In mei had ik al een vraag gesteld hier betreffende een nieuwe groepenkast kiezen, en goede antwoorden gekregen. Sindsdien helaas niet echt geluk gehad met offertes.
Nu zit ik er aan te denken om zelf de groepenkast te plaatsen. Het geeft mij vrijheid in keuze onderdelen, en het lijkt mij ook gewoon leuk om te doen.
Het enige dat ik niet wil is onder spanning werken maar helaas gaat alles hier nog over een oude smeltzekering.
Van wat ik begrijp kan ik dus bij Liander een automaat aanvragen, dan wordt de 35A smeltzekering vervangen door een 40A automaat. Dan ga ik mijn groepenkast vervangen en zet daar een 3 polige hoofdschakelaar in. Dan ga ik weer naar Liander om drie fasen aan te vragen, en vervangen ze mijn gloednieuwe automaat ook door drie automaten van 25A.
Het is een beetje omslachtig maar zo ben ik wel verzekerd van automaten (dat ik niet 3x 25A smeltzekeringen krijg straks), en kan ik helemaal zelf een groepenkast plaatsen. Het nadeel is dat de smeltzekering vervangen erg duur is, maar niet (veel) duurder dan de arbeid en voorrijkosten van een gecertificeerde elektricien die de groepenkast vervangt.
Zie ik hier nog iets over het hoofd?
Hier wat plaatjes van de meterkast:
Onderaan de verzegelde aansluitdoos en slimme meter:
In het midden waar vermoed ik de oude meter zat, ik ga er vanuit dat daar nu enkel twee doorgetrokken dikke kabels lopen van de meter naar de groepenkast (klopt dat)?
Bovenaan de hopeloos verouderde groepenkast, waar ook de aarde binnen lijkt te komen (de groep zonder aardlekschakelaar is diegene die naar de badkamer gaat

) + losse beltrafo.