Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 647.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EvtK schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:42:
[...]

Klopt, goed gezien ondanks de onscherpe foto. Er zit inderdaad wel een huls omheen, wel interessante keuze om er 2 met kraagte te maken en 2 zonder.
L1 en N zijn ook een ander soort draad dan L2 en L3, dus ik denk dat bij de overgang van 1-fase naar 3-fase gewoon alleen 2 draadjes zijn toegevoegd en L1 en N dus nog dezelfde draden zijn die voor de verzwaring ook had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Zou persoonlijk altijd voor kam-rail systeem kiezen. Al vaker uitgebrande busboards gezien 8)7
Wil je de volgende keer alsjeblieft foto's maken? Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe dat eruit ziet, en of het busboard wel de oorzaak is, of dat de brand toch ergens anders is begonnen. Ik heb online veel foto's van van uitgebrande groepenkasten gezien, maar nog geen enkele waarbij het busboard meer verbrand was dan de rest.

Een van de redenen dat ik veel vertrouwen heb in de busboards van ABB is dat ze worden gemaakt van polycarbonaat (hittebestendig tot ca. 145 °C en vlamvertragend) en dat de zwarte en blauwe draden worden gemaakt van een materiaal dat 105 °C mag worden (90 °C is standaard voor bedrading in de groepenkast, vroeger 70 °C).
De krachtgroep voor je laadpaal zou je ook met busboard al moeten uitvoeren met bedrading of kamrail, daar win je dus al niets aan.
Je kan op zich een krachtgroep vormen door 3 busboard-automaten te koppelen, daar is een brug voor beschikbaar. Maar qua aardlekschakelaar onhandig.
De kookgroep kan je inderdaad uitvoeren als alamat, maar dan wel als 3F alamat, er zijn geen kookgroep alamats, ook die moet je al uitvoeren met bedrading en/of kamrail.
Er zijn wel kookgroep-alamats, al zijn dat 2 gekoppelde 1P+N aardlekautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 21:20
blackd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Een busboard plaatsen in de nieuwe kast voor enkel 2 nieuwe groepen klinkt voor mij een beetje overkill.

Eigenlijk is het mooiste om twee kasten naast elkaar te plaatsen, in de bestaande kast alle 1 fase groepen te plaatsen en in de nieuwe kast alle 3 fase componenten.

Maar ik vermoed, gezien je nu 2 aardlekschakelaars hebt, dat in je bestaande kast dit busboard zit.
Daarmee ben je op de bovenste rij gelimiteerd tot 4 groepen per aardlekschakelaar.
Wanneer je upgrade naar dit busboard kan je 12 groepen plaatsen (dan is er wel een 2P ALS extra nodig).

Maar dat is best een klusje:
- busboard vervangen
- 1 2P aardlekschakelaar bijplaatsen
- 2 B16 flexomaten bijplaatsen

Je hebt dan 9 groepen (nu heb je er 7, met twee extra kom je op 9) en dan kun je die over 3 aardlekschakelaars verdelen. De beltrafo kun je dan ertussen plaatsen.

Daarnaast zou ik de noark/emat spullen vervangen door ABB:
- 1 nieuwe (B20?) spanningsonafhankelijke alamat voor PV (vervanging emat C20 1P+N)
- 1 nieuwe B20 krachtgroep voor accu (vervanging Noark B20 3P+N)
- 1 nieuwe B16 krachtgroep voor inductie.

Jammer dat je zelf de hoofdschakelaar niet kan vervangen.
Disclaimer: ik ben fan van alle componenten van hetzelfde merk en prefereer A-merk componenten.

Als je het bestaande busboard wilt behouden dan zou ik in de nieuwe kast een extra ALS plaatsen en met een kam het gewenste aantal 1 fase groepen bijplaatsen. Dan kan je de resterende ruimte gebruiken voor 3 fase componenten.

Als je de verdeelblokjes onderin de kast wil uitbreiden kun je deze producten overwegen:
- https://www.sandervunderi...itset-voor-renovatie.html
- https://www.sandervunderi...itset-voor-renovatie.html
- https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-1742-023.html (ook in 5 leverbaar)
- https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-2010-013.html (ook in 5 leverbaar)

Nog een waarschuwing:
Met 1 fase PV (afgezekerd op 20A) en 3 fase accu (afgezekerd op 20A) moet je trouwens ook goed kijken naar de maximaalstroombeveiliging van je kast.
De fase waarop je zonnepanelen zijn aangesloten, kan in theorie 20A (PV) + 20A (accu) + 25A (hoofdzekering) = 65A maximaal te verduren krijgen. Deze waarde kan in de praktijk lager liggen als de vermogens van je accu danwel je PV omvormer lager zijn dan de afzekering. De Nexus doet 3.3kW las ik dus dat is ~14A. Hoe zwaar is je PV omvormer? Je huidige ALS is geschikt tot 40A dus die zou niet voldoen.
Zie uitleg van ABB.
Wow @blackd wat een uitgebreide reactie met een hoop informatie. Ik reageer er graag op:

Ik begrijp helemaal je voorstel om de hele boel op de schop te gooien. Ook ik zie dat er een betere setup mogelijk is en zou het lieftste het from scratch helemaal netjes opbouwen. Maar ik voel me niet helemaal comfortabel bij het volledig opnieuw opbouwen van de bestaande kast, dat is toch wat anders dan een tweede al gereedgemaakte kast er naast hangen en er bij prikken via een verdeelblokje. Ik hou je suggesties zeker in het achterhoofd, maar bewaar ze even voor later. Krijgt waarschijnlijk dan wel een vervolg, want zoeits blijft toch kriebelen :) .

Het betekent dat ik ook aan de nieuwe kast niet direct heel veel aanpassingen wil doen. Dat wordt dan de kamrail kast. Ik begrijp niet helemaal waarom je advies is om daarin een extra ALS te plaatsen met een kamrail voor de groepen. Die kant en klare kast heeft toch een ALS met daarop 3 groepen (niet via een kamrail)? Ik vroeg mij enkel af of de daarbij geplaatste krachtgroep voor de toekomstige kookplaat slim is of dat ik daar beter een Alamat van kan maken.

Tot slot je waarschuwing. Heel veel dank daarvoor en interessant artikel van ABB. Ik heb een Goodwe 3000DNS (van een jaar of 8 geleden denk ik), wat ik zo kan vinden zit die rond de 14A max. Issue? Ik het vind het document ABB best technisch. Mijn (wellicht te snelle conclusie) is het ombouwen naar 'Oplossing met 40A-aardlekautomaten in plaats van aardlekschakelaars'. Benieuwd naar je visie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 22:42
Ik heb regelmatig een soortgelijke vraag/situatie voorbij zien komen.
Maar ik stel hem toch, want ik heb de huidige NEN1010 advies/verplichting niet scherp.
Ik wil graag een onderverdeler plaatsen in de schuur voor een krachtgroep en een paar losse 16A groepen. Een optie is het volgende: Om selectief te zijn zeker ik een grondkabel 5x4mm2 af met een 20A automaat. In de onderverdeler komt dan een hoofdschakelaar + 3F aardlek automaat en losse 1F aardlekautomaten per fase. Deze optie is vrij prijzig, en lastig uit te breiden.

Ik zie ook regelmatig een kast zoals deze: https://www.sandervunderink.nl/abb-groepenkast-3-groepen-1-krachtgroep-3p-n-1-aardlekschakelaar-4p-afmeting-220x330mm.html voorbij komen. Maar hier gebruiken ze een 3F aardlek, met krachtgroep en 3 losse 1F groepen. Ik was onder de indruk dat dit afgeraden is in de NEN1010, maar is dit nog steeds een geschikte optie? Met als toevoeging nog een hoofdschakelaar om alles makkelijk uit te zetten in de schuur. Wat zouden jullie doen om een budget vriendelijke maar toch uitbreidbare opstelling te realiseren?
Alvast bedankt voor suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27
Ik heb twee aardlek autonaten gekocht maar bedacht net dat ik niet weet of deze spanningsonafhankelijk zijn, weet iemand dit? https://www.elektramat.nl...ast%20componenten#details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
gizmoo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:27:
Ik heb regelmatig een soortgelijke vraag/situatie voorbij zien komen.
Maar ik stel hem toch, want ik heb de huidige NEN1010 advies/verplichting niet scherp.
Ik wil graag een onderverdeler plaatsen in de schuur voor een krachtgroep en een paar losse 16A groepen. Een optie is het volgende: Om selectief te zijn zeker ik een grondkabel 5x4mm2 af met een 20A automaat. In de onderverdeler komt dan een hoofdschakelaar + 3F aardlek automaat en losse 1F aardlekautomaten per fase. Deze optie is vrij prijzig, en lastig uit te breiden.

Ik zie ook regelmatig een kast zoals deze: https://www.sandervunderink.nl/abb-groepenkast-3-groepen-1-krachtgroep-3p-n-1-aardlekschakelaar-4p-afmeting-220x330mm.html voorbij komen. Maar hier gebruiken ze een 3F aardlek, met krachtgroep en 3 losse 1F groepen. Ik was onder de indruk dat dit afgeraden is in de NEN1010, maar is dit nog steeds een geschikte optie? Met als toevoeging nog een hoofdschakelaar om alles makkelijk uit te zetten in de schuur. Wat zouden jullie doen om een budget vriendelijke maar toch uitbreidbare opstelling te realiseren?
Die kast heb ik ook op het oog idd. Waarom is het volgens jouw afgeraden? Omdat er 1F groepen op een 3F aardlek gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blackd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Maar ik vermoed, gezien je nu 2 aardlekschakelaars hebt, dat in je bestaande kast dit busboard zit.
Daarmee ben je op de bovenste rij gelimiteerd tot 4 groepen per aardlekschakelaar.
Wanneer je upgrade naar dit busboard kan je 12 groepen plaatsen (dan is er wel een 2P ALS extra nodig).

Maar dat is best een klusje:
- busboard vervangen
@EvtK heeft nog een oudere variant busboard, dus een nieuwe zou niet eens zomaar passen. Dan moet je ook nog het basisrek vervangen.

edit:
Nevermind, blijkbaar ben ik met een ander topic in de war. @EvtK heeft al wel het nieuwere model.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 13-10-2024 23:36 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EvtK schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Tot slot je waarschuwing. Heel veel dank daarvoor en interessant artikel van ABB. Ik heb een Goodwe 3000DNS (van een jaar of 8 geleden denk ik), wat ik zo kan vinden zit die rond de 14A max. Issue?
Nee. Maar je hebt ook nog een thuisaccu die stroom kan leveren en die je er bij op zou moeten tellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gizmoo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:27:

Maar hier gebruiken ze een 3F aardlek, met krachtgroep en 3 losse 1F groepen. Ik was onder de indruk dat dit afgeraden is in de NEN1010, maar is dit nog steeds een geschikte optie? Met als toevoeging nog een hoofdschakelaar om alles makkelijk uit te zetten in de schuur. Wat zouden jullie doen om een budget vriendelijke maar toch uitbreidbare opstelling te realiseren?
EvtK schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Die kast heb ik ook op het oog idd. Waarom is het volgens jouw afgeraden? Omdat er 1F groepen op een 3F aardlek gaan?
Dit was aanvankelijk verboden volgens NEN1010:2015, maar deze is nooit aangewezen geweest in het bouwbesluit. In NEN1010:2015/C1:2016 is het afgezwakt en wordt het afgeraden. In NEN1010:2000 lees je er gewoon niets meer over. Ik moet bekennen dat ik het in NEN 1010:2020+C1:2024 nog niet heb opgezocht, maar de conclusie is toch wel dat normmakers wispelturig zijn. :+

Er is een theoretisch risico wanneer je op 3 fasen tegelijkertijd een lekstroom zou hebben. Net zo goed als dat de nul niet wordt belast wanneer je op een 3-fasen groep op iedere fase dezelfde belasting hebt, loopt er geen stroom naar aarde als je op iedere fase dezelfde lekstroom zou hebben, de lekstromen heffen elkaar dan via het sterpunt op. Ik vraag me af hoe reëel dit is, want de fouten moeten dan ook precies simultaan ontstaan. Wanneer 1 of 2 fouten al langer een probleem zijn zou de aardlekschakelaar al eerder zijn afgeschakeld.

Volgens huidige normen mag het gewoon. Ik zou me er persoonlijk ook niet al te druk over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:53:
Ik heb twee aardlek autonaten gekocht maar bedacht net dat ik niet weet of deze spanningsonafhankelijk zijn, weet iemand dit? https://www.elektramat.nl...ast%20componenten#details
Die zijn gewoon spanningsonafhankelijk, getuige de norm IEC 61009-2-1 die erop staat gedrukt.

Je moet ook goed zoeken naar spanningsafhankelijke aardlekautomaten van 2 modules breed (die nu nog nieuw verkocht worden, voor de wijsneuzen :P). Doorgaans hoef je dat alleen af te vragen bij de 1-module brede exemplaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:53:
Die is spanningsonafhankelijk.

Nou zijn de weinige spanningsafhankelijke aardlekautomaten van ABB te herkennen aan hun afwijkende ontwerp (dat zijn rebranded producten van een ander merk, GE als ik het me goed herinner), maar als je dat niet weet kan je 't ook zien aan de opdruk aan de zijkant: 61009-2-1 is spanningsonafhankelijk (in tegenstelling tot -2-2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou me er ook niet te druk om maken, maar mocht je buiten wcd's of verlichting aan die kast hebben hangen zou ik voor die groepen toch een aardlekautomaat adviseren.
Vraag me niet hoe ik dat weet maar het is handig als toevallig ook je wp en of vrieskist aan die kast hangen :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:35:
Vraag me niet hoe ik dat weet maar het is handig als ook je wp en of vrieskist op die kast hangen :+
Kan die kast al dat gewicht wel aan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Juerd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:36:
[...]

Kan die kast al dat gewicht wel aan? :P
_O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Klein schopje van mijn eigen post: zien jullie nog kans om mee te kijken met deze twee vragen?

---------------------

Dank voor al jullie reacties en ook zeker @MrBas voor de kritische blik op de aarde! d:)b

Ik heb zojuist de twee kasten nog even opgeschroefd en zowel de aarde gecontroleerd als hoe e.e.a. nou is aangesloten.

Eerst het goede nieuws: de aarde is inderdaad aangesloten. Ik denk dat de foto tijdens de installatie is gemaakt.

Dan voor wat betreft de aansluiting:

Vanuit de hoofdschakelaar in de linkerkast gaan de fase en de nul naar de onderkant van de NOARK C40 automaat in het PV-kastje. Die worden daar met de kamrail gesplitst naar de NOARK B20 automaat.

Vanaf de bovenkant van de NOARK C40 automaat gaan de fase en nul terug naar de onderkant van de linker aardlekschakelaar.

Het is dus precies de setup die @Xander schetste. _/-\o_

Maar nu nog het fatsoeneren. Ik heb het idee om een ABB kast van 11x33cm (12 modules) aan de rechterkant te plaatsen.

Daarin kunnen dan de twee PV-automaten en de beltrafo. De oude positie van de beltrafo wil ik gebruiken om een aardlekautomaat te plaatsen. Op deze aardlekautomaat wil ik de drie kabels aansluiten die naar de voor- en achtertuin gaan. Ik wil de buitengroepen namelijk scheiden van de aardlekschakelaars die binnen beveiligen.

De ruimte die overblijft kan ik gebruiken voor een toekomstige laadpaal.

Concrete vragen dan aan jullie:

• Is de huidige PV aansluiting zoals hierboven geschetst oké? Of kan het beter/logischer?
• Door welk ABB-spul moet ik de NOARK-automaten vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PAetj_eZWqrmFKioRq8q61v_JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaCeieLyyqw5WsyWRVf4Juay.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ethiron op 14-10-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-06 11:34

uaT

Ga je nu die NOARK automaten wegdoen omdat het merk anders is? Mijn inziens totale onzin, die dingen zijn prima. Tsjechisch A-merk bij mijn weten, maar goed.
Die smalle ABB kast heeft geen aardbevestiging dus daar moet je rekening mee houden.
De PV aansluiting is correct, C40 als remautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15

TGEN

Hmmmx_

uaT schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:28:
Ga je nu die NOARK automaten wegdoen omdat het merk anders is? Mijn inziens totale onzin, die dingen zijn prima. Tsjechisch A-merk bij mijn weten, maar goed.
Die smalle ABB kast heeft geen aardbevestiging dus daar moet je rekening mee houden.
NOARK is Chinees, onderdeel van CHINT. Ze hebben wel een distributiecentrum in Tsjechië.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@uaT Thanks voor de bevestiging dat aansluiting PV correct is. Nee, NOARK doe ik niet per se weg, maar ik kreeg de indruk dat vervangen de voorkeur heeft. Maar is meer een nice to have dan per se nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:46
uaT schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:28:
Die C40 is toch geen rem automaat op deze manier? Volgen smij kan er nu makkelijk meer dan 40A door de aardlek automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

[b]
Die C40 is toch geen rem automaat op deze manier? Volgen smij kan er nu makkelijk meer dan 40A door de aardlek automaten.
Je bedoelt aardlekschakelaars- lijkt te kloppen maar lastig te zien

[ Voor 24% gewijzigd door uaT op 14-10-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@MeTooPV en @uaT dit had ik al uitgelegd maar dat was in een vorige post. Het zit als volgt aangesloten:
Vanuit de hoofdschakelaar in de linkerkast gaan de fase en de nul naar de onderkant van de NOARK C40 automaat in het PV-kastje. Die worden daar met de kamrail gesplitst naar de NOARK B20 automaat.

Vanaf de bovenkant van de NOARK C40 automaat gaan de fase en nul terug naar de onderkant van de linker aardlekschakelaar.
Dan is het toch wel een remautomaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Ethiron op 14-10-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Eindelijk de sft440 binnen vanaf amazon Italiaanse versie dus zal nul niet schakelen.

Ik kan nergens een van een instructie vinden online, maar als ik op de schakelaar kijk lijkt stand 1 de contacten
2, 6, 10 en 14 te schakelen en stand 2 de overige. Klopt dit?

Ik zag ook nog een 0 stand handig dat die er ook op zit. Zal wel een waarschuwingslabel maken "uitsluitend spanningsloos bedienen" want dit gaat een keer fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXCwdQKkK-isc3VWvbqkIa1TBw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHiUDb3H3RPn9gyb6rxmY9Jx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Hoezo schakelt de nul niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Omdat er geen nul in mag :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@uaT Ik ga er van uit dat jouw thumbs up op mijn laatste post bevestigend van aard is ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uaT

uaT

Yep: :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:14
Er staat nergens dat er geen nul in mag.
Het zijn vier schakelende contacten daarvan mag best eentje N zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
leonbong schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:07:
[...]

Er staat nergens dat er geen nul in mag.
Het zijn vier schakelende contacten daarvan mag best eentje N zijn.
Uitvoe­ring
Aantal polen 4
Positie N-aansluiting Zonder nul
Pool­type 4P

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dan mag je nog steeds een pool als nul gebruiken.
Die omschrijving zegt niks meer dan dat er vier schakelende contacten zijn.

Een normale hoofdschakelaar van bijvoorbeeld abb staat meestal ook niet aangegeven welk contact neutraal is.
Dat maakt ook niet uit omdat om te voldoen aan de eisen van hoofdschakelaar moet alle contacten voldoen aan de eisen van een scheider. Want in NL schakelen we fase en neutraal.

Echter bij automaten is het anders daar maakt het wel uit.
1P+N (normaal NL automaat) betekend 1 pool beveiligd op overstroom het andere contact schakelt mee. Dus mag alleen neutraal zijn.
Maar je hebt ook 2P automaten dan maakt het weer niks uit welke neutraal omdat beide polen beveiligd zijn.

[ Voor 115% gewijzigd door leonbong op 14-10-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 19:09
Vaevictis_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:16:
Eindelijk de sft440 binnen vanaf amazon Italiaanse versie dus zal nul niet schakelen.

Ik kan nergens een van een instructie vinden online, maar als ik op de schakelaar kijk lijkt stand 1 de contacten
[Afbeelding]
Klopt

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EvtK schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Wow @blackd wat een uitgebreide reactie met een hoop informatie. Ik reageer er graag op:

Ik begrijp helemaal je voorstel om de hele boel op de schop te gooien. Ook ik zie dat er een betere setup mogelijk is en zou het lieftste het from scratch helemaal netjes opbouwen. Maar ik voel me niet helemaal comfortabel bij het volledig opnieuw opbouwen van de bestaande kast, dat is toch wat anders dan een tweede al gereedgemaakte kast er naast hangen en er bij prikken via een verdeelblokje. Ik hou je suggesties zeker in het achterhoofd, maar bewaar ze even voor later. Krijgt waarschijnlijk dan wel een vervolg, want zoeits blijft toch kriebelen :) .
Ik snap dat het een behoorlijke klus is en je moet zelf de afweging maken of het belangrijk voor je is maar vooral ook of het realistisch is om zoiets uit te voeren.
Als je wilt zien hoe dat eruit ziet, kijk naar de spoiler ;)
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMq0uQT4167ua55RMtox4FfS0IU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/31BBNFr9v9yARNMo7m34iHe5.png?f=user_large
Het betekent dat ik ook aan de nieuwe kast niet direct heel veel aanpassingen wil doen. Dat wordt dan de kamrail kast. Ik begrijp niet helemaal waarom je advies is om daarin een extra ALS te plaatsen met een kamrail voor de groepen. Die kant en klare kast heeft toch een ALS met daarop 3 groepen (niet via een kamrail)? Ik vroeg mij enkel af of de daarbij geplaatste krachtgroep voor de toekomstige kookplaat slim is of dat ik daar beter een Alamat van kan maken.
We hebben het dan over deze kast toch:
https://www.sandervunderi...p-afmeting-220x330mm.html

Je ziet dat hier enkelfase groepen achter een 4 polige aardlekschakelaar geplaatst zijn, iets dat wordt afgeraden (is wel toegestaan). Voordeel is dan wel dat de krachtgroep ook achter diezelfde aardlekschakelaar geplaatst kan worden, dat maakt het geheel wellicht iets goedkoper.

In mijn vorige post ging ik er vanuit dat je een 2 polige aardlekschakelaar bij zou moeten plaatsen voor de extra groepen. Ik had geen rekening gehouden met de inhoud van de voorbedrade kast die je voor ogen had.

Maar terugkomend op je vraag, moet ik een 3P+N krachtgroep (installatieautomaat) nemen of een 3P+N aardlekautomaat, beide kan.
Je keuze hangt af van budget (aardlekautomaat is wat duurder), de ruimte in je kast (losse ALS + krachtgroep = 8 posities, aardlekautomaat = 4 posities) en evt toekomstig (her)gebruik van de componenten.
Zo zou de kast eruit zien met een 4P ALS en installatieautomaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dc1D9KTuUgInL1zfWwd0-yvlb-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xlPOP8OkJqiGvsbJbCNxqf2S.png?f=user_large

en zo met krachtaardlekautomaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJpJv67D991IQpa0em0z1sgOnmE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RrH2aQIuDbjcW0GHD8YnOQlt.png?f=user_large
NB: ik heb de 63A aardlekschakelaar ergens ingetekend maar die moet je nog wel op de juiste fase plaatsen (met de zonnepanelen, zie hieronder).

NB2: De B20 aardlekautomaat linksonder is voor de thuisaccu (vervanging van Noark), de groep linksboven is voor PV (vervanging emat C20), de 3P+N 16A groep is voor de kookplaat. Van alle componenten moet je zelf bepalen of je het wil vervangen / alvast wil plaatsen.

NB3: Je kan ook de nieuwe groepen op het busboard plaatsen en dan bedraad aansluiten op een nieuwe ALS en daarmee alle 1 fase groepen in de rechterkast zetten.
Tot slot je waarschuwing. Heel veel dank daarvoor en interessant artikel van ABB. Ik heb een Goodwe 3000DNS (van een jaar of 8 geleden denk ik), wat ik zo kan vinden zit die rond de 14A max. Issue? Ik het vind het document ABB best technisch. Mijn (wellicht te snelle conclusie) is het ombouwen naar 'Oplossing met 40A-aardlekautomaten in plaats van aardlekschakelaars'. Benieuwd naar je visie!
Het gaat erom dat je rekening houdt met de maximale gelijktijdige belasting van je groepenkast en alle onderdelen daarin (dus componenten, bedrading, kamrails, verdeelblokjes, etc). Deze moeten geschikt zijn voor deze maximale belasting. De bedrading is vaak 6mm2, de kamrails 10mm2 en de verdeelblokjes zijn vaak ook in orde. Alleen de aardlekschakelaars zijn vaak max tot 40A geschikt.

Eerst kijken waar je een potentieel probleem hebt: zoals @Xander al zei, je moet alle invoeders meenemen in de berekening dus ook jouw thuisaccu.

Jouw bronnen van stroom zijn:
- zonnepanelen, op 1 vd 3 fases, met 14A,
- thuisaccu, op 3 fases ook met circa 14A per fase (klopt dit?),
- netaansluiting, op 3 fases met 25A per fase.

Stel je PV is op fase 1 aangesloten dan krijg je:
Fase 1: Zonnepanelen 14A, thuisaccu 14A, netaansluiting 25A = 53A
Fase 2/3: thuisaccu 14A, netaansluiting 25A = 39A

In het scenario dat je zonnepanelen vol opwekken, je thuisaccu maximaal aan het ontladen is en je jouw groepen zodanig belast dat je netaansluiting ook volledig wordt aangesproken, dan zou er in totaal 53A door de groepenkast lopen op die fase. En er is geen beveiliging die wordt aangesproken, de afgaande groepen laten maximaal 16A door per groep, de hoofdzekering wordt niet overbelast en de zonnepanelen en thuisaccu blijven ook binnen de 20A waarop ze afgezekerd zijn.

Conclusie: In jouw geval is de fase waar de zonnepanelen aangesloten zijn problematisch, de rest is in orde.

Wat is dan een oplossing?
Dit is niet genoemd in het document maar ik zie dit wel eens voorbij komen in dit topic: de afname limiteren.
Je gaat naar 9 groepen toe. Je kan er ook voor kiezen om juist op die fase waar de zonnepanelen zitten, minder afgaande groepen te plaatsen. Daarmee limiteer je het gebruik op die fase. Stel je zet er 2 groepen op, dan kan de stroom max 2x16A zijn = 32A en dan blijf je binnen specificaties van de betreffende aardlekschakelaar. Je moet dan wel heel goed opletten hoe de fases lopen en ook naar de toekomst toe niet gaan uitbreiden op die fase.

Het document stelt voor de aardlekschakelaars te verzwaren of vervangen.
In jouw geval zou ik dan een 2P ALS tot 63A aanschaffen voor de fase van de zonnepanelen en hier ook de extra groepen op aansluiten. Je moet namelijk toch een extra aardlekschakelaar kopen voor de extra groepen.
Voor de kookplaat neem je dan een aardlekautomaat, dan maak je het jezelf ook makkelijker.
Het scheelt ook iets ruimte, zoals je hierboven hebt kunnen zien.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
leonbong schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:09:
Dan mag je nog steeds een pool als nul gebruiken.
Die omschrijving zegt niks meer dan dat er vier schakelende contacten zijn.

Een normale hoofdschakelaar van bijvoorbeeld abb staat meestal ook niet aangegeven welk contact neutraal is.
Dat maakt ook niet uit omdat om te voldoen aan de eisen van hoofdschakelaar moet alle contacten voldoen aan de eisen van een scheider. Want in NL schakelen we fase en neutraal.

Echter bij automaten is het anders daar maakt het wel uit.
1P+N (normaal NL automaat) betekend 1 pool beveiligd op overstroom het andere contact schakelt mee. Dus mag alleen neutraal zijn.
Maar je hebt ook 2P automaten dan maakt het weer niks uit welke neutraal omdat beide polen beveiligd zijn.
Ja en dat als je hem verkeerd gebruikt je een zwevende nul kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Stroom opwekken met een generator is helemaal niet zo eenvoudig.

Maar ik reageerde op de bewering dat er geen neutraal in mag volgens jouw. Dat is gewoon niet waar.

Ps deze schakelaar kan je dusdanig aansluiten dat in de nul stands beide stroombronnen volledig gescheiden zijn van de verbruikers. Als je dat zo doet is er geen zwevende nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
leonbong schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:21:
Stroom opwekken met een generator is helemaal niet zo eenvoudig.

Maar ik reageerde op de bewering dat er geen neutraal in mag volgens jouw. Dat is gewoon niet waar.

Ps deze schakelaar kan je dusdanig aansluiten dat in de nul stands beide stroombronnen volledig gescheiden zijn van de verbruikers. Als je dat zo doet is er geen zwevende nul.
Ja het kan wel, maar ik zie voldoende verkeerd (risicovol) gebruik voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:46
Ethiron schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:04:
@MeTooPV en @uaT dit had ik al uitgelegd maar dat was in een vorige post. Het zit als volgt aangesloten:

[...]

Dan is het toch wel een remautomaat?
Ja dan wel. Dan heb ik het.Verkeerd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
blackd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Ik snap dat het een behoorlijke klus is en je moet zelf de afweging maken of het belangrijk voor je is maar vooral ook of het realistisch is om zoiets uit te voeren.
Als je wilt zien hoe dat eruit ziet, kijk naar de spoiler ;)
spoiler:

[...]

We hebben het dan over deze kast toch:
https://www.sandervunderi...p-afmeting-220x330mm.html

Je ziet dat hier enkelfase groepen achter een 4 polige aardlekschakelaar geplaatst zijn, iets dat wordt afgeraden (is wel toegestaan). Voordeel is dan wel dat de krachtgroep ook achter diezelfde aardlekschakelaar geplaatst kan worden, dat maakt het geheel wellicht iets goedkoper.

In mijn vorige post ging ik er vanuit dat je een 2 polige aardlekschakelaar bij zou moeten plaatsen voor de extra groepen. Ik had geen rekening gehouden met de inhoud van de voorbedrade kast die je voor ogen had.

Maar terugkomend op je vraag, moet ik een 3P+N krachtgroep (installatieautomaat) nemen of een 3P+N aardlekautomaat, beide kan.
Je keuze hangt af van budget (aardlekautomaat is wat duurder), de ruimte in je kast (losse ALS + krachtgroep = 8 posities, aardlekautomaat = 4 posities) en evt toekomstig (her)gebruik van de componenten.
Zo zou de kast eruit zien met een 4P ALS en installatieautomaat:
[Afbeelding]

en zo met krachtaardlekautomaten:
[Afbeelding]
NB: ik heb de 63A aardlekschakelaar ergens ingetekend maar die moet je nog wel op de juiste fase plaatsen (met de zonnepanelen, zie hieronder).

NB2: De B20 aardlekautomaat linksonder is voor de thuisaccu (vervanging van Noark), de groep linksboven is voor PV (vervanging emat C20), de 3P+N 16A groep is voor de kookplaat. Van alle componenten moet je zelf bepalen of je het wil vervangen / alvast wil plaatsen.

NB3: Je kan ook de nieuwe groepen op het busboard plaatsen en dan bedraad aansluiten op een nieuwe ALS en daarmee alle 1 fase groepen in de rechterkast zetten.

[...]

Het gaat erom dat je rekening houdt met de maximale gelijktijdige belasting van je groepenkast en alle onderdelen daarin (dus componenten, bedrading, kamrails, verdeelblokjes, etc). Deze moeten geschikt zijn voor deze maximale belasting. De bedrading is vaak 6mm2, de kamrails 10mm2 en de verdeelblokjes zijn vaak ook in orde. Alleen de aardlekschakelaars zijn vaak max tot 40A geschikt.

Eerst kijken waar je een potentieel probleem hebt: zoals @Xander al zei, je moet alle invoeders meenemen in de berekening dus ook jouw thuisaccu.

Jouw bronnen van stroom zijn:
- zonnepanelen, op 1 vd 3 fases, met 14A,
- thuisaccu, op 3 fases ook met circa 14A per fase (klopt dit?),
- netaansluiting, op 3 fases met 25A per fase.

Stel je PV is op fase 1 aangesloten dan krijg je:
Fase 1: Zonnepanelen 14A, thuisaccu 14A, netaansluiting 25A = 53A
Fase 2/3: thuisaccu 14A, netaansluiting 25A = 39A

In het scenario dat je zonnepanelen vol opwekken, je thuisaccu maximaal aan het ontladen is en je jouw groepen zodanig belast dat je netaansluiting ook volledig wordt aangesproken, dan zou er in totaal 53A door de groepenkast lopen op die fase. En er is geen beveiliging die wordt aangesproken, de afgaande groepen laten maximaal 16A door per groep, de hoofdzekering wordt niet overbelast en de zonnepanelen en thuisaccu blijven ook binnen de 20A waarop ze afgezekerd zijn.

Conclusie: In jouw geval is de fase waar de zonnepanelen aangesloten zijn problematisch, de rest is in orde.

Wat is dan een oplossing?
Dit is niet genoemd in het document maar ik zie dit wel eens voorbij komen in dit topic: de afname limiteren.
Je gaat naar 9 groepen toe. Je kan er ook voor kiezen om juist op die fase waar de zonnepanelen zitten, minder afgaande groepen te plaatsen. Daarmee limiteer je het gebruik op die fase. Stel je zet er 2 groepen op, dan kan de stroom max 2x16A zijn = 32A en dan blijf je binnen specificaties van de betreffende aardlekschakelaar. Je moet dan wel heel goed opletten hoe de fases lopen en ook naar de toekomst toe niet gaan uitbreiden op die fase.

Het document stelt voor de aardlekschakelaars te verzwaren of vervangen.
In jouw geval zou ik dan een 2P ALS tot 63A aanschaffen voor de fase van de zonnepanelen en hier ook de extra groepen op aansluiten. Je moet namelijk toch een extra aardlekschakelaar kopen voor de extra groepen.
Voor de kookplaat neem je dan een aardlekautomaat, dan maak je het jezelf ook makkelijker.
Het scheelt ook iets ruimte, zoals je hierboven hebt kunnen zien.
Wow je blijft met verbazen met je uitgebreide reacties. Ben je zelf werkzaam in deze sector wellicht?

Ik doelde inderdaad op die kast (https://www.sandervunderi...p-afmeting-220x330mm.html), maar met de vele opties die jij laat zien, maakt dat ik mijn plannen wel aan t veranderen ben. Super leerzaam overigens ook.

Nou heb ik net nog weer even staan loeren in de huidige kast en heb ik tot mijn verbazing gezien dat PV boer niet alleen een niet geschikte emat heeft geplaatst, hij heeft ook de groep waar de wasmachine/wasdroger eerst op zaten helemaal niet uit het busboard gehaald. Conclusie: ik heb nu 6 16a groepen in gebruik, ipv 7. Met de benodigde uitbreiding van 2 groepen, heb ik in principe dus geen nieuwe aardlek nodig. Wat ik volgens mij nu ook kan doen en wat ik graag ter check even voorleg is het volgende:

- De 8ste (en laatste) 16a toevoegen op het bovenste busboard. Bestaande aardlekschakelaars behouden op laten we zeggen fase 1 en 2.
- Vervanging van de emat door een losse alamat (https://www.sandervunderi...c-kar-ds-201-c20-a30.html of https://www.sandervunderi...0-1p-n-30ma-1-module.html) en deze op fase 3 aansluiten.
- Voor een net overzicht in de 2 kasten dan de nieuwe alamat in de linker kast plaatsen, evenals de kookgroep en alamat voor de batterij.

Door de PV alamat op fase 3 te zetten voorkom ik de overbelastingssituatie. Of maak ik dan de denkfout dat er op die PV alamat wel degelijk afgaande stroom gaat (wasdroger + wasmachine). Daarnaast is het natuurlijk de vraag of het slim is dat de 2 andere fasen alle grootverbruikers voor z'n kiezen krijgen: warmtepomp, toekomst met FE variant, oven, magnetron, vaatwasser en quooker.

Oh, 1 ding snap ik overigens in je verhaal. Je schrijft: "In jouw geval zou ik dan een 2P ALS tot 63A aanschaffen voor de fase van de zonnepanelen en hier ook de extra groepen op aansluiten.". Maar een PV-groep is toch al een alamat, dus die sluit ik niet aan op die ALS van 63A. Of is het dus juist van belang dat de groepen in dezelfde fase als de PV alamat op een 63A zitten, om de overbelastingssituatie voor die 2 groepen te voorkomen. Dat zou mijn verhaal hierboven enigzins ontkrachten :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4AjFs0AmaATnkc1lZcmRWCA5pk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3xfld8Rl74kgYc73weJCMUMk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ne7v_geOxJBrMyVeKz5ildoDwxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0qcE3ZouTHvesDnyvNTffdKR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door EvtK op 15-10-2024 13:30 . Reden: Vraag over 63A alamat toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EvtK schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:24:
Ben je zelf werkzaam in deze sector wellicht?
Nee, ik ben niet werkzaam in deze sector. Maar wel bovenmatige interesse in de materie, zeg maar :+.
Daarnaast is het mooie van dit forum en zeker dit topic dat er genoeg mensen rondlopen met kennis dus men vult aan of corrigeert waar nodig.
Conclusie: ik heb nu 6 16a groepen in gebruik, ipv 7. Met de benodigde uitbreiding van 2 groepen, heb ik in principe dus geen nieuwe aardlek nodig. Wat ik volgens mij nu ook kan doen en wat ik graag ter check even voorleg is het volgende:

- De 8ste (en laatste) 16a toevoegen op het bovenste busboard. Bestaande aardlekschakelaars behouden op laten we zeggen fase 1 en 2.
Dat scheelt weer en zou goed moeten gaan zolang je inderdaad zoals je van plan bent de PV niet op deze fase aan te sluiten.
- Vervanging van de emat door een losse alamat (https://www.sandervunderi...c-kar-ds-201-c20-a30.html of https://www.sandervunderi...0-1p-n-30ma-1-module.html) en deze op fase 3 aansluiten.
Ik zou geen C20 nemen maar een B20. Een C20 is alleen nodig voor zware machines met hoge inschakelstroom.
- Voor een net overzicht in de 2 kasten dan de nieuwe alamat in de linker kast plaatsen, evenals de kookgroep en alamat voor de batterij.
Dat lijkt me een prima plan.
Door de PV alamat op fase 3 te zetten voorkom ik de overbelastingssituatie. Of maak ik dan de denkfout dat er op die PV alamat wel degelijk afgaande stroom gaat (wasdroger + wasmachine).
De wasmachine en droger zijn, neem ik aan, aangesloten op een PV verdeler (onderverdeler)?
De WM en WD zijn dan aangesloten op een aparte afgaande groep en die zorgt ervoor dat je dit deel vd installatie niet kan overbelasten met gelijktijdig opwek van de panelen en onttrekking van het net. De 20A alamat maximeert op 20A en in de PV verdeler zit naar verwachting een B16 welke de stroom weer maximeert naar de WM/WD.
Daarnaast is het natuurlijk de vraag of het slim is dat de 2 andere fasen alle grootverbruikers voor z'n kiezen krijgen: warmtepomp, toekomst met FE variant, oven, magnetron, vaatwasser en quooker.
Ik ben het met je eens dat je dan een scheve belasting hebt. Mogelijk vind de netbeheerder dat niet zo fijn. Maar zolang de scheve belasting over de fases heen niet boven de 5kW uitkomt is het volgens mij niet erg.

De 3 fase apparaten (kookplaat en thuisaccu) zorgen overigens wel voor een belasting op de 3e fase waar je zonnepanelen actief zijn.

Voor zover dat nog niet gedaan is, kijk ook naar gelijktijdigheid. D.w.z. zet de groep voor de oven en magnetron niet op dezelfde fase, maar verdeel deze over 2 fases. De kans dat je ze met koken tegelijk gebruikt, is best aanwezig :). Idem voor de warmtepomp en backup heater, beiden op een eigen fase.
Oh, 1 ding snap ik overigens in je verhaal. Je schrijft: "In jouw geval zou ik dan een 2P ALS tot 63A aanschaffen voor de fase van de zonnepanelen en hier ook de extra groepen op aansluiten.". Maar een PV-groep is toch al een alamat, dus die sluit ik niet aan op die ALS van 63A. Of is het dus juist van belang dat de groepen in dezelfde fase als de PV alamat op een 63A zitten, om de overbelastingssituatie voor die 2 groepen te voorkomen. Dat zou mijn verhaal hierboven enigzins ontkrachten :).
Het ging mij inderdaad om het aansluiten van de 63A aardlekschakelaar op dezelfde fase als de PV groep.
Maar je kunt die fase pas overbelasten bij meer dan 2 groepen die dan vol belast zijn, dus mijn uitleg was niet helemaal precies genoeg. Want ik zei ook dat je de nieuwe groepen (2 stuks) ook op de 63A ALS moest aansluiten... maar dan overbelast je niks.
Afijn, ik hoop dat je het nu begrijpt, zo niet, vraag gerust.

Edit: oh, je 2e plaatje, het setje van rechter installatieautomaten moet 1 positie naar rechts. In jouw busboard zijn de eerste 6 posities van de eerste aardlekschakelaar en de laatste 6 zijn van de tweede aardlekschakelaar.
En eerste plaatje, daar heb je een ALS ingetekend maar daar bedoelde je een aardlekautomaat voor PV :).

[ Voor 3% gewijzigd door blackd op 15-10-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
blackd schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:53:

De wasmachine en droger zijn, neem ik aan, aangesloten op een PV verdeler (onderverdeler)?
De WM en WD zijn dan aangesloten op een aparte afgaande groep en die zorgt ervoor dat je dit deel vd installatie niet kan overbelasten met gelijktijdig opwek van de panelen en onttrekking van het net. De 20A alamat maximeert op 20A en in de PV verdeler zit naar verwachting een B16 welke de stroom weer maximeert naar de WM/WD.
Okay, de PV-verdeler. Stom dat ik hier niet eerder naar gekeken heb / over na heb gedacht. Het hele doel van de operatie is om 2 losse groepen in de CV-ruimte te krijgen voor aansluiting van a) nu de warmtepomp en straks b) de FE-variant daarvan (Quatt).

Een paar maanden terug is hier een Zonneplan Thuisbatterij geinstalleerd en dat moest met een 5-aderige kabel buiten om het huis naar de zolder (CV-ruimte). Ik ging er dan ook vanuit dat ik nu ook nieuwe kabels buitenom moest gaan trekken om de twee nieuwe groepen te trekken. Maar ik besef me nu dat ik dit waarschijnlijk veel beter kan oplossen door het PV verdeler concept toe te passen.

Het ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gGG6z4KAIJDpKX0COvMLEi8v9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuwFX8TTG9enWeBRruWoWKFO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet het kastje nog even optrekken om de mogelijkheden te zien, maar het lijkt er in ieder geval al op dat ik 2 16a automaten kan bijplaatsen. Wel interessant overigens: waarom zijn er 2 C16 automaten geplaatst? Zou je deze automaten wellicht ook vervangen door ABB kwaliteitsmateriaal?

Mogelijk moet ik alleen de bekabeling naar boven vervangen door een grotere diameter?

Als ik hem zo insteek (wat een hele hoop gedoe buitenom bespaart 8) ), dan is mijn inschatting dat ik nog steeds geen 63a aardlek nodig heb voor de PV groep in de meterkast. Want de verbruikers achter de PV verdeler hebben dan hun eigen 16a groep.

Neemt niet weg dat ik nog steeds de aanpassing in de meterkast beneden wil gaan doorvoeren hoor, want de krachtgroep voor de kookplaat gaat er sowieso een keer komen en ik zou graag het huidige prutswerk van Zonneplan rechttrekken. En de correcte alamat voor de PV groep uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07
Vaevictis_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:16:

Ik zag ook nog een 0 stand handig dat die er ook op zit. Zal wel een waarschuwingslabel maken "uitsluitend spanningsloos bedienen" want dit gaat een keer fout.

[Afbeelding]
In principe staat het op de schakelaar gedrukt.

Er worden 4 polen geschakeld volgens Hager
Stand 1, contacten 2,6,10,14
Stand 2, contacten 4,8,12,16

Als je dus de nul aansluit schakelt deze ook.
Let wel, voor live omschakelen wil je dat de nul als laatste verbreekt en als eerste sluit. Dit om kortstondig een zwevende nul te voorkomen. Dat doet deze niet zo te zien, dus ik zou deze idd alleen spanningsloos schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@pickboy Ik snap niet dat iedereen bij de SFT er plots over valt dat er geen aangewezen nul is (met bijbehorende garanties), terwijl iedereen wel gewoon een hoofdschakelaar gebruikt met hetzelfde euvel. Bijvoorbeeld een ABB SD204 om maar wat te noemen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

@EvtK in de PV verdeler zit de WM/WD zit op een C20 automaat, dat moet een B16/B20 alamat 30ma zijn. Nu is de aardlekbescherming 300 ma (via NOARK) en dat is veel te hoog. Kan al eerder zijn benoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door uaT op 16-10-2024 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvtK
uaT schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:15:
@EvtK in de PV verdeler zit de WM/WD zit op een C20 automaat, dat moet een B16/B20 alamat 30ma zijn. Nu is de aardlekbescherming 300 ma (via NOARK) en dat is veel te hoog. Kan al eerder zijn benoemd.
Thanks. Ik blijf het bizar vinden dat je met een flinke dosis interesse en de ondersteuning hier op dit forum zo een x aantal onveilige installatie punten kan vaststellen. Uitgevoerd door schijnbare gecertificeerde installateurs, daar kun je dus gewoon niet op vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
EvtK schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Thanks. Ik blijf het bizar vinden dat je met een flinke dosis interesse en de ondersteuning hier op dit forum zo een x aantal onveilige installatie punten kan vaststellen. Uitgevoerd door schijnbare gecertificeerde installateurs, daar kun je dus gewoon niet op vertrouwen.
Helaas ik heb het me ook eigen moeten maken, want had een gecertificeerde elektricien ingehuurd die blijkt gewoon een kWh meter verkeerd om heeft aangesloten dus zowel de VD draden als de CT klemmen allemaal op verkeerde fasen. Daarnaast automaten niet aanraakveilig want aders die te ver uitsteken zonder aderuiteindhulzen. Ik had wat vragen over aardweerstand, gemeten en die was rond de 3 ohm. Hoor ik dat het onder de 1 ohm moet zijn terwijl dat niet van toepassing is bij mij.

Maar zo is het bij elk vakgebied in de woningbouw, je hebt een hoop beunhazen en kunt niet uitgaan dat er iets goed gaat. Het ontbreekt aan passie en kwaliteit maar je betaald wel de hoofdprijs en garantie doen ze niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:53
Vaevictis_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:42:
Maar zo is het bij elk vakgebied in de woningbouw, je hebt een hoop beunhazen en kunt niet uitgaan dat er iets goed gaat. Het ontbreekt aan passie en kwaliteit maar je betaald wel de hoofdprijs en garantie doen ze niet aan.
Ik denk dat dat wel voor veel meer beroepen geldt. Ben zelf programmeur, en zie bij collega's etc hetzelfde. "Het werkt toch" + "geen idee meer waarom ik dat heb gedaan" etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
RobertMe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat dat wel voor veel meer beroepen geldt. Ben zelf programmeur, en zie bij collega's etc hetzelfde. "Het werkt toch" + "geen idee meer waarom ik dat heb gedaan" etc.
Ha ha, ik kan daar echt niet tegen. Ooit als solution architect moeten bijspringen in scrum team. Mocht ik niet werkend ingechecked code van iemand anders gaan refractoren in Java en meteen wat optimalisaties doorvoeren allemaal in 1 sprint. Terwijl ik normaal geen code schrijf. Wat een prutsers maar ik heb het wel gefixed alleen wat niet helemaal netjes volgens code conventies gedocumenteerd. :*)

Dat was een team ontwikkelaars die riepen, een architect heb je niet nodig en die kan helemaal niets dus voor mij een ere zaak. (Daarnaast had ik weinig werk liggen in de zomer).

[ Voor 11% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-10-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07
Rimco schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:05:
@pickboy Ik snap niet dat iedereen bij de SFT er plots over valt dat er geen aangewezen nul is (met bijbehorende garanties), terwijl iedereen wel gewoon een hoofdschakelaar gebruikt met hetzelfde euvel. Bijvoorbeeld een ABB SD204 om maar wat te noemen.
Als je alle verbruikers uitschakelt voordat je zo'n hoofdschakelaar in/uitschakelt kan er niets misgaan, maar het is wel iets om rekening mee te houden vind ik.

Het zal niet heel snel gebeuren, maar als het gebeurd heb je kans op een hoop schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EvtK schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:24:
Ik moet het kastje nog even optrekken om de mogelijkheden te zien, maar het lijkt er in ieder geval al op dat ik 2 16a automaten kan bijplaatsen. Wel interessant overigens: waarom zijn er 2 C16 automaten geplaatst? Zou je deze automaten wellicht ook vervangen door ABB kwaliteitsmateriaal?

Mogelijk moet ik alleen de bekabeling naar boven vervangen door een grotere diameter?
Even voor de zekerheid:
De PV verdeler is afgezekerd door de Emat C20 aardlekautomaat in de hoofdverdeler, toch? Deze beschermt de PV verdeler met een aardlekbeveiliging van 30mA.
De Noark daar zit de thuisaccu toch achter? Deze heeft een aardlekbeveiliging van 300mA.

De opmerking van @uaT gaat dan niet op. De WM/WD is dan beschermd met een aardlekbeveiliging van 30mA via de Emat.

Dan qua bijplaatsen: ja, je hebt er plaats voor in het kastje, maar de PV verdeler als geheel is afgezekerd op 20A vanuit de hoofdverdeler. Dus de aanvoer (vanuit het net) kan niet (langdurig) hoger zijn dan 20A.

Ook hier is het toverwoord weer gelijktijdigheid, maar ik denk dat je daar wellicht wel in de problemen mee gaat komen. Je kunt de kabel dikker uitvoeren maar dan moet je de kabel ook anders afzekeren, en dan kom je in de knoei met je hoofdzekering die op 25A is afgezekerd.

Dan qua vervangen: hier is C16 ook niet nodig, je kunt volstaan met B16 dat is voldoende.
En als je het gaat vervangen, dan zou ik gelijk A-merk componenten plaatsen (zie eerdere disclaimer :+).

Dan qua aansluiten warmtepomp:
Je schrijft dat je de bestaande kabel zou kunnen verzwaren (dikkere diameter). Een ander scenario is nog dat je de huidige kabel aanpast naar 5x2,5mm2 of 5x4mm2. Is dat een mogelijkheid? Je maakt dan een 3 fase onderverdeler met 3 eenfase eindgroepen.

Je zou dan per fase een grote verbruiker kunnen aansluiten, en op één van de fases de zonnepanelen. Je moet dan alleen goed opletten met de belasting van de nul.
Kijk eens naar deze reactie:
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Maar met een 5x4mm2 kabel zou dat geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
blackd schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Even voor de zekerheid:
De PV verdeler is afgezekerd door de Emat C20 aardlekautomaat in de hoofdverdeler, toch? Deze beschermt de PV verdeler met een aardlekbeveiliging van 30mA.
De Noark daar zit de thuisaccu toch achter? Deze heeft een aardlekbeveiliging van 300mA.
Klopt idd. PV verdeler op Emat in groepenkast beneden. Noark alamat bedient de thuisaccu.
[...]

Ook hier is het toverwoord weer gelijktijdigheid, maar ik denk dat je daar wellicht wel in de problemen mee gaat komen. Je kunt de kabel dikker uitvoeren maar dan moet je de kabel ook anders afzekeren, en dan kom je in de knoei met je hoofdzekering die op 25A is afgezekerd.
Deze volg ik niet helemaal. Hoezo is deze situatie anders als dat ik vanuit de groepenkast beneden via 1 aardlek van 40a, met daarop 4 groepen meerdere zwaardere apparaten aansluit? Dan kom ik toch ook niet in de knoei met 25A van de hoofdverzekering.

Maw: als ik in de groepenkast ipv van die emat alamat een zwaardere aardlek zet van 40a of zelfs 63a, dan zit ik safe toch?
[...]
Een ander scenario is nog dat je de huidige kabel aanpast naar 5x2,5mm2 of 5x4mm2. Is dat een mogelijkheid? Je maakt dan een 3 fase onderverdeler met 3 eenfase eindgroepen.
Interessant, hier had ik zelf ook al over na zitten denken. Zeker met het oog op wellicht toekomstige uitbreiding van het aantal zonnepanelen en een 3-fasen versterker. En.. waarom heeft Zonneplan dit bij de aanleg van mijn thuisbatterij op zolder niet overwogen? Nu hebben ze flinke kosten gemaakt voor het leggen van een kabel buitenom (boren door fundering, kabel omhoog, weer door het dak naar binnen boren + huur van een hoogwerker), terwijl ze gewoon de kabel naar boven hadden kunnen verzwaren en 3 fasen kast hadden kunnen maken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

@EvtK laat maar, ik zat naar iemand anders zn groepenkast te kijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EvtK schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:49:
Deze volg ik niet helemaal. Hoezo is deze situatie anders als dat ik vanuit de groepenkast beneden via 1 aardlek van 40a, met daarop 4 groepen meerdere zwaardere apparaten aansluit? Dan kom ik toch ook niet in de knoei met 25A van de hoofdverzekering.
4x 16A groepen achter 1 hoofdzekering van 25A gaat goed vanwege gelijktijdigheid. Je gebruikt niet alle apparaten tegelijkertijd. Vaak heb je ook nog een combinatie van zware verbruikers (oven, magnetron) en lichtgroepen (per kamer of kamers) elk op aparte B16 groepen achter 1 aardlekschakelaar samen op 1 fase welke beveiligd is met 25A vanuit de netbeheerder.

De PV verdeler is echter afgezekerd op 20A dus dat is al weer 5A minder.

Ik verwacht dat als je jouw WP en backup element achter de 20A zet, dat mogelijk een probleem gaat worden. Het is wel een beetje afhankelijk hoe zwaar jouw WP gaat zijn. Stel een 5kW WP, dat komt neer op 5 a 6A en de backup unit is 3kW dan zit je op 13A. Kortom je zit gezamenlijk net onder de 20A, dan hou je bijna geen ruimte over voor WM/WD.
Dit scenario zou bijv. optreden bij een legionella run voor je SWW. Je moet dan water opwarmen naar 60 graden en dan heb je de compressor + backup element nodig, ook voor langere tijd.

Wordt de WP zwaarder (7kW model) dan ga je zelfs met alleen de WP en backup unit over de 20A.

Je kunt een B karakteristiek automaat voor kortere tijd wel iets zwaarder belasten, maar of je daarop moet ontwerpen... ik denk het niet.

Vandaar dat ik zeg dat je mogelijk in de problemen gaat komen. Maar misschien hebben anderen daar andere ideeen over.
Maw: als ik in de groepenkast ipv van die emat alamat een zwaardere aardlek zet van 40a of zelfs 63a, dan zit ik safe toch?
Een zwaardere aardlekschakelaar (bedoel je dat?) staat hier los van. De aardlekschakelaar beveiligt alleen tegen lekstroom. De 40A / 63A op een aardlekschakelaar geeft alleen tot welke stroom het component geschikt is. Bij een hogere stroom schakelt het component niet af (zoals een installatieautomaat wel doet).
Interessant, hier had ik zelf ook al over na zitten denken. Zeker met het oog op wellicht toekomstige uitbreiding van het aantal zonnepanelen en een 3-fasen versterker. En.. waarom heeft Zonneplan dit bij de aanleg van mijn thuisbatterij op zolder niet overwogen? Nu hebben ze flinke kosten gemaakt voor het leggen van een kabel buitenom (boren door fundering, kabel omhoog, weer door het dak naar binnen boren + huur van een hoogwerker), terwijl ze gewoon de kabel naar boven hadden kunnen verzwaren en 3 fasen kast hadden kunnen maken? 8)7
Ik denk dat het te maken heeft met meerdere factoren: standaardisatie van de installatie (3 fase onderverdelers kom je niet zo vaak tegen), aansprakelijkeid (niet teveel in de bestaande installatie aanpassen) maar daarmee ook de complexiteit, want het laden en ontladen van de thuisaccu is iets waar je wel rekening mee moet houden om de juiste kabeldikte te kiezen en deze op de juiste manier af te zekeren.

Stel je voor: accu laden met 13A (vol vermogen) en de backup heater met 13A (ook weer 3kW) zit je op 26A.
Dan houd je overigens op die fase weinig ruimte over, dus daar slaat de dynamic load balancing van de thuisaccu vast wel op aan. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als je overweegt je PV omvormer in de toekomst te upgraden, is daarop nu voorsorteren met een 3 fase onderverdeler zeker een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 09-06 23:20

Antonio di

a mi me dijeron que si

RobertMe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

@RobertMe & @Vaevictis_ , leuke verhaal over programmeren.
Het is inderdaad van chirurg tot installateur goed mogelijk dat je een prutser krijgt.
Verschil is er wel met het onderwerp van dit forum. Daarvoor (groepenkasten/elektrische installaties) zijn normen vastgesteld (NEN...) die wettelijk verplicht zijn.
Probleem is de controle/handhaving. Vroeger kwam er een mannetje van het gemeentelijk/provinciaal energie bedrijf de installatie keuren, inclusief de boel goed nameten. Dit gebeurd nu niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Antonio di schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

@RobertMe & @Vaevictis_ , leuke verhaal over programmeren.
Het is inderdaad van chirurg tot installateur goed mogelijk dat je een prutser krijgt.
Verschil is er wel met het onderwerp van dit forum. Daarvoor (groepenkasten/elektrische installaties) zijn normen vastgesteld (NEN...) die wettelijk verplicht zijn.
Probleem is de controle/handhaving. Vroeger kwam er een mannetje van het gemeentelijk/provinciaal energie bedrijf de installatie keuren, inclusief de boel goed nameten. Dit gebeurd nu niet meer.
Tuurlijk maar bij uitvoerende technische beroepen is het wel heel bovenmatig slecht gesteld, geen waarde oordeel maar een constatering.

Iemand die werkt voor het geld in loondienst zal niet de ene stap extra zetten om het net iets beter werk te leveren dan iemand die werk vanuit eigen motivatie omdat het zijn passie is en gewoon goed werk wil leveren.

\Idem met leren, als je iets moet leren of halen vanwege een verplichting (VCA oid) of je wilt iets halen omdat je ook interessant vind maakt echt heel veel uit. Hoe lang moet jij nog werken? 8 uur, ah ik mag nog 10 uur werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:09
Antonio di schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

@RobertMe & @Vaevictis_
Ik heb in 1994 een keer een controle gehad van PNEM omdat de groepenkast volledig vervangen was.
Het enige wat die man deed is vragen of achter in de schuur ook stopcontacten aanwezig waren. Toen dat bevestigd werd is hij daar heen gelopen en heeft gecontroleerd of welgeteld 1 stopcontact van de 15 voorzien was van aarde. Dat was de hele "keuring". In de kast heeft hij absoluut nergens naar gekeken.
Het argument dat er vroeger goed gecontroleerd werd durf ik dus te betwijfelen. er werd eerder helemaal nergens naar gekeken was mijn indruk. En dit was echt geen uitzondering want mijn broer was elektricien en die zei toen al meteen: dat gaat altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simple mind schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Ik heb in 1994 een keer een controle gehad van PNEM omdat de groepenkast volledig vervangen was.
Het enige wat die man deed is vragen of achter in de schuur ook stopcontacten aanwezig waren. Toen dat bevestigd werd is hij daar heen gelopen en heeft gecontroleerd of welgeteld 1 stopcontact van de 15 voorzien was van aarde. Dat was de hele "keuring". In de kast heeft hij absoluut nergens naar gekeken.
Aan de hand van dit verhaal vermoed ik dat ie de ZS (impedantie van het foutstroomcircuit) wilde testen van het verste stopcontact, en het verste stopcontact zit vaak in een schuur. Die meting kan bijvoorbeeld het verschil maken tussen of er een aardlekschakelaar nodig is voor de foutstroombeveiliging, of niet. De andere stopcontacten die er bij in de buurt zitten, zullen ongeveer hetzelfde resultaat geven als ze goed zijn aangesloten; bij een volledige inspectie kan dat interessant zijn, maar als ie alleen wilde weten of die nieuwe groepenkast juist was ingericht, is het niet logisch om een volledige inspectie te doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• leonbong
Vaevictis_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Tuurlijk maar bij uitvoerende technische beroepen is het wel heel bovenmatig slecht gesteld, geen waarde oordeel maar een constatering.

Iemand die werkt voor het geld in loondienst zal niet de ene stap extra zetten om het net iets beter werk te leveren dan iemand die werk vanuit eigen motivatie omdat het zijn passie is en gewoon goed werk wil leveren.

\Idem met leren, als je iets moet leren of halen vanwege een verplichting (VCA oid) of je wilt iets halen omdat je ook interessant vind maakt echt heel veel uit. Hoe lang moet jij nog werken? 8 uur, ah ik mag nog 10 uur werken!
Over generaliseren en laag dunkend praten over mensen met baan. Bah bah.

Er zijn zat mensen die heel hard werken en daar trots op zijn in loondienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
leonbong schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Over generaliseren en laag dunkend praten over mensen met baan. Bah bah.

Er zijn zat mensen die heel hard werken en daar trots op zijn in loondienst.
Nee helemaal niet, we hebben mensen in elektratechniek hard nodig. Denk dat je het bericht niet goed hebt gelezen. De rotte appels verpesten het voor de rest. Het gaat om de instelling die je hebt, en voor de rest maakt het dan niet uit of dat in loondienst is of als ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

pickboy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Als je alle verbruikers uitschakelt voordat je zo'n hoofdschakelaar in/uitschakelt kan er niets misgaan, maar het is wel iets om rekening mee te houden vind ik.

Het zal niet heel snel gebeuren, maar als het gebeurd heb je kans op een hoop schade.
Het kan in theorie inderdaad, mocht je ongelukkig traag schakelen en je installatie zo weinig capaciteit en/of inductie hebben dat de spanning zo snel kan fluctueren. In de praktijk is de nul al lang verbonden voordat er ook maar iets kan gebeuren.

Daarnaast, heeft iedereen nou ook al een draaiboek liggen met de procedure om de hoofdschakelaar aan of uit te zetten? Die gaat natuurlijk gewoon aan/uit mocht dat nodig zijn, zelfs de netbeheerder doet dat wanneer ze aan de slag gaan met je aansluiting.

Ik probeer vooral aan te geven dat de SFT in meerdere topics plots gezien wordt als een probleem terwijl niemand ook maar iets zegt over een reguliere hoofdschakelaar waar exact dezelfde risico's aan verbonden zijn.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rimco Nu is het natuurlijk wel zo dat het niet vaak gebeurt dat de hoofdschakelaar wordt geschakeld, zeker onder belasting, maar dat de omschakelaar potentieel veel vaker schakelt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 11:36
EvtK schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:24:
[...]

Zou je deze automaten wellicht ook vervangen door ABB kwaliteitsmateriaal?
Deze is retorisch bedoeld , toch? 😳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
lucas321 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:28:
[...]

Deze is retorisch bedoeld , toch? 😳
Ik zou ze vervangen door Emat kwaliteit of anders het topmerk Chint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Ik zou ze vervangen door Emat kwaliteit of anders het topmerk Chint.
Of EARU. Daar hebben ze aardlekautomaten die pas uitschakelen als er 3 maal een lek naar de aarde is gedetecteerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@John245 Ik heb ze kunnen vinden, "leuk" spul, jammer dat het over komt als goedkope troep.
Heb ook niet kunnen vinden of er ergens een keurmerk aan vast hangt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
onetime schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:55:
@John245 Ik heb ze kunnen vinden, "leuk" spul, jammer dat het over komt als goedkope troep.
Heb ook niet kunnen vinden of er ergens een keurmerk aan vast hangt.
Ik wil ze in ieder geval niet in de groepenkast. Maar wel leuk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
In de handleiding van de EM24 energiemeter staat: "See the below diagrams for the different wiring options. Note that wherever the word "Fuse" appears in the diagrams, a 315 mA fuse should be used, if required by local law."

Is deze zekering in Nederland verplicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzxkMITZFh3cSIkZ7EcqOBCm1Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5mSiJK145UqGty40lrojssxu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:03
Een zekering op de N? Nog nooit van gehoord dat het in Nederland verplicht zou zijn.

Ik snap wel dat ze hem daar stoppen, de rest van de voeding haalt de teller uit (een van) de fases, dus het alternatief is een extra fasedraad en dan daar de zekering op, maar het geheel zit als het goed is sowieso tussen de automaat en de verbruikers, dus een 16A zekering zit er sowieso al op.

Als de fabrikant een zekering van 315mA voldoende acht dan wil je natuurlijk liever geen zekering van 16A gebruiken, maar het is niet dat er niets tussen zit. Ik weet echter niet goed hoe je dat moet regelen. Er zijn zeker wel inline glaszekeringhouders (315mA 240V is vrijwel zeker een 5x20mm glaszekering) maar die hebben niet alleen allemaal (voor zover ik in 3 minuten Google kan vinden) een rode draad ipv een blauwe, ze hebben ook een dunne, soepele kabel. Het wordt dus zoeken waar je deze in de meterkast fatsoenlijk in kan schroeven; het meeste gaat uit van 2.5mm² of dikker.

Liefst zou ik (als ik fabrikant was, en er niet iedere laatste cent uit zou willen persen) die zekering zelf in het apparaat monteren. Apparaten genoeg met 5x20mm glazen zekering intern, maar waarschijnlijk is het behalve de kosten ook de beschikbare ruimte die parten speelt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Paul schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:42:
Een zekering op de N? Nog nooit van gehoord dat het in Nederland verplicht zou zijn.

Ik snap wel dat ze hem daar stoppen, de rest van de voeding haalt de teller uit (een van) de fases, dus het alternatief is een extra fasedraad en dan daar de zekering op, maar het geheel zit als het goed is sowieso tussen de automaat en de verbruikers, dus een 16A zekering zit er sowieso al op.

Als de fabrikant een zekering van 315mA voldoende acht dan wil je natuurlijk liever geen zekering van 16A gebruiken, maar het is niet dat er niets tussen zit. Ik weet echter niet goed hoe je dat moet regelen. Er zijn zeker wel inline glaszekeringhouders (315mA 240V is vrijwel zeker een 5x20mm glaszekering) maar die hebben niet alleen allemaal (voor zover ik in 3 minuten Google kan vinden) een rode draad ipv een blauwe, ze hebben ook een dunne, soepele kabel. Het wordt dus zoeken waar je deze in de meterkast fatsoenlijk in kan schroeven; het meeste gaat uit van 2.5mm² of dikker.

Liefst zou ik (als ik fabrikant was, en er niet iedere laatste cent uit zou willen persen) die zekering zelf in het apparaat monteren. Apparaten genoeg met 5x20mm glazen zekering intern, maar waarschijnlijk is het behalve de kosten ook de beschikbare ruimte die parten speelt.
@Paul
Dat van de voeding is correct. L1 + N zorgt voor de voeding.
Je heb natuurlijk ook dit maatje:
https://www.bulbspro.com/a060urd0-315t13.html

Dat in de LU501 past.

Maar vat ik jou woorden goed samen als "geen verplichting, maar wel verstandig om te doen".

Ik ben trouwens wel van plan de zekering er tussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMJBPDpregQuXfwhtIIYkxL5a2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWLHgdClTMrJ5RdSB4QW1NP5.jpg?f=fotoalbum_large
Kan iemand mij vertellen wat ik hier zie?
Ik wil nog 2 groepen bijplaatsen voor Airco, maar de ruimte aan de binnenkant is fors minder dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bulldog schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:50:
[Afbeelding]
Ik wil nog 2 groepen bijplaatsen voor Airco, maar de ruimte aan de binnenkant is fors minder dan gedacht.
Zo te zien overspanningsbeveiliging per groep dus type 3 en onderin dehnguard type 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bulldog pagina 25: http://supersafeovp.nl/wp...logus_supersafe_NL-FR.pdf
Inderdaad wat @Vaevictis_ schrijft.

edit: je hebt 1 alamat, maar verder geen aardleks...

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 17-10-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Bulldog schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:50:
[Afbeelding]
Zijn die SPD's dan niet zichtbaar als het deksel er op zit?

Goed om te zien dat ik niet de enige ben met zoveel SPD's :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

John245 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:27:
[...]

@Paul
Dat van de voeding is correct. L1 + N zorgt voor de voeding.
Je heb natuurlijk ook dit maatje:
https://www.bulbspro.com/a060urd0-315t13.html

Dat in de LU501 past.

Maar vat ik jou woorden goed samen als "geen verplichting, maar wel verstandig om te doen".

Ik ben trouwens wel van plan de zekering er tussen te zetten.
@Paul/@John245

Indien de ruimte beperkt is kan het ook kleiner: https://www.elektramat.nl...tklem-ptc-4-hesi-3270200/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
blackd schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

Vandaar dat ik zeg dat je mogelijk in de problemen gaat komen. Maar misschien hebben anderen daar andere ideeen over.

[...]

Een zwaardere aardlekschakelaar (bedoel je dat?) staat hier los van. De aardlekschakelaar beveiligt alleen tegen lekstroom. De 40A / 63A op een aardlekschakelaar geeft alleen tot welke stroom het component geschikt is. Bij een hogere stroom schakelt het component niet af (zoals een installatieautomaat wel doet).

[...]

Als je overweegt je PV omvormer in de toekomst te upgraden, is daarop nu voorsorteren met een 3 fase onderverdeler zeker een goede optie.
Bedankt weer _/-\o_

De Quatt Hybrid (daar hebben we het hier over) doet max 16 ampere, nominaal is 12 ampere. De specs van de Full Electric variant zijn nog niet bekend. Maar het is wel duidelijk dat het krap is/wordt met een was/droger erbij.

Het ging mij inderdaad om een aardlekschakelaar, maar ik heb de verkeerde benaming en getallen gebruikt. Excuus :)

Ik ga even onderzoeken of ik een 5 aderige kabel naar boven krijg, want dat zou toch de mooiste oplossing zijn.

Ik denk dat ik dan het eerdere plan voor de aanpassing van de meterkast bijna volledig kan handhaven, met als enige verschil dat ik:

- geen nieuwe groepen hoef aan te brengen
- de emat PV groep moet vervangen door een 3 fasen aardlek (3p+n) en de kabel naar de zolder hier op aansluiten. Deze bijvoorbeeld? https://www.sandervunderi...20-ds-203nc-b20-0-03.html

Op de zolder dan een onderverdeler met 3 automaten van 16a met daarachter PV en de grootverbruikers. Aardleks op zolder niet nodig.

Over de 3fase alamat in de groepenkast beneden heb ik nog een paar vragen over. Ik snap het principe van selectiviteit, maar bij voorkeur breng ik zoveel mogelijk ampere's door naar de zolder. Kan/mag ik hiervoor achter de hoofdschakelaar geen 25a hangen of is de kans te groot dat de hoofdzekering er dan uit knalt. En wat is hier een logischere keuze 30ma of 300 mA? Ik zie dat ze voor de batterij een 300ma Alamat hebben geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:59

Eraser127

Nijkerk

Bezuiniger schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Waarom pak je niet een stekkerdoos met ontstoorfilter voor bij de TV?
Iets als deze: https://www.brennenstuhl....les][not_admins_too]=TRUE
Dan heb je gelijk alle bronnen te pakken, voor het geval de mensen bij Siemens gelijk hebben en het toch ergens anders vandaan komt.
Ik heb onderstaande vandaag binnen gekregen en het werkt prima. Zit aangesloten tussen de wcd en stekkerdoos met tv/decoder/soundbar en geen storing meer als de koelkast aanslaat.

https://www.allekabels.nl...ndby-killer-1-voudig.html

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1097064-0/standby-killer-1-voudig-beschermingsgraad-ip20.jpg

Edit: deze ochtend (18-10/07:12) toch weer een keer even zwart beeld, alhoewel het wel echt minder vaak gebeurt dan daarvoor. Ik ga toch nog even verder op onderzoek.

[ Voor 8% gewijzigd door Eraser127 op 18-10-2024 07:14 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EvtK schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:48:
Ik ga even onderzoeken of ik een 5 aderige kabel naar boven krijg, want dat zou toch de mooiste oplossing zijn.
Hou dan wel rekening met de belasting van de nul (vanwege 1 fase PV invoeding) en neem ten minste 5x4mm2.
Ik denk dat ik dan het eerdere plan voor de aanpassing van de meterkast bijna volledig kan handhaven, met als enige verschil dat ik:

- geen nieuwe groepen hoef aan te brengen
- de emat PV groep moet vervangen door een 3 fasen aardlek (3p+n) en de kabel naar de zolder hier op aansluiten. Deze bijvoorbeeld? https://www.sandervunderi...20-ds-203nc-b20-0-03.html
Inderdaad, hoewel het exacte type aardlekautomaat nog even afhangt van wat benodigd is voor PV, zie hieronder.
Op de zolder dan een onderverdeler met 3 automaten van 16a met daarachter PV en de grootverbruikers. Aardleks op zolder niet nodig.
Je hebt ook een hoofdschakelaar (4 polig) nodig, dus je moet even goed kijken hoeveel ruimte je hiervoor nodig hebt.
Aardleks zijn niet nodig, tenzij je in de hoofdverdeler een 300mA aardlekschakelaar plaatst.
Over de 3fase alamat in de groepenkast beneden heb ik nog een paar vragen over. Ik snap het principe van selectiviteit, maar bij voorkeur breng ik zoveel mogelijk ampere's door naar de zolder. Kan/mag ik hiervoor achter de hoofdschakelaar geen 25a hangen of is de kans te groot dat de hoofdzekering er dan uit knalt.
Ik denk dat je aan 3 fasen 16A (één enkelfase B16 groep per fase) voldoende hebt dus niet zwaarder hoeft af te zekeren, tenzij je hier nog meer groepen bij gaat plaatsen.

Als je toch meer stroom naar boven wilt brengen, zal in de eerste plaats de kabel daar ook geschikt voor moeten zijn. Zoals ik al aangaf, de nulgeleider vereist aandacht want daar kan bij ongelijke belasting (tot max 16A) en afname+invoeding tegelijk in totaal 32A doorheen gaan. Wanneer de 16A hoger wordt, wordt ook de belasting op de nulgeleider hoger.
Dit alles is overigens geen probleem meer als je een 3 fase PV omvormer met 3 fase groep plaatst.

Dat gezegd hebbende, selectiviteit behalen is lastig met installatieautomaten. Dus ook de C25 hoofdzekering > B20 in de hoofdverdeler (groepenkast) en B16 in de onderverdeler (PV verdeler) is niet gegarandeerd dat alleen de B16 of alleen de B20 eruit vliegt. Het kan zomaar zijn dat ook de hoofdzekering eruit vliegt.
Als dat voor jou een acceptabel risico is dan kun je de onderverdeler met B25 afzekeren. Maar ik vraag me af of dat echt nodig is.

Of selectiviteit een advies is of verplichting laat ik hier even buiten, daar is al genoeg over geschreven ;).
En wat is hier een logischere keuze 30ma of 300 mA? Ik zie dat ze voor de batterij een 300ma Alamat hebben geplaatst.
Dit hangt af van je PV omvormer.

Controleer de voorschriften van de fabrikant van jouw PV omvormer wat voor aardlekschakelaar wordt voorgeschreven. Officiele is type B (niet te verwarren met B karateristiek van een installatieautomaat) verplicht tenzij de fabrikant een 6mA verklaring (dit heeft te maken met DC lekstromen) heeft afgegeven. Dan kan je volstaan met het type A (reguliere) aardlekschakelaars. Dan zul je nog moeten kijken hoeveel mA wordt voorgeschreven door de fabrikant. Volgens mij adviseert Growatt 300mA maar je zult het even moeten opzoeken voor jouw exacte type.

Momenteel is een 30mA geplaatst en dit gaat (blijkbaar) goed. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een installateur maar wat geplaatst heeft.

Als je de omvormer achter een 300mA wilt plaatsen, zul je ook de aardlekautomaat in de hoofdverdeler hierop moeten aanpassen. Ook dit is een vorm van selectiviteit.
In de hoofdverdeler plaats je dan 300mA en in de onderverdeler plaats je dan voor de afgaande groepen (WM/WD, WP groepen) een 30mA aardlekschakelaar of B16 30mA aardlekautomaten. Voor PV is dan alleen een installatieautomaat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
[...]

Een ander scenario is nog dat je de huidige kabel aanpast naar 5x2,5mm2 of 5x4mm2. Is dat een mogelijkheid? Je maakt dan een 3 fase onderverdeler met 3 eenfase eindgroepen.

Je zou dan per fase een grote verbruiker kunnen aansluiten, en op één van de fases de zonnepanelen. Je moet dan alleen goed opletten met de belasting van de nul.
Kijk eens naar deze reactie:
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Maar met een 5x4mm2 kabel zou dat geen probleem moeten zijn.
Nog weer even in de meterkast geklommen. Er gaat een 19 mm buis recht omhoog, dus die 5x4mm2 moet lukken lijkt me zo. Wat ik nog niet helemaal snap is de melding in de TS dat er max 5x2.5mm2 door 19 mm heen mag. Ik zie dat zonneplan ook een 5x4mm2 YMVK door een 19 mm buis trekt helemaal buitenom het huis naar zolder toe.

Wellicht een hele domme vraag: maar waarom een volledige YMVK kabel naar boven trekken ipv 5 losse montagedraden (in de juiste kleuren uiteraard :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Eraser127 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:37:
Edit: deze ochtend (18-10/07:12) toch weer een keer even zwart beeld, alhoewel het wel echt minder vaak gebeurt dan daarvoor. Ik ga toch nog even verder op onderzoek.
Je zegt dat de koelkast van 2020 is, maar alles kan stuk. Is misschien de start-condensator van de koelkast defect? Niet alleen zorgt die voor een "kick" om de compressor te starten (waardoor dat beter gaat), maar omdat het uit die condensator komt hoeft het niet van het net te komen en blijft dat schoner. Zijn voor een tientje online te vinden (als het geen hele zware is, dan worden het twee tientjes :P ). Zoek online naar startcondensator of aanloopcondensator.

De belangrijkste "spec" is de waarde in µF, de afmetingen en manier van aansluiten zijn wel mouwen aan te passen (maar er is genoeg te vinden en zo heel veel modellen zijn er niet, dus de kans dat je een goed passende vindt is erg groot).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
blackd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:44:

Dit hangt af van je PV omvormer.

Momenteel is een 30mA geplaatst en dit gaat (blijkbaar) goed. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een installateur maar wat geplaatst heeft.

Als je de omvormer achter een 300mA wilt plaatsen, zul je ook de aardlekautomaat in de hoofdverdeler hierop moeten aanpassen. Ook dit is een vorm van selectiviteit.
In de hoofdverdeler plaats je dan 300mA en in de onderverdeler plaats je dan voor de afgaande groepen (WM/WD, WP groepen) een 30mA aardlekschakelaar of B16 30mA aardlekautomaten. Voor PV is dan alleen een installatieautomaat voldoende.
Mijn omvormer is geinstalleerd in 2018 en al ik op het type zoek, dan ziet ie er net wat anders uit dan wat ik heb hangen. Maar als ik in de documentatie kijk is het advies heel duidelijk 300 mA.

Ik zal vandaag even een verdeelkast gaan samenstellen op basis van de configuratie. Plaatjes gemaakt. Ik vraag me enkel af: die hoofdschakelaar van 40a (kan geen lagere vinden) in de verdeler, die heeft enkel het nut voor afschakelen. Is dit echt nodig? Kan beneden in de groepenkast toch ook de 300ma aardlek afschakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kX1btTziHiSVHCm01DSCl7HO6jw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AXJYGsnTYhviinAHFOvTz9zR.png?f=fotoalbum_large

Overigens: al inlezend op het maken van verdeelkasten, zie ook de optie voorbijkomen om vanuit de hoofdaansluiting rechtstreeks naar de verdeelkast te gaan en daar de aardlek te plaatsen. Maar gezien de noodzaak van 300mA en de selectiviteit werkt dit scenario niet meer, omdat ik toch aardleks achter elkaar moet plaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door EvtK op 18-10-2024 10:09 . Reden: Plaatje gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:47

Aldmar

Niks...

In de loop der jaren is mijn meterkast redelijk uitgebreid:

2020: van 1 fase naar 3x25A fase
2020: zonnepanelen op het dak van de woning (3-fase 6500wp op Oosten)
2022: laadpaal 3-fase
2023: extra zonnepanelen op het schuurtje (3-fase 6500wp op Oost/West platdak) (schuurtje zit op de extra meest linkse (5e) groep, plan was om een 1fase omvormer te gebruiken maar later toch verandert in een 3fase variant, met dedicated kabel naar de meterkast. Schuurtje is niks spannends, wat lampjes en in de zomer radio en dat soort dingen)
2024: hybride warmtepomp (5kw Intergas Xtend max 1800Watt)

Met de komst van de warmtepomp, zal het nu wel (hopelijk) even rustig zijn wat betreft veranderingen aan het elektra. Mooi moment om alles goed en netjes aan te sluiten. Daarnaast wil ik graag 2x een Homewizard voor de PV systemen toe willen voegen. Monitoren via Growatt loopt niet altijd even lekker en ook nu ik snuffel aan Home Assistant wil ik het wat meer zelf in-control zijn/worden. En de 9 groepen mooier verdelen over de fases. (zitten nu 5 en 4 groepen per aardlek op een 2x6 busboard). En daarnaast uiteraard de kookplaat aansluiten 'zoals het hoort'. De kookplaat heeft nu zijn eigen dedicated fase, welke ik ook wil inzetten om de groepen over te verdelen.

Kortom het wensenlijstje:
1) toevoegen 2x Kwh meters voor de PV
2) netjes maken van de verbindingen naar de krachtgroepen en ook wartel toegang linksonder.
3) kookplaat netjes achter 3-fase krachtgroep
4) 9 groepen over 3 fases verdelen.
5) eventueel de beltrafo verwijderen en de deurbel vervangen door een slimme en niet-beltrafo variant

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqcZZ600yX9LgVLmysPvxp850H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwOnOfFExNHhR6zf4TLTJRpa.jpg?f=fotoalbum_large

Schematisch (mind my paint skills :P) zou dat er als volgt uit zien. Heb voor het overzicht alleen L1L2L3 ingetekend. De N en aarde komt er natuurlijk ook overal bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koOl40qtO1AVIgzZ6SfSHQTUdzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e22th8mzlpOazVUVvojCwmkE.png?f=user_large
(ik zie nu dat de Laadpaal achter een B20 zit ipv B16 zoals in het plaatje)

Een tussenstap (met alleen de Kwh meters en netjes maken van de aansluiting) zou er als volgt uit kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqD_EZIWM88N9icgaMwbIprgtao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HV8YDw1MIgMveGmWNDkduPG5.png?f=user_large

Ideaal plaatje zou er als volgt uit kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adq-EbDDYQCzfHsQ4FkLnvu0o0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wZqg6f28yLiwdUYLtxXC3Tzw.png?f=user_large

Vragen/opmerkingen van mijn kant:
1) Wartel doorvoer linksonder toevoegen.
2) De kam voor de krachtgroepen is volgens mij niet heel spannend.
3) Kwh meters is ook nog eenvoudig te doen.
4) De kookgroep vervangen door een deze aardlek en groepen hierop aansluiten.
5) kookgroep zelf achter aardlekautomaat
6) busboard vervangen door een 3x4 model (huidige busboard is 2x6 en moet de beltrafo weg)
- Het meest lastige, voor mij persoonlijk, is de kook-groep aanpassen. Op dit moment zit de plaat met 2xbruin en 2xblauw aders aangesloten. Meest netjes is natuurlijk nieuwe aders/kabels trekken in de juiste kleuren. De plaat zit mooi ingebouwd en wil ik ook eigenlijk zo laten. Binnen nu en 5jr komt er wel een andere keuken (of in ieder geval andere kookplaat) dan pas ik het wel aan die kant aan. Maar aan de andere kant, wil ik die fase ook gebruiken om de groepen te verdelen.

Ik ben zeker geen expert. Dus de vraag is; klopt, kan en mag bovenstaand plaatje zo ingericht worden? Zien jullie nog andere verbeteringen en/of tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Aldmar schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:24:
I
4) De kookgroep vervangen door een deze aardlek en groepen hierop aansluiten.
Ik ben ook geen expert, maar met de hier opgedane kennis is de eerste vraag die bij mij naar boven komt waarom je een kookgroep toepast als je 3 fasen hebt. Dat zou een krachtgroep kunnen/moeten zijn toch?. Eea afhankelijk van je kookplaat specs en bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

EvtK schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:46:
[...]
Ik ben ook geen expert, maar met de hier opgedane kennis is de eerste vraag die bij mij naar boven komt waarom je een kookgroep toepast als je 3 fasen hebt. Dat zou een krachtgroep kunnen/moeten zijn toch?. Eea afhankelijk van je kookplaat specs en bekabeling.
Dit is de oorspronkelijke inrichting van toen er nog sprake was van een 1 fase aansluiting. Vanwege zonnepanelen naar 3 fase over gegaan, maar de kook groep nooit aangepast. Toen wist ik ook nog niet van de negatieve kanten van een dergelijke aansluiting. De electricien gaf toen aan dat het allemaal werkte. Wat ook zo is, maar het is niet netjes.

Met de kennis van nu had ik toen de kookgroep (laten) vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT

uaT

Plaatje klopt aardig maar waarom zou je KWH meters voor de Growatts willen plaatsen? De PV's kunnen direct worden uitgelezen met Homeassistant.

[ Voor 27% gewijzigd door uaT op 18-10-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

uaT schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:16:
Plaatje klopt aardig maar waarom zou je KWH meters voor de Growatts willen plaatsen? De PV's kunnen direct worden uitgelezen met Homeassistant.
Omdat ik meer vertrouwen heb in Home Wizard, nu maar vooral ook naar de toekomst. Growatt vind ik te wispelturig. Servers zijn af en toe down. En met name de (RF?) connectie tussen de omvormer en de ontvanger is erg onbetrouwbaar (bij 1 van de 2). Gemiddeld 1x in de week resetten om de ontvanger de omvormer te laten vinden. Ondanks slechts 4 meter afstand tussen beiden, met enkel een gipswandje er tussen. |:(

Wat betreft HA. De Growatt API is kapot. Er zijn inderdaad work arounds beschikbaar, maar dat heeft nog wel wat voeten in de aarde als ik het zo lees. Je kan de Growatt servers omzeilen, om rechtstreeks de omvormer uit te lezen met direct wifi verbindingen e.d. Maar dat gaat voor mij een stapje te ver.

Ja, een Kwh meter kost wat, maar dan heb je wat meer eenvoud en zekerheid van HZ en een fysieke meter in de meterkast zelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EvtK schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:53:
Nog weer even in de meterkast geklommen. Er gaat een 19 mm buis recht omhoog, dus die 5x4mm2 moet lukken lijkt me zo. Wat ik nog niet helemaal snap is de melding in de TS dat er max 5x2.5mm2 door 19 mm heen mag. Ik zie dat zonneplan ook een 5x4mm2 YMVK door een 19 mm buis trekt helemaal buitenom het huis naar zolder toe.

Wellicht een hele domme vraag: maar waarom een volledige YMVK kabel naar boven trekken ipv 5 losse montagedraden (in de juiste kleuren uiteraard :) )
Alles heeft met de vulgraad van de buis en de warmteontwikkeling te maken. Een VD draad gedraagt zich daarnaast anders dan een kabel, de kabel is veel stugger dan de losse VD draden. Voor een recht stuk kan je prima een kabel in een buis leggen, maar met bochten wordt dat onmogelijk.
EvtK schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:14:

Mijn omvormer is geinstalleerd in 2018 en al ik op het type zoek, dan ziet ie er net wat anders uit dan wat ik heb hangen. Maar als ik in de documentatie kijk is het advies heel duidelijk 300 mA.

Ik zal vandaag even een verdeelkast gaan samenstellen op basis van de configuratie. Plaatjes gemaakt. Ik vraag me enkel af: die hoofdschakelaar van 40a (kan geen lagere vinden) in de verdeler, die heeft enkel het nut voor afschakelen. Is dit echt nodig? Kan beneden in de groepenkast toch ook de 300ma aardlek afschakelen?
Voor zover ik weet moet je de onderverdeler ook met één handeling spanningsloos kunnen maken. Het aantal ampere geeft weer aan tot welke stroom het component geschikt is.
Overigens: al inlezend op het maken van verdeelkasten, zie ook de optie voorbijkomen om vanuit de hoofdaansluiting rechtstreeks naar de verdeelkast te gaan en daar de aardlek te plaatsen. Maar gezien de noodzaak van 300mA en de selectiviteit werkt dit scenario niet meer, omdat ik toch aardleks achter elkaar moet plaatsen.
Strikt genomen zou je eerst moeten kijken of je de kabel tussen de hoofdverdeler en onderverdeler moet voorzien van aardlekbeveiliging. Onder bepaalde voorwaarden hoeft dat niet. Dat heeft volgens mij met de aardverspreidingsweerstand te maken. Ik weet daar echter niet genoeg van.

Als je de kabel naar de onderverdeler niet beveiligd met een aardlekschakelaar, dan kan je prima de aardlekbeveiliging in de onderverdeler plaatsen. Een aparte PV aardlekautomaat B16 300mA en afgaande groepen achter een 30mA aardlekschakelaar of uitgevoerd als aardlekautomaten is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Aldmar schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Omdat ik meer vertrouwen heb in Home Wizard, nu maar vooral ook naar de toekomst. Growatt vind ik te wispelturig. Servers zijn af en toe down. En met name de (RF?) connectie tussen de omvormer en de ontvanger is erg onbetrouwbaar (bij 1 van de 2). Gemiddeld 1x in de week resetten om de ontvanger de omvormer te laten vinden. Ondanks slechts 4 meter afstand tussen beiden, met enkel een gipswandje er tussen. |:(

Wat betreft HA. De Growatt API is kapot. Er zijn inderdaad work arounds beschikbaar, maar dat heeft nog wel wat voeten in de aarde als ik het zo lees. Je kan de Growatt servers omzeilen, om rechtstreeks de omvormer uit te lezen met direct wifi verbindingen e.d. Maar dat gaat voor mij een stapje te ver.

Ja, een Kwh meter kost wat, maar dan heb je wat meer eenvoud en zekerheid van HZ en een fysieke meter in de meterkast zelf. :)
Je growatt kan als het goed is met modbus praten.. werkt hier prima geen gezeik met grott en servers en integraties... Gewoon EspHome -> modbus -> omvormer

met een m5stack dingetje hoef je er niet eens voor te solderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVGtE6NMZRAMBWHU45W_8jf6GwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MnQ3yiNTsAyl2JRhLEcHKbLA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
blackd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

Alles heeft met de vulgraad van de buis en de warmteontwikkeling te maken. Een VD draad gedraagt zich daarnaast anders dan een kabel, de kabel is veel stugger dan de losse VD draden. Voor een recht stuk kan je prima een kabel in een buis leggen, maar met bochten wordt dat onmogelijk.
Poeh lastig is dit toch. Nu lees ik op diverse plekken weer dat er maar maximaal 5x2,5mm2 in een 19 mm gladde buis mag. Dus ik als ik geen buis buitenom wil leggen, dan moet ik of

- toegeven op de mm2. Niet 4mm2 maar 2,5mm2
- toegeven op de NEN norm en gewoon 4mm2 er door heen halen.

Als het toch past in een buis, dan levert een dikkere ader toch minder warmte ontwikkeling op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
EvtK schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Poeh lastig is dit toch. Nu lees ik op diverse plekken weer dat er maar maximaal 5x2,5mm2 in een 19 mm gladde buis mag. Dus ik als ik geen buis buitenom wil leggen, dan moet ik of

- toegeven op de mm2. Niet 4mm2 maar 2,5mm2
- toegeven op de NEN norm en gewoon 4mm2 er door heen halen.

Als het toch past in een buis, dan levert een dikkere ader toch minder warmte ontwikkeling op?
Klopt hoe dikker de ader hoe lager de weerstand en hoe hoger de kosten. Let ook op dat dikkere kabels ook lastiger zijn te verwerken. 10 kwadraat is al bijna niet meer te doen voor een leek.

Zie ook https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-10-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 20:23

Wrc

Paul schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:42:

...
Bij mij heb ik mijn EM24 echt direct aan de hoofdschakelaar zitten hoor, die meet het zelfde als de meter van de netwerk beheerder. Mijn laadpaal heeft deze nodig voor de load balancing.

Ik heb een zekering geplaatst in de nul zoals aangegeven (wel eens waar een 0.5 A ipv 0.315 A omdat ik die niet vinden kon van de juiste maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wrc schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Bij mij heb ik mijn EM24 echt direct aan de hoofdschakelaar zitten hoor, die meet het zelfde als de meter van de netwerk beheerder. Mijn laadpaal heeft deze nodig voor de load balancing.
Gelukkig heb je de hoofdzekering van de netbeheerder nog :)

Ik heb echt geen idee waarom laadpalen niet gewoon de P1-poort uitlezen, maar ik zie er inderdaad een heleboel met kWH-meters of zelfs die afgrijselijk lompe stroomtangen. Zo krijg je de groepenkast wel vol ja...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Wrc schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Ik heb een zekering geplaatst in de nul zoals aangegeven (wel eens waar een 0.5 A ipv 0.315 A omdat ik die niet vinden kon van de juiste maat.
Misschien deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15

TGEN

Hmmmx_

Paul schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:26:
[...]
Gelukkig heb je de hoofdzekering van de netbeheerder nog :)

Ik heb echt geen idee waarom laadpalen niet gewoon de P1-poort uitlezen, maar ik zie er inderdaad een heleboel met kWH-meters of zelfs die afgrijselijk lompe stroomtangen. Zo krijg je de groepenkast wel vol ja...
Beetje off-topic, maar veel laadpalen (onder andere de Alfen Eve-serie) kunnen wel de P1-poort uitlezen voor de implementatie van load balancing.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireflyzz
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-06 17:04
Moet ik me bij het vervangen van de meterkast houden aan de nieuwe regels voor de ombouw?
Als in, moet ik de omkasting aanpassen naar 77 bij 35 cm? Wat groter is handig maar dat is wel erg fors.

Meterkast is enkel voor elektra, en straks glasvezel. Geen Gas of Water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 21:26
De PV installateur heeft bij mij de PV verdeler met 2 x aardlekautomaat (16A/30mA) op de “wasmachine groep” aangesloten (16A Automaat, niet op aardlek ) en dit draait al weer een tijdje probleemloos.

Nu wil ik mijn meterkast gaan vernieuwen wegens komst 3 fase aansluiting voor kookgroep. Moet ik deze dan op een aardlek-automaat (16A/300mA?) of weer alleen op een installatieautomaat plaatsen?

Ik lees tegenstrijdige berichten op het internet. Dit lijkt mij een distributiegroep en aardlek achter aardlek wordt ook afgeraden. De boel (PV + wasmachine) is toch afdoende beveiligd voor de aardlekschakelaars in de PV verdeler?

NL.1xMT5.12(V151)CT003(V114) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 20:23

Wrc

Ja, dat is hem wel maar 10 stuks voor dat bedrag wordt me wat te gek (elders nog wel wat goedkoper te vinden maar nog altijd ook niet betaalbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Wrc schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Ja, dat is hem wel maar 10 stuks voor dat bedrag wordt me wat te gek (elders nog wel wat goedkoper te vinden maar nog altijd ook niet betaalbaar).
@Wrc
Ja het is schandalig. Zeker als je weet wat ze bij de groothandel kosten, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 13:04
Eraser127 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:37:
[...]

Ik heb onderstaande vandaag binnen gekregen en het werkt prima. Zit aangesloten tussen de wcd en stekkerdoos met tv/decoder/soundbar en geen storing meer als de koelkast aanslaat.

https://www.allekabels.nl...ndby-killer-1-voudig.html

[Afbeelding]

Dat is een (type 3) overspanningsbeveiliging, daar zit geen (HF) filter in.
Wel vraag ik me af wat precies het probleem is, want als dit al voor een groot deel je symptomen wegneemt is er zeker iets met de stroomvoorziening aan de hand. Heb je toevallig ook iets dat het voltage regelmatig opslaat zoals een omvormer, P1 uitlezing, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EvtK schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:00:
Poeh lastig is dit toch. Nu lees ik op diverse plekken weer dat er maar maximaal 5x2,5mm2 in een 19 mm gladde buis mag.
Dat geldt toch alleen voor draad in buis?

Ik heb nog nergens gelezen dat 5x4mm2 in 19mm buis niet mag. Wel dat het nagenoeg onmogelijk is met bochten maar dat is bij jou zo te lezen niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:59

Eraser127

Nijkerk

Bezuiniger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:37:
[...]

Dat is een (type 3) overspanningsbeveiliging, daar zit geen (HF) filter in.
Wel vraag ik me af wat precies het probleem is, want als dit al voor een groot deel je symptomen wegneemt is er zeker iets met de stroomvoorziening aan de hand. Heb je toevallig ook iets dat het voltage regelmatig opslaat zoals een omvormer, P1 uitlezing, etc?
Ik dacht dat als de koelkast compressor voor een piek zou zorgen bij de soundbar dat deze beveiliging dat dan zou 'vereffenen'. Helaas is dat niet het geval, ik heb idd wel een P1 uitlezing, maar nog niet op de koelkast en/of soundbar. Koelkast moet ik de plint van verwijderen, maar misschien zie ik al iets als ik een smartmeter bij de soundbar inplug.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:06
eatme schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:16:
De PV installateur heeft bij mij de PV verdeler met 2 x aardlekautomaat (16A/30mA) op de “wasmachine groep” aangesloten (16A Automaat, niet op aardlek ) en dit draait al weer een tijdje probleemloos.

Nu wil ik mijn meterkast gaan vernieuwen wegens komst 3 fase aansluiting voor kookgroep. Moet ik deze dan op een aardlek-automaat (16A/300mA?) of weer alleen op een installatieautomaat plaatsen?

Ik lees tegenstrijdige berichten op het internet. Dit lijkt mij een distributiegroep en aardlek achter aardlek wordt ook afgeraden. De boel (PV + wasmachine) is toch afdoende beveiligd voor de aardlekschakelaars in de PV verdeler?
Ik zou hem achter een 300mA aardlekautomaat plaatsen.
Ik zie geen problemen met een aardlekschakelaar achter een aardlekschakelaar.
Mits de installatie getest cq. gekeurd is is dit overigens niet verplicht.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
blackd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Dat geldt toch alleen voor draad in buis?

Ik heb nog nergens gelezen dat 5x4mm2 in 19mm buis niet mag. Wel dat het nagenoeg onmogelijk is met bochten maar dat is bij jou zo te lezen niet van toepassing.
Weet ik niet om eerlijk te zijn, maar een ymkv kabel is toch meer volume dan de losse draden? Dus ik zou verwachten dat die dan ‘minder geschikt’ is. Maar begrijp ik je goed dat je advies is om er een 5x4 ymvk doorheen te halen ipv de losse draden?

Nog suggesties op deze trouwens? EvtK in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Die 20 aardlek naar de verdeelkast moet een een alamat zijn 😇.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 21:26
Jim423 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

Ik zou hem achter een 300mA aardlekautomaat plaatsen.
Ik zie geen problemen met een aardlekschakelaar achter een aardlekschakelaar.
Mits de installatie getest cq. gekeurd is is dit overigens niet verplicht.
Bedankt, daar heb ik ook aan gedacht, maar wat bescherm ik daarmee? In de MK gaan de draden een buis in en komen in de PV verdeler uit. Als er na de verdeler een aard fout optreedt tript ėėn van aardlekschakelaars daar. Bij sluiting tript een automaat. En een 300mA AS beschermt mij ook weinig als het mij zou lukken om de fase in de pijp aan te raken.

NL.1xMT5.12(V151)CT003(V114) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.