmee kun je vaak ook de flow instellen. Staan die geknepen?
We hebben het toch over vloerverwarming? Ik vind dit een beetje rare combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:23:
[...]

Maar op de onderste balk zie ik flow meters en daarmee kun je vaak ook de flow instellen. Staan die geknepen?
We hebben het toch over vloerverwarming? Ik vind dit een beetje rare combinatie.
Het is idd apart en ook anders dan de verdeler van IMI daar zitten de flowmeters namelijk op de aanvoer en de afc ventielen op de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:23:
[...]

Als je die oranje doppen strak draait dan druk je op de pin en sluit je hem af. Ik zou ze eraf halen dan weet je zeker dat de boel open is. En allemaal op 150 ltr/hrs draaien.

Ja vloerverwarming.
Die oranje doppen liggen er allallemaal los. De flowmeters staan volledig open. De afc dingen staan ook max open, stand 30 = 300 ltr/h. Alle pomploze verdelers die ik Google kan vinden met afc hebben deze dubbeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Djvdb schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:30:
[...]

Het is idd apart en ook anders dan de verdeler van IMI daar zitten de flowmeters namelijk op de aanvoer en de afc ventielen op de retour.
Hier ook de flowmeters op de aanvoer en de afc ventielen op de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:10
Wij hebben een Remeha Tzerra Ace 39C. Het valt me op dat deze relatief korte runs doet (paar minuten). Dan is ie een paar minuten uit, en dan gaat ie weer. Ik zie dat ie continu op de minimale ventilatorstand draait. Maar waarom zou ik GP008 niet nog verder verlagen? (staat nu nog op fabrieksinstelling, maar online zie ik een paar keer gezegd worden dat je deze niet moet verlagen. Ik ben benieuwd waarom niet, lijkt mij dat hij juist dan langer draait).

[ Voor 26% gewijzigd door zunrob op 09-12-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:44:
[...]

Hier ook de flowmeters op de aanvoer en de afc ventielen op de retour.
https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/dynalux
en dan dynalux_low.pdf downloaden.

Als ik goed kijk dan zijn die flowmeters instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Seafarer schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:44:
[...]

https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/dynalux
en dan dynalux_low.pdf downloaden.

Als ik goed kijk dan zijn die flowmeters instelbaar.
Klopt, die zijn instelbaar, maar ook die zijn volledig open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:01:
[...]

Klopt, die zijn instelbaar, maar ook die zijn volledig open.
Als je op die andere verdeler alles dichtzet gaat het dan door de andere wel flink stromen?

Als er een filter in de installatie zit dan zou ik dat toch even openen en controleren. Dood gewoon om een vuil filter uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@ZonnigY Als dit een systeem is dat je in 2024 aangelegd hebt dan zit er nog volledige garantie op lijkt me. Dan moet je niet zelf gaan klooien, maar gewoon het bedrijf bellen dat de boel aangelegd hbt en ze langs laten komen voor een garantiegeval. Kunnen ze het ook meteen uitleggen, kunnen ze meestal veel beter dan wij ooit zullen kunnen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
The Eagle schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:12:
@ZonnigY Als dit een systeem is dat je in 2024 aangelegd hebt dan zit er nog volledige garantie op lijkt me. Dan moet je niet zelf gaan klooien, maar gewoon het bedrijf bellen dat de boel aangelegd hbt en ze langs laten komen voor een garantiegeval. Kunnen ze het ook meteen uitleggen, kunnen ze meestal veel beter dan wij ooit zullen kunnen :)
Dat zou zo zijn... als ik niet zo eigenwijs was geweest. Ik heb geen parallel buffervat laten installeren omdat mijn installateur me niet kon overtuigen dat dat efficiënter was. De uitleg kwam niet verder als 'werkt meestal rustiger'. Buffervat is nu het antwoord op alles van de installateur :/ . Twee pompen is meer power dan een, dus in dit geval is het waarschijnlijk inderdaad een oplossing. Maar wel een inefficiënte oplossing op mijn kosten ;( .

Ik ga van t weekend dus weer eens eea zelf testen aan de hand van de tips hier, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:27:
[...]

Dat zou zo zijn... als ik niet zo eigenwijs was geweest. Ik heb geen parallel buffervat laten installeren omdat mijn installateur me niet kon overtuigen dat dat efficiënter was. De uitleg kwam niet verder als 'werkt meestal rustiger'. Buffervat is nu het antwoord op alles van de installateur :/ . Twee pompen is meer power dan een, dus in dit geval is het waarschijnlijk inderdaad een oplossing. Maar wel een inefficiënte oplossing op mijn kosten ;( .

Ik ga van t weekend dus weer eens eea zelf testen aan de hand van de tips hier, dank!
Ik neem aan dat je jezelf ook helemaal stuk leest in de warmtepomp topics? Er zijn velen die geen buffer hebben en geen tweede pomp en toch ruim voldoende flow hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Seafarer schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:29:
[...]

Ik neem aan dat je jezelf ook helemaal stuk leest in de warmtepomp topics? Er zijn velen die geen buffer hebben en geen tweede pomp en toch ruim voldoende flow hebben.
Klopt. Alleen daar heeft mijn installateur als 'deskundige' geen enkele boodschap aan. En helemaal ongelijk kan ik hem daarin niet eens geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:41
@Seafarer en @ZonnigY
Maar er zijn er ook genoeg met heel veel problemen zonder hydraulische neutrale buffer.

Zeker als je vorm van naregeling toepast zie je vaak problemen zonder buffer.

Dus dat “werkt meestal rustiger” is geen woord aan gelogen.

Dit valt een beetje in dezelfde discussie die je vaak ziet over een cv-bypass de noodzaak hiervoor wordt ook vaak onderschat.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 10-12-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Hallo allen,

Wij hebben nu inmiddels iets langer dan twee jaar vloerverwarming als enige verwarming in het hele huis. Helaas hebben wij vrij forse temperatuurverschillen per kamer/verdieping. Dat wil ik graag zo effectief mogelijk oplossen.

Ik snap helaas echter nog steeds niet zo heel goed hoe. Stel dat alle flowmeters voor de helft open staan. Ik wil één kamer meer warmte geven. Moet ik nu de groep(en) van die kamer verder open draaien (snellere flow) or juist dichter draaien (tragere flow)?

NB: ik heb geen legplan en de installatie is nog nooit ingeregeld. Mijn delta T schommelt, afhankelijk van de groep, zo'n beetje tussen de 0,5/1 grad - 3/4 graden. Ik verwarm met een wp dus erg hoog zou die niet moeten zijn, maar 1 grad is natuurlijk veel te laag.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

bij voorbaat dank!

hg,
Benedikt

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

leonbong schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:16:
@Seafarer en @ZonnigY
Maar er zijn er ook genoeg met heel veel problemen zonder hydraulische neutrale buffer.

Zeker als je vorm van naregeling toepast zie je vaak problemen zonder buffer.
Maar @ZonnigY heeft 21 groepen en geen naregeling. Dat zou toch behoorlijk goed moeten komen. Of de aanvoer leiding diameters zijn te klein en/of te lang.
Dus dat “werkt meestal rustiger” is geen woord aan gelogen.
Dat is zeker zo maar de keuze was al gevallen om het zonder te doen.
Dit valt een beetje in dezelfde discussie die je vaak ziet over een cv-bypass de noodzaak hiervoor wordt ook vaak onderschat.
Bij volledige naregeling, ja en hoog minimum vermogen, ja. Of een pomp met vast toerental, ja om herrie te voorkomen.
Oeps 🤭 heb ik al 3 redenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Guy, ik woon sinds 10 jaar in een huis, ik heb een Daalderop 32/80, met een Honeywell smile controller... Deze Honeywell, stond ingesteld voor onze vloerverwarming op 40gr, met stooklijn 0.62...

Als test heb ik deze gisteren eens verlaagd naar 0.42 (34.5gr) , vanochtend ging ik kijken op de pomp, maar ik zag nog steeds 40gr op dat metertje van de grundfos? Is er iets wat ik verkeerd doe? Op de ketel zelf zie ik dan cv aanvoer temp : 51 ...
Snap er niks van :-)

Waar staat nu eigenlijk de exacte Aanvoertemp?

[ Voor 15% gewijzigd door NoFate op 13-12-2024 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
ben2513 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:18:
Hallo allen,

Wij hebben nu inmiddels iets langer dan twee jaar vloerverwarming als enige verwarming in het hele huis. Helaas hebben wij vrij forse temperatuurverschillen per kamer/verdieping. Dat wil ik graag zo effectief mogelijk oplossen.

Ik snap helaas echter nog steeds niet zo heel goed hoe. Stel dat alle flowmeters voor de helft open staan. Ik wil één kamer meer warmte geven. Moet ik nu de groep(en) van die kamer verder open draaien (snellere flow) or juist dichter draaien (tragere flow)?

NB: ik heb geen legplan en de installatie is nog nooit ingeregeld. Mijn delta T schommelt, afhankelijk van de groep, zo'n beetje tussen de 0,5/1 grad - 3/4 graden. Ik verwarm met een wp dus erg hoog zou die niet moeten zijn, maar 1 grad is natuurlijk veel te laag.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

bij voorbaat dank!

hg,
Benedikt
Alle deltaT moeten ongeveer gelijk zijn. Ik zou ze allemaal open zetten, verwarming goed open en dan langzaam gaan knijpen op degene met hele kleine deltaT. Overigens zie je soms op vvw slangen de aantal meters. Dan kan je per groep zien op basis van de aanvoer en retour hoeveel meter slang er ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Het is koud geweest. ;)

Je hoort gelijk niets meer over pendelende ketels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:22
Vraagje over Intergas comfort touch.
Ik heb een vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Nu is er een instelling die 3 opties heeft.
1. Slow = voor vloerverwarming
2. Reg = radiatoren
3 . FAST = convectoren
Dit zou de snelheid van de regeling instellen.
Maar wat doet het precies? Als ik voor optie 1 kies betekent dat dat de ketel minder snel aanslaat?
Of te wel de temperatuur eerst wat zakt voor dat hij weer warmte gaat geven?

Nu valt namelijk op dat als de temp op19,5 staat ingesteld en dit bereikt is dat de ketel om de paar minuten aangaat dan een paar minuten brandt en weer uit gaat. Dit gaat per uur de hele tijd door.
Ik vermoed dat de thermostaat de kamer op 19,5 c wil houden maar dit kost volgens mij best wel wat gas. De optie staat nu ingesteld op optie 2 radiatoren.
Kortom wat is de bedoeling van deze optie. Hoe werkt dit? Kan ik hem in mijn situatie beter op optie 1 zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:51
zeve schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:21:
2. Reg = radiatoren
3 . FAST = convectoren
Maar wat doet het precies? Als ik voor optie 1 kies betekent dat dat de ketel minder snel aanslaat?
Hiermee stel je in hoe de regeling verwarmt. Staat-ie op vloerverwarming dan doet-ie dat heel langzaam. Staat-ie op radiatoren dan gaat dat sneller (want radiatoren hebben een hogere temp nodig). In een gemend systeem kun je met deze 2 experimenteren. De vvw stand is zuiniger en comfortabeler beneden maar boven blijven de radiatoren wellicht te koud.
Nu valt namelijk op dat als de temp op19,5 staat ingesteld en dit bereikt is dat de ketel om de paar minuten aangaat dan een paar minuten brandt en weer uit gaat. Dit gaat per uur de hele tijd door.
Ik vermoed dat de thermostaat de kamer op 19,5 c wil houden maar dit kost volgens mij best wel wat gas. De optie staat nu ingesteld op optie 2 radiatoren.
Kortom wat is de bedoeling van deze optie. Hoe werkt dit? Kan ik hem in mijn situatie beter op optie 1 zetten?
Aan- en uitzetten heeft te maken met warmteafgifte. Als het retourwater uit je radiatoren te snel opwarmt stopt de ketel. Heet pendelen, zoek maar eens op dit forum. Heeft niets te maken met de stand vvw-rad die je hierboven noemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
2. Reg = radiatoren
3 . FAST = convectoren
Slow/Reg/Fast heeft te maken met het aantal schakelmomenten per uur om de ruimte warm te houden. Een verwarming die traag reageert moet weinig schakelmomenten per uur hebben, een verwarming die snel reageert meer.

Bij radiatoren is het niet ongebruikelijk om 3 tot 6 schakemomenten per uur te hebben. Dat wil zeggen dat de verwarming dus 3 tot 6 keer per uur ingeschakeld wordt om warmte te produceren.
Het kost op zich niet veel gas om vaal te schakelen. Wel is het slecht voor de ketel omdat de brander steeds afkoelt en weer opwarmt. Je hebt dus relatief veel "starts".

Je kunt proberen om hem op "slow" te zetten. Dan krijg je minder schakelmomenten. Ook kun je proberen de Ta wat te verlagen. Niet te ver, want dan houd je de boel niet meer warm als het buiten echt koud wordt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
mukky schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:05:
[...]

Hiermee stel je in hoe de regeling verwarmt. Staat-ie op vloerverwarming dan doet-ie dat heel langzaam. Staat-ie op radiatoren dan gaat dat sneller (want radiatoren hebben een hogere temp nodig). In een gemend systeem kun je met deze 2 experimenteren. De vvw stand is zuiniger en comfortabeler beneden maar boven blijven de radiatoren wellicht te koud.
Het is onzin dat de vvw stand zuiniger is. Minder schakelmomenten heeft geen invloed op de hoeveelheid warmte die nodig is. Dat blijft gewoon gelijk. Ga je naar minder schakelmomenten, zal de ketel langer aan staan per schakelmoment, maar over de dag nog steeds evenveel gas gebruiken.
Aan- en uitzetten heeft te maken met warmteafgifte. Als het retourwater uit je radiatoren te snel opwarmt stopt de ketel. Heet pendelen, zoek maar eens op dit forum. Heeft niets te maken met de stand vvw-rad die je hierboven noemt
Dat is dus niet waar. Pendelen zou betekenen dat de ketel zelf besluit om uit te gaan (bij Intergas Code 1). In low-load regeling, wat de thermostaat regelt, schakelt de ketel gewoon elke paar minuten aan en weer uit. Dat is wat hier beschreven wordt en is geen pendelen.

Of hier sprake is van low-load of van pendelen is niet te zeggen zonder dit te controleren op het display van de ketel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:13:
[...]

Slow/Reg/Fast heeft te maken met het aantal schakelmomenten per uur om de ruimte warm te houden. Een verwarming die traag reageert moet weinig schakelmomenten per uur hebben, een verwarming die snel reageert meer.

Bij radiatoren is het niet ongebruikelijk om 3 tot 6 schakemomenten per uur te hebben. Dat wil zeggen dat de verwarming dus 3 tot 6 keer per uur ingeschakeld wordt om warmte te produceren.

[...]

Het kost op zich niet veel gas om vaal te schakelen. Wel is het slecht voor de ketel omdat de brander steeds afkoelt en weer opwarmt. Je hebt dus relatief veel "starts".

Je kunt proberen om hem op "slow" te zetten. Dan krijg je minder schakelmomenten. Ook kun je proberen de Ta wat te verlagen. Niet te ver, want dan houd je de boel niet meer warm als het buiten echt koud wordt.
Ik snap hem (denk ik). Als hij langzamer schakelt wordt de boel wel warm alleen brandt de cv langer om de ruimte op temperatuur te houden. Het gasverbuik blijft gelijk want je heb een aantal m3 nodig alleen doet hij dat in 3 c ipv van 6x en dus beter voor de CV. Voor mijn gevoel is dat veel beter want aangezien VVW langzaam opwarmt heeft deze meer profijt van de wamte. En de radiatiren boven ook omdat het water daar langs gaat.
Ta vind ik lastiger dat is spelen met vermogen.

Eigenlijk dus zoals je hier aangeeft:
Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:17:
[...]

Het is onzin dat de vvw stand zuiniger is. Minder schakelmomenten heeft geen invloed op de hoeveelheid warmte die nodig is. Dat blijft gewoon gelijk. Ga je naar minder schakelmomenten, zal de ketel langer aan staan per schakelmoment, maar over de dag nog steeds evenveel gas gebruiken.

[...]

Dat is dus niet waar. Pendelen zou betekenen dat de ketel zelf besluit om uit te gaan (bij Intergas Code 1). In low-load regeling, wat de thermostaat regelt, schakelt de ketel gewoon elke paar minuten aan en weer uit. Dat is wat hier beschreven wordt en is geen pendelen.

Of hier sprake is van low-load of van pendelen is niet te zeggen zonder dit te controleren op het display van de ketel.
Ik vermoed niet dat het pendelen is want de retourleiding is gewoon koud. bij het even aangaan wordt de leiding die naar de radiatoren en VVW gaat gewoon iets warm.
de radiatioren worden ook niet echt warm. Meer lauw, waarschinlijk omdat het zeer kort duurt het moment.
De temp op de ketel is dan begin 35c en valt iets terug naar 34 graden.
In de avond als het huis 1 graden warmer moet worden (van 19,5 naar 20,5) dan loopt dat gewoon netjes door. Het duurt wel een paar uur maar dat is logisch. Boven is het dan goed warm in de slaapkamers en badkamer. De temp op de ketle is dan verschillend van 43 graden naar 65 graden
Dus dat lijkt mij goed te werken..

Het enige wat ny nog irritant is dat we af en toe een hoge piep horen. Dat is niet constant. ik vermoed dat het ligt in welke fase de verwaming zit.. Hogere graden? harder werk? Nog enig idee wat ik daar aan kan doen?
Ik heb al wat gespeeld met:
P010 Ingesteld maximaal CV vermogen
P031 Max capaciteit modulerende CV Pomp
P032Min. capaciteit modulerende CV Pomp.

Alvast bedankt voor de info tot zover Blihi en Mukky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:17:
[...]

Ik begreep dat langer branden op een lager pitje economischer is dan korte bursts op hoog vermogen.

Dus als we het niet zeker is het ook niet perse niet waar ;) Hopelijk kan OP dit eens nakijken en uitsluitsel geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Djvdb schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:52:
[...]

lijkt mij dat dit komt omdat je ketel het vermogen niet meer kwijt kan. Misschien kijken wat er gebeurd als je boven nog meer andere radiatoren openzet? Heb je toevallig een kamstrup hangen waarmee je het actuele vermogen kunt aflezen?
Nog even hier op terugkomend: het probleem was idd te weinig afgifte. Heb wat meer radiatoren boven open gedraaid en ook de aanvoertemperatuur op 60 gezet. Daarna zag ik een mooie lange lijn omdat hij continu bleef stoken.

De openhaardfunctie is dus prima als je in de ruimte van de kamerthermostaat een andere warmtebron hebt dan de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mukky schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:02:
[...]

Ik begreep dat langer branden op een lager pitje economischer is dan korte bursts op hoog vermogen.
Dat is waar, maar dan praat je over urenlang op laag vermogen tegenover meerdere starts per uur op hoger vermogen.

Low-load regelen met 3 starts per uur of met 12 starts per uur maakt wat dat betreft echt niet uit.
[...]

Dus als we het niet zeker is het ook niet perse niet waar ;) Hopelijk kan OP dit eens nakijken en uitsluitsel geven.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon zo dat er in zowel low-load als bij pendel-regeling minder vermogen nodig is dan de opwekker minimaal moet leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
zeve schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:00:
[...]

Ik snap hem (denk ik). Als hij langzamer schakelt wordt de boel wel warm alleen brandt de cv langer om de ruimte op temperatuur te houden. Het gasverbuik blijft gelijk want je heb een aantal m3 nodig alleen doet hij dat in 3 c ipv van 6x en dus beter voor de CV. Voor mijn gevoel is dat veel beter want aangezien VVW langzaam opwarmt heeft deze meer profijt van de wamte. En de radiatiren boven ook omdat het water daar langs gaat.
Dit heeft meer met comfort te maken. Een systeem wat traag reageert warmt langzaam op en koelt ook langzaam weer af. De ruimtetemperatuur blijft dan relatief stabiel bij mindere schakelingen.

Als je een systeem wat heel snel reageert, te weinig gaat schakelen, dan voel je in de ruimte steeds een golf warmte binnenkomen en de ruimte dus ook weer afkoelen.

Dus netto voeg je net zoveel warmte toe (of m3 gas), alleen het comfort is anders.
Ta vind ik lastiger dat is spelen met vermogen.
Dat spelen met vermogen is precies wat hier gebeurt.

Stel dat je gemiddeld continu 2 kW warmte nodig hebt om de woning op 19.5 graden te houden en dat de ketel minimaal 8 kW moet leveren (ik weet niet welke Intergas je hebt?).

Je kunt dan met 1 schakeling per uur werken, wat betekent 15 minuten aan, 45 minuten uit. Dan lever je 25% van de tijd 8 kW, dus in totaal gemiddeld 2 kW.

Je kunt ook werken met 12 schakelingen per uur, steeds 1,25 minuten aan, 3,75 minuten uit. Ook dat is gemiddeld 2 kW, maar dat is alleen geschikt voor heel snelle systemen.

De Ta aanpassen heeft alleen zin als je nu merkt dat de ketel op het moment dat hij aan staat niet op zijn minimale vermogen draait, maar daarboven. Dus, dat hij bijvoorbeeld 5 minuten 12 kW levert en dan 55 minuten 0 kW. Dat is ook gemiddeld 2 kW, maar niet ideaal.
Eigenlijk dus zoals je hier aangeeft:

[...]

Ik vermoed niet dat het pendelen is want de retourleiding is gewoon koud. bij het even aangaan wordt de leiding die naar de radiatoren en VVW gaat gewoon iets warm.
de radiatioren worden ook niet echt warm. Meer lauw, waarschinlijk omdat het zeer kort duurt het moment.
De temp op de ketel is dan begin 35c en valt iets terug naar 34 graden.
In de avond als het huis 1 graden warmer moet worden (van 19,5 naar 20,5) dan loopt dat gewoon netjes door. Het duurt wel een paar uur maar dat is logisch. Boven is het dan goed warm in de slaapkamers en badkamer. De temp op de ketle is dan verschillend van 43 graden naar 65 graden
Dus dat lijkt mij goed te werken..

Het enige wat ny nog irritant is dat we af en toe een hoge piep horen. Dat is niet constant. ik vermoed dat het ligt in welke fase de verwaming zit.. Hogere graden? harder werk? Nog enig idee wat ik daar aan kan doen?
Ik heb al wat gespeeld met:
P010 Ingesteld maximaal CV vermogen
P031 Max capaciteit modulerende CV Pomp
P032Min. capaciteit modulerende CV Pomp.

Alvast bedankt voor de info tot zover Blihi en Mukky
Waar komt de piep vandaan? Van de ketel of van de mengverdeler? Ik vermoed dat die piep namelijk komt doordat de regelthermostaat (witte knop) op de verdeler van de vloerverwarming dicht stuurt. Als je dit wilt vermijden kun je proberen de pomp van de verdeler een standje hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:57:
[...]

Dit heeft meer met comfort te maken. Een systeem wat traag reageert warmt langzaam op en koelt ook langzaam weer af. De ruimtetemperatuur blijft dan relatief stabiel bij mindere schakelingen.

Als je een systeem wat heel snel reageert, te weinig gaat schakelen, dan voel je in de ruimte steeds een golf warmte binnenkomen en de ruimte dus ook weer afkoelen.

Dus netto voeg je net zoveel warmte toe (of m3 gas), alleen het comfort is anders.

[...]
Oke duidelijk dan ga ik hem toch eens op langzaam zetten kijken hoe dat gaat.
[...]

Dat spelen met vermogen is precies wat hier gebeurt.

Stel dat je gemiddeld continu 2 kW warmte nodig hebt om de woning op 19.5 graden te houden en dat de ketel minimaal 8 kW moet leveren (ik weet niet welke Intergas je hebt?).

Je kunt dan met 1 schakeling per uur werken, wat betekent 15 minuten aan, 45 minuten uit. Dan lever je 25% van de tijd 8 kW, dus in totaal gemiddeld 2 kW.

Je kunt ook werken met 12 schakelingen per uur, steeds 1,25 minuten aan, 3,75 minuten uit. Ook dat is gemiddeld 2 kW, maar dat is alleen geschikt voor heel snelle systemen.

De Ta aanpassen heeft alleen zin als je nu merkt dat de ketel op het moment dat hij aan staat niet op zijn minimale vermogen draait, maar daarboven. Dus, dat hij bijvoorbeeld 5 minuten 12 kW levert en dan 55 minuten 0 kW. Dat is ook gemiddeld 2 kW, maar niet ideaal.

[...]
Het is een intergas Xtreme 36. ik kan niet goed zeggen of hij dus op ze minimale vermogen draait heb niet de spullen om het uit te lezen.
Maar ik snap je principe wel.. Nu nog even kijken hoe ik e,e,a, kan bijstellen.
[...]

Waar komt de piep vandaan? Van de ketel of van de mengverdeler? Ik vermoed dat die piep namelijk komt doordat de maximaal-thermostaat (witte knop) op de verdeler van de vloerverwarming dicht stuurt. Als je dit wilt vermijden kun je proberen de pomp van de verdeler een standje hoger te zetten.
Dat is een goeie vraag waar de piep vandaan komt. Ik hoor hem in de woonkamer maar ook in de gang en heel licht op de eerste verdieping.
De pompverdeler is gelijktijdig met de cv ketel in mei vernieuwd. Er zit nu een Wilo Para HU25/6 (Robot Standaard Pro verdeler 3-groeps Wilo Par) en deze draait op de middelste stand. De witte knop staat op ongeveer 45 graden.
Waarom zet je de pomp hoger? Dan gaat het water denk ik sneller door het systeem. Heeft het systeem dan tijd om de warmte af te geven aan de vloer? Hij draait overigens liniear dus constante snelheid.

Ben zeer nieuwsgierig naar de uitleg. leer hier veel van.
in ieder geval bedankt voor de uitleg tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
zeve schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:28:
[...]

Oke duidelijk dan ga ik hem toch eens op langzaam zetten kijken hoe dat gaat.

[...]

Het is een intergas Xtreme 36. ik kan niet goed zeggen of hij dus op ze minimale vermogen draait heb niet de spullen om het uit te lezen.
Maar ik snap je principe wel.. Nu nog even kijken hoe ik e,e,a, kan bijstellen.
Je kunt het een beetje uitlezen door de gasmeterstanden eens met de hand een uurtje bij te houden. Daaruit kun je het vermogen uitrekenen: 1 m3 gas = 9 kWh, dus als je in vijf minuten tijd een verbruik van 0.02 m3 gas meet, dan is dat 0.02 * 9 * 60/5 = 2.16 kW continu.
[...]

Dat is een goeie vraag waar de piep vandaan komt. Ik hoor hem in de woonkamer maar ook in de gang en heel licht op de eerste verdieping.
De pompverdeler is gelijktijdig met de cv ketel in mei vernieuwd. Er zit nu een Wilo Para HU25/6 (Robot Standaard Pro verdeler 3-groeps Wilo Par) en deze draait op de middelste stand. De witte knop staat op ongeveer 45 graden.
Waarom zet je de pomp hoger? Dan gaat het water denk ik sneller door het systeem. Heeft het systeem dan tijd om de warmte af te geven aan de vloer? Hij draait overigens liniear dus constante snelheid.
"Tijd om warmte af te geven" is een denkfout. Dat concept bestaat niet.

Door de pomp hoger te zetten wordt er meer gemengd. De temperatuur die de vloer in gaat daalt iets (en de temperatuur de vloer uit stijgt iets). Het water wat de vloer in gaat is wat gemeten wordt voor de regelthermostaat, dus die gaat iets minder knijpen.

Maar voordat je dat gaat aanpassen moet je wel eerst zeker weten waar die piep vandaan komt.
Ben zeer nieuwsgierig naar de uitleg. leer hier veel van.
in ieder geval bedankt voor de uitleg tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:48
Dashlane schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:08:
[...]

Alle deltaT moeten ongeveer gelijk zijn. Ik zou ze allemaal open zetten, verwarming goed open en dan langzaam gaan knijpen op degene met hele kleine deltaT. Overigens zie je soms op vvw slangen de aantal meters. Dan kan je per groep zien op basis van de aanvoer en retour hoeveel meter slang er ligt.
Daarop heb ik de volgende vraag:
Wij hebben hier overal vloerverwarming met zoneregeling
Dan kunnen de flowmeters gewoon allemaal vol open gezet worden neem ik aan?
Immers heb je bij zoneregeling nooit dezelfde situatie, het is net in welke ruimte wel of geen warmtevraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Jos-P schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:54:
[...]

Daarop heb ik de volgende vraag:
Wij hebben hier overal vloerverwarming met zoneregeling
Dan kunnen de flowmeters gewoon allemaal vol open gezet worden neem ik aan?
Immers heb je bij zoneregeling nooit dezelfde situatie, het is net in welke ruimte wel of geen warmtevraag is.
Balanceren doe je met alle groepen open en zo regel je de Tr per vloerlus in (dus niet allemaal open). Daarna schakel je de zoneregeling in en zet je de pomp op "verschildruk constant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:52:
[...]

Je kunt het een beetje uitlezen door de gasmeterstanden eens met de hand een uurtje bij te houden. Daaruit kun je het vermogen uitrekenen: 1 m3 gas = 9 kWh, dus als je in vijf minuten tijd een verbruik van 0.02 m3 gas meet, dan is dat 0.02 * 9 * 60/5 = 2.16 kW continu.
Ah oke. Ik heb even snel gerekend voor de uren (4) dat hij op 19.5 moet staan dan kwam ik aan gemiddeld 0.255 m3 gas. Dat zou dus beteken zo'n 2,295 KW continue. Dat lijkt me niet zo heel slecht.

Bij het verwarmen van 19,5 naar 20,5 kom ik gemiddeld uit op 3,43 m3 en dus op gemiddeld 7.7175KW per uur. Kleine kantekening hierbij is dat hier ook warmwatertap bij zit voor kleine afwas e.d.
Er was een piek van 19-20 uur van 1.34 m3 gas

"Tijd om warmte af te geven" is een denkfout. Dat concept bestaat niet.

Door de pomp hoger te zetten wordt er meer gemengd. De temperatuur die de vloer in gaat daalt iets (en de temperatuur de vloer uit stijgt iets). Het water wat de vloer in gaat is wat gemeten wordt voor de maximaal-thermostaat, dus die gaat iets minder knijpen.

Maar voordat je dat gaat aanpassen moet je wel eerst zeker weten waar die piep vandaan komt.

[...]
Dat weet ik dus niet zeker waar de piep vandaan komt. Dat is het raadsel.

Maar ik snap wel wat je bedoelt. met het mengen van de verdeler.

Dan is het verstandig om eerst maar te kijken naar de paramters van de cv ketel en de thermostaat op de langzame werking te zetten.
1 parameter te gelijk aanpassen is denk het verstandigst ander weet ik niet welke nu goed is aangepast en de truc doet en welke niet,.

We kunnen altijd nog de installateur bellen uiteraard. Maar ik vind het handig om te weten hoe e.e.a werkt en leerzaam om het ook zelf te kunnen.
Ik heb de beginwaarden opgeschreven en ook de veranderingen die ik heb doorgevoerd voor de pompsnelheid e.d. dus kan altijd terug naar beginstand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
zeve schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:21:
[...]

Ah oke. Ik heb even snel gerekend voor de uren (4) dat hij op 19.5 moet staan dan kwam ik aan gemiddeld 0.255 m3 gas. Dat zou dus beteken zo'n 2,295 KW continue. Dat lijkt me niet zo heel slecht.
De ketel heeft een minimaal vermogen van ongeveer 3,8 kW, dus dat betekent dat hij ongeveer 60% van de tijd aan staat en 40% uit. Dat kan dus 6 minuten aan, 4 minuten uit zijn, maar ook 24 aan en dan 16 uit.

Wat je ook doet, je zult nooit dat lage vermogen kunnen leveren met een ketel die continu brandt.
Bij het verwarmen van 19,5 naar 20,5 kom ik gemiddeld uit op 3,43 m3 en dus op gemiddeld 7.7175KW per uur. Kleine kantekening hierbij is dat hier ook warmwatertap bij zit voor kleine afwas e.d.
Er was een piek van 19-20 uur van 1.34 m3 gas
7.1 kW continu (niet per uur, maar gewoon 4 uur lang continu gedurende de hele opwarming van 19.5 naar 20.5 graden) zou dan wel betekenen dat hij continu brandt, dus geen aan/uit gedrag. Als dat zo is, dan zit het gewoon goed.
Dat weet ik dus niet zeker waar de piep vandaan komt. Dat is het raadsel.

Maar ik snap wel wat je bedoelt. met het mengen van de verdeler.

Dan is het verstandig om eerst maar te kijken naar de paramters van de cv ketel en de thermostaat op de langzame werking te zetten.
1 parameter te gelijk aanpassen is denk het verstandigst ander weet ik niet welke nu goed is aangepast en de truc doet en welke niet,.
Dat klopt.
We kunnen altijd nog de installateur bellen uiteraard. Maar ik vind het handig om te weten hoe e.e.a werkt en leerzaam om het ook zelf te kunnen.
Ik heb de beginwaarden opgeschreven en ook de veranderingen die ik heb doorgevoerd voor de pompsnelheid e.d. dus kan altijd terug naar beginstand. :)
Precies. gewoon een logboek bijhouden. Een installateur bellen moet je vooral niet doen. Dit kun je echt zelf, zeker met behulp van dit topic. Een installateur heeft nooit de tijd om hier goed voor te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky

[...]
Door de pomp hoger te zetten wordt er meer gemengd. De temperatuur die de vloer in gaat daalt iets (en de temperatuur de vloer uit stijgt iets). Het water wat de vloer in gaat is wat gemeten wordt voor de maximaal-thermostaat, dus die gaat iets minder knijpen.
[...]
Ik dacht dat de pompsnelheid alleen was om ervoor te zorgen dat het water zo snel mogelijk wordt rondgepompt. Logisch dat rondpompen = meer mengen. Maar hoe bepaal je nu de juiste snelheid van je vvw mengpomp? Ik heb 'm nu zo ingesteld dat het water zo snel mogelijk wordt rondgepompt (op een gegeven punt kan de pomp sneller draaien maar gaat het water niet meer sneller rond).

Ik heb de groepen waterzijdig ingeregeld middels temperatuursensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:03:
[...]

De ketel heeft een minimaal vermogen van ongeveer 3,8 kW, dus dat betekent dat hij ongeveer 60% van de tijd aan staat en 40% uit. Dat kan dus 6 minuten aan, 4 minuten uit zijn, maar ook 24 aan en dan 16 uit.

Wat je ook doet, je zult nooit dat lage vermogen kunnen leveren met een ketel die continu brandt.

[...]

7.1 kW continu (niet per uur, maar gewoon 4 uur lang continu gedurende de hele opwarming van 19.5 naar 20.5 graden) zou dan wel betekenen dat hij continu brandt, dus geen aan/uit gedrag. Als dat zo is, dan zit het gewoon goed.
Het eerste was overigens de tijd dat hij steeds aan en uit gaat. Zoals aangegen in de eerste post. het op temperatuur houden van de kamer.
Maar als je aangeeft dat voor het stoken om de kamer op temperatuur te krijgen normaal gedrag is, is dat goed om te horen.
Zijn we denk ik op de goede weg.
[...]

Precies. gewoon een logboek bijhouden. Een installateur bellen moet je vooral niet doen. Dit kun je echt zelf, zeker met behulp van dit topic. Een installateur heeft nooit de tijd om hier goed voor te gaan zitten.
Ik ben idd dit topic al een tijdje aan het volgen en ga het steeds duidelijker begrijpen hoe het werkt.
We komen er wel.
Nogmaals bedankt voor je behulpzaamheid.
ik ga de komende tijd eens proberen het te finetunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
mukky schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:08:
[...]

Ik dacht dat de pompsnelheid alleen was om ervoor te zorgen dat het water zo snel mogelijk wordt rondgepompt. Logisch dat rondpompen = meer mengen. Maar hoe bepaal je nu de juiste snelheid van je vvw mengpomp? Ik heb 'm nu zo ingesteld dat het water zo snel mogelijk wordt rondgepompt (op een gegeven punt kan de pomp sneller draaien maar gaat het water niet meer sneller rond).

Ik heb de groepen waterzijdig ingeregeld middels temperatuursensoren
Met de pompsnelheid regel je het afgiftevermogen. Hoe hoger de pompsnelheid, bij gegeven Tin (temperatuur de vloer in) hoe hoger het vermogen van de vloer.

De pompsnelheid vermogen bij gelijkblijvendende Ta (aanvoertemperatuur naar de verdeler toe) zorgt voor een iets lagere Tin en een iets hogere Tuit, maar gelijkblijvend vermogen.

Je stelt de pomp zodanig in dat het vermogen passend is bij de ruimte. Ook over de vloer heb je een delta-T (Tin - Tuit). Met deze site: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening kun je schatten wat dan het vermogen van de vloer per m2 is en daarmee dus het vermogen van de hele vloer. Dat moet genoeg zijn om de ruimte warm te houden bij een gegeven buitentemperatuur.

Normaal wil je de flow over de vloer zo laag mogelijk (lagere flow = minder energieverlies door de pomp), want dat geeft een zo laag mogelijke Tuit en aangezien Tuit = Tr (bij systemen met alleen vloerverwarming en een lage Ta) geeft dat een zo laag mogelijke Tr en dus een zo zuinig mogelijke ketel.

Dat verhaal verandert enigszins als de verdeler in de beveiliging gaat, dus als de regelthermostaat ingrijpt. Dan wordt Tin te hoog en gaat de verdeler zichzelf knijpen. Zeker bij gecombineerde systemen heb je daar last van. Door de pompsnelheid te verhogen komt de Tin wat lager te liggen (maar de Tuit wat hoger). Dat zorgt voor een betere flow over de verdeler en minder "fluiten", aangenomen dat dat fluiten komt door een dicht-lopende regelthermostaat .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 17:28
@Blihi
De maximaalthermostaat grijpt in als de temperatuur vloer in te hoog dreigt te worden. Deze verbreekt de spanning van de pomp waar ie mee in serie staat. Ouderwetse clixon dus.
De regelthermostaat van de vloerverwarming gaat knijpen als de ingestelde temp wordt bereikt en dat kan een klein beetje gefluit of anderszins geluid geven.
Regelthermostaat is de draaiknop op de verdeler vaak met een schaalverdeling.
Maxinmaalthermostaat zit meestal onder de pomp op de vloerbalk tussen een klem geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:18:
[...]

Balanceren doe je met alle groepen open en zo regel je de Tr per vloerlus in (dus niet allemaal open). Daarna schakel je de zoneregeling in en zet je de pomp op "verschildruk constant"
Dank voor je reactie. Dat klinkt inderdaad logisch.
Ik heb geen idee hoe ik de pomp (van de ketel?) op “verschildruk constant” kan zetten.
Wij hebben trouwens verdelers zonder pomp en een Intergas ketel kombi kompakt HRE 36/30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
2. Reg = radiatoren
3 . FAST = convectoren
....
Waar vind ik deze instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeve
Masimo schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:17:
[...]

Waar vind ik deze instelling?
Staat in de handleiding van de comfort touch
https://www.intergas-verw...ort-Touch-handleiding.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
scofield schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:47:
@Blihi
De maximaalthermostaat grijpt in als de temperatuur vloer in te hoog dreigt te worden. Deze verbreekt de spanning van de pomp waar ie mee in serie staat. Ouderwetse clixon dus.
De regelthermostaat van de vloerverwarming gaat knijpen als de ingestelde temp wordt bereikt en dat kan een klein beetje gefluit of anderszins geluid geven.
Regelthermostaat is de draaiknop op de verdeler vaak met een schaalverdeling.
Maxinmaalthermostaat zit meestal onder de pomp op de vloerbalk tussen een klem geschoven.
Aangepast in mijn posts. Je hebt gelijk. De maximaalthermostaat zit in het snoer naar de pomp (die de installateur bij mij gewoon los had laten hangen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Jos-P schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:20:
[...]

Ik heb geen idee hoe ik de pomp (van de ketel?) op “verschildruk constant” kan zetten.
Wij hebben trouwens verdelers zonder pomp en een Intergas ketel kombi kompakt HRE 36/30.
Bij verdelers zonder pomp kan dat niet en de pomp in de ketel kan dat ook niet, dus dan valt er niets in te stellen. Als je groepen allemaal dicht kunnen gaan met kleppen, zorg er dan wel voor dat er een bypass (AVDO) in het systeem zit, anders kun je storingen krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 17-12-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Blihi schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:33:
[...]

Bij verdelers zonder pomp kan dat niet en de pomp in de ketel kan dat ook niet, dus dan valt er niets in te stellen. Als je groepen allemaal dicht kunnen gaan met kleppen, zorg er dan wel voor dat er een bypass (AVDO) in het systeem zit, anders kun je storingen krijgen.
Nogmaals bedankt.
Ik was er al bang voor dat dit enkel bij een verdeler met pomp kan.
Ik heb wel een AVDO in het systeem zitten.
Terug naar mijn eerste vraag, kan ik dan de flowmeters het beste allemaal vol open zetten?
Als er nu maar 1 ruimte vragend staat gaat er veel door de AVDO neem ik aan? Dan zou ik zeggen flowmeter maximaal open zodat de maximaal flow door de slangen gaat. Of klopt mijn redenatie niet?
Ketel pendelt trouwens niet.
De slanglengtes in de gehele woning zijn allemaal nagenoeg gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Jos-P schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:58:
[...]

Nogmaals bedankt.
Ik was er al bang voor dat dit enkel bij een verdeler met pomp kan.
Ik heb wel een AVDO in het systeem zitten.
Terug naar mijn eerste vraag, kan ik dan de flowmeters het beste allemaal vol open zetten?
Ik zou ze dan per zone inregelen. Dus in elke zone eentje vol open en de andere zodanig dat de Tr gelijk is over die zone.
Als er nu maar 1 ruimte vragend staat gaat er veel door de AVDO neem ik aan? Dan zou ik zeggen flowmeter maximaal open zodat de maximaal flow door de slangen gaat. Of klopt mijn redenatie niet?
Ketel pendelt trouwens niet.
De slanglengtes in de gehele woning zijn allemaal nagenoeg gelijk.
Als de slanglengtes en de hart-op-hart afstand overal nagenoeg gelijk is hoef je verder niet in te regelen nee, dan is vol open over het algemeen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
Lieve tweakers! Vraagje; ik wil aan de slag gaan met het verder optimaliseren van de Cv situatie. Betreft een klein, veel te goed geïsoleerd appartement dus de kans is groot dat ik wat dat betreft al uitgerangeerd ben, maar vind het veel te leuk om verder te gaan. Ik heb twee temperatuursensoren type DS18B20 besteld die ik via een Pi wil uitlezen (in eerste instantie aanvoer en retour temp bij de ketel).

Python scriptje die per dag een csv uitpoept is leuk, maar zou nog leuker zijn als dit via een handige manier lokaal kan uitlezen in grafiekvorm. Zie ook veel mooie grafieken voorbij komen in dit forum, waar doen jullie dat mee?

NB; iemand een tip om in 1x alle meterstanden op mindergas.nl te importeren? Kan de historie per uur van de afgelopen jaren terughalen via P1 meter, maar om ze handmatig op te geven is ook zo wat... :)

[ Voor 13% gewijzigd door sjigr op 17-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
sjigr schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:23:
Lieve tweakers! Vraagje; ik wil aan de slag gaan met het verder optimaliseren van de Cv situatie. Betreft een klein, veel te goed geïsoleerd appartement dus de kans is groot dat ik wat dat betreft al uitgerangeerd ben, maar vind het veel te leuk om verder te gaan. Ik heb twee temperatuursensoren type DS18B20 besteld die ik via een Pi wil uitlezen (in eerste instantie aanvoer en retour temp bij de ketel).

Python scriptje die per dag een csv uitpoept is leuk, maar zou nog leuker zijn als dit via een handige manier lokaal kan uitlezen in grafiekvorm. Zie ook veel mooie grafieken voorbij komen in dit forum, waar doen jullie dat mee?

NB; iemand een tip om in 1x alle meterstanden op mindergas.nl te importeren? Kan de historie per uur van de afgelopen jaren terughalen via P1 meter, maar om ze handmatig op te geven is ook zo wat... :)
Het is wel wat over-kill, maar je zou HomeAssistant op die PI kunnen installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29

Ik lees mijn Nefit HR ketel uit met een gateway van BBQ Kees.

Te zamen met de P1 van EnergyWizard weet ik dus ketelgedrag en verbruik te analyseren in Home Assistant.
Voor lokale temperatuurmetingen en waterzijdig inregelen gebruik ik een simpele IR rood meter (gun).

[ Voor 4% gewijzigd door goodfella op 17-12-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
Prisma16 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:40:
[...]

Het is wel wat over-kill, maar je zou HomeAssistant op die PI kunnen installeren...
Die klinkt leuk! HA stond sowieso nog op het lijstje om mee te gaan spelen. Kan je daar gemakkelijk locale devices in opnemen (DS18B20 via 1-wire)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-08 15:33
sjigr schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:08:
[...]

Die klinkt leuk! HA stond sowieso nog op het lijstje om mee te gaan spelen. Kan je daar gemakkelijk locale devices in opnemen (DS18B20 via 1-wire)?
Zeker als je HA op een raspberry Pi draait, ik gebruik zelf ook remote sensors op andere Pi en esp’s die ik met rsh uitlees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Nu online
sirtm schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:45:
[...]

Zeker als je HA op een raspberry Pi draait, ik gebruik zelf ook remote sensors op andere Pi en esp’s die ik met rsh uitlees
Kun je kort toelichten hoe dat werkt? Ik heb HA op een RPi en wil ook aan de slag met een paar DS18B20 (1-wire?) sensoren voor mijn ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen,

Ik heb een vraagje ben redelijk zeker van mijn zaak maar twijfel een beetje en om te voorkomen dat de cv installatie open ligt en de winkels dichg zijn toch even vragen voor de zekerheid.

1 radiator moet vervangen worden (oud, roestig en wat krap qua capaciteit).

Ik moet hiervoor een overgang maken van cv buis 15 mm naar meerlagen buis.

2vragen hierover,
1. is cv buis met een gewone buizen snijder te snijden? (Dunwandig cv geen koper)?

2. Kan ik met onderstaand koppeling de overgang maken van cv buis 15mm naar 16 mm mlb ( de meerlagen kant weet ik zeker) maar de linkerkant /bovenkant op foto 2 twijfel ik over, dit is geen traditioneel knelsysteem zoals bij koper?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izGyOUJyUNc0zFWYgaUNWprZGW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoLZfdm3qtm3RLIGlhL6hLeC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2Q3fgDsPZnOQCoRFji_Bhk7f9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWJEqsIyze5GtT4QGMxGEs0y.jpg?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met de nefit 9000i hr35 met externe boiler. In de handleiding staat een temperatuur voor de boiler genoemd en een TD (desinfectie) temperatuur.

Staat zo bij vrienden geinstalleerd.
Ik probeer ze te helpen, maar de installateurshandleiding ( https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721875843 deze ketel lijkt veel op de 9000i) en de consumentenhandleiding (gebruikershandleiding) zijn nogal beknopt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
BarryH schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:27:
Heeft iemand ervaring met de nefit 9000i hr35 met externe boiler. In de handleiding staat een temperatuur voor de boiler genoemd en een TD (desinfectie) temperatuur.

Staat zo bij vrienden geinstalleerd.
Ik probeer ze te helpen, maar de installateurshandleiding ( https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721875843 deze ketel lijkt veel op de 9000i) en de consumentenhandleiding (gebruikershandleiding) zijn nogal beknopt
Ik herken de parameters van mijn eigen Nefit ketel met boiler maar wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
mukky schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:53:
[...]

Ik herken de parameters van mijn eigen Nefit ketel met boiler maar wat is je vraag?
Eigenlijk een duidelijke handleiding :)

Maar daarmee dan:
1/ Wat is de doeltemperatuur van de boiler?
2/ Wanneer gaat de ketel de boiler verwarmen (bij mijn warmtepomp is dat op bijvoorbeeld 8 graden onder de doeltemperatuur)

Of stuur je dat heel anders aan?
Er staat iets over een circulatiepomp, maar dat is wellicht voor een situatie met een warmwater-circulatieleiding

Ik zou de boiler op 55 graden willen zetten en dan bij 50 graden weer bijwarmen

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 17-12-2024 22:26 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter6031
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-07 01:29
Hoi allemaal,

kan iemand mij uitleggen waarom mijn CV ketel meer gas verbruikt als het buiten harder waait?
en dan bedoel ik puur het gasverbruik van de ketel zelf, deze verbruik meer bij harde wind dan als het windstil is.

groet Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Peter6031 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:25:
Hoi allemaal,

kan iemand mij uitleggen waarom mijn CV ketel meer gas verbruikt als het buiten harder waait?
en dan bedoel ik puur het gasverbruik van de ketel zelf, deze verbruik meer bij harde wind dan als het windstil is.

groet Peter
Stilstaande lucht isoleert. Bewegende lucht neemt warmte mee. Die meegenomen warmte koelt je huis af. Je ketel moet die weggenomen warmte weer in het huis brengen om het op temperatuur te houden.

Dus meer gasverbruik.

Edit: Mooie voorbeelden van verhoogt energie verbruik bij wind.

YouTube: Hoe werkt een blowerdoortest? Alles wat je moet weten over het meten...

[ Voor 35% gewijzigd door Seafarer op 18-12-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
BarryH schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:20:
[...]

Eigenlijk een duidelijke handleiding :)

Maar daarmee dan:
1/ Wat is de doeltemperatuur van de boiler?
2/ Wanneer gaat de ketel de boiler verwarmen (bij mijn warmtepomp is dat op bijvoorbeeld 8 graden onder de doeltemperatuur)

Of stuur je dat heel anders aan?
Er staat iets over een circulatiepomp, maar dat is wellicht voor een situatie met een warmwater-circulatieleiding

Ik zou de boiler op 55 graden willen zetten en dan bij 50 graden weer bijwarmen
Sommige boilers hebben een circulatiepomp, in mijn geval heeft de Aquapower deze niet en de Aquapower Plus wel. Het verschil zit 'm in de geïntegreerde boiler vs externe boiler.

Op de thermostaat kun je alleen de doeltemperatuur instellen (in mijn geval 50 graden). De hysterese kan ik uitlezen met de BBQ Kees tool en staat in mijn geval op -10. Hij zal dus gaan bijverwarmen bij 40 graden.

Let op legionellavorming. Onder de 60 graden moet je 1x per week desinfecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP0q3JO7MFtXZQ2pDKs4a0jkqX8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QMFJN7FQmigJT48Tb4Zr10O1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Domoticz op de Pi, eventueel met MQTT kan al heel veel. Ik maak plaatjes met Excel die gekoppeld is met de cvs bestandjes (+/- 1,5 MB per dag in een CSV bestand. Excel leest de hele folder en maakt daar netjes pivot-tables van waar dan weer grafieken op gemaakt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blihi schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:54:
[...]

Domoticz op de Pi, eventueel met MQTT kan al heel veel. Ik maak plaatjes met Excel die gekoppeld is met de cvs bestandjes (+/- 1,5 MB per dag in een CSV bestand. Excel leest de hele folder en maakt daar netjes pivot-tables van waar dan weer grafieken op gemaakt worden).
Wat is voor jou de hoofd reden om het naar Excel te exporteren? En niet Grafana te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Vroeg mij af of de drukverschilregelaar in onderstaande plaatje wel juist geinstalleerd is. Dient de retourleiding juist niet tegen die regelaar aan te drukken/duwen qua water i.p.v. de aanvoer? Of kan het nog per model verschillen?

En is een drukverschilregelaar nodig wanneer de vloerverwarming thermische sluiters heeft, en daarnaast ook radiatoren in de CV-circuit aanwezig zijn die d.m.v. Honeywell HR91 geopend/gesloten wordt? Eigenlijk heb ik ten alle tijden 1 radiator volledig open(zonder sluiter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpc6KYAohflVAI4kvbZQTzMKqdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hs1SVWM361wjoKCWrV91dWAO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
AOC schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:22:
Vroeg mij af of de drukverschilregelaar in onderstaande plaatje wel juist geinstalleerd is. Dient de retourleiding juist niet tegen die regelaar aan te drukken/duwen qua water i.p.v. de aanvoer? Of kan het nog per model verschillen?

En is een drukverschilregelaar nodig wanneer de vloerverwarming thermische sluiters heeft, en daarnaast ook radiatoren in de CV-circuit aanwezig zijn die d.m.v. Honeywell HR91 geopend/gesloten wordt? Eigenlijk heb ik ten alle tijden 1 radiator volledig open(zonder sluiter)

[Afbeelding]
Ik heb ook een Robot verdeler en volgens mij klopt het wel dat de aanvoer juist tegen de bypass moet drukken: het excessieve warme water moet via de bypass direct naar de retour kunnen gaan.

Overigens gebruik ik mijn bypass nauwelijks en staat hij behoorlijk afgeknepen omdat ik het met openstaande bovenradiatoren de flow en afgifte oplos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

goodfella schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:29:
[...]
Overigens gebruik ik mijn bypass nauwelijks en staat hij behoorlijk afgeknepen omdat ik het met openstaande bovenradiatoren de flow en afgifte oplos.
Weet je hoe je zo'n ventiel kan aanpassen/instellen? Kan er niet aan draaien, trekken of duwen

Verder had ik net even kort de cv ketel aan, maar achter het ventiel werd het direct warm. Of evohome gooit eerst de ketel aan en daarna pas de hr91 radiatorknoppen open...

Zal nog even meer tests draaien. Hoop niet dat dat ventiel stuk is want het is achter een kast weggewerkt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiWUTlvhnQM5Y5PSQRGE3iQjbLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/293JqRKIIV2W5AzTOGaHRIg4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
Ik geloof dat ik deze bypass heb. Ik zou het niet weten hoe je de jouwe in moet stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNicDedH68CtPrGCtV1nvC6Up0U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/MtwFmHiC6o870cXvEUCKuuiz.webp?f=user_large

Probeer eens de HR91 radiatorknoppen er tijdelijk af te halen. Dus er 100% zeker van zijn dat er voldoende flow is. Dan de ketel te laten werken en kijken of het stuk na de bypass dan niet direct warm wordt...

[ Voor 8% gewijzigd door goodfella op 19-12-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Jos-P schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:20:
[...]

Een HRE 36/30 heeft een 3 standen pomp of een pomp die draait tussen een minimale en maximale pompcapaciteit in % afhankelijk van de leeftijd van de ketel. Meer niet. Parameter 3. en c. zeg ik uit m’n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
[...]

[...]

[...]

Dat klopt.

[...]

Sorry. Ik heb toch nog een vraag of meerdere wellicht

Ik heb de thermostaat op slow gezet.
Echter wat er nu gebeurt is het volgende
Temp op cv ketel staat op 36 a 37dus er gaat dan volgens mij nooit meer dan 36 a 37graden de vloer in. Als hij dat al haalt als hij beneden is.
Retour is gewoon koud.
Opwarmen tot 20,5 graden duurt nu veel langer. Voor mijn gevoel
Af en toe slaat hij af om daarna weer aan te gaan en te gaan verwarmen.
Boven worden de radiatoren uiteraard ook minder warm.

Het lijkt er dus op dat het op slow zetten een zeer grote invloed heeft op de werking van de ketel. Kan ik iets doen om de kamer sneller op temperatuur te krijgen.

P010 maximaal vermogen verhogen?
Temperatuur max staat op 65 deze verhogen naar 75 heeft wellicht ook invloed?

Of denk ik nu helemaal fout?

Aanvulling. Hij start met 1 en 42 graden gaat dan naar stand 3 en 4 en daarna draait hij met vlam op 36 a 37 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door zeve op 18-12-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Fantastic_fox schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:55:
Allen,

Ik heb een vraagje ben redelijk zeker van mijn zaak maar twijfel een beetje en om te voorkomen dat de cv installatie open ligt en de winkels dichg zijn toch even vragen voor de zekerheid.

1 radiator moet vervangen worden (oud, roestig en wat krap qua capaciteit).

Ik moet hiervoor een overgang maken van cv buis 15 mm naar meerlagen buis.

2vragen hierover,
1. is cv buis met een gewone buizen snijder te snijden? (Dunwandig cv geen koper)?

2. Kan ik met onderstaand koppeling de overgang maken van cv buis 15mm naar 16 mm mlb ( de meerlagen kant weet ik zeker) maar de linkerkant /bovenkant op foto 2 twijfel ik over, dit is geen traditioneel knelsysteem zoals bij koper?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 ja. 2 deze overgang met rubber ring ken ik zelf niet. Waarom neem je deze niet? Die past in een sok of koppeling 15 mm van vsh. https://www.warmteservice...XfK8G3ohVOeBoC43QQAvD_BwE

[ Voor 11% gewijzigd door scofield op 18-12-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
AOC schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:49:
[...]

Weet je hoe je zo'n ventiel kan aanpassen/instellen? Kan er niet aan draaien, trekken of duwen

Verder had ik net even kort de cv ketel aan, maar achter het ventiel werd het direct warm. Of evohome gooit eerst de ketel aan en daarna pas de hr91 radiatorknoppen open...

Zal nog even meer tests draaien. Hoop niet dat dat ventiel stuk is want het is achter een kast weggewerkt :+

[Afbeelding]
Deze moet je wel met die zwarte dop kunnen draaien tenzij ie murw is.
Staat nu half open/ half dicht zo te zien. Als die retour niet warm wordt tijdens normaal cv bedrijf niks aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
zeve schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:41:
[...]

Sorry. Ik heb toch nog een vraag of meerdere wellicht

Ik heb de thermostaat op slow gezet.
Echter wat er nu gebeurt is het volgende
Temp op cv ketel staat op 36 a 37dus er gaat dan volgens mij nooit meer dan 36 a 37graden de vloer in. Als hij dat al haalt als hij beneden is.
Retour is gewoon koud.
Opwarmen tot 20,5 graden duurt nu veel langer. Voor mijn gevoel
Af en toe slaat hij af om daarna weer aan te gaan en te gaan verwarmen.
Boven worden de radiatoren uiteraard ook minder warm.

Het lijkt er dus op dat het op slow zetten een zeer grote invloed heeft op de werking van de ketel. Kan ik iets doen om de kamer sneller op temperatuur te krijgen.

P010 maximaal vermogen verhogen?
Temperatuur max staat op 65 deze verhogen naar 75 heeft wellicht ook invloed?

Of denk ik nu helemaal fout?

Aanvulling. Hij start met 1 en 42 graden gaat dan naar stand 3 en 4 en daarna draait hij met vlam op 36 a 37 graden.
Nu reageert ie optimaal voor trage verwarming, dat wilde je toch? Anders terugzetten waar ie op stond. Of parameter 56 hoger zetten bv naar 45 graden. Staat standaard op 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-08 15:33
Masimo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:29:
[...]

Kun je kort toelichten hoe dat werkt? Ik heb HA op een RPi en wil ook aan de slag met een paar DS18B20 (1-wire?) sensoren voor mijn ketel.
Zeker wel, ff zoeken op raspberry en ds1820, bv https://raspberrytips.nl/ds18b20-raspberry-pi/
Met een python scriptje de waardes uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
scofield schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:58:
[...]

Nu reageert ie optimaal voor trage verwarming, dat wilde je toch? Anders terugzetten waar ie op stond. Of parameter 56 hoger zetten bv naar 45 graden. Staat standaard op 30.
Jazeker wilden ik dat. Maar de enige vraag is dan hoe zorg ik dat het boven ook behagelijk wordt voor de kinderen. De thermostaat knoppen hoger
(meer open) open zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Nu online
sirtm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:04:
[...]

Zeker wel, ff zoeken op raspberry en ds1820, bv https://raspberrytips.nl/ds18b20-raspberry-pi/
Met een python scriptje de waardes uitlezen
Mijn dank is groot. _/-\o_
Inmiddels ook gevonden hoe het met meerdere sensoren kan. Leuk project voor de kerstvakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
scofield schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:37:
[...]

Een HRE 36/30 heeft een 3 standen pomp of een pomp die draait tussen een minimale en maximale pompcapaciteit in % afhankelijk van de leeftijd van de ketel. Meer niet. Parameter 3. en c. zeg ik uit m’n hoofd.
Dat klopt inderdaad. c. staat bij mij op 60% en 3. op 85%.
Maar dit is niet hetzelfde als “verschildruk constant” denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

scofield schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:51:
[...]

Deze moet je wel met die zwarte dop kunnen draaien tenzij ie murw is.
Staat nu half open/ half dicht zo te zien. Als die retour niet warm wordt tijdens normaal cv bedrijf niks aan doen.
Heb de hele kast weggebroken om bij de drukverschilregelaar te komen. Met een waterpomp kreeg ik beweging in het geheel en op 0.5bar gezet. Daarnaast 4 radiatoren volledig opengezet. De drukverschilregelaar zit een meter van de ketel af. Binnen enkele secondes werd de retour achter de drukverschilregelaar warm. Dus ik denk dat deze kaduuk is

Edit:

Het draaien van 0.2 naar 0.5bar heeftt ervoor gezorgd dat die regelaar nu lekt. Dus naast de werking is het nu dus compleet door en door stuk :p. Mooi tijdstip om je cv leeg te laten lopen, want anders wordt het binnenshuis een waterbalet

[ Voor 15% gewijzigd door AOC op 18-12-2024 23:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arpeggio
  • Nu online
zeve schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:58:

Jazeker wilden ik dat. Maar de enige vraag is dan hoe zorg ik dat het boven ook behagelijk wordt voor de kinderen. De thermostaat knoppen hoger
(meer open) open zetten?
Je hoeft de thermostaatknoppen niet hoger te zetten.
Met de 2 adviezen van @scofield zou het ook wel moeten lukken:
1) thermostaat terugzetten op 2=rEG (radiatoren) of
2) parameter P056 op 45 zetten (minimum aanvoertemperatuur bij OpenTherm vraag)
Je mag ze ook allebei toepassen.

Als aanvulling op bovenstaande helpt misschien een kleine toelichting. De bedoeling van deze settings is om de aanvoertemperatuur vanaf de cv-ketel boven een bepaald minimum-niveau te krijgen. Als de aanvoertemperatuur op de ketel is ingesteld op 60°C, dan wordt met P056 het modulatiebereik van de Comfort Touch beperkt van 45 tot 60°C.
Jouw radiatoren worden dan aangenaam warm en de thermostaatknoppen kun je op de gewenste stand laten staan. En daarnaast is het ook beter om jouw mengverdeler goed te laten werken.
Eigenlijk werkt een mengverdeler het best bij een constante temperatuur; bij voorkeur rond 60°C. Lagere aanvoertemperaturen kunnen ook naar behoren werken, maar vragen wel aanpassingen in de flow over de mengverdeler.
De combinatie van een mengverdeler met een OpenTherm thermostaat is niet altijd een gelukkige combinatie omdat de kans bestaat dat OpenTherm een (te) lage aanvoertemperatuur vraagt.

Als je meer wilt weten, zul je je moeten verdiepen in de werking van een mengverdeler (een verdeler met een pomp). Een mengverdeler is bedoeld om 2 verschillende watercircuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit. Deze watercircuits werken autonoom omdat ze elk een eigen pomp en een eigen thermostaat hebben. De ruimtethermostaat (OpenTherm) regelt het ketel-circuit met de radiatoren (HT) en de thermostaat op de verdeler regelt de vvw (LT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-08 13:57
Nadat ik eindelijk mijn HeatBooster geïnstalleerd heb op de grootste radiator in mijn woonkamer ben ik mij verder met veel interesse gaan verdiepen in het CV tuning gebeuren. Ik heb al heel wat dingen gelezen, berekend en uitgezocht maar ik heb nog wel wat, hopelijk niet te domme, vragen. Ik ben niet heel erg thuis in CV techniek maar wel technisch onderlegd.

De situatie is dat wij vorig jaar een vrijstaande woning uit 1920 hebben gekocht, circa 90m2. De isolatie is nog niet helemaal geweldig maar ook niet heel slecht. Die situatie zijn we aan het verbeteren. De ketel die er hangt is een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 uit 2020, die gebruiken we i.c.m. een Nest v3 modulerende thermostaat. Alleen de benedenverdieping wordt met de ketel verwarmd, boven komen airco's voor verwarmen en koelen. Tapwater wordt ook door de ketel gedaan. We hebben geen klachten over de temperatuur of de opwarmtijd.

Het afstellen van de radiatoren is veel werk maar lukt tot nu toe goed, mijn delta T is al een stuk minder slecht.

Mijn eerste vraag is over de ketel zelf. Is dat ding niet veel te zwaar om ongeveer 2/3 van 90m2 op te warmen? Als ik op de site van Intergas kijk is deze geschikt voor grote woningen en hun keuzetool wijst me ook naar minder zware modellen. Berekeningen op basis van diverse online bronnen geven 9 t/m 15 kW aan benodigd vermogen aan.

De volgende vraag is over de uitgaande temperatuur. Die heb ik in de ketel en de thermostaat ingesteld op 55 graden. Ook de flow en maximaal vermogen heb ik beperkt voor de duidelijkheid. Als ik nu de thermostaat op 25 zet om te testen en meten komt er rustig 72 graden uit. Zet ik de temperatuur op de thermostaat terug naar 20 graden, dan daalt de vraag volgens display op de ketel naar 43 graden. Is dit normaal gedrag? En is dit wenselijk? Ik ga uiteraard niet tot 25 graden stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
… foutje

[ Voor 99% gewijzigd door sjigr op 22-12-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
TrekVogel schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:00:
Nadat ik eindelijk mijn HeatBooster geïnstalleerd heb op de grootste radiator in mijn woonkamer ben ik mij verder met veel interesse gaan verdiepen in het CV tuning gebeuren. Ik heb al heel wat dingen gelezen, berekend en uitgezocht maar ik heb nog wel wat, hopelijk niet te domme, vragen. Ik ben niet heel erg thuis in CV techniek maar wel technisch onderlegd.

De situatie is dat wij vorig jaar een vrijstaande woning uit 1920 hebben gekocht, circa 90m2. De isolatie is nog niet helemaal geweldig maar ook niet heel slecht. Die situatie zijn we aan het verbeteren. De ketel die er hangt is een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 uit 2020, die gebruiken we i.c.m. een Nest v3 modulerende thermostaat. Alleen de benedenverdieping wordt met de ketel verwarmd, boven komen airco's voor verwarmen en koelen. Tapwater wordt ook door de ketel gedaan. We hebben geen klachten over de temperatuur of de opwarmtijd.

Het afstellen van de radiatoren is veel werk maar lukt tot nu toe goed, mijn delta T is al een stuk minder slecht.

Mijn eerste vraag is over de ketel zelf. Is dat ding niet veel te zwaar om ongeveer 2/3 van 90m2 op te warmen? Als ik op de site van Intergas kijk is deze geschikt voor grote woningen en hun keuzetool wijst me ook naar minder zware modellen. Berekeningen op basis van diverse online bronnen geven 9 t/m 15 kW aan benodigd vermogen aan.

De volgende vraag is over de uitgaande temperatuur. Die heb ik in de ketel en de thermostaat ingesteld op 55 graden. Ook de flow en maximaal vermogen heb ik beperkt voor de duidelijkheid. Als ik nu de thermostaat op 25 zet om te testen en meten komt er rustig 72 graden uit. Zet ik de temperatuur op de thermostaat terug naar 20 graden, dan daalt de vraag volgens display op de ketel naar 43 graden. Is dit normaal gedrag? En is dit wenselijk? Ik ga uiteraard niet tot 25 graden stoken.
Ja, dit is voor de HRE icm een modulerende thermostaat normaal gedrag, niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-08 13:57
scofield schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:11:
[...]

Ja, dit is voor de HRE icm een modulerende thermostaat normaal gedrag, niets aan de hand.
Bedankt voor je reactie. Mag ik daar uit opmaken dat het instellen van de maximale temperatuur bij deze combinatie niets doet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Hoop verbeteringen/aanpassingen aangebracht. Ik snapte al geen snars van het feit dat de radiatoren soms wel, soms niet warm, soms lauw werden, terwijl er warmtevraag was. Totaal geen consistentie

Hieronder dus een verborgen bypass/ventiel gevonden. Een complete kast met inhoud uit elkaar geschroefd om erbij te kunnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjsRJUU_HZMBP-KQTbNT6z-X09Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUGJuutSzBSxGRtQkMHgBhRK.jpg?f=fotoalbum_large

Ventiel tussenuit en afgedopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h2gU4ZXVZ2_Z80aL91l5gtqrs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGUtInVUUM0Pkmi2Rg66BNgz.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw ventiel/bypass op een plek waar ik ten alle tijden kan stellen maar ook minder moet slopen om erbij te kunnen, mocht het ooit weer stukgaan :) 9 schroefjes is te overzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1s2uIjNhjnVKHqedte6hTNMWBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWKNvxvmwuvpMKOVEX8QFPfB.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de vloerverwarmingverdeler van hydraulisch actief naar hydraulisch neutraal gemaakt. In de hydraulisch actieve stand ging het warme water direct door de verdeler terug naar de ketel. In hydraulisch neutrale stand wordt iig de aanvoer gemengd met de koude retour van de leidingen in de vloer.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrILQPMf4msW1OFlw3abtJTqtF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23WOweOH2rvB06SsKuIi4Sgu.jpg?f=fotoalbum_large
Knop staat op +40 graden maar warmtebeeldcamera laat 40 zien

Enige wat ik nog ga installeren is een tweewegklep voor de verderdeler. Dit omdat als de groepen van de vloerverwarming dicht staan, hete water alsnog over de verdeler direct naar de ketel terug gaat

Ik heb verder geen idee waarom de vorige eigenaar(eigenaren) deze situatie zodanig heeft aangelegd en daarnaast frustrerend dat meerdere monteurs dit niet hebben gezien/ontdekt

Ik ga iig gas besparen :+

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 23-12-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
AOC schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:02:
Hoop verbeteringen/aanpassingen aangebracht. Ik snapte al geen snars van het feit dat de radiatoren soms wel, soms niet warm, soms lauw werden, terwijl er warmtevraag was. Totaal geen consistentie

Hieronder dus een verborgen bypass/ventiel gevonden. Een complete kast met inhoud uit elkaar geschroefd om erbij te kunnen komen.
[Afbeelding]

Ventiel tussenuit en afgedopt.

[Afbeelding]

Nieuw ventiel/bypass op een plek waar ik ten alle tijden kan stellen maar ook minder moet slopen om erbij te kunnen, mocht het ooit weer stukgaan :) 9 schroefjes is te overzien.

[Afbeelding]

Ook de vloerverwarmingverdeler van hydraulisch actief naar hydraulisch neutraal gemaakt. In de hydraulisch actieve stand ging het warme water direct door de verdeler terug naar de ketel. In hydraulisch neutrale stand wordt iig de aanvoer gemengd met de koude retour van de leidingen in de vloer.

[[Afbeelding]
Knop staat op +40 graden maar warmtebeeldcamera laat 40 zien

Enige wat ik nog ga installeren is een tweewegklep voor de verderdeler. Dit omdat als de groepen van de vloerverwarming dicht staan, hete water alsnog over de verdeler direct naar de ketel terug gaat

Ik heb verder geen idee waarom de vorige eigenaar(eigenaren) deze situatie zodanig heeft aangelegd en daarnaast frustrerend dat meerdere monteurs dit niet hebben gezien/ontdekt

Goede aanpak, die gasketel heeft waarschijnlijk niet als HR gedraaid door een te hoge retourtemperatuur.

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2024 07:51 . Reden: quote-tag was kapot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
De Robot mengverdelers worden sowieso hydraulisch neutraal opgeleverd, althans, volgens hun documentatie. Dus ik ben eigenlijk benieuwd hoe de opstelling er eerst uit zag. Heb je daar een foto van?

Gelukkig moet de winter nog echt beginnen en ben je er nog redelijk op tijd bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
Vreemde corrosie aan de buitenzijde van de cv pijpen links op de foto.
Ik ben benieuwd. Het kan ook vies tegen vallen. Nu alles goed werkt kan de gemiddelde temperatuur van het huis ook hoger worden en dus het verlies naar buiten. ;)

We horen wel hoe positief deze strakke actie als eindresultaat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

goodfella schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:03:
[...]

De Robot mengverdelers worden sowieso hydraulisch neutraal opgeleverd, althans, volgens hun documentatie. Dus ik ben eigenlijk benieuwd hoe de opstelling er eerst uit zag. Heb je daar een foto van?

Gelukkig moet de winter nog echt beginnen en ben je er nog redelijk op tijd bij!
De aanvoer zat op B en de retour op J, waarbij C afgedopt was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lETfcY5tOfrQhJOjAZG1S2hUJQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLImlcS9jtjFDXmIyfZrPpie.jpg?f=fotoalbum_large

Oude situatie was woonkamer/keuken voorzien van radiatoren en geen thermostaat aanwezig. In de souterrain vloerverwarming voor de badkamer/slaapkamers en elke ruimte een thermostaat. Op de vloerverwarmingverdeler een hce80 regelunit met thermische sluiters voor de groepen.

Ik weet wel dat de vorige eigenaar veel handmatig met de verwarming bezig was. Radiatoren dichtdraaien als het warm in de woonkamer was (waar geen thermostaat aanwezig was), aanvoertemp aanpassen van de ketel tussen zomer/wintermaanden, vloerverwarming stekker eruit in de zomer en op de ketel de cv uitschakelen dmv parameters aanpassen :+

Ik denk dat hij handmatig voor thermostaat speelde in deze situatie. En met die kapotte bypass was het sowieso waardeloos te regelen.

Huidige situatie is hr91 thermostaat ventielen op de radiatoren en een thermostaat. Vloerverwarming hce80+verdeler+thermostaren voor elke zone. Tweewegklep voor de verdeler zodat, wanneer vloerverwarming geen warmtevraag heeft en de radiatoren wel, het warme water niet direct door de verdeler terug naar de ketel gaat en dan nog een werkende bypass welke water doorlaat wanneer alles dicht staat.

@Seafarer inderdaad vreemde corrosie, geen idee of het alleen buitenkant is. Misschien nu alles open en bereikbaar is maar vervangen voor koperen buis. Hierna moet de kast (incl rommel) weer teruggeplaatst worden }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Laatst online: 18:43
@AOC even een crosspost van het evohome topic.

Je bent flink bezig geweest zo te zien. Heb je mijn suggestie uit dat topic om de bdr91 aan de hce80 te koppelen nog geprobeerd om dat meer synchroon te laten lopen? Details staan verder in dat topic. Was even benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
In het huis van mijn partner kom ik deze kranen tegen maar ze zitten muurvast. Is er nog een slimme manier om ze los te krijgen of moet ik ze vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62WFTkvMEU4t_TNUf45UTUas6ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkVIRKaoepdkbj1RgCBFAbzN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:09:
In het huis van mijn partner kom ik deze kranen tegen maar ze zitten muurvast. Is er nog een slimme manier om ze los te krijgen of moet ik ze vervangen?

[Afbeelding]
Dit is te repareren. Maar moet dan wel helemaal uit elkaar.

Zeer waarschijnlijk zit er een pakking drukker om de as af te dichten. En die zit muur vast gerot waarschijnlijk.
Je kunt die oplossen met een ring sleutel. GEEN steeksleutel gebruiken. Alleen ik geef geen garantie dat je het nu ook weer dicht krijgt.

Klusje voor de zomer. ;)

Pagina: 1 ... 35 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?