Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

@Seafarer geen roest meer zo :)

Morgen waterzijdig inregelen en de bypass instellen. Alhoewel ik mij afvraag hoe dit het beste kan doen.

Gewoon alle radiatoren dicht en dan de bypass beetje laten lopen als cv-ketel draait. Of 1 radiator open en dan de bypass beetje laten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raFifh-vLvfh5Yf7q4XK75Fx4_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEyak6qzMHTrPWYFFG40vtR0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IMpZ5ED8nOBK7knDC9ktyuhsbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEPHuOsb0fugurFJuSLIgNYj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

AOC schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:41:
@Seafarer geen roest meer zo :)

Morgen waterzijdig inregelen en de bypass instellen. Alhoewel ik mij afvraag hoe dit het beste kan doen.

Gewoon alle radiatoren dicht en dan de bypass beetje laten lopen als cv-ketel draait. Of 1 radiator open en dan de bypass beetje laten gaan?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pagina 2
https://www.caleffi.com/s...xternal-file/01007_nl.pdf

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:51
Seafarer schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:20:
[...]

Dit is te repareren. Maar moet dan wel helemaal uit elkaar.

Zeer waarschijnlijk zit er een pakking drukker om de as af te dichten. En die zit muur vast gerot waarschijnlijk.
Je kunt die oplossen met een ring sleutel. GEEN steeksleutel gebruiken. Alleen ik geef geen garantie dat je het nu ook weer dicht krijgt.

Klusje voor de zomer. ;)
Dat zou leuk zijn, vind ze namelijk wel cool. Moet ik dan de schroef aan de voorkant eraf draaien en dan het binnenwerk met een ringsleutel eruit halen? En zijn die pakkingen gangbaar te verkrijgen bij bijv. warmteservice of moet ik zoiets bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

mukky schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:42:
[...]

Dat zou leuk zijn, vind ze namelijk wel cool. Moet ik dan de schroef aan de voorkant eraf draaien en dan het binnenwerk met een ringsleutel eruit halen? En zijn die pakkingen gangbaar te verkrijgen bij bijv. warmteservice of moet ik zoiets bestellen?
Dit is pas 50 jaar oud. Dus onderdelen liggen overal op voorraad. ;)

Er zijn wel ergens bedrijven die hier spullen voor kunnen leveren. Ik heb ook wel eens retro kranen gezien.

https://zangra.com/nl_BE/...wJLrXBCps-8Dc5OkfDp9LHEZh

https://antiekeradiatoren...-draaiknop-kraanset-6002/

[ Voor 16% gewijzigd door Seafarer op 24-12-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
Ik wil graag sparren over mijn beredenering en berekening, klopt het volgende?

Vraag
Welk minimaal vermogen zou mijn ketel idealiter moeten hebben om de woning constant op 19°C te houden, zonder dat het uit en weer aanspringt, over de gehele 24 uur?

Verbruik over 24 uur in modulerende modus
Mijn Nefit HRC24 CW4 HR-ketel verbruikte in 24 uur 2,79 m³ gas voor de CV verwarming om de woning comfortabel op 19 graden te houden. De ketel heeft een minimaal vermogen van 6,9 kW. In totaal was de ketel 4 uur, 51 minuten en 57 seconden aan in modulerende modus (Nefit Thermostaat) voor die 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiqNS28mEFVVdVRAyzg29TbWrkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZMG1qp6HxhPG0waVHZPNGUI.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande verloop laat zien dat het circa 8-10 minuten aangaat en vervolgens weer 30-40 minuten uit. Afhankelijk van temperatuurverloop binnenshuis.

Berekening
Gasverbruik per uur: 2,79 m³ / 24 uur = 0,116 m³ per uur
Vermogen in kW: 0,116 m³ per uur * 9,8 kWh/m³ = 1,13 kW

Beredenering
Zou ik in theorie dan een HR ketel moeten hebben met een minimaal vermogen van 1.13 kW? Ik heb het gevoel dat ik hier te kort door de bocht ga en aantal factoren mis...

Overige details
- Verbruik is exclusief warmwaterverbruik
- Was op een dag wanneer het 3 tot 7 graden was buiten (gisteren, 24 dec)
- Beneden: vloerverwarming 35m3 beneden, 5 lussen met glaswol isolatie aan ondervloer, Rd 5.2
- 2x LTV radiatoren type R22.
- 1x badkamer designradiator

[ Voor 17% gewijzigd door goodfella op 25-12-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
goodfella schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:14:

Vraag
Welk minimaal vermogen zou mijn ketel idealiter moeten hebben om de woning constant op 19°C te houden, zonder dat het uit en weer aanspringt, over de gehele 24 uur?

Mijn Nefit HRC24 CW4 HR-ketel verbruikte in 24 uur 2,79 m³ gas voor de CV verwarming om de woning comfortabel op 19 graden te houden. De ketel heeft een minimaal vermogen van 6,9 kW. In totaal was de ketel 4 uur, 51 minuten en 57 seconden aan in modulerende modus (Nefit Thermostaat) voor die 24 uur.

[Afbeelding]

Bovenstaande verloop laat zien dat het circa 8-10 minuten aangaat en vervolgens weer 30-40 minuten uit. Afhankelijk van temperatuurverloop binnenshuis.

Berekening

Beredenering
Zou ik in theorie dan een HR ketel moeten hebben met een minimaal vermogen van 1.13 kW? Ik heb het gevoel dat ik hier te kort door de bocht ga en aantal factoren mis...

Overige details
- Beneden: vloerverwarming 35m3 beneden, 5 lussen met glaswol isolatie aan ondervloer, Rd 5.2
Volgens mij bestaat er geen 1 CV met zo'n laag minimaal vermogen, en zal je altijd hebben dat hij niet aan 1 stuk door brand heel de dag door.
Hij zal altijd 'pendelen' dus.
Het is wel zo hoe lager je CV minimale vermogen is hoe langere runs je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:48:
[...]

Volgens mij bestaat er geen 1 CV met zo'n laag minimaal vermogen, en zal je altijd hebben dat hij niet aan 1 stuk door brand heel de dag door.
Maar de vraag is: Reken ik goed ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

edgarf28 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:48:
[...]

Er zijn wel cv-ketels met een modulatiebereik van 1 - 9 kW, maar vermoedelijk niet in NL.
Elco Thision 9 kW bijvoorbeeld (Zwitserland en België als ik me niet vergis)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

goodfella schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:14:

Vraag

[Afbeelding]

Berekening

Beredenering

Overige details
Je had meer verwacht? Ik denk dat je hem goed uitgerekend hebt.😀

Met wind, onder een bepaalde hoek op de gevel kan dit zomaar verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:39:
[...]

Tel je daar nog wat verdamping van vocht bij op dan gaat het helemaal hard.
Droge dag met harde wind resulteert hier iig in een lager verbruik dan een vergelijkbare doch zeiknatte dag met harde woei uit de zelfde richting.
(Hoop dat, na het reinigen, het impregneren van de gevel ook nog een klein beetje besparing op gaat leveren.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5YY0u_GfQFJsmymyH5FkT9j5-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulblxroW8mZOtzTbO34YI55z.jpg?f=fotoalbum_large
Water parelt er nu af alsof je een auto hebt die goed in de wax staat ipv vochtige absorberende stenen.

Toch leuk dat mindergas.nl en vooral wanneer je je verbruik al wat langer bijhoud. Heb (week) standen van de afgelopen 12 jaar waarvan ik de laatste paar jaar de meterstand per dag heb ingevoerd.
Goed inzicht in je verbruik is heel belangrijk, scheelt paniek op een koude dag en je weet vrij zeker of je lekker bezig bent met de genomen bespaarmaatregelen en/of het getweak aan je installatie het gewenste effect heeft, met behoud van of zelfs meer comfort.

[ Voor 21% gewijzigd door PalingDrone op 26-12-2024 01:59 ]

• goodfella
Seafarer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:39:
[...]

Dank, ook met behulp van de informatie in deze thread en ChatGPT. ;)

Heeft het niet met de thermische massa te maken en een kritisch kantelpunt om uberhaupt impact te maken op de ruimte (dus te kunnen verwarmen). Is 0.16 m3 (1568 watt) per uur voor droogbouw vloerverwarming (Fermacell platen en egalisatiemortel) wel voldoende om warmte af te geven aan de binnenruimte?

• goodfella
PalingDrone schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:52:
[...]

Droge dag met harde wind resulteert hier iig in een lager verbruik dan een vergelijkbare doch zeiknatte dag met harde woei uit de zelfde richting.
(Hoop dat, na het reinigen, het impregneren van de gevel ook nog een klein beetje besparing op gaat leveren.)
[Afbeelding]
Water parelt er nu af alsof je een auto hebt die goed in de wax staat ipv vochtige absorberende stenen.

Toch leuk dat mindergas.nl en vooral wanneer je je verbruik al wat langer bijhoud. Heb (week) standen van de afgelopen 12 jaar waarvan ik de laatste paar jaar de meterstand per dag heb ingevoerd.
Goed inzicht in je verbruik is heel belangrijk, scheelt paniek op een koude dag en je weet vrij zeker of je lekker bezig bent met de genomen bespaarmaatregelen en/of het getweak aan je installatie het gewenste effect heeft, met behoud van of zelfs meer comfort.
Helemaal met je eens over meten is weten! En zeker met de genomen maatregelen.
Sinds 1 nov houd ik alles bij met een spreadsheet. En zet ik verschillende scenario's tegen elkaar af zoals bijverwarmen vs. herverwarmen. Hierbij noteer ik uiteraard de min, en max temperaturen.
Ik ga nog eens naar mindergas.nl kijken.

Ook zie ik een behoorlijk verschil nadat we het met 18cm glaswol hebben geisoleerd.

In het verleden straalde de warmte direct naar de kruipruimte. Zoals hieronder, een dichtgemaakte convectorput waar behoorlijk veel warmte weglekte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuKIzic8tY2zdtoeZVvmvRwUfvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0bIWgdVVFIvt7kDCAhJ5fxdo.png?f=fotoalbum_small

Inmiddels is het in de kruipruimte ±14 graden stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udElX0YgludyTH04XvLzZCXmh7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7e4vG3ZJHlXFlj46CPT8R0Q.png?f=fotoalbum_large

Door deze maatregel besparen we flink. 591 m3 vorig jaar vs. ±420 m3 (prognose) dit jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door goodfella op 26-12-2024 10:51 ]

• goodfella
dunklefaser schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:54:
[...]

Er zijn wel cv-ketels met een modulatiebereik van 1 - 9 kW, maar vermoedelijk niet in NL.
Elco Thision 9 kW bijvoorbeeld (Zwitserland en België als ik me niet vergis)
Wel gek dat er amper vraag naar is dan in NL. Komt het omdat bij warmptepompen geen sprake is van minimaal vermogen?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

goodfella schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:47:
[...]

Wel gek dat er amper vraag naar is dan in NL. Komt het omdat bij warmptepompen geen sprake is van minimaal vermogen?
Natuurlijk is er bij warmtepompen ook sprake van een minimaal vermogen
bij grotere warmtepompen kan dit soms relatief groot zijn
en dat vermogen loopt bij hogere buitentemperaturen ook nog op.
Het modulatiebereik van warmtepompen is helaas een stuk kleiner dan van moderne cv-ketels.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

goodfella schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:47:
[...]

75% van de bevolking heeft niet eens in de gaten dat een een ketel in aan/uit modus gaat als hij z'n vermogen niet kwijt kan.
Daarbij wij douchen in Nederland met combiketels en daar is dat hoge vermogen wel voor nodig.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

goodfella schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:58:
[...]

Dank, ook met behulp van de informatie in deze thread en ChatGPT. ;)

Heeft het niet met de thermische massa te maken en een kritisch kantelpunt om uberhaupt impact te maken op de ruimte (dus te kunnen verwarmen). Is 0.16 m3 (1568 watt) per uur voor droogbouw vloerverwarming (Fermacell platen en egalisatiemortel) wel voldoende om warmte af te geven aan de binnenruimte?
Wat is nu je probleem? Het wordt niet warm?
Er mankeert niets aan droogbouw. Mits dit voldoende warmte per m² afgeeft om de ruimte te verwarmen. Mits er voldoende flow doorheen gaat. Mits er niet teveel verkeerde vloeren bovenop liggen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Seafarer op 26-12-2024 11:34 ]

• goodfella
Seafarer schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:32:
[...]

Wat is nu je probleem? Het wordt niet warm?
Er is geen probleem. De woning wordt goed warm.

De Nefit HRC24 CW4 is van 2014 en inmiddels (door verbouwingen) te zwaar voor ons huis. En met het oog op de toekomst, onderzoek ik of we beter af zijn met een HR ketel met een laag minimaal vermogen.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

PalingDrone schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:52:
[...]

Had ik eigenlijk nooit aangedacht.
[Afbeelding]

Maar als jij mindergas aanvult/bijhoud met regendata dan ben ik heel nieuwsgierig of je dat gaat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:34
goodfella schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:43:
[...]

Sinds 1 nov houd ik alles bij met een spreadsheet.
Volgens mij heb ik ooit gebeld met mijn energieleverancier om de dagstanden met terugwerkende kracht te ontvangen, vanaf de montage van de slimme meter. Zo heb je ineens goed vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:47:
[...]
Had ik eigenlijk nooit aangedacht.

[...]

Maar als jij mindergas aanvult/bijhoud met regendata dan ben ik heel nieuwsgierig of je dat gaat zien.
Ik gebruik daar de logboeknotities voor op mindergas.nl, voornamelijk als het een (paar) dagen behoorlijk nat en grauw is en ik het dagverbruik wat omhoog zie gaan. Meer als geheugensteuntje voor mezelf.
De oostkant en een paar m2 steen pal zuid is recent geïmpregneerd maar verwacht hier geen meetbare/merkbare resultaten van tbh.
Er ligt op het platte dak bovenop de bitumen nog een paar cm nat grind, dat wordt drooggeblazen door de wind en vermoed dat dat voor flink meer afkoeling zorgt dan de nu iets minder vochtige stenen aan de zijkant van de woning.
Alle beetjes helpen, de isolatiewaarde van droge steen zal beter zijn dan die van natte iig

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
PalingDrone schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:47:
Alle beetjes helpen, de isolatiewaarde van droge steen zal beter zijn dan die van natte iig
Steen isoleert hoe dan ook nauwelijks. Het houdt de regen en (meeste) wind buiten, meer niet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

AOC schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:41:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bah, ondanks bovenstaande ingreep zit er ergens in het systeem nog een lus of een bypass. Ben bang dat ik deze niet kan vinden zonder stuc werk/plafond te slopen.

Met alle radiatoren en vvw dicht is er nog steeds stroming in het systeem en via een klein luikje zie ik 10 meter aanvoerleiding en weer 10 meter retourleiding heet worden.

Hoop dat de vorige eigenaar nog fotos van de verbouwing heeft. Prutszooi :+

Zou het gasverbruik goed moeten monitoren om te bepalen of het zin heeft om alles open te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 27-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
AOC schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:09:
[...]

Bah, ondanks bovenstaande ingreep zit er ergens in het systeem nog een lus of een bypass. Ben bang dat ik deze niet kan vinden zonder stuc werk/plafond te slopen.

Met alle radiatoren en vvw dicht is er nog steeds stroming in het systeem en via een klein luikje zie ik 10 meter aanvoerleiding en weer 10 meter retourleiding heet worden.

Zou het gasverbruik goed moeten monitoren om te bepalen of het zin heeft om alles open te halen.
Wat een ellende. Misschien eerst met een warmtebeeldcamera de boel verkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 22:47
AOC schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:09:
[...]

Is het niet je nieuw geplaatste by-pass ventiel/avdo die in werking treedt en doet wat die moet doen wanneer je beschreven scenario optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

goodfella schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:14:
[...]

Wat een ellende. Misschien eerst met een warmtebeeldcamera de boel verkennen?
onderstaande foto's laat de leidingen goed zien. Genomen vanuit kamer kamer 1 kijken naar het plafond, daarboven is de woonkamer. In kamer 2 dezelfde situatie

@Dashlane
Alle radiatoren zijn dichtgedraaid en vloerverwarming ook. Het bypass ventiel ook dicht. Daar stroomt geen warm wat door. Wanneer de vloerverwarming open staat dan komt netjes 20 graden retour. Vlakbij de ketel hangt een T stuk. Onderaf komt 20 graden retour van vloerverwarming. Bovenaf komt retour dezelfde temperatuur als de aanvoer. Als ik de radiatoren opendraai dan zakt de retour iets. Maar het is geen fraaie situatie.

Alhoewel ik op 1300kuub gas op jaarbasis vraag ik mij af of het gaat lonen om het plafond te openen..

Wellicht toch de tweewegklep voor de vloerverwaming ten alle tijden open zetten. En dan de vloerverwarming pomp altijd aan en de groepen voor de badkamer/hal ten alle tijden open houden - en voor de slaapkamers via de thermostaat - dit zodat er altijd relatief koele retour temperatuur is. Als alleen de radiatoren boven aanstaan en vvw dicht, dan wordt de retour net zo heet als de aanvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5gFMb6qGBXXdvRsVK9ZWOK-7LQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n0NreMCNjZScqpAucKjZyw7J.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door AOC op 27-12-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
AOC schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:15:
[...]

onderstaande foto's laat de leidingen goed zien. Genomen vanuit kamer kamer 1 kijken naar het plafond, daarboven is de woonkamer. In kamer 2 dezelfde situatie

@Dashlane
Alle radiatoren zijn dichtgedraaid en vloerverwarming ook. Het bypass ventiel ook dicht. Daar stroomt geen warm wat door. Wanneer de vloerverwarming open staat dan komt netjes 20 graden retour. Vlakbij de ketel hangt een T stuk. Onderaf komt 20 graden retour van vloerverwarming. Bovenaf komt retour dezelfde temperatuur als de aanvoer. Als ik de radiatoren opendraai dan zakt de retour iets. Maar het is geen fraaie situatie.

Alhoewel ik op 1300kuub gas op jaarbasis vraag ik mij af of het gaat lonen om het plafond te openen..

Wellicht toch de tweewegklep voor de vloerverwaming ten alle tijden open zetten. En dan de vloerverwarming pomp altijd aan en de groepen voor de badkamer/hal ten alle tijden open houden - en voor de slaapkamers via de thermostaat - dit zodat er altijd relatief koele retour temperatuur is. Als alleen de radiatoren boven aanstaan en vvw dicht, dan wordt de retour net zo heet als de aanvoer

[Afbeelding][Afbeelding]

ik vraag mij af hoe een dergelijke setup heet, of hoe zoiets aangelegd is. Misschien toch een van de spotje in het plafond eruit werken en kijken of ik met een telescoopcamera wat kan zien. Echter zit er ook een plak isolatie bovenop, dus vraag het mij af of ik wat te zien krijg
Het is er nu situatie die wat lastig tekstueel met volgen in voor mij.
Slaat je ketel aan met alles dicht terwijl een warmtevraag is?
Wat bedoel je met het t-stuk?
Wat zit er dicht bij de verdeler? De groepen of de ventielen? Is het niet stroming over de mengkamer van de robot. De temperaturen op je warmtebeeld camera zijn ook laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:16
AOC schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:15:
[...]

@Dashlane

[Afbeelding][Afbeelding]

ik vraag mij af hoe een dergelijke setup heet, of hoe zoiets aangelegd is. Misschien toch een van de spotje in het plafond eruit werken en kijken of ik met een telescoopcamera wat kan zien. Echter zit er ook een plak isolatie bovenop, dus vraag het mij af of ik wat te zien krijg
Zitten er toevallig meerdere radiatoren aan die ene aan- en retour-leiding? En hebben die radiatoren voetventielen. Misschien heb je dan dezelfde situatie die ik heb: 2 slaapkamers met elk een radiator die in serie staan op één gezamenlijke aanvoer en retour leiding. Gevolg was dat er continue warm water door die lus stroomde. Terwijl die radiatoren amper gebruikt werden. Na lang zoeken kwam ik erachter dat de voetventielen een bypass hebben voor (wat volgens mij heet) een 1 pijp systeem. De helft van het water is dan voor de radiator en de andere helft stroomt door naar de volgende. Ik kan dat in het voetventiel open en dicht draaien (met een hele klein imbus). Omdat ik de radiatoren toch niet gebruik nu maar opgelost door de doorstroom in de 2e kamer dicht te draaien. Nadeel is dat de 1e kamer alleen warmte krijgt als de radiator in de 2e kamer ook open staat. Het is maar zo, bespaart me een hoop gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Dashlane schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:36:
[...]

Het is er nu situatie die wat lastig tekstueel met volgen in voor mij.
Slaat je ketel aan met alles dicht terwijl een warmtevraag is?
Wat bedoel je met het t-stuk?
Wat zit er dicht bij de verdeler? De groepen of de ventielen? Is het niet stroming over de mengkamer van de robot. De temperaturen op je warmtebeeld camera zijn ook laag.
Hieronder een tekening. Geprobeerd een zijaanzicht te maken

Wanneer ik de aanvoer+retour van de verdeler dicht heb, bypass dicht heb, alle radiatoren dichtgedraaid (hr91 knop eraf en het ventiel helemaal dichtdraaien). En dan vervolgens warmtevraag creeer, dan stroomt er heet water over de leidingen langs de radiatoren (de voetventielen blijven gewoon koud). De retour die van boven naar beneden gaat heeft dezelfde temperatuur als de aanvoer die naar boven gaat.

De foto van de thermische camera kijkt naar het plafond vanuit de souterrain. De ruimte daarboven is het woongedeelte. Ik vermoed dat er een lus is aangebracht op de punten bij de blauwe pijlen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne9OJjgDGsRYRz5QAQ6yYinin94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XhaMsjN9E37oXweJiLFD5qVm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 27-12-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

AOC schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:00:
[...]

Wanneer ik de aanvoer+retour van de verdeler dicht heb, bypass dicht heb, alle radiatoren dichtgedraaid (hr91 knop eraf en het ventiel helemaal dichtdraaien). En dan vervolgens warmtevraag creeer, dan stroomt er heet water over de leidingen langs de radiatoren (de voetventielen blijven gewoon koud). De retour die van boven naar beneden gaat heeft dezelfde temperatuur als de aanvoer die naar boven gaat.

De foto van de thermische camera kijkt naar het plafond vanuit de souterrain. De ruimte daarboven is het woongedeelte. Ik vermoed dat er een lus is aangebracht op de punten bij de blauwe pijlen

[Afbeelding]
Wat @Dashlane zegt: je pijp temperaturen op de warmtebeeld photo's zijn wel erg laag. Probeer dat eens op te stoken tot 60°? Dan krijg je een beter contrast voor je foto's.

Wat @Torch1969 oppert is hier al eens eerder iemand overkomen. Verkeerde onderblokken en/of een mengeling van 2 en 1 pijps systemen door elkaar.

Ter controle, alles wat je dicht gedraait hebt was ook echt dicht?
Dus de retour temperatuur ter plekke liep niet op?
Stel dat je een lekkende klep hebt? Of meerdere?

't Is wel een puzzeltje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Seafarer schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:30:
[...]

Wat @Dashlane zegt: je pijp temperaturen op de warmtebeeld photo's zijn wel erg laag. Probeer dat eens op te stoken tot 60°? Dan krijg je een beter contrast voor je foto's.

Wat @Torch1969 oppert is hier al eens eerder iemand overkomen. Verkeerde onderblokken en/of een mengeling van 2 en 1 pijps systemen door elkaar.

Ter controle, alles wat je dicht gedraait hebt was ook echt dicht?
Dus de retour temperatuur ter plekke liep niet op?
Stel dat je een lekkende klep hebt? Of meerdere?

't Is wel een puzzeltje. ;)
Op de fotos kijk je tegen een plafond aan. De leidingen zijn weggewerkt in het plafond. Boven het plafond zit de vloer van de woonkamer en de radiatoren.

Alles wat dichtgedraaid is blijft ook koud. De voetventielen/onderblokken van de radiatoren, de retour achter de bypass en de verdeler is koud. Alleen de leidingen langs de radiatoren worden heet en dat gaat regelrecht weer terug de ketel in.

Bij een koude start van de CV loopt de aanvoer van de ketel langzaam op. En na enkele minuten loopt de retour snel op. Uiteindelijk stopt de ketel omdat aanvoer/retour dezelfde temp hebben bereikt. Het hele proces duurt enkele minuten, dus het heeft wel een aantal meter (30 schat ik) aan water door de leidingen rondgepompt.

[ Voor 19% gewijzigd door AOC op 27-12-2024 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

AOC schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:54:
[...]

Op de fotos kijk je tegen een plafond aan. De leidingen zijn weggewerkt in het plafond. Boven het plafond zit de vloer van de woonkamer en de radiatoren.

Alles wat dichtgedraaid is blijft ook koud. De voetventielen/onderblokken van de radiatoren, de retour achter de bypass en de verdeler is koud. Alleen de leidingen langs de radiatoren worden heet en dat gaat regelrecht weer terug de ketel in.

Bij een koude start van de CV loopt de aanvoer van de ketel langzaam op. En na enkele minuten loopt de retour snel op. Uiteindelijk stopt de ketel omdat aanvoer/retour dezelfde temp hebben bereikt. Het hele proces duurt enkele minuten, dus het heeft wel een aantal meter (30 schat ik) aan water door de leidingen rondgepompt.

Ik kan wel enkele spotjes uit het plafond plukken en kijken of ik een endoscoop erin kan werken om de situatie te bekijken zonder het plafond weg te werken
En als je de leidingen met de warmtebeeld camera van boven af probeert te fotograferen? Vaak liggen ze direct onder de houten planken. Misschien vindt je ze dan makkelijker? ( en je vervelende bypass.)

Edit: Ik wordt steeds nieuwsgieriger wat de oorzaak is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Seafarer schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:30:
[...]
Edit: Ik wordt steeds nieuwsgieriger wat de oorzaak is. :)
Hier nog een :)

@AOC
Wat is het gedrag van de je HR ketel zodra hij een te hoge retour ontvangt?
Hoe lang duurt het voordat hij afslaat uit bescherming?
Hoe lang duurt het voordat hij weer aan gaat en n.a.v. wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running-Genius
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:08
Beste medetweakers,

Ik heb vraag over mijn ketel (remeha calenta ace 40C) geef de laatste tijd een raar stook gedrag. Nadat we hebben gevuld en ontlucht. Ketel beleeft eerst hangen en wilde niet uit. Monteur er bij gehaald, bleek aan de thermostaat te liggen. (Slecht contact)
En nu hebben we dus een raar stook gedrag, wat die er voor niet deed.
We hebben vloerverwarming van 100m2 op een mengverdeler (ingesteld op max 45 graden)

Het valt op aan het gas verbruik zoals je kan zit piek die heel er veel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTfC5ONqanBAVr0aJ_eAPTeSoH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ftR3kbOXq9VjJPBJgYP1RQG.png?f=fotoalbum_large

Ik ben eens bij de ketel gaan kijken, maar hij start op met cv verwarmen tot de ingestelde temperatuur van max 60. De aanvoerleiding wordt warm, de ketel stopt, koelt snel terug naar 27 graden, na 2 min ongeveer verwarmd de ketel warmwater tot 47 graden stopt met een kleine pauze en begint dus weer van vooraf aan.

Wij hebben wel eens een lange tijd de stekker uit de cv gehaald, en als dan de woning terug gekoelt is tot 17 graden lijkt die het wel goed te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwNG5XliQ0CpOxq3abCZ-ork4xM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osIe81w5Sn4oEyPyCI7W96vH.png?f=fotoalbum_large

Om 13:00 begon die met pendelen rond 14:00 stekker er uit. Rond 22:00 stekker er in en gaat vol aan de bak en blijft netjes draaien, de avond er voor precies het zelfde.

Ketel hebben het vermogen terug gezet naar 2100. Minimale van 1950 (fabrieksinstelling)
Ketel is een half jaar oud.
Warm water staat op 60 graden. Warmwater werkt gewoon.

We zitten nog midden in een verbouwing waar er strax nog 2 vloerverwarmings verderdelers op komen.

Weet iemand van jullie wat er hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52
Running-Genius schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:33:
Is het pendelen en gaat de CV in storing of stuurt de thermostaat hem zo aan in low-load
modus? Heb je al naast je CV gezeten om te kijken wat je CV doet?

Uit de plaatjes van je P1 meter kan je niets afleiden omdat dit gebruik per 5 weergeeft. Pendelen met een anti-pendeltijd van 1 minuut valt daarin weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
AOC schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:00:
[...]

[Afbeelding]
Er zijn inmiddels al een hoop goede adviezen gegeven. Je bent in het bezit van een warmtebeeld camera, ik weet niet welk model je hebt, maar ik zou de temperatuur op lock zetten. Anders gaat die elke drie graden verschil met blauw en oranje kleuren.

Ketel aanzetten, en dan zoeken met de camera waar die een kortsluiting heeft. Je wilt alleen wel een beetje respectievelijke temperatuur verschillen meten. En beginnen met de twee t stukken, dus ook degene in de verdiepingsvloer.

Heb je ook een hr91 op de badkamerradiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running-Genius
Joove schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:41:
[...]

Is het pendelen en gaat de CV in storing of stuurt de thermostaat hem zo aan in low-load
modus? Heb je al naast je CV gezeten om te kijken wat je CV doet?

Uit de plaatjes van je P1 meter kan je niets afleiden omdat dit gebruik per 5 weergeeft. Pendelen met een anti-pendeltijd van 1 minuut valt daarin weg.
Ketel valt niet in storing, hebben een simpele aan/ uit thermostaat.

Zoals beschreven heb ik er naast gestaan en pendelt die tussen cv en warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Morgen ga ik opnieuw meten.

De vorige thermische foto´s zijn niet valide omdat in de ochtend de verwarming nog even gedraaid had en dat had kennelijk al genoeg sporen achtergelaten qua warmte ;)

Wel een radiator gevonden die niet lekker meewerkt. Daar zit een danfoss insert in met instellingen van N, 1 tot 7. Staat nu op stand N maar na uren draaien alsnog een groot verschil in temp. tussen aan/terug voer (60 aanvoer en 20 retour).

en een voetventiel waarvan beide pijpjes warm worden. Maar vraag mij af of dat gewoon stralingswarmte/geleidingswarmte is van de aanvoer/retour eronder. Het metaalwerk voelt niet warm aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gcO_w6ZWMlDQZgr41FfZwmh48o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSfdqnsop0QVJiKigiZyrsQ7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYQm5sfbuEEPeS5gXDQslDo0dec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HafacOgegeuZiLgsBzxJFYh8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba9R4UhqHcaC3QULrHGgQdneI6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TI2SMyzFfMRfLk7dTGVJMRS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
AOC schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:55:

De vorige thermische foto´s zijn niet valide omdat in de ochtend de verwarming nog even gedraaid had en dat had kennelijk al genoeg sporen achtergelaten qua warmte ;)

Wel een radiator gevonden die niet lekker meewerkt. Daar zit een danfoss insert in met instellingen van N, 1 tot 7. Staat nu op stand N maar na uren draaien alsnog een groot verschil in temp. tussen aan/terug voer (60 aanvoer en 20 retour).

en een voetventiel waarvan beide pijpjes warm worden. Maar vraag mij af of dat gewoon stralingswarmte/geleidingswarmte is van de aanvoer/retour eronder. Het metaalwerk voelt niet warm aan

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou die verder onderzoeken, ik vermoed dat daar de dader zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:09

Dat ziet eruit als dikke kortsluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Let wel dat de aanvoertemperatuur elders 60 graden is. Op die foto is het voetventiel hooguit 38graden, desalniettemin moet ik dat nog goed nalopen .

Maar ik denk dat ik al weet waar het grootste probleem zit. Hopelijk kan ik dat morgen onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39

Heb je een een pijps-systeem?

Gezien de temperaturen zou ik denken dat er een-pijps blok is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

leonbong schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:20:
[...]

@AOC dit bedoelt @leonbong

https://www.warmteservice...veRXkpgK_fwEaAiYLEALw_wcB

Er is duidelijk aan de zijkant te zien dat 50% ingesteld kan worden voor de bypass. Ongeacht het merk staat er een aanduiding/percentage op het ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

De eerste 2 foto's. Zouden deze in serie kunnen staan? (1 pijps systeem) en dan is de flow van de radiator die het heetst wordt te hoog. Zodat de 2de te weinig krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Voor de liefhebber van eenpijps systemen. Met duidelijke plaatjes.

http://www.bosy-online.de/Einrohrheizung.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Running-Genius schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:49:
[...]

Ketel valt niet in storing, hebben een simpele aan/ uit thermostaat.

Zoals beschreven heb ik er naast gestaan en pendelt die tussen cv en warm water.
Dus hij maakt warm water en dan cv verwarmen en dan weer warmwater enz. enz. ??

Dan lekt er toch een kraan ergens? (moet die wel harder dan de tapdrempel lekken :) )

Op het eerste gezicht zie ik een ketel die zijn warmte niet kwijt kan. Tenzij de vloer goed koud is. Dat heb je getest je plaatje bewijst dat duidelijk..

Ik zou de aanvoer eens op 75 zetten, kijken of dat beter gaat. Want vermogen had je al naar minimaal gebracht. Waar staat de pompstand op?

Overigens oud of nieuw huis? Nieuw huis goed geiisoleerd, warmteverlies klein. Ketel gaat dan aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Wat is de meest logische optie voor een vloerverwarming met cv als je een een tijdje weg bent (4 dagen oid).

Normaal stoken we naar 19.5 en later op de dag naar 20.

De volgende morgen is het meestal nog 19.5 graden.

Maar wat is dan slim als je weg bent voor een tijdje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goodfella
Dracula schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:07:
Wat is de meest logische optie voor een vloerverwarming met cv als je een een tijdje weg bent (4 dagen oid).

Normaal stoken we naar 19.5 en later op de dag naar 20.

De volgende morgen is het meestal nog 19.5 graden.

Maar wat is dan slim als je weg bent voor een tijdje?
Dat ligt aan zoveel factoren... Ik vond dit filmpje wel informatief.

[ Voor 13% gewijzigd door goodfella op 29-12-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Zeker interessant, maar zegt weinig over verwarmen / aan of uit als je weg bent voor een x aantal dagen met vloerverwarming en cv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Dracula schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:57:
[...]

Zeker interessant, maar zegt weinig over verwarmen / aan of uit als je weg bent voor een x aantal dagen met vloerverwarming en cv
Droogbouw vloerverwarming is snel. Kun je de temperatuur 3 tot 4 graden laten zakken onder je normale temperatuur.

Cassette of broodjes vloer met dunne afwerklaag 2 tot 3 graden.

Massieve vloer 1 tot 2.

Maar zoals het filmpje duidelijk zegt: Ga je bij het opstoken veel rendement verliezen dan ben je te laag gegaan. Bij veel massa (massieve vloer) dan kan dat wel eens een dag duren voor het weer behaaglijk is.
Je zult dat zelf een beetje moeten uitvogelen er is niet direct een perfecte/regel oplossing voor.

Een lagere delta-T over je schil is een besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running-Genius
Seafarer schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:06:
[...]

Dus hij maakt warm water en dan cv verwarmen en dan weer warmwater enz. enz. ??

Dan lekt er toch een kraan ergens? (moet die wel harder dan de tapdrempel lekken :) )

Op het eerste gezicht zie ik een ketel die zijn warmte niet kwijt kan. Tenzij de vloer goed koud is. Dat heb je getest je plaatje bewijst dat duidelijk..

Ik zou de aanvoer eens op 75 zetten, kijken of dat beter gaat. Want vermogen had je al naar minimaal gebracht. Waar staat de pompstand op?

Overigens oud of nieuw huis? Nieuw huis goed geiisoleerd, warmteverlies klein. Ketel gaat dan aan/uit.
Het symbool op de ketel knippert dan van modus cv en dan modus tapwater, lekkages lijkt me ook sterk, aangezien we nog niet zoveel punten hebben, en ook geen verbruik is.

Het lijkt er indd op dat de verwarming zijn vermogen niet kwijt kan.

Heb vannacht het huis laten afkoelen tot 16 graden en vanochtend de cv aangezet. En dan stookt die super mooi, zie hier onder en pendelt hij niet blijft continu op cv staan. Gebeurt alleen als die 0,5/ 1 graden onder ingestelde kamertemperatuur komt en wilt bij verwarmen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft0-u_PO_Mn2-I6ZAr3v2tcZVGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AqFZqRw0PdBeud49QG8H2sso.png?f=fotoalbum_large

Zal eens proberen met die 75 graden instellen. Kijken wat er gebeurd.

Pomp staat op verschildruk constant (horizontale streepje) stand 2, betreft een Wilo para pomp. Op een verdeler van 10 groepen a 70m vloerverwarming. En dan nu 2 verdelers.

Betreft een oud huis (1964), met nieuwe dakisolatie en vloerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idNDsEINbQ78Avx9DcaQb_gjMI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGdxQ6V2Eht1rjpOYwmGxkCQ.jpg?f=fotoalbum_large

Begin deze maand is de ketel nog iets verlaagd in de aanvoer naar 55, is dit beeld verontrustend!
De ketel is een Remeha C5.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Running-Genius schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:00:
[...]

Het symbool op de ketel knippert dan van modus cv en dan modus tapwater, lekkages lijkt me ook sterk, aangezien we nog niet zoveel punten hebben, en ook geen verbruik is.
Kan zijn als de SW warmtewisselaar koud is dat hij deze gaat verwarmen. Waarschijnlijk staat de comfort modus warmwater nog aan. Beter uitzetten. Want als je ketel niet verwarmd en je bent niet thuis dan houd hij 24h/dag je wisselaar warm voor niets.
Het lijkt er indd op dat de verwarming zijn vermogen niet kwijt kan.
remeha calenta ace 40C ondergrens slingert rond de 8kW. Dat is best veel.
Heb vannacht het huis laten afkoelen tot 16 graden en vanochtend de cv aangezet. En dan stookt die super mooi, zie hier onder en pendelt hij niet blijft continu op cv staan. Gebeurt alleen als die 0,5/ 1 graden onder ingestelde kamertemperatuur komt en wilt bij verwarmen. [Afbeelding]

Zal eens proberen met die 75 graden instellen. Kijken wat er gebeurd.
Ik denk weinig. De vermogens ondergrens ligt hoog bij deze ketel. Blijkbaar zijn er zaken goed geiisoleerd. (y)
Pomp staat op verschildruk constant (horizontale streepje) stand 2, betreft een Wilo para pomp. Op een verdeler van 10 groepen a 70m vloerverwarming. En dan nu 2 verdelers.

Betreft een oud huis (1964), met nieuwe dakisolatie en vloerisolatie.
Tsja doe je niet veel meer aan. Huis van de buren zou je ook mee kunnen verwarmen, dan blijft die wel branden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

JJmac schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:56:
[Afbeelding]

Begin deze maand is de ketel nog iets verlaagd in de aanvoer naar 55, is dit beeld verontrustend!
De ketel is een Remeha C5.
Jazeker verontrustend. ;)

vloerverwarming, radiatoren??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Seafarer schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:25:
[...]

Jazeker verontrustend. ;)

vloerverwarming, radiatoren??????
Geen vloerverwarming wel radiatoren stuk of 12 in 3 verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

JJmac schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:26:
[...]

Geen vloerverwarming wel radiatoren stuk of 12 in 3 verdiepingen.
De hele hoge pieken gok ik op douchen of ander warmwater verbruik.

De onderwaarde van 6kW is blijkbaar voldoende om het huis te verwarmen. En zelfs teveel, dus ketel gaat aan/uit. Dat zie je in je gasverbruik. Geen probleem.

Hoe lager de aanvoer temperatuur hoe minder de radiatoren afgeven aan warmte.

Topic start gelezen? Kan handig zijn met zoveel radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik zal het nog een keer doornemen, bedankt. De ene zegt aanvoer en andere zegt het vermogen aanpassen.
Wij krijgen het anders prima warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

JJmac schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:18:
Ik zal het nog een keer doornemen, bedankt. De ene zegt aanvoer en andere zegt het vermogen aanpassen.
Wij krijgen het anders prima warm.
Bij moderne thermostaten en ketels worden beide geregeld. Maar oud spul wil wel eens de hik hebben en met volgas beginnen en dan is vermogen afstellen handig. Een aan/uit thermostaat vraagt alleen maar volle bak ook dan is het handig de boel een beetje te beperken.

Krijg je het wel goed warm en de retour temperatuur kun je laag houden voor goed rendement. Dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkmarchal
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-06 22:40
Beste Tweakers,

na dit topic eens doorgenomen te hebben ben ik ook in de verleiding gekomen om mijn cv installatie eens waterzijdig in te regelen, zien hoe ‘ontregeld’ mijn systeem is.

Enkel weet ik niet zo goed hoe ik dat het beste doe, mijn systeem is als volgend;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrxpmvZ5iKTlLKBYOApXXxli0S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoSQKh4npwROpk7La4RwVhV5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VsGdw6zNXJcQIB_9n_Ims0lQ0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MycDm2ospbN4ZXgAXGP4JA1R.jpg?f=fotoalbum_large

Op zowel de aanvoer als retour heb ik regelbare (inbus) voetventielen dmv een H blok. Ook heb ik thermostatisch inregelbare kranen. Hoe kan ik deze opstelling het best waterzijdig instellen?

Ik lees vaak het verschil in temp tussen aanvoer en retour te bereiken valt door het knijpen van de retour dmv het voetventiel. Maar moet mijn voetventiel van de aanvoer (en de kraan) dan maximaal open staan?

Of zet ik de thermostaatkranen allemaal op de max stand, en regel ik het voetventiel van de aanvoer tot elke radiator dezelfde aanvoer temperatuur (+- keteltemp) en knijp ik dan de retour om het verschil te behalen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:09
Darkmarchal schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:06:
Beste Tweakers,

na dit topic eens doorgenomen te hebben ben ik ook in de verleiding gekomen om mijn cv installatie eens waterzijdig in te regelen, zien hoe ‘ontregeld’ mijn systeem is.

Enkel weet ik niet zo goed hoe ik dat het beste doe, mijn systeem is als volgend;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op zowel de aanvoer als retour heb ik regelbare (inbus) voetventielen dmv een H blok. Ook heb ik thermostatisch inregelbare kranen. Hoe kan ik deze opstelling het best waterzijdig instellen?

Ik lees vaak het verschil in temp tussen aanvoer en retour te bereiken valt door het knijpen van de retour dmv het voetventiel. Maar moet mijn voetventiel van de aanvoer (en de kraan) dan maximaal open staan?

Of zet ik de thermostaatkranen allemaal op de max stand, en regel ik het voetventiel van de aanvoer tot elke radiator dezelfde aanvoer temperatuur (+- keteltemp) en knijp ik dan de retour om het verschil te behalen?

Alvast bedankt!
De retour inbus van dat H-blok ziet eruit alsof het door de ratten besnuffeld is :+ .
Met heel veel pech is die onbruikbaar.

Wel zorg dragen dat alle thermostaatkranen (achter de knop) open staan, zodra die gaan knijpen wordt het regelen lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Is het dit jaar nu echt zoveel warmer geweest dan de afgelopen 8 jaar?
Normaal gesproken zit mijn gasverbruik rond de 375-400 m3 per jaar.
Ik zit nu op 293m3, wat in feite nog onder de 300 is.
Zo'n laag verbruik heb ik niet eerder gehaald, terwijl er kwa verbruik / gedrag eigenlijk niets is veranderd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Beste Tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Bij het doornemen van dit topic. Heb je ook de openings post stuk gelezen?

Sorry dat ik het zo op de man af vraag maar uit jouw vragen lees ik veel te veel vragen.

Want kun jij ook je ketel op een vaste temperatuur krijgen? En de pomp vast zetten op een X flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:06
Beste medetweakers,

Wellicht kan ik hier nog wat tips ontvangen. Ik heb vloerverwarming beneden en in de badkamer. De rest radiatoren (6 stuks) waarvan 5 met bosch slimme thermostaat 2. Beneden 1 in de hal met normale thermostaat knop en de woonkamer met slimme kamerthermostaat. Zodoende is er zoneregeling gebaseerd op aan/uit vraagsturing en de vloerverwarming beneden hou ik eigenlijk altijd warm.

Ik heb een bosch hrc 30 cw5 ketel. Deze heeft als onderwaarde 11 kw.

Nu ben ik gaan experimenteren met de heimeier exact 2 inregelventielen die op de radiatoren zitten. Ik kan dan de verwarmingsstrategie zetten op bijv 65/35of op 50/30. Maakt niet uit het huis wordt warm, zelfs nog wel op 40/35 graden ook.

Wat is echter het zuinigst? Ik krijg het idee dat monteurs de aanvoertemperatuur minder belangrijk vinden en de radiatoren het liefst zo strak mogelijk afstellen (stand 1/2 van het dynamische ventiel). Maar dit is bij deze ketel volgens mij helemaal niet zuinig.

Heeft iemand een idee voor de beste stookstrategie? Ik kan de retour koud krijgen door het waterzijdig inregelen en de vloerverwarming gecombineerd, maar de warmtevraag boven is zo gering dat de ketel beneden bijstookt en boven een klein beetje meedraait. Ik heb gemerkt dat De vloerverwarmingsverdeler het beste werkt met een lage aanvoertemperatuur en de pomp op een hogere stand, bij 60 graden wordt de aanvoer snel dichtgestuurd door het thermomechanische ventiel en de ketel gaat dan weer pendelen.

De vloerverwarming beneden is in gebruik als enige verwarming maar ik kom er nu eigenlijk achter dat dat niet heel prettig werkt, want het valt niet goed te regelen en je hebt koudeval langs de ramen voor en achter. Dus het is of te koud, of warmer.

[ Voor 7% gewijzigd door Nollekeuh op 30-12-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

leonbong schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:20:
[...]

Ik vermoed van niet. Elke radiator is individueel aan te zetten.
Als ik radiator 1 aanzet dan wordt het eerste deel van de leiding in het plafond warm. Als ik radiator 2 aanzet wordt het tweede gedeelte warm en vica versa. Ook het laatste stukje leiding naar de verste radiator wordt pas warm als ik de radiator open zet los van de anderen.

Op de begane grond heb ik twee hotspots gevonden. In de souterrain heb ik dit uitgestapt en ikj vermoed dat de lus/bypass boven het plakkertje moet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHmEyFu7UU6xOHet3XEISEiwGtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Jr9hydyrGhPi0ZsR7QA8gWL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw1ruYMKtTMAelwiGEFCRuvz9cM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndrtaSTaUM8JUzhohX2eiLvn.jpg?f=fotoalbum_tile

Via de spotjes steek ik een spiegelend koksmes omhoog en kan ik via het spiegelbeeld en thermischecamera nog warmte punten ontdekken. Zo heb ik m'n zoektoch van 3 meter naar 2 meter kunnen verkleinen. Helaas zit er glaswol in de weg. Dus zometeen een spiegel op een stok kopen en hopelijk kom ik zo boven het glaswol uit.

En deze leiding loopt dus langs de spotjes. De ketel staat al even stil, maar zodra de ketel gaat draaien is de aanvoer/retour gelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwBbSSCF4vHt7Baa6saF--I7mds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5sUFiivuRkyM6kNhI1ju2hZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWzNV0MeRSm8I8O56L6l8v74nKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjK5UVgqf8ll5yTbXN5LCwPe.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar goed. Nu nog de vraag. Is het de moeite om het plafond open te trekken als je verbruik +- 1300kuub per jaar is. Dat was nog met een kapotte/open bypass op 1 meter van de ketel, een vloerverwarmingverdeler die ook direct het warme water doorliet naar de ketel (hydraulisch actief), en ik vermoed dat de ketel nog op een lager kW gezet kan worden. Ik heb links/rechts en boven buren, dus wel lekker ingepakt.

Is zoiets wellicht te berekenen?

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 30-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
AOC schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:53:
[...]

Via de spotjes steek ik een spiegelend koksmes omhoog en kan ik via het spiegelbeeld en thermischecamera nog warmte punten ontdekken. Zo heb ik m'n zoektoch van 3 meter naar 2 meter kunnen verkleinen. Helaas zit er glaswol in de weg. Dus zometeen een spiegel op een stok kopen en hopelijk kom ik zo boven het glaswol uit.
Misschien bied een endoscope i.c.m wat meer uitkomst?

[ Voor 3% gewijzigd door goodfella op 30-12-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

goodfella schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:44:
[...]

Misschien bied een endoscope i.c.m wat meer uitkomst?
Die heb ik nu ook in bruikleen. Maar de lens verzamelt ontzettend snel stof waardoor ik alleen hetgeen zie wat 2cm voor mij zit. Nu is het denk ik een goedkoop endoscoopje waardoor ik niet weet of een proffesionele hier beter tegen bestand is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

AOC schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:53:
[...]

Ik vermoed van niet. Elke radiator is individueel aan te zetten.
Ook in 1 pijps kun je radiatoren individueel bedienen. Maar je bypass leiding blijft altijd warm.
Als ik radiator 1 aanzet dan wordt het eerste deel van de leiding in het plafond warm. Als ik radiator 2 aanzet wordt het tweede gedeelte warm en vica versa. Ook het laatste stukje leiding naar de verste radiator wordt pas warm als ik de radiator open zet los van de anderen.
Goed gezien dus.
Op de begane grond heb ik twee hotspots gevonden. In de souterrain heb ik dit uitgestapt en ikj vermoed dat de lus/bypass boven het plakkertje moet zitten.

[Afbeelding][Afbeelding]

Via de spotjes steek ik een spiegelend koksmes omhoog en kan ik via het spiegelbeeld en thermischecamera nog warmte punten ontdekken.
:) Heel erg creatief. Ik ben wel blij dat je niet m'n buurman bent. ;) Moet toch een stevig lemmet zijn.
Zo heb ik m'n zoektoch van 3 meter naar 2 meter kunnen verkleinen. Helaas zit er glaswol in de weg. Dus zometeen een spiegel op een stok kopen en hopelijk kom ik zo boven het glaswol uit.

En deze leiding loopt dus langs de spotjes. De ketel staat al even stil, maar zodra de ketel gaat draaien is de aanvoer/retour gelijk

[Afbeelding][Afbeelding]

Maar goed. Nu nog de vraag. Is het de moeite om het plafond open te trekken als je verbruik +- 1300kuub per jaar is. Dat was nog met een kapotte/open bypass op 1 meter van de ketel, een vloerverwarmingverdeler die ook direct het warme water doorliet naar de ketel (hydraulisch actief), en ik vermoed dat de ketel nog op een lager kW gezet kan worden. Ik heb links/rechts en boven buren, dus wel lekker ingepakt.

Is zoiets wellicht te berekenen?
Je komt hier alleen achter als je al langer mindergas gebruikt en dit over een paar maanden kan vergelijken. Minder gas weet niets van wind en wind richting dus even een week met een week vergelijken is ook al dubieus. Misschien kun je die vervangen bypass wel terug vinden dat is toch een aardige impact.

Op de foto's ziet het er allemaal strak uit en om dan te gaan slopen???
Misschien een jaartje wachten om het resultaat te beoordelen.

Die nieuwe bypass helemaal dicht zetten? Je hebt toch al een bypass. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Seafarer schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:41:
[...]
Ook in 1 pijps kun je radiatoren individueel bedienen. Maar je bypass leiding blijft altijd warm.

Op de foto's ziet het er allemaal strak uit en om dan te gaan slopen???
Misschien een jaartje wachten om het resultaat te beoordelen.

Die nieuwe bypass helemaal dicht zetten? Je hebt toch al een bypass. ;)
Maar als de radiatoren in serie staan, dan geraakt de achterste toch niet warm als de eerste dicht staat? Of bedoel je dan dat er per radiator een lus is gemaakt?

NIeuwe bypass is na deze ontdekking inderdaad helemaal dicht gezet :). Tweewegklep van de vloerverwarming en twee vvw-groepen (van de vier) heb ik nu maar opengezet in de hoop dat zoveel mogelijk koude retourwater van de vloer zich mengt met de hetere retour van de lange bypass/lus

Ja, het plafond is wel strak. Vraag mij af als ik netjes een vierkantje eruit zaag, of je dat ook weer netjes dicht kan smeren/verfen, zonder dat je de gehele plafond een nieuwe laag moet geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:16
AOC schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:31:
[...]

Maar als de radiatoren in serie staan, dan geraakt de achterste toch niet warm als de eerste dicht staat? Of bedoel je dan dat er per radiator een lus is gemaakt?
Dat gebeurd dus wel bij voetventielen voor een één pijp systeem. Die laten een deel van de warme aanvoer door naar de volgende aangesloten radiator enz. Nadeel is dat als alle radiatoren dicht staan, er wel warm water rondgepompt wordt.

Heb je het voetventiel gecontroleerd bij de radiator aan het einde van de lus die je nu onderzoekt? Zit daar niet " per ongeluk" een één pijp systeem voetventiel op? Of een voetventiel die voor zowel één pijp als twee pijp systeem geschikt is en (foutief) op één pijp systeem stand staat? In dat geval krijg je dus ook een warme lus? Je had toch een foto van een radiator met warm voetventiel? Dat is wel verdacht....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

AOC schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:31:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAiPuJ-WZ4smV2MJ7MNKhdsGhe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SW5gbbhifryl50FY8Haudelx.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar dat er al eerder gerefereerd werd aan speciale onderblokken de 100% flow wordt in het onderblok verdeelt in 50% door de radiator en 50% direct voorbij de radiator naar het volgende onderblok.(Of andere verhouding). Draai je hem dicht of de thermostaat kraan zet hem dicht dan gaat er ook wat meer water de bypass in, naar de volgende radiator. Er blijft dus water stromen ook al zet je ze in bovenstaand plaatje alle drie dicht.
NIeuwe bypass is na deze ontdekking inderdaad helemaal dicht gezet :). Tweewegklep van de vloerverwarming en twee vvw-groepen (van de vier) heb ik nu maar opengezet in de hoop dat zoveel mogelijk koude retourwater van de vloer zich mengt met de hetere retour van de lange bypass/lus

Ja, het plafond is wel strak. Vraag mij af als ik netjes een vierkantje eruit zaag, of je dat ook weer netjes dicht kan smeren/verfen, zonder dat je de gehele plafond een nieuwe laag moet geven
Ik ben zelf niet zo'n stuc specialist. Maar de meeste stucadoors krijgen het wel weggewerkt. En verven met een roller en heele lange halen maken dan zie je het bijna niet meer. Denk ik.

Edit: dubbel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Allen,

Ik heb een vraagje, in de woonkamer heb ik twee radiatoren met standaard niet instelbare heimeier thermostaat radiatoren.

De rest van de woning heeft inregelbare kranen.

Nu is het probleem dat de woonkamer super snel op temperatuur komt en de rest blijft wat achter (dit gebeurd bij 30%pompsnelheid maar ook bv bij 40%).

Nu bedacht ik me net dat dit misschien wel logisch is als deze kranen een hoge doorvoer hebben (dit document geeft iig heel hoge maximale doorvoeren https://www.vloerverwarmi...3/Heimeier+Afsluiters.pdf)

Mijn conclusie is dus dat deze radiatoren dus de flow overnemen die overblijft ten alle tijden omdat hier niet echt een beperking op zit.

Het gaat om 2 radiatoren

1. 220*60 t22 en die zou volgens hytools bij 45/40/20 195l/h moeten hebben
2. 110*60 t22 en die zou ongeveer 98l/h moeten hebben.

Denken jullie dat dit het probleem van de onbalans verklaard? En ik neem aan dat een eclipse 300 voor de grote radiator voldoende moet zijn (de gewone eclipse gaat tot max 150-160l/h)

En een exact zou ook een optie zijn die gaan tot 250l/h

Klopt mijn stelling denken jullie en is het verstandig de niet instelbare kranen te vervangen voor een eclipse & 300 of 2 stuks exact?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:38:
Allen,

Ik heb een vraagje, in de woonkamer heb ik twee radiatoren met standaard niet instelbare heimeier thermostaat radiatoren.

De rest van de woning heeft inregelbare kranen.

Nu is het probleem dat de woonkamer super snel op temperatuur komt en de rest blijft wat achter (dit gebeurd bij 30%pompsnelheid maar ook bv bij 40%).

Nu bedacht ik me net dat dit misschien wel logisch is als deze kranen een hoge doorvoer hebben (dit document geeft iig heel hoge maximale doorvoeren https://www.vloerverwarmi...3/Heimeier+Afsluiters.pdf)

Mijn conclusie is dus dat deze radiatoren dus de flow overnemen die overblijft ten alle tijden omdat hier niet echt een beperking op zit.

Het gaat om 2 radiatoren

1. 220*60 t22 en die zou volgens hytools bij 45/40/20 195l/h moeten hebben
2. 110*60 t22 en die zou ongeveer 98l/h moeten hebben.

Denken jullie dat dit het probleem van de onbalans verklaard? En ik neem aan dat een eclipse 300 voor de grote radiator voldoende moet zijn (de gewone eclipse gaat tot max 150-160l/h)

En een exact zou ook een optie zijn die gaan tot 250l/h

Klopt mijn stelling denken jullie en is het verstandig de niet instelbare kranen te vervangen voor een eclipse & 300 of 2 stuks exact?
Ketel flow verder verlagen? (voorzover dit kan) dan wordt het bovengeregeld op constant debiet. En beneden heb je dan wat minder.

Totdat boven de thermostaat kranen gaan knijpen en die flow weer extra naar beneden gaat. 8)7

Kunnen de binnenwerken niet vervangen worden? Beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer binnenwerk zitten muurvast, ik heb nog 2 exact binnenwerken liggen dat was nl de snelste en goedkoopste oplossing.

Thermostaat kranen staan allemaal op 5 daarom wil ik juist alles beter balanceren (warmtepomp is gister avond besteld😱)

Helaas staat de ketelflow al op z’n laagst en bij alle pompsnelheden blijft het probleem. Ik zag dat die kranen (niet instelbare) een flow hebben van 1830l/h en die zitten dus beide in de woonkamer dus lijkt me bijna logisch dat de zaak veel beter in balans zal komen als hier inregelbare kranen op komen.

Wat zou jij doen eclipse en dan een 300 op de grote radiator? Of exact ii op beide?

Of heb je nog een truuk speciaal om die binnenwerken los te krijgen, baco met een stukje buis werkt niet ik kan eventueel nog proberen met een beetje wd-40 of iets anders? Maar ik zie die niet zonder heel lomp geweld loskomen

[ Voor 7% gewijzigd door Fantastic_fox op 31-12-2024 15:19 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running-Genius
Running-Genius schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:33:
Beste medetweakers,

Ik heb vraag over mijn ketel (remeha calenta ace 40C) geef de laatste tijd een raar stook gedrag. Nadat we hebben gevuld en ontlucht. Ketel beleeft eerst hangen en wilde niet uit. Monteur er bij gehaald, bleek aan de thermostaat te liggen. (Slecht contact)
En nu hebben we dus een raar stook gedrag, wat die er voor niet deed.
We hebben vloerverwarming van 100m2 op een mengverdeler (ingesteld op max 45 graden)

Het valt op aan het gas verbruik zoals je kan zit piek die heel er veel:
[Afbeelding]

Ik ben eens bij de ketel gaan kijken, maar hij start op met cv verwarmen tot de ingestelde temperatuur van max 60. De aanvoerleiding wordt warm, de ketel stopt, koelt snel terug naar 27 graden, na 2 min ongeveer verwarmd de ketel warmwater tot 47 graden stopt met een kleine pauze en begint dus weer van vooraf aan.

Wij hebben wel eens een lange tijd de stekker uit de cv gehaald, en als dan de woning terug gekoelt is tot 17 graden lijkt die het wel goed te doen:
[Afbeelding]

Om 13:00 begon die met pendelen rond 14:00 stekker er uit. Rond 22:00 stekker er in en gaat vol aan de bak en blijft netjes draaien, de avond er voor precies het zelfde.

Ketel hebben het vermogen terug gezet naar 2100. Minimale van 1950 (fabrieksinstelling)
Ketel is een half jaar oud.
Warm water staat op 60 graden. Warmwater werkt gewoon.

We zitten nog midden in een verbouwing waar er strax nog 2 vloerverwarmings verderdelers op komen.

Ik ben al weer stapje veder om het probleem te achter halen.
Ook mede omdat jullie mee denken bedankt hier voor! _/-\o_
Seafarer schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:22:
[...]
Kan zijn als de SW warmtewisselaar koud is dat hij deze gaat verwarmen. Waarschijnlijk staat de comfort modus warmwater nog aan. Beter uitzetten. Want als je ketel niet verwarmd en je bent niet thuis dan houd hij 24h/dag je wisselaar warm voor niets.

[...]
remeha calenta ace 40C ondergrens slingert rond de 8kW. Dat is best veel.

[...]
Ik denk weinig. De vermogens ondergrens ligt hoog bij deze ketel. Blijkbaar zijn er zaken goed geiisoleerd. (y)

[...]

Tsja doe je niet veel meer aan. Huis van de buren zou je ook mee kunnen verwarmen, dan blijft die wel branden. ;)
Het probleem van het pendelen tussen cv en warmwater is voorbij ik nu de ecostand heb aanstaan.
Echter blijft die nu aan en uit gaan op cv niveau.

Wat wel opvalt is dat de ketel uitvalt om dat er een te groot ΔT is, als de cv even uit is geweest is mijn retour temperatuur tussen de 22-28 graden. Ketel gaat verwarmt tot 47 graden en gaat dan uit.

Ik heb de pompen van de vloerverdelers al verhoogd naar stand 3 om sneller het retourwater terug te krijgen wat verwarmt is.

Kan ik dit aanpassen door de volgende optie te veranderen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALfy2MJVnTV4ZkUEOJ1i8XIg22A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5YdUpOqVf50o7dJupX9qEdjL.png?f=user_large

Of zijn er andere manieren om dit voor elkaar te krijgen.
Dit zou het pendelen minder moeten laten worden.

Overigens wat ik ook niet helemaal kan plaatsen, is als de kamer op temperatuur is, verwarmd de ketel als nog om de zoveel tijd 15 tot 20 min.
Kan dit met de stand van de kamerthermostaat ( Honeywell rond on/off) te maken?
Staat ingesteld op max 3 schakelingen per uur, staat dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:17:
@Seafarer binnenwerk zitten muurvast, ik heb nog 2 exact binnenwerken liggen dat was nl de snelste en goedkoopste oplossing.

Thermostaat kranen staan allemaal op 5 daarom wil ik juist alles beter balanceren (warmtepomp is gister avond besteld😱)
De algemene mening bij warmte pompen is om alles volopen te hebben helemaal zonder inregeling. Voorzover dit kan.
Helaas staat de ketelflow al op z’n laagst en bij alle pompsnelheden blijft het probleem. Ik zag dat die kranen (niet instelbare) een flow hebben van 1830l/h en die zitten dus beide in de woonkamer dus lijkt me bijna logisch dat de zaak veel beter in balans zal komen als hier inregelbare kranen op komen.

Wat zou jij doen eclipse en dan een 300 op de grote radiator? Of exact ii op beide?
Effe niks doen. En de warmtepomp topics doorlezen. :)
Of heb je nog een truuk speciaal om die binnenwerken los te krijgen, baco met een stukje buis werkt niet ik kan eventueel nog proberen met een beetje wd-40 of iets anders? Maar ik zie die niet zonder heel lomp geweld loskomen
Never met bahco's aan de gang als je verwacht dat iets vast zit. Wd40 een paar maal opspuiten in een halfuurtje.
- een paar klappen met de hamer en een andere hamer aan de andere zijde.
- Dan met passende ringsleutel aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Gemiddelde mening qua wp topics is balans krijgen balans krijgen en nog eens balans krijgen immers afgifte optimaliseren moet altijd onafhankelijk van de warmtebron toch!

Kranen wisselen kan ook, ik zal eens met wat beleid, wd40 en 2 hamers proberen op een zaterdag ochtend mocht het dan niet lukken is warmteservice een snelle optie voor andere kranen ipv binnenwerken vervangen.

Even terug welke kraan zou je pakken ivm de grootste radiator die 200l/h nodig heeft eclips, eclipse 300 of exact.

Veiligheid zou zeggen een eclipse 300 voor de grote en dan een normale eclipse voor de 100l/h radiator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:43:
Gemiddelde mening qua wp topics is balans krijgen balans krijgen en nog eens balans krijgen immers afgifte optimaliseren moet altijd onafhankelijk van de warmtebron toch!
Dat heb je op tweakers gelezen? Met een warmtepomp is flow alles. Je Ta zakt dan en je cop gaat omhoog. Hoe hoger de flow over radiatoren is hoe minder kritisch de verdeling wordt. Dat regelt zichzelf beter.
Kranen wisselen kan ook, ik zal eens met wat beleid, wd40 en 2 hamers proberen op een zaterdag ochtend mocht het dan niet lukken is warmteservice een snelle optie voor andere kranen ipv binnenwerken vervangen.

Even terug welke kraan zou je pakken ivm de grootste radiator die 200l/h nodig heeft eclips, eclipse 300 of exact.

Veiligheid zou zeggen een eclipse 300 voor de grote en dan een normale eclipse voor de 100l/h radiator ?
De 300 voor allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Running-Genius schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:24:
[...]

Ik ben al weer stapje veder om het probleem te achter halen.
Ook mede omdat jullie mee denken bedankt hier voor! _/-\o_

[...]

Het probleem van het pendelen tussen cv en warmwater is voorbij ik nu de ecostand heb aanstaan.
Echter blijft die nu aan en uit gaan op cv niveau.

Wat wel opvalt is dat de ketel uitvalt om dat er een te groot ΔT is, als de cv even uit is geweest is mijn retour temperatuur tussen de 22-28 graden. Ketel gaat verwarmt tot 47 graden en gaat dan uit.

Ik heb de pompen van de vloerverdelers al verhoogd naar stand 3 om sneller het retourwater terug te krijgen wat verwarmt is.
Hoe hoger de flow hoe meer warmte afgifte.
Kan ik dit aanpassen door de volgende optie te veranderen: [Afbeelding]
Dan zou ik 30 cq 35 proberen.
Of zijn er andere manieren om dit voor elkaar te krijgen.
Dit zou het pendelen minder moeten laten worden.

Overigens wat ik ook niet helemaal kan plaatsen, is als de kamer op temperatuur is, verwarmd de ketel als nog om de zoveel tijd 15 tot 20 min.
De kamer is op dat moment op temperatuur. Maar je warmte verlies naar buiten blijft toch gewoon doorgaan. Je thermostaat gaat dat met kleine stooksessies compenseren.
Zie het als een thermosfles als je daar s'morgens water van 60 graden ingiet dan is het s'avonds geen 60 graden meer. Ook met isolatie koelt het gewoon af.
Kan dit met de stand van de kamerthermostaat ( Honeywell rond on/off) te maken?
Staat ingesteld op max 3 schakelingen per uur, staat dit goed?
3 per uur is standje vloerverwarming. Zie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Beste Tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Gezien de nummertjes op instert op de radiator is die voorinstelbaar. Ik herken alleen het merk niet.

Maar er kan ongetwijfeld een nieuwe in bijvoorbeeld een dynamische.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:43:
Leesvoer: ;) https://klimaatproductenk...eling-van-zegen-tot-vloek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer bekend onderwerp ik doe daarom ook geen naregeling (meer) maar wat ik zocht/zoek is meer balans.

Ik heb afgelopen dagen zitten zoeken naar Eclipse300 dubbelhaaks maar tot nog toe heb ik ze niet gevonden maar ze staan wel op de producten pagina van Heimeier.

Alternatief is dan toch jouw methode (passende sleutel, hamer en wd40) te proberen en dan het binnenwerk vervangen voor een eclipse 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Past niet.
Het basis huis is groter voor eclipse 300.

Maar waar heb je in 300l/uur voor nodig op zo’n nauwkeurige manier.
Voor dit soort debieten komt het meestal niet zo nauw en voldoet een v-exact prima.

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 02-01-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@leonbong dat was een beetje ook mijn twijfel ik heb een T22 220*60 en volgens hytools 45/40/20 heeft deze 195l/h nodig.

En ik was aan het overwegen een paar posts terug of dit nu zou gaan werken met een eclips of een exact of dat hiervoor een eclipse 300 beter toegepast kon worden.

Eclipse loopt bij mijn weten tot 150l/h en de exact II iets van 250l/h en daarmee zou een exact II dus ook kunnen en als het binnenwerk daarvan past (die heb ik nl 2 stuks liggen) dan zou dat het snelst zijn (aftappen, lospielen en indraaien).

Ik weet ook niet zeker of dit mijn onbalans gaat oplossen maar de huidige kraan Heimeier standaard zonder inregel mogelijkheden heeft een giga max flow ik meen max iets van 1500l/h dus ik denk dat deze radiatoren (t22 220*60 en 110*60) samen alle flow wegpakken bij de rest omdat hier de minste weerstand zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een exact-2 bij dezelfde pompdruk als noodzakelijk voor eclipse kan met gemak 400 l/uur doorlaten.

En anders koop je het binnenwerk voor lage-weerstand kraan. Die past wel in het huis van v-exact en die kan nog meer doorlaten.

[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 02-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@leonbong precies het exact binnenwerk zou dus eigenlijk gewoon moeten werken en is voor mij mits ik ze eruit krijg ook de makkelijkste optie, waarbij de radiatoren wel in te regelen worden.

Ben je het wel eens met mijn stelling dat de std heimeier thermostaat kranen nu wss de flow opslokken? en dat er daarom wellicht te weinig flow gaat naar wel ingeregelde kranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat voor soort ingeregelde kranen heb je gewoon statisch of dynamisch.

Dynamisch heeft nog wel eens als nadeel dat voor correcte werking een hoge pompdruk noodzakelijk is.

Ik kan mij alleen bijna geen radiatoren voorstellen voor mensen thuis die >150l/uur nodig hebben, of je moet een hele lage aanvoertemperatuur willen.
Dat laatste ben ik geen voorstander van als je geen warmtepomp hebt het is namelijk zinloos.

Met goed ingeregelde radiatoren is retour namelijk altijd goed (lage temp voor HR-bedrijf) dan heeft geen zin om de aanvoer nog lager te maken. Creëert alleen maar problemen zonder dat het echt gas bespaart.

Onderstaand een tabel flow vs deltaT en vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GUCMhTn2P9DyQJJufODpAqvtsY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Pjf85iOmNlFi35U7zQl2d6EN.jpg?f=user_large

[ Voor 73% gewijzigd door leonbong op 02-01-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@leonbong ik heb nog geen warmtepomp die komt volgende week ergens en moet dan nog geinstalleerd worden. Ik stel mijn vraag bewust hier omdat hier meer inregel kennis zit denk ik.

Qua kranen heb ik een mix mikrotherm (heimeier statisch) en een paar hele oude aan uit kranen op toilet en badkamer. De rest is eclipse of exact en dan in de woonkamer dus de genoemde standaard heimeier niet inregelbaar die zoveel flow trekken.

De ruimtes die achter blijven hebben mikrothermnkranen inregelbaar statisch niet thermostaat, alle thermostaten staan op stand 5 dus als thermostaat kraan doen ze niets als altijd open staan.

In de ruimte met dynamische kranen heb ik dus geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Als later naar een warmtepomp wil is dynamisch waarschijnlijk zinloos omdat je daarna na hele hoge flows moet. Wat die eclipse niet kan en als die wel het kan dan is er een kans dat ze suizen.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 03-01-2025 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@leonbong dsn is een exact 2 dus gewoon de beste optie, binnenwerk of kraan vervangen! Duidelijk verhaal.

Als tzt de eclipse elementen gaan suizen kan ik die wel vervangen voor exact kranen/inserts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:16:
@leonbong dsn is een exact 2 dus gewoon de beste optie, binnenwerk of kraan vervangen! Duidelijk verhaal.

Als tzt de eclipse elementen gaan suizen kan ik die wel vervangen voor exact kranen/inserts
https://media.wildkamp.nl/pdf/Eclipse_NL_low.pdf

Pagina 3 renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer @leonbong ik ga komend weekend nog eens proberen de binnenwerken los te krijgen met een ringsleutel (19) en wd40 en ik hoop dat dat gaat lukken, zo niet nieuwe kranen erop dan is het inregelen in ieder geval mogelijk en dan ben ik klaar voor de warmtepomp als deze geleverd gaat worden.

Ik ben alleen bang dat ze echt muurvast zitten en dat te veel geweld niet gaat helpen, de draad is gewoon linksom los toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:03:
@Seafarer @leonbong ik ga komend weekend nog eens proberen de binnenwerken los te krijgen met een ringsleutel (19) en wd40 en ik hoop dat dat gaat lukken, zo niet nieuwe kranen erop dan is het inregelen in ieder geval mogelijk en dan ben ik klaar voor de warmtepomp als deze geleverd gaat worden.

Ik ben alleen bang dat ze echt muurvast zitten en dat te veel geweld niet gaat helpen, de draad is gewoon linksom los toch?
Linksom.

Kijk ook even of het niet een versleten ring sleutel is. Of bouwmarkt shit. Er zit behoorlijk verschil in grip soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Fantastic_fox schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:03:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet los komt, zelfs stokoude behuizingen.

Met goede steeksleutel SW19 moet het lukken. Ik zou wel met extra steeksleutel/waterpomptang de andere kant tegenhouden

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 03-01-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Goedemorgen,
Dit heeft niet direct met gasbesparing te maken, maar ik verwacht dat de kennis er hier wel is.
Wij hebben in het gehele huis vloerverwarming met zoneverwarming. Ik wil een vuilafscheider in het systeem plaatsen zoals deze: https://www.cvtotaal.nl/s...38Iy-2EAQYASABEgKlHvD_BwE

Is dat een goede keus en heeft het nog voorkeur om deze in de toe- of afvoer van de CV ketel te plaatsen?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Jos-P schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:21:
Goedemorgen,
Dit heeft niet direct met gasbesparing te maken, maar ik verwacht dat de kennis er hier wel is.
Wij hebben in het gehele huis vloerverwarming met zoneverwarming. Ik wil een vuilafscheider in het systeem plaatsen zoals deze: https://www.cvtotaal.nl/s...38Iy-2EAQYASABEgKlHvD_BwE

Is dat een goede keus en heeft het nog voorkeur om deze in de toe- of afvoer van de CV ketel te plaatsen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb deze vuilafscheider al een paar jaar in gebruik. Hij moet geplaatst worden aan de retour, dichtbij de ketel. Regelmatig leeg ik dan ongeveer 5 liter water in een witte emmer en dan kan je goed zien dat er allerlei metaaldeeltjes opgevangen zijn. Die metaaldeeltjes zijn funest voor HR pompen, dus eigenlijk onmisbaar in een moderne verwarmingsinstallatie.
Vroeger was het cv water pikzwart, nu mooi helder en dat schijnt het rendement te bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Rocketman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb deze vuilafscheider al een paar jaar in gebruik. Hij moet geplaatst worden aan de retour, dichtbij de ketel. Regelmatig leeg ik dan ongeveer 5 liter water in een witte emmer en dan kan je goed zien dat er allerlei metaaldeeltjes opgevangen zijn. Die metaaldeeltjes zijn funest voor HR pompen, dus eigenlijk onmisbaar in een moderne verwarmingsinstallatie.
Vroeger was het cv water pikzwart, nu mooi helder en dat schijnt het rendement te bevorderen.
Hier moet ik ook aan geloven. Weten jullie uit je hoofd hoeveel zoiets kost om te laten plaatsen, zelf heb ik niet het gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
goodfella schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:03:
[...]

Hier moet ik ook aan geloven. Weten jullie uit je hoofd hoeveel zoiets kost om te laten plaatsen, zelf heb ik niet het gereedschap.
Ik denk dat een loodgieter hier hooguit 15 minuten werk aan heeft. Het is een kwestie van een stukje leiding verwijderen en dan met knelvattingen het filter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:37
Ik volg al geruime tijd dit topic en heb met succes al een aantal optimalisaties aan mijn CV installatie met een Intergas Xtreme 36 in praktijk gebracht. Dat heeft tot nu toe zo’n 10% vermindering van het gasverbruik opgeleverd. Daarvoor dank.

Nu heb ik als laatste project een aantal DS18B20 temperatuursensoren bij de ketel geplaatst. Op de aanvoer- en retourleidingen direct onder de ketel, en in de rookgasafvoer nét boven de uitgang op de ketel. De sensoren maken goed contact met de leidingen en ik heb ze nog met een stukje buisisolatie omwikkeld. Ik heb overigens de meetwaardes van de sensoren vóór ingebruikname gecontroleerd met een geijkte warmtebron in een laboratorium op mijn werk en ze zijn accuraat.

Ik gebruik Home Assistant en lees daarmee de sensoren uit. CV ketel zelf is via de Intergas gateway integratie zichtbaar in HA. Daarmee kan je de thermostaal via HA bedienen en een aantal ketelparameters zien, waaronder ‘Boiler’ en ‘Warm water’ temperatuur. Rookgastemperatuur is niet te zien, maar die kun je via het service-menu op de ketel zelf uitlezen.

Nu ik de BD18S20 sensoren in bedrijf heb genomen, zie ik een verschil van een paar graden tussen de sensorwaardes en de waardes die de ketel via de HA integratie / service-menu weergeeft.
Wat is nu wijsheid? Moet ik de waardes van de sensoren, met name dan die van de rookgassensor, via een offset afstemmen op de waardes via de HA integratie / service-menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:02
Tussen 8 en 9 uur 's ochtends heb ik elke dag 0,01 kuub verbruik. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? Heb een Remeha tzerra ace ketel. Zover ik weet zijn alle comfort standen uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@Masimo Mij viel ook al op dat bij onze Intergas KK36HR de displaytemperatuur op de ketel lager aangeeft dan wat ik meet op de aanvoerbuis richting de vv met de sensor van de pompschakelaar.
Ketel zegt 45, wat er richting de (bijverwarming) verdeler gaat zit dichter bij de 50.
Deze situatie is toevallig wenselijk in onze woning dus dat komt mooi uit maar vond dit verschil van een paar graden K ook al opmerkelijk.
FYI

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 04-01-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Rocketman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat een loodgieter hier hooguit 15 minuten werk aan heeft. Het is een kwestie van een stukje leiding verwijderen en dan met knelvattingen het filter plaatsen.
Afgerond naar boven is 1 uur.

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?