Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:31
angerfist-yentl schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:17:
Sinds een paar weken de tradfri hub ingewisseld voor een nieuwe dirigera hub omdat ik te veel apparaten heb en je kon merken dat hij er soms moeite mee had maar mij zijn wat dingen opgevallen en vroeg mij af of dit bekende dingen zijn.

1, De lampen lijken nu minder ver te kunnen dimmen? Of is dit een algemene update of heeft dat te maken met de nieuwe hub?

2, De Beweging sensors gedragen zich anders. Vroeger met de oude hub kon je de lamp uitzetten met een knop en dan had je
twee minuten om die ruimte te verlaten nu met de nieuwe hub gaan ze weer aan binnen 10 seconden, Dit lijkt mij niet bevorderlijk voor de batterij duur.. maar goed vind het wel echt stom dat Ikea gestopt is met het verkopen van de knoopcel batterij. (maar eerder wel veel apparaten verkochten die dat nodig hebben)
Die ligt volgens mij eerder aan de motion sensor?
De vallhorn (vierkante) is inerdaad 10 seconden ofzo.
De oude motion met de knoopcel was inderdaad 2 minuten.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57

angerfist-yentl

vake bei te bange!

demonic schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:20:
[...]

Die ligt volgens mij eerder aan de motion sensor?
De vallhorn (vierkante) is inerdaad 10 seconden ofzo.
De oude motion met de knoopcel was inderdaad 2 minuten.
Bedankt voor je reactie,
Ik heb meerdere oude beweging sensors hangen maar die zijn dus nu veranderd van 2 minuten naar 10 seconden zoals jij aangeeft. Sinds ik die nieuwe Hub gebruik zeg maar,
https://tweakers.net/pric...ingssensor/specificaties/ (voor de duidelijkheid) Vind ik wel jammer want de batterijen gaan nu sneller leeg.

Wat mij ook is opgevallen is dat met de oude hub de lichtsensor in de sensor gebruikt werd om dag/nacht te bepalen (dus als jij niet wil dat hij aangaat als het dag is) door het vervangen van de hub gebruikt het systeem nu het online schema wanneer de zon op of onder is, de tijd dus ook al is het donker dan springt hij niet aan als je hebt gezegd dat hij alleen aan moet als het donker is. Dus gaat het regenen overdag en het word donker dan gaan ze niet meer aan. Ligt dit aan mij of mis ik een optie? :+

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:31
angerfist-yentl schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:30:
[...]

Bedankt voor je reactie,
Ik heb meerdere oude beweging sensors hangen maar die zijn dus nu veranderd van 2 minuten naar 10 seconden zoals jij aangeeft. Sinds ik die nieuwe Hub gebruik zeg maar,
https://tweakers.net/pric...ingssensor/specificaties/ (voor de duidelijkheid) Vind ik wel jammer want de batterijen gaan nu sneller leeg.

Wat mij ook is opgevallen is dat met de oude hub de lichtsensor in de sensor gebruikt werd om dag/nacht te bepalen (dus als jij niet wil dat hij aangaat als het dag is) door het vervangen van de hub gebruikt het systeem nu het online schema wanneer de zon op of onder is, de tijd dus ook al is het donker dan springt hij niet aan als je hebt gezegd dat hij alleen aan moet als het donker is. Dus gaat het regenen overdag en het word donker dan gaan ze niet meer aan. Ligt dit aan mij of mis ik een optie? :+
Okay, bijzonder. Ik gebruik de tradfri hub alleen voor lampen en back-up bediening.
Alle motion sensoren hangen aan Home assistant. Ik heb geen firmware update voorbij zien komen voor de oude of de nieuwe waardoor dat gedrag veranderd is. (tijd en licht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-07 19:58
blazez schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:06:
[...]

Dan zet je de meldingen voor iedereen uit of aan. Maar twee van de personen moeten de meldingen altijd krijgen en de derde persoon helemaal niet of overdag niet.
Ik kan nergens vinden hoe je dat per persoon kan instellen.
Nee hoor, alleen voor dat specifiek toestel waar je hem op uitzet.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 19:57
Serena schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:02:
[...]

Nee hoor, alleen voor dat specifiek toestel waar je hem op uitzet.
Jeetje. Dat had ik werkelijk niet kunnen verzinnen. In mijn hoofd compleet onlogisch maar dat klopt helemaal. Dank je wel. Als we op een van de toestellen die setting uitzetten dan komen de meldingen inderdaad niet meer binnen op dat toestel (maar dat el op de andere toestellen).
Weer iets geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
angerfist-yentl schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:17:
maar goed vind het wel echt stom dat Ikea gestopt is met het verkopen van de knoopcel batterij. (maar eerder wel veel apparaten verkochten die dat nodig hebben)
Het bijzondere hieraan is dat ikea klantenservice aan alle kanten druk blijft om hierover niets openlijk te zeggen. Ik heb ze meerdere gieren gevraagd of ze al de klanten die sensoren en schakelaars en wat nog meer hebben die de knoopcellen gebruiken nu in de kou laten staan, maar ze reageren simpelweg niet.
En ja, je kan uiteraard andere batterijen kopen maar ik heb persoonlijk meegemaakt dat een nieuwe varta 2032 niet werkte en een nieuwe platboj IKEA 2032 in hetzelfde apparaat wel werkte.
En nee, ik kan dat niet verklaren, maar het gebeurde wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
blazez schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:10:
ik heb persoonlijk meegemaakt dat een nieuwe varta 2032 niet werkte en een nieuwe platboj IKEA 2032 in hetzelfde apparaat wel werkte.
En nee, ik kan dat niet verklaren, maar het gebeurde wel.
Wat voor apparaten heb je? Ik kan uit ervaring vertellen dat de E1524/E1810 goed werkt i.c.m. met de A-Force knoopcel batterijen van de Action :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-07 11:11
De Inspelning staat nu ook 'officieel' op de IKEA NL website en te bestellen: INSPELNING Stekker, smart/stroommonitor wordt nu overal verkocht behalve in Amersfoort.

Geen Zigbee/Trådfri/Dirigera, IKEA heeft nu ook een NFC kastslot, SOLSTOL voor €9.99. Twee sleutelkaarten meegeleverd, tot 10 NFC cards 'Type-A compatibel met ISO/IEC 14443' te koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blazez
Rembock schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:08:
[...]

Wat voor apparaten heb je? Ik kan uit ervaring vertellen dat de E1524/E1810 goed werkt i.c.m. met de A-Force knoopcel batterijen van de Action :)
Als ik me goed kan herinneren was het in zo een ronde afstandsbediening. Lang geleden volgens mij hier op het forum ook over geschreven. Sindsdien eigenlijk alleen maar de IKEA batterijen gebruikt. De voorraad hier begint op te raken dus over een tijdje op zoek naar een vervanging. Goed om te weten dat die van de action lijken te werken. Dank je.
Nog steeds compleet waardeloos dat de IKEA klantenservice z’n mond stijf dichthoudt hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Rembock schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb deze van Jysk ook veel gebruikt (die werken bij mij ook prima in allerlei Ikea producten)
maar goed dat die van de action ook werken, want die had ik laatst meegenomen (nog niet gebruikt) hou altijd een grote voorraad aan want heb te veel apparaten :+

ik heb inderdaad ook meegemaakt dat sommige knoopcel batterijen niet goed werken in Ikea apparaten

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
blazez schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:01:
[...]

Als ik me goed kan herinneren was het in zo een ronde afstandsbediening. Lang geleden volgens mij hier op het forum ook over geschreven. Sindsdien eigenlijk alleen maar de IKEA batterijen gebruikt. De voorraad hier begint op te raken dus over een tijdje op zoek naar een vervanging. Goed om te weten dat die van de action lijken te werken. Dank je.
Nog steeds compleet waardeloos dat de IKEA klantenservice z’n mond stijf dichthoudt hierover.
(beetje gechargeerd) Als je IKEA klantenservice vraagt of ze klanten in de kou laten staan verbaast het me niet dat ze geen antwoord geven, lijkt meer een passief-agressieve sneer dan een vraag waarvan het antwoord je ook niet verder helpt. :)

Als je de afstandsbediening terug brengt omdat deze niet werkt met andere batterijen dan de niet meer verkrijgbare Plattboj heb je wel kans dat het wel opgelost wordt, misschien heeft klantenservice nog Plattbojs liggen of nemen ze 'm retour. Ik ging eerder dit jaar terug naar IKEA met een LED strip/driver die ik in 2018 had gekocht (driver niet meer supported dus kon 'm niet meer verlengen) en kreeg na een beetje gesputter een tegoedbon-kaart voor het aankoopbedrag. Het zal ook wel liggen aan wie je treft en hoe je het brengt hoe soepel het gaat. Overigens kan je onbeperkt ruilen als je met IKEA family kaart koopt.

• blazez
ajbu schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:10:
[...]
(beetje gechargeerd) Als je IKEA klantenservice vraagt of ze klanten in de kou laten staan verbaast het me niet dat ze geen antwoord geven, lijkt meer een passief-agressieve sneer dan een vraag waarvan het antwoord je ook niet verder helpt. :)
Helemaal mee eens. Maar dat is dan ook niet hoe ik de vraag publiekelijk aan ze gesteld heb. Ik heb gewoon op een normale manier aan ze gevraagd wat ze als vervanging voor de platboj zouden gaan leveren toen ze die uit de schappen gingen halen. Later nog wel weer een keer in een van de nieuwe vragen een keer aangegeven dat ze met het niet vervangen van deze batterijen hun klanten in de kou lieten staan, dat klopt. Maar dat was nadat ik al eerder meerdere keren op een normale manier deze vraag gesteld had.
En ik blijf het heel jammer vinden dat ze niet de beleefdheid hebben gewoon openlijk een antwoord te geven op een heel normale vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 23:30
Ik heb 'ook' een Inspelning stekker meegenomen van de lokale IKEA. Zoals eerder aangegeven door overige leden werkt de Inspelning 'Energy insights', functie in Nederland niet.

Ik merk hiernaast op, dat de stekker enkel het totaal aantal aan verbruikte 'kWh' meet en dus niet per dag, week, maand of jaar. Het totaal is te resetten, maar ook niet meer dan dat. Het zou voor mij fijn zijn als dit verbruik per 'nu', dag, week, maand en jaar kan worden weergegeven. Maar dat is met de laatste software, dag, datum dat ik dit schrijf niet mogelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 10:18
blazez schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:01:
[...]

In de winkel een tijdje geleden te horen gekregen dat IKEA geen knoopcelbatterijen meer gaat verkopen. Het blijkt te moeilijk te zijn om een (betaaldbare) oplaadbare versie te maken. Aangezien IKEA alleen nog maar oplaadbare batterijen wil verkopen komt de normale knoopcel dus niet meer terug.

Dat is ook de reden waarom alle afstandbedieningen op AAA of AA zijn overgegaan. Die kun je gebruiken met de LADDA oplaadbare batterijen.

[ Voor 7% gewijzigd door ProgMAN op 28-09-2024 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 20:31
Klinkt plausibel. Maar het zou IKEA qua duurzaamheid dan wel sieren om dan klanten die de oudere TRADFRI spullen gekocht hebben een alternatief te bieden. Ik vind het ook zoiets om de oude spullen dan maar weg te moeten gooien omdat IKEA de batterijen niet meer levert. Dit is natuurlijk heel gechargeerd. Maar om z'n zachtst gezegd is het nogal irritant.

Ik gebruik sinds februari overigens GP Extra CR2032 batterijen. O.a. in een TRADFRI bewegingssensor en dat gaat vooralsnog goed.

• blazez
ProgMAN schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 06:53:
[...]

In de winkel een tijdje geleden te horen gekregen dat IKEA geen knoopcelbatterijen meer gaat verkopen. Het blijkt te moeilijk te zijn om een (betaaldbare) oplaadbare versie te maken. Aangezien IKEA alleen nog maar oplaadbare batterijen wil verkopen komt de normale knoopcel dus niet meer terug.

Dat is ook de reden waarom alle afstandbedieningen op AAA of AA zijn overgegaan. Die kun je gebruiken met de LADDA oplaadbare batterijen.
Dat is 100% de reden waarom dat gebeurd. Maar zeg dat dan gewoon openlijk. Zeg gewoon openlijk “we halen ze uit de winkel omdat we geen niet oplaadbaar meer willen verkopen en er komt geen vervanger voor terug. “.
Maar helemaal stil houden en maar hopen dat niemand er iets over zegt vind ik persoonlijk gewoon laf.

• Rembock
@blazez Het is wel weer even geleden, maar ze hadden het zo te zien wel netjes gecommuniceerd. https://www.google.com/se...2Doplaadbare%20batterijen

• blazez
Rembock schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:47:
@blazez Het is wel weer even geleden, maar ze hadden het zo te zien wel netjes gecommuniceerd. https://www.google.com/se...2Doplaadbare%20batterijen
Dat artikel gaat alleen over de AA en AAA batterijen en er wordt vermeld dat de knoopcellen voorlopig leverbaar blijven omdat deze nodig zijn voor apparatuur.
En de oplaadbare AA en AAA zijn een prima vervanger.
Maar mijn punt dat ze niets over de knoopcellen zeggen en ze stilletjes laten verdwijnen blijft staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 08:39
blazez schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:23:
[...]

Dat artikel gaat alleen over de AA en AAA batterijen en er wordt vermeld dat de knoopcellen voorlopig leverbaar blijven omdat deze nodig zijn voor apparatuur.
En de oplaadbare AA en AAA zijn een prima vervanger.
Maar mijn punt dat ze niets over de knoopcellen zeggen en ze stilletjes laten verdwijnen blijft staan.
Het is toch heel normaal dat er dingen uit het assortiment verdwijnen? Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat een kast opeens niet meer in de kleur leverbaar was die ik graag wilde. Dat is nou eenmaal zo en om dan te gaan roepen dat het stilletjes of stiekem is vind ik een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
remmuz schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:08:
[...]

Het is toch heel normaal dat er dingen uit het assortiment verdwijnen? Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat een kast opeens niet meer in de kleur leverbaar was die ik graag wilde. Dat is nou eenmaal zo en om dan te gaan roepen dat het stilletjes of stiekem is vind ik een beetje vreemd.
Je kan met me oneens zijn en me op een paar woorden gaan pakken, maar je begrijpt blijkbaar compleet mijn punt niet.
Ik stel gewoon een vraag aan een klantenservice, op een gewone manier. De klantenservice kiest er voor om de specifieke vraag over dit artikel compleet te negeren (terwijl ze andere vragen wel direct en vlot beantwoorden).
Dan vind ik dat persoonlijk stilletjes ja.
Ik vind het nog wel zo netjes als je als bedrijf heel veel spullen hebt verkocht dat werkt met een specifiek type batterij, dat het wel zo netjes is om gewoon even te laten weten dat je die batterij niet meer gaat leveren. En (nogmaals) ik ben het gaan vragen omdat ik persoonlijk slechte ervaring heb gehad met andere merken batterijen waar de eigen ikea batterij prima werkte.

Dus, tja, als jij het vreemd vind, dan is dat geheel jouw opvatting. Ik vind het gewoon niet netjes dat je als bedrijf niet gewoon open communiceert hierover.
Blijkbaar verschillen we hierover dus van mening, dus laten we het alsjeblieft dan lekker hierbij houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-07 09:14
Hallo!
Deze week 3 Vallhorn bewegingssensoren opgehaald bij de Ikea (en lampen en 1 Inspelning), maar ik ben niet volledig overtuigd van de Vallhorn's...
Het lijkt wel alsof ze niet altijd goed de beweging detecteren, zeker als ik het vergelijk met de Aqara P1's die ik hier ook in huis heb.
Heb alles gekoppeld via Zigbee2MQTT.
En het (uiteraard) netjes de Ladda batterijen van de IKEA er in zitten.

Wat zijn jullie ervaringen met de Vallhorn?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-07 19:23
Ben.Hahlen schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:56:
Hallo!
Deze week 3 Vallhorn bewegingssensoren opgehaald bij de Ikea (en lampen en 1 Inspelning), maar ik ben niet volledig overtuigd van de Vallhorn's...
Het lijkt wel alsof ze niet altijd goed de beweging detecteren, zeker als ik het vergelijk met de Aqara P1's die ik hier ook in huis heb.

ik gebruik ze bij mij voor een trapverlichting regeling, werken bij mij prima, ook icm de Ladda's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 08:47
Hallo!

Werk met Homey, en ze werken uitstekend hier. Heb ook de Aqara's maar zit met die 2 minuten dat ze actief blijven en daar heeft de Vallhorn geen last van.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-07 20:05
Ik lees in veel reviews (en ook hier) dat de VINDSTYRKA sensor de temperatuur alleen in hele graden weergeeft. Is dit nog steeds zo, of is dit al aangepast? Meeste berichten hierover zijn van het voorjaar volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
  • Laatst online: 13-07 08:27
ajbu schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:31:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
"""IKEA plugs quirk."""

from zigpy.quirks.v2 import QuirkBuilder
from zigpy.zcl.clusters.general import LevelControl

from zhaquirks.ikea import IKEA

# remove LevelControl for plugs to not show config options in ZHA
(
    QuirkBuilder(IKEA, "TRADFRI control outlet")
    .also_applies_to(IKEA, "INSPELNING Smart plug")
    .removes(LevelControl.cluster_id)
    .add_to_registry()
)
Heb jij Home Assistent al geupdate naar 2024.10.1? Ik heb dat gisteravond gedaan maar raakte in 1x de verbinding met mijn Zigbee coordinator kwijt. In de logs van Home Assistent vond ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
2024-10-08 22:22:20.762 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry socket://********.********.********:6638 for zha
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 594, in async_setup
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/__init__.py", line 132, in async_setup_entry
    async with radio_mgr.connect_zigpy_app() as app:
  File "/usr/local/lib/python3.12/contextlib.py", line 210, in __aenter__
    return await anext(self.gen)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zha/radio_manager.py", line 182, in connect_zigpy_app
    app = await self.radio_type.controller.new(
          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/zigpy/application.py", line 253, in new
    await app._load_db()
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/zigpy/application.py", line 109, in _load_db
    await self._dblistener.load()
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/zigpy/appdb.py", line 674, in load
    device = zigpy.quirks.get_device(device)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/zigpy/quirks/__init__.py", line 43, in get_device
    return _DEVICE_REGISTRY.get_device(device)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/zigpy/quirks/registry.py", line 125, in get_device
    raise MultipleQuirksMatchException(
zigpy.exceptions.MultipleQuirksMatchException: Multiple matches found for device <Device model='INSPELNING Smart plug' manuf='IKEA of Sweden' nwk=0x4F06 ieee=8c:65:a3:ff:fe:10:33:70 is_initialized=True>: [QuirksV2RegistryEntry(quirk_file=PosixPath('/usr/local/lib/python3.12/site-packages/zhaquirks/ikea/plug.py'), quirk_file_line=10, manufacturer_model_metadata=(ManufacturerModelMetadata(manufacturer='IKEA of Sweden', model='TRADFRI control outlet'), ManufacturerModelMetadata(manufacturer='IKEA of Sweden', model='TRETAKT Smart plug'), ManufacturerModelMetadata(manufacturer='IKEA of Sweden', model='INSPELNING Smart plug')), filters=(), custom_device_class=None, device_node_descriptor=None, skip_device_configuration=False, adds_metadata=(), removes_metadata=(RemovesMetadata(cluster_id=8, endpoint_id=1, cluster_type=<ClusterType.Server: 0>),), replaces_metadata=(), replaces_cluster_occurrences_metadata=(), entity_metadata=(), device_automation_triggers_metadata=frozendict.frozendict({})), QuirksV2RegistryEntry(quirk_file=PosixPath('/config/custom_zha_quirks/inspelning.py'), quirk_file_line=10, manufacturer_model_metadata=(ManufacturerModelMetadata(manufacturer='IKEA of Sweden', model='TRADFRI control outlet'), ManufacturerModelMetadata(manufacturer='IKEA of Sweden', model='INSPELNING Smart plug')), filters=(), custom_device_class=None, device_node_descriptor=None, skip_device_configuration=False, adds_metadata=(), removes_metadata=(RemovesMetadata(cluster_id=8, endpoint_id=1, cluster_type=<ClusterType.Server: 0>),), replaces_metadata=(), replaces_cluster_occurrences_metadata=(), entity_metadata=(), device_automation_triggers_metadata=frozendict.frozendict({}))]
2024-10-08 22:26:30.301 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Task was destroyed but it is pending! (<Task pending name='Task-548' coro=<PersistingListener._worker() running at /usr/local/lib/python3.12/site-packages/zigpy/appdb.py:161> wait_for=<Future pending cb=[Task.task_wakeup()]>>)
2024-10-08 22:26:30.302 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Task was destroyed but it is pending! (<Task pending name='Task-565' coro=<PersistingListener._worker() running at /usr/local/lib/python3.12/site-packages/zigpy/appdb.py:161> wait_for=<Future pending cb=[Task.task_wakeup()]>>)

Zou het de custom zha quirk zijn die roet in het eten gooit?

[Update]
Heb de custom zha quirk weggehaald en de update opnieuwe geinstalleerd. Nu blijft alles gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 21:07
Weet iemand of de Symfonisk doorgaat met het afspelen van een stream als je op de playknop drukt?
(op de remote of op de box zelf)

doel is namelijk om een live radio stream (npo 3, qmusic etc) af te spelen, te stoppen bij een druk op de play knop en weer te starten zonder je mobiel te hoeven pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:16

Reptile209

- gers -

nasdude schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:15:
Weet iemand of de Symfonisk doorgaat met het afspelen van een stream als je op de playknop drukt?

doel is namelijk om een live radio stream (npo 3, qmusic etc) af te spelen, te stoppen bij een druk op de play knop en weer te starten zonder je mobiel te hoeven pakken
In elk geval kan hij bij mij op die manier een Spotify lijst hervatten. Of dat ook bij andere apps werkt, weet ik niet.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blazez

Ik heb hier in de keuken zo een dubbele ikea snelkoppenlknop liggen. Daarvoor heb ik binnen homekit een scene aangemaakt (Sky-Homepod) en gekoppeld aan de 1x drukken optie. Als ik 1x druk op de knop gaat dus inderdaad sky radio aan op de homepod (2x drukken en hij gaat uit).
Zonder gebruik te maken van de telefoon.
(in de scene staat de homepod met optie "speel af" en bij Media staat "speel audio af" met als optie Sky radio via apple music.
Tevens zet ik hem ook aan op een bepaald volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Hallo!

Ik heb 1 Vallhorn met Ladda 2450 batterijen. Deze hangt er nu ongeveer een maand, inmiddels 2 keer gehad dat de sensor geen beweging detecteerde, ook als ik er voor ging staan en mijn hand ervoor bewoog geen beweging gedetecteerd. Uurtje later werkte het wel weer. Als je naar de reviews op de Vallhorn ikea.nl pagina kijkt lijken er veel kopers problemen te hebben met de sensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu

Stream gaat spelen na druk 'play'. Voor de duidelijkheid, 'doorgaat met afspelen' -> start het spelen van de stream zoals die op dat moment speelt, het is geen pauze/buffer die verder speelt vanaf het moment waarop je gestopt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

ajbu schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:32:
Ik heb geen Dirigera maar heb met Home Assistant en ZHA de firmware kunnen updaten van 2.4.34 naar 2.4.45. Problemen met de weergave door verkeerde multiplier zijn in de nieuwe Inspelning firmware opgelost. Voor de update gaf Home Assistant 23.7V, na de update correct 237V. Het lijkt dus verstandig een firmware update te doen ipv zelf proberen de waardes te corrigeren. Mijn plan B was bij IKEA een Dirigera kopen en deze na gebruik retour te geven maar dat was dus niet nodig :)

[Afbeelding]
Bijzonder dat je met ZHA kan updaten, mijn Z2M zegt dat er geen update is, zit op 2.4.34 maar wel de gewone spanning, komt alleen niet overeen met wat mijn SMA inverter zegt, dat is wel bijzonder.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Pixelmagic schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Bijzonder dat je met ZHA kan updaten, mijn Z2M zegt dat er geen update is, zit op 2.4.34 maar wel de gewone spanning, komt alleen niet overeen met wat mijn SMA inverter zegt, dat is wel bijzonder.
Heb je wel de IKEA OTA provider aangezet voor ZHA in de configuration yaml? Deze staat default uit in recente releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

ajbu schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

Heb je wel de IKEA OTA provider aangezet voor ZHA in de configuration yaml? Deze staat default uit in recente releases.
Nee, want ik gebruik Zigbee2mqtt en zie daar niet zo een instelling.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EsDeKa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-07 21:08
Pixelmagic schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Z2M zal de OTA Inspelning update kunnen doen vanaf de volgende release:
https://github.com/Koenkk...1#issuecomment-2395579058

Op Github staan ook instructies om het manueel te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
EsDeKa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Z2M zal de OTA Inspelning update kunnen doen vanaf de volgende release:
https://github.com/Koenkk...1#issuecomment-2395579058

Op Github staan ook instructies om het manueel te doen
En als het ff meezit hoef je bij de volgende z2m update ook niet meer handmatig acPowerDivisor aan reporting toe te voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-06 21:07
Hallo allemaal, ik ben erg nieuw in het 'simpele' domotica gebeuren.

Heb laatst een zigbee sonoff bridge pro met daarbij een aantal sonoff zbmini l2 (no neutral) geïnstalleerd. Werkt allemaal lekker maar ben nog opzoek naar een stopcontact. Werkt de TRETAKT van Ikea met mijn opstelling? https://www.ikea.com/nl/nl/p/tretakt-stekker-smart-80540349/

Bedankt voor reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-07 19:30

Ja dat werkt gewoon, ik gebruik zowel de play/pauze knop op de speaker als zo'n volume knop die je kunt indrukken voor play/pauze.
Ik merk wel de laatste tijd dat er met sommige tunein stations problemen zijn met het hervatten. Daardoor krijg je bij het hervatten steeds "welcome to tuneIn, en dan een reclame" wat zich steeds herhaalt zonder het station te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-07 19:30
Hele andere vraag, zijn er mensen die een ledstrip (bij voorkeur de nieuwere ormanäs hebben kunnen koppelen)
Ik wil namelijk aan mijn tuinhuis in de overstek een strip hangen. Wel in een in een speciale goot om hem meer tegen de elementen te beschermen. Maar hiervoor moet ik wel een hoek om 90graden en heb ik 4 strips nodig.
De 30watt driver zou dat moeten aan kunnen maar ik kan nergens koppelstukjes of hoekstukjes vinden.
Er zijn wel andere merken strips, maar deze zijn dan weer met een losse app te bedienen of dienen gekoppeld te worden aan een slim stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
sidney013 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:41:
Hallo allemaal, ik ben erg nieuw in het 'simpele' domotica gebeuren.

Heb laatst een zigbee sonoff bridge pro met daarbij een aantal sonoff zbmini l2 (no neutral) geïnstalleerd. Werkt allemaal lekker maar ben nog opzoek naar een stopcontact. Werkt de TRETAKT van Ikea met mijn opstelling? https://www.ikea.com/nl/nl/p/tretakt-stekker-smart-80540349/

Bedankt voor reageren
Gaat werken.

TREKTAKT functioneert ook als Zigbee Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Prisma16 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:01:
Eigenlijk kun je er vanuit gaan dat alle netstroom apparaten functioneren als Zigbee router. Behalve als ze geen neutraal hebben, want dan is er geen garantie van een stroomvoorziening @sidney013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-07 15:45
Gisteren twee Inspelning's gekocht. Met ZHA geupdate naar (de nieuwste?) firmware.

Echter, de 1 laat alles correct zien (na de update ook juiste voltage).
Maar de ander laat helemaal niks zien (alles op 0, behalve ampere).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ybvbdesdZUqd-e91gLFH29L9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9E5U8ftPu9rrDRcT7xDyWShq.png?f=user_large

Wetende dat mijn voltage 220-230 is en dit delen door het gerapporteerde amperage geeft mij wel een verwacht wattage aan vermogen, dus het lijkt correct te zijn. Alleen waarom rapporteert ie voltage & vermogen 0? Ook opsomming afgeleverd werkt niet.

Een reset en opnieuw toevoegen aan ZHA heeft niet geholpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:03

Mimiix

Professioneel Prutser

Probydoby schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:36:
Gisteren twee Inspelning's gekocht. Met ZHA geupdate naar (de nieuwste?) firmware.

Echter, de 1 laat alles correct zien (na de update ook juiste voltage).
Maar de ander laat helemaal niks zien (alles op 0, behalve ampere).

[Afbeelding]

Wetende dat mijn voltage 220-230 is en dit delen door het gerapporteerde amperage geeft mij wel een verwacht wattage aan vermogen, dus het lijkt correct te zijn. Alleen waarom rapporteert ie voltage & vermogen 0? Ook opsomming afgeleverd werkt niet.

Een reset en opnieuw toevoegen aan ZHA heeft niet geholpen.
ZHA kan je het beste in het HA topic vragen. Enige mbt zigbee wat ik kan zeggen is meerdere malen koppelen. Ikea paired niet altijd direct goed op 3rd party systemen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aking
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 18:07
Joe,

Nu ik thuis, voor het eerst sinds jaren, weer "vast" internet heb is het tijd om eens te gaan spelen met mijn "domme" Ikea spul middels de app.

Ik heb hier nog een ongebruikte E1526 hub liggen, wat zijn de voordelen/nadelen van die gebruiken ten opzichte van een Dirigera halen?

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 12:12
Is het mogelijk om een shortcut te maken in de Home Smart app zelf?

Zie in de app dat er een optie is maar deze is helaas niet te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jw1gpD_ioalI9RKjvxI1JCnrw3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68faDNnhvKUFJUWMxS3v5II3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door ChiMan op 17-10-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaedwell
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:46
De shortcut button is een fysieke button die Ikea verkoopt.

https://www.ikea.com/nl/n...elknop-wit-smart-50560334

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 07-07 10:53
aking schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:43:
Ik heb hier nog een ongebruikte E1526 hub liggen, wat zijn de voordelen/nadelen van die gebruiken ten opzichte van een Dirigera halen?
Veel nieuwe producten werken niet meer op de oude hub. Als je nog van plan bent uit te breiden met de nieuwe bewegingsmelders, deursensoren etc. kun je beter de Dirigera gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 12:12
Weet dat er een fysieke product bestaat. Maar zou erg handig zijn als je in de app ook shortcuts kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blazez
aking schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:43:

Bij voorbaat dank :)
Het hangt er van af wat je wil. Heb je alleen oude(re) producten die je wil gebruiken dan kan het wel. Eigenlijk alle nieuwe producten werken alleen met de nieuwe hub.
Daarnaast is het koppelen van spullen met de nieuwe hub veel makkelijker en soepeler. Je kan in 1x 5 lampen toevoegen bijvoorbeeld terwijl je met de oude hub 1 lamp per keer met een afstandsbediening er dicht bij moest doen.
Bij de nieuwe hoef je niet meer dicht bij de lamp te zijn. De plafondlamp heb je dus geen ladder meer voor nodig.

En persoonlijk heb ik een tijdje geleden heel veel problemen met de verbinding van de tradfri hub. Steeds verbinding weg na een update. Was op een gegeven moment zo slecht dat ik dat ding bijna letterlijk het huis uit gegooid heb. De nieuwe dirigera werkt sinds aankoop zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
Ik heb vorige week een VINDSTYRKA sensor gekocht. Nou valt me op dat er constant een hinderlijk zoemend geluid uit komt.
Ik kon zo gou even niets in de eerdere berichten hierover vinden. Maar is dat normaal ? Of hoort hij helemaal stil te zijn.

Ik zie ook dat IKEA Nederland zich zo te zien terug getrokken heeft van X/twitter. Daar had ik ook geen melding van gezien. Aangezien de chatbot volledig nutteloos is, dan blijkbaar alleen nog maar bellen of op de chat in kantoortijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
blazez schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:29:
Ik heb vorige week een VINDSTYRKA sensor gekocht. Nou valt me op dat er constant een hinderlijk zoemend geluid uit komt.
Ik kon zo gou even niets in de eerdere berichten hierover vinden. Maar is dat normaal ? Of hoort hij helemaal stil te zijn.

Ik zie ook dat IKEA Nederland zich zo te zien terug getrokken heeft van X/twitter. Daar had ik ook geen melding van gezien. Aangezien de chatbot volledig nutteloos is, dan blijkbaar alleen nog maar bellen of op de chat in kantoortijden?
Er zit een ventilatortje in om lucht aan te zuigen die geanalyseerd wordt. Dit van mij geeft ook een heel lichte zoem, maar omdat ie ergens in een kast staat in de woonkamer hoor je dat niet. Wellicht als je hem op je nachtkastje zet dat je het dan wel hoort 's nachts. Of hij is defect en het ventilatortje loopt aan. Dat kan ik niet beoordelen...

[edit] als je de reviews bekijkt van het ding op de ikea site noemt ook iemand het.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 20-10-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@blazez Ik heb de voorganger, de VINDRIKTNING en daar zit inderdaad een ventilatortje in. Voor die sensor is de fan mod enorm populair wanneer je toch een ESP inbouwt. Daarbij sluit je de fan aan op 3.3V in plaats van 5V om het geluid te verminderen. Al mijn VINDRIKTNING sensoren hebben die mod ook vanwege het irritante zoemgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebboking
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-07 20:30
alex3305 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:02:
@blazez Ik heb de voorganger, de VINDRIKTNING en daar zit inderdaad een ventilatortje in. Voor die sensor is de fan mod enorm populair wanneer je toch een ESP inbouwt. Daarbij sluit je de fan aan op 3.3V in plaats van 5V om het geluid te verminderen. Al mijn VINDRIKTNING sensoren hebben die mod ook vanwege het irritante zoemgeluid.
Hier ook het zachte gezoem. Heb je meer info over die mod? Kan het zo snel niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
sebboking schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Hier ook het zachte gezoem. Heb je meer info over die mod? Kan het zo snel niet vinden.
Zeker. Ik heb deze blogpost gebruikt om mijn VINDRIKTNING aan te passen. Ik heb bijna dezelfde setup met ESPHome en dan is de sensordata ook beschikbaar in Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cE2F0j6eXvMQSg8BlDqAM6E-Zs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mOWzx5OhJwqeDcAI00AEzQfO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 21:07
Ik heb nu 2 vallhorn sensoren en beide werken voor geen meter. De oude sensoren doen het prima maar zijn niet meer verkrijgbaar. Eigenlijk ben ik op zoek naar een andere sensor, maar zou deze wel graag koppelen met de dirigera. Weet iemand of er een compatible sensor is? Ik weet dat het met lampen meestal goed gaat en sensoren meestal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:30
Kan je tegenwoordig binnen de IKEA app ook automations maken? Ik heb op het moment een dom Ikea lucht filter dia achter een slimme Ikea stekker hangt en ik heb zo'n luchtkwaliteit meter met schermpje. Die heb ik met Home assistant aan elkaar geknoopt zodat het filter aan gaat bij vieze lucht. Is dit ook binnen de Ikea app te regelen? Ik wil home assistant eruit knikkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 12-07 19:23
x0z8_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:32:
Kan je tegenwoordig binnen de IKEA app ook automations maken? Ik heb op het moment een dom Ikea lucht filter dia achter een slimme Ikea stekker hangt en ik heb zo'n luchtkwaliteit meter met schermpje. Die heb ik met Home assistant aan elkaar geknoopt zodat het filter aan gaat bij vieze lucht. Is dit ook binnen de Ikea app te regelen? Ik wil home assistant eruit knikkeren.
Dan zou je dat bij Scenes moeten doen. Ik heb een paar simple automations lopen met slimme stekkers en "domme" apparatuur, toevallig niet op luchtkwaliteit helaas, dus dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07 19:20
Jammer dat IKEA de Tradfri shortcut button niet meer verkoopt.

Weet iemand of ze ergens nog te koop zijn of een alternatief?

Wel mooi dat de nieuwe allemaal een AA batterij nodig en geen knoop batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Evertt Ik heb in mijn Zigbee2MQTT netwerk ook wat Xiaomi knopjes en Sonoff SNZB-01. Werken ook allemaal prima. Of de up/down knopjes van de rolgordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
QempZoR schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:41:
[...]

Die kan ik helaas niet testen; heb even 2 apparaten getest die vrij constant stroom verbruiken
EVE = Matter smart plug // HW = HomeWizard Energy Plug

Hue G125 lamp a 7,2w
EVE: 7,1~7,3w
IKEA: 7,2w
HW: 7,3~7,4w

Broodrooster volgens sticker 840w
EVE: 860~865w
IKEA: 845~860w
HW: 874~880w

Van die 3 lijkt de Ikea dus het best te presteren.

Uiteraard is dit totaal geen "scientific" test, maargoed. Wellicht wel een indicatie
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Heb je toevallig gemeten wat de Inspelning plug zelf verbruikt?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-06 21:07
@Prisma16 @alex3305

Ik krijg die TREKTAKT niet gekoppeld met mijn sonoff Zigbee bridge pro...
Heb al een vraag bij hen uitstaan, maar misschien dat jullie mij eerder kunnen helpen? Ik twijfel of het überhaupt te connecten is? In de Ewelink app van Sonoff krijg ik met geen mogelijkheid dat ikea ding zichtbaar. Iemand tips?
Prisma16 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:01:
[...]

Gaat werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 10:18
Evertt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:25:
Jammer dat IKEA de Tradfri shortcut button niet meer verkoopt.

Weet iemand of ze ergens nog te koop zijn of een alternatief?

Wel mooi dat de nieuwe allemaal een AA batterij nodig en geen knoop batterijen.
Naar mijn weten is de TRADFRI knop vervangen door de SOMRIG knop. zou hetzelfde moeten werken, maar dan met AAA batterij. https://www.ikea.com/nl/n...lknop-wit-smart-50560334/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBpdJwafLiC5J7ENtyFlqw2HHMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lR6Rpfid4qQlSzEV9yp790xW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door ProgMAN op 25-10-2024 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
  • Laatst online: 13-07 19:20
ProgMAN schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Naar mijn weten is de TRADFRI knop vervangen door de SOMRIG knop. zou hetzelfde moeten werken, maar dan met AAA batterij. https://www.ikea.com/nl/n...lknop-wit-smart-50560334/

[Afbeelding]
De TRADFRI knop is lekker klein en zo overal weg te werken. Heb een oplossing voor gevonden.
De nieuwe knop is erg groot met voordeel AAA batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-07 21:50
Weet iemand waar de tradfri signaalversterker is gebleven? Kan hem niet meer vinden op de site, ook geen alternatief gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 16:12
nextnext schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:11:
Weet iemand waar de tradfri signaalversterker is gebleven? Kan hem niet meer vinden op de site, ook geen alternatief gevonden.
Kun je niet een tradfri lamp of desnoods het plug-in stopcontact op een strategische plaats hangen / inpluggen, dan heb je m.i. dezelfde functionaliteit en tevens een extra lamp of schakelbaar stopcontact.

Heb zelf het stopcontact op de overloop, werk prima als verbinding tussen beneden (waar de gateway hangt) en boven waar anders beperkte dekking is. Het witte ledje is tevens een (minimalistisch) nachtlampje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNVngPs7WhQQD5WP0FxF1z7Taxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcpytUtkjRhbKb46f8EYrSlv.webp?f=fotoalbum_large

Tretakt, kost op dit moment minder dan 7 euro, werkt prima als "versterker" is mijn ervaring. In HA zie ik deze keurig in het Zigbee netwerk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-07 21:50
Batilan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Kun je niet een tradfri lamp of desnoods het plug-in stopcontact op een strategische plaats hangen / inpluggen, dan heb je m.i. dezelfde functionaliteit en tevens een extra lamp of schakelbaar stopcontact.

Heb zelf het stopcontact op de overloop, werk prima als verbinding tussen beneden (waar de gateway hangt) en boven waar anders beperkte dekking is. Het witte ledje is tevens een (minimalistisch) nachtlampje :)
Ja dat is zeker ook een optie, maar ik dacht dat de versterker de beste optie was :) Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
@nextnext De versterker was eigenlijk alleen maar nuttig voor de slimme rolgordijnen. Die hadden nog weleens kuren als het bereik niet optimaal was.

Daarnaast is elk apparaat* op netstroom standaard een router (signaalversterker) in een Zigbee netwerk. Omdat het Zigbee netwerk als een mesh werkt waarbij endpoint (batterij) apparaten aan (een) router verbinden, routers aan andere routers verbinden en routers aan de coordinator verbinden kun je dus eigenlijk beter apparaten nemen op netstroom dan aparte signaalversterkers.

* Er zijn een paar uitzonderingen, maar sowieso wel de netstroomapparaten van IKEA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-07 19:28
alex3305 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:32:
@nextnext De versterker was eigenlijk alleen maar nuttig voor de slimme rolgordijnen. Die hadden nog weleens kuren als het bereik niet optimaal was.

Daarnaast is elk apparaat* op netstroom standaard een router (signaalversterker) in een Zigbee netwerk. Omdat het Zigbee netwerk als een mesh werkt waarbij endpoint (batterij) apparaten aan (een) router verbinden, routers aan andere routers verbinden en routers aan de coordinator verbinden kun je dus eigenlijk beter apparaten nemen op netstroom dan aparte signaalversterkers.

* Er zijn een paar uitzonderingen, maar sowieso wel de netstroomapparaten van IKEA
1 van de uitzonderingen zijn zeker de GU10 lampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:45
Borkus schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:11:
[...]
Ik heb een tiental GU10’s en die fungeren wel degelijk als Zigbee routers. Is ook zeer duidelijk te zien in deCONZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Borkus schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:11:
[...]

Nee hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSnzD6M-Vr-4_HW3Y-wrJO_4ojI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zQJBWKOJCIUlh13LC9RSGu03.png?f=user_large`

Alle 6 IKEA GU10 fungeren hier als router.

Een van de uitzonderingen zijn apparaten die bijvoorbeeld geen neutraal hebben. Ik heb een Sonoff ZBMini-L die op fase en schakeldraad zit aangesloten en die fungeert dus als een end device:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHWFcXvixbFhHQ9kUBnOpACA2SI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DyUJcPci9dnVAakURGxGVvdK.png?f=fotoalbum_large

ook al zit deze wel op een vaste stroomaansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-07 19:28
Vreemd dat m'n Dirigera 1 van mijn tuinlampen wel oppikt maar degene die er 5 meter naast hangt niet. Deze zou in theorie via de eerste lamp gewoon zichtbaar moeten zijn... Maar ik ben inmiddels naar de ikea gereden, heb een Tretakt gekocht en deze zo dicht mogelijk bij de lamp in een stopcontact gestoken. Dit heeft het probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

alex3305 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:32:

De enige uitzonderingen die ik ben tegen gekomen zijn Sengled lampen/stekkers. Die zijn, zover ik weet, alleen maar voor 110V bestemd. Daarnaast ook de Tradfri Fyrtur. Die gedraagd zich als Router maar is op batterij en "routert" volgens mij niet bijster goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mimiix schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:47:
Daarnaast ook de Tradfri Fyrtur. Die gedraagd zich als Router maar is op batterij en "routert" volgens mij niet bijster goed.
Ik weet niet of Zigbee2MQTT dan iets anders doet, maar mijn FYRTURs gedragen zich als EndDevice:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWZRWMkWWNJhqy2PZH32zyk1fUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWowJf5yHpfWdFpNcOEqqKo3.png?f=fotoalbum_large

Het zou wel kunnen dat deCONZ ze als router gebruik(te). En misschien de IKEA hub(s) ook. Het is enorm lang geleden dat ik mijn FYRTUR met deCONZ als coordinator heb gebruikt. Ik weet nog wel dat batterijduur destijds wel een stuk minder was als nu met Zigbee2MQTT. Want de batterijduur die ik nu met Zigbee2MQTT haal met mijn FYRTURs is bizar.

In augustus heb ik de batterijen van alle drie de gordijnen maar een keer opgeladen, maar niet omdat ze leeg waren. Ik wilde een ijkpunt hebben zodat ik weet hoe lang de batterijen ongeveer mee gaan. Ik ben in januari 2023 begonnen met het noteren van batterijduur en -vervangingen. De FYRTURs waren sindsdien nog niet aan de beurt geweest :X. En ik gebruik de gordijnen dagelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

alex3305 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:10:
[...]

Ik weet niet of Zigbee2MQTT dan iets anders doet, maar mijn FYRTURs gedragen zich als EndDevice:
[Afbeelding]

Het zou wel kunnen dat deCONZ ze als router gebruik(te). En misschien de IKEA hub(s) ook. Het is enorm lang geleden dat ik mijn FYRTUR met deCONZ als coordinator heb gebruikt. Ik weet nog wel dat batterijduur destijds wel een stuk minder was als nu met Zigbee2MQTT. Want de batterijduur die ik nu met Zigbee2MQTT haal met mijn FYRTURs is bizar.

In augustus heb ik de batterijen van alle drie de gordijnen maar een keer opgeladen, maar niet omdat ze leeg waren. Ik wilde een ijkpunt hebben zodat ik weet hoe lang de batterijen ongeveer mee gaan. Ik ben in januari 2023 begonnen met het noteren van batterijduur en -vervangingen. De FYRTURs waren sindsdien nog niet aan de beurt geweest :X. En ik gebruik de gordijnen dagelijks.
Deconz (of enige andere software) gebruikt niets als router. Devices doen dat zelf. Software kan het wel anders weergeven, zoals z2m lijkt te doen.

Edit: Ah wacht, ik heb me vergist. Hij is geen router meer. Dat was ie volgens mij ooit wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Mimiix op 04-11-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seinfeld
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 17:58
Meer mensen bij wie de Ikea app niet opent en waarbij de verlichting ook niet reageert?

Edit; het updaten van de app hielp en daarmee de verlichting aan kunnen zetten. Alleen kan Google Nest de lampen nog steeds niet bedienen. Hij maakt het geluid alsof ie ze aan/uit zet, en geeft geen foutmelding, maar er gebeurt verder niks..

[ Voor 58% gewijzigd door Seinfeld op 04-11-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mimiix schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:44:
[...]

Deconz (of enige andere software) gebruikt niets als router. Devices doen dat zelf. Software kan het wel anders weergeven, zoals z2m lijkt te doen.
Juist. Dat begreep ik wel, maar ik wist niet in hoeverre een coordinator eventueel invloed had op het routeren in een Zigbee netwerk. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat zoiets met bepaalde quirks af te dwingen kan zijn. Maar goed, weer iets geleerd :).
Edit: Ah wacht, ik heb me vergist. Hij is geen router meer. Dat was ie volgens mij ooit wel.
Wellicht in het begin inderdaad. Dat vond ik ook al zo'n vertrouwensding omdat die standaard met een signaalversterker werd geleverd :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 18:56
Seinfeld schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:10:
Meer mensen bij wie de Ikea app niet opent en waarbij de verlichting ook niet reageert?

Edit; het updaten van de app hielp en daarmee de verlichting aan kunnen zetten. Alleen kan Google Nest de lampen nog steeds niet bedienen. Hij maakt het geluid alsof ie ze aan/uit zet, en geeft geen foutmelding, maar er gebeurt verder niks..
Ik heb sinds gisteren een soortgelijk probleem. Via de Ikea app kan ik de verlichting nog wel aansturen, maar via Google Home werkt het ineens niet meer. Na een commando (bv "doe de verlichting in de woonkamer uit") bevestigd Google wel dat dit gaat gebeuren, maar de verlichting blijft branden. Dit geldt voor alle lampen waarbij ik het probeer.
Aansturing van Sonos via Google home werkt nog wel.
Ik heb de koppeling Ikea/Google er uit gehaald en opnieuw toegevoegd, maar dit maakte geen verschil. Ook herstarten van de Ikea bridge hielp niet.
Google Home en Ikea app hebben geen update klaar staan. Geen idee waar het mis gaat, dit heeft een jaar lang feilloos gedraaid :?

Edit: na nog een keer de bridge herstarten werkt het weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruine01
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:12
Geen idee of dit het juiste forum is, maar gezien het onderwerp techneuten.
Ik wil graag de Ikea SILVERGLANS Led-strip voor badkamer op een andere 24V transformator aansluiten. Gewoon de stekker er afknippen. Maar helaas komen daar de kleuren “Wit” en “Zwart”. Mijn vraag is of “Zwart” de 0 en “Wit” de +24V DC is? Iemand dit ooit uitgezocht?

En andere optie waar ik mee verder kan ik de stekker op de SILVERGLANS driver. De stekker (zie foto) heeft twee pinnen. Kan iemand meten welke de “+” en welke de “-“ is? Alvast dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YHjDK-WVPV_g4sa0XhNO-MXzCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mB11zkD9HQ8OFuVs3QVd9Z4r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:55
Ik wil graag een set plafondlampen (3 led bulbs) gaan besturen met mijn smarthome systeem. Ik gebruik een tradfrihub.

Nu heeft Klikaanklikuit de ZCM-300 dimmer met zig ee. Echter wordt ik nergens wijs uit of deze nu te koppelen is aan de tradfri hub. Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
gelukkie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:23:
Ik wil graag een set plafondlampen (3 led bulbs) gaan besturen met mijn smarthome systeem. Ik gebruik een tradfrihub.

Nu heeft Klikaanklikuit de ZCM-300 dimmer met zig ee. Echter wordt ik nergens wijs uit of deze nu te koppelen is aan de tradfri hub. Iemand ervaring?
Heel eerlijk? Ga voor de Dirigera hub. Hiermee waren al mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. De nieuwe items kunnen ook niet aan de oude hub gekoppeld worden heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:31

ManiacsHouse

Scheisse!

Stefan1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:56:
[...]

Ik heb sinds gisteren een soortgelijk probleem. Via de Ikea app kan ik de verlichting nog wel aansturen, maar via Google Home werkt het ineens niet meer. Na een commando (bv "doe de verlichting in de woonkamer uit") bevestigd Google wel dat dit gaat gebeuren, maar de verlichting blijft branden. Dit geldt voor alle lampen waarbij ik het probeer.
Aansturing van Sonos via Google home werkt nog wel.
Ik heb de koppeling Ikea/Google er uit gehaald en opnieuw toegevoegd, maar dit maakte geen verschil. Ook herstarten van de Ikea bridge hielp niet.
Google Home en Ikea app hebben geen update klaar staan. Geen idee waar het mis gaat, dit heeft een jaar lang feilloos gedraaid :?

Edit: na nog een keer de bridge herstarten werkt het weer :)
Een keer roepen 'google synchroniseer apparaten' wil ook weleens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Serena schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:14:
[...]

Heel eerlijk? Ga voor de Dirigera hub. Hiermee waren al mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. De nieuwe items kunnen ook niet aan de oude hub gekoppeld worden heb ik begrepen.
Maar dan dezelfde vraag: is zo’n zigbee inbouwdimmer zoals die van Klikaanklikuit te koppelen aan de ikea hubs (en te gebruiken via homekit)? Of moet ik gaan kijken naar dimmers met Matter (stukje duurder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 00:59

Rio

Ik heb al een boek

gelukkie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:34:
[...]

Maar dan dezelfde vraag: is zo’n zigbee inbouwdimmer zoals die van Klikaanklikuit te koppelen aan de ikea hubs (en te gebruiken via homekit)? Of moet ik gaan kijken naar dimmers met Matter (stukje duurder).
Weliswaar n=1, maar ik heb deze dimmer in gebruik en die wordt gewoon gezien door en is bedienbaar via de Ikea app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 16:12
Rio schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:22:
[...]

Weliswaar n=1, maar ik heb deze dimmer in gebruik en die wordt gewoon gezien door en is bedienbaar via de Ikea app
n=11 (heb er 10 aangeschaft en in gebruik) :+
(met een beetje zoeken wel zeker een tientje goedkoper te vinden :))
Zelf ben ik wel gecharmeerd van de combinatie met Osram Glowdim GU10 spotjes welke tot 1800K lekker warm terug dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Oke dank! En zijn ze ook te gebruiken via Homekit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Laatst online: 11-06 20:24
Ik ben benieuwd in hoeverre het ikea systeem te mixen is met andere producten.

- Ik heb de Lidl hub (zigbee), kan ik daar Ikea sensoren mee verbinden? (Lidl is erg beperkt met sensoren)
- Kan ik andere zigbee devices verbinden met de Dirigeria (ikea hub)?
- Kan ik de Sky connect stick gebruiken om ikea devices te verbinden?

Wat doen jullie? Gewoon de ikea hub en sensoren kopen en ervanuitgaan dat devices van andere merken ook gekoppeld kunnen worden?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07 02:20
Evertt schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

De TRADFRI knop is lekker klein en zo overal weg te werken. Heb een oplossing voor gevonden.
De nieuwe knop is erg groot met voordeel AAA batterij.
Die zijn vrij waardeloos.
Hoeveel ik er al terug heb moeten brengen omdat deze nket meer fysiek werkte
Een veertje intern gaat stuk en werkt het klik niet meer dus de knop blijft hangen zeg maat

Bij de balie gaven ze aan dat deze ook vaak terug kwamen

Hopenlijk is het iets tijdelijke geweest en zijn ze inmiddels wel goed ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-07 19:21
Pieter2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:24:
- Ik heb de Lidl hub (zigbee), kan ik daar Ikea sensoren mee verbinden? (Lidl is erg beperkt met sensoren)
Je kan ze verbinden, maar je kan er verder niets mee. Ikea sensoren geven geen event terug naar de Lidl hub. Ikea heeft een ander concept wat betreft sensoren, zodat de sensoren ook te gebruiken zijn zonder hub. De sensoren koppel je dan direct aan de lampen.

Andersom doen de Lidl sensoren ook niets op een Ikea hub (iig niet op de oude Tradfi hub).
Ja, maar hoeveel werkt verschilt. Bv bij de Lidl lampen op Ikea hub lukt bij mij brightness / aan-uit wel, maar de kleurtemperatuur instelling werkt niet. Ook updaten van de firmware is lastig (die wordt via de Lidl Home app gepushed)
Geen ervaring mee, maar het zijn allemaal Zigbee devices, dus verbinden zal wel lukken. Welke features vervolgens beschikbaar zijn, hangt van de software af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 07-07 10:53
Je kunt eigenlijk alleen lampen en slimme stekkers van 1 zigbee-ecosysteem koppelen aan de hub van een ander ecossyteem. Producten als sensoren, bewegingsmelders etc. meestal niet. Dus geen Ikea sensoren aan een Lidl hub. Overigens is Lidl een Tuya variant, dus je kunt alle Tuya compatibel producten eraan koppelen. Moet je wel even overstappen naar de Tuya of Smart Life app. En Tuya Zigbee producten zijn er in overvloed.
Ik weet niet of je Ikea kunt gebruiken op een Sky connect stick. Ik heb een Homey, die kan het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu

Wat doen jullie? Gewoon de ikea hub en sensoren kopen en ervanuitgaan dat devices van andere merken ook gekoppeld kunnen worden?
Ik heb een Sky Connect met Home Assistant op een Raspberry Pi 4 en gebruik probleemloos IKEA en Hue lampen en sensoren. HA kan ook firmware updates (automatisch) installeren. Voor bv Hue sensoren kan ook de temperatuur data gebruikt worden wat in de Hue app niet mogelijk is (afaik). Wat ook wel handig kan zijn dat je een overzicht kan krijgen van de sensor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 08:32

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Even een vraag n.a.v.
nieuws: IKEA brengt Matter-ondersteuning naar Dirigera-smarthomehub

Zijn er mensen die van Tradfri zijn overgestapt naar Dirigera, en wat meer ervaring (liefst met iOS) hebben met de voordelen van een overstap? Bij mij hangt de Tradfri er eigenlijk nog steeds naar volle tevredenheid, ik gebruik gewoon homekit en alles werkt eigenlijk prima. Maar kan me voorstellen dat het langzamerhand gedateerd raakt en vijf tientjes voor een dirigera hub is nu natuurlijk ook niet het eind van de wereld als het echt voordeel oplevert (snellere communicatie bijvoorbeeld?). Mijn smarthome bestaat uit een stuk of 25 slimme ikea lampen en 4 eve thermo radiatorknoppen, meer niet. Dus echt communiceren met andere devices is niet nodig.

Ben benieuwd of julle het een slimme upgrade vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-11-2024 20:41 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:53
ajbu schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb een Sky Connect met Home Assistant op een Raspberry Pi 4 en gebruik probleemloos IKEA en Hue lampen en sensoren. HA kan ook firmware updates (automatisch) installeren. Voor bv Hue sensoren kan ook de temperatuur data gebruikt worden wat in de Hue app niet mogelijk is (afaik). Wat ook wel handig kan zijn dat je een overzicht kan krijgen van de sensor batterijen
Kan jij gemakkelijk ook je ikea afstandsbedieningen updaten via je skyconnect? Ik gebruik ZHA en heb een aardig lijst met Ikea hardware die moeizaam tot niet wil updaten.

Ik gebruik deze setting:

zha:
zigpy_config:
ota:
ikea_provider: true # Auto update Trådfri devices
#otau_directory: /path/to/your/ota/folder # Utilize .ota files to update everything

Heb jij het anders ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Laatst online: 11-06 20:24
ajbu schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:26:
[...]

Dat klinkt wel goed.Ik zou ook graag een zigbee hub willen hebben waaraan ik meerdere (merken) devices kan koppelen. Is jouw oplossing gebruiksvriendelijk of moet je er veel moeite doen om het werkend te krijgen/houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Aramiss schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:12:
Kan jij gemakkelijk ook je ikea afstandsbedieningen updaten via je skyconnect? Ik gebruik ZHA en heb een aardig lijst met Ikea hardware die moeizaam tot niet wil updaten.
Ik heb geen SkyConnect maar een ZBDongle-P, maar om IKEA afstandsbedieningen te updaten moet ik deze levend houden voor het starten. Bijvoorbeeld door een knopje herhaaldelijk in te drukken. Ik heb ook gemerkt dat afstandsbedieningen makkelijker updaten als ze dichtbij of dichterbij de coördinator liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Pieter2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:21:
Dat klinkt wel goed.Ik zou ook graag een zigbee hub willen hebben waaraan ik meerdere (merken) devices kan koppelen. Is jouw oplossing gebruiksvriendelijk of moet je er veel moeite doen om het werkend te krijgen/houden?
Die vraag is natuurlijk enorm subjectief. Als je Home Assistant al hebt draaien is ZHA met alle ondersteunde dongles gewoon inpluggen en configureren via de interface.

Zelf gebruik ik Zigbee2MQTT die je onder Home Assistant OS als add-on kunt installeren. Daarna werkt het ook redelijk out-of-the-box. Dat vind ik ook niet bijster ingewikkeld, maar je hebt hier wel meer knopjes dan bij bijvoorbeeld een IKEA hub. Daardoor vind ik wel wat eenvoudiger troubleshooten wanneer er iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
DeNachtwacht schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:39:
Even een vraag n.a.v.
nieuws: IKEA brengt Matter-ondersteuning naar Dirigera-smarthomehub

Zijn er mensen die van Tradfri zijn overgestapt naar Dirigera, en wat meer ervaring (liefst met iOS) hebben met de voordelen van een overstap? Bij mij hangt de Tradfri er eigenlijk nog steeds naar volle tevredenheid, ik gebruik gewoon homekit en alles werkt eigenlijk prima. Maar kan me voorstellen dat het langzamerhand gedateerd raakt en vijf tientjes voor een dirigera hub is nu natuurlijk ook niet het eind van de wereld als het echt voordeel oplevert (snellere communicatie bijvoorbeeld?). Mijn smarthome bestaat uit een stuk of 25 slimme ikea lampen en 4 eve thermo radiatorknoppen, meer niet. Dus echt communiceren met andere devices is niet nodig.

Ben benieuwd of julle het een slimme upgrade vinden.
Ik heb deze overstap gedaan voornamelijk in eerste instantie omdat hier de tradfri hub zo verschrikkelijk instabiel was (na een update) steeds maar weer lampen onbereikbaar tot ik er genoeg van had. Sinds de nieuwe hub er hangt eigenlijk geen problemen meer gehad.
Daarnaast nu natuurlijk ook de mogelijkheid om wat nieuwe dingen te kopen zoals de raam/deur sensoren (3 inmiddels) en een luchtsensor. Die prima werken.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik de ikea app/ios eigenlijk nooit gebruik. Ik doe alles vanuit homekit. Ook de automatiseringen. En dat werkt prima. Het aanmelden van de apparaten aan de nieuwe hub is overigens ook een verademing. In plaats van dat geklungel met een afstandsbediening erbij houden gewoon resetten en de app vind hem vanzelf. Zelfs 5 lampen in 1x.
De tradfri ligt hier nog ergens in een doos stilletjes niets te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Hallo!

Late reactie maaaar, ik heb één Vallhorn en die gaat retour de volgende keer dat ik bij Ikea ben.
Wat een enorm brak ding is dat zeg, de gevoeligheid van een plaat beton, ofwel je kon de ruimte inlopen, iets pakken en bij het verlaten sprong hij aan. Diverse hoeken geprobeerd om de detectie beter te krijgen maar niets mocht baten. 2 weken geleden kapte hij er helemaal mee en dat na 3 maanden ofzo, prut ding.

Overigens gebruikt met Ladda's en via Z2M.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Laatst online: 09-07 08:47
sapphire schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:19:
[...]

Late reactie maaaar, ik heb één Vallhorn en die gaat retour de volgende keer dat ik bij Ikea ben.
Wat een enorm brak ding is dat zeg, de gevoeligheid van een plaat beton, ofwel je kon de ruimte inlopen, iets pakken en bij het verlaten sprong hij aan. Diverse hoeken geprobeerd om de detectie beter te krijgen maar niets mocht baten. 2 weken geleden kapte hij er helemaal mee en dat na 3 maanden ofzo, prut ding.

heb er hier 4 in gebruik zonder problemen (op Homey)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Version: v2.685.000
We’ve been working hard to keep DIRIGERA hub for smart products in top condition, so your smart home can run as smooth as ever!

Release Date:2024-11-18

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
sapphire schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:19:
[...]

Die werken hier prima. Ik heb ze echter wel ingeregeld in HomeKit, niet in de Ikea app zelf.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste