De hele kast vind ik er rommelig uitzien, maar daar kun je weinig aan doen zonder 'm helemaal opnieuw in te richten of te vervangen.
Een van de duidelijke verschillen tussen voor en na is dat er nu draden zitten in rechte lijnen, met strakke 90° hoeken. Strakke hoeken waren ooit normal, maar tegenwoordig is het gebruikelijker om te letten op de minimale buigradius en de materialen te ontzien. Ook wordt tegenwoordig voor verbindingen binnen de groepenkast in het algemeen soepel draad gebruikt (H07V2-K), waardoor rechte lijnen en strakke bochten sowieso niet meer kunnen.
Een ander front waarbij de inzichten in de loop der tijd verschoven zijn, is het gebruik van aanraakbare blote geleiders in de groepenkast. Dat is tegenwoordig
not done, hoewel niet per se verboden. Je groepenkast heeft nog aardig wat blootliggend koper en messing. De nieuwe aftakklemmen die je hebt geplaatst zijn gelukkig wel geïsoleerd.
1 en 2 in paars zonder aardlek, geen idee (staat uit nu en alles werkt, ook de wasmachine en CV)
Edit: de vaatwasser zit op 1
Misschien, als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, (waarschijnlijk niet) mag het zonder aardlekbeveiliging. Maar ik zou vooral zo'n ding met water en zo toch altijd wel aardlekbeveiliging willen geven.
5, 6 en 7 in rood de huisgroepen met eigen aardlekautomataat
Dit is een aardlekschakelaar, geen aardlekautomaat. En het is van het type AC, terwijl je tegenwoordig alleen goed beschermd bent met type A of beter. Ik zou 'm vervangen door een moderne.
8 in blauw 16A groep voor de oven met 30mA aardlek
Niet mijn favoriete merk. Die rechts ervan vind ik mooier

9 in geel 20A groep (4mm2 ymvk as) groep met 30mA aardlek voor de PHEV.
Nu nog max 12A met mobiele lader maar hier komt ooit een 3.7KW laadpaal
Die mobiele lader heeft neem ik aan een normale stekker, en gaat in een normaal stopcontact? Zo ja, dan mag de groep niet hoger dan 16 A zijn afgezekerd.
Aandachtspunten
- Ik weet niet goed hoe ik de aarde van de YMVK As moet doen.
Aardlitze volledig isoleren met groengele tape: halfoverlappend, en dat dan 2 keer, eerste en laatste paar cm zonder rek en de rest onder lichte spanning. Verder gewoon behandelen als normale soepele ader, dus gewoon in de groepenkast, maar met een adereindhuls geperst op het uiteinde. Uiteraard met de juiste adereindhuls en de juiste tang. (Een krimpkous is mooier dan tape, maar niet overal verkrijgbaar.)
- De grijze en zwarte draad zijn voor als het ooit 3 fase gaat worden
Op zich mooi om alvast te hebben, maar waarom zitten die buiten de groepenkast? Als je ze niet in de groepenkast wilt hebben, gebruik dan een lasdoosje buiten de groepenkast. Dat is met een grondkabel sowieso vaak wel praktisch.
Je hebt een oude groepenkast die al veel wijzigingen heeft ondergaan. Als je naar 3 fase gaat lijkt dat me wel het moment om toch echt eens te investeren in een nieuwe groepenkast.
- op automaat 7 (bovenop) zit een aftakklem maar met maar 1 draad elk.
- Het zit me niet in de weg maar weghalen is een optie
En nog ongeïsoleerd ook, dus extra reden om die er tussenuit te halen.
Ook heb ik alle voedingsdraden geupgrade naar 6mm2
Is dat H07V-U? Dan is 6 mm² naar moderne maatstaven niet genoeg. Is het H07V
2-U? Dan is het goed, maar overweeg voor de toekomst om met soepel draad (H07V
2-K) te werken in de groepenkast; die strakke bochtjes zijn uit de mode
Nog wat losse opmerkingen:
De kast is oud en heeft geen hoofdschakelaar. Ik hoop dat je niet met de spanning erop werkt!
Door de spleetjes her en der kan ongedierte makkelijk in de kast komen en ellende veroorzaken. De grondkabel bovenin lijkt zonder buis te zijn ingevoerd, maar het is een buisinvoer dus daar moet nog een buisje omheen.