Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 654.016 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Juerd De datasheet van dit product kon ik niet direct op de site van Eaton vinden.
Annuk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:02:
Ben het met je eens (vrije interpretatie) er gaat ergens iets mis
Bij Eaton is het ook niet veel duidelijker...
Zoek op de site naar het artikelnummer 274297. Dan vind je twee documenten:
In de xPole catalogus (datum november 2018) op pagina 360 (ook het PDF paginanummer) staat 63A.
In de Residentiele catalogus (exacte datum onbekend maar lijkt 2022 uitgegeven te zijn) op pagina 163 (ook het PDF paginanummer) staat 50A.
Dat doet mij vermoeden dat dit kenmerk in de loop van de tijd is aangepast :?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:20
@Juerd @Annuk @blackd

Interesting.
Heb de kam hier nog liggen (gaat morgen de kast in), foto hieronder. Inderdaad 50A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FztmLuYTr2PXq_BJG5XQD26fnkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FKmiJ4lpuVxlVLvuCqp28tYw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 17:55
blackd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:22:
@Juerd De datasheet van dit product kon ik niet direct op de site van Eaton vinden.

[...]

Bij Eaton is het ook niet veel duidelijker...
Zoek op de site naar het artikelnummer 274297. Dan vind je twee documenten:
In de xPole catalogus (datum november 2018) op pagina 360 (ook het PDF paginanummer) staat 63A.
In de Residentiele catalogus (exacte datum onbekend maar lijkt 2022 uitgegeven te zijn) op pagina 163 (ook het PDF paginanummer) staat 50A.
Dat doet mij vermoeden dat dit kenmerk in de loop van de tijd is aangepast :?
Om het nog leuker te maken, in de xPole catalogus staat zowel 50A als 63A 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRBGZjyfFvEHtNxuN_Jz9pMmCmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DTM5VrisWZzw1b2khxmLWWM.jpg?f=fotoalbum_large

Zie bovenaan in de foto net naast de afbeelding van de rail, en zie onderaan de foto in het tekstvak onder de grote blauwe 6

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is niet goed voor mijn vertrouwen in Eaton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
8)7

Wat ik ook matig vind is dat ik nergens in de Eaton documentatie kan vinden wat het juiste aandraaimoment is van de B16 installatieautomaten (PLN6)..

Edit: never mind, 1,2-1,5Nm.
https://www.eaton.com/con...tation/il/MA180503264.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door Nickname27 op 11-07-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 11:51
Nickname27 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:55:
8)7

Wat ik ook matig vind is dat ik nergens in de Eaton documentatie kan vinden wat het juiste aandraaimoment is van de B16 installatieautomaten (PLN6)..

Edit: never mind, 1,2-1,5Nm.
https://www.eaton.com/con...tation/il/MA180503264.pdf
Dat was voor mij ook een heel gedoe om te vinden. Als je zoekt op mijn naam in dit topic, dan vind je een overzichtje van de aandraaimomenten van de meeste van hun componenten. En de lijst is telefonisch met ze geverifieerd.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:55
habbekrats schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:12:
@PentaClover Wat gebeurt er als je beide schakelaars omhoog zet?
Dat zal de normale situatie zijn, waarbij ze ieder op de Hager SFT440 invoeden en deze selectie schakelaar bepaald waar het huis op aangesloten is, direct netvoeding, of via de backup.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 19:42
John245 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:15:
[...]

Voor de OSB's/SPD's zou ik adviseren om een risicoanalyse te doen. Zelf trouwens Type I/II, Type II en Type III in gebruik. Maar het hangt helemaal van je situatie af.
@John245 Ik heb die Dehn support tool gedownload, daarmee kun je een risico analyse doen alleen moet je dan eerst een account aanmaken en de web url werkt daar niet van. Dus helaas pindakaas. Iemand anders nog een online risico analyse tool? Anders ga ik toch voor de type 2 DEHNguard DG TT 20 340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:26
Vaevictis_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:21:
[...]

@John245 Ik heb die Dehn support tool gedownload, daarmee kun je een risico analyse doen alleen moet je dan eerst een account aanmaken en de web url werkt daar niet van. Dus helaas pindakaas. Iemand anders nog een online risico analyse tool? Anders ga ik toch voor de type 2 DEHNguard DG TT 20 340
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BJy3svDQTGkjmOD6px5r7XT_os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adkMRCqwWLifOn9yJJaSi6oO.png?f=fotoalbum_large

Bron: Bliksemstroom- en overspanningsbeveiliging Algemeen (Hager) - document staat niet meer online.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Om hier nog even een klein vervolg aan te geven: Nickname27 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

De kabel was inderdaad 2,5mm2, XMvK :X

Als ik op deze site met een max 70C belasting reken dan voldoet die dus gewoon niet (kan max 21A hebben): https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

Bovendien ging die dwars door de hele groepenkast heen. Is dit onkunde van de installateur?

Blij dat ik het nu heb aangepast naar 4mm2 YMvK in ieder geval.

Wat me overigens opviel was dat er geen nulaansluiting is op de doorstromer (alleen L1/L2/L3 en aarde). Hoe werkt dat precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0Oe1kJKQ6mCEXuV0n1xege9SWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEKBdDqfSkqFJFjUErMbXfvP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Nickname27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:30:

Wat me overigens opviel was dat er geen nulaansluiting is op de doorstromer (alleen L1/L2/L3 en aarde). Hoe werkt dat precies?

[Afbeelding]
Dan heeft de doorstromer een 3 fasige symmetrische belasting en is deze geen ster/nul-punt nodig.

Als er 1 fase uit valt zal deze ook niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Annuk schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Dan heeft de doorstromer een 3 fasige symmetrische belasting en is deze geen ster/nul-punt nodig.

Check.
Op de aardlekautomaat hoeft dus ook alleen L1/L2/L3 aangesloten te worden neem ik dan aan? Dan knip ik de N maar even zo kort mogelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Nickname27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Check.
Op de aardlekautomaat hoeft dus ook alleen L1/L2/L3 aangesloten te worden neem ik dan aan? Dan knip ik de N maar even zo kort mogelijk af.
Klopt dan ben je geen nul nodig.
Alleen even goed checken hoe je aardlekautomaat het schema heeft m.b.t. het (uit)schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
Loopt daar nou 15 kW (22 A) door een kroonsteentje? 8)7 8)7
Waren de degelijke lasdoppen op?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Andrehj schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Dat is hoe Bosch het zelf heeft bedacht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Nickname27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:53:
[...]

Dat is hoe Bosch het zelf heeft bedacht :+
Zou ze persoonlijk even vervangen door Wago's uit de 221 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Annuk schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:42:
Dat moet ie dat wel detecteren.
Want stel nou dat bijvoorbeeld L1 in de meterkast uitvalt, dan zal het verwarmingselement tussen L2 en L3 nog steeds zijn standaard vermogen produceren. 5 kW dus, wat nog steeds 22A door beide fasedraden betekent.
Echter, bovendien staan de weerstanden L1-L2 en L1-L3 dan in serie, waardoor daar de stroom halveert. Halve stroom is nog steeds 11A. Op dat moment trekt die doorstroomverwarmer dus 33A door L2 en L3.
Bovendien krijg je in huis een soort zwevende L1, met afhankelijk van de andere belastingen een spanning rond de 115V.

Ik vind het maar een eng verhaal en zou zwaar de voorkeur geven aan een doorstroomverwarmer die wel een nul heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Andrehj schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Want stel nou dat bijvoorbeeld L1 in de meterkast uitvalt, dan zal het verwarmingselement tussen L2 en L3 nog steeds zijn standaard vermogen produceren. 5 kW dus, wat nog steeds 22A door beide fasedraden betekent.
Echter, bovendien staan de weerstanden L1-L2 en L1-L3 dan in serie, waardoor daar de stroom halveert. Halve stroom is nog steeds 11A. Op dat moment trekt die doorstroomverwarmer dus 33A door L2 en L3.
Bovendien krijg je in huis een soort zwevende L1, met afhankelijk van de andere belastingen een spanning rond de 115V.

Ik vind het maar een eng verhaal en zou zwaar de voorkeur geven aan een doorstroomverwarmer die wel een nul heeft.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe het intern zit aangesloten. Als ster zonder nul of als driehoek schakeling.
Maar dat kan ik er zo ook niet direct uit opmaken, en tevens de vraag welke beveiliging(en) er intern in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Annuk schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:04:
Dat ligt er natuurlijk aan hoe het intern zit aangesloten. Als ster zonder nul of als driehoek schakeling.
Je hebt gelijk, ik ging zonder meer uit van driehoek.
Maar ster zonder nul lijkt wel veel veiliger, want dan kan de door mij beredeneerde 33A nooit optreden. De zwevende L1 van rond de 115V blijft dan nog wel (behalve als de doorstromer daar een beveiliging voor heeft)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Andrehj schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Je hebt gelijk, ik ging zonder meer uit van driehoek.
Maar ster zonder nul lijkt wel veel veiliger, want dan kan de door mij beredeneerde 33A nooit optreden. De zwevende L1 van rond de 115V blijft dan nog wel (behalve als de doorstromer daar een beveiliging voor heeft)..
Ster = UF(ase) = UL(ijn) / √3
&
IF = IL

Driehoek
UF = UL
&
IF = IL / √3

Lijnspanning = de spanningen tussen L1-L2 / L2-L3 / L1-L3
Fase spanningen is de separate spanning (t.o.v. de Nul) per fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:30:
De kabel was inderdaad 2,5mm2, XMvK :X

Als ik op deze site met een max 70C belasting reken dan voldoet die dus gewoon niet (kan max 21A hebben): https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning
XMvK mag 90 °C worden.
Bovendien ging die dwars door de hele groepenkast heen. Is dit onkunde van de installateur?
Vroeger was dat gebruikelijk: kruisingen werden het liefst in de groepenkast gemaakt, omdat het dan mooi uit het zicht was weggewerkt. Een kabel werd dus ingevoerd aan de kant waar die zat. Tegenwoordig is er meer aandacht voor warmte-ontwikkeling en hou je het liefst zo veel mogelijk buiten de kast. Een kabel wordt nu dus ingevoerd in de buurt van de automaat waar die op aangesloten gaat worden.

Nog lang niet iedereen werkt op de nieuwe manier of weet überhaupt dat er een langzame beweging is naar een andere manier van werken; ik denk niet dat het meteen "onkunde" is als iemand een kabel dwars door een groepenkast legt.

Het gebeurt wel vaker dat door voortschrijdend inzicht een bepaalde manier van werken uit de gratie raakt. Ooit waren bijvoorbeeld strakke rechte bochten in dik installatiedraad het toonbeeld van vakkundigheid in een schakel- en verdeelinrichting. Nu kom je daar qua voorgeschreven buigradius niet meer mee weg, en wordt er sowieso eigenlijk altijd met soepel draad gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:44:
Check.
Hou er rekening mee dat niet elke configuratie zonder nul zomaar mag bij elke aardlekbeveiliging. Zie bijvoorbeeld pagina 2 van de Eaton-informatie die je eerder postte. Ik heb overigens geen idee waarom dat is, en was het tot je dat postte ook nog niet eerder tegengekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 13-07-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Dit is wat er in de handleiding staat van de Bosch doorstromer.
Hoe sluit ik hem dan veilig aan (rekening houdend met de info van Eaton @Juerd)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksnfbwuPNI3gR1dF2bhpyvIr9BQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/imgZHQFUxhWLR4Zs4gwDTkK9.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Kroonsteentjes zijn helaas nog heel gebruikelijk voor het aansluiten van een apparaat.

En op zich bestaan er ook hoogwaardige kroonsteentjes die prima zijn als ze worden gebruikt volgens de instructies van de fabrikant, waaronder aandraaien met het juiste moment. Bijvoorbeeld deze van Phoenix Contact, die met slechts 0,6 Nm moet worden aangedraaid, want het zijn maar kleine M3-schroefjes. Da's nog lastig, trouwens. Mijn momentschroevendraaier gaat niet lager dan 0,8 Nm...

Wat mij betreft worden kroonsteentjes algemeen verboden. Veel kroonsteentjes zijn prutkwaliteit, de goede zijn moeilijk te herkennen, en het is te makkelijk om ze verkeerd te gebruiken (verkeerd moment, verkeerde schroevendraaier, adereindhulzen vergeten wanneer die wel nodig zijn, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:55:
Dit is wat er in de handleiding staat van de Bosch doorstromer.
Hoe sluit ik hem dan veilig aan (rekening houdend met de info van Eaton @Juerd)?

[Afbeelding]
Geen idee, tot je die link postte wist ik niet eens dat er (iig bij Eaton) aparte eisen zijn voor het aansluiten van een krachtgroep zonder nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Andrehj schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Ik ken deze doorstromer niet maar mijn wp (3f) heeft een fase bewaking. Als er eentje uit klapt dan krijg je storingsmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:01
Juerd schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:36:
Ooit waren bijvoorbeeld strakke rechte bochten in dik installatiedraad het toonbeeld van vakkundigheid in een schakel- en verdeelinrichting.
Zo heb ik het nog op de ETS geleerd. (en ook nog met oogjes er aan, zodat de schroef van de zekering goed contact maakt).
En ook nog 'Wire Wrap' verbindingen met vierkante (stalen) pinnetjes waar je dan een draadje omheen draaide (die toen gangbaar waren bij o.a. de PTT en andere laagspanningsinstallaties voor stuurstromen).
Blij dat ik dat maar 1 jaar gehad heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Juerd Oke thanks.

Iemand anders die me misschien kan helpen hoe mijn doorstromer (zonder nul) op een goede/veilige manier aan te sluiten?
O.b.v. de volgende gegevens van Eaton en het aansluitschema van de doorstromer.

Eaton
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF6l6OYCe-2pUHa1mv4LDQ4GxeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKxDyDEzW8ITmvu4rEEsWrb7.png?f=fotoalbum_large

Doorstromer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksnfbwuPNI3gR1dF2bhpyvIr9BQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/imgZHQFUxhWLR4Zs4gwDTkK9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27
@Nickname27 Het schema van Eaton geeft toch steeds maar 1 optie voor het aansluiten van 3 fasen per type dus wat is er niet duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Vliegvlug schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:07:
@Nickname27 Het schema van Eaton geeft toch steeds maar 1 optie voor het aansluiten van 3 fasen per type dus wat is er niet duidelijk?
Het is bij mij vooral dat ik de Eaton schema’s niet kan lezen. 8)7
Wanneer kijk je naar de bovenste rij en wanneer de onderste?

Verschil tussen fases moet altijd 400V zijn dacht ik? Of geldt dat in dit geval niet ivm ontbreken van de nul?

M.a.w. hier spreekt een leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nickname27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:37:

Wanneer kijk je naar de bovenste rij en wanneer de onderste?
Bovenste rij is voor aardlekschakelaars waarbij de N rechts zit, onderste rij is voor aardlekschakelaars waarbij de N links zit.

Vervolgens heb je aansluitschema's links voor 30 mA, en rechts voor 100 mA en hoger.
Verschil tussen fases moet altijd 400V zijn dacht ik? Of geldt dat in dit geval niet ivm ontbreken van de nul?

M.a.w. hier spreekt een leek.
Er zijn gebieden waar ook 230 of 240 V nominaal tussen de fasen staat. De spanning tussen fase en nul is dan ongeveer 135 V. In Nederland komt dat volgens mij nergens meer voor, maar in België bijvoorbeeld wel.

Ik heb lang naar het verwarrende plaatje van Eaton gestaard, en was bijna overtuigd dat ik het begon te snappen: het lijkt een omslachtige manier om te zeggen dat tussen de twee polen van de testknop een bepaalde spanning moet staan. Bij de modellen met N rechts moet dat voor de 30 mA varianten 240 V zijn, en mag 415 V alleen bij de modellen vanaf 100 mA. Zit de N links, dan moet het 400 V zijn, maar mag het ook 230 V zijn bij de modellen vanaf 100 mA. Tot dat punt dacht ik het te snappen, behalve dat ze 230 en 240 V allebei gebruiken en 400 en 415 V, maar dat zal wellicht te maken hebben met de specifieke landen waar de respectievelijke modellen worden verkocht. Ik dacht dat het te maken heeft met de weerstand die de testknop tussen de rechter twee polen zet, waardoor de gesimuleerde lekstroom bij gebruik van de testknop te veel (bovenste rij) of te weinig (onderste rij) wordt als de spanning verkeerd is.

Maar het plaatje helemaal rechtsonder kan ik niet volgen. Daar wordt de testknop aangesloten tussen 2 polen met hetzelfde potentiaal; dan kan de testknop toch niet werken?! Als het gaat om de spanning over de testknop, dan zou die brug tussen 8 en 4 moeten worden gemaakt, in plaats van 4 en 2.

Dus ofwel ik snap het alsnog niet, ofwel dat laatste plaatje klopt niet.

Ervan uitgaande dat ik het wel snap, en het inderdaad alleen om de spanning over de testknop gaat (en dat laatste plaatje dus niet klopt), en dat je een Eaton aardlekschakelaar hebt zoals op de Nederlandse markt vooral wordt verkocht met de N helemaal rechts, en dat je een normale Nederlandse 3-fase-installatie hebt met 400 V tussen de fasen, zou je 'm moeten aansluiten mét N, ook al wordt die N aan de afgaande kant niet gebruikt. De testknop verwacht namelijk de fase-nul-spanning tussen de polen. Je moet dus niet een fasedraad op het N-contact aansluiten. Bij een 3P+N aardlekautomaat moet je dat overigens sowieso nooit doen, want de N is daarbij niet beveiligd tegen overstroom en kortsluiting en de fasen moeten daar altijd tegen beveiligd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 13-07-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Juerd
Ergens geruststellend dat zelfs jij de plaatjes lastig vindt te doorgronden (Eaton en documentatie gaat kennelijk niet helemaal lekker samen). :)

Het gaat hier om een Eaton 3P+N C25 30mA aardlekautomaat (dit was de keuze van de installateur overigens).
Dan sluit ik hm dus bij de automaat aan zoals gewoonlijk: L1/L2/L3 én N. Zal later ook nog even de kroonsteen vervangen door lasklemmen.

Dank voor je antwoord!!

[ Voor 15% gewijzigd door Nickname27 op 13-07-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpjot
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:02
Ik ben met zelfde soort wijziging als @BGFG bezig (zie hier), het verzwaren van mijn groepenkast van 1 fase naar 3 fase met Eaton componenten.
Op dit moment heb ik een 1 fase Eaton groepenkast met 12 groepen verspreid over 3 aardlekschakelaars. De PV (3680W Solaredge omvormer, heeft in praktijk voorbije 3 jaar maximum 15A geleverd op piek moment) wordt ingevoed via eigen aardlekautomaat en alle aardlekschakelaars zijn achter 40A remautomaat om ervoor te zorgen dat er nooit meer dan 40A door de kast kan lopen (zie voorbije posts van @Xander die linkt naar ABB document ). In mijn ontwerp heb ik ook de veelbesproken 63A (of was het nu 50A?) kam rail van Eaton opgenomen. Op basis van de andere tips hier over warmteontwikkeling etc. dacht ik met dit ontwerp goed uit te komen waarbij ik ook nog eens maximaal huidige componenten hergebruik. Wat denken jullie hiervan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odog32LZyxxnmwpT9YLJOgp5Ick=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkoGDRwzhibcfckDV34k03vF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:21
Nickname27 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:35:
@Juerd
Ergens geruststellend dat zelfs jij de plaatjes lastig vindt te doorgronden (Eaton en documentatie gaat kennelijk niet helemaal lekker samen). :)

Het gaat hier om een Eaton 3P+N C25 30mA aardlekautomaat (dit was de keuze van de installateur overigens).
Dan sluit ik hm dus bij de automaat aan zoals gewoonlijk: L1/L2/L3 én N. Zal later ook nog even de kroonsteen vervangen door lasklemmen.

Dank voor je antwoord!!
Als je de eaton aardlekautomaat 3f zonder nul wil gebruiken. Anders werkt de testfunctie niet
Dan moet je een van fases op nul-klem aansluiten volgens het schema.
Die is overigens bij dit type aardlekautomaat is die beveiligd volgens de tekening.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 13-07-2024 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
leonbong schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:54:
[...]

Als je de eaton aardlekautomaat 3f zonder nul wil gebruiken. Anders werkt de testfunctie niet
Dan moet je een van fases op nul-klem aansluiten volgens het schema.
Die is overigens bij dit type aardlekautomaat is die beveiligd volgens de tekening.
Nee dus, dit is volgens het schema niet toegestaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2b7xs9WZFExk_QZW8GHPQk5fQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XzdE8ZYLUmjF52zdB87iVoW2.png?f=user_large

Misschien ben je in de war met dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szcZZx4ieZdEcpMAXQHtVypd6Eo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mTljif0FhKPqzC1wXh42OK1V.png?f=user_large
Maar dat gaat over een situatie met 240V tussen de fasen.
Het gaat er om dat je aan de voedende zijde een N aansluit op de automaat, zodat de testknop functioneert.

Of je afgaande kabel een nuldraad heeft maakt niet uit.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dpjot schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:51:
Ik ben met zelfde soort wijziging als @BGFG bezig (zie hier), het verzwaren van mijn groepenkast van 1 fase naar 3 fase met Eaton componenten.
Op dit moment heb ik een 1 fase Eaton groepenkast met 12 groepen verspreid over 3 aardlekschakelaars. De PV (3680W Solaredge omvormer, heeft in praktijk voorbije 3 jaar maximum 15A geleverd op piek moment) wordt ingevoed via eigen aardlekautomaat en alle aardlekschakelaars zijn achter 40A remautomaat om ervoor te zorgen dat er nooit meer dan 40A door de kast kan lopen (zie voorbije posts van @Xander die linkt naar ABB document ). In mijn ontwerp heb ik ook de veelbesproken 63A (of was het nu 50A?) kam rail van Eaton opgenomen. Op basis van de andere tips hier over warmteontwikkeling etc. dacht ik met dit ontwerp goed uit te komen waarbij ik ook nog eens maximaal huidige componenten hergebruik. Wat denken jullie hiervan? [Afbeelding]
Op de plek waar je een remautomaat voor één aardlekschakelaar gebruikt, kun je die twee functies ook combineren in een 40 A 30 mA aardlekautomaat. Scheelt weer 2 modules, 2 draden, en 4 aansluitingen.

De PV-groep is 16 A, maar wordt blijkbaar vrijwel volledig belast. Zou die niet een maatje groter moeten? En hoe lang is de kabel naar de omvormer? Als die langer dan 10 meter is, zou die ook wel een stukje dikker dan 2,5 mm² mogen om onder de 1% spanningsverlies te blijven. Mooier zou zijn een 3-fase omvormer te gebruiken, maar ja.

Zie eerdere discussie in dit topic over verdeelblokken en waarom ik die liever niet zou gebruiken. Overigens zou een tekening van de fysieke layout, met daarin eventuele draden die een flinke afstand door de groepenkast afleggen ook getekend, handig zijn als je wilt redeneren over de warmte-ontwikkeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 13-07-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
(Eaton en documentatie gaat kennelijk niet helemaal lekker samen). :)
Tja, helaas laat dat bij alle merken wel te wensen over. Sinds EMAT een nieuwe website heeft met nieuwe datasheets, beginnen die bijna de A-merken in te halen qua hoe makkelijk de informatie te vinden is. (Nu nog kloppende informatie, want ik heb zo m'n twijfels over de inhoud van een aantal van die datasheets, want 2 Nm op een 2-polige compacte automaat is onwaarschijnlijk aangezien de schroefkop vaak al eerder kapot zal zijn, en zouden die componenten echt 70 °C mogen hebben als het gelijk uitziende Gacia-component (M80N, pagina 19 (pdf-pagina 20)) maar tot 40 °C mag gaan?!)

Ook bij mijn favoriete merk ABB is het soms lastig om bijvoorbeeld een aandraaimoment te vinden. Op de DIN-componenten staat het wel aangegeven op het ding zelf, maar op zo'n aansluitblokje voor onderin de kast niet. (Die van Hager zijn wel makkelijk te vinden. En da's maar goed ook, want die hebben heel onhandig smalle schroefjes (1,2 Nm) en brede schroefjes (2,0 Nm) afgewisseld.)

[ Voor 15% gewijzigd door Juerd op 13-07-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpjot
Hi @Juerd bedankt voor je reactie! Zat nog foutje in mijn tekening, bekabeling naar de panelen is 6mm2, nieuwe versie staat hieronder. Die piek van 15A is 1x voorgekomen, hierbij een plaatje van een goeie week vorig jaar. Zou je dit verhogen naar een 20A aardlekautomaat? Wat is een normale marge?

Ik dacht er inderdaad ook al aan om die twee te combineren, heb dit vooral gekozen omdat ik de componenten heb liggen. Zou het qua warmteontwikkeling uitmaken?
Zal even in het topic over verdeelblokken duiken, was inderdaad vergeten dat dit tijdje geleden langs gekomen was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sY5lD-lYefszECxjpdHZb5RFgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sz40hGdRg4p4XrOxTvlvfwlt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ARzVatjM4wGtnHjf1_Zb3Vqa6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8due86h2fwnwLQJlebkDLvm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Nog een vraag over de Dehnguard OSB, ik heb deze besteld maar nog niet binnen. Op welke plek moet deze geinstalleerd worden? Ik zie heb op een duits filmpje op niveau van de zekeringen netbeheerder zitten. Dat is lastig ivm zegelrecht. Kan deze ook na de slimme meter dus voor de hoofdschakelaar worden gemonteerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyBLpNp_bsxHGdj1gcLZBmEW6CY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U6MR2TrQDf28nPGjveRBSp3g.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Vaevictis_ schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:19:
Nog een vraag over de Dehnguard OSB, ik heb deze besteld maar nog niet binnen. Op welke plek moet deze geinstalleerd worden? Ik zie heb op een duits filmpje op niveau van de zekeringen netbeheerder zitten. Dat is lastig ivm zegelrecht. Kan deze ook na de slimme meter dus voor de hoofdschakelaar worden gemonteerd?

[Afbeelding]
Zie hier.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dpjot schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:01:
Hi @Juerd bedankt voor je reactie! Zat nog foutje in mijn tekening, bekabeling naar de panelen is 6mm2, nieuwe versie staat hieronder. Die piek van 15A is 1x voorgekomen, hierbij een plaatje van een goeie week vorig jaar. Zou je dit verhogen naar een 20A aardlekautomaat? Wat is een normale marge?
Volgens 712.433.8 in de NEN 1010 moet je de maximale wisselstroom van de omvormer als ontwerpstroom (IB) nemen, en volgens IEC 61439 moet je daar dan weer 25% bovenop gooien bij het kiezen van je componenten, waarbij mogelijk vervolgens de bedrading ook weer dikker moet zodat de stroomcapaciteit van de draden (IZ) minstens zo groot is als de inmiddels hoger gekozen automaat (In) aan te kunnen. (Volgens TD18 / "scope 12" hoeft dat laatste niet, ik vind dat twijfelachtig, zie eerdere discussie.)

Als ik het allemaal begrijp, zijn er de volgende sets regels:

NEN 1010(IB = Ig) ≤ In ≤ IZ
NEN 1010 + IEC 614391,25 × (IB = Ig) ≤ In; 1,25 × In ≤ IZ
NEN 1010 + IEC 61439 + TD181,25 × (IB = In* = Ig) ≤ In; 1,25 × In* ≤ Iz

IB = ontwerpstroom
In = nominale stroom automaat
In* = veronderstelde beveiliging, verzorgd door veronderstelde intrinsieke eigenschappen van de omvormer
Ig = maximale AC-stroom van de omvormer
IZ = maximale stroom van de kabel

Met de middelste speel je het meest op safe.
Ik dacht er inderdaad ook al aan om die twee te combineren, heb dit vooral gekozen omdat ik de componenten heb liggen. Zou het qua warmteontwikkeling uitmaken?
Elke lengte draad en elke verbinding heeft een weerstand en zal dus warmteontwikkeling veroorzaken bij gebruik. Hoe veel dat is, vind je als het goed is in de datasheets. Het zal vaak geen probleem zijn, maar het is wel iets om even bij stil te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:19:

[Afbeelding]
Als je iets vóór de hoofdschakelaar installeert, is het dan nog wel een hoofdschakelaar? :)

Een overspanningsbeveiliging installeer je volgens mij altijd direct achter de hoofdschakelaar met een aardeverbinding die beter is (korter, dikker, minder verbindingen) dan die van de afgaande groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Xander schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:15:
[...]

Nee dus, dit is volgens het schema niet toegestaan:
[Afbeelding]

Misschien ben je in de war met dit schema:
[Afbeelding]
Maar dat gaat over een situatie met 240V tussen de fasen.

[...]

Het gaat er om dat je aan de voedende zijde een N aansluit op de automaat, zodat de testknop functioneert.

Of je afgaande kabel een nuldraad heeft maakt niet uit.
Nee in de war met deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwRfk9C1bkVBLPx6n7Ktm6Q4m-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XC7AuNjtu0vcyHzq1cmqBire.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ahja, die geldt dus niet voor de 30mA exemplaren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xander Wat maak jij van het plaatje helemaal rechtsonder? Ik snap die niet, en heb het idee dat die brug tussen 4 en 8 zou moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Juerd schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:34:
@Xander Wat maak jij van het plaatje helemaal rechtsonder? Ik snap die niet, en heb het idee dat die brug tussen 4 en 8 zou moeten zitten.
Ik kan er ook niet veel van maken zo... als de testknop tussen 4 en 6 zit gaat deze in ieder geval niets doen zo zonder potentiaalverschil. Jouw alternatief klinkt logischer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Juerd schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:37:
[...]

Als je iets vóór de hoofdschakelaar installeert, is het dan nog wel een hoofdschakelaar? :)

Een overspanningsbeveiliging installeer je volgens mij altijd direct achter de hoofdschakelaar met een aardeverbinding die beter is (korter, dikker, minder verbindingen) dan die van de afgaande groepen.
Volgens mij is het idee om juist zo vroeg als mogelijk overspanning te vereffenen, dus bij de zekeringen van de NB lijkt me logisch en zou eerste keuze zijn.

Dat is bij ons (NL) natuurlijk niet gebruikelijk maar zou het wel heel vervelend vinden als de slimme meter defect raakt. Aan de andere kant is de kans in de stad natuurlijk ook niet heel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Juerd schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:37:
[...]

Zo zou ik het ook doen, zie dit kastje:
OSB naast hoofdschakelaar
Die heb ik al een tijd liggen om een 35 jaar oud kastje met even oude hoofdschakelaar mee te vervangen maar nog niet aan toe gekomen.

(Nu ik dit weer zo zie denk ik dat ik de boel wat naar rechts moet verschuiven en een van de afdekplaatjes naar de linkerkant, want dan is het symmetrisch ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Vaevictis_ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:46:
[...]

Volgens mij is het idee om juist zo vroeg als mogelijk overspanning te vereffenen, dus bij de zekeringen van de NB lijkt me logisch en zou eerste keuze zijn.
Maar hoe zie je dat practisch voor je?
Dat is allemaal verzegeld en mag je ook niets plaatsen.

Dat is bij ons (NL) natuurlijk niet gebruikelijk maar zou het wel heel vervelend vinden als de slimme meter defect raakt. Aan de andere kant is de kans in de stad natuurlijk ook niet heel erg groot.
Tegelijkertijd is die slimme meter van de netbeheerder dus niet jouw zorg, die zal 'm moeten vervangen.
Wel vervelend natuurlijk met het metertekort bij sommige netbeheerders dat je dan langer in het donker zit maar ik denk (hoop) dat ze bestaande aansluitingen die uitvallen prio geven boven nog te realiseren aansluitingen en daarom de doorlooptijd meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vliegvlug schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Maar hoe zie je dat practisch voor je?
Dat is allemaal verzegeld en mag je ook niets plaatsen.

[...]

Tegelijkertijd is die slimme meter van de netbeheerder dus niet jouw zorg, die zal 'm moeten vervangen.
Wel vervelend natuurlijk met het metertekort bij sommige netbeheerders dat je dan langer in het donker zit maar ik denk (hoop) dat ze bestaande aansluitingen die uitvallen prio geven boven nog te realiseren aansluitingen en daarom de doorlooptijd meevalt.
Niet gewoon naast de hoofdschakelaar. Ik reken er idd op dat de storingsdienst bij inslag en defecte meter snel een nieuwe komt plaatsen. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:53

dragonhaertt

@_'.'

Van het weekend weer een meterkast vervangen bij een kennis van mij, als voorbereiding op 3-fase.

Veel groepen zonder aardedraad en automaten met twee draden onder de schroef, dus we moesten even improviseren.
Gelukkig had ik al extra automaten mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA0jQCtmSZLih34w0SI4ZQY9JM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKHxkXfdCyAEUhNSGDfaE2Jk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OyVtPZDRfyw38K-gun0E_bb4C4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw4nkzYHlgnqxPkNd5lfcCak.jpg?f=fotoalbum_tile

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dragonhaertt Met de kap erop kan iedereen het er netjes uit laten zien natuurlijk. Maar hoe zit het onder de kap? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Juerd schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Bovenste rij is voor aardlekschakelaars waarbij de N rechts zit, onderste rij is voor aardlekschakelaars waarbij de N links zit.

Vervolgens heb je aansluitschema's links voor 30 mA, en rechts voor 100 mA en hoger.

[...]

Er zijn gebieden waar ook 230 of 240 V nominaal tussen de fasen staat. De spanning tussen fase en nul is dan ongeveer 135 V. In Nederland komt dat volgens mij nergens meer voor, maar in België bijvoorbeeld wel.

Ik heb lang naar het verwarrende plaatje van Eaton gestaard, en was bijna overtuigd dat ik het begon te snappen: het lijkt een omslachtige manier om te zeggen dat tussen de twee polen van de testknop een bepaalde spanning moet staan. Bij de modellen met N rechts moet dat voor de 30 mA varianten 240 V zijn, en mag 415 V alleen bij de modellen vanaf 100 mA. Zit de N links, dan moet het 400 V zijn, maar mag het ook 230 V zijn bij de modellen vanaf 100 mA. Tot dat punt dacht ik het te snappen, behalve dat ze 230 en 240 V allebei gebruiken en 400 en 415 V, maar dat zal wellicht te maken hebben met de specifieke landen waar de respectievelijke modellen worden verkocht. Ik dacht dat het te maken heeft met de weerstand die de testknop tussen de rechter twee polen zet, waardoor de gesimuleerde lekstroom bij gebruik van de testknop te veel (bovenste rij) of te weinig (onderste rij) wordt als de spanning verkeerd is.

Maar het plaatje helemaal rechtsonder kan ik niet volgen. Daar wordt de testknop aangesloten tussen 2 polen met hetzelfde potentiaal; dan kan de testknop toch niet werken?! Als het gaat om de spanning over de testknop, dan zou die brug tussen 8 en 4 moeten worden gemaakt, in plaats van 4 en 2.

Dus ofwel ik snap het alsnog niet, ofwel dat laatste plaatje klopt niet.

Ervan uitgaande dat ik het wel snap, en het inderdaad alleen om de spanning over de testknop gaat (en dat laatste plaatje dus niet klopt), en dat je een Eaton aardlekschakelaar hebt zoals op de Nederlandse markt vooral wordt verkocht met de N helemaal rechts, en dat je een normale Nederlandse 3-fase-installatie hebt met 400 V tussen de fasen, zou je 'm moeten aansluiten mét N, ook al wordt die N aan de afgaande kant niet gebruikt. De testknop verwacht namelijk de fase-nul-spanning tussen de polen. Je moet dus niet een fasedraad op het N-contact aansluiten. Bij een 3P+N aardlekautomaat moet je dat overigens sowieso nooit doen, want de N is daarbij niet beveiligd tegen overstroom en kortsluiting en de fasen moeten daar altijd tegen beveiligd worden.
Bij mij loopt er 19V tussen fasen en nul geen idee hoe dat kan maar mijn batterij omvormer raakt er van in de war en geeft een random reset met stroomstoring in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpjot
Juerd schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:27:
[...]

Volgens 712.433.8 in de NEN 1010 moet je de maximale wisselstroom van de omvormer als ontwerpstroom (IB) nemen, en volgens IEC 61439 moet je daar dan weer 25% bovenop gooien bij het kiezen van je componenten, waarbij mogelijk vervolgens de bedrading ook weer dikker moet zodat de stroomcapaciteit van de draden (IZ) minstens zo groot is als de inmiddels hoger gekozen automaat (In) aan te kunnen. (Volgens TD18 / "scope 12" hoeft dat laatste niet, ik vind dat twijfelachtig, zie eerdere discussie.)

Als ik het allemaal begrijp, zijn er de volgende sets regels:

NEN 1010(IB = Ig) ≤ In ≤ IZ
NEN 1010 + IEC 614391,25 × (IB = Ig) ≤ In; 1,25 × In ≤ IZ
NEN 1010 + IEC 61439 + TD181,25 × (IB = In* = Ig) ≤ In; 1,25 × In* ≤ Iz

IB = ontwerpstroom
In = nominale stroom automaat
In* = veronderstelde beveiliging, verzorgd door veronderstelde intrinsieke eigenschappen van de omvormer
Ig = maximale AC-stroom van de omvormer
IZ = maximale stroom van de kabel

Met de middelste speel je het meest op safe.

[...]

Elke lengte draad en elke verbinding heeft een weerstand en zal dus warmteontwikkeling veroorzaken bij gebruik. Hoe veel dat is, vind je als het goed is in de datasheets. Het zal vaak geen probleem zijn, maar het is wel iets om even bij stil te staan.
Heb op basis van het advies van @Juerd _/-\o_ het ontwerp wat aangepast, een zwaardere aardlekautomaat geplaatst voor de PV en de kabels doorgerekend. Het verdeelblok heb ik vervangen door zoveel mogelijk kam rails te gebruiken, hiervoor inderdaad de 40A automaat en 30mA aardlekschakelaar gecombineerd in 1 aardlekautomaat anders lukte dat niet. Ik heb niet echt ervaring met het gebruik van kam rails en kwam er met de catalogus van Eaton niet helemaal uit welke ik juist nodig heb om die bovenste 2 aardlek & aardlekautomaat met de nul te verbinden. Iemand een tip ?

Verder is er bij de huidige meter geen plek voor de groepenkast, dus die komt op de wand ernaast (ongeveer 1.5m verderop). Mijn plan was eerst om in een klein din-rail kastje de hoofdschakelaar te plaatsen, maar dan zag ik zonder het gebruik van een verdeelblok geen oplossingen, daarom nu 2x hoofdschakelaar na elkaar. Op deze manier kan ik ook altijd veilig aan mijn kast werken door alle spanning eraf te halen (er komt nog hoop KNX bij later dus wel zo fijn). Iemand nog ideeen of opmerkingen over deze opstelling?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Voju7Yn3CG6Wzu9PODW_6jqRcMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6hG3HS8Y9iSl2fpknZreOyn.jpg?f=fotoalbum_large

(update, nog even wat ader kleuren netjes gemaakt)

[ Voor 3% gewijzigd door dpjot op 14-07-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:28
dpjot schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:51:
Op dit moment heb ik een 1 fase Eaton groepenkast met 12 groepen verspreid over 3 aardlekschakelaars. De PV (3680W Solaredge omvormer, heeft in praktijk voorbije 3 jaar maximum 15A geleverd op piek moment) wordt ingevoed via eigen aardlekautomaat en alle aardlekschakelaars zijn achter 40A remautomaat om ervoor te zorgen dat er nooit meer dan 40A door de kast kan lopen (zie voorbije posts van @Xander die linkt naar ABB document ). In mijn ontwerp heb ik ook de veelbesproken 63A (of was het nu 50A?) kam rail van Eaton opgenomen. Op basis van de andere tips hier over warmteontwikkeling etc. dacht ik met dit ontwerp goed uit te komen waarbij ik ook nog eens maximaal huidige componenten hergebruik. Wat denken jullie hiervan? [Afbeelding]
Paar dagen geen tijd gehad om op dit nuttige forum te kijken. Je hebt inderdaad dezelfde plannen als ik. Mooi schema, ben niet jaloers _/-\o_ . Snap de toevoeging van de remautomaat, maar begrijp ik het nou goed dat die alleen op de fase moet komen waar de PV invoeding op plaatsvindt? Ik dacht op alle fases.@Juerd @Xander ? Ik lees in het ABB stuk toch dat er bij 3 fase installaties afzonderlijke 1 fase automaten (per fase?) moeten worden toegepast of lees ik dat verkeerd?
Als laatste: mijn Goodwe 4200 omvormer is nu aangesloten op een 30mA Alamat, maar ik zie ook dat dit eigenlijk 300mA zou moeten zijn? Hij is echt nog nooit uitgevallen en bij 300mA schakelt ie later uit toch? Dan zit ik met 30mA toch aan de veilige kant of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Juerd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:12:
@dragonhaertt Met de kap erop kan iedereen het er netjes uit laten zien natuurlijk. Maar hoe zit het onder de kap? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpvHl_fXFai1di6hPTlL-8aENCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8oyz0jfbHbDm9eLrrE8UdTJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb alleen een fotootje van vóór het aansluiten van de groepen.
De kookgroep is een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dpjot schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:23:
Iemand nog ideeen of opmerkingen over deze opstelling?[Afbeelding]

(update, nog even wat ader kleuren netjes gemaakt)
4G6 heeft niet de juiste kleuren. De G betekent dat 1 van de draden geelgroen is; 4G6 is bruin/zwart/grijs/geelgroen en is bedoeld voor een krachtstroom-apparaat zonder nul (elektromotor).

Je hebt 4x6 nodig. Dat kan nog lastig te vinden zijn, in het algemeen is dat grondkabel.

Over kleuren gesproken: de gebruikelijke volgorde is bruin/zwart/grijs en je hebt bruin/grijs/zwart gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BGFG schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:29:
[...]
Snap de toevoeging van de remautomaat, maar begrijp ik het nou goed dat die alleen op de fase moet komen waar de PV invoeding op plaatsvindt? Ik dacht op alle fases.
De bedrading en aardlekschakelaars achter een fase zonder invoeding zijn al beveiligd door de hoofdzekering. In principe zou je in een driefase installatie ook een driefase omvormer moeten gebruiken en dan moet je uiteraard op alle fasen rekening houden met de dubbele voedingsbron, maar in dit geval gaat het om een ombouw-situatie waardoor de PV maar op één fase zit.
Als laatste: mijn Goodwe 4200 omvormer is nu aangesloten op een 30mA Alamat, maar ik zie ook dat dit eigenlijk 300mA zou moeten zijn? Hij is echt nog nooit uitgevallen en bij 300mA schakelt ie later uit toch? Dan zit ik met 30mA toch aan de veilige kant of mis ik iets?
30 mA is inderdaad significant veiliger. Als dat werkt zonder storingen, lekker laten zitten! Ik ga straks een 100 of 300 mA aardlekautomaat plaatsen voor een Solaredge-omvormer omdat de fabrikant dat specificeert en aangeeft ongewenst uitschakelen te verwachten bij 30 mA; liever had ik 30 mA gebruikt vanwege de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:32:
[...]

[Afbeelding]
Wat is er aan de hand met het meest linker schroefje van het nul-aansluitblokje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Juerd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:09:
[...]

De bedrading en aardlekschakelaars achter een fase zonder invoeding zijn al beveiligd door de hoofdzekering. In principe zou je in een driefase installatie ook een driefase omvormer moeten gebruiken en dan moet je uiteraard op alle fasen rekening houden met de dubbele voedingsbron, maar in dit geval gaat het om een ombouw-situatie waardoor de PV maar op één fase zit.

[...]

30 mA is inderdaad significant veiliger. Als dat werkt zonder storingen, lekker laten zitten! Ik ga straks een 100 mA aardlekautomaat plaatsen voor een Solaredge-omvormer omdat de fabrikant dat specificeert en aangeeft ongewenst uitschakelen te verwachten bij 30 mA; liever had ik 30 mA gebruikt vanwege de veiligheid.
Dank voor je advies. Dan heb ik dus een Eaton Alamat B40 30 mA nodig voor de fase waarop de PV zit aangesloten en een Eaton B20 30mA Alamat t.v.v van de Emat die er nu in zit en die jullie mij allemaal afraden. Hou het idd dan lekker op 30mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Juerd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:12:
[...]

Wat is er aan de hand met het meest linker schroefje van het nul-aansluitblokje?
Het is het tweede schroefje, de linker kan je net niet zien.
Het originele schroefje was wat dol gedraaid dus ik heb hem vervangen met een messing schroefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Het is het tweede schroefje, de linker kan je net niet zien.
Het originele schroefje was wat dol gedraaid dus ik heb hem vervangen met een messing schroefje.
Maar als je zelf een ander schroefje uitzoekt, hoe weet je dan met welk moment je het moet aandraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Juerd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:35:
[...]

Maar als je zelf een ander schroefje uitzoekt, hoe weet je dan met welk moment je het moet aandraaien?
Wij hebben hele boeken vol tabellen voor aandraaimomenten op werk ;)
(Overigens ligt het allemaal erg in de buurt bij dezelfde maat schroefdraad).
Het aandraaimoment voor dergelijke schroefjes is niet voor maximale belasting, maar voor de preload en vervorming van de huls/ader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-09 16:53
dragonhaertt schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:14:
Van het weekend weer een meterkast vervangen bij een kennis van mij, als voorbereiding op 3-fase.
Daar mag jouw kennis wel blij mee zijn, wat een vooruitgang .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 05:51
Ik wil een zelf toegevoegde lamp apart kunnen bedienen met een slimme schakelaar. Aangezien er aan de andere kant van de muur al een lamp hangt (in afbeelding hieronder: originele lamp) wil ik de bedrading daar mee delen. Om de twee lampen beide smart te maken dacht ik aan de volgende slimme schakelaar: MOES ZM-105B-MS.

Zie onderstaande afbeelding van de situatie. Is het zo simpel als een zwarte (schakel) draad trekken van de zelf toegevoegde lamp naar de twee schakelaar? In de afbeelding is de schakelaar nu alleen nog voor de originele lamp. Beide lampen zouden dan namelijk gebruik kunnen maken van de blauwe en bruine draad die toch al naar de schakelaar + wcd (zelfde schakelmateriaal frame) lopen. De bruine draad die nu naar de zelf toegevoegde lamp gaat kan dan ook worden weggehaald toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScD46NG6nQVPlKrDv5i9YjAGWc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ7sI3IgorKLDRVZfRVu9RBo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
dragonhaertt schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:32:
[...]

[Afbeelding]
Mooie upgrade! :)
Heb je bewust ervoor gekozen om voornamelijk te bedraden i.p.v. aansluitkammen?

[ Voor 3% gewijzigd door Nickname27 op 14-07-2024 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Nickname27 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Mooie upgrade! :)
Heb je bewust ervoor gekozen om voornamelijk te bedraden i.p.v. aansluitkammen?
Nee niet echt.
Kwam goed uit zo qua indeling, makkelijk aan te passen en ik zou niet eens weten welke kammen geschikt zijn voor ABB automaten.

In ieder geval wel prima te doen met 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpjot
Juerd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Je hebt 4x6 nodig. Dat kan nog lastig te vinden zijn, in het algemeen is dat grondkabel.

Over kleuren gesproken: de gebruikelijke volgorde is bruin/zwart/grijs en je hebt bruin/grijs/zwart gebruikt.
wederom bedankt @Juerd! heb de kleuren aangepast in mijn schema en je hebt inderdaad gelijk - 4x6mm kon ik online nergens vinden (behalve als met aardlitze als grondkabel). Ik denk dat ik dan voor 5G6 zou gaan waarbij ik dan mijn aarde in het kleine kastje bij de 1e hoofschakelaar al aansluit en dan via deze kabel naar mijn hoofd kast toe breng. Andere optie zou een 5G6 kabel waarvan ik 1 draad niet aansluit, maar dat vind ik ook niet echt aantrekkelijk. Op basis van de handige overzichtstabel
Juerd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:33:
Omdat ik het zat was om steeds dezelfde dingen op te zoeken, heb ik even een tabel gemaakt om op te zoeken hoe "dik" je aardlekschakelaar en hoe dik de draden in een groepenkast zouden moeten zijn bij een bepaalde beveiliging.
zou ik denken dat 6mm2 genoeg moet zijn in mijn kast, of zouden er voordelen zijn om 10mm2 te gebruiken (nog nooit gebruikt, dus geen idee hoeveel minder fijn dat bedraden is dan met 6mm2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9duxKhYM7hNY-nvUwbwdxSbQfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7jBys1AUpBYu3EeonffxmwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dpjot schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:30:
zou ik denken dat 6mm2 genoeg moet zijn in mijn kast, of zouden er voordelen zijn om 10mm2 te gebruiken (nog nooit gebruikt, dus geen idee hoeveel minder fijn dat bedraden is dan met 6mm2)
De voor- en nadelen zijn in dit geval volgens mij allebei minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Hier van het weekend aardig wat stappen gemaakt om mijn componenten wat logischer in te delen in mijn groepenkast, zoals een tijdje terug hier besproken (ik plaats ook nog even een foto van de binnenkant binnenkort). Mooi klusje om te doen en tot nu toe tevreden! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvghPy2glkI7aUnC90qbpKwZuPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fB6jygwgr1ksDMCXisa1F7kh.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is alles 3-fase onder en 1-fase boven. Naast de PV alamat komt straks nog eentje voor de laadpaal, kamrail daarvoor is al aanwezig in de kast (met afdekplaatjes erop).

Ook gelijk een upgrade gedaan naar 10mm2 interne bedrading en 4mm2 YMvK naar de doorstromer toe. Zodra er op termijn een tweede invoedende groep bijkomt dan upgrade ik de ALS'en ook naar 63A (maar dan is de bedrading daar iig alvast op voorbereid).

Volgende stap is externe bekabeling en ik zit daarom nu even te puzzelen hoe ik alles het beste over de 3 fases kan verdelen i.v.m. de plek van invoer. Ik kom uit op het volgende, benieuwd wat jullie ervan vinden, is dit een beetje logisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJDMnLTfXrc-rc2jAhiPQzKuBJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQhcc3Ytu14F2v6JIo9nUaXh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Nickname27 op 15-07-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:06:
(ik plaats ook nog even een foto van de binnenkant binnenkort)
Ben benieuwd!
Ik kom uit op het volgende, benieuwd wat jullie ervan vinden, is dit een beetje logisch?

[Afbeelding]
Tja, die doorstromer (die je bij L3 vergeten bent maar wel in de optelling hebt staan?!) negeer ik even. We weten allemaal dat 't eigenlijk niet kan maar dat 't in de praktijk goed gaat als je voorzichtig bent.

Het lastige van zo'n indeling is dat sommige apparaten langdurig aanstaan, andere maar kort. Je hebt in je overzicht niks over gelijktijdigheid staan.

Maar zo op het eerste gezicht ziet de verdeling er goed uit, ik denk dat ik op ongeveer hetzelfde uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:23
Nickname27 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Zo eentje heb ik nu inderdaad maar dan tot 10mm2 (enkele huls).
Heb toch de Knipex maar besteld. Better safe than sorry. Later maar even bedenken hoe ik het ga uitleggen aan de vriendin :+
Zojuist de Knipex 97 53 14 ook besteld via de Amazon Prime days nog een leuke korting van een kleine 60€ erop kunnen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 16-07-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
witterholt schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Zojuist de Knipex 97 53 14 ook besteld via de Amazon Prime days nog een leuke korting van een kleine 60€ erop kunnen krijgen.
Hoe heb je dat gedaan? Want ik zie hem bij Amazon voor 147,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
John245 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Want ik zie hem bij Amazon voor 147,95.
Ik vermoed: -28% €147,85, Adviesprijs: € 204,91

Dat is ongeveer 60 euro verschil. Echter is Adviesprijs niet gelijk aan de verkoopprijs dus mogen ze dat zo eigenlijk helemaal niet adverteren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
DutchKel schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:43:
[...]

Ik vermoed: -28% €147,85, Adviesprijs: € 204,91

Dat is ongeveer 60 euro verschil. Echter is Adviesprijs niet gelijk aan de verkoopprijs dus mogen ze dat zo eigenlijk helemaal niet adverteren.
Dat hoop ik niet. Want als je google kun je hem wel voordeliger krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nickname27
Vanmiddag weer even wat tijd gevonden om wat bekabeling aan te passen. Ook de invoer nu netjes gemaakt.
Tussenstand tot nu toe hieronder. :) Tips altijd welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qfLchSG0vQb5lMueHNFhhXWbtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XR7C0UJvkQRc15xY7zmouqe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDkEBefteuYzLsJHLUsJpeD4OGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqlvCSoNIe44oCQRGhqLAk7J.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 18% gewijzigd door Nickname27 op 16-07-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
True schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:14:
[...]
Weet je überhaupt al wat de levertijd is voor een 3x25A hoofdaansluiting in jouw gebied? In delen van NL wachten mensen daar meer dan 12 maanden op.
Net afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag _/-\o_ Regio Groningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nickname27 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:59:
[...]

Vanmiddag weer even wat tijd gevonden om wat bekabeling aan te passen. Ook de invoer nu netjes gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is echt een mooi kastje geworden zo!

Bij de eerdere posts had ik er nog niet bij stilgestaan hoe weinig ruimte er tussen de kamrails zou zitten. Het zal wel lastig geweest zijn om die draden eronder te manouvreren?

De enige tip die ik nog heb is om de volgende keer een flinke lamp naast je camera te houden. Zwarte draden in zwarte kasten zijn altijd slecht zichtbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 17-07-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Juerd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:05:
[...]

Dat is echt een mooi kastje geworden zo!
Thanks voor het meedenken!
Juerd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:05:
[...]

Bij de eerdere posts had ik er nog niet bij stilgestaan hoe weinig ruimte er tussen de kamrails zou zitten. Het zal wel lastig geweest zijn om die draden eronder te manouvreren?
Ik ook niet, en ja dat was lekker priegelen..
Komt ook vooral omdat die Eaton kammen toch relatief lomp zijn tov de generieke (en dan hebben ze ook nog eens minder rating 8)7)
Heb mezelf i.i.g. in allerlei bochten gewrongen om zeker te weten dat de draden achter de kammen goed aangesloten zijn. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Nickname27 op 17-07-2024 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nickname27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 06:38:
[...]

Thanks voor het meedenken!

[...]

Ik ook niet, en ja dat was lekker priegelen..
Komt ook vooral omdat die Eaton kammen toch relatief lomp zijn tov de generieke (en dan hebben ze ook nog eens minder rating 8)7)
Heb mezelf i.i.g. in allerlei bochten gewrongen om zeker te weten dat de draden achter de kammen goed aangesloten zijn. :+
Met de System 55 kasten van Eaton hebben de mogelijkheid om de hele DIN-rails naar voren te laten klappen, hierdoor heb je echt veel meer speel ruimte om draden op een beetje een prettige manier her en der te laten lopen.
Punt is wel, als je iets hebt lopen van de ene kast naar een ander dat dit een stuk minder werkt en als je al automaten aangesloten hebt (afgaand) dan lukt dat meestal ook niet echt goed.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...] Vanmiddag weer even wat tijd gevonden om wat bekabeling aan te passen. Ook de invoer nu netjes gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er mooi uit zo, ik zou zelf de automaten van de linker aardlek nog recht op de kam proberen te krijgen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
onetime schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Ziet er mooi uit zo, ik zou zelf de automaten van de linker aardlek nog recht op de kam proberen te krijgen.
Heb je een tip om dat goed te krijgen? Ik heb er ook “last” van. Door het aandraaien eindigen de automaten vanzelf scheef.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
manusjevanalles schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:59:
[...]

Heb je een tip om dat goed te krijgen? Ik heb er ook “last” van. Door het aandraaien eindigen de automaten vanzelf scheef.
Hoorde laatst van een installateur dat die er vaak even een lijmklem op zet om de boel in bedwang te houden.

En evt even "prefabben" op een stalen din-rail met een klemmetje erop en dan pas in je kast hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@manusjevanalles Ik zou zelf proberen of het lukt door ze alle vier iets los te draaien en dan samen recht vast te houden en dan aandraaien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er netjes uit, was de gele buis op? Of loopt hier een kabel naar de tuin door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Ziet er netjes uit, was de gele buis op? Of loopt hier een kabel naar de tuin door?
Is nog de buis van de PV boer, had zelf geen 19mm buis meer.
Maar het triggert net zo goed mijn OCD dus die gaat nog vervangen worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
onetime schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:47:
[...]

Net even geprobeerd, maar ik denk dat de 10mm2 draad die eronder tegenaan drukt de boosdoener is, krijg het nog niet echt mooi recht.
Ga toch nog voor een andere rail want ik ben niet tevreden met die van Eaton, dus binnenkort poging 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Laatst online: 03-05 13:27
True schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Met de System 55 kasten van Eaton hebben de mogelijkheid om de hele DIN-rails naar voren te laten klappen, hierdoor heb je echt veel meer speel ruimte om draden op een beetje een prettige manier her en der te laten lopen.
Punt is wel, als je iets hebt lopen van de ene kast naar een ander dat dit een stuk minder werkt en als je al automaten aangesloten hebt (afgaand) dan lukt dat meestal ook niet echt goed.
Met de Hager Vision kan dat in ieder geval ook. De h.o.h. van de DIN-rails in een Eaton systeem 55 zitten op 125mm en dat zitten ze in een Hager Vision ook. De ruimte van Hager wordt als een voordeel ervaren maar dat maakt hier niets uit. De Eaton is ook nog 5mm dieper trouwens (89 om 94mm).

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname27
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Vond het nog wel geinig om even de foto erbij te pakken van de situatie voor ik hieraan begon.. toch best wel een upgrade al zeg ik het zelf :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GrtSmixcfqCHZm6hP0SpQq67wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMGHwsKi7XUaG3kY0h7i4jUO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

timovd

Voorsprong door techniek

@Nickname27 mooie upgrade van spaghetti naar lasagne.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
timovd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:55:
@Nickname27 mooie upgrade van spaghetti naar lasagne.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 19:13
Nickname27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Vond het nog wel geinig om even de foto erbij te pakken van de situatie voor ik hieraan begon.. toch best wel een upgrade al zeg ik het zelf :)

[Afbeelding]
Dat is een interessante collectie van verschillende merken en type automaten. Eaton en Hager zijn prima merken, die andere spullen iets minder fan van.

Onder bij de hoofdschakelaar zit een rode lasdop verstopt die daar eigenlijk niet hoort te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
FrankHe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Dat is een interessante collectie van verschillende merken en type automaten. Eaton en Hager zijn prima merken, die andere spullen iets minder fan van.

Onder bij de hoofdschakelaar zit een rode lasdop verstopt die daar eigenlijk niet hoort te zitten.
Ja, dat was niet de enige stiekeme lasdop kan ik je vertellen.. en er was nog veel meer mis met de kast. 8)7

Heb het uiteindelijk dus maar gewoon compleet vervangen. Ook ivm compatibiliteit van kamrails (wat resulteert in de prachtige lasagne die ik nu heb, aldus @timovd :+). Al het Hager spul heb ik nog voor een vriendelijk prijsje kunnen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 19:13
Nickname27 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:18:
[...]

Ja, dat was niet de enige stiekeme lasdop kan ik je vertellen.. en er was nog veel meer mis met de kast. 8)7

Heb het uiteindelijk dus maar gewoon compleet vervangen. Ook ivm compatibiliteit van kamrails (wat resulteert in de prachtige lasagne die ik nu heb, aldus @timovd :+). Al het Hager spul heb ik nog voor een vriendelijk prijsje kunnen verkopen.
Nog afgezien van de kabels die links-boven in het luchtledige hangen. Goed om te weten dat je het flink hebt aangepakt want het was inderdaad wel nodig. En fijn dat je nog wat geld hebt kunnen maken met de oude automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Ik ben tegelijkertijd bezig met het helpen van familie met een vervanging van hun groepenkast (zoals een tijdje terug hier besproken).

Nu vond ik deze oplossing op SanderVunderink wel creatief waarbij 40A aardlekautomaten worden gebruikt als voorbeveiliging van de lichtgroepen, i.p.v. aardlekschakelaars, vanwege de PV-groep.

https://www.sandervunderi...at-pv-1p-n-b16a-30ma.html

Ik heb gebruik van alamats als (enige) voorbeveiliging van de lichtgroepen hier nog niet voorbij zien komen, is dit idd een goede oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Nickname27 op 18-07-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Laatst online: 03-05 13:27
@Nickname27 als je wat pagina's terugleest in dit topic zul je erachter komen dat het zeer vaak als de beste oplossing wordt aanbevolen, echter wel met de kanttekening dat het ook de meest prijzige is.

Er zijn bijvoorbeeld geen remautomaten meer nodig voor een PV-systeem.

Tevens kunnen storingsgevoelige zaken als tuin en garage die vaak uitvallen bij vocht oid, of je wifi en server die je niet wil dat die uitvallen als er elders een probleem is uitstekend met alamats beveiligen.

Edit zie dat je de 40A automaten bedoeld.

[ Voor 33% gewijzigd door Trilliwilli op 18-07-2024 14:26 ]

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Nickname27 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:52:
Ik ben tegelijkertijd bezig met het helpen van familie met een vervanging van hun groepenkast (zoals een tijdje terug hier besproken).

Nu vond ik deze oplossing op SanderVunderink wel creatief waarbij 40A aardlekautomaten worden gebruikt als voorbeveiliging van de lichtgroepen, i.p.v. aardlekschakelaars, vanwege de PV-groep.

https://www.sandervunderi...at-pv-1p-n-b16a-30ma.html

Ik heb gebruik van alamats als (enige) voorbeveiliging van de lichtgroepen hier nog niet voorbij zien komen, is dit idd een goede oplossing?
Ik zou niet weten waarom dit niet zou werken. Je mag ze ook gebruiken als eindbeveiliging, dus met nog een extra automaat (b16) er achter zou prima moeten zijn.
Het enige dat je hiermee beschermd is de aardlekschakelaar (wat nu een aardlekautomaat is)
In plaats van max 48A kan daar nu maar 40A gaan lopen.

Op zich wel een geinige (en uitbereidbare) oplossing, maar is een B40, 0.03 aardlekautomaat niet even duur als een 63A aardlekschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Trilliwilli schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:21:
@Nickname27 als je wat pagina's terugleest in dit topic zul je erachter komen dat het zeer vaak als de beste oplossing wordt aanbevolen, echter wel met de kanttekening dat het ook de meest prijzige is.

Er zijn bijvoorbeeld geen remautomaten meer nodig voor een PV-systeem.
Ah top, bijzonder dat deze dan zo'n goede prijs heeft. De SN-lijn 1-fase groepenkast met evenveel eindgroepen en 40A aardlekschakelaars is maar een 10tje goedkoper: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-2-p.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Abb heeft een document waarin twee oplossingen voor PV wordt geadviseerd.
Een oplossing aardlekschakelaar geschikt maken voor de Max stroom.
Twee aardlekautomaten toepassen i.p.v. aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
leonbong schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:53:
Abb heeft een document waarin twee oplossingen voor PV wordt geadviseerd.
Een oplossing aardlekschakelaar geschikt maken voor de Max stroom.
Twee aardlekautomaten toepassen i.p.v. aardlekschakelaars.
Volgens mij is het juist up to standard om alleen aardlekautomaten toe te passen in je hele installatie. Maakt het ook makkelijker en flexibeler.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.