Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 654.249 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Ik begrijp inmiddels dat Eaton bijvoorbeeld kwalitatief (veel) beter is dan Emat, maar is ie nu wel of niet veilig?
Het grootste probleem is dat de Emat aardlekautomaat van het verkeerde type is. Deze is bedoeld voor stroom in één richting, dus naar een apparaat toe wat stroom verbruikt. In jouw situatie wordt die gebruikt achter een omvormer waar de stroom juist de andere kant op loopt. En daar is die niet geschikt voor en mag die niet voor gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:18
bjusterbaarlik schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:00:
[...]

Het grootste probleem is dat de Emat aardlekautomaat van het verkeerde type is. Deze is bedoeld voor stroom in één richting, dus naar een apparaat toe wat stroom verbruikt. In jouw situatie wordt die gebruikt achter een omvormer waar de stroom juist de andere kant op loopt. En daar is die niet geschikt voor en mag die niet voor gebruikt worden.
Edit, sorry verkeerd gelezen

[ Voor 28% gewijzigd door BGFG op 08-07-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ga binnenkort van 1 fase x 40a naar 3 fases x 25a, vooral omdat ik mijn auto sneller wil laden en in de toekomst inductie wil. De offerte is best fors met ruim 2.500 euro (waaronder 25m 6mm grondkabel en 50m cat6 grondkabel voor de toekomst). Nu vind ik de prijs niet het grootste probleem als ik goed spul krijg. Ik heb alleen de kennis nog niet om de offerte goed te beoordelen. Kan iemand mij daarbij helpen?

Aanwezige elektra:
- Ik heb ~5740 Wp zonnepanelen op NoordOost liggen via een SolarEdge 5000H 5000 Watt omvormer en 820 Wp op zuidwest via een aparte 800 Watt micro-omvormer.
- Ik heb een Tesla Wall Charger gen3 aangeschaft. Load balancing van de laadpaal zal ik zelf via Home Assistant regelen.

Offerte:
Eaton 3 fase groepenkast met 8 groepen, 1x pv groep, 1x 3fase kookgroep en 1x 3fase laadpaal groep en ruimte voor 2 kwh meters
1 3F Hoofdschakelaar
7 Normale B16 aardlekautomaten
1 PV aardlekautomaat B25 300 mA
1 B16 3 fase aardlekautomaat t.b.v. toekomstige kookplaat
1 B25 3 fase aardlekautomaat t.b.v. Tesla Laadpaal

Vragen:
1) Ik wil zo snel mogelijk kunnen laden. De Tesla Wall connector heeft volgens mij maximaal 11 kW laadsnelheid op 3 fases op 230 volt. Zie bladzijde 9 van de handleiding. Is de 1 B25 3 fase aardlekautomaat gelimiteerd tot 10kW? Moet ik dan een 32a aardlekautomaat laten zetten?
2) Zijn er aanbevelingen m.b.t. de onderdelen van de offerte. Kan ik eventueel ergens op besparen?
John245 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:13:
[...]

Staat er op de offerte wat de grondwerkzaamheden kosten? Daar gaat wel wat tijd in zitten.
Dat stuk ga ik zelf doen. Het grootste deel is kruipruimte en het zijn wat tegels.

[ Voor 8% gewijzigd door tdn135 op 08-07-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:16
tdn135 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:08:
Ik ga binnenkort van 1 fase x 40a naar 3 fases x 25a, vooral omdat ik mijn auto sneller wil laden en in de toekomst inductie wil. De offerte is best fors met ruim 2.500 euro (waaronder 25m 6mm grondkabel en 50m cat6 grondkabel voor de toekomst). Nu vind ik de prijs niet het grootste probleem als ik goed spul krijg. Ik heb alleen de kennis nog niet om de offerte goed te beoordelen. Kan iemand mij daarbij helpen?

Aanwezige elektra:
- Ik heb ~5740 Wp zonnepanelen op NoordOost liggen via een SolarEdge 5000H omvormer en 820 Wp op zuidwest via een aparte micro-omvormer.
- Ik heb een Tesla Wall Charger gen3 aangeschaft. Load balancing van de laadpaal zal ik zelf via Home Assistant regelen.

Offerte:
Eaton 3 fase groepenkast met 8 groepen, 1x pv groep, 1x 3fase kookgroep en 1x 3fase laadpaal groep en ruimte voor 2 kwh meters
1 3F Hoofdschakelaar

Vragen:
1) Ik wil zo snel mogelijk kunnen laden. De Tesla Wall connector heeft volgens mij maximaal 11 kW laadsnelheid op 3 fases op 230 volt. Zie bladzijde 9 van de handleiding. Is de 1 B25 3 fase aardlekautomaat gelimiteerd tot 10kwh? Moet ik dan een 32a aardlekautomaat laten zetten?
2) Zijn er aanbevelingen m.b.t. de onderdelen van de offerte. Kan ik eventueel ergens op besparen?
Staat er op de offerte wat de grondwerkzaamheden kosten? Daar gaat wel wat tijd in zitten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
tdn135 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:08:

Aanwezige elektra:
- Ik heb ~5740 Wp zonnepanelen op NoordOost liggen via een SolarEdge 5000H omvormer en 820 Wp op zuidwest via een aparte micro-omvormer.

Offerte:
1 3F Hoofdschakelaar

Vragen:
1) Ik wil zo snel mogelijk kunnen laden. De Tesla Wall connector heeft volgens mij maximaal 11 kW laadsnelheid op 3 fases op 230 volt. Zie bladzijde 9 van de handleiding. Is de 1 B25 3 fase aardlekautomaat gelimiteerd tot 10kwh? Moet ik dan een 32a aardlekautomaat laten zetten?

[...]

Dat stuk ga ik zelf doen. Het grootste deel is kruipruimte en het zijn wat tegels.
1 tip: laat de load balancing absoluut niet door Home Assistant doen. Mocht er iets zijn met home assistant dan kun je direct niet meer opladen. Dit hoeft niet direct een crash te zijn maar kan ook een update zijn van home assistant waardoor bepaalde dingen niet meer of anders werken waardoor je load balancing dus helemaal uitvalt.

16A op 3 fasen = 11kW dus 25A op 3 fasen is eigenlijk helemaal niet nodig.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:47
@tdn135 De PV had je nu eigenlijk niet op 1-fase mogen draaien. Nadat je naar 3-fase gaat wil je ze in ieder geval over de fases spreiden. Dus er moet nog een 2e PV groep bij die dan op een andere fase komt.

En nogmaals hier, voor de huisinstallatie boeit het Wp niet, alleen werkelijk vermogen van de omvormer.

En 25A 3-fase = 17kW. En kWh krijg je pas op de afrekening, heeft ook niets met de installatie te maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:29
Laat de 25A aardlekautomaat voor de lader vervangen voor een 16A model. Dan blijft je nog wat selectief t.o.v. de hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
@onetime @Nickname27 @DeHollander @True @jeronimo @Out.of.Control ,

Allemaal super bedankt voor de goede adviezen. Als ik mijn huidige materiaal in de config van elektromat zet, de Emat automaat van de PV vervang door een Eaton en ‘em omzet van 1x35A naar 3x25 ziet dat er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQdrsDcyUhflq4MyG3cLukF0f9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJtZJV6EEGSaQULfWMNw0DT3.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien mijn PV invoeding ca 19A is, kom ik dan dus op 44A totaal (max). Ervan uitgaande dat alle bedrading 6mm2 is/wordt, moet ik dus de bestaande 3x 40A ALS’en wijzigen. Kan dat dan door één 4-polige 63 A? Is dit de juiste dan? Dat lijkt mij de meest efficiënte oplossing toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hw8J1V0n1hXimQVyedBhjcE9Q00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9QFk6ok4WBq7jWDNN3il21d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:40:
Aangezien mijn PV invoeding ca 19A is, kom ik dan dus op 44A totaal (max). Ervan uitgaande dat alle bedrading 6mm2 is/wordt, moet ik dus de bestaande 3x 40A ALS’en wijzigen. Kan dat dan door één 4-polige 63 A? Is dit de juiste dan? Dat lijkt mij de meest efficiënte oplossing toch?
Het nadeel hier van is dat een enkel aardlekfoutje jouw hele huis donker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Nee alleen de 2polige vervangen op de fase waar ook je PV op zit.

Het zijn nu 3 aardlekschakelaars he, met een 4 polige schakelt dus alles in 1 keer uit.
Die 3 aardleks zijn dus verdeeld over de fases.

[ Voor 5% gewijzigd door DeHollander op 08-07-2024 21:48 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
jadjong schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:45:
[...]

Het nadeel hier van is dat een enkel aardlekfoutje jouw hele huis donker maakt.
Mag dus ook niet, verlichting verdelen over meerdere aardlekschakelaars.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@BGFG Je wilt inderdaad niet alles achter één aardlek hebben.

Daarnaast, die 2x16A eruit en vervangen door een krachtgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:48:
@BGFG Je wilt inderdaad niet alles achter één aardlek hebben.
In het geval van ≤ 30 mA mag het zelfs niet eens.

531.2.4n: Installaties met twee of meer eindgroepen mogen niet door één toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA in hun geheel worden uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
DeHollander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Nee alleen de 2polige vervangen op de fase waar ook je PV op zit.

Het zijn nu 3 aardlekschakelaars he, met een 4 polige schakelt dus alles in 1 keer uit.
Die 3 aardleks zijn dus verdeeld over de fases.
Stom, je hebt natuurlijk gelijk. Dus ik handhaaf 2x de bestaande 40A ALS’en en pak één nieuwe Eaton aardlekschakelaar 2-polig 63A 30mA type A alleen voor de PV-groep. Dan heb ik het voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
BGFG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Stom, je hebt natuurlijk gelijk. Dus ik handhaaf 2x de bestaande 40A ALS’en en pak één nieuwe Eaton aardlekschakelaar 2-polig 63A 30mA type A alleen voor de PV-groep. Dan heb ik het voor elkaar?
Je huidige pv Aardlekautomaat is 30mA in je schema 300mA :?

En waarom 32A voor je laadpaal? gaan gegarandeerd je hoofdzekeringen er uit.
Of kan je auto maar op 1 fase laden? Dan kan je beter op 1x 35A blijven.
Ik neem aan dat je loadbalancing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:52
DeHollander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Als je loadbalancing hebt gaat gegarandeerd je hoofdzekering er niet uit ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:29
Bij volle sluiting zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
DeHollander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Voel me wel een zeurkont, sorry voor de vele vragen. Heb ‘em nu aangepast naar een normale 20A automaat en een 63A 30ma ALS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4HQxVzYI7jEb-9rcZzm3U7bVho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3vuzKWY5yd4r2od9Z3QMO5l.jpg?f=fotoalbum_large

De laadpaal: Eneco had deze eerst aangesloten met deze 32A automaat 3 fase, maar dat werkte niet op 1 fase. Hebben ze toen omgezet met een 1 fase 32A automaat. Heb de 3 fase nog liggen. Heb uiteraard loadbalancing en zover ik weet moet dit werken met mijn auto. Kan dat nog even navragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Dat kan je met een B16 ook gebeuren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Kan dat nog even navragen
Dat zou maar even doen ;)

De meeste auto`s laden max op 11kw 3 fase 16A (22kw begint wel wat vaker voor te komen)

De eerste Hyundai Kona laden 32A op 1 fase, hebben we veel dure aanpassingen voor moeten doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
Na jaren wachten is het dan zo ver, we gaan verhuizen en daarbij komt dan ook de volgende situatie, we willen een echte thuisbatterij (niet louter UPS) en dan betreft het de installatie van een 3-fase thuisbatterij (48v 208KwH/200A) met 3 Victron Multiplus48/5000/70 omvormers.
De batterij komt op een andere verdieping dan de meterkast en dus moet ik draad voeren van de meterkast naar de batterij/omvormers en terug naar de MTK.

Twee vragen: 1 welke draad diameter kan ik beste gebruiken. Het gaat over +/- 20/25 meter, de buis is 25mm. Ik dacht er aan om 4x (L1,L2L3,N) 4mm2 aansluitdraad te gebruiken. En ik weet niet of ik 4x 6mm2 door 25mm heen krijg.
Ik heb inmiddels een Tesla Wall gezien en die was met 2.5mm2 aangesloten.

Dan 2, na de omvormer komt de boel weer naar de MTK, wat is dan beter een tweede hoofdschakelaar of een 3P+N aardlekautomaat? Ik weet dat in basis er maar een hoofdschakelaar in de MTK mag, maar deze situatie is nog niet voorzien in de NEN denk ik zo. En je wil een eenduidige manier hebben om de hele boel in 1 (ok 2) handeling spanningsvrij te hebben, maar ja...2 "hoofd" schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
DeHollander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:28:
[...]

Dat zou maar even doen ;)

De meeste auto`s laden max op 11kw 3 fase 16A (22kw begint wel wat vaker voor te komen)

De eerste Hyundai Kona laden 32A op 1 fase, hebben we veel dure aanpassingen voor moeten doen :X
Ik heb nu 1x32A en een 35A aansluiting, maar ze hebben in de laadpaal iets “teruggeschroefd”. Enyaq laadt nu max 6,4 kw op 1 fase, met loadbalancing. Anders moet er idd maar een 3x16 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BGFG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Nee, niet de PV beveiligen met een 63A aardlekschakelaar, maar juist de andere groepen welke op dezelfde fase zijn aangesloten. Hierdoor voorkom je dat deze aardlekschakelaar wordt overbelast.

De PV gewoon op een aparte aardlekautomaat houden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Xander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Nee, niet de PV beveiligen met een 63A aardlekschakelaar, maar juist de andere groepen welke op dezelfde fase zijn aangesloten. Hierdoor voorkom je dat deze aardlekschakelaar wordt overbelast.

De PV gewoon op een aparte aardlekautomaat houden.
Nou volg ik het niet meer. Ik sluit de PV met een aparte ALA rechtstreeks aan op 1 fase van de 3P-HS toch? Wat bedoel je dan met de “andere groepen die op dezelfde fase” worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BGFG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Nou volg ik het niet meer. Ik sluit de PV met een aparte ALA rechtstreeks aan op 1 fase van de 3P-HS toch? Wat bedoel je dan met de “andere groepen die op dezelfde fase” worden aangesloten?
Je hebt meer groepen, die zijn verdeeld over de 3 beschikbare fasen aangesloten. Een aantal daarvan zal dus op dezelfde fase zijn aangesloten als de PV.

Op deze fase heb je potentieel 25A + 19A beschikbaar, daar moet je maatregelen voor treffen of je moet zorgen dat de componenten er voor geschikt zijn.

Als je de PV achter dezelfde aardlekschakelaar aansluit als de verbruikers is er juist geen risico dat je deze aardlekschakelaar met meer dan 25A belast trouwens. Je hebt dan wel een 2e voedingsbron, maar deze is pas aangesloten na de aardlekschakelaar waardoor stroom van de PV naar de andere eindgroepen niet door de aardlekschakelaar zal stromen. Als je dit op deze manier zou uitvoeren is er juist geen enkele reden om de aardlekschakelaar aan te passen naar een 63A exemplaar.

Maar PV achter dezelfde aardlekschakelaar als verbruikers is onwenselijk, dus houd dat gewoon op een aparte aardlekautomaat zoals je eerst van plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Xander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:04:
[...]

Je hebt meer groepen, die zijn verdeeld over de 3 beschikbare fasen aangesloten. Een aantal daarvan zal dus op dezelfde fase zijn aangesloten als de PV.

Op deze fase heb je potentieel 25A + 19A beschikbaar, daar moet je maatregelen voor treffen of je moet zorgen dat de componenten er voor geschikt zijn.

Als je de PV achter dezelfde aardlekschakelaar aansluit als de verbruikers is er juist geen risico dat je deze aardlekschakelaar met meer dan 25A belast trouwens. Je hebt dan wel een 2e voedingsbron, maar deze is pas aangesloten na de aardlekschakelaar waardoor stroom van de PV naar de andere eindgroepen niet door de aardlekschakelaar zal stromen. Als je dit op deze manier zou uitvoeren is er juist geen enkele reden om de aardlekschakelaar aan te passen naar een 63A exemplaar.

Maar PV achter dezelfde aardlekschakelaar als verbruikers is onwenselijk, dus houd dat gewoon op een aparte aardlekautomaat zoals je eerst van plan was.
Dus dan kan ik de huidige 40A automaten gewoon blijven gebruiken en heb ik geen 63A nodig? Ik moet de verschillende berichten even laten bezinken…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BGFG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:13:
[...]

Dus dan kan ik de huidige 40A automaten gewoon blijven gebruiken en heb ik geen 63A nodig? Ik moet de verschillende berichten even laten bezinken…..
Nee, je moet de PV gewoon op een aparte aardlekautomaat aansluiten en dan voldoet de 40A aardlekschakelaar op die fase niet. Deze kun je voorbeveiligen of vervangen door een 63A exemplaar. Tot zover had je het volgens mij ook begrepen alleen ga je dan de fout in door de PV achter diezelfde aardlekschakelaar aan te willen sluiten.

Was de PDF van ABB al genoemd en heb je deze doorgenomen? https://library.e.abb.com...ePBXFO/DvlcWg3GdZvnaqDfwM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Kort vraagje n.a.v. de HomeWizard batterij Het HomeWizard Plug-In Battery topic.

Als ik 3x zo'n batterij (800W laad/ontlaadvermogen per stuk), elk op 1 fase wil. Mag ik dan mijn groepenkast uitbreiden met een 3-fase B16 aardlekautomaat met daarachter 1 WCD op elke fase, en dan de nul tussen de WCD's doorverbinden?

Dus zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHlviMGY1W2tyusBDHSz7o61aR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YW1LOITrEchLWFePKVHACtHi.png?f=fotoalbum_large

(De rest van mijn groepenkast kan 2x theoretisch 16A invoeding, PV en batterij, naast de 25A netaansluiting hebben, dmv 10mm2 bedrading en 63A ALS'en)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Waarom een 3fase automaat? Neem gewoon 3 x 1 fase automaat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:31

dragonhaertt

@_'.'

Nickname27 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:56:
Kort vraagje n.a.v. de HomeWizard batterij Het HomeWizard Plug-In Battery topic.

Als ik 3x zo'n batterij (800W laad/ontlaadvermogen per stuk), elk op 1 fase wil. Mag ik dan mijn groepenkast uitbreiden met een 3-fase B16 aardlekautomaat met daarachter 1 WCD op elke fase, en dan de nul tussen de WCD's doorverbinden?

Dus zo?

[Afbeelding]

(De rest van mijn groepenkast kan 2x theoretisch 16A invoeding, PV en batterij, naast de 25A netaansluiting hebben, dmv 10mm2 bedrading en 63A ALS'en)
Nee, je mag geen 3-fase groep (één 3-fase (aardlek)automaat) splitsen naar 3 losse fases.
Deze drie zullen los van elkaar afgezekerd moeten worden.

Je kan dit doen met drie losse één fase aardlekautomaten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
habbekrats schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:58:
Maar moet je dan niet rekening houden met "theoretisch" 3x16A invoeding (als je 3 1-fase B16 automaten gebruikt). Niet dat je dat ooit gaat halen met 800W vermogen maar kennelijk mag je daar niet mee rekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Nickname27 op 09-07-2024 09:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:59:
Nee, je mag geen 3-fase groep (één 3-fase (aardlek)automaat) splitsen naar 3 losse fases.
Welles.

Het is expliciet toegestaan volgens de NEN 1010: 521.8.2 [...] Eenfase-AC-eindgroepen mogen echter worden gevormd uit één faseleiding en de nulleiding van een meerfase-AC-keten met slechts één nulleiding, mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft. Deze meerfasestroomketen moet worden gescheiden door een scheider volgens 536.2.2 die zorgt voor een scheiding van alle actieve geleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
habbekrats schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:58:
Zou ook mijn advies zijn, als nu een van de accu`s een probleem zou hebben vallen ze allemaal uit.
Gebruik je 3 automaten valt alleen de defecte uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeHollander
Nickname27 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:56:

Dus zo?

[Afbeelding]

Ik zou 3 2v wandcontactdozen monteren onder in de meterkast.(kabel van de accu is dacht ik niet heel lang)
Die wcd`s in je verdeler zijn super onhandig en nemen dure kastruimte in. Ook lopen die kabels dan schuin voor je verdeler langs, ziet er snel heel rommelig uit,
Als je de deksel er af wil halen moeten altijd de stekkers er uit.

[ Voor 18% gewijzigd door DeHollander op 09-07-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Juerd schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:04:
[...]

Welles.

Het is expliciet toegestaan volgens de NEN 1010: 521.8.2 [...] Eenfase-AC-eindgroepen mogen echter worden gevormd uit één faseleiding en de nulleiding van een meerfase-AC-keten met slechts één nulleiding, mits de indeling van de stroomketens herkenbaar blijft. Deze meerfasestroomketen moet worden gescheiden door een scheider volgens 536.2.2 die zorgt voor een scheiding van alle actieve geleiders.
Dat herkenbaar blijven is vaak het grootste punt. Je ziet een 230v wcd, je verwacht dan niet een krachtgroep te moeten uitschakelen.

Daarom wordt het normaal niet gedaan/geadviseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:24
DeHollander schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:46:
[...]

Dat herkenbaar blijven is vaak het grootste punt. Je ziet een 230v wcd, je verwacht dan niet een krachtgroep te moeten uitschakelen.

Daarom wordt het normaal niet gedaan/geadviseerd.
Het wordt vaak genoeg gedaan hoor, en wat denk je van bv de simpele (podium) verdelers waar een 3F 16/32A input op zit en dan 1 of 2x afgezekerd met een 3F automaat waarachter alleen maar 1F schuko's zitten.

En oke indirect ook met bv deze wcd's.

Of bv bij sommige keukens waarbij bv op L1 + L2 de kookplaat zit en op L3 de oven.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
BGFG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb nu 1x32A en een 35A aansluiting, maar ze hebben in de laadpaal iets “teruggeschroefd”. Enyaq laadt nu max 6,4 kw op 1 fase, met loadbalancing. Anders moet er idd maar een 3x16 in.
Ik kan je niet volgen, hoe kom je aan die 6,4kw :?

Als ik op Enyaq zoek geven ze overal aan:

2,3kw op 230v
11kw op 380v

Wat de laadpaal kan is niet zo van belang....

Zou dus 16A afzekeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Annuk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:56:
[...]

Het wordt vaak genoeg gedaan hoor, en wat denk je van bv de simpele (podium) verdelers waar een 3F 16/32A input op zit en dan 1 of 2x afgezekerd met een 3F automaat waarachter alleen maar 1F schuko's zitten.

En oke indirect ook met bv deze wcd's.

Of bv bij sommige keukens waarbij bv op L1 + L2 de kookplaat zit en op L3 de oven.
simpele (podium) verdelers ds best overzichtelijk net als een bouwkast/paddestoel.

combinatie-cee-wandcontactdoos best heel duidelijk

Keuken vind ik niet zo gebruikelijk hoor, ds meer iets voor een luie monteur.
Ben het zelf ook nog niet tegen gekomen, en zou het ook niet maken.

Maar een 3 fase aansluiting ergens in een doosje splitsen in een schuur en dan maar overal 230v wcd`s maken |:(
Het wordt pas echt spannend als de nul in de eerste verdeeldoos los zou schieten of verbranden door slecht contact.
Krijg je een zwevende nul met alle gevolgen.....

[ Voor 7% gewijzigd door DeHollander op 09-07-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
DeHollander schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:56:
[...]

2,3kw op 230v
11kw op 380v

Zou dus 16A afzekeren ;)
Staat op de display van de laadpaal, in de app van de auto als ik laad, en op het scherm in de auto, dus dat zal wel kloppen. De monteur van Eneco die de laadpaal destijds heeft gemonteerd vertelde dat ze altijd moeten limiteren op 80%. Ik heb nu 1 fase 35Ax80% is 28Ax230V is 6440 watt. Er zit ook loadbalancing op; dat werkt prima, als we koken, gaat ie minder laden ;). Dus wat de laadpaal doet is wel degelijk leading….

[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 09-07-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

2,3kw op 230v
11kw op 380v
Ik weet niet waar jij leest, maar ik lees juist overal dat de Enyaq op 1 fase met 7,4kW kan laden.

Bijvoorbeeld: https://ev-database.org/car/2019/Skoda-Enyaq-60#charge-table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De 2024 prijslijst zegt max 16A per fase. 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Xander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:47:
[...]

Nee, je moet de PV gewoon op een aparte aardlekautomaat aansluiten en dan voldoet de 40A aardlekschakelaar op die fase niet. Deze kun je voorbeveiligen of vervangen door een 63A exemplaar. Tot zover had je het volgens mij ook begrepen alleen ga je dan de fout in door de PV achter diezelfde aardlekschakelaar aan te willen sluiten.

Was de PDF van ABB al genoemd en heb je deze doorgenomen? https://library.e.abb.com...ePBXFO/DvlcWg3GdZvnaqDfwM
Dank, duidelijke PDF. Als ik ga voor optie 2, dat lijkt me het simpelst in mijn geval

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asMlYXN__Xev__HJqIy-MQZ-og4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L39udk7ZUICsAJPqlzKXg9mH.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg ik wel een error in de Emat configurator dat ik 1 ALS te weinig heb :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UzGinbW07vRa8yVX2zfL-YtjeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PhkilFogfWRNBLJM5PHllXl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Xander schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Ik weet niet waar jij leest, maar ik lees juist overal dat de Enyaq op 1 fase met 7,4kW kan laden.

Bijvoorbeeld: https://ev-database.org/car/2019/Skoda-Enyaq-60#charge-table
De auto (my 2022) misschien wel meer op 1 fase, maar ENECO “moest” de laadpaal bij mij thuis limiteren op 80%. Bij mijn huidige 1 fase-35A aansluiting dus 6,4 kW. Op 3 fase op de zaak idd 11kW. Sorry, kan er niks anders van maken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-08 21:00
Goedenavond allemaal,

Ik heb een Douglas tuinhuis geplaatst in mijn achtertuin en dat is helemaal af. Ik moet alleen nog de elektra doen, maar daar heb ik jullie hulp bij nodig. Ik wil het voorwerk doen. Het uiteindelijk aansluiten op de groep in de meterkast doet onze elektricien.

Hieronder zien jullie een tekening wat prachtig op schaal is, niet dus. Maar het voor mij om hoe de draden moeten lopen en of ik wat vergeten ben.

Er loopt een grondkabel vanuit de meterkast naar onze tuinhuis en eenzelfde kabel loopt vanuit tuinhuis naar onze border. Beiden kabels zijn 5 x 4mm2.

Bij de border wordt het een dubbele stopcontact.

In het huisje komen:

3 dubbele stopcontacten (2 30cm boven de grond en 1 dicht tegen plafond)
3 lampen
1 stopcontact met dubbele lichtschakelaar om met 1 lichtschakelaar alle 3 lampen te bedienen en 1 lichtschakelaar om stroom af te sluiten van de dubbele stopcontact bij de border.

Bedrading wat ik heb is 4 x 2,5 mm buitenkabel voor de stopcontacten en de verlichting.

Schakelmateriaal was eerst opbouwdozen van ION, maar ga nu voor inbouwdozen van Niko Hydro zwarte uitvoering.

Vraag 1. Hoe moet ik de draden laten lopen en wat moet er nog tussen komen?
Vraag 2. Ik gebruik buitenkabels, moet ik dan nog steeds pvc buizen gebruiken of mag het ook los hangen? Alles zit tussen een dubbel beklede Douglaswand.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6If_8eM7eOG_z0HFFH8HcSZvNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSUT2KC345z7fMZSMyPp3ZuW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@aVo0m. De voedingskabel 5x4 beter in een grotere doos laten aankomen bv https://www.allekabels.nl...74/3914254/kabeldoos.html
Hoe je de wcd in de border wil aansluiten lijkt mij ook niet zomaar te passen op een 5x4 of wordt het een 3fase wcd?

Vanuit de eerste doos leg je een kabel naar de schakelaar wcd, dit moet een 5x2,5 zijn de zwarte en grijze gebruik je om de lampgroepen aan te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Sandmman schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:32:
Na jaren wachten is het dan zo ver, we gaan verhuizen en daarbij komt dan ook de volgende situatie, we willen een echte thuisbatterij (niet louter UPS) en dan betreft het de installatie van een 3-fase thuisbatterij (48v 208KwH/200A) met 3 Victron Multiplus48/5000/70 omvormers.
De batterij komt op een andere verdieping dan de meterkast en dus moet ik draad voeren van de meterkast naar de batterij/omvormers en terug naar de MTK.

Twee vragen: 1 welke draad diameter kan ik beste gebruiken. Het gaat over +/- 20/25 meter, de buis is 25mm. Ik dacht er aan om 4x (L1,L2L3,N) 4mm2 aansluitdraad te gebruiken. En ik weet niet of ik 4x 6mm2 door 25mm heen krijg.
Ik heb inmiddels een Tesla Wall gezien en die was met 2.5mm2 aangesloten.

Dan 2, na de omvormer komt de boel weer naar de MTK, wat is dan beter een tweede hoofdschakelaar of een 3P+N aardlekautomaat? Ik weet dat in basis er maar een hoofdschakelaar in de MTK mag, maar deze situatie is nog niet voorzien in de NEN denk ik zo. En je wil een eenduidige manier hebben om de hele boel in 1 (ok 2) handeling spanningsvrij te hebben, maar ja...2 "hoofd" schakelaars.
Vraag 1: Als je, wat de 3fase heen en 3fase terug naar de meterkast wel impliceerd, je huis achter the ACOut1 van de Multiplussen gaat hangen dan zal alle stroom die je in huis verbruikt door die twee kabels heen gaan. Hoe dikker die zijn hoe minder verlies je daar hebt. Ik heb zelf 2 x 3fase 10mm2 gelegd, maar dat is erg dik en stug en kreeg dat maar net door de mantelbuis van de gasleiding (die vorig jaar verwijderd is) de meterkast in.
Let op dat je ook de aarde draad niet vergeet, als het net wegvalt schakelen de multiplussen de 0 in eilandbedrijf aan aarde nadat ze het net hebben afgeschakeld.

Vraag 2: Ik heb gekozen voor 2 hoofdschakelaars die ik dan ook naast elkaar in de groepenkast zet. Dan is het wel zo duidelijk dat beide om moeten om het huis spanningsloos te maken, en ik heb er een label bij gemaakt die ik boven de 2 hoofdschakelaars plaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CL2jVznLjYMO6CvmnHn9P2iUQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/932Z7h75djIKA9v8GJDZVT4g.png?f=user_large

Tipje1: Als je ook de mogelijkheid wil hebben om zonder al te veel moeite je huis aan de netspanning te leggen wanneer er iets aan je DC spullen kapot is, of als je dingen wil aanpassen in de toekomst, plaats dan ook een HagerSFT440 in de meterkast, dan kan je straks kiezen waarmee het huis gevoed wordt, direct vanuit het net, of vanuit de Victron spullen, wel zo makkelijk.

Tipje2: Deze schakelaar is via amazon.de vaak veeeel goedkoper te vinden dan bij een willekeurige Nederlandse webshop.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Nickname27 1x 3P+N 16A of 3x P+N maakt niet uit.

Maar zou zelf gewoon de stekkers eraf knippen en het volgens de NEN gewoon vast aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3//1720543617
Een EV heeft een bovengrens, maar dat heeft de lader ook.
De Enyaq in ieder geval, kan op 1 fase tot 7,2kW = 32A.
Er zijn genoeg instelbare laders. 6A/8A/10A/13/16A voor granny's.
Ook vaak 10A vast.
Dan laadpalen; 3,7kW/7,2kW op 1 fase, 11kW/22kW op 3 fase. Veel auto's kunnen max 11kW AC laden.
Hoger is meestal DC laden. Tot 350kW (Enyaq <175kW)
edit: Er zijn genoeg load-balancing laadpalen die naar de auto communiceren de afname te beperken tot een aangegeven waarde

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 09-07-2024 21:24 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BGFG schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:48:
[...]

Krijg ik wel een error in de Emat configurator dat ik 1 ALS te weinig heb :?
Je hebt dan ook meer dan de 8 eindgroepen die in het voorbeeld van ABB staan.

Sowieso zou ik in een 3-fasen installatie altijd tenminste 3x 2-polige aardlekschakelaars nemen zodat je de eindgroepen netjes over de fasen kunt verdelen.

De plaatjes van Elektramat zijn alleen voor het idee, toch? Je laat de kast daar niet samenstellen? Anders wel even opletten dat ze die 40A automaat daadwerkelijk bedraden als voorbeveiliging voor de aardlekschakelaar, en niet als eindgroep. ;)

Had je de opmerkingen over de kookgroep ook gezien?
Nickname27 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:46:
• Kookgroep -> 3-fase aardlekautomaat
Septillion schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:48:
Daarnaast, die 2x16A eruit en vervangen door een krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Xander schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Je hebt dan ook meer dan de 8 eindgroepen die in het voorbeeld van ABB staan.

Sowieso zou ik in een 3-fasen installatie altijd tenminste 3x 2-polige aardlekschakelaars nemen zodat je de eindgroepen netjes over de fasen kunt verdelen.

De plaatjes van Elektramat zijn alleen voor het idee, toch? Je laat de kast daar niet samenstellen? Anders wel even opletten dat ze die 40A automaat daadwerkelijk bedraden als voorbeveiliging voor de aardlekschakelaar, en niet als eindgroep. ;)

Had je de opmerkingen over de kookgroep ook gezien?

[...]

[...]
Helder. De Emat config was alleen maar om een en ander in te vullen m.b.v. zoveel mogelijk bestaand materiaal. Kookgroep opmerking is duidelijk. Dank voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
PentaClover schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:47:
[...]

Vraag 1: Als je, wat de 3fase heen en 3fase terug naar de meterkast wel impliceerd, je huis achter the ACOut1 van de Multiplussen gaat hangen dan zal alle stroom die je in huis verbruikt door die twee kabels heen gaan. Hoe dikker die zijn hoe minder verlies je daar hebt. Ik heb zelf 2 x 3fase 10mm2 gelegd, maar dat is erg dik en stug en kreeg dat maar net door de mantelbuis van de gasleiding (die vorig jaar verwijderd is) de meterkast in.
Let op dat je ook de aarde draad niet vergeet, als het net wegvalt schakelen de multiplussen de 0 in eilandbedrijf aan aarde nadat ze het net hebben afgeschakeld.

Vraag 2: Ik heb gekozen voor 2 hoofdschakelaars die ik dan ook naast elkaar in de groepenkast zet. Dan is het wel zo duidelijk dat beide om moeten om het huis spanningsloos te maken, en ik heb er een label bij gemaakt die ik boven de 2 hoofdschakelaars plaats:
[Afbeelding]

Tipje1: Als je ook de mogelijkheid wil hebben om zonder al te veel moeite je huis aan de netspanning te leggen wanneer er iets aan je DC spullen kapot is, of als je dingen wil aanpassen in de toekomst, plaats dan ook een HagerSFT440 in de meterkast, dan kan je straks kiezen waarmee het huis gevoed wordt, direct vanuit het net, of vanuit de Victron spullen, wel zo makkelijk.

Tipje2: Deze schakelaar is via amazon.de vaak veeeel goedkoper te vinden dan bij een willekeurige Nederlandse webshop.
Vekto verkoopt vrij goedkoop koppelaars voor hoofdschakelaars. Zodat je één knop hebt die op links of rechts kan zetten voor voeding 1 en 2 of midden alles uit.

Je huidige oplossing is foutgevoelig voor verkeerde bediening.

Koop een echte omschakelaar zoals hager of abb ze heeft of wat vekto heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik zou een extra 1P schakelaar aan de hoofdschakelaar van AC-out koppelen, die onderbreekt dan de 12V jumper in de omvormers zodat ze fysiek uitschakelen.
En nog een automaat zo dicht mogelijk bij de omvormers om de uitgaande kabel te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Ik ben niet zo'n van van die vekto omschakelaar ik zou een Hager HIM404 of HIM406 nemen. Liefst met de bijbehorende koppelbus
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/D710/HAGER_HIM404.png
In NL zijn ze stervens duur maar maar hier en daar wel een stuk goedkoper
https://www.eibabo.nl/hag...-eb10781340?fs=4083482444
https://www.eibabo.nl/hag...de-brug-hzc707-eb10639818

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
leonbong schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:57:
[...]

Vekto verkoopt vrij goedkoop koppelaars voor hoofdschakelaars. Zodat je één knop hebt die op links of rechts kan zetten voor voeding 1 en 2 of midden alles uit.

Je huidige oplossing is foutgevoelig voor verkeerde bediening.

Koop een echte omschakelaar zoals hager of abb ze heeft of wat vekto heeft.
De genoemde hager SFT440 heeft dat ook, I, uit of II maar dat was in het verleden hier ook niet als acceptabele hoofd schakelaar gezien omdat die niet rood is en daarom onduidelijk voor bijvoorbeeld een brandweerman, zeker in combinatie met de rode hoofdschakelaar die achter de netspanning zit, vandaar een 2e hoofdschakelaar erbij.

Heb je misschien een linkje naar wat je met een koppelaar bedoeld ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:31
Ik weet uit ervaring (2 maal) dat de brandweer alle automaten omlaag zet (incl hoofdschakelaars) als er een brand is in de woning. Een draaischakelaar gaan ze niet begrijpen ben ik bang, daarnaast hebben ze handschoenen aan wat deze schakelaar ook niet zo gemakkelijk bediend.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-09 17:34
PentaClover schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:47:Ik heb gekozen voor 2 hoofdschakelaars die ik dan ook naast elkaar in de groepenkast zet. Dan is het wel zo duidelijk dat beide om moeten om het huis spanningsloos te maken, en ik heb er een label bij gemaakt die ik boven de 2 hoofdschakelaars plaats:
[Afbeelding]
Als je het zo wil doen, maak dan wel op het label duidelijk dat het 2 schakelaars zijn, anders wordt het alsnog een zoektocht (dus "beide" ipv "al de").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Jim423 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:52:
Ik weet uit ervaring (2 maal) dat de brandweer alle automaten omlaag zet (incl hoofdschakelaars) als er een brand is in de woning. Een draaischakelaar gaan ze niet begrijpen ben ik bang, daarnaast hebben ze handschoenen aan wat deze schakelaar ook niet zo gemakkelijk bediend.
Ach ik denk dat het begrijpen wel meevalt inmiddels zo’n beetje elke bedrijfsinstallatie heeft draaischakelaar op de grotere kasten.
De hoofdverdeler op mijn werk heeft maar een schakelaar, alle groepen zijn mespatronen die gaan ze zeker niet trekken want dat is past echt link als er stroom loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Draaischakelaars lijken me niet echt onduidelijk ofzo. Je ziet ze veel in bedrijfsinstallaties maar heb zelf ook een ABB 0903.040 als hoofdschakelaar. Zit wel in een losse HS404 maar ook in de kast lijkt me dat duidelijk, zeker met een label. Bij een ESS zou ik deze ook vervangen door een ABB OT40F4C ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Mijn plaatje staat toch duidelijk op wat de 0 stand is.

Echter dien je de batterij schakelaar ook duidelijk aan te geven waar deze zit aangezien je bv Victrons niet uitgaan zolang er nog jus in de batterij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
PentaClover schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Heb je misschien een linkje naar wat je met een koppelaar bedoeld ?
https://www.vekto.nl/omsc...sis-element-standen-1-0-2

Je kan dan twee hoofdschakelaars kopen van katko met een soort afdekkap wordt het dan één geheel.
Dat is goedkoper dan de hager schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:13:
Mijn plaatje staat toch duidelijk op wat de 0 stand is.

Echter dien je de batterij schakelaar ook duidelijk aan te geven waar deze zit aangezien je bv Victrons niet uitgaan zolang er nog jus in de batterij zit.
Schakelaar met 5e contactpunt gebruiken zodat je de noodschakelaar input van de omvormers meeschakelt. Valt alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Schakelaar met 5e contactpunt gebruiken zodat je de noodschakelaar input van de omvormers meeschakelt. Valt alles uit.
Dat is uitermate onhandig als je bij werkzaamheden de boel omschakelt, ik zou eerder een grote noodstop naast de kast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:09
[...]

2,3kw op 230v
11kw op 380v

Zou dus 16A afzekeren ;)
Mijn Enyaq, een van de eerste, laad op 1 fase 20A , dus 4,6 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Wat me trouwens opviel.
Ik gebruik aansluitkammen van Eaton en van een generiek merk. Beiden zijn 10mm2. Maar de rating is anders: 50A voor Eaton en 63A voor de generieke.

Zie hier:
Eaton
Generiek

Waarom verschilt dit?

Vind het ergens jammer want als ik toch uiteindelijk een batterij-invoeding bijplaats dan zijn die Eaton kammen alsnog niet geschikt (totale stroom 25A(net)+16A(PV)+16A(batterij))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Nickname27 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:18:
Wat me trouwens opviel.
Ik gebruik aansluitkammen van Eaton en van een generiek merk. Beiden zijn 10mm2. Maar de rating is anders: 50A voor Eaton en 63A voor de generieke.

Zie hier:
Eaton
Generiek

Waarom verschilt dit?

Vind het ergens jammer want als ik toch uiteindelijk een batterij-invoeding bijplaats dan zijn die Eaton kammen alsnog niet geschikt (totale stroom 25A(net)+16A(PV)+16A(batterij))
Waar je naar linkt zijn ook niet gelijk toch ? De ene is 4p en de andere 2p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
habbekrats schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:22:
[...]

Waar je naar linkt zijn ook niet gelijk toch ? De ene is 4p en de andere 2p
Ja omdat ik de Eaton voor mijn 1 fase spul gebruik en die andere voor mijn 3-fase automaten.

Maar ook de 1-fase generieke kammen zijn 63A, zie bijv:
https://www.sandervunderi...g-steek-17-8mm-haaks.html

Acties:
  • +10 Henk 'm!
ThinkPad schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:32:
[...]
Bij de middelste een dikke flits, een knal en stank :o :X Automaat had zichzelf opgeblazen, maar ik zag dat het display van de meter ook leeg was. Was potverdikkie de hoofdzekering eruit gevlogen! :X
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyEGpLk6AzAHzgdhxGfs9IUjo7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abzDphMdhT9fHTW39ZsD3igz.jpg?f=fotoalbum_large

Nog voordat @ThinkPad zo dapper was geweest om bij deze antieke Alamats op de testknop te drukken, had ik al een DM gestuurd met de vraag of ik de Alamats mocht hebben als ze voor de prullenbak bestemd waren. Ik heb namelijk vaak zat over deze dingen gelezen, maar ik had ze nog nooit van dichtbij (lees: van binnen) gezien. Online is er ook erg weinig meer over te vinden, anders dan dat ze notoir onbetrouwbaar worden na een jaar of 10 en dan spectaculair falen. Dank aan ThinkPad voor het opsturen!

Het is natuurlijk extra leuk om er eentje uit elkaar te halen die gefaald heeft. Behalve de stank dan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeCn8_MjQvaGKb3F3d4oOO5UMXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8vhySeWGcp4eXR6gBXxI2MP.jpg?f=fotoalbum_large
↑ Zoals je ziet is er aardig wat roet. Toch valt de schade redelijk mee, de hoofdzekering heeft kennelijk best snel ingegrepen. De schade lijkt vooral te komen van het doorbranden van de testweerstand; de buitenkant van de weerstand zit vastgesmolten in de behuizing. Het is duidelijk dat de Alamat niet heeft afgeschakeld bij het indrukken van de testknop. Op deze foto ontbreekt het bovenste gedeelte van de inhoud van de Alamat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPTOAPw3jKxZaijus7ydFqkLtQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcWOBhFg5wQBhLjfT1s9C0iS.jpg?f=fotoalbum_large
↑ Dit is er eentje waar de magische rook nog niet uit is ontsnapt. Diagonaal aan de zijkant rechts zit de testweerstand. De bovenste helft van de opbouw bevat het schakelmechanisme. Het schakelmechanisme kan worden aangesproken met de groene schakelaar voor handbediening, een solenoïde voor bij kortsluiting, een bimetaal-strip voor bij overstroom, en de elektronica voor bij fout-/lekstroom (ik vermoed dat dat dezelfde solenoïde gebruikt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37Jkg84RwQHKAaollCjaW9GiGhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaiqP1FI33ML6Xpu9eXBcZeo.jpg?f=fotoalbum_large
↑ Zo ziet dat er uit bij de kapotte.

Het was leuk om deze eens een echte klassieke Alamat™ van binnen te zien. In grote lijnen werken ze hetzelfde als moderne elektronische aardlekautomaten. Ze zijn spanningsafhankelijk en unidirectioneel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld elektromagnetische aardlekschakelaars die geen elektronica bevatten. Wat vooral opvalt, is hoe ongelooflijk veel onderdeeltjes er zijn gebruikt en hoe complex dat allemaal in elkaar steekt; bij een hedendaags exemplaar is dat allemaal veel simpeler. Het is me zelfs niet gelukt om 't weer in elkaar te zetten.

Eentje bewaar ik, omdat ik dit model Alamat er leuk uit vind zien. Het heeft wel iets bijzonders, die combinatie van moderne symbooltjes erop en toch zo'n gedateerde vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Interessant detail is overigens dat deze verbonden waren met een apart draadje naar de aardrail in de kast. Bij een moderne alamat sluit je alleen L en N aan.

Bouwjaar appartement 1964 overigens, dus dat geeft ook ongeveer een idee van de leeftijd van de Alamat. Correctie: zie posts hieronder, ze zijn vermoedelijk uit jaren 80.

Edit: wat ik trouwens mis in je post: hoe kan het dat ze na een x-aantal jaar onbetrouwbaar worden?

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2024 08:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ThinkPad schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:37:
Interessant detail is overigens dat deze verbonden waren met een apart draadje naar de aardrail in de kast. Bij een moderne alamat sluit je alleen L en N aan.
Daar valt nog dieper in te duiken voor nog wat interessante details: het aardedraadje wordt niet aangesloten met een schroef, maar met een steekverbindinkje. In de alamat zit ie gewoon op de nul aangesloten via een weerstand. De functie van het aardedraadje is simpel: het is een backup-nul voor in het geval van een zwevende nul, zodat in dat geval de elektronica toch kan blijven werken.
Bouwjaar appartement 1964 overigens, dus dat geeft ook ongeveer een idee van de leeftijd van de Alamat.
Zou het echt nooit vervangen zijn? Ik blijft het lastig vinden deze te dateren. Er staat 900507 op de zijkant, maar 7 mei 1990 leek me wat laat. Aan de andere kant heeft ie allerlei moderne markeringen die je in de jaren '60 volgens mij nog niet tegenkwam.
Edit: wat ik trouwens mis in je post: hoe kan het dat ze na een x-aantal jaar onbetrouwbaar worden?
Dat weet ik niet. Ik vermoed dat het gewoon het "verkleven" van het mechanisme is, gecombineerd met dat de elektronica en testweerstand afhankelijk zijn van het snelle afschakelen omdat die niet langdurig kunnen dealen met de foutstroom. Op zich is dat bij huidige exemplaren nog altijd actueel (testen is belangrijk!), maar het mechanisme heeft nu minder bewegende onderdelen waar 't fout op kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Laatst online: 03-05 13:27
@Juerd Holec is opgericht in 1963 volgens dit artikel: https://www.holechistorie.nl/kleineholec
Of ze gelijk met de Alamat op de markt zijn gekomen lijkt mij sterk, er werden toen nog volop schroefzekeringen gebruikt.
Aardlekbeveiliging is toch ook pas later gekomen?

Misschien dat een oude rot bij Eaton je het antwoord nog kan geven.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@Juerd @Trilliwilli De Alamat is van de jaren 80, de eerste serie is met een hoop gedonder gratis omgeruild. Na installatie bleek de uitval veel te hoog door weigerende aardlek beveiliging. Dit kwam door gebruik van verkeerd vet wat compleet uitharde vooral bij een wat zwaarder belaste groep.

Als het goed is heb ik het artikel nog waarin Holec schoorvoetend toegaf een fout gemaakt te hebben. Ze vertikten het echter wel om installateurs actief te berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:31

timovd

Voorsprong door techniek

Nickname27 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Ja omdat ik de Eaton voor mijn 1 fase spul gebruik en die andere voor mijn 3-fase automaten.

Maar ook de 1-fase generieke kammen zijn 63A, zie bijv:
https://www.sandervunderi...g-steek-17-8mm-haaks.html
Gokje: met vorken kun je een hogere stroom aan dan met pinnen.
Laatste linkje zijn ook pinnen en alsnog 63A rating.

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 10-07-2024 21:04 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat me trouwens opviel.

Zie hier:
Eaton
Generiek

Waarom verschilt dit?
Waarom het in dit geval is, weet ik niet. Maar veel factoren kunnen invloed hebben bij gelijke kerndoorsnede:
  • Het aantal actieve geleiders (bij 1-fase: 2, bij 3-fase: 3)
  • De zuiverheid van het koper
  • De hittebestendigheid van de isolatie
  • De thermische isolatie van de elektrische isolatie (waaronder opgesloten lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
<knip> het is nog vroeg. :X

[ Voor 89% gewijzigd door Xander op 11-07-2024 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
-

[ Voor 100% gewijzigd door Nickname27 op 11-07-2024 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Juerd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 00:57:
[...]

Waarom het in dit geval is, weet ik niet. Maar veel factoren kunnen invloed hebben bij gelijke kerndoorsnede:
  • Het aantal actieve geleiders (bij 1-fase: 2, bij 3-fase: 3)
  • De zuiverheid van het koper
  • De hittebestendigheid van de isolatie
  • De thermische isolatie van de elektrische isolatie (waaronder opgesloten lucht)
En Let op AANNAMES dat de generieke de max aantal A's erbij heeft staan (piekbelasting) en Eaton nominaal.
En/of dat Eaton meer naam heeft hoog te houden en safe gaat zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
@Annuk Klopt, op de Eaton staat duidelijk Inom ≤ 50A.

Wat ik me vervolgens afvraag is hoe dit zich verhoudt tot soepele bedrading, zoals in de tabel van @Juerd Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Daarin staat dat bij In = 25A+32A (zoals mijn situatie straks), 10mm2 H07V2-K voldoet.

Maar een aansluitkam met massief koper dus kennelijk niet? Dus dan krijg je mijns inziens een gekke situatie dat de kammen vervangen moeten worden door bedrading. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:02
Xander schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:27:
[...]

Ik had in 2017 niet echt de vraag over de OSB gelezen geloof ik. Nu wel. :+

Wat ben je in je 3-fasen aansluiting precies van plan met 2x 1-polige type II beveiligingen en 1x 2-polige type III beveiliging? Waarbij de laatste maximaal 16A voorbeveiligd mag worden en dus niet zomaar achter de hoofdschakelaar geknoopt kan worden?

Dit is misschien? genoeg materiaal om in een 1-fase installatie de gehele groepenkast met type II te beveiligen en één eindgroep met type III. Zo zal het in je vorige woning met 1-fase aansluiting zijn gebruikt. Maar nu?

Ik weet niet of Dehn het onderscheid bij deze oudere types al maakte maar mogelijk zijn deze beveiligingen ook niet het meest geschikt voor toepassing in een TT-stelsel. Voor in TT-stelsels schrijft Dehn tegenwoordig een 3+1 configuratie voor waarbij de overspanningsbeveiligingen van de fasen afleiden naar de nul:
[Afbeelding]

In plaats van alles naar aarde:
[Afbeelding]

[...]

Ja dat zijn precies de onderdelen die je dus niet standaard meegeleverd krijgt.

2x https://www.sandervunderi...lok-5-gaten-1742-040.html
3x https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-1742-023.html
2x https://www.sandervunderi...lok-5-gaten-2010-014.html
3x https://www.sandervunderi...lok-4-gaten-2010-013.html

Geen idee of je ze nodig hebt, dat ligt er aan hoe je de boel wilt aansluiten. Misschien kun je ze uit de huidige kast overnemen.
Wil graag een Dehn OSB type 2 gaan installeren, woon in Stedin gebied in nieuwbouw woning. Ik vermoed dat ik TN aarding heb maar weet dat niet zeker. Dan zou ik deze kunnen installeren.

Nu ben ik niet geheel bekend met OSB maar wil wel elk risico uitsluiten omdat mijn huis all-electric is met WP, laadpaal, zonnepanelen en WTW unit. Dure apparaten die stuk kunnen gaan.

Vragen:

1. Hoe weet ik zeker of ik TN of TT heb?
2. Is type 2 en type 3 (fijnbeveiliging op apparaat niveau) voldoende of is type 1+2 OSB aan te raden?
2. Bij de OSB TN zie ik PE en aarde apart staan MOET je beide aansluiten of is aarde alleen ook voldoende?
3. Klopt het dat je deze OSB na de hoofdschakelaar installeert dus als vertakking zodat bij een bliksem inslag of overspanning de OSB dit opvangt?

Nog punten vergeten of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:49
Vaevictis_ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:50:
1. Hoe weet ik zeker of ik TN of TT heb?
Gewoon in de meterkast kijken waar je aardedraad vandaan komt?
Hier staat een buitengewoon ingewikkeld verhaal: https://www.nieuws1010.nl...i-2013-TN-TT-stelsels.pdf, maar het komt er gewoon op neer dat je bij TN de aarde van de netbeheerder krijgt, en bij TT je een eigen aardpen hebt.

Verder geen idee van de OSB's. Hier hangt gewoon een standaard OBO in de meterkast: https://www.sandervunderi...3-polig-npe-woonhuis.html

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:13:
[...]

En Let op AANNAMES dat de generieke de max aantal A's erbij heeft staan (piekbelasting) en Eaton nominaal.
En/of dat Eaton meer naam heeft hoog te houden en safe gaat zitten
Volgens mij is wat er op staat altijd (en zo ongeveer per definitie) de nominale waarde.

De piekbelastbaarheid, voor bij kortsluiting, is sowieso extreem veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:56:
@Annuk Klopt, op de Eaton staat duidelijk Inom ≤ 50A.

Wat ik me vervolgens afvraag is hoe dit zich verhoudt tot soepele bedrading, zoals in de tabel van @Juerd Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Daarin staat dat bij In = 25A+32A (zoals mijn situatie straks), 10mm2 H07V2-K voldoet.

Maar een aansluitkam met massief koper dus kennelijk niet? Dus dan krijg je mijns inziens een gekke situatie dat de kammen vervangen moeten worden door bedrading. :?
Gewoon een kamrail nemen die wel volgens het opschrift de stroom aankan die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Andrehj schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Gewoon in de meterkast kijken waar je aardedraad vandaan komt?
Hier staat een buitengewoon ingewikkeld verhaal: https://www.nieuws1010.nl...i-2013-TN-TT-stelsels.pdf, maar het komt er gewoon op neer dat je bij TN de aarde van de netbeheerder krijgt, en bij TT je een eigen aardpen hebt.

Verder geen idee van de OSB's. Hier hangt gewoon een standaard OBO in de meterkast: https://www.sandervunderi...3-polig-npe-woonhuis.html
Ik zie een aardpen lopen vanuit mr naar een aardrail. Als het goed is dan staat er bij TN ook een waarschuwing "Aarde via netbeheerder" oid. Dus gewoon TT installeren misschien kan iemand anders de andere vragen beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
"Aarde via netbeheerder"

Nou ik heb TN maar dat staat nergens op de kast dus daar kan je niet vanuit gaan.
Daarnaast zie ik in mijn nieuwbouwwijk er alleen papierenlabeltjes aan zitten, die zijn op een manier uitgevoerd dat is zoek na een jaar na oplevering.

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 11-07-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:01:
[...]

Ik zie een aardpen lopen vanuit mr naar een aardrail. Als het goed is dan staat er bij TN ook een waarschuwing "Aarde via netbeheerder" oid.
Dat is geen waarschuwing, maar gewoon informatie :)

De tekst is meestal "netbeheerder biedt aarde aan". Dat betekent overigens niet dat je er gebruik van moet maken, en er kunnen aanvullende voorwaarden zijn waardoor je alsnog een aardelektrode moet hebben. Je kan er ook voor kiezen om de aarde van de netbeheerder niet te gebruiken en alsnog een TT-systeem te nemen met alleen aarding via een eigen elektrode. Als je ook off-grid wilt kunnen met zelf opgewekte elektriciteit, dan moet je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
[...]

Ik zie een aardpen lopen vanuit mr naar een aardrail. Als het goed is dan staat er bij TN ook een waarschuwing "Aarde via netbeheerder" oid. Dus gewoon TT installeren misschien kan iemand anders de andere vragen beantwoorden?
Als je TN aarding hebt zal je vermoedelijk ook zoiets als hier rechts op de foto hebben.
Afbeeldingslocatie: https://asset.eezybridge.com/thumb/d0c5628e-cd27-4a7a-ba38-ac79af4aafab/6672?mw=245&mh=245
Dat is de aardrail vanuit de netbeheerder.
Het kan ook nog in combinatie zijn zelfs met eigen aarding en vanuit de netbeheerder (vaker bij grotere aansluitingen >63A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:16
[...]

Voor de OSB's/SPD's zou ik adviseren om een risicoanalyse te doen. Zelf trouwens Type I/II, Type II en Type III in gebruik. Maar het hangt helemaal van je situatie af.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Annuk
Ik heb niet een dergelijke klem.
Bij mij komt aarde net zo als fase en nul de groepenkast in als een VDS-draad.

Dat VDS-draad zit op de rail aard-bovenin de kast aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
leonbong schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:19:
@Annuk
Ik heb niet een dergelijke klem.
Bij mij komt aarde net zo als fase en nul de groepenkast in als een VDS-draad.

Dat VDS-draad zit op de rail aard-bovenin de kast aangesloten.
Kan aan de leeftijd en/of netbeheerder liggen, wij moeten als we ergens de aarding aanbieden vanuit netbeheer daarop de PE leiding aansluiten naar de aardrail, zodat het een TN-C-S wordt (scheiden op het meterbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Klopt het wordt mij gescheiden aangeboden er komt uit het meterbord 1xFase 1xNul 1xAarde als 16mm2 VDS, bouwjaar 2008.

Het wordt mij dus als TN-S aangeboden, ik kan niet zien of het in het meterbord nog TN-C is, de kabel is als ik het opschrift lees 3F+N+PE, dus kan zijn dat het mijn huis als TN-S binnenkomt.

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 11-07-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:14:
[...]

Als je TN aarding hebt zal je vermoedelijk ook zoiets als hier rechts op de foto hebben.
[Afbeelding]
Ja, maar niet per se. Dat aansluitblokje laten ze ook soms zitten waar de netbeheerder geen aarde aanbiedt, en dan is het onduidelijk of je er gebruik van mag maken. Bovendien kan het zijn dat de netbeheerder wel aarde aanbiedt, maar de installatie er geen gebruik van maakt en toch TT is.

En er zijn ook TN-installaties waarbij de aarde via een geelgroene draad achter het meterbord loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 11-07-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Annuk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Kan aan de leeftijd en/of netbeheerder liggen, wij moeten als we ergens de aarding aanbieden vanuit netbeheer daarop de PE leiding aansluiten naar de aardrail, zodat het een TN-C-S wordt (scheiden op het meterbord).
Maar hoe weet je dat nu zeker? Bellen met Stedin? Woning uit 2015 regio Utrecht. Ik zie dus een aardpen en aardrail die wordt doorverbonden naar aarde bovenin de MK. Ik heb geen aparte aardklem zoals op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Pf_7cE3irRoYHURiIz8QqskxJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6pJj3RUt2RYzzlLoIILv75c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Vaevictis_ op 11-07-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Juerd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Gewoon een kamrail nemen die wel volgens het opschrift de stroom aankan die je nodig hebt.
Ik kan niet goed een generieke kamrail vinden die Eaton ALS -> 4 groepen kan aansluiten..

Misschien dat zo eentje van Hager wel past, ga ik wel even proberen.
https://www.sandervunderi...kam-4-posities-kb4fn.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nickname27 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:31:
Ik kan niet goed een generieke kamrail vinden die Eaton ALS -> 4 groepen kan aansluiten..
Je kan ook nog gewoon de automaten aan elkaar kammen en de aardlekschakelaar daaraan verbinden met draadjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
leonbong schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:55:
[...]

https://www.vekto.nl/omsc...sis-element-standen-1-0-2

Je kan dan twee hoofdschakelaars kopen van katko met een soort afdekkap wordt het dan één geheel.
Dat is goedkoper dan de hager schakelaar.
Aha, ik wist niet dat zoiets ook bestaat dat is best handig.

Ik heb de Hager SFT440 en de andere schakelaar al liggen, en zit er ook niet op te wachten om onder spanning mijn hoofdschakelaar te vervangen voor een schakelaar die met zo'n koppelaar werkt. Dus ik denk dat ik het toch maar zo ga installeren.
arievz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:37:
[...]
Als je het zo wil doen, maak dan wel op het label duidelijk dat het 2 schakelaars zijn, anders wordt het alsnog een zoektocht (dus "beide" ipv "al de").
Helemaal mee eens, ik zag toen ik het wilde aanpassen dat ik dat al een keer gedaan heb in het verleden, dit plaatje was nog een oude versie van woensdag 25 januari 2023 die in mijn fotoalbum stond, laatste versie die ik gemaakt had ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SksfaRD4w97SfIXF-8Z-783jbK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bFhJDkgK0eHq26IxGq2qwFVo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Vaevictis_ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Maar hoe weet je dat nu zeker? Bellen met Stedin? Woning uit 2015 regio Utrecht. Ik zie dus een aardpen en aardrail die wordt doorverbonden naar aarde bovenin de MK. Ik heb geen aparte aardklem zoals op de foto.

[Afbeelding]
Je foto duidt al op TT-stelsel.
Als je niet intern in je groepenkast vanuit het meterbord een geel/groene draad ziet komen, of buitenlangs via zo'n klem die je net zag op de foto heb je nagenoeg zeker weten een TT stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat me trouwens opviel.

Zie hier:
Eaton
Generiek

Waarom verschilt dit?
Volgens mij is er gewoon ergens een foutje gemaakt bij het overnemen van de specificaties.

In de datasheet van artikelnummer 274297 van Eaton staat 63 A. (Het plaatje in de datasheet wijkt af maar de rest lijkt te kloppen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Daarom zei ook ook vermoedelijk ;)
Dat aansluitblokje laten ze ook soms zitten waar de netbeheerder geen aarde aanbiedt, en dan is het onduidelijk of je er gebruik van mag maken.
Dat is dan een luie monteur geweest, in 3 tellen heb je dat ding los/uit de kast.

Of mogelijk een >63A aansluiting geweest in het verleden en nu een kleinere aansluiting en de spullen niet verwijderd.
Bovendien kan het zijn dat de netbeheerder wel aarde aanbiedt, maar de installatie er geen gebruik van maakt en toch TT is.
Dat gebeurt soms ook inderdaad.
En er zijn ook TN-installaties waarbij de aarde via een geelgroene draad achter het meterbord loopt.
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Juerd schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:51:
[...]

Volgens mij is er gewoon ergens een foutje gemaakt bij het overnemen van de specificaties.

In de datasheet van artikelnummer 274297 van Eaton staat 63 A. (Het plaatje in de datasheet wijkt af maar de rest lijkt te kloppen.)
Of ook bij elektramat klopt de afbeelding niet bij het juiste product, maar staat op het product op de foto wel weer 50A 8)7
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401034847_2-jpg.png

Bij Rexel staat inderdaad ook 63A rating.

Ben het met je eens (vrije interpretatie) er gaat ergens iets mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:56:
Dat is dan een luie monteur geweest, in 3 tellen heb je dat ding los/uit de kast.
Klopt. Bij een vriend van mij was het handig. Hij bleek helemaal geen aarde te hebben - het huis was ooit geaard via de waterleiding en die waterleiding is al lang geleden kunststof geworden, maar d'r was nooit iets anders geregeld. De HAK is wel recent vervangen en die heeft zo'n uitsteeksel. In afwachting van een elektrode is de aarde maar even tijdelijk aangesloten op dat uitsteeksel. Het mag vermoedelijk niet (het label "netbeheerder biedt aarde aan" ontbreekt en het is een gebied waar de rest allemaal TT is), maar nu werken de aardlekschakelaars in elk geval betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@PentaClover Wat gebeurt er als je beide schakelaars omhoog zet?

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.