Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste
Acties:
  • 667.162 views

• 123raoul123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-12 12:54
Homer-Simpson schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Behalve dat de zonnepanelen waarschijnlijk terugleveren en niet verbruiken en de WTW installatie hopelijk geen 2500W trekt, tenzij het een warmtepomp is zie ik geen hele rare dingen in je groepenverdeling. Ongetwijfeld kun je nog wat zaken combineren waardoor je met minder groepen toe kunt.
De uitdaging in jouw situatie lijkt hem vooral te zitten in het goed verdelen van de verbruikers over de fases. Als je uitgaat van 60% gelijktijdigheid is 3x25A theoretisch onvoldoende, maar in de praktijk zul je veel verbruikers niet gelijktijdig aanhebben. Bedenk eens wat piekscenario's (waaronder koken/bakken/afwassen gelijktijdig).

Nu kan ik niet in je kantoor en slaapkamer kijken maar veel mensen hebben daar nauwelijks serieuze verbruikers anders dan een desktop. In jouw inschatting kun je in elke slaapkamer een stofzuiger op vol vermogen laten draaien, en dat komt vast ook niet voor.

Mijn inschatting is dat 3x25A prima passend is.
Bedankt voor je reactie! Fijn om te weten dat je ook denkt dat het voldoende is. De elektricien op de cursus gaf aan dat ik ongeveer 200Watt per WCD moest rekenen. Vandaar dat ik kwam op 1600 watt (8WCD's lijkt mij namelijk wel het minimum voor een slaapkamer en kantoor).
Voor de WTW had ik de Zehnder ComfoAir 600 uitgezocht. Deze heeft blijkbaar een maximaal vermogen van 2620 W als ik bij de specs kijk (hopelijk verdien ik dat terug in minder stookkosten).
@123raoul123 Apparaten met warmte-element, en dat zijn er veel in deze lijst, zetten dat element maar een korte periode continu aan. Zodra het ding op temperatuur is, zal de thermostaat het warmte-element pas weer aanzetten wanneer het ding is afgekoeld. Zo'n Quooker bijvoorbeeld doet dat in standby maar een paar seconden per kwartier, waardoor het gemiddelde op ongeveer 10 W uitkomt. Alleen als je water uit de boiler gebruikt hebt, staat ie wat langer aan, maximaal 20 minuten. Ook je kookplaat zul je niet langdurig met alle 4 de pitten op maximaal vermogen gebruiken, en de wasmachine, droger, en vaatwasser gebruiken allemaal ook maar rond de 10 tot 25 minuten hun verwarmingselement. Ook die airco's zullen niet continu 2 kW trekken (als die 2 kW al klopt).

De genoemde vermogens van wasmachine en droger, elk 3 kW in deze lijst, trek ik in twijfel. De meeste trekken hooguit rond de 2,4 kW (en dat dus niet continu). En als je een warmtepompdroger neemt, kunnen ze makkelijk samen op één groep, zelfs bij gelijktijdig gebruik. WTW van 2,5 kW vind ik ook een raar getal, en ik vind het bijzonder dat de zonnepanelen een verwarmingselement hebben ;)

Daardoor kan er in de praktijk veel meer dan je met de klassieke rekenregels voor elkaar krijgt. Wel is 2 ovens voor 'n Nederlandse aansluiting echt een enorme belasting, zeker omdat je die natuurlijk juist niet beurtelings zult gebruiken; ik denk dat het goed is om je af te vragen of je echt 2 ovens nodig hebt, en of je dan bereid bent om andere zware apparaten uit te zetten tijdens het koken.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 01-08-2024 13:46 ]

123raoul123 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:29:
De elektricien op de cursus gaf aan dat ik ongeveer 200Watt per WCD moest rekenen.
Tja, dit soort vuistregels werken imho niet meer in een hedendaagse installatie. Het gaat nu echt om wat je tegelijkertijd gebruikt. Een wcd zonder iets erin verbruikt 0 W. Zit er wel wat ingeplugd, dan is het erg afhankelijk van wat dat apparaat doet. Ik heb best veel dingen ingeplugd die het grootste deel van de dag alsnog minder dan 1 W trekken. En zomaar de vermogens van typeplaatjes optellen is vaak ook niet zinnig; iets als een tv zal bijna nooit z'n maximum vermogen daadwerkelijk trekken.

Persoonlijk zou ik wcd's die sporadisch worden gebruikt, helemaal niet meetellen.
Voor de WTW had ik de Zehnder ComfoAir 600 uitgezocht. Deze heeft blijkbaar een maximaal vermogen van 2620 W als ik bij de specs kijk (hopelijk verdien ik dat terug in minder stookkosten).
Stel dat je WTW continu 2,6 kW zou gebruiken, dan is dat met een energieprijs van 0,25 €/kWh een kostenpost van 5700 €/jaar. Dat verdien je niet terug. Maar gelukkig zal het gemiddelde gebruik van het ding niet in de buurt van de 2,6 kW komen :). De voorwerwarmer zal volgens mij alleen in de winter af en toe aangaan als dat nodig is om 't ding vorstvrij te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 01-08-2024 13:54 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:06

Ethirty

Who...me?

Zie trouwens ook dat je de hele kookplaat meeneemt in je totaal maar als je die op 3P+N aansluit komt er maar een deel per fase bij.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:02
123raoul123 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:02:
Hallo ik zit midden in een renovatie en ben bezig met het uitzoeken van een groepenkast.
Deze wilde ik inrichten voor 3x25A en volledig inrichten met aardlekautomaten (1P + N B16 30mA).
Ik kom uiteindelijk uit op 20 groepen. Is dit niet wat veel? Daarnaast las ik dat je moest rekenen met 60% belasting. Ik ga dan echter ruim over de maximale vermogen heen. Ik zou het zelfs net niet redden met 3x35A. Doe ik iets fout?

[Afbeelding]
Een moderne wasmachine met een warmtepompdroger hoeft samen nog geen 3000 watt te gebruiken tegenwoordig. De regel van 200 watt per wcd is een vuistregel die niet accuraat hoeft te zijn.

500 watt voor de badkamer is veel als je geen fohn gebruikt daar en ook geen elektrisch verwarmings element hebt, en weinig als je wel een fohn gebruikt of een verwarmingselement.

In de keuken sluit je nog wel eens zware apparaten aan. Een airfryer is al zo 2.2kW, een blender kan ook prima 1.5kW zijn.

Weet je zeker dat je een wtw die 600 kuub blaast nodig hebt? Als ik naar de slaapkamer indeling kijk verwacht ik 5-6 inwoners max en dan kan je toch ook wel met een 450 kuub de uur unit uit?

De airco’s zijn misschien ook wat overbemeten als dat geen hoofdverwarming is. Als je er enkel soms je slaapkamers/kantoor mee koelt en bijverwarmt kan je de binnenunits wel samen op 1 zuinige buitenunit zetten.

Zoals al genoemd zouden je zonnepanelen niet 2000 watt uit het net horen te trekken, enkel je omvormer vraagt misschien een klein beetje als er geen zon is.

De TV hoek kan je ook wel wat minder voor rekenen.

Ik denk dat je nog wel 9kW weg kan schaven.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:06

Ethirty

Who...me?

Juerd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:34:
Wel is 2 ovens voor 'n Nederlandse aansluiting echt een enorme belasting, zeker omdat je die natuurlijk juist niet beurtelings zult gebruiken; ik denk dat het goed is om je af te vragen of je echt 2 ovens nodig hebt, en of je dan bereid bent om andere zware apparaten uit te zetten tijdens het koken.
Hier 2 ovens, een flinke kookplaat, Quooker en warmtepomp (en de rest van een huishouden) en ik kom volgens mij zelden boven de 3kW per fase. Maar goed, dat is wel incl zonnepanelen en verbruik vooral overdag. Deze winter zonder zon zal dat allicht hoger worden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:43
Homer-Simpson schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:18:
Behalve dat de zonnepanelen waarschijnlijk terugleveren en niet verbruiken en de WTW installatie hopelijk geen 2500W trekt, tenzij het een warmtepomp is
Mijn WTW (een Zehnder Q600) heeft een aansluitwaarde van 2620 W, dus 2.5 kW kan ook best kloppen. Die waarde komt door het elektrische voorverwarmingselement wat er in zit.
Gelukkig wordt die eigenlijk nooit op dat vermogen gebruikt (en met een enthalpiewisselaar al helemaal niet), maar je moet met dat elektrische vermogen als elektricien wel degelijk rekening houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:23
Andrehj schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Mijn WTW (een Zehnder Q600) heeft een aansluitwaarde van 2620 W, dus 2.5 kW kan ook best kloppen. Die waarde komt door het elektrische voorverwarmingselement wat er in zit.
Gelukkig wordt die eigenlijk nooit op dat vermogen gebruikt (en met een enthalpiewisselaar al helemaal niet), maar je moet met dat elektrische vermogen als elektricien wel degelijk rekening houden.
Goed dat je het vermeld, ik had geen rekening gehouden met een WTW met voorverwarmingselement. Ook vandaag weer wat wijzer geworden op GoT :)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
123raoul123 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Bedankt voor je reactie! Fijn om te weten dat je ook denkt dat het voldoende is. De elektricien op de cursus gaf aan dat ik ongeveer 200Watt per WCD moest rekenen. Vandaar dat ik kwam op 1600 watt (8WCD's lijkt mij namelijk wel het minimum voor een slaapkamer en kantoor).
De comfoair heeft misschien een aansluitvermogen van 2,5kW maar opgenomen vermogen is max. 300W. Het is een balansventilatie toestel, tenzij je ook de elektrische voorverwarming gebruikt. Dat is in nl eigenlijk nooit nodig zelfs niet met vorst.

• Andrehj
Vaevictis_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:35:
De comfoair heeft misschien een aansluitvermogen van 2,5kW maar opgenomen vermogen is max. 300W. Het is een balansventilatie toestel, tenzij je ook de elektrische voorverwarming gebruikt. Dat is in nl eigenlijk nooit nodig zelfs niet met vorst.
Het gebruik van die elektrische voorverwarming is niet optioneel. Die kun je ook niet uitzetten, maar het gebruik ervan wordt door de software bepaald. Zonder zo'n voorverwarmer telt de hele WTW voor de EPC/BENG berekening niet mee, omdat er dan onder het vriespunt nauwelijks warmte terug kan worden gewonnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• svenk91
Ik ben weer iets verder sinds de laatste keer. o.a. besloten toch alvast groepen te kopen en plaatsen die ik in de nabije toekomst toch al zou plaatsen. Het werkt makkelijk zo met de groepenkast op mijn werktafel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dibQHeUWp5W6VrYBQ2l8X08N_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DszMStUf11uPwIhHKi5Lv493.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de koekgroep alamat, de unit rechtsonder. Kan het kwaad dat die de stroom aangeleverd krijgt via de kamrail boven, en dan naar mijn inductieplaat gaat met kabels die ik aan de onderkant ga aansluiten? Mijn kennis van wisselstroom zegt mij dat het niet moet uitmaken, online lees ik dat van onder naar boven werken beter is maar niet waarom dat zou zijn. Ik heb gelijk een 3 fase kamrail met 3*4 pinnen geplaatst met het idee dat er ooit nog een e-geiser komt als back-up voor een warmtepomp.

Gelijk op de bovenste rij voor de normale groepen een 12 pins kamrail voor de nul geplaatst. Dat maakt het wel een tikkeltje lastig om die ene alamat waar de nuldraad binnen komt opgelijnd te krijgen met de andere alamats maar dat is geen ramp.

Ook maar een 6mm aardedraad van de aardrail boven naar een aansluitblokje onder gedaan. Isolatiekraagje van de adereindhuls gehaald. Als ik dan de krachtstroomgroep(en) onder de kast eruit doe hoef ik geen draad meer achter alle automaten langs te leiden. Verder zou ik in theorie de aansluitblokjes niet meer nodig hebben.

Nu nog bepalen hoe ik de groepenkast precies in de meterkast ga hangen. Wat mij het makkelijkst leek was op de volgende manier (waarschijnlijk een paar cm hoger dan zo op de foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Krx1P44vJa11d9vdGTObM3ACmbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APHa3Us3oINWFU1LaNSbkyl0.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe aarddraad hangt er al rechts, en het kan zo mooi naast mijn oude groepenkast zodat ik niet zelf de live wires hoef over te zetten. Liander kan dat doen als ze drie fasen komen aansluiten. Kwa werk hoogte is dit voor mij ideaal ook zo.

In het oude stroommeter kastje moet ik wel een nieuwe uitgang maken om een 19mm pvc buis aan te sluiten zoals ik het voorzie, en ik zit nog te denken wat handig is in deze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBQlAX0IbhkLoOaPfHoZ1zALmVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAgSeOHSKtpufZSGsBvWwSOK.jpg?f=fotoalbum_large

In volgorde van voorkeur:
  1. Dat dunne stukje rechts er uit zagen en net zo’n afdekplaatje met buis aansluiting vinden als boven zit. Maar hoe heet zoiets en waar vind ik een die past?
  2. Een gat boren en daar een wartel op zetten.
  3. Er op hopen dat als de installateur van Liander hier is, dat hij/zij het stukje boven wil overzetten naar rechts. Dan zelf een keer een kapje 3D printen om het gat boven dicht te maken later.
  4. De groepenkast iets hoger plaatsen en dan een pvc buis met twee bochten gebruiken en aansluiten bovenop de oude stroommeter kast.

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

Electro Wim schreef op maandag 8 juli 2024 @ 05:13:
[...]

Inmiddels de spullen besteld en er komt een kleine groepenkast. Kasje met blauw doorzichtig deurtje van EATON. Een HS, 1 x 1P1N B16 en een 1 x 1P1N 20. Maar geen standaard kasje maar even zelf samengesteld met alle benodigde componenten. Wat goedkoper dan die "complete" PV verdeler setjes, scheelt gewoon de helft (letterlijk).
Spullen zijn binnen en inmiddels kastje opgehangen.

Boven de werk schakelaar van de PV. Onder de nieuwe verdeler. Verdeler is op de 20A ALAMAT aangesloten met een HS van 40A. Kabel is 4mm2. De PV (via de Werkschakelaar) afgezekerd met een 20A automaat en de Droger/Wasmachine met een 16A automaat.

Ik heb de Werkschakelaar laten zitten zodat het mogelijk blijft om deze volledig te isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv8qnt0WGm16A_auY38EdkQ3QJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn1qiHODGVyHJvkHLdPUZ62N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO9momqltI-cETYzJOth48NRMPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7PeWBJ0eG066pp7o984Lkw5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKQVMmnfeLqH4w5V3KK5jBUXDq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jn4WZFQ0waEBTPvwVjONClSl.jpg?f=fotoalbum_large

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Normaal gebruik je maar één haakse kamrail. Nu heb je allemaal koper zichtbaar (en makkelijk aanraakbaar), en moest je de draad aan de bovenkant op de kamrail in de kooiklem doen waardoor de kamrail verbuigt: het bewegende deel van de kooiklem beweegt omhoog tegen het vaste deel aan, en de kamrail hoort te zijn ingestoken aan de kant van het vaste deel omdat die op dezelfde hoogte zit ongeacht of er een draad in zit.
Voor de koekgroep alamat, de unit rechtsonder. Kan het kwaad dat die de stroom aangeleverd krijgt via de kamrail boven, en dan naar mijn inductieplaat gaat met kabels die ik aan de onderkant ga aansluiten?
Nee, deze is bidirectioneel. Dat kun je zien aan de aanduiding 1/2 en 2/1. Je mag bij deze dus zelf kiezen aan welke kant de voedingsbron zit.

[ Voor 83% gewijzigd door Juerd op 01-08-2024 16:16 ]

• svenk91
Juerd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

Normaal gebruik je maar één haakse kamrail. Nu heb je allemaal koper zichtbaar (en makkelijk aanraakbaar), en moest je de draad aan de bovenkant op de kamrail in de kooiklem doen waardoor de kamrail verbuigt: het bewegende deel van de kooiklem beweegt omhoog tegen het vaste deel aan, en de kamrail hoort te zijn ingestoken aan de kant van het vaste deel omdat die op dezelfde hoogte zit ongeacht of er een draad in zit.

[...]

Nee, deze is bidirectioneel. Dat kun je zien aan de aanduiding 1/2 en 2/1. Je mag bij deze dus zelf kiezen aan welke kant de voedingsbron zit.
Bedankt! Dat wordt toch een andere kamrail bestellen dan.

• svenk91
In aanvulling op mijn eerdere vraag over hoe ik het best de verbinding van draadkast naar groepenkast kan leggen: Worden er normaal 6mm2 draden van de meter naar de groepenkast getrokken door de netbeheerder, of zijn dit 10mm2 draden? In het eerste geval kan ik een 19mm pvc buis leggen, maar in het 2de geval moet het gelijk 32mm worden.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
svenk91 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:08:
In aanvulling op mijn eerdere vraag over hoe ik het best de verbinding van draadkast naar groepenkast kan leggen: Worden er normaal 6mm[sup]2[/[sup] draden van de meter naar de groepenkast getrokken door de netbeheerder, of zijn dit 10mm[sup]2[/[sup] draden? In het eerste geval kan ik een 19mm pvc buis leggen, maar in het 2de geval moet het gelijk 32mm worden.
Neem twee wartels en een metertje 5x10 soepel. Voor die vijftien centimeter heb je bij gebruik van kabel in plaats van losse draad geen buizen en klemmen nodig.

• svenk91
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

Neem twee wartels en een metertje 5x10 soepel. Voor die vijftien centimeter heb je bij gebruik van kabel in plaats van losse draad geen buizen en klemmen nodig.
Het gaat hier om de draden die de netbeheerder van de meter naar de hoofdschakelaar in je groepenkast legt bij een verzwaring van je aansluiting. Ik zit nu nog op 1x35A met een smeltzekering van Liander maar krijg binnenkort 3x25. Dan gaat de netbeheerder zelf die draden naar je groepenkast trekken omdat ze van de verzegelde meter komen.

• Andrehj
svenk91 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:08:
In aanvulling op mijn eerdere vraag over hoe ik het best de verbinding van draadkast naar groepenkast kan leggen: Worden er normaal 6mm[sup]2[/[sup] draden van de meter naar de groepenkast getrokken door de netbeheerder, of zijn dit 10mm[sup]2[/[sup] draden? In het eerste geval kan ik een 19mm pvc buis leggen, maar in het 2de geval moet het gelijk 32mm worden.
Bij mij (Liander-gebied) zitten er 10 mm² (ALT-253 ;) ) draden tussen meter en groepenkast.
Maar normaliter zitten meter en de groepenkast direct op elkaar, zonder buis ertussen. Waarom moet er bij jou een buis tussen?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 01-08-2024 19:27 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:11
svenk91 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Ik ben weer iets verder sinds de laatste keer. o.a. besloten toch alvast groepen te kopen en plaatsen die ik in de nabije toekomst toch al zou plaatsen. Het werkt makkelijk zo met de groepenkast op mijn werktafel.

[Afbeelding]

Voor de koekgroep alamat, de unit rechtsonder. Kan het kwaad dat die de stroom aangeleverd krijgt via de kamrail boven, en dan naar mijn inductieplaat gaat met kabels die ik aan de onderkant ga aansluiten? Mijn kennis van wisselstroom zegt mij dat het niet moet uitmaken, online lees ik dat van onder naar boven werken beter is maar niet waarom dat zou zijn. Ik heb gelijk een 3 fase kamrail met 3*4 pinnen geplaatst met het idee dat er ooit nog een e-geiser komt als back-up voor een warmtepomp.

Gelijk op de bovenste rij voor de normale groepen een 12 pins kamrail voor de nul geplaatst. Dat maakt het wel een tikkeltje lastig om die ene alamat waar de nuldraad binnen komt opgelijnd te krijgen met de andere alamats maar dat is geen ramp.

Ook maar een 6mm aardedraad van de aardrail boven naar een aansluitblokje onder gedaan. Isolatiekraagje van de adereindhuls gehaald. Als ik dan de krachtstroomgroep(en) onder de kast eruit doe hoef ik geen draad meer achter alle automaten langs te leiden. Verder zou ik in theorie de aansluitblokjes niet meer nodig hebben.

Nu nog bepalen hoe ik de groepenkast precies in de meterkast ga hangen. Wat mij het makkelijkst leek was op de volgende manier (waarschijnlijk een paar cm hoger dan zo op de foto):

[Afbeelding]

De nieuwe aarddraad hangt er al rechts, en het kan zo mooi naast mijn oude groepenkast zodat ik niet zelf de live wires hoef over te zetten. Liander kan dat doen als ze drie fasen komen aansluiten. Kwa werk hoogte is dit voor mij ideaal ook zo.

In het oude stroommeter kastje moet ik wel een nieuwe uitgang maken om een 19mm pvc buis aan te sluiten zoals ik het voorzie, en ik zit nog te denken wat handig is in deze situatie:

[Afbeelding]

In volgorde van voorkeur:
  1. Dat dunne stukje rechts er uit zagen en net zo’n afdekplaatje met buis aansluiting vinden als boven zit. Maar hoe heet zoiets en waar vind ik een die past?
  2. Een gat boren en daar een wartel op zetten.
  3. Er op hopen dat als de installateur van Liander hier is, dat hij/zij het stukje boven wil overzetten naar rechts. Dan zelf een keer een kapje 3D printen om het gat boven dicht te maken later.
  4. De groepenkast iets hoger plaatsen en dan een pvc buis met twee bochten gebruiken en aansluiten bovenop de oude stroommeter kast.
Maar wil je nou je nieuwe groepenkast naast je meterbord gaan hangen waar je hem vast hebt? Das toch niks?

Besten een abb 110x220 kastje, zet daar de 4 polige hoofdschakelaar in, als Liander komt vraag je of de monteur het huidige kastje wat er zit (die je open hebt op de foto) er tussen uit haalt en daar jouw kastje met hoofdschakelaar voor terug plaatst. Kan hij de fases en nul op die hoofdschakelaar aan sluiten en kan jij daarna netjes je kast boven t meterbord ophangen. Met nog extra ruimte door het extra kastje er tussen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Makrolon schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Maar wil je nou je nieuwe groepenkast naast je meterbord gaan hangen waar je hem vast hebt? Das toch niks?

Besten een abb 110x220 kastje, zet daar de 4 polige hoofdschakelaar in, als Liander komt vraag je of de monteur het huidige kastje wat er zit (die je open hebt op de foto) er tussen uit haalt en daar jouw kastje met hoofdschakelaar voor terug plaatst. Kan hij de fases en nul op die hoofdschakelaar aan sluiten en kan jij daarna netjes je kast boven t meterbord ophangen. Met nog extra ruimte door het extra kastje er tussen.
Dat is inderdaad de beste optie met de side-note, hoe groot is het meterbord?
Aangezien een 3F meter ook een stukje groter is dan een 1F meter...

Het kan best zijn dat de 3F meter het verhogingsstuk wel nodig is..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• jadjong
  • Niet online
svenk91 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Het gaat hier om de draden die de netbeheerder van de meter naar de hoofdschakelaar in je groepenkast legt bij een verzwaring van je aansluiting. Ik zit nu nog op 1x35A met een smeltzekering van Liander maar krijg binnenkort 3x25. Dan gaat de netbeheerder zelf die draden naar je groepenkast trekken omdat ze van de verzegelde meter komen.
Niet als jij alvast de 3F kast aansluit met de door mij genoemde kabel en de gestripte draden verstopt in het zwarte kastje van je foto. Dan hoeven ze die alleen nog maar door te voeren naar de nieuwe meter en koffie te drinken.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:58
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:45:
[...]

Niet als jij alvast de 3F kast aansluit met de door mij genoemde kabel en de gestripte draden verstopt in het zwarte kastje van je foto. Dan hoeven ze die alleen nog maar door te voeren naar de nieuwe meter en koffie te drinken.
En vergeet niet wat koeken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Voor *nix-gebruikers met compose key ingeschakeld: <compose>^2
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:14:
[...]

4x10mm2 is genoeg, ga ervan uit geen aarding van de netbeheerder, oftewel 3F + Nul is genoeg.
Maar officieel als het geen door de netbeheerder goedgekeurde kabel is mag men het niet aansluiten...

• svenk91
Andrehj schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

Bij mij (Liander-gebied) zitten er 10 mm² (ALT-253 ;) ) draden tussen meter en groepenkast.
Maar normaliter zitten meter en de groepenkast direct op elkaar, zonder buis ertussen. Waarom moet er bij jou een buis tussen?
Er direct op zou zeker netter staan. Maar waarom ik de nieuwe groepenkast er naast wil:
1. Dan kan ik de groepenkast alvast ophangen voor de oude weggehaald is.
2. Dan kan ik twee buizen direct naar beneden leiden zonder bocht. Ik heb nog twee loze leidingen in de vloer, die hoop ik naar de keuken gaan waar ik op termijn twee krachtgroepen heen wil.

Betreffende punt 1 kan ik zeker vragen of ik even snel de nieuwe kast er in kan schroeven terwijl terwijl de installateur voor 3-fase verzwaring even een koffie pauze neemt, nadat hij de hoofdzekering eruit gehaald heeft. Maar dan kom ik nog niet uit met punt 2.

Ik kan natuurlijk wel het zijklepje linksonder van mijn nieuwe groepenkast halen en de groepenkast direct tegen de draadkast zetten. Dan komt die zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwW5d73S4kh410fABVDjMJl-LeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjaRL91JvuWV3IBudI2EBqkR.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij best een nette oplossing toch?

[ Voor 20% gewijzigd door svenk91 op 01-08-2024 20:23 ]

svenk91 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Er direct op zou zeker netter staan. Maar waarom ik de nieuwe groepenkast er naast wil:
1. Dan kan ik de groepenkast alvast ophangen voor de oude weggehaald is.
2. Dan kan ik twee buizen direct naar beneden leiden zonder bocht. Ik heb nog twee loze leidingen in de vloer, die hoop ik naar de keuken gaan waar ik op termijn twee krachtgroepen heen wil.

Betreffende punt 1 kan ik zeker vragen of ik even snel de nieuwe kast er in kan schroeven terwijl hij een koffie pauze neemt nadat hij de hoofdzekering eruit gehaald heeft. Maar dan kom ik nog niet uit met punt 2.

Ik kan natuurlijk wel het zijklepje linksonder van mijn nieuwe groepenkast halen en de groepenkast direct tegen de draadkast zetten. Dan komt die zo:

[Afbeelding]

Volgens mij best een nette oplossing toch?
Maar het mag niet ben ik bang voor... Ik snap wat je wilt, maar het meterbord + verhoging mag je officieel niet aan komen, is van de netbeheerder.
En met een beetje pech (of geluk) krijg je een compleet nieuw meterbord + aansluitkast en heb je niets aan je huidige oplossing(en).

Want je hebt je aanvraag nu toch lopen om je HZ om te laten wisselen naar automaat toch?

Weet niet wat voor hz-kast je hebt maar vermoed dat je nieuwe aansluit-combinatie krijgt i.c.m. meterbord.

• svenk91
Annuk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Maar het mag niet ben ik bang voor... Ik snap wat je wilt, maar het meterbord + verhoging mag je officieel niet aan komen, is van de netbeheerder.
En met een beetje pech (of geluk) krijg je een compleet nieuw meterbord + aansluitkast en heb je niets aan je huidige oplossing(en).

Want je hebt je aanvraag nu toch lopen om je HZ om te laten wisselen naar automaat toch?

Weet niet wat voor hz-kast je hebt maar vermoed dat je nieuwe aansluit-combinatie krijgt i.c.m. meterbord.
Het hoofdmeterbord zit er onder, en daaronder zit de oude HZ. Bovenop zit een meterbordverlengkastje maar die heeft geen functie (meer). Een foto maakt het duidelijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t00YWFuAUGz9OspbiCVCuY1hSwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ght0CuYUUurKX9QtZC7koaNu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ging er vanuit dat alleen dat onderste deel vervangen zou worden door een systeem met automaten. Dat het deel waar de slimme meter op hangt wel zo zou blijven, gezien die ook niet gek oud zal zijn.

Officieel heb ik alleen een aanvraag lopen voor een verzwaring naar 3-fase trouwens. Mijn hoop is dat ze dan gelijk drie automaten er in zetten (kon ik niet apart kiezen in het aanvraagproces, ondanks dat ze eerder zeiden dat dat wel zou kunnen). De datum plan ik zodra ik de nieuwe groepenkast heb hangen en er tevreden mee ben.

Zou ik echt in de problemen komen als ik die uitsparing van dat lege stukje meterbord aan de zijkant open maak?

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

svenk91 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Het hoofdmeterbord zit er onder, en daaronder zit de oude HZ. Bovenop zit een meterbordverlengkastje maar die heeft geen functie (meer). Een foto maakt het duidelijker:

[Afbeelding]

Ik ging er vanuit dat alleen dat onderste deel vervangen zou worden door een systeem met automaten. Dat het deel waar de slimme meter op hangt wel zo zou blijven, gezien die ook niet gek oud zal zijn.

Officieel heb ik alleen een aanvraag lopen voor een verzwaring naar 3-fase trouwens. Mijn hoop is dat ze dan gelijk drie automaten er in zetten (kon ik niet apart kiezen in het aanvraagproces, ondanks dat ze eerder zeiden dat dat wel zou kunnen). De datum plan ik zodra ik de nieuwe groepenkast heb hangen en er tevreden mee ben.

Zou ik echt in de problemen komen als ik die uitsparing van dat lege stukje meterbord aan de zijkant open maak?
Waarom huur je geen monteur in met zegelrecht om je nieuwe kast op te hangen op de plaats van de oude?

D monteur gaat nooit een ander pad leggen,; het is een gok dat er een monteur komt die het wel doet.

Kan je niet door een monteur met zegelrechten te en kleine kast boven de aansluiting laten hangen waar alleen een 3 fase HS zit?

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-12 22:25
[...]

Officieel heb ik alleen een aanvraag lopen voor een verzwaring naar 3-fase trouwens. Mijn hoop is dat ze dan gelijk drie automaten er in zetten (kon ik niet apart kiezen in het aanvraagproces, ondanks dat ze eerder zeiden dat dat wel zou kunnen).
Recent hetzelfde gedaan. Gingen 3x25A smeltzekeringen in een een paar nieuwe kabels naar de meter. Zonder bijzondere noodzaak geen automaten is het beleid in deze regio (Liander, midden- NL). Helaas blijkt nu 1 fase dood, dus misschien komt die noodzaak nog…
[...]

[Afbeelding]

Nee de huidige automatenkasten hebben een iets andere aansluitvorm op het bord, dan bestaat er de kans dat er openingen tussen komen en dat is uit den boze (aanrakings gevaar).
Dat gaat je vermoedelijk dus niets op leveren, borden worden standaard geleverd incl. aansluitdraden, zit jou HS niet recht boven het bord zijn de draden te kort en mogen ze officieel vanuit de netbeheerder niets opleveren, aangezien ze niet op een HS kunnen aansluiten.
Als je een lastige of streberige monteur hebt dan krijg je flinke problemen met mogelijk in het ergste geval een puntje fraude op je naam.

DiggerStubble schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Recent hetzelfde gedaan. Gingen 3x25A smeltzekeringen in een een paar nieuwe kabels naar de meter. Zonder bijzondere noodzaak geen automaten is het beleid in deze regio (Liander, midden- NL). Helaas blijkt nu 1 fase dood, dus misschien komt die noodzaak nog…
Daar is nog geen noodzaak dus, zekering vervangen en/of aansluitdraadje vervangen, dat is minder werk iig dan automatenkast plaatsen...

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14
Ervaring hier (enexis gebied) is dat ze echt niet zomaar automaten plaatsen omdat je dat leuk vindt. Dan moet er een hele goede reden zijn (oude kast van bakkeliet bijvoorbeeld, of een klein kastje waarin maar 1 zekeringhouder past). Wordt hier trouwens onder spanning gedaan, denk dat ze t daarom niet doen indien niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 01-08-2024 21:33 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:25
Juerd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:34:
ik vind het bijzonder dat de zonnepanelen een verwarmingselement hebben ;)
Voor de winter hè, dan kan je de sneeuw smelten op je panelen 8)

• John245
  • Registratie: Januari 2020
hesselbeertje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:27:
Ervaring hier (enexis gebied) is dat ze echt niet zomaar automaten plaatsen omdat je dat leuk vindt. Dan moet er een hele goede reden zijn (oude kast van bakkeliet bijvoorbeeld, of een klein kastje waarin maar 1 zekeringhouder past). Wordt hier trouwens onder spanning gedaan, denk dat ze t daarom niet doen indien niet nodig.
Hier ook Enexis gebied en ze deden het zo in 2010 bij wijzigen van 1 naar 3 fases.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:50
@svenk91 Gewelidig 70s behang.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:42
hesselbeertje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:27:
Klopt. Vorige week omgezet van 1x35 naar 3x25, maar ze hebben gewoon 3 stoppen gezet, geen automaten. Volgens de Enexis-monteur doen ze dat nooit als er al een stop gebruikt is. Stoppen schijnen ook wat zwaarder belast te kunnen worden begreep ik.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-12 14:18
DiggerStubble schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Een smeltzekering is over het algemeen trager dan een automaat en heeft daardoor in veel gevallen de voorkeur. Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat de hoofdzekering wordt aangesproken, daarvoor moet dan iemand komen om deze te vervangen.
BGFG schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:28:
Stoppen schijnen ook wat zwaarder belast te kunnen worden begreep ik.
Klopt. Een hedendaagse automaat tript ergens tussen 1,13 en 1,45 × de nominale stroom. Een smeltzekering smelt ergens tussen 1,25 en 1,6 × de nominale stroom.

Dus uitgaande van 25 A kun je met automaten sowieso langdurig overbelasten tot ~28 A, met smeltveiligheden tot ~31 A. En als je "geluk" hebt, tot respectievelijk 36 A en 40 A. De smeltzekering staat een "kleine" overbelasting bovendien nog veel langer toe dan een automaat. Uiteindelijk is de doorgelaten energie, I²t (stroom kwadraat keer tijd), bij een smeltzekering een stuk groter.

Die extra speelruimte gaat natuurlijk ten koste van de veiligheid. Fabrikant Hager schreef daar een interessant artikel over. Gelukkig gebruiken we in het algemeen best dikke draden voor de "25 A" in onze groepenkasten.

Persoonlijk zou ik liever hoofdautomaten hebben in plaats van hoofdzekeringen, maar ik zou er zeker geen 300 € voor over hebben!

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 02-08-2024 01:04 ]

• svenk91
Juerd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:47:
[...]

Klopt. Een hedendaagse automaat tript ergens tussen 1,13 en 1,45 × de nominale stroom. Een smeltzekering smelt ergens tussen 1,25 en 1,6 × de nominale stroom.

Dus uitgaande van 25 A kun je met automaten sowieso langdurig overbelasten tot ~28 A, met smeltveiligheden tot ~31 A. En als je "geluk" hebt, tot respectievelijk 36 A en 40 A. De smeltzekering staat een "kleine" overbelasting bovendien nog veel langer toe dan een automaat. Uiteindelijk is de doorgelaten energie, I²t (stroom kwadraat keer tijd), bij een smeltzekering een stuk groter.

Die extra speelruimte gaat natuurlijk ten koste van de veiligheid. Fabrikant Hager schreef daar een interessant artikel over. Gelukkig gebruiken we in het algemeen best dikke draden voor de "25 A" in onze groepenkasten.

Persoonlijk zou ik liever hoofdautomaten hebben in plaats van hoofdzekeringen, maar ik zou er zeker geen 300 € voor over hebben!
Ik sta er hetzelfde in. Automaten hebben mijn voorkeur, maar wel heel duur. Al verdien je het snel terug als het er voor zorgt dat je meer zelf kan doen zonder installateur.

Zou het zin hebben om na de hoofdschakelaar per fase nog een B25 1P+N te gebruiken voor je de fase doorverbind naar de aardlekschakelaar/alamats? Die zouden dan in theorie sneller eruit klappen dan dat je smeltveiligheid doorbrand.
svenk91 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 02:22:
[...]

Ik sta er hetzelfde in. Automaten hebben mijn voorkeur, maar wel heel duur. Al verdien je het snel terug als het er voor zorgt dat je meer zelf kan doen zonder installateur.

Zou het zin hebben om na de hoofdschakelaar per fase nog een B25 1P+N te gebruiken voor je de fase doorverbind naar de aardlekschakelaar/alamats? Die zouden dan in theorie sneller eruit klappen dan dat je smeltveiligheid doorbrand.
In theorie wel, maar een smeltzekering slijt ook (stel je een haar voor waaraan je een baksteen knoopt voor een tijd, de haar rekt uit en op het laatst knoop je er een klein steentje aan een pang haartje door), en uiteindelijk klapt die dan ook een keer voordat je B25 automaat eruit vliegt.

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-12 15:43
123raoul123 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:02:
Hallo ik zit midden in een renovatie en ben bezig met het uitzoeken van een groepenkast.
Deze wilde ik inrichten voor 3x25A en volledig inrichten met aardlekautomaten (1P + N B16 30mA).
Ik kom uiteindelijk uit op 20 groepen. Is dit niet wat veel? Daarnaast las ik dat je moest rekenen met 60% belasting. Ik ga dan echter ruim over de maximale vermogen heen. Ik zou het zelfs net niet redden met 3x35A. Doe ik iets fout?

[Afbeelding]
Zonnepanelen verbruiken niet, daarnaast zie ik dat je voor beide airco's 2000 watt aangeeft. Is dit niet je koelvermogen? Ik heb namelijk een airco (splitunit) hangen van 3,5kW en die verbruikt niet meer dan 600W maximaal.

Daarnaast zou ik is kijken naar een warmtepompdroger, deze verbruikt een heel stuk minder en is deze wellicht zelfs te combineren met je wasmachine (het kan/hoeft niet).

Volgens mij geef je nu ook op wat alles op vol vermogen zou gaan gebruiken, hoe vaak ga je op de kookplaat met alle pitten aan op vol vermogen koken? Daarnaast zie ik nog wat dingen, wat heb je in de slaapkamers 2/3 wat 1200W verbruikt? Is 1600W tegenwoordig niet wat veel voor een TV/Soundbar en verlichting? WCD is puur neem ik aan voor evt setupbox oid?

Ik denk zelf dat je het wel red met 3x 25A. :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
Vaevictis_ schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Dank voor de tip volgens mij heeft de elektricien dit ook gedaan. Maar kan geen kwaad om extra te controleren. Ik moet toch nog een dehn guard installeren en een aantal aders verder afknippen want die liggen paar mm bloot.
Ik zou als eerste eens een nieuwe aardpen laten slaan. Een circuitimpedantie van 5,06 is aan de zeer hoge kant, zo hoog zelfs dat als je geen aardlekbeveiligingen hebt, je afzekeringen niet, of te laat zullen reageren bij kortsluiting tussen L-PE. Ik meet bij een TT stelsel tegenwoordig liever een maximale impedantie tussen L-PE van 1 Ohm (afhankelijk van de afzekering en klasse kast uiteraard), wat in mijn optiek makkelijk te realiseren is met een nieuwe aardpen.

Wie heeft deze waarde overigens gemeten? Jijzelf of de installateur? Heeft iemand de meter ook voor de meting genult?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-12 20:55
In mijn tuin heb ik twee Philips Puled 220v spots. Deze zijn voorzien van kabel + stekker en aangesloten op beschikbare wcd's. Nu wil ik enkele spots toevoegen en het liefst doorlussen op de bestaande (nieuwe wcd's plaatsen is best wat werk).

Iemand tips voor het doorlussen van dit soort spots?

• Vaevictis_
MrBas schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Ik zou als eerste eens een nieuwe aardpen laten slaan. Een circuitimpedantie van 5,06 is aan de zeer hoge kant, zo hoog zelfs dat als je geen aardlekbeveiligingen hebt, je afzekeringen niet, of te laat zullen reageren bij kortsluiting tussen L-PE. Ik meet bij een TT stelsel tegenwoordig liever een maximale impedantie tussen L-PE van 1 Ohm (afhankelijk van de afzekering en klasse kast uiteraard), wat in mijn optiek makkelijk te realiseren is met een nieuwe aardpen.

Wie heeft deze waarde overigens gemeten? Jijzelf of de installateur? Heeft iemand de meter ook voor de meting genult?
@MrBas

Goed advies, ik ga eens kijken wie dat kan doen. Of iemand hier in dit topic die professionele ervaring en tools heeft om te dit te doen?

De elektricien heeft deze gemeten, ik heb geen apparatuur hiervoor. Zou dit ook de rare issues met ground loops kunnen verklaren als alle behuizingen op PE aansluit op omvormer en BMS ? Dus omvormer zowel aarding via voeding als via de behuizing? Met name de BMS gaat raar doen als ook de aarde aansluit. Zonder geaarde behuizing werkt het systeem ook stabiel. Als ik kijk naar mijn PV omvormer van SolarEdge is de behuizing ook niet geaard. Dus welk risico loop ik als ik behuizingen niet op PE aansluit?

Met genuld? Wat is dat?
svenk91 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 02:22:
[...]

Het zou zin hebben, maar ook automaten werken thermisch en zijn dus een weerstand in serie met al je verbruikers. Het verbruikt energie (die je in dit geval zelf zou betalen) en warmt op; die nadelen moet je afwegen tegen het voordeel. In plaats van ná de hoofdschakelaar, zou je die automaat zelf als hoofdschakelaar kunnen gebruiken om ruimte te besparen.
@Vaevictis_ meter genuld; de meter corrigeren voor de impedantie van de meet snoeren en dergelijke;
zodat de meting de juiste waarde weergeeft.
Met dergelijk lage impedanties gaan allerlei meetkabel en verbindings weerstanden de meting significant beïnvloeden. Om toch een juiste waarde te kunnen bepalen moet je daarvoor corrigeren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• svenk91
Juerd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Het zou zin hebben, maar ook automaten werken thermisch en zijn dus een weerstand in serie met al je verbruikers. Het verbruikt energie (die je in dit geval zelf zou betalen) en warmt op; die nadelen moet je afwegen tegen het voordeel. In plaats van ná de hoofdschakelaar, zou je die automaat zelf als hoofdschakelaar kunnen gebruiken om ruimte te besparen.
De vraag is dan of dit volgens de NEN/netbeheerder wel als hoofdschakelaar zou tellen. Aan de andere kant zijn gangbare hoofdschakelaars nu ook C40 automaten, dat zou best B25 kunnen zijn.

Als ik mij niet vergis zou het dan wel een 4P automaat moeten zijn, niet een 3P+N?

[ Voor 6% gewijzigd door svenk91 op 02-08-2024 12:23 ]

svenk91 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

De vraag is dan of dit volgens de NEN/netbeheerder wel als hoofdschakelaar zou tellen. Aan de andere kant zijn gangbare hoofdschakelaars nu ook C40 automaten, dat zou best B25 kunnen zijn.
Gangbare hoofdschakelaars mogen 40 A hebben maar zijn geen automaten! Ze beveiligen niks, en geven alleen een mogelijkheid tot schakelen/scheiden. Je mag een installatieautomaat als hoofdschakelaar hebben, omdat een vermogensschakelaar ook de relevante aspecten van een lastscheider heeft. Een monteur zal wellicht even verbaasd zijn omdat het ongebruikelijk is.
Als ik mij niet vergis zou het dan wel een 4P automaat moeten zijn, niet een 3P+N?
Het zou een onverplichte beveiliging zijn, en dat geldt ook voor de N. Het mag dus 3P+N zijn; de N schakelt dan mee, zodat die wordt gescheiden, maar is niet beveiligd.

• svenk91
Juerd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Gangbare hoofdschakelaars mogen 40 A hebben maar zijn geen automaten! Ze beveiligen niks, en geven alleen een mogelijkheid tot schakelen/scheiden. Je mag een installatieautomaat als hoofdschakelaar hebben, omdat een vermogensschakelaar ook de relevante aspecten van een lastscheider heeft. Een monteur zal wellicht even verbaasd zijn omdat het ongebruikelijk is.

[...]

Het zou een onverplichte beveiliging zijn, en dat geldt ook voor de N. Het mag dus 3P+N zijn; de N schakelt dan mee, zodat die wordt gescheiden, maar is niet beveiligd.
Interessant. Kijk ik even bij SV voor ABB, dan kost een B25 3P+N automaat maar een tientje meer dan een onbeveiligde hoofdschakelaar die gewaardeerd is voor 40A. Het is dat ik de hoofdschakelaar al in huis heb, maar anders had ik wel de automaat gekozen voor dat tientje verschil. Beter dan 330-560 euro bij de netbeheerder aftikken voor wat automaten.
@svenk91 Heb je al berekend wat het opgenomen vermogen van de automaat je zou kosten in de loop van 10 jaar? :)

(Ik niet, want ik weet niet hoeveel dat is bij minder dan volle belasting.)

[ Voor 25% gewijzigd door Juerd op 02-08-2024 12:45 ]

• svenk91
Juerd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:39:
@svenk91 Heb je al berekend wat het opgenomen vermogen van de automaat je zou kosten in de loop van 10 jaar? :)
Edit: Ik zat net met verkeerde cijfers te rekenen, ik had even niet door dat de search engine nu wat AI verzinsels bovenaan plaatst. Nu gecorrigeerd:

~1122 kWh, met een rating van 12.8 watt voor de automaat en de aanname dat die altijd dat vermogen trekt. Met de huidige stroomprijzen is dat dus een betere optie dan als de netbeheerder automaten komt plaatsen.

De vraag blijft of dat verbruik het je wel waard is. Mocht je nou regelmatig de grenzen van je aansluiting opzoeken dan is het misschien het overwegen waard, maar zelf verwacht ik dat niet dus ik blijf lekker bij een onbeveiligde hoofdschakelaar.

[ Voor 38% gewijzigd door svenk91 op 02-08-2024 13:01 ]

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:22
rockerpoet schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:51:
In mijn tuin heb ik twee Philips Puled 220v spots. Deze zijn voorzien van kabel + stekker en aangesloten op beschikbare wcd's. Nu wil ik enkele spots toevoegen en het liefst doorlussen op de bestaande (nieuwe wcd's plaatsen is best wat werk).

Heb hiervoor nu deze een jaartje in de tuin liggen, zowel de rechte als de T-variant.
Geen problemen mee gehad tot op heden.

• MrBas
Vaevictis_ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:15:
[...]

@MrBas

Goed advies, ik ga eens kijken wie dat kan doen. Of iemand hier in dit topic die professionele ervaring en tools heeft om te dit te doen?

De elektricien heeft deze gemeten, ik heb geen apparatuur hiervoor. Zou dit ook de rare issues met ground loops kunnen verklaren als alle behuizingen op PE aansluit op omvormer en BMS ? Dus omvormer zowel aarding via voeding als via de behuizing? Met name de BMS gaat raar doen als ook de aarde aansluit. Zonder geaarde behuizing werkt het systeem ook stabiel. Als ik kijk naar mijn PV omvormer van SolarEdge is de behuizing ook niet geaard. Dus welk risico loop ik als ik behuizingen niet op PE aansluit?

Met genuld? Wat is dat?
Is de behuizing niet vanuit binnenuit vereffend (juiste woord voor geaard)? Dus dat de achterplaat vereffend is via de beschermingsleiding (groen/geel)? Zou een mogelijke verklaring kunnen zijn wellicht inderdaad (slechte aardverspreidingsweerstand mogelijk, dus slechte aardpen). Ik verwacht niet dat iemand dit op het forum zo even kan uitzoeken. Mocht je niet te ver weg wonen ben ik eventueel in het bezit van een aardverspreidingsweerstandmeter en installatietester. Met nullen bedoelen we dat we de meetpennen voordat we de meting starten eerst "nullen", ofwel soort van kalibreren, zodat de meting die eruit komt betrouwbaar is.

Risico van een behuizing welke niet vereffend is, is dat als er een foutstroom van L via PE loopt en de behuizing is niet voorzien van een vereffeningsleiding, dat je een FLINKE schok (met mogelijk dood/hartfibliratie als gevolg) kan krijgen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-10 21:08
<knip> Crossposten worden niet gewaardeerd

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 02-08-2024 14:34 ]

• MrBas
svenk91 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:38:
[...]

Interessant. Kijk ik even bij SV voor ABB, dan kost een B25 3P+N automaat maar een tientje meer dan een onbeveiligde hoofdschakelaar die gewaardeerd is voor 40A. Het is dat ik de hoofdschakelaar al in huis heb, maar anders had ik wel de automaat gekozen voor dat tientje verschil. Beter dan 330-560 euro bij de netbeheerder aftikken voor wat automaten.
Als ik jou was zou ik dan eerder gaan voor een C25, gezien het feit dat deze ook altijd geplaatst worden door de netbeheerder. :)

Never mind, ik las de tekst ervoor verkeerd, een C25 tript later dan de smeltpatronen ervoor....

[ Voor 8% gewijzigd door MrBas op 02-08-2024 14:16 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
rockerpoet schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:51:

wellicht zoiets? https://www.prikkabelled....ctdoos-2-voudig-ip44.html

2+2=4-1=3 QUICKMATH

MrBas schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:08:
vereffend (juiste woord voor geaard)?
Het is niet onjuist om iets dat elektrisch is aangesloten op de aarde, "geaard" te noemen, ook als vereffening het voornaamste doel was. Zie bijvoorbeeld het CAP in een badkamer, dat is geen verkeerde naam, ondanks dat dat vooral voor de plaatselijke vereffening wordt gebruikt. Geaard is geaard.
Risico van een behuizing welke niet vereffend is, is dat als er een foutstroom van L via PE loopt en de behuizing is niet voorzien van een vereffeningsleiding, dat je een FLINKE schok (met mogelijk dood/hartfibliratie als gevolg) kan krijgen.
Los van dat vereffening verbonden met aarde ook gewoon aarding is, gaat het hier toch sowieso niet om vereffening (2.13.19, 411.3.1.2), maar gewoon om veiligheidsaarding (2.13.09, 411.3.1.1) van een metalen gestel (2.12.10) en dus ook om een veiligheidsaardleiding (2.13.23) in plaats van een beschermende vereffeningsleiding (2.13.24)?

Het gaat immers om behuizingen, niet vreemde geleidende delen, en niet in de context van aanvullende plaatselijke vereffening zoals in bijv. een badkamer.

• Vaevictis_
[...]

Is de behuizing niet vanuit binnenuit vereffend (juiste woord voor geaard)? Dus dat de achterplaat vereffend is via de beschermingsleiding (groen/geel)? Zou een mogelijke verklaring kunnen zijn wellicht inderdaad (slechte aardverspreidingsweerstand mogelijk, dus slechte aardpen). Ik verwacht niet dat iemand dit op het forum zo even kan uitzoeken. Mocht je niet te ver weg wonen ben ik eventueel in het bezit van een aardverspreidingsweerstandmeter en installatietester. Met nullen bedoelen we dat we de meetpennen voordat we de meting starten eerst "nullen", ofwel soort van kalibreren, zodat de meting die eruit komt betrouwbaar is.

Dank voor het aanbod, ik weet wat de risico s zijn van een niet goed vereffend systeem dus vandaar dat ik het nu ook helemaal in orde wil hebben incl. aardpen met lage weerstand. Daarnaast ga ik nog een Dehn Guard installeren dus dan moet de aardweerstand ook lager voor zijn.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:03
Vaevictis_ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:15:
[...]

@MrBas

Met genuld? Wat is dat?
De elektricien heeft zo te lezen niet de aardverspreidingsweerstand van de aardelektrode gemeten.
Dit doe je door de aardelektrode helemaal los te maken van je installatie.
Voor de meting gebruik je een meter gebaseerd op het principe van de brug van Wheatstone met twee hulpelektroden.
Het hangt van de bodemgesteldheid af hoe lang de elektrode moet zijn. De maximale weerstand Ra is weer afhankelijk van de toegepaste zekeringen en aardlekautomaten.
Lees dithttps://123groepenkast.nl...-HuisInstallatie-Woningen en dit eens door:https://leermiddelenshop....reviews/9789056366698.pdf

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-12 20:55
Denk dat dit inderdaad de meest snelle en flexibele manier is.

• svenk91
Bedankt iedereen in dit topic die mij geholpen heeft! Uiteindelijk een elektricien gevonden die voor een redelijk bedrag mijn nieuwe groepenkast is komen plaatsen, direct op het meterbord. De nette afwerking van de buizen buiten de groepenkast volgt nog, maar dat komt wel als Liander mijn drie fasen stroom heef aangesloten.

Mijn grote uitdaging nu is ontdekken waar de loze leiding richting keuken precies uitkomt. Ik weet de hoek, maar dat is achter de keukenkasten en met meerdere lage plamuur er over (en mogelijk een ingemetselde inbouwdoos).

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
svenk91 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:38:
Bedankt iedereen in dit topic die mij geholpen heeft! Uiteindelijk een elektricien gevonden die voor een redelijk bedrag mijn nieuwe groepenkast is komen plaatsen, direct op het meterbord. De nette afwerking van de buizen buiten de groepenkast volgt nog, maar dat komt wel als Liander mijn drie fasen stroom heef aangesloten.

Mijn grote uitdaging nu is ontdekken waar de loze leiding richting keuken precies uitkomt. Ik weet de hoek, maar dat is achter de keukenkasten en met meerdere lage plamuur er over (en mogelijk een ingemetselde inbouwdoos).
Pic or it didn't happen😉

Pijnacker Oost/West

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

RemmyB83 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Pic or it didn't happen😉
Hoezo? Hij zegt dat ie nu moet zoeken waar de loze leiding in de keuken ergens uit komt en dat ie een elektricien heeft gevonden die het voor hem gaat doen.

Dus pics van de keuken muur? Pics van de Electricien?

• svenk91
RemmyB83 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Pic or it didn't happen😉
Before:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_WX6i9mqf9qN19jkGurtTOTlfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImNXVxa2oGsJXcphUkoNxoQY.jpg?f=fotoalbum_large

After:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h660bYuU6TMXKpmajQgM9V5Kss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1kP9r3nydG0UIam1mA8ckO2.jpg?f=fotoalbum_large

De buizen en lasdozen boven worden dus nog vervangen en netjes gelegd als ik alle fasen kan gebruiken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door svenk91 op 04-08-2024 17:30 ]

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

svenk91 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Before:

[Afbeelding]

After:

[Afbeelding]

De buizen en lasdozen boven worden dus nog vervangen en netjes gelegd als ik alle fasen kan gebruiken ;)
Mooi geworden, zelf gebruik ik overal:
https://www.elektramat.nl...-blinddeksel-3611-s-3535/

Dat ziet er dan zo uit (zou netter kunnen, maar mijn vingers werken niet meer zo optimaal door mijn diabetis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd73k_2jAEw1ZUvlOyMQ1TO3skQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caZ2DC0p0AWOo8D3En1av49m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyN4s7jeh369JvYVdRl4S8j8Tko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3MciYkulcap65TKTOUELg31.jpg?f=fotoalbum_large

• svenk91
Electro Wim schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

Mooi geworden, zelf gebruik ik overal:
https://www.elektramat.nl...-blinddeksel-3611-s-3535/

Dat ziet er dan zo uit (zou netter kunnen, maar mijn vingers werken niet meer zo optimaal door mijn diabetis).

[…]
Dat ziet er hartstikke goed uit, bedankt voor de inspiratie! Ik heb al een vergelijkbaar doosje, waar de afsplitsing naar de deurbel en een opbouw wcd voor de meterkast ook uit moeten komen.

Voor de andere twee groepen overweeg ik de ‘Wiska lasdoos grijs voor M20 wartels’ met doorvoer wago lasklemmen te bestellen. Maargoed, voor nu heb ik stroom door het huis lopen dus dat is iets dat ik een keer in een rustig weekendje ga plannen allemaal.

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

svenk91 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:06:
[...]

Dat ziet er hartstikke goed uit, bedankt voor de inspiratie! Ik heb al een vergelijkbaar doosje, waar de afsplitsing naar de deurbel en een opbouw wcd voor de meterkast ook uit moeten komen.

Voor de andere twee groepen overweeg ik de ‘Wiska lasdoos grijs voor M20 wartels’ met doorvoer wago lasklemmen te bestellen. Maargoed, voor nu heb ik stroom door het huis lopen dus dat is iets dat ik een keer in een rustig weekendje ga plannen allemaal.
Wartels zijn niet nodig en maakt het allleen maar complexer. Niet aan beginnen. Wanneer je naar deze doosjes kijkt dan zie je dat de invoeren ook redelijk links en rechts zitten. Hierdoor kan je met schuiven ook makkelijker naast elkaar of versprongen ophangen. Je hebt voor deze doosjes ook andere deksels met een wandcontactdoos bijvoorbeeld.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:50
@svenk91 Als die dozen alleen maar als doorvoer zijn zou ik kijken om die stukken draad naar de eerste centraal doos te vervangen zodat je die overbodige dozen en verbindingen niet nodig bent.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:32
ABB 3640 dozen gebruiken. Mooi spul. Veel ruimte. En met enkel deksel of het deksel is gelijk een wcd. Die vindt ik het mooist.

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

Guido7619 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:04:
ABB 3640 dozen gebruiken. Mooi spul. Veel ruimte. En met enkel deksel of het deksel is gelijk een wcd. Die vindt ik het mooist.
Mooi, maar te prijzig, je hebt het over 3 euro versus 21 euro.

• Guido7619
Electro Wim schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 01:26:
[...]

Mooi, maar te prijzig, je hebt het over 3 euro versus 21 euro.
Nou ik weet niet waar jij je spullen koopt, maar bij SanderVunderink kost de onderbak 2.25. Met platte deksel 4.28. En het deksel waarin 4 WCD zitten 16 euro.

Heb je wel degelijk spul ipv dan poppenplastic van dat andere kastje met die uitbreek plaatjes en wat je in elkaar moet klikken ipv dichtschroeven. Nog 2 keer erbij moeten of net iets te vol en het buigt uit elkaar en gaat niet meer dicht.

En voor mij het belangrijkste, het is een lasdoos en WCD in 1 box.

[ Voor 18% gewijzigd door Guido7619 op 05-08-2024 04:53 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:00

TGEN

Hmmmx_

Guido7619 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 04:41:
[...]

Nou ik weet niet waar jij je spullen koopt, maar bij SanderVunderink kost de onderbak 2.25. Met platte deksel 4.28. En het deksel waarin 4 WCD zitten 16 euro.

Heb je wel degelijk spul ipv dan poppenplastic van dat andere kastje met die uitbreek plaatjes en wat je in elkaar moet klikken ipv dichtschroeven. Nog 2 keer erbij moeten of net iets te vol en het buigt uit elkaar en gaat niet meer dicht.

Ik gebruik beide, maar ik vind de plastickwaliteit van de 3640 nou niet werelden beter dan de 3611. Dat de deksels met schroeven zijn vast te zetten op de 3640 is wel een duidelijk voordeel imo, maar de 3611 is dan weer een stuk compacter.

P.S. de 3611 is te krijgen met deksels met dubbele WCD.

[ Voor 3% gewijzigd door TGEN op 05-08-2024 08:26 ]

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

Guido7619 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 04:41:
[...]

O jee, ik heb iets vreselijk fouts gedaan. Ik heb op Google gezocht en prijzen gezien en nu moet ik op een hele agressieve toon worden neergesabeld.

Ik ben misschien boven de 50, ouderwets, maar een wat vriendelijkere toon maakt het voor iedereen leuk hier.

Overigens haal ik mijn spullen bij Elektramat. Want heb nu niet echt de voordelen kunnen zien van de site die jij noemt. Want goedkoper zijn ze niet echt.

Maar even over die kastjes die jij noemde, die zijn bijna een cm of anderhalf dieper. Met die schroefjes is misschien handiger maar ik vind (persoonlijke mening) niet fijn werken. Ik paste ze zelf toe wanneer ik bijvoorbeeld verlichting aanbracht in een fabriekshal, of boven een systeemplafond wanneer daar wandcontactdozen nodig waren. Echter zijn de door mij genoemde doosjes veel slanker. En met het juiste gereedschap is zo een uitbreek doosje niks mis mee.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

silverball schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:00:
Gisteren hebben we, gewapend met een kunststof trekveer, aardedraad door alle centraaldozen heen en richting de wcd's getrokken omdat we toch nieuw schakelmateriaal beneden wilde. Boven ter voorbereiding ook al bezig geweest.

Was aardig te doen. Punt is dat ik niet vanaf de eerste verdieping naar de begane grond kom. Vanaf beide kanten hoor ik de trekveer vastzitten op pakweg hetzelfde punt in de wand.
Nou we hebben het een en ander geprobeerd
  • trekveer tussen de bestaande draden gepropt (muurvast)
  • oude draad als trekdraad gebruikt (muurvast)
Alle kabels eruit forceren en dan met de trekveer pomp ertegenaan durf ik niet, zodadelijk heb ik geen stroom meer op de bovenverdieping omdat er niks meer doorheen gaat.

Das flink balen, ik had eerst de kabel moeten trekken richting de doos ipv de rest al te aarden. :/

Blijven er alleen nog beun oplossingen over zoals aarden via de verwarmingsbuis, de stopcontacten wisselen voor exemplaren zonder randaarde, of ergens bij een stopcontact een sleuf recht omlaag en dan via de plint richting de kamer ernaast en daar weer omhoog (daar is wel aarde)

Iemand nog een gouden tip ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• MrBas
Electro Wim schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

O jee, ik heb iets vreselijk fouts gedaan. Ik heb op Google gezocht en prijzen gezien en nu moet ik op een hele agressieve toon worden neergesabeld.

Ik ben misschien boven de 50, ouderwets, maar een wat vriendelijkere toon maakt het voor iedereen leuk hier.

Overigens haal ik mijn spullen bij Elektramat. Want heb nu niet echt de voordelen kunnen zien van de site die jij noemt. Want goedkoper zijn ze niet echt.

Maar even over die kastjes die jij noemde, die zijn bijna een cm of anderhalf dieper. Met die schroefjes is misschien handiger maar ik vind (persoonlijke mening) niet fijn werken. Ik paste ze zelf toe wanneer ik bijvoorbeeld verlichting aanbracht in een fabriekshal, of boven een systeemplafond wanneer daar wandcontactdozen nodig waren. Echter zijn de door mij genoemde doosjes veel slanker. En met het juiste gereedschap is zo een uitbreek doosje niks mis mee.
Offtopic: Ieder heeft zo zijn smaak, de een vindt dit mooi, de ander dat. Dan kan je alles verdedigen maar dat hoeft niet. Voor beide niet overigens. Laat elkaar in elkaars waarde op het forum.

Dan even weer ontopic:

Nadeel 3640: vergeet niet dat je bij de 3640 met losse onderbak weer de invoerstukken moet bijbestellen.
Voordeel 3640: als je het verkeerde invoertje hebt uitgebroken kan je een blindplaatje erin schuiven, bij de 3611 van ElektroWim kan je een nieuwe doos kopen :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
silverball schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

Nou we hebben het een en ander geprobeerd
  • trekveer tussen de bestaande draden gepropt (muurvast)
  • oude draad als trekdraad gebruikt (muurvast)
Alle kabels eruit forceren en dan met de trekveer pomp ertegenaan durf ik niet, zodadelijk heb ik geen stroom meer op de bovenverdieping omdat er niks meer doorheen gaat.

Das flink balen, ik had eerst de kabel moeten trekken richting de doos ipv de rest al te aarden. :/

Blijven er alleen nog beun oplossingen over zoals aarden via de verwarmingsbuis, de stopcontacten wisselen voor exemplaren zonder randaarde, of ergens bij een stopcontact een sleuf recht omlaag en dan via de plint richting de kamer ernaast en daar weer omhoog (daar is wel aarde)

Iemand nog een gouden tip ?
Waarschijnlijk zit er ergens een lasdoos nog verstopt? Ik heb het ooit, je gelooft het niet, een lasdoos IN een kozijn gehad. Dan gaat je bestaande draad er niet uit en je trekveer komt ook niet verder….

Anders als je hoort waar die vastzit, kango erop, buis openhalen en het vanaf daar weer opnieuw proberen :). En niet te vergeten, alles weer netjes afsmeren :P

[ Voor 6% gewijzigd door MrBas op 05-08-2024 10:10 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• silverball

silverball

MrBas schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Waarschijnlijk zit er ergens een lasdoos nog verstopt? Ik heb het ooit, je gelooft het niet, een lasdoos IN een kozijn gehad. Dan gaat je bestaande draad er niet uit en je trekveer komt ook niet verder….
Het zou kunnen, ik hoor m in de muur ergens tegenaan tikken, maar het is een '70s huis met de stopcontacten op de oorspronkelijke plekken dus het lijkt mij wat sterk.

In een kozijn? :+ nice.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• MrBas
silverball schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

Het zou kunnen, ik hoor m in de muur ergens tegenaan tikken, maar het is een '70s huis met de stopcontacten op de oorspronkelijke plekken dus het lijkt mij wat sterk.

In een kozijn? :+ nice.
Bij mij was het ook in een 70’s huis, wellicht een doos die dichtgestuct is met de tijd? Je wilt niet weten wat ik in al die jaren ben tegengekomen…

Ja de lasdoos was onderdeel van het kozijn 😂

[ Voor 5% gewijzigd door MrBas op 05-08-2024 10:12 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• silverball

silverball

MrBas schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Bij mij was het ook in een 70’s huis, wellicht een doos die dichtgestuct is met de tijd? Je wilt niet weten wat ik in al die jaren ben tegengekomen…
Alles kan, maar er is geen magische truuc om die dozen op te sporen toch? Ik kan moeilijk overal gaan hakken

• MrBas
silverball schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Alles kan, maar er is geen magische truuc om die dozen op te sporen toch? Ik kan moeilijk overal gaan hakken
Niet om dozen op te sporen, maar wel om leidingen te volgen:

https://www.toolmax.nl/bo...ms-120-multidetector.html

Gebruik ik zelf ook regelmatig. :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

silverball schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Je hoort hem op dezelfde plaats tikken toch van boven en onderen?

Dan daar voorzichtig en gaatje boren met bv 10 of 12mm en eerst ff spieken...
Zit daar dus wel een doosje dan daar gaan loshakken.

• silverball

silverball

MrBas schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Niet om dozen op te sporen, maar wel om leidingen te volgen:

https://www.toolmax.nl/bo...ms-120-multidetector.html

Gebruik ik zelf ook regelmatig. :)
Mooi ding, ik heb de
FATMAX Materiaal Detector 300. Die kan studs vinden maar electra is alleen maar false positive overal. Ik kan die Bosch overwegen, maar dan weet ik nog steeds niet waar (en of) er een doosje zit en moet hij wel echt een flinke slag beter werken.
Annuk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Je hoort hem op dezelfde plaats tikken toch van boven en onderen?

Dan daar voorzichtig en gaatje boren met bv 10 of 12mm en eerst ff spieken...
Zit daar dus wel een doosje dan daar gaan loshakken.
Ja ongeveer, maar wel met een redelijke foutmarge. Ik zie nog even niet waarom daar een doos zou zitten, er zitten geen stopcontacten ergens met een onverklaarbare leidingloop oid. Het enige wat er zou kunnen zijn is dat beun de haas een las heeft gemaakt midden in die draad... Maar dat hadden ze toch niet kunnen opleveren op die manier :?

silverball schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Mooi ding, ik heb de
FATMAX Materiaal Detector 300. Die kan studs vinden maar electra is alleen maar false positive overal. Ik kan die Bosch overwegen, maar dan weet ik nog steeds niet waar (en of) er een doosje zit en moet hij wel echt een flinke slag beter werken.

[...]

Ja ongeveer, maar wel met een redelijke foutmarge. Ik zie nog even niet waarom daar een doos zou zitten, er zitten geen stopcontacten ergens met een onverklaarbare leidingloop oid. Het enige wat er zou kunnen zijn is dat beun de haas een las heeft gemaakt midden in die draad... Maar dat hadden ze toch niet kunnen opleveren op die manier :?
Weet ook niet waar het (vermoedelijk) zit, maar mogelijk op een punt waar misschien iets heeft kunnen hangen oid en daar door de buis geboord oid, en er een lasdoosje in gefixt?

En wie zegt dat het zo is opgeleverd? Huis heeft voor je misschien wel al 10 bewoners gehad...

En met "70 woningen sta k nergens vreemd van te kijken, hier ook tich vreemde dingen meegemaakt/tegen gekomen.

• silverball

silverball

Annuk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Weet ook niet waar het (vermoedelijk) zit, maar mogelijk op een punt waar misschien iets heeft kunnen hangen oid en daar door de buis geboord oid, en er een lasdoosje in gefixt?

En wie zegt dat het zo is opgeleverd? Huis heeft voor je misschien wel al 10 bewoners gehad...

En met "70 woningen sta k nergens vreemd van te kijken, hier ook tich vreemde dingen meegemaakt/tegen gekomen.
Het is op de slaapkamer met de centraaldoos in kwestie, ongeveer 10 centimeter van de grond. Het bijzondere is, zie ik nu :+, is dat pakweg op die plek ook een scheur door het stucwerk loopt van onder tot boven.

Ik moet mij even over het boren heenzetten en dan laat ik wel even weten wat ik tegenkwam. Tnx @MrBas @Annuk

@silverball Dingen die je ook nog kunt proberen: kabelglijmiddel, leiding uitspuiten met compressor, leiding uitzuigen met stofzuiger. Als je wilt gaan hakken en niet weet waar, kun je overwegen met de trekveer een 1,5 mm² schakeldraad dubbel te trekken en die in het circuit van een ~3 kW verbruiker (elektrisch kacheltje) op te nemen, dan kun je met een warmtebeeldcamera soms een aardig beeld krijgen van waar die draad in de muur zit (niet te lang laten duren natuurlijk).

Tot slot is er nog de noodoplossing: een aardedraad hoeft niet per se in dezelfde buis, of überhaupt in een buis (543.1.3). Als je het hebt opgegeven om het in dezelfde buis te doen, kun je nog ergens een draad via een andere route laten lopen en die uit 't zicht verbergen achter plinten, met 'n kabelgootje, buitenlangs via de gevel, etc. Als een aardedraad niet "mechanisch beschermd" (in een kabelgoot of buis) ligt moet die wel 4 mm² zijn. Een ongeïsoleerde 4 mm² draad is echter dunner dan een geïsoleerde 2,5 mm². Ik zou dit wel bewaren als last resort, want de installatie wordt er een stuk overzichtelijker van als de aardedraad gewoon bij de fase en nul erbij ligt. Als je met ongeïsoleerde aardedraden gaat werken, is het wel verstandig om die waar mogelijk toch wel te isoleren van metalen dingen (waaronder aardedraden van andere groepen), dat maakt foutopsporing (doormeten) in de toekomst een stuk praktischer.

Een waterleiding gebruiken is overigens geen goede noodoplossing, want dat mag niet van de NEN 1010.

• MrBas
Juerd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:54:
@silverball Dingen die je ook nog kunt proberen: kabelglijmiddel, leiding uitspuiten met compressor, leiding uitzuigen met stofzuiger. Als je wilt gaan hakken en niet weet waar, kun je overwegen met de trekveer een 1,5 mm² schakeldraad dubbel te trekken en die in het circuit van een ~3 kW verbruiker (elektrisch kacheltje) op te nemen, dan kun je met een warmtebeeldcamera soms een aardig beeld krijgen van waar die draad in de muur zit (niet te lang laten duren natuurlijk).

Tot slot is er nog de noodoplossing: een aardedraad hoeft niet per se in dezelfde buis, of überhaupt in een buis (543.1.3). Als je het hebt opgegeven om het in dezelfde buis te doen, kun je nog ergens een draad via een andere route laten lopen en die uit 't zicht verbergen achter plinten, met 'n kabelgootje, buitenlangs via de gevel, etc. Als een aardedraad niet "mechanisch beschermd" (in een kabelgoot of buis) ligt moet die wel 4 mm² zijn. Een ongeïsoleerde 4 mm² draad is echter dunner dan een geïsoleerde 2,5 mm². Ik zou dit wel bewaren als last resort, want de installatie wordt er een stuk overzichtelijker van als de aardedraad gewoon bij de fase en nul erbij ligt. Als je met ongeïsoleerde aardedraden gaat werken, is het wel verstandig om die waar mogelijk toch wel te isoleren van metalen dingen (waaronder aardedraden van andere groepen), dat maakt foutopsporing (doormeten) in de toekomst een stuk praktischer.

Een waterleiding gebruiken is overigens geen goede noodoplossing, want dat mag niet van de NEN 1010.
Het probleem is alleen, de trekveer kan er niet in, en er is geen beweging in te krijgen door ook een bestaande draad als trekdraad te gebruiken, dus dit is geen optie. Daarnaast heeft vrijwel niemand een warmtebeeldcamera in het huis liggen… :)

Edit, verkeerd gelezen

2+2=4-1=3 QUICKMATH

@MrBas Ik denk dat je verbaasd zou zijn hoeveel tweakers een warmtebeeldcamera hebben. Voor 250 € heb je er al eentje. En anders kun je er altijd nog een lenen of huren

Verder vraag ik me af wat je bedoelt met "dit is geen optie", welke "dit"? Ik heb nogal wat verschillende dingen benoemd in m'n post, en die waren allemaal geschreven met in het achterhoofd dat ook een bestaande draad doortrekken niet lukte (daarom heb ik bijv. niet voorgesteld een touwtje op te zuigen).

[ Voor 47% gewijzigd door Juerd op 05-08-2024 11:15 ]

• MrBas
silverball schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Het is op de slaapkamer met de centraaldoos in kwestie, ongeveer 10 centimeter van de grond. Het bijzondere is, zie ik nu :+, is dat pakweg op die plek ook een scheur door het stucwerk loopt van onder tot boven.

Ik moet mij even over het boren heenzetten en dan laat ik wel even weten wat ik tegenkwam. Tnx @MrBas @Annuk
Het geluid wat je hoort kan ook nog onder de vloer zitten op de eerste verdieping in het geval van houten vloeren. Mogelijk zit daar een trekdoosje oid. Tenzij het overduidelijk is dat je daar wat hoor. Voorbeelden van obstructies kunnen ook zijn: kroonsteen in buis met sok eromheen, lasdop idem, steen of gruis, draden in elkaar getwist , teruggevouwen met tape eromheen, je kan het zo gek niet bedenken of ik ben het al tegengekomen….

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
Juerd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:13:
@MrBas Ik denk dat je verbaasd zou zijn hoeveel tweakers een warmtebeeldcamera hebben. Voor 250 € heb je er al eentje. En anders kun je er altijd nog een lenen of huren

Verder vraag ik me af wat je bedoelt met "dit is geen optie", welke "dit"? Ik heb nogal wat verschillende dingen benoemd in m'n post, en die waren allemaal geschreven met in het achterhoofd dat ook een bestaande draad doortrekken niet lukte (daarom heb ik bijv. niet voorgesteld een touwtje op te zuigen).
Alleen voor €250 moet je wel een paar weken wachten tot die binnen is :), huren is inderdaad sneller en er bieden tweakers een warmtebeeldcamera aan op tweakers voor een schappelijke prijs inderdaad. Als je dan een straalkachel van 3kW op de fase zet boven, zie je vanzelf of de buis afwijkt, er een doos zit of wellicht andere meuk in de buis…

Over geen optie dacht ik dat je bedoelde met de trekveer een dubbele schakeldraad door die zelfde buis heen te trekken, verkeerd gelezen. My bad.

[ Voor 7% gewijzigd door MrBas op 05-08-2024 11:19 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• silverball

silverball

MrBas schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:15:
[...]

Het geluid wat je hoort kan ook nog onder de vloer zitten op de eerste verdieping in het geval van houten vloeren. Mogelijk zit daar een trekdoosje oid. Tenzij het overduidelijk is dat je daar wat hoor. Voorbeelden van obstructies kunnen ook zijn: kroonsteen in buis met sok eromheen, lasdop idem, steen of gruis, draden in elkaar getwist , teruggevouwen met tape eromheen, je kan het zo gek niet bedenken of ik ben het al tegengekomen….
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Het geluid komt ongeveer hiervandaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF2Oz-eu8R_QlXq5z1PrQDxR4js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJ2znirHW9anlUfTwq43lCW2.jpg?f=fotoalbum_large

Even voor de dubbelcheck, dit is niet iets wat ik niet mag uithakken oid ? Geen idee wat het is nog :P

• jadjong
  • Niet online
Inbouwdoos van de buren. :P

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
MrBas schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Daarnaast heeft vrijwel niemand een warmtebeeldcamera in het huis liggen… :)

Edit, verkeerd gelezen
Heb de warmtebeeldcamera altijd mee, zit ingebouwd in mijn telefoon.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Vaevictis_
[...]

@MrBas Heb antwoord gekregen van de omvormer fabrikant deze is intern vereffend, moet zowel via AC als behuizing met PE worden verbonden. Volgens hun is beide aansluitingen op PE nodig voor een stabiele werking. Heb ook antwoord gekregen dat het elektro installatiebureau dat de oplevering heeft gedaan met een antwoord komt t.a.v. hoge aardweerstand van 5,09 ohm.

• silverball

silverball

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQTj4SYoRZEFqTtbOqYAihzPgoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmSdcD6u92Mzqd6S8GZU18tW.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt op een buisklem van de.....buis in kwestie. :) Dus ik ga zo nog even luisteren voor de zekerheid en dan hak ik een heel stuk uit indien nodig.

Gaat gewoon met een hamertje en een beitel, ongelofelijk poreus. Ik ga er maar vanuit dat die draagmuur meerdere lagen heeft (0 verstand van)

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 05-08-2024 13:03 ]

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

silverball schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:02:
[...]

[Afbeelding]
Lijkt op een buisklem van de.....buis in kwestie. :) Dus ik ga zo nog even luisteren voor de zekerheid en dan hak ik een heel stuk uit indien nodig.

Gaat gewoon met een hamertje en een beitel, ongelofelijk poreus. Ik ga er maar vanuit dat die draagmuur meerdere lagen heeft (0 verstand van)
Ziet er uit als een ordinaire ouderwetse plug. Hoeveel mm is dat ding, zou me niets verbazen wanneer hij 8 of 10mm is.

Afbeeldingslocatie: https://jaakvanwijck.nl/webshop/wp-content/uploads/2023/03/expandet-aea.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Electro Wim op 05-08-2024 13:10 ]

• Guido7619
Electro Wim schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Nou neergesabeld, valt mee toch. Ik ben zelf 47 en ook ouderwets maar dat heeft er niet veel mee te maken lijkt mij.

Maar als je niet de juiste prijs maar een extreem verschil opsomt kun je een reactie verwachten. SanderVunderink wordt veelvuldig aangeprezen hier op het forum. Bij Elektramat kost deze lasdoos met deksel 4.50 euro, bij SanderVunderink 4,28 euro

Dat de lasdoos minder slank is vindt ik zelf juist een groot voordeel, dan sta je niet zo te proppen om die kabels erin te krijgen.

• Electro Wim

Electro Wim

Wim de Electroman

Guido7619 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Nou neergesabeld, valt mee toch. Ik ben zelf 47 en ook ouderwets maar dat heeft er niet veel mee te maken lijkt mij.

Maar als je niet de juiste prijs maar een extreem verschil opsomt kun je een reactie verwachten. SanderVunderink wordt veelvuldig aangeprezen hier op het forum. Bij Elektramat kost deze lasdoos met deksel 4.50 euro, bij SanderVunderink 4,28 euro

Dat de lasdoos minder slank is vindt ik zelf juist een groot voordeel, dan sta je niet zo te proppen om die kabels erin te krijgen.
Wanneer het niet eenvoudig is om nieuwe draden te trekken zijn er meerdere methoden om bij vervangen groepenkast de bestaande draden te verlengen. Je kan, zoals bij mij bij een aantal buizen te zien is, de kabels verlengen met stootverbinders in de leiding. Ik ben hier niet zo een fan van (installateur heeft dat bij mij bij een aantal groepen gedaan (ik kwam van 4 groepen nu naar 6 + 2 leeg). Omdat ik geen fan ben van stootverbinders vind ik het fijn om een lasdoosje er tussen te plaatsen. Inmiddels twee leidingen met stootverbinders ontdaan van deze en lasdozen geplaatst. Het liefst had ik een nog smallere gehad maar kon deze niet vinden.

Inmiddels wel al hele leuke doosjes van Wiska gevonden, welke ik nog moet testen, maar die zijn al helemaal smal en ideaal op het eerste gezicht:
https://www.sandervunderi...NyXGNvgewg8caAkBXEALw_wcB

Electro Wim schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:48:
Inmiddels wel al hele leuke doosjes van Wiska gevonden, welke ik nog moet testen, maar die zijn al helemaal smal en ideaal op het eerste gezicht:
https://www.sandervunderi...NyXGNvgewg8caAkBXEALw_wcB
Ooh, die is leuk met de voorgestelde buisinvoeren erbij! Zeker als je er dan wago 221-2411 lasklemmen in gebruikt.

• silverball

silverball

Mag ik gewoon een stuk buis met beleid uithakken in mijn bestaande muur ondanks dat hij dragend is ?
Ja he?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qixxTjyW172edgRhx8ETIpph4YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VfZYKNzmhR97ilgkYc0hHWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem lijkt op gehoor namelijk een cm of 10 boven het uitgehakte stuk buis, onderin de foto, te zitten. De wcd heeft als het goed is niks met deze buis te maken. De gaten die er nu verder zitten kwamen onder loszittend stucwerk vandaan zojuist.

Ravage is er nu toch al :P

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 05-08-2024 15:28 ]

silverball schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:25:
Mag ik gewoon een stuk buis met beleid uithakken in mijn bestaande muur ondanks dat hij dragend is ?
Ja he?
Nou ben ik geen constructeur, maar volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld om sleuven uit te frezen/hakken voor nieuwe buizen en dan zal 't ook wel goed gaan met een bestaande buis :)
Pagina: 1 ... 83 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.