• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bij het huis van mijn oma willen we wat verlichting slimmer aanpakken, met name de trap, overloop en hal verlichting gaat nu nog aan met een fysieke knop en gezien ze slechter been is, is de wens dat dat automatisch gaat, zodat ze niet meer in het donker lichtschakelaars hoeft te zoeken.

Nu heb ik thuis een heel Domotica systeem opgetuigd, Domoticz, Deconz, Zigbee you name it. Bij mijn oma is dat iets wat te overdreven, dus ik dacht als we nu de volgende apparaten kopen:
- Twee bewegingsmelders;
- Twee E27 lampen;
- Twee (of meer) knoppen.

De melders komen dan in de hal en in het trappengat te hangen, de lampen draaien we in de bestaande armaturen en de knoppen hangen we op de plek van de bestaande schakelaars. Kan je de apparaten dan koppelen zonder gebruik te maken van de hub?

Dus:
Beweging -> Lamp aan
Knop indrukken -> Lamp aan
Knop indrukken -> Lamp uit

Als ik de handleiding goed begrijp moet dat gaan, maar kan je ook meerdere lampen/schakelaars koppelen aan dezelfde lampen?

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 21-11-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:18
@rens-br Ik doe het zelf niet, maar je kunt ze als het goed is koppelen met Zigbee Light Link. Waarmee je een afstandsbediening of sensor inderdaad direct aan een lamp koppelt. Maar ik twijfel of dat ook correct werkt met een afstandsbediening én sensor aan één lamp. Want volgens mij kan er maar een controle apparaat zijn.

Als je echter zeker wilt zijn kun je voor een Dirigera hub gaan. Als jouw oma internet heeft zou dat het e.e.a. wel wat makkelijker maken.

Ik vind wel de afstandsbedieningen van IKEA niet altijd heel prettig in gebruik. Ik vind ze soms wat lastig in te drukken of tenminste het actuatiepunt te vinden. Maar wellicht is dat meer een beperking van mezelf O-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 23:27
[b]rens-br in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2"rens-br schreef
Als ik de handleiding goed begrijp moet dat gaan, maar kan je ook meerdere lampen/schakelaars koppelen aan dezelfde lampen?
Jazeker. Ik heb op meerdere plekken lampen met dubbele bediening. Een sensor en een aan/uit knop. Of een aan/ uit en meerdere van die andere knoppen.
Ik gebruik het wel allemaal vanuit HomeKit maar volgens mij kan het in de IKEA app ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

blazez schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:07:
Ik gebruik het wel allemaal vanuit HomeKit maar volgens mij kan het in de IKEA app ook gewoon.
Maar ik denk dat je de Ikea app niet kan gebruiken als je geen hub hebt en aangezien ik het voor oma zo simpel mogelijk wil houden, heeft het de voorkeur om de hub niet te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-05 19:16
rens-br schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:05:

Zonder Hub kan dit ook. Je kunt sensoren aan lampen koppelen, maar ook aan andere sensoren. Dus eerst koppel je een sensor aan alle lampen die je wilt. Vervolgens koppel je een andere sensor aan deze sensor.

Zo heb ik mijn buitenverlichting aan vier bewegingssensoren gekoppeld. In het totaal 8 lampen, die allemaal aan gaan als er bij één van de vier sensoren beweging is.

Overigens is het matig te zien wat je aan het doen bent, en of een koppeling wel of niet gelukt is. Erg gebruikersvriendelijk zou ik dit process zonder hub niet noemen. Maar destijds was dit scenario nog niet mogelijk met de Trafri hub en app.

• rens-br

rens-br

Hobbit13 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:55:
Overigens is het matig te zien wat je aan het doen bent, en of een koppeling wel of niet gelukt is.
Gezien het om 2 lampen, 2 sensoren en 2 schakelaars gaat moet dat vast wel goedkomen. Maar bedankt voor de bevestiging dat dit werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Hobbit13 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:55:
[...]

Zonder Hub kan dit ook. Je kunt sensoren aan lampen koppelen, maar ook aan andere sensoren. Dus eerst koppel je een sensor aan alle lampen die je wilt. Vervolgens koppel je een andere sensor aan deze sensor.
Een sensor koppelen aan een sensor? Doe je dat door op beide de pair knop in te drukken? Want ik krijg dat niet voor elkaar.

Ik kan een lamp koppen aan één sensor.
Ik kan twee lampen koppelen aan één sensor.
Maar ik kan niet één lamp koppelen aan twee bewegingssensoren.

Edit:
Koppelen was inmiddels gelukt. Sensoren bij elkaar houden en 10 tot 15 seconden de pair knop inhouden.

[ Voor 78% gewijzigd door rens-br op 23-11-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Het spul hangt. Het zijn uiteindelijk 2x 2 sensoren geworden. Maar ben eigenlijk niet super enthousiast over de spullen als ik het vergelijk met mijn Xiaomi sensoren en lampen.

De sensoren detecteren echt heel veel minder dan ik verwacht. In eerste instantie had ik een sensor op het plafond in de hal en overloop gehangen, maar dat bleek niet echt afdoende en zag in de handleiding ook dat ze eigenlijk niet echt bedoeld waren voor op het plafond. Dus in de hal (2 x 2.5 meter met twee deuren tegenover elkaar en een trapgat) eentje opgehangen boven elke deur, met het idee dat als je door de deur komt de sensor aan de overkant je detecteert. Maar de lamp gaat eigenlijk pas aan als je zowat in het midden van het halletje bent.

De overloop (1e etage) eigenlijk hetzelfde. Er hangt één sensor op de muur in de richting van de slaapkamer deuren. Vanuit de slaapkamer zie je de sensor hangen, maar pas als je er ongeveer 1 tot 1.5 meter vanaf staat gaat de lamp een keer aan. Vervolgens ook een sensor op het plafond gehangen die 'in' het trappengat kijkt, zodat er bij beweging op de trap de lamp ook al aangaat, maar hoewel in de handleiding staat dat 5 meter bereik moet lukken, detecteert de sensor je halverwege de trap al niet meer.

In totaal dus 4 sensoren die 2 lampen aan / uit schakelen. Het werkt eigenlijk zo slecht dat ik haast afvraag of ik iets fout doe...

Edit: ik zie nu de reacties en reviews bij die sensoren. Ik ben zo te zien niet de enige met dit probleem. Maandag misschien toch maar eens teruggaan naar de ikea om te kijken of ze iets kunnen betekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 23-11-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:09
Ik heb de TRÅDFRI hub (volgens mij het vorige type), en onderstaande Halemeier keukenverlichting. Iemand een idee of ik deze kan koppelen aan de hub of zou ik daar een andere voor nodig hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPgf7PmUBLl4YifeXDJuzQH_FyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3vMhDtWUSsLOWex774UKO4E.jpg?f=fotoalbum_large

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:18
@Padje87 Wat let je om het te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:39

SeatRider

Hips don't lie

Iemand er hier in geslaagd de RODRET (dimmer) op een Philips Hue bridge aan te melden? Of is dat hier vloeken in de kerk? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:09
Uiteraard geprobeerd volgens de handleiding van de Halemeijer en de Ikea app, zonder resultaat dus wellicht dat ik wat verkeerd doe en de vraag of iemand weet of dit uberhaupt mogelijk is.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
SeatRider schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:16:
Iemand er hier in geslaagd de RODRET (dimmer) op een Philips Hue bridge aan te melden? Of is dat hier vloeken in de kerk? :+
Zeker niet vloeken, is prima on-topic.

Ik denk dat dat geen zin heeft, de knoppen en sensoren van Ikea geven geen event waar de Hue hub iets mee kan. De knoppen geven direct aan de lampen opdrachten.

Maar ik verwacht dat dit tzt wel kan veranderen, met Matter ondersteuning zou de boel toch makkelijker uitwisselbaar moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 12:01
Hobbit13 schreef op zondag 1 december 2024 @ 02:34:
[...]

Maar ik verwacht dat dit tzt wel kan veranderen, met Matter ondersteuning zou de boel toch makkelijker uitwisselbaar moeten zijn?
Nee, want de huidige lampen, schakelaars en dimmers zoals de RODRET praten zelf geen Matter. Alleen de bridge doet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:39

SeatRider

Hips don't lie

Hobbit13 schreef op zondag 1 december 2024 @ 02:34:
[...]

Zeker niet vloeken, is prima on-topic.

Ik denk dat dat geen zin heeft, de knoppen en sensoren van Ikea geven geen event waar de Hue hub iets mee kan. De knoppen geven direct aan de lampen opdrachten.
Dan zou ik nog steeds geholpen zijn als ik de TRADFRI driver (voor de keukenledstrips) zowel met de RODRET als met Hue kan besturen. Ik heb ermee gespeeld, maar tot nu toe is het of/of. Zodra ik TRADFRI aan de Hue bridge heb gekoppeld werkt de RODRET niet meer.

(Dat zal zijn omdat ik de bridge koppel door hem eerst te resetten, maar dan nog is het met daarna niet meer gelukt om ook de RODRET te koppelen)

Edit: net nog een paar x geprobeerd, als ik de TRADRi driver eerst reset (10 sec pinhole) en daarna de Hue hub koppel werkt het, zodra ik daarna de RODRET "ook" koppel (alleen door de pair knop in te drukken op de RODRET en hem daarna vlakbij de TRADFRI driver te houden), dan lukt die koppeling, maar gooit ie gelijk de Hue er weer uit. En als ik dan de Hue weer koppel, reageert ie niet meer op de RODRET.

Jammer, maar helaas. Dan los ik het wel op met echte Hue knoppen (FoH :X )

[ Voor 24% gewijzigd door SeatRider op 01-12-2024 12:20 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 21:08
Het kan wel, maar het is gokwerk. Je ziet namelijk niet of je de remote succesvol gekoppeld hebt aan de Hue hub. En de knoppen zijn dus ook niet programeerbaar.
Je kunt deze handleiding volgen: https://community.hueesse...o-a-philips-hue-bridge/69
Het is mij gelukt maar ik ben snel overgestapt op de echte Hue remotes vanwege de complexe koppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:16
Voor de trådfri gateway:

Release Version: 1.28.0
03rd Dec 2024
New features and changes in Accessories:
STOFTMOLN plafond 37/24 (1.1.7)
Product ID: T2035, T2037, T2105, T2106
◆ Update to support new product revisions.

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:53
jwhoogervorst schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 01:39:
Voor de trådfri gateway:

Release Version: 1.28.0
03rd Dec 2024
STOFTMOLN plafond 37/24 (1.1.7)
Product ID: T2035, T2037, T2105, T2106
interessant, ik zat eens te kijken om de mijne te updaten..die blijft hangen op 1.21.31. In de 'raadpleeg update gegevens' geeft die netjes alle updates aan, maar wil zelf niet updaten. Iemand een idee hoe dit toch te forceren?

edit:

de boel maar eens gereset, maar helaas wil niet meer updaten. Alles werkt gewoon, volgens mij mis ik ook niet heel veel maar blijft een beetje irritant. Gelukkig dat tegenwoordig alles toevoegen wel een stukje soepeler werkt dan vroeger..

edit 2 kak, ik zie dat 1.21.31 de firmware van de gateway is, dus die is correct |:( App blijft wel hangen op 1.27

[ Voor 23% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-12-2024 10:13 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:12

Rio

Ik heb al een boek

Heeft iemand dit al ergens gevonden? https://www.bright.nl/nie...e-belangrijke-update.html

[ Voor 48% gewijzigd door Rio op 07-12-2024 16:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Laatst online: 06-05 22:12
De versiegeschiedenis van beide apps (iOS versie 1.41.1, Android versie 1.35.0) laat op dit moment van schrijven zien dat 'adaptive lights' vooralsnog, enkel op iOS werkt en er wordt ondersteund.
Vanaf versie 1.41.0: Get perfect lighting all day, every day, with adaptive lights! Your smart lights will automatically change their color and brightness throughout the day to keep your home in balance. It’s great for mind, body and soul.
Dat had de betreffende redacteur van het artikel best wel even mogen controleren c.q. vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:11

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Nu nog een lamp bedenken waar ik het kan toepassen. Bij mij gaan de lampen aan als het donker wordt en gaan uit als we gaan slapen. Maar, wel leuk om te hebben.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 19:36
Kun je de tretakt stekker ook in een onverwarmde schuur gebruiken? Er komt niet direct water op, maar de temperatuur daalt wel mee en stijgt in de zomer. Ook zal de luchtvochtigheid hoger zijn dan binnen.

Op de stekker zelf staat binnenhuis gebruiken. Verder kan ik geen specificaties vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57
kelly.hipolito schreef op zondag 8 december 2024 @ 04:11:
[...]

De versiegeschiedenis van beide apps (iOS versie 1.41.1, Android versie 1.35.0) laat op dit moment van schrijven zien dat 'adaptive lights' vooralsnog, enkel op iOS werkt en er wordt ondersteund.

[...]

Dat had de betreffende redacteur van het artikel best wel even mogen controleren c.q. vermelden.
Android versie 1.36.1 heeft adaptive lights functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
hydex schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:58:
Kun je de tretakt stekker ook in een onverwarmde schuur gebruiken?
De handleiding geeft indoor use aan, met temperatuur range van 0 tot 35 graden.

Ik verwacht geen problemen, het ding zal warmer zijn dan de omgeving, dus condensering is niet waarschijnlijk. Voor de levensduur is het vast niet positief, contactpunten zullen eerder gaan roesten als het vaak vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:12

Rio

Ik heb al een boek

ChiMan schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:24:
[...]

Android versie 1.36.1 heeft adaptive lights functionaliteit.
Komt hier zojuist binnen idd 👌🏽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Kun je de tretakt stekker ook in een onverwarmde schuur gebruiken? Er komt niet direct water op, maar de temperatuur daalt wel mee en stijgt in de zomer. Ook zal de luchtvochtigheid hoger zijn dan binnen.

Op de stekker zelf staat binnenhuis gebruiken. Verder kan ik geen specificaties vinden. Iemand een idee?
Ik kan nog niet voor de tretakt spreken, maar hier in de schuur (enkelsteens, onverwarmd) heb ik al enige tijd (meerdere winters) meerdere tradfri stekkers, een oud model bewegingssensor, een parasoll deur sensor en een aan/uit schakelaar hangen en het heeft nog nooit problemen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Wij hebben die nu ook buiten in de overkapping voor de Kerstverlichting. Mocht het kapot gaan, jammer dan. Dingen kosten geen drol. Gewoon proberen.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 19:36
Thnx voor jullie reacties. Ik ga hem er ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-04 16:45
Ik heb sinds deze week ook Ikea Smart lampen thuis. Ik heb de DIRIGERA Hub draaien. Lampen werken prima, afstandsbedieningen ook.

Het enige dat ik niet voor elkaar krijg is het koppelen aan mijn Apple Home kit. Ik ga naar in de app naar instellingen - integraties - Apple HomeKit. Ik kan nergens een QR-Code vinden die ik kan scannen, en ook de telefoon bij de Hub houden doet niks. Ook zie ik nergens een code om in te voeren.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Andere vraag: is er ook een soort 'disco-optie'. Dus in lampen die kleuren kunnen weergeven, dat de kleur elke....seconden veranderd van kleur?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
Had al ff in het topic gezocht maar kon het niet vinden....

Mijn ouders zijn gescheiden maar wonen in hetzelfde huis, op aparte verdiepingen. Delen de wifi en dus ook de Philips Hue app. Alleen niet handig want ze zetten wel eens elkaars lampen uit.

Nu had ik nog een ikea hub liggen, dus ik denk die kan ik dan gebruiken om het te splitsen.

Een deel van de lampen (offbrand) lukt. Maar ik krijg 1 Philips Hue e27 lamp en een Philips Ledstrip niet gekoppeld aan de ikea hub.

Resetten met de Philips remote lukt. De lamp gaat knipperen en gaat dan wit branden. Maar koppelen wil dus niet. Hoe kan ik deze toch aan de Ikea hub koppelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
mister9 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:40:
Ik heb sinds deze week ook Ikea Smart lampen thuis. Ik heb de DIRIGERA Hub draaien. Lampen werken prima, afstandsbedieningen ook.

Het enige dat ik niet voor elkaar krijg is het koppelen aan mijn Apple Home kit. Ik ga naar in de app naar instellingen - integraties - Apple HomeKit. Ik kan nergens een QR-Code vinden die ik kan scannen, en ook de telefoon bij de Hub houden doet niks. Ook zie ik nergens een code om in te voeren.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Andere vraag: is er ook een soort 'disco-optie'. Dus in lampen die kleuren kunnen weergeven, dat de kleur elke....seconden veranderd van kleur?

Thanks!
Kijk eens op de achterkant van de hub!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHiD3i_nHp2r6aTZn4ZHKdoJFuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUUQM3jogNwIeRzntNL4Jvph.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Prisma16 op 20-12-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-04 16:45
Perfect. Ik had m al tegen de muur zitten, maar het is gelukt! Thanks.

Enig idee of een stand beschikbaar waarbij je de kleuren laat rouleren om de …. Seconden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:03
Zijn er weer 50 vsn die stroom meet adapters binnen xijn ze ook weer in 1 dag op.
Wie koopt die toch als ern gek op steeds

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Maxwp schreef op donderdag 26 december 2024 @ 01:45:
Zijn er weer 50 vsn die stroom meet adapters binnen xijn ze ook weer in 1 dag op.
Sorry, ik had er een paar nodig :)

Be Stronger Than Your Excuses

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hehe idd, dat viel mij laatst ook op. Kan er al weken niet eentje krijgen. Enige wat ik kan bedenken dat mensen die dingen nu willen gebruiken voor het schakelen van kerstverlichting (daarvoor wilde ik er nl ook even eentje halen).

Los daarvan valt het me wel vaker op dat veel van die ikea smarthome spullen niet vanzelfsprekend altijd op voorraad zijn. Je moet echt van te voren even op de site kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/ ?
Die kost flink minder dan het HW alternatief.

• (RSH)
  • Laatst online: 17:23
maar ook flink minder functies, ze laten alleen het huidige gebruik zien en het totaal, geen historie o.i.d.

Ik gebruik de inspelling alleen voor snel even kort iets te meten, niet voor langdurig of complexere schakelingen of schema's

Wel iets om rekening mee te houden

• Maxwp
  • Laatst online: 12:03
Palomar schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:27:
[...]

Hehe idd, dat viel mij laatst ook op. Kan er al weken niet eentje krijgen. Enige wat ik kan bedenken dat mensen die dingen nu willen gebruiken voor het schakelen van kerstverlichting (daarvoor wilde ik er nl ook even eentje halen).

Los daarvan valt het me wel vaker op dat veel van die ikea smarthome spullen niet vanzelfsprekend altijd op voorraad zijn. Je moet echt van te voren even op de site kijken.
Daar heb je deze niet voor nodig dan kan je boor 6.99 se goedkopere zonder stroom meeting pakken

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:18:
[...]

Daar heb je deze niet voor nodig dan kan je boor 6.99 se goedkopere zonder stroom meeting pakken
Ja klopt, maar die is ook al een tijdje niet voorradig bij mijn lokale ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Even een vraagje. Ik heb de Dirigera gekocht en alles overgezet. Nu heb ik een lamp en een lichtsensor waar updaten... bij staat. Ik kan hier verder niet zoveel mee. Maar wat betekent het eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2cyKgPplLd7GsbH8EvTL5h-xrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3i4ylqNkJ7imflpKyFbNwoYK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
GerCor schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:21:
Even een vraagje. Ik heb de Dirigera gekocht en alles overgezet. Nu heb ik een lamp en een lichtsensor waar updaten... bij staat. Ik kan hier verder niet zoveel mee. Maar wat betekent het eigenlijk?
Ik denk dat mevrouw IKEA nieuwe gratis software voor de apparaatjes klaar heeft staan. Ik zou het er opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Prisma16 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat mevrouw IKEA nieuwe gratis software voor de apparaatjes klaar heeft staan. Ik zou het er opzetten.
Maar waar? Ik heb de nieuwste firmware. Ik klik op dat blauwe en op het klokje. Ik kan het niet vinden. 😪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe snel die dingen updaten via de mobiel, via Zigbee2MQTT (Home Assistant) ben je rustig zo rond de 2 uur kwijt aan een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

sypie schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:27:
Ik weet niet hoe snel die dingen updaten via de mobiel, via Zigbee2MQTT (Home Assistant) ben je rustig zo rond de 2 uur kwijt aan een update.
Ik denk ook dat ik even geduld moet hebben want de lamp die ook dezelfde melding gaf is inmiddels bijgewerkt.

Vaak ben je te bang ongeduldig 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 17:16
GerCor schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:17:
[...]

Maar waar? Ik heb de nieuwste firmware. Ik klik op dat blauwe en op het klokje. Ik kan het niet vinden. 😪
Ze hebben altijd even tijd nodig om te updaten. Het icoontje geeft aan dat hij bezig is.

Volgens mij komt er door de overstap van tradfri naar de dirigera ook andere fimrware op. ondanks dat het apparaat onder tradfri helemaal bijgewerkt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb onder de kerstboom een Parasoll sensor, een lamp en een Vallhorn sensor gevonden. So far so good en ik heb die Parasoll, Vallhorn en lamp prima kunnen koppelen en de automatisering werkt op zich prima. Dat wil zeggen, als de voordeur open gaat, gaat het licht aan en als de Vallhorn beweging ziet schakelt ook het licht.

In het dikgedrukte zit het probleem. De Vallhorn pikt niet alle beweging op, met name de kinderen ziet ie gewoon niet. De sensor hang in het donker op 2 meter zoals de handleiding zegt maar hij mist gewoon heel vaak beweging. Is dat gewoon de Vallhorn die gewoon niet zo goed is of pakt hij bij jullie wel gewoon alle beweging?
sypie schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:27:
Ik heb laatst ook een lamp moeten updaten maar die heeft er lachend 5 uur over gedaan :X . Functioneel niks van gemerkt overigens

[ Voor 22% gewijzigd door Tha_T op 31-12-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Tha_T schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:56:
....

Ik heb laatst ook een lamp moeten updaten maar die heeft er lachend 5 uur over gedaan :X . Functioneel niks van gemerkt overigens
Sensor is nog steeds bezig met updaten. Werkt verder prima. Maar ik denk dat ik straks toch eens even 4 x op de koppelknop ga drukken. Kijken of dat iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:20

angerfist-yentl

vake bei te bange!

GerCor schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:24:
[...]

Sensor is nog steeds bezig met updaten. Werkt verder prima. Maar ik denk dat ik straks toch eens even 4 x op de koppelknop ga drukken. Kijken of dat iets oplevert.
Mijn ervaring is dat als zoon melding niet weggaat je de sensor even op nieuw moet koppelen idd.

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

angerfist-yentl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:57:
[...]

Mijn ervaring is dat als zoon melding niet weggaat je de sensor even op nieuw moet koppelen idd.
Sensor gereset. Ik dacht even: opgelost...... maar gaat nu toch weer, verder met, updaten.

Nou ja, het werkt verder dus..... volgend jaar maar weer eens kijken.

Wat ik wel mooi aan de nieuwe app vind is dat ik nu alles op afstand kan bedienen. Deed ik eerder altijd met Google Home. En dat je de radiozenderlogo's in beeld krijgt van Sonos. En uiteraard het koppelen is nu wel erg eenvoudig geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:30
GerCor schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:24:
[...]

Dit komt ook voor als het device geen goede verbinding heeft met de Zigbee router. De upload van de nieuwe firmware duurt dan heel lang, wordt uiteindelijk afgebroken en start opnieuw. Tijdelijk naast de hub zetten tot de update gedaan is kan dan helpen. Sensor zelf geeft erg weinig data verkeer dus die zal ook blijven werken bij een zwak signaal, wat verder van router/hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Tha_T schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:56:
Ik heb onder de kerstboom een Parasoll sensor, een lamp en een Vallhorn sensor gevonden. So far so good en ik heb die Parasoll, Vallhorn en lamp prima kunnen koppelen en de automatisering werkt op zich prima. Dat wil zeggen, als de voordeur open gaat, gaat het licht aan en als de Vallhorn beweging ziet schakelt ook het licht.

In het dikgedrukte zit het probleem. De Vallhorn pikt niet alle beweging op, met name de kinderen ziet ie gewoon niet. De sensor hang in het donker op 2 meter zoals de handleiding zegt maar hij mist gewoon heel vaak beweging. Is dat gewoon de Vallhorn die gewoon niet zo goed is of pakt hij bij jullie wel gewoon alle beweging?

[...]
Lees de reviews bij ikea, veel klachten over de melder, veel exemplaren werken niet goed. Ik heb er zelf een op toilet, doet het 90% van de tijd goed maar niet altijd. Dan kan je er vlak voor gaan dansen zonder dat er beweging gedetecteerd wordt. Ander probleem is dat de Vallhorn gevoelig is voor type batterij, goede oplaadbare batterij kan problemen verminderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

ajbu schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:28:
[...]

Dit komt ook voor als het device geen goede verbinding heeft met de Zigbee router. De upload van de nieuwe firmware duurt dan heel lang, wordt uiteindelijk afgebroken en start opnieuw. Tijdelijk naast de hub zetten tot de update gedaan is kan dan helpen. Sensor zelf geeft erg weinig data verkeer dus die zal ook blijven werken bij een zwak signaal, wat verder van router/hub.
Mijn betere wederhelft heeft net ontdekt dat ik ook nog een afstandsbediening heb die aan het updaten is. Had ik zelf niet gezien. Dus, op jouw advies beide nu naast de hub gelegd.

Edit: Uitstekend advies. Binnen een paar minuten is de sensor klaar met updaten. De AB gereset en ook klaar met updaten.

Op naar 2025.... d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door GerCor op 31-12-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Nu online
ajbu schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:36:
[...]

Lees de reviews bij ikea, veel klachten over de melder, veel exemplaren werken niet goed. Ik heb er zelf een op toilet, doet het 90% van de tijd goed maar niet altijd. Dan kan je er vlak voor gaan dansen zonder dat er beweging gedetecteerd wordt.
Reviews zijn niet altijd helemaal wat je verwacht met mensen die er niks van snappen maar ik ben dus duidelijk niet de enige met deze issues.
Ander probleem is dat de Vallhorn gevoelig is voor type batterij, goede oplaadbare batterij kan problemen verminderen
Er zitten al 1,3 volt Ladda's in. Die tip had ik dan weer wel gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-04 08:38
Kan iemand mij vertellen of de Nederlandse versies van TRETAKT of INSPELNING langs de kant van de muur een opening hebben voor penaarde? Dan zou ik die namelijk kunnen gebruiken als adapter (ook goedkoper dan een ‘domme’ adapter van een degelijk merk).

Ik ben namelijk op zoek naar stopcontact dimmers met zigbee, in deze lijst lijkt enkel de zwarte Adurosmart penaarde te hebben maar is niet in voorraad: https://www.robbshop.nl/s...ng/slimme-stekkers/dimmer

[ Voor 89% gewijzigd door TheMaxMan op 06-01-2025 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
De TRETAKT hier, in NL gekocht,heeft penaarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGxOaUu9tDUnBuqNEIs-JKV61f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlFYefGHvdTqbiMPbnfIF1jZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Als je ze in Nederland koopt heeft hij geen penaarde maar randaarde.
Zie:
https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/

Als je ze in Belgie koopt heeft hij penaarde.
Zie
https://www.ikea.com/be/n...t-stroommonitor-40569839/

Hetzelfde geld voor Trektakt

[ Voor 11% gewijzigd door bananasplit op 06-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Tha_T schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:53:
[...]

Reviews zijn niet altijd helemaal wat je verwacht met mensen die er niks van snappen maar ik ben dus duidelijk niet de enige met deze issues.

[...]

Er zitten al 1,3 volt Ladda's in. Die tip had ik dan weer wel gelezen ;)
Heb ook gehoord dat gewone alkaline batterijen problemen kunnen geven.

Oplaadbare batterijen behouden hun nominale spanning veel beter bij belasting dan standaard Alkaline batterijen dus dat zal de reden vermoedelijk wel zijn.

Ik gebruik hier ook Ladda's voor de Vallhorn en heb geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
bananasplit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:19:
Als je ze in Nederland koopt heeft hij geen penaarde maar randaarde.
Zie:
https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/

Als je ze in Belgie koopt heeft hij penaarde.
Zie
https://www.ikea.com/be/n...t-stroommonitor-40569839/

Hetzelfde geld voor Trektakt
Het ging me om de kant van de muur, die is niet zichtbaar op de foto's op de website. Dankzij de foto van @Prisma16 weet ik nu dat de Nederlandse TRETAKT daar ook penaarde heeft en kan dat een oplossing zijn om een stekker met enkel randaarding (zoals die Zigbee dimmer stopcontacten) aan te sluiten op een Belgisch stopcontact :)

Nu nog zien hoe ik ze tot in België krijg, want IKEA Nederland vraagt een Nederlandse postcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
TheMaxMan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Nu nog zien hoe ik ze tot in België krijg, want IKEA Nederland vraagt een Nederlandse postcode.
Houd er rekening mee dat Inspelning amper leverbaar is in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
ChiMan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Houd er rekening mee dat het amper leverbaar is in Nederland.
Op dit moment 83 stuks Tretakt in Amsterdam, 264 in Delft, 1 in Haarlem en 1 Heerlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Ik refereer naar Inspelning voorraad.
Heb mijn vorige post inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Laatst online: 12:39
Kunnen we de inspelning ook een beetje vergelijken met de shelly plug? Shelly's zijn behoorlijk wat duurder.
Het meten van de stroom is een must, maar de history wordt opgeslagen in HA dus in de plus zelf is dat niet van belang.

Plus S is een goede 20 euro per stuk, de inspelning 10. Kan je nog eens heen en weer rijden naar delft als je er een stuk of 10 koopt :)

Enige nadeel zover ik nu kan zien is dat ik 2x een shellyplug in een WCD kwijt kan en de inspelning is iets te fors daarvoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Tribunus op 06-01-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Tribunus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:58:
Kunnen we de inspelning ook een beetje vergelijken met de shelly plug? Shelly's zijn behoorlijk wat duurder.
Het meten van de stroom is een must, maar de history wordt opgeslagen in HA dus in de plus zelf is dat niet van belang.

Plus S is een goede 20 euro per stuk, de inspelning 10. Kan je nog eens heen en weer rijden naar delft als je er een stuk of 10 koopt :)

Enige nadeel zover ik nu kan zien is dat ik 2x een shellyplug in een WCD kwijt kan en de inspelning is iets te fors daarvoor.
Shelly is inderdaad kleiner en duurder. Ander verschil is dat Shelly niet via Zigbee werkt een max 2500 W mag schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:33
ChiMan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Houd er rekening mee dat Inspelning amper leverbaar is in Nederland.
Er liggen, op het moment van schrijven, 194 op voorraad bij Ikea Delft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
Voor mijn nieuwe woning toch maar begonnen met inslaan

1x hub
1x gekleurde lamp met remote

Er komt nog bij:

Gekleurde ledstrips
Automatische gordijnen
Meer lampen

Heerlijke verademing tov de prijzen van Hue

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

corset schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:42:
Voor mijn nieuwe woning toch maar begonnen met inslaan

1x hub
1x gekleurde lamp met remote

Er komt nog bij:

Gekleurde ledstrips
Automatische gordijnen
Meer lampen

Heerlijke verademing tov de prijzen van Hue
Het is mooi spul inderdaad voor zeer vriendelijke prijzen. 1 dingetje waar ik tegenaan loop: ik heb de spotjes een kleur toegewezen. Ook zit er een scène op. Gaan aan bij zonsondergang. Gaan uit om 01:15. Volgende dag gaan de lampen netjes aan maar niet met de kleur die ik had toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
GerCor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Het is mooi spul inderdaad voor zeer vriendelijke prijzen. 1 dingetje waar ik tegenaan loop: ik heb de spotjes een kleur toegewezen. Ook zit er een scène op. Gaan aan bij zonsondergang. Gaan uit om 01:15. Volgende dag gaan de lampen netjes aan maar niet met de kleur die ik had toegewezen.
Ik gebruik deze lampen met home assistant en dat is het een bekend probleem dat je maar één eigenschap per keer kan instellen, dus of de kleur of de helderheid. De oplossing binnen home assistant is om twee opdrachten direct na elkaar te geven.
Mogelijk kan je in de app van IKEA twee scènes maken die op dezelfde tijden lopen? Eén scène voor de helderheid en eentje voor de kleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Prisma16 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Ik gebruik deze lampen met home assistant en dat is het een bekend probleem dat je maar één eigenschap per keer kan instellen, dus of de kleur of de helderheid. De oplossing binnen home assistant is om twee opdrachten direct na elkaar te geven.
Mogelijk kan je in de app van IKEA twee scènes maken die op dezelfde tijden lopen? Eén scène voor de helderheid en eentje voor de kleur?
Ik ga even testen 👍

Ik heb het al gevonden. Nadat je de scène hebt gemaakt en opgeslagen. Dan moet je ook nog naar de lampen, kleur uitkiezen en ook daar weer opslaan.

[ Voor 12% gewijzigd door GerCor op 07-01-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45
In mijn nieuwe woning heb ik een vliering op de slaapkamer. Het leek me wel mooi en handig om de verlichting daar automagisch aan te laten gaan zodra ik het luik open. Dat kan natuurlijk eenvoudig met een Parasoll sensor. Maar: wat voor verlichting ga ik plaatsen op die vliering? Het is een vrij grote ruimte (ruim 5,5 x 3 meter), met een plafond waar ik (eigenlijk) niet in kan boren. Ik had dus bedacht om led-verlichting rondom te doen, of in ieder geval zoveel mogelijk. Dan kom ik (denk ik) uit bij de Ormanas, al gaat die jammer genoeg maar tot 4 meter.

Heeft deze een beetje een aardige lichtopbrengst? Of kan ik beter voor een ander soort verlichting gaan? Gekleurd licht voelt overigens een beetje als overkill in deze ruimte (zelfs dimmen vind ik niet nodig), maar volgens mij heeft IKEA geen goed (slim) alternatief?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
posttoast schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:04:
In mijn nieuwe woning heb ik een vliering op de slaapkamer. Het leek me wel mooi en handig om de verlichting daar automagisch aan te laten gaan zodra ik het luik open. Dat kan natuurlijk eenvoudig met een Parasoll sensor. Maar: wat voor verlichting ga ik plaatsen op die vliering? Het is een vrij grote ruimte (ruim 5,5 x 3 meter), met een plafond waar ik (eigenlijk) niet in kan boren. Ik had dus bedacht om led-verlichting rondom te doen, of in ieder geval zoveel mogelijk. Dan kom ik (denk ik) uit bij de Ormanas, al gaat die jammer genoeg maar tot 4 meter.

Heeft deze een beetje een aardige lichtopbrengst? Of kan ik beter voor een ander soort verlichting gaan? Gekleurd licht voelt overigens een beetje als overkill in deze ruimte (zelfs dimmen vind ik niet nodig), maar volgens mij heeft IKEA geen goed (slim) alternatief?
Het klinkt niet erg 'tweakerig' en ik begrijp je idee wel, maar hoe vaak kom je op die vliering?
Ik kom er 4 keer per jaar, voor de kussen van de tuinstoelen en voor de kerst attributen.
Ik heb daarom gewoon voor een ouderwetse schakelaar en LED TL armaturen gekozen.
Het is echt zo'n locatie waar om 1 of andere reden de sensor een keer niet lekker werkt en de verlichting ongemerkt weken blijf branden 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
posttoast schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:04:

640 lumen is (meer dan) genoeg, om een normale vliering te verlichten. Strip zal waarschijnlijk ook niet heel hoog zitten. Voor een ruimte die weinig gebruikt wordt zou ik zelf geen smart verlichting meer doen maar een ‘gewone’ schakelaar of ledstrip/lamp een stekkerblok met schakelaar bij het luik, of een ledstrip voor een kast met ingebouwde sensor. Dan hoef je niet de vliering op om de batterij van de sensor te verwisselen of gaat het licht niet aan die ene keer dat je het nodig hebt. Continue 0.3watt voor iets dat je bijna nooit gebruikt is niet veel maar wel zonde.. als je de vliering vaak gebruikt is het natuurlijk anders….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 17:45
Ik snap jullie reacties over "normale" verlichting, maar dan moet ik zelf een domme schakelaar gaan maken (en dat kan natuurlijk ook gewoon een draadje met lampschakelaar zijn realiseer ik me nu). Ik heb er nu namelijk nog geen lamp, maar enkel een elektrapunt (niet geschakeld dus). Ik denk inderdaad niet dat ik dagelijks op de vliering ga staan, dus misschien moet ik mijn innerlijke tweaker hier even loslaten. Ik ga er over nadenken ;)

omniscale.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Gewoon zoiets op de vliering leggen/hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwHTBUa38onvbXEq8lB5LXf7glo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oyYwGgk4itUx8C5CCkjMzXyg.png?f=fotoalbum_large

https://www.toolstation.n...hl-looplamp-wl-550/p73980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik heb recentelijk een aantal Vallhorn sensors gekocht, alles zonder problemen aan Home Assistant gekoppeld en werkend.

5 sensors gedragen zich identiek, er is echter één sensor die afwijkend gedrag vertoond:
- Bij het detecteren van beweging licht de sensor rood op
- De lichtmeting lijkt steeds terug te vallen naar 0 tussen de metingen, zie hiervoor onderstaande grafiek van twee sensoren die naast elkaar geplaatst zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBc0D7KCQ2f1fP0yn3gRsq-zO-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2mXL5bD512TRO5rtFtB7DSH.png?f=fotoalbum_large

De firmware van alle sensoren is up-to-date en 5 sensoren laten het beeld zien van de linker grafiek.

Ik ben benieuwd of iemand dit eerder heeft gezien en of dit via settings in Home Assistant te veranderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De gemiddelde Tweaker is volgens mij best hoog-eisend dus ik had verwacht dat àls "coil whine" in lampen nog een issue was bij de recente serie lampen van Ikea dat ik daar in dit topic wel meer klachten over gevonden zou hebben. Er op googlen vind je genoeg, maar veelal ook 2/3/4/5 jaar oude posts op reddit en andere fora.
Ons huidige huis heeft 50+ lampen van Philips Hue, maar die hebben we allemaal mee verkocht en blijven dus achter....het nieuwe huis moet een nieuw lichtplan voor komen en daar ben ik druk mee bezig.
De pi met HA draaiend ligt klaar, dus ik ben iets vrijer om te kiezen los van ecosystemen en philips hue als lampen beviel goed, maar wel prijzig zeker met 50+ aantallen. Het nieuwe huis is nog weer wat groter, dus die 50+ lampen gaan we wederom wel weer halen.

Zijn er nog irritaties qua Ikea tradfri apparatuur om rekening mee te houden? Ik las al even kort dat ik iets uitgebreider scenes moet sturen, mogelijk met 2 aparte commands (felheid en er achteraan de kleur), maar dat is te overzien (wel ietwat extra werk). De laatste pagina's lijken mensen gewoon tevreden of mis ik toch iets cruciaals?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:12

zit

Twijfel welke lampen het fijnst zijn voor in de slaapkamers:dimbaar/warm wit of dimbaar/wit spectrum. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zit schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:17:
Twijfel welke lampen het fijnst zijn voor in de slaapkamers:dimbaar/warm wit of dimbaar/wit spectrum. Iemand ervaring hiermee?
In ons huidige huis hebben we in de slaapkamers full color spectrum zelfs ..in de praktijk gebruiken we alleen warm wit gedimd en feller als standjes. Ik heb nooit behoefte gehad aan blauwer licht dan 2700k wat een beetje de standaard warm wit is.
Dus ik zou het geld besparen :)

edit: en blijf uiteraard benieuwd naar mijn vraag hier 2 boven :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 18-01-2025 19:21 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
Nomad schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:37:
De gemiddelde Tweaker is volgens mij best hoog-eisend dus ik had verwacht dat àls "coil whine" in lampen nog een issue was bij de recente serie lampen van Ikea dat ik daar in dit topic wel meer klachten over gevonden zou hebben. Er op googlen vind je genoeg, maar veelal ook 2/3/4/5 jaar oude posts op reddit en andere fora.
Ons huidige huis heeft 50+ lampen van Philips Hue, maar die hebben we allemaal mee verkocht en blijven dus achter....het nieuwe huis moet een nieuw lichtplan voor komen en daar ben ik druk mee bezig.
De pi met HA draaiend ligt klaar, dus ik ben iets vrijer om te kiezen los van ecosystemen en philips hue als lampen beviel goed, maar wel prijzig zeker met 50+ aantallen. Het nieuwe huis is nog weer wat groter, dus die 50+ lampen gaan we wederom wel weer halen.

Zijn er nog irritaties qua Ikea tradfri apparatuur om rekening mee te houden? Ik las al even kort dat ik iets uitgebreider scenes moet sturen, mogelijk met 2 aparte commands (felheid en er achteraan de kleur), maar dat is te overzien (wel ietwat extra werk). De laatste pagina's lijken mensen gewoon tevreden of mis ik toch iets cruciaals?
Hier een 10-tal Ikea Tradfri RGBW lampen. Sinds kerst staat Matter open op de Ikea Dirigera Hub om Home Assistant te gebruiken. Nog nooit 2 aparte commando's moeten sturen, alles komt gewoon toe in 1 commando.

Het enige wat hier minder goed werkt: wanneer een lamp zonder stroom wordt gezet, komt die niet als unavailable te staan. Van alles wat ik online lees, heeft dat te maken omdat de Dirigera hub daar tussen zit en zou dat wel prima moeten werken in ZHA en Z2MQTT.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMaxMan op 20-01-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
Nomad schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:37:

Ter info: met een Sonoff Zigbee stick (en wrs met gelijk welke hub die niet van IKEA is) is het idd met 2 aparte commando’s te doen, maar de lampen komen wel als unavailable te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
fvhemert schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:28:
Ik heb recentelijk een aantal Vallhorn sensors gekocht, alles zonder problemen aan Home Assistant gekoppeld en werkend.

5 sensors gedragen zich identiek, er is echter één sensor die afwijkend gedrag vertoond:
- Bij het detecteren van beweging licht de sensor rood op
- De lichtmeting lijkt steeds terug te vallen naar 0 tussen de metingen, zie hiervoor onderstaande grafiek van twee sensoren die naast elkaar geplaatst zijn.

[Afbeelding]

De firmware van alle sensoren is up-to-date en 5 sensoren laten het beeld zien van de linker grafiek.

Ik ben benieuwd of iemand dit eerder heeft gezien en of dit via settings in Home Assistant te veranderen is.
Dat is gewoon de geboden functionaliteit.
Als je een continue lichtmeting gaat doen met een batterij gevoed device dan zul je ongeveer om de dag batterijen moeten vervangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het gaat mij niet zozeer over hoe de sensors werken in het algemeen maar het afwijkende gedrag van slechts 1 van de 5.

Waarom licht alleen bij deze sensor de LED op bij beweging en waarom ziet de licht rapportage er anders uit. De onder liggende vraag is, kan ik de sensor vanuit Home Assistant configureren zodat hij zich het zelfde gedraagt als de andere vier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:54
Hallo allemaal, ik heb in huis een dirigera met totaal een stuk of 15 Tradfri lampen. Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een afstandbediening waarmee ik totaal een stuk of 4-6 groepjes lampen kan bedienen (aan/uit+dimmen)
Zoiets bestaat niet van Ikea maar misschien heeft iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12

Reptile209

- gers -

Borkus schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:25:
Hallo allemaal, ik heb in huis een dirigera met totaal een stuk of 15 Tradfri lampen. Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een afstandbediening waarmee ik totaal een stuk of 4-6 groepjes lampen kan bedienen (aan/uit+dimmen)
Ik heb geen idee of dit gaat werken in het IKEA-systeem, maar wellicht dat je gewoon zoiets kunt gebruiken? zoeken bij google naar 'zigbee+remote+meerdere+groepen'
En ik neem aan dat via de/een app geen (wenselijke) oplossing is?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
Borkus schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:25:
zoiets, maar het zou me verwonderen moest dat goed werken met de Ikea home app. https://www.robbshop.nl/r...ediening-4-kanaals-zigbee

Als je klaar bent voor een hellhole is het mss tijd voor home assistant, dan pak je zo goed als gelijk welke Zigbee remote en laat je gelijk welke knop daarop doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Laatst online: 17:16
Update voor de trådfri gateway:

Release Version: 1.28.1
15th Jan 2025
TRÅDFRI color white spectrum bulbs E27/GU10 (1.0.44)
Product ID: LED2109G6, LED2110R3

[ Voor 7% gewijzigd door jwhoogervorst op 23-01-2025 18:37 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
TheMaxMan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:04:
[...]

Ter info: met een Sonoff Zigbee stick (en wrs met gelijk welke hub die niet van IKEA is) is het idd met 2 aparte commando’s te doen, maar de lampen komen wel als unavailable te staan.
Ik vroeg mij eigenlijk af … zijn er hier mensen die Z2MQTT of Deconz gebruiken ivm Home Assistant en Tradfri lampen, en hebben die hetzelfde probleem? (kleuren en intensiteit in 1-zelfde commando sturen met een transition werkt niet goed)

Want als ik er over opzoek, gaat het steeds over ZHA.

[ Voor 4% gewijzigd door TheMaxMan op 24-01-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsDeKa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:41
De enigste waar ik al ervaring mee gehad heb:

Certain IKEA bulbs switching on to lowest brightness on toggle https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/19211

[Feature request]: Additional workarounds to unfreeze IKEA lights https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/18574

De laatste tijd zijn deze issues me zelfs niet meer voorgevallen, beide kan je omheen werken als het toch gebeurt. Met dat deze lampen zo populair zijn worden er ook veel fixes toegevoegd denk ik. Voor de prijs ben ik heel tevreden met ongeveer 15 Ikea lampen en spots in Z2M

Recent was er ook die 1.0.44 firmware update, maar is me niet duidelijk wat er verbeterd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
EsDeKa schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:46:
De enigste waar ik al ervaring mee gehad heb:

Certain IKEA bulbs switching on to lowest brightness on toggle https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/19211

[Feature request]: Additional workarounds to unfreeze IKEA lights https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/18574

De laatste tijd zijn deze issues me zelfs niet meer voorgevallen, beide kan je omheen werken als het toch gebeurt. Met dat deze lampen zo populair zijn worden er ook veel fixes toegevoegd denk ik. Voor de prijs ben ik heel tevreden met ongeveer 15 Ikea lampen en spots in Z2M

Recent was er ook die 1.0.44 firmware update, maar is me niet duidelijk wat er verbeterd is
Firmware zou hier de laatste moeten zijn, tot vorige week hingen ze aan de Dirigera. Die update heeft het dus niet opgelost. Volgende keer dat ik een dagje tijd heb, wordt het hier overgezet naar Z2M. Zo blijven we bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Laatst online: 13-05 14:32
Heeft er iemand toevallig informatie wanneer INSPELNING weer op voorraad komt?
Ik had vorig jaar QempZoR in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2" gezien maar daarna helemaal vergeten en zie dat ze overal zijn uitverkocht.

Wellicht weet iemand meer :9

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Christoxz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:24:
Heeft er iemand toevallig informatie wanneer INSPELNING weer op voorraad komt?
Ik had vorig jaar QempZoR in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie 2" gezien maar daarna helemaal vergeten en zie dat ze overal zijn uitverkocht.

Wellicht weet iemand meer :9
Je hebt er waarschijnlijk niet zoveel aan, maar ik was 17 december in ikea Duiven toen ik zag dat het hele schap leeg was. Een medewerker vertelde toen dat ze uitverkocht waren en dat ze zeker de eerste vier weken nog geen nieuwe verwachten. Aangezien dat morgen 6 weken geleden is, zou je ze in theorie ieder moment weer kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:53
blazez schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:49:
[...]

Je hebt er waarschijnlijk niet zoveel aan, maar ik was 17 december in ikea Duiven toen ik zag dat het hele schap leeg was. Een medewerker vertelde toen dat ze uitverkocht waren en dat ze zeker de eerste vier weken nog geen nieuwe verwachten. Aangezien dat morgen 6 weken geleden is, zou je ze in theorie ieder moment weer kunnen verwachten.
afgelopen zaterdag lagen ze er in ieder geval nog niet (in Duiven)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Laatst online: 13-05 14:32
blazez schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:49:
[...]

Dat geeft wel een klein beetje hoop dat er eventueel binnenkort weer beschikbaarheid is. Echter vertellen soms winkel medewerkers maar wat, om van je af te zijn, dus nog even afwachten.

Kan gelukkig online de voorraad inzien per filiaal. Voor de grap is bekeken in Duitsland en Spanje, en ook daar zijn ze overal uitverkocht, en nog niet op voorraad.

We gaan het zien, heb sockets nodig, maar voor die prijs wil ik geen eens een ander merk proberen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:33
Christoxz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:07:
[...]

Dat geeft wel een klein beetje hoop dat er eventueel binnenkort weer beschikbaarheid is. Echter vertellen soms winkel medewerkers maar wat, om van je af te zijn, dus nog even afwachten.

Kan gelukkig online de voorraad inzien per filiaal. Voor de grap is bekeken in Duitsland en Spanje, en ook daar zijn ze overal uitverkocht, en nog niet op voorraad.

We gaan het zien, heb sockets nodig, maar voor die prijs wil ik geen eens een ander merk proberen.
twee weken geleden ofzo kreeg ik mail van Ikea dat er weer voorraad was in Duiven; snel 2 besteld, voorraad was 20 stuks oid. Er komt soms dus een beetje binnen. Ikea notificatie zetten en snel bestellen is de truuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
Ik heb een tijdje terug een Ormanas LED-strip geinstalleerd, maar de afstand tussen de LEDS begint te storen. Kan ik de controller (het smarthome gedeelte veronderstel ik) behouden en enkel de strip vervangen met iets anders?

[ Voor 11% gewijzigd door TheMaxMan op 29-01-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
TheMaxMan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:45:
Ik heb een tijdje terug een Ormanas LED-strip geinstalleerd, maar de afstand tussen de LEDS begint te storen. Kan ik de controller (het smarthome gedeelte veronderstel ik) behouden en enkel de strip vervangen met iets anders?
Dat moet wel lukken al zal het een uitdaging kunnen zijn om een strip te vinden waar hetzelfde stekkertje aan zit. Anders word het solderen.
En het voltage moet natuurlijk hetzelfde zijn. Volgens mij werken alle Ikea LED producten op 24 volt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RubenA
  • Laatst online: 07:10
Ik heb zoals velen een vallhorn sensor waar ik niet heel blij mee was. Nu kom ik vanavond bij m'n pa, die van hem werkt perfect! Ik dacht, de sensor lijkt wel een kwartslag gedraaid t.o.v. die van mij. Thuis mijn sensor een kwartslag gedraaid... Werkt prima! Dus mensen die dezelfde ervaring hebben als ik... Give it a try!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 14-05 14:16

rik

Zo’n 6 weken terug heb ik het huis aangevuld met zo’n 10 Tradfri GU10’s en daarmee ook wat Govee’s (of hoe heet het) de deur uit gedaan. De Govee’s waren qua kleurbereik echt minder, en de Tradfri komen heel goed uit de CRI testen, op vlakken zelfs beter dan Hue. En de prijs speelt natuurlijk ook mee.
Alles aangesloten op een Hue bridge 2.0.

Sinds twee weken doen de Tradfri GU10’s niet meer lekker mee. Met name willen ze niet meer aan. Powercycle werkt, evenals aantikken in de app. Super irritant vooral omdat de rest van het gezin daar natuurlijk niks van snapt.
De lampjes hebben fw 1.0.38 en de huidige fw is inmiddels 1.0.44 zag ik. Ik heb alleen geen IKEA hub om de update te verzorgen.

Weet iemand of deze issues met de nieuwe fw zijn opgelost? Dan overweeg ik die hub aan te schaffen. Anders ga ik kijken of ik ze (zonder doosje) kan retourneren, of tijdelijk accepteren en hopen op een fw fix in de toekomst…..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajbu
rik schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:32:
Zo’n 6 weken terug heb ik het huis aangevuld met zo’n 10 Tradfri GU10’s en daarmee ook wat Govee’s (of hoe heet het) de deur uit gedaan. De Govee’s waren qua kleurbereik echt minder, en de Tradfri komen heel goed uit de CRI testen, op vlakken zelfs beter dan Hue. En de prijs speelt natuurlijk ook mee.
Alles aangesloten op een Hue bridge 2.0.

Sinds twee weken doen de Tradfri GU10’s niet meer lekker mee. Met name willen ze niet meer aan. Powercycle werkt, evenals aantikken in de app. Super irritant vooral omdat de rest van het gezin daar natuurlijk niks van snapt.
De lampjes hebben fw 1.0.38 en de huidige fw is inmiddels 1.0.44 zag ik. Ik heb alleen geen IKEA hub om de update te verzorgen.

Weet iemand of deze issues met de nieuwe fw zijn opgelost? Dan overweeg ik die hub aan te schaffen. Anders ga ik kijken of ik ze (zonder doosje) kan retourneren, of tijdelijk accepteren en hopen op een fw fix in de toekomst…..)
Dat wordt terugbrengen vrees ik, lijkt een probleem met nieuwe revisie van de lampen en HUE. In discussie over dit probleem op Reddit geeft iemand aan dat de update naar 1.0.44 het probleem niet oplost.

Als je de reviews op de IKEA site leest leest lijken meer mensen dit probleem te hebben. Overigens, de nieuwe revisie heeft ook andere LED's, je kan er niet zomaar vanuit gaan dat deze dezelfde eigenschappen hebben als getest in (oude) CRI testen van TRADFRI lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 14-05 21:08
ajbu schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Dat wordt terugbrengen vrees ik, lijkt een probleem met nieuwe revisie van de lampen en HUE. In discussie over dit probleem op Reddit geeft iemand aan dat de update naar 1.0.44 het probleem niet oplost.
Ik kan dat helaas bevestigen. Het updaten met een Ikea hub lost het probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 22:33

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik ben op zoek naar een oplossing voor een probleem waarvan ik verwacht dat het veelvoorkomend is, maar ik kan in dit topic en op andere plekken maar weinig specifieke informatie vinden.

Ik heb momenteel alleen ikea lampen, ikea stopcontacten en ikea shortcuts samen met een (oude) ikea tradfri hub. Dit werkt allemaal prima, maar ik heb natuurlijk het probleem dat de knoppen de stroom van de lampen afhalen.

Ik wil graag wandschakelaars die er uitzien als normale wandschakelaars, maar met een knop aan de onderkant/bovenkant specifieke lampen aan/uit zet. Eigenlijk exact wat mijn ikea shortcut doet, maar dan iets wat netjes ingebouwd kan worden.

Ik heb inmiddels twee mogelijke opties gevonden:
- aqara h2
- scenic gira friends of hue

Het voordeel van de aqara h2 is dat deze gevoed, en dus geen batterij nodig heeft.

Nu weet ik dat deze beide niet zullen werken met mijn bestaande tradfri hub, zouden ze werken met de dirigera hub? Of heb ik een philips hue bridge/home assistant hub nodig?

Is er een logische keuze voor de schakelaar die ik over het hoofd zie misschien? Ik wil dat de standaard stand van de schakelaar altijd in het midden is, zodat je altijd óf aan de onderkant óf aan de bovenkant kunt drukken voor aan/uit.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste