PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Van mijn g blijf je af haha.Termy schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:33:
Het lijkt me logisch dat je het meest laaghangende fruit qua isoleren wel 'moet' doen als het nu slechter dan C is, al is het maar om het comfort te verhogen. Als dat er dan ook voor zorgt dat je geen waanzinnige WP nodig hebt is dat ook prettig. Sowieso lijkt me afgifte eerder een probleem dan een WP plaatsen die groot genoeg is.
Helaas is er nogal een tekort aan woonruimte dus gewoon maar alle F en G tegen de vlakte gooien is niet zo makkelijk, zeker niet in de steden waar een hoop oude bende staat met hoge bewonersdichtheid.
6 kW is toch geen waanzinnige wp? Die vervangt 1350 kuub gas.
Maar..... Bij -10 gaat hout kachel aan, dan daalt het naar 19.5 graad, da ga nie gebeuren hi
1 PVoutput . Dongen NB
Precies, out of the box denkenBarryH schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:29:
Crux is dat de heilige volgorde (isoleren -> warmteafgifte verbeteren -> wp plaatsen) vaak niet de beste en/of meest praktische is
Zeker niet met fossiele brandstof gebaseerde isolatiematerialen
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kom maar tot 32 graden en daarbij 1450 watt, wel twintig uur lang bij -5Independent schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:39:
[...]
Tja, zoals al eerder aangehaald is het een individuele berekening.
Ik ben wel eerst begonnen met te isoleren.
Daardoor was de investering nadien in de energievoorziening al veel en blijvend lager want het gaatje dat je nog met elektriciteit moet zien te vullen wordt kleiner en het comfort is verhoogd.
Een energierekening heb ik ook al jaren niet meer en doordat de energievraag laag is en blijft ook niet meer afhankelijk van het net. Niet in de zomer en niet in de winter.
Mijn L/W WP voor CV loopt op 27 tot 35°C waardoor er maar een vermogen van max. 2 kW nodig.
Bijkomend voordeel is dat je, met uitzondering van de aanmaak van SWW tot 55°C, de buitenunit niet hoort.
De energierekening blijft dus onbestaande, ook al wijzigt het beleid.
1 PVoutput . Dongen NB
1 koe = 10 kuub mestDreamvoid schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:20:
[...]
Groen gas is niet alleen maar koeien natuurlijk, alle rottende biologisch materiaal kan vergist worden: veel oogstafval van de landbouw bv.
Maar 4 GW aan gascentrales met 800 draaiuren betekent ~650 miljoen kuub gas per jaar. .
1 kuub mest = 25 kuub biogas
Dus met 2,4 miljoen koeien kun je gascentrales met een vermogen van 4 GW laten draaien.
We hebben 4 miljoen koeien in nederland volgens het CBS.
Dat moet te doen zijn.
Voorgestelde 2 kernreactor zouden een vermogen hebben van 2 tot 3,6 GW totaal. Met wat rottende koeienmest heb je dus meer vermogen.
Voor die kerncentrales is 19 miljard gereserveerd. Dat lijkt nogal optimistisch en zou als het net zo gaat als in finland, frankrijk en UK 4 keer zoveel kunnen worden.
De kostprijs van groen gas is ongeveer een euro per kuub. Een boer krijgt nu 1,08 euro sde voor groen gas, dus 8 ct winst.
Dus ipv kerncentrales bouwen kun je dus 27 jaar lang groen gas kopen van boeren en het mestprobleem oplossen, ik denk namelijk dat we de gascentrales al hebben.
Als ik de BBB was zou ik heel snel een plannetje lanceren
Ik draai meestal rond de 37-37,5°C en dat 24/7 bij om het even welke buitentemperatuur.reneeke1970 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:03:
Ik kom maar tot 32 graden en daarbij 1450 watt, wel twintig uur lang bij -5
De warmtepomp om de woning te verwarmen (toch het L/W deel, het L/L deel doet veel lager) gaat wel eens tot 35°C. Maar hoogstens 16 uur per dag. 's nachts wordt er nl. niet verwarmd daar de warmteverliezen - door de doorgedreven isolatie - dan minimaal zijn.
De dagen dat de zon minstens drie uur schijnt draait de WP al helemaal niet. Ook niet bij een buitentemperatuur van -5°C.
Maar toegegeven, bij -5°C buitentemperatuur een volledige niet geïsoleerde woning verwarmen met slechts 1450 W vermogen zou ikzelf niet voor elkaar kunnen krijgen. Petje af voor die prestatie.
[ Voor 65% gewijzigd door Independent op 30-03-2025 13:01 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Je begrijpt me verkeerd. Ik stel dat als je in een F- of G-label woont en het duur of onmogelijk is om te isoleren (geen spouw of vervuilde spouw, beschermd stadsgezicht ivm kozijnen, etc) dan is een WP plaatsen van vergelijkbaar vermogen als de HRketel niet het probleem, maar dat afgiftevermogen bij lagere temperatuur halen wel. Naar 60+ gaan met een WP kan wel maar dan is je COP niet heel indrukwekkend meer natuurlijk. Mogelijk ook wel duur als dat op serieus vermogen moet.Independent schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:44:
[...]
Waarom zou afgifte een probleem moeten zijn?
Indien je eerst voldoende isoleert daalt de warmtevraag enorm.
Je kan dan verder met een kleinere WP en hebt niet zozeer nood aan vloerverwarming.
LT verwarming (of zelfs L/L verwarming/koeling) aangesloten op de bestaande (radiator)leidingen wordt dan ook een haalbare optie.
Kiezen voor hybride is doorgaans kiezen voor uitstelgedrag.
Het voordeel van groot gasverbruik vervangen door een WP is dat je dan dus ook erg veel op energie bespaart. Als je al bijna geen gas meer stookt dan is het lastig financieel te verantwoorden, tenzij je de ketel toch moet vervangen.
@reneeke1970 Je huis is echt G? Is dat dan niet een oncomfortabel tochthok? Waarom zou je daar niks aan willen doen? Niet slopen, maar er valt vast wel iets te doen dat niet inhoudt dat je moet herbouwen? Kozijnen met HR++(+) die goed aansluiten op de muren zou al veel winnen. Ik heb wel eens ergens gewoond waar ik tussen kozijn en muur naar buiten kon kijken.. niet fantastisch.
Sowieso is hout stoken bij echte kou natuurlijk valsspelen. Dan verwarm je niet met een WP.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
1 PVoutput . Dongen NB
Meer c dusreneeke1970 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:32:
@Termy nee is geen g ,ik heb geen label, geen idee waar ik op uitkom. Glaswol 8 cm, en een gevel met 6 cm piepschuim balletjes. Maar het waait niet binnen hoor. Het is ook lekker 24/7 21 graden binnen, boven haal ik misschien 18,er trekt te weinig naar boven ook al heb ik alles open staan.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Helaas is het niet zo makkelijk, een kuub onverwerkte biogas is niet gelijk aan een kuub groen gas, er zit voor grofweg de helft aan andere gassen in die er eerst nog uitgefilterd moeten worden voordat het t gasnet in kan, de cijfers moeten dus grofweg x2, 4.8 miljoen koeien dus.Lochnes schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:07:
[...]
1 koe = 10 kuub mest
1 kuub mest = 25 kuub biogas
Dus met 2,4 miljoen koeien kun je gascentrales met een vermogen van 4 GW laten draaien.
Maar koeien hoeven het gelukkig niet allemaal in hun eentje te doen, genoeg plantaardig materiaal dat ook de vergister in kan.
Is die bio-industrie toch nog ergens goed voor.
Signatures zijn voor boomers.
Wegtransport heeft min of meer al 'verloren' in die lobby strijd, bio-CNG auto's worden in Nederland met hoge belastingen inmiddels ontmoedigd: electrisch rijden is weliswaar wat duurder, maar niet heel veel duurder. Scheepvaart is een andere sector die onder de loep ligt, de certificaten wisseltruc met 'bio-LNG' is nogal controversieel en de vraag is of dat naar de toekomst toe nog mag. Huishoudens 'winnen', er komt een 20% bijmengverplichting in 2030, dus dat betekent circa 1.1 miljard kuub die sowieso dan niet beschikbaar meer is voor electriciteitscentrales.
Het heeft wel een positieve kant: de politiek is keuzes aan het maken. Dat is wat de politiek moet doen.Dreamvoid schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:13:
Lastige is dat omdat groen gas zoals het er nu uit ziet de goedkoopste vergroeningsoptie is, bijna elke sector het graag wil hebben: wegtransport, scheepvaart, huishoudens, electriciteitscentrales, industrie. Dat kan fysiek helaas niet allemaal, en het wordt interessant wat de politieke keuze wordt.
Wegtransport heeft min of meer al 'verloren' in die lobby strijd, bio-CNG auto's worden in Nederland met hoge belastingen inmiddels ontmoedigd: electrisch rijden is weliswaar wat duurder, maar niet heel veel duurder. Scheepvaart is een andere sector die onder de loep ligt, de certificaten wisseltruc met 'bio-LNG' is nogal controversieel en de vraag is of dat naar de toekomst toe nog mag. Huishoudens 'winnen', er komt een 20% bijmengverplichting in 2030, dus dat betekent circa 1.1 miljard kuub die sowieso dan niet beschikbaar meer is voor electriciteitscentrales.
Als het wegtransport geen, en elektriciteitsvoorziening minder groen gas krijgt, dan moet die sectoren opzoek naar alternatieven.
Uitzoomend naar het grotere plaatje, te weinig duurzame stroom, netcongestie etc. is we veel voor te zeggen om eerst het grote energieverbruik naar beneden te krijgen. Dat levert voor de bewoner direct comfort en besparing op, en helpt maatschappelijk een beetje mee met het voorkomen van overbelasting van het net door woningen met een grote warmtevraag.Termy schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:25:
[...]
Het voordeel van groot gasverbruik vervangen door een WP is dat je dan dus ook erg veel op energie bespaart. Als je al bijna geen gas meer stookt dan is het lastig financieel te verantwoorden, tenzij je de ketel toch moet vervangen.
Het komende decennium is de beschikbaarheid van elektra een bottleneck, dus laten we alsjeblieft daar ook een beetje zuinig mee omgaan.
En wat betreft verduurzaming in oude gebouwen, isoleren is prima mogelijk.
Oneens. Een WP is nu al beter dan gas ook al is het puur op stroom uit gascentrales. Het energieverbruik gaat dus sowieso naar beneden.Mjier schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:42:
[...]
Uitzoomend naar het grotere plaatje, te weinig duurzame stroom, netcongestie etc. is we veel voor te zeggen om eerst het grote energieverbruik naar beneden te krijgen. Dat levert voor de bewoner direct comfort en besparing op, en helpt maatschappelijk een beetje mee met het voorkomen van overbelasting van het net door woningen met een grote warmtevraag.
Het komende decennium is de beschikbaarheid van elektra een bottleneck, dus laten we alsjeblieft daar ook een beetje zuinig mee omgaan.
En wat betreft verduurzaming in oude gebouwen, isoleren is prima mogelijk.
Niet dat je niet moet isoleren, zeker niet, maar realistisch gezien moet je kijken naar wat financieel het meest opbrengt voor de bewoner want dat is wat ze zullen overwegen. Die tekorten aan duurzame stroom etc maak ik me niet druk over, dat komt vanzelf goed.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit is op individueel niveau geredeneerd. Op maatschappelijk niveau speelt de transportcapaciteit mee. De energietransportcapaciteit van ons gasnet is veel groter dan ons stroomnet. Wanneer we een groot gasverbruik willen omzetten naar een relatief hoog elektraverbruik loopt het spaak in ons elektriciteitsnet.Termy schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:50:
[...]
Oneens. Een WP is nu al beter dan gas ook al is het puur op stroom uit gascentrales. Het energieverbruik gaat dus sowieso naar beneden.
Een overvol elektriciteitsnet belemmert nu al de verduurzaming.
En ja, ook ik vind dat het E-net uitgebreid moet worden, maar het komende decennium is dat nog niet af.
In legio gebieden zit het net niet vol en zitten ze wel op gas. Daar waar het net vol zit moet eerst wat anders gebeuren, sure, maar dat is niet overal zo en dan zullen er nog steeds plekken zijn waar het zinniger is om eerst een WP te plaatsen en al dan niet later verder te isoleren.Mjier schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:07:
[...]
Dit is op individueel niveau geredeneerd. Op maatschappelijk niveau speelt de transportcapaciteit mee. De energietransportcapaciteit van ons gasnet is veel groter dan ons stroomnet. Wanneer we een groot gasverbruik willen omzetten naar een relatief hoog elektraverbruik loopt het spaak in ons elektriciteitsnet.
Een overvol elektriciteitsnet belemmert nu al de verduurzaming.
En ja, ook ik vind dat het E-net uitgebreid moet worden, maar het komende decennium is dat nog niet af.
Punt blijft dat het niet per se zo moet he. Het gaat me er om dat de makkelijkste winst van gas naar WP is. Dat zou voor verwarmen alleen al naar een airco kunnen zijn, dan heb je ook het afgifteprobleem niet.
Dit is een nadeel waar je als individuele gebruiker niet voor betaalt, maar uitsmeert over alle Nederlandse stroomverbruikers die meer gaan betalen voor hun winterstroom, via de extra investeringen in gascentrales en netwerkcapaciteit die daarvoor gebouwd moet worden.
Net als bv toen (tot vorig jaar) mensen hun zomerse salderingsoverschot in de winter gingen wegbranden met een straalkacheltje, zorgt dus een individuele financiele optimalisatie voor een sub-optimale situatie voor het hele systeem. Idem ook met energiebesparing via een gezellig haardvuur - goedkoop voor het individu, maar funest voor de luchtkwaliteit van de hele stad.
Vandaar dus de nadruk op "eerst isoleren, dan pas een WP".
En wat je ook doet is het totale nederlandse gasgebruik verlagen. Gas in een centrale, goede Cop thuis is immers voordeliger dan moleculen decentraal verbranden.Dreamvoid schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:47:
Bedenk dat als je switcht van gas naar stroom-WP, ook al zit je lokale buurtnetwerk niet aan zijn max, je wel direct het totale Nederlandse winterstroom verbruik verhoogt, je schuift het problem enkel een stapje verder upstream.
Dit is een nadeel waar je als individuele gebruiker niet voor betaalt, maar uitsmeert over alle Nederlandse stroomverbruikers die meer gaan betalen voor hun winterstroom, via de extra investeringen in gascentrales en netwerkcapaciteit die daarvoor gebouwd moet worden.
Net als bv toen (tot vorig jaar) mensen hun zomerse salderingsoverschot in de winter gingen wegbranden met een straalkacheltje, zorgt dus een individuele financiele optimalisatie voor een sub-optimale situatie voor het hele systeem. Idem ook met energiebesparing via een gezellig haardvuur - goedkoop voor het individu, maar funest voor de luchtkwaliteit van de hele stad.
Vandaar dus de nadruk op "eerst isoleren, dan pas een WP".
Een beetje - het omslagpunt zit ongeveer op COP=2.7 (voor het hele systeem). Het is een flinke verzwaring van het stroomverbruik, om een relatief kleine gasbesparing te realiseren. Bovendien is je COP op zijn laagst als het koud is, dus voor minder piekbelasting van het gasnetwerk zorgt het ook niet. Dus ook dat wijst weer richting "eerst isoleren".overhyped schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:22:
En wat je ook doet is het totale nederlandse gasgebruik verlagen.
Ik geloof niet dat er een "one size fits all" is. Een voor de rest goed huis slopen is ook niet duurzaam, maar belast het stroomnet weinigDreamvoid schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:30:
[...]
Een beetje - het omslagpunt zit ongeveer op COP=2.7 (voor het hele systeem). Het is een flinke verzwaring van het stroomverbruik, om een relatief kleine gasbesparing te realiseren. Bovendien is je COP op zijn laagst als het koud is, dus voor minder piekbelasting van het gasnetwerk zorgt het ook niet. Dus ook dat wijst weer richting "eerst isoleren".
Uiteindelijk gaat het om het totale systeem, het heeft weinig zin om alles in sneltempo volelectrisch te maken en achter het gordijn alles te verschuiven naar nieuwe aardgascentrales, waarna er geen budget meer is om die te vergroenen. Je moet uiteindelijk al die centrales op een stadsverwarming aansluiten om het ook maar een beetje acceptabel efficient te krijgen, en gelijktijdig de investeringen in groen gas op moeten voeren om die centrales in 2050 naar 100% groen gas te krijgen. Al die investeringen worden niet direct betaald door de klant die vandaag een warmtepomp installeert, maar komen uiteindelijk wel bij hen terug in de leverings en nettarieven.
Maar goed, de richting waarin we gaan begint wel duidelijk te worden, enkel het tempo, waar de hoogste prioritieit ligt, en wie wat wanneer betaalt, dat is het grote debat.
Voor de grap eens een optelling gemaakt van mijn recente verduurzaamingsproject. Een vrijstaande woning uit 1976 helemaal in oorspronkelijke staat verduurzaamd:Dreamvoid schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:11:
Idd, het is altijd maatwerk. En als een isolatieproject om 50% minder te verbruiken 50k kost, en een warmtepomp installeren die ook voor 50% minder energieverbruik zorgt, kost 10k, dan zie ik ook wel dat je niet gaat tegenhouden wat mensen gaan doen. Maar die gevallen zijn om eerlijk te zijn, erg zeldzaam.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BOs6yErqgU7Br4eANbuIcIfG.jpg?f=user_large)
Het gasverbruik voor renovatie weet ik niet. Eerlijk gezegd denk ik dat dit ook niet echt te benaderen is aangezien het comfortniveau dan gewoon anders zou zijn. Je ging de woning in die staat simpelweg niet in zijn geheel op temperatuur houden. Maar; voor het argument zet ik op basis van de verandering hem gewoon eens op 4.000m3. Voor het complete plaatje voor ons huishouden pak ik de auto er ook maar bij. Ik baseer me zo ver bekend op de werkelijke verbruik/opwek/COP (nog geen heel jaar dus stukje extrapolatie).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDNaM7bEOMsWCvOE4pM6HWsb.jpg?f=user_large)
Puur op energiebesparing blijkt het nog lastig de benodigde investering in isolatie te verantwoorden. Hetzelfde geldt voor het aanpassen van het afgitesysteem en instaleren warmtepomp (die dan als bonus wel weer kan koelen). De overstap naar elektrische auto doet hier nog het meeste (investering daarvoor even buiten beeld gelaten).
Eigenlijk komen de zonnepanelen er nog het beste uit; uiteraard geholpen door hoger verbruik door elektrificatie. Puur op direct eigen verbruik (met 26% zonder enige moeite te doen) een TVT van 13 jaar. Op basis van aanname dat er nog 2 cent vergoeding voor teruglevering te vinden is wordt dat 11 jaar.
Werkelijke huidige situatie is de eerste 3 jaar nog een energierekening van -500/jaar ongeveer. Daarmee verdienen de zonnepanelen zich eigenlijk in die 3 jaar al terug.
Dergelijke verduurzamingsprojecten hebben dus een iets bredere blik nodig dan puur op terugverdientijd
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 01-04-2025 11:04 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het risico met de druk er af is dat het stilvalt. Dat zie je met PV nu. we hebben nog veel te weinig PV (en in de zomer een beetje te veel) maar bijna niemand investeert meer. Dus tja, ik ben dan toch maar voor vol gas door gaan (Pun intended) en laat 't systeem maar kraken waar 't 't krapst is.Dreamvoid schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:11:
Idd, het is altijd maatwerk. En als een isolatieproject om 50% minder te verbruiken 50k kost, en een warmtepomp installeren die ook voor 50% minder energieverbruik zorgt, kost 10k, dan zie ik ook wel dat je niet gaat tegenhouden wat mensen gaan doen. Maar die gevallen zijn om eerlijk te zijn, erg zeldzaam.
Uiteindelijk gaat het om het totale systeem, het heeft weinig zin om alles in sneltempo volelectrisch te maken en achter het gordijn alles te verschuiven naar nieuwe aardgascentrales, waarna er geen budget meer is om die te vergroenen. Je moet uiteindelijk al die centrales op een stadsverwarming aansluiten om het ook maar een beetje acceptabel efficient te krijgen, en gelijktijdig de investeringen in groen gas op moeten voeren om die centrales in 2050 naar 100% groen gas te krijgen. Al die investeringen worden niet direct betaald door de klant die vandaag een warmtepomp installeert, maar komen uiteindelijk wel bij hen terug in de leverings en nettarieven.
Maar goed, de richting waarin we gaan begint wel duidelijk te worden, enkel het tempo, waar de hoogste prioritieit ligt, en wie wat wanneer betaalt, dat is het grote debat.
Niet de enige reden maar één van de redenen.
Hoe minder gas ik nodig heb hoe minder last ik heb van volatiele prijzen is mijn redenering.
Bij zaken zoals isolatie eigenlijk net zo.
Dat klopt. Maar het zou niet goed zijn als de transport eerst subsidies probeert te krijgen voor waterstof en dan subsidies probeert te krijgen voor gas, want groen gas in de toekomst.Dreamvoid schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:38:
Idd, maar je krijgt dan wel in de praktijk dat die sectoren het vergroenen als laatste gaan doen, of stevige subsidies nodig hebben om de minder ideale/duurdere alternatieven mogelijk te maken. Die keuzes van de overheid zijn niet zonder (financiele) gevolgen.
Het is net alsof je er nu vanuit gaat dat al die windturbines op de Noordzee in de winter stil staan.Dreamvoid schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:30:
Een beetje - het omslagpunt zit ongeveer op COP=2.7 (voor het hele systeem). Het is een flinke verzwaring van het stroomverbruik, om een relatief kleine gasbesparing te realiseren. Bovendien is je COP op zijn laagst als het koud is, dus voor minder piekbelasting van het gasnetwerk zorgt het ook niet. Dus ook dat wijst weer richting "eerst isoleren".
Als we geen rare hoge temperatuur warmtepompen gaan installeren maar ons beperken tot warmtepompen die niet verder gaan dan 40 graden, dan is de COP prima in orde en zal dat gewoon leiden tot minder gas gebruik.
Als je niets hebt aan zo'n WP, dan is het inderdaad zaak om te isoleren en het afgifte systeem aan te passen.
Ben benieuwd hoe ik hier over 10 jaar op terugkijk. Ik zie goedkoop gas of waterstof niet gebeuren, maar je weet nooit waar het gros van Nederland, dat een CV ketel bezit, op gaat stemmen.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Gefeliciteerd!silverball schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:13:
Nou morgen komt men in opdracht van Liander de gasaansluiting verwijderen. Binnen twee maanden van de aanvraag, vind ik op zich nog wel netjes.
Ben benieuwd hoe ik hier over 10 jaar op terugkijk. Ik zie goedkoop gas of waterstof niet gebeuren, maar je weet nooit waar het gros van Nederland, dat een CV ketel bezit, op gaat stemmen.
De aanvraag voor verwijdering ga ik binnenkort indienen. Als ik zeker weet dat er geen koude periodes meer aankomen deze lente gaat de gasketel eruit. Dan heb ik nog tot eind oktober om een warmtepomp werkend te krijgen.
Goedkoop waterstof of groen gas zie ik nog niet als een concurrent als je eenmaal all electric bent. Als de investering in isolatie en afgiftesysteem is gedaan zijn de verbruikskosten van een warmtepomp lager dan bij gas. Maar misschien ligt dat over 10 jaar anders, als er overvloedig waterstof voor de industrie wordt geproduceerd, en de woningen daar eenvoudig op kunnen aansluiten. En hebben wij geïnvesteerd in het video-2000 van de verwarming
Tnx. Dan ben je dapperder dan ik, voor de definitieve verwijdering wilde ik hem eerst wel even willen zien tuffen in de winter. In februari heb ik de knoop doorgehakt; hij werkt prima.Mjier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:35:
[...]
Gefeliciteerd!
De aanvraag voor verwijdering ga ik binnenkort indienen. Als ik zeker weet dat er geen koude periodes meer aankomen deze lente gaat de gasketel eruit. Dan heb ik nog tot eind oktober om een warmtepomp werkend te krijgen.
Goedkoop waterstof of groen gas zie ik nog niet als een concurrent als je eenmaal all electric bent. Als de investering in isolatie en afgiftesysteem is gedaan zijn de verbruikskosten van een warmtepomp lager dan bij gas. Maar misschien ligt dat over 10 jaar anders, als er overvloedig waterstof voor de industrie wordt geproduceerd, en de woningen daar eenvoudig op kunnen aansluiten. En hebben wij geïnvesteerd in het video-2000 van de verwarming
Ik wilde het eerst nog even uitzingen met de CV, maar afgelopen jaar ging tijdens de verbouwing, met voorbereiding voor LTV, de CV defect. Snel een boilertje opgehangen want ik was er van overtuigd (Juli) dat ik voor oktober wel een warmtepompje kon installeren tussendoor. Spoiler; tot midden december hebben we lopen sjouwen met electrakachels.
Dat valt ook wel mee met dat dapper. Bij mij zat de voorzichtigheid aan de voorkant. Warm water gaat al met een WPB, en heb overal LTV, max 30-35 graden. Komend weekend gaat er een Terrendis leiding van buiten naar binnen. Dus op mijn point of no return zijn de werkzaamheden die dan nog moeten gebeuren te overzien.silverball schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:51:
[...]
Tnx. Dan ben je dapperder dan ik, voor de definitieve verwijdering wilde ik hem eerst wel even willen zien tuffen in de winter. In februari heb ik de knoop doorgehakt; hij werkt prima.
Ik wilde het eerst nog even uitzingen met de CV, maar afgelopen jaar ging tijdens de verbouwing, met voorbereiding voor LTV, de CV defect. Snel een boilertje opgehangen want ik was er van overtuigd (Juli) dat ik voor oktober wel een warmtepompje kon installeren tussendoor. Spoiler; tot midden december hebben we lopen sjouwen met electrakachels.
Mijn "Melding einde gebruik gas" (per 13 april 2025 nieuw contract zonder gas) was op 20 februari 2025 en de door Liander verwachte verwijdering staat voor week 9 2026 gepland.
:strip_exif()/f/image/cm3IwIkhKwNEoWBND2aMyVBf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij hangt de gasmeter wel in de weg als er ooit een thuisaccu komt.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 02-04-2025 11:14 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik wacht al vanaf 2019,maar ze hebben geen zin denk.dunklefaser schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:42:
@silverball Soms komt de netbeheerder (of de aannemer) relatief snel, maar soms duurt het ook wat langer.
Mijn "Melding einde gebruik gas" (per 13 april 2025 nieuw contract zonder gas) was op 20 februari 2025 en de door Liander verwachte verwijdering staat voor week 9 2026 gepland.
[Afbeelding]
Die meter zit mij ook niet in de weg gelukkig.
1 PVoutput . Dongen NB
Hier is het inmiddels 4,5 jaar geelden dat Liander in de voortuin stond te spitten en nog geen seconde spijtsilverball schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:13:
Nou morgen komt men in opdracht van Liander de gasaansluiting verwijderen. Binnen twee maanden van de aanvraag, vind ik op zich nog wel netjes.
Ik ben niet zo bang dat een gasoplossing in de buurt gaat komen. Die 700kwh/jaar die hier door de WP wordt verbruikt, kost me zo'n 200 euro per jaar als ik PV niet eens mee tel. Dat komt toch nooit uit met wat voor optie dan ook? Ook CV-bemindend-nederland moet z'n Fatbike opladen en zal ook niet happy zijn met hoge stroomrekeningen. Ben meer bang om verplicht mee te moeten doen met wijk-brede oplossingen of zo.
Vooralsnog heeft waterstof prijs ook een directe link met de stroomprijs. En de enorme inefficientie... van je kwh 30%(?) verliezen omdat er gas van gemaakt moet morden of 300% winnen omdat je warmte verplaatst ipv maakt? Op werk hebben we nu het eerste superjachtje op waterstof liggen. Nu zitten we wellicht nog in de early-adopter fase maar de opslag in een vrieskist is echt wel een ding (en de actieradius bedroevend).
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Haha herkenbaar. Hier ging de gasketel er uit wegens verbouwing en ik wilde die niet tijdelijk verplaatsen met alle kosten en gedoe. Gas werd in september afgesloten en op 1 oktober had ik de WP werkend, soort van net op tijd. Dat had wel wat effect op de WAF met een 3 maanden oude babysilverball schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:51:
[...]
Tnx. Dan ben je dapperder dan ik, voor de definitieve verwijdering wilde ik hem eerst wel even willen zien tuffen in de winter. In februari heb ik de knoop doorgehakt; hij werkt prima.
Hier was de back-up voor de rest van de winter een pelletkachel die ik nog even op marktplaats gescoord had. Niet echt nodig gehad en is inmiddels dus weer verkocht
Ik had ook wel wat haast met verwijderen van gasaansluiting door een op=op gemeente subsidie die pas aangevraagd kon worden nadat Liander was langsgekomen. Achteraf was die stress niet nodig want ondanks dat hier in Haarlem het stem-gedrag toch aardig groen is, was de pot pas een jaar of 2 later leeg. Zal wel met de overwegend vooroorlogse huizen te maken hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 02-04-2025 11:44 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Mijn back-up is de (elektrische) pizzaoven. Elke dag pizza in combinatie met een WPB voor lekker warm douchen is uitstekend voor de WAFWuursj schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:35:
[...]
haha herkenbaar. hier ging de gasketel er uit wegens verbouwing en ik wilde die niet tijdelijk verplaatsen met alle kosten en gedoe. Gas werd in september afgesloten en op 1 oktober had ik de WP werkend, soort van net op tijd. Dat had wel wat effect op de WAF met een 3 maanden oude baby
Hier was de back-up voor de rest van de winter een pelletkachel die ik nog even op marktplaats gescoord had. Niet echt nodig gehad en is inmiddels dus weer verkocht
Ik had ook wel wat haast met verwijderen van gasaansluiting door een op=op gemeente subsidie die pas aangevraagd kon worden nadat Liander was langsgekomen.
Wij bakken zo vaak brood en 's avonds zo vaak pizza of ovenschotels en meuk dat mijn warmteverliesberekening op basis van gasverbruik/ graaddagen in de eerste instantie in de soep was gelopen. De thermostaat bleef op 15, werd door vriendinlief niet aangezet, maar het ging dan al snel richting de 20 graden. Duurde even voordat ik die link legde.Mjier schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:40:
[...]
Mijn back-up is de (elektrische) pizzaoven. Elke dag pizza in combinatie met een WPB voor lekker warm douchen is uitstekend voor de WAF
Ja wij wilde alles klaar hebben voordat we potentieel in de luiers zouden kunnen zitten. De back-up was hier een duo aan vuilnis cop=1 blaaskachels die ergens op zolder slingerde, ik heb er nooit zo bij stil gestaan destijds. Echt een vreselijk oncomfortabele manier van verwarmen. Uiteindelijk kwam er een 750w convectorkachelje uit de folder van de supermarkt bij, die maakte tenminste geen kabaal.Wuursj schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:35:
[...]
Haha herkenbaar. Hier ging de gasketel er uit wegens verbouwing en ik wilde die niet tijdelijk verplaatsen met alle kosten en gedoe. Gas werd in september afgesloten en op 1 oktober had ik de WP werkend, soort van net op tijd. Dat had wel wat effect op de WAF met een 3 maanden oude baby
Ik kwam halverwege december de kruipruimte uit, was nog niet echt klaar maar alles was hydraulisch en elektrotechnisch 'aangesloten' en toen heb ik hem uit frustratie maar gewoon volle bak aangezet. Was een opluchting toen de vloer voor de eerste maal warm werd. Wat had ik het koud in die kruipruimte
[ Voor 54% gewijzigd door silverball op 02-04-2025 11:55 ]
Komen op NNW en kunnen zo vooral in de zomer de elektriciteit die ik voor het koken gebruik dekken en dat kleine beetje wat ze in de wintermaanden opwekken gaat naar de warmtepomp.
Een groot terugverdien effect mis je wel in deze berekening: de waarde van je huis.assje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:03:
Puur op energiebesparing blijkt het nog lastig de benodigde investering in isolatie te verantwoorden. Hetzelfde geldt voor het aanpassen van het afgitesysteem en instaleren warmtepomp (die dan als bonus wel weer kan koelen). De overstap naar elektrische auto doet hier nog het meeste (investering daarvoor even buiten beeld gelaten).
Ironisch gezien geldt het omgekeerde bij de vol-electrische auto, de afschrijving daarop is juist erg hoog. Maar als je gaat rekenen aan auto's kom je eigenlijk altijd bij een (plugin) hybride uit, tenzij je van een royale subsidie kan profiteren. Maar ja, hybrides zijn saai.
Nou de gasleiding gaat er bij voorbaat niet uit, ze doppen hem slechts af. Dat scheelt nogal met de ervaringen die ik hier af en toe lees.silverball schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:13:
:strip_exif()/f/image/DIWM8EwXluUHWZGNfIXbmNN6.jpg?f=fotoalbum_large)
HR++ glas en zolderdakisolatie staat er niet in, die had de vorige bewoner al gedaan.
Mooie dag nog! ☀️
Te offtopic voor WP topic => schopje
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 03-04-2025 12:29 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Afdoppen was bij mij al maanden geleden gebeurd en de gaskraan is sowieso dichtgedraaid
maar dan door de installateur.
Ik wacht nog op een bericht van Liander i.v.m. plaatsen van een slot
- per 13 april heb ik namelijk alleen nog een contract voor stroom.
[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 03-04-2025 11:39 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Normaal gesproken wordt de gasleiding volledig verwijderd. Er zijn wat uitzonderingen, maar dat is de regel.silverball schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:24:
[...]
Nou de gasleiding gaat er bij voorbaat niet uit, ze doppen hem slechts af. Dat scheelt nogal met de ervaringen die ik hier af en toe lees.
Ja er komt ook een slot op.dunklefaser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:30:
@silverball Ik neem aan afdoppen én en een slot op de (hoofd)gaskraan, of niet?
Afdoppen was bij mij al maanden geleden gebeurd en de gaskraan is sowieso dichtgedraaid
Dit geldt dan wel specifiek voor een nieuw aangeschafte elektrische auto. Voor een occasion wordt de case juist beter (aangezien hij goedkoper is).Dreamvoid schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:34:
Ironisch gezien geldt het omgekeerde bij de vol-electrische auto, de afschrijving daarop is juist erg hoog.
Verder zou ik dit zien als tijdelijk effect als gevolg van beleid/sentiment. Technisch gezien is er geen enkele reden waarom EV's sneller af zouden schrijven, juist andersom.
Nu als occasion kan een hybride ook niet snel uit. Onlangs voor mijn vader naar Volvo occasion gekeken, hybride kost hetzelfde als een EV. Zelfs met 15kkm/jaar komt een EV dan al veel beter uit dan een hybride.
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 03-04-2025 11:42 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Net omdat de techniek (aandrijflijn, elektromotor, accu,....) bij een elektrische auto nog in volle ontwikkeling is (in tegenstelling tot de verbrandingsmotor waar nog slechts marginale winsten tegen een hoge kostprijs gerealiseerd kunnen worden) schrijft hij zo snel af.assje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:41:
[...]
Verder zou ik dit zien als tijdelijk effect als gevolg van beleid/sentiment. Technisch gezien is er geen enkele reden waarom EV's sneller af zouden schrijven, juist andersom.
De volgende uitgave is weer net wat zuiniger, heeft performantere batterijcellen, een hogere range,..... voor doorgaans een relatief lagere prijs.
Je gaat als kandidaat privékoper van een EV toch geen hogere prijs voor een tweedehands betalen wanneer de nieuwe versie meer biedt voor relatief minder geld.
Hoe goedkoper nieuwe modellen EV worden hoe minder waard hun voorgangers.
Soms kan het wat langer duren met de verwijdering waarschijnlijk door gebrek aan bekwame handjes,phicoh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:36:
[...]
Normaal gesproken wordt de gasleiding volledig verwijderd. Er zijn wat uitzondering, maar dat is de regel.
bij mij ruim op tijd in februari een melding gemaakt en nog steeds geen slot.
De verwijdering staat nu op de planning voor week 9 2026!!
Vroeger hadden ze meer dan voldoende mensen - bij een buurman kwamen ze in december 2023 met drie busjes en 6 man (2 in opleiding) om 5 m gasleiding te verwijderen (foto beschikbaar). Het mag wat kosten.
Voel hier dus wel mee. 2 maandjes en ze staan nu met twee man 1 bus.dunklefaser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:53:
[...]
Soms kan het wat langer duren met de verwijdering waarschijnlijk door gebrek aan bekwame handjes,
bij mij ruim op tijd in februari een melding gemaakt en nog steeds geen slot.
De verwijdering staat nu op de planning voor week 9 2026!!
Vroeger hadden ze meer dan voldoende mensen - bij een buurman kwamen ze in december 2023 met drie busjes en 6 man (2 in opleiding) om 5 m gasleiding te verwijderen. Het mag wat kosten.
Overigens, nu de buis van koper blijkt te zijn gaat hij er wel uit
Leuk om het verloop zo te zien! Als je in plaats van totaal gasverbruik de grafiek in m3 gas per graaddag zou kunnen omzetten, dan krijg je een nog duidelijker overzicht van het effect van je maatregelen, onafhankelijk van de gemiddelde temperatuur tijdens het stookseizoen.LeonTebbens schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:28:
Toen heb ik onze maatregelen even in de gasverbruik grafiek gezet. Leek me inspirerend om ook hier te delen:
Waar komt een slot op, een meter diep onder de grond op de kraan?
Hier gewoon dicht gedraaid, bij de hoofd kraan in de straat en tegen gevel 30 cm tussenuit gezaagd ,meter verwijderd en klaar.
De 35 meter leiding zit er nog steeds.
Naast de kraan zit op halve meter afstand mijn tweede gas aansluiting, ja heb er twee, ik zeg doe die ook maar gelijk dicht draaien. Heeft enexis geen opdracht voor gegeven meneer, en hop gat dicht.
Drie jaar later zijn ze nog steeds niet terug geweest.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ben benieuwd of jullie op basis van een energielabel kunnen inschatten of van B naar A mogelijk is.
Heb geen idee wat de waardes doen in een berekening.
Huis uit 1986, zonnepanelen zitten er al op. tussen de 140 en 150m2 woonoppervlakte.
Zit nu op 180kwh./m2 moet dus zakken naar onder de 160 voor label A.
Gevels zitten alleen op 1,69R dus overweeg spouwmuurisolatie indien mogelijk.
Daken zitten op 1,3R dus benieuwd of dakisolatie dan interessant is op zolder.
Vloer begane grond zit op 1,3R dus vloerisolatie in de kruipruimte zal interessant zijn.
Heeft vloerverwarming aanleggen ook invloed op het energielabel?
De ramen zijn allen dubbelglas en zitten op 2,9.
Benieuwd of iemand me een indicatie of rekentool kan geven
Daar valt relatief gemakkelijk nog veel te winnen.
Je bent blijkbaar een buitenbeentje, een speciaal geval voor netbeheer en past niet in hun schema's.reneeke1970 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:55:
[...]
Waar komt een slot op, een meter diep onder de grond op de kraan?
Hier gewoon dicht gedraaid, bij de hoofd kraan in de straat en tegen gevel 30 cm tussenuit gezaagd ,meter verwijderd en klaar.
De 35 meter leiding zit er nog steeds.
Naast de kraan zit op halve meter afstand mijn tweede gas aansluiting, ja heb er twee, ik zeg doe die ook maar gelijk dicht draaien. Heeft enexis geen opdracht voor gegeven meneer, en hop gat dicht.
Drie jaar later zijn ze nog steeds niet terug geweest.....
Zelf 160 kWh/m² per jaar lijkt me ontzettend hoog voor "label A".
140 m² x 180 kWh/m² = 25.200 kWh = 2.580 m³ gas bij 100% rendement - kan ik niet geloven.
Netbeheerders vinden dat leidingen weg moeten. Aannemers zijn praktisch ingesteld. Als het te moeilijk om de leiding te verwijderen, dan blijft ie gewoon liggen. Mag niet, maar wel de praktijk.dunklefaser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:06:
Je bent blijkbaar een buitenbeentje, een speciaal geval voor netbeheer en past niet in hun schema's.
Nee dit zijn de waardes uit het energielabel.dunklefaser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:10:
@Workingtitle Heb je die 180 kWh/m² "gemeten"?
Zelf 160 kWh/m² per jaar lijkt me ontzettend hoog voor "label A".
140 m² x 180 kWh/m² = 25.200 kWh = 2.580 m³ gas bij 100% rendement - kan ik niet geloven.
190+ is energielabel C. 160 t/m 190 is B. Onder de 160 is A.
Ons huis scoort 179,46 dus scoort hij een B op de meter.
Geen idee hoe die metingen exact werken.
/f/image/pPyUv3ZeoUa1KIV2RR6Txj8t.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Workingtitle op 03-04-2025 13:24 ]
Ik versta die gasten nauwelijks, dan zal ik het fout hebben. Als ik het nu bekijk is die hele buis weg, zijn de buren ongewenst gasloos vooralsnog want die lag er tegenaan, en is mijn aftakking dichtgeknepen.phicoh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:18:
[...]
Als er verwijdering aangevraagd is, dan komt er in het algemeen geen. Het plaatsen van een slot kost geld, en bij verwijdering krijgt de netbeheerder dat niet vergoed.
Op de meter kunnen ze altijd nog zien of er verbruik was sinds het einde van het gascontract.
Op mijn oude woning heb ik A++++ gehaald op een woning uit 1976 met gevels Rc1,69. Alles kan maar het exact berekenen/voorspellen is nog niet zo eenvoudig.Workingtitle schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:00:
Ben benieuwd of jullie op basis van een energielabel kunnen inschatten of van B naar A mogelijk is.
Heb geen idee wat de waardes doen in een berekening.
Huis uit 1986, zonnepanelen zitten er al op. tussen de 140 en 150m2 woonoppervlakte.
Bij bepalen energielabel is het ook afhankelijk van het bewijsmateriaal dat je aan kan dragen en of gebruikte materialen bijvoorbeeld BCRG certificaat hebben. Is dat niet het geval dan wordt er gerekend met norm waarde wat al weer heel andere uitkomst kan geven. Als je 2x een energielabel laat maken kan er ook zomaar iets anders uit komen...
Zie ook: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Los van energielabel zou ik sowieso overwegen:Zit nu op 180kwh./m2 moet dus zakken naar onder de 160 voor label A.
Gevels zitten alleen op 1,69R dus overweeg spouwmuurisolatie indien mogelijk.
Daken zitten op 1,3R dus benieuwd of dakisolatie dan interessant is op zolder.
Vloer begane grond zit op 1,3R dus vloerisolatie in de kruipruimte zal interessant zijn.
Heeft vloerverwarming aanleggen ook invloed op het energielabel?
De ramen zijn allen dubbelglas en zitten op 2,9.
Benieuwd of iemand me een indicatie of rekentool kan geven
- Dakisolatie aanbrengen
- Bij volgende schilderbeurt glas vervangen (U2,9 -> U1,1)
- Vloerisolatie zeker voordat er vloerverwarming komt
[ Voor 55% gewijzigd door assje op 03-04-2025 15:01 ]
Hou ons op de hoogte! Wij willen meegenieten!
Offtopic => schopje
Als je wat zoekt zie je dan je lang niet de enige bent
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 03-04-2025 17:48 ]
onetime schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 00:16:
[...] Je kunt om te beginnen ervoor zorgen dat de kabel tussen omvormer en groepenkast zo kort en dik mogelijk is. Maar ik mis als eerste de bij de omvormer en de in de groepenkast gemeten spanning, voor een meer definitieve oplossing. Je kunt, als je merkt dat je omvormer afschakelt, proberen een grote belasting in te schakelen, op de fase met de hoogste spanning, zodat je omvormer doorgaat. Als dat niet werkt niet mee doorgaan, het doel is een deel liefst nuttig te besteden, maar anders af te fakkelen, zodat er toch meer opbrengst is (ook dan je affakkelt).
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Er moest uiteindelijk toch een graafmachine bijkomen, dus er moesten wat auto's getraceerd worden en ze waren een stuk langer bezig dan gehoopt.
Verder geen indianenverhalen gehoord van ze over groen gas of de geweldige waterstof toekomst, wel de opmerking dat mijn gasmeter gebruikt gaat worden voor nieuwe aansluitingen in Duitsland want "dat hele land gaat aan het gas".
[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 03-04-2025 17:11 ]
In theorie wel, maar de BEV's van nu hebben nogal last van onbetrouwbaarheid, recalls en onverwacht onderhoud, waardoor de restwaarde navenant zwak is. In theorie zouden volelectrische auto's betrouwbaarder moeten zijn, maar de betrouwbaarheid moet duidelijk nog komen. Een collega van mij is erg blij dat hij geleased heeft met een vervangingsauto, want zijn volelectrische Mercedes staat continu bij de dealer. Dat stopt natuurlijk niet na de leasetermijn, dus het is niet gek dat de restwaardes van die dingen kelderen.assje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:41:
Dit geldt dan wel specifiek voor een nieuw aangeschafte elektrische auto. Voor een occasion wordt de case juist beter (aangezien hij goedkoper is).
Als je de onderhoudskosten buiten beschouwing houdt wel. Idd zijn (P)HEV's als occasions erg duur, die kan je vaak beter nieuw kopen. Ze houden hun waarde goed doordat ze extreem zuinig zijn, en door de kleine/laagbelaste motor in de praktijk hele lage onderhoudskosten hebben. Zelfde reden eigenlijk dat kleine stadsauto's als een Toyota Yaris enzo zo waardevast zijn: auto's die heel goedkoop in gebruik zijn, zijn altijd bijzonder gewild als tweedehandsje.Nu als occasion kan een hybride ook niet snel uit. Onlangs voor mijn vader naar Volvo occasion gekeken, hybride kost hetzelfde als een EV. Zelfs met 15kkm/jaar komt een EV dan al veel beter uit dan een hybride.
Ik rij al sinds 2018 BEV's en nog geen technische issues gehad.
Het interval tussen onderhoudsbeurten is inmiddels ook al verdubbeld.
En zuiniger kan bijna niet.
Verbruik ligt, laadverliezen meegerekend, rond de 2 liter (wanneer je er vanuit gaat dat er 9 kWh zit in een liter) per 100 km.
Weinig hybrides die dat verbruik (benzine + elektromotor) in de praktijk halen.
Bij een hybride heb je een dubbel systeem. Dus dubbel onderhoud, dubbel kans op technisch falen, het EV deel sleurt onnodig een benzinemotor en tank mee en de verbrandingsmotor het extra gewicht van een accu en een elektromotor.
Dan kan je ook niet omheen het feit dat vooral bij bedrijswagens een hybride gekocht werd om fiscale redenen en men deze voornamelijk, zeker de exemplaren met weinig accu-inhoud, op benzine reed en de amechtige motor dan juist ging overbelasten.
Dat zal ook merk/type afhankelijk zijn en ik weet het ook nog niet zo met dat anekdotisch bewijs. De 5 elektrische auto's die ons huishouden afgelopen 8 jaar gehad heeft geven in ieder geval een ander beeld. Onze Skoda Citigo die we 5 jaar/50kkm in private lease hebben gehad heeft ongeveer €300 aan onderhoud gekost in die 5 jaar (voor de LM).Dreamvoid schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:09:
In theorie zouden volelectrische auto's betrouwbaarder moeten zijn, maar de betrouwbaarheid moet duidelijk nog komen.
Zo heb ik heb een collega die zijn VW Touareg voor een grote beurt weg bracht en zonder al te veel speciale zaken €1.500 kwijt was aan grote beurt/motorolie/DSG olie/bougies etc.
Gemiddeld zijn de onderhoudskosten van EV's echt wel lager dan gelijkwaardige ICE's, dat wordt bij mijn weten ook onderschreven door vrijwel alle real-world data.. Het probleem met EV's is vooral dat er een kleine kans is op zaken die dan veel geld kosten (accu, aandrijving etc). Maar, bij een ICE kan er ook een ketting of riem klappen met een total loss blok tot gevolg; daar weet ik ook al een aantal voorbeelden van in mijn omgeving.Als je de onderhoudskosten buiten beschouwing houdt wel.
Een hybride is wat dat betreft de meest beroerde opties aangezien die beide systemen heeft waaraan zaken kapot kunnen. De accu krijgt het in een hybride ook nog eens veel zwaarder te voorduren dan bij een ICE.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 03-04-2025 17:31 ]
Dus in feite hebben ze de gemaakte vout hersteld - rest alleen de vraag of het de buren al opgevallen was dat ze zonder gas zatensilverball schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:08:
@dunklefaser De sensatie valt helaas wel mee. Er is een extra busje gekomen met een man gewapend met een V perstang, die heeft twee mofjes, reparatiekoppelingen geperst op de gasleiding van de buren en daarmee de losse stukken gereconstrueerd, dus die doet het weer. Het was wel uiteindelijk een behoorlijk gat geworden dat ze dicht moesten straten,
Er moest uiteindelijk toch een graafmachine bijkomen, dus er moesten wat auto's getraceerd worden en ze waren een stuk langer bezig dan gehoopt.
Verder geen indianenverhalen gehoord van ze over groen gas of de geweldige waterstof toekomst, wel de opmerking dat mijn gasmeter gebruikt gaat worden voor nieuwe aansluitingen in Duitsland want "dat hele land gaat aan het gas".

"Duitsland gaat (massaal) aan het gas" - dat hopen ze misschien om de oude gasmeters nog even te kunnen slijten.
Als je van het gas vastrecht af wilt, dan is naar mijn idee de juiste weg het aanvragen van verwijdering van je gasaansluiting via mijnaansluiting.nl.dunklefaser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:30:
@silverball Ik neem aan afdoppen én en een slot op de (hoofd)gaskraan, of niet?
Ik wacht nog op een bericht van Liander i.v.m. plaatsen van een slot
- per 13 april heb ik namelijk alleen nog een contract voor stroom.
Dan wordt de gasmeter, hoofdkraan en de gasleiding van je meterkast tot de hoofdleiding in de straat verwijderd. Deze drie zijn eigendom van Liander. Dit verwijderen van ongebruikte gasleidingen en apparatuur is een wettelijke plicht vanuit de Rijksoverheid ivm veiligheid.
Of de aannemer die dan in opdracht van netbeheerder Liander langskomt, ook daadwerkelijk de hele leiding weghaalt, is afwachten.
[ Voor 5% gewijzigd door LeonTebbens op 03-04-2025 19:38 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Ik heb trouwens geen verwijdering expliciet aangevraagd,
het is aan Liander wanneer en hoe en überhaupt.
Soms komen ze met drie busjes van Liander, soms sturen ze een onderaannemer.
:strip_exif()/f/image/DdduHoPxwEwF7s0opW1a9Wkm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ligt echt aan de auto. Volvo V60 was dit inderdaad het geval en elektrische storing en de diesel motor deed het ook direct niet meer. Echter Toyota's en Lexus hebben wel een hybride aandrijflijn dat als 1 geheel is ontworpen en zeker niet dubbele kans op falen heeft.Independent schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:21:
Bij een hybride heb je een dubbel systeem. Dus dubbel onderhoud, dubbel kans op technisch falen, het EV deel sleurt onnodig een benzinemotor en tank mee en de verbrandingsmotor het extra gewicht van een accu en een elektromotor.
Auto's..
Mijn eerste echte "nieuwe" auto was in 2002 een jonge 2de hands VW Lupo 1.4 met wel 16 kleppen, daarna een Golf Plus 1.1 met turbo in 2011 en in 2018 een VW eGolf, nu sinds 2 jaar een Hyunday ioniq 5.
Vroeger had ik een Austin Allegro, Renault 30TX, Citroen BX, Rover nog wat. Ik heb nog nooit zo weinig onderhoud en kosten gehad sinds de VW Lupo. Geen enkel euvel whatsoever, om maar een mooie engelse term er in te gooien
Natuurlijk is er wel verschil tussen EV en ICE, maar bij mij was het verschil EU 300,- per jaar of EU 100 ? En de afschrijving is natuurlijk wel gelijk zo'n beetje.
Het grootste verschil zit 'm in het rijgemak en tankgemak. Een lange neus naar de oliemaatschappijen en thuis tanken ! En je krijgt ook nog eens extra avontuur tijdens vakantie met een EV, je moet wel relativeren, genieten en waarderen. Van verwend gedrag tijdens vakantie word je alleen maar chagrijnig.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Je bedoelt dat met een elektrische Lupo op vakantie gaan avontuurlijk is?joezzt schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 00:04:
En je krijgt ook nog eens extra avontuur tijdens vakantie met een EV, je moet wel relativeren, genieten en waarderen. Van verwend gedrag tijdens vakantie word je alleen maar chagrijnig.
Dat kan je echterniet doortrekken naar alle EV's.
Er is weinig avontuurlijk aan een Ev met een range van 400 tot +500 km range.
Vandaar dat bv Priusen en de andere PHEV's het zo slecht doen in de pechstatistieken? Ik denk dat dat, in ieder geval bij Toyota/Lexus, in de praktijk toch echt anders ligt.assje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:22:
Een hybride is wat dat betreft de meest beroerde opties aangezien die beide systemen heeft waaraan zaken kapot kunnen.
Ik rijd al 13 jaar Prius (10 jaar Gen2 HEV, nu 3 jaar Gen3 PHEV) en nog nooit een storing gehad aan de aandrijflijn. Sowieso weinig storingen, want Toyota.
Mijn EV (Renault Twizy) heeft een actieradius van zo'n 60-80 km. Da's pas avontuurlijkIndependent schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:02:
Maar, zeker in Nederland, eigenlijk ook weer niet. Zoveel laadpalen, in ieder geval in de Randstad waar ik woon. Als ik zou stranden heb ik toch echt zelf niet goed opgelet.
Ik heb het idee dat "actieradiusangst" voornamelijk leeft bij mensen die niet voor enige tijd (zeg een week) een EV gereden hebben.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Maar die auto's doen het dan goed ondanks dat het PHEV's zijn, niet dankzij.JeroenH schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:45:
Vandaar dat bv Priusen en de andere PHEV's het zo slecht doen in de pechstatistieken? Ik denk dat dat, in ieder geval bij Toyota/Lexus, in de praktijk toch echt anders ligt.
Ik rijd al 13 jaar Prius (10 jaar Gen2 HEV, nu 3 jaar Gen3 PHEV) en nog nooit een storing gehad aan de aandrijflijn. Sowieso weinig storingen, want Toyota.
Ik heb geen data bij de hand maar eerste Priussen hield het met de batterij volgens mij ook vaak wel op met 8-10 jaar. Daarnaast kan een PHEV wel betrouwbaar zijn maar moeten er alsnog olie en bougies vervangen worden die je bij een EV niet hebt.
[ Voor 18% gewijzigd door assje op 04-04-2025 11:49 ]
Dat kun je zo zien, ik heb niet zoveel kennis van de techniek en de cijfers dat ik daar wat gefundeerds over kan zeggen. Mijn punt is dat in de praktijk blijkt dat "PHEV dus onbetrouwbaar" niet automatisch waar is.assje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:47:
Maar die auto's doen het dan goed ondanks dat het PHEV's zijn, niet dankzij.
Tsja. Dat zou bij de eerste generatie (gebakje) misschien wel waar geweest zijn, maar inmiddels echt niet meer. Google maar eens naar Prius taxi's, die 300k, 400k en zelfs 500k km halen op de originele NiMH accu. En daarbij is die accu relatief goedkoop te vervangen. In het geval van de use case "taxi"; ik heb begrepen dat het vervangen van een motorblok bij hoge km-standen daar als vrij normaal beschouwd wordt. Dan lijkt een nieuwe accu van een paar duizend euro me helemaal niet absurd.assje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:47:
Ik heb geen data bij de hand maar eerste Priussen hield het met de batterij volgens mij ook vaak wel op met 8-10 jaar.
Yep. onderhoud is duurder, dat is waar. Ik doe het volgens het Toyota-schema en daarmee is het niet de goedkoopste auto per km. Maar binnen het budget wat ik voor aanschaf voor ogen had wel een super fijne en praktische auto. Toen ik nog veel met de Prius reed, haalde ik een langdurig gemiddelde van 2,5L per 100 km. Stroom was praktisch gratis (zonnepanelen + salderen) dus netto per km nog altijd een voordelige auto, zeker voor het formaat en comfort. Nu rijdt mijn vrouw, en die rijdt.... anders dan ik zullen we maar zeggen. Ik denk niet dat we de 2,5L per 100km ooit nog gaan zien.Daarnaast kan een PHEV wel betrouwbaar zijn maar moeten er alsnog olie en bougies vervangen worden die je bij een EV niet hebt.
Maar goed, je hebt duidelijk geen fan van PHEV, en dat is prima. Maar snap dat het voor sommigen een betere keuze kan zijn dan een ICE of BEV.
[ Voor 67% gewijzigd door JeroenH op 04-04-2025 12:00 ]
En daar heb je ook wel een punt. Allereerst zit er verschil tussen merken/modellen en zijn er dus slechte EV's en goede PHEV's en ICE's (en andersom).JeroenH schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:51:
Mijn punt is dat in de praktijk blijkt dat "PHEV dus onbetrouwbaar" niet automatisch waar is.
Een goed uitgevoerde PHEV heeft sowieso voordelen tegenover een EV ICE; het ICE deel wordt veel gelijkmatiger/rustiger belast wordt en er is regeneratie waardoor remmen nauwelijks slijten. Daar tegenover staat meer complexiteit en twee systemen waaraan zaken kapot kunnen. Bij de juiste uitvoering kunnen de voordelen zeker groter zijn dan de nadelen.
Echter, tegenover een EV zijn er echter naar mijn mening geen voordelen voor een PHEV. Als dezelfde fabrikant dezelfde kwaliteit auto maakt zou in de basis de verwachting moeten zijn dat de EV het sowieso beter zal doen dan de PHEV.
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 04-04-2025 14:47 ]
En welke zijn die voordelen dan?assje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:58:
Een goed uitgevoerde PHEV heeft sowieso voordelen tegenover een EV; het ICE deel wordt veel gelijkmatiger/rustiger belast wordt en er is regeneratie waardoor remmen nauwelijks slijten. Daar tegenover staat meer complexiteit en twee systemen waaraan zaken kapot kunnen. Bij de juiste uitvoering kunnen de voordelen zeker groter zijn dan de nadelen.
Bij een BEV wordt het ICE deel niet belast want het is er gewoon niet.
Regeneratie is er ook bij een BEV.
Heen verbrandingsmotor dus minder complexiteit.
Dat volg ik dan weer wel maar staat toch haaks op je voorgaande bewering?Echter, tegenover een EV zijn er echter naar mijn mening geen voordelen voor een PHEV. Als dezelfde fabrikant dezelfde kwaliteit auto maakt zou in de basis de verwachting moeten zijn dat de EV het sowieso beter zal doen dan de PHEV.
Ik was overigens erg blij dat toen de accupacks kapot waren ik gewoon met de brandstofmotor kon doorrijden in m'n prius, dat wordt hem met een EV niet.Independent schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:13:
[...]
En welke zijn die voordelen dan?
Bij een BEV wordt het ICE deel niet belast want het is er gewoon niet.![]()
Regeneratie is er ook bij een BEV.
Heen verbrandingsmotor dus minder complexiteit.
Ev had de voorkeur. Er is echter simpelweg amper een bev beschikbaar op de tweedehandsmarkt die aan onze eisen voldoet:
- geen suv (suf, lomp en nodeloos zwaar)
- wel kofferbak
- trekgewicht minstens 750 kg
- Europees, Japans of Koreaan
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Ik neem aan dat je een trek gewicht bedoelt, geen totaal gewicht. 750kg is een klein autootjeZonnigY schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:25:
Wij gaan een phev uitzoeken; een station. Compromis in alles, maar toch 75% van onze km's elektrisch en daar weer 75% van op eigen zonnestroom.
Ev had de voorkeur. Er is echter simpelweg amper een bev beschikbaar op de tweedehandsmarkt die aan onze eisen voldoet:
- geen suv (suf, lomp en nodeloos zwaar)
- wel kofferbak
- gewicht minstens 750 kg
- Europees of Koreaan
Wat is er mis met Japans?
Dat was natuurlijk een typo, bedoelde ICE ipv EV (nu aangepast)Independent schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:13:
Dat volg ik dan weer wel maar staat toch haaks op je voorgaande bewering?
Trekgewicht inderdaadoverhyped schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:19:
[...]
Ik neem aan dat je een trek gewicht bedoelt, geen totaal gewicht. 750kg is een klein autootje
Wat is er mis met Japans?
Japans is ook prima. Maar Chinees (incl Volvo), Tesla en Ford laat ik liever staan
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 04-04-2025 15:49 ]
Spaar ze allemaalDreamvoid schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:48:
Ik bedoel, de prijzen van een Prius zijn niet hoog omdat verzamelaars ervoor in de rij staan.
Nee dat is juist.silverball schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:15:
[...]
Ik was overigens erg blij dat toen de accupacks kapot waren ik gewoon met de brandstofmotor kon doorrijden in m'n prius, dat wordt hem met een EV niet.
Maar na 7 jaar BEV rijden en honderduizenden km met verschillende BEV's nog nooit meegemaakt dat het accupakket stuk ging. Het waren dan ook geen Toyota's.
Toyota moet om in de running te blijven dan ook inzetten op hybrides want bij BEV hebben ze volledig de boot gemist. Ze maken zelf geen enkele BEV in eigen huis.
Met de Prius liepen ze voorop maar daarna is het, wat betreft elektrificatie van hun wagenpark, alleen maar bergaf gegaan.
Ja, weinig avontuurlijk als je rond de route du soleil blijft. Vergeet het maar om je auto op te laden in Kroatië of verder de Balkan in o.i.d.Independent schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:02:
[...]
Je bedoelt dat met een elektrische Lupo op vakantie gaan avontuurlijk is?
Ik zou het echt sowieso wel spannend vinden, het is allemaal wel heel nieuw, zeker voor mij. Stel je komt met lege accu's te staan door een inschattingsfout, kan ADAC je niet even afslepen of bijvullen. Waarschijnlijk hebben ze daar in NL wel een mooie oplossing voor, of een autoambulance, maar in midden Europa en veder heb ik daar minder vertrouwen in.
[ Voor 26% gewijzigd door silverball op 04-04-2025 17:02 ]
Ik woon dan ook in België en niet langs de RdS noch in Koratië of in de Balkan.silverball schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:54:
Vergeet het maar om je auto op te laden in Kroatië of verder de Balkan in o.i.d.
Uit o.a. duurzaamheidsoverwegingen ga ik buiten de Benelux niet op vakantie met de auto.
En eenmaal ten zuiden van Brussel via de kleinst mogelijke binnenwegen en al zeker niet via autosnelwegen.
[ Voor 25% gewijzigd door Independent op 04-04-2025 17:09 ]
Die Lupo was in 2002 zeker niet electrisch. Met de eGolf heb ik wel leuke dingen meegemaakt, dat was dubbel-op: maar 250 km bereik in de zomer en ook nog eens in een tijd dat bv heel erg veel laadpalen in FR het niet deden. Nu is het wel redelijk probleemloos en kan ik in 1 keer zonder te laden van Parijs naar huis (richting noorden, meestal wind mee), maar uiteindelijk pauzeer en laad je toch.Independent schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:02:
[...]
Je bedoelt dat met een elektrische Lupo op vakantie gaan avontuurlijk is?
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dat kan net zo goed het gevolg zijn van perceptie, perceptie die ook gebaseerd kan zijn op volkswijsheden van 10 jaar geleden.Dreamvoid schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:48:
Er zit een hele dosis speculatie in deze discussie, uiteindelijk zie je in de prijzen van tweedehands auto's vrij duidelijk terug welke auto's in de praktijk hoge onderhoudskosten/verbruik/etc hebben en welke auto's betrouwbaar/goedkoop zijn in gebruik. Ik bedoel, de prijzen van een Prius zijn niet hoog omdat verzamelaars ervoor in de rij staan.
Ik zou me eerder baseren op statistieken van fleet managers e.d. en dat is gemiddeld vrij unaniem; een EV heeft minder onderhoud nodig.
De huidge lage waarde is gewoon het gevolg van sentiment volgend op zwalkend beleid.
Ik zou zeggen dat nu een goed moment is om een gebruikte EV te kopen en mogelijk juist een slecht moment om een PHEV te kopen. Uiteindelijk zijn PHEV een tijdelijk fenomeen wat snel achterhaald en overbodig aan het worden is.
Kroatie gedaan, best te doen, elke lidl heeft een snellader….ik sprak een kroatische eigenaar van een tesla, ze hebben daar nog wel eens grid uitval, dat was wel lastig. De benzinestations hebben allemaal een generator om bij stroomuitval de benzinepomp aan te kunnen slingeren, de superchargers hebben dat nog niet….silverball schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:54:
[...]
Ja, weinig avontuurlijk als je rond de route du soleil blijft. Vergeet het maar om je auto op te laden in Kroatië of verder de Balkan in o.i.d.
Ik zou het echt sowieso wel spannend vinden, het is allemaal wel heel nieuw, zeker voor mij. Stel je komt met lege accu's te staan door een inschattingsfout, kan ADAC je niet even afslepen of bijvullen. Waarschijnlijk hebben ze daar in NL wel een mooie oplossing voor, of een autoambulance, maar in midden Europa en veder heb ik daar minder vertrouwen in.
Op een dag als vandaag is zelfs de dynamische stroomprijs voor de Belgische eindklant niet negatief.
Lijkt me dus eerder een (tijdelijke) uitzonderlijke situatie voor de Nederlandse eindconsument met een thuislaadpaal en dynamisch contract?
Dat is kroegpraat (hm, misschien dan toch wel toepasselijk hier), want gerekend zonder belastingen. En die moet je ook betalen.joezzt schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:34:
Zo, vandaag maar liefst 14 ct negatieve stroomprijs.
En van welke aanbieder is dat?
Bij Tibber is de prijs tussen 14 en 15 uur -11.45 cent. Daarbij komt nog 12.36 cent aan belastingen, zodat je uitkomt op 0.91 cent positief.
Bij lange na geen 14 cent negatief dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is niet de oorzaak.joezzt schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:53:
Ik denk dat de combi met sterke wind de oorzaak is, misschien hebben we hier in NL meer windenergie.
De Epex prijs voor de energiecomponent is vandaag in België op zijn laagst ongeveer dezelfde als in Nederland (rond de 11-12 cent negatief).
Maar in België komt daar de vergoeding voor de energieleverancier bij en vooral 13,25 cent/kWh heffingen, accijnzen en BTW die je niet krijgt terugbetaald. Deze kosten zijn exact hetzelfde voor ieder type energiecontract.
Dan is de prijs voor de eindgebruiker al positief.
In Vlaanderen moet je dan ook nog eens rekening houden met het capaciteitstarief op afname. Hoe hoger het vermogen dat je inzet om zoveel mogelijk "goedkope" stroom binnen te halen hoe hoger je captar boven de 2,5 kW afgenomen vermogen.
Niemand krijgt hier 14 cent voor iedere geladen kWh.
Hier (Vlaanderen) blijft voorlopig dan ook alles gewoon verder draaien op pure zonnestroom en laat ik het net voor wat het is.
Voordeel van een energiecontract van onbeperkte duur is dan ook nog eens dat ik de stroom die ik zelf niet meer kan verbruiken noch opslaan in de thuisaccu en BEV teruggleverd kunnen worden tegen een minieme positieve vergoeding (ipv zoals bij een dynamisch contract er voor te betalen tussen 09:00 en 17:00 uur). Maar dat laatste is uiteraard n = 1 situatie.
[ Voor 41% gewijzigd door Independent op 06-04-2025 12:35 ]
Ik voel de stress op het net als het ware en vind een dynamisch tarief op laadpalen wel mooi.
Ik heb idd een dynamisch contract waardoor je heel anders tegen een prijs aankijkt sinds de saldering afgeschaft gaat worden, misschien.