Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 22:49
Eerste dat me te binnen schiet is (als je de huidige knoppen goed vind werken en het alleen maar om de afwerking gaat) dan je op thingieverse kijkt voor een 3d print exemplaar waar je de tradfri schakelaar in doet.
Als ik zo even snel kijk zijn daar best wel modellen voor. Moet je alleen iemand vinden die een 3d print voor je kan maken (tenzij je zelf een 3d printer hebt natuurlijk).
Voorbeeldje:
https://www.thingiverse.com/thing:4730188
Maar als je op "tradfri schakelaar" zoekt vind je er meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-05 09:53

pythagorasABC

A²+B²=C²

Interessant, goede optie waar ik nog niet over had nagedacht. Ik heb toegang tot een 3d printer, dus dat zou in theorie wel kunnen. Het zal wel een hoop gepriegel worden ben ik bang, en ik heb niet zo veel zin om elke x maanden weer iets aan te moeten passen aan mijn zelfgemaakte schakelaars :D

Is het mogelijk om uit te vinden of de aqara h2 danwel hue friends schakelaars samen kunnen werken met de dirigera hub? Of werkt alles samen met een andere hub?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08

oscarwashere

"Very nice"

Hej Dirigeras,

Ik heb sinds kort enkele slimme lampen en de hub aangeschaft. Het werkt prima vanuit de Ikea Home Smart app, maar aangezien ik ook al wat andere smart producten had wil ik ook Google Home gebruiken. Het koppelen was erg simpel, maar ik loop tegen 1 dingetje aan.

Ik heb 1 hanglamp met daarin 3 lichtbronnen. In de Ikea app kan je deze netjes als een set markeren en reageren ze altijd hetzelfde. Dit kan in Google Home niet vinden, daar moet ik elke lamp apart regelen. Er is wel een soort omweg door de lichtbronnen in een Ruimte te plaatsen, die ik dan de naam van de Hanglamp heb gegeven. Dat maakt mijn Ruimtes-overzicht wel een beetje rommelig, maar dat is vooral voor het oog. Vooral kan je hierdoor de lamp niet meer ècht in een ruimte zetten, dus alles in de ruimte meesturen met 1 tik. Kent iemand hier een nettere manier voor?

[ Voor 9% gewijzigd door oscarwashere op 09-02-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-04 13:29
Voor de liefhebbers: de IKEA INSPELNING is na maanden terug op voorraad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-05 14:43
keejoz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:54:
Dat lijkt maar zo, of heb je meer info?
Op het moment heeft Delft voorraad. 1 Stuk...

De afgelopen weken loop ik met regelmaat te kijken en er komen soms filialen met voorraad, maar dat zijn 1-2-3 stuks, en zijn ook weer zo weg. Lijken wel retouren o.i.d.

Las wel op Reddit vandaag dat de UK voorraad heeft gekregen, meerdere winkels weer met voorraad, maar dat is sowieso een andere productie i.v.m. andere stekker.

Edit: Wellicht zit @keejoz in Belgie, want daar zijn ze inderdaad wel echt (goed) op voorraad.

[ Voor 25% gewijzigd door Christoxz op 11-02-2025 13:02 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:42

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik heb de hele week al ruzie met het voorraad systeem van Ikea.
(had een reminder ingesteld als bepaalde producten weer op voorraad zijn)

Dus ik krijg de email en klik op de link, En daar staat dan dat mijn winkel geen voorraad heeft maar dat op mijn postcode wel bezorgd kan worden, dus ik inloggen en dan opeens kan het niet meer geleverd worden op mijn postcode.
(Als ik weer uitlog dan weer wel)

Dus weer reminder ingesteld voor als die weer op voorraad is.
Heb nu al 3 keer bericht gekregen via email dat iets weer op voorraad is en als je dan gaat kijken krijg je dat wat ik hier boven beschrijf. :(

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
keejoz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:54:
Nou, zo te zien alweer uitverkocht :') Ik wacht er ook al sinds december op (had er toen eigenlijk 1 of 2 nodig voor kerstverlichting). Zit daar iets kostbaars in ofzo waardoor ze massaal opgekocht worden? ;)
Vind wat dat betreft die Ikea smarthome producten wel wat onbetrouwbaar qua beschikbaarheid. Heb dat met veel meer producten dat ze vaak uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 11:37
Ik vind de Inspelling sowieso een beetje overgewaardeerd, ik heb er 1 en die gebruik ik alleen als tijdelijke meetstekker i.p.v. een homewizard stekker.
De Inspelling kan alleen het huidige verbruik laten zien en het totaal verbruik sinds in gebruikname (is wel te resetten)
Maar is dus niet handig in statistieken te vullen. (bijvoorbeeld om een koelkast of diepvries te meten, omdat deze niet continu aanstaan)

Maar voor de prijs issie ok, zoals gezegd gebruik ik de inspelling alleen als tijdelijke meetstekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 13:15
Op voorraad in Belgie, (nog) niet in nederland. Belgie heeft een ander type plug dus voorraad in Belgie is geen indicatie van verwachting voorraad in Nederland. Dus wel zo handig land erbij te zetten in comments over voorraad.
IKEA gaf eerder als antwoord (Reddit) in discussie over verkrijgbaarheid:
Hej!

Demand for INSPELNING has been much higher than anticipated, which is why some countries (specific plug versions) are not available. Due to an issue with our webpage, some of the countries had removed it, the product should be back online again soon.

/IKEA Home smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 16:22
ajbu schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:43:
Op voorraad in Belgie, (nog) niet in nederland. Belgie heeft een ander type plug dus voorraad in Belgie is geen indicatie van verwachting voorraad in Nederland.

[...]
De Belgische versie kan ook in een stopcontact met randaarde. En de meeste aansluitsnoeren in Nederland ondersteunen zowel rand als pen-aarde. Dus je kan de Belgische versie prima in NL gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Hobbit13 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:52:
[...]

De Belgische versie kan ook in een stopcontact met randaarde. En de meeste aansluitsnoeren in Nederland ondersteunen zowel rand als pen-aarde. Dus je kan de Belgische versie prima in NL gebruiken.
De Belgische versie verkopen ze niet in IKEA Nederland dus dat het kan werken met stekkers is totaal niet relevant voor de verkrijgbaarheid buitrn Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Zegt inderdaad helemaal niks, maar het is wel goed dat er weer voorraad rond gaat.
Schuko shall be next, neem ik aan, zijn toch de meeste landen die daar gebruik van maken in Europa.

Maar blij voor de belgen en de grens bewoners :) Ik had het zelf prima gevonden met een aarde pin.

[ Voor 21% gewijzigd door Christoxz op 11-02-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 16:22
ajbu schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:57:
[...]

De Belgische versie verkopen ze niet in IKEA Nederland dus dat het kan werken met stekkers is totaal niet relevant voor de verkrijgbaarheid buitrn Belgie
Een hele boel Nederlandse mensen wonen aardig in de buurt van de Belgische grens, als je het ding graag wilt, zou het dus een prima optie zijn om naar Hasselt of Gent ofzo te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 22:49
(RSH) schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:05:
Ik vind de Inspelling sowieso een beetje overgewaardeerd, ik heb er 1 en die gebruik ik alleen als tijdelijke meetstekker i.p.v. een homewizard stekker.
De Inspelling kan alleen het huidige verbruik laten zien en het totaal verbruik sinds in gebruikname (is wel te resetten)
Maar is dus niet handig in statistieken te vullen. (bijvoorbeeld om een koelkast of diepvries te meten, omdat deze niet continu aanstaan)

Maar voor de prijs issie ok, zoals gezegd gebruik ik de inspelling alleen als tijdelijke meetstekker
Helemaal mee eens, eigenlijk heb je qua energiemeting vrijwel niets aan deze functie. Maar was het niet zo dat er veel meer mogelijk zou moeten zijn met meten en loggen? alles inclusief tabellen, schema's etc ? dat was toch bij de aankondiging dacht ik wel het geval, maar dat deze functie nog steeds in de testfase zit ?
Ik heb gemist of ikea al eerder eens iets heeft losgelaten of deze functie inde (nabije) toekomst ook verder uitgerold wordt.

• Christoxz
Beste klant,
We hebben goed nieuws!
We verwachten dat INSPELNING tussen 28 feb, 2025 en 7 mrt, 2025 weer op voorraad is. Je hoort van ons zodra het binnen is op IKEA xxxxx
Van meerdere filialen ontvangen, dus denk voorraad in heel Nederland. :9

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:29

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Gisteren een switch geruild voor eentje met meer poorten. Doet mijn bewegingssensor Vallhorn niks meer. Even gereset. Niks. Verwijderd, opnieuw toegevoegd. Niks. Batterijen eruit en weer erin, niks. Hij lijkt het verder gewoon te doen. 4 drukken op koppelknop en het rode licht verschijnt. Toevoegen aan een lamp werkt prima maar hij doet het niet. Lamp gaat niet aan en nooit meer uit.

Gelukkig nog de vorige versie bewegingssensor liggen en die gekoppeld. Werkt direct.

Zo zie je maar hoe je gewend raakt aan iets dat werkt. Bij ons moet het licht aan gaan in de hal.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• ajbu
Voor Home Assistant/ZHA gebruikers, verstopt in de 2025.2 release notes, met Bump ZHA to 0.0.46 #136785 is (extra) support toegevoegd voor de IKEA INSPELNING (improved to fix incorrect power readings depending on the usage), VINDSTYRKA (The VOC index is exposed and attribute reporting is set up for it) en VALLHORN (Allows to configure the "on only when dark" and the "on time").
IKEA devices require a reconfiguration to set up updated attribute reporting (or re-pairing of the device).
Dit kan door device config te verwijderen en opnieuw toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 12:49
Ik twijfel even of dit het juiste topic is daar ik home-assistant en zigbee2mqtt gebruik.
Ik heb meerdere Ikea Inspelning adapters. En ik wil hier o.a. een notificatie laten sturen wanneer de wasmachine/droger klaar is.

Nu merk ik alleen dat hij soms heel lang geen status rapporteert. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Binnen de zigbee2mqtt settings van de inspelning zie ik het volgende scherm onder het reporting tabblad. Lost het aanpassen van de "ActivePower" naar een lagere "Min Rep Change" dit issue op? En wat is dan de beste waarde?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r8BWvBN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:24
@prekz Je vraag past beter in het Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2 topic. Maar je zit wel goed, het verlagen van de Min Rep Change zal leiden tot meer meldingen in Z2m over deze plug. Ik raad overigens wel aan dit in kleine stappen te doen om te voorkomen dat de plug veel meldingen geeft wat ervoor kan zorgen dat je broker 'langzamer' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 12:49
@Rembock heb jij een idee wat deze waarde 50 (of 65000) precies betekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:24
@prekz
De 50 bij de min rep change staat voor 5 watt (zie https://github.com/Koenkk...1#issuecomment-2380427836)
Min/max interval zijn in seconden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ajbu
IKEA lijkt nu ook Thread ipv Zigbee te gaan gebruiken voor nieuwe devices, de Timmerflotte wordt een matter over thread temperatuur en luchtvochtigheid sensor. De Dirigera heeft een Thread radio die momenteel uitgeschakeld is,er is dus een kans dat deze ook Thread gaat ondersteunen.

https://www.theverge.com/...idity-sensor-timmerflotte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15
IKEA Groningen lijkt zaterdag weer voorraad binnen te krijgen van de INSPELNING. *Wel even onder voorbehoud. Voor andere winkels zie ik nog geen voorraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1tDR1Ha4MS_XNjhCeYnq4hkipI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeezS6zMuPV44Ekf3funyfWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
ProgMAN schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:27:
IKEA Groningen lijkt zaterdag weer voorraad binnen te krijgen van de INSPELNING. *Wel even onder voorbehoud. Voor andere winkels zie ik nog geen voorraad.

[Afbeelding]
Er is een batch op voorraad geweest eind februari. In iedere geval in Amsterdam, Utrecht, Amersfoort & Haarlem.
Dat waren de filialen waarvoor ik de notificaties had aangezet.
Eind februari kwam de voorraad binnen, x aantal honderd stuk per filiaal.
De ~400 stuks die in Amsterdam lagen, waren in 2-3 dagen verkocht!

Maar ik zie dat deze filialen weer eind deze maand voorraad verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:33
ProgMAN schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:27:

[Afbeelding]
Ze waren woensdag online even beschikbaar. Het lukte me toen niet online de bestelling te plaatsen (vouchercode werd niet gepakt). Toen ik de klantenservice aan de lijn had waren ze online al uitverkocht...
Krijgt alleen Groningen voorraad? Deze info is anders dan ik in de app kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
zunrob schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Ze waren woensdag online even beschikbaar. Het lukte me toen niet online de bestelling te plaatsen (vouchercode werd niet gepakt). Toen ik de klantenservice aan de lijn had waren ze online al uitverkocht...
Krijgt alleen Groningen voorraad? Deze info is anders dan ik in de app kan zien.
Overige filialen krijgen volgens de website eind deze maand ook weer voorraad. Volgens de website ook Groningen pas dan. De app zegt blijkbaar dus weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Christoxz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Overige filialen krijgen volgens de website eind deze maand ook weer voorraad. Volgens de website ook Groningen pas dan. De app zegt blijkbaar dus weer wat anders.
De Inspelning is in Delft op voorraad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:57:
[...]

De Inspelning is in Delft op voorraad!
En nu ook online!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin99_8
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-03 17:23
Ik heb nu een week of twee geleden al mijn Fibaro stekkers vervangen voor 8x IKEA INSPELNING. Ik merk dat deze slecht werken met mijn Philips Hue / TOON. De stekkers zijn erg vaak NIET online te schakelen en zelfs niet met de knop op de stekker zelf. Ze reageren dan nergens meer op! Heeft iemand hier ook last van? Ik heb twee oudere Ikea TRETAKT stekkers en deze doen het wél goed!
Ze doen het zo slecht daarbij serieus overweeg om de Ikea stekkers terug te brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door edwin99_8 op 18-03-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:44
ajbu schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:30:
IKEA lijkt nu ook Thread ipv Zigbee te gaan gebruiken voor nieuwe devices, de Timmerflotte wordt een matter over thread temperatuur en luchtvochtigheid sensor. De Dirigera heeft een Thread radio die momenteel uitgeschakeld is,er is dus een kans dat deze ook Thread gaat ondersteunen.

Thread is toch geen eigen radio maar puur de communicatie standaard .?

Die inspelning dingen zijn echt niet normaal snel weg.
Wie zijn dat toch allemaal en waarom zo gewild?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Maxwp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:32:
[...]

Je haalt Matter en Thread door elkaar denk ik. Matter is de communicatie standaard, Thread het 'radio' protocol. Thread is de opvolger van Zigbee voor lokaal mesh-netwerk, Thread device werkt dus niet in een Zigbee netwerk. Zal ook Matter over Thread ondersteunen, hoe precies zullen we in augustus wel horen.
Die inspelning dingen zijn echt niet normaal snel weg.
Wie zijn dat toch allemaal en waarom zo gewild?
De prijs, alternatieven al snel 2/3 x zo duur. Overigens nog niet echt te zeggen hoe gewild ze zijn. Als IKEA 200 stuks per filiaal heeft gekregen is dat maar ~3000 stuks voor heel Nederland.

Ze zijn nu overigens ook buiten delft te bestellen voor bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ajbu schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Je haalt Matter en Thread door elkaar denk ik. Matter is de communicatie standaard, Thread het 'radio' protocol. Thread is de opvolger van Zigbee voor lokaal mesh-netwerk, Thread device werkt dus niet in een Zigbee netwerk. Zal ook Matter over Thread ondersteunen, hoe precies zullen we in augustus wel horen.

[...]

De prijs, alternatieven al snel 2/3 x zo duur. Overigens nog niet echt te zeggen hoe gewild ze zijn. Als IKEA 200 stuks per filiaal heeft gekregen is dat maar ~3000 stuks voor heel Nederland.

Ze zijn nu overigens ook buiten delft te bestellen voor bezorgen.
Ze worden iig snel verkocht. In Delft ongeveer de helft (meer dan 100 stuks) verkocht binnen een dag.
Ook online kijken ze snel te gaan. Ik heb er zelf nu 4 besteld, dit omdat de ervaringen online positief zijn. Ik schrik dan wel een beetje van de ervaring die hierboven wordt genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Maxwp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:32:
[...]

:
ajbu schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:32:

[...]
Min of meer: op "radio niveau" zijn zigbee en thread beiden op IEEE802.15.4 gebaseerd, de firmware kan vervolgens Thread of Zigbee of beiden implementeren (multi-stack). Zigbee zal nog wel een tijdje bestaan, maar op lange termijn zal Thread/Matter het wel overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:36
ajbu schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:30:

Dat is geen vooruitgang.

Zigbee is in de norm tot op application layer vastgelegd, terwijl thread dat vrij laat.
Zie: https://www.ti.com/document-viewer/lit/html/SSZT716

Het gevolg zal zijn dat er vele thread implementaties komen die van elkaar afwijken waardoor het gebruik van devices van verschillende fabrikanten in HA lastiger wordt.

Als iedereen overgaat naar threads dan krijg je dat Ikea spullen alleen met een Ikea hub werken en Hue spullen alleen met een Hue hub enz enz.

Fabrikanten blijven altijd zoeken naar methoden om een "Lock In" naar hun eigen spullen te maken na het voorbeeld van Apple.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 18-03-2025 11:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
Batilan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:12:
[...]

[...]

Min of meer: op "radio niveau" zijn zigbee en thread beiden op IEEE802.15.4 gebaseerd, de firmware kan vervolgens Thread of Zigbee of beiden implementeren (multi-stack). Zigbee zal nog wel een tijdje bestaan, maar op lange termijn zal Thread/Matter het wel overnemen.
Misschien gaat dit wat off-topic:
Er is natuurlijk niet 1-generieke 'de firmware', veel (oude) Zigbee devices zullen nooit Thread kunnen ondersteunen omdat de hardware dat niet aankan. Zal natuurlijk ook aan de fabrikant liggen of ze alleen investeren in Thread of Zigbee. Multiprotocol lijkt inmiddels losgelaten omdat het te instabiel is gebleken. Ook Home Assistant is gestopt met multiprotocol. Ik heb een HA SkyConnect stick maar ze raden nu zelf af om de 'experimentele' firmware te gebruiken. De nieuwe stick heeft dit niet meer. HA pagina hierover op archive.org.

Ik heb de FCC documenten en test rapporten gelezen van de Timmerflotte, toestemming (aanvraag) is (expliciet) alleen voor de Thread radio en niet voor Zigbee. Lijkt dus niet dat IKEA voor deze sensor Zigbee wil ondersteunen. De Dirigera heeft zowel Zigbee als Thread radio's dus met een firmware update zou deze gewoon met de Dirigere gebruikt kunnen worden. Timmerflotte heeft ook Bluetooth volgens de FCC documenten, dat wordt noormaal gebruikt voor discovery en initialisatie. FCC foto's zijn door IKEA op prive gezet 25-8-2025 dus dan volgt de aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Ben(V) schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Dat is geen vooruitgang.

Zigbee is in de norm tot op application layer vastgelegd, terwijl thread dat vrij laat.

Het gevolg zal zijn dat er vele thread implementaties komen die van elkaar afwijken waardoor het gebruik van devices van verschillende fabrikanten in HA lastiger wordt.

Als iedereen overgaat naar threads dan krijg je dat Ikea spullen alleen met een Ikea hub werken en Hue spullen alleen met een Hue hub enz enz.

Fabrikanten blijven altijd zoeken naar methoden om een "Lock In" naar hun eigen spullen te maken na het voorbeeld van Apple.
Geen goede vergelijking, de application layer boven thread heet Matter, Matter over Thread is meer vergelijkbaar met Zigbee. Thread is niet zo relevant voor de compatibiliteit tussen de verschillende systemen. Een Thread device zal altijd Matter moeten ondersteunen om gebruikt te kunnen worden.

IKEA heeft ook helemaal geen belang in zo'n lock-in, doel is slimme spullen te verkopen zoals lampen en gordijnen, niet om hubs te verkopen. Als die spullen makkelijk met Apple en Google kunnen werken kan IKEA meer verkopen, is niet in hun belang die integratie moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heeft niets met de hardware te maken, die is voor Threads en Zigbee gelijk.

Zowel Threads als Zigbee gebruikende de Physical Layer en de Media Acces Layer zoals die gedefinieerd is in IEEE 802.15.4. norm.

De layers daarboven wijken van elkaar af.

En matter is een application layer en als je die wilt gebruiken zul je dus ofwel matter over threads ofwel matter over Zigbee krijgen.

En Ikea heeft wel degelijk belang bij een lock-in, ze willen hun devices verkopen en niet dat een klant gaat shoppen naar andere merken.

In mijn ogen is het enige voordeel van thread is dat ze ip gebaseerd zijn en met behulp van ipv6 makkelijker over het internet werken, maar verder heeft het alleen maar nadelen.

Wacht maar af wat er gaat gebeuren met threads vs zigbee het wordt weer een chaos van devices die wel en niet gaan werken in verschillende omgevingen en combinaties.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 18-03-2025 13:20 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30

Mimiix

Professioneel Prutser

Ben(V) schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Dat is geen vooruitgang.

Zigbee 4.0 dus eigenlijk, maar dan met een andere naam.

Dit is ook precies mijn probleem met Thread en Matter. Zigbee had deze belofte ook ooit, maar is door de komst van Manufacturer specific clusters ook een warboel geworden (Ik kijk vooral even naar Tuya).

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Threads is echt geen Zigbee 4.0, het werkt gewoon heel anders, ze hebben alleen de twee onderste OSI lagen gemeen.

Overigens hebben juist Tuya device een goede Zigbee implementatie en werken daardoor ook bijna allemaal prima in bijvoorbeeld Home Assistant.
Het probleem zit in de hubs van fabrikanten zoals Ikea, Hue etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30

Mimiix

Professioneel Prutser

Ben(V) schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:48:
Threads is echt geen Zigbee 4.0, het werkt gewoon heel anders, ze hebben alleen de twee onderste OSI lagen gemeen.

Overigens hebben juist Tuya device een goede Zigbee implementatie en werken daardoor ook bijna allemaal prima in bijvoorbeeld Home Assistant.
Het probleem zit in de hubs van fabrikanten zoals Ikea, Hue etc.
Zover ik weet is het precies andersom ;)

Tuya gebruikt een eigen cluster (Manufacturer specific) waarin ze met DPID's werken om spullen uit te lezen / aan te sturen terwijl de IKEA/Hue etc van deze wereld de clusters gebruiken zoals bedoeld.

Nevertheless, Zigbee 4.0 was vooral om aan te duiden dat het meer van hetzelfde is. Andere naam, zelfde idee met waarschijnlijk dezelfde uitwerking: De consument laten denken dat het een standaard is maar onder aan de streep is het net weer even anders.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:11
Iemand een idee of je met de INSPELNING stekker slimme scenes kan maken?

Dus bijvoorbeeld als het voltage of wattage onder een bepaald niveau komt dat je dan een melding kan krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door nemmiesis29 op 18-03-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
Ben(V) schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:15:

In mijn ogen is het enige voordeel van thread is dat ze ip gebaseerd zijn en met behulp van ipv6 makkelijker over het internet werken, maar verder heeft het alleen maar nadelen.
Heeft in theorie wel meer voordelen maar we blijven afhankelijk hoe goed het wordt geïmplementeerd door de fabrikanten. Grootste probleem lijkt me dat Zigbee eindelijk 'volwassen' is en redelijk uitontwikkeld, we beginnen nu weer van voren af aan met alle kinderziektes.
Wacht maar af wat er gaat gebeuren met threads vs zigbee het wordt weer een chaos van devices die wel en niet gaan werken in verschillende omgevingen en combinaties.
naast Thread vs Zigbee (alleen al twee aparte mesh netwerken in huis kan problemen geven) wordt het ook chaos met de verschillende Matter versies. Je nieuwe Matter 1.3 device werkt bv niet met je hub die nog op Matter 1.2 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
nemmiesis29 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:05:
Iemand een idee of je met de INSPELNING stekker slimme scenes kan maken?

Dus bijvoorbeeld als het voltage of wattage onder een bepaald niveau komt dat je dan een melding kan krijgen.
Lijkt me dat dat in HA gewoon kan met een automatisering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 13:07
Thanks, heb er net 5 besteld. Ik ben op dit moment op vakantie dus kan niet even snel langs de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
Ik ben benieuwd hoe de 5 IKEA Inspelning stekkers het bij jou doen. Mijn vorige week gekochte IKEA stekkers zijn ze niet te bedienen online en ook een druk op de knop van de stekker zelf werk vaak niet. Zou dit de reden zijn van de beperkte beschikbaarheid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
edwin99_8 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:06:
Ik ben benieuwd hoe de 5 IKEA Inspelning stekkers het bij jou doen. Mijn vorige week gekochte IKEA stekkers zijn ze niet te bedienen online en ook een druk op de knop van de stekker zelf werk vaak niet. Zou dit de reden zijn van de beperkte beschikbaarheid??
Bij mij doen ze het prima, van de nieuwe batch, hebben alle 5 het zelfde probleem?
Je zou eventueel ook op Reddit kunnen nakijken of er andere zijn met klachten, ook IKEA zelf is daar actief :)

In Haarlem & Heerlen ligt er ook weer wat voorraad trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
edwin99_8 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:06:
Eind maart ben ik weer in het land dan laat ik het weten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
Christoxz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Bij mij doen ze het prima, van de nieuwe batch, hebben alle 5 het zelfde probleem?
Je zou eventueel ook op Reddit kunnen nakijken of er andere zijn met klachten, ook IKEA zelf is daar actief :)

In Haarlem & Heerlen ligt er ook weer wat voorraad trouwens.
Ik heb er 8 gekocht. Sommige doen het tijdelijk goed maar dan weer niet goed. Rare is dat ze dan ook niet reageren op het indrukken van het knopje op de stekker. Ik hoor een klik maar er gebeurd niks (niet aan of uit). Ik vermoed een slechte batch. Ik ga ze vrijdag omwisselen voor IKEA Tretakt. Daar heb ik twee jaar geleden twee stekkers van gekocht en die doen het prima in combinatie met Philips Hue/TOON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
edwin99_8 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Ik heb er 8 gekocht. Sommige doen het tijdelijk goed maar dan weer niet goed. Rare is dat ze dan ook niet reageren op het indrukken van het knopje op de stekker. Ik hoor een klik maar er gebeurd niks (niet aan of uit). Ik vermoed een slechte batch. Ik ga ze vrijdag omwisselen voor IKEA Tretakt. Daar heb ik twee jaar geleden twee stekkers van gekocht en die doen het prima in combinatie met Philips Hue/TOON.
Als je alleen hoeft te schakel is Tretakt inderdaad prima.
Wel raar, want juist dat geluid komt door het schakelen. Heb je er zware load op gehad?
Kan voorkomen met zware loads dat ze zich zelf vast lassen, maar dan zou het geluid (denk ik) ook weg moeten zijn.
Maar als het onregelmatig is, kan dat het probleem natuurlijk ook niet zijn.

Vreemd, wellicht een slechte batch. Daar ben ik zelf ook wel een beetje bang voor, IKEA weet zelf ook dat er veel vraag naar was, dus is het verleidelijk om er druk op te zetten, want weer de kwaliteit achter uit kan brengen.
Als zie ik IKEA niet in een positie om zich slecht in het nieuws te laten brengen met electronica, zeker niet met schakel materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Christoxz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Wel raar, want juist dat geluid komt door het schakelen. Heb je er zware load op gehad?
Kan voorkomen met zware loads dat ze zich zelf vast lassen, maar dan zou het geluid (denk ik) ook weg moeten zijn.

Vreemd, wellicht een slechte batch. Daar ben ik zelf ook wel een beetje bang voor, IKEA weet zelf ook dat er veel vraag naar was, dus is het verleidelijk om er druk op te zetten, want weer de kwaliteit achter uit kan brengen.
Als zie ik IKEA niet in een positie om zich slecht in het nieuws te laten brengen met electronica, zeker niet met schakel materiaal.
Met een aantal Tretakts heb hetzelfde, wel klikken maar niet schakelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
Prisma16 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Met een aantal Tretakts heb hetzelfde, wel klikken maar niet schakelen....
Heb je deze ook recent gekocht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
edwin99_8 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Heb je deze ook recent gekocht??
Ik schat een half jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
[...]

Bij één schakelaar had ik een ventilatorkachel aangesloten. Eerst dacht ik dat dat de oorzaak was van het slecht functioneren maar ook bij simpele lampen of Google Nest audiospeaker doen ze het regelmatig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
edwin99_8 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Bij één schakelaar had ik een ventilatorkachel aangesloten. Eerst dacht ik dat dat de oorzaak was van het slecht functioneren maar ook bij simpele lampen of Google Nest audiospeaker doen ze het regelmatig niet.
Hoe heb jij ze aangesloten? HUE? Losse Zigbee stick en dan naar HA?

Ik ben jouw problemen niet eerder tegengekomen op internet, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar ben wel heel benieuwd waardoor ze veroorzaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin99_8
zunrob schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:47:
[...]

Hoe heb jij ze aangesloten? HUE? Losse Zigbee stick en dan naar HA?

Ik ben jouw problemen niet eerder tegengekomen op internet, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar ben wel heel benieuwd waardoor ze veroorzaakt worden.
Ik heb ze aangesloten via de HUE Bridge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Je zou er een kunnen ontkoppelen/resetten, en kijken of het handmatig schakelen dan wel altijd werkt.
Als het software is, gaat het omruilen niet veel helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkus
Misschien helpt een firmware update? Ik weet niet of deze beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raaverok
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 13:05
Ik ben zelf op onderzoek uit welk systeem we in ons nieuwe huis willen plaatsen. We hebben nog niks qua smart home spullen, dus alles is nog zo efficiënt mogelijk in te richten.
Hierbij heb ik de volgende voorkeuren: We willen spots in zowel de badkamer als de keuken, mijn oog is gevallen op het systeem van IKEA.

Ik kon alleen een aantal dingen niet vinden:
Is het mogelijk om een schema in te stellen via de hub? Voor de badkamer zou ik het fijn vinden als we op een gezette tijd de helderheid van de lampen minder fel kunnen zetten.

Is het ook mogelijk om een unit ertussen te zetten met een sensor op de zon? We willen voor buiten ook een lamp die aangaat als de zon ondergaat.

Is de hub van IKEA aan te raden? Of is het in jullie ogen beter om een andere hub ertussen te zetten met dezelfde werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Raaverok schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:08:
Ik ben zelf op onderzoek uit welk systeem we in ons nieuwe huis willen plaatsen. We hebben nog niks qua smart home spullen, dus alles is nog zo efficiënt mogelijk in te richten.
Hierbij heb ik de volgende voorkeuren: We willen spots in zowel de badkamer als de keuken, mijn oog is gevallen op het systeem van IKEA.

Is het mogelijk om een schema in te stellen via de hub? Voor de badkamer zou ik het fijn vinden als we op een gezette tijd de helderheid van de lampen minder fel kunnen zetten.

Is het ook mogelijk om een unit ertussen te zetten met een sensor op de zon? We willen voor buiten ook een lamp die aangaat als de zon ondergaat.

Is de hub van IKEA aan te raden? Of is het in jullie ogen beter om een andere hub ertussen te zetten met dezelfde werking?
Waarom zou je niet kiezen voor Home Assistant? In plaats van een specifiek systeem? Je bent dan veel flexibeler, en kunt dan apparaten van Ikea, maar ook van andere merken gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 20-03-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Een sensor voor de zon? Hoe moet ik dat zien? Zodra er een wolk verschijnt gaat de verlichting aan en als de wolk weer weg is gaat de verlichting weer uit?

Je kunt in de app aangeven dat de verlichting aan gaat bij zonsondergang. Dat werkt via een klok. Elke dag gaat de zon, in de zomer, later onder dan de dag daarvoor. In de winter gaat de zon eerder onder. Maar je kunt ook, bijvoorbeeld zeggen: verlichting aan 15 minuten voor zonsondergang of 15 minuten na zonsondergang. Naast die 15 minuten kun dat ophogen in tijd.

IKEA Hub voldoet voor mij meer dan voldoende. Heb je daarnaast andere software zoals bijvoorbeeld Homekit/Woning van Apple dan kun je nog meer dingen instelling. Zoals: verlichting aan als ik thuiskom - kijkt het systeem naar waar jouw telefoon zich bevindt - en na 3 minuten de verlichting weer uitschakelen.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt ook voor Home assistant kiezen met een Zigbee Dongle, veel meer mogelijkheden en geen lock-in met alleen Ikea devices.

Daarin kun je simpel een automatisering maken die bij zon ondergang de buitenlamp aanzet.
Die gebruikt gewoon de echte zonondergang en hoef je geen moeilijke dingen te doen met zelf steeds die tijd te verschuiven.
Je kunt ook een offset voor of na de zon ondergang instellen, want het is bij zonondergang niet meteen donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Ben(V) schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:30:
Je kunt ook voor Home assistant kiezen met een Zigbee Dongle, veel meer mogelijkheden en geen lock-in met alleen Ikea devices.

Daarin kun je simpel een automatisering maken die bij zon ondergang de buitenlamp aanzet.
Die gebruikt gewoon de echt zonondergang en hoef je geen moeilijke dingen te doen met zelf steeds die tijd te verschuiven.
Je kunt ook een offset voor of na de zon ondergang instellen, want het is bij zonondergang niet meteen donker.
Dat hoeft bij IKEA ook niet hoor. Die werkt ook met de tijden van zonsopgang en ondergang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raaverok
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-04 13:05
zunrob schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Waarom zou je niet kiezen voor Home Assistant? In plaats van een specifiek systeem? Je bent dan veel flexibeler, en kunt dan apparaten van Ikea, maar ook van andere merken gebruiken.
Goed punt, in mijn (korte) zoektocht was ik Home Assistant wel tegengekomen maar nog niet verder onderzocht.
Ik zie dat je dan indd ook Sonos etc kan koppelen wat we zelf ook hebben, dus dat zou helemaal top zijn.

Ik heb zelf geen hardware liggen om het op te installeren, is dan de Home Assistant Green een prima keuze om mee te starten? Er worden voor nu alleen lampen en een Sonos installatie op geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Raaverok schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Goed punt, in mijn (korte) zoektocht was ik Home Assistant wel tegengekomen maar nog niet verder onderzocht.
Ik zie dat je dan indd ook Sonos etc kan koppelen wat we zelf ook hebben, dus dat zou helemaal top zijn.

Ik heb zelf geen hardware liggen om het op te installeren, is dan de Home Assistant Green een prima keuze om mee te starten? Er worden voor nu alleen lampen en een Sonos installatie op geïnstalleerd.
Het is eerder de vraag, wat kan je niet koppelen aan HA :+

HA Green is volgens mij een prima keuze, kan eventueel ook op een oude laptop, Raspberry Pi o.i.d. Geen idee of een RPI voordelig is dan een HA Green in Europa, maar zal wel een stuk stabieler draaien op lange termijn. (Zuiniger, geen SD kaart, en plug en play)

Hou er wel rekening mee dat je voor IKEA smart producten (en overige Zigbee producten) een Zigbee dongel nodig hebt, https://www.home-assistant.io/connectzbt1 , maar ook van andere merken te krijgen op Ali of Amazon (Heb zelf een van Sonoff)

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

[ Voor 3% gewijzigd door Christoxz op 20-03-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Raaverok schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:08:

Als dit is wat je wil zou ik gewoon voor IKEA lampen en een IKEA hub gaan. Kan je lampen mee aan/uit doen met je telefoon (klikken of praten) en op tijd of zonsondergang/opkomst.

Home Assistant is dan echt te veel en te nerdy.

(ja, ik weet er van, heb HA met rond de 50 apparaten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

[...]

IKEA heeft een samenwerking met Sonos dus die Sonos zie je ook terug in de IKEA app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtBEZEBLV9lgd-yBDfiSYYlsau8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlcuJuNMfD02DNw94KV1zN53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 12:07
[...]

Als het eerst en vooral gaat om de zigbee aansturing en bepaalde voorwaarden dan is homeassistant een forse overkill met een vrij stijle leercurve. En ik lees dat Sonos ook binnen de IKEA app is geïntegreerd.

Maar als je toekomst plannen hebt met veel meer zaken op het gebied van domotica dan is het kijken en afwegen wat daar het beste bij past, soms is een compleet station zoals Homey dan ook nog niet zo verkeerd.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 11:50
Version: 2.737.000
We’ve been working hard to keep DIRIGERA hub for smart products in top condition, so your smart home can run as smooth as ever! • Maintenance and bug fixes; • Bug fix on unable to group Sonos speakers

Release Date:2025-03-19

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15
[...]

Veel TREKTAK's zijn in een eerdere periode gemaakt en hebben een update nodig om goed te laten werken. De update deed er ook behoorlijk lang over bij de TRETAKT die ik zelf heb aangeschaft.

Verder nog niet veel bekend over de TIMMERFLOTTE temperatuur-/vochtigheidssensor. Heeft al wel een artikelnummer: 305.976.06. Ik zie wel dat de introductiedatum op 1-1-2026 is gezet voor NL.

Dikte = 3 cm, hoogte/breedte = 7 cm

En ik heb al een afbeelding gevonden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuTgWd7ijliSldaz-OqoeXlWKlc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5a5SxXMoVMPcqrCJQfNUVR1W.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door ProgMAN op 10-04-2025 21:37 . Reden: formaat afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 11:50
Version: 2.753.000
We’ve been working hard to keep DIRIGERA hub for smart products in top condition, so your smart home can run as smooth as ever! • Maintenance and bug fixes, • Support for multiple adaptive profiles in DIRIGERA hub.
Release Date:2025-04-03

Voor elke oplossing is er een probleem!

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste