Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Inderdaad maar een dirigera hub gekocht. Opgehangen in een beugel https://makerworld.com/en...m=search#profileId-273837

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 12:50

Rio

Ik heb al een boek

blazez schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:18:
Nog weer een dingetje. Loop je in de IKEA. Zie je dus bij de platboi CR2032 knoopcel batterijen dat ze uit het assortiment gaat. En het vak is al leeg (duiven).
De klantenservice geeft ook aan dat ze nog niet weten wat de vervanger er voor wordt.
Dat wordt nog wat voor al die onderdelen die op die knoopcellen werken.
Laatst nog een voorraad aangelegd. Bij uitblijven goede opvolger maar kijken hoe lang we het kunnen rekken met duracells oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 22:21
Rio schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:36:
[...]

Laatst nog een voorraad aangelegd. Bij uitblijven goede opvolger maar kijken hoe lang we het kunnen rekken met duracells oid.
Lijkt me wel een heeeeeeeeel slechte move van ze als je ziet hoeveel knoppen en andere dingen nog werken met die knoopcellen. Destijds een knop gehad die weigerde te werken met een andere batterij (slaat nergens op, dat weet is, maar was wel zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nog weer een dingetje. Loop je in de IKEA. Zie je dus bij de platboi CR2032 knoopcel batterijen dat ze uit het assortiment gaat. En het vak is al leeg (duiven).
De klantenservice geeft ook aan dat ze nog niet weten wat de vervanger er voor wordt.
Ikea heeft aangegeven te stoppen met niet-oplaadbare batterijen. Daarom dat ook alle tradfri spullen nu op AA(A) batterijen zijn ontworpen.
De bewegingssensor schijnt zelfs problemen te geven als je er alkaline in stopt in plaats van NiMh 8)7

Ik heb een aantal van de oude drukkers gemod, draadjes gesoldeerd en die op een pulsdrukker afgemonteerd. Want inbouw zigbee spul was duur, sluipverbruik etc. Terwijl een pulsdrukker+Ikea zigbee schakelaar juist goedkoop was. En de batterij gaat lang mee dus dat ik ze dan na 2-3 jaar een keer moet open maken en wisselen neem ik dan maar voor lief.
Alleen met oplaadbare batterijen zijn ze wel groter en gaat het niet meer passen vermoed ik.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 01-04-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:13

Mimiix

Professioneel Prutser

Heel eerlijk zijn die batterijen niet al te best. Zal vast van de use case afhangen, maar voor de autosleutel zijn ze in ieder geval niet geschikt. Gingen erg snel leeg.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14
Mimiix schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:13:
[...]

Heel eerlijk zijn die batterijen niet al te best. Zal vast van de use case afhangen, maar voor de autosleutel zijn ze in ieder geval niet geschikt. Gingen erg snel leeg.
exact dat had ik ook!
nieuwe batterij erin, na een week begon hij alweer te zeuren dat de batterij leeg was.
Nu Varta erin zitten, kan ik weer wat maanden door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 15-06 14:13
E14 Tradfri lamp met 806 lumen voor 14 euro, die is net nieuw denk ik?
Iemand al getest? Ze lagen vorige week nog niet in de winkel helaas.
https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-80547464/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
[...]

Ik heb ze volgens mij alleen maar in de IKEA dingen gebruikt. Een tijdje terug (ook ergens in dit draadje volgens mij) heb ik een ander merk in die knop gehad en dat werkte gewoon niet. Dus als ze slechter in andere apparaten werken zou dat vermoeden bijna waar kunnen zijn dat er “iets” vreemds aan is.
Maar ik vind het wel een dingetje als er nog heel veel IKEA knoppen en schakelaars in gebruik zijn met die dingen en dan de batterijen ervoor niet meer verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:59
[...]

Blijkbaar is het batterij niveau uitlezen van die knoopcellen ook erg lastig.
In de IKEA tradfri AB staan ze soms maanden op 1 % de HUE heb ik al 2 jaar op 2% staan en doet het nog steeds.
Voor de auto heb ik een reserve in het sleutelmapje zitten om niet plots verrast te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:13

Mimiix

Professioneel Prutser

sweetdude schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:06:
[...]

In de IKEA tradfri AB staan ze soms maanden op 1 % de HUE heb ik al 2 jaar op 2% staan en doet het nog steeds.
Voor de auto heb ik een reserve in het sleutelmapje zitten om niet plots verrast te worden.
Volgens mij komt dat eerder door het meten. Die percentages berekend men op basis van voltage.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:14
sweetdude schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:06:
[...]

Off topic: Dat van de auto is een toptip. Vroeger had je nog sleutelgat in de auto voor je sleutel. Die zijn er niet meer. Helemaal afhankelijk van een batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33

Reptile209

- gers -

Aramiss schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:09:
[...]

Off topic: Dat van de auto is een toptip. Vroeger had je nog sleutelgat in de auto voor je sleutel. Die zijn er niet meer. Helemaal afhankelijk van een batterij.
Wel elke 1-2 jaar vervangen, anders heb je alsnog kans op een lege reserve. Net als het condoom in je portemonnee dus :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweetdude
Aramiss schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:09:
[...]

Er zit altijd nog een sleutelgat verborgen achter het plaatje. Kijk je handleiding maar eens goed na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Reptile209 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:41:
[...]

Wel elke 1-2 jaar vervangen, anders heb je alsnog kans op een lege reserve. Net als het condoom in je portemonnee dus :+
inderdaad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roerdomp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:13
Ik heb een Fyrtur elektrisch rolgordijn. Gisteren werkte het nog prima, vandaag wil het opeens niet meer omhoog/omlaag. Reageert wel in de app, batterij is opgeladen, en ook al een factory reset gedaan. Lijkt dus kapot :(

Nu zie ik op internet dat in vrijwel ieder land (US, UK, BE, DE) er 5 jaar garantie op Fyrtur zit. Maar kan hier in NL niks over vinden. Vind het toch wel een sneu idee dat een elektrisch rolgordijn van 3 jaar oud zomaar van de een op andere dag de prullenbak in kan. 🤦🏻‍♂️

Heeft iemand misschien ervaring of met hetzelfde te maken gehad? Is er nog een fix die ik kan proberen of ervaring met de klantenservice?

[ Voor 4% gewijzigd door Roerdomp op 05-04-2024 09:29 . Reden: Logischere zinsopbouw en spellingsverbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
remmuz schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:40:
Is er een overzicht van wat Ikea aan slimme lampen heeft? Ik vind de site vrij waardeloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Roerdomp schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:28:
Ik heb een Fyrtur elektrisch rolgordijn. Gisteren werkte het nog prima, vandaag wil het opeens niet meer omhoog/omlaag. Reageert wel in de app, batterij is opgeladen, en ook al een factory reset gedaan. Lijkt dus kapot :(

Nu zie ik op internet dat in vrijwel ieder land (US, UK, BE, DE) er 5 jaar garantie op Fyrtur zit. Maar kan hier in NL niks over vinden. Vind het toch wel een sneu idee dat een elektrisch rolgordijn van 3 jaar oud zomaar van de een op andere dag de prullenbak in kan. 🤦🏻‍♂️

Heeft iemand misschien ervaring of met hetzelfde te maken gehad? Is er nog een fix die ik kan proberen of ervaring met de klantenservice?
Wat zei de klantenservice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:47:
[...]

Is er een overzicht van wat Ikea aan slimme lampen heeft? Ik vind de site vrij waardeloos..
Is dit niet overzichtelijk genoeg? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Rio schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:27:
[...]

Is dit niet overzichtelijk genoeg? 🤔
Nee
Maar 4 producten tegelijk volledig op een scherm, je kunt niet filteren op bijvoorbeeld "Alle E27 lampen" en uit het overzicht wordt niet duidelijk of een lamp nu dimbaar is en/of kleuren kan weergeven.

Oh, wacht, filteren op E27 kan wel via "Basis"...

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-04-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-04 12:32
Ik zit er ook aan te denken om over te gaan naar slimme lampen en dan het idea systeem te gebruiken.
Maar kun je met de afstandsbediening ook lampen apart aanzetten? Of is het altijd alle aangesloten lampen tegelijk aan of uit en tegelijk dimmen. Ik wil bijvoorbeeld een staande lamp apart aan kunnen zetten van een lamp aan mijn plafond. Maar ze wel allebei via de afstandsbediening aan zetten maar niet alleen tegelijkertijd aan zetten.

Weet iemand of dat ook apart gaat met de afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Olaf van der Spek heb je hier iets aan? Rechts bij search kun je specifiek zoeken op E27 en zo.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-06 15:36
Zijn er meer mensen waar de Dirigera niet meer reageert? Of je de app nou wel of niet hebt bijgewerkt?

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

stansfield2 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:12:
Ik zit er ook aan te denken om over te gaan naar slimme lampen en dan het idea systeem te gebruiken.
Maar kun je met de afstandsbediening ook lampen apart aanzetten? Of is het altijd alle aangesloten lampen tegelijk aan of uit en tegelijk dimmen. Ik wil bijvoorbeeld een staande lamp apart aan kunnen zetten van een lamp aan mijn plafond. Maar ze wel allebei via de afstandsbediening aan zetten maar niet alleen tegelijkertijd aan zetten.

Weet iemand of dat ook apart gaat met de afstandsbediening?
Je stelt per knop in welke lampen (apparaten) deze bediend. De ene keer die lamp, de andere keer een andere kan die knop niet weten. In jouw geval 1 knop per lamp, net als bij een 'ouderwetse'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Rio schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:18:
[...]

Je stelt per knop in welke lampen (apparaten) deze bediend. De ene keer die lamp, de andere keer een andere kan die knop niet weten. In jouw geval 1 knop per lamp, net als bij een 'ouderwetse'.
Is wel een nadeel van Ikea, bij KlikAanKlikUit heb je een afstandsbediening met 16 kanalen.
Bij Ikea ben je bijna verplicht het via de app (en hub) te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Olaf van der Spek schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:23:
[...]

Is wel een nadeel van Ikea, bij KlikAanKlikUit heb je een afstandsbediening met 16 kanalen.
Bij Ikea ben je bijna verplicht het via de app (en hub) te doen.
Of je hangt een oude tablet aan de muur oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Rio schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:46:
[...]

Of je hangt een oude tablet aan de muur oid
Dan heb je toch ook app en hub nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-04 12:32
Bedankt voor de reactie. Dat was inderdaad wat ik me af vroeg. Bij mijn oude klikaanklikuit had je verschillende knoppen. Ik heb ook een hub en de app. Maar soms passen mijn ouders op dus is het ook weer handig als zij dan een lamp apart aan kunnen doen. Maar dan weet ik even genoeg. Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Olaf van der Spek schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:48:
[...]

Dan heb je toch ook app en hub nodig?
Hub sowieso en app ook in dat geval idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

stansfield2 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:03:
Bedankt voor de reactie. Dat was inderdaad wat ik me af vroeg. Bij mijn oude klikaanklikuit had je verschillende knoppen. Ik heb ook een hub en de app. Maar soms passen mijn ouders op dus is het ook weer handig als zij dan een lamp apart aan kunnen doen. Maar dan weet ik even genoeg. Bedankt voor de info.
Herkenbaar, ik heb ook wel een stuk of tien knoppen op de muren gemonteerd in huis om die reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zie ook niet echt in hoe je zonder knoppen alles goed kunt gebruiken. Heb wel met diverse opties geëxperimenteerd:
- Bewegingssensoren zijn niet betrouwbaar en je wilt ook niet altijd dat alle lichten aanspringen als je even in die ruimte komt
- Timers zijn niet flexibel
- Hey Google zet het licht aan (met risico dat ie je niet goed verstaat) vind ik omslachtiger werken dan een knop indrukken

Vind het wel handig dat je met smart home verlichting met 1 knop meerdere lampen aan kunt doen, zelf kunt bepalen waar de schakelaar hangt en natuurlijk tijdens vakantie met timers het licht regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15
stansfield2 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:03:
Met de Somrig knop heb je 2 functies in 1 knop. (6 middels HomeKit)

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 11:57
Al iemand ervaring met de nieuwe Tradfri GU10 RGB (705.474.74)?

Behalve wat verbeterde energie efficiëntie en een betere prijs zie ik niet meteen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-06 15:09
Ik kan het online niet zo snel vinden maar hoe zijn de ervaringen hier om de ledstrips van ikea te knippen en dan met verbindingstukjes weer te koppelen om bv een 45 of 90 graden hoek te maken? Het zal in ons geval om de dimbare ormanas led-strip gaan, welke wij willen gebruiken om de zoldertrap te gaan verlichten.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 22:56
Salv schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:01:
Ik kan het online niet zo snel vinden maar hoe zijn de ervaringen hier om de ledstrips van ikea te knippen en dan met verbindingstukjes weer te koppelen om bv een 45 of 90 graden hoek te maken? Het zal in ons geval om de dimbare ormanas led-strip gaan, welke wij willen gebruiken om de zoldertrap te gaan verlichten.
Heb laatst deze ledstip besteld om een lamp te maken, maar er zitten geen verbindingsstukjes bij om een hoek te maken. Zijn strips met een siliconen "coating", maar verwacht dat je met een schilmesje wel een deel vrij kunt maken om hier een hoekstukje op te plaatsen.

Let wel op: de leds zitten behoorlijk ver uit elkaar. Als indirect licht zal ik zeker 8cm van de muur vrij houden om individuele lichtvlekjes te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 15:51
Ik gebruik div sensoren van Ikea oq de PARASOLL, met de andere geen problemen maar de PARASOLL reageert na 1 of 2 dagen niet meer. Andere batterijen er in het werkt weer voor een dag of twee. Raam in dit geval gaat in die tijd niet open.

Zowel met de oplaadbare batterijen van Ikea alswel met niet oplaadbare. Het maakt niet uit.

Meer mensen last van??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-06 15:09
RubenA schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:06:
[...]

Heb laatst deze ledstip besteld om een lamp te maken, maar er zitten geen verbindingsstukjes bij om een hoek te maken. Zijn strips met een siliconen "coating", maar verwacht dat je met een schilmesje wel een deel vrij kunt maken om hier een hoekstukje op te plaatsen.

Let wel op: de leds zitten behoorlijk ver uit elkaar. Als indirect licht zal ik zeker 8cm van de muur vrij houden om individuele lichtvlekjes te voorkomen.
Het idee bij ons thuis is om de ledstrip in een melkglas profiel te plaatsen en deze profiel weer te bevestiging op de trap. Onder aan de trap loopt namelijk een houtenprofiel van ongeveer 2cm breed en daar past dan weer mooi een profiel op. Neem aan dat als de ledstrip in het profiel zit dit verder geen probleem hoeft te zijn voor de lichtvlekken.
bing69 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:21:
Ik gebruik div sensoren van Ikea oq de PARASOLL, met de andere geen problemen maar de PARASOLL reageert na 1 of 2 dagen niet meer. Andere batterijen er in het werkt weer voor een dag of twee. Raam in dit geval gaat in die tijd niet open.

Zowel met de oplaadbare batterijen van Ikea alswel met niet oplaadbare. Het maakt niet uit.

Meer mensen last van??
Nee maar wij hebben dit probleem ook met de TRÅDFRI bewegingsensor. Heeft het eerste jaar / half jaar goed zijn werk gedaan maar nu moet je er onderhand pal onderstaan voordat ie ook maar iets aan beweging registreert. Uiteraard batterijen switch gedaan, reset van apparatuur maar geen enkel succes. Soms kun je er gewoon langs en onderdoor lopen ( hangt in de overloop voor ganglamp ) en dan gaat een seconden of 20/30 later pas een seintje hey beweging laat ik aan gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Salv op 17-04-2024 10:24 ]

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
bing69 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:21:

Meer mensen last van??
Ik heb hier inmiddels twee van die parasol de sensoren. Beiden met de ladda IKEA batterijen er in. De een voor de garagedeur en een voor de keukendeur. Die van de keukendeur hangt nu een paar weken, de garagedeur een paar maanden. Beiden geven op de eerste keer batterij plaatsen nog steeds “hoog batterij niveau “ aan in de IKEA app. HomeKit geeft resp 85% en 92% batterij niveau aan
Keukendeur gaat best wel vaak op een dag open en dicht. Garagedeur een paar keer per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 15:51
blazez schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb hier inmiddels twee van die parasol de sensoren. Beiden met de ladda IKEA batterijen er in. De een voor de garagedeur en een voor de keukendeur. Die van de keukendeur hangt nu een paar weken, de garagedeur een paar maanden. Beiden geven op de eerste keer batterij plaatsen nog steeds “hoog batterij niveau “ aan in de IKEA app. HomeKit geeft resp 85% en 92% batterij niveau aan
Keukendeur gaat best wel vaak op een dag open en dicht. Garagedeur een paar keer per week.
merk net dat de batterij niet leeg was maar het contact met Homey verloren was :(

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is er een open (source) alternatief voor de Ikea hub met vergelijkbare hardware kosten?
Home Assistent Green + Zigbee stick zit volgens mij al op 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33
@Olaf van der Spek Goedkope tweedehands PC / NUC / Thinclient + zigbee stick?

Op zich biedt iets als HA al snel veel meer dan een Ikea hub. Maar zeker als je alleen basic dingen wilt dan heb je ook niet veel compute nodig. Maar het werkt wel snel verslavend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:20:
@Olaf van der Spek Goedkope tweedehands PC / NUC / Thinclient + zigbee stick?
Zou kunnen. Wel bang voor een hoger energieverbruik dan.
Op zich biedt iets als HA al snel veel meer dan een Ikea hub. Maar zeker als je alleen basic dingen wilt dan heb je ook niet veel compute nodig. Maar het werkt wel snel verslavend :+
Dat geloof ik graag.
Zou Zigbee technisch niet gewoon in telefoons (of routers) geintegreerd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33
@Olaf van der Spek Zigbee an sich, zeker. Maar het zit hem vooral in alle automations enzo. Op zich heb je voor zigbee genoeg aan Zigbee2MQTT op een RPi 1 of 2 ofzo. Of misschien zelfs alleen een Tasmota Zigbee bridge. En dan heb je zelf een interface om je smarts voor te maken. Maar dit makkelijk te doen kost al wat. En als je bezig bent wil je steeds mee :+ Maar er zijn mensen die alleen Z2M draaien en alleen met Python de boel automatiseren. Dan heb je op zich weinig nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:21
Olaf van der Spek schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:17:
Is er een open (source) alternatief voor de Ikea hub met vergelijkbare hardware kosten?
Home Assistent Green + Zigbee stick zit volgens mij al op 150.
Koop een refurbished Thin client en een Sonoff stick dan ben je heel goedkoop uit (ca 50 Euro)
https://www.marktplaats.n...-assistant-t620-t630-t640

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

PS.
Koop bij voorkeur de p-Dongle die is beter suported dan de E versie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik heb afgelopen weekend een startset van Philips Hue gekregen op mijn verjaardag, heel leuk natuurlijk en supersimpel om in te stellen. Ik heb mijzelf nog niet eerder in smart home opties verdiept, maar de afgelopen dagen heb ik het een en ander gelezen, waarbij ook de producten van Ikea regelmatig voorbij komen.

Ik lees dat ik de lampen van Ikea ook aan de bridge van Philips kan verbinden, maar waar ik niet echt van ben tegengekomen zijn de slimme stopcontacten van Ikea. Toevallig heeft 1 van de timers van mijn aquarium het begeven, dus leek het mij handig om die te vervangen met een Ikea variant.

Kan ik die ook in de Philips omgeving verwerken of heb je daar een aparte bridge van Ikea voor nodig.
En mocht dat het geval zijn, kan je dan beiden weer samen laten komen in Google Home?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Al jaren heb ik tientallen Tradfri GU10 spots in gebruik. In de afgelopen weken zijn er drie overleden, te herkennen aan één defecte LED en snel knipperende overige LED's. Is dit de 'standaard' wijze waarop ze overlijden? Herkennen anderen dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8y68ozhEZ9Mc0zDqbDxptNd9NE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/REJriOEjw6nD8Yo9VpuhUjxS.gif?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door JBS op 20-04-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:41:
[...]

Koop een refurbished Thin client en een Sonoff stick dan ben je heel goedkoop uit (ca 50 Euro)
https://www.marktplaats.n...-assistant-t620-t630-t640

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

PS.
Koop bij voorkeur de p-Dongle die is beter suported dan de E versie.
Dacht even: zo, dat kost ook niks, maar dat was alleen de extension cable.. de dongle zelf valt echter ook wel mee.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roerdomp
Rio schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:25:
[...]

Wat zei de klantenservice?
Op de vraag "ik kan hem dus bij het afval gooien?" kwam het antwoord "ja".

Ben nogal geirriteerd. Wordt in allerlei landen geadverteerd met 5 jaar garantie op dat ding, maar Nederland lijkt een uitzondering.

Toch doodzonde dat van de één op de andere dag een product werkt, en dan niet meer, en je het zo bij het grofvuil kan doen 8)7 Lekker duurzaam ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Roerdomp schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:05:
[...]

Op de vraag "ik kan hem dus bij het afval gooien?" kwam het antwoord "ja".

Ben nogal geirriteerd. Wordt in allerlei landen geadverteerd met 5 jaar garantie op dat ding, maar Nederland lijkt een uitzondering.

Toch doodzonde dat van de één op de andere dag een product werkt, en dan niet meer, en je het zo bij het grofvuil kan doen 8)7 Lekker duurzaam ook :+
Balen, Even snel een google, maar ik kom zo deze nederlandse handleiding uit tegen maar wel iin het nederlands. Balen. :
https://www.ikea.com/be/n...arantee_brochure_nl_s.pdf

Op de engelstalige pagina van de nederlandse site hebben ze het nog wel over 5 jaar trouwens.
https://www.ikea.com/nl/e...-smart-blinds-pub82a800f0

Heb je ook geprobeerd om via het hoofdkantoor eens te vragen waarom Nederland de enige lijkt te zijn met 2 jaar garantie in plaats van 5 jaar overal anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roerdomp
blazez schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:38:
[...]

Balen, Even snel een google, maar ik kom zo deze nederlandse handleiding uit tegen maar wel iin het nederlands. Balen. :
https://www.ikea.com/be/n...arantee_brochure_nl_s.pdf

Op de engelstalige pagina van de nederlandse site hebben ze het nog wel over 5 jaar trouwens.
https://www.ikea.com/nl/e...-smart-blinds-pub82a800f0

Heb je ook geprobeerd om via het hoofdkantoor eens te vragen waarom Nederland de enige lijkt te zijn met 2 jaar garantie in plaats van 5 jaar overal anders ?
Ja inderdaad, heel frustrerend! Ik kan de 5 jaar garantie vinden voor Duitsland, Thailand, België, VS, maar niet voor Nederland :( Heel raar.

Heb je enig idee hoe ik het hoofdkantoor kan bereiken? Ik heb vanmiddag gebeld maar dan krijg je helaas alleen slecht getraind personeel aan de lijn na een half uur in de wacht. Zocht gewoon ergens een emailadres oid voor klachten maar kon het helaas niet vinden.

Heel erg bedankt voor het delen van de Engelstalige versie van de site! Ik ga het morgen nog een keer proberen! Gauw screenshotje maken :D

[ Voor 5% gewijzigd door Roerdomp op 22-04-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Roerdomp schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:24:
[...]

Ja inderdaad, heel frustrerend! Ik kan de 5 jaar garantie vinden voor Duitsland, Thailand, België, VS, maar niet voor Nederland :( Heel raar.

Heb je enig idee hoe ik het hoofdkantoor kan bereiken? Ik heb vanmiddag gebeld maar dan krijg je helaas alleen slecht getraind personeel aan de lijn na een half uur in de wacht. Zocht gewoon ergens een emailadres oid voor klachten maar kon het helaas niet vinden.

Heel erg bedankt voor het delen van de Engelstalige versie van de site! Ik ga het morgen nog een keer proberen! Gauw screenshotje maken :D
Inderdaad even goed bewaren.
Ik zou eens starten met Twitter/x eens het globale account @ikea openlijk vragen waarom Nederland als enige land 2 jaar garantie in plaats van alle andere landen 5 jaar geeft. Even hier en daar aan een boom schudden en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roerdomp
blazez schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:07:
[...]

Inderdaad even goed bewaren.
Ik zou eens starten met Twitter/x eens het globale account @ikea openlijk vragen waarom Nederland als enige land 2 jaar garantie in plaats van alle andere landen 5 jaar geeft. Even hier en daar aan een boom schudden en kijken wat er gebeurd.
Aahh super bedankt voor je linkje! Dat ene linkje was genoeg om het vergoed te krijgen. Geen idee waarom dat nog wel op de Engelstalige pagina stond en voor de rest nergens, en beetje rare gang van zaken aangezien ik via de telefoon geen oplossing geboden kreeg. Maar het is dus gelukt! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEDagcntzzR-rVJKZ3VsOXPxzLA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/POLeqhF1K7qyyQtO2hYG2zYl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBF5hwlGYEn9vNMkCKMvvtdY5ck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7f0EuQWU8mNMWs2ueLMJDji.png?f=user_large

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Roerdomp schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:56:
[...]

Aahh super bedankt voor je linkje! Dat ene linkje was genoeg om het vergoed te krijgen. Geen idee waarom dat nog wel op de Engelstalige pagina stond en voor de rest nergens, en beetje rare gang van zaken aangezien ik via de telefoon geen oplossing geboden kreeg. Maar het is dus gelukt! _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou zeg, dat is super gaaf. Wel heel benieuwd of nu de Engelstalige pagina aangepast wordt op korte termijn. Maar super dat het nu zo opgelost wordt.
En graag gedaan :)
Nogmaals bedankt.

(edit, tekst verkeerd geplaatst, het is nog vroeg)

[ Voor 3% gewijzigd door blazez op 24-04-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41
Hallo allemaal,

Ik ben niet bezig om te upgraden ik wil juist graag mijn keukenkast onderbouw verlichting IKEA UTRUSTA blijven gebruiken alleen onze afstandsbediening de ANSLUTA (ook wel UTRUSTA afstandbediening) is kapot gegaan, en geen andere afstandsbediening doet het op deze oudere leds.

Dus of ik bouw/soldeer het geheel om met onderdelen van de TRADFRI (youtube) maar daar ben ik niet bekend mee en vind ik een risico, of ik vervang al me licht onderbouw+driver+AB+draadjes = €€€ en zonde gewoon, verlichting doet het nog prima.

Of meest gunstige optie, ik ga op zoek naar iemand die zo'n afstandbediening in bezit heeft maar niet meer gebruikt omdat men alles wel omgebouwd heeft danwel aangesloten op hubs, bridges etc waar ik ook niet thuis in ben, Klikaanklikuit is voor zover het bij ons gaat

Heb inmiddels al gekeken op ebay, amazon martkplaats..
binnenkort natuurlijk de rommelmarkt even over :)F
En op tweakers vraag en aanbod is niet echt een populair categorie, toch wel adv geplaatst, maar hier komen IKEA minded bezoekers vandaar ook in deze thread.

Dus mijn vraag heeft iemand een ANSLUTA afstandsbediening over die ik van je mag overnemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8EbjsMxGtAwRzr4xycCBF1xpS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkpEfG22dp5v3s2fiHqusdZf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb een jaar of 7 gebruik gemaakt van de ICS2000 van klikaanklikuit. Werkte op zich prima en heeft ook voldoende mogelijkheden, maar er zat weinig vernieuwing in het platform. Bij ikea ben ik wel gecharmeerd van de verschillende aan/uit knoppen, maar het kostte veel moeite om er max. 1 aan de ics gekoppeld te krijgen (meerdere lukte niet). Ook het koppelen van lampen is best een gedoe. Had ook af en toe wat vage problemen dat lampen niet reageerden, wat na een reboot opgelost was
Had daarom al een tijdje een ikea dirigera om wat mee te experimenteren en dat werkte goed, maar ik zag er wat tegenop om alles in huis om te zetten.

Onlangs hadden we een paar uur een stroomstoring en daarna werkte de helft van de lampen in huis niet meer :( (althans, ze gingen allemaal aan een wilden niet meer uit). Uiteraard precies op een dag dat mijn vrouw thuis was en ik niet, dus die was niet zo amused... (jij met je systemen in huis :')).

Kon het niet eenvoudig fixen en zou waarschijnlijk alles opnieuw moeten koppelen (wat veel werk is). Dit was een goed moment om de ICS versneld dezelfde avond nog uit te faseren en ik heb alles overgezet naar de Ikea dirigera. Kon ik ook eindelijk die mooiere ikea wandschakelaars monteren. Paar uurtjes werk, maar nu helemaal happy met het resultaat. Ik gebruik voor een paar dingen nog de ICS2000, maar daar zijn denk ik heb ikea alternatieven voor:

- deurbel met gong waarvan ik een notificatie op mijn smartphone krijg en de lamp in de hal automatisch mee laat aangaan. Als alternatief zat ik te denken aan een slimme deurbel van een van de bekende merken. Dat er een lamp bij aan gaat is een nice to have.

- ip camera's van klikaanklikuit op de slaapkamers van de kinderen. Omdat ze al wat ouder zijn (7, 5, 2) gebruik ik die sowieso niet zoveel meer. Die hou ik dus nog gewoon een jaar of 2 en hoef dan niet een alternatief.

Het ikea systeem is natuurlijk iets minder uitgebreid. Ik zou wel wat meer if then else dingetjes willen doen of bijvoorbeeld een scene laten afgaan door een druk op de knop (dat kan volgens mij met die snelkoppelknop). Waar ik ook naar zat te kijken is de snelkoppeling met Google home. Ik gebruik al 2 Google nest hubs om apparaten mee te bedienen. Ik zag dat je in de Google Home app redelijk wat qua if then else logica kunt programmeren (uitgebreider dan via ikea zelf). Gebruiken maar mensen die? Of is het handiger om iets als home assistant of homey hiervoor te gebruiken? Of nog andere tips nav mijn verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 16:13
remmuz schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:40:
Ik weet niet of je hem zelf al hebt maar ik krijg de lamp aan de praat met Hue echter na een paar scenes te cyclen loopt de lamp vast o.i.d. Krijg hem niet meer uit en kleur veranderen lukt ook niet. Volgende stap is de firmware checken via de ikea hub.

Update 01/05/2024:
Firmware update heeft niks uitgehaald, via de Ikea hub werkt de lamp prima. Via de hue hub lijkt de lamp nog steeds vast te lopen na verloop van tijd of snel aan/uit schakelen via de app.

[ Voor 14% gewijzigd door Slapabeardon op 01-05-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Een update voor de oude (Tradfri) hub:

03rd May 2024
New features and changes in Accessories:
TRETAKT plug smart (2.4.25)
Product ID: E2204
◆ New product.

2nd generation TRÅDFRI driver (1.0.4)
Product ID: ICPSHC2410, ICPSHC2430, ICPSLC2410, ICPSLC2430
◆ Update to support new product revisions.

SOMRIG shortcut button (1.0.21)
Product ID: E2213

RODRET wireless dimmer (1.0.57)
Product ID: E2201

STYRBAR remote control (2.4.11)
Product ID: E2001, E2002

VALLHORN motion sensor (1.0.64)
Product ID: E2134

[ Voor 3% gewijzigd door jwhoogervorst op 09-05-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:32
BlackShadow schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:48:
Al iemand ervaring met de nieuwe Tradfri GU10 RGB (705.474.74)?

Behalve wat verbeterde energie efficiëntie en een betere prijs zie ik niet meteen verschillen.
Heb je deze toevallig zelf al gehaald?
Ik moet voor mijn nieuwe appartement minimaal 7 spotjes hebben, nu dacht ik voor die prijs wel "gewoon" Hue te kunnen halen maar zelfs met Hornbach-prijsgaranties kom je dan op 17,50 voor de Ambiance White of 38 euro per stuk voor Color. Dan is IKEA 12 euro voor Color wel een flink verschil na het enorm overschreden klusbudget :|
Ik hoef op de gang niet per se felle kleurtjes te hebben, maar als het kan... :+

Ik denk dat ik er eentje koop en ga vergelijken met de Hue GU10's die ik al heb.
Vooral de minimale helderheid met dimmen naar 1% en een lichte coil whine was altijd een ding met goedkopere spotjes (Lidl/Silvercrest-merk). Ik ga er van uit dat de CRI in ieder geval wel een beetje goed zit?

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomaszD
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 14:38
Ik ben met mijn gezien eind vorig jaar verhuisd naar een nieuwe woning. Nu heb ik overal ikea smart lampen geinstalleerd. Heel tevreden over (zeker met de nieuwe Drigera hub). Maar nu het volgende. In de garage heb ik 2 Jetström panelen opgehangen. Via de bijkeuken kan ik de garage in en via de garage deur. Eerst had ik een bewegingsmelder gemonteerd maar die werkt onvoldoende (als ik de garage deur opende herkende hij de beweging niet). Nu heb ik 2 parasol deursensors geinstalleerd en dat werkt in basis super goed. Maar... als ik de garage van de bijkeuken in loop en dus die deur open en hem dan sluit om bijvoorbeeld met de fiets weg te gaan dan gaat de verlichting direct uit. Het gaat pas weer aan als ik de garage deur open. Met de bewegingsmelder had ik de mogelijkheid om een timer in te stellen hoelang de lampen aanblijven na beweging maar die optie zie ik niet bij de parasol instellingen. Jullie enige tips what to do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:08
Wat is jullie ervaring met de nieuwe sensoren van IKEA? En dan met name de Badring (watersensor) en de Parasoll (raam/deur sensor). Op dit moment heb ik Hue en Aqara devices voor smart home. Vroeger waren de sensoren van Aqara erg goedkoop (lager dan wat Ikea nu kost), maar tegenwoordig een stukje duurder.
De sensoren van Ikea zijn volgens vrij groot, maar er passen wel gewoon normale (oplaadbare) batterijen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Hier al een aantal weken een parasoll op de keukendeur zitten en die werkt prima. de lampen in de tuin gaan aan dmv homekit in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zelfde ervaring met de Parasoll. Ik neem de grotere afmeting op de koop toe, vind het handiger dat er normale (oplaadbare) batterijen in gaan. Liep er bij 'offlabel' toepassing beetje tegen aan, maar bij plaatsing op een raam/deur maakt dat verder niet echt uit. Rode ledje wat oplicht bij openen/sluiten, stoort me verder ook niet (soms wel handig, zie je dat hij het doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ThomaszD schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:02:
Ik ben met mijn gezien eind vorig jaar verhuisd naar een nieuwe woning. Nu heb ik overal ikea smart lampen geinstalleerd. Heel tevreden over (zeker met de nieuwe Drigera hub). Maar nu het volgende. In de garage heb ik 2 Jetström panelen opgehangen. Via de bijkeuken kan ik de garage in en via de garage deur. Eerst had ik een bewegingsmelder gemonteerd maar die werkt onvoldoende (als ik de garage deur opende herkende hij de beweging niet). Nu heb ik 2 parasol deursensors geinstalleerd en dat werkt in basis super goed. Maar... als ik de garage van de bijkeuken in loop en dus die deur open en hem dan sluit om bijvoorbeeld met de fiets weg te gaan dan gaat de verlichting direct uit. Het gaat pas weer aan als ik de garage deur open. Met de bewegingsmelder had ik de mogelijkheid om een timer in te stellen hoelang de lampen aanblijven na beweging maar die optie zie ik niet bij de parasol instellingen. Jullie enige tips what to do?
In de app kan je wat beta features aanzetten, waarbij je per sensor kan aangeven hoe lang er verlichting moet blijven.

Ik heb trouwens ruzie met een rexlight c01z 12v drivertje; ik krijg hem niet met IR sensoren (zowel van ikea als sonoff) aan de praat. Op een gewone zigbee schakelaar werkt hij wel. Jammer, want hij moet mn trapverlichting schakelen.

En nog wat raars: dual filament globe lamp (volgens mij een innr) is in tradfri te bedienen qua kleurtemperatuur, in dirigera niet. :?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomaszD
  • Laatst online: 11-06 14:38
teacher schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:28:
[...]

In de app kan je wat beta features aanzetten, waarbij je per sensor kan aangeven hoe lang er verlichting moet blijven.

Ik heb trouwens ruzie met een rexlight zigbee ekab-zbct 12 drivertje; ik krijg hem niet met IR sensoren (zowel van ikea als sonoff) aan de praat. Op een gewone zigbee schakelaar werkt hij wel. Jammer, want hij moet mn trapverlichting schakelen.

En nog wat raars: dual filament globe lamp (volgens mij een innr) is in tradfri te bedienen qua kleurtemperatuur, in dirigera niet. :?
Yesss dat is m! Thanks 🙏 je moet dan een scene creëeren ipv de sensor aan de ruimte koppelen. Werkt perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door ThomaszD op 28-05-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:20
Iemand die een Starkvind luchtreiniger heeft gekoppeld aan Zigbee2MQTT of ZHA? (Of wellicht onderstaande "probleem" ook ervaart/ervaarde met de Dirigera hub?

Ik had de luchtreiniger draaien voor z'n 24 uur in de woonkamer, maar ik merkte dat de PM25 waarde en luchtkwaliteitwaarde die naar Zigbee2MQTT werden gestuurd vrij hoog zijn. Zo was het altijd rond de 30mg/m3 PM25. De Ikea sensor die ook in de woonkamer stond gaf netjes rond de 2-3 PM25 aan.

De ventialator van de Starkvind stond ook niks te doen, maar bij het spuiten van bijvoorbeeld deo ging die wel omhoog.

Nu heb ik hem zojuist terug gebracht omdat ik verwachtte dat de sensor gewoon wat brakjes was en eerst nog even verder wou onderzoeken.

De beste man bij de afdeling vertelde dat de hoge PM25 waarde zou kunnen komen omdat de unit natuurlijk nieuw is. De sensor redelijk omringd is met plastic wat nog weekmakers zou kunnen bevatten en dat mogelijk de PM25 waardes na verloop van tijd dalen.

Heeft iemand inderdaad deze ervaring?

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@QempZoR uitleg lijkt me niet geheel plausibel. Kan best dat lijm en weekmakers nog aan het verdampen zijn, maar die meet je als VOCs. Niet als fijnstof.

Zelf zou ik 'm iets langer dan 24 uur de kans hebben gegeven om te kijken of iets van een automatische calibratie of ABC wordt toegepast.

Voor ervaringen in combinatie met Z2M kun je beter hier je vraag stellen: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2

Mensen die Z2M gebruiken zullen vaak niet alle aparte Hue/Lidl/Tradfri/etc topics in de gaten houden of daar toevallig een vraag wordt gesteld over de combinatie met Z2M :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 20:47
Kan ik met 1 ab E1743 twee outlets ( 1 in de tuin en 1 op zolder) E1603 afzonderlijk bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:18
vorse012 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:54:
Kan ik met 1 ab E1743 twee outlets ( 1 in de tuin en 1 op zolder) E1603 afzonderlijk bedienen?
Nee, dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:17
vorse012 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:54:
nee, tenzij je zowel de ab als de outlets via een systeem als home assistant laat werken en je custom acties geeft aan het indrukken van de aan knop (outlet 1 aan of uit, afhankelijk van de huidige stand0 en de uitknop van de ab ditzelfde laat doen voor outlet 2.

mijn signature is bewust leeg :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb in mijn woning sinds een paar maanden een aantal Styrbar afstandsbedieningen icm een dirigera hub. Bij een aantal van die afstandsbedieningen heb ik nu al gehad dat ze helemaal niet meer reageerden. Of dat de lampen bij inschakelen vol aan gaan en niet meer uit willen. Na het eruit halen van de batterijen en weer erin doen werken de remotes weer goed.
Qua firmware zijn ze up to date.

Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Update (voor de oude trådfi gateway):

11th July 2024
TRÅDFRI white spectrum bulb E14/GU10 (3.0.21)
Product ID: LED2106, LED2107

TRÅDFRI white spectrum bulb (1.1.20)
Product ID: LED2101G4

TRÅDFRI warm white bulb E27/GU10 (1.0.42)
Product ID: LED2103, LED2104

TRÅDFRI warm white bulb (1.1.4)
Product ID: LED1934C3, LED2102G3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:57

GerCor

Zonder dallen geen pieken

jwhoogervorst schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:14:
Update (voor de oude trådfi gateway):

11th July 2024
TRÅDFRI white spectrum bulb E14/GU10 (3.0.21)
Product ID: LED2106, LED2107

TRÅDFRI white spectrum bulb (1.1.20)
Product ID: LED2101G4

TRÅDFRI warm white bulb E27/GU10 (1.0.42)
Product ID: LED2103, LED2104

TRÅDFRI warm white bulb (1.1.4)
Product ID: LED1934C3, LED2102G3
Bij mij trouwens automatisch gedownload en geïnstalleerd.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Palomar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:40:
Ik heb in mijn woning sinds een paar maanden een aantal Styrbar afstandsbedieningen icm een dirigera hub. Bij een aantal van die afstandsbedieningen heb ik nu al gehad dat ze helemaal niet meer reageerden. Of dat de lampen bij inschakelen vol aan gaan en niet meer uit willen. Na het eruit halen van de batterijen en weer erin doen werken de remotes weer goed.
Qua firmware zijn ze up to date.

Hebben meer mensen dit?
Jup herkenbaar, heb er al een paar weken geleden last van gehad. Mijn oplossing was de oplaadbare ladda batterijen (ondanks dat ze niet leeg waren) in de oplader gooien. daarna nog maar 1x dat probleem gehad. Toen de battterijen van positie gewisseld en geen last meer gehad.
Maar ik twijfel of het daaraan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
sweetdude schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Jup herkenbaar, heb er al een paar weken geleden last van gehad. Mijn oplossing was de oplaadbare ladda batterijen (ondanks dat ze niet leeg waren) in de oplader gooien. daarna nog maar 1x dat probleem gehad. Toen de battterijen van positie gewisseld en geen last meer gehad.
Maar ik twijfel of het daaraan lag.
Denk gewoon het feit dat de batterijen er even uit zijn voldoende was (reset). Heb er nu geen last meer van (fingers crossed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Palomar schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Denk gewoon het feit dat de batterijen er even uit zijn voldoende was (reset). Heb er nu geen last meer van (fingers crossed)
Dat zou inderdaad goed kunnen.
Gisteravond had ik er weer last van met de driver (30w) voor de keukenverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Release Version: 1.27.1.1
16th July 2024
TRÅDFRI white spectrum bulb E27 (3.0.22)
Product ID: LED2201
◆ Bug fixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Laatst online: 13-06 10:59
Ik ben in het bezit van een Smart Home met voornamelijk Home Assistant.

Omdat ik toch wat functies mis en soms wat problemen ervaar met de spullen van Ikea Tradfri wilde ik deze devices laten werken via de officiele Tradfri hub (Had net netjes mijn hub bewaard)

Maar ik loop tegen het volgende aan:

Op het moment van opstarten zie ik de hub contact maken met het internet en kort daarna is die uit.
Gaat ook niet meer aan (Heb hem een uur aangelaten) Stekker eruit en er weer in heeft geen effect.

Totdat ik in mijn DNS ging kijken wat er gebeurde tijdens de opstart, zag ik dat er connectie gemaakt wordt met: fw.ota.homesmart.ikea.net (Waarschijnlijk voor de laatste update)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGiiY9dbMmTo3z_tV_9v4o-SC5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmHqkKyn3wGpfXDku5M1is6t.png?f=fotoalbum_large

Dus hub volledig gereset, internet kabel eruit gehaald, en ja hoor hij blijft netjes aan.
In mijn DNS het domein: fw.ota.homesmart.ikea.net geblokkeerd en de internet stekker in de hub gestoken.
Ja hoor, alles blijft netjes werken, ik kan de hub vinden in de app en ik kan sommige devices toevoegen. (Maar niet allemaal) Denk dat dit toch weer ligt in de firmware.

Vanaf het moment dat ik in de DNS het domein: fw.ota.homesmart.ikea.net weer openzet gaat die hub updaten en blijft die dus hangen.

Ik kan nergens op internet vinden om handmatig de updates te doen. Iemand andere tips?

Hub zit op dit moment op firmware versie: 1.3.14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@marcel19 dat zit gewoon in de app achter het tandwiel ->updates->controleer of er updates zijn.
Tenminste: als je de oude trådfri hub bedoelt, en niet de nieuwe dirigera.

[ Voor 46% gewijzigd door jwhoogervorst op 28-07-2024 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
jwhoogervorst schreef op zondag 28 juli 2024 @ 01:01:
@marcel19 dat zit gewoon in de app achter het tandwiel ->updates->controleer of er updates zijn.
Tenminste: als je de oude trådfri hub bedoelt, en niet de nieuwe dirigera.
Ik snap precies waar het zit, maar waarom loopt mijn update vast?
Waar kan ik handmatig updaten, is die optie er uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@marcel19 ik denk dat we een begrips-verwarring hebben. Wat bedoel je dan met “handmatig updaten”?
Ik beschrijf juist waar dat zit…

En misschien kan je proberen de hub te resetten?
Tandwiel-> wis alle instellingen gok ik? Of zijn dat de instellingen van de app…?
Ik wil het hier niet uitproberen, want bij mij werkt het gelukkig.
Mijn hub zit trouwens op firmware 1.21.31

Wat natuurlijk ook kan… ben je gewoon te ongeduldig? Dat oude beestje is niet zo snel…
Updates kunnen een eeuwigheid duren!

Als de Dirigera Matter gaat ondersteunen voor de Fyrtur rolgordijnen stap ik definitief over. Op dit moment heb ik ze allebei actief.
Helaas worden dit moment alleen lampen en stopcontacten via Matter ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door jwhoogervorst op 28-07-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
jwhoogervorst schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:55:
@marcel19 ik denk dat we een begrips-verwarring hebben. Wat bedoel je dan met “handmatig updaten”?
Ik beschrijf juist waar dat zit…

En misschien kan je proberen de hub te resetten?
Tandwiel-> wis alle instellingen gok ik? Of zijn dat de instellingen van de app…?
Ik wil het hier niet uitproberen, want bij mij werkt het gelukkig.
Mijn hub zit trouwens op firmware 1.21.31

Wat natuurlijk ook kan… ben je gewoon te ongeduldig? Dat oude beestje is niet zo snel…
Updates kunnen een eeuwigheid duren!

Als de Dirigera Matter gaat ondersteunen voor de Fyrtur rolgordijnen stap ik definitief over. Op dit moment heb ik ze allebei actief.
Helaas worden dit moment alleen lampen en stopcontacten via Matter ondersteund.
Handmatige updaten bedoelde ik mee dat je zelf kan kiezen welke firmware je erin zet.
Om zo stap voor stap te updaten.

Het wachten snap ik, maar na 24 uur mag die toch wel eens klaar zijn lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@marcel19 Aha! Op die manier!
Voor zover ik weet kan dat inderdaad niet.

En 24 uur voor zóveel updates?
Ik herhaal: dat oude beestje is niet zo snel…
Minimaal een week is realistischer, vrees ik.

Ik ben in het verleden ook dágen bezig geweest met een update van de knoppen van mijn Fyrturs…
En ik meen mij te herinneren dat die ook incremeneel gingen, dus de hub zal niet anders zijn.

Voor het geval dat je nog de changelog zoekt om te zien hoeveel updates er geweest zijn:
https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html

[ Voor 31% gewijzigd door jwhoogervorst op 30-07-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik zou de ikea deursensor willen gebruiken op de vriezer die in de kelder staat en om dan een berichtje te krijgen als de deur langer dan bijvoorbeeld 1 minuut openstaat. Heb zitten kijken of dit te programmeren is in de ikea home smart app of Google Home, maar ik zie hiervoor geen mogelijkheden. Iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arathonk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 01:01
Ik zit met het volgende probleem, ik heb een Lidl hub+lampen, en dat werkt prima, alleen de remote van de Lidl is ruk. Het liefste zou ik een Ikea Tradfri remote koppelen aan de Lidl hub en op die manier de verlichting in mijn woonkamer bedienen. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Release Version: 1.27.2
8th Aug 2024
STYRBAR remote control (2.4.16)
Product ID: E2001, E2002
◆ Bug fixes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 18:25
arathonk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:15:
Ik zit met het volgende probleem, ik heb een Lidl hub+lampen, en dat werkt prima, alleen de remote van de Lidl is ruk. Het liefste zou ik een Ikea Tradfri remote koppelen aan de Lidl hub en op die manier de verlichting in mijn woonkamer bedienen. Is dit mogelijk?
Nee, die werkt alleen met de Ikea Hub. Als je een andere afstandsbediening zoekt voor aan je Lidl hub kun je zoeken op een Tuya Zigbee Remote. Je kunt wel je Lidl lampen koppelen aan een Ikea hub in combinatie met de Ikea remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:45
Het is in deel 1 al aan de orde geweest, in 2017/2018.
Hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53655969
Echter voor ons huis is het nog altijd een frustrerende gewaarwording. De twee knoopcellen van (altijd aan lampen) bewegingssensoren gaan nooit langer dan 10 maanden mee. (Ik schrijf de datum van plaatsing op de knoopcel).

Ook de verschillende remotes (die kleine vierkante) halen meestal niet veel meer dan een jaar.
Ik vroeg me af of dit voor anderen herkenbaar is, zijn er misschien mensen die ontdekt hebben dat bepaalde merken batterijen beter werken?

Qua software lijkt alles hier automatisch geüpdatet te worden, kan ik daar zelf nog ergens iets aan zien(en dan met name de losse sensoren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58
tcw82 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:18:
Het is in deel 1 al aan de orde geweest, in 2017/2018.
Hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53655969
Echter voor ons huis is het nog altijd een frustrerende gewaarwording. De twee knoopcellen van (altijd aan lampen) bewegingssensoren gaan nooit langer dan 10 maanden mee. (Ik schrijf de datum van plaatsing op de knoopcel).

Ook de verschillende remotes (die kleine vierkante) halen meestal niet veel meer dan een jaar.
Ik vroeg me af of dit voor anderen herkenbaar is, zijn er misschien mensen die ontdekt hebben dat bepaalde merken batterijen beter werken?

Qua software lijkt alles hier automatisch geüpdatet te worden, kan ik daar zelf nog ergens iets aan zien(en dan met name de losse sensoren)?
10 maanden is nog best lang. Hier was het max een half jaar. Ik heb ze weg gedaan en gebruik enkel nog schakelaars waar penlites in kan.

Jammer dat ze niet gewoon gevoed kunnen worden met 230 of een externe voeding oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58
- dubbelpost -

[ Voor 96% gewijzigd door Tux3.14 op 16-08-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 08:54
Ik erger me al een tijdje aan de Styrbar Afstandsbediening. Ik heb er twee via zigbee2mqtt draaien in HomeAssistant met firmware versie 1.0.024 en de ander met 2.4.11. Krijg steeds de melding dat er nieuwe firmware is maar krijg ze met geen mogelijkheid up to date. Iemand een suggestie tip of hint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 15-06 13:02
amiaima schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:58:
Ik erger me al een tijdje aan de Styrbar Afstandsbediening. Ik heb er twee via zigbee2mqtt draaien in HomeAssistant met firmware versie 1.0.024 en de ander met 2.4.11. Krijg steeds de melding dat er nieuwe firmware is maar krijg ze met geen mogelijkheid up to date. Iemand een suggestie tip of hint?
moet je niet de firmware update starten, en dan even de knop bedienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blazez
Ik weet niet precies hoe lang ik met de batterijen doe. Maar een kleine sidestep hierover.
IKEA is aan het wel stappen van niet oplaadbare batterijen. En inmiddels moeten ook de plattboi batterijen er aan geloven.
Het stomme is dat ik destijds op niet verklaarbare manier heb gehad dat een remote alleen met de IKEA batterijen wilde werken en verder niet (nogmaals, niet te verklaren maar het was zo).
Dus nu zijn er inmiddels geen cr2032 plattboi batterijen meer te koop.
Ik heb al meerdere keren aan de klantenservice gevraagd wat de vervanger wordt, of dat ze hun klanten met apparatuur die deze batterijen gebruiken in de kou laten staan.
Tot op heden komt hier geen antwoord op. Een keer hebben ze aangegeven dat je de klantenservice moet bellen maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Verder verhullen ze zich in stilzwijgen hierover.
Vermoedelijk komt er dus geen vervanger en pushen ze je naar het kopen van nieuwe spullen waar oplaadbare batterijen in zitten
Wel weer erg jammer dat er geen enkele reactie van ze komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:45
blazez schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:29:
[...]

Ik weet niet precies hoe lang ik met de batterijen doe. Maar een kleine sidestep hierover.
IKEA is aan het wel stappen van niet oplaadbare batterijen. En inmiddels moeten ook de plattboi batterijen er aan geloven.
Het stomme is dat ik destijds op niet verklaarbare manier heb gehad dat een remote alleen met de IKEA batterijen wilde werken en verder niet (nogmaals, niet te verklaren maar het was zo).
Ik heb al meerdere keren aan de klantenservice gevraagd wat de vervanger wordt, of dat ze hun klanten met apparatuur die deze batterijen gebruiken in de kou laten staan.
Tot op heden komt hier geen antwoord op. Een keer hebben ze aangegeven dat je de klantenservice moet bellen maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Vermoedelijk komt er dus geen vervanger en pushen ze je naar het kopen van nieuwe spullen waar oplaadbare batterijen in zitten
Dank, misschien wordt het nog eens wat.
Een usb poortje met een oplaadbare unit aan de binnenkant is leuk, dan moet je straks als nog een nieuwe kopen als er iets stuk gaat. Dan liever een celletje met een hogere capaciteit. Af en toe eens een batterij vervangen is prima, elke 10 maanden 3 knoppen, 4 oogjes vernieuwen is gewoon niet echt grappig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-06 18:13
Ik vond de levensduur van die knoopcellen ook verschrikkelijk, dus toen maar zelf aan de knutsel gegaan:
https://tweakers.net/nieu...ction=19372526#r_19372526
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SbRz8FPl2KvQuHTzplfg5xfwDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1QZUGs4hNfo5aU9mzK7FEFP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 22:56
JansenSE schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:04:
Ik vond de levensduur van die knoopcellen ook verschrikkelijk, dus toen maar zelf aan de knutsel gegaan:
https://tweakers.net/nieu...ction=19372526#r_19372526
[Afbeelding]
Nice! Heb je dit ook bij die ronde knoppen geprobeerd? Want dan ga ik even AAA batterijhouders inslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

blazez schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:29:
[...]

Interesting hill to die upon. Wat is het volgende, boos op Microsoft omdat ze geen AA batterijen verkopen voor een draadloze muis, of TLC voor de TV afstandsbediening? De maker van je nietmachine omdat ze zelf geen nietjes maken?

Een CR2032 is gewoon een standaard batterij...
marcel19 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:19:
Ik ben in het bezit van een Smart Home met voornamelijk Home Assistant.

Omdat ik toch wat functies mis en soms wat problemen ervaar met de spullen van Ikea Tradfri wilde ik deze devices laten werken via de officiele Tradfri hub (Had net netjes mijn hub bewaard)

Maar ik loop tegen het volgende aan:

Op het moment van opstarten zie ik de hub contact maken met het internet en kort daarna is die uit.
Gaat ook niet meer aan (Heb hem een uur aangelaten) Stekker eruit en er weer in heeft geen effect.

Totdat ik in mijn DNS ging kijken wat er gebeurde tijdens de opstart, zag ik dat er connectie gemaakt wordt met: fw.ota.homesmart.ikea.net (Waarschijnlijk voor de laatste update)
[Afbeelding]

Dus hub volledig gereset, internet kabel eruit gehaald, en ja hoor hij blijft netjes aan.
In mijn DNS het domein: fw.ota.homesmart.ikea.net geblokkeerd en de internet stekker in de hub gestoken.
Ja hoor, alles blijft netjes werken, ik kan de hub vinden in de app en ik kan sommige devices toevoegen. (Maar niet allemaal) Denk dat dit toch weer ligt in de firmware.

Vanaf het moment dat ik in de DNS het domein: fw.ota.homesmart.ikea.net weer openzet gaat die hub updaten en blijft die dus hangen.

Ik kan nergens op internet vinden om handmatig de updates te doen. Iemand andere tips?

Hub zit op dit moment op firmware versie: 1.3.14
Wat mis je aan functies in HomeAssistant tov. De Tradfri hub?

[ Voor 37% gewijzigd door GoldenSample op 18-08-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 22:16
De knoopcellen gaan hier letterlijk jaren mee. Als je batterijen snel opgaan is de kans groot dat het komt omdat het apparaat te ver van de hub verbonden is en daardoor te sterk moet zenden. Ik heb hier met een Philips afstandsbediening last van gehad. Maar toen ik deze met Zigbee2MQTT gekoppeld had via de dichtstbijzijnde lamp, heb ik deze batterij niet meer hoeven vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
RubenA schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:13:
[...]

Nice! Heb je dit ook bij die ronde knoppen geprobeerd? Want dan ga ik even AAA batterijhouders inslaan!
De ronde draaiknop? Dat is de enige ronde knop die ik heb. Ik ga er vanuit dat het allemaal op dezelfde spanning draait en dus ook werkt. Probeer het gewoon eens. En als je geen labvoeding hebt kun je eerst wat draadjes los knopen voordat je de soldeerbout pakt. Beetje plakband en draad i.p.v. een batterijhouder. Wie houdt je tegen? Channel die innerlijke knutselkleuter.

Als't lampje doet, is't lampje goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
alex3305 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:34:
De knoopcellen gaan hier letterlijk jaren mee. Als je batterijen snel opgaan is de kans groot dat het komt omdat het apparaat te ver van de hub verbonden is en daardoor te sterk moet zenden. Ik heb hier met een Philips afstandsbediening last van gehad. Maar toen ik deze met Zigbee2MQTT gekoppeld had via de dichtstbijzijnde lamp, heb ik deze batterij niet meer hoeven vervangen.
Grote kans dat het inderdaad aan de verbinding ligt hoor. Ik vind het alleen wel lastig dat je geen inzicht hebt op het mesh-netwerk. Heb het huis behoorlijk vol hangen met lampjes, schakelaars en signaalversterkers. Maar ook veel verschillende ruimten, dus er moet behoorlijk wat ge-mesh-t worden.
En met die knoopcellen stelde ik het vervangen ook te lang uit omdat ik ze dan niet in huis had. En dan had je de batterijen vervangen en dan duurde het een tijd voordat het weer zijn comfortabele plekje in het netwerk gevonden had. Zo wispelturig dat ik de unit beter opnieuw kon instellen.
Zoveel gedoe. En moet ik dan toch een extra signaalversterker in het stopcontact steken zodat mijn sensor niet in het stopcontact hoeft? 8)7
Ach, ze zijn goedkoop, ik heb het acceptabel werkend en ik heb ze al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 22:16
JansenSE schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Grote kans dat het inderdaad aan de verbinding ligt hoor. Ik vind het alleen wel lastig dat je geen inzicht hebt op het mesh-netwerk. Heb het huis behoorlijk vol hangen met lampjes, schakelaars en signaalversterkers.
Zoals ik al zei gebruik ik Zigbee2MQTT en dan kun je geforceerd een apparaat koppelen via een ander apparaat. Bijvoorbeeld een bewegingssensor via een lamp. Dat helpt echt enorm. Het is jammer dat IKEA ook niet zoiets aanbied. Het zou best eenvoudig kunnen zijn dat wanneer je problemen hebt met een apparaat, de app een instructie geeft dat je het apparaat opnieuw moet instellen en dat je dan bijv. een dichtstbijzijnde lamp moet kiezen of zo.
En met die knoopcellen stelde ik het vervangen ook te lang uit omdat ik ze dan niet in huis had. En dan had je de batterijen vervangen en dan duurde het een tijd voordat het weer zijn comfortabele plekje in het netwerk gevonden had. Zo wispelturig dat ik de unit beter opnieuw kon instellen.
Dat is niet alleen bij IKEA. Met name mijn Xiaomi producten zijn een goede week over de emmer als het netwerk er meer dan een uurtje uitligt. Gelukkig komt dat nauwelijks voor, maar irritant is het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blazez
GoldenSample schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Interesting hill to die upon. Wat is het volgende, boos op Microsoft omdat ze geen AA batterijen verkopen voor een draadloze muis, of TLC voor de TV afstandsbediening? De maker van je nietmachine omdat ze zelf geen nietjes maken?

Een CR2032 is gewoon een standaard batterij...

[...]

Wat mis je aan functies in HomeAssistant tov. De Tradfri hub?
Nog liever een onderbouwde en zelf onderzochte mening dan iemand terecht proberen te wijzen met engelstalige oneliners.
Ik heb persoonlijk meegemaakt dat een nieuwe cr2032 batterij niet werkte terwijl een nieuwe plattboi 2032 batterij wel werkte. Daar heb ik hier zelfs nog over geschreven rijden terug. Totaal onlogisch, dat weet ik ook maar toch was het zo.
Daarnaast mis je compleet het punt dat ik probeerde te maken.
IKEA heeft heel veel knoppen en schakelaars met knoopcel batterijen uitgebracht en haalt nu ineens stilletjes de knoopcellen uit het assortiment terwijl ze niet de moeite nemen te reageren op de vraag wat ze als vervanger brengen of adviseren.
Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste