Bovenste rij is voor aardlekschakelaars waarbij de N rechts zit, onderste rij is voor aardlekschakelaars waarbij de N links zit.
Vervolgens heb je aansluitschema's links voor 30 mA, en rechts voor 100 mA en hoger.
Verschil tussen fases moet altijd 400V zijn dacht ik? Of geldt dat in dit geval niet ivm ontbreken van de nul?
M.a.w. hier spreekt een leek.
Er zijn gebieden waar ook 230 of 240 V nominaal tussen de fasen staat. De spanning tussen fase en nul is dan ongeveer 135 V. In Nederland komt dat volgens mij nergens meer voor, maar in België bijvoorbeeld wel.
Ik heb lang naar het verwarrende plaatje van Eaton gestaard, en was bijna overtuigd dat ik het begon te snappen: het lijkt een omslachtige manier om te zeggen dat tussen de twee polen van de testknop een bepaalde spanning moet staan. Bij de modellen met N rechts moet dat voor de 30 mA varianten 240 V zijn, en mag 415 V alleen bij de modellen vanaf 100 mA. Zit de N links, dan moet het 400 V zijn, maar mag het ook 230 V zijn bij de modellen vanaf 100 mA. Tot dat punt dacht ik het te snappen, behalve dat ze 230 en 240 V allebei gebruiken en 400 en 415 V, maar dat zal wellicht te maken hebben met de specifieke landen waar de respectievelijke modellen worden verkocht. Ik dacht dat het te maken heeft met de weerstand die de testknop tussen de rechter twee polen zet, waardoor de gesimuleerde lekstroom bij gebruik van de testknop te veel (bovenste rij) of te weinig (onderste rij) wordt als de spanning verkeerd is.
Maar het plaatje helemaal rechtsonder kan ik niet volgen. Daar wordt de testknop aangesloten tussen 2 polen met hetzelfde potentiaal; dan kan de testknop toch niet werken?! Als het gaat om de spanning over de testknop, dan zou die brug tussen 8 en 4 moeten worden gemaakt, in plaats van 4 en 2.
Dus ofwel ik snap het alsnog niet, ofwel dat laatste plaatje klopt niet.
Ervan uitgaande dat ik het wel snap, en het inderdaad alleen om de spanning over de testknop gaat (en dat laatste plaatje dus niet klopt), en dat je een Eaton aardlekschakelaar hebt zoals op de Nederlandse markt vooral wordt verkocht met de N helemaal rechts, en dat je een normale Nederlandse 3-fase-installatie hebt met 400 V tussen de fasen, zou je 'm moeten aansluiten mét N, ook al wordt die N aan de afgaande kant niet gebruikt. De testknop verwacht namelijk de fase-nul-spanning tussen de polen. Je moet dus
niet een fasedraad op het N-contact aansluiten. Bij een 3P+N aardlek
automaat moet je dat overigens sowieso nooit doen, want de N is daarbij niet beveiligd tegen overstroom en kortsluiting en de fasen moeten daar altijd tegen beveiligd worden.
[
Voor 4% gewijzigd door
Juerd op 13-07-2024 18:02
]