Bedankt voor je reactie! Fijn om te weten dat je ook denkt dat het voldoende is. De elektricien op de cursus gaf aan dat ik ongeveer 200Watt per WCD moest rekenen. Vandaar dat ik kwam op 1600 watt (8WCD's lijkt mij namelijk wel het minimum voor een slaapkamer en kantoor).Homer-Simpson schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:18:
[...]
Behalve dat de zonnepanelen waarschijnlijk terugleveren en niet verbruiken en de WTW installatie hopelijk geen 2500W trekt, tenzij het een warmtepomp is zie ik geen hele rare dingen in je groepenverdeling. Ongetwijfeld kun je nog wat zaken combineren waardoor je met minder groepen toe kunt.
De uitdaging in jouw situatie lijkt hem vooral te zitten in het goed verdelen van de verbruikers over de fases. Als je uitgaat van 60% gelijktijdigheid is 3x25A theoretisch onvoldoende, maar in de praktijk zul je veel verbruikers niet gelijktijdig aanhebben. Bedenk eens wat piekscenario's (waaronder koken/bakken/afwassen gelijktijdig).
Nu kan ik niet in je kantoor en slaapkamer kijken maar veel mensen hebben daar nauwelijks serieuze verbruikers anders dan een desktop. In jouw inschatting kun je in elke slaapkamer een stofzuiger op vol vermogen laten draaien, en dat komt vast ook niet voor.
Mijn inschatting is dat 3x25A prima passend is.
Voor de WTW had ik de Zehnder ComfoAir 600 uitgezocht. Deze heeft blijkbaar een maximaal vermogen van 2620 W als ik bij de specs kijk (hopelijk verdien ik dat terug in minder stookkosten).
:strip_exif()/f/image/DszMStUf11uPwIhHKi5Lv493.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/APHa3Us3oINWFU1LaNSbkyl0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rAgSeOHSKtpufZSGsBvWwSOK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bn1qiHODGVyHJvkHLdPUZ62N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C7PeWBJ0eG066pp7o984Lkw5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jn4WZFQ0waEBTPvwVjONClSl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZjaRL91JvuWV3IBudI2EBqkR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ght0CuYUUurKX9QtZC7koaNu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ImNXVxa2oGsJXcphUkoNxoQY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b1kP9r3nydG0UIam1mA8ckO2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/caZ2DC0p0AWOo8D3En1av49m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c3MciYkulcap65TKTOUELg31.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xJ2znirHW9anlUfTwq43lCW2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nmSdcD6u92Mzqd6S8GZU18tW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5VfZYKNzmhR97ilgkYc0hHWQ.jpg?f=fotoalbum_large)