Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:12

ThunderNet

Flits!

Hopelijk kan iemand in dit topic mij helpen. Ik moet een stroomkabel doorvoeren door een bepaald gat, en ik heb de hoop dat het gat groot genoeg is voor de IKEA Åskväder verlengsnoer. Is er iemand hier die ze heeft en deze eventueel kan opmeten? Het gaat om de female plug op de kabel. Maten op het dikste gedeelte daarvan.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Askvafer female is 19mm over de diagonaal van de plug. Moet dus door een gat van 19mm rond passen.

Toevallig had ik een Askvader kabel en een schuifmaat bij de hand. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Prisma16 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:09:
Askvafer female is 19mm over de diagonaal van de plug. Moet dus door een gat van 19mm rond passen.

Toevallig had ik een Askvader kabel en een schuifmaat bij de hand. :-)
:P als je 'm toevallig nog hebt. kun je breedte hoogte meten? hij gaat niet door een rond gat moeten namelijk.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
breedte hoogte allebei 17.5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Top, dankjewel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-04 08:18
Ik heb overlaatst een ikea bewegingssensor gekocht voor in mijn home assistant setup. Nu super excited, bleek dit ding elke 10 seconden zowat beweging te detecteren zonder dat dit er was. Alles geprobeerd bleef maar doen. Zeer teleurgesteld... ben gaan omruilen, hopelijk is het nu beter. Moet wel zeggen heb ook een raam deur sensor bij ikea gekocht en deze werkt perfect! Zeer blij mee!

p_jaro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:53
p_jaro schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:35:
Ik heb overlaatst een ikea bewegingssensor gekocht voor in mijn home assistant setup. Nu super excited, bleek dit ding elke 10 seconden zowat beweging te detecteren zonder dat dit er was. Alles geprobeerd bleef maar doen. Zeer teleurgesteld... ben gaan omruilen, hopelijk is het nu beter. Moet wel zeggen heb ook een raam deur sensor bij ikea gekocht en deze werkt perfect! Zeer blij mee!
Gebruik je wel oplaadbare batterijen van ikea? Want je krijgt veel valse meldingen bij normale batterijen. Te hoge voltage voor de sensoren.

De sensoren ook raamsensor heeft 1.2v nodig normale batterijen zijn vaak 1.5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
Aramiss schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Gebruik je wel oplaadbare batterijen van ikea? Want je krijgt veel valse meldingen bij normale batterijen. Te hoge voltage voor de sensoren.

De sensoren ook raamsensor heeft 1.2v nodig normale batterijen zijn vaak 1.5v.
Nee ik gebruik geen ikea oplaadbare batterijen, ik wist niet dat dit nodig was. Bij mijn raam deur sensor dezelfde batterijen gebruikt en werkt gewoon perfect... dus das wel raar dat dit dan met die sensor wel werkt.

p_jaro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
p_jaro schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Nee ik gebruik geen ikea oplaadbare batterijen, ik wist niet dat dit nodig was. Bij mijn raam deur sensor dezelfde batterijen gebruikt en werkt gewoon perfect... dus das wel raar dat dit dan met die sensor wel werkt.
Dan zou ik toch even de handleiding erbij pakken van je raamsensor want die verlangt ook oplaadbare batterijen van 1.2v.

“IKEA adviseert de oplaadbare batterijen LADDA HR03 AAA 1.2V. Je hebt er 1 nodig.”

Reddit staat vol met dezelfde ervaringen. Zowel Vallhorn als Parasoll sensoren hebben 1.2v batterijen nodig.

Kwestie van tijd dat de raamsensor waarschijnlijk minder lekker gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
Aramiss schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Dan zou ik toch even de handleiding erbij pakken van je raamsensor want die verlangt ook oplaadbare batterijen van 1.2v.

“IKEA adviseert de oplaadbare batterijen LADDA HR03 AAA 1.2V. Je hebt er 1 nodig.”

Reddit staat vol met dezelfde ervaringen. Zowel Vallhorn als Parasoll sensoren hebben 1.2v batterijen nodig.

Kwestie van tijd dat de raamsensor waarschijnlijk minder lekker gaat werken.
Zijn er ook gwne niet oplaadbare batterijen van 1.2 volt. En het ding is, als "ikea adviseert" neem ik aan dat dit geen vereiste is. Want had dit ook wel gelezen. Als er staat "je hebt 1.2v batterijen nodig, das iet anders". Ma als ze adviseren is da in mijn ogen niet noodzakelijk haha. Blijkbaar wel haha...

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:27
alex3305 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:34:
De knoopcellen gaan hier letterlijk jaren mee. Als je batterijen snel opgaan is de kans groot dat het komt omdat het apparaat te ver van de hub verbonden is en daardoor te sterk moet zenden. Ik heb hier met een Philips afstandsbediening last van gehad. Maar toen ik deze met Zigbee2MQTT gekoppeld had via de dichtstbijzijnde lamp, heb ik deze batterij niet meer hoeven vervangen.
Dit is in ons huis gewoonweg niet waar. De drie sensoren die ik het meest moet vervangen zitten nog geen 3 meter van de hub. De lampen die deze units bedienen hangen ook in diezelfde straal.

Sterker nog, de sensor het verst van de hub heb ik het minste hoeven vervangen :? . Die hangt buiten ergens en schakelt de lampen van het tuinpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:01
p_jaro schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:42:
[...]

Zijn er ook gwne niet oplaadbare batterijen van 1.2 volt. En het ding is, als "ikea adviseert" neem ik aan dat dit geen vereiste is. Want had dit ook wel gelezen. Als er staat "je hebt 1.2v batterijen nodig, das iet anders". Ma als ze adviseren is da in mijn ogen niet noodzakelijk haha. Blijkbaar wel haha...
Ze adviseren het waarschijnlijk omdat het anders koppelverkoop is. Er zijn natuurlijk ook andere merk (oplaadbare)batterijen van 1.2v beschikbaar. Toen ik vorige week twee IKEA PARASOLL sensoren kocht en deze scande via de app, gaf de app ook aan dat de batterijen benodigd waren. Gelukkig lagen deze ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
tcw82 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Dit is in ons huis gewoonweg niet waar. De drie sensoren die ik het meest moet vervangen zitten nog geen 3 meter van de hub. De lampen die deze units bedienen hangen ook in diezelfde straal.

Sterker nog, de sensor het verst van de hub heb ik het minste hoeven vervangen :? . Die hangt buiten ergens en schakelt de lampen van het tuinpad.
Dat kan prima. Er zitten natuurlijk wel meer apparaten op de 2.4GHz band. Binnenshuis kan het signaal zomaar verstoord worden door wifi routers. Al dan niet van de buren.

Bij mij thuis klaagt Zigbee2MQTT consequent over dat één TRADFRI stopcontact, de FLOALT in de woonkamer en één TRADRI lamp onbereikbaar zijn:
code:
1
2
[2024-08-24 05:31:50] warning:  z2m: Failed to ping 'Dining Table Bulb 2' (attempt 1/2, ZCL command 0xec1bbdfffe544f4d/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233)))
[2024-08-24 07:02:34] warning:  z2m: Failed to ping 'Google Nest Hub Socket' (attempt 1/2, ZCL command 0x385b44fffe19d695/1 genBasic.read(["zclVersion"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":true,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233)))

Waarvan de Nest Hub zowat het dichtst bij de coördinator zit en de FLOALT er op circa 2 meter bovenhangt. En ik heb 3 eettafellampen, maar alleen de middelste heeft volgens Zigbee2MQTT problemen 8)7. Maar dit komt simpelweg omdat mijn 2.4GHz draadloos subwoofersysteem zo krachtig zend dat ie toevallig deze drie apparaten overstemt. Als ik daar de stekker uittrek, verdwijnen de waarschuwingen ook.

Ik bedoel vooral te zeggen dat het niet zo eenvoudig is om te zeggen "hangt dichtbij, dus moet werken". Want buiten andere interferentie weet je ook niet precies hoe de peering is van het Zigbee netwerk. Die kan ook enorm onlogisch zijn. Je zou kunnen proberen de sensoren eens te koppelen via een andere lamp of apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
alex3305 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:50:
[...]

Ze adviseren het waarschijnlijk omdat het anders koppelverkoop is. Er zijn natuurlijk ook andere merk (oplaadbare)batterijen van 1.2v beschikbaar. Toen ik vorige week twee IKEA PARASOLL sensoren kocht en deze scande via de app, gaf de app ook aan dat de batterijen benodigd waren. Gelukkig lagen deze ernaast.
Ah oké dat verklaart veel! Heb erg bedankt voor de info! Ik zal het is testen!

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
p_jaro schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Ah oké dat verklaart veel! Heb erg bedankt voor de info! Ik zal het is testen!
Ikea heeft alle sensoren gewijzigd zodat er oplaadbare batterijen in kunnen ipv knoopcellen of alkaline batterijen in moeten.

Bij mij zitten er ook ander merk oplaadbare batterijen in als die 1.2v maar voldoet. Met een jong gezin zijn oplaadbare batterijen geen overbodige luxe.

Veel plezier met je sensoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Roerdomp Hoe had jij contact opgenomen met de klantenservice en hoe is het afgelopen met jouw FYRTUR?

Een van mijn FYRTUR gordijnen heeft sinds gisteren ineens kuren. Het gordijn wil helemaal niet meer omhoog of omlaag. Ook een reset naar fabrieksinstellingen werkt niet. Maar ook niet helemaal. Soms krijg ik het gordijn wel weer aan de gang. Totdat ik de maximale lengte wil instellen. Want dan denkt het gordijn dat dat het nulpunt is en stopt 'ie vervolgens met werken 8)7.

Ik dacht dat ik dit een keer eerder heb gehad. Jaren terug. Ik kan me alleen niet meer helemaal voor de geest halen wat ik toen heb gedaan. Volgens mij het gordijn helemaal andersom af / op laten rollen en toen weer terug.

Gisteren dacht ik namelijk dat de batterij leeg was. Dat mocht ook wel, de laatste keer dat ik de batterijen van mijn FYRTURs had opgeladen is meer dan anderhalf jaar geleden :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roerdomp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 21:13
alex3305 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:00:
@Roerdomp Hoe had jij contact opgenomen met de klantenservice en hoe is het afgelopen met jouw FYRTUR?

Een van mijn FYRTUR gordijnen heeft sinds gisteren ineens kuren. Het gordijn wil helemaal niet meer omhoog of omlaag. Ook een reset naar fabrieksinstellingen werkt niet. Maar ook niet helemaal. Soms krijg ik het gordijn wel weer aan de gang. Totdat ik de maximale lengte wil instellen. Want dan denkt het gordijn dat dat het nulpunt is en stopt 'ie vervolgens met werken 8)7.

Ik dacht dat ik dit een keer eerder heb gehad. Jaren terug. Ik kan me alleen niet meer helemaal voor de geest halen wat ik toen heb gedaan. Volgens mij het gordijn helemaal andersom af / op laten rollen en toen weer terug.

Gisteren dacht ik namelijk dat de batterij leeg was. Dat mocht ook wel, de laatste keer dat ik de batterijen van mijn FYRTURs had opgeladen is meer dan anderhalf jaar geleden :D.
Dat klinkt precies als mijn probleem. Volgens mij heb ik via de chat op de site contact opgenomen (telefonisch kwam ik er niet uit). Toen heb ik ook de link/bijlage gedeeld die eerder in dit topic geplaatst is. Dat was doorslaggevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Roerdomp schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Dat klinkt precies als mijn probleem.
Dat vermoeden had ik al ;).
Volgens mij heb ik via de chat op de site contact opgenomen (telefonisch kwam ik er niet uit). Toen heb ik ook de link/bijlage gedeeld die eerder in dit topic geplaatst is. Dat was doorslaggevend.
Ik zal dan morgen eens moeten kijken, want dit is niet heel hoopgevend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnfB2XTMHdb0jJU2-d6F9pBZMS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/06QGRug7bplKq21XuhtqH02L.png?f=user_large

Wij hebben eerder al een paar keer contact proberen te zoeken met de IKEA klantenservice en dat is op z'n zachtst gezegd lastig. Met name bij complexere problemen. Toen wij twee jaar geleden contact zochten omdat we de FLOALT niet meer gekoppeld kregen, kon de telefonische klantenservice ons niet helpen. En ook in de winkel waren ze niet echt behulpzaam. Immers waren hun niet verantwoordelijk voor IKEA Home Smart :'). Retour kon niet want ik had de doos niet meer. En ik moest maar contact opnemen met de centrale klantenservice. Maar die kon ons niet helpen, want we hadden het bij een IKEA vestiging gekocht. Ik voelde me van de PAX naar de BESTA gestuurd.

Uiteindelijk heb ik de FLOALT kunnen koppelen met ZLL door middel van een Philips Hue afstandsbediening 8)7. Die workaround heb ik nu dus maar opgenomen in mijn eigen documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
Aramiss schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Ikea heeft alle sensoren gewijzigd zodat er oplaadbare batterijen in kunnen ipv knoopcellen of alkaline batterijen in moeten.

Bij mij zitten er ook ander merk oplaadbare batterijen in als die 1.2v maar voldoet. Met een jong gezin zijn oplaadbare batterijen geen overbodige luxe.

Veel plezier met je sensoren!
Oké top! Heel erg bedankt!

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Kleine update over mijn FYRTUR. Het rolgordijn werkt prima na meerdere factory resets mits ik deze niet bedien met een Zigbee coordinator :/. Want dan stopt deze direct met functioneren. Ik heb dit jaren geleden ook gehad met deCONZ. Dat was een van de redenen dat ik van deCONZ ben afgestapt als coordinator. Ik ga er morgen nog eens verder achteraan.

Edit: Toch nog vanavond werkend gekregen :|. Uiteraard blij mee, maar een ontzettend eenvoudige oplossing die ik op GitHub tegenkwam. Ik heb de reporting hetzelfde gezet als bij mijn andere gordijnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNPRnWrTxDY5734gYN0EC7M9r84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4ranlHBsQ3zIJQKOwhYnkIE.png?f=fotoalbum_large

Dus:
  • Endpoint 1
  • Cluster Closures
  • Attribute currentPositionLiftPercentage
  • Min rep interval 1
  • Max rep interval 62000
  • Min rep change 1
En toen op Apply gelikt.

Werkt weer als een zonnetje...

[ Voor 58% gewijzigd door alex3305 op 25-08-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:55
Releasenotes voor de Dirigera:

Version: 2.615.008
Maintenance release, plus extended support of device types via Matter Bridge for: • Lights, including Drivers • Smart plugs/outlets • Connected blinds • Remotes • Motion sensors • Open/close sensors • Air purifiers and Air quality sensors

Release Date:2024-09-02

[ Voor 4% gewijzigd door jwhoogervorst op 04-09-2024 12:00 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 17:42
Hmmm vandaar dat home assistant de Lidl stekker niet meer herkend :(
Nog wel in de ikea app maar word blijkbaar niet meer doorgegeven aan home assistant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:55
Ik hou al een tijdje de nieuwe Inspelning i nde gaten. De stekker inc stroomverbruik.

Vandaag bij de Ikea in Duiven was het schap gemaakt. Ook de webpagina was wel te vinden als je de barcode scaned. Online kan ik de webpagina nog niet vinden.

16A, 3680W zou heel welkom zijn. Hopelijk wanneer die beschikbaar is ook snel compatible met Zigbee2MQTT en dan is het voor €9,99 een no-brainer.

Volgens de medewerker moet ie er met maximaal 4 weken liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKhdgzRON57sGj2XYutNTIPwazs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIn3eijoOMp4mVftwwPgVGJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0f6JcfblveibhOSYb-xf10Y79s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6L2esA6PT2viWcAwkgtyRFW.jpg?f=fotoalbum_large

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:12
alex3305 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:00:

Ik lees in verschillende berichten op Reddit dat Ikea stopt met Fyrtur en dat de voorraad niet meer wordt aangevuld. In de US staat er nu al "last chance to buy" op de website.
Ik zou dit even in je achterhoofd houden en misschien zelfs overwegen om een andere oplossing te kiezen.

Ik was zelf van plan om voor de TREDANSEN te gaan maar daar twijfel ik nu ook een beetje over.

• alex3305
remmuz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:32:
[...]

Ik lees in verschillende berichten op Reddit dat Ikea stopt met Fyrtur en dat de voorraad niet meer wordt aangevuld. In de US staat er nu al "last chance to buy" op de website.
IKEA en duurzaamheid, het is wat... Ik vertrouw eerlijk gezegd IKEA niet meer. Soms blijven producten nog enorm lang in de winkels liggen nadat IKEA er mee zou stoppen en ik heb ook al gezien dat producten zelfs terugkomen. Er is ook een enorme discrepantie tussen VS en Europa. In de VS wordt bijvoorbeeld FLOALT nog steeds verkocht terwijl deze lampen hier al jaren uit de winkels zijn.

Support vind ik daarnaast ook gewoon ruk. Je wordt enorm eenvoudig van het kastje naar de muur gestuurd, simpelweg vanwege het gebrek aan kennis. Ik heb hier bijvoorbeeld wat FLOALT lampen hangen (1x 60x60, 1x 90x30, 1x 30x30) die allemaal zeer moeilijk te koppelen zijn met een coördinator. Na contact hierover met de centrale klantenservice krijg je dan te horen dat je de lamp dan maar moet terugbrengen naar een IKEA vestiging. Daarop ben ik toen enkele weken later naar een vestiging gegaan en hierover navraag gedaan bij de klantenservice daar. Ondertussen had ik de lamp wel werkend, maar was vooral nieuwsgierig naar de oplossing. Ik was blij dat ik de lamp nog had hangen, want daar konden ze niets voor mij betekenen. Immers deed de lamp het gewoon en viel het Home Smart gedeelte niet zomaar onder de garantie. Ik had het gevoel dat het met name ging om een gebrek aan kennis en/of kunde in combinatie met beleid.

Naast dit ene rolgordijn en de FLOALT (toevallig de duurste producten :+) ben ik wel enorm tevreden over de producten. Ook mijn andere twee FYRTUR gordijnen werken enorm prettig. Waarvan ik er één zelfs op maat heb gemaakt. Als TREDANSEN een beetje op HOPPVALS lijkt dan gaat dat niet zomaar.

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:50
Ik heb ook problemen gehad met de FYRTUR lijn en zal het ook niet van harte aanbevelen aan anderen. Leuk als hippe gimmick, niet als je er 10 jaar gebruik van verwacht.

Hier 3 rolgordijnen hangen in de slaapkamer op de rij. Twee korte en 1 lange. De korte heb ik allebei ingekort en vielen dus niet meer onder garantie. Natuurlijk zijn dat de twee die er ook mee ophielden na +/- 1 jaar. Dan wouden ze niet meer omlaag of omhoog. Resets, verbindingsproblemen, gedoe na te lang wachten met opladen van de accu. Ik weet het niet meer precies, maar de klachten van hierboven komen me heel bekend voor.

De problemen kwamen bij 1 rolgordijn tegelijk. Dus ik heb destijds het motorgedeelte verwisseld met die van de lange unit (die ongewijzigd was en dus onder garantie viel). Vervolgens de lange unit (met kapotte motor van de korte unit) teruggebracht voor een nieuwe lange.
Bij het wisselen viel me op dat de motorunit wel een ander typenummer had, dus misschien een zwaardere uitvoering voor de lange unit?
Na nog een jaar ging de tweede korte unit stuk. Zelfde geintje uitgehaald en nu draai ik al een tijd zonder problemen met 3 werkende rolgordijnen :D Allemaal met de motor voor de lange unit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:31
QempZoR schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:28:
Ik hou al een tijdje de nieuwe Inspelning i nde gaten. De stekker inc stroomverbruik.

Vandaag bij de Ikea in Duiven was het schap gemaakt. Ook de webpagina was wel te vinden als je de barcode scaned. Online kan ik de webpagina nog niet vinden.

16A, 3680W zou heel welkom zijn. Hopelijk wanneer die beschikbaar is ook snel compatible met Zigbee2MQTT en dan is het voor €9,99 een no-brainer.

Volgens de medewerker moet ie er met maximaal 4 weken liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ikea Delft heeft ze al liggen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEqN9W9Kpi569lHFzzJHLhperbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KucuVEpYueVwGmHEoKcFEB5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
Op Ikea.nl nog niet te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-04 10:01
In Haarlem ook op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QempZoR
@GoEV6 @technois @Rembock Nice, thanks.
Ik was vandaag in Amsterdam, dus heb er daar een paar meegenomen.

Voor de Zigbee2MQTT gebruikers -> https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/23961

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
In Utrecht nog niet, net ff heen gereden. Donderdag mogelijk.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• QempZoR
GoEV6 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:34:
In Utrecht nog niet, net ff heen gereden. Donderdag mogelijk.....
Je kan (tijdens openingstijden) De Ikea app openen en kiezen voor een winkel en dan de zelfscan.

Vervolgens op het artikelnummer zoeken: 00569836 en dan zie je of er vooraad is bij de betreffende winkel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
QempZoR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:21:
@GoEV6 @technois @Rembock Nice, thanks.
Ik was vandaag in Amsterdam, dus heb er daar een paar meegenomen.

Voor de Zigbee2MQTT gebruikers -> https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/23961
Nice, was er ook al mee bezig. Heb mijn external defniniton gedeeld in je issue.
Zag nog geen pull requests (zigbee-herdsman-converters & zigbee2mqtt.io), dus heb ze gelijk aangemaakt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rembock op 14-09-2024 01:02 ]

• QempZoR
Rembock schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:51:
[...]

Nice, was er ook al mee bezig. Heb mijn external defniniton gedeeld in je issue.
Zag nog geen pull requests (zigbee-herdsman-converters & zigbee2mqtt.io), dus heb ze gelijk aangemaakt :)
Topper! Ja, ik ben niet heeeeel bekend met Z2M dus die PR (moest je de repo clonen ofzo..) snapte er niet heel veel van.. haha. Thanks iig! Nu hopen dat ie snel gepushed wordt en de kleine voltage/wattage foutjes eruit worden gehaald

Edit:
Je comment over voltage klopt volgens mij niet toch? Hij zou altijd het netspannings voltage horen weer te geven? (althans, dat doen mijn andere plugs ook) Altijd rond de 230-240v , ookal zit er niet aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WssHHVPyG-lO9EPDSPDSRYru0w4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JL4abul1b043BFlxJGzGK4rA.jpg?f=user_large

En met mijn +- 1500w broodrooster eraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxMidj9gfjKoDMno8s9yav4aEi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5neX2FuM2E72jtTsDv0E0O8P.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door QempZoR op 14-09-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
@QempZoR je hebt gelijk, heb er een Brennenstuhl PM231 bij gepakt en zag al gelijk 230v (iets te snel een verkeerde aanname gedaan :F ).
Zie dat de pr al gemerged is, dus zal een nieuwe moeten aanmaken.

Maar het kan gelukkig met een multiplier opgelost worden. Als ik vanavond wat tijd over heb, zal ik kijken of ik dit kan fixen :)

• QempZoR
Rembock schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:01:
@QempZoR je hebt gelijk, heb er een Brennenstuhl PM231 bij gepakt en zag al gelijk 230v (iets te snel een verkeerde aanname gedaan :F ).
Zie dat de pr al gemerged is, dus zal een nieuwe moeten aanmaken.

Maar het kan gelukkig met een multiplier opgelost worden. Als ik vanavond wat tijd over heb, zal ik kijken of ik dit kan fixen :)
Goed bezig, heb hem via Settings Specific -> Voltage calibration op 900 wel goed.
Maar dat werkt (deels) niet voor de Power. Als ik daar de calibration op 900 zet werkt het voor alles wat meer dan 1000w verbruikt goed. Maar zoals mijn iPad oplader verbruikt dan opeens >200w (ipv 20w) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
QempZoR schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:48:
[...]

Je kan (tijdens openingstijden) De Ikea app openen en kiezen voor een winkel en dan de zelfscan.

Vervolgens op het artikelnummer zoeken: 00569836 en dan zie je of er vooraad is bij de betreffende winkel :)
Gelukt maar hoe voeg je ze toe aan HA via Zigbee? Ik dacht 6 keer aan en uit maar dat lukt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
GoEV6 schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:56:
[...]

Gelukt maar hoe voeg je ze toe aan HA via Zigbee? Ik dacht 6 keer aan en uit maar dat lukt niet.
Draai zelf Zigbee2MQTT. Voor ZHA natuurlijk hetzelfde principe: miniknopje een paar seconden met een pen ingedrukt houden

Edit: kleine knopje zit vlakbij de grote knop

[ Voor 6% gewijzigd door QempZoR op 15-09-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
QempZoR schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:58:
[...]

Draai zelf Zigbee2MQTT. Voor ZHA natuurlijk hetzelfde principe: miniknopje een paar seconden met een pen ingedrukt houden

Edit: kleine knopje zit vlakbij de grote knop
Dat kleine knopje dat ik even gemist. Dank gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
Zijn al meer mensen die de derigera aan Home Assistant gekoppeld hebben via de skyconnect met matter ondersteuning? En wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55
Van het weekend een Inspelning gekocht.

Klopt het dat je alleen kan zien wat je huidige verbruik is en totaal?

Bij aankondiging is er een screenshot zichtbaar met meer gegevens en grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKei_CVSggegvr2h8JrQxaiHT48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSTNt9qRlSFZgcg70BrYn5X9.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand deze als gevonden in de (Android) app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:35

Rio

Ik heb al een boek

ChiMan schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:49:

[Afbeelding]

Ik zie ook uitsluitend huidig en totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
QempZoR schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:31:
[...]

Goed bezig, heb hem via Settings Specific -> Voltage calibration op 900 wel goed.
Maar dat werkt (deels) niet voor de Power. Als ik daar de calibration op 900 zet werkt het voor alles wat meer dan 1000w verbruikt goed. Maar zoals mijn iPad oplader verbruikt dan opeens >200w (ipv 20w) :+
Heb nu de external definition uitgebreid met wat config, krijg nu dit:
Afbeeldingslocatie: https://private-user-images.githubusercontent.com/18113225/367942340-ad4d2583-8bf9-48d3-9764-3d939cfed1da.png?jwt=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.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.MFjHwOZO1lj5LBC6Y6_IfMbry2yVCwJz9aQCjpAbzZ8

Weet alleen niet of het aantal kWh nu goed berekend wordt, maar dat zie ik morgen wel :)
Je kunt de nieuwe external definition hier vinden.

edit:
Overigens wel al een aardige afwijking t.o.v. mijn Brennenstuhl opgemerkt, de INSPELNING meet 1,5W terwijl de Brennenstuhl 2,6W meet.

[ Voor 4% gewijzigd door Rembock op 17-09-2024 00:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 12:12
ChiMan schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:49:

[Afbeelding]

"The Energy Insights feature will be available in the Swedish version of the IKEA Home smart app. The learnings from this pilot project will be used to explore how the initiative can be scaled up and made available for other markets, as well as inform future product development"

Wat je in de grafieken ziet is overigens het verbruik van de woning en niet van de Inspelning. In Zweden is die koppeling al mogelijk, net zoals het tonen van dynamische energieprijzen.
Het doel is uiteindelijk dat je de Inspeling kunt aan/uit schakelen naar gelang de energieprijs op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
Rembock schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:22:
[...]

Heb nu de external definition uitgebreid met wat config, krijg nu dit:
[Afbeelding]

Weet alleen niet of het aantal kWh nu goed berekend wordt, maar dat zie ik morgen wel :)
Je kunt de nieuwe external definition hier vinden.

edit:
Overigens wel al een aardige afwijking t.o.v. mijn Brennenstuhl opgemerkt, de INSPELNING meet 1,5W terwijl de Brennenstuhl 2,6W meet.
Thanks! Voltage is inderdaad goed nu. Totaal Aantal kWh nog niet goed kunnen testen. lijkt ~10x te hoog.
Power klopt helaas nogsteeds niet. Tot 999w gaat het goed. Boven de 1000w geeft ie als xxx.x (dus 1456w = 145,6w) Zie mijn boiler die ongeveer 1400w doet op een Homewizard plug en 140,7w op deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHTNuaw3djqaHQNH2zd6bCiP5hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T6RpfpBmHzYy7TUq7ZDKHPkG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QempZoR
Rembock schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 00:22:
edit:
Die kan ik helaas niet testen; heb even 2 apparaten getest die vrij constant stroom verbruiken
EVE = Matter smart plug // HW = HomeWizard Energy Plug

Hue G125 lamp a 7,2w
EVE: 7,1~7,3w
IKEA: 7,2w
HW: 7,3~7,4w

Broodrooster volgens sticker 840w
EVE: 860~865w
IKEA: 845~860w
HW: 874~880w

Van die 3 lijkt de Ikea dus het best te presteren.

Uiteraard is dit totaal geen "scientific" test, maargoed. Wellicht wel een indicatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
@QempZoR dank voor deze info
Ik heb t/m donderdag helaas weinig tijd om te kijken, maar ben wel van plan om komend weekend weer verder te gaan. Zal je laten weten wanneer ik weer wat gefabriceerd heb om te kunnen testen :)

• basvanderploeg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-06 17:45
Heb vandaag een paar INSPELNING plugs gehaald, maar ik begrijp niet helemaal waarom ze niet werken in Z2M in Home Assistant. Ik zie dat meerdere mensen hierboven (zelfs zonder external definition) data binnenkrijgen.

Bij één plug zie ik alleen updates van het voltage (in het juiste formaat). De andere plug laat bij alle waardes “0” zien.

Aan / uit werkt wel.

Als ik ze opnieuw toevoeg met de external definition van een paar posts hierboven, dan zie ik het voltage van de eerder genoemde plug terug in een verkeerd formaat (eentiende van de daadwerkelijke waarde).

• QempZoR
basvanderploeg schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:46:
Heb vandaag een paar INSPELNING plugs gehaald, maar ik begrijp niet helemaal waarom ze niet werken in Z2M in Home Assistant. Ik zie dat meerdere mensen hierboven (zelfs zonder external definition) data binnenkrijgen.

Bij één plug zie ik alleen updates van het voltage (in het juiste formaat). De andere plug laat bij alle waardes “0” zien.

Aan / uit werkt wel.

Als ik ze opnieuw toevoeg met de external definition van een paar posts hierboven, dan zie ik het voltage van de eerder genoemde plug terug in een verkeerd formaat (eentiende van de daadwerkelijke waarde).
En als je ze zonder ext. def. koppelt; en aanzet en een lampie ofzo aanhangt. Verspringen de 0'lletjes dan?
Bij mij bleven ze volgens mij ook wel op 0 of NA staan, totdat ik mn iPad ging laden.

[ Voor 5% gewijzigd door QempZoR op 18-09-2024 18:53 ]

• basvanderploeg
QempZoR schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:53:
[...]

En als je ze zonder ext. def. koppelt; en aanzet en een lampie ofzo aanhangt. Verspringen de 0'lletjes dan?
Bij mij bleven ze volgens mij ook wel op 0 of NA staan, totdat ik mn iPad ging laden.
Ik zie nu dat één van de twee plugs alleen current laat zien. De andere plug alleen voltage.

De power state wordt ook niet betrouwbaar weergegeven wanneer ik schakel via de fysieke knop. Soms schakelt hij in de interface netjes mee, maar even later werkt dat niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUTJFfw7QXf8mgiQMHvG1q36THI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soj7v5EXjLqePDuVKDcBoTXZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door basvanderploeg op 18-09-2024 19:13 ]

• QempZoR
basvanderploeg schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:04:
[...]

Ik zie nu dat één van de twee plugs alleen current laat zien. De andere plug alleen voltage.

De power state wordt ook niet betrouwbaar weergegeven wanneer ik schakel via de fysieke knop. Soms schakelt hij in de interface netjes mee, maar even later werkt dat niet meer.
Met Z2M versie 1.40.1?
Ik zou die van mij zo eens resetten en kijken of ze iets anders doen dan eerder zonder ext def.
Firmware versie volgens Z2M is bij mij trouwens 2.4.34

• basvanderploeg
QempZoR schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:14:
[...]

Met Z2M versie 1.40.1?
Ik zou die van mij zo eens resetten en kijken of ze iets anders doen dan eerder zonder ext def.
Firmware versie volgens Z2M is bij mij trouwens 2.4.34
Ja, hier ook 2.4.34 en Z2M 1.40.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
QempZoR schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:06:
[...]

Thanks! Voltage is inderdaad goed nu. Totaal Aantal kWh nog niet goed kunnen testen. lijkt ~10x te hoog.
Power klopt helaas nogsteeds niet. Tot 999w gaat het goed. Boven de 1000w geeft ie als xxx.x (dus 1456w = 145,6w) Zie mijn boiler die ongeveer 1400w doet op een Homewizard plug en 140,7w op deze
[Afbeelding]
Kon het niet laten om m'n vrije uurtjes vandaag te gebruiken om de wattage en kWh te fixen, denk dat het gelukt is :)
Afbeeldingslocatie: https://private-user-images.githubusercontent.com/18113225/368725637-15e8fc37-0ff7-41b1-91a4-e3bc32d2a3b2.png?jwt=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.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.tLZskmP_Nr_5-_4kicj6MwS8eyWijGTuPVq_h8NUYFk

Uiteraard weer in jouw issue terug te vinden :Y)

• Rembock
@basvanderploeg probeer dit eens:
  1. Verwijder de Inspeling in Zigbee2MQTT
  2. Voeg deze external definition toe naast je configuration.yaml
  3. Check of de naam overeenkomt van de external converter in je configuration.yaml
  4. Herstart Zigbee2MQTT
  5. Voeg de Inspeling opnieuw toe
Deze volgorde werkt voor mij i.i.g. :)

• QempZoR
Rembock schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:25:
[...]

Kon het niet laten om m'n vrije uurtjes vandaag te gebruiken om de wattage en kWh te fixen, denk dat het gelukt is :)
[Afbeelding]

Uiteraard weer in jouw issue terug te vinden :Y)
Thanks! Haha blijft leuk om er mee te spelen he.
Boven de 1000w lijkt het goed te gaan bij mij, maar als ik nu mijn ipad laad (of iets anders onder de 1000w is het weer x10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ECtp_SStIHeQnW3l_crQFQJhvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dmLNCoRZEcipxuBgnjRQmDTg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C7plLfAwXBpTIB-3cX0RZrHhdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbh0RzAkoa37maq7s9Xmn3ki.jpg?f=fotoalbum_large

• basvanderploeg
Rembock schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:56:
@basvanderploeg probeer dit eens:
  1. Verwijder de Inspeling in Zigbee2MQTT
  2. Voeg deze external definition toe naast je configuration.yaml
  3. Check of de naam overeenkomt van de external converter in je configuration.yaml
  4. Herstart Zigbee2MQTT
  5. Voeg de Inspeling opnieuw toe
Deze volgorde werkt voor mij i.i.g. :)
Helaas... De data lijkt gewoon niet binnen te komen.

De plug die zónder external definition het juiste voltage liet zien, laat dat mét de external definition het voltage x10 zien. Alle andere values blijven "0" of "null".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BemzkIawcGnKxvRls9IvVXGOYc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dn9Ooc2bkYvpNit0MI0Mxw0l.png?f=fotoalbum_large

Bij de andere plug werkt alleen current...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5KTDL11ufCV-IzG-C5x_rp2ISo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4eFHq4mVO2VChX9Bt8IxtjVK.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels al meerdere malen opnieuw toegevoegd. Z2M herstart. De VM herstart.

Aangezien bij vrijwel iedereen hier alle data direct binnenkwam begin ik me af te vragen of het aan de plugs zelf ligt.

• QempZoR
basvanderploeg schreef op donderdag 19 september 2024 @ 01:40:
[...]

De plug die zónder external definition het juiste voltage liet zien, laat dat mét de external definition het voltage x10 zien. Alle andere values blijven "0" of "null".

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien bij vrijwel iedereen hier alle data direct binnenkwam begin ik me af te vragen of het aan de plugs zelf ligt.
Dan zou je bijna denken dat er inderdaad iets met de plug zelf is.
Ik heb er hier 3 die alle 3 wel alle data laten zien.

1) Zonder ext. def. is alleen Power verkeerd. Dan wordt alles boven de 1000w weergegeven als 100,0w
2) Met de laatste ext. def. van @Rembock wordt alles boven de 1000w goed weergegeven, maar alles daaronder is x10 (LED lamp van 7,3w wordt weergegeven als 73w en ipad laad met +-270w :+)

• Rembock
basvanderploeg schreef op donderdag 19 september 2024 @ 01:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je moet de plug wel aanzetten om het aantal watt te kunnen meten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvanderploeg
QempZoR schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:37:
[...]

Dan zou je bijna denken dat er inderdaad iets met de plug zelf is.
Ik heb er hier 3 die alle 3 wel alle data laten zien.

1) Zonder ext. def. is alleen Power verkeerd. Dan wordt alles boven de 1000w weergegeven als 100,0w
2) Met de laatste ext. def. van @Rembock wordt alles boven de 1000w goed weergegeven, maar alles daaronder is x10 (LED lamp van 7,3w wordt weergegeven als 73w en ipad laad met +-270w :+)
Het blijkt wel degelijk aan de plugs te hebben gelegen. Ik heb ze net omgewisseld voor twee nieuwe exemplaren (bij een ander IKEA filiaal, zodat de kans op een andere batch groter is).

Toen ik die toevoegde kreeg ik meteen alle data te zien.

Helaas klopt niet alle data. Dit is met de laatste external definition van @Rembock

Plug 1:
Power 331W (met 29W Apple USB-C lader, klopt dus niet)
Voltage 2486V (lijkt x10 te gaan)
Current 0.24 A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFPR3GTK8yqN75VS6uM55EzaWUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JEyAlEAxkcqq8IXJFRAWUqYD.png?f=fotoalbum_large

Plug 2:
Power 316W (met 29W Apple USB-C lader, klopt dus niet)
Voltage 241V (bij deze klopt het voltage dus wél)
Current 0.24 A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_o3CYjc5XYf8vTFOaRQmhoegs4M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xt35HVZbgBeWWBFqfW17zPwj.png?f=fotoalbum_large

Wat ik vooral vreemd vind is dat de twee plugs met dezelfde instellingen een ander voltage laten zien.

• QempZoR
basvanderploeg schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:36:
[...]

Het blijkt wel degelijk aan de plugs te hebben gelegen. Ik heb ze net omgewisseld voor twee nieuwe exemplaren (bij een ander IKEA filiaal, zodat de kans op een andere batch groter is).

Toen ik die toevoegde kreeg ik meteen alle data te zien.

Helaas klopt niet alle data. Dit is met de laatste external definition van @Rembock

Plug 1:
Power 331W (met 29W Apple USB-C lader, klopt dus niet)
Voltage 2486V (lijkt x10 te gaan)
Current 0.24 A

[Afbeelding]

Plug 2:
Power 316W (met 29W Apple USB-C lader, klopt dus niet)
Voltage 241V (bij deze klopt het voltage dus wél)
Current 0.24 A

[Afbeelding]

Wat ik vooral vreemd vind is dat de twee plugs met dezelfde instellingen een ander voltage laten zien.
Oei.. Dit klinkt niet veel belovend lijkt me. De data output lijkt dus echt per device/batch te verschillen...
Want dit moet toch wel device gerelateerd zijn; en niet Z2M (dat de data niet goed gelezen wordt qua Power kan ik dan nog inkomen; en kan wellicht in Z2M wel geifxt worden. Maar dat de Voltage bij de ene plug wel goed is en bij de andere niet, met dezelfde settings geeft me niet heeel veel hoop...)

Ik heb zelf helaas geen Dirigera hub, maar zou wel heel benieuwd zijn hoe die 2 nieuwe plugs van je zich daarop gedragen.

fwiw: Mijn 3 plugs komen van Ikea Amsterdam West met batchnummer 2422

• basvanderploeg
QempZoR schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:50:
[...]

Oei.. Dit klinkt niet veel belovend lijkt me. De data output lijkt dus echt per device/batch te verschillen...
Want dit moet toch wel device gerelateerd zijn; en niet Z2M (dat de data niet goed gelezen wordt qua Power kan ik dan nog inkomen; en kan wellicht in Z2M wel geifxt worden. Maar dat de Voltage bij de ene plug wel goed is en bij de andere niet, met dezelfde settings geeft me niet heeel veel hoop...)

Ik heb zelf helaas geen Dirigera hub, maar zou wel heel benieuwd zijn hoe die 2 nieuwe plugs van je zich daarop gedragen.

fwiw: Mijn 3 plugs komen van Ikea Amsterdam West met batchnummer 2422
De eerste twee kwamen bij IKEA Haarlem vandaan. De nieuwe uit Delft.

Op de doosjes hadden ze allemaal (zowel de oude als de nieuwe) batchnummer 2422, dus daar valt weinig aan af te lezen.

Het lijkt me dat ze allemaal hetzelfde zouden moeten functioneren als ze dezelfde firmware hebben. Dus behoorlijk vreemd.

Zelf ook geen Dirigera, dus ik kan niet testen hoe ze daarmee werken.

[ Voor 3% gewijzigd door basvanderploeg op 19-09-2024 14:43 ]

• Rembock
Laten we dan maar hopen dat dit met een update verholpen kan worden, ik denk er over na om voor nu even niets meer te doen aan de external definition tot hier iemand zijn ervaringen post over de plug i.c.m. met de Dirigera hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvanderploeg
Ik heb de plug net even aan m'n Homey Pro toegevoegd als generic Zigbee-apparaat. Homey herkent on/off, vermogen en energie. Het voltage herkent Homey niet automatisch.

Het vermogen van m'n iPad lader lijkt hij correct door te geven (29W), maar als ik de waterkoker aansluit geeft hij maar 232.7W door in, in plaats van 2300W.

• Rembock
Op Reddit lees ik dat het ongeveer sinds vandaag pas werkt i.c.m. de Dirigera hub

• QempZoR
Rembock schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:39:
Op Reddit lees ik dat het ongeveer sinds vandaag pas werkt i.c.m. de Dirigera hub
Dan ben ik wel benieuwd of er dan vandaag een firmware update gepushed is naar de plugs ook.
Misschien dat ik morgen even een hubje ophaal bij de Ikea :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citoyen
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:39
Kan deze Inspelning gebruikt worden om het verbruik van een wasmachine (en/of droger) te meten? Met als doel automatisatie (klaar-melding) met Home Assistant mogelijk te maken? Ik las hierover tegenstrijdige berichten (ivm "motorbelasting").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
citoyen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:19:
Kan deze Inspelning gebruikt worden om het verbruik van een wasmachine (en/of droger) te meten? Met als doel automatisatie (klaar-melding) met Home Assistant mogelijk te maken? Ik las hierover tegenstrijdige berichten (ivm "motorbelasting").
Ik verwacht dat dat wel moet kunnen? Snap ook niet helemaal waarom je er maximaal 300w aan motor aan zou mogen hangen terwijl hij gewoon 16a dus 3680w aan kan?

Gebruik zelf overigens Homewizard stekkers achter de WM en droger voor dat doeleind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:37
Ik ga vanavond sowieso even langs Ikea, dan neem ik een paar van die pluggen mee. De Dirigera heb ik al. Wordt wel vervangen binnenkort door wat anders, maar dan kan ik het in ieder geval al testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:37
Ik moet vanavond sowieso naar Ikea, dan neem ik een paar van die pluggen mee. De Dirigera heb ik al. Wordt wel vervangen binnenkort door wat anders, maar dan kan ik het in ieder geval even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
  • Laatst online: 06-06 09:19
Heb er gisteren twee gehaald, de eerste aangesloten via ZHA op een SLZB-06M. Werd vlot herkend en werkt. Maar wel fouten in de sensoren - netspanning word weergegeven met factor 0,1. Dus 24,1 Volt ipv 241. Stroom lijkt goed, vermogen en energie dus ook een factor 10 te klein. Aan/uit werkt goed.

Heb nu een template sensor gemaakt met correctie 10x om het ding in het energy dashboard te krijgen. Volgende stap is de vaatwasser er achter doen want dat was de reden voor aanschaf - de vaatwasser trekt teveel vermogen voor de shelly pluggen die ik ook heb.

En een firmware update lijkt niet mogelijk via de SLZB. Weet iemand of dat wel mogelijk is zonder een Dirigera te kopen? Want zo'n Dirigera is duurder dan de SLZB die ik al heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
brxm schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:30:
Heb nu een template sensor gemaakt met correctie 10x om het ding in het energy dashboard te krijgen. Volgende stap is de vaatwasser er achter doen want dat was de reden voor aanschaf - de vaatwasser trekt teveel vermogen voor de shelly pluggen die ik ook heb.
Let wel op; zoals bij mij is alles boven de 1000w dus standaard goed.
Als je dus een factor 10 doet; en hij trekt onder de 1000w wordt das 10x zo hoog (voorbeeld: vaatwasser trekt even 500w, dan wordt dat dus weergegeven als 5000w.)

EDIT: andersom (out of the box). Onder de 1000w is alles goed; boven de 1000w is het 100,0w

[ Voor 7% gewijzigd door QempZoR op 20-09-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 23:35
Inmiddels ook een plug gehaald bij IKEA Groningen en gisteren aangesloten. Via Dirigera kwam een grote update binnen. Duurde erg lang voordat de update klaar was. De plug heeft nu firmware 2.4.45. Als ik mijn 30W usb oplader met laptop aansluit geeft die keurig de 30W aan. De plug geeft 32.5 W. Misschien is de oplader niet helemaal correct.

[ Voor 12% gewijzigd door ProgMAN op 20-09-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
Ik ga het in de gaten houden. Ik kan zonodig de template aanpassen met een if then constructie in het jinja script gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
Ik heb de Dirigera zojuist ff meegenomen. Ik ga straks testen, dus ergens rond een uur of 21.00 zul je mijn bevinden hiero wel weer lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

brxm schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:30:
En een firmware update lijkt niet mogelijk via de SLZB. Weet iemand of dat wel mogelijk is zonder een Dirigera te kopen? Want zo'n Dirigera is duurder dan de SLZB die ik al heb...
OTA firmware-updates kunnen prima met zigbee-sticks; het gaat er vooral om of de software die je gebruikt weet dat er een nieuwe firmware beschikbaar is.

Ik weet niet precies hoe het zit met ZHA, maar met Z2M komen IKEA firmwares voor de meeste van mijn apparaten gewoon beschikbaar. Kan me voorstellen dat deze stekker nog zo nieuw is dat men de juiste url om de firmware bij IKEA op te halen nog niet binnen ZHA/Z2M heeft ingevoerd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
Heb nu een HA een template sensor gemaakt om het aantal watt correct te tonen tot er een update via z2m binnen komt :)
Afbeeldingslocatie: https://private-user-images.githubusercontent.com/18113225/369476414-3070acf4-95ab-435f-a716-e89d535571e5.png?jwt=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.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.k8kivDm-p2PXF3Wlf3wzZOQqr_01Ylvh1urvp_Vl1CY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
Ikea INSPELNING out of the box versie: 2.4.34
Geupdate naar 2.4.45 via Dirigera hub
Out of the box, zonder ext. def. wordt hij "herkend" door Z2M; wel is waar als unsupported.
Brightness en Effect slider zijn aanwezig.
Voltage en Currect worden correct weergegeven. (bij voltage is er nu ook één decimaal standaard)
Helaas wordt Power boven de 1000w weergegeven als 100,0w
Onder de 1000w is het correct.

In de Ikea Home app is het beide correct.

[ Voor 5% gewijzigd door QempZoR op 20-09-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
Rembock schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:20:
Heb nu een HA een template sensor gemaakt om het aantal watt correct te tonen tot er een update via z2m binnen komt :)
[Afbeelding]
Bij mij lijkt die dan toch behoorlijk af te wijken. Hieronder een voorbeeld met mijn 30w iPad lader
Dit is overigens met jou eerste ext. def. (aangezien voltage nu out of the box goed is). Ik denk dat de Current readings niet echt accuraat zijn, waardoor je dus toch een aardig verschil hebt (voornamelijk met wat lagere wattages?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFfYKsNFrTOhyMZQa0yVte7VRgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i9yGdJDcBJ1KV63S8M0yRJIh.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door QempZoR op 20-09-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
QempZoR schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:27:
[...]

Let wel op; zoals bij mij is alles boven de 1000w dus standaard goed.
Als je dus een factor 10 doet; en hij trekt onder de 1000w wordt das 10x zo hoog (voorbeeld: vaatwasser trekt even 500w, dan wordt dat dus weergegeven als 5000w.)

EDIT: andersom (out of the box). Onder de 1000w is alles goed; boven de 1000w is het 100,0w
Gisteravond nog even verder gekeken, en het bleek dat mijn eerdere beeld niet helemaal klopt.

Spanning wordt een factor 10 te laag aangegeven, vermogen ook - jouw waarneming onder 1000W heb ik niet geverifieerd, boven 1000W is het idd zoals je beschrijft.

Maar - ik ontdekte dat de geleverde energie (kWh) toch wel correct is, zowel boven als onder de 1000W.

Dus uiteindelijk heb ik twee template sensors gemaakt, 1 voor spanningx10, en een andere die het vermogen uitrekent via gecorrigeerde spanning * stroom. Daarmee is het verschil boven en onder 1000W ook verholpen.

Blijft vreemd dat dit allemaal niet correct is af fabriek. Hoe moeilijk kan die firmware nou zijn - vraag ik me af als redelijk ervaren programmeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:35
Ik heb geen Dirigera maar heb met Home Assistant en ZHA de firmware kunnen updaten van 2.4.34 naar 2.4.45. Problemen met de weergave door verkeerde multiplier zijn in de nieuwe Inspelning firmware opgelost. Voor de update gaf Home Assistant 23.7V, na de update correct 237V. Het lijkt dus verstandig een firmware update te doen ipv zelf proberen de waardes te corrigeren. Mijn plan B was bij IKEA een Dirigera kopen en deze na gebruik retour te geven maar dat was dus niet nodig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GFpwlwtT7-o0hPgN3ozte3VkNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pCZ4cynVAb9Lrm3MdMHVMMN.jpg?f=fotoalbum_large

• brxm
@ajbu Hoe heb je die update verkregen? Bij mij geeft ie bij Firmware update alleen de tekst 'onbekend'. Heb de nieuwste versies van alle HA software incl HACS en de ZHA integratie.

[ Voor 70% gewijzigd door brxm op 21-09-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
brxm schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:36:
@ajbu Hoe heb je die update verkregen? Bij mij geeft ie bij Firmware update alleen de tekst 'onbekend'. Heb de nieuwste versies van alle HA software incl HACS en de ZHA integratie.
Ik had eerder een custom quirk gemaakt voor de Inspelning maar deze weer verwijderd, dacht dus dat die niet nodig was. Ik ga zo een restore doen van de versie daarvoor, zal straks een follow-up sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
Disclaimer, ik ben geen pro, dit was voor mij de eerste keer dat ik een custom quirk heb gemaakt, de Tretakt als voorbeeld gebruikt.
Om een custom quirk te maken:
Maak een folder voor custom zha quirks en zet custom_quirks_path in configuration.yaml met dit pad, bij mij:
code:
1
2
zha:
  custom_quirks_path: /config/custom_zha_quirks/

In deze folder inspelning.py bestand gemaakt met inhoud:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
"""IKEA plugs quirk."""

from zigpy.quirks.v2 import QuirkBuilder
from zigpy.zcl.clusters.general import LevelControl

from zhaquirks.ikea import IKEA

# remove LevelControl for plugs to not show config options in ZHA
(
    QuirkBuilder(IKEA, "TRADFRI control outlet")
    .also_applies_to(IKEA, "INSPELNING Smart plug")
    .removes(LevelControl.cluster_id)
    .add_to_registry()
)

Inspelning device verwijderen, reboot en inspelning device opnieuw toevoegen (knopje op de plug tijdje ingebrukt houden en device toevoegen in HA)

Bij duurde het erg lang tot HA door had dat er een update is, bleef lang op 'up-to-date' staan. Ik weet niet hoe/of je dit kan versnellen of zoeken naar updates kan forceren. IKEA updates worden gelezen uit https://fw.ota.homesmart.ikea.com/check/update/prod
Update ging bij mij aantal keren mis, plug dicht bij de Zigbee router zetten en herstart leek te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
@ajbu Thanx ik ga dit proberen. Ik had al wat zitten zoeken en was het fenomeen quirks al ergens tegen gekomen. Voor mij is het hele Zigbee gebeuren nieuw dus dit is een mooi klusje om me een beetje in de materie in te werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
brxm schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:58:
@ajbu Thanx ik ga dit proberen. Ik had al wat zitten zoeken en was het fenomeen quirks al ergens tegen gekomen. Voor mij is het hele Zigbee gebeuren nieuw dus dit is een mooi klusje om me een beetje in de materie in te werken ;)
Succes! dit stukje is voor mij ook nieuw. Zie dat bij mij firmware-status nu ook instabiel is en onbekend wordt na herstart, nog even mijn versies bekeken en ik had eerder ook de extra_providers toegevoegd.
In eerdere ZHA release notes:
* disable IKEA by default due to breaking fw changes
de zigpy_ota directory is leeg en niet nodig afaik.

code:
1
2
3
4
5
6
zha:
  custom_quirks_path: /config/custom_zha_quirks/
  zigpy_config:
    ota:
      otau_directory: /config/zigpy_ota
      extra_providers: [{'type': 'ikea'}]

Vermoed dat de quirk dan niet nodig is voor de firmware update. De quirk haalt wel wat niet gebruikte settings weg zoals de dimmer values

• brxm
Thx, die voeg ik dan ook nog even toe.

De quirk zorgt er idd wel voor dat een paar onduidelijke sliders nu weg zijn dus die houd ik er in.

De firmware geeft bij mij nu 'up-to-date' en vooralsnog stabiel lijkt het.

Eens kijken wat toevoegen van die ota optie brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:34
QempZoR schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:33:
[...]

Ik verwacht dat dat wel moet kunnen? Snap ook niet helemaal waarom je er maximaal 300w aan motor aan zou mogen hangen terwijl hij gewoon 16a dus 3680w aan kan?
Elektronisch is het schakelen van een inductieve last (zoals een motor) complexer dan het schakelen van een resistieve last (zoals een gloeilamp of verwarming). Wet van Lenz enzo.
Het meten van stroom van bijvoorbeeld een wasmachine lijkt me geen probleem. Ik zou zo'n Inspelning echter niet gebruiken om een wasmachine in of (draaiend) uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
ajbu schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:17:
[...]

de zigpy_ota directory is leeg en niet nodig afaik.

[...]

Vermoed dat de quirk dan niet nodig is voor de firmware update. De quirk haalt wel wat niet gebruikte settings weg zoals de dimmer values
Ik kan nu bevestigen dat het werkt. Gisteren de zaak in de configuration.yaml gezet.
En vanochtend was er een update, die inmiddels ook succesvol is gedownload.

De quirk vind ik wel nuttig, omdat dan die overbodige sliders weg zijn.
De zigpy_ota dir is niet nodig inderdaad
Het enablen van ikea als provider regelt idd de update.

Ik heb echter wel de indruk dat het nog steeds niet goed is. Spanning wordt nu wel correct aangegeven, maar de bug in de waarde van vermogen lijkt er nog in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
Rembock schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:20:
[Afbeelding]
Ik zat dus VA te berekenen 8)7
Heb VAR nodig, maar dat gaat niet lukken zonder power factor.

Maar wel gelukt om m.b.v. deze stappen de E2206 vanuit zigbee2MQTT te updaten naar 2.4.45 :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 20:15
Misschien he? Moeten die instellingen in het HomeAssistant topic besproken worden?

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@Serena waarom vindt je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Laatst online: 03-06 22:21
Ik heb net een Badrig watersensor gekocht en ben aan het kijken hoe eea werkt. Een ding kan ik niet vinden. Ik laat alles via homekit lopen via de dirigera hub. Als ik een kortsluiting maak op de sensor dan krijg ik netjes zoals het hoort een alarm dat er water is geconstateerd.
Echter alle drie de personen in ons huishouden krijgen deze alarm melding. Nou wil ik graag dat slechts 2 van de 3 de meldingen krijgen (of in ieder geval overdag 1 van de drie niet).
Hiervoor kan ik in homekit niets vinden. Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Sinds een paar weken de tradfri hub ingewisseld voor een nieuwe dirigera hub omdat ik te veel apparaten heb en je kon merken dat hij er soms moeite mee had maar mij zijn wat dingen opgevallen en vroeg mij af of dit bekende dingen zijn.

1, De lampen lijken nu minder ver te kunnen dimmen? Of is dit een algemene update of heeft dat te maken met de nieuwe hub?

2, De Beweging sensors gedragen zich anders. Vroeger met de oude hub kon je de lamp uitzetten met een knop en dan had je
twee minuten om die ruimte te verlaten nu met de nieuwe hub gaan ze weer aan binnen 10 seconden, Dit lijkt mij niet bevorderlijk voor de batterij duur.. maar goed vind het wel echt stom dat Ikea gestopt is met het verkopen van de knoopcel batterij. (maar eerder wel veel apparaten verkochten die dat nodig hebben)

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
blazez schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:34:
Ik heb net een Badrig watersensor gekocht en ben aan het kijken hoe eea werkt. Een ding kan ik niet vinden. Ik laat alles via homekit lopen via de dirigera hub. Als ik een kortsluiting maak op de sensor dan krijg ik netjes zoals het hoort een alarm dat er water is geconstateerd.
Echter alle drie de personen in ons huishouden krijgen deze alarm melding. Nou wil ik graag dat slechts 2 van de 3 de meldingen krijgen (of in ieder geval overdag 1 van de drie niet).
Hiervoor kan ik in homekit niets vinden. Iemand een idee ?
Woninginstellingen —> Sensors —> Watersensor —> Aan/Uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
Uhm, wat denk je zelf… 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Laatst online: 03-06 22:21
Serena schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 06:27:
[...]

Woninginstellingen —> Sensors —> Watersensor —> Aan/Uit
Dan zet je de meldingen voor iedereen uit of aan. Maar twee van de personen moeten de meldingen altijd krijgen en de derde persoon helemaal niet of overdag niet.
Ik kan nergens vinden hoe je dat per persoon kan instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
Dat ik on topic ben? Wat is dit voor een rare reactie?
Ben oprecht geïnteresseerd wat het probleem is, zie nergens een topic warning staan of in wat de TS dat dit niet mag. Het onderwerp is nog steeds de Ikea plug.
Beetje jammer zulke denigrerende en bagatelliserende reacties, maakt het samenwerken er ook niet leuker op.
Zijn hier genoeg lezers die geen Ikea hub hebben, en toch willen dat deze plug naar behoren werkt. Dat het een keer niet over een Ikea product i.c.m. HomeKit gaat is gelijk een probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rembock schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:
[...]
Ben oprecht geïnteresseerd wat het probleem is, zie nergens een topic warning staan of in wat de TS dat dit niet mag.
Wat je vaak ziet is dat de software waarmee iets wordt aangestuurd leidend is voor waar de discussie wordt gevoerd. Dat is geen harde regel, meer iets wat zo gegroeid is denk ik. Wat voorbeeldjes:

Je hebt problemen met een Hue-lamp in combinatie met de Hue-bridge: meest logische topic is dan het Hue-topic.
Maar gebruik je die lamp buiten het Hue ecosysteem, bijvoorbeeld met Z2M en je krijgt het niet aan de praat, dan is het Z2M topic logischer. Je probleem staat immers los van Hue als smarthomesysteem.

Verder denk ik dat de discussie over deze stekkers in combinatie met Z2M/ZHA/Whatever vanzelf uitdooft omdat bij Z2M en ZHA binnen de kortste keren goede native ondersteuning in de nieuwe versies zit en dan voor iedereen beschikbaar is. Dan blijft hier vanzelf alleen de stekker in combinatie met een IKEA-hub over :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@Gizz thanks, ook volledig mee eens hoor :)

Om dan weer on topic te blijven, heeft iemand al tests gedaan m.b.t. de betrouwbaarheid? Las ergens anders op internet dat deze redelijk zijn, zo 4 a 5 procent hoger dan een betrouwbare meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
Rembock schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:43:
@Gizz thanks, ook volledig mee eens hoor :)

Om dan weer on topic te blijven, heeft iemand al tests gedaan m.b.t. de betrouwbaarheid? Las ergens anders op internet dat deze redelijk zijn, zo 4 a 5 procent hoger dan een betrouwbare meter.
Zoe mijn post
Inmiddels de broodrooster ook op een TPLink P115 geha. Die geeft zn 885w..

Helaas geen andere geijkte meter. Maar de Ikea lijkt me dus best wel aardig

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste